abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58262117

Hier alweer deel 112 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108,
108, 109, 110, 111

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier reed eerst nog Plan V, sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor werd in eerste instantie NS-materieel gehuurd. Op de Maaslijn was dat de DH1/2 (Wadloper) en op de Heuvellandlijn Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers wass dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van waren, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kon worden.
Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios". Sinds 28 februari 2008 rijden er geen Wadlopers meer.


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!


Omdat Rank1 hem niet opende doe ik het maar...
quote:
Op woensdag 23 april 2008 19:33 schreef ghizzer het volgende:
snap trouwens als trein-noob geen reet van somda. al die afkortingen van Ebtwa en weet ik wat allemaal. Ah kan er bij mij nog wel in of Nml, maar Ebtwa? en al die routenummers? snap nog wel de treinstelnummers, maar verder gaat het bij mij niet.
Google wil nog wel eens helpen

[ Bericht 92% gewijzigd door Zug-Chef op 23-04-2008 20:11:21 ]
  woensdag 23 april 2008 @ 19:48:40 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_58262153
Hallo.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport woensdag 23 april 2008 @ 20:06:50 #3
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_58262757
ik stel voor om Treinentopic #112 - nevrevregniV te doen, die heeft wel wat in de TT en een OP
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_58262902
zo nu niet meer
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 23 april 2008 @ 20:13:49 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58262962
Dan gaan we hier wel verder, alleen zie ik dat in de OP dat 2e deel 108 verwijderd kan worden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_58263013
quote:
Op woensdag 23 april 2008 18:47 schreef ReisT het volgende:

[..]

Zo heet nieuws is dat niet hoor, er staat al lange tijd op de PrutsRail site dat die tram eind 2008 zou gaan verdwijnen.
Ben ik weer niet goed op de hoogte
Denk ik er hier met een vet gave scoep vandoor te gaan word ik vet hard gepwnt

edit: in de ik vorm is het alleen de stam en dus zonder t er achter

[ Bericht 10% gewijzigd door Willy84 op 23-04-2008 20:22:33 ]
pi_58263080
quote:
Op woensdag 23 april 2008 20:15 schreef Willy84 het volgende:

[..]

Ben ik weer niet goed op de hoogte
Denk ik er hier met een vet gave scoep vandoor te gaan wordt ik vet hard gepwnt
Ik wist het nog niet, dus toch thanx dafür!
  woensdag 23 april 2008 @ 20:20:25 #8
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_58263177
quote:
Op woensdag 23 april 2008 20:17 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Ik wist het nog niet, dus toch thanx dafür!
Iemand had het hier al een keer gedropt hoor, weet helaas niet meer wie.
Over dat 2e lijntje tussen deventer en Olst was ook al iets langsgekomen maar dat waren 2 veschillende verhalen d8 ik
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_58263188
quote:
Op woensdag 23 april 2008 19:33 schreef ghizzer het volgende:
snap trouwens als trein-noob geen reet van somda. al die afkortingen van Ebtwa en weet ik wat allemaal. Ah kan er bij mij nog wel in of Nml, maar Ebtwa? en al die routenummers? snap nog wel de treinstelnummers, maar verder gaat het bij mij niet.
Mee eens
De standaard afkortingen en series ken ik ook wel maar dan komen er mensen met verkortingen aanzetten van splitsingen ergens midden op de baan. Dan heb ik echt zo iets van ik ken niet allerlei afkortingen uit me hoofd
Beetje irritant om een verhaal te lezen en continu de afkortingen te moeten opzoeken. Dan heb ik zoiets van
En ik weet ook niet hoelaat bv trein 1540 rijdt ofzo. Boeit me ook niet trouwens
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 23 april 2008 @ 20:21:17 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58263202
quote:
Op woensdag 23 april 2008 19:33 schreef ghizzer het volgende:
snap trouwens als trein-noob geen reet van somda. al die afkortingen van Ebtwa en weet ik wat allemaal. Ah kan er bij mij nog wel in of Nml, maar Ebtwa? en al die routenummers? snap nog wel de treinstelnummers, maar verder gaat het bij mij niet.
Daar heb je http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_treinseries_in_Nederland en Spoorverkortingen voor
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_58263264
quote:
Op woensdag 23 april 2008 20:20 schreef Willy84 het volgende:

[..]

