seinhuis | dinsdag 12 februari 2008 @ 14:27 |
Hier alweer deel ### in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII, XIII, XIV, XV, XVI, XVII, XVIII, XIX, XX, XXI, XXII, XXIII, XXIV, XXV, XXVI, XXVII, XXVIII, XXIX, XXX, XXXI, XXXII, XXXIII, XXXIV, XXXV, XXXVI, XXXVII, XXXVIII, XXXIX, XL, XLI, XLII, XLIII, XLIV, XLV, XLVI, XLVII, XLVIII, XLIX, L, LI, LII, LIII, LIV, LV, LVI, LVII, LVIII, LIX, LX, LXI, LXII, LXIII, LXIV, LXV, LXVI, LXVII, LXVIII, LXIX, LXX, LXXI, LXXII, LXXIII, LXXIV, LXXV, LXXVI, LXXVII, LXXVIII, LXXIX, LXXX, LXXXI, LXXXII, LXXXIII, LXXXIV, LXXXV, LXXXVI, LXXXVII, LXXXVIII, LXXXIX, XC, XCI, XCII, XCIII, XCIV, XCV, XCVI, XCVII, XCVIII, XCIX, C. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag ![]() Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek. Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden. Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders: Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster. PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Randstadrail Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor: RandstadRail Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? ![]() ![]() Meer informatie over Arriva kun je hier vinden. ![]() ![]() ![]() ![]() Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen. De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet. ![]() ![]() Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. ![]() De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken. Naar de NS Treinen Wiki >> ![]() Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover). Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. ![]() Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. ![]() vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. ![]() Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Zodra de HSL echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn. Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations: Hoek van Holland Haven door von_Preussen Kesteren door Dr_Flash Uithuizen door Socios Buitenpost door Peterselieman Newcastle Central Station door bork Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! deze OP is hier te vinden En voorts geldt: ![]() Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on! Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! [ Bericht 49% gewijzigd door ThaFreak op 15-02-2008 22:11:32 ] | |
dennistd | dinsdag 12 februari 2008 @ 14:41 |
quote:zet dan eerst eens even de OP erin.... en doe in godsnaam wat aan je nederlands... ![]() quote:nee, ik heb op utrecht centraal nog nooit aan het weer gezien dat het mei was ![]() | |
Dichterbijer | dinsdag 12 februari 2008 @ 14:45 |
OP is verplicht ![]() | |
Gutz | dinsdag 12 februari 2008 @ 14:50 |
Shit, en ik denken dat het met mij slecht gesteld was ![]() | |
ThaFreak | dinsdag 12 februari 2008 @ 15:03 |
@ seinhuis LAATSTE WAARSCHUWING nog even en ik ga ieder volgend bericht wat niet fatsoenlijk leesbaar is van je verwijderen....ben je het niet eens heb je dikke pech!!! | |
its_me_ | dinsdag 12 februari 2008 @ 15:09 |
quote:Dat is t toch ook? ![]() ![]() quote:Nouja, als je er zolang over wilt doen dan zijn er veel mogelijkheden. Via http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn kun je allerlei verschillende routes plannen. Lijkt mij dat je hier wel voldoende aan hebt. | |
Tecnix | dinsdag 12 februari 2008 @ 15:32 |
In Baarn zijn ze vandaag weer begonnen met het bouwen van het nieuwe perron ![]() | |
bork | dinsdag 12 februari 2008 @ 15:46 |
Ik moet eerlijk zeggen dat ik stiekum moest lachen toen ik de originele OP van seinhuis las (het is wel gevaarlijk ![]() ![]() Maar dit ziet er goed uit ![]() @Seinhuis: topicnummer in de tekst aanpassen moet 103 zijn! Verder de linkjes naar topic 101 (CI) en 102 (CII) toevoegen. [ Bericht 28% gewijzigd door bork op 12-02-2008 15:52:11 ] | |
Peterselieman | dinsdag 12 februari 2008 @ 16:04 |
Donderdag Roosendaal part II. Vorige keer strandde ik door een seinstoring te Breda en ben ik naar Zandvoort gereisd, nu pak ik wel de rest van brabant en ga dan via Leiden en Woerden richting Amsterdam ![]() | |
Dichterbijer | dinsdag 12 februari 2008 @ 16:06 |
quote:Hehe, eindelijk...waarom heeft dat toch zo lang geduurd en zijn die twee huisje nog niet verwijderd? | |
Gutz | dinsdag 12 februari 2008 @ 16:28 |
quote:Merci en dank u wel ![]() | |
Gutz | dinsdag 12 februari 2008 @ 16:30 |
quote:Zoveel is er bij ons op het station niet meer te beleven, Zijn wel bezig het plein aan de voorkant van 't station te renoveren. (Lees: Nog meer bushokjes recht voor de deur) en de fontein aan 't verplaatsen zodat deze in het verloop van de stationstraat ligt. Alhoewel... de loods van Van Gend en Loos staat er nog, en je kan de halve marathon lopen als je het perron 21x afloopt | |
Tecnix | dinsdag 12 februari 2008 @ 16:31 |
quote:Oef geen idee, wat ik wel weet is dat de huisjes bij het oude station horen en van de gemeente niet gesloopt mogen worden omdat er historie aan zit ![]() | |
von_Preussen | dinsdag 12 februari 2008 @ 17:57 |
Vanochtend stond ik op station Deventer, reed de 1500 van 10:08 niet. ![]() Dus dat werd gezellig proppen in een 4200 & 4000 Koploper.....dan toch liever DD-AR. | |
Socios | dinsdag 12 februari 2008 @ 18:46 |
quote:Koudum - Molkwerum. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 12 februari 2008 @ 19:08 |
quote:En dat klopt helemaal ![]() | |
sander89 | dinsdag 12 februari 2008 @ 19:32 |
Nieuwe trein vind post.![]() ![]() De SLT VI op een test baan Wildenrath Siemens ![]() Filmpje van open dag van de testbaan Niemand van het forum naar toe geweest ligt geen eens 20 km van Roermond over de grens? Volgens mij jammer genoeg voorlopig geen open dag, anders ga ik er zeker heen als ik kan ![]() [ Bericht 23% gewijzigd door sander89 op 12-02-2008 19:54:38 ] | |
knars | dinsdag 12 februari 2008 @ 19:52 |
vind hem wel mooi, die SLT ![]() | |
Duvel | dinsdag 12 februari 2008 @ 19:54 |
't Kan wel 20km van Roermond liggen, maar ik woon hier 166km bij Roermond vandaan. ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 12 februari 2008 @ 20:10 |
even een teeveepeetje ![]() | |
Brembo | dinsdag 12 februari 2008 @ 20:21 |
quote:Idd, maar die glazige cabine lijkt me wel is grappig en de openheid ten opzichte van mat'64. Maar ja, nog maar 9 jaar mat'64 als intercity in de 3700 en het is dan eindelijk weg ![]() Trouwens de 2000 wordt gereden soms met een ICM4 of ICM4+3, nieuwe combinatie? | |
seinhuis | dinsdag 12 februari 2008 @ 20:29 |
quote:Wad is dat? ![]() | |
Lemjur | dinsdag 12 februari 2008 @ 20:30 |
even een kleine TVP (vanochtend zelf geschoten)![]() Thalys klaar voor vertrek. | |
Peterselieman | dinsdag 12 februari 2008 @ 20:30 |
ze moeten dat ICM allemaal weer de NO inschoppen, want hier rijden sommige treinen echt te kort of zijn sommige keringen zo kort dat je bij een wisselstorinkje onderweg al de mist in gaan en dan is er geen reserve stel meer voorhanden | |
Duvel | dinsdag 12 februari 2008 @ 21:02 |
quote:ICM? In de 2000? Heb ik niet gezien hoor de laatste tijd? | |
hooibaal | dinsdag 12 februari 2008 @ 21:06 |
quote:Ik wel, maar (tot nu toe) alleen laat in de avond. | |
Lemjur | dinsdag 12 februari 2008 @ 21:35 |
quote:idd, ben het laatst ook een keer tegengekomen toen ik in Arnhem was. | |
dennistd | dinsdag 12 februari 2008 @ 21:51 |
quote:nee, een tvp heeft niks met het wad te maken.... wel met http://wiki.fok.nl/index.php/Tvp | |
Brembo | dinsdag 12 februari 2008 @ 22:49 |
quote:17.16 uur Ah, vanaf deze week! | |
bork | dinsdag 12 februari 2008 @ 22:59 |
Tsja, zo rondzwevend in de algemeen loze ruimte van www kom je toch af en toe iets vreemds tegen. Ik heb de al jaren verdwenen tweelingbroer van Fles gelocaliseerd. ![]() Hij heeft dezelfde hobby als Fles, hij woont alleen 1400 km naar het oosten. Let op de naam van de maker van het onderstaande filmpje ![]() http://uk.youtube.com/watch?v=Xke0SQiPZlA Ik weet nog niet wat voor type (lightrail)trein het is maar het tuft rondom Warschau http://www.skm.warszawa.pl/?id=4 | |
sander89 | dinsdag 12 februari 2008 @ 23:15 |
quote:Staat zelf bij het filmpje welk type het is 14WE van de bouwer: Newag. Info over Newag 14WE(Duitse Wiki) ![]() Ik vind hem wel wat hebben ![]() | |
bork | dinsdag 12 februari 2008 @ 23:18 |
quote:yo, da's lekker snel sander, mm ja ik moet nog wat kneepjes van het vak leren en oppakken, komt goed, bedankt! | |
bork | dinsdag 12 februari 2008 @ 23:29 |
http://de.wikipedia.org/wiki/SKM-Baureihe_14WE Nice ![]() Ik vond bij die (poolse) Flash een filmpje over de ED74 acatus, ![]() Nog eentje ![]() ![]() ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door bork op 13-02-2008 00:38:42 ] | |
bright_side_of_life_ | woensdag 13 februari 2008 @ 06:36 |
