Aanwijzing STS van de TRDL.quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:04 schreef Ireyon het volgende:
Hoe werkt beveiligingstechnisch het koppelen van treinen eigenlijk? Hoe kan bijv. de IC uit Bergen op Zoom in Roosendaal op spoor 4 binnenkomen als daar al een treinstel staat?
Want dan moet het toch ook mogelijk zijn om een doorgaande trein al te laten binnenrijden terwijl de vorige trein nog aan het wegrijden is. Het is toch altijd zo'n idioot zicht, dan rijdt er een trein weg, zie je de volgende trein in de verte al staan en dan duurt het nog 2 minuten voordat daar een beetje beweging in komt.
Zowel bak als reizigerskilometers als de prognoses waarheid worden. Als de prognoses te laag blijken hebben ze een enorm record. Volgens mij is zo'n plan nog nooit uitgevoerd door NSR.quote:Op vrijdag 26 april 2013 16:35 schreef Bitlord het volgende:
Ik zit trouwens even te denken, met het uitgebreide nachtnet in de nacht van 30 april op 1 mei: zou 1 mei 2013 de dag worden met de meeste treinkilometers ooit op het Nederlandse spoorwegnet?
Sja zolang de weersvoorspellingen drama blijven, zal het geen storm gaan lopen denk ik..quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:57 schreef b2py het volgende:
Zowel bak als reizigerskilometers als de prognoses waarheid worden. Als de prognoses te laag blijken hebben ze een enorm record. Volgens mij is zo'n plan nog nooit uitgevoerd door NSR.
Of gewoon geel-knipper. Dat is ook rijden op zichtquote:Op vrijdag 26 april 2013 17:06 schreef greavy het volgende:
[..]
Aanwijzing STS van de TRDL.
"met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40 km/u, te rijden zodat de bestuurder in staat is om te kunnen stoppen binnen de afstand waarover de spoorweg is te overzien en deze vrij is;"
Niet gewoon geel-knipper?quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:06 schreef greavy het volgende:
[..]
Aanwijzing STS van de TRDL.
"met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40 km/u, te rijden zodat de bestuurder in staat is om te kunnen stoppen binnen de afstand waarover de spoorweg is te overzien en deze vrij is;"
Ja, geel-knipper was ik even vergeten.quote:Op vrijdag 26 april 2013 18:05 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Of gewoon geel-knipper. Dat is ook rijden op zicht![]()
Bij aankoppelen wordt dat gebruikt (mits de seinen daar technisch voor zijn aangelegd).
Sommige seinen kunnen overigens geen geel knipper tonen. Dan is het inderdaad met een aanwijzing STS
In België mag je langs de vrije baan een rood sein passeren, indien de Treinbestuurder bij het sein een Overschrijdingsbevel invult. Passeren mag dan met een dusdanige snelheid dat hij voor elk obstakel dat een veilige doorgang verhinderd, kan stoppen. Een soort van Aanwijzing STS, maar dan zonder tussenkomst van de Seingever(TRDL). De machinist moet wel uitstappen bij het sein om het Overschrijdingsbevel in ontvangst te kunnen nemen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 18:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Niet gewoon geel-knipper?
En ik vind het inderdaad wel een interessante vraag waarom het niet ook wordt toegepast om kortere opvolgtijden mogelijk te maken.
Klopt. Maar in de praktijk gebeurt dat niet zo vaak. Je hebt overal op de vrije baan wel goed bereik met je GSM-r. En je hebt je mobiele telefoon altijd nog die je kan gebruiken om te bellenquote:Op vrijdag 26 april 2013 18:18 schreef Igen het volgende:
In Nederland mag dat toch ook? Tenminste, ik dacht dat de P van een P-sein inhoudt dat de machinist bij rood op zicht mag doorrijden als de treindienstleider de telefoon niet opneemt.
