abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125773892
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 20:02 schreef b2py het volgende:
Maat van mij in de trein Den Haag Hollands Spoor v. 19.28, richting Amsterdam C via Haarlem. Trein krijgt doorgaand veilig op Leiden en de machinist vergeet te stoppen. Hondertal man en vrouw nu op Voorhout om daar terug te reizen. :')
Gebeurde mijn pa afgelopen maandag op Amsterdam CS :')_!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 26 april 2013 @ 20:11:06 #227
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125774128
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 16:38 schreef greavy het volgende:
Oké, de Lint'jes uit Arnhem overbrengen naar Groningen, om ze aldaar door NedTrain te laten conserveren. Vervolgens breng je ze vrolijk weer naar Amersfoort voor stalling ... Kunnen ze dat conserveren niet in Amersfoort op de Bokkeduinen vraag ik mij af ..
ik vandaag weer nieuwe zien staan _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 26 april 2013 @ 20:13:19 #228
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125774229
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 april 2013 20:04 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Gebeurde mijn pa afgelopen maandag op Amsterdam CS :')_!
deed ie goed _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 26 april 2013 @ 20:27:07 #229
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_125774810
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 18:24 schreef Igen het volgende:
Maar de vraag was volgens mij eigenlijk waarom geen geel-knipper wordt gebruikt om bij stations kortere opvolgtijden te kunnen hebben.
Eigenlijk heel simpel. GLFL betekent: "Voorbijrijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40 km/h, om op elke plaats achter dit sein, waar een belemmering voor het verder rijden aanwezig is, te kunnen stoppen."

Een obstakel is iets anders dan een rijdend object. Om die reden mag GLFL alleen ingesteld worden als de treindienstleider zeker weet dat de andere trein op dat spoor daadwerkelijk stilstaat. Een andere reden om GLFL niet op zo'n manier te gebruiken is dat het gebruik ineens iets normaals wordt, waarmee het zijn attentiewaarde verliest.

In de rijweglogica van het seinbeeld GLFL wordt overigens niet gecontroleerd of de trein rijdt of stilstaat. Er wordt wel gecontroleerd of de tegenseinen in de rijweg niet bediend zijn. Het is dus niet mogelijk om GLFL tegen elkaar in te stellen.

@Fles: fijne reis gewenst naar Kopenhagen!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 26 april 2013 @ 20:28:40 #230
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125774865
onder ERTMS 2+ zou het wel kunnen doordat je dan kunt variëren met de bloklengte en dus een soort van bewegend blok kunt creëren.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125774971
Een 6 site coupe voor jezelf. Heerlijk _O_
pi_125775037
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 20:02 schreef b2py het volgende:
Maat van mij in de trein Den Haag Hollands Spoor v. 19.28, richting Amsterdam C via Haarlem. Trein krijgt doorgaand veilig op Leiden en de machinist vergeet te stoppen. Hondertal man en vrouw nu op Voorhout om daar terug te reizen. :')
t zijn net mensen he die machinisten :D
pi_125776872
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 20:27 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Eigenlijk heel simpel. GLFL betekent: "Voorbijrijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40 km/h, om op elke plaats achter dit sein, waar een belemmering voor het verder rijden aanwezig is, te kunnen stoppen."

Een obstakel is iets anders dan een rijdend object. Om die reden mag GLFL alleen ingesteld worden als de treindienstleider zeker weet dat de andere trein op dat spoor daadwerkelijk stilstaat. Een andere reden om GLFL niet op zo'n manier te gebruiken is dat het gebruik ineens iets normaals wordt, waarmee het zijn attentiewaarde verliest.
Waarom is dat voor NS / ProRail (en voor zover ik weet bij de metro in Amsterdam ook) een probleem terwijl pak 'm beet in Dortmund wel structureel rijwegen naar bezet spoor worden ingezet?

(Heeft dat msischien met de beperkingen van ATB-EG zonder ATB-vv te maken?)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2013 21:11:31 ]
pi_125777018
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 21:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Waarom is dat voor NS / ProRail (en voor zover ik weet bij de metro in Amsterdam ook) een probleem terwijl pak 'm beet in Dortmund wel structureel rijwegen naar bezet spoor worden ingezet?

(Heeft dat msischien met de beperkingen van ATB-EG zonder ATB-vv te maken?)
Plannen op voor de rode komen is verboden sinds 21 april 2012. Zelfde geldt voor geel overigens.
  vrijdag 26 april 2013 @ 21:13:57 #235
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125777114
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 21:12 schreef b2py het volgende:

[..]

Plannen op voor de rode komen is verboden sinds 21 april 2012. Zelfde geldt voor geel overigens.
Doorgeschoten veiligheidsmaffia.
pi_125779514
Vandaag weer uitgebreid met de trein gereisd, na een zeer lange tijd moet ik zeggen. Wat me opviel, de enorme rijen 6400 locomotieven op emplacement Amersfoort, maar ook op het terrein van de Bernhard kazerne, eveneens in Amersfoort. Weet iemand of deze locs te koop staan, enkel opgeslagen en/of staan te wachten op de sloop?

Daarnaast Plan U eveneens op emplacement op Amersfoort.
  vrijdag 26 april 2013 @ 22:02:50 #237
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125779690
Mottenballenvloot...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125780280
Die spanningskabel waar de trein z'n stroom uit haalt, slijten die wel? Aangezien zo'n trein er dagelijks een paar honderd keer tegen schuurt. Heb ze nog nooit die kabels zien vervangen.
  vrijdag 26 april 2013 @ 22:16:50 #239
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125780395
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 22:14 schreef videonatic het volgende:
Die spanningskabel waar de trein z'n stroom uit haalt, slijten die wel? Aangezien zo'n trein er dagelijks een paar honderd keer tegen schuurt. Heb ze nog nooit die kabels zien vervangen.
Het is het schuitje bovenop de stroomafnemer die slijt, gemaakt van als ik me niet vergis: Koolstof...
pi_125780625
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 22:14 schreef videonatic het volgende:
Die spanningskabel waar de trein z'n stroom uit haalt, slijten die wel? Aangezien zo'n trein er dagelijks een paar honderd keer tegen schuurt. Heb ze nog nooit die kabels zien vervangen.
Levensduur ~20 jaar ;)
  vrijdag 26 april 2013 @ 22:22:06 #241
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_125780700
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 22:21 schreef b2py het volgende:

[..]

Levensduur ~20 jaar ;)
Behalve als ze breken ;) maar zo enorm vaak gebeurt dat gelukkig ook weer niet.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_125780815
quote:
16s.gif Op vrijdag 26 april 2013 22:22 schreef V2 het volgende:

[..]

Behalve als ze breken ;) maar zo enorm vaak gebeurt dat gelukkig ook weer niet.
Dat ze breken ligt vrijwel nooit aan de stroomkabel zelf maar aan het apparaat wat er tegen beweegt ;)
(Of bomen, takken)
  vrijdag 26 april 2013 @ 22:30:15 #243
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_125781102
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 21:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Waarom is dat voor NS / ProRail (en voor zover ik weet bij de metro in Amsterdam ook) een probleem terwijl pak 'm beet in Dortmund wel structureel rijwegen naar bezet spoor worden ingezet?

(Heeft dat msischien met de beperkingen van ATB-EG zonder ATB-vv te maken?)
Ik moet zeggen dat ik niet zo in de filosofie zit van de waarde van het seinbeeld GLFL (wellicht dat Mr Klaasje daar iets meer over kan zeggen), maar rijden op zicht is geen rijweg naar bezet spoor. Rijden op zicht is niets meer dan dat wat de naam al zegt, alle inrichtingen zijn vergrendeld en worden gecontroleerd op de juiste stand en er is geen tegenrijweg ingesteld vanaf het eerste tegensein, maar er wordt totaal niet op spoorbezetting gecontroleerd. Op elke willekeurige plek in de rijweg zou een spoorbezetting kunnen zijn, ook op secties die binnen profiel liggen.

Ik denk dat als je echt een rijweg zou willen introduceren naar bezet spoor (waarin alle spoorbezetting onderweg dus wel gecontroleerd wordt, maar alleen de perronsectie niet), dat je dan een nieuw seinbeeld nodig zou hebben.

ATB-Vv heeft er in elk geval niets mee te maken, dat werk alleen maar vlak voor een sein

quote:
13s.gif Op vrijdag 26 april 2013 21:13 schreef James1988 het volgende:

[..]

Doorgeschoten veiligheidsmaffia.
Tsja, zo zou je het kunnen noemen, maar van de andere kant, wat voor zin heeft het om te plannen dat een trein altijd op een bepaald punt voor de rooie loopt? De reiziger is er niet bij gebaat...
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 22:21 schreef b2py het volgende:

[..]

Levensduur ~20 jaar ;)
In Amersfoort was laatst de draad langs spoor 7 ineens vervangen, die glom mij tegemoet. Het slijt dus wel iets.
pi_125781243
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 22:30 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

In Amersfoort was laatst de draad langs spoor 7 ineens vervangen, die glom mij tegemoet. Het slijt dus wel iets.
Waarschijnlijk een dunne plek, die kunnen ontstaan als er opeens zeer veel vermogen benodigd is en de kabel flink op zijn donder krijgt. Dan kan extra slijtage ontstaan.
  vrijdag 26 april 2013 @ 22:36:36 #245
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125781391
Hoe zit dat eigenlijk met rijdraden, roest dat als dat niet bereden word?
pi_125781483
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 april 2013 22:36 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met rijdraden, roest dat als dat niet bereden word?
Koper slaat groen uit als het roest. Ik denk door de spanning die erop staat dat dat alleen niet voorkomt, of kan voorkomen. Wat dat betreft ben ik niet zo elektrotechnisch geschoold.
  vrijdag 26 april 2013 @ 22:51:16 #247
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125782061
Koper wordt zwart als het oxideert. Groen koper = kopersulfaat = zure regen, en dat is tegenwoordig een stuk minder dan vroeger. De rijdraad slijt, maar inderdaad normaal gesproken in zo'n 20 jaar. Tenzij je harde punten in de bovenleiding hebt of er een trein met een slechte beugel voorbijkomt. Het uitgloeien van een rijdraad betekent altijd vervanging omdat ie daarvan zacht wordt en dan kan ie niet meer goed afgespannen worden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 26 april 2013 @ 22:58:19 #248
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_125782339
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 april 2013 22:51 schreef Duvel het volgende:
Koper wordt zwart als het oxideert. Groen koper = kopersulfaat = zure regen, en dat is tegenwoordig een stuk minder dan vroeger. De rijdraad slijt, maar inderdaad normaal gesproken in zo'n 20 jaar. Tenzij je harde punten in de bovenleiding hebt of er een trein met een slechte beugel voorbijkomt. Het uitgloeien van een rijdraad betekent altijd vervanging omdat ie daarvan zacht wordt en dan kan ie niet meer goed afgespannen worden.
Ligt eraan hoe het corrodeert, als het oxideert heb je koperoxide en dat is inderdaad zwart. Groen koper is volgens mij kopercarbonaat. Kopersulfaat is volgens mijn Google blauw.

Het verschil tussen koper en ijzer is dat bij koper zich een laagje vormt waardoor de corrosie stopt. Dit laagje (of het nou koperoxide of kopercarbonaat is), is zeer slecht geleidend. Van de andere kant: over dit dunne laagje komt een spanning te staan van 1800 VDC, ik denk dat het laagje zich dan al gauw gewonnen geeft.

Mooi spul eigenlijk dat koper, met al die kleurtjes O+
  vrijdag 26 april 2013 @ 23:01:15 #249
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125782449
Er is zoiets als een rijdraadborstelwagen, dus blijkbaar is het toch hardnekkig. :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 26 april 2013 @ 23:03:50 #250
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_125782556
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 april 2013 23:01 schreef Duvel het volgende:
Er is zoiets als een rijdraadborstelwagen, dus blijkbaar is het toch hardnekkig. :P
Ok, ook geschikt voor roestrijden? :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')