abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59834014

User C3La begion ooit onschuldig met het vragen naar foto's van treinen. Dit resulteert in alweer het 117de deel in een succesvolle serie.

Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115,116
.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje van de Twentse stad Almelo naar het Vechtdal. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting in Mariënberg op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zoals Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios".


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met de problemen dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen) en dat reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede kunnen reizen.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 0% gewijzigd door Dichterbijer op 02-07-2008 11:13:42 ]
pi_59834245
Tjoek Tjoek
............................
  woensdag 2 juli 2008 @ 09:43:13 #3
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_59835009
Doen we niet meer aan leuke subtitels meer, nu is het alleen maar Treinentopic 117, kan er niet iets zomers in of vanaf nu de hele dag 40 korting, ik roep maar wat.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_59836940
* Dichterbijer doet verzoek aan een modje:
Verander s.v.p topictitel naar: 'Treinentopic 117 - De zomer door met 40% korting!
  woensdag 2 juli 2008 @ 11:43:12 #5
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_59837792
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 11:09 schreef Dichterbijer het volgende:
* Dichterbijer doet verzoek aan een modje:
Verander s.v.p topictitel naar: 'Treinentopic 117 - De zomer door met 40% korting!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_59840545
tvp
pi_59842179
Weet iemand wat er met de treinen gaat gebeuren, die tussen zwolle en emmen rijden nu? Die rijden toch ook al erg lang? Worden die komende tijd vervangen? En zoja; door wat gaan ze vervangen worden? Ik had ooit is het verhaal gehoord dat die plan V's ( of T's) tussen zwolle en emmen uitgerust waren met een zwaardere motor, om sneller op te kunnen trekken? Klopt dit? Dan zou de opvolger dit ook moeten hebben!
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
  woensdag 2 juli 2008 @ 14:39:42 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_59842282
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 14:35 schreef kebabkever het volgende:
Ik had ooit is EENS het verhaal gehoord dat die plan V's ( of T's) tussen zwolle en emmen uitgerust waren met een zwaardere motor, om sneller op te kunnen trekken? Klopt dit? Dan zou de opvolger dit ook moeten hebben!
Zelfde motor, alleen eoa begrenzer is gedisabled op die turbo-V's.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 juli 2008 @ 14:40:47 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_59842304
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 14:35 schreef kebabkever het volgende:
Weet iemand wat er met de treinen gaat gebeuren, die tussen zwolle en emmen rijden nu? Die rijden toch ook al erg lang? Worden die komende tijd vervangen?
Die blijven daar voorlopig nog wel rijden. Er zat ter zijner tijd wel een openbare aanbesteding komen.
quote:
En zoja; door wat gaan ze vervangen worden?
Dat is dan aan de nieuwe vervoerder.
quote:
Ik had ooit is het verhaal gehoord dat die plan V's ( of T's) tussen zwolle en emmen uitgerust waren met een zwaardere motor, om sneller op te kunnen trekken? Klopt dit? Dan zou de opvolger dit ook moeten hebben!
Ze hebben geen zwaardere motor, alleen is er iets omgezet, zodat de stellen sneller op kunnen trekken. Nieuwe stellen hoeven die niet te hebben, omdat die andere eigenschappen hebben en waarschijnlijk al snel optrekken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_59842358
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 11:09 schreef Dichterbijer het volgende:
* Dichterbijer doet verzoek aan een modje:
Verander s.v.p topictitel naar: 'Treinentopic 117 - De zomer door met 40% korting!
Volgende keer ff in het FB topic van PTa melden of een TR zetten, dat werkt wat vlugger
pi_59842401
Ik mis de oude treintjes tussen Emmen en Zwolle... blij dat ik daar puur voor de fun nog eens in ben gaan zitten in mn OV-tijdperk

