abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 april 2013 @ 11:27:32 #1
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_125712102

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  donderdag 25 april 2013 @ 11:29:56 #2
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125712179
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 11:26 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Wat is er fout aan die toon?
Ze onderschatten de intelligentie van "Veel Mensen" }:|
pi_125712218
Dat weet ik zo net nog niet...
  donderdag 25 april 2013 @ 11:32:59 #4
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_125712274
En de toon is weinig klantvriendelijk...
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  donderdag 25 april 2013 @ 11:33:07 #5
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125712279
t gaat me om het wijzende vingertje, als hier f^ete de la musique is dan staat er gewoon, haal je speciale kaartje voor al het openbaar voor voor voor 3 euro, klaar. :{

Niet van "het transport is niet gratis, fout stout niet doen" 8)7
pi_125712308
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 11:32 schreef Fiorano het volgende:
En de toon is weinig klantvriendelijk...
Had het vol moeten staan met smileys dan? Dit is toch gewoon een zakelijk geformuleerde mededeling? Laten we alsjeblieft niet achter de Britten aangaan als het om toonzetting gaat zeg.
Bier.
  donderdag 25 april 2013 @ 11:39:25 #7
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125712477
Zo kan het ook


Geen oranjeretour dit jaar trouwens?
pi_125712504
Als je nu een NS-abonnement aanschaf en die op een persoonlijke OV-chipkaart laadt die je reeds in bezit hebt maar begin 2014 verloopt, krijg je dan extragratis een nieuwe chipkaart tegen die tijd?
  donderdag 25 april 2013 @ 11:40:22 #9
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125712515
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 11:40 schreef KnightSolaire het volgende:
Als je nu een NS-abonnement aanschaf en die op een persoonlijke OV-chipkaart laadt die je reeds in bezit hebt maar begin 2014 verloopt, krijg je dan extragratis een nieuwe chipkaart tegen die tijd?
Ja
  donderdag 25 april 2013 @ 11:40:41 #10
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_125712532
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 11:33 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Had het vol moeten staan met smileys dan? Dit is toch gewoon een zakelijk geformuleerde mededeling? Laten we alsjeblieft niet achter de Britten aangaan als het om toonzetting gaat zeg.
Ik denk dat men erg valt over "Veel mensen denken dat..". Dat is een beetje belerend in vergelijking met de zakelijke melding "zorg voor een geldig vervoersbewijs" wat weer minder klantvriendelijk is dan "U kunt met uw ov-chipkaart of met een speciaal dagkaartje verkrijgbaar bij xxx reizen".
pi_125712542
quote:
6s.gif Op donderdag 25 april 2013 11:40 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ja
Kan ik een straalbezopen camembertvreter vertrouwen?
  donderdag 25 april 2013 @ 11:41:49 #12
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125712576
quote:
10s.gif Op donderdag 25 april 2013 11:40 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Kan ik een straalbezopen camembertvreter vertrouwen?
Het is gisteren toevallig voorbijgekomen hier, want ik had dezelfde vraag ;) Mocht je het niet vertrouwen, no hard Feelings...

James, kom er maar i... :P
  donderdag 25 april 2013 @ 11:43:26 #13
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_125712629
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 11:40 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Ik denk dat men erg valt over "Veel mensen denken dat..". Dat is een beetje belerend in vergelijking met de zakelijke melding "zorg voor een geldig vervoersbewijs" wat weer minder klantvriendelijk is dan "U kunt met uw ov-chipkaart of met een speciaal dagkaartje verkrijgbaar bij xxx reizen".
Dit dus, smilies geven niet meer klantvriendelijkheid. Maar je klant op een normale manier benaderen wel.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  donderdag 25 april 2013 @ 11:45:55 #14
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125712708
Utrecht brengt de boodschap ook


En hier
  donderdag 25 april 2013 @ 12:01:50 #15
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125713257
Even afronden uit het vorige topic.

Wer weiß, wo in Deutschland diese ungewöhnliche Begegnung möglich ist?



