abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54411981
De 'lessers':

Meld hier:
  • wanneer je begonnen bent, wanneer je gaat beginnen met rijles;
  • hoeveel lessen je hebt gehad;
  • hoevaak je instructeur al heeft moeten ingrijpen en wat je denkt daaraan te gaan doen;
  • wanneer je examen hebt en mentale steun kunt gebruiken;
  • of en wanneer je geslaagd bent (en de nodige felicitaties);
  • natuurlijk ook alles over je motor-/brommerrijbewijs en al het andere dat met je rijbewijs te maken heeft.

Veelgestelde vragen
  • Hoe kies ik een rijschool uit?
    Op deze site kun je ervaringen van anderen lezen en slagingspercentages van rijscholen vergelijken.

• Waar staat TTT voor?
    Tussentijdse toets; het is een toets die verloopt als een echt praktijkexamen. Hiermee kun je alvast wennen aan het examen, en een vrijstelling verdienen voor bijzondere verrichtingen zoals fileparkeren of bochtje achteruit.

• Wat moet je meenemen naar je TTT?
    Je theoriecertificaat en een identiteitsbewijs.

• Wat moet je meenemen naar je Theorie-examen?
    Een geldige theoriekaart (te verkrijgen bij het cbr op de dag zelf of vooraf bij je instructeur), een pasfoto en een identiteitsbewijs. En een pinpas als je nog geen theoriekaart hebt, want die kost zo'n 30 euro en contant betalen kan niet.

• Wat moet je meenemen naar je Praktijkexamen?
    Een theoriecertificaat, een identiteitsbewijs, oproepkaart praktijkexamen en eventueel het uitslagformulier van je TTT.

• Wat moet je meenemen om je rijbewijs aan te vragen?
    Een identiteitsbewijs, een pasfoto en geld. Een bewijs dat je geslaagd bent krijg je niet, het CBR geeft je gegevens door aan de gemeente.

• Waar staat BNOR voor?
    Voor Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid, vroeger Staatsexamen geheten.

• Wanneer kan ik praktijkexamen doen bij het BNOR?
    Als je in de afgelopen vijf jaar vier keer bent gezakt voor een praktijkexamen bij het CBR, moet je het vijfde praktijkexamen bij het BNOR afleggen. Dat geldt ook voor de eventuele volgende examens in diezelfde categorie rijbewijs. Voor theorie bestaat er geen BNOR-examen, wel een individueel examen.

• Hoe vaak kan ik praktijkexamen doen bij het BNOR?
    Als je de eerste keer gezakt bent voor het praktijkexamen bij het BNOR, neemt het BNOR ook de volgende praktijkexamens in die categorie af. Je kunt bij het BNOR examen doen tot je geslaagd bent; er is geen wettelijke limiet.

• Wat is het verschil tussen een CBR- en een BNOR-praktijkexamen?
    Het BNOR-examen duurt iets langer dan het reguliere CBR examen, daardoor is er meer tijd om de kandidaat op zijn gemak te stellen.

• Wat kan ik doen tegen de zenuwen?
    Er zijn veel dingen die je tegen de zenuwen kunt doen. Je kunt bananen eten vlak voor dat je op moet (of thuis vertrekt), voor sommigen helpt het knabbelen op pepermunt.. Maar voor weer anderen werken middelen van de huisarts beter. Hierbij kun je denken aan o.a. Nervovit. Een aantal van deze middelen zijn alleen op doktersrecept beschikbaar, maar andere kun je gewoon bij de drogist op de hoek halen.

• Ik draag een bril, krijg ik nu een aantekening op mijn rijbewijs?
    NEE! Dat krijg je niet. Je krijgt pas een aantekening als je, ondanks je bril/lenzen/ooglasering, slecht ziet.

Gesloten topics:
    1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|22|23|24|25|26|27|28|29|30|31|32|33|34|35|36|37|38|39|40
    41|42|43|44|45|46|47|48|49|50|51|52|53|54|55|56|57|58|59|60|61|62|63|64|65|66|67|68|69|70|71|72|73|74|75|76
    77|78|79|80|81|82|83|84|85|86|87|88|89|90|91|92|93|94|95|

De geslaagden van 2004 en 2005 zijn o.a. hier te vinden.
    De geslaagden van 2006 zijn o.a. hier te vinden.

Geslaagden 2007:
    - Handschoen (4 januari)
    - Kerdaben (10 januari)
    - Sandertjuh (11 januari)
    - Me_Wesley (16 januari)
    - Drifter__ (16 januari)
    - TheRuud (17 januari)
    - ruudjuh31 (17 januari)
    - pkeijsers (19 januari)
    - FoxHunter (19 januari)
    - Bojaaper (19 januari)
    - Mindlight (22 januari)
    - -beer- (22 januari)
    - den smee E achter B(24 januari)
    - Multiply (24 januari)
    - Sjengdanny (25 januari)
    - Zosk (2 februari)
    - Meki ( 6 Februari )
    - Covie (6 Februari)
    - CySt (12 februari)
    - Marloes (13 februari)
    - MarcoD (14 februari)
    - Skaai (16 februari)
    - DakDuuf (19 februari)
    - Pino_666 (20 februari)
    - pascalheister (21 februari)
    - gothic-blackie (8 maart)
    - BLADEZZ (16 maart)
    - Hadewych (28 maart)
    - PartyAnimal87 (30 maart)
    - PeeJie_ (3 April)
    - Jarkie (11 April)
    - EDMAN- (12 April)
    - Maravilla (16 april)
    - Mathijz (19 april)
    - Johnns (20 april)
    - Alcarin (23 april)
    - Bakayarou (23 april)
    - Rosu (24 april)
    - Xbox_360 (25 april)
    - paulus1709 (28 april)
    - miss_bleu (3 mei)
    - Wisheh! (9 mei)
    - brandsrus (14 mei)
    - Turbo_Diesel (15 mei)
    - Leroytje (15 mei)
    - Simsfan88 (23 mei)
    - Dreetjuh (23 mei)
    - Hoppla (29 mei)
    - Kcin22 (4 juni)
    - Ridocar (9 juni) E achter C
    - Thormodo (14 juni)
    - Game_Error (28 juni)
    - RiKe (4 juli)
    - Remco_h (20 juli)
    - OG-Loco (26 juli)
    - Maxamius (6 augustus)
    - Meddo (21 augustus)
    - ForeverEternalFreak (3 september)
    - Renesite (27 september)
    - Viking84 (9 oktober)
    - Icebliss (10 oktober)
    - AGiath (11 oktober)

Geslaagden Gefeliciteerd!

Aankomende examens:
    13 november: Dynamiet, Sneek, 13:05 (auto B)
    16 november: Sanderrrr, Nijmegen, 09:00 (auto B)
    06 december: lj_lightning, Nijmegen, 08:00 (auto B)
    18 januari: CasB, Gouda, 09:50 (auto B)

Iedereen die de komende tijd moet afrijden of zijn theorie moet halen, succes! Zet hem op!

Ben je geslaagd of les je nog? Dan kun je jezelf toevoegen in de OP. De openingspost kan hier teruggevonden worden! Klik op bewerken (bovenaan) en sla de pagina op. Het volgende topic sta jij er dan bij. Zorg ook even dat je jouw avatar weghaalt bij de lessers als je geslaagd bent

[ Bericht 2% gewijzigd door Surveillance-Fiets op 06-11-2007 20:25:33 ]
  • Bram! Boterham!
    pi_54412026
    nijmegen tijdens de spits altijd leuk
    pi_54412064
    quote:
    Op dinsdag 6 november 2007 19:42 schreef Miss_S het volgende:
    nijmegen tijdens de spits altijd leuk [afbeelding]
    Ja en ik heb ook het 'geluk' dat het CBR-kantoor naast een school staat al die ellendige scholieren die op dat moment naar school gaan om je auto heen
    Bram! Boterham!
    pi_54412145
    quote:
    Op dinsdag 6 november 2007 19:44 schreef lj_lightning het volgende:

[..]

