James1988 | donderdag 9 november 2023 @ 20:54 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() Dienstmededeling En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
James1988 | donderdag 9 november 2023 @ 20:55 |
En meteen een nieuwtje... Britse vervoeder LNER heeft een bestelling voor 10 treinstellen geplaatst bij CAF Rail UK. Deze treinstellen gaan hun huidige vloot van "Intercity 225"-treinen vervangen. Ze zijn 10 bakken lang en kunnen rijden op bovenleiding, diesel en accu. Aflevering verwacht vanaf 2027. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 10 november 2023 @ 00:11 |
Wat een goeie koplampen deze topic <3 | |
DeaDLocK2K | vrijdag 10 november 2023 @ 00:12 |
Hoe hard gaan ze op diesel en batterij? | |
James1988 | vrijdag 10 november 2023 @ 00:30 |
Voor zover ik weet is de bedoeling max 90 mph. Dat is voldoende voor de niet-geëlektrificeerde routes langs het LNER-netwerk. | |
Duvel | vrijdag 10 november 2023 @ 08:42 |
Wat een fantasieloos kutontwerp weer. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 10 november 2023 @ 08:54 |
Ja in het VK doen ze echt moeite om treinen zo lelijk mogelijk te maken. | |
James1988 | vrijdag 10 november 2023 @ 12:41 |
Een paar jaar geleden heeft CAF vergelijkbare units gebouwd voor TransPennine Express, die vind ik er toch wel erg chique uit zien ![]() ![]() Foto: Michael McNiven | |
b2py | vrijdag 10 november 2023 @ 15:37 |
Soort platypus | |
tripel7 | vrijdag 10 november 2023 @ 16:58 |
Alleen die gaan juist alweer buiten dienst per december: https://www.railmagazine.(...)ress-to-axe-novas-3s | |
De_Hertog | vrijdag 10 november 2023 @ 17:35 |
Dat gaat over de Nova 3, een getrokken combinatie (met een Stadler lok). Die van het eerdere plaatje is de Nova 2. | |
Duvel | vrijdag 10 november 2023 @ 21:21 |
Nee, niet chique. Gewoon weer zo'n "kijk-mij-eens-gestroomlijnd-zijn"-neus met foliebestickering. | |
James1988 | vrijdag 10 november 2023 @ 21:37 |
¯\_(ツ)_/¯ | |
Duvel | vrijdag 10 november 2023 @ 21:46 |
Ja, dat. | |
Peterselieman | vrijdag 10 november 2023 @ 22:08 |
TrenItalia heeft 30 meer ETR1000 stellen besteld met een optie van nog eens 10 stuks. Deze serie zal technisch ook geschikt worden gemaakt voor Nederland https://www.treinenweb.nl(...)or-in-nederland.html | |
Duvel | vrijdag 10 november 2023 @ 22:20 |
Hij is pas geschikt als ie een voertuigvergunning voor Nederland heeft. | |
Peterselieman | zaterdag 11 november 2023 @ 17:01 |
spectrumanalyser | zaterdag 11 november 2023 @ 18:46 |
verrek, daar heeft al die tijd het V250 materieel gestaan. je kan het een heel klein beetje zien vanaf Streetviews https://www.google.nl/map(...)384!8i8192?entry=ttu op de sattelietfoto staan de stellen er (nog) niet. | |
Peterselieman | zaterdag 11 november 2023 @ 19:42 |
In Zwitserland hebben ze de overtreffende trap van treinvervangend vervoer, namelijk de treinvervangende helikopter. | |
tripel7 | zondag 12 november 2023 @ 10:27 |
Wanneer je als journalist besluit dat een samenvatting van youtube video schrijven ook journalistiek is: | |
b2py | maandag 13 november 2023 @ 21:29 |
https://nos.nl/regio/utre(...)ens-prorail-te-groot Begrijp ik goed dat ProRail 9 maanden een onveilige situatie heeft geaccepteerd en nu plots tot de conclusie komt dat acuut gevaar voor iedereen is ontstaan? | |
Jeroboam | maandag 13 november 2023 @ 21:42 |
Het is nu pas herfst. | |
James1988 | maandag 13 november 2023 @ 23:23 |
Assentellers gebruiken i.p.v. spoorstroomlopen? Of prikspanning zoals in het noorden, al schijnen dieren daar wel gevoeliger voor te zijn. | |
James1988 | maandag 13 november 2023 @ 23:38 |
Op een tweetal routes rijdt de Britse vervoeder Transport for Wales met loc-getrokken treinen: Cardiff - Holyhead v.v. en Cardiff - Manchester v.v.. Deze treinen bestaan uit een locomotief van het type Class 67, twee tweedeklasrijtuigen van het type Mark 4, een restauratiewagen Mk4, een eersteklasrijtuig Mk4 en een "Driving Van Trailer" (stuurrijtuig zonder zitplaatsen). ![]() Reizigers in 1e klas kunnen een maaltijd nuttigen aan boord van de trein, die ter plekke wordt bereid. Dat heb ik vandaag gedaan, tussen Crewe en Cardiff heb ik kunnen genieten van het uitzicht en van zeer lekker eten: ![]() Voorgerecht: soep van gebraden rode paprika's. Hoofdgerecht: langzaam gegaarde lamsschenkel met aardappelpuree, sperziebonen en jus Nagerecht: citroen-sponspudding met citroenroomvla. En lekker dat het was. Het was echt heel erg goed. Mocht je eens in de buurt zijn en in de gelegenheid verkeren om deze trein te nemen, zeker doen. Prijskaartje: een vervoerbewijs 1e klas, daarbovenop £19 voor een tweegangenmaaltijd of £22 voor een driegangenmaaltijd. | |
b2py | dinsdag 14 november 2023 @ 07:17 |
Ziet er goed uit! Fijne vakantie ![]() | |
Duvel | dinsdag 14 november 2023 @ 07:24 |
Hoe hard mag je op die lijn? Ik dacht 40, dan kun je ook nog pedalen toevoegen. | |
James1988 | dinsdag 14 november 2023 @ 07:59 |
Deels 40, deels 60. | |
Pino112 | dinsdag 14 november 2023 @ 10:56 |
https://www.railtech.com/(...)er-prices/?gdpr=deny
| |
derLudolf | dinsdag 14 november 2023 @ 12:02 |
Stopt ie ook in Hoogeveen? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 14 november 2023 @ 15:33 |
Met vriendelijke groet, Jan Mastwijk. | |
Hojdhopper | dinsdag 14 november 2023 @ 16:11 |
GDL heeft weer stakingen aangekondigd, nog onbekend wanneer maar binnernkort: https://www.deutschebahn.(...)gsfahrplan--12466822 Mocht iemand hier van plan zijn de gaan treinen in DE, incl. ikzelf, veel succes gewenst. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 14 november 2023 @ 18:54 |
Waar staken ze voor? | |
derLudolf | dinsdag 14 november 2023 @ 19:03 |
Dat de naam DB Netze behouden blijft ![]() Wist je trouwens dat GO in DB InfrGO staat voor gemeinwohlorientiert? ![]() ![]() | |
Kentekenplaat | dinsdag 14 november 2023 @ 19:45 |
Bij onze zuiderburen is het ook weer fout gegaan: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231114_93980067 | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2023 @ 19:57 |
Wat een ravage zeg ![]() Die ene Break van de NMBS kun je ook wel bijna een enkeltje sloop geven | |
spectrumanalyser | dinsdag 14 november 2023 @ 20:02 |
Pas in 2028 zal ICM (Koploper) van het spoor verdwijnen. Alle 86 stellen krijgen een opknapbeurt in Onnen. bron: https://www.facebook.com/(...)ts/6079189695517717/ | |
marcb1974 | dinsdag 14 november 2023 @ 21:00 |
Voor degene die de komende dagen naar/in Duitsland willen treinen, even kijken of het wel rijdt. https://www.bild.de/geld/(...)d-86098684.bild.html | |
Duvel | woensdag 15 november 2023 @ 07:23 |
Dat is toch geen opknapbeurt? Ik dacht dat ze iets aan het casco gingen doen... | |
DJMO | woensdag 15 november 2023 @ 09:00 |
Het is de laatste week sowieso al ruk tussen Arnhem en Emmerich. Afgelopen maandag heb ik bus sb58 moeten nemen om terug te komen in Nederland ![]() | |
dennistd | woensdag 15 november 2023 @ 12:38 |
Een voorbeeld van hoe de spoorwegen in Frankrijk allemaal op Parijs gericht zijn: | |
derLudolf | woensdag 15 november 2023 @ 12:53 |
Met de auto doe je er net zo lang over als over het klassieke spoor. In dat opzicht is de optie via Parijs niet zo slecht. Totdat je de prijs bekijkt denk ik ![]() Hoe hard wordt er in Frankrijk op het klassieke spoor gereden? | |
ReisT | woensdag 15 november 2023 @ 13:36 |
Op het klassieke spoor wordt meestal 160 gereden. Er zijn wel klassieke lijnen met hogere snelheden (tot 220 km/h) maar dat is vooral op routes richting Parijs. (volgens de kaart met maximum snelheden van openrailwaymap.org) | |
b2py | woensdag 15 november 2023 @ 14:24 |
Als je naar de inrichting van het land kijkt ook vrij logisch toch? | |
James1988 | woensdag 15 november 2023 @ 15:31 |
En ook wanneer je naar het terrein kijkt, het Centraal Massief ligt nogal in de weg. | |
Mr_Klaasje | woensdag 15 november 2023 @ 15:47 |
Langs de Middelandse zeekust moet die trein zich over een zeer drukke spoorlijn wurmen en heeft hij veel stops. Pas tussen Narbonne en Carcassonne kan doorgereden worden. Dat hij een gemiddelde boven de 100 km/h per uur haalt is eigenlijk best netjes. [ Bericht 1% gewijzigd door Mr_Klaasje op 15-11-2023 16:09:00 ] | |
derLudolf | woensdag 15 november 2023 @ 15:57 |
Vorig jaar vanaf Nice naar Parijs gegaan per trein, inderdaad, het stuk langs de kust schiet niet op (ok dat traject gaat de trein die jij bedoelt niet over), Nice AIX en Provence dus net zo lang als vanaf daar naar Parijs, beide ongeveer 3 uur. | |
James1988 | woensdag 15 november 2023 @ 17:11 |
Er zijn in die regio wel projecten gaande om de boel te verbeteren, gelukkig. ![]() https://www.lignenouvelle-provencecotedazur.fr/ | |
marcb1974 | woensdag 15 november 2023 @ 18:03 |
Er zijn, in België, plannen voor een trein van Oostende naar Bratislava. Via Luik, Keulen, Dresden en Praag. https://www.hln.be/reizen(...)bratislava~aea7aee0/ | |
Dr_Flash | woensdag 15 november 2023 @ 18:07 |
Kom maar op met die grappen over de Veurne - Seraing Oriënt Express ![]() | |
spectrumanalyser | woensdag 15 november 2023 @ 18:29 |
Nou ja, er is een Nederlandse ondernemer die denkt dat je in Italie (het door Hitachi opgekochte AnsaldoBreda) hogesnelheidstreinen kunt kopen die daadwerkelijk inzetbaar zijn. | |
b2py | woensdag 15 november 2023 @ 19:20 |
Waarom niet? Die treinen rijden al overal in Europa | |
