abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 februari 2008 @ 20:37:08 #1
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_56466318

Hier alweer deel ## in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII, XIII, XIV, XV, XVI, XVII, XVIII, XIX, XX, XXI, XXII, XXIII, XXIV, XXV, XXVI, XXVII, XXVIII, XXIX, XXX, XXXI, XXXII, XXXIII, XXXIV, XXXV, XXXVI, XXXVII, XXXVIII, XXXIX, XL, XLI, XLII, XLIII, XLIV, XLV, XLVI, XLVII, XLVIII, XLIX, L, LI, LII, LIII, LIV, LV, LVI, LVII, LVIII, LIX, LX, LXI, LXII, LXIII, LXIV, LXV, LXVI, LXVII, LXVIII, LXIX, LXX, LXXI, LXXII, LXXIII, LXXIV, LXXV, LXXVI, LXXVII, LXXVIII, LXXIX, LXXX, LXXXI, LXXXII, LXXXIII, LXXXIV, LXXXV, LXXXVI, LXXXVII, LXXXVIII, LXXXIX, XC, XCI, XCII, XCIII, XCIV, XCV, XCVI, XCVII, XCVIII, XCIX, C.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?



Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Spurts (GTW's) en nog twee overgebleven Buffels, uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.




Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.



De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Zodra de HSL echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_56466420
Ik vond opeens nog 2 foto's vanuit 2006, met mn oude cameratje, toen ik ook nog niet eens zo serieus bezig was met fotograferen...

Nabij Soestduinen:

Volvotrein


2x Plan V als stoptrein Ede-Wageningen - Amersfoort - Utrecht
pi_56466496
Netjes Zwans
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 1 februari 2008 @ 20:47:05 #4
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_56466562
Geen probleem Flash.

Nu ik hier toch ben. Ik reis erg veel met de trein en vraag me af en toe wel eens wat dingen af. Die steentjes rondom het spoor zijn toch bedoeld om de spoorbielsen stevigheid te bieden?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 1 februari 2008 @ 20:47:23 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_56466575
Vanmiddag in de trein tussen Groningen en Leeuwarden de machinist 2 maal horen roepen dat een passagier de voeten van de bank moest halen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_56466647
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 20:47 schreef Zwansen het volgende:
Geen probleem Flash.

Nu ik hier toch ben. Ik reis erg veel met de trein en vraag me af en toe wel eens wat dingen af. Die steentjes rondom het spoor zijn toch bedoeld om de spoorbielsen stevigheid te bieden?
Jep Hoezo?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56466665
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 20:47 schreef Peterselieman het volgende:
Vanmiddag in de trein tussen Groningen en Leeuwarden de machinist 2 maal horen roepen dat een passagier de voeten van de bank moest halen
Vanmiddag in de trein tussen Groningen en Leeuwarden een passagier 2 maal horen roepen dat de machinist zijn ogen beter op de baan kon houden
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56466711
pi_56466752
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 20:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vanmiddag in de trein tussen Groningen en Leeuwarden een passagier 2 maal horen roepen dat de machinist zijn ogen beter op de baan kon houden
pi_56466831
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 20:53 schreef Socios het volgende:
[ afbeelding ]
Nu komt er een verhaal of zo?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56466837
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 20:55 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Ouwe mopperpot
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56466847

  vrijdag 1 februari 2008 @ 21:15:43 #13
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_56467199
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jep Hoezo?
Zijn er geen betere opties? En waarom worden die stenen bruin na een tijdje? Slijtage van het spoor?
pi_56467540
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 21:15 schreef Zwansen het volgende:
Zijn er geen betere opties?
Ja, rails ongeveer vastgieten in beton, zoals op de Utrecht-Schipholboog gebeurt bijvoorbeeld.
quote:
En waarom worden die stenen bruin na een tijdje? Slijtage van het spoor?
Nee, roest die door passerende treinen van de spoorstaaf gereden wordt. De Spoorwegwet schrijft voor dat elke wissel tenminste eennmaal per dag moet worden bereden om de roest eraf te rijden. Als er teveel roest op zit wordt er namelijk niet meer herkend dat een trein op een bepaald stuk spoor rijdt (detectie). Verrekte lastig, en levensgevaarlijk.
Voor de meeste wissels is dat niet zo'n probleem, maar elke dag wordt er op elk traject wel ergens een trein via een soort dwaalspoor gestuurd omdat ook de afgelegen wissels bereden moeten worden. Het zogeheten Roestrijden. Traditioneel volksvermaak onder mensen die erg goed kunnen vingerverven. Oftewel: Prorail kankerjosti's.