Ja en ik heb ook het 'geluk' dat het CBR-kantoor naast een school staat al die ellendige scholieren die op dat moment naar school gaan om je auto heen
    ja ik weet het
    maar komt vast goed joh, gewoon goed opletten
    je staat wel vooral stil rond die tijd in nijmegen dus de tijd gaat wel sneller
    pi_54412154
    Ik vind rijden in de spits veel beter te doen dan overdag rijden, als het zeg maar tussen druk en rustig in zit.
    So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
    pi_54412417
    Ik ben sinds 20 oktober aan het lessen, wel interessant. Alleen ff wennen dat je een beetje midden op de weg moet rijden...:)
    Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
    whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
    pi_54412553
    Ik mag 13 november weer afrijden, ben me zelf vergeten tussen het lijstje te zetten. Dat heb ik dus nu direct maar gedaan en direct ff chronologisch neergezet.
      dinsdag 6 november 2007 @ 20:09:07 #8
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_54412592
    Ha, ik sta bij de geslaagden .

@ Dynamiet: je had je de moeite wel kunnen besparen want tegen de tijd dat we bij deeltje 99 zijn heb je je papiertje vast al binnen .
    Niet meer actief op Fok!
    pi_54412819
    quote:
    Op dinsdag 6 november 2007 20:07 schreef dynamiet het volgende:
    Ik mag 13 november weer afrijden, ben me zelf vergeten tussen het lijstje te zetten. Dat heb ik dus nu direct maar gedaan en direct ff chronologisch neergezet.
    Fixed

ik heb stiekem een hoofdplaatje/head/banner weet ik het in elkaar gezet, mocht die storen dan haal ik hem wel weg
    Bram! Boterham!
      Moderator dinsdag 6 november 2007 @ 20:19:45 #10
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_54412897
    Ik heb een modje geschopt voor de OP

Ik stond nogsteeds tussen de lessers !
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
      Moderator dinsdag 6 november 2007 @ 20:20:12 #11
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_54412913
    quote:
    Op dinsdag 6 november 2007 20:17 schreef lj_lightning het volgende:

[..]

Fixed

ik heb stiekem een hoofdplaatje/head/banner weet ik het in elkaar gezet, mocht die storen dan haal ik hem wel weg
    Updeet hem dan nog eens met de Wiki Ben er net in bezig geweest
    pi_54412943
    quote:
    Op dinsdag 6 november 2007 20:20 schreef Renesite het volgende:

[..]

Updeet hem dan nog eens met de Wiki [afbeelding] Ben er net in bezig geweest
    Oh Moment

[edit]
    Als het goed is moet nu alles kloppen, right?
    Bram! Boterham!
      Moderator dinsdag 6 november 2007 @ 20:39:20 #13
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_54413473
    quote:
    Op dinsdag 6 november 2007 20:21 schreef lj_lightning het volgende:

[..]

Oh Moment

[edit]
    Als het goed is moet nu alles kloppen, right?
    Jaga
    pi_54413666
    Nog even een vraagje hier...

Mijn instructeur vertelde me gisteren dat hij niet het examen voor me zou aanvragen als ik niet nog eens 10 uren zou inplannen voordat ik het examen heb. Is dit wel normaal? Stel je denkt dat je klaar bent voor het examen en je wilt het aanvragen, maar de wachttijd is nog een maand voordat je examen mag doen bijvoorbeeld, moet je in die tussentijd dan altijd nog lessen inplannen?

Het is wel zo dat ik er nu nog niet klaar voor ben en dat zegt mijn instructeur ook. Ik weet dus niet of hij me ook zou verplichten nog rijlessen te nemen als in het voorbeeld.
    Tok.
    pi_54414796
    quote:
    Op dinsdag 6 november 2007 19:49 schreef Addict89 het volgende:
    Ik vind rijden in de spits veel beter te doen dan overdag rijden, als het zeg maar tussen druk en rustig in zit.
    Ik vind drukte ook niet zo heel erg. Als het druk is dan rijdt iedereen een stuk langzamer en hoef je niet zo erg op te letten. Alleen irritant als ze 40 rijden waar je 80 mag .
    pi_54415699
    quote:
    Op dinsdag 6 november 2007 20:47 schreef kip_zonder-kop het volgende:
    Nog even een vraagje hier...

Mijn instructeur vertelde me gisteren dat hij niet het examen voor me zou aanvragen als ik niet nog eens 10 uren zou inplannen voordat ik het examen heb. Is dit wel normaal? Stel je denkt dat je klaar bent voor het examen en je wilt het aanvragen, maar de wachttijd is nog een maand voordat je examen mag doen bijvoorbeeld, moet je in die tussentijd dan altijd nog lessen inplannen?

Het is wel zo dat ik er nu nog niet klaar voor ben en dat zegt mijn instructeur ook. Ik weet dus niet of hij me ook zou verplichten nog rijlessen te nemen als in het voorbeeld.
    Zoals ik het lees wil hij je nog 10 uur laten rijden voor je examen. Je geeft zelf al aan dat je nog niet klaar bent dus is dat niet zo gek.
    Als hij 10 uur wil rijden tot de examenaanvraag wordt het een ander verhaal....
    pi_54420460
    quote:
    Op dinsdag 6 november 2007 20:09 schreef Viking84 het volgende:
    Ha, ik sta bij de geslaagden .

@ Dynamiet: je had je de moeite wel kunnen besparen want tegen de tijd dat we bij deeltje 99 zijn heb je je papiertje vast al binnen .
    Ik ga er gewoon voor zorgen dat we dinsdag op deel 99 zitten , maar dinsdag moet ik sowieso tussen de geslaagden zetten.

edit: zie net dat het al is aangepast

[ Bericht 5% gewijzigd door dynamiet op 07-11-2007 01:14:47 ]
      woensdag 7 november 2007 @ 11:58:37 #18
    167419 Leinonlein
    Exit AMS, Enter BLN
    pi_54425830
    Oh ik had vanmorgen weer 2 uur les en het loopt toch niet zo lekker... op rotondes vergeet / of pak ik te laat de dode hoek mee en voorsorteren gaat ook wel eens fout. Gelukkig heb ik nog 20 uur les, heb 12 uur les gehad. Het is gewoon puur dat stomme kijken wat ik steeds vergeet, zo frustrerend.

Maar gister reed ik op de Rijksstraatweg in Haarlem en toen reed een lesauto voor me een fietser aan, dat is me gelukkig nog niet gebeurd
    Levenswerk: Berlijn Blog.
      woensdag 7 november 2007 @ 12:02:49 #19
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_54425941
    quote:
    Op woensdag 7 november 2007 11:58 schreef Leinonlein het volgende:
    Oh ik had vanmorgen weer 2 uur les en het loopt toch niet zo lekker... op rotondes vergeet / of pak ik te laat de dode hoek mee en voorsorteren gaat ook wel eens fout. Gelukkig heb ik nog 20 uur les, heb 12 uur les gehad. Het is gewoon puur dat stomme kijken wat ik steeds vergeet, zo frustrerend.
    Had ik ook last van, vooral als ik een bijzondere verrichting had gedaan. Zou ik wegrijden, was m'n koppeling weg. Subtiel signaaltje van m'n instructeur dat ik wat vergeten was .
    quote:
    Maar gister reed ik op de Rijksstraatweg in Haarlem en toen reed een lesauto voor me een fietser aan, dat is me gelukkig nog niet gebeurd
    Oh God, dat is inderdaad wel heel erg... Dan zat die instructeur ook te suffen? Hopelijk viel het een beetje mee?
    Niet meer actief op Fok!
      woensdag 7 november 2007 @ 12:04:59 #20
    164283 Luco
    Buongiorno!
    pi_54425988
    Zal ik mezelf dan ook maar melden...