Een dwergsein is een hoofdsein dus kan inderdaad ook als P-sein dienen jaquote:Op vrijdag 26 april 2013 18:23 schreef greavy het volgende:
P-seinen zijn er ook als dwergsein, dat wist ik niet
[ afbeelding ]
Seintje 558 te Den Haag CS
Ja, oké, maar ik dacht dat er geen P-seinen voorkwamen die als dwergsein geplaatst waren. Op de Botlek schijnt ook een dwergsein te staan dat een P-sein is.quote:Op vrijdag 26 april 2013 18:24 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Een dwergsein is een hoofdsein dus kan inderdaad ook als P-sein dienen ja
Dat is een goede voor Prorail. Ik zou dat iig niet weten.quote:Op vrijdag 26 april 2013 18:24 schreef Igen het volgende:
Maar de vraag was volgens mij eigenlijk waarom geen geel-knipper wordt gebruikt om bij stations kortere opvolgtijden te kunnen hebben.
Het is maar wat je verdwaald noemt na de bommelding op Antwerpen c waardoor daar omheen gereden moet worden. En dat kan niet vanaf de HSL.quote:Op vrijdag 26 april 2013 18:51 schreef Mirgeam het volgende:
D'r rijdt net een verdwaalde Thalys door Breda heen
Mijn verslag in dit topic van De Hef!quote:Op vrijdag 26 april 2013 19:08 schreef Monopoly het volgende:
Ik heb de laatste week niet echt mee gelezen hier.
Nog iets belangrijks gemist?
Gebeurde mijn pa afgelopen maandag op Amsterdam CSquote:Op vrijdag 26 april 2013 20:02 schreef b2py het volgende:
Maat van mij in de trein Den Haag Hollands Spoor v. 19.28, richting Amsterdam C via Haarlem. Trein krijgt doorgaand veilig op Leiden en de machinist vergeet te stoppen. Hondertal man en vrouw nu op Voorhout om daar terug te reizen.
ik vandaag weer nieuwe zien staanquote:Op vrijdag 26 april 2013 16:38 schreef greavy het volgende:
Oké, de Lint'jes uit Arnhem overbrengen naar Groningen, om ze aldaar door NedTrain te laten conserveren. Vervolgens breng je ze vrolijk weer naar Amersfoort voor stalling ... Kunnen ze dat conserveren niet in Amersfoort op de Bokkeduinen vraag ik mij af ..
deed ie goedquote:Op vrijdag 26 april 2013 20:04 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Gebeurde mijn pa afgelopen maandag op Amsterdam CS_!
Eigenlijk heel simpel. GLFL betekent: "Voorbijrijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40 km/h, om op elke plaats achter dit sein, waar een belemmering voor het verder rijden aanwezig is, te kunnen stoppen."quote:Op vrijdag 26 april 2013 18:24 schreef Igen het volgende:
Maar de vraag was volgens mij eigenlijk waarom geen geel-knipper wordt gebruikt om bij stations kortere opvolgtijden te kunnen hebben.
t zijn net mensen he die machinistenquote:Op vrijdag 26 april 2013 20:02 schreef b2py het volgende:
Maat van mij in de trein Den Haag Hollands Spoor v. 19.28, richting Amsterdam C via Haarlem. Trein krijgt doorgaand veilig op Leiden en de machinist vergeet te stoppen. Hondertal man en vrouw nu op Voorhout om daar terug te reizen.
Waarom is dat voor NS / ProRail (en voor zover ik weet bij de metro in Amsterdam ook) een probleem terwijl pak 'm beet in Dortmund wel structureel rijwegen naar bezet spoor worden ingezet?quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:27 schreef Anno1982 het volgende:
[..]
Eigenlijk heel simpel. GLFL betekent: "Voorbijrijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40 km/h, om op elke plaats achter dit sein, waar een belemmering voor het verder rijden aanwezig is, te kunnen stoppen."
Een obstakel is iets anders dan een rijdend object. Om die reden mag GLFL alleen ingesteld worden als de treindienstleider zeker weet dat de andere trein op dat spoor daadwerkelijk stilstaat. Een andere reden om GLFL niet op zo'n manier te gebruiken is dat het gebruik ineens iets normaals wordt, waarmee het zijn attentiewaarde verliest.
Plannen op voor de rode komen is verboden sinds 21 april 2012. Zelfde geldt voor geel overigens.quote:Op vrijdag 26 april 2013 21:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Waarom is dat voor NS / ProRail (en voor zover ik weet bij de metro in Amsterdam ook) een probleem terwijl pak 'm beet in Dortmund wel structureel rijwegen naar bezet spoor worden ingezet?