Overgenomen uit De Telegraaf van vandaag : ACTIE VOOR DE HONDEKOP door MARJOLEIN SCHIPPER AMSTERDAM, woensdag Ze bestaan nog steeds: mannen die met treintjes spelen. En zij zijn niet de eersten de besten. Appie Baantjer schijnt een heel emplacement in zijn tuin te hebben liggen en oud-dj/radiobaas Erik de Zwart is dezer dagen druk bezig met het fondsen verwerven voor de Hondekop. Geen familie van de bouvier, maar een bijzonder historische treinstel, waar op het moment echter de gaten in dreigen te vallen. En dát mag niet gebeuren, vindt De Zwart. Als hij eenmaal over treinen begint, weet hij van geen ophouden meer. En wie vilein suggereert dat het spelen met treintjes toch een beetje een hobby voor nerds is, kan prompt ruzie krijgen. Erik de Zwart, enthousiast voorzitter van de Stichting Mat’54 Hondekop-vier, neemt zijn functie zeer serieus. Want het Hondekop-treinstel, model 1954, is naar zijn stellige overtuiging één van de mooiste treinstellen die ooit in Nederland hebben rond gereden. "Het is een trein met een volstrekt eigen gezicht die, heel bijzonder, volledig in Nederland is vervaardigd en tot tien jaar geleden nog gewoon dienst deed. Onze stichting heeft tien jaar geleden niet alleen een voor en een achterkant, maar ook nog twee tussenbakken kunnen overnemen. Wat uniek is, want in het Spoorwegmuseum staat óók nog een Hondekop, maar dan zonder wagons. Wij zien deze trein als Nederlands erfgoed en vinden het heel belangrijk zoiets in goede staat te bewaren voor het nageslacht. Want: geen toekomst zonder verleden!" Revisie En daarin staat de stichting niet alleen, want de Mondriaan Stichting doneerde al 120.000 euro aan de broodnodige revisie: ’Hondekoptreinstel 766 heeft een bijzondere cultuurhistorische waarde. De stichting is ervan overtuigd dat dit treinstel van groot belang is voor het Nederlands rijdend en industrieel erfgoed’, aldus de stichting in een toelichting. Ook het Prins Bernhard Cultuurfonds verstrekte, in combinatie met het Appie Baantjer Fonds, een financiële bijdrage. Waarmee de stichting bijna op de helft zit, want in totaal zal er zo’n drie ton nodig zijn om de revisie zo compleet mogelijk uit te laten voeren. De Zwart: "De gaten vallen letterlijk in de carrosserie. Zo’n trein is sterk, maar hij staat natuurlijk al tien jaar buiten: vind jij maar eens een loods waar je honderd meter trein in kwijt kunt! De restauratie dient een dubbel doel, want zal worden uitgevoerd door de werkplaats 't Rom in Tilburg, door langdurig werklozen die zo weer werkervaring kunnen opdoen." De stichting is trouwens ook op zoek naar bedrijven die in natura willen bijdragen: "En dan denken we aan zaken als de speciale verf waarmee de trein zal worden gespoten, of elektraleidingen", aldus secretaris Ton Crijns. "Alle gegevens zijn te vinden op www.mat54.nl." ![]() De Zwart met zijn Hondekop: "Eén van de mooiste treinen die ooit in Nederland hebben gereden!" | |
Duvel | woensdag 13 februari 2008 @ 08:28 |
quote:Ja, een koude neus. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 08:48 |
quote:Dat staat daar op zich los van natuurlijk, die ED74 is een electrisch vierbaks treinstel (misschien vergelijkbaar met de SLT2400 die wij binnenkort gaan krijgen), dus die zal een ander inzetgebied hebben. Als je daarentegen deze tweebaks dieseltjes ziet ![]() ![]() ![]() | |
von_Preussen | woensdag 13 februari 2008 @ 09:07 |
Ik vind de SLT spuuglelijk, dan kunnen ze beter de neuzen van Mat'64 hergebruiken en voorop de nieuwe treinens schroeven. Wat voor bovenleidingsspanning kennen ze eigenlijk in Polen? Dezelfde als in Duitsland? | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 09:27 |
Ik dacht 3000V= maar dat weet ik niet zeker. | |
seinhuis | woensdag 13 februari 2008 @ 10:03 |
quote:Vlogens mei wel ![]() | |
ReisT | woensdag 13 februari 2008 @ 10:23 |
3000V=, dat is dus niet hetzelfde als in Duitsland. Als België wat overhad kon het naar Polen gaan, maar ik vraag me af of ze daar nu zitten te wachten op die oude klassiekjes, als ze zelf ook al veel moderner spul hebben.quote:Volgens de laatste berichten/geruchten gaan de wadjes ook niet naar Polen, maar naar Albanië. Geen idee wat daar aan treinen rijdt, maar er rijden wel al een hoop van onze oude CSA-stadsbussen rondt. | |
ReisT | woensdag 13 februari 2008 @ 10:24 |
[ Bericht 100% gewijzigd door ReisT op 13-02-2008 10:24:29 ] | |
JeePee83 | woensdag 13 februari 2008 @ 10:24 |
Lama, ReisT was wat sneller ![]() | |
von_Preussen | woensdag 13 februari 2008 @ 10:38 |
quote: ![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Albanian_Railways "All trains are hauled by Czech-built ČKD diesel-electric locomotives." Dus de Wadjes zullen sowieso een grote stap voorwaarts zijn voor de Albanen. | |
Peterselieman | woensdag 13 februari 2008 @ 12:34 |
Alleen is wel de vraag hoe lang zehet nog uit gaan houden, omdat ze hier al bijna van ellende uit elkaar vallen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 13:37 |
quote:Nou, waarom denk je dat, eigenlijk? Of weet je iets wat ik niet weet (over een grondige revisie voor de wadjes ![]() | |
dennistd | woensdag 13 februari 2008 @ 13:46 |
Wat mij trouwens laatst opviel: waarom zit er een slot in sommige stoelen in een virm?![]() | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 13:49 |
Dat is voor de bediening van de lift in de schacht rechts achter de fotograaf, voor de railtender. Railtender ![]() ![]() | |
Boschkabouter | woensdag 13 februari 2008 @ 14:07 |
![]() Waar is dit? | |
Dichterbijer | woensdag 13 februari 2008 @ 14:12 |
quote:Wanneer zal dat voor het laatst zijn gebruikt.... | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 14:14 |
quote:Arnhem? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 14:25 |
quote:Begin 2003 zo te zien ![]() | |
Dichterbijer | woensdag 13 februari 2008 @ 14:30 |
Afgelopen vrijdag wel een mars gekocht bij zo'n jonge gast van de Kiosk die ff door de coupe komt heen gevlogen... Alleen die koffie lijkt mij niet te zuipen voor 1,50 :/ | |
Boschkabouter | woensdag 13 februari 2008 @ 14:41 |
quote:Helaas, | |
Duvel | woensdag 13 februari 2008 @ 14:53 |
quote:3bergen? | |
Boschkabouter | woensdag 13 februari 2008 @ 15:01 |
Helaas, Heerlen Centraal. Rond half 1 kwam daar deze trein even op spoor 3 stoppen, deuren openen en weer terugrijden naar de rangeerplek waar die normaal staat te nietsen. Ik snap eigenlijk niet waarom deze trein daar staat, aangezien er normaal alleen maar VIRM, Mat'64 en Euregiobahn GTW'tjes rijden. | |
bork | woensdag 13 februari 2008 @ 15:08 |
Koffie in de trein (1958) ![]() ![]() Geleend van http://www.eindhovenfotos.nl/ns_station_eindhoven.htm ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 15:08 |
quote: ![]() Mja, wij gingen wel uit van gangbaar materieel natuurlijk ![]() overigens zijn de EuregioBahnstellen Talentjes, geen GTW ![]() | |
bork | woensdag 13 februari 2008 @ 15:11 |
Hmm moest je wel 5 cent fooi geven zie ik nu. Zijn er nog piccies van die railtenders ergens te vinden? | |
dennistd | woensdag 13 februari 2008 @ 15:13 |
quote:spoor 4, enschede? ah, zag niet dat er nog een pagina was ![]() | |
Duvel | woensdag 13 februari 2008 @ 15:23 |
quote:Jemig, da's is iets te ver weg hoor. | |
bork | woensdag 13 februari 2008 @ 15:34 |
Nieuw treintje in Krakow, is de vervanger van die hieronder staat. ![]() ![]() Het is niet allemaal zonneschijn op het Poolse spoornet, dit o.a. een frappant voorbeeld waar het nog niet helemaal in orde is. Zie de foto hieronder. ![]() ![]() Treintje (lightrail, wanneer is iets nou een trein, hoe zit het met de definities btw?) van Krakow-Balice (Luchthaven) naar Krakow Centraal(Kraków Główny, spreek je uit als: Kra-koef Gwoef-ni) is met lage instap alleen het perron op Krakow Centraal is (nog) niet aangepast. We hebben het zelf gezien, helaas geen pic maar we moesten de bagage en ons zelf over zo'n 20-30 cm hoge betonnen rand heentillen. Je kijkt dus tegen een stuk perronrand aan, als de deuren opengaan. ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door bork op 13-02-2008 15:46:25 ] | |
Dichterbijer | woensdag 13 februari 2008 @ 16:17 |
quote:Geen automatische koppeling op die dingen ja... allemaal handmatig koppelen enzo... en ik weet het niet zeker.. maar mis ik niet het derde frontlicht boven op de cabine? | |
von_Preussen | woensdag 13 februari 2008 @ 17:05 |
quote:Een Albanese studiegenoot vertelde mij over de spoorwegen in zijn land. Het kwam er op neer, als de huidige treinen een grondige revisie zouden krijgen, ze ongeveer in huidige staat van de Wadjes zouden verkeren. Vergeet niet, de Wadjes komen uit de jaren 80, terwijl de Albanese rommel een zooitje van minimaal 10 a 20 jaar ouder is. Verder zijn het getrokken treinen, als de Wadjes zouden gaan rijden zou het veel kosten besparen. | |
ReisT | woensdag 13 februari 2008 @ 17:42 |
quote:Voor lightrail is geen definitie mogelijk, behalve dan misschien "iets moderns wat op rails rijdt" (de mogelijkheden zijn eindeloos...), dat is wat overheden bedoelen als ze het modewoordje lightrail gebruiken. Lightrail bestaat dus eigenlijk helemaal niet. En dan heb je dus nog de lighttrain, wat dus niets anders is dan een (relatief) licht modern treinstel. In die categorie zou je die Poolse treintjes kunnen stoppen, als je het niet gewoon trein wil noemen. Als die light-woorden al de jaren '80 al waren bedacht, hadden ze de Wadjes vast ook zo genoemd. | |
Brembo | woensdag 13 februari 2008 @ 17:50 |
quote:Zie nog wel is conducteurs hun meuk in de lift leggen ![]() Waarom gaan die wadlopers naar het oosten, we hebben hier een materieeltekort ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 18:32 |
quote:"Vergeet niet", die oostblokzooi was wel "built to LAST". Wadjes zijn meer de instapversie van een huifkar. | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 18:37 |
quote:Omdat ze van ellende uit elkaar tiefen. | |
Socios | woensdag 13 februari 2008 @ 18:37 |
![]() DH-II 3231. ![]() Interieur. | |
Duvel | woensdag 13 februari 2008 @ 18:45 |
quote:Hebben ze in Albanië geaccidenteerd terrein? Die wadjes zijn gemaakt voor lange, vlakke lijnen. En ze zijn compleet aan gort gereden in 25, 26 jaar. | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 18:47 |
Ben benieuwd hoe lang ze het daar gaan uithouden in ieder geval. Hoe staat het eigenlijk met die Plan Uutjes in Slowakije? ![]() | |
Duvel | woensdag 13 februari 2008 @ 18:56 |
Die staan volgens mij wortel te schieten tussen de struiken waar ze na aankomst zijn weggezet. | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 19:01 |