Net 3 keer mogen lessen, morgen 4e les. Grote probleem is bij mij gewoon m'n rust (En eht over het hoofd zien van mensen bij zebrapaden...). Ik doe alles te gehaast. Hopen dat het morgen beter gaat...
    Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
      woensdag 7 november 2007 @ 12:13:08 #21
    167419 Leinonlein
    Exit AMS, Enter BLN
    pi_54426144
    quote:
    Op woensdag 7 november 2007 12:02 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Had ik ook last van, vooral als ik een bijzondere verrichting had gedaan. Zou ik wegrijden, was m'n koppeling weg. Subtiel signaaltje van m'n instructeur dat ik wat vergeten was .
    [..]
    Haha, zo erg, ik kan gewoon niet al die handelingen doen in korte tijd. Ik weet dat ik het weet, maar ik doe het niet, ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan af en toe .
    quote:
    Op woensdag 7 november 2007 12:02 schreef Viking84 het volgende:

Oh God, dat is inderdaad wel heel erg... Dan zat die instructeur ook te suffen? Hopelijk viel het een beetje mee?
    Het viel wel mee hoor, zij remde in eerste instantie af waardoor die fietsers gingen oversteken en toen gaf ze ineens weer gas, was heel raar. Niks aan 't handje gelukkig, maar ik schrok wel even
    pi_54429633
    quote:
    Op woensdag 7 november 2007 12:04 schreef Luco het volgende:
    Zal ik mezelf dan ook maar melden...

Net 3 keer mogen lessen, morgen 4e les. Grote probleem is bij mij gewoon m'n rust (En eht over het hoofd zien van mensen bij zebrapaden...). Ik doe alles te gehaast. Hopen dat het morgen beter gaat...
    Na 3 lessen zou ik me er maar niet zo druk om maken .
    So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
    pi_54433757
    Morgen weer om 9 uur lessen!
    pi_54433797
    quote:
    Op woensdag 7 november 2007 17:28 schreef timp0e het volgende:
    Morgen weer om 9 uur lessen!
    Succes.

Mijn 2 uur voor vandaag zitten er ook weer op. Eerste uur ging vrij goed, heb de instructeur bijna niet gehoord. Jammer genoeg viel de motor uit net toen we op een superdruk kruispunt stil stonden. Toen ik probeerde te starten viel ´ie weer uit dus ik dacht "wat nou weer?:s" maar na poging 2 reden we gelukkig weg. Even een vluchtige bik op de versnellingskast leerde me dat 'ie dus in z`n 2 i.p.v. 1 stond. Dat was wel erg stom omdat dit me lang niet meer is overkomen.

Het tweede uur ging jammer genoeg zwaar klote. Het regende dus op een gegeven moment maakte de instructeur de opmerking dat ik misschien de ruitenwisser achter aan moest doen. Natuurlijk was ik weer zo dom om allang te zijn vergeten hoe ik dat ook alweer deed dus me concentratie lag bij het zoeken naar de juiste schakelaar.
    Gevolg was dat we per ongeluk op de rijbaan naar rechts terechtkwamen i.p.v. rechtdoor dus reden we zo de snelweg op.

Ook had ik nog een tram over het hoofd gezien (ingreep van de instructeur) en reed ik zo een kruispunt over achter een rij auto`s aan zonder goed te hebben gekeken voor bussen/trams/taxi`s.

Ik vraag me af of de mensen die er nu een stuk of 30-40 lessen hebben opzitten ook nog zulke stomme fouten maken. Of ben ik een apart geval?
    Tok.
    pi_54433886
    quote:
    Op woensdag 7 november 2007 17:30 schreef kip_zonder-kop het volgende:

[..]

Succes.

Mijn 2 uur voor vandaag zitten er ook weer op. Eerste uur ging vrij goed, heb de instructeur bijna niet gehoord. Jammer genoeg viel de motor uit net toen we op een superdruk kruispunt stil stonden. Toen ik probeerde te starten viel ´ie weer uit dus ik dacht "wat nou weer?:s" maar na poging 2 reden we gelukkig weg. Even een vluchtige bik op de versnellingskast leerde me dat 'ie dus in z`n 2 i.p.v. 1 stond. Dat was wel erg stom omdat dit me lang niet meer is overkomen.

Het tweede uur ging jammer genoeg zwaar klote. Het regende dus op een gegeven moment maakte de instructeur de opmerking dat ik misschien de ruitenwisser achter aan moest doen. Natuurlijk was ik weer zo dom om allang te zijn vergeten hoe ik dat ook alweer deed dus me concentratie lag bij het zoeken naar de juiste schakelaar.
    Gevolg was dat we per ongeluk op de rijbaan naar rechts terechtkwamen i.p.v. rechtdoor dus reden we zo de snelweg op.

Ook had ik nog een tram over het hoofd gezien (ingreep van de instructeur) en reed ik zo een kruispunt over achter een rij auto`s aan zonder goed te hebben gekeken voor bussen/trams/taxi`s.

Ik vraag me af of de mensen die er nu een stuk of 30-40 lessen hebben opzitten ook nog zulke stomme fouten maken. Of ben ik een apart geval?
    40 lessen nu voor mij en 3 keer examen, maar ik maak zelf niet zulke fouten

Mijn instructeur en ik vinden ook dat ik al vanaf het begin goed rij behalve tijdens een examen!@#$
    pi_54434420
    Ik moet as dinsdag om 08.00 uur op voor mijn rijbewijs
    Ik vind het wel heel erg spannend.

Tips!!!!!!!
    pi_54439165
    quote:
    Op woensdag 7 november 2007 17:55 schreef ymme het volgende:

Tips!!!!!!!
    Houd je hoofd koel.

Maak een babbeltje met je instructeur, zorg ervoor dat je ontspannen achter het stuur gaat zitten en ga niet lopen nadenken over fouten die je maakt tijdens je examen. Probeer die fouten juist zo goed mogelijk op te lossen daar gaat het om. Natuurlijk betekent dit niet dat je nu heel veel fouten moet gaan maken.

En succes.
    Tok.
    pi_54439206
    quote:
    Op woensdag 7 november 2007 17:55 schreef ymme het volgende:

Tips!!!!!!!
    gewoon zelfvertrouwen hebben, als je niet kon rijden zou je examen nog niet aangevraagd zijn
    en rustig blijven als je een klein foutje maakt want dat is niet erg
      Moderator woensdag 7 november 2007 @ 21:02:15 #29
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_54439294
    quote:
    Op woensdag 7 november 2007 17:30 schreef kip_zonder-kop het volgende:

[..]

Succes.

joh, bij mij liep het gek genoeg ook niet altijd perfect. NIet eens in de laatste lessen. Komt goed
    pi_54439295
    Zo! Ik heb net mijn rijbewijs opgehaald!

Ben in September begonnen en gelijk mijn theorie gaan doen. Die heb ik op 4 oktober net op het randje gehaald (niet geleerd). Toen zou het eigenlijk lang wachten zijn tot het examen maar er was een plek vrijgekomen op 31 oktober. Dus heb ik met 16 lessen mijn examen gedaan, en met gemak geslaagd. Alleen een foutje dat ik bij een oranje licht wilde remmen terwijl het beter was om door te rijden (wat ik daarna ook deed, omdat ik er toen achter kwam dat ik al te laat was) maar voor de rest ging alles prima.

Ik ga zelf bij de luchtmacht, en mijn examinator heeft een zoon en die wilt ook graag bij het leger en deed een orientatiejaar. Dus lekker gezellig 40 minuten lang gekletst over het leger en de landmacht, luchtmacht noem maar op en heb hem nog heel wat uitgelegd hoe alles zit. Echt heel relaxt en aardig.

Ik dacht tijdens het examen dat ik de klos was! We stopten namelijk in een woonwijk, toen vroeg de examinator of ik een bocht achteruit wilde doen.. 'BOCHT ACHTERUIT??', dacht ik. Dat had ik namelijk nooit gedaan tijdens mijn lessen!!! Gelukkig ging het heel goed en misschien met een beetje geluk maar ik was echt opgelucht toen ik de bocht om was.

Nadat ik het goede bericht had van mijn slagen gelijk een rijbewijs aangevraagd, en dus net opgehaald. En als het goed is kruip ik morgen gelijk achter het stuur bij mijn bijbaantje

En tips voor het examen.. Eigenlijk weinig. Ik had echt veel last van zenuwen voor het examen. Maar toen de examinator eenmaal naast me zat en we weg reden waren die opeens allemaal weg. Toen drong het door dat het nu voor het 'eggie' was. Gelijk bij het verlaten van het CBR stond er een vrachtwagen op mijn rijstrook lading te lossen op een heel onoverzichtelijk punt. Toen ik dat had overleefd ben ik mij supergoed gaan concentreren.

