abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 november 2023 @ 20:54:24 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_211248057



danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg Fred Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
anoniconnew.png Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
mokum60.png DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit..
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dienstmededeling

En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

  donderdag 9 november 2023 @ 20:55:58 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_211248069
En meteen een nieuwtje... Britse vervoeder LNER heeft een bestelling voor 10 treinstellen geplaatst bij CAF Rail UK.

twitter


Deze treinstellen gaan hun huidige vloot van "Intercity 225"-treinen vervangen. Ze zijn 10 bakken lang en kunnen rijden op bovenleiding, diesel en accu. Aflevering verwacht vanaf 2027.
pi_211249671
Wat een goeie koplampen deze topic <3
Bier.
pi_211249675
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 20:55 schreef James1988 het volgende:
Deze treinstellen gaan hun huidige vloot van "Intercity 225"-treinen vervangen. Ze zijn 10 bakken lang en kunnen rijden op bovenleiding, diesel en accu. Aflevering verwacht vanaf 2027.
Hoe hard gaan ze op diesel en batterij?
Bier.
  vrijdag 10 november 2023 @ 00:30:42 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_211249737
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 00:12 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Hoe hard gaan ze op diesel en batterij?
Voor zover ik weet is de bedoeling max 90 mph. Dat is voldoende voor de niet-geëlektrificeerde routes langs het LNER-netwerk.
  vrijdag 10 november 2023 @ 08:42:42 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_211250593
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 20:55 schreef James1988 het volgende:
En meteen een nieuwtje... Britse vervoeder LNER heeft een bestelling voor 10 treinstellen geplaatst bij CAF Rail UK.

[ twitter ]

Deze treinstellen gaan hun huidige vloot van "Intercity 225"-treinen vervangen. Ze zijn 10 bakken lang en kunnen rijden op bovenleiding, diesel en accu. Aflevering verwacht vanaf 2027.
Wat een fantasieloos kutontwerp weer.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_211250654
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 november 2023 08:42 schreef Duvel het volgende:

[..]
Wat een fantasieloos kutontwerp weer.
Ja in het VK doen ze echt moeite om treinen zo lelijk mogelijk te maken.
Bier.
  vrijdag 10 november 2023 @ 12:41:10 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_211252420
Een paar jaar geleden heeft CAF vergelijkbare units gebouwd voor TransPennine Express, die vind ik er toch wel erg chique uit zien :s)


Foto: Michael McNiven
pi_211253903
Soort platypus
pi_211254476
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 12:41 schreef James1988 het volgende:
Een paar jaar geleden heeft CAF vergelijkbare units gebouwd voor TransPennine Express, die vind ik er toch wel erg chique uit zien :s)

[ afbeelding ]
Foto: Michael McNiven
Alleen die gaan juist alweer buiten dienst per december: https://www.railmagazine.(...)ress-to-axe-novas-3s
  vrijdag 10 november 2023 @ 17:35:30 #11
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_211254749
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 16:58 schreef tripel7 het volgende:

[..]
Alleen die gaan juist alweer buiten dienst per december: https://www.railmagazine.(...)ress-to-axe-novas-3s
Dat gaat over de Nova 3, een getrokken combinatie (met een Stadler lok). Die van het eerdere plaatje is de Nova 2.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:21:34 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_211257399
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 12:41 schreef James1988 het volgende:
Een paar jaar geleden heeft CAF vergelijkbare units gebouwd voor TransPennine Express, die vind ik er toch wel erg chique uit zien :s)

[ afbeelding ]
Foto: Michael McNiven
Nee, niet chique. Gewoon weer zo'n "kijk-mij-eens-gestroomlijnd-zijn"-neus met foliebestickering.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:37:37 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_211257560
¯\_(ツ)_/¯
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:46:47 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_211257687
Ja, dat.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 10 november 2023 @ 22:08:48 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_211257986
TrenItalia heeft 30 meer ETR1000 stellen besteld met een optie van nog eens 10 stuks. Deze serie zal technisch ook geschikt worden gemaakt voor Nederland

https://www.treinenweb.nl(...)or-in-nederland.html
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 10 november 2023 @ 22:20:52 #16
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_211258130
Hij is pas geschikt als ie een voertuigvergunning voor Nederland heeft.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 11 november 2023 @ 17:01:39 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_211263989
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_211265075
verrek, daar heeft al die tijd het V250 materieel gestaan.
je kan het een heel klein beetje zien vanaf Streetviews
https://www.google.nl/map(...)384!8i8192?entry=ttu

op de sattelietfoto staan de stellen er (nog) niet.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 11 november 2023 @ 19:42:17 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_211265607
In Zwitserland hebben ze de overtreffende trap van treinvervangend vervoer, namelijk de treinvervangende helikopter.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_211269958
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 november 2023 19:42 schreef Peterselieman het volgende:
In Zwitserland hebben ze de overtreffende trap van treinvervangend vervoer, namelijk de treinvervangende helikopter.
Wanneer je als journalist besluit dat een samenvatting van youtube video schrijven ook journalistiek is:
pi_211286454
https://nos.nl/regio/utre(...)ens-prorail-te-groot

Begrijp ik goed dat ProRail 9 maanden een onveilige situatie heeft geaccepteerd en nu plots tot de conclusie komt dat acuut gevaar voor iedereen is ontstaan?
pi_211286604
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 21:29 schreef b2py het volgende:
https://nos.nl/regio/utre(...)ens-prorail-te-groot

Begrijp ik goed dat ProRail 9 maanden een onveilige situatie heeft geaccepteerd en nu plots tot de conclusie komt dat acuut gevaar voor iedereen is ontstaan?
Het is nu pas herfst.
  maandag 13 november 2023 @ 23:23:18 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_211287985
Assentellers gebruiken i.p.v. spoorstroomlopen?

Of prikspanning zoals in het noorden, al schijnen dieren daar wel gevoeliger voor te zijn.
  maandag 13 november 2023 @ 23:38:19 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_211288137
Op een tweetal routes rijdt de Britse vervoeder Transport for Wales met loc-getrokken treinen: Cardiff - Holyhead v.v. en Cardiff - Manchester v.v..

Deze treinen bestaan uit een locomotief van het type Class 67, twee tweedeklasrijtuigen van het type Mark 4, een restauratiewagen Mk4, een eersteklasrijtuig Mk4 en een "Driving Van Trailer" (stuurrijtuig zonder zitplaatsen).



Reizigers in 1e klas kunnen een maaltijd nuttigen aan boord van de trein, die ter plekke wordt bereid.

Dat heb ik vandaag gedaan, tussen Crewe en Cardiff heb ik kunnen genieten van het uitzicht en van zeer lekker eten:



Voorgerecht: soep van gebraden rode paprika's.
Hoofdgerecht: langzaam gegaarde lamsschenkel met aardappelpuree, sperziebonen en jus
Nagerecht: citroen-sponspudding met citroenroomvla.

En lekker dat het was. Het was echt heel erg goed. Mocht je eens in de buurt zijn en in de gelegenheid verkeren om deze trein te nemen, zeker doen.

Prijskaartje: een vervoerbewijs 1e klas, daarbovenop £19 voor een tweegangenmaaltijd of £22 voor een driegangenmaaltijd.
pi_211288921
Ziet er goed uit! Fijne vakantie ^O^
  dinsdag 14 november 2023 @ 07:24:54 #26
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_211288935
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2023 23:23 schreef James1988 het volgende:
Assentellers gebruiken i.p.v. spoorstroomlopen?

Of prikspanning zoals in het noorden, al schijnen dieren daar wel gevoeliger voor te zijn.
Hoe hard mag je op die lijn? Ik dacht 40, dan kun je ook nog pedalen toevoegen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 14 november 2023 @ 07:59:17 #27
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_211289090
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 november 2023 07:24 schreef Duvel het volgende:

[..]
Hoe hard mag je op die lijn? Ik dacht 40, dan kun je ook nog pedalen toevoegen.
Deels 40, deels 60.
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 14 november 2023 @ 10:56:21 #28
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_211291049
https://www.railtech.com/(...)er-prices/?gdpr=deny

quote:
New Dutch player Heuro to compete with Eurostar to lower prices

The Eurostar is gaining more and more future competitors Shutterstock
The brand-newly established railway company Heuro aims to be the alternative to Eurostar between Amsterdam, Paris and London from 2028. RailTech spoke to Dutch founder Roemer van den Biggelaar. “We just want lower prices and more people off planes and on trains”.
  Moderator dinsdag 14 november 2023 @ 12:02:57 #29
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211291811
quote:
Stopt ie ook in Hoogeveen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_211294145
Met vriendelijke groet,

Jan Mastwijk.
Bier.
pi_211294538
GDL heeft weer stakingen aangekondigd, nog onbekend wanneer maar binnernkort:
https://www.deutschebahn.(...)gsfahrplan--12466822

Mocht iemand hier van plan zijn de gaan treinen in DE, incl. ikzelf, veel succes gewenst.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_211295879
Waar staken ze voor?
Bier.
  Moderator dinsdag 14 november 2023 @ 19:03:25 #33
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211295964
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 18:54 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Waar staken ze voor?
Dat de naam DB Netze behouden blijft :D

Wist je trouwens dat GO in DB InfrGO staat voor gemeinwohlorientiert?
:') :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 14 november 2023 @ 19:45:45 #34
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_211296505
Bij onze zuiderburen is het ook weer fout gegaan:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231114_93980067
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 14 november 2023 @ 19:57:56 #35
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_211296761
Wat een ravage zeg :X

Die ene Break van de NMBS kun je ook wel bijna een enkeltje sloop geven
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_211296857
Pas in 2028 zal ICM (Koploper) van het spoor verdwijnen. Alle 86 stellen krijgen een opknapbeurt in Onnen.

bron: https://www.facebook.com/(...)ts/6079189695517717/
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_211297617
Voor degene die de komende dagen naar/in Duitsland willen treinen,

even kijken of het wel rijdt.

https://www.bild.de/geld/(...)d-86098684.bild.html
stupidity has become as common as common sense was before
  woensdag 15 november 2023 @ 07:23:38 #38
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_211300200
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 20:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
Pas in 2028 zal ICM (Koploper) van het spoor verdwijnen. Alle 86 stellen krijgen een opknapbeurt in Onnen.

bron: https://www.facebook.com/(...)ts/6079189695517717/
Dat is toch geen opknapbeurt? Ik dacht dat ze iets aan het casco gingen doen...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 15 november 2023 @ 09:00:51 #39
147316 crew  DJMO
#trut
pi_211300808
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 21:00 schreef marcb1974 het volgende:
Voor degene die de komende dagen naar/in Duitsland willen treinen,

even kijken of het wel rijdt.

https://www.bild.de/geld/(...)d-86098684.bild.html
Het is de laatste week sowieso al ruk tussen Arnhem en Emmerich. Afgelopen maandag heb ik bus sb58 moeten nemen om terug te komen in Nederland :')
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Redactie Sport woensdag 15 november 2023 @ 12:38:41 #40
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_211302922
Een voorbeeld van hoe de spoorwegen in Frankrijk allemaal op Parijs gericht zijn:

twitter
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator woensdag 15 november 2023 @ 12:53:46 #41
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211303080
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:38 schreef dennistd het volgende:
Een voorbeeld van hoe de spoorwegen in Frankrijk allemaal op Parijs gericht zijn:

[ twitter ]
Met de auto doe je er net zo lang over als over het klassieke spoor. In dat opzicht is de optie via Parijs niet zo slecht. Totdat je de prijs bekijkt denk ik :D

Hoe hard wordt er in Frankrijk op het klassieke spoor gereden?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 15 november 2023 @ 13:36:26 #42
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_211303658
Op het klassieke spoor wordt meestal 160 gereden.

Er zijn wel klassieke lijnen met hogere snelheden (tot 220 km/h) maar dat is vooral op routes richting Parijs.

(volgens de kaart met maximum snelheden van openrailwaymap.org)
pi_211304074
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:38 schreef dennistd het volgende:
Een voorbeeld van hoe de spoorwegen in Frankrijk allemaal op Parijs gericht zijn:

[ twitter ]
Als je naar de inrichting van het land kijkt ook vrij logisch toch?
  woensdag 15 november 2023 @ 15:31:46 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_211304610
En ook wanneer je naar het terrein kijkt, het Centraal Massief ligt nogal in de weg.
  woensdag 15 november 2023 @ 15:47:26 #45
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_211304733
Langs de Middelandse zeekust moet die trein zich over een zeer drukke spoorlijn wurmen en heeft hij veel stops. Pas tussen Narbonne en Carcassonne kan doorgereden worden. Dat hij een gemiddelde boven de 100 km/h per uur haalt is eigenlijk best netjes.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mr_Klaasje op 15-11-2023 16:09:00 ]
  Moderator woensdag 15 november 2023 @ 15:57:53 #46
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211304799
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 15:47 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Langs de Middelandse zeekust moet die trein zich over een zeer drukke spoorlijn wurmen en heeft hij veel stops. Pas tussen Bayonne en Carcassonne kan doorgereden worden. Dat hij een gemiddelde boven de 100 km/h per uur haalt is eigenlijk best netjes.
Vorig jaar vanaf Nice naar Parijs gegaan per trein, inderdaad, het stuk langs de kust schiet niet op (ok dat traject gaat de trein die jij bedoelt niet over), Nice AIX en Provence dus net zo lang als vanaf daar naar Parijs, beide ongeveer 3 uur.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 15 november 2023 @ 17:11:04 #47
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_211305365
Er zijn in die regio wel projecten gaande om de boel te verbeteren, gelukkig. :Y

https://www.lignenouvelle-provencecotedazur.fr/
pi_211305870
Er zijn, in België, plannen voor een trein van Oostende naar Bratislava. Via Luik, Keulen, Dresden en Praag.

https://www.hln.be/reizen(...)bratislava~aea7aee0/
stupidity has become as common as common sense was before
pi_211305897
Kom maar op met die grappen over de Veurne - Seraing Oriënt Express :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_211306113
Nou ja, er is een Nederlandse ondernemer die denkt dat je in Italie (het door Hitachi opgekochte AnsaldoBreda) hogesnelheidstreinen kunt kopen die daadwerkelijk inzetbaar zijn.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_211306718
Waarom niet? Die treinen rijden al overal in Europa
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')