ja, dat is ook het laatste wat ik gehoord heb idd. Nou, ra ra hoe zal het met de wadjes aflopen? ![]() Als er al eentje dat Albanië HAALT sowieso ![]() | |
Duvel | woensdag 13 februari 2008 @ 19:10 |
Onderweg verliezen ze vitale onderdelen, zodat ze er uiteindelijk vier buffers en een schroefkoppeling aan lassen en inzetten achter die Tsjechische locs. Oude Duitsers weten nog wel hoe dat moet, dat lassen, dus die kunnen we dan naar Albanië sturen als ontwikkelingssamenwerking. | |
von_Preussen | woensdag 13 februari 2008 @ 19:12 |
@Dr_Flash, built to last zeg je, net als al die andere Oostbloktroep? Het leger van bijv. de DDR viel in 1989 bijna uit elkaar, en dat heeft niet met de kwaliteit van de spullen te maken, maar eerder met de manier van onderhoud. En in Albanië, waar ze zo overvloedig in de schulden zwemmen, zal dat onderhoud niet echt geweldig zijn geweest. Maar goed, je hebt natuurlijk gelijk dat de Wadjes na enkele jaren (maanden?) Albanië + dito onderhoud ook wel kappotig zullen zijn. Krijgen we trouwens nog museumstellen? | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 19:16 |
quote:Jep. Zeker als je bijvoorbeeld kijkt naar wat er in de Sovjet-Unie aan auto's gebouwd werd. Comfort ![]() ![]() quote:Nog steeds niks van gehoord. Ja, goedbedoelde verlangens, meer niet. | |
von_Preussen | woensdag 13 februari 2008 @ 19:21 |
quote:Juist.....laat ik nu uit Oost-Duitse bronnen hebben vernomen dat de rotzooi die ze hadden (of het nu uit eigen productie was of uit de SU), bijv. auto's, juist 6 delen constant kapot gingen en ook niet meer te verkrijgen waren (of na heel lang wachten). ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 19:24 |
Anyway, ik denk dat het voor de Albanezen een beetje van de regen in de drup is met de wadlopertjes. In Roemenië en Bulgarije barst het van de splinternieuwe Desiro's, dat moeten ze daar ook eens doen. | |
von_Preussen | woensdag 13 februari 2008 @ 19:28 |
Ik denk dat die nieuwe treinen in Roemenië en Bulgarije grotendeels door de EU zijn betaald. Aangezien Albanië van een EU-lidmaatschap nog mijlenver verwijdert is, zullen ze het voorlopig nog met afgeramde meuk moeten doen. | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 19:35 |
quote:Nou, 1) die dingen reden er al voor het EU-lidmaatschap (hoewel de CFR en die Bulgaarse club daar mogelijkerwijs wel een voorschot op hebben willen nemen natuurlijk ![]() 2) Als je ziet dat landen als Roemenie en Bulgarije zomaar EU-lid kunnen worden, dan kan Het voor Albanië toch niet zo achterlijk lang meer duren op zich. De puinzooibaarheidsfactor van Albanië is op zich wel te vergelijken met die in Roemenië (hoewel ik dan wel weer in één van de meest achtergebleven gebieden van Roemenië was, in de rest van het land schijnt het ietsje beter te zijn). We gaan het zien ![]() | |
JDude | woensdag 13 februari 2008 @ 20:18 |
quote: ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 februari 2008 @ 20:37 |
quote:Daarmee beledig je de huifkar ![]() We hebben lang van de wadjes kunnen genieten en door de wadjes bleven de Noordelijke Nevenlijnen open, dus het wadje moet je niet zomaar afkraken. Dat het spul nu bijna van ellende uit elkaar dondert, heeft te maken met het geringere onderhoud en met het bijna bereiken van einde levensduur | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 20:44 |
quote:Is het niet zo dat de wadjes destijds ooit maar bedoeld waren voor een inzet van 10-15 jaar? Dat ze daarom zo zwaar gedowngrade waren van de DB BR628 waar ze van afgeleid zijn? En dat het eigenlijk al een wonder is dat er nu überhaupt nog iets van bestaat? ![]() Daar staat me wel wat van bij namelijk ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 februari 2008 @ 20:51 |
komt het wel ongeveer op neer ja, maar ja met een revisie hebben ze het al wat opgerekt. Midden jaren 90 was er al sprake van de komst van nieuwe treinen. Bij de start van NoordNed in 1999 werd er ook over gepraat, maar uiteindelijk heeft dat dus nog geduurd tot 2006, voordat ze er echt waren. Wel moet daarbij aangetekend worden dat dat Arriva is, het moederbedrijf van NoordNed en dat er een aanbestedingsperiode tussen zit. in 1999 was Arriva nog maar voor de helft eigenaar van NoordNed | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 20:53 |
en dat het EIND 2006 werd ![]() En er zullen best nieuwe stoeltjes en bankjes in gemeccanood zijn hoor, maar structureel zijn die dingen natuurlijk gewoon hetzelfde Merk Krakkemik gebleven. | |
Duvel | woensdag 13 februari 2008 @ 20:58 |
Ze zijn gebouwd bij Uerdingen, die kunnen best goede treinen leveren. Alleen mocht het van NS allemaal geen reet kosten. Dat was een voorwaarde om te blijven rijden. Zie ook dat loket in de trein. ![]() | |
verzameldirk | woensdag 13 februari 2008 @ 21:50 |
En ik ben blij dat de wadloper er voor zorgde dat wij treinen konden, heel wat beter als met de bus waar het naar uitzag dat dat zou gebeuren Dick Bolt (anno 1947) Warffum | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 22:13 |
Hoort daar nou eigenlijk een plaatje bij VD? | |
bork | woensdag 13 februari 2008 @ 22:32 |
Heb nog wat picjes van ED-74 ![]() Voor de minder validen, zit dit op de SLT? Scheelt een bak met geld hoeven er niet 2 NS-medewerkers met hun vooroorlogse schuifplaat een half uur hun tijd op het perron te verdoen. ![]() ![]() Leuk neusje ![]() ![]() Dit is mijn favoriet (mits schoon wel te verstaan) hier zou ik wel een potje kunnen kleinen. Je kan hier tenminste je kont in draaien. Niet in de pot wel te verstaan maar in de 'natte' ruimte (voordat hier weer een of andere lollige opmerking wordt gedeponeerd). Voor degenen die geen ervaring hebben met het verschonen van een baby/peuter in de wc van de NS, niet leuk. ![]() ![]() ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door bork op 14-02-2008 00:43:29 ] | |
Baan1980 | woensdag 13 februari 2008 @ 22:35 |
quote:Rotterdam Alexander ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 22:36 |
quote:Handig ja, de uitgang is al 30 cm onder de perronrand, en de *o zo behulpzame* rolstoelbrug gaat alleen omLAAG? ![]() | |
bork | woensdag 13 februari 2008 @ 22:38 |
quote:psst Fles dit is niet het treintje in Krakow. | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 22:49 |
Ik moet hoe dan ook nodig eens in Polen gaan kijken, schijnt dat er in rap tempo gerenoveerd wordt daar. | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 23:01 |
Laatste keer dat ik in Polen was, reed er dit soort spul ![]() ![]() | |
bork | woensdag 13 februari 2008 @ 23:24 |
quote:Zeer herkenbaar, rijdt er ook nog hoor ![]() Leuke fisheye btw | |
Dr_Flash | woensdag 13 februari 2008 @ 23:26 |
quote:Ik zou bijna vragen welk station dit is ![]() | |
Wadloper | donderdag 14 februari 2008 @ 06:31 |
quote: ![]() | |
Dichterbijer | donderdag 14 februari 2008 @ 11:34 |
quote:Bron: rtvnoord.nl Ik geloof dat we dat jongetje over 10 jaar ook hier kunnen verwelkomen ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 14 februari 2008 @ 12:05 |
Goed zo, dat zijn de beteren ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 14 februari 2008 @ 12:37 |
De nieuwe HOV-RN meldt:quote:Werd tijd ![]() | |
Dichterbijer | donderdag 14 februari 2008 @ 12:56 |
Ik hoop dat daarmee ook meer ruimte word gecreeerd ipv die krappe VIRM's die er nu zijn ![]() | |
Boschkabouter | donderdag 14 februari 2008 @ 13:00 |
Hmm, wordt die nabestelling die in wat treinen aangekondigd werd dan geannuleerd, of komen die er én nieuwe VIRM? | |
dennistd | donderdag 14 februari 2008 @ 13:05 |
quote:die nieuwe VIRM zal er sowieso wel komen, die zijn besteld omdat het ontwerp er al was en ze dus snel leverbaar zijn, en NS snel treinen nodig had | |
bork | donderdag 14 februari 2008 @ 13:25 |
quote:Moet dat niet RABe 514 zijn?? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 14 februari 2008 @ 13:34 |
Ik kon al niks vinden over RAE514 idd ![]() Deze dingen hebben wel meer capaciteit dan de VIRMs denk ik. De bovenverdieping loopt gewoon door boven de deuren ![]() | |
bork | donderdag 14 februari 2008 @ 13:37 |
En is die Bombardier dan deze?![]() Past wel mooi bij de SLT (qua uniformiteit m.b.t. looks). | |
knars | donderdag 14 februari 2008 @ 13:42 |
quote:edit: ha, zie nu net dat dit bericht al op de vorige pagina stond. [ Bericht 2% gewijzigd door knars op 14-02-2008 13:48:02 ] | |
Dichterbijer | donderdag 14 februari 2008 @ 14:02 |
quote: ![]() | |
dennistd | donderdag 14 februari 2008 @ 14:03 |
quote:Ik denk dat die deuren voor Nederland te laag zitten, dus onder de perronrand.... dat betekent dus dat de deuren hoger moeten, en het voordeel van een doorlopende bovenverdieping weg is | |
Charango | donderdag 14 februari 2008 @ 15:02 |
quote:Kom op stel voor, geelblauw, geelblauw!!! ![]() Het lukt niet... ![]() | |
Dichterbijer | donderdag 14 februari 2008 @ 16:22 |
quote:Doe dat maar niet...want dat word uberlelijk ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 14 februari 2008 @ 16:26 |
Nee joh gekkenhuis ![]() ![]() | |
Dichterbijer | donderdag 14 februari 2008 @ 16:53 |
hmmm idd... nouja boeie ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 14 februari 2008 @ 16:58 |
Daar wordtie wel veel mooier van denk ik hoor ![]() | |
Charango | donderdag 14 februari 2008 @ 17:01 |
Hmm... bij nader inzien zouden twee ronde lijnen à la ICMm dat ding misschien niet misstaan... | |
Dr_Flash | donderdag 14 februari 2008 @ 17:49 |
Hij is ronder dan de Protos ![]() | |
bright_side_of_life_ | donderdag 14 februari 2008 @ 18:25 |