(Heeft dat msischien met de beperkingen van ATB-EG zonder ATB-vv te maken?)
Doorgeschoten veiligheidsmaffia.quote:Op vrijdag 26 april 2013 21:12 schreef b2py het volgende:
[..]
Plannen op voor de rode komen is verboden sinds 21 april 2012. Zelfde geldt voor geel overigens.
Het is het schuitje bovenop de stroomafnemer die slijt, gemaakt van als ik me niet vergis: Koolstof...quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:14 schreef videonatic het volgende:
Die spanningskabel waar de trein z'n stroom uit haalt, slijten die wel? Aangezien zo'n trein er dagelijks een paar honderd keer tegen schuurt. Heb ze nog nooit die kabels zien vervangen.
Levensduur ~20 jaarquote:Op vrijdag 26 april 2013 22:14 schreef videonatic het volgende:
Die spanningskabel waar de trein z'n stroom uit haalt, slijten die wel? Aangezien zo'n trein er dagelijks een paar honderd keer tegen schuurt. Heb ze nog nooit die kabels zien vervangen.
Behalve als ze brekenquote:
Dat ze breken ligt vrijwel nooit aan de stroomkabel zelf maar aan het apparaat wat er tegen beweegtquote:Op vrijdag 26 april 2013 22:22 schreef V2 het volgende:
[..]
Behalve als ze brekenmaar zo enorm vaak gebeurt dat gelukkig ook weer niet.
Ik moet zeggen dat ik niet zo in de filosofie zit van de waarde van het seinbeeld GLFL (wellicht dat Mr Klaasje daar iets meer over kan zeggen), maar rijden op zicht is geen rijweg naar bezet spoor. Rijden op zicht is niets meer dan dat wat de naam al zegt, alle inrichtingen zijn vergrendeld en worden gecontroleerd op de juiste stand en er is geen tegenrijweg ingesteld vanaf het eerste tegensein, maar er wordt totaal niet op spoorbezetting gecontroleerd. Op elke willekeurige plek in de rijweg zou een spoorbezetting kunnen zijn, ook op secties die binnen profiel liggen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 21:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Waarom is dat voor NS / ProRail (en voor zover ik weet bij de metro in Amsterdam ook) een probleem terwijl pak 'm beet in Dortmund wel structureel rijwegen naar bezet spoor worden ingezet?
(Heeft dat msischien met de beperkingen van ATB-EG zonder ATB-vv te maken?)
Tsja, zo zou je het kunnen noemen, maar van de andere kant, wat voor zin heeft het om te plannen dat een trein altijd op een bepaald punt voor de rooie loopt? De reiziger is er niet bij gebaat...quote:
In Amersfoort was laatst de draad langs spoor 7 ineens vervangen, die glom mij tegemoet. Het slijt dus wel iets.quote:
Waarschijnlijk een dunne plek, die kunnen ontstaan als er opeens zeer veel vermogen benodigd is en de kabel flink op zijn donder krijgt. Dan kan extra slijtage ontstaan.quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:30 schreef Anno1982 het volgende:
[..]
In Amersfoort was laatst de draad langs spoor 7 ineens vervangen, die glom mij tegemoet. Het slijt dus wel iets.
Koper slaat groen uit als het roest. Ik denk door de spanning die erop staat dat dat alleen niet voorkomt, of kan voorkomen. Wat dat betreft ben ik niet zo elektrotechnisch geschoold.quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:36 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met rijdraden, roest dat als dat niet bereden word?
Ligt eraan hoe het corrodeert, als het oxideert heb je koperoxide en dat is inderdaad zwart. Groen koper is volgens mij kopercarbonaat. Kopersulfaat is volgens mijn Google blauw.quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:51 schreef Duvel het volgende:
Koper wordt zwart als het oxideert. Groen koper = kopersulfaat = zure regen, en dat is tegenwoordig een stuk minder dan vroeger. De rijdraad slijt, maar inderdaad normaal gesproken in zo'n 20 jaar. Tenzij je harde punten in de bovenleiding hebt of er een trein met een slechte beugel voorbijkomt. Het uitgloeien van een rijdraad betekent altijd vervanging omdat ie daarvan zacht wordt en dan kan ie niet meer goed afgespannen worden.