Tips? HEEL erg overdreven kijken!! Zorg dat je eigenlijk al weet wat er aankomt! Als we de bocht omgingen wist ik van te voren al door in mijn binnenspiegel en buitenspiegel te kijken of er wat aankwam. Dan hoef je alleen maar voordat je de bocht om gaat nog even te kijken om de examinator te laten zien dat je het kan. Wat je moet doen is HEEL erg overdreven kijken! Goed je nek buigen, omdraaien, heel overdreven allemaal. Dat vinden ze goed Want als je met je hoofd recht naar voren zit en in je spiegels kijkt zullen de examinatoren het waarschijnlijk wel merken, maar niet goed genoeg vinden.

Dat zei mijn instructeur ook altijd. 'Ik weet dat je alles wel ziet, maar doe het OVERDREVEN!'. Dat is dan de enige tip waar je echt rekening mee moet houden. En natuurlijk verkeer van rechts. Op rechte stukken kan je makkelijk te hard rijden (niet te gek natuurlijk). Dan heeft de examinator ook door dat je niet aan het treuzelen bent, en dan kan je HEEL rustig aan doen om de kruispunten. En altijd het zekere voor het onzekere nemen. Ook al kan je ergens tussendoor piepen, gewoon rustig blijven wachten. Dat is het best. Gewoon lekker defensief doen.

En 8 uur in de ochtend is het ook lekker druk (ik weet niet waar je woont maar hier in Den Haag ben je in 40 minuten één straat verder) dus dan zal het ook wel lekker rustig rijden zijn met alle stoplichten etc.

Succes in ieder geval! Ik ga nu mijn eerste officiële rit maken met mijn vader Even bij opoe en omoe op bezoek om mijn roze kaartje te showen
      Moderator woensdag 7 november 2007 @ 21:04:46 #31
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_54439363
    Ik reed 20 minuten mijn examen !!

Anyway. Wel tof Maar ook super snel. Maar sommige mensne hebben gewoon de aanleg Ik heb 30 uur meer gelest
    pi_54439570
    Unhuman is een natuur talent! 16 lessen en dan je rijbewijs halen, ik wou dat ik dat kon. Zou me ook nog eens honderden euro`s besparen. ;s
    Tok.
    pi_54439604
    quote:
    Op woensdag 7 november 2007 21:04 schreef Renesite het volgende:
    Ik reed 20 minuten mijn examen !!

Anyway. Wel tof Maar ook super snel. Maar sommige mensne hebben gewoon de aanleg Ik heb 30 uur meer gelest
    mijn examen was volgens mij nog korter

en lijkt me toch wel fijn om meer ervaring te hebben voordat je het echte verkeer in gaat
      Moderator woensdag 7 november 2007 @ 21:39:33 #34
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_54440459
    quote:
    Op woensdag 7 november 2007 21:11 schreef kip_zonder-kop het volgende:
    Unhuman is een natuur talent! 16 lessen en dan je rijbewijs halen, ik wou dat ik dat kon. Zou me ook nog eens honderden euro`s besparen. ;s
    Zoniet als ik reken ongeveer 1000 euro
    pi_54443679
    quote:
    en lijkt me toch wel fijn om meer ervaring te hebben voordat je het echte verkeer in gaat :
    Het rijlessen is denk ik niet echt een ervaring te noemen. Je begint eigenlijk pas met leren als je zelf je rijbewijs hebt. Dan leer je bijvoorbeeld dingen die je tijdens het rijlessen nooit deed, mocht etc. Ik zie op de snelweg namelijk bijna niemand meer om zijn schouder kijken. Gewoon de spiegels om de paar seconden in de gaten houden en je hoeft niet meer om te kijken ook.

En natuurlijk heb je alleen verantwoordelijkheid en heb je niemand naast je die in kan grijpen. En als die steunpilaar dan niet meer naast je zit om in te grijpen leer je denk ik veel beter. Dan word je denk ik veel meer bewust van alles om je heen. Dan kan je je geen fouten permiteren.

En dat ik het in 16 lessen heb gehaald is inderdaad heel erg kostenbesparend geweest! Mijn ouders die waren ook lekker vol vertrouwen, net als een paar vrienden. Die hadden het al over mijn herexamen.. Maar een voordeel was wel dat ik in de zomervakantie op vakantie heel veel heb geoefend met autorijden. Het wegrijden/schakelen, eigenlijk alles wat niet met rijden te maken heeft. Het kijken is het enige wat ik in die 16 hebben gedaan, net als (enkele) bijzonder verrichtingen. Dus niet hoeven leren schakelen, laten opkomen enzo scheelt denk ik ook al een hoop als je dat van tevoren bij iemand oefent op een parkeerterrein/industrieterrein!
    pi_54443810
    quote:
    Op woensdag 7 november 2007 23:05 schreef Unhuman het volgende:

[..]

Het rijlessen is denk ik niet echt een ervaring te noemen. Je begint eigenlijk pas met leren als je zelf je rijbewijs hebt. Dan leer je bijvoorbeeld dingen die je tijdens het rijlessen nooit deed, mocht etc. Ik zie op de snelweg namelijk bijna niemand meer om zijn schouder kijken. Gewoon de spiegels om de paar seconden in de gaten houden en je hoeft niet meer om te kijken ook.

En natuurlijk heb je alleen verantwoordelijkheid en heb je niemand naast je die in kan grijpen. En als die steunpilaar dan niet meer naast je zit om in te grijpen leer je denk ik veel beter. Dan word je denk ik veel meer bewust van alles om je heen. Dan kan je je geen fouten permiteren.

En dat ik het in 16 lessen heb gehaald is inderdaad heel erg kostenbesparend geweest! Mijn ouders die waren ook lekker vol vertrouwen, net als een paar vrienden. Die hadden het al over mijn herexamen.. Maar een voordeel was wel dat ik in de zomervakantie op vakantie heel veel heb geoefend met autorijden. Het wegrijden/schakelen, eigenlijk alles wat niet met rijden te maken heeft. Het kijken is het enige wat ik in die 16 hebben gedaan, net als (enkele) bijzonder verrichtingen. Dus niet hoeven leren schakelen, laten opkomen enzo scheelt denk ik ook al een hoop als je dat van tevoren bij iemand oefent op een parkeerterrein/industrieterrein!
    ervaring krijg je pas na je rijbewijs ja
    maar of je 16 uur of het dubbele in de auto hebt gezeten tijdens rijles maakt toch ook nog een beetje uit denk ik
    maar hoe dan ook begint het echte leren rijden nu inderdaad
      donderdag 8 november 2007 @ 10:26:25 #37
    152953 Sanderrrr
    De r bleef hangen
    pi_54450323
    Volgende week vrijdag examen. Met nog 9 lessen te gaan. Gaat in het algemeen wel goed alleen hier en daar wat kleine foutjes, gisteravond was wel een mindere les omdat ik een half uur in de stormende regen heb gefietst waardoor mijn spieren ijskoud waren en ik het gaspedaal niet eens voelde, dat rijdt echt niet fijn.

Mijn 1e auto wordt trouwens waarschijnlijk een Citroen Berlingo (bestelauto), dan betaalt mijn vader misschien een beetje mee als hij er soms gebruik van mag maken als ie iets moet vervoeren en kan ik mijn hond beter meenemen. Maar is dat eigenlijk lastiger te rijden als een normale personenauto? Omdat je dan minder zicht hebt op wat achter je en langs je gebeurd? Iemand ervaring met een bestelauto als 1e auto?
    pi_54450421
    quote:
    Op donderdag 8 november 2007 10:26 schreef Sanderrrr het volgende:
    Volgende week vrijdag examen. Met nog 9 lessen te gaan. Gaat in het algemeen wel goed alleen hier en daar wat kleine foutjes, gisteravond was wel een mindere les omdat ik een half uur in de stormende regen heb gefietst waardoor mijn spieren ijskoud waren en ik het gaspedaal niet eens voelde, dat rijdt echt niet fijn.

