abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport zondag 15 juni 2008 @ 19:15:26 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_59411069

Hier alweer deel 116 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115,
.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje van de Twentse stad Almelo naar het Vechtdal. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting in Mariënberg op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zoals Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios".


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met de problemen dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen) en dat reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede kunnen reizen.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_59411378
Münster(Westf) Hauptbahnhof krijgt eindelijk nieuwe CTA's!!!



  Redactie Sport zondag 15 juni 2008 @ 19:41:53 #3
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_59411612
quote:
Op zondag 15 juni 2008 19:30 schreef Zug-Chef het volgende:
Münster(Westf) Hauptbahnhof krijgt eindelijk nieuwe CTA's!!!

[ afbeelding ]

Nee, de vrouw die de foto's maakte krijgt een wok, er staat nergens dat er nieuwe CTA's geplaatst worden
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport zondag 15 juni 2008 @ 19:44:04 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_59411657
Zo, vandaag ook weer eens 58 km getreind.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_59412121
quote:
Op zondag 15 juni 2008 19:44 schreef Peterselieman het volgende:
Zo, vandaag ook weer eens 58 km getreind.
Vandaag staat mijn aantal kilometers op 0
pi_59412409
quote:
Op zondag 15 juni 2008 19:41 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nee, de vrouw die de foto's maakte krijgt een wok, er staat nergens dat er nieuwe CTA's geplaatst worden
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?2,3837770
  Redactie Sport zondag 15 juni 2008 @ 20:29:13 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_59412541
quote:
ja, dat zeg je er niet bij
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 15 juni 2008 @ 20:30:17 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_59412564
quote:
Op zondag 15 juni 2008 19:44 schreef Peterselieman het volgende:
Zo, vandaag ook weer eens 58 km getreind.
Slagje Heerenveen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 15 juni 2008 @ 20:30:47 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_59412573
quote:
Op zondag 15 juni 2008 20:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Slagje Heerenveen?
Nee, Groningen Noord - Leeuwarden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_59413165


Ik blijf het zeggen dat goed is dat de Betuweroute er gekomen is, al die treinen zouden we niet kwijt kunnen in de toekomst over het normale spoor.
Ook al heeft hoop geld gekost, het goederen vervoer groeit hierdoor nog meer en overheid ziet hier ook geld van terug via de belasting etc.
............................
  zondag 15 juni 2008 @ 21:17:08 #11
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_59413875
Paar fotootjes van reisje Utrecht- Warsawa-Krakow (vanaf Krakow teruggevlogen naar Amsterdam)

Vetrek vanaf Utrecht, ja daar issie!



Pauze in Emmerich (ander lokje ervoor), stond deze rode dubbeldekker



Even netjes poseren voor onze wagon



Daar staat nog iets



Even op adem komen met een flesje bier (met dank aan Fles) en spookje, die er uiteraard ook bij was.



Beetje actie in Oberhausen;
Ik heb trouwens zelf kunnen constateren dat de Poolse treinstellen 's nachts in Duitsland bijna helemaal vol waren terwijl wij in Nederland met een stel de enige waren in onze wagon.



Om 4.15 vond Bram het tijd op mij wakker te maken, zo zagen we Berlijn wakker worden en konden we zien dat we een half uur vertraging hadden.



Dan heel lang geen fotoos van treinen, pas op de terugreis op Kraków Główny richting Balice (luchthaven) nog wat fotoos, o.a. lokaal treintje naar Wieliczka (deze reed 2 jaar terug nog naar de luchthaven).



Trein naar Wadowice (geboorteplek paus john II)



Klassieke Poolse locomotief met rijtuigen naar Olsztyn.



iets geks op het spoor??



Onze trein naar Balice



Bijna in Utecht, 1st contact SLT! Ik moest mijn camera van onderin de volle rugzak tevoorschijn toveren vandaar dit resultaat. Inderdaad geschoten van uit een VIRM.