Het is de Levensauer Hochbrücke

LocatieSuchsdorf (Kiel)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_125714885
Toch niet echt bij de Müngstener in de buurt dus :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125715081
Ik zat te denken "huh de oplossing was toch al binnen vijf reacties na de foto gegeven?" maar dat was natuurlijk bahn.de op Facebook.
Bier.
pi_125715121
Nostalgie, ik heb een papieren kaartje gekocht. :+
pi_125715145
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 12:48 schreef Dr_Flash het volgende:
Toch niet echt bij de Müngstener in de buurt dus :P
Wij gaan trouwens ook over en bizar hoge brug. Enkelsporig. Ik kan alleen nooit onthouden of het bij Flensburg of Neumünster is.
Bier.
  donderdag 25 april 2013 @ 13:03:16 #20
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125715380
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 12:54 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik zat te denken "huh de oplossing was toch al binnen vijf reacties na de foto gegeven?" maar dat was natuurlijk bahn.de op Facebook.
Er waren wel 2 oplossingen steeds, ik ben het gewoon zelf maar gaan zoeken :P .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_125716075
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 12:56 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Wij gaan trouwens ook over en bizar hoge brug. Enkelsporig. Ik kan alleen nooit onthouden of het bij Flensburg of Neumünster is.
Rendsburg ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 april 2013 @ 13:22:28 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125716137
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 12:55 schreef b2py het volgende:
Nostalgie, ik heb een papieren kaartje gekocht. :+
ben je ziek ofzo :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125716138
http://en.wikipedia.org/wiki/Rendsburg_High_Bridge

Met Schwebefähre en bizarre klimlus. Of jah bizar. Ik snapte er niet veel van de eerste keer :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125716193
Was een tunnel daar niet handiger geweest vraag ik me af :P
Bier.
pi_125716220
quote:
12s.gif Op donderdag 25 april 2013 13:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ben je ziek ofzo :P
Voor mijn chipper moest ik mijn portemonnee pakken :')
pi_125716348
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 13:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Was een tunnel daar niet handiger geweest vraag ik me af :P
Kost meer doekoes jwz.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125716457
Nee wacht het zit anders. Eerst was er de spoorlijn, die gewoon rechtdoor ging. Met station Rendsburg. Toen kwam dat kanaal. Maar ja, daar moesten wel grote boten doorheen kunnen, en dat station lag veel te dicht bij het kanaal om dan nog aan een tunnel te beginnen. Dus is die lus erbij gekomen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 april 2013 @ 14:20:27 #29
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125718405
quote:
6s.gif Op donderdag 25 april 2013 11:29 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ze onderschatten de intelligentie van "Veel Mensen" }:|
Jij overschat, etc.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 april 2013 @ 14:47:07 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125719460
Voor wie zin heeft: Leesvoer over de geluidsmetingen bij de HSL: http://www.rijksoverheid.(...)uidmetingen-hsl.html
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 april 2013 @ 14:49:12 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125719534
En verder zijn er nog wat documenten vanwege een WOB-verzoek inzake de FYRA en de HSL
http://www.rijksoverheid.(...)gesnelheidslijn.html
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125719850
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 14:47 schreef Peterselieman het volgende:
Voor wie zin heeft: Leesvoer over de geluidsmetingen bij de HSL: http://www.rijksoverheid.(...)uidmetingen-hsl.html
Ik vond de herrie meevallen net.

Ik merkte trouwens dat ik last had van suisende oren bij iedere tunnel die de Fyra in dook.
pi_125719962
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 14:49 schreef Peterselieman het volgende:
En verder zijn er nog wat documenten vanwege een WOB-verzoek inzake de FYRA en de HSL
http://www.rijksoverheid.(...)gesnelheidslijn.html
Die emails zijn uitgeprint en weer ingescand zo te zien. Jankwerk.
Bier.
  donderdag 25 april 2013 @ 15:04:35 #34
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125720036
Collega van me was vanochtend onderweg naar Nederland met de Thalys 9327, is eruit gekickt door onbekende reden door antwerpen met "zoek het uit neem de Excuus express maar naar Schiphol", weet iemand meer? T gaat om deze trein
pi_125720304
Defect materieel zegt ns Hispeed op Twitter.
  donderdag 25 april 2013 @ 15:17:43 #36
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125720410
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2013 15:14 schreef b2py het volgende:
Defect materieel zegt ns Hispeed op Twitter.
Vaag ik zit inmiddels bij gisteravond de tweets te lezen en zie niks :s) zou ie verwijderd zijn?
pi_125720564
quote:
6s.gif Op donderdag 25 april 2013 15:17 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Vaag ik zit inmiddels bij gisteravond de tweets te lezen en zie niks :s) zou ie verwijderd zijn?
https://twitter.com/NSHispeed_info
Bier.
  donderdag 25 april 2013 @ 15:22:40 #38
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125720586
quote:
Oh ze hebben 2 accounts.. :)
pi_125720598
pi_125721098
Nog een videootje over de koningstrein voor wie geïnteresseerd is. Er wordt zelfs aandacht besteedt aan de spotters die zich vanochtend op Den Haag HS verzamelden.

pi_125721230
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 15:22 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Lojk, zwei maal umsteigen.

en je batterij is leeg :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 april 2013 @ 15:43:46 #42
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125721359
Edit: Marokko heeft dit jaar een opdracht verstrekt aan Gredelj om 20 lokomotieven G26 te leveren. De eerste 4 lokomotieven zijn in januari getest. Het is een opdracht ter waarde van 7 miljoen euro. Marokko heeft op het moment 1900 km spoor. Daarvan is 1000 km geëlektrificeerd. De overige 900 km wordt op het moment geëlektrificeerd en dat moet in 2015 afgerond zijn. ONCF zijn de Marokkaanse spoorwegen.













































http://tzv-gredelj.biz.hr(...)tives-to-follow.html

[ Bericht 28% gewijzigd door Jellereppe op 25-04-2013 16:50:20 ]
pi_125721416
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 15:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Lojk, zwei maal umsteigen.

en je batterij is leeg :P
Nee hoor ;)
pi_125721525
Wat?! Doe dan die foto's maar :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125721609
quote:
11s.gif Op donderdag 25 april 2013 15:48 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat?! Doe dan die foto's maar :Y
Ik vind beide beetje overdreven :p
pi_125721646
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2013 15:50 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik vind beide beetje overdreven :p
Ja een deel van die foto's stond er dubbel in ook. Beetje resizen, beetje selecteren, mag ook wel. Maar wel leuk natuurlijk :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 april 2013 @ 16:00:53 #47
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125722060
Mn zwitserse spoorkaart is binnen,nu nog in laten lijsten, gratis besteld via t Zwitserse verkeersbureau :D
  donderdag 25 april 2013 @ 16:05:05 #48
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125722227
Edit: Behalve de bestelling van 20 lokomotieven G26, zijn er nog twee orders/opdrachten verstrekt. Colas Rails heeft de opdracht gekregen om 185 km spoor aan te leggen dat geschikt is voor hogesnelheidstreinen te Marokko. Na 2015 zal er meer spoor klaargemaakt worden voor dit soort treinen. Dit is een opdracht van 136 miljoen euro.

De tweede order is verstrekt aan Alstom om 14 TGV's te leveren in 2015/2016. Dit is een contract ter waarde van 400 miljoen euro. Vlakbij het station Tanger, waar de TGV in 2016 zal beginnen met rijden, worden ook twee Hilton hotels gebouwd. Een 5 en een 4 sterren hotel. Die omgeving zal er gelikt uit zien over een tijdje. Ook station Kenitra willen ze laten ombouwen tot een wat modernere station.

quote:
Colas Rail and its subsidiary Colas Rail Maroc, as part of a consortium with Egis Rail, have won the design-build contract for a 185km double-track-high speed rail line in Morocco.

The total contract value amounts to ¤136m, of which ¤124m are earmarked for Colas Rail and Colas Rail Maroc.

The work involves studies and construction for the line between Tangiers and Kenitra as well as catenary systems and studies, materials supply and construction for two work-site facilities.

Work is slated to last 42 months and the line is scheduled to open during the first half of 2016.

The win follows other projects in the region including the award at the end of 2012 of a contract for the extension of the Algiers metro in Algeria and this year’s win of a contract
Bron: http://www.theconstructio(...)ccos-high-speed-rail
quote:
Frankrijk concretiseert verkoopt TGV aan Marokko

Frankrijk heeft de verkoop van zijn hogesnelheidstrein TGV aan Marokko vandaag geconcretiseerd: de groep Alstom kondigde aan een contract van 400 miljoen euro voor de levering van veertien treinstellen te hebben binnengehaald. Die moeten in december 2015 in gebruik genomen worden op de verbinding tussen Tanger en Casablanca.

De treinverbinding laat toe de reistijd tussen Tanger en Casablanca van 4.45 uur tot 2.10 uur terug te brengen, alsook tot 10 miljoen reizigers te vervoeren, zo blijkt uit een communiqué van Alstom. De veertien treinstellen zullen hoofdzakelijk in Frankrijk, op de sites van Alstom Transport, ontworpen en geproduceerd worden. (afp/adv)
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/(...)GV-aan-Marokko.dhtml


[ Bericht 2% gewijzigd door Jellereppe op 25-04-2013 16:56:32 ]
  donderdag 25 april 2013 @ 16:10:31 #49
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_125722463
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 10:14 schreef KnightSolaire het volgende:
Hmm, ik vind dat overwegen tegenwoordig al best laat dichtgaan. Vroeger was de marge veel groter volgens mij.
Ik heb het een paar keer gehad nu, dat spoorbomen - na het passeren van de trein - weer opengingen, en toen de bomen vertikaal stonden het tingen nog doorging, en de bomen weer rap naar beneden kwamen. En ja, inderdaad, een trein van de andere kant.
Dus ik rijd nooit door zolang de lampen nog knipperen, ondanks geirriteerd aandringen van passagiers in de auto, of getoeter van achterliggers.
pi_125722549
Je moet je sowieso niks aantrekken van andere automobilisten, zeker niet van BMW rijders.
pi_125722721
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 16:10 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Ik heb het een paar keer gehad nu, dat spoorbomen - na het passeren van de trein - weer opengingen, en toen de bomen vertikaal stonden het tingen nog doorging, en de bomen weer rap naar beneden kwamen. En ja, inderdaad, een trein van de andere kant.
Dus ik rijd nooit door zolang de lampen nog knipperen, ondanks geirriteerd aandringen van passagiers in de auto, of getoeter van achterliggers.
Dat is toch logisch? Er staat niet voor niets "Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein komen". Dus inderdaad niets aantrekken van dat soort personen.
  Redactie Sport donderdag 25 april 2013 @ 16:31:28 #52
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125723122
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 16:17 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Dat is toch logisch? Er staat niet voor niets "Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein komen". Dus inderdaad niets aantrekken van dat soort personen.
Dat bord staat er ook als dat nooit zo is:
https://maps.google.nl/ma(...)bp=12,139.49,,0,3.39

Dit is het stamlijntje in Hengelo naar de Akzo. Er komt één keer per week een trein, dus twee achter elkaar gebeurt gewoon nooit...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_125723239
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 16:31 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dat bord staat er ook als dat nooit zo is:
https://maps.google.nl/ma(...)bp=12,139.49,,0,3.39

Dit is het stamlijntje in Hengelo naar de Akzo. Er komt één keer per week een trein, dus twee achter elkaar gebeurt gewoon nooit...
Soberzo is het op enkelspoor een beetje onzin :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125723382
Railwaygazette meldt dat Zwolle - Enschede aanbesteed gaat worden. Gaat om een bericht van 18 april.
  Redactie Sport donderdag 25 april 2013 @ 16:41:25 #55
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125723416
Theoretisch kan er net achter de overweg een wissel liggen waarbij er direct na het passeren een rijweg ingesteld wordt voor de trein in tegengestelde richting. Hoewel ik denk dat dit niet kan voordat de overweg weer geheel geopend is.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 25 april 2013 @ 16:44:15 #56
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125723493
Ik heb mij vergist over die Marokkaanse locomotieven. Het zijn nieuwe locomotieven. Wel een koopje voor 7 miljoen euro. We hebben het over een bestelling van 20 lokomotieven. Het is wel een oud ontwerp, maar de locomotieven zijn nieuw. Voornamelijk bedoeld voor goederenvervoer.

quote:
ONCF locomotives on test

06 February 2013

TZV Gredelj diesel locomotives for Moroccan national railway ONCF on test in Croatia (Photo: Domagoj Polovic).

MOROCCO: The first four of 20 diesel locomotives ordered by Moroccan national railway ONCF last year were on test in Croatia during January.

The 3 300 BHP Co-Co freight locomotives have been assembled by TŽV Gredelj as subcontractor to US firm National Railway Equipment Co. They are powered by second-hand EMD 16-645 engines remanufactured by NREC.

The first 15 locomotives will have a top speed of 104 km/h, the remaining five will be suitable for 140 km/h.
Electro-Motive Diesel, NREC, Qatar-based Blooming Heights, China National Corp for Overseas Economic Co-operation and Croatian national railway HZ have expressed interest in acquiring the assets of TZV Gredelj, which entered bankruptcy in October.
Bron: http://www.railwaygazette(...)motives-on-test.html
  donderdag 25 april 2013 @ 16:51:07 #57
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125723716
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 16:31 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dat bord staat er ook als dat nooit zo is:
https://maps.google.nl/ma(...)bp=12,139.49,,0,3.39

Dit is het stamlijntje in Hengelo naar de Akzo. Er komt één keer per week een trein, dus twee achter elkaar gebeurt gewoon nooit...
Ingewikkelder kan ook.
Staat bij Barneveld-Noord.
pi_125723810
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 16:51 schreef greavy het volgende:

[..]

Ingewikkelder kan ook.
[ afbeelding ]
Staat bij Barneveld-Noord.
Dat rode licht komt dus pas als er (waarschijnlijk een week later) nog een auto langs is gekomen die *wel* door rijdt. Dan zie je aan de overkant van de overweg eventjes een rood licht wat daarna weer gedoofd is als de auto doorrijdt :P
  donderdag 25 april 2013 @ 16:57:58 #59
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125723958
Las vandaag dat Prorail een miljoen euro uittrekt om de spoorbomen sneller naar beneden en omhoog te laten gaan, om zodien irritaties te voorkomen bij mensen, en het aantal spoordoden te minderen.

quote:
ProRail verkort wachttijd voor spoorbomen

UTRECHT (ANP) - Bij 125 spoorwegovergangen hoeven mensen binnenkort waarschijnlijk minder lang te wachten. Spoorbeheerder ProRail trekt een miljoen euro uit om te onderzoeken of de spoorbomen minder lang naar beneden kunnen. Dat liet ProRail donderdag weten.

,,Soms gaat het om seconden winst door seinen anders te plaatsen, kleine aanpassingen in de dienstregeling of in overleg met de vervoerder snellere vertrektijden van treinen'', laat ProRail weten. ,, Eind dit jaar moet er een plan van aanpak liggen.'' Prorail trekt daarvoor 1 miljoen euro uit. Bij twaalf overwegen zijn de wachttijden al verkort.

Ongeduld

Ongeduld en roekeloosheid zijn de oorzaak van het leeuwendeel van de ongelukken op spoorwegovergangen. Met een speciale campagne, die donderdag van start ging, vraagt ProRail aandacht voor de ongevallen op spoorwegovergangen. ,,Uiteindelijk is wel het gedrag van de weggebruiker bepalend voor de veiligheid'', stelt de spoorbeheerder.

Om 8.00 uur donderdagmorgen klonk op elk radiostation 32 seconden lang het rinkelende geluid van een gesloten overgang. "Wachten kan irritant zijn, maar van levensbelang!", wil de spoorwegbeheerder maar zeggen. Ook vrijdag gaan de radiospotjes verder, maar Prorail belooft dat ze dan leuker zijn. Twitteraars maakten donderdagmorgen duidelijk hun ongenoegen kenbaar: "Jezus, best wel irritante radioreclame van #prorail als je niet zo lang geslapen hebt.." Anderen zagen het nut er wel van in: "Volgens mij komt de boodschap aan."

Daling van ongevallen

Uit onderzoek van ProRail blijkt overigens dat het aantal ongevallen op overwegen in 2012 is gedaald, maar dat er wel meer mensen zijn omgekomen ten opzichte van 2011. In totaal stierven vorig jaar 14 mensen door een ongeluk op een overweg. In 2013 zijn tot nu toe al 5 mensen omgekomen bij in totaal 9 aanrijdingen.
Bron:http://www.gelderlander.n(...)spoorbomen-1.3785031
pi_125724207
Lezen maat, boven jouw post gaat het daar ook al over ;)
  donderdag 25 april 2013 @ 17:05:38 #61
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125724246
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 17:04 schreef b2py het volgende:
Lezen maat, boven jouw post gaat het daar ook al over ;)
Haha, sorry. Ik zie het nu pas, verdomme. :') 8)7
pi_125724264
is het niet zo dat onbewaakte overwegen (als die er nog zijn tenminste) gevaarlijker zijn?

ik kijk dubbel uit als ik over een overweg rijd.
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
pi_125724299
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 16:51 schreef greavy het volgende:

[..]

Ingewikkelder kan ook.
[ afbeelding ]
Staat bij Barneveld-Noord.
Er staat sowieso geen licht.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 april 2013 @ 17:08:00 #64
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125724337
quote:
10s.gif Op donderdag 25 april 2013 17:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Er staat sowieso geen licht.
Ja, dat P-sein :') Maar als weggebruiker heb je daar niks aan ..
pi_125726453
Debat over het niet doorsturen van rapport ILenT aan de Tweede Kamer. http://www.tweedekamer.nl(...)naire_zaal/index.jsp
  donderdag 25 april 2013 @ 18:41:09 #66
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_125727386
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 10:14 schreef KnightSolaire het volgende:
Hmm, ik vind dat overwegen tegenwoordig al best laat dichtgaan. Vroeger was de marge veel groter volgens mij.
Vroeger sloten overwegen inderdaad iets eerder. Dat heeft te maken met het toegepaste type aankondigingsberekening. De netto aankondigingstijd of ontruimingstijd wordt bepaald op basis van de breedte van overweg, de snelheid van de weggebruikers en het type weggebruiker. Deze berekening is ca. 10 jaar geleden gewijzigd, de oude berekeningswijze wordt sindsdien 'oude stijl' genoemd, de