En ik weet ook niet hoelaat bv trein 1540 rijdt ofzo. Boeit me ook niet trouwens
True, maar sommige treinen zijn toch wel niet zo heel moeilijk toch, zoals de treinen in de 140 serie, 526 / 561 en de nachttreinen naar de landen om ons heen...
pi_58263307
quote:
Op woensdag 23 april 2008 20:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Spoorverkortingen voor
Die site kende ik nog niet
Gebruikt altijd site van Somda voor al die afkorting van de stations.
............................
  woensdag 23 april 2008 @ 20:25:50 #13
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_58263337
quote:
EN346 en EN347 ontbreken daar
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 23 april 2008 @ 20:30:17 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58263466
quote:
Op woensdag 23 april 2008 20:12 schreef von_Preussen het volgende:
Zijn er eigenlijk nog mensen met plannen om wat leuke artikelen over spoorse onderwerpen te schrijven?

Het zou me wel leuk lijken om dit gebruik bij te behouden, dan hebben we er allemaal wat aan.
Binnenkort komt er wel weer een stukje van mijn hand. Nog even een onderwerp bedenken.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 23 april 2008 @ 20:30:39 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58263479
quote:
Op woensdag 23 april 2008 20:25 schreef bork het volgende:

[..]

EN346 en EN347 ontbreken daar
Die kun je zelf toevoegen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_58263569
quote:
Op woensdag 23 april 2008 20:23 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

True, maar sommige treinen zijn toch wel niet zo heel moeilijk toch, zoals de treinen in de 140 serie, 526 / 561 en de nachttreinen naar de landen om ons heen...
Klopt, als je het WIL onthouden is het niet zo moeilijk. Daar begint het al
quote:
Op woensdag 23 april 2008 20:30 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Binnenkort komt er wel weer een stukje van mijn hand. Nog even een onderwerp bedenken.
Station Hardegaryp

[ Bericht 28% gewijzigd door Willy84 op 23-04-2008 20:39:55 ]
pi_58263712
dubbel
pi_58264077
Ik sluit mij maar voor de verandering weer aan bij dit topic
pi_58265294
Lol kwam dit tegen wel weer zo typese telegraaf titel
quote:
NS-ers mogen slapen tijdens werk

Maastricht - Machinisten en conducteurs kunnen voortaan op het station in Maastricht een kwartiertje slapen tijdens werkuren.

Daar is een zogeheten 'sluimer slaapstoel' geplaatst die door trillingen en geluid de gebruiker in slaapt wiegt, schrijft omroep L1.

Na 15 minuten gaat een signaal af.

Een hazenslaapje kan de productiviteit van een werknemer, en dus het bedrijf, ten goede komen. In Amerika, Japan en China bestaat al langer het besef dat een power nap wonderen kan doen. Daar hebben bedrijven vaak speciale ’wellbeing rooms’ voor, waar je even kunt dutten.

Bron
............................
  woensdag 23 april 2008 @ 22:20:32 #20
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_58266316
Heeh Heeh mijn naam in de foto van de OP, dat is leuk maar euh ik weet van niks?? Ik zie wel dat het bij de Voordorpsedijk is en de foto van mij is.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_58266889
Even een vraagje:
Hoe zit het tegenwoordig met 230V-aansluitingen in de trein? In welk mat zit dat allemaal?
Ben het tot nu toe alleen in ICMm en de nieuwe Veoliatreinen tegengekomen en volgens mij ook nog wel eens een verdwaalde stroomaansluiting in een andere trein, maar ik weet niet meer welke.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 23 april 2008 @ 22:48:57 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58266994
De GTW van Arriva heeft ze in ieder ook
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 23 april 2008 @ 22:55:59 #23
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_58267147
Boskabouter zover ik weet zitten de 230 aansluitingen in de 1e klas van de volgende treinen
NS ICE's (4 maal)
Thalys ( 2 zijn er van NS)
en ICR materieel (ook de Benelux dus)
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_58267372
quote:
Op woensdag 23 april 2008 22:55 schreef SpeedyRich het volgende:
Boskabouter zover ik weet zitten de 230 aansluitingen in de 1e klas van de volgende treinen
NS ICE's (4 maal)
Thalys ( 2 zijn er van NS)
en ICR materieel (ook de Benelux dus)
ICRm 1e klas .
pi_58267711
Kan die blonde kaastosti van die lapo even doodgeschoten worden of zo? Fijn

Tevens tvp
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')