De_Hertog | woensdag 15 november 2023 @ 19:40 |
Inmiddels is de staking een feit: https://nos.nl/l/2497944. Nog bedankt voor de tip, ik was serieus een trip van plan de komende dagen. | |
derLudolf | woensdag 15 november 2023 @ 19:52 |
De komende dagen... Morgenavond 18:00 is de staking al weer voorbij, dus hopelijk rijdt de boel vrijdag weer normaal. Ga vrijdagavond naar Hamburg dus misschien is de wens de vader van de gedachte ![]() | |
buzz1291 | woensdag 15 november 2023 @ 21:17 |
Dat is nog te doen wanneer er geen hele rij voor de bus staat te wachten. Afelopen zomer ook meegemaakt, trein gaat niet verder dan Emmerich en met een fiets mag je dan in ieder geval tot Zevenaar zelf trappen, dan trapten we maar door tot Arnhem. Ook zo lekker op dat traject is Wesel als beginstation. Denk je, oh beginstation dan kan de fiets er zeker mee want een brutaal mens heeft de halve wereld tenslotte. Nee dan hoor je op station Wesel dat de trein uit Koblenz niet verder ging dan Oberhausen en daar omkeerde ivm eerder opgelopen vertraging. Uiteindelijk wel in Mainz aangekomen, twee uur later dan gepland. Ik dacht dat alles in Duitsland zo Gründlich was, behalve DB dan. | |
ReisT | woensdag 15 november 2023 @ 21:19 |
Nou ja, er is een Nederlandse forumuser die denkt dat er niets veranderd is sinds de Japanners het overnamen. Heuro heeft het idee gewoon afgekeken van concurrent qbuzz/Trenitalia | |
DJMO | woensdag 15 november 2023 @ 21:21 |
Tot aan de maand werkzaamheden tussen emmerich en arnhem had ik eigenlijk weinig problemen op dit traject. Maar toen ik terugkwam van vakantie? Een en al ellende: problemen aan het spoor; problemen in de materieel inzet; vervangend vervoer dat gezegd wordt ingezet te worden maar nergens terug te vinden is. Het is echt zo'n drama dat ik in staat ben om naar Aken te reizen ipv Emmerich (in de ijdele hoop dat het daar wel normaal rijdt.) | |
Dr_Flash | woensdag 15 november 2023 @ 21:22 |
Wat moeten ze nou weer dan? ![]() | |
marcb1974 | woensdag 15 november 2023 @ 21:30 |
Staken, duh ![]() | |
James1988 | woensdag 15 november 2023 @ 21:44 |
Meer geld en minder werken. | |
toblorone | donderdag 16 november 2023 @ 09:33 |
"Na 30 jaar trouwe dienst zwaai ik af" Ook ik ben present zondag. | |
dennistd | donderdag 16 november 2023 @ 09:38 |
Ik zit nu in de trein onderweg van Gronau naar Frankfurt. Tot nu toe lijken deze treinen (RB51 Dortmund, RE34 Siegen, RE99 Frankfurt) allemaal te rijden ondanks de staking. Benieuwd of het zo blijft ![]() | |
derLudolf | donderdag 16 november 2023 @ 17:49 |
Uiteindelijk volgens planning aangekomen? Een flinke zit, Frankfurt a/M met Nahverkehr | |
dennistd | donderdag 16 november 2023 @ 21:19 |
Planning was aankomst om 15.38u, uiteindelijk om 17.39u (+121) aangekomen op Frankfurt(Main) Hbf. Eerste trein Gronau-Dortmund (v 9.20u) ging goed, vertrek Dortmund ook (al was er wel een spoorwijziging van 31 naar 11). Bij Hohenlimburg ging het in de RE34 mis: hier hebben we 50 minuten stilgestaan. Oorzaak bleek een door de staking achtergebleven autotrein aan het perron van Altena, waardoor tegentreinen een flink stuk links moesten rijden. Trein keerde uiteindelijk (naar wat ik toen nog dacht) door de vertraging in Kreuztal ipv door te rijden naar Siegen Hbf. Alternatief was de RE34 op 15 minuten achter ons, gereden door de HLB met een losse Lint. Ben dus al iets eerder overgestapt om een zitplaats te hebben daarin. Helaas bleek na vertrek uit Lennestadt-Altenhundem dat de Fahrdienstleiter van Siegen Hbf was gaan staken... Zou nog geen probleem zijn: onze HLB RE34 zou keren in Siegen-Weidenau, en de aansluitende RE 99 naar Frankfurt had daar ook tijdelijk zijn beginpunt. In Kreuztal eeuwig gestaan omdat er nog een trein voor ons zou staan, uiteindelijk keerde ook deze trein hier al. Vervolgens met een overvolle gelede bus (met heel handig een defecte 3e deur) naar Weidenau. Hier nog 4 minuten over om de RE 99 naar Frankfurt te halen dus maar even een sprintje getrokken om niet nog twee uur extra vertraging op te lopen. Blijkbaar had ook niemand gelezen dat de trein vanaf dit station zou rijden, want bij vertrek om 15.54u zaten er maar een stuk of vijf reizigers in. Maar goed, ik ben er ![]() | |
marcb1974 | vrijdag 17 november 2023 @ 21:10 |
Ondertussen in België, Dronken en boze machinist verlaat trein
| |
dennistd | vrijdag 17 november 2023 @ 21:19 |
Silly story ![]() | |
Adrie072 | zaterdag 18 november 2023 @ 11:52 |
“Ze bleef zich verontschuldigen. We zaten verzameld in een wagon. We waren met ongeveer 25”, aldus een getuige. “Er zou een bus ons komen ophalen, maar die reed de verkeerde kant op. Vervolgens kwam er nog een chauffeur aan, maar die was volgens de treinbegeleider niet bevoegd om passagiers te vervoeren.” Na deze opeenvolging van incidenten arriveerde de shuttle uiteindelijk aan het station van Opzullik, na ongeveer drie uur wachten." Gemanaged. | |
Duvel | zondag 19 november 2023 @ 10:01 |
James gespot! | |
Peterselieman | zondag 19 november 2023 @ 11:53 |
Lees net op Drehscheibe dat er weer 2 ICNG onderweg naar Nederland zijn. Is al weer even geleden dat er nieuwe stellen zijn overgebracht | |
DeaDLocK2K | zondag 19 november 2023 @ 13:17 |
Gaan er ook weer twee terug richting Katowice? | |
derLudolf | zondag 19 november 2023 @ 16:04 |
Hoezo mag je in een bus rijden naar niet bevoegd zijn om passagiers te vervoeren? ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 19 november 2023 @ 16:36 |
Dan heb je alleen je rijbewijs en geen chauffeursdiploma. Buschauffeurs moeten dingen als BHV/AED enzo hebben. Nadat je een vrachtwagenrijbewijs hebt gehaald mag je ook niet zomaar met alle soorten lading rijden. | |
derLudolf | zondag 19 november 2023 @ 17:02 |
Moest even chauffeursdiploma opzoeken, ik ken het alleen als code 95 ![]() Dan zal bussen vervoeren wel deel van het bedrijfsproces zijn waardoor je er geen nodig bent. Op dezelfde manier dat je bij een grondverzet- of landbouwbedrijf ook geen code 95 hoeft te hebben zeg maar, zolang je je eigen machines of producten vervoert. | |
Dr_Flash | zondag 19 november 2023 @ 17:27 |
Hoe dan ook: Regeltjes >>>>>>>>>>>>>>>> mensen. | |
derLudolf | zondag 19 november 2023 @ 19:48 |
![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 19 november 2023 @ 21:47 |
Maar de prijs kan wel verdubbeld! | |
DeaDLocK2K | zondag 19 november 2023 @ 21:49 |
Het zijn wettelijke eisen, daar kom je niet onderuit, en die wettelijke eisen zijn er omdat mensen belangrijker zijn dan ijzer schuiven. Als die Nationale Maatschappij der Belgisch Schijtverkeer zijn zaakjes op orde zou hebben, zou dit ook niet gebeurd zijn. | |
derLudolf | zondag 19 november 2023 @ 22:20 |
Snap ik, maar alsof je niet kunt rijden zonder code 95. Stel je laat mensen drie uur staan wachten in de kou, is ook niet zonder gevaar. Zouden die Bulgaarse en Roemeense chauffeurs er ook aan hebben voldaan bij het treinvervangend vervoer eerder dit jaar? | |
DeaDLocK2K | zondag 19 november 2023 @ 23:47 |
Je bent niet verzekerd als er wat gebeurt? De tering zeg. | |
Duvel | maandag 20 november 2023 @ 10:29 |
Zou hun werkgever het riskeren ze in te zetten zonder? | |
Pino112 | maandag 20 november 2023 @ 10:46 |
James1988 | maandag 20 november 2023 @ 10:53 |
Waar is die vingerverf-emoticon? @Duvel | |
dennistd | maandag 20 november 2023 @ 11:49 |
![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 20 november 2023 @ 14:23 |
Spoorstoplicht is wel een nieuw hoofdstuk in de debilisering van communicatie.. | |
b2py | maandag 20 november 2023 @ 19:16 |
Ze hebben daar meer communicatietijgers dan Hugo de Jonge | |
DJMO | maandag 20 november 2023 @ 19:32 |
Zijn de problemen tussen Arnhem en Emmerich inmiddels een beetje verholpen? | |
Duvel | maandag 20 november 2023 @ 19:42 |
Die vingerverfsmiley zal inmiddels wel een jaar of 20 oud zijn? ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 20 november 2023 @ 20:23 |
Het klinkt echt als "we hebben op papier iets ontwikkeld en dat gaan we gewoon gelijk maar helemaal zonder praktische tests uitrollen". Als ze op 10 strategische plekken zo'n ding hadden neergezet hadden ze dit ruim van tevoren kunnen weten. | |
Duvel | maandag 20 november 2023 @ 21:01 |
Hij is echt wel getest, die seinengasten bij ProRail zijn met alles super voorzichtig, reken maar dat er een paar mensen heel slecht slapen. | |
James1988 | maandag 20 november 2023 @ 21:02 |
Ze hebben het op zich wel in het wild getest, vorig jaar zijn een aantal seinen bij Meteren vervangen door NG-seinen. Probleem is echter: de spoorlijn loopt daar noord-noordoost/zuid-zuidwest. Heel veel ervaring met zichtbaarheid van zo'n sein bij laaghangende zon zul je dan niet krijgen. ProRail schrijft inmiddels ook wat de gevolgen zijn voor het grote project in Tilburg: de bouw van een extra perron. Dat gaat nu 2 jaar vertraging krijgen. https://www.prorail.nl/ni(...)eden-station-tilburg Ik vraag me echt af welke knuppel heeft bedacht om die NG-seinen al grootschalig te gaan plaatsen in en rond Tilburg zonder definitieve goedkeuring. | |
James1988 | maandag 20 november 2023 @ 21:12 |
En door die opmerking van Stefan over een oplichtende 6 begrijp ik ook ineens waarom de Britten bij hun alfanumerieke indicators ervoor kiezen om alles maar vol te gooien met LEDs i.p.v. alleen wat er ter plaatse nodig is.![]() Als hier de zon op staat licht alles op, i.p.v. dat er "RA" verschijnt terwijl dat niet hoort. RA staat voor "right away" ofwel "rijden maar". | |
b2py | maandag 20 november 2023 @ 21:19 |
Nouja parallel doorlopen van testprocedure en mee ontwerpen in nieuwe infra kan ik mij nog wel iets bij voorstellen. Echter onvoldoende rekening gehouden met onzekerheden, terwijl het optimisme waarschijnlijk overheersde door de positieve testperioden. | |
Duvel | maandag 20 november 2023 @ 21:20 |
Daarom zitten er in de oude cijferbakken altijd meer lampen dan nodig. Die nieuwe hebben dat niet...? ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 20 november 2023 @ 21:21 |
Daarom zei ik ook 10 strategische plekken. Niet één. | |
James1988 | maandag 20 november 2023 @ 21:33 |
Voor zover ik weet wordt er tegenwoordig alleen het minimale in die bakken gestopt, ook bij de bestaande AY-seinen. Er zit wel een kap omheen die schaduw werpt, maar dat is bij het NG-sein ook. In de korte tijd dat men lichtgeleiders gebruikte zat er dan nog een plexiglas plaat voor, maar volgens mij is men daarmee gestopt bij het overstappen naar LED. Misschien was er te veel schoonmaakwerk voor nodig. | |
Adrie072 | dinsdag 21 november 2023 @ 06:31 |
Treintje heeft het lastig in Castricum met de blaadjes... | |
Maegrim | dinsdag 21 november 2023 @ 07:41 |
Maegrim in PTA / Het grote treinentopic #1185: lawaaiige hobbelpaarden 🙄 | |
Duvel | dinsdag 21 november 2023 @ 07:44 |
Oh ja, ik wist al dat ik er nog ergens iets over gelezen had! | |
Mr_Klaasje | dinsdag 21 november 2023 @ 10:43 |
Bij dit soort zaken heb je een paar stappen: - Een zo volledig mogelijk dossier op papier. - Dit aanvullen met allerlei vormen van praktijkproeven. In dit geval zijn er drie zichtproeven in Dinslaken en één in Haaksbergen geweest. - Een eerste toepassing als pilot (in dit geval Meteren) en op basis van de resultaten van de pilot een beperkt bredere uitrol een voorlopige toelating. - Na een bredere uitrol "10 strategische locaties" op basis van de resultaten van evaluatie vervolgens een definitieve vrijgave/toelating. In principe zie je dat in de aanpak prima ruimte is voor al deze stappen als dat allemaal goed gaat..: Eerst Meteren en Westhaven. Daarna echt niet de meest ingewikkelde locaties als Apeldoorn, Tilburg, Almere Oostvaarders e.d. . Tegelijkertijd is in dit hele proces is eigenlijk geen goede fallback ingebouwd geweest voor als het mis zou gaan en hierdoor is er in feite ook geen ruimte om oneffenheden rustig weg te werken of verdere uitrol tijdelijk uit te stellen. Het contract met de oude leverancier was al opgezegd (want in feite kon aanbestedingsrechtelijk één leverencier die het al meer dan 60 jaar doet allang niet meer). Het lullige is alleen dat er ook ontwerpen zijn waar het nieuwe sein wél zichtbaar te plaatsen is maar het oude niet. Doordat het hele verhaal nu krakend en piepend tot stilstand komt wordt dat wel spannend... | |
DeaDLocK2K | dinsdag 21 november 2023 @ 11:38 |
Dinslaken en Haaksbergen. De meest bereden Strecken van het Nederlandse spoorwegnet. Sorry jongens ik weet niet waar jullie je hoofd hebben maar als dit een IT-project was en dit was de proeftuin zonder verder vervolg zou ik het project terug hebben gegeven aan de baas met de mededeling dat hij maar iemand anders moet vinden om een gedoemd project te managen. | |
Pino112 | dinsdag 21 november 2023 @ 17:50 |
Nieuw model intercity verliest onderdeel: geen treinverkeer tussen Meppel en Steenwijk
[ Bericht 31% gewijzigd door Pino112 op 21-11-2023 18:16:33 (Bron aangepast ) ] | |
DeaDLocK2K | dinsdag 21 november 2023 @ 18:39 |
Morgen: ProRail verklaart de oorlog aan stroomloze bruggen. | |
Peterselieman | dinsdag 21 november 2023 @ 18:40 |
Gelukkig geen deuren, bodemplaten en dat soort zaken die losgeraakt zijn | |
Mambo_No5 | dinsdag 21 november 2023 @ 18:53 |
Klinkt als een niet onjuist geconfigureerde / niet werkende hoogtebegrenzing waar de Flirts ook al eens problemen mee hadden. ![]() /edit: Info bij de buren (somda): Überhaupt geen hoogtebegrenzing aanwezig dus. [ Bericht 54% gewijzigd door Mambo_No5 op 21-11-2023 19:03:18 ] | |
DeaDLocK2K | dinsdag 21 november 2023 @ 19:16 |
Er staat dat het op België is afgesteld. Is dat hetzelfde als geen? | |
b2py | dinsdag 21 november 2023 @ 19:28 |
Het is nog veel eenvoudiger, bij een stroomloze brug altijd stroomafnemer neer. Hartstikke eenvoudig | |
Mambo_No5 | dinsdag 21 november 2023 @ 19:49 |
Ik kan 't even online niet meer terugvinden hoe het exact zit helaas, maar heb ooit meegekregen dat de in België gebruikte pantografen geen hoogtebegrenzing hebben. Wellicht is dat echter een Kok/Klepel verhaal en is de begrenzing simpelweg een stuk hoger ingeregeld; wellicht dat iemand daar meer van af weet als ik.. ![]() | |
Duvel | dinsdag 21 november 2023 @ 20:35 |
Klopt, in België geldt er geen hoogtebegrenzing. | |
spectrumanalyser | dinsdag 21 november 2023 @ 20:39 |
Ik ben een leek. wilt iemand uitleggen hoe het precies werkt bij een stroomloze brug. Moet een machinist zelf de pantograaf laten zakken? | |
Peterselieman | dinsdag 21 november 2023 @ 20:47 |
Normaal gesproken kan volstaan worden met het omzetten van een schakelaar. Na de brug staan borden wanneer de stroom weer ingeschakeld kan worden | |
Duvel | dinsdag 21 november 2023 @ 21:01 |
De tractie naar nul brengen, doorrollen en weer tractie geven bij het bord met het aantal bakken dat je vast hebt. Tractie naar nul om de grootte van de vlamboog bij het loskomen van de stroomafnemer te beperken. De stroomafnemer wordt omhoog geleid, veert uit tot 5m86, en een de andere kant hangt een opvangconstructie die 'm weer langzaam naar 5m50 reguleert. | |
Duvel | dinsdag 21 november 2023 @ 21:02 |
Dat hoeft niet omdat de stroomafnemer (wanneer goed afgesteld) in hoogte begrensd is. | |
MTL | dinsdag 21 november 2023 @ 21:29 |
Dit is onjuist. Geen idee wat voor opleiding die collega heeft gehad, maar zowel de binnenlandse ICNG als de ICNG-B hebben gewoon een hoogtebegrenzer en beide treintypes gelden dus ook gewoon als 'binnenlands'. Je mag dus gewoon met opgezette stroomafnemer stroomloze bruggen passeren indien dat volgens de borden is toegestaan. Bij de Belgische variant is het een dynamische hoogtebegrenzer die per landinstelling in het TCMS (Train Control and Management System, zeg maar de boordcomputer) een specifieke hoogte heeft (ja, ook voor België is er een hoogtebegrenzer actief, zodat de stroomafnemer niet onbeperkt naar boven gaat). In België is het inderdaad wel iets hoger dan in Nederland. Wat hier precies mis is gegaan weet ik niet. Wellicht een fout in de configuratie van dat specifieke treinstel, aangezien andere ICNG-B treinstellen dezelfde ritten zonder problemen hebben doorlopen, maar dat is pure speculatie. [ Bericht 3% gewijzigd door MTL op 21-11-2023 23:47:35 ] | |
Duvel | dinsdag 21 november 2023 @ 21:38 |
Ik kan de hoogtebegrenzing niet in de Belgische wet terugvinden; volgens mij ga je dan gewoon naar de algemene waarde uit de TSI: 6m50. | |
MTL | dinsdag 21 november 2023 @ 21:41 |
Kan goed, exacte waardes ken ik niet uit mijn hoofd. Maar zonder enige vorm van hoogtebegrenzing zou de stroomafnemer volledig uitklappen en omslaan, dan kan je die niet meer zonder monteur gebruiken, dus zit er een begrenzer op om te voorkomen dat zoiets gebeurt. | |
DeaDLocK2K | donderdag 23 november 2023 @ 10:06 |
California High Speed update: Er worden zowaar meters gemaakt. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 24 november 2023 @ 15:34 |
Nieuwe Realer Irrsinn: https://www.ardmediathek.(...)3Yi04NzM5YzRjYTFhMjQ | |
Janneke141 | vrijdag 24 november 2023 @ 18:24 |
Nou, de kogel is door de kerk. De treinverbinding tussen Amsterdam en Londen wordt een half jaar stilgelegd. Lekker gewerkt, jongens. | |
Kentekenplaat | vrijdag 24 november 2023 @ 18:36 |
Wat een dombo's. Passagiers komen te voet, maar vertrekken te paard, dus dat wordt een lekkere klus als dat ding weer opgestart wordt. En de vliegmaatschappijen lachen zich kapot. | |
marcb1974 | vrijdag 24 november 2023 @ 18:55 |
Niet helemaal. Van Amsterdam naar Londen moet je in Brussel opstappen. Van Londen naar Amsterdam kan je wel gewoon in Amsterdam uitstappen. ![]() ![]() ![]() | |
Duvel | zaterdag 25 november 2023 @ 00:03 |
Je gaat dan in Brussel door de douane. Dank je wel, Brexit. | |
marcb1974 | zaterdag 25 november 2023 @ 00:09 |
He, wij kunnen ons gaan opmaken voor een nexit. Iedere reis naar het buitenland wordt dan weer een douane controle. | |
ReisT | zaterdag 25 november 2023 @ 00:13 |
Een reis naar het VK betekende altijd al een grenscontrole daar heeft de Brexit niets aan veranderd. | |
stavromulabeta | zaterdag 25 november 2023 @ 00:24 |
Groot Brittannië heeft nooit deel uitgemaakt van Schengen maar wel van vrij vervoer van goederen. Paspoortcontrole moest sinds de tijd van Napoleon altijd al. Controle op goederen is nieuw. | |
Koen66 | zaterdag 25 november 2023 @ 00:57 |
Ik mag toch hopelijk niet aannemen dat Eurostar zo suf is om de treinen vanuit Amsterdam leeg naar Brussel terug te laten rijden maar ze inzet als extra Eurostar Amsterdam-Brussel? | |
James1988 | zaterdag 25 november 2023 @ 01:55 |
Londen > Amsterdam in de ochtend Amsterdam > Brussel > Parijs in de middag Afrangeren, schoonmaken/veiligheidscheck Parijs > Londen in de avond ![]() | |
ReisT | zaterdag 25 november 2023 @ 02:29 |
Of ze doen gewoon hetzelfde als ze in 2018-2020 deden: in Brussel iedereen eruit, na schoonmaken/veiligheidscheck met nieuw ingestapte passagiers alsnog doorrijden naar Londen.Daar heb ik niks van gemerkt toen ik laatst naar Londen ging vanaf Amsterdam. | |
tjoptjop | zaterdag 25 november 2023 @ 03:06 |
Wat vinden jullie van die nieuwe Mini Cabins van Nightjet? Aan de ene kant vind ik het wel een uitkomt, dat delen van cabines voor slapen vind ik mezelf te oud voor, dat ken ik allemaal wel. Maar solo een prive cabine nemen is daarentegen wel erg duur. Maar om nou de gehele reis te liggen.... ![]() ![]() Dus als iemand deze in de planning heeft staan ben ik benieuwd naar ervaringen. Geen idee overigens of ze ook vanaf Amsterdam gaan rijden. | |
b2py | zaterdag 25 november 2023 @ 08:53 |
Slaappil er in en gaan met die banaan | |
Eix | zaterdag 25 november 2023 @ 09:45 |
Zo te zien zitten er in de wand nog klapstoeltjes. Dus dan kun je daar nog zitten. Hoewel het zo te zien één klapstoeltje is per vier slaapplekken. ![]() Verder wel eens dat het voor een lange rit niet optimaal is zonder bistro. Maar dit is wel een verbetering ten opzichte van met z’n zessen in couchette of zitrijtuig ![]() | |
De_Hertog | zaterdag 25 november 2023 @ 11:05 |
Vanuit Amsterdam zal nog even duren, maar volgens mij is het wel het plan om uiteindelijk de hele vloot te vervangen. Ik ga wel eens met de Nightjet naar Wenen vanuit Arnhem. Ik neem dan zo'n gedeelde drie-bed cabine en tegen die tijd zijn de bedden al uitgeklapt, ik weet niet of dat bij vertrek uit Amsterdam of in de couchette ook zo is. Maar in ieder geval, dan kun je ook nergens zitten. Dus dat is meestal een uurtje wat ongemakkelijk staan en met de sekt die je krijgt en een eventueel extra biertje kennismaken met de nieuwe reisgenoten en daarna het bed in. 's Avonds mis ik de stoelen eigenlijk nooit, zo'n wiebelend gesprek is 'deel van de charme' ![]() 's Ochtends lijkt me wel een ander verhaal. Ik zie dat ze in die mini-cabine omschrijving ook 'opklapbaar tafeltje voor ontbijt' hebben staan, dat lijkt me liggend iets meer gedoe. Maargoed, ik ben al vaker in een lege andere cabine gezet voor het ontbijt, dus misschien dat het in de praktijk wat makkelijker gaat. Nu is Arnhem-Wenen wel een rit van pakweg 9 uur 's avonds tot 8 uur 's ochtends, dus heel veel tijd heb je ook weer niet over. Hoe ze dit op eventueel langere ritten waar ook nog een dagdeel bij zit gaan doen weet ik niet. | |
b2py | zaterdag 25 november 2023 @ 11:07 |
As always, Seat 61 heeft een uitstekend artikel met ook foto's van de mini cabins. | |
Quyxz_ | zaterdag 25 november 2023 @ 11:20 |
Ik weet niet of dit al eerder gedeeld is, maar hier is een interessante video van een kerel die mee is gereden met de eerste rit van de trein: Betreft de Mini Cabins: Het is geen klapstoeltje aan de muur, maar een tafeltje. Je kan wel rechtop in je bed zitten, wat in de huidige nachttrein lastig is. Ziet er verder prima uit, dus dit wil ik wel eens proberen als ze vanuit Nederland gaan rijden. ![]() | |
James1988 | zaterdag 25 november 2023 @ 14:54 |
Je vergeet de 3 uur vertraging die je er standaard bij krijgt. | |
tjoptjop | zaterdag 25 november 2023 @ 15:14 |
Dank voor de link, dit klinkt wel goed. Op foto's is hoogte wat lastig in te schatten Vooralsnog dus alleen nog van Hamburg Ik denk dat die plaat onder het raam in het gangpad wordt bedoeld. Uit die Seat61 review: There are tip-up seats in the corridor if you want to sit outside your mini cabin. | |
Janneke141 | zaterdag 25 november 2023 @ 17:16 |
Ik dacht eerst dat het een foutje was op het display, maar er rijden vandaag dus echt stoptreinen Nijmegen-Rotterdam Stadion v.v. ![]() | |
James1988 | zaterdag 25 november 2023 @ 18:05 |
Het klopt, want Rotterdam Centraal is in z'n geheel gesloten vanwege werkzaamheden. Dat is volgend weekend ook het geval, in dat weekend rijdt men tot Lombardijen. Eerder dit jaar was er ook zo'n weekend, toen reden er rechtstreekse treinen tussen Rotterdam Alexander en Schiedam Centrum. Dat is nu niet het geval, waarschijnlijk niet mogelijk vanwege de aard van de werkzaamheden. | |
marcb1974 | zaterdag 25 november 2023 @ 18:08 |
Ziet er goed uit ![]() | |
De_Hertog | zaterdag 25 november 2023 @ 22:45 |
Ik heb echt veel geluk gehad met mijn nachttrein-ritten, maar in het algemeen inderdaad een goed punt. Ik zeg het ook wel vaker, maar gegeven hoe graag men zogenaamd de trein als alternatief voor het vliegtuig zou willen zien is het echt bizar hoe weinig serieuze aandacht internationale treinritten krijgen. Zo’n nachttrein die voorrang moet geven aan alles en iedereen in Duitsland, een Eurostar die gewoon een half jaar uit de roulatie is.. en dat is dan nog verbindingen die er überhaupt al zijn. | |
Duvel | zondag 26 november 2023 @ 12:07 |
Vroeger kreeg zo'n trein de "D-trein" status en moest alles er voor wijken... | |
DeaDLocK2K | zondag 26 november 2023 @ 19:05 |
Okay, na de introductie zit er radio chatter onder gemonteerd wat er op dit rangeerstation rondgaat en het is echt bizarre lingo ![]() edit; ik vind het ook interessant om te zien dat ze alle individuele wagons apart sorteren; ik geloof dat de meest recente filmpjes die ik zag van heuvelen op Maschen de wagens ook per 2 of 3 naar beneden kwamen soms. [ Bericht 12% gewijzigd door DeaDLocK2K op 26-11-2023 19:11:03 ] | |
stavromulabeta | maandag 27 november 2023 @ 06:32 |
[ Bericht 100% gewijzigd door stavromulabeta op 27-11-2023 06:44:27 ] | |
Eix | maandag 27 november 2023 @ 14:55 |
Dat bedoel ik inderdaad. In rijtuigen met zijgang (coupes) zie je wel vaker dat op die plek klapstoeltjes worden gemonteerd. Nu is het alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst met zo’n klassiek rijtuig heb gereisd. Maar in mijn herinnering vond ik die klapstoeltjes in de zijgang tamelijk irritant. Dit omdat het gelijk de doorloop belemmert. | |
dennistd | dinsdag 28 november 2023 @ 01:01 |
In februari 2020 gooide in Duitsland een 13-jarige jongen een radio vanaf een brug op een trein, terwijl zijn vrienden het filmden. Nu is de inmiddels 17-jarige veroordeeld tot het betalen van de schade: ¤42.000 in maandelijkse termijnen. Als ie over 9 jaar ¤20.000 betaald heeft wordt hem de rest kwijtgescholden.... https://bahnblogstelle.co(...)-sich-schadenersatz/ | |
Kentekenplaat | dinsdag 28 november 2023 @ 13:05 |
Ruim 185 euro per maand, daar had hij ook een hoop andere dingen van kunnen doen. | |
b2py | dinsdag 28 november 2023 @ 13:09 |
https://x.com/b_lambert75(...)cSScAIlAVBzpJAT_tFyw | |
Peterselieman | dinsdag 28 november 2023 @ 19:08 |
Waslijn op de metrolijn ![]() | |
Mambo_No5 | woensdag 29 november 2023 @ 15:19 |
FAQ met Roland, die eerder wel eens voorbij gekomen is met z'n eigen diesellok. Mooi figuur ![]() | |
b2py | donderdag 30 november 2023 @ 19:08 |
https://nos.nl/artikel/24(...)n-mogelijk-nog-weken hahaha | |
Janneke141 | donderdag 30 november 2023 @ 21:34 |
![]() | |
tripel7 | donderdag 30 november 2023 @ 23:15 |
In Azië heel normaal | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 november 2023 @ 23:38 |
Als ik het me goed herinner zijn er metrolijnen in India met 25kV op de bovenleiding. En veel metro's zijn op normaalspoor in plaats van breedspoor. Maar niet alles. | |
tripel7 | vrijdag 1 december 2023 @ 00:12 |
In China, HK, Japan, Z. Korea en Singapore rijd 99% van de metro(-achtige) meuk iig gewoon op bovenleiding | |
James1988 | vrijdag 1 december 2023 @ 08:57 |
Nieuwe plannen om op regionaal of landelijk niveau te kunnen blijven rijden bij code rood winterweer: Spoorsector past voorbereiding op winterweer aan | |
b2py | vrijdag 1 december 2023 @ 09:30 |
Inclusief vingerverf paint plaatje ![]() | |
Duvel | vrijdag 1 december 2023 @ 17:27 |
De Noord-Zuidlijn was in een vroeg ontwerpstadium ook met bovenleiding bedacht. | |
Peterselieman | vrijdag 1 december 2023 @ 18:30 |
Wauw, ze hebben het wiel opnieuw uitgevonden Nu de praktijk nog | |
James1988 | vrijdag 1 december 2023 @ 23:57 |
Vooral een heel oud plaatje. De Hoekse Lijn staat er nog op, bijvoorbeeld. En Veendam niet. ![]() | |
derLudolf | zaterdag 2 december 2023 @ 07:57 |
M'n trein in Haren (Ems) had vertraging, 10 minuten. Dat heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt op dit traject ![]() | |
derLudolf | zaterdag 2 december 2023 @ 08:02 |
"Ist es wirklich so schlimm?" Nein, viel schlimmer Ook mooi dat hij direct duidelijk maakt dat zoiets echt iets voor "alte Hasen" is en er echt heel veel bij komt kijken. | |
b2py | zaterdag 2 december 2023 @ 08:56 |
De ironie dat in zowat heel Zuid-Duitsland het treinverkeer is gestaakt vanwege de schnee. | |
derLudolf | zaterdag 2 december 2023 @ 10:07 |
München, een stad die autorijden echt enorm onaantrekkelijk aan het maken is, is volgens mij compleet onbereikbaar. Tenminste, het Hbf is er compleet uitgegooid. | |
James1988 | zaterdag 2 december 2023 @ 18:28 |
Eigenlijk alles ten zuiden van de lijn Stuttgart-Nürnberg heeft best wel last van winters weer, en in de wijde regio van München is het treinverkeer compleet stilgelegd. S-Bahn München rijdt nog een pendeldienst tussen Westkreuz en Leuchtenbergring (één stop na Ost) maar dat is het ook wel. | |
b2py | zaterdag 2 december 2023 @ 18:38 |