Mijn 1e auto wordt trouwens waarschijnlijk een Citroen Berlingo (bestelauto), dan betaalt mijn vader misschien een beetje mee als hij er soms gebruik van mag maken als ie iets moet vervoeren en kan ik mijn hond beter meenemen. Maar is dat eigenlijk lastiger te rijden als een normale personenauto? Omdat je dan minder zicht hebt op wat achter je en langs je gebeurd? Iemand ervaring met een bestelauto als 1e auto?
    mijn 1e auto was ook een bestelauto, verder eigenlijk weinig last van gehad, je moet altijd goed opletten
    viel me wel op hoe groot hij was toen ik er voor het eerst alleen in reed
    pi_54450442
    Net terug van lessen, mocht met de koppeling oefenen. Maar welgeteld 2x de motor afgeslagen bij de stoplicht, toch best netjes voor mij
      donderdag 8 november 2007 @ 12:03:36 #40
    167856 Toempf
    Internetheld
    pi_54452335
    Net even 2 uurtjes gelesd in Gouda, wat een grafstad om te rijden zeg. Onwijs veel fietsers, veelal 13-jarige marokkaanse etterbakjes die alle kanten opvliegen met de fiets
    Klaus die Gabelstaplerfahrer
    Luier dan een pamper
    pi_54453115
    Rijles net ging goed!!!!!!!!!!

Komt Dinsdag helemaal goed!
      donderdag 8 november 2007 @ 12:49:00 #42
    164283 Luco
    Buongiorno!
    pi_54453335
    Ook ik ben weer terug van rijles. 1e uur ging goed, vooral bijzondere verrichtingen geoefend. 2e uur ging gewoon kut. Te gehaast met dingen, te snel willen schakelen enzo... Heel frustrerend. Instructeur denkt (Net als ik), dat het met concentratie te maken heeft, dus binnenkort 2 keer 1 uur in plaats van 1 keer 2 uur proberen. Hopen dat het dan beter gaat /\.

Ymme, succes dinsdag!
    Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
      donderdag 8 november 2007 @ 14:11:24 #43
    152953 Sanderrrr
    De r bleef hangen
    pi_54455196
    Mij gaat het 2e uur meestal ook minder, vooral als er één ding fout gaat na 1 uur gaat het alleen maar slechter.
      vrijdag 9 november 2007 @ 09:02:59 #44
    103108 KaiN
    Itchy Fingers
    pi_54474538
    Volgende week vrijdag een tussentijdse toets en dan de 24ste november mijn examen.
    Ik heb nu 40 lessen gehad. Had ook pakket van 40 lessen. Ik moet nu dus een paar extra lessen nemen om de tijd tot het examen te vullen met oefenen.
    Het gaat allemaal goed. Mijn instructeut zei laatst nog dat het zonde was dat er niet een datum eerder beschikbaar was maarja so be it.
      Moderator vrijdag 9 november 2007 @ 09:46:46 #45
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_54475292
    quote:
    Op donderdag 8 november 2007 14:11 schreef Sanderrrr het volgende:
    Mij gaat het 2e uur meestal ook minder, vooral als er één ding fout gaat na 1 uur gaat het alleen maar slechter.
    Daarom reed ik de laatste tijd ook weer een aantal keren 1 uur. Daarna weer 1.5 uur
    pi_54483972
    Vandaag naar de open dag van de luchtmacht geweest en op de terugweg heb ik gereden. 90 kilometers naar Den Haag toe Wel wennen aan de auto (benzine) en de motor was 2 keer afgeslagen. Voor de rest is het rijden echt veeeeeeeeeel relaxter. Tijdens rijlessen moest ik altijd maar precies 100 rijden en inhalen ging dus bijna nooit en je was constant aan het kijken naar mensen die je inhaalden.

Maar nu kon ik lekker meerijden met het verkeer en alles ging echt supermakkelijk. Tussendoor nog even bij het winkelcentrum geweest om iets te kopen dus de parkeergarage heb ik ook gelijk gedaan De auto is wel erg wennen met het remmen. Ik hoef de rem maar een beetje in te drukken en dan wordt er al behoorlijk hard geremd.

En een bestelauto rijden... Dat valt wel me vergeleken met een personenauto. Ik reed net ook in een stationwagen en die is ook wel wat langer dan die kleine polo waar ik in leste. En het achterraam is ook veel kleiner. Maar het zal echt geen hol verschillen. Misschien dat hij wat moeilijker rijdt in de bochten ofzo maar dat zal ook wel super meevallen als de achterbak niet volzit met staal.

En ik weet niet of je in het midden door de deuren geen vrije achterruit hebt? Misschien dat dat even wennen is maar het zal echt weinig verschillen met je lesauto.
    pi_54521059
    quote:
    Op donderdag 8 november 2007 10:26 schreef Sanderrrr het volgende:

Het hangt ervan af of de auto achterin zijruiten heeft. Mijn vader heeft een VW Caddy zonder zijruiten achterin, en daarbij is de dode hoek ook écht een dode hoek. Het heeft geen zin om over je schouder te kijken, want dan kijk je tegen de binnenkant van de auto aan.
      zondag 11 november 2007 @ 10:19:56 #48
    152953 Sanderrrr
    De r bleef hangen
    pi_54521193
    Heeft geen zijruiten nee, maar waarschijnlijk koop ik nu een Opel Corsa ofzo voor mezelf en m'n ouders kopen dan een bestelauto van een kennis van ons. Anders zit ik steeds te kloten met stoel en spiegels die niet goed staan, radio die weer verzet is, etc.
    pi_54524012
    Morgen theorie examen!
    Ik ben dus druk aan het examens oefenen, maar ik blijf met 1 vraag steeds zitten.

Je moet blinden met stok voor laten gaan, en mensen die slecht ter been zijn.
    Nu kreeg ik een vraag of ik een man in een rolstoel die van recht kwam moest voor laten gaan.
    Ik antwoorde ja..maar dat bleek fout. Dus mensen in rolstoel hoef ik geen voorrang te geven?
    (en ik weet dat het antwoord al wat zit in het 'slecht ter been' verhaal. ik wil gewoon even bevestiging)
    If you open your mind too much your brain will fall out
      zondag 11 november 2007 @ 13:33:28 #50
    152953 Sanderrrr
    De r bleef hangen
    pi_54524418
    Die hoef je niet voor te laten gaan inderdaad.
    pi_54524521
    quote:
    Op zondag 11 november 2007 13:15 schreef Sprouts het volgende:

Je moet blinden met stok voor laten gaan, en mensen die slecht ter been zijn.
    Nee. In mijn theorieboek staat: "Soms is stoppen zowel voor hen als voor u het veiligst. Zorg als u stopt wel dat andere weggebruikers begrijpen waarom u dat doet."
    Er is dus geen sprake van voorrang moeten verlenen aan gehandicapten. Je moet alleen erg voorzichtig zijn met blinden, slechthorenden of anderszins gehandicapten, want als ze je niet opmerken kunnen ze opeens de weg op lopen. Dit is wat bedoeld wordt; als je voor alle gehandicapten gaat stoppen belemmer je de verkeersdoorstroming alleen maar.
    pi_54524575
    Ok, bedankt!

En nou maar hopen dat het morgen goed gaat.
    If you open your mind too much your brain will fall out
    pi_54528083
    morgen afrijden om 08:00 's ochtends...
    heb 28 lessen gehad dus ben erg benieuwd.. vind het zelf wel goed gaan (rij erg zelfstandig) maar als het druk is 'stress' ik soms een beetje waardoor ik rare dingen ga doen...
    zo had ik donderdag om 08:00 uur een proefexamen waarvoor ik gezakt was, het was superdruk op de weg en 1 of andere debiel had zn auto dwars op de weg staan.. veel getoeter... dus ik rij er omheen maar had dus niet in me spiegels gekeken.. ingreep..

hopen dat het morgen beter gaat!!
    Hello! I am a signature virus. Please copy me into your own signature to help me spread.
      zondag 11 november 2007 @ 16:25:32 #54
    167419 Leinonlein
    Exit AMS, Enter BLN
    pi_54528924
    quote:
    Op zondag 11 november 2007 13:33 schreef Sanderrrr het volgende:
    Die hoef je niet voor te laten gaan inderdaad.
    Is dat omdat hij gewoon stil kan staan zonder hinder ofzo?

In mijn theorieboek staat trouwens.

Verplichtingen tov andere werggebruikers

Bestuurders:
    -moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen bijv. ouderen van dagen en gehandicapten voor laten gaan.
    pi_54529631
    quote:
    Op zondag 11 november 2007 16:25 schreef Leinonlein het volgende:

In mijn theorieboek staat trouwens.

Verplichtingen tov andere werggebruikers

Bestuurders:
    -moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen bijv. ouderen van dagen en gehandicapten voor laten gaan.
    Ik heb tijdens een rijles nooit hoeven stoppen voor een bejaarde of gehandicapte, hoewel ik er vast wel enkele ben tegengekomen. Ook in geen enkel oefen(theorie)examen dat ik heb gedaan is dat ooit naar voren gekomen.
    pi_54546693
    quote:
    Op zondag 11 november 2007 15:53 schreef axz0l het volgende:
    morgen afrijden om 08:00 's ochtends...
    heb 28 lessen gehad dus ben erg benieuwd.. vind het zelf wel goed gaan (rij erg zelfstandig) maar als het druk is 'stress' ik soms een beetje waardoor ik rare dingen ga doen...
    zo had ik donderdag om 08:00 uur een proefexamen waarvoor ik gezakt was, het was superdruk op de weg en 1 of andere debiel had zn auto dwars op de weg staan.. veel getoeter... dus ik rij er omheen maar had dus niet in me spiegels gekeken.. ingreep..

hopen dat het morgen beter gaat!!
    En hoe is het gegaan?
    Ik moet morgen om 08.00 uur op in Arnhem

En ik ben zo zenuwachtig, nu al. Maar heb een spuitbusje rescue spray naast me staan
      Moderator maandag 12 november 2007 @ 11:49:29 #57
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_54547208
    quote:
    Op maandag 12 november 2007 11:31 schreef ymme het volgende:

[..]

En hoe is het gegaan?
    Ik moet morgen om 08.00 uur op in Arnhem

En ik ben zo zenuwachtig, nu al. Maar heb een spuitbusje rescue spray naast me staan
    joh...

De eerste keer had ik rooie pilletjes, anti stress pillen van diodermal of what the heck. Ging vrij goed, maar goed, wel gezakt Waarschijnlijk was ik te relekst.

De tweede keer niets gebruikt, gezonde spanning. Ging lekkerder Je moet er gewoon lekker gaan zitten/staan
    pi_54573466
    Zo vandaag mijn 2e les gehad. Kreeg aan het einde wel de opmerking dat ik moest afleren om te hard te rijden nu al te hard, gaat de goede kant op ...... verder was het wel een beetje multitasken met remmen, schakelen en alles tegelijkertijd, maar dat komt vast goed!
    "If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
    Wandelen in Noorwegen
    pi_54573609
    Ik ben gezakt.
    Was zo zenuwachtig, dat ik te onzeker reed.
    Stak niet snel genoeg de weg over etc.
      dinsdag 13 november 2007 @ 13:14:18 #60
    152953 Sanderrrr
    De r bleef hangen
    pi_54573630
    quote:
    Op dinsdag 13 november 2007 13:07 schreef Pietjuh het volgende:
    Zo vandaag mijn 2e les gehad. Kreeg aan het einde wel de opmerking dat ik moest afleren om te hard te rijden nu al te hard, gaat de goede kant op ...... verder was het wel een beetje multitasken met remmen, schakelen en alles tegelijkertijd, maar dat komt vast goed!
    Had ik de eerste lessen ook hoor. Toen ging ik met 130 over de snelweg omdat ik overal op zat te letten behalve mijn snelheid en ik had wel vertrouwen in m'n instructeur dat hij wel zou helpen als er iets fout zou gaan. Ik zat op het begin ook steeds te kijken waar de versnellingspook zat en in welke positie in hem steeds moest zetten maar dat gaat vanzelf automatisch. Nog 5 lessen te gaan, vrijdagochtend examen.
    pi_54573638
    Ik heb me rijbewijs gehaald net!!!!
    Hele norse man. Zei toen ik klaar was: "linker schouder is ook belangrijk!"
    Dus ik meteen van o shit ik heb het neit, maar heb het toch gehad :D
    Xbox Live: koenpijl
      dinsdag 13 november 2007 @ 13:18:40 #62
    152953 Sanderrrr
    De r bleef hangen
    pi_54573751
    quote:
    Op dinsdag 13 november 2007 13:13 schreef ymme het volgende:
    Ik ben gezakt.
    Was zo zenuwachtig, dat ik te onzeker reed.
    Stak niet snel genoeg de weg over etc.
    Jammer zeg, mijn instructeur zegt ook steeds dat ik sneller op moet trekken, gisteren zat er 3 meter na een bocht een drempel dus ik bleef gewoon rustig rijden zegt hij dat ik sneller moet zodat ik over die drempel heen stuiter.. Als ik geen haast heb ga ik gewoon op m'n eigen gemak rijden hoor.

En Koen gefeliciteerd! Ze zijn dus niet zo heel streng? Je hoeft niet alles perfect te doen als hij maar het gevoel heeft dat je zelfstandig kunt rijden?
    pi_54573872
    quote:
    Op dinsdag 13 november 2007 13:18 schreef Sanderrrr het volgende:

[..]

Jammer zeg, mijn instructeur zegt ook steeds dat ik sneller op moet trekken, gisteren zat er 3 meter na een bocht een drempel dus ik bleef gewoon rustig rijden zegt hij dat ik sneller moet zodat ik over die drempel heen stuiter.. Als ik geen haast heb ga ik gewoon op m'n eigen gemak rijden hoor.

En Koen gefeliciteerd! Ze zijn dus niet zo heel streng? Je hoeft niet alles perfect te doen als hij maar het gevoel heeft dat je zelfstandig kunt rijden?
    Ik heb er heel wat keren over gedaan omdat ik te zenuwachtig ben. Maar ze moeten het gevoel krijgen dat je zonder begeleiding kan rijden, dan is het goed. Je hoeft niet alles goed te doen, als je maar geen gevaar vormt.
    Xbox Live: koenpijl
    pi_54573902
    quote:
    Op dinsdag 13 november 2007 13:14 schreef Sanderrrr het volgende:
    Had ik de eerste lessen ook hoor. Toen ging ik met 130 over de snelweg omdat ik overal op zat te letten behalve mijn snelheid en ik had wel vertrouwen in m'n instructeur dat hij wel zou helpen als er iets fout zou gaan. Ik zat op het begin ook steeds te kijken waar de versnellingspook zat en in welke positie in hem steeds moest zetten maar dat gaat vanzelf automatisch. Nog 5 lessen te gaan, vrijdagochtend examen.
    Het schakelen en wegrijden ging opzich nog best ok, heb de auto maar 2x stil laten vallen Had nog vooral moeite met het afremmen en dan tegelijkertijd terug schakelen, en dan daarna gelijk een bocht nemen
    Veel succes iig nog met je examen!
    "If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
    Wandelen in Noorwegen
    pi_54575163
    And I have got it

Geslaagd dus

[ Bericht 38% gewijzigd door dynamiet op 13-11-2007 18:30:16 ]
    pi_54578296
    quote:
    Op dinsdag 13 november 2007 13:23 schreef koen_pijl het volgende:

Je hoeft niet alles goed te doen, als je maar geen gevaar vormt.
    Dat is één belangrijk aspect, het andere is 'goed meestromen met het verkeer'. Als je bij een kruispunt gaat staan wachten tot de hele weg vrij is vorm je geen gevaar, maar zak je wel voor je examen.
      Moderator dinsdag 13 november 2007 @ 16:47:16 #67
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_54578907
    Voor de 1: Balen joh !!! Maar gewoon weer lekker een paar lesjes doen Doet je soms erg goed. De 2e keer was ik iig veeeeel minder zenuwachtig.

E de ander: Tof dat je geslaagd ben
      dinsdag 13 november 2007 @ 20:29:03 #68
    152953 Sanderrrr
    De r bleef hangen
    pi_54584551
    30/33 lessen gehad nu, ging eindelijk een keer bijna helemaal goed. Pwnde zelfs een keer m'n instructeur toen hij zei dat ik gas moest geven terwijl ik 70 reed op een 70 km/h weg. "Jaaa, maar toch wel gas blijven geven hè.."
    pi_54585014
    Sorry voor mn late reactie.. ik was even feesten want ik ben ook.. GESLAAGD!
    Ging supergoed! Heb mezelf niet op fouten kunnen betrappen (zal ze vast wel gemaakt hebben) en ook de examinator heeft niks gezegd over fouten, hij zei erg goed gereden, je bent geslaagd...
    Misschien kwam het doordat ik totaal niet zenuwachtig was...
    Hij was wel mn bijzondere verrichtingen vergeten af te nemen, geluk voor mij
    Hello! I am a signature virus. Please copy me into your own signature to help me spread.
    pi_54588029
    Ik ben ook bezig met lessen, alles gaat lekker, alleen op de snelweg mis ik wel vaak de afslag omdat ik op de 1 of andere manier altijd de borden over het hoofd zie. Als ik achter een vrachtwagen rij bijvoorbeeld ga ik meer kijken of ik kan inhalen en vergeet ik iedere keer dat ik ook borden moet kijken, terwijl ik weet dat ik het vergeet, en mis dan dus de afslag

Iemand tips om dit beter op elkaar af te stemmen? Dus eerst rechts kijken voor een bord en dan inhalen? Of wat is jullie strategie?
    pi_54588748
    Als mijn instructeur zegt dat we de volgende afslag nemen bijvoorbeeld zorg ik ervoor dat we al meteen op de goede rijbaan zitten. Vanaf dat moment haal ik niet meer in en concentreer ik me juist op de borden.

Maar in het begin miste ik ook weleens een afslag op de snelweg, kwestie van oefenen.
    Tok.
    pi_54590903
    quote:
    Op dinsdag 13 november 2007 22:31 schreef wibraman het volgende:

Als ik achter een vrachtwagen rij bijvoorbeeld ga ik meer kijken of ik kan inhalen en vergeet ik iedere keer dat ik ook borden moet kijken, terwijl ik weet dat ik het vergeet, en mis dan dus de afslag
    Dat komt doordat je nog teveel bezig bent met het rijden zelf. Je zegt zelf al dat je je helemaal aan het focussen bent op kijken, en daardoor heb je geen aandacht meer over voor andere dingen, zoals borden. Dit is iets wat zich vanzelf oplost zodra je wat ervarener bent. Het rijden is dan vanzelfsprekender, zodat je aandacht over hebt die je kunt richten op verkeersborden.

Ter illustratie:
    In het begin was ik zelfs bang om in mijn spiegels te kijken: immers, als ik in de spiegels keek, dan keek ik dus niet vooruit en kon ik zo ergens tegenop rijden. Tijdens inhalen wilde ik de 120 km/u wel eens ruim overstijgen omdat ik te zeer bezig was met inhalen om ook nog eens op mijn snelheidsmeter te kunnen letten, en ik kon me niet voorstellen het ooit te gaan durven om de autoradio te bedienen tijdens het rijden.
    Inmiddels heb ik al een tijd mijn rijbewijs, dus het is gewoon allemaal goed gekomen.
      woensdag 14 november 2007 @ 14:13:56 #73
    103108 KaiN
    Itchy Fingers
    pi_54600476
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 00:27 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]
    Ter illustratie:
    In het begin was ik zelfs bang om in mijn spiegels te kijken: immers, als ik in de spiegels keek, dan keek ik dus niet vooruit en kon ik zo ergens tegenop rijden. \
    Hehe dit had ik op het begin ook Ik snapte dan ook niet waarom ik na-controle bij kruispunten moest doen als er auto's vlak voor me reden. Toch levensgevaarlijk om dan in je spiegel te kijken!!

Anyway gaat nu allemaal prima. Volgende week zaterdag afrijden.

Ik had gisteren nog wel een kutles. Mijjn instructeur begon bij een stoplicht mee te remmen terwijl dat niet nodig was. Daar kan ik echt niet tegen. Het stoplicht daarop deed hij dat nogmaals en de rest van de tijd ging het gelijk kut omdat ik me irriteerde aan hem.
    pi_54606387
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 00:27 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Dat komt doordat je nog teveel bezig bent met het rijden zelf. Je zegt zelf al dat je je helemaal aan het focussen bent op kijken, en daardoor heb je geen aandacht meer over voor andere dingen, zoals borden. Dit is iets wat zich vanzelf oplost zodra je wat ervarener bent. Het rijden is dan vanzelfsprekender, zodat je aandacht over hebt die je kunt richten op verkeersborden.

Ter illustratie:
    In het begin was ik zelfs bang om in mijn spiegels te kijken: immers, als ik in de spiegels keek, dan keek ik dus niet vooruit en kon ik zo ergens tegenop rijden. Tijdens inhalen wilde ik de 120 km/u wel eens ruim overstijgen omdat ik te zeer bezig was met inhalen om ook nog eens op mijn snelheidsmeter te kunnen letten, en ik kon me niet voorstellen het ooit te gaan durven om de autoradio te bedienen tijdens het rijden.
    Inmiddels heb ik al een tijd mijn rijbewijs, dus het is gewoon allemaal goed gekomen.
    Maar jij rijdt over de snelweg en ziet geen borden en er rijdt wel een vrachtwagen voor je redelijk langzaam. Je gaat inhalen, dan schiet er een bord voorbij, jij mist dat, en daardoor dus ook de afslag. Wat doe je?

Ik heb namelijk niet het probleem dat ik een afslag mis vanwege niet durven, maar omdat mijn instructeur tegen mij zegt een plaats aan te houden en dat ik dan zelf moet gaan rijden en op de borden letten. Ik maak dan ook weleens de inschattingsfout om op een punt vlak voor de uitvoegstrook in te halen.

Wellicht iemand tips om deze inschatting beter te maken ?
    pi_54607294
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 18:08 schreef wibraman het volgende:

[..]

Maar jij rijdt over de snelweg en ziet geen borden en er rijdt wel een vrachtwagen voor je redelijk langzaam. Je gaat inhalen, dan schiet er een bord voorbij, jij mist dat, en daardoor dus ook de afslag. Wat doe je?

Ik heb namelijk niet het probleem dat ik een afslag mis vanwege niet durven, maar omdat mijn instructeur tegen mij zegt een plaats aan te houden en dat ik dan zelf moet gaan rijden en op de borden letten. Ik maak dan ook weleens de inschattingsfout om op een punt vlak voor de uitvoegstrook in te halen.

Wellicht iemand tips om deze inschatting beter te maken ?
    maar er staan toch wel meer dan een bord waarop de afslag word aangegeven?
      woensdag 14 november 2007 @ 19:23:05 #76
    143462 Battlefan
    Pardon? PARDON?!
    pi_54608178
    Straks weer 2 uur lessen Eens kijken of het net zo goed gaat als vorige keer
    Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
    - Walt Disney
    pi_54608686
    Volgens de vrouw van het gemeente huis kan ik met een beetje geluk mijn rijbewijs maandag avond ophalen , Ik heb zo zin om lekker alleen een keer een stukje te gaan rijden
      woensdag 14 november 2007 @ 20:03:03 #78
    152953 Sanderrrr
    De r bleef hangen
    pi_54609248
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 19:23 schreef Battlefan het volgende:
    Straks weer 2 uur lessen Eens kijken of het net zo goed gaat als vorige keer
    Straks? Mijn rijschool lest maar tot 20.00.
      woensdag 14 november 2007 @ 22:00:11 #79
    143462 Battlefan
    Pardon? PARDON?!
    pi_54612790
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 20:03 schreef Sanderrrr het volgende:

[..]

Straks? Mijn rijschool lest maar tot 20.00.
    Die van mij tot 22:00
    Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
    - Walt Disney
      woensdag 14 november 2007 @ 23:43:02 #80
    157948 Steve_I.
    Is niet meer...
    pi_54615821
    vraagje; klopt het dat voorrangsborden in de bebouwde kom meestal "vlak" voor een kruising staan, en buiten de bebouwde kom "vlak" erna? beetje onlogisch, een voorrangsbord na een kruising
    pi_54616132
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 23:43 schreef Steve_I. het volgende:
    vraagje; klopt het dat voorrangsborden in de bebouwde kom meestal "vlak" voor een kruising staan, en buiten de bebouwde kom "vlak" erna? beetje onlogisch, een voorrangsbord na een kruising
    klopt. Het is niet meestal zo, maar altijd
    You dream it, I live it.
      woensdag 14 november 2007 @ 23:59:07 #82
    157948 Steve_I.
    Is niet meer...
    pi_54616212
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 23:55 schreef Meddo het volgende:

[..]

klopt. Het is niet meestal zo, maar altijd
    hoezo dat
    geld het bord dan buiten de bebouwde kom ook al voor het kruispunt waar hij vlak na staat?
    pi_54616288
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 23:59 schreef Steve_I. het volgende:

[..]

hoezo dat
    geld het bord dan buiten de bebouwde kom ook al voor het kruispunt waar hij vlak na staat?
    Nee.
      donderdag 15 november 2007 @ 00:09:50 #84
    157948 Steve_I.
    Is niet meer...
    pi_54616444
    quote:
    Op donderdag 15 november 2007 00:03 schreef Tegan het volgende:

[..]

Nee.
    en wat nou als het de eerste kruising buiten de bebouwde kom is, maar ze kunnen 'm niet er voor zetten
    pi_54616616
    Het bord staat achter het kruispunt zodat als je de weg dan oprijdt ziet dat je op een voorrangsweg bent beland. Zelfde geldt voor borden die maximum snelheid aangeven na een kruispunt.
      donderdag 15 november 2007 @ 00:36:20 #86
    157948 Steve_I.
    Is niet meer...
    pi_54616858
    quote:
    Op donderdag 15 november 2007 00:18 schreef Tegan het volgende:
    Het bord staat achter het kruispunt zodat als je de weg dan oprijdt ziet dat je op een voorrangsweg bent beland. Zelfde geldt voor borden die maximum snelheid aangeven na een kruispunt.
    quote:
    Op donderdag 15 november 2007 00:09 schreef Steve_I. het volgende:

[..]

en wat nou als het de eerste kruising buiten de bebouwde kom is, maar ze kunnen 'm niet er voor zetten
    Dan is het toch godsonmogelijk om een situatie als deze aan te geven
    pi_54617018
    Zoiets?

donderdag 15 november 2007 @ 00:50:15 #88
    157948 Steve_I.
    Is niet meer...
    pi_54617034
    alleen die gele vierkanten staan NA een kruising, en die driehoeken staan er wel voor?

thnx
    pi_54617047
    Dit moet ook al voldoende zijn denk ik?

Deze situatie bij mij in de buurt (alleen is dat kruispunt in de bebouwde kom dan met stoplichten geregeld), zal met rijles morgenochtend wel even opletten voor je of er een bord voor die weg staat.

[ Bericht 4% gewijzigd door Tegan op 15-11-2007 01:06:10 ]
      donderdag 15 november 2007 @ 00:58:01 #90
    157948 Steve_I.
    Is niet meer...
    pi_54617103
    quote:
    Op donderdag 15 november 2007 00:52 schreef Tegan het volgende:
    Dit moet ook al voldoende zijn denk ik?

[ afbeelding ]

Deze situatie bij mij in de buurt, zal met rijles morgenochtend wel even opletten voor je of er een bord voor die weg staat.
    hmmnn lijkt me apart, gezien je het dan wel kan zien door naar andermans weg te kijken zeg maar, maar dat het niet apart voor jou aangegeven staat.

iig vast bedankt
    pi_54617149
    Mja klopt het is een beetje vreemd. Misschien weet iemand anders een beter antwoord? Maar ik laat wel iets horen want ik ben nu zelf ook benieuwd.
    pi_54619930
    Oke, nou er stonden echt geen borden. Er stond zo'n stoplicht dat alleen rood en oranje kan zijn, wat alleen rood wordt (in de spits) als het heel druk is, zodat de zijwegen ook de kans hebben de weg op de rijden. Maar op andere tijden is dat stoplicht helemaal uit.
      Moderator donderdag 15 november 2007 @ 17:31:59 #93
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_54630264
    quote:
    Op donderdag 15 november 2007 10:08 schreef Tegan het volgende:
    Oke, nou er stonden echt geen borden. Er stond zo'n stoplicht dat alleen rood en oranje kan zijn, wat alleen rood wordt (in de spits) als het heel druk is, zodat de zijwegen ook de kans hebben de weg op de rijden. Maar op andere tijden is dat stoplicht helemaal uit.
    Ja oke. Hoe dan ook, het word vast wel aangegeven!
      donderdag 15 november 2007 @ 20:17:50 #94
    152953 Sanderrrr
    De r bleef hangen
    pi_54633751
    Pff het 1e uur ging net helemaal perfect, 2e uur zo kut als het maar kon; niet stoppen bij een rood licht (dacht dat het niet meer kon), bijna een 1 richting weg van de verkeerde kant in willen gaan, verkeerde rijstrook pakken. Morgenvroeg examen, voor de eerste keer overdag in 1,5 week tijd (snelcursus).
      vrijdag 16 november 2007 @ 11:30:53 #95
    152953 Sanderrrr
    De r bleef hangen
    pi_54646399
    Ondanks alles toch geslaagd! Ging echt goed, beter als dat ik had verwacht. Klein foutje bij het fileparkeren maar toen ik opnieuw mocht doen ging het perfect. Was gisteren al zenuwachtig tot op het moment dat ik instapte, toen was ik ineens heel relaxed en daardoor ben ik waarschijnlijk ook geslaagd.
      vrijdag 16 november 2007 @ 11:41:22 #96
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_54646650
    Super! Gefeliciteerd! .
    Ik werd pas zenuwachtig toen de instructeur me ophaalde en toen ik eenmaal in de auto zat was ook alles weer goed. Alleen toen het fileparkeren fout ging, ging m'n knie wel ontzettend shaken .
    Niet meer actief op Fok!
      vrijdag 16 november 2007 @ 11:55:28 #97
    157948 Steve_I.
    Is niet meer...
    pi_54647072
    hoe zit het nou met uitstekende ondeelbare lading ??
    pi_54647429
    quote:
    Op vrijdag 16 november 2007 11:30 schreef Sanderrrr het volgende:
    Ondanks alles toch geslaagd! Ging echt goed, beter als dat ik had verwacht. Klein foutje bij het fileparkeren maar toen ik opnieuw mocht doen ging het perfect. Was gisteren al zenuwachtig tot op het moment dat ik instapte, toen was ik ineens heel relaxed en daardoor ben ik waarschijnlijk ook geslaagd.
    Feli!

Apart trouwens dat je het fileparkeren opnieuw mocht proberen. Het gaat ze er nl. vooral om of je goed kijkt, en niet zozeer of je de auto wel mooi in het vak krijgt.
      vrijdag 16 november 2007 @ 12:27:18 #99
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_54647777
    quote:
    Op vrijdag 16 november 2007 12:12 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Feli!

Apart trouwens dat je het fileparkeren opnieuw mocht proberen. Het gaat ze er nl. vooral om of je goed kijkt, en niet zozeer of je de auto wel mooi in het vak krijgt.
    Idd.
    Ik verprutste het keren op de weg, maar ik wist me er wel goed uit te redden, dus toen was ik alsnog geslaagd. Daar gaat het om, dat je een probleem goed weet op te lossen.
    Niet meer actief op Fok!
      Moderator vrijdag 16 november 2007 @ 12:27:20 #100
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_54647778
    Tof sndr!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')