abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57914712

Hier alweer deel 110 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier reed eerst nog Plan V, sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor werd in eerste instantie NS-materieel gehuurd. Op de Maaslijn was dat de DH1/2 (Wadloper) en op de Heuvellandlijn Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers wass dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van waren, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kon worden.
Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios". Sinds 28 februari 2008 rijden er geen Wadlopers meer.


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 08-04-2008 18:05:28 ]
  dinsdag 8 april 2008 @ 18:00:13 #2
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_57914806
Ik vind die DVD speler op de kruidvatsite eigenlijk veel interessanter puh
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 april 2008 @ 18:09:32 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57914954
In de TT had eigenlijk ook nog geblindeerde deuren moeten staan, want verschillende GTW's schijnen deze inmiddels te hebben, zodat de machinisten meer privacy hebben.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_57915450
iemand foto's van het nieuwe treinperron in deventer? alvast bedankt voor het posten voor het geval dat iemand ze heeft!(Y)
pi_57915726

Een stukje middenperron aan de westzijde met wat groen, boompjes en struikjes.


Een ICMm´etje dat net vertrekt vanaf datzelfde perron in Deventer.

Waarvoor ben je daar naar opzoek?

Oeps, laat maar, lezen... NIEUW perron.
  dinsdag 8 april 2008 @ 19:09:01 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_57915994
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 18:36 schreef ghizzer het volgende:
iemand foto's van het nieuwe treinperron in deventer? alvast bedankt voor het posten voor het geval dat iemand ze heeft!(Y)
Volgens mij is dat echt een zwaar oninteressant onderwerp.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_57916025
wel vette pics overigens!(Y) woonde tot voor kort namelijk op 200 meter afstand daar vandaan.
  dinsdag 8 april 2008 @ 19:58:49 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57917135
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 19:09 schreef Duvel het volgende:

[..]

Volgens mij is dat echt een zwaar oninteressant onderwerp.
Foto's van het oude postperron daarentegen... MET opschrift "Welkom in Moskou aan de IJssel"....
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_57917833
Ik heb geen fototjes om te spammen hier... maybe maar weer es wat treinen op de lopende band vastleggen. Iemand suggestie's?
  dinsdag 8 april 2008 @ 20:33:33 #10
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57917918
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 20:30 schreef Dichterbijer het volgende:
wat treinen op de lopende band vastleggen.
Filmen bedoel je?

De laatste (?) diesellocs over de Montzenroute
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_57917948
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 20:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Filmen bedoel je?
De laatste (?) diesellocs over de Montzenroute
Ja, jij hebt hem door
Montzenroute?... ik ben geen trein-o-fiel..dus enige uitleg?
  dinsdag 8 april 2008 @ 20:53:01 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57918439
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 20:35 schreef Dichterbijer het volgende:
Ja, jij hebt hem door
Montzenroute?... ik ben geen trein-o-fiel..dus enige uitleg?
Goederenlijn van Luik naar Aken, praktisch onder het 3landenpunt door. Was altijd diesel, maar ze maken nu haast met de Electrificage, en de verwachting is dat er over weinig tijd alleen nog maar BR189 en dat soort troep rijdt. NMBS 55 diesellocs tegen een helling op, dat moet je meemaken

Ik had geen idee wat me overkwam de eerste keer Ik hoorde een tyfoon in de verte, en het ging maar door, en door, en door.... bleek dat dus het motorgeluid van dat ding te zijn
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_57918667
Nog meer treinennieuws op lokaal niveau: station Harlingen heeft sinds een week of wat geen stationsklok meer Heeft de krant zelfs gehaald. !!11eins
pi_57918728
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 21:00 schreef Socios het volgende:
Nog meer treinennieuws op lokaal niveau: station Harlingen heeft sinds een week of wat geen stationsklok meer Heeft de krant zelfs gehaald. !!11eins



Ook vandaag nog de nasleep van de metroontsporing. De metro tafrelen waren nu verplaatst naar met name het midden van de treinen tussen Amsterdam Amstel en CS.
Gezellige drukte
  dinsdag 8 april 2008 @ 21:03:49 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57918741
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 21:00 schreef Socios het volgende:
Nog meer treinennieuws op lokaal niveau: station Harlingen heeft sinds een week of wat geen stationsklok meer Heeft de krant zelfs gehaald. !!11eins
Zo gebeurt er nogeens wat in Lapland
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_57918759
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 20:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Goederenlijn van Luik naar Aken, praktisch onder het 3landenpunt door. Was altijd diesel, maar ze maken nu haast met de Electrificage, en de verwachting is dat er over weinig tijd alleen nog maar BR189 en dat soort troep rijdt. NMBS 55 diesellocs tegen een helling op, dat moet je meemaken

Ik had geen idee wat me overkwam de eerste keer Ik hoorde een tyfoon in de verte, en het ging maar door, en door, en door.... bleek dat dus het motorgeluid van dat ding te zijn
Cool!
Hoe kan je daar makkelijk via het OV komen?
pi_57918791
Met de trein.
  dinsdag 8 april 2008 @ 21:07:52 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57918852
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 21:05 schreef Socios het volgende:
Met de trein.
Nou, nee.

Maastricht - Luik nog wel, maar daarna moet je geloof ik een bus pakken naar Gemmenich. Zug-Chef weet daar een hoop van.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_57918906
Ik zie ook een stuk spoor vlak onder het drielandenpunt. Dat is te lopen neem ik aan... Heb je daar (een mooi stuk) van die spoorlijn al?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 april 2008 @ 21:17:49 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57919299
Dan heb ik ook nog wel wat filmpjes op youtube staan van die lok






Vooral die bovenste is heeeerlijk
  dinsdag 8 april 2008 @ 21:26:36 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57919325
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 21:09 schreef Socios het volgende:
Ik zie ook een stuk spoor vlak onder het drielandenpunt. Dat is te lopen neem ik aan... Heb je daar (een mooi stuk) van die spoorlijn al?
Weeniet, ik ben er zelf nog nooit specifiek heen geweest. Maar ik dacht dat het een heel eind onder het 3LP lag, en dat je er echt niet zomaar bij komt. Gemmenich schijnt wel een goeie spotplek te zijn. Google Urf en zo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport dinsdag 8 april 2008 @ 21:33:30 #23
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_57919505
zaterdag de 1202 met de 273 maar eens gaan spotten, is niet zo'n gebruikelijke combi volgens mij
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 8 april 2008 @ 21:36:08 #24
136283 knars
Teethgrinder
pi_57919584


Het enige mooie aan het Amstelstation.
  dinsdag 8 april 2008 @ 21:39:08 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57919676
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 21:36 schreef knars het volgende:
[ afbeelding ]

Het enige mooie aan het Amstelstation.
Die is wel gaaf ja Ik kom daar normaal nooit. Is dat aan de kant van de EuroLines bussen?

Hoe heet die tekenstijl trouwens?

[ Bericht 5% gewijzigd door Dr_Flash op 08-04-2008 21:52:50 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')