Fles' Travelsnacks, part 147BestemmingOslo, Noorwegen
Datum / data30 november t/m 4 december 2023
BeweegredenDe personeelsvereniging organiseerde iets. Collegaatje wilde graag met haar man, maar ja kindjes lang alleen dus kanniet kanniet. Ik wilde ook graag maar ja als single opgeven is NOG duurder etc. Lang verhaal kort, collegaatje ging met mij
VervoerJa, boot en bussen. En ook nog een stukje tram.
VoorbereidingenJa, niks, want aan PV overgelaten. Wel boekje gemaakt voor collega en mijzelf. Lang verhaal kort, volgende keer zit ik in de PV en maak ik een boekje voor iedereen
AanradersHet Fram-museum over de pool-expedities van Amundsen, Nansen, Scott en alle anderen is echt super boeiend. Veel langer in zoetgeweest dan gedacht eigenlijk. Qua eten: Den Glade Gris (de blije big) bij het Slottsparken. Super lekker gegeten en alleszins betaalbaar. En heel gezellig ook!
AfradersMwoa, geen alcohol drinken tenzij je centen zat hebt

Maar ja dat weet je van tevoren
Foto's!Eigenlijk begon de reis woensdag 29 november al. Omdat we donderdag hondsvroeg zouden vertrekken moesten we vast in Arnhem een hotelletje regelen. Deze taxi bracht ons om half vijf ruim op tijd naar het startpunt. En aan 40 euro voor 3,5 km mocht ik er wel een foto van maken ook, vond ik zelf.
![01.jpg]()
Dit was de excursiebus die al klaarstond bij kantoor toen we aankwamen. Was wel fijn want het was aardig frips.
![02.jpg]()
Rond een uur of acht waren we al tussen Osnabrück en Bremen aanbeland en was het tijd voor een kop koffie bij een tankstation.
![03.jpg]()
Ruim op tijd in Kiel aangekomen, waar wat sneeuw lag. Hier poseert yours truly met de bus.
![04.jpg]()
Vlak voordat je uit Kiel echt het ruime sop kiest, passeer je dan het
Marinemonument van Laboe.
![05.jpg]()
Idyllisch portret van collegaatje en mij samen op de boot
![06.jpg]()
Tijd voor een potje Noors bier, gelukkig staat de wisselkoers goed

Eurootje of 7 was dit (0,6 liter).
![07.jpg]()
Allengs werd het donker en na een tijdje passeerden we de
Storebæltsbroen in Denemarken.
![08.jpg]()
Zoals je in je boekje hebt kunnen lezen

zijn de Noren rond deze tijd van het jaar erg druk met het bouwen van
pepperkakehus, dus ook het personeel van de boot had zich uitgesloofd.
![09.jpg]()
Hoe dan ook, na een heerlijk dinerbuffet aan boord gingen we slapen. Keurige tweepersoonshut ook

Niks geen gedonderjaag met stapelbedden n shit. Prima

![34.jpg]()
Volgende ochtend werden we wakker en gingen we rond zonsopkomst even aan dek kijken in de Oslofjord. Het vroor een graadje of 10. Schitterend uitzicht
![10.jpg]()
![11.jpg]()
We waren natuurlijk veel te vroeg bij het hotel dus de kamers waren nog niet klaar. Dus gingen we even een rondje rijden door de stad, met een wandeling in het Vigelandspark. Daar staat eoa zuil die helemaal opgebouwd is uit menselijke lichamen. Nou ja niet echt natuurlijk. U begrijpt het wel.
![12.jpg]()
Daarna hadden we een stadswandeling langs wat highlights van Oslo. Zoals het koninklijk paleis.
![13.jpg]()
En rond een uur of half vier kwamen we aan bij Festning Akershus. Schitterend uitzicht over de Oslofjord.
![14.jpg]()
![15.jpg]()
![16.jpg]()
's Avonds heerlijk gegeten bij
Den Glade Gris.
![17.jpg]()
![18.jpg]()
Zaterdagochtend, onvoorstelbaar, nog maar een week geleden, trokken we ons eigen plan. Eerst kwamen we deze meneer tegen die een sneeuwkasteel aan het bouwen was met een plamuurmes en zo. Erg cool.
![19.jpg]()
Daarna wilden we naar de museum van Bygdøy, met de pont. Heel eind gelopen, hoop ponten gezien, maar die naar Bygdøy? Vaart tussen oktober en april niet
![20.jpg]()
Dus wij met overvolle bus 30 naar het
Norsk Folkemuseum, waar een kerstmarkt aan de gang was.
![21.jpg]()
![24.jpg]()
"Broccoli eten kan morgen ook nog, maar vandaag is het tijd voor een ijsje van..."
![25.jpg]()
Daarbinnen was ook nog het Norsk Farmasimuseum, een historisch ingerichte apotheek eigenlijk.
![23.jpg]()
Enne, weet u nog...?
![22.jpg]()
Wat verderop kon je ook marshmallows roosteren boven een vuurtje, dus dat heb ik ook voor het eerst van mijn leven gedaan

Ging goed jonge
![26.jpg]()
![27.jpg]()
Daarna pakten we de bus door naar het Fram-museum, gebouwd rondom het poolschip FRAM (Noors voor "Voorwaarts!") waarmee rond 1900 een drietal expedities in de koude wateren ondernomen zijn. Super interessant! Hier een maquette van het schip tijdens een overwintering ergens n Noord-Canada.
![28.jpg]()
Het gebouw zelf.
![29.jpg]()
Ergens een straatje waar we moesten wachten op de bus terug
![30.jpg]()
En rond een uur of vijf waren we weer terug in het hotel. Even uitzakken, en om half zeven gingen we weer de stad in voor de kerstmarkt. Spikkerstua.
![31.jpg]()
Heel eind gelopen, ook nog weer op zoek naar wat kerst-souvenirtjes voor collega en haar gezin. Uiteindelijk met de tram weer terug gegaan. Sommige trams waren ook helemaal feestelijk uitgedost.
![32.jpg]()
En zondagochtend konden we nog even uitslapen, rustig ontbijten en rond lunchtijd weer naar de boot. Daar ligt ie, achter die vrachtwagen.
![33.jpg]()
Eerst even een broodje garnalen en een miniatuurtje voor de souvenirkast, en daarna een anderhalf uur durende scrub-massagebehandeling. En nog even een kwartiertje in de jacuzzi gezeten, heerlie de peerlie

Daarna bier, diner, slapen, in Kiel lag een hoop sneeuw en we zijn de hele maandag bezig geweest om weer thuis te komen. Geweldigenoten!
![35.jpg]()
![36.jpg]()