ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling
En meteen een nieuwtje... Britse vervoeder LNER heeft een bestelling voor 10 treinstellen geplaatst bij CAF Rail UK.
twitter
Deze treinstellen gaan hun huidige vloot van "Intercity 225"-treinen vervangen. Ze zijn 10 bakken lang en kunnen rijden op bovenleiding, diesel en accu. Aflevering verwacht vanaf 2027.
Op donderdag 9 november 2023 20:55 schreef James1988 het volgende: Deze treinstellen gaan hun huidige vloot van "Intercity 225"-treinen vervangen. Ze zijn 10 bakken lang en kunnen rijden op bovenleiding, diesel en accu. Aflevering verwacht vanaf 2027.
Op donderdag 9 november 2023 20:55 schreef James1988 het volgende: En meteen een nieuwtje... Britse vervoeder LNER heeft een bestelling voor 10 treinstellen geplaatst bij CAF Rail UK.
Deze treinstellen gaan hun huidige vloot van "Intercity 225"-treinen vervangen. Ze zijn 10 bakken lang en kunnen rijden op bovenleiding, diesel en accu. Aflevering verwacht vanaf 2027.
Wat een fantasieloos kutontwerp weer.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 10 november 2023 12:41 schreef James1988 het volgende: Een paar jaar geleden heeft CAF vergelijkbare units gebouwd voor TransPennine Express, die vind ik er toch wel erg chique uit zien
Op vrijdag 10 november 2023 12:41 schreef James1988 het volgende: Een paar jaar geleden heeft CAF vergelijkbare units gebouwd voor TransPennine Express, die vind ik er toch wel erg chique uit zien
TrenItalia heeft 30 meer ETR1000 stellen besteld met een optie van nog eens 10 stuks. Deze serie zal technisch ook geschikt worden gemaakt voor Nederland
Begrijp ik goed dat ProRail 9 maanden een onveilige situatie heeft geaccepteerd en nu plots tot de conclusie komt dat acuut gevaar voor iedereen is ontstaan?
Begrijp ik goed dat ProRail 9 maanden een onveilige situatie heeft geaccepteerd en nu plots tot de conclusie komt dat acuut gevaar voor iedereen is ontstaan?
Op een tweetal routes rijdt de Britse vervoeder Transport for Wales met loc-getrokken treinen: Cardiff - Holyhead v.v. en Cardiff - Manchester v.v..
Deze treinen bestaan uit een locomotief van het type Class 67, twee tweedeklasrijtuigen van het type Mark 4, een restauratiewagen Mk4, een eersteklasrijtuig Mk4 en een "Driving Van Trailer" (stuurrijtuig zonder zitplaatsen).
Reizigers in 1e klas kunnen een maaltijd nuttigen aan boord van de trein, die ter plekke wordt bereid.
Dat heb ik vandaag gedaan, tussen Crewe en Cardiff heb ik kunnen genieten van het uitzicht en van zeer lekker eten:
Voorgerecht: soep van gebraden rode paprika's. Hoofdgerecht: langzaam gegaarde lamsschenkel met aardappelpuree, sperziebonen en jus Nagerecht: citroen-sponspudding met citroenroomvla.
En lekker dat het was. Het was echt heel erg goed. Mocht je eens in de buurt zijn en in de gelegenheid verkeren om deze trein te nemen, zeker doen.
Prijskaartje: een vervoerbewijs 1e klas, daarbovenop £19 voor een tweegangenmaaltijd of £22 voor een driegangenmaaltijd.
New Dutch player Heuro to compete with Eurostar to lower prices
The Eurostar is gaining more and more future competitors Shutterstock The brand-newly established railway company Heuro aims to be the alternative to Eurostar between Amsterdam, Paris and London from 2028. RailTech spoke to Dutch founder Roemer van den Biggelaar. “We just want lower prices and more people off planes and on trains”.
Met de auto doe je er net zo lang over als over het klassieke spoor. In dat opzicht is de optie via Parijs niet zo slecht. Totdat je de prijs bekijkt denk ik
Hoe hard wordt er in Frankrijk op het klassieke spoor gereden?
Langs de Middelandse zeekust moet die trein zich over een zeer drukke spoorlijn wurmen en heeft hij veel stops. Pas tussen Narbonne en Carcassonne kan doorgereden worden. Dat hij een gemiddelde boven de 100 km/h per uur haalt is eigenlijk best netjes.
[ Bericht 1% gewijzigd door Mr_Klaasje op 15-11-2023 16:09:00 ]
Op woensdag 15 november 2023 15:47 schreef Mr_Klaasje het volgende: Langs de Middelandse zeekust moet die trein zich over een zeer drukke spoorlijn wurmen en heeft hij veel stops. Pas tussen Bayonne en Carcassonne kan doorgereden worden. Dat hij een gemiddelde boven de 100 km/h per uur haalt is eigenlijk best netjes.
Vorig jaar vanaf Nice naar Parijs gegaan per trein, inderdaad, het stuk langs de kust schiet niet op (ok dat traject gaat de trein die jij bedoelt niet over), Nice AIX en Provence dus net zo lang als vanaf daar naar Parijs, beide ongeveer 3 uur.
Nou ja, er is een Nederlandse ondernemer die denkt dat je in Italie (het door Hitachi opgekochte AnsaldoBreda) hogesnelheidstreinen kunt kopen die daadwerkelijk inzetbaar zijn.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Het is de laatste week sowieso al ruk tussen Arnhem en Emmerich. Afgelopen maandag heb ik bus sb58 moeten nemen om terug te komen in Nederland
Dat is nog te doen wanneer er geen hele rij voor de bus staat te wachten. Afelopen zomer ook meegemaakt, trein gaat niet verder dan Emmerich en met een fiets mag je dan in ieder geval tot Zevenaar zelf trappen, dan trapten we maar door tot Arnhem.
Ook zo lekker op dat traject is Wesel als beginstation. Denk je, oh beginstation dan kan de fiets er zeker mee want een brutaal mens heeft de halve wereld tenslotte. Nee dan hoor je op station Wesel dat de trein uit Koblenz niet verder ging dan Oberhausen en daar omkeerde ivm eerder opgelopen vertraging. Uiteindelijk wel in Mainz aangekomen, twee uur later dan gepland. Ik dacht dat alles in Duitsland zo Gründlich was, behalve DB dan.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
Op woensdag 15 november 2023 18:29 schreef spectrumanalyser het volgende: Nou ja, er is een Nederlandse ondernemer die denkt dat je in Italie (het door Hitachi opgekochte AnsaldoBreda) hogesnelheidstreinen kunt kopen die daadwerkelijk inzetbaar zijn.
Nou ja, er is een Nederlandse forumuser die denkt dat er niets veranderd is sinds de Japanners het overnamen.
Heuro heeft het idee gewoon afgekeken van concurrent qbuzz/Trenitalia
[..] Dat is nog te doen wanneer er geen hele rij voor de bus staat te wachten. Afelopen zomer ook meegemaakt, trein gaat niet verder dan Emmerich en met een fiets mag je dan in ieder geval tot Zevenaar zelf trappen, dan trapten we maar door tot Arnhem.
Ook zo lekker op dat traject is Wesel als beginstation. Denk je, oh beginstation dan kan de fiets er zeker mee want een brutaal mens heeft de halve wereld tenslotte. Nee dan hoor je op station Wesel dat de trein uit Koblenz niet verder ging dan Oberhausen en daar omkeerde ivm eerder opgelopen vertraging. Uiteindelijk wel in Mainz aangekomen, twee uur later dan gepland. Ik dacht dat alles in Duitsland zo Gründlich was, behalve DB dan.
Tot aan de maand werkzaamheden tussen emmerich en arnhem had ik eigenlijk weinig problemen op dit traject. Maar toen ik terugkwam van vakantie? Een en al ellende: problemen aan het spoor; problemen in de materieel inzet; vervangend vervoer dat gezegd wordt ingezet te worden maar nergens terug te vinden is. Het is echt zo'n drama dat ik in staat ben om naar Aken te reizen ipv Emmerich (in de ijdele hoop dat het daar wel normaal rijdt.)
Ik zit nu in de trein onderweg van Gronau naar Frankfurt. Tot nu toe lijken deze treinen (RB51 Dortmund, RE34 Siegen, RE99 Frankfurt) allemaal te rijden ondanks de staking. Benieuwd of het zo blijft
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op donderdag 16 november 2023 09:38 schreef dennistd het volgende: Ik zit nu in de trein onderweg van Gronau naar Frankfurt. Tot nu toe lijken deze treinen (RB51 Dortmund, RE34 Siegen, RE99 Frankfurt) allemaal te rijden ondanks de staking. Benieuwd of het zo blijft
Uiteindelijk volgens planning aangekomen? Een flinke zit, Frankfurt a/M met Nahverkehr
[..] Uiteindelijk volgens planning aangekomen? Een flinke zit, Frankfurt a/M met Nahverkehr
Planning was aankomst om 15.38u, uiteindelijk om 17.39u (+121) aangekomen op Frankfurt(Main) Hbf. Eerste trein Gronau-Dortmund (v 9.20u) ging goed, vertrek Dortmund ook (al was er wel een spoorwijziging van 31 naar 11). Bij Hohenlimburg ging het in de RE34 mis: hier hebben we 50 minuten stilgestaan. Oorzaak bleek een door de staking achtergebleven autotrein aan het perron van Altena, waardoor tegentreinen een flink stuk links moesten rijden. Trein keerde uiteindelijk (naar wat ik toen nog dacht) door de vertraging in Kreuztal ipv door te rijden naar Siegen Hbf. Alternatief was de RE34 op 15 minuten achter ons, gereden door de HLB met een losse Lint. Ben dus al iets eerder overgestapt om een zitplaats te hebben daarin. Helaas bleek na vertrek uit Lennestadt-Altenhundem dat de Fahrdienstleiter van Siegen Hbf was gaan staken...
Zou nog geen probleem zijn: onze HLB RE34 zou keren in Siegen-Weidenau, en de aansluitende RE 99 naar Frankfurt had daar ook tijdelijk zijn beginpunt. In Kreuztal eeuwig gestaan omdat er nog een trein voor ons zou staan, uiteindelijk keerde ook deze trein hier al. Vervolgens met een overvolle gelede bus (met heel handig een defecte 3e deur) naar Weidenau. Hier nog 4 minuten over om de RE 99 naar Frankfurt te halen dus maar even een sprintje getrokken om niet nog twee uur extra vertraging op te lopen. Blijkbaar had ook niemand gelezen dat de trein vanaf dit station zou rijden, want bij vertrek om 15.54u zaten er maar een stuk of vijf reizigers in.
Maar goed, ik ben er
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Een schijnbaar dronken machinist heeft donderdagavond zijn trein achtergelaten in het station van Opzullik (Silly) in de provincie Henegouwen nadat hij een halte had gemist en mogelijk ook twee rode seinen zou hebben genegeerd. De NMBS is met een intern onderzoek gestart.
stupidity has become as common as common sense was before
“Ze bleef zich verontschuldigen. We zaten verzameld in een wagon. We waren met ongeveer 25”, aldus een getuige. “Er zou een bus ons komen ophalen, maar die reed de verkeerde kant op. Vervolgens kwam er nog een chauffeur aan, maar die was volgens de treinbegeleider niet bevoegd om passagiers te vervoeren.”
Na deze opeenvolging van incidenten arriveerde de shuttle uiteindelijk aan het station van Opzullik, na ongeveer drie uur wachten."
[..] “Ze bleef zich verontschuldigen. We zaten verzameld in een wagon. We waren met ongeveer 25”, aldus een getuige. “Er zou een bus ons komen ophalen, maar die reed de verkeerde kant op. Vervolgens kwam er nog een chauffeur aan, maar die was volgens de treinbegeleider niet bevoegd om passagiers te vervoeren.”
Na deze opeenvolging van incidenten arriveerde de shuttle uiteindelijk aan het station van Opzullik, na ongeveer drie uur wachten."
Gemanaged.
Hoezo mag je in een bus rijden naar niet bevoegd zijn om passagiers te vervoeren? Om met een bus over de openbare weg te rijden moet je een D rijbewijs hebben. Wat zou je nog extra moeten hebben om ook met mensen te mogen rijden, ik neem aan dat dit vanuit de vervoerder een vereiste is, IPV wettelijk.
Op zondag 19 november 2023 16:36 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dan heb je alleen je rijbewijs en geen chauffeursdiploma. Buschauffeurs moeten dingen als BHV/AED enzo hebben.
Nadat je een vrachtwagenrijbewijs hebt gehaald mag je ook niet zomaar met alle soorten lading rijden.
Moest even chauffeursdiploma opzoeken, ik ken het alleen als code 95
Dan zal bussen vervoeren wel deel van het bedrijfsproces zijn waardoor je er geen nodig bent. Op dezelfde manier dat je bij een grondverzet- of landbouwbedrijf ook geen code 95 hoeft te hebben zeg maar, zolang je je eigen machines of producten vervoert.