Al met al fijne week gehad, nachttrein is ook met een klein mannetje zeker voor herhaling vatbaar!

[ Bericht 0% gewijzigd door bork op 16-06-2008 22:56:00 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_59414028
Choo choo.
  zondag 15 juni 2008 @ 21:53:52 #13
136283 knars
Teethgrinder
pi_59415051
Die dekselse SLTs toch! zat je bij die laatste foto nou in een VIRM?

Grappig om dat verschil te zien tussen die moderne Poolse treinen en het oude standaardmateriaal. Vraag me wel eens af hoe buitenlanders onze treinen ervaren.

Denk dat de Plan T/V sowieso als ouwe brikken worden ervaren, en terecht, maar hoe zou dat zitten met de goeie ouwe koplopers?
  zondag 15 juni 2008 @ 22:10:27 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_59415637
Leuke pics bork, grappig om te zien hoe oud en modern de treinen in andere landen eruitzien
  zondag 15 juni 2008 @ 22:12:08 #15
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_59415714
Paar dingetjes uit Utrecht vandaag:

's Lands kortste DDAR, stammetje 7364:



Extra trein naar het zuiden;


En nog een R4C-lokje
pi_59418615
Vanacht om 03:38 op de trein gestapt in zuid-Duitsland (Hausen-Raitbach) en vanavond om 19:06 Uitgestapt in Roosendaal. (9x overgestapt, omweggetje via Frankrijk met de TER stellen die heel mooi zijn van binnen) En zo via het mooie Duitse landschap terug van het EK gekomen.
pi_59421791
Nice omritje, gewoon voor de lol of kon je die speciale trein niet meer nemen ?

Nice pics verder
  maandag 16 juni 2008 @ 01:01:49 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_59422136
Netjes Bork

Dat rare ding was misschien een onkruidbestrijdingschemicaliënsproeitrein? Die hebben ze wel meer in het buitenland.

Terug vliegen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_59422230
Hebben jullie de nieuwe vertrekstaten al gezien, vielen mij op amersfoort net voor het eerst op. Staat nu op hoe laat een trein ergens aankomt even doorhebben maar dan is het echt super handig als je niet van te voren je reis plant.
pi_59423143
Net als in Duitsland? Of op een wat andere manier?
  maandag 16 juni 2008 @ 10:23:16 #21
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_59425518
bork met wat voor trein ben je weer terug in NL gekomen ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_59426212
Donderdag heb ik aan het begin van de middag een afspraak op Amsterdam CS. Nu wil ik het eerste stuk met de auto gaan, en het laatst stuk de trein ff meepikken. Op welk station tussen Hoorn en Amsterdam CS, liefst zo dicht mogelijk bij Amsterdam, kan ik mijn auto veilig en gratis parkeren?
pi_59426970
quote:
Op maandag 16 juni 2008 10:23 schreef SpeedyRich het volgende:
bork met wat voor trein ben je weer terug in NL gekomen ?
Een met vleugels
pi_59427035
quote:
Op maandag 16 juni 2008 10:51 schreef Alexxxxx het volgende:
Donderdag heb ik aan het begin van de middag een afspraak op Amsterdam CS. Nu wil ik het eerste stuk met de auto gaan, en het laatst stuk de trein ff meepikken. Op welk station tussen Hoorn en Amsterdam CS, liefst zo dicht mogelijk bij Amsterdam, kan ik mijn auto veilig en gratis parkeren?
Denk Purmerend ofzo.
Sloterdijk en Zaandam sowieso niet. Purmerend heeft alleen niet zoveel verbindingen met de trein.
pi_59427850
Wel t liefst wle op een station gaan waar toch wel 4 keer per uur een trein naar Amsetrdam gat als het ff kan

Maar t laatste stuk naar A'dam CS mag wat mij beteft ook met de bus... Dus ik zou de auto ook ergens in Amsterdam Noord in een woonwijk kunnen parkeren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')