Railhoppers

[ Bericht 5% gewijzigd door Alexxxxx op 02-07-2008 15:01:44 ]
  woensdag 2 juli 2008 @ 15:07:03 #12
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_59842966
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 14:44 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik mis de oude treintjes tussen Emmen en Zwolle... blij dat ik daar puur voor de fun nog eens in ben gaan zitten in mn OV-tijdperk

Railhoppers
Nooit in gezeten heb .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_59843009
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 14:43 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Volgende keer ff in het FB topic van PTa melden of een TR zetten, dat werkt wat vlugger
  woensdag 2 juli 2008 @ 15:43:21 #14
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_59843788
Er staat hier (Breda, net ten oosten van het station) al een kwartier zoeen trein met "Lloyd's Register" ofzo er op.
Het lijkt een soort van slaaprijtuig. In dezelfde trein zit overigens ook een ICR-rijtuig. De rest kan ik niet zien.

Wasda?
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  woensdag 2 juli 2008 @ 15:49:13 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_59843914
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 15:43 schreef JDude het volgende:
Er staat hier (Breda, net ten oosten van het station) al een kwartier zoeen trein met "Lloyd's Register" ofzo er op.
Het lijkt een soort van slaaprijtuig. In dezelfde trein zit overigens ook een ICR-rijtuig. De rest kan ik niet zien.

Wasda?
Meetrijtuig van Lloyd's, voormalig Nedtrain Consulting. Doet metingen op de HSL volgens mij.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 2 juli 2008 @ 15:51:15 #16
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_59843964
Ah, dank! .

Waar ik ICR zei, moest dat ICRm zijn. Stop.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  woensdag 2 juli 2008 @ 15:51:23 #17
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_59843967
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 14:40 schreef Peterselieman het volgende:
Ze hebben geen zwaardere motor, alleen is er iets omgezet, zodat de stellen sneller op kunnen trekken. Nieuwe stellen hoeven die niet te hebben, omdat die andere eigenschappen hebben en waarschijnlijk al snel optrekken
Stand PZ3 op de rijcontroller is in dienst gesteld, waarmee de derde trap van veldverzwakking binnen bereik is gekomen. Misschien dat ze ook de stroomwaarden waarbij de wals doorschakelt hebben aangepast. Hoewel dat voor de diverse schakelaars geen aanrader is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 2 juli 2008 @ 15:52:03 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_59843984
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 15:51 schreef JDude het volgende:
Ah, dank! .

Waar ik ICR zei, moest dat ICRm zijn. Stop.
Dat kost je een joker!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 2 juli 2008 @ 15:53:35 #19
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_59844021
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 15:52 schreef Duvel het volgende:

Dat kost je een joker!
Ah, een kenner.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_59844202

Uit Duvel zijn FoBo....
  woensdag 2 juli 2008 @ 16:33:54 #21
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_59845025
Wie is dat?
  woensdag 2 juli 2008 @ 16:37:25 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_59845094
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 16:33 schreef James1988 het volgende:
Wie is dat?
barbaar. Kees Driehuis
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_59845208
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 16:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

barbaar. Kees Driehuis
off topic: ik vind dat die Driehuis zo nu en dan wel aparte opmerkingen maakt. vooral wanneer er iemand met 2 voor 12 een teleurstellend resultaat heeft behaald. ik weet niet meer precies wat ie zij, maar het was laatst in een paar afleveringen dat hij nogal aparte opmerkingen maakte.
  Redactie Sport woensdag 2 juli 2008 @ 16:54:08 #24
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_59845463
als iemand met 2 voor 12 een slecht resultata heeft behaald maakt hij rare opmerkingen in per seconde wijzer
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_59845767
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 16:54 schreef dennistd het volgende:
als iemand met 2 voor 12 een slecht resultata heeft behaald maakt hij rare opmerkingen in per seconde wijzer
;x;x;x;x;x;x;xx sorry

ik bedoelde idd dat andere programma's. ach per seconde wijzer, 2 voor 12, 10 voor taal, tis voor mij allemaal hetzelfde :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')