![]() Weinig hoopvol | |
derLudolf | zaterdag 2 december 2023 @ 19:34 |
Het eind een tijdperk, de HVV schaft het perronkaartje af. Ik wist niet eens dat dat (nog) bestond, anders had ik zo'n kaartje gekocht twee weken terug. https://www.rnd.de/reise/(...)7NJ3PP7BNFECKKQ.html | |
b2py | zaterdag 2 december 2023 @ 19:36 |
Zelfs in Oostenrijk zeggen ze 'stel je reis uit'. Hmm | |
exelletor | zondag 3 december 2023 @ 02:24 |
Het is heel normaal dat een metrostel rondom de fabriek met een pantograaf rijdt. | |
stavromulabeta | zondag 3 december 2023 @ 06:54 |
Rondom de fabriek geen idee. Maar het is wel een feit dat metro's hulppantografen hebben om op opstelterreinen en in de werkplaats te kunnen rijden. Op plekken waar personeel het spoor moet oversteken heb je liever geen derde rail. Zo'n hulppantograaf is alleen wat minder groot en robuust uitgevoerd dan een normale pantograaf, waardoor je alleen met beperkte snelheid mag en de positie van de bovenleiding nauwer luistert. Naast natuurlijk de metro's die bedoeld zijn/waren om onder een bovenleiding te rijden, zoals Amsterdamse BN'etjes, en s3 die op de Amstelveenlijn gereden hebben en de Rotterdamse metro's op de voormalige Hofpleinlijn en Hoekse lijn rijden. [ Bericht 10% gewijzigd door stavromulabeta op 03-12-2023 07:11:48 ] | |
b2py | zondag 3 december 2023 @ 08:18 |
In Rotterdam op het sneltramgedeelte rijden ze ook onder de waslijn | |
DeaDLocK2K | zondag 3 december 2023 @ 09:59 |
Hebben ze in Nederland ook niet kleine pantograafjes voor als ze in een onderhoudsbedrijf zijn? | |
Duvel | zondag 3 december 2023 @ 10:13 |
In Amsterdam wel. | |
Duvel | zondag 3 december 2023 @ 10:14 |
Een sneltram is geen metro. Daarom hebben ze bijvoorbeeld knipperlichten. | |
Claude_Viole | zondag 3 december 2023 @ 10:40 |
Zo te zien kan je er ook in zitten. Staan zeker niet, maar omdat het low-budget is, is het leuk voor vooral jongeren. | |
Kentekenplaat | zondag 3 december 2023 @ 12:18 |
De sneeuw ligt zelfs op de bovenleiding, dan kun je idd weinig meer. | |
James1988 | zondag 3 december 2023 @ 15:31 |
De nieuwe treinstellen voor Merseyrail (Class 777) hebben een kleine accu aan boord die wordt gebruikt voor bewegingen in en rond de opstelterreinen. Eenmaal buiten rijden ze op 3e rail. Sommige stellen hebben een groter accupakket waarmee ze kunnen doorrijden naar het nieuwe station Headbolt Lane. | |
James1988 | zondag 3 december 2023 @ 16:24 |
https://www.msn.com/nl-nl(...)-te-laat/ar-AA1kVAf6 | |
Duvel | zondag 3 december 2023 @ 22:07 |
De stroomafnemer zit in de regel onder de rijdraad. | |
derLudolf | maandag 4 december 2023 @ 17:32 |
Zijn er nog mensen te porren voor een rondje D op de 27e of 28e? Heb deze maand weer een Deutschlandticket | |
Janneke141 | maandag 4 december 2023 @ 17:48 |
Ja, in Duitsland weten ze ook wel hoe ze de trein een onaantrekkelijk alternatief voor auto of vliegtuig moeten maken. | |
marcb1974 | dinsdag 5 december 2023 @ 22:34 |
Als er iemand nog naar Belgie wil de komende 2 dagen, neem niet de trein. Die kutvakbonden moeten daar weer eens staken ![]() https://www.hln.be/binnen(...)-je-hinder~a6c318c2/ | |
Jeroboam | woensdag 6 december 2023 @ 21:20 |
In Duitsland ook opeens een staking donderdag/vrijdag | |
marcb1974 | woensdag 6 december 2023 @ 21:22 |
Vanaf morgen 22h00 tot vrijdag 22h00 https://www.bild.de/polit(...)k-86348634.bild.html En mogelijk vanaf 19 dec staking met onbepaalde termijn | |
derLudolf | woensdag 6 december 2023 @ 21:26 |
Hadden ze beter begin van de week kunnen doen, toen reed er in delen van D toch niets ![]() | |
derLudolf | donderdag 7 december 2023 @ 10:45 |
Niemand? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 7 december 2023 @ 13:32 |
Ik heb er in België ooit nog kunnen (moeten) kopen ![]() | |
dennistd | donderdag 7 december 2023 @ 14:07 |
Er moet gewoon gewerkt worden | |
DeaDLocK2K | donderdag 7 december 2023 @ 14:27 |
In Bangalore heb ik ooit een steekpenning betaald om onder de bekeuring uit te komen voor het niet hebben van een perronkaartje. De boete was 150 roepie ofzo. Heb die schat 500 roepies gegeven. Have fun. | |
DJMO | donderdag 7 december 2023 @ 17:32 |
Paar weken geleden stond ik op Emmerich-Elten, toen er twee treinen richting arnhem uitvielen. Over vervangend vervoer werd niets omgeroepen, stond ook niks in de app. Het regende dus lopen naar Zevenaar zat er ook niet. De trein richting Dusseldörf reed wel, dus ik ben na advies van @qltel maar naar station emmerich gegaan waar ik na een uur wachten op bericht over vervangend vervoer een buskaartje a 13,60 euro kocht voor de SB58 naar Nijmegen. Op het moment dat die aan kwam rijden stond er een medewerker van DB te schreeuwen dat er elk moment een vervangende bus naar Arnhem zou komen. Ja, lekker op tijd knuppel, nu heb ik al een kaartje gekocht voor de reguliere bus ![]() Na een kleine week toch maar eens op zoek gegaan en een teruggave verzoek ingediend voor de vervangende reiskosten. Kreeg net een mailtje van Vias Rail dat ze het erg vervelend vonden voor me, en dat ze uiteraard mijn kosten vergoeden. Vind ik netjes. Bij de NS kost het me soms meer moeite om GTBV aan te vragen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 7 december 2023 @ 19:40 |
Ik weet nog niet hoe die dagen er voor mij uit zien | |
derLudolf | donderdag 7 december 2023 @ 19:41 |
Nee ik ook nog niet, dus daarom dacht ik, laat ik iets plannen ![]() | |
b2py | donderdag 7 december 2023 @ 21:50 |
In Parijs was het ook een zooitje toen vanmiddag de treinbeveiliging kapot ging door lekkage en zowel RER A, B als D werd stilgelegd in hartje Parijs https://www.leparisien.fr(...)GCTI7EKUUC4UMTAE.php | |
buzz1291 | donderdag 7 december 2023 @ 22:39 |
Netjes hoor. Ben ik toch blij dat ik in Duitsland altijd m'n fiets meeneem in de trein. Heeft op zaterdag ook wel eens een nadeel dat moeders met kinderwagens voor gaan en je wel eens een trein moet overslaan. | |
DeaDLocK2K | donderdag 7 december 2023 @ 23:07 |
Oh wow, dat lijkt me een helse spitsopgave dan. | |
Kentekenplaat | vrijdag 8 december 2023 @ 11:13 |
Dat klopt, maar ik zie op de foto een paar draden heel erg doorhangen. | |
Cherni | vrijdag 8 december 2023 @ 13:13 |
Als het in Châtelet-Les Halles mis gaat dan gaat het ook goed mis. Het is een knooppunt voor de RER A, B en D. Maar ik ben wel een liefhebber van het RER systeem. Het mooiste systeem binnen de EU. Geweldig materieel etc. Vooral de RER E is een kleine hobby van mij. | |
marcb1974 | vrijdag 8 december 2023 @ 13:36 |
Zou morgen alles weer als 'normaal' rijden in Duitsland? Of zijn de effecten van de staking langer voelbaar? | |
dennistd | vrijdag 8 december 2023 @ 13:45 |
Misschien een enkele trein die nog uitvalt, maar in principe rijdt alles weer gewoon. | |
James1988 | vrijdag 8 december 2023 @ 17:00 |
Heb je het nieuwe materieel op die lijn al gezien? | |
Cherni | zaterdag 9 december 2023 @ 10:48 |
Nee, we moeten ook nog wachten op de uitbreiding van de lijn. Maar de z22500 is het materieel wat ik dan mooi vind. Ik moet nog eens een keer ter plekke gaan kijken. En wat ik mooi vond was de ms61 maar die diende alleen op de RER A. Niet de refurbished maar de oudere modellen. Sowieso vind ik het nieuwste mat. niet zo mooi. Ook in NL. Het is allemaal een eenheidsworst geworden. [ Bericht 4% gewijzigd door Cherni op 09-12-2023 10:59:10 ] | |
derLudolf | zaterdag 9 december 2023 @ 17:16 |
Wauw. | |
Peterselieman | zaterdag 9 december 2023 @ 20:08 |
Ik vind die eenheidsworst in Nederland heel erg meevallen | |
Cherni | zondag 10 december 2023 @ 11:31 |
Ik bedoel het is allemaal stroomlijnmat. en Lightrail. Veel lijkt op die vreselijke hamsterbakken. Ik mis gewoon een loc. met rijtuigen. Maar oké een reiziger zal dat niet boeien. Die moet gewoon comfortabel van A naar B vervoerd worden. En het liefst op tijd. ![]() Och ja ik heb van mijn collega's het schaalmodel van de marklin 1855(Eindhoven) gekregen. Een loc waar ik zelf op heb gereden. Een mooi aandenken. | |
derLudolf | zondag 10 december 2023 @ 11:39 |
![]() | |
derLudolf | zondag 10 december 2023 @ 11:49 |
In maart moet ik een paar dagen in Slovenië zijn. Vanuit Erasmus+ staat er ¤275 reiskosten vergoeding en er is een "green travel" toeslag van ¤40 ofzo. Totaal ¤315 5 dagen Interrail 1e klas is ¤376 Hmmm, misschien eens kijken of daar een leuk rondje van is te maken. | |
dennistd | maandag 11 december 2023 @ 04:12 |
Ik was zondagmiddag nog even in Nijverdal voor de overbrenging van Lintjes naar Zwolle: | |
Ireyon | maandag 11 december 2023 @ 10:51 |
Het gaat weer lekker in de Schipholtunnel, men is bij de werkzaamheden "vergeten" dat er boven een wissel ook nog een stuk bovenleiding hoort te hangen ![]() | |
MTL | maandag 11 december 2023 @ 11:32 |
Jep. Dat was ook de reden van de 'logistieke beperkingen' afgelopen weekend. Zonder dat wissel was de dienstregeling niet maakbaar. | |
Duvel | maandag 11 december 2023 @ 19:40 |
O...k... Dat is wel apart. Wat is de bron van dit bericht? [ Bericht 38% gewijzigd door Duvel op 11-12-2023 19:47:53 ] | |
Peterselieman | maandag 11 december 2023 @ 20:57 |
![]() | |
Jeroboam | maandag 11 december 2023 @ 21:55 |
Wat is er aan de hand met die nieuwe intercity-treinen? Zat van het weekend in een nieuw treinstel en ding kraakte en piepte op lagere snelheid continue zo ernstig dat ik dacht hoe gaan die nieuwe treinstellen een jaar of 20 mee. Ik zat wel naast een sluisje naar een andere coupe maar klonk lang niet goed ![]() | |