En daar worden die steentjes dus bruin van
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56468788
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 19:04 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Reactie 2 op deze post:

Alle stellen van Arriva die ik gespot heb waren smerig, behalve de 10315 - Abel Tasman - en de 10325 - J.J. Nooitgedagt.
De 10321 is op 1 kop, aan de 2e klas kopzijde deels gewassen
Kan echt een verschil zien
pi_56468917
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 22:21 schreef Wadloper het volgende:
De 10321 is op 1 kop, aan de 2e klas kopzijde deels gewassen
Kan echt een verschil zien
Was vast voor eoa commercial dan

KIJK deze enorm godsgloeiend tyfusgoorbaggersmerige trein

We wassen de linker helft met Arriva TurboGlansXP met UltraGalaxyPlusSysteem!!
We wassen de rechter helft met product IKS!!


ZIE WAT EEN VERSCHIL!!! NIET TE GELOVEN
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 1 februari 2008 @ 22:35:03 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_56469103
Niet te veel zuipen, Fles
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 2 februari 2008 @ 00:10:42 #18
136283 knars
Teethgrinder
pi_56471511
Cillit Bang! En uw wissel is weg
pi_56472362
Ben ik voor het eerst van me leven speciaal langs de spoorbaan gaan staan om een nieuwe trein te zien rijden, rijdt die gewoon niet

[ Bericht 12% gewijzigd door sander89 op 02-02-2008 01:02:30 ]
............................
pi_56472486
ik zou een klacht indienen hoor!
  zaterdag 2 februari 2008 @ 08:58:38 #21
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_56475055
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 00:50 schreef sander89 het volgende:
Ben ik voor het eerst van me leven speciaal langs de spoorbaan gaan staan om een nieuwe trein te zien rijden, rijdt die gewoon niet
Heb jij een verweerde kop met grijze krullen en had jij je handen in een sjofele jas zitten?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 2 februari 2008 @ 09:18:04 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_56475135
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 20:47 schreef Zwansen het volgende:
Geen probleem Flash.

Nu ik hier toch ben. Ik reis erg veel met de trein en vraag me af en toe wel eens wat dingen af. Die steentjes rondom het spoor zijn toch bedoeld om de spoorbielsen stevigheid te bieden?
En ze dienen ook als drainagesysteem. Er mag niet teveel zand in zitten bijvoorbeeld, want dan loopt het water niet weg. Het ballastbed (zo heet het in spoortermen) moet ook voldoende stevigheid bieden in de dwarsrichting. Dat gaat nog weleens fout als het erg warm is bijvoorbeeld. Er zijn speciale onderhoudsvoorschriften bij ProRail voor hoe het ballastbed er uit moet zien.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_56475174
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 22:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Was vast voor eoa commercial dan

KIJK deze enorm godsgloeiend tyfusgoorbaggersmerige trein

We wassen de linker helft met Arriva TurboGlansXP met UltraGalaxyPlusSysteem!!
We wassen de rechter helft met product IKS!!


ZIE WAT EEN VERSCHIL!!! NIET TE GELOVEN
  zaterdag 2 februari 2008 @ 09:32:49 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_56475216
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 22:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
ZIE WAT EEN VERSCHIL!!! NIET TE GELOVEN
Vergelijk je nu bier 1, met de rode sticker, met bier 2, de witte sticker?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_56475545
Goedemorgen allemaal Nu eerst een kopje thee, en vanmiddag naar Amersfoort. Ik hoop dat de SLT er nog staat
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')