abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 april 2008 @ 18:11:45 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_58070576

Hier alweer deel 111 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 108,109, 110,111,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier reed eerst nog Plan V, sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor werd in eerste instantie NS-materieel gehuurd. Op de Maaslijn was dat de DH1/2 (Wadloper) en op de Heuvellandlijn Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers wass dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van waren, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kon worden.
Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios". Sinds 28 februari 2008 rijden er geen Wadlopers meer.


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

[ Bericht 1% gewijzigd door Darkwing_Duck op 15-04-2008 18:19:39 ]
  Redactie Sport dinsdag 15 april 2008 @ 18:40:36 #2
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_58071064

PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 15 april 2008 @ 18:45:02 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58071144
Ah, daar was de nieuwe vlavlip al
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 15 april 2008 @ 19:25:44 #4
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_58071992
Wat een mega foto.

Wel tof, motorposten. Ik heb het idee dat die toch steeds minder worden gebruikt.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_58072052
@dennistd. vette pics! waar geschoten?
pi_58072713
Zo te zien in Oldenzaal.
pi_58073671
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 19:25 schreef Eix het volgende:
Ik heb het idee dat die toch steeds minder worden gebruikt.
Ik heb het idee dat die alleen nog maar bij uitzondering ritjes rijden, zoals hier. Overigens gaat de NVBS op 1 mei ook aan de rol met een blokkendoostrein, getrokken door een motorpost. Amf - Ut - Asd - Amr - Hoorn geloof ik. details bij NVBS
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58074156
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 20:54 schreef Wadloper het volgende:
RRF is overgenomen!
Ehmm nou, schokkend, of zo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 15 april 2008 @ 21:04:08 #10
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_58074261
Vette pics ja, heb je er ook een of twee van opzij?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 15 april 2008 @ 21:05:37 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58074278
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 19:55 schreef Socios het volgende:
Zo te zien in Oldenzaal.
Heb gister je broer nog gespot, Socios
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 15 april 2008 @ 21:09:47 #12
148385 Wadloper
Noorderling
pi_58074376
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 20:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ehmm nou, schokkend, of zo
Nee, vind het alleen opvallend, mag dat?
pi_58074481
Gister een ritje Amsterdam-Leeuwarden-Groningen-Amsterdam gemaakt.
Vorige week een ritje Amsterdam-Maastricht-Heerlen-Amsterdam.
Dan valt het verschil tussen VIRM en ICM(m) toch wel weer op.
VIRM is het net niet
  Redactie Sport dinsdag 15 april 2008 @ 21:17:46 #14
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_58074560
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 19:28 schreef ghizzer het volgende:
@dennistd. vette pics! waar geschoten?
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 19:55 schreef Socios het volgende:
Zo te zien in Oldenzaal.


dacht dat ie via spoor 2 door zou komen (sta normaal nooit in oldenzaal), maar kwam dus via spoor 1
hoewel ik nu met de zon beter uitkwam, en de plaatjes wat minder standaard zijn
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_58074610
Filmpje van mp3030 met SGMm2141 door Wdn. Iets na 18.00. Bekijk deze YouTube-video
Was eigenlijk een toe vals treffer ... Had net gelezen dat het transport +330 had, en ik moest naar het station. Dus toen de ik de spoorweg overgang hoorde rinkelen, hoopte ik dat dit transport er aan kwam, dus snel de camera aan gezet .
pi_58074851
Zo... liever een trein dan een auto... auto rij ik alleen maar deuken in :/
  dinsdag 15 april 2008 @ 21:37:39 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58075042
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 21:09 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Nee, vind het alleen opvallend, mag dat?
Ja hoor, dat mag Kon zijn dat ik iets belangrijks miste, volgens mij is RRF een beetje een clubje in de marge namelijk, maar goed, misschien zit ik er wel naast, dat kan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 15 april 2008 @ 21:39:03 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58075082
Zondagmiddag is er tussen Emmerich en Oberhausen een loc uitgefikt



Verhaaltje hier
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58075556
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 21:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Zondagmiddag is er tussen Emmerich en Oberhausen een loc uitgefikt

[ afbeelding ]

Verhaaltje hier
mooi vlammetje
  dinsdag 15 april 2008 @ 22:05:40 #20
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_58075831
Bovenaan de op vind ik de valleilijn terug. Dat is dus reden om voor mij hier te posten. Tis immers "mijn" treintje, waar ik overigens nog nooit heb in gereden. Kan iemand mij vertellen hoe die nou rijd en of er inderdaad een discoafdeling erin zit?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  dinsdag 15 april 2008 @ 22:05:43 #21
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_58075833
atbtje

vandaag nog even lekker naar een ic gekeken @ arnhem zijn en blijven mooie treinstellen.
pi_58075836
Zo ruim half uurtje bij het landelijk geleden en pittoreske Teuge gestaan voor enkele leuke bijzondere dingetjes. Maar eerst natuurlijk de standaard meuk Foto's zijn klikbaar!


NSR 1852 is met een mooie lange en vooral schone ICL set op weg als Intercity van Deventer naar Amsterdam en laat het dorp Teuge al weer achter zich om weldra de buitenwijk Osseveld van Apeldoorn te passeren.

Niet lang daarna de Intercity naar Rotterdam en Den Haag Centraal bestaande uit Koplopers 4052 en 4070.


RN 232 902 is met de Pon-trein onderweg naar Amersfoort, met dit keer achter de lok autowagens


En waar 'we' met zn 4en op wachten, was de Railion motorpost 3030 met de 2e SGMm-II, de 2141 die op weg is van Randers (DK) naar Leidschendam.
  dinsdag 15 april 2008 @ 22:44:03 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58076758
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 22:05 schreef hierissieweer het volgende:
Bovenaan de op vind ik de valleilijn terug. Dat is dus reden om voor mij hier te posten. Tis immers "mijn" treintje, waar ik overigens nog nooit heb in gereden. Kan iemand mij vertellen hoe die nou rijd en of er inderdaad een discoafdeling erin zit?
Hij rijdt prima, en ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 15 april 2008 @ 23:06:57 #24
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_58077411
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 21:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Zondagmiddag is er tussen Emmerich en Oberhausen een loc uitgefikt

[ afbeelding ]

Verhaaltje hier
Dus er is nog een lok van die Baureihe over, de andere twee zijn in de hens gevlogen... Of hebben ze die DE12 die volgens dat persbericht in de zomer van 2005 ook in brand is gegaan nog opgeknapt?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  woensdag 16 april 2008 @ 00:43:44 #25
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_58079390
Het is weer fraai Zug-Chef, mooie plaatjes (Bork vraagt zich weleens af hoe het kan/komt het nou dat ZC op de mooiste plekjes is en dan ook nog eens van die fraaie platen maakt).

Ook thumbs up voor that's me m.b.t. zijn super-assertieve reactie.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')