MTL | dinsdag 12 december 2023 @ 10:14 |
Als je boven een draaistel gaat zitten, dan wiebelt een trein inderdaad ![]() Als je een rustige rit wil, dan kan je (bij alle treinen overigens) het beste middenin de bak gaan zitten. En dat soort geluiden bij de bakovergang zijn niets vreemds. Zal vast bij het eerstvolgende onderhoud weer gesmeerd worden en dan hoor je het een tijdje niet meer. Of ga aan de andere kant van de bakovergang zitten, waar nog een tussendeur zit tussen de stoelen en de bakovergang zelf. Dan hoor je het ook minder. | |
Kentekenplaat | dinsdag 12 december 2023 @ 14:52 |
ICM balkon vibes | |
De_Hertog | dinsdag 12 december 2023 @ 16:32 |
Stukje over de nieuwe, of toch opnieuw geïntroduceerde, nachttrein Berlijn-Parijs: https://www.theguardian.c(...)t-time-almost-decade Grootste nieuws voor mij is dat het blijkbaar mogelijk is een trein dwars door Duitsland te sturen zonder vertraging ![]() | |
derLudolf | dinsdag 12 december 2023 @ 16:51 |
"The first nighttrain in a decade" De trein Parijs-Moskou was niet enkel voor Parijs-Moskou te boeken? | |
b2py | dinsdag 12 december 2023 @ 22:25 |
VIRM schommelt ook zo lekker met geluid op de balkons, mis het bijna. | |
marcb1974 | dinsdag 12 december 2023 @ 22:32 |
Dat arriva is wel een kutbedrijf he, trein rijdt WEER bijna 2 maanden niet ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2023 @ 00:11 |
Kies dan een taal, maar doe het niet half om half ... https://www.rijdendetrein(...)en-meppel-leeuwarden | |
derLudolf | woensdag 13 december 2023 @ 07:21 |
En dat is dan de Nederlandse webpaginav ![]() | |
James1988 | woensdag 13 december 2023 @ 09:32 |
Het lijkt erop dat het in de bron al niet goed gaat. Dit staat nu op ns.nl: ![]() ![]() | |
stavromulabeta | woensdag 13 december 2023 @ 10:36 |
Zal wel ergens een nieuwe feature zijn dan nog niet overal is doorgevoerd. Ik zag de afgelopen dagen in de reisplanner ook af en toe bijzondere codes langskomen, zoals "SHORTER_TRAIN" | |
MTL | woensdag 13 december 2023 @ 11:21 |
Volgens mij is men inderdaad bezig met het volledig tweetalig maken van de reisinformatie, een veelgevraagde feature. Blijkbaar gaat daar iets niet helemaal goed ![]() | |
Adrie072 | woensdag 13 december 2023 @ 14:42 |
Reizigers 3,5 uur gestrand met nieuwe intercity, trein die redding moest bieden gaat óók stuk Reizigers in de intercity direct van Rotterdam naar Schiphol hebben vanmorgen urenlang stilgestaan. De trein, een IC Nieuwe Generatie (ICNG), viel na een minuut of tien stil en kon niet verder. De evacuatietrein die inzittenden na lange tijd oppikte ging vervolgens óók stuk. Het zijn inmiddels bekende problemen voor mensen die veel op het traject reizen. Bijna de helft van de gloednieuwe treinen komt te laat, of rijdt helemaal niet. ,,Het is echt gênant", zegt reiziger Joost de Pauw nadat hij na ruim 3,5 uur eindelijk op eindbestemming Schiphol is aangekomen. Hij vertrok met zo'n 280 andere reizigers rond 08.50 uur vanaf Rotterdam Centraal voor een rit die normaal gezien 26 minuten duurt. Voor die snelheid betalen ze een toeslag van 2,90 euro. ,,Maar na ongeveer tien minuten hield hij ermee op. We hebben vervolgens zeker twee uur in een trein gezeten die niets deed.” Vorige week schreef deze site al over de problemen met de nieuwe treinen, die volgens sommigen ‘nog beroerder dan probleemtrein Fyra is'. En dat terwijl de NS al afscheid aan het nemen is van de oude treinen. De Pauw herkende zich in het artikel en mailde na enkele uren stilstand in een weiland over zijn situatie. ,,Er waren ook bejaarden en baby's aanwezig. Dat kan niet.” Voor zover hij kon zien was er niemand direct hulpbehoevend en de sfeer was rustig. Maar de grote vertraging leverde veel ergernis op. Evacuatietrein óók stuk Zeker toen de trein die hen moest evacueren óók stukging. ,,Die kwam na lange tijd. Iedereen kon de eerste trein uit, en de tweede in. Maar die bleef vervolgens stilstaan in een tunnel. Dat was helemaal vervelend, omdat je daar geen bereik had.” Daarna reed de evactuatietrein met een slakkengang van zo'n 30 kilometer per uur richting Schiphol. Ook die nieuwe trein was van de ‘nieuwe generatie'. De machinist liet de reizigers weten dat hij de spanning van de stroomkabels ‘niet op zijn systeem’ kon krijgen, maar een woordvoerder van de NS wil nog niet ingaan op de oorzaak. ,,Dat wordt uitgelezen op de werkplaats.” De Pauw is niet de enige die erover klaagt. Ook via X laten gestrande reizigers van zich horen: ‘Hoe kan het dat die nieuwe treinen steeds stuk gaan? De evacuatietrein waar we nu inzitten is ook stuk. Al vier uur onderweg.’ Op zijn vraag komt online geen antwoord. En een ander: ‘Wat gaat er gebeuren? Worden we opgepikt? Worden we weggesleept? Zit ik hier nog uren in de trein? Laat even wat weten. En leer er nou eens van. Dit is niet de eerste keer.’ De NS-woordvoerder vraagt om uitdrukkelijk te noemen dat ze het erg vervelend vindt voor de reizigers. Iedereen die grote vertraging heeft opgelopen kan zijn geld terugvragen. ‘Samenloop van omstandigheden’ Hoewel de Spoorwegen nog niet wil ingaan op de oorzaak van het probleem van woensdagochtend, liet het vorige week weten dat op dit traject sprake is van ‘een samenloop van omstandigheden’, met de werkzaamheden op de stations Rotterdam Centraal en Schiphol als belangrijkste punt. Maar die zijn inmiddels achter de rug. De NS erkent ook dat er ‘kinderziekten’ in de nieuwe treinen van fabrikant Alstom zitten. Als klap op de vuurpijl heeft NS minder reservetreinen beschikbaar. Vanwege de komst van de IC Nieuwe Generatie is al afscheid genomen van diverse oude treinen die op de hsl reden. bron https://www.ad.nl/binnenl(...)t-ook-stuk~aae2c033/ | |
James1988 | woensdag 13 december 2023 @ 15:13 |
Die krant bedoelt: vanwege de zwaar vertraagde komst van de IC Nieuwe Generatie. Het oorspronkelijke instroomplan ICNG had best veel speelruimte om vertragingen en kinderziektes op te vangen, maar daar is volledig gebruik van gemaakt. | |
Kentekenplaat | woensdag 13 december 2023 @ 19:23 |
Tijd dat er stelconplaten langs de HSL komen te liggen zodat er in geval van nood bussen langs kunnen. | |
DeaDLocK2K | woensdag 13 december 2023 @ 22:38 |
Heh bah context. Thx! | |
b2py | woensdag 13 december 2023 @ 22:38 |
Roept daar iemand om de zeer noodzakelijke verbreding van de A4? | |
DeaDLocK2K | woensdag 13 december 2023 @ 22:40 |
Meer asfalt zorgt alleen maar voor een navenante toename aan verkeer. | |
#ANONIEM | donderdag 14 december 2023 @ 00:22 |
Dat is flauwekul, latente vraag is geen constante. Als je pak hem beet de A7 tussen Groningen en Winschoten verviervoudigd naar 2*8 rijstroken betekent dat echt niet dat het verkeer daar ook met een factor vier toeneemt. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2023 00:23:59 ] | |
DeaDLocK2K | donderdag 14 december 2023 @ 09:58 |
Dat is geen flauwekul, dat is een feit en dat is ook al decennia bekend: https://eightify.app/summ(...)n-t-work-urbanopolis Het heet Induced Demand. En je kan hoog van de toren blazen met je zestienbaansweg tussen Hoogeveen en Groningen, daar is gewoon niet genoeg aanbod. In de randstad is dat aanbod er wel en op het moment dat je meer asfalt neerlegt pakken mensen sneller de auto. | |
Pino112 | donderdag 14 december 2023 @ 11:05 |
Iedereen gefeliciteerd met de verjaardag van de 4011 ![]() | |
MTL | donderdag 14 december 2023 @ 13:00 |
En iedereen alvast gefeliciteerd met het slopen van de 4011 ![]() | |
b2py | donderdag 14 december 2023 @ 18:06 |
Komt ook omdat de hoeveelheid mensen gewoon blijft toenemen.. | |
Peterselieman | donderdag 14 december 2023 @ 18:47 |
Het Spoorwegmuseum zal daar minder blij mee zijn ![]() | |
MTL | donderdag 14 december 2023 @ 21:10 |
Oh, die hadden nog niet genoeg treinen? ![]() | |
ReisT | donderdag 14 december 2023 @ 21:56 |
Sinds wanneer bewaart het Spoorwegmuseum het oudste stel van een serie? Ze kunnen in 2028 ofzo vast wel een stel uitkiezen om twee kopbakken van te bewaren. Of tegen die tijd wil misschien wel iemand een "Stichting Mat'77 Koploper-vier" oprichten. | |
Janneke141 | donderdag 14 december 2023 @ 22:30 |
Als dat een argument is dan hadden ze de 4001 moeten redden voordat ze erop gingen schieten. | |
James1988 | vrijdag 15 december 2023 @ 08:56 |
Is die SGMm van het museum eigenlijk nog rijvaardig of zal die alleen maar een statisch object zijn? | |
Janneke141 | vrijdag 15 december 2023 @ 09:06 |
Volgens de Railwiki is het ding in 2022 nog in Leidschendam geweest voor onderhoud. Dat zal niet zijn als het alleen maar een standbeeld is toch? | |
#ANONIEM | vrijdag 15 december 2023 @ 11:47 |
Dat induced demand geïnduceerde vraag bestaat weet ik, maar jij stelde dit: Meer asfalt zorgt dus alleen maar voor een toename zolang de geïnduceerde vraag er is, wanneer die er niet is de verkeerstoename dus niet navenant. In de Randstad geldt dat inderdaad tot op zekere hoogte, maar lang niet overal. Of meer asfalt bijbouwen wenselijk is is een andere vraag, maar dat het uitbreiden van infrastructuur over het algemeen (spoor, wegen, enzovoorts) noodzakelijk is gezien de Nederlandse bevolkings- en economische groei lijkt mij vanzelfsprekend. Tot op zekere hoogte hangt die geïnduceerde vraag overigens ook samen met de totaal verziekte huizenmarkt, mensen worden praktisch in de trein/auto gedwongen doordat ze geen passende woning dichtbij hun werk of vice versa kunnen vinden. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2023 11:50:06 ] | |
