Nee. In mijn theorieboek staat: "Soms is stoppen zowel voor hen als voor u het veiligst. Zorg als u stopt wel dat andere weggebruikers begrijpen waarom u dat doet."quote:Op zondag 11 november 2007 13:15 schreef Sprouts het volgende:
Je moet blinden met stok voor laten gaan, en mensen die slecht ter been zijn.
Is dat omdat hij gewoon stil kan staan zonder hinder ofzo?quote:Op zondag 11 november 2007 13:33 schreef Sanderrrr het volgende:
Die hoef je niet voor te laten gaan inderdaad.
Ik heb tijdens een rijles nooit hoeven stoppen voor een bejaarde of gehandicapte, hoewel ik er vast wel enkele ben tegengekomen. Ook in geen enkel oefen(theorie)examen dat ik heb gedaan is dat ooit naar voren gekomen.quote:Op zondag 11 november 2007 16:25 schreef Leinonlein het volgende:
In mijn theorieboek staat trouwens.
Verplichtingen tov andere werggebruikers
Bestuurders:
-moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen bijv. ouderen van dagen en gehandicapten voor laten gaan.
En hoe is het gegaan?quote:Op zondag 11 november 2007 15:53 schreef axz0l het volgende:
morgen afrijden om 08:00 's ochtends...
heb 28 lessen gehad dus ben erg benieuwd.. vind het zelf wel goed gaan (rij erg zelfstandig) maar als het druk is 'stress' ik soms een beetje waardoor ik rare dingen ga doen...
zo had ik donderdag om 08:00 uur een proefexamen waarvoor ik gezakt was, het was superdruk op de weg en 1 of andere debiel had zn auto dwars op de weg staan.. veel getoeter... dus ik rij er omheen maar had dus niet in me spiegels gekeken.. ingreep..
hopen dat het morgen beter gaat!!
joh...quote:Op maandag 12 november 2007 11:31 schreef ymme het volgende:
[..]
En hoe is het gegaan?
Ik moet morgen om 08.00 uur op in Arnhem
En ik ben zo zenuwachtig, nu al. Maar heb een spuitbusje rescue spray naast me staan
Had ik de eerste lessen ook hoor.quote:Op dinsdag 13 november 2007 13:07 schreef Pietjuh het volgende:
Zo vandaag mijn 2e les gehad. Kreeg aan het einde wel de opmerking dat ik moest afleren om te hard te rijdennu al te hard, gaat de goede kant op ...... verder was het wel een beetje multitasken met remmen, schakelen en alles tegelijkertijd, maar dat komt vast goed!
Jammer zeg, mijn instructeur zegt ook steeds dat ik sneller op moet trekken, gisteren zat er 3 meter na een bocht een drempel dus ik bleef gewoon rustig rijden zegt hij dat ik sneller moet zodat ik over die drempel heen stuiter..quote:Op dinsdag 13 november 2007 13:13 schreef ymme het volgende:
Ik ben gezakt.
Was zo zenuwachtig, dat ik te onzeker reed.
Stak niet snel genoeg de weg over etc.
Ik heb er heel wat keren over gedaan omdat ik te zenuwachtig ben. Maar ze moeten het gevoel krijgen dat je zonder begeleiding kan rijden, dan is het goed. Je hoeft niet alles goed te doen, als je maar geen gevaar vormt.quote:Op dinsdag 13 november 2007 13:18 schreef Sanderrrr het volgende:
[..]
Jammer zeg, mijn instructeur zegt ook steeds dat ik sneller op moet trekken, gisteren zat er 3 meter na een bocht een drempel dus ik bleef gewoon rustig rijden zegt hij dat ik sneller moet zodat ik over die drempel heen stuiter..Als ik geen haast heb ga ik gewoon op m'n eigen gemak rijden hoor.
![]()
En Koen gefeliciteerd! Ze zijn dus niet zo heel streng? Je hoeft niet alles perfect te doen als hij maar het gevoel heeft dat je zelfstandig kunt rijden?