do 14 feb 2008, 17:22 Limburgse stations krijgen kaartautomaat DEN HAAG - Op alle treinstations in Nederland moeten kaartjes te koop zijn voor reizen naar alle andere stations in het land. De provincie Limburg kan geld krijgen van het ministerie van Verkeer om de stations Heerlen de Kissel en Eygelshoven Markt alsnog te voorzien van een NS-automaat. Dat schrijven de bewindspersonen Camiel Eurlings en Tineke Huizinga in een brief die donderdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. De PvdA-Kamerleden Lia Roefs en Diederik Samsom vroegen onlangs aandacht voor de situatie op de twee stations, die in december open gingen. Ter plaatse kunnen alleen kaartjes naar Duitse bestemmingen worden gekocht, via een automaat van Deutsche Bahn. Een NS-automaat ontbreekt. De Nederlandse Spoorwegen rijden niet langs de genoemde stations. Veolia en Euregiobahn doen dat wel. De ov-bedrijven konden het niet met elkaar en met de lokale overheden eens worden over wie moet opdraaien voor de kosten van het plaatsen van een NS-kaartautomaat. Volgens Roefs en Samsom toont de situatie op de beide stations aan dat de lokale overheden en de bedrijven niet in staat zijn om tot een oplossing te komen. "Zoals het nu gaat, dat kan niet", zei Roef, die minister Eurlings opriep in te grijpen. "Wij vinden het ongewenst dat er Nederlandse stations zijn waar geen kaartjes naar alle Nederlandse stations te koop zijn", reageerden Eurlings en Huizinga. "Wij zullen er bij de provincie Limburg op aandringen dat zij op beide stations alsnog een automaat laat plaatsen. Daarbij zullen wij de provincie melden dat we bereid zijn de BDU (Rijksuitkering voor openbaar vervoer, red) met het benodigde bedrag te verhogen." Bron : http://www.telegraaf.nl/b(...)kaartautomaat__.html | |
dennistd | donderdag 14 februari 2008 @ 19:26 |
Volgens mij is prorail beter om de server te vingerverven... prorail.nl doet niks ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 14 februari 2008 @ 19:37 |
quote:Zolang ze maar met hun klauwen van het spoor afblijven, kan er weinig misgaan ![]() | |
Iblis | donderdag 14 februari 2008 @ 19:40 |
De kaartautomaten voor die lijntjes in Limburg zijn sowieso vreemd… in Heerlen kun je b.v. in de NS automaat een kaartje kopen voor Aken, via de DB; maar in de rest van Nederland is het de automaten niet bekend dat je via Landgraaf naar Aken kunt en word je altijd via Arnhem geleid als je als Duitse bestemming Aken invult. Overigens bieden die oude kaartautomaten (zonder touchscreen) ook niet alle mogelijkheden. Op Enschede de Eschmarke staat een NS automaat die geen kaartjes naar Gronau kan verkopen, en het enige lijntje dat er langskomt gaat van en naar Gronau. En nu ik toch over die kaartautomaten aan het zeuren ben, waarom kunnen die dingen niet de mogelijkheid krijgen om een routebeschrijving bij je kaartje af te drukken? Kleine service, maar wel een groot gemak. En zo'n systeem dat Duitsers hebben waarbij je via Internet bestelt en dan de kaarten aan de automaat van elk treinstation kunt afhalen is ook niet verkeerd nu er nog ongeveer 3 internationale loketten zijn in Nederland. | |
Dr_Flash | donderdag 14 februari 2008 @ 20:36 |
![]() | |
knars | donderdag 14 februari 2008 @ 22:10 |
Vond net een geinig filmpje van Koot & Bie over Sjon de alleenstaande voetbalvandaal die het maar zwaar heeft om in z'n eentje een trein te verbouwen. Nu kan het aan mij liggen, maar ik kan niet horen welk station er wordt omgeroepen. Uiteindelijkstapt hij uit op een station wat ik ook niet helemaal kan plaatsen. De omgeroepen stationsnaam doet me ergens denken aan Wilgenplas, maar het station juist weer niet. Ik vermoed wel dat het op de Hofpleinlijn is opgenomen. iemand die me hier meer over kan vertellen? Filmpje! | |
Dr_Flash | donderdag 14 februari 2008 @ 22:15 |
Hilversum Sportpark. Geen idee wat er nou uiteindelijk omgeroepen wordt, dat is idd zeer onduidelijk, maar waar hij uitstapt is definitely Hilversum Sportpark. [ Bericht 40% gewijzigd door Dr_Flash op 14-02-2008 22:25:26 ] | |
Duvel | donderdag 14 februari 2008 @ 22:29 |
Koot en Bie namen volgens mij bijna alles op in de omgeving van Hilversum. Briljante TV. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 14 februari 2008 @ 22:32 |
er is ook nog ergens zoeen filmpje van Koot als Krities AVRO-lid, die met een 2e klas kaartje met 1e klas comfort naar een ledenvergadering van de AVRO reisde, en allemaal zooi uit zijn tas trok, een deken, een burolamp weet ik het ![]() ![]() filmpje ![]() | |
knars | donderdag 14 februari 2008 @ 22:38 |
Merci! Als dank een cabinerit Hollandsche Rading - Sportpark | |
knars | donderdag 14 februari 2008 @ 22:49 |
quote:In het Gooi opstappen richting Utrecht en in dezelfde rijrichting Zwolle binnenrijden? Kleine misser ![]() | |
bork | vrijdag 15 februari 2008 @ 00:10 |
Leuke filmpjes. ![]() quote:Misschien vroeger? ![]() Ben vanavond naar Zoetermeer-Oost geweest om een CPU op te halen. Zoetermeer-Oost ![]() ![]() ![]() Ik ben trouwens ooit op een rangeerterrein in Wrocław 's nachts wakker geworden, zonder locomotief en zonder andere wagons! ![]() En op en neer van Eindhoven naar Breda terwijl ik naar Tilburg moest ![]() ![]() ![]() | |
thats-me | vrijdag 15 februari 2008 @ 11:41 |
Heb eens even wat van mij video's geupload op Youtube, waar goed te zien is de verandering met een Jaar geleden en nu. We beginnen met een Reportage, over de voor delen van Almelo verdiept. Vermoedelijk komt deze reportage uit 2003, maar dat weet ik niet zeker. http://nl.youtube.com/watch?v=OX2eypRdGJc Vervolgens gaan we zelf een ritje maken over het oude traject, Almelo -> Hengelo, het is 21 Maart 2007 (2 Dagen voor het oude spoor buiten dienst gaat.). Je ziet eerst nog de 3101 en 3102 vertrekken vanaf station Almelo. ![]() http://nl.youtube.com/watch?v=aS43ymfzKLI Note: De video duurd bijna 10 min, je gaat vanaf station Almelo door tot station Hengelo ![]() Nu we weten hoe het spoor er bij lag gaan we door naar 21 Mei 2007. Alle ellende tijdens het in gebruik kunnen nemen van het Hulp spoor zijn voor bij. In de tussentijd hebben ze alle oude rails verwijderd. We vertrekken vanaf Almelo de Riet. http://nl.youtube.com/watch?v=fs_vky4R9vM Ik kom er achter dat ik nu een groot gedeelte heb over geslagen. Maar we gaan verder het is onder tussen 22 Januari 2008 en ze zijn bezig met het inhangen van de tijdelijke viaduct in de Schoolstraat-Violierstraat. http://nl.youtube.com/watch?v=ANJ80EgEY0E We zijn een weekje verder, het is 28-01 de tijdelijke viaduct ligt bijna goed, een dag later word die in gebruik genomen. http://nl.youtube.com/watch?v=zOMPUXWD6uA (begin met kijken vanaf 1.30) Er zijn 2 weken voor bij gegaan, het is 14 Februari 2008 (valentijnsdag) We komen vanaf Almelo De riet, Almelo binnen rijden. Je kunt zien dat deze 2 weken, het 1 en ander is veranderd, Het tijdelijke viaduct is in gebruik genomen, De overgang Nieuwstraat-Zuiderstraat is afgesloten, en meteen daar achter zijn ze begonnen met het eerste gedeelte uitgraven. ![]() http://nl.youtube.com/watch?v=LUudsNkLdw0 Ik zal de komende tijd, wanneer ik nieuwe beelden heb, dit topic uitbreiden ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 15 februari 2008 @ 17:50 |
quote:Klopt ja, kan inderdaad niet. | |
dennistd | vrijdag 15 februari 2008 @ 18:15 |
quote:kan wel, via utrecht-arnhem-zutphen-deventer-zwolle ![]() | |
Duvel | vrijdag 15 februari 2008 @ 18:40 |
quote:Huh? Je kunt toch in Hilversum linksaf richting Amersfoort en dan zo rechtdoor naar Zwolle? Alleen vanaf Sportpark werkt niet, maar dan stopt dan ook geen trein naar Zwolle. | |
Dr_Flash | vrijdag 15 februari 2008 @ 18:41 |
quote: Nee, hij komt vlak voor Zwolle over de IJsselbrug, dat kan alleen als je uit Amersfoort komt ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 15 februari 2008 @ 18:42 |
quote:Cor van der Laak gaf aan dat hij in *stamp stamp* HILVERSUM is gaan wonen, om de AVRO beter in de gaten te kunnen houden. En hij was op weg naar eoa congres in Utrecht. Dat kan dus niet ![]() | |
Duvel | vrijdag 15 februari 2008 @ 18:45 |
quote:Nee, dat kan niet inderdaad. Tenminste: niet op een normale manier. | |
Dr_Flash | vrijdag 15 februari 2008 @ 18:46 |
quote:Utrecht - Arnhem - Winterswijk - kopmaken in Zutphen - door Zwolle heen rijden - keren op Wezep, en dan terug Zwolle binnen rijden, dan kan het. Maar dat strookt dan weer niet met het feit dat hij zich in (elektrisch) treinstel 821 bevindt ![]() | |
dennistd | vrijdag 15 februari 2008 @ 18:58 |
utrecht - geldermalsen - den bosch - tilburg - breda - dordrecht - rotterdam - schiedam - den haag hs - leiden - schiphol - amsterdam zuid - hilversum - amersfoort - zwolle ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 15 februari 2008 @ 18:59 |
quote: ![]() We gaan stel 821 een keer afhuren voor een meet ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 15 februari 2008 @ 20:07 |
quote:Dat kan veel sneller. Gewoon van Utrecht naar Baarn laten rijden, daar kopmaken en richting Zwolle gaan ![]() | |
Brembo | vrijdag 15 februari 2008 @ 20:37 |
quote:Zou theorethisch kunnen gebeurden door de materieel omloop ![]() | |
knars | vrijdag 15 februari 2008 @ 20:45 |
Het kan nog sneller: na Ut kop laten maken op ede wageningen, kippenlijn pakken, kop op amersfoort, dan naar zwolle. Maar dan nog heeft er nooit een reizigerstrein op die manier gereden vanaf hilversum ![]() En zoetermeer oost... ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 15 februari 2008 @ 20:45 |
quote:Neuh, dat is nog iets logischer vind ik hoor ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 15 februari 2008 @ 20:46 |
Wat een heerlijke dag vandaag ![]() ![]() Hmm, en dan... dan heb je nog wat "werk" te doen ![]() Allereerst nam ik bus 140 van Utrecht naar Uithoorn, waar nog een mooi bordje te scoren zou moeten zijn. En jawel 8) ![]() Het bleek trouwens dat daar ook nog een Sikje (de 238) on static display stond. ![]() Helaas ging de kroeg die tegenwoordig in het stationsgebouw gevestigd is, pas om drie uur open (en het was kwart over twee) dus daar ga je niet op wachten natuurlijk. Ik spurtte met kwieke schreden (echt waar) de busbaan over om nog net lijn 142 naar het Uithoornse busstation te kunnen nemen. In Uithoorn bleek dat er maar bar weinig veranderd was aan het busstation, sinds dat (okt 2002-sep 2003) dagelijkse kost was voor mij. ![]() Wel heb ik daar een aantal best redelijk glimmend gepoetste bussen op de foto kunnen zetten, waaronder deze MAN. ![]() Nog mooier en nog nieuwer was alleen de Citaro Evolution (of weet ik het, een volgende generatie iig) van het Schiphol Sternet ![]() ![]() Die bus blijkt voorzien te zijn van allerlei nieuwerwetsigheden zoals videoschermen met NUTTIGE informatie, videoschermen die WERKEN überhaupt :shock: (Arriva Waterland, leest u mee?) En het mooiste vond ik nog wel dat er speciale doelgroepstoelen in die bus zaten, waarvan de bekleding aangaf dat deze twee stoelen alleen bestemd waren voor * Mannen met een stok; * Mensen met een dikke buik; en * Vrouwen met een stuk in hun kraag. ![]() Hoe het ook zij: Ik ben nog even in die bus blijven zitten ondanks dat het lijnnummer wijzigde in 197 bij Schiphol P30, want ik moest naar Schiphol Plaza. Daar aangekomen kon ik net één van de oudste treinstellen van NS, Plan T 511, zien wegrijden als stoptrein naar Hilversum. Gelukkig kwam een kleine 10 minuten later ICMm 4012 aanrijden, waarmee ik niet alleen Hilversum bereikte, maar ook onderweg die Plan T op een rondje wist te zetten. (dat hoort namelijk zo ![]() Wat ik in Hilversum te zoeken had? Nou, bijvoorbeeld dit: ![]() Zulke dingen zijn altijd erg grappig voor de gevorderde bordjesschieter. Maar de werkelijke reden was dat ik me voorgenomen had om nog deze week eens te gaan kijken hoe het stond met de ontvlechting van station Baarn. Wel: De perronwanden (van het nieuw aan te leggen spoor 4) staan er. En er ligt zand achter. Verder nog niet veel. ![]() Daarna ben ik via de Soestboog weer terug naar Utrecht gereden, waar ik in de vrijdagmiddagspits een dubbelgelede NewAGG300 voor mezelf alleen had 8) ![]() Enjoy ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 15 februari 2008 @ 20:50 |
quote:Ik denk dat dat toch langzamer is dan in mijn voorstel, omdat de kippenlijn nu niet bepaald een snel lijntje is ![]() | |
knars | vrijdag 15 februari 2008 @ 20:54 |
Hmmm, volgens mij heb je gelijk ![]() @Fles: Heb een tijdje gecarpoold met twee collega's, we reden vaak een deel van de oude Haarlemmermeerspoorlijn vanaf Alphen tot Aalsmeer. Er staan nog een hoop mooie statiosngebouwen daar, al is het verschrikkelijk zonde dat juist Alphen a/d Rijn zelf neergehaald is. | |
Dr_Flash | vrijdag 15 februari 2008 @ 20:57 |
ja, Aalsmeer staat er nog wel, daar moet ik ook nog en keertje heen ![]() | |
knars | vrijdag 15 februari 2008 @ 21:43 |
Aalsmeer en Aarlanderveen en Nieuwveen en De Kwakel ja ![]() Blijf het bijzonder vinden dat er zoveel asfalt van provinciale wegen door de polder in feite gewoon op een oude spoordijk is gekwakt. | |
dennistd | vrijdag 15 februari 2008 @ 22:26 |
quote:maar bij mijn route kan de machinist blijven zitten, die is namelijk zonder kopmaken ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 15 februari 2008 @ 22:37 |
quote:Dan ken ik er ook nog wel een ![]() Utrecht - Arnhem - Deventer - Amersfoort - Schiphol - Leiden - Woerden - Breukelen - Amsterdam Bijlmer Arena - Goederenboogje richting Diemen Zuid - Hilversum - Amersfoort - Zwolle ![]() | |
seinhuis | vrijdag 15 februari 2008 @ 23:16 |
quote:Moi verslag Dr.Dles ![]() Tevens, zullen we nog een kerel samen op stap gaan? ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door seinhuis op 15-02-2008 23:22:43 ] | |
seinhuis | vrijdag 15 februari 2008 @ 23:18 |
quote:Je dit hebt ook op OHHIH geplaats ![]() Tevens; moi verslag. ![]() | |
seinhuis | vrijdag 15 februari 2008 @ 23:21 |
quote:Ik weet niet welke beheerer mei openings toppik heeft geverandert, maar ik vind deze veel moier dan mei bericht. ![]() Tevens; hebben jullie mei nauw al eens aan het wer gezien op utrecht Centraaal? ![]() | |
Dichterbijer | vrijdag 15 februari 2008 @ 23:23 |
quote:Ik durf te wedden dat een moderator nu gaat optreden... probeer aub normaal nederlands te tikken! | |
thats-me | vrijdag 15 februari 2008 @ 23:24 |
quote:Goed gezien ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 15 februari 2008 @ 23:45 |
quote:Had het verslag eerder vandaag over het hoofd gezien, maar ik vind ik mooi om de vorderingen te Almelo te zien ![]() | |
hooibaal | zaterdag 16 februari 2008 @ 01:14 |
quote:Hangt er van af. Als jij die grapjurk bent die altijd onze BT 'leent', dan wel. | |
Duvel | zaterdag 16 februari 2008 @ 09:53 |
Ik vond onderstaande foto in mijn doos-met-nog-in-te-plakken foto's. Ik heb 'm ooit van iemand gekregen, die foto, maar ik weet niet wat het is. Een bus ja. Met een schildering van een trein erop. Een bus met het stuur rechts zo te zien, mits links de voorkant is... Wie kent dit ding?![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 16 februari 2008 @ 10:14 |
Wat een ding ![]() | |
ReisT | zaterdag 16 februari 2008 @ 12:00 |
Sommigen hier zullen er niet rouwig om zijn, maar toch is het wel jammer, HOV-RN kondigt het einde aan een groot deel van Plan T.quote:Samengevat: de eerste 9 stuks gaan er dit jaar nog uit, volgend jaar nog eens 6. | |
von_Preussen | zaterdag 16 februari 2008 @ 13:08 |
Ik behoor waarschijnlijk tot één van de weinigen die het jammer vinden, aangezien ik het interieur van de Plan T erg weet te waarderen i.t.t. de Plan V. Want in de Plan T heb je tenminste normale (krappe) stoeltjes, terwijl je in Plan V geforceerd in een bankje zit te hangen met zicht op andere treinreizigers (personal space, anyone?). Wat gaat er voor de Plan T’s in de plaats komen? Extra ICB maakt VIRM vrij voor Zwolle – Nijmegen, waarop die Plan V’s de terzijde gestelde Plan T’s gaan vervangen? Want de nieuwe stoptreinen komen nog niet binnen afzienbare tijd (om Plan T direct te vervangen). En een museumstel is vast nog niet gereserveerd? Plan T, ik hou van jou, ik kan niet leven zonder jou! ![]() ![]() | |
von_Preussen | zaterdag 16 februari 2008 @ 15:10 |
Volgens mij is dit hem. Een trein in de 3600 doet er ongeveer (vanaf het moment dat ie in Zwolle begint te rijden tot aan het moment dat ie in Nijmegen begint terug te rijden, dus met keertijd) van Zwolle naar Nijmegen 1.5 uur over. Aangezien er elk half uur een trein moet rijden, moeten er in Zwolle dus 3 klaar staan (3x .5 = 1.5 uur) en in Nijmegen dus ook drie (want na 1.5 is de trein dan bij het eindstation, en kan terug rijden). In totaal heeft men dan drie treincombinaties in Nijmegen nodig, en drie in Zwolle. Volgens planning rijden ze met drie stellen, dus zijn er in totaal 3 x 6 = 18 Plan V-stellen nodig. Samen hebben deze een capaciteit van 36 bakken. Hoeveel bakken gaan er nu buiten dienst? Dat zijn er 9 x 4 = 36 bakken Plan T. Dus in theorie zouden die 36 bakken Plan V van de 3600 nipt de 36 bakken Plan T kunnen vervangen. Dan klopt het ook met het materieel”geschuif” van “nieuw” ICB maakt VIRM vrij voor de 3600, en die Plan V maakt het mogelijk om de Plan T buiten dienst te stellen. | |
knars | zaterdag 16 februari 2008 @ 15:52 |
Dag Plan T met je irritante gebrek aan beenruimte ![]() Van de buitenkant is het die goeie ouwe gezellige standaard stoptrein waar iedereen mee vertrouwd is, maar van binnen is het simpelweg ruk. | |
Duvel | zaterdag 16 februari 2008 @ 16:24 |
En zo wordt het Treinstel Toekomst verleden tijd. En dat terwijl enkele jongere Plan V's al gesloopt zijn! Maar die hadden dan ook geen grote revisie gehad. | |
Zug-Chef | zaterdag 16 februari 2008 @ 16:55 |
quote:Exact mijn redenering! Plan T for the win ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 16 februari 2008 @ 17:24 |
Gisteren al wezen hobbyen bij Holten en Zevenaar, foto's volgen nog wel eens, vandaag op verschillende plekjes gestaan voor wat meer NSR spul en natuurlijk de ACTS treinen vanuit Leeuwarden:![]() ICM's 4214 en 4207 onderweg nabij Haskerdijken (Heerenveen) als Intercity Leeuwarden - Rotterdam Centraal ![]() Even later gevolgd door de ACTS 1255 + 6705 met de containertrein uit Leeuwarden naar de Maasvlakte West. Over niet zo'n heel lange tijd rijden deze 1200-loks niet meer, dus wees er snel bij voor ze weg zijn! ![]() Bij Wezep ICMm 4016 en de ICM's 4061 en 4220 onderweg als IC Leeuwarden/Groningen - Schiphol ![]() Even later gevolgd door NSR DDAR'retje 7402 met achterop Elok 1719 als stoptrein Zwolle - Amersfoort - Utrecht ![]() Een stukje verderop bij Hattemerbroek eerst nog de volgende IC gepakt, bestaande uit de 4042, 4250 en de 4072 als IC Leeuwarden/Groningen - Schiphol ![]() Tot slot de Class 66 van ACTS, de 513-9 met de Lw-2 shuttle vanuit Leeuwarden naar de Amsterdamse Houtrakpolder. | |
ReisT | zaterdag 16 februari 2008 @ 18:14 |
quote:Vanaf komend najaar wordt de NS-vloot in een jaar tijd flink uitgebreid (mits alles op tijd geleverd wordt dan he.) -200 nieuwe bakken VIRM. -122 bakken (omgerekend, zijn er meer maar aan de korte kant) nieuwe Sprinters, het jaar daarop gevolgd door nog ongeveer zo'n zelfde aantal. -Nieuwe GTW's voor de concullega's Arriva en Veolivla betekent dat NS een stuk of 60 bakken Plan V terugkrijgt. -60 bakken aan gemoderniseerde sprinters-tweetjes (die dingen zijn nota bene ouder dan sommige V's!). [ Bericht 0% gewijzigd door ReisT op 16-02-2008 18:22:24 ] | |
Dichterbijer | zaterdag 16 februari 2008 @ 18:44 |
Als ik het goed heb is er vanochtend een nieuwe lading ICB via Eindhoven het land binnengekomen. Zat in de V&D te Eindhoven en zag ze langsrijden. Twee bakken nog in DB kleur de rest in een glanzend NS kleurtje | |
sander89 | zaterdag 16 februari 2008 @ 18:58 |
quote:Vergeet het nieuwe HSL materiaal niet dat schijnt ook eind dit jaar eerste hier naar toe te komen ![]() ![]() | |
Brembo | zaterdag 16 februari 2008 @ 20:27 |
quote:Rijdt nu al weer wat VIRM in de 3700, maar nog lang niet alles en het kan ook weer zo weg zijn. Ten tweede vraag ik me af of het niet dan net toevallig ergens anders harder nodig is. Dat is altijd al zo geweest en zal je zien dat de 3700 dan maar weer Plan V krijgt en de VIRM op een lijn in het westen. Ik geloof het pas, als er echt VIRM rijdt! Daarbij is er ook geen instroom van nieuw materieel komend half jaar. | |
Peterselieman | zaterdag 16 februari 2008 @ 20:34 |
afgelopen donderdag minimaal 4 stellen VIRM gezien in de 3700 al, dus veel is er al doorgeschoven | |
Brembo | zaterdag 16 februari 2008 @ 20:52 |
quote:Dat is zo, maar wel vaker gezien dat er twee VIRM in de omloop zitten en weer een dag later er uit worden gehaald. Record is toch wel in een week: Mat 64, VIRM, DDAR en ICM gezien in de 3700 ![]() Misschien slim om in 2009 weer een lijn te bouwen, en te begrijpen dat dit niet echt werkt ![]() Want er staan nu maar liefst 2 treinstellen constant stil. | |
Socios | zaterdag 16 februari 2008 @ 21:05 |
Boel moet gewoon weer doorgetrokken worden naar Roosendaal (of zelfs naar Vlissingen). Tevens weer een echte Intercity van maken die veel minder stopt. | |
Willy84 | zaterdag 16 februari 2008 @ 21:11 |
quote:Denk eerder aan een uitwisseling ivm onderhoud. Nice pics bjorn..!! | |
Peterselieman | zaterdag 16 februari 2008 @ 21:43 |
quote:'s avonds zit er uit oogpunt van sociale veiligheid ICM in de 3700 ![]() | |
ACT-F | zaterdag 16 februari 2008 @ 22:26 |
Toevallig 2 treintjes op de kiek gezet vandaag ![]() ![]() ![]() | |
Socios | zaterdag 16 februari 2008 @ 22:41 |
Thanks for sharing. Mooie sfeerbeelden. | |
Peterselieman | zaterdag 16 februari 2008 @ 23:04 |
Donderdag ben ik er even op uit geweest en heb enkele opvallende platen gemaakt. De VIRM waarmee ik van Groningen naar Zwolle reisde ging naar:![]() Daarna naar Nijmegen gereisd en de GTW geplaat. Opvallend hierbij is dat een van de spiegels van de 7352 mist ![]() ![]() Ben daarna doorgereisd naar Roosendaal, terug naar Breda om via Leiden en woerden naar Amsterdam Zuid te reizen. Omdat ik onderweg vertraging had opgelopen, was ik in de gelegenheid om tussen Amsterdam Zuid en Amersfoort de pimpelexpress te nemen ![]() | |
Karrs | zondag 17 februari 2008 @ 00:44 |
quote: ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zondag 17 februari 2008 @ 14:03 |
![]() ![]() | |
Willy84 | zondag 17 februari 2008 @ 14:32 |
Je hebt ook weer een leuk rondje gemaakt! | |
Dr_Flash | zondag 17 februari 2008 @ 14:43 |
Yep ![]() ![]() | |
Charango | zondag 17 februari 2008 @ 16:22 |
Schoenes Wochenende Fles? | |
Gutz | zondag 17 februari 2008 @ 16:57 |
![]() iemand een idee wat deze stellen in Roosendaal te zoeken hebben? | |
Charango | zondag 17 februari 2008 @ 18:18 |
Misschien een wintersporttrein naar de Franse Alpen? (Ik ken de details niet, ik zag laatst alleen een groep mensen met skies die op Utrecht C op een 'Vakantietrein' stonden te wachten, dus ik weet dat iets dergelijks bestaat... | |
Willy84 | zondag 17 februari 2008 @ 18:27 |
Geen idee? misschien een skitrein ofzo? | |
Charango | zondag 17 februari 2008 @ 18:38 |
Bergland Express naar Oostenrijk volgens Treintjes.info... Webstek | |
Dr_Flash | zondag 17 februari 2008 @ 18:42 |
quote:Nee, gewoon Schöner Tag Ticket NRW | |
Dr_Flash | zondag 17 februari 2008 @ 18:46 |
Het prachtige weer houdt nog even aan, en om eerlijk te zijn: Het werd wel weer eens tijd om eindelijk eens een mooie ronde neer te zetten in 2008. Maar ja, het is zaterdag, en dus moest er uitgeslapen worden. Zodoende vertrok ik pas om 11:08 uit Utrecht Centraal en bereikte ik via Eindhoven en Venlo tegen 14:30 Wuppertal Hbf. De Schwebebahn dus. Een vriend van me had dat ding nog nooit gedaan, en dat is eigenlijk wel een beetje een essential classic natuurlijk.![]() Blik op de baan over de Wupper: ![]() Bij het westelijke uiteinde, station Vohwinkel, hangt de baan enkele kilometers lang boven de straat in plaats van boven de Wupper. ![]() Aangekomen aan het oostelijke eindpunt, station Wuppertal-Oberbarmen, konden nog een bus en een BR628 op de plaat gezet worden. ![]() ![]() Vervolgens ging de reis via Hagen Hbf door het Sauerland naar Lüdenscheid, een erg mooie route. Helaas werd het al vrij vroeg donker, maar dat mocht de pret niet drukken. Onderweg was er bijvoorbeeld gelegenheid om het fraaie historische seinhuis van Brügge (Westfalen) te fotograferen. ![]() Een Lint41 van de SauerlandBahn op het eindpunt van de Volmelijn: station Lüdenscheid. ![]() Op de terugweg in het donker nog even wat sfeerplaatjes geschoten van Hagen Hbf en het in deplorabele staat verkerende station Ennepetal (Gevelsberg).... ![]() ![]() En dit was de trein die ons terugbracht naar Venlo. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 17-02-2008 19:10:24 ] | |
thats-me | zondag 17 februari 2008 @ 19:02 |
Leuke foto's ![]() ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 17 februari 2008 @ 19:03 |
quote: ![]() ![]() Compilatie filmpje ![]() http://nl.youtube.com/watch?v=S_ioxPoKChM Complete traject in 3minuut en en beetje ![]() http://nl.youtube.com/watch?v=Cn-cCOd0Lvw | |
Battlefan | zondag 17 februari 2008 @ 19:59 |
Toffe foto's Fles! En leuke filmpjes Arthur ![]() Ik moet er ook nog eens heen ![]() | |
von_Preussen | zondag 17 februari 2008 @ 23:58 |
Leuke foto’s Zug-Chef & Fles! @ACT-F, jij ook hier, ken je porno-sjakie nog? De systeembeheerder? ![]() | |
ACT-F | maandag 18 februari 2008 @ 01:13 |
quote:Jaaaaa!! ![]() Leuk dat jij hier ook zit, en al helemaal als autofiel tussen de treinofielen ![]() | |
Socios | maandag 18 februari 2008 @ 03:00 |
Leuk rondje! Ik moet eigenlijk ook weer eens op pad. Dit jaar nog helemaal niet in een Koploper gezeten. ![]() | |
Zug-Chef | maandag 18 februari 2008 @ 10:51 |
quote:Zijn inderdaad rijtuigen van de Skitrein Rotterdam - Antwerpen - Oostenrijk, ook wel de Bergland genoemd. Gisteren kwam deze trein na reizigers in Rotterdam te hebben afgezet, terug als ledig materieel richting Roosendaal: ![]() | |
Duvel | maandag 18 februari 2008 @ 10:52 |
Mooi treintje ja! | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2008 @ 11:00 |
1 van de weinige reizigerstreinen die nog met NMBS 25.5 rijden in NL ![]() | |
Willy84 | maandag 18 februari 2008 @ 11:04 |
Hoeveel kost een treinkaartje naar Oostenrijk/Frankrijk naar een skigebied eigenlijk? Nice pics! | |
Darkwing_Duck | maandag 18 februari 2008 @ 11:57 |
quote:Zeg, waar staat die trein in het spoorboekje? Kan je er ook met een SOV in? ![]() | |
sander89 | maandag 18 februari 2008 @ 11:58 |
quote:Hangt er vanaf of je de normale ski trein neemt of de Thalys ski trein. Normale retour rond 100/150 euro Thalys retour rond 200/250 euro | |
Peterselieman | maandag 18 februari 2008 @ 12:00 |
quote:Een SOV zal niet geldig zijn, omdat deze trein niet normaal in het spoorboekje staat en een trein met toeslag is | |
JDude | maandag 18 februari 2008 @ 12:10 |
quote:Die reed laatst ook al door Breda, weet ik nu tenminste ook welke het was ![]() | |
seinhuis | maandag 18 februari 2008 @ 12:57 |
quote:Vlogens mei komen er 50 nieuwe VIRM ![]() Tevens, vlogens mei zach ik Dr. Fles laats op Utrecht centraal ! Ik was aan het sgoonmaken bij de Buger King ![]() | |
Gutz | maandag 18 februari 2008 @ 13:04 |
quote:Dude... | |
Dichterbijer | maandag 18 februari 2008 @ 13:05 |
zucht... Maar ik hoop dat de NS nu eens een beetje goede treinen uitkiezen... maar zijn de nieuwe bakken die ze willen gaan aanschaffen ter vervanging of ter aanvulling van de huidige vloot treinen... | |
seinhuis | maandag 18 februari 2008 @ 13:10 |
quote:Vlogens mei zijn het niewe treinen, want ze woorden nu gebouwd ![]() Tevens heb ik gehoord dat de niewe VIRM de eerste dindsdag van april gelevert worden, maar dat moet je niet vedder vertellen. Heb het gehoort van mein vader, die is machienist bij NS ( op de tram tussen Houten en Houten Castelum) ![]() | |
Peterselieman | maandag 18 februari 2008 @ 13:10 |
Als je de VIRM bedoelt, die zijn ter aanvulling van de huidige vloot. Echter gaan er met de komst van de extra VIRM wel stellen mat'64 aan de kant. De SLT is echt bedoeld ter vervanging van het mat'64. | |
Peterselieman | maandag 18 februari 2008 @ 13:12 |
quote:Leuk baantje heb je dan. 100 keer per dag die 2 km afleggen ![]() | |
Duvel | maandag 18 februari 2008 @ 13:23 |
quote:Vriend, je lult jezelf een beetje klem hier. Misschien kun je ophouden met deze ongein en je account gewoon netjes shredderen? | |
JDude | maandag 18 februari 2008 @ 13:27 |
quote:50 stellen = 200 bakken. Tadaa. | |
Darkwing_Duck | maandag 18 februari 2008 @ 13:36 |
W0000t![]() Iemand deze al geprobeerd? ![]() | |
sander89 | maandag 18 februari 2008 @ 13:41 |
quote:Dat is toch automatisch mini baantje vlak bij Dortmund? | |
Darkwing_Duck | maandag 18 februari 2008 @ 13:57 |
quote:Dortmund: ja Automatisch, das wel minder ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2008 @ 14:39 |
quote:Wat rukt het nou of dat ding door een mens bestuurd wordt of niet? ![]() | |
JeePee83 | maandag 18 februari 2008 @ 15:36 |
Automatisch is vaak voorin zitten . Alleen maar beter uitzicht dus ![]() | |
Tecnix | maandag 18 februari 2008 @ 15:51 |
Vanmorgen rond 04:45 was het lekker een disco boven de trein.. De bovenleiding was bevroren.. Wie ow wie stond vanmiddag rond 2 uur op weesp te spotten? | |
thats-me | maandag 18 februari 2008 @ 16:07 |
Nog 2 plaatjes van gister. ICMm 4011 en ICM 4208 in trein 1756 En DM'90 3409 in trein 7954 | |
seinhuis | maandag 18 februari 2008 @ 16:07 |
quote:Ik was het niet; ik zat op Fok ![]() Tevens, ik ga zo weer wekken op Utrecht centraal ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2008 @ 16:17 |
waar zijn die plaatjes thats-me? | |
Peterselieman | maandag 18 februari 2008 @ 16:17 |
quote:Zoveel mensen liggen daar nu echt niet te slapen hoor ![]() | |
verzameldirk | maandag 18 februari 2008 @ 16:39 |
Op het station hier in het dorp staat sinds vandaag een S.O.S. paal twee knoppen zitten erop, een om contact op te nemen met Arriva, en een noodknop met de mededeling misbruik wordt gestraft. Zal mij benieuwen hoeveel misbruik daarvan gemaakt zal worden, vooral tijdens het weekend. Dick Bolt Warffum | |
Wadloper | maandag 18 februari 2008 @ 16:50 |
quote:Moet je het vooral op internet zetten ![]() ![]() | |
thats-me | maandag 18 februari 2008 @ 16:52 |
quote:Waar ze staan?? of waar ze genomen zijn ![]() Net iets buiten Wierden. De bovenste halverwege Wierden -> Rijssen en de andere halverwege Wierden -> Nijverdal. Zijn al wel vaker foto's vanaf deze plek hier geplaatst ![]() ![]() [ Bericht 28% gewijzigd door thats-me op 18-02-2008 17:38:45 ] | |
Socios | maandag 18 februari 2008 @ 17:41 |
Even een paar vraagjes over goederentreinen. Kan iemand mij hier informatie over verschaffen? Bij voorbaat dank! ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2008 @ 17:42 |
Heet het daar RECTUM ja? ![]() ![]() SPOILER | |
Brembo | maandag 18 februari 2008 @ 18:34 |
quote:Ik hoop niet dat het op 1 dag binnenkomt; neem aan dat alles geleidelijk van Duitsland naar Nederland gaat dus iedere week een bak ![]() ![]() | |
Zug-Chef | maandag 18 februari 2008 @ 19:52 |
de 2e SLT is in Nederland, dit keer een zesje!! http://www.limburglos.nl/limburglos/data/treinen/groot/007807.jpg | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2008 @ 20:05 |
quote:Ik las het ja ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 18 februari 2008 @ 20:09 |
De fotograaf heeft geluk gehad met zijn plaat, want de SLT IV staat er ook op ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2008 @ 20:10 |
quote:ja idd, mooi gedaan ![]() | |
Wadloper | maandag 18 februari 2008 @ 20:30 |
quote:Viel mij inderdaad ook op, hij heeft daarmee wel een prachtplaat geschoten! ![]() | |
Battlefan | maandag 18 februari 2008 @ 20:49 |
Mooi gedaan ja ![]() ![]() | |
knars | maandag 18 februari 2008 @ 21:30 |
Erg mooi! Vandaag "vergeten" uit te stappen op Amstel, nog even wat mooie oude bakken gezien. Fijn dat open lucht museum ![]() En jammer dat ik geen camera bij me had, maar had een mooie gespot in de categorie brakke CTA: op Utrecht CS, spoor 5B werd de IC naar Amsterdam en Alkmaar die normaliter doorrijdt als stopper naar Den Helder aangekondigd zobder Den Helder en met "stopt na Alkmaar op alle stations"/ "Praha, Kobenhavn, Warszawa". Daar kan de stoptrein Utrecht - Schiphol - Leiden - Dordrecht nog een puntje aan zuigen ![]() | |
Duvel | maandag 18 februari 2008 @ 22:15 |
quote:Ze worden per treinstel afgeleverd, dus per vier bakken (er zijn alleen viertje bijbesteld). Het tempo weet ik niet, reken op iets van anderhalf à twee stellen per maand (denk ik, gebaseerd op eerdere leveringen). | |
Peterselieman | maandag 18 februari 2008 @ 23:15 |
Tsjechië op zoek naar gejatte spoorbrug Altijd leuk die Tsjechen | |
Zug-Chef | maandag 18 februari 2008 @ 23:26 |
Zo de rest van de meuk van afgelopen weekend:![]() Gelukkig reed de Flabaka (tr 47751) met RN 232 903 iets vroeger dan gepland, zodat de zon nog aardig op de kop schijnt. ![]() Naast het goederengeweld, ook nog fleurige frambozenrijtuigen in de Beneluxtrein op weg naar Brussel Zuid. ![]() Met bijna een dag vertraging, passeert de ACTS 1251 met de Coevorden-shuttle als tr 60221 op weg naar Drenthe. ![]() Ook verrassend op deze plek, een 189'er met vol beladen containertrein, prachtig in de zon. ![]() Een aantal Plan T's van NSR gaan dit jaar naar hun laatste rustplaats, dus niet al te lang meer wachten met het vereeuwigen van dit type trein. Plan T 507 op weg bij Breda Takkebijsters als stoptrein Utrecht Centraal - Breda. ![]() De Brabantroute zonder bovenleiding, een klein geintje, maar voor dit losse lokje van HGK nog best aardig gelukt. Op de achtergrond een fraaie Brabantse boerderij. ![]() En tot slot de 189 067 met een mooie Hupac/Containertrein. Ook dit is binnenkort snel verleden tijd, de Betuweroute zal over niet al te lange tijd helaas toch een stuk intensiever gebruikt gaan worden. | |
Ofyles2 | dinsdag 19 februari 2008 @ 00:49 |
quote:Ik denk door een computer, met opties tot manueel handelen. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2008 @ 08:45 |
quote:een stalen spoorbrug van 4 ton. Over wat voor afvoergootje moet dat ding heen liggen? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2008 @ 09:01 |
quote:Vast wel ![]() ![]() Maar waar ik benieuwd naar ben, is waarom Darkwing_Duck er dan ineens minder plezier in schijnt te hebben? ![]() | |
Duvel | dinsdag 19 februari 2008 @ 09:30 |
quote:'t Is meer kermisattractie dan trein. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2008 @ 09:50 |
Mja, da's wel zo natuurlijk. Maar de Schwebebahn in Wuppertal vond hij weer wel gaaf ![]() | |
Gutz | dinsdag 19 februari 2008 @ 12:22 |
Even rondje om. Roosendaal- Amsterdam- Utrecht- 's Hertogenbosch- Roosendaal. Eens kijken of ik onze vriend Seinhuis tegenkom. | |
Charango | dinsdag 19 februari 2008 @ 12:33 |
quote:Waar rijd je dan naartoe, en welke treinserie is dat? ![]() Daarnaast, ik moet vanmiddag ook nog op Hoog Catherijne zijn, ik ga ook eens kijken hoe 'goet sjeinhuus sein hambugges kan bakken'. ![]() | |
Battlefan | dinsdag 19 februari 2008 @ 12:44 |
quote:Hij mag alleen maar schoonmaken | |
Gutz | dinsdag 19 februari 2008 @ 12:45 |
Alvast een bericht wat er om 5u gepost wordt. Seinhuis: Vlogens mei heeb ikk Guts en Sjarango gesien by de bugger kin | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2008 @ 12:58 |
quote:Vreemd, want op de Arriva site staat dat het voorlopig alleen een proef op Leeuwarden - Groningen betreft. http://www.arriva.nl/page.php?id=1861 | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2008 @ 13:03 |
Ik zat even op de Arrivasite te kijken en kwam daar toevallig de foto tegen die gebruikt is om voor de winnaars van de namenwedstrijd een fotoschilderijtje met de winnende naam te maken. http://www.arriva.nl/corporate/images/trein%20spurt.jpg Wel een linkje, omdat de foto 1,2 MB groot is ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2008 @ 14:06 |
Binnenkantploaties van de nieuwe inrichting van de TGV Duplex ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door Dr_Flash op 19-02-2008 14:12:57 ] | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2008 @ 14:15 |
Dat ziet er prachtig uit ![]() | |
Gutz | dinsdag 19 februari 2008 @ 14:18 |
hmm, telefoon kan ze niet laden. Thuis even bekyken | |
knars | dinsdag 19 februari 2008 @ 14:28 |
quote:geloof 800 of 3000, ic utrecht - amsterdam. Bij Dijksgracht (tussen Muiderpoort en CS) staan de eerder in deze topics al genoemde wadjes, een gele engel, een hondekop en nog wat spul. [ Bericht 5% gewijzigd door knars op 19-02-2008 14:36:22 ] | |
Dichterbijer | dinsdag 19 februari 2008 @ 16:33 |
quote:Bron http://rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=71698 | |
Dichterbijer | dinsdag 19 februari 2008 @ 16:36 |
quote:Fuck... van mij mag de NS die gaan kopen voor de hogesnelheidslijn ![]() | |
thatsme | dinsdag 19 februari 2008 @ 16:59 |
quote:Geluk? Of fotosoep? Kijk ook eens naar deze: http://www.limburglos.nl/(...)op/groot/007318a.jpg | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2008 @ 17:38 |
quote:Met dank aan edje van OHIH ![]() | |
Socios | dinsdag 19 februari 2008 @ 17:44 |
quote:Op station Harlingen staat sinds een maand of wat ook zo´n praatpaal op het perron... ![]() | |
thatsme | dinsdag 19 februari 2008 @ 17:46 |
quote:Nee Edje van CTF ![]() | |
TrainGV | dinsdag 19 februari 2008 @ 18:10 |
quote:Niet alleen daar, maar ook op alle station op de lijn naar Stavoren. Wel fijn dat ze erbij zetten, dat deze praatpaal voorlopig buitengebruik is ![]() Volgens mij is het zelfs een eis geweest in de concessie dat deze praatpalen er moesten gaan komen, om de veiligheid rondom de stations te vergroten. Maar pin me niet vast aan dit punt. | |
Wadloper | dinsdag 19 februari 2008 @ 18:19 |
quote:Dat ziet er kaal uit, zo zonder naam ![]() | |
Wadloper | dinsdag 19 februari 2008 @ 18:22 |
quote:Sappemeer-Oost en Zuidbroek hebben ook al zo'n ding ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2008 @ 18:29 |
quote:Klopt, maar ja die foto is in 2006 in Zwitserland genomen speciaal voor de schilderijtjes, zoals deze ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2008 @ 18:46 |
En hebben al die schilderijtjes treinstel 228 erop staan dan? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2008 @ 18:49 |
Yep ![]() Morgen weer even kilometers maken. Dit keer even een retourtje Groningen - Rotterdam CS ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2008 @ 18:50 |
wat een nepkezen zeg ![]() | |
Duvel | dinsdag 19 februari 2008 @ 18:57 |
quote:Neptjibbes. ![]() | |
Wadloper | dinsdag 19 februari 2008 @ 18:59 |
quote:Die moet trouwens Jan Uitham erop hebben staan, niet Eise Eisinga ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2008 @ 19:08 |
quote:Dat moet je Arriva vertellen ![]() Ik had Eise Eisinga als naam ingestuurd, niet Jan Uitham ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2008 @ 19:28 |
Wie de neuk is Jan Uitham dan ook? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2008 @ 19:40 |
quote:Jan Uitham (2 januari 1925, Noorderhoogebrug) is een voormalig landbouwer, badmeester en gemeente-ambtenaar, die bekend geworden is door het schaatsen van lange-afstandswedstrijden en marathons. Zijn bijnaam is Kampioen der Verslagenen. Anders dan die naam doet vermoeden won hij wel een belangrijke wedstrijd, nl. de Noorder Rondritten van 1963. De Elfstedentocht reed hij in totaal zeven keer. Het beste resultaat behaalde hij in de barre Tocht der Tochten van 1963: hij werd tweede achter Reinier Paping, nog vóór de grote favorieten Jeen van den Berg en Anton Verhoeven. In 1998 deed hij als lijstduwer mee aan de verkiezingen voor de Provinciale Staten voor de partij "De Groningers". In 2006 deed hij hetzelfde bij de verkiezingen voor de Gemeenteraad in Groningen voor de Partij voor het Noorden. Oh, okee ![]() | |
knars | dinsdag 19 februari 2008 @ 19:49 |
een legendarische europacup winnende bv veendam speler uit de jaren 50 zeker? | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2008 @ 19:50 |
quote:Nee, dus ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2008 @ 19:57 |
Op de wiki pagina van de sputter kun je alles nazoeken ![]() | |
knars | dinsdag 19 februari 2008 @ 19:58 |
Oh, die vent. Heb hem een tijdje terug nog op tv gezien en hij vond nog steeds dat Paping vals had gespeeld door niet op hem te wachten of zoiets ![]() | |
Intergalactrick | dinsdag 19 februari 2008 @ 20:07 |
Ik zag vanmorgen die nieuwe sprinter staan op Utrecht Centraal, ziet er leuk uit. ![]() | |
JaFFe | dinsdag 19 februari 2008 @ 23:18 |
Hoe plannen jullie die supertochten door Nederland? Ik ben van plan straks in maart ook een toch te maken met het boekenweek geschenk en een 1e klas upgrade kaartje ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2008 @ 23:19 |
quote:Spoorboekje, NS.nl, bahn.de ![]() quote:Dat lijkt me niet mogen ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2008 @ 23:26 |
quote:Bij mij gaat dat heel simpel. Ik heb een paar dagen voor de reis een reisdoel in mijn hoofd, een vertrektijd en een aankomsttijd. Dan ga ik met het spoorboekje aan de slag om alles te plannen en dat gooi ik in een schema. Meestal klopt wat ik tevoren zonder spoorboekje bedacht had precies. Naast het officiële reisschema hou ik ook altijd enkele alternatieven in gedachte mochten er onderweg verstoringen optreden. Vaak probeer ik mijn lange reizen te plannen tussen de treinen 526 en 561 welke als enige in de Noord-Oost met afwijkend materieel gereden worden. Van de volgende reis, de limburgreis, ligt de planning inmiddels al klaar. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2008 @ 23:29 |
ik mis overigens nog wel een functie om HAFASplannetjes direct in mijn eigen geformatteerde sheetje te importeren, inclusief opgehaalde kilometertellingen van Jizdenka.cz ![]() | |
Gutz | dinsdag 19 februari 2008 @ 23:31 |
Plannen? Ik bedenk me waar ik naartoe wil zeg bv. Den Helder, Dan stap ik vanuit Roosendaal in de trein naar Nijmegen en vanaf daar ga 'k richting Zwolle dan Amersfoort en dan A'dam enzovoort. Ik plan eigenlijk nooit. Pak gewoon een trein die niet in de richting gaat waar ik moet zijn, stap op een station uit als ik daar zin in heb en pak een andere trein naar ergens. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2008 @ 23:42 |
quote:Nou ja, als je het niet doet om het snelste of het kortste, dan is daar weinig mis mee natuurlijk ![]() | |
Duvel | woensdag 20 februari 2008 @ 08:10 |
En de Darwin award van deze maand gaat naar: http://www.nu.nl/news/144(...)_na_stroomschok.html Ik leef mee met de nabestaanden, je vriend/zoon/etc verliezen is vreselijk, en zeker op deze manier. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 februari 2008 @ 09:17 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Duvel | woensdag 20 februari 2008 @ 09:47 |
quote:Het is me nog niet helemaal duidelijk. Natuurlijk hangt er 25kV in de lucht, in aluminium danwel koper of brons. Ik las ergens iets van een muur op een brug. En bij een brug moet de 25kV daar ook onderdoor worden geleid. Dan hangt het spul aan isolatoren van een cm of dertig. Je moet wel raar doen om dat aan te raken, en over hekken klimmen en zo. Ik ben erg benieuwd hoe dit nou gebeurd is... | |
Dichterbijer | woensdag 20 februari 2008 @ 10:45 |
wel een erg bizar ongeluk... dat is meestal goed afgeschermd. maar opzich kan het gemakkelijk | |
thatsme | woensdag 20 februari 2008 @ 11:56 |
quote: quote:Lees de voorwaarde eens door zou ik zeggen! | |
Zug-Chef | woensdag 20 februari 2008 @ 12:38 |
Bwhehe altijd leuk om te zien al die sjonnies die opeens met de trein gaan omdat er een actie is. Maandnetkaart 4thewin ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 februari 2008 @ 12:54 |
Boejje, allicht leuk als meer mensen het plezier van het treinreizen ontdekken ![]() | |
Charango | woensdag 20 februari 2008 @ 14:57 |
Dubbel raak deze week helaas ![]() Link Blijft immer doch zeer jammer... Over die lange treinreizen: Ik ben van plan komende dinsdag een multi-materieel ritje te doen: Almelo - Amersfoort (Pimpel - 140 serie) Amersfoort - Hilversum Noord (SGM - 5800 serie) Hilversum Noord - Utrecht (DD-AR of Plan V/T - 5700 serie) Utrecht - Schiphol (ICRm - 3500 serie) Schiphol - Dordrecht (Benelux - 9200 serie) Dordrecht - Breda (DD-AR of VIRM - 2200 serie) Breda - Venlo (ICK - 1900 serie) Venlo - Nijmegen (GTW - 32200 serie) Nijmegen - Zutphen (VIRM of Plan V/T - 3700 serie) Zutphen - Hengelo (Lint 41 - 31200 serie) Hengelo - Almelo (Buffel - 7900 serie) Inderdaad ontbreekt de klassieker (ICM), maar dat materieel is voor menig Tukker reeds gemeengoed... | |
Dr_Flash | woensdag 20 februari 2008 @ 15:28 |
Succes met je pogingen tot ICK in de 1900. Steeds meer VIRM daar ![]() | |
Gutz | woensdag 20 februari 2008 @ 15:45 |
Mwoh, Breda - Venlo is in de ochtend en avond nog vaak ICK, 's middags wel steeds vaker VIRM | |
Darkwing_Duck | woensdag 20 februari 2008 @ 16:59 |
Wat fragmenten van yokowodan stip met .... jawel .... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Verder nog een videoclipje van de Schwebebahn wat ik voor school ( vak beeld en geluid) moest maken, als je hem bout vind dan kan ik me dat voorstellen, maar ik moest me ook aan de eisen van de opdracht houden ![]() http://nl.youtube.com/watch?v=NxX2hYYthos | |
Gutz | woensdag 20 februari 2008 @ 17:26 |
Volgens mij heeft er iemand een nieuwe verslaving bij | |
Brembo | woensdag 20 februari 2008 @ 17:55 |
quote:Laatst de 3700 met DD-AR, hoe zo verdwaald ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 februari 2008 @ 18:02 |
Ik vind het best cool gedaan hoe in het tweede deel van het filmpje het voorbij komen van de portalen samenvalt met de beat. Of is dat toeval? ![]() Dat idee is bijvoorbeeld ook gebruikt in dit filmpje ![]() http://nl.youtube.com/watch?v=CBgf2ZxIDZk [ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 20-02-2008 18:09:01 ] | |
Socios | woensdag 20 februari 2008 @ 18:22 |
Dat is een vette clip ja, ik denk niet dat dat toeval is. Komt helaas zelden meer op TV langs... | |
Wadloper | woensdag 20 februari 2008 @ 18:35 |
Veolia heeft Rail4Chem overgenomen ![]() Veolia neemt Rail4Chem over De particuliere spooronderneming Rail4Chem is overgenomen door de Franse branchegenoot Veolia Cargo. Daarmee ontstaat in Europa een zeer grote particuliere aanbieder van goederenspoorvervoer van zowel bulkgoederen als containers, met een gezamenlijke omzet van ruim 200 miljoen euro. Over de overnamesom bewaren Veolia en Rail4Chem het stilzwijgen. Rail4Chem werd zeven jaar geleden opgericht. Het is een samenwerking van chemieconcern Basf en de transportondernemingen Hoyer, Bertschi en VTG Lehnkering. Specialiteit is het spoorvervoer van chemicaliën chemische producten. Vorig jaar werd een omzet behaald van 80 miljoen euro. Het bedrijf biedt spoordiensten aan in de Benelux, Duitsland, Polen, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Slowakije. Draaischijven zijn Duisburg-Rheinhausen en Leuna, beide in Duitsland. Via European Bulls, waarin een reeks operators in samenwerken, zijn er ook diensten op Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Hongarije, Italië en Slowakije. Veolia Cargo maakt deel uit van het Franse concern Veolia Environnement. In Nederland heette het bedrijf voorheen Connex Cargo. Veolia Cargo Nederland werd in 2004 opgericht en verwierf in 2006 de benodigde veiligheidscertificaten. Het bedrijf voert een spoordienst voor biodiesel uit tussen Rotterdam en Bitterfeld, een dagelijkse dienst voor kolen tussen Rotterdam en Dortmund en verder onder meer een speciale dienst voor ECT tussen Rotterdam en ECT Venlo. Tevens werkt Veolia voor Broekman, met een spoordienst tussen de Broekman-terminal in Rotterdam en Keulen. bron: www.nieuwsbladtransport.nl | |
Eix | woensdag 20 februari 2008 @ 18:42 |
Wtf... http://www3.ndr.de/ndrtv_(...)shigh_LOCint,00.html Geniaal. ![]() ![]() | |
winterapfel | woensdag 20 februari 2008 @ 19:07 |
quote: ![]() | |
JeePee83 | woensdag 20 februari 2008 @ 19:09 |
Had m al eens gezien, maar ik moet daar echt een keer naar toe een bakkie doen ![]() | |
Brembo | woensdag 20 februari 2008 @ 19:10 |
quote:Idioot idd ![]() Trouwens de eerste spoorwegovergang in duitsland op de lijn Arnhem - Emmerich is ook voorzien van handmatige spoorwegbediening ![]() | |
Charango | woensdag 20 februari 2008 @ 19:22 |
Waar in Niedersachsen was dat nou? | |
Zug-Chef | woensdag 20 februari 2008 @ 19:42 |
nabij Groß Duengen, post zo wel ff een linkje in Google Earth [ Bericht 8% gewijzigd door Zug-Chef op 20-02-2008 19:54:20 ] |