MTL | vrijdag 15 december 2023 @ 11:52 |
Nou, dit was er dus aan de hand met die 3,5 uur stranding met ICNG. Niks mis met de trein. Het lag ergens anders aan: https://www.geenstijl.nl/5173950/leuk | |
dennistd | vrijdag 15 december 2023 @ 13:32 |
Maar dan nog is het natuurlijk de vraag of de machinist te weinig instructie gehad heeft of dat het gewoon een ongelofelijke prutser is ![]() Gezien de zin 'daar krijgen ze woorden met elkaar waardoor Mcn uiteindelijk niets meer wil doen' neig ik naar het tweede.... ![]() | |
MTL | vrijdag 15 december 2023 @ 13:53 |
Nah, dit is een initieel 'rapport'. Het lijkt (het wordt momenteel nog onderzocht) allemaal iets genuanceerder te liggen dan dan hier wordt aangegeven, aan beide kanten. Ook de treinen worden toch nog onder de loep genomen voor alle zekerheid, ook al zou het mij heel erg verbazen als daar nog heel veel spannends uit zou komen. Zo te lezen hebben de treinen gedaan wat ze moesten doen, maar wie weet worden de instructies naar de machinisten aangepast om ze nog duidelijker te maken. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 15 december 2023 @ 18:05 |
Dat allemaal in de fasescheiding die in februari weg zou moeten zijn.. Nog snel, nu het nog kan. | |
MTL | vrijdag 15 december 2023 @ 20:18 |
Oh? Wordt die fasescheiding ook weggehaald? Ik meende alleen die bij Zevenbergsche Hoek. | |
Peterselieman | vrijdag 15 december 2023 @ 21:07 |
Die wordt een stukje naar het zuiden verplaatst, wat ook niet meer dan terecht is | |
Peterselieman | vrijdag 15 december 2023 @ 21:07 |
Ze pakken de koploper die in de beste technische staat is, niet per se de 4011 | |
Mr_Klaasje | vrijdag 15 december 2023 @ 22:20 |
Oh, nee sorry. Je hebt gelijk. | |
derLudolf | zaterdag 16 december 2023 @ 12:00 |
Groeten vanaf Hamm. De RE6 van 10:44 had 70 minuten vertraging. En nu nog 5 extra omdat mensen niet snappen dat een treindeur dicht moet. | |
dennistd | zaterdag 16 december 2023 @ 13:47 |
Nergens voor nodig toch? | |
buzz1291 | zaterdag 16 december 2023 @ 20:28 |
Die man wist tenminste hoe stroom voor de airco te besparen | |
Peterselieman | zondag 17 december 2023 @ 00:09 |
Geinige feature van de NS site: https://www.ns.nl/reisinformatie/externe-schermen/ Kun je een vertrekstaat genereren van diverse stations | |
derLudolf | zondag 17 december 2023 @ 00:30 |
En daarvoor verdien je een gepersonaliseerd vertrekbord van Augsburg Hbf, enjoy ![]() | |
ikweetnietwat | zondag 17 december 2023 @ 12:36 |
Eurobahn heeft een dikke monopolie volgens de NS :'l | |
James1988 | dinsdag 19 december 2023 @ 01:47 |
Leuke video over de Tilburgse LocHal, de voormalige NS-werkplaats die enkele jaren geleden is omgebouwd tot een kunst- en cultuurcentrum. | |
b2py | woensdag 20 december 2023 @ 11:20 |
Zag vanochtend een nieuwe melding op de schermen ‘deze trein rijdt niet vanaf hier …’ en daarna heb ik niet kunnen lezen. Stond onder een trein naar Brussel te Amsterdam C | |
Spablauw214 | woensdag 20 december 2023 @ 12:36 |
Ik zit te kijken naar de IC Berlijn in juli maar hij stopt niet in Hilversum en Amersfoort en rijdt direct door naar Deventer zie ik. Wordt hij omgeleid via Zwolle ofzo, kan zo snel niet zien of er werkzaamheden zijn. | |
ReisT | woensdag 20 december 2023 @ 14:01 |
Dat zijn deze werkzaamheden, anderhalve maand geen treinen via Amersfoort: Prorail: Vernieuwing emplacement Amersfoort West Via Zwolle is de gebruikelijke omleidingsroute. | |
derLudolf | woensdag 20 december 2023 @ 20:43 |
Nog meer stakingen bei unsere Nachbarn ![]() https://www.treinreiziger(...)rige-spoorstakingen/ Worden de Nightjets ook door de stakingen getroffen eigenlijk? | |
marcb1974 | woensdag 20 december 2023 @ 20:45 |
Zijn de eerste die eruit gaan zo ongeveer | |
derLudolf | woensdag 20 december 2023 @ 20:58 |
Oh geweldig ![]() Is de staking dus ook bij DB Netze (of waar werken de lui op de Stellwerke etc werken) want tot Köln is het Nederlands personeel en daarna Oostenrijks? | |
Dr_Flash | woensdag 20 december 2023 @ 21:05 |
Deventer is de beste stad van Nederland zien we wel weer. | |
marcb1974 | woensdag 20 december 2023 @ 21:06 |
Weet niet meer waar ik het las, daar gaven ze duidelijk aan dat bij voorgaande stakingen de nachttreinen als eerste stopten. Ah, in je eigen link staat het ook ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 december 2023 @ 21:13 |
Lekkere koekstadwaus <3 | |
derLudolf | woensdag 20 december 2023 @ 21:14 |
Maar goed, ik moet in maart naar Slovenië en wou dat het een Interrail doen. Last Minute vliegticket wordt misschien duur, bovendien kost me dat dan extra geld want dan het Interrail ticket kun je vast niet terug. Dus zal binnenkort wel een vliegticket kopen. | |
derLudolf | woensdag 20 december 2023 @ 21:15 |
Oh ja. ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 december 2023 @ 21:20 |
Ik was dinsdag nog twee keer op station Deventer. In zo een snelle oogopslag is het een stuk minder triest gesteld met de stadsbussen in Deventer dan in Zwolle ten opzichte van de vorige dienstregeling. Er zit nu één keer per twee uur een gat van een half uur, dus 3,5 bus per uur in een kwartierdienst verder. Toen ik hier kwam wonen gingen er in de spits 8 bussen per uur van 2 verschillende haltes, en 12 per uur met een klein beetje verder lopen naar een derde halte. Nu zijn het twee lijnen van dezelfde halte in een halfuursdienst die zich samen tot een kwartierdienst verdichten. In de spits gaan er nog 2 van de tweede halte. De meest dichtstbijzijnde halte naast het huis is helaas geen spoor meer van terug te vinden. | |
marcb1974 | woensdag 20 december 2023 @ 21:27 |
https://www.interrail.eu/(...)fund-exchange-policy | |
b2py | donderdag 21 december 2023 @ 06:39 |
Bussen ![]() | |
James1988 | donderdag 21 december 2023 @ 13:29 |
Vreemd eigenlijk, Interrail geeft je 85% terug maar als je 'm via een tussenpersoon koopt kun je 100% terug krijgen? ![]() https://allaboard.eu/interrail | |
MTL | donderdag 21 december 2023 @ 15:35 |
Blijkbaar een plotselinge staking bij Eurotunnel, dus het treinverkeer door de kanaaltunnel is opgeschort. Fijn zo voor de feestdagen. | |
b2py | donderdag 21 december 2023 @ 21:31 |
Duurt nog 3 dagen.. | |
derLudolf | donderdag 21 december 2023 @ 21:34 |
In veel landen is de 24e minstens zo belangrijk... | |
b2py | vrijdag 22 december 2023 @ 19:40 |
Gênant: https://www.treinreiziger(...)en-vol-vertragingen/ | |
marcb1974 | vrijdag 22 december 2023 @ 20:35 |
Daarom mogen ze, tegen alle regels in, doorgaan met rijden. | |
Peterselieman | vrijdag 22 december 2023 @ 20:40 |
Conclusie: ijzer schuiven is beter voor de punctualiteit dan reizigers vervoeren | |
b2py | vrijdag 22 december 2023 @ 23:09 |
Waar lees je dat in het stuk? | |
Zomaarevenkijken | zaterdag 23 december 2023 @ 22:52 |
Het ongeluk in de Gotthardbasistunnel werd veroorzaakt door een gebroken wiel. Reparatie gaat even duren, niet alleen vanwege de vervanging van de sluisdeur en wissel maar ook ruim 7 km in beton gegoten spoor. Interessant filmpje van de SRF op youtube over het ongeval, de herstelwerkzaamheden, mogelijkheden om een ontspoorde wagon te detecteren en de veiligheidssystemen in de tunnel. | |
Dr_Flash | zondag 24 december 2023 @ 20:59 |
En ja hoor, het jaar loopt weer op zijn eind. Deze keer, ach, we hebben de selectie compleet, waarom wachten? Hobbyreisjes per trein maak ik eigenlijk allang niet meer, met uitzondering van de jaarlijkse Nieuwjaarsronde. Ook al ging er op reisjesgebied nogal wat mis, het heeft onder de streep toch weer een bonte schakering nationaal en internationaal spoor op de foto opgeleverd. Fijne kerssemus en gelukkig nieuwjaar allemaal ![]() 1. Deventer, 26 januari 2023. Je zou het bijna vergeten, maar het is dit jaar blijkbaar ook zonnig weer geweest. Ook iets van lang vervlogen tijden: een 1700 voor de Pimpel. Hier is de westbound Pimpel (naar Amsterdam dus) onderweg langs de pas gemaaide berm over de spoordijk tussen het station en de brug over de IJssel. ![]() 2. Wuppertal, Duitsland, 24 februari 2023. Het eerste geplande reisje was een minicruise van Eemshaven naar het Noorse Kristiansand. Helaas kregen we de avond voor vertrek om een uur of tien een SMS-je dat de hele boel geannuleerd was waardoor we halsoverkop een alternatieve invulling voor dat weekend moesten zoeken. Niet zo lang verhaal kort: We kwamen terecht in Wuppertal, waar we uiteraard ook een paar ritjes maakten met de wereldberoemde Schwebebahn. Hier steekt een blauwe set de kruising over vlakbij het eindstation Vohwinkel. ![]() 3. Innsbruck, Oostenrijk, 31 maart 2023. Het uienweer is inmiddels niet meer te vermijden. Hier gaat een rode tram van lijn 1 toch proberen om zijn eindpunt Bergisel te bereiken. @dennistd, @ReisT, @Peterselieman en ikzelf waren hier verzeild geraakt in het kader van de al genoemde Nieuwjaarsronde. Was best een prima weekend eigenlijk. ![]() 4. Hannöversche Südbahn, Duitsland, 2 april 2023. Tussen Nörten-Hardenberg en Northeim, waar de Schnellfahrstrecke Hannover-Würzburg (waar wij op rijden) en de Hannöversche Südbahn (Kursbuchstrecke 350) even een paar honderd meter uit elkaar liggen, is een Alstom Coradia LINT41, net als wij dus, onderweg naar Hannover. We waren op de terugweg uit Innsbruck. ![]() 5. 's-Hertogenbosch, 19 mei 2023. Voor mijn 50e verjaardag had ik een ritje met de Dinner Train kado gekregen van twee van mijn liefste vrienden ![]() ![]() 6. Deventer, 3 juni 2023. VSM-stoomloc 23 071 komt samen met nog een andere waterkoker door het station gedaverd in het kader van (denk ik) een NVBS-rit ter gelegenheid van het één of ander. ![]() 7. Pfaffenthal-Kirchberg, Luxemburg, 16 juli 2023. Enkele jaren geleden is er een treinstation aangelegd bij Pfaffenthal, een hippe wijk in Luxemburg-stad. In een opperste vlaag van geldverkwisting is besloten een funiculaire aan te leggen tussen het treinstation en de gelijknamige tramhalte 200 meter verderop. Voor luie mensen. Omdat het kan ![]() ![]() 8. Utrecht Centraal, 18 augustus 2023. Een ICE met blauwe streep (en nog wat gelegenheidsbestickering) vertrekt net richting Arnhem en Duitsland. ![]() 9. Bulduri, Letland, 29 september 2023. Een citytrip met @liesje1979 en @kwiwi bracht mij naar deze voormalige Sovjetrepubliek. We hebben net een lange wandeling langs het strand achter de rug, en hebben zojuist de trein terug naar Riga gemist. Deze ER2T-7113-03R van de Letse Staatsspoorwegen is gebouwd door het in 2017 opgeheven Rigas Vagonbuves Rupnica. Eigen makelij dus. De trein rijdt op Russisch breedspoor van 1520 mm. ![]() 10. Manningtree, Engeland, 8 oktober 2023. Treinstel 528 heeft mij hier na een ware hindernisbaan afgezet vanuit Witham, waar ik wegens werkzaamheden met 2 metro's en een bus naartoe moest vanuit London. Ik was op 7 oktober thuis vertrokken met het idee vanaf London de Caledonian Sleeper te pakken voor een weekje Schotland, maar dat liep in de soep vanwege overvloedige regenval. ![]() 11. Praha Hlavni Nadrazi, Tsjechië, 26 november 2023. Na afloop van een weekendje Praag komt een hypermoderne Siemens Vectron van de Ceske Drahy het aftandse schroot van GreenCityTrips voorrijden voor een 14 uur durende wasmachinetrommel-ervaring van 840 km terug naar Deventer. ![]() 12. Oslo, Noorwegen, 2 december 2023. Verreweg het beste reisje van het jaar was een citytrip naar Oslo met een collegaatje, georganiseerd door de personeelsvereniging van mijn werk. Hier zien we tram 131 op lijn 12 naar Majorstuen, al helemaal ingepakt in kerstlichtjes. ![]() Eerdere versies: 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 [ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 24-12-2023 21:07:41 ] | |
DeaDLocK2K | maandag 25 december 2023 @ 01:04 |
Gaaf, mon ami! Bedankt voor het delen. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 december 2023 @ 12:03 |
![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 26 december 2023 @ 23:50 |
Is dat dat hok waar al die lui aan de chroom-6 zaten? | |
derLudolf | dinsdag 26 december 2023 @ 23:51 |
Voetjes nog droog? ![]() | |
marcb1974 | donderdag 28 december 2023 @ 16:00 |
Je kan natuurlijk ook gewoon uit een rijdende trein springen na een ruzie met de conducteur. Of het een goed plan is valt te bezien ![]() ![]() https://www.hln.be/binnen(...)-en-sterft~a058c5ca/ | |
Peterselieman | donderdag 28 december 2023 @ 20:23 |
De Italiaanse spoorwegen willen de Spaghettiboemel laten rijden tussen Milaan en Ljubljana. Ik hoop dat het geen vroege grap is, want de dienst zou vanaf 1 april van start moeten gaan https://www.treinenweb.nl(...)ovenie-in-zicht.html | |
spectrumanalyser | vrijdag 29 december 2023 @ 18:50 |
De verbinding tussen Alkmaar en Haarlem was al niet veel. Nu stopt de stoptrein ook nog eens 5 minuten extra op Uitgeest. En alles staat op een hoopje bij elkaar. Spoor 1 lijkt buiten gebruik. De stoptrein in de richting Haarlem komt op spoor 4B. De stoptrein in de richting Alkmaar komt op spoor 4A. En dat net op hetzelfde moment. Ander iets; er 'woont' al weken een meneer op station Heiloo in het wachthokje. De conducteurs zijn in de winter mild, ze sturen niemand weg. In de stopper naar Haarlem wist de conducteur dit te vertellen, waarbij er ook nog een persoon zonder vast woonadres in de trein aanwezig was, zonder kaartje, waarbij de conducteur het ook wel prima vind. soortvan kerstgedachte? | |
Ireyon | vrijdag 29 december 2023 @ 20:37 |
Zodat je kunt overstappen van/naar de sprinter naar Amsterdam.. | |
spectrumanalyser | vrijdag 29 december 2023 @ 20:39 |
Dat is een heel goed punt. Alleen die 5 of 6 minuten wachttijd is mij een raadsel. Zelfs de OBIS van de SLT snapt het niet. Bij de normale dienstregeling is die wachttijd er niet. alleen deze week, een soort aparte kerst-dienstregeling, was dat het geval. | |
derLudolf | vrijdag 29 december 2023 @ 21:57 |
7u over nog geen 500km. Klinkt wel als een boemel ja ![]() Jammer dat het niet een maand eerder is, aangezien ik in maart in Slovenië ben. | |
derLudolf | vrijdag 29 december 2023 @ 22:11 |
Iemand nog inspiratie voor een oudejaarsrondje door Duitsland vanaf Haren (Ems)? Wil tussen 8 en 9 vertrekken en rond 21u weer terug zijn. RE2/RE42 vanuit Münster ken ik wel onderhand, dacht aan de RE7. Rijdt er nog wat afwijkende met n-wagens of oude locs? | |
Ireyon | vrijdag 29 december 2023 @ 23:51 |
De sprinter vanuit Zaandam komt aan op minuut :12. Van spoor 3 naar spoor 4B is een scheve cross-platform met een overstapnorm van 3 minuten, dus de aansluitende sprinter richting Alkmaar vertrekt op minuut :15 ipv :11. De andere kant op vertrekt de sprinter richting Zaandam op minuut :18, de sprinter vanuit Alkmaar moet dus aankomen op minuut :15 ipv :19. Soms vertrekt de sprinter naar Zaandam toch nog van spoor 1B, dus komt de sprinter uit Alkmaar nóg een minuut eerder aan om :14 om een perron af/op overstap van 4 minuten mogelijk te maken. In dat geval vertrekt de sprinter richting Alkmaar van spoor 1A zodat ook in die richting de overstap haalbaar blijft. Dit is al jarenlang het standaardpatroon voor deze sprinters wanneer de IC Alkmaar-Maastricht niet meer rijdt 's, maar die is met de nieuwe dienstregeling vaker komen te vervallen ten gunste van een mooie kwartiersligging met de IC Enkhuizen-Maastricht op de A2-corridor. | |
derLudolf | zaterdag 30 december 2023 @ 01:11 |
Hmm, ik dacht Münster->Hagen RE7 Hagen->Köln RB25 maar ja daar ligt een brug er uit ![]() Toen viel m'n oog op de RE49. Die rijdt niet in het weekend ![]() En de RE2 lijkt ook niet te rijden op de terugweg ![]() | |
derLudolf | zaterdag 30 december 2023 @ 01:18 |
Ok Haren>Münster / RE15 Münster>Essen / RE2 Essen>Hagen RE16 Hagen>Köln RE7 Rondbanjeren in Köln. Afhankelijk van hoeveel zin ik heb: RE7 direct naar Münster of met de RE6 naar Düsseldorf, RE13 Hamm en vanaf daar de RE7 naar Münster | |
b2py | zaterdag 30 december 2023 @ 04:51 |
Hoax, treinen in Japan rijden niet altijd op tijd. Shinkansen vertrok twee minuten te laat. | |
MTL | zaterdag 30 december 2023 @ 11:18 |
Joh ![]() De laatste keer dat ik in Japan was, hadden mijn treinen in ongeveer 1 op de 5 gevallen een vertraging van 5 minuten of meer, ook de Shinkansen (hoewel het vooral op die enkelsporige smalspoorlijntjes voorkwam). En geloof maar niet dat er iemand langskwam om excuses of wat dan ook aan te bieden, zoals je zo vaak in de media leest ![]() Maar goed, ik was er op vakantie en heb in alle gevallen toch eventuele aansluitingen gehaald, dus lekker belangrijk, maar na alle ophemelende verhalen over hoe perfect Japan toch wel niet was qua treinpunctualiteit viel mij dat toch wel even tegen. | |
Pino112 | zaterdag 30 december 2023 @ 11:26 |
Wel op rails of magneet? | |
b2py | zaterdag 30 december 2023 @ 12:48 |
We kwamen aan met 5 min vertraging, was een oproep dat we op de website van JR East een vertragingsbewijs konden ophalen. Heb wel het idee dat de shinkansen veel sneller accelereert dan de TGV en de ICE. Maar goed, het is holiday season en de perrons stonden tot de nok toe gevuld met reizigers en dito begeleiders. | |
derLudolf | zaterdag 30 december 2023 @ 12:57 |
RE16 werd RB40 Mooi traject wel, langs de Ruhr. RE7 wordt RE13 naar Düsseldorf gevolgd door RE5 naar Köln. Pak terug wel de RE7 helemaal. Spoor 9 en 11 in Münster waren op last van de instanties buiten gebruik. Geen idee waarom. | |
Zomaarevenkijken | zaterdag 30 december 2023 @ 21:58 |
Poolse treintjes hacken. | |
Mr_Klaasje | zondag 31 december 2023 @ 09:22 |
Ik denk dat het wel meevalt. Het vermogen van een N700 is redelijk vergelijkbaar met een dubbele Euroduplex onder 25 kv tegen een 5% lager leeggewicht. Wat wel scheelt is dat de infrastructuur van Shinkansen overal snel is. TGV's en ICE's komen genoeg infrastructuur tegen die een serieuze beperking voor de aanzet is. Bekijk maar het uitrijden van Parijs of Keulen. | |
b2py | zondag 31 december 2023 @ 10:13 |
Zie wel dat de n700 veel meer (kleinere) motoren heeft tov de duplex, maakt dat nog uit? Ik zat overigens in een E7, die volgens wiki een acceleratie heeft van 1,6km/h/s. N700 zit op 2,6 km/h/s, kan die van een duplex niet vinden. En ps, volgens mij is een dubbele duplex meer dan 10% zwaarder dan een N700 | |
ReisT | zondag 31 december 2023 @ 11:40 |
Het zal zeker helpen dat er meer aangedreven assen zijn. Ter vergelijking, een ICE4 heeft een acceleratie van 1,9km/h/s. | |
Mr_Klaasje | zondag 31 december 2023 @ 12:06 |
Meer assen zijn vooral voordelig bij zeer lage snelheden. |