Ok, ook geschikt voor roestrijden?quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:01 schreef Duvel het volgende:
Er is zoiets als een rijdraadborstelwagen, dus blijkbaar is het toch hardnekkig.
Je verdraait de woorden van NS.quote:Op zaterdag 27 april 2013 00:01 schreef DriekOplopers het volgende:
Zwartepieten met NS: "Slechte treindienst bij storing schuld van verkeerde sporen en wissels ProRail":
http://www.voorbeterov.nl/130426.php
Tuurlijk kunnen ze wel keren in Gouda, het is alleen logistiek lastiger en de treindienstleider moet meer handelingen verrichten... Daarbij waren de treinen tussen Utrecht en Rotterdam niet verlengd, ook erg handig.quote:Op zaterdag 27 april 2013 00:01 schreef DriekOplopers het volgende:
Zwartepieten met NS: "Slechte treindienst bij storing schuld van verkeerde sporen en wissels ProRail":
http://www.voorbeterov.nl/130426.php
NS zegt: "Dit heeft te maken met o.a. de opstelling van de sporen in Gouda."quote:
Ze hebben nooit beweerd dat de sporen en wissels verkeerd liggen, zeggen alleen dat het niet kan met de huidige situatiequote:Op zaterdag 27 april 2013 10:19 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
NS zegt: "Dit heeft te maken met o.a. de opstelling van de sporen in Gouda."
Wij vertalen dat met "schuld van verkeerde sporen en wissels ProRail":
Wat verdraaien we dan?
Dan liggen ze toch verkeerd?quote:Op zaterdag 27 april 2013 10:21 schreef b2py het volgende:
[..]
Ze hebben nooit beweerd dat de sporen en wissels verkeerd liggen, zeggen alleen dat het niet kan met de huidige situatie
Rijdt hier nooit. Heb er een keer ingezeten als sprinter tussen Nijmegen en Zutphen, maar dat was zonder loc.quote:Op zaterdag 27 april 2013 10:48 schreef Ireyon het volgende:
Ugh serieus dat komt hier elke week voorbij en nog altijd zie ik ze elke dag tussen Deurne en Nijmegen rijden.
Gaaf man!quote:Op zaterdag 27 april 2013 01:11 schreef James1988 het volgende:
[ link | afbeelding ]
klik voor grotere versie
25 april 2013 - Terwijl een (laat) voorjaarszonnetje voor goed licht zorgt, verzorgt het Eurostar-treinstel op de foto een treindienst naar Londen. Een Eurostar is bijna 400 meter lang en kan 750 reizigers vervoeren, de nieuw-bestelde (maar vertraagde) Velaro e320 kan zelfs ruim 900 reizigers van een zitplaats voorzien.
Die is hier pas nog langsgekomen, de racewagen-final-lap-vlag-loc, word ingezet om aan te geven dat een trein t laatste rondje van de dag rijd...quote:Op zaterdag 27 april 2013 14:32 schreef remlof het volgende:
Haha, wat is deze op station Nijmegen?
[ afbeelding ]
Ik zie hem in Breda ook nog wel eens voorbij rijden. In de afgelopen weken een paar keer.quote:Op zaterdag 27 april 2013 14:32 schreef remlof het volgende:
Haha, wat is deze op station Nijmegen?
[ afbeelding ]
Iz trein.quote:Op zaterdag 27 april 2013 14:32 schreef remlof het volgende:
Haha, wat is deze op station Nijmegen?
[ afbeelding ]
Aardige collega'squote:Op zaterdag 27 april 2013 17:29 schreef Mirgeam het volgende:
Iz trein van m'n werkgever [ afbeelding ]
dat is HSL Logistik Benelux 1832. Staat normaal op de Kijfhoek, maar ook regelmatig in Nijmegen wanneer er spoedig een trein uit Emmerich opgehaald moet worden.quote:Op zaterdag 27 april 2013 14:32 schreef remlof het volgende:
Haha, wat is deze op station Nijmegen?
[ afbeelding ]
wahahahaquote:Op zaterdag 27 april 2013 16:55 schreef Monopoly het volgende:
[ afbeelding ]
Mooi volk die Duitsers. Voetbaluitslagen door krijgen op de GSM-r
Ah ok, maar waarom dat ruitpatroon?quote:Op zaterdag 27 april 2013 17:30 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat is HSL Logistik Benelux 1832. Staat normaal op de Kijfhoek, maar ook regelmatig in Nijmegen wanneer er spoedig een trein uit Emmerich opgehaald moet worden.
Het schijnt dat bedrijven daar hun logo ofzo (tegen betaling) kunnen laten plaatsen. Overigens was ik gisteren ook in Nijmegen en zag ik dat er toch al enkele vakjes gevuld waren. En dat ondanks dat die lok nou ook weer niet heel veel treinen rijdt (helaas).quote:
Me likesquote:Op zaterdag 27 april 2013 16:55 schreef Monopoly het volgende:
[ afbeelding ]
Mooi volk die Duitsers. Voetbaluitslagen door krijgen op de GSM-r
Kan hier in NL trouwens ook. Het schijnt dat je met de GSM-r ook berichten kan sturen en zelfs (wat natuurlijk niet mag), privé gesprekken kan voeren.quote:Op zaterdag 27 april 2013 18:29 schreef MTL het volgende:
[..]
Me likes![]()
Heb het niet zo met voetbal, maar dit is dan wel weer geniaal!
leuke repo, of een reeks mooie foto's, of een verslag van een stationsverbouwing, dagje klussen aan een museumtrein..quote:
Klasgenoot van mij werkt bij de ZLSM als machinist en helpt mee met onderhoud. Ik kan hem eens vragen of hij wat wilt maken om zo te publiceren hier ?quote:Op zaterdag 27 april 2013 19:41 schreef Peter het volgende:
[..]
leuke repo, of een reeks mooie foto's, of een verslag van een stationsverbouwing, dagje klussen aan een museumtrein..
Nee, niet per definitie. Dat infra ten behoeve van de bijsturing minder capaciteit heeft dan de regulier gebruikte infra vind ik niet meer dan normaal. Als dat niet het geval zou mogen wezen zouden de kosten van het spoorsysteem meer dan verdubbelen. Reizigers willen dat niet gaan betalen.quote:
Nah, die dingen van NSR zijn gewoon hele simpele mobieltjes, die van andere vervoerders zijn geavanceerder volgens mijquote:Op zaterdag 27 april 2013 18:30 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Kan hier in NL trouwens ook. Het schijnt dat je met de GSM-r ook berichten kan sturen en zelfs (wat natuurlijk niet mag), privé gesprekken kan voeren.
Je mag zo een deel van mijn Hef repo overnemenquote:Op zaterdag 27 april 2013 19:41 schreef Peter het volgende:
[..]
leuke repo, of een reeks mooie foto's, of een verslag van een stationsverbouwing, dagje klussen aan een museumtrein..
Zou prima zijquote:Op zaterdag 27 april 2013 19:47 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Klasgenoot van mij werkt bij de ZLSM als machinist en helpt mee met onderhoud. Ik kan hem eens vragen of hij wat wilt maken om zo te publiceren hier ?
'Gratis' publicatie voor die stichting en leuk voor mensen om dat eens te zien
Idem: fotografie@fok.nlquote:Op zaterdag 27 april 2013 20:30 schreef b2py het volgende:
[..]
Je mag zo een deel van mijn Hef repo overnemen
Ik heb ze op Imgur gezet, maar ik zal ze mailen .quote:Op zaterdag 27 april 2013 20:56 schreef Peter het volgende:
[..]
Idem: fotografie@fok.nl
Even vermelden of je naamsvermelding wil (nickname of echte naam) en linkje naar je website/flikr-account?
Zou fijn zijn! Dan gaat het uploaden naar de FOK!server makkelijker.quote:Op zaterdag 27 april 2013 21:02 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik heb ze op Imgur gezet, maar ik zal ze mailen .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |