abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 mei 2008 @ 23:59:24 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58427083

Hier alweer deel 113 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112,
112.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier reed eerst nog Plan V, sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor werd in eerste instantie NS-materieel gehuurd. Op de Maaslijn was dat de DH1/2 (Wadloper) en op de Heuvellandlijn Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers wass dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van waren, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kon worden.
Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios". Sinds 28 februari 2008 rijden er geen Wadlopers meer.


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 2 mei 2008 @ 00:05:25 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58427202
Dit is het goede topic, want hier hebben we een langere TT.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 2 mei 2008 @ 00:06:30 #3
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58427223
weet iemand al het antwoordt uit het vorige topic
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  vrijdag 2 mei 2008 @ 00:08:38 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58427277
Nee, ik heb geen idee. Toen ze met 25kV aan het testen waren, was Jade aangebracht, dat is toonfrequent. Op sommige stukken zat nog PSSSL volgens mij (Maasvlakte). Maar omdat Jade niet samen kan met ATB-EG, moest dat er weer uit toen ze ATB gingen inbouwen op de Havenspoorlijn.

Momenteel weet ik niet of er spanning op de draad staat daar. Als dat zo is, zal er weer Jade zitten vermoed ik.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 2 mei 2008 @ 00:10:15 #5
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58427309
maar het is wel continu beinvloeding netzo als de ATB ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  vrijdag 2 mei 2008 @ 00:12:17 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58427363
Jade? Ja, het is geen assentelsysteem. Die gele kastjes zijn voor het TF systeem denk ik.

Maar Jade is alleen treindetectie hè! Het is geen beïnvloedingssysteem.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 2 mei 2008 @ 00:14:25 #7
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58427413
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 00:12 schreef Duvel het volgende:
Jade? Ja, het is geen assentelsysteem.
onder continu beinvloeding versta ik dat de trein real time update's krijgt van de baan en niet alleen bij een euro balise
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  vrijdag 2 mei 2008 @ 00:17:14 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58427468
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 00:14 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

onder continu beinvloeding versta ik dat de trein real time update's krijgt van de baan en niet alleen bij een euro balise
Zie edit van mijn bovenstaande post.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 2 mei 2008 @ 01:05:14 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58428539
Heb ik hier een beetje voor Jan met de korte achternaam een topic zitten openen?

Normaal opent degene die het topic sluit een nieuw topic
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 2 mei 2008 @ 01:14:16 #10
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_58428708
Was afgelopen week weer via Hilversum naar A'dam gereist vanaf Utrecht en wilde even bekijken hoe het spoor loopt van Naarden naar Weesp in live maps.
Kom ik tussen Hilversum en Hilversum sportpark een trein tegen -> http://maps.live.com/default.aspx?v=2&FORM=LMLTCC&cp=52.219275~5.187116&style=h&lvl=19&tilt=-90&dir=0&alt=-1000&scene=12322776&phx=0&phy=0&phscl=1&ss=yp.sloterkade%20166~pg.1~sst.0&encType=1
Ik gok een ICE-4, lijkt me erg sterk dat die luchtfotoos net op dag zijn genomen met omleidingen?
Kan iemand het treintype checken?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 2 mei 2008 @ 08:03:39 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58430215
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 01:05 schreef Peterselieman het volgende:
Heb ik hier een beetje voor Jan met de korte achternaam een topic zitten openen?

Normaal opent degene die het topic sluit een nieuw topic
Ik zag nog geen nieuwe, vandaar... Maar 't duurde ook f voor het topic zichtbaar was, brak forum.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_58432282
tuvuputje
  vrijdag 2 mei 2008 @ 12:23:59 #13
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58433629
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 00:12 schreef Duvel het volgende:
Jade? Ja, het is geen assentelsysteem. Die gele kastjes zijn voor het TF systeem denk ik.

Maar Jade is alleen treindetectie hè! Het is geen beïnvloedingssysteem.
ToonFrequent ?

Jade vertelt ook aan de trein hoe hardt ie mag rijden
Dus jade is wel degelijk continu beinvloeding

[ Bericht 10% gewijzigd door SpeedyRich op 02-05-2008 12:30:19 ]
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  vrijdag 2 mei 2008 @ 13:03:53 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58434411
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 12:23 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

ToonFrequent ?

Jade vertelt ook aan de trein hoe hardt ie mag rijden
Dus jade is wel degelijk continu beinvloeding
Nee, niet op de Havenspoorlijn.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 2 mei 2008 @ 13:15:05 #15
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_58434656
Voor de liefhebbers van treinnummers, tariefeenheden en vertrekstaten, hier staat de oude gele website nog online!
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 01:14 schreef bork het volgende:(...)
Ik gok een ICE-4, lijkt me erg sterk dat die luchtfotoos net op dag zijn genomen met omleidingen?
Kan iemand het treintype checken?
Iets anders dan een ICE-3M kan het toch echt niet zijn.
  vrijdag 2 mei 2008 @ 13:45:03 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58435197
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 01:14 schreef bork het volgende:
Ik gok een ICE-4,
Had gekund natuurlijk. Klein probleempje: Zoiets bestaat helemaal niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58435400
tvp
pi_58435488
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 13:45 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Had gekund natuurlijk. Klein probleempje: Zoiets bestaat helemaal niet
Strikt genomen bestaan die dingen wel. De dieselvariant van de ICE, de ICE-TD bestaat uit 4 bakken. Vorig jaar was er een ritje van Aachen via Heerlen naar Amsterdam met hoogwaardigheidsbekleders. Zij werden dan ook vervoerd met 2 ICE-TD's:


Binnenrollen op station Heerlen


In de avonduren komt het gezelschap langs Roermond, hier aan de noordzijde op de foto gezet.
  vrijdag 2 mei 2008 @ 14:19:41 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58435782
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 14:02 schreef Zug-Chef het volgende:

Strikt genomen bestaan die dingen wel. De dieselvariant van de ICE, de ICE-TD bestaat uit 4 bakken.
dat heeft er niets mee te maken. Dat weet je zelf ook wel.

Bovendien is op de luchtfoto een trein van veel meer dan 4 bakken te zien
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58436978
Protos Ik kwam er vanmiddag misselijk uit in Amf.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
pi_58437571
Nou... dan blaat ik hier maar ff
pi_58439500
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 13:15 schreef ReisT het volgende:
Voor de liefhebbers van treinnummers, tariefeenheden en vertrekstaten, hier staat de oude gele website nog online!
Thanks! ´Oude´ website/ treinplanner is veel beter.
  vrijdag 2 mei 2008 @ 18:03:10 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58439636
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 17:55 schreef Socios het volgende:

[..]

Thanks! ´Oude´ website/ treinplanner is veel beter.
Maar wordt die nog geüpdate? Of roert die gewoon in dezelfde database als die nieuwe? Dat zou vet zijn natuurlijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58441003
storingen en werkzaamheden pagina zijn iig wel up to date.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 2 mei 2008 @ 19:28:19 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58441022
In Leeuwarden was vanmiddag iemand een toiletbril vergeten mee te nemen. Zag er een liggen op perron 4/5 van het station. Verder rolde er nog een koploper het station binnen met Beverwijk als eindbestemming. Zeker wat uit koers geraakt
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')