Het schakelen en wegrijden ging opzich nog best ok, heb de auto maar 2x stil laten vallenquote:Op dinsdag 13 november 2007 13:14 schreef Sanderrrr het volgende:
Had ik de eerste lessen ook hoor.Toen ging ik met 130 over de snelweg omdat ik overal op zat te letten behalve mijn snelheid en ik had wel vertrouwen in m'n instructeur dat hij wel zou helpen als er iets fout zou gaan.
Ik zat op het begin ook steeds te kijken waar de versnellingspook zat en in welke positie in hem steeds moest zetten maar dat gaat vanzelf automatisch.
Nog 5 lessen te gaan, vrijdagochtend examen.
![]()
Dat is één belangrijk aspect, het andere is 'goed meestromen met het verkeer'. Als je bij een kruispunt gaat staan wachten tot de hele weg vrij is vorm je geen gevaar, maar zak je wel voor je examen.quote:Op dinsdag 13 november 2007 13:23 schreef koen_pijl het volgende:
Je hoeft niet alles goed te doen, als je maar geen gevaar vormt.
Dat komt doordat je nog teveel bezig bent met het rijden zelf. Je zegt zelf al dat je je helemaal aan het focussen bent op kijken, en daardoor heb je geen aandacht meer over voor andere dingen, zoals borden. Dit is iets wat zich vanzelf oplost zodra je wat ervarener bent. Het rijden is dan vanzelfsprekender, zodat je aandacht over hebt die je kunt richten op verkeersborden.quote:Op dinsdag 13 november 2007 22:31 schreef wibraman het volgende:
Als ik achter een vrachtwagen rij bijvoorbeeld ga ik meer kijken of ik kan inhalen en vergeet ik iedere keer dat ik ook borden moet kijken, terwijl ik weet dat ik het vergeet, en mis dan dus de afslag
Hehe dit had ik op het begin ookquote:Op woensdag 14 november 2007 00:27 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Ter illustratie:
In het begin was ik zelfs bang om in mijn spiegels te kijken: immers, als ik in de spiegels keek, dan keek ik dus niet vooruit en kon ik zo ergens tegenop rijden.\
Maar jij rijdt over de snelweg en ziet geen borden en er rijdt wel een vrachtwagen voor je redelijk langzaam. Je gaat inhalen, dan schiet er een bord voorbij, jij mist dat, en daardoor dus ook de afslag. Wat doe je?quote:Op woensdag 14 november 2007 00:27 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat komt doordat je nog teveel bezig bent met het rijden zelf. Je zegt zelf al dat je je helemaal aan het focussen bent op kijken, en daardoor heb je geen aandacht meer over voor andere dingen, zoals borden. Dit is iets wat zich vanzelf oplost zodra je wat ervarener bent. Het rijden is dan vanzelfsprekender, zodat je aandacht over hebt die je kunt richten op verkeersborden.
Ter illustratie:
In het begin was ik zelfs bang om in mijn spiegels te kijken: immers, als ik in de spiegels keek, dan keek ik dus niet vooruit en kon ik zo ergens tegenop rijden.Tijdens inhalen wilde ik de 120 km/u wel eens ruim overstijgen omdat ik te zeer bezig was met inhalen om ook nog eens op mijn snelheidsmeter te kunnen letten, en ik kon me niet voorstellen het ooit te gaan durven om de autoradio te bedienen tijdens het rijden.
Inmiddels heb ik al een tijd mijn rijbewijs, dus het is gewoon allemaal goed gekomen.
maar er staan toch wel meer dan een bord waarop de afslag word aangegeven?quote:Op woensdag 14 november 2007 18:08 schreef wibraman het volgende:
[..]
Maar jij rijdt over de snelweg en ziet geen borden en er rijdt wel een vrachtwagen voor je redelijk langzaam. Je gaat inhalen, dan schiet er een bord voorbij, jij mist dat, en daardoor dus ook de afslag. Wat doe je?
Ik heb namelijk niet het probleem dat ik een afslag mis vanwege niet durven, maar omdat mijn instructeur tegen mij zegt een plaats aan te houden en dat ik dan zelf moet gaan rijden en op de borden letten. Ik maak dan ook weleens de inschattingsfout om op een punt vlak voor de uitvoegstrook in te halen.
Wellicht iemand tips om deze inschatting beter te maken?
Straks? Mijn rijschool lest maar tot 20.00.quote:Op woensdag 14 november 2007 19:23 schreef Battlefan het volgende:
Straks weer 2 uur lessenEens kijken of het net zo goed gaat als vorige keer
Die van mij tot 22:00quote:Op woensdag 14 november 2007 20:03 schreef Sanderrrr het volgende:
[..]
Straks? Mijn rijschool lest maar tot 20.00.
klopt. Het is niet meestal zo, maar altijdquote:Op woensdag 14 november 2007 23:43 schreef Steve_I. het volgende:
vraagje; klopt het dat voorrangsborden in de bebouwde kom meestal "vlak" voor een kruising staan, en buiten de bebouwde kom "vlak" erna? beetje onlogisch, een voorrangsbord na een kruising
hoezo datquote:Op woensdag 14 november 2007 23:55 schreef Meddo het volgende:
[..]
klopt. Het is niet meestal zo, maar altijd![]()
Nee.quote:Op woensdag 14 november 2007 23:59 schreef Steve_I. het volgende:
[..]
hoezo dat
geld het bord dan buiten de bebouwde kom ook al voor het kruispunt waar hij vlak na staat?
en wat nou als het de eerste kruising buiten de bebouwde kom is, maar ze kunnen 'm niet er voor zettenquote:
quote:Op donderdag 15 november 2007 00:18 schreef Tegan het volgende:
Het bord staat achter het kruispunt zodat als je de weg dan oprijdt ziet dat je op een voorrangsweg bent beland. Zelfde geldt voor borden die maximum snelheid aangeven na een kruispunt.
Dan is het toch godsonmogelijk om een situatie als deze aan te gevenquote:Op donderdag 15 november 2007 00:09 schreef Steve_I. het volgende:
[..]
en wat nou als het de eerste kruising buiten de bebouwde kom is, maar ze kunnen 'm niet er voor zetten![]()
hmmnn lijkt me apart, gezien je het dan wel kan zien door naar andermans weg te kijken zeg maar, maar dat het niet apart voor jou aangegeven staat.quote:Op donderdag 15 november 2007 00:52 schreef Tegan het volgende:
Dit moet ook al voldoende zijn denk ik?
[ afbeelding ]
Deze situatie bij mij in de buurt, zal met rijles morgenochtend wel even opletten voor je of er een bord voor die weg staat.
Ja oke. Hoe dan ook, het word vast wel aangegeven!quote:Op donderdag 15 november 2007 10:08 schreef Tegan het volgende:
Oke, nou er stonden echt geen borden. Er stond zo'n stoplicht dat alleen rood en oranje kan zijn, wat alleen rood wordt (in de spits) als het heel druk is, zodat de zijwegen ook de kans hebben de weg op de rijden. Maar op andere tijden is dat stoplicht helemaal uit.
Feli!quote:Op vrijdag 16 november 2007 11:30 schreef Sanderrrr het volgende:
Ondanks alles toch geslaagd!Ging echt goed, beter als dat ik had verwacht. Klein foutje bij het fileparkeren maar toen ik opnieuw mocht doen ging het perfect. Was gisteren al zenuwachtig tot op het moment dat ik instapte, toen was ik ineens heel relaxed en daardoor ben ik waarschijnlijk ook geslaagd.
![]()
Idd.quote:Op vrijdag 16 november 2007 12:12 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Feli!
Apart trouwens dat je het fileparkeren opnieuw mocht proberen. Het gaat ze er nl. vooral om of je goed kijkt, en niet zozeer of je de auto wel mooi in het vak krijgt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |