Mr_Klaasje | donderdag 25 april 2013 @ 11:27 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 11:29 |
Ze onderschatten de intelligentie van "Veel Mensen" ![]() | |
Doc__Zenith | donderdag 25 april 2013 @ 11:31 |
Dat weet ik zo net nog niet... | |
Fiorano | donderdag 25 april 2013 @ 11:32 |
En de toon is weinig klantvriendelijk... | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 11:33 |
t gaat me om het wijzende vingertje, als hier f^ete de la musique is dan staat er gewoon, haal je speciale kaartje voor al het openbaar voor voor voor 3 euro, klaar. ![]() Niet van "het transport is niet gratis, fout stout niet doen" ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 25 april 2013 @ 11:33 |
Had het vol moeten staan met smileys dan? Dit is toch gewoon een zakelijk geformuleerde mededeling? Laten we alsjeblieft niet achter de Britten aangaan als het om toonzetting gaat zeg. | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 11:39 |
Zo kan het ook![]() Geen oranjeretour dit jaar trouwens? | |
KnightSolaire | donderdag 25 april 2013 @ 11:40 |
Als je nu een NS-abonnement aanschaf en die op een persoonlijke OV-chipkaart laadt die je reeds in bezit hebt maar begin 2014 verloopt, krijg je dan extragratis een nieuwe chipkaart tegen die tijd? | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 11:40 |
Ja | |
Mr_Klaasje | donderdag 25 april 2013 @ 11:40 |
Ik denk dat men erg valt over "Veel mensen denken dat..". Dat is een beetje belerend in vergelijking met de zakelijke melding "zorg voor een geldig vervoersbewijs" wat weer minder klantvriendelijk is dan "U kunt met uw ov-chipkaart of met een speciaal dagkaartje verkrijgbaar bij xxx reizen". | |
KnightSolaire | donderdag 25 april 2013 @ 11:40 |
Kan ik een straalbezopen camembertvreter vertrouwen? | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 11:41 |
Het is gisteren toevallig voorbijgekomen hier, want ik had dezelfde vraag ![]() James, kom er maar i... ![]() | |
Fiorano | donderdag 25 april 2013 @ 11:43 |
Dit dus, smilies geven niet meer klantvriendelijkheid. Maar je klant op een normale manier benaderen wel. | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 11:45 |
Utrecht brengt de boodschap ook![]() En hier | |
bork | donderdag 25 april 2013 @ 12:01 |
Even afronden uit het vorige topic. Wer weiß, wo in Deutschland diese ungewöhnliche Begegnung möglich ist? ![]() Het is de Levensauer Hochbrücke LocatieSuchsdorf (Kiel) | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 12:48 |
Toch niet echt bij de Müngstener in de buurt dus ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 25 april 2013 @ 12:54 |
Ik zat te denken "huh de oplossing was toch al binnen vijf reacties na de foto gegeven?" maar dat was natuurlijk bahn.de op Facebook. | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 12:55 |
Nostalgie, ik heb een papieren kaartje gekocht. ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 25 april 2013 @ 12:56 |
Wij gaan trouwens ook over en bizar hoge brug. Enkelsporig. Ik kan alleen nooit onthouden of het bij Flensburg of Neumünster is. | |
bork | donderdag 25 april 2013 @ 13:03 |
Er waren wel 2 oplossingen steeds, ik ben het gewoon zelf maar gaan zoeken ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 13:21 |
Rendsburg ![]() | |
Peterselieman | donderdag 25 april 2013 @ 13:22 |
ben je ziek ofzo ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 13:22 |
http://en.wikipedia.org/wiki/Rendsburg_High_Bridge Met Schwebefähre en bizarre klimlus. Of jah bizar. Ik snapte er niet veel van de eerste keer ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 25 april 2013 @ 13:23 |
Was een tunnel daar niet handiger geweest vraag ik me af ![]() | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 13:24 |
Voor mijn chipper moest ik mijn portemonnee pakken ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 13:27 |
Kost meer doekoes jwz. | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 13:30 |
Nee wacht het zit anders. Eerst was er de spoorlijn, die gewoon rechtdoor ging. Met station Rendsburg. Toen kwam dat kanaal. Maar ja, daar moesten wel grote boten doorheen kunnen, en dat station lag veel te dicht bij het kanaal om dan nog aan een tunnel te beginnen. Dus is die lus erbij gekomen. | |
Okuliarnik | donderdag 25 april 2013 @ 14:13 |
Duvel | donderdag 25 april 2013 @ 14:20 |
Jij overschat, etc. | |
Peterselieman | donderdag 25 april 2013 @ 14:47 |
Voor wie zin heeft: Leesvoer over de geluidsmetingen bij de HSL: http://www.rijksoverheid.(...)uidmetingen-hsl.html | |
Peterselieman | donderdag 25 april 2013 @ 14:49 |
En verder zijn er nog wat documenten vanwege een WOB-verzoek inzake de FYRA en de HSL http://www.rijksoverheid.(...)gesnelheidslijn.html | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 14:59 |
Ik vond de herrie meevallen net. Ik merkte trouwens dat ik last had van suisende oren bij iedere tunnel die de Fyra in dook. | |
DeaDLocK2K | donderdag 25 april 2013 @ 15:02 |
Die emails zijn uitgeprint en weer ingescand zo te zien. Jankwerk. | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 15:04 |
Collega van me was vanochtend onderweg naar Nederland met de Thalys 9327, is eruit gekickt door onbekende reden door antwerpen met "zoek het uit neem de Excuus express maar naar Schiphol", weet iemand meer? T gaat om deze trein![]() | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 15:14 |
Defect materieel zegt ns Hispeed op Twitter. | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 15:17 |
Vaag ik zit inmiddels bij gisteravond de tweets te lezen en zie niks ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 25 april 2013 @ 15:22 |
https://twitter.com/NSHispeed_info | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 15:22 |
Oh ze hebben 2 accounts.. ![]() | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 15:22 |
![]() | |
KnightSolaire | donderdag 25 april 2013 @ 15:36 |
Nog een videootje over de koningstrein voor wie geïnteresseerd is. Er wordt zelfs aandacht besteedt aan de spotters die zich vanochtend op Den Haag HS verzamelden. | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 15:40 |
Lojk, zwei maal umsteigen. en je batterij is leeg ![]() | |
Jellereppe | donderdag 25 april 2013 @ 15:43 |
Edit: Marokko heeft dit jaar een opdracht verstrekt aan Gredelj om 20 lokomotieven G26 te leveren. De eerste 4 lokomotieven zijn in januari getest. Het is een opdracht ter waarde van 7 miljoen euro. Marokko heeft op het moment 1900 km spoor. Daarvan is 1000 km geëlektrificeerd. De overige 900 km wordt op het moment geëlektrificeerd en dat moet in 2015 afgerond zijn. ONCF zijn de Marokkaanse spoorwegen.![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() http://tzv-gredelj.biz.hr(...)tives-to-follow.html [ Bericht 28% gewijzigd door Jellereppe op 25-04-2013 16:50:20 ] | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 15:45 |
Nee hoor ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 15:48 |
Wat?! Doe dan die foto's maar ![]() | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 15:50 |
Ik vind beide beetje overdreven :p | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 15:51 |
Ja een deel van die foto's stond er dubbel in ook. Beetje resizen, beetje selecteren, mag ook wel. Maar wel leuk natuurlijk ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 16:00 |
Mn zwitserse spoorkaart is binnen,nu nog in laten lijsten, gratis besteld via t Zwitserse verkeersbureau ![]() | |
Jellereppe | donderdag 25 april 2013 @ 16:05 |
Edit: Behalve de bestelling van 20 lokomotieven G26, zijn er nog twee orders/opdrachten verstrekt. Colas Rails heeft de opdracht gekregen om 185 km spoor aan te leggen dat geschikt is voor hogesnelheidstreinen te Marokko. Na 2015 zal er meer spoor klaargemaakt worden voor dit soort treinen. Dit is een opdracht van 136 miljoen euro. De tweede order is verstrekt aan Alstom om 14 TGV's te leveren in 2015/2016. Dit is een contract ter waarde van 400 miljoen euro. Vlakbij het station Tanger, waar de TGV in 2016 zal beginnen met rijden, worden ook twee Hilton hotels gebouwd. Een 5 en een 4 sterren hotel. Die omgeving zal er gelikt uit zien over een tijdje. Ook station Kenitra willen ze laten ombouwen tot een wat modernere station.
[ Bericht 2% gewijzigd door Jellereppe op 25-04-2013 16:56:32 ] | |
gebrokenglas | donderdag 25 april 2013 @ 16:10 |
Ik heb het een paar keer gehad nu, dat spoorbomen - na het passeren van de trein - weer opengingen, en toen de bomen vertikaal stonden het tingen nog doorging, en de bomen weer rap naar beneden kwamen. En ja, inderdaad, een trein van de andere kant. Dus ik rijd nooit door zolang de lampen nog knipperen, ondanks geirriteerd aandringen van passagiers in de auto, of getoeter van achterliggers. | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 16:12 |
Je moet je sowieso niks aantrekken van andere automobilisten, zeker niet van BMW rijders. | |
KnightSolaire | donderdag 25 april 2013 @ 16:17 |
Dat is toch logisch? Er staat niet voor niets "Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein komen". Dus inderdaad niets aantrekken van dat soort personen. | |
dennistd | donderdag 25 april 2013 @ 16:31 |
Dat bord staat er ook als dat nooit zo is: https://maps.google.nl/ma(...)bp=12,139.49,,0,3.39 Dit is het stamlijntje in Hengelo naar de Akzo. Er komt één keer per week een trein, dus twee achter elkaar gebeurt gewoon nooit... | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 16:36 |
Soberzo is het op enkelspoor een beetje onzin ![]() | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 16:40 |
Railwaygazette meldt dat Zwolle - Enschede aanbesteed gaat worden. Gaat om een bericht van 18 april. | |
dennistd | donderdag 25 april 2013 @ 16:41 |
Theoretisch kan er net achter de overweg een wissel liggen waarbij er direct na het passeren een rijweg ingesteld wordt voor de trein in tegengestelde richting. Hoewel ik denk dat dit niet kan voordat de overweg weer geheel geopend is. | |
Jellereppe | donderdag 25 april 2013 @ 16:44 |
Ik heb mij vergist over die Marokkaanse locomotieven. Het zijn nieuwe locomotieven. Wel een koopje voor 7 miljoen euro. We hebben het over een bestelling van 20 lokomotieven. Het is wel een oud ontwerp, maar de locomotieven zijn nieuw. Voornamelijk bedoeld voor goederenvervoer.
| |
greavy | donderdag 25 april 2013 @ 16:51 |
Ingewikkelder kan ook. Staat bij Barneveld-Noord. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 25 april 2013 @ 16:53 |
Dat rode licht komt dus pas als er (waarschijnlijk een week later) nog een auto langs is gekomen die *wel* door rijdt. Dan zie je aan de overkant van de overweg eventjes een rood licht wat daarna weer gedoofd is als de auto doorrijdt ![]() | |
Jellereppe | donderdag 25 april 2013 @ 16:57 |
Las vandaag dat Prorail een miljoen euro uittrekt om de spoorbomen sneller naar beneden en omhoog te laten gaan, om zodien irritaties te voorkomen bij mensen, en het aantal spoordoden te minderen.
| |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 17:04 |
Lezen maat, boven jouw post gaat het daar ook al over ![]() | |
Jellereppe | donderdag 25 april 2013 @ 17:05 |
Haha, sorry. Ik zie het nu pas, verdomme. ![]() ![]() | |
Pinnenmutske | donderdag 25 april 2013 @ 17:06 |
is het niet zo dat onbewaakte overwegen (als die er nog zijn tenminste) gevaarlijker zijn? ik kijk dubbel uit als ik over een overweg rijd. | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 17:06 |
Er staat sowieso geen licht. | |
greavy | donderdag 25 april 2013 @ 17:08 |
Ja, dat P-sein ![]() | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 18:09 |
Debat over het niet doorsturen van rapport ILenT aan de Tweede Kamer. http://www.tweedekamer.nl(...)naire_zaal/index.jsp | |
Anno1982 | donderdag 25 april 2013 @ 18:41 |
Vroeger sloten overwegen inderdaad iets eerder. Dat heeft te maken met het toegepaste type aankondigingsberekening. De netto aankondigingstijd of ontruimingstijd wordt bepaald op basis van de breedte van overweg, de snelheid van de weggebruikers en het type weggebruiker. Deze berekening is ca. 10 jaar geleden gewijzigd, de oude berekeningswijze wordt sindsdien 'oude stijl' genoemd, de nieuwe heet 'nieuwe stijl'. Bij alle overwegen die sindsdien gewijzigd zijn, wordt de aankondigingstijd bepaald op basis van de nieuwe stijl, en dat kan zo'n twee seconden schelen. Verder is de aankondigingsberekening heel simpel snelheid x tijd. Als deze berekening zodanig uitkomt dat er vlakbij de berekende positie al een las ligt, mag de aankondigingsweg verlengd worden met een marge van maximaal 5 seconden. Als ook dit niet goed uitkomt, mag de aankondigingsweg nogmaals verlengd worden met maximaal 5 seconden, maar dan moeten er 'aftelrelais' gebruikt worden. Omdat je de tijd omzet naar een aankondigingsweg in meters (bij baanvaksnelheid), kun je raden wat er gebeurt als een trein langzamer rijdt. Daarbij zat er vroeger geen maximum op het aantal 'aftelrelais'. Stel dat je 12,5 seconden gaat aftellen met relais en de trein rijdt minder snel, dan ga je de invloed van dat extra stukje aankondingsweg (wat je met die relais had opgelost) ineens wel merken. Door deze factoren zou je kunnen stellen dat tegenwoordig de aankondigingstijden een stuk strakker berekend worden. | |
greavy | donderdag 25 april 2013 @ 19:01 |
![]() NSR 9520 + 9481 Nadat de trein mij gepasseerd was als IC naar Dordrecht, kwam hij weer terug volgens plan voorop naar Amsterdam als IC 2259, en duikt hier over de fly-over net voorbij Zwijndrecht. Onder de fly-over gaat het spoor richting de Kijfhoek Midden en verder, waar alleen goederentreinen komen. | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 19:18 |
Fok! PTA Treinentopic historie Op deze mooie donderdag 25 april ben ik na een opdracht voor school naar Rotterdam afgereisd om daar een bezoekje te brengen aan een stukje spoorhistorie. Vele malen over gelezen, vele malen door de oplossing gereisd en vele malen naar gestaard maar nog nooit 'De Hef' bezocht. De reis begon in Rotterdam niet zo soepel met bus 48 vanaf Rotterdam Centraal naar bushalte Willemsbrug, in de file op Coolsingel. Uiteindelijk met slechts vijf minuten vertraging gearriveerd en vrijwel direct het volgende plaatje geschoten waar wij deze tour zullen beginnen. ![]() Wij zien hier 'De Hef', de bijnaam voor de Koningshavenbrug. De brug is gebouwd 1927, nadat de draaibrug die daarvoor op dezelfde plek zat was gesloopt. In jaren '80 was dit punt in de dienstregeling dermate bepalend dat op deze plek begonnen werd met het maken van de dienstregeling. Hieruit bleek wel dat er noodzaak was voor een nieuwe spoorverbinding, met meer capaciteit en die geen last had van het waterverkeer, de laatste treinen zijn op 24 september 1993 over de brug gegaan en sindsdien buitendienst gesteld. ![]() Als het mandje genegeerd wordt zien we vooral een niet onderhouden stuk brug. Opvallend is dat het spoor nog steeds bevestigd is op de stalen constructie. Goed te zien is dat het spoor nog op de oude manier bevestigd werd aan de constructie, in dit geval met kraagbouwen en dat compensatielas nog steeds aanwezig is. Een dubbel hek maakt het voor ondergetekende onmogelijk om een betere foto te maken van dit deel. ![]() Als de fotograaf zich omdraait is dit het aanzicht. De stad Rotterdam met op de voorgrond de aardebaanconstructie van de oude spoorbaan. Tegenwoordig liggen hier om de zoveel meter oude stelcom platen en zijn er bankjes en prullenbakken aangebracht. Ondanks dat je tussen het bruisende centrum en de Kop van Zuid zit is dit een zeer aangename plek om te zijn. Heerlijk rustig. ![]() De Hef inclusief de aardebaanconstructie. ![]() Vanaf het landhoofd aan het uitende van de aardebaanconstructie is hier het landhoofd aan de andere zijde van de Nieuwe Maas te zien. Vanwege de lange lengte die dit stuk spoor door de stad en over het water liep wordt dit ook wel 'luchtspoor' genoemd. Later kom ik nog terug op de overkant. ![]() Een foto van een deel van het landhoofd. Goed is te zien waar de sporen hebben gelegen en uiteraard waar de brug over de Nieuwe Maas ooit is begonnen/geëindigd. ![]() De fotograaf is toen over de Willemsbrug gelopen en hoeft toen bovenstaande foto genomen. Hier stond vroeger een enorme brug die Rotterdam per spoor met Dordrecht verbond. De brug is in 1994 gesloopt en daarna de hoogovens in gegaan. Er is nog één pilaar gebleven, daarover later meer. ![]() Op deze foto goed te zien is dat het oude tracé 'Luchtspoor' anno 2013 nog steeds volop gebruikt wordt. De Verlengde Willemsbrug ligt voor een deel op het oude aardebaanlichaam, en de aansluiting naar de Willemsbrug is ook in een soort holte aangesloten op de weg. Eerst liep de weg onder de brug door maar is later aangesloten. Om voor de fotograaf onduidelijke redenen is de aansluiting nooit netjes op gelijke hoogte gebracht. ![]() Hier zien we de bewaarde steunpilaar van de Willemsspoorbrug, met op de achtergrond De Hef. Deze pilaar is blijven staan om een monument op te bevestigen wat voor de sloop van de brug elders in de haven hing. Wij zien hier daar een deel van het officieel hetende 'Maasbeeld' maar in de volksmond vaak tot 'Waslijn' wordt gedoopt. ![]() Als laatst resteert dit gebouwd van 'Healthcity', dat ook op een oude fundering staat. Voor mij helaas onbekend waar deze fundering voor heeft gediend. Een van jullie enig idee? Voor zover deze historische 'les', voor mij best indrukwekkend en leuk om er geweest te zijn! Gebruikte bronnen: Wikipedia en Feijenoordsemeesters [ Bericht 18% gewijzigd door b2py op 25-04-2013 19:50:53 ] | |
KomtTijd... | donderdag 25 april 2013 @ 19:31 |
Ik zag 'm langsrijden in de buurt van Leiden ja. | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 19:32 |
Wa 'n lulverhaal joh | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 19:34 |
Ik mag toch hopen dat de hef gebouwd is VOORDAT de draaibrug vervangen werd. Slechte zin, kan veel beter. Een spoorverbinding die geen last meer heeft van spoorverkeer? Okee ![]() | |
Peterselieman | donderdag 25 april 2013 @ 19:35 |
oh ja, het is FOK! ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 19:37 |
Oh ja, op "historie" na heeft heel de titel geen flikker met het verhaal te maken ![]() | |
gebrokenglas | donderdag 25 april 2013 @ 19:37 |
Nounou, Dr Flash. Alsof jouw stukjes altijd proza toppertjes zijn. | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 19:39 |
Ja. Samenhangende verhalen schrijf ik, die zeggen wat er op de bijgaande foto te zien is, die grammaticaal kloppen, alles. | |
KomtTijd... | donderdag 25 april 2013 @ 19:39 |
Leuke foto's! | |
Peterselieman | donderdag 25 april 2013 @ 19:40 |
mja, ik ben juist blij dat de Hef weer eens voorbijkomt. Is toch een mooi stukje spoorweggeschiedenis | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 19:42 |
Tuurlijk! Ik ook ![]() | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 19:47 |
Droppie, ik had iets te vroeg op posten gedrukt. Nu def. | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 19:48 |
![]() ![]() | |
KomtTijd... | donderdag 25 april 2013 @ 19:58 |
http://www.treinreiziger.(...)l_verminderen-145210 Waarom gaan ze het spoor veranderen als de treinen te veel geluid maken? Misschien is het allemaal al een stuk minder als de gebruikte trein niet half uit elkaar rammelt terwijl hij langsrijdt ![]() | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 19:59 |
Raildempers scheelt ~5dB(A), en dat is een aanpassing aan het spoor ![]() | |
Anno1982 | donderdag 25 april 2013 @ 20:08 |
Mooie foto's hoor, b2py! | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 20:09 |
Danku allen! ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 25 april 2013 @ 20:29 |
Leuke foto's inderdaad ![]() Ik ben ook maar weer even me hdd ingedoken en heb weer een map foto's uit 2007 teruggevonden van De Hef. Gemaakt tijdens de plaatsing van de radar bovenop. Zo ziet het er van boven dan dus uit ![]() ![]() ![]() ![]() En deze is er toen opgezet ![]() ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2013 20:32:58 ] | |
dennistd | donderdag 25 april 2013 @ 20:29 |
Wat ik me trouwens afvraag: als het een snerpend geluid is komt het van de wielen. Is het niet mogelijk om het spoor in een iets andere vorm te slijpen? Volgens mij is dat hetzelfde met de rijtuigen van de Pimpel, die in Nederland een veel snerpender geluid maken dan in Duitsland (dacht ik ergens gelezen te hebben). In Duitsland zou het railprofiel een heel klein beetje anders zijn. | |
KomtTijd... | donderdag 25 april 2013 @ 20:32 |
Dan lijkt het me makkelijker om de wielen net even anders te slijpen. | |
Duvel | donderdag 25 april 2013 @ 21:01 |
De oude Willemsbrug! | |
Duvel | donderdag 25 april 2013 @ 21:04 |
Da's dus ook de reden dat de aansluiting van de nieuwe Willemsbrug zo'n rare slinger maakt. Vroeger ging je rechtdoor over de Willemsbrug, die op het Noordereiland aansloot op de Koninginnebrug (die de Koningshaven kruist). Ook op het Noordereiland heb je nu zo'n malle slinger als je naar Zuid wilt. | |
Peterselieman | donderdag 25 april 2013 @ 21:14 |
Die ex-ACTS en ex-ex-NMBS 6700-loc van Locon staat nu naar het schijnt in de Sloehaven. Ding was een tijdje in Duitsland voor inbouw van radiobediening, maar heeft dit uiteindelijk niet gekregen http://forum.beneluxspoor(...)38645.html#msg838645 | |
KnightSolaire | donderdag 25 april 2013 @ 21:18 |
Is dat niet al gebeurd bij de Fyra V160's? De geluidsproductie daarvan is een paar jaar terug in ieder geval fors teruggedrongen door enkele vrij simpele maatregels, dat zou er goed één van geweest kunnen zijn. Niet genoeg om de omwonenden tevreden te stellen, maar ja, of dat ooit gaat lukken.. | |
KomtTijd... | donderdag 25 april 2013 @ 21:32 |
Dat gaat waarschijnlijk nooit lukken inderdaad. Die waren gewoon stilte gewend, en hoe je het ook wend of keert, een trein maakt altijd lawaai. | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 21:56 |
Lijkt mij sterk want het monument de Maasbeeld staat op de fundering van de Willemsbrug. Of was er zo'n brede fundering aan de kop?nvm. [ Bericht 2% gewijzigd door b2py op 25-04-2013 22:11:24 ] | |
Duvel | donderdag 25 april 2013 @ 22:29 |
Idd. | |
Bitlord | donderdag 25 april 2013 @ 23:12 |
Ik stel voor de HSL vanaf tien uur 's avonds stil te leggen ter beperking van de geluidsoverlast. | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 23:12 |
Meen je dit serieus of? | |
KnightSolaire | donderdag 25 april 2013 @ 23:12 |
Was dit hier al langskomen?
![]() | |
James1988 | donderdag 25 april 2013 @ 23:14 |
Jullie krijgen de groeten uit Calais, waar de laatste treinen al om half 9 's avonds vertrekken en er 's avonds in het hele dorp geen kut te beleven is. Eerder vandaag wel langs een LGV gestaan, foto's volgen. | |
Bitlord | donderdag 25 april 2013 @ 23:14 |
Neen, maar helemaal onwaarschijnlijk is het ook weer niet. In Hoorn Kersenboogerd is het treinverkeer ook al afgenomen hierdoor. | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 23:14 |
je hotelletje heeft toch wel een bar? ![]() | |
James1988 | donderdag 25 april 2013 @ 23:15 |
Er is wel een barretje, maar die is dicht ![]() | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 23:16 |
Dat is niet waar. Daar mogen geen locs meer op het opstelspoor staan en daarom SGM inzet. In Alkmaar heb je dezelfde situatie op spoor 30, waardoor ICR daar niet kon staan vorig jaar en op De Meer werd neergezet. | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 23:16 |
*gooit bier* | |
Peterselieman | donderdag 25 april 2013 @ 23:16 |
nee. De schade lijkt gelukkig mee te vallen | |
Ou-Tannu | donderdag 25 april 2013 @ 23:17 |
ontevreden reiziger? ![]() | |
Bitlord | donderdag 25 april 2013 @ 23:20 |
Probeer in een vrachtwagen te klimmen en dan naar GB te gaan, schijnen veel mensen te doen daar.. | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 23:24 |
Koos Kansloos ![]() | |
GlenSpey | donderdag 25 april 2013 @ 23:24 |
Kutvolk ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 23:27 |
zal wel een proppenschieter geweest ziojn, die ruit zit er gewoon nog in ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 23:28 |
Kom je deze kant op? | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 23:28 |
Ik kan trouwens iedere spoorliefhebber aanraden om dit gratis boekBrochure te bestellen, als is het alleen maar voor de plaatjes ![]() ![]() | |
bork | donderdag 25 april 2013 @ 23:29 |
Ik ben in Basel geweest en had het toen al wel gezien, we gaan nog een poging wagen deze zomer in Bern en dan evalueren. | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 23:30 |
En waar doe ik dat? ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 23:30 |
http://www.myswitzerland.com/nl/over-zwitserland/brochures.html | |
Peterselieman | donderdag 25 april 2013 @ 23:31 |
staat Selina ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 23:32 |
wie? | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 23:32 |
Dan wil ik ook! | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 23:33 |
Dude ![]() | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 23:33 |
Done. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 23:33 |
Die linkse, voor de volledigheid. | |
Peterselieman | donderdag 25 april 2013 @ 23:34 |
![]() Selina niet kennen ... Dan is er iets ernstigs mis met je Zwitserse spoorkennis | |
Pinnenmutske | donderdag 25 april 2013 @ 23:34 |
Ik heb een opmerking: De stoptrein vanuit Roosendaal rijdt tegenwoordig door naar Puurs als ik me niet vergis. Misschien even aanpassen in de OP ![]() | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 23:35 |
En in het weekend naar de luchthaven! | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 23:39 |
Klopt ik heb ook alleen nog maar Geneve Luchthaven - Geneve Centraal en vv als ervaring....en dat was nog eens te laat ook! Nee, ik heb een andere Zwitserse held ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 25 april 2013 @ 23:39 |
tja, ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 23:39 |
Ik heb al ongeveer de helft van alle bordjes ![]() | |
bork | donderdag 25 april 2013 @ 23:40 |
Via Diabolo? ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 23:40 |
De helft van alle bordjes tussen Geneve Luchthaven en Centraal, das bijster weinig eigenlijk ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 23:43 |
De helft van alle bordjes van heel Zwitserland ja. | |
Darkwing_Duck | donderdag 25 april 2013 @ 23:44 |
![]() | |
bork | donderdag 25 april 2013 @ 23:46 |
| |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 23:50 |
stelletje hoertjes ![]() | |
bork | donderdag 25 april 2013 @ 23:51 |
Och jochie, ik zal je ff aaien. Iets anders, K-day ben je er niet, waar gaat de reis naar toe? | |
Dr_Flash | donderdag 25 april 2013 @ 23:52 |
Köpenhamn ![]() | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 23:54 |
Via Diabolo, met toeslag. Alleen als je daar in- of uitstapt. | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 23:54 |
Niet helemaal waar. Als het goed is rolt flessie in de ochtend holland weer in ![]() | |
bork | donderdag 25 april 2013 @ 23:54 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Veel plezier alvast gewenst. En Tak for kaffe zeggen he! | |
bork | donderdag 25 april 2013 @ 23:55 |
mmm, gaat zeker niet door naar Leuven? | |
Peterselieman | donderdag 25 april 2013 @ 23:56 |
fixed | |
b2py | donderdag 25 april 2013 @ 23:57 |
Neen: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Serie_L2550 | |
bork | vrijdag 26 april 2013 @ 00:00 |
Jammer, 11 juni naar Leuven met de Benelux, open kaartje ben benieuwd, jullie horen het wel ![]() | |
bork | vrijdag 26 april 2013 @ 00:00 |
| |
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2013 @ 00:00 |
Wheheheh ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2013 @ 00:01 |
Dank je ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 00:02 |
Veel plezier, Fles | |
Darkwing_Duck | vrijdag 26 april 2013 @ 00:05 |
Hoe ga je naar kopenhagen? | |
b2py | vrijdag 26 april 2013 @ 00:10 |
Met de boot, fles is bootgeil sinds stena. | |
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2013 @ 00:10 |
Zwemmen. IJssel in, ijsselmeer, waddenzee, stukje Noordzee, zo om Jutland heen, Kattegat, Skagerrak, Oresund en dan een trapje zoeken ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 26 april 2013 @ 00:12 |
Ik bedoelde welke treinen en dergelijke... ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2013 @ 00:13 |
EuroNicht. DUH. zoek maar op in je hannover dinges nogwat moeilijk | |
Darkwing_Duck | vrijdag 26 april 2013 @ 00:14 |
HAFAS bedoel je? Had toch gekund dat je dagtrein nam? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2013 @ 00:15 |
Ja. Maar nee. | |
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2013 @ 00:15 |
En het mooiste is: we reizen gratiesch. EN we overnachten gratiesch ook in KPH. | |
Duvel | vrijdag 26 april 2013 @ 08:51 |
Wie heb je daarvoor gepijpt? | |
b2py | vrijdag 26 april 2013 @ 09:12 |
Dhr. Siebers. ![]() | |
Pino112 | vrijdag 26 april 2013 @ 09:28 |
Veel plezier en goede reis Fles ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2013 @ 13:00 |
Bedankt vast ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 26 april 2013 @ 13:09 |
Bahnehen ![]() ![]() | |
bork | vrijdag 26 april 2013 @ 13:11 |
Ik heb in al die onzin vannacht je niet eens een prettige reis gewenst ![]() Veel plezier en doe de groeten aan lego-fles! | |
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2013 @ 13:22 |
Thx borkie, komt wel goed denk ik ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 13:24 |
Ga je ook nog naar Billund? Zo ja, dan kan Lego-Fles daar vrienden maken ![]() | |
Pino112 | vrijdag 26 april 2013 @ 13:25 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2013 @ 13:30 |
Jezus... ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2013 @ 13:31 |
Nee natuurlijk niet. Vrienden huuuu ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 13:32 |
dit is wel erg triest ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 13:39 |
hij is al eens voorbijgekomen, maar deze was toch leuker: | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 13:42 |
nog eentje dan maar: http://blog.prorail.nl/spoorbomen-in-de-kalverstraat ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 26 april 2013 @ 13:43 |
Veel plezier Fles, vergeet Tivoli niet! | |
b2py | vrijdag 26 april 2013 @ 13:45 |
Wtf is dit voor idioot gedoe joh? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2013 @ 13:45 |
Tivoli ben ik al geweest. Wie weet, misschien ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 13:47 |
is wel een mooi park ![]() | |
Frenk3nstein | vrijdag 26 april 2013 @ 13:48 |
Dat marketing/pr-team van prorail heeft weinig te doen, zie ik. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2013 @ 13:51 |
Ja wel, maar alle attracties kosten per stuk geld, en niet weinig ook. Maar een terrasje pakken kan daar prima inderdaad ![]() | |
b2py | vrijdag 26 april 2013 @ 13:52 |
Ik zie mezelf al staan bij een overweg. Iedereen denkt dat je een autist bent terwijl je de 'ProRail Shake' aan het doen bent. Wat een figuren.. | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 13:52 |
toen ik daar was ben ik geloof ik ook maar in enkele attracties geweest. Voor de rest gewoon door dat park gewandeld en genoten van de rust die er heerst | |
DeaDLocK2K | vrijdag 26 april 2013 @ 13:53 |
Niet bij Wagamama gegeten? Omnomnom. Ik vond het park sufjes trouwens, het station vond ik leuker ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 13:56 |
Maandag melden in het noorden voor mijn laatste stage ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 13:57 |
nope, maar ik ken het concept wel, want ben in Groningen wel eens bij de Wagamama geweest | |
Pino112 | vrijdag 26 april 2013 @ 13:57 |
Behoorlijk ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 13:58 |
nice ![]() Waar ga je rondrijden? | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 13:59 |
Richting Delfzijl, Roodeschool, Leeuwarden, Veendam en Leer (Ostfriesland). ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2013 @ 14:00 |
Dat zal ff lekker worden inderdaad. Iedereen denkt dat je een gevaarlijke gek bent, maar volgens het prorail-examen is dat dan NIET iemand die je moet aanspreken. | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 14:01 |
Whehehehe ![]() Dat examen is ook een beetje triest. | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 14:02 |
ah, dan kan ik je dus een keer tegenkomen ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 14:03 |
Je zal me wel herkennen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2013 @ 14:03 |
Eigenlijk wel een vrij kansloze schransschuur trouwens. Staan bij de deur wachten op een stoel, hier kijk vast wat je wil eten, dan staat het er maar vast als je gaat zitten. En dooreten een beetje want er moet weer iemand anders zitten. Wel goed voer op zich. | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 14:05 |
een twee meter lang iemand die goed kan dichten. Dat kan niet missen ![]() | |
b2py | vrijdag 26 april 2013 @ 14:06 |
Ook dat inderdaad, zwaaien is een teken voor remmen voor de machinist volgens mij. Lekker handig. | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 14:07 |
Precies ![]() Nu maar hopen dat ik niet weer een vertraging van 25 minuten goed moet rijden waar de tegentrein vol met tierende passagiers staat te wachten ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 14:08 |
precies. de gewone hand omhoog is een groet. | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 14:10 |
dat zal niet zo snel gebeuren. De punctualiteit is bij Arriva over het algemeen prima | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 14:11 |
Precies. Bij Syntus tussen Tiel - Arnhem over het algemeen ook wel. Was toen wat misplanning meen ik. Donders wat waren die reizigers kwaad (logisch). Wij konden er echt niets aan doen toen. Vond ik wel klote, maarja. Die dingen gebeuren. | |
_serial_ | vrijdag 26 april 2013 @ 14:23 |
Goede reis Dr_Flash ! | |
greavy | vrijdag 26 april 2013 @ 14:58 |
Waarom niet naar Harlingen, daar kom ik nogal regelmatig (naar boerenschubbekutteveen-stationnetje Dronrijp aKa Hatzum) dat in de fucking middle of nowhere ligt. | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 14:58 |
Stamplaats Leeuwarden is dat. Die rijden wij niet (schijnt het). | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 14:59 |
@greavy, Harlingen zit niet in het pakket van de Groninger machinisten ![]() | |
greavy | vrijdag 26 april 2013 @ 14:59 |
Oké, ik dacht dat Leeuwarden en Groningen alle lijnen bereed in het Noorden. | |
greavy | vrijdag 26 april 2013 @ 15:00 |
Maar dan reis ik wel een keer om via Groningen naar Leeuwarden-Dronrijp ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 15:00 |
neen. Leeuwarder machinisten komen bijvoorbeeld ook niet in Leer | |
GekkeHaan | vrijdag 26 april 2013 @ 16:10 |
Maar Leeuwarder machinisten mogen ter afwisseling dan wel weer naar Roodeschool. | |
Bitlord | vrijdag 26 april 2013 @ 16:35 |
Ik zit trouwens even te denken, met het uitgebreide nachtnet in de nacht van 30 april op 1 mei: zou 1 mei 2013 de dag worden met de meeste treinkilometers ooit op het Nederlandse spoorwegnet? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 26 april 2013 @ 16:37 |
Materieelkilometers, reizigerskilometers weet ik nog zo net niet. | |
greavy | vrijdag 26 april 2013 @ 16:38 |
Oké, de Lint'jes uit Arnhem overbrengen naar Groningen, om ze aldaar door NedTrain te laten conserveren. Vervolgens breng je ze vrolijk weer naar Amersfoort voor stalling ... Kunnen ze dat conserveren niet in Amersfoort op de Bokkeduinen vraag ik mij af .. | |
Ireyon | vrijdag 26 april 2013 @ 17:04 |
Hoe werkt beveiligingstechnisch het koppelen van treinen eigenlijk? Hoe kan bijv. de IC uit Bergen op Zoom in Roosendaal op spoor 4 binnenkomen als daar al een treinstel staat? Want dan moet het toch ook mogelijk zijn om een doorgaande trein al te laten binnenrijden terwijl de vorige trein nog aan het wegrijden is. Het is toch altijd zo'n idioot zicht, dan rijdt er een trein weg, zie je de volgende trein in de verte al staan en dan duurt het nog 2 minuten voordat daar een beetje beweging in komt ![]() | |
greavy | vrijdag 26 april 2013 @ 17:06 |
Aanwijzing STS van de TRDL. "met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40 km/u, te rijden zodat de bestuurder in staat is om te kunnen stoppen binnen de afstand waarover de spoorweg is te overzien en deze vrij is;" | |
b2py | vrijdag 26 april 2013 @ 17:57 |
Zowel bak als reizigerskilometers als de prognoses waarheid worden. Als de prognoses te laag blijken hebben ze een enorm record. Volgens mij is zo'n plan nog nooit uitgevoerd door NSR. | |
_serial_ | vrijdag 26 april 2013 @ 18:02 |
Sja zolang de weersvoorspellingen drama blijven, zal het geen storm gaan lopen denk ik.. | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 18:05 |
Of gewoon geel-knipper. Dat is ook rijden op zicht ![]() Bij aankoppelen wordt dat gebruikt (mits de seinen daar technisch voor zijn aangelegd). Sommige seinen kunnen overigens geen geel knipper tonen. Dan is het inderdaad met een aanwijzing STS ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 18:06 |
Niet gewoon geel-knipper? En ik vind het inderdaad wel een interessante vraag waarom het niet ook wordt toegepast om kortere opvolgtijden mogelijk te maken. | |
greavy | vrijdag 26 april 2013 @ 18:12 |
Ja, geel-knipper was ik even vergeten. | |
greavy | vrijdag 26 april 2013 @ 18:15 |
In België mag je langs de vrije baan een rood sein passeren, indien de Treinbestuurder bij het sein een Overschrijdingsbevel invult. Passeren mag dan met een dusdanige snelheid dat hij voor elk obstakel dat een veilige doorgang verhinderd, kan stoppen. Een soort van Aanwijzing STS, maar dan zonder tussenkomst van de Seingever(TRDL). De machinist moet wel uitstappen bij het sein om het Overschrijdingsbevel in ontvangst te kunnen nemen. Dit heeft het voordeel dat in België bij een opstopping van treinen de treinen dicht op elkaar stilstaan. Hierdoor heb je een minder grote opstapeling van oponthoud in lengte, en beperk je de overlast tot een kleiner gebied. | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 18:18 |
In Nederland mag dat toch ook? Tenminste, ik dacht dat de P van een P-sein inhoudt dat de machinist bij rood op zicht mag doorrijden als de treindienstleider de telefoon niet opneemt. | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 18:21 |
Klopt. Maar in de praktijk gebeurt dat niet zo vaak. Je hebt overal op de vrije baan wel goed bereik met je GSM-r. En je hebt je mobiele telefoon altijd nog die je kan gebruiken om te bellen ![]() Mocht je bijvoorbeeld bij P-sein 233 staan bij Apeldoorn bijvoorbeeld, dan kan je de TRDL van dat gebied bellen. Mocht je die niet hebben maar wel het nummer van de TRDL op de Kijfhoek bijvoorbeeld, dan kan hij je zelfs nog doorverbinden ![]() | |
greavy | vrijdag 26 april 2013 @ 18:23 |
P-seinen zijn er ook als dwergsein, dat wist ik niet ![]() ![]() Seintje 558 te Den Haag CS | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 18:24 |
Een dwergsein is een hoofdsein dus kan inderdaad ook als P-sein dienen ja ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 18:24 |
Maar de vraag was volgens mij eigenlijk waarom geen geel-knipper wordt gebruikt om bij stations kortere opvolgtijden te kunnen hebben. | |
greavy | vrijdag 26 april 2013 @ 18:25 |
Ja, oké, maar ik dacht dat er geen P-seinen voorkwamen die als dwergsein geplaatst waren. Op de Botlek schijnt ook een dwergsein te staan dat een P-sein is. | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 18:26 |
Dat is een goede voor Prorail. Ik zou dat iig niet weten. Maar met de invoering van ERTMS is het wel een stuk makkelijker om kortere opvolgtijden te hebben ![]() ![]() | |
Mirgeam | vrijdag 26 april 2013 @ 18:51 |
D'r rijdt net een verdwaalde Thalys door Breda heen ![]() | |
b2py | vrijdag 26 april 2013 @ 18:54 |
Het is maar wat je verdwaald noemt na de bommelding op Antwerpen c waardoor daar omheen gereden moet worden. En dat kan niet vanaf de HSL. | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 19:08 |
Ik heb de laatste week niet echt mee gelezen hier. Nog iets belangrijks gemist? | |
b2py | vrijdag 26 april 2013 @ 19:18 |
Mijn verslag in dit topic van De Hef! | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 19:19 |
Die heb ik wel gelezen ja. Mooie foto's ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 26 april 2013 @ 19:31 |
Generale repetitie voor Koninginnedag niet vlekkeloos: http://www.voorbeterov.nl/130426.php | |
b2py | vrijdag 26 april 2013 @ 20:02 |
Maat van mij in de trein Den Haag Hollands Spoor v. 19.28, richting Amsterdam C via Haarlem. Trein krijgt doorgaand veilig op Leiden en de machinist vergeet te stoppen. Hondertal man en vrouw nu op Voorhout om daar terug te reizen. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 20:04 |
Gebeurde mijn pa afgelopen maandag op Amsterdam CS ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 20:11 |
ik vandaag weer nieuwe zien staan ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 20:13 |
deed ie goed ![]() | |
Anno1982 | vrijdag 26 april 2013 @ 20:27 |
Eigenlijk heel simpel. GLFL betekent: "Voorbijrijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40 km/h, om op elke plaats achter dit sein, waar een belemmering voor het verder rijden aanwezig is, te kunnen stoppen." Een obstakel is iets anders dan een rijdend object. Om die reden mag GLFL alleen ingesteld worden als de treindienstleider zeker weet dat de andere trein op dat spoor daadwerkelijk stilstaat. Een andere reden om GLFL niet op zo'n manier te gebruiken is dat het gebruik ineens iets normaals wordt, waarmee het zijn attentiewaarde verliest. In de rijweglogica van het seinbeeld GLFL wordt overigens niet gecontroleerd of de trein rijdt of stilstaat. Er wordt wel gecontroleerd of de tegenseinen in de rijweg niet bediend zijn. Het is dus niet mogelijk om GLFL tegen elkaar in te stellen. @Fles: fijne reis gewenst naar Kopenhagen! | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 20:28 |
onder ERTMS 2+ zou het wel kunnen doordat je dan kunt variëren met de bloklengte en dus een soort van bewegend blok kunt creëren. | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 20:31 |
Een 6 site coupe voor jezelf. Heerlijk ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 20:33 |
t zijn net mensen he die machinisten ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 26 april 2013 @ 21:09 |
Waarom is dat voor NS / ProRail (en voor zover ik weet bij de metro in Amsterdam ook) een probleem terwijl pak 'm beet in Dortmund wel structureel rijwegen naar bezet spoor worden ingezet? (Heeft dat msischien met de beperkingen van ATB-EG zonder ATB-vv te maken?) [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2013 21:11:31 ] | |
b2py | vrijdag 26 april 2013 @ 21:12 |
Plannen op voor de rode komen is verboden sinds 21 april 2012. Zelfde geldt voor geel overigens. | |
James1988 | vrijdag 26 april 2013 @ 21:13 |
Doorgeschoten veiligheidsmaffia. | |
AverageJoe | vrijdag 26 april 2013 @ 21:59 |
Vandaag weer uitgebreid met de trein gereisd, na een zeer lange tijd moet ik zeggen. Wat me opviel, de enorme rijen 6400 locomotieven op emplacement Amersfoort, maar ook op het terrein van de Bernhard kazerne, eveneens in Amersfoort. Weet iemand of deze locs te koop staan, enkel opgeslagen en/of staan te wachten op de sloop? Daarnaast Plan U eveneens op emplacement op Amersfoort. | |
Duvel | vrijdag 26 april 2013 @ 22:02 |
Mottenballenvloot... | |
videonatic | vrijdag 26 april 2013 @ 22:14 |
Die spanningskabel waar de trein z'n stroom uit haalt, slijten die wel? Aangezien zo'n trein er dagelijks een paar honderd keer tegen schuurt. Heb ze nog nooit die kabels zien vervangen. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 26 april 2013 @ 22:16 |
Het is het schuitje bovenop de stroomafnemer die slijt, gemaakt van als ik me niet vergis: Koolstof... | |
b2py | vrijdag 26 april 2013 @ 22:21 |
Levensduur ~20 jaar ![]() | |
V2 | vrijdag 26 april 2013 @ 22:22 |
Behalve als ze breken ![]() | |
b2py | vrijdag 26 april 2013 @ 22:24 |
Dat ze breken ligt vrijwel nooit aan de stroomkabel zelf maar aan het apparaat wat er tegen beweegt ![]() (Of bomen, takken) | |
Anno1982 | vrijdag 26 april 2013 @ 22:30 |
Ik moet zeggen dat ik niet zo in de filosofie zit van de waarde van het seinbeeld GLFL (wellicht dat Mr Klaasje daar iets meer over kan zeggen), maar rijden op zicht is geen rijweg naar bezet spoor. Rijden op zicht is niets meer dan dat wat de naam al zegt, alle inrichtingen zijn vergrendeld en worden gecontroleerd op de juiste stand en er is geen tegenrijweg ingesteld vanaf het eerste tegensein, maar er wordt totaal niet op spoorbezetting gecontroleerd. Op elke willekeurige plek in de rijweg zou een spoorbezetting kunnen zijn, ook op secties die binnen profiel liggen. Ik denk dat als je echt een rijweg zou willen introduceren naar bezet spoor (waarin alle spoorbezetting onderweg dus wel gecontroleerd wordt, maar alleen de perronsectie niet), dat je dan een nieuw seinbeeld nodig zou hebben. ATB-Vv heeft er in elk geval niets mee te maken, dat werk alleen maar vlak voor een sein Tsja, zo zou je het kunnen noemen, maar van de andere kant, wat voor zin heeft het om te plannen dat een trein altijd op een bepaald punt voor de rooie loopt? De reiziger is er niet bij gebaat... In Amersfoort was laatst de draad langs spoor 7 ineens vervangen, die glom mij tegemoet. Het slijt dus wel iets. | |
b2py | vrijdag 26 april 2013 @ 22:33 |
Waarschijnlijk een dunne plek, die kunnen ontstaan als er opeens zeer veel vermogen benodigd is en de kabel flink op zijn donder krijgt. Dan kan extra slijtage ontstaan. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 26 april 2013 @ 22:36 |
Hoe zit dat eigenlijk met rijdraden, roest dat als dat niet bereden word? | |
b2py | vrijdag 26 april 2013 @ 22:38 |
Koper slaat groen uit als het roest. Ik denk door de spanning die erop staat dat dat alleen niet voorkomt, of kan voorkomen. Wat dat betreft ben ik niet zo elektrotechnisch geschoold. | |
Duvel | vrijdag 26 april 2013 @ 22:51 |
Koper wordt zwart als het oxideert. Groen koper = kopersulfaat = zure regen, en dat is tegenwoordig een stuk minder dan vroeger. De rijdraad slijt, maar inderdaad normaal gesproken in zo'n 20 jaar. Tenzij je harde punten in de bovenleiding hebt of er een trein met een slechte beugel voorbijkomt. Het uitgloeien van een rijdraad betekent altijd vervanging omdat ie daarvan zacht wordt en dan kan ie niet meer goed afgespannen worden. | |
Anno1982 | vrijdag 26 april 2013 @ 22:58 |
Ligt eraan hoe het corrodeert, als het oxideert heb je koperoxide en dat is inderdaad zwart. Groen koper is volgens mij kopercarbonaat. Kopersulfaat is volgens mijn Google blauw. Het verschil tussen koper en ijzer is dat bij koper zich een laagje vormt waardoor de corrosie stopt. Dit laagje (of het nou koperoxide of kopercarbonaat is), is zeer slecht geleidend. Van de andere kant: over dit dunne laagje komt een spanning te staan van 1800 VDC, ik denk dat het laagje zich dan al gauw gewonnen geeft. Mooi spul eigenlijk dat koper, met al die kleurtjes ![]() | |
Duvel | vrijdag 26 april 2013 @ 23:01 |
Er is zoiets als een rijdraadborstelwagen, dus blijkbaar is het toch hardnekkig. ![]() | |
Anno1982 | vrijdag 26 april 2013 @ 23:03 |
Ok, ook geschikt voor roestrijden? ![]() | |
b2py | vrijdag 26 april 2013 @ 23:05 |
http://energievoorziening(...)gen/borstelwagen.htm | |
Peterselieman | vrijdag 26 april 2013 @ 23:15 |
Na Groningen wil ook Fryslân geld steken in het spoorknelpunt bij Herfte. Gaat om 10 miljoen euro http://www.omropfryslan.nl/nijs/frysk-jild-nei-spoar-swolle | |
Darkwing_Duck | vrijdag 26 april 2013 @ 23:18 |
En ja hoor, weer flikt de SNCF het me, net zoals vorig jaar de gewilde nachttrein naar Nice niet 3 maanden maar 1 maand voor vertrek in de verkoop mikken, zodat ik inmiddels een alternatieve route geboekt heb, namelijk Parijs Luxemburg en dan nachttrein Luxemburg Nice ![]() Terwijl ik nu gewoon rechtstreeks had gekund... ![]() Hoerenzooi | |
DriekOplopers | zaterdag 27 april 2013 @ 00:01 |
Zwartepieten met NS: "Slechte treindienst bij storing schuld van verkeerde sporen en wissels ProRail": http://www.voorbeterov.nl/130426.php | |
James1988 | zaterdag 27 april 2013 @ 01:11 |
![]() klik voor grotere versie 25 april 2013 - Terwijl een (laat) voorjaarszonnetje voor goed licht zorgt, verzorgt het Eurostar-treinstel op de foto een treindienst naar Londen. Een Eurostar is bijna 400 meter lang en kan 750 reizigers vervoeren, de nieuw-bestelde (maar vertraagde) Velaro e320 kan zelfs ruim 900 reizigers van een zitplaats voorzien. | |
greavy | zaterdag 27 april 2013 @ 07:30 |
Die is fraai James! Perfecte lichtomstandigheden ook ![]() | |
b2py | zaterdag 27 april 2013 @ 09:03 |
Gaafheid! | |
b2py | zaterdag 27 april 2013 @ 09:11 |
Je verdraait de woorden van NS. | |
Duvel | zaterdag 27 april 2013 @ 10:16 |
Tuurlijk kunnen ze wel keren in Gouda, het is alleen logistiek lastiger en de treindienstleider moet meer handelingen verrichten... Daarbij waren de treinen tussen Utrecht en Rotterdam niet verlengd, ook erg handig. | |
DriekOplopers | zaterdag 27 april 2013 @ 10:19 |
NS zegt: "Dit heeft te maken met o.a. de opstelling van de sporen in Gouda." Wij vertalen dat met "schuld van verkeerde sporen en wissels ProRail": Wat verdraaien we dan? ![]() | |
b2py | zaterdag 27 april 2013 @ 10:21 |
Ze hebben nooit beweerd dat de sporen en wissels verkeerd liggen, zeggen alleen dat het niet kan met de huidige situatie ![]() | |
DriekOplopers | zaterdag 27 april 2013 @ 10:25 |
Dan liggen ze toch verkeerd? ![]() | |
b2py | zaterdag 27 april 2013 @ 10:26 |
Dat is jouw aanname. | |
Straatcommando. | zaterdag 27 april 2013 @ 10:33 |
Eergisteren een paar keer DDAR met loc voorbij zien komen tussen Arnhem en Velp..dacht dat die combo niet meer rijdt? | |
Ireyon | zaterdag 27 april 2013 @ 10:48 |
Ugh serieus dat komt hier elke week voorbij en nog altijd zie ik ze elke dag tussen Deurne en Nijmegen rijden. | |
Straatcommando. | zaterdag 27 april 2013 @ 10:49 |
Rijdt hier nooit. Heb er een keer ingezeten als sprinter tussen Nijmegen en Zutphen, maar dat was zonder loc. Er komt hier wel veel voorbij, maar dan als leeg mat. De IC Roosendaal - Zwolle is of ICM, VIRM, TD10 | |
MTL | zaterdag 27 april 2013 @ 11:47 |
Er rijdt inderdaad sinds een week of zoiets een DD-AR rond in de sprinter Zutphen - Nijmegen ![]() Edit: oh, en IC Zwolle - Roosendaal is altijd TD-7, TD-10 pas niet langs de perrons van o.a. Nijmegen Lent. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 april 2013 @ 12:06 |
Zo. Nachttrein naar Kopenhagen overleefd. Blijft een leuk ritje. | |
Sandrvich | zaterdag 27 april 2013 @ 12:46 |
Gaaf man! | |
Peter | zaterdag 27 april 2013 @ 12:49 |
Ik denk dan de leukste/beste foto's van een aantal van jullie ook niet zou misstaan in een special op de FP. Zijn er hier mensen die dat leuk zouden vinden? Wat foto's aanleveren en wellicht een stukje tekst over wat je ziet en waarom je het boeiend vindt? | |
Duvel | zaterdag 27 april 2013 @ 13:38 |
Wat zoek je voor dingen? | |
remlof | zaterdag 27 april 2013 @ 14:32 |
Haha, wat is deze op station Nijmegen?![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 27 april 2013 @ 15:06 |
Die is hier pas nog langsgekomen, de racewagen-final-lap-vlag-loc, word ingezet om aan te geven dat een trein t laatste rondje van de dag rijd... | |
Sj0rSz | zaterdag 27 april 2013 @ 15:40 |
Ik zie hem in Breda ook nog wel eens voorbij rijden. In de afgelopen weken een paar keer. | |
Straatcommando. | zaterdag 27 april 2013 @ 16:32 |
Op Velperpoort ook gespot, had toen een lading auto's bij zich. | |
Guppy | zaterdag 27 april 2013 @ 16:41 |
Gekregen uit Finland ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 27 april 2013 @ 16:55 |
![]() Mooi volk die Duitsers. Voetbaluitslagen door krijgen op de GSM-r ![]() | |
Duvel | zaterdag 27 april 2013 @ 16:59 |
Iz trein. | |
Mirgeam | zaterdag 27 april 2013 @ 17:29 |
Iz trein van m'n werkgever ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 27 april 2013 @ 17:30 |
Aardige collega's ![]() Heb een tijdje terug op Emmerich moeten wachten door stremming en ellende op de Betuweroute. Lekker in het zonnetje staan ouwehoeren met je collega en mijn mentor. Prima. | |
Peterselieman | zaterdag 27 april 2013 @ 17:30 |
dat is HSL Logistik Benelux 1832. Staat normaal op de Kijfhoek, maar ook regelmatig in Nijmegen wanneer er spoedig een trein uit Emmerich opgehaald moet worden. | |
Peterselieman | zaterdag 27 april 2013 @ 17:31 |
wahahaha ![]() | |
remlof | zaterdag 27 april 2013 @ 17:31 |
Ah ok, maar waarom dat ruitpatroon? | |
Peterselieman | zaterdag 27 april 2013 @ 17:32 |
ze hebben te veel naar Racing for Holland gekeken ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 27 april 2013 @ 17:47 |
Het schijnt dat bedrijven daar hun logo ofzo (tegen betaling) kunnen laten plaatsen. Overigens was ik gisteren ook in Nijmegen en zag ik dat er toch al enkele vakjes gevuld waren. En dat ondanks dat die lok nou ook weer niet heel veel treinen rijdt (helaas). | |
MTL | zaterdag 27 april 2013 @ 18:29 |
Me likes ![]() Heb het niet zo met voetbal, maar dit is dan wel weer geniaal! ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 27 april 2013 @ 18:30 |
Kan hier in NL trouwens ook. Het schijnt dat je met de GSM-r ook berichten kan sturen en zelfs (wat natuurlijk niet mag), privé gesprekken kan voeren. | |
Peter | zaterdag 27 april 2013 @ 19:41 |
leuke repo, of een reeks mooie foto's, of een verslag van een stationsverbouwing, dagje klussen aan een museumtrein.. | |
#ANONIEM | zaterdag 27 april 2013 @ 19:47 |
Klasgenoot van mij werkt bij de ZLSM als machinist en helpt mee met onderhoud. Ik kan hem eens vragen of hij wat wilt maken om zo te publiceren hier ? 'Gratis' publicatie voor die stichting en leuk voor mensen om dat eens te zien ![]() | |
Mirgeam | zaterdag 27 april 2013 @ 19:52 |
Whehehe sip kijkende treinspotter toen ik aan kwam rijden met m'n tong uitgestoken ![]() | |
Mr_Klaasje | zaterdag 27 april 2013 @ 20:01 |
Nee, niet per definitie. Dat infra ten behoeve van de bijsturing minder capaciteit heeft dan de regulier gebruikte infra vind ik niet meer dan normaal. Als dat niet het geval zou mogen wezen zouden de kosten van het spoorsysteem meer dan verdubbelen. Reizigers willen dat niet gaan betalen. | |
MTL | zaterdag 27 april 2013 @ 20:16 |
Nah, die dingen van NSR zijn gewoon hele simpele mobieltjes, die van andere vervoerders zijn geavanceerder volgens mij ![]() Zie deze hele crappy phone pic (had geen betere bij de hand): ![]() Enkel een vierregelig LED display... | |
Guppy | zaterdag 27 april 2013 @ 20:22 |
Uit Frankrijk ![]() ![]() | |
Mirgeam | zaterdag 27 april 2013 @ 20:29 |
NSH heeft wel goeie GSM-R's ![]() ![]() Alleen geen voetbal ![]() | |
b2py | zaterdag 27 april 2013 @ 20:30 |
Je mag zo een deel van mijn Hef repo overnemen ![]() | |
Peter | zaterdag 27 april 2013 @ 20:55 |
Zou prima zij ![]() | |
Peter | zaterdag 27 april 2013 @ 20:56 |
Idem: fotografie@fok.nl Even vermelden of je naamsvermelding wil (nickname of echte naam) en linkje naar je website/flikr-account? | |
b2py | zaterdag 27 april 2013 @ 21:02 |
Ik heb ze op Imgur gezet, maar ik zal ze mailen . | |
Peter | zaterdag 27 april 2013 @ 21:05 |
Zou fijn zijn! Dan gaat het uploaden naar de FOK!server makkelijker. ![]() | |
KomtTijd... | zaterdag 27 april 2013 @ 21:47 |
![]() stukje hanzelijn, de veluwemeertunnel vanaf kampen genomen. | |
Mr_Klaasje | zaterdag 27 april 2013 @ 21:48 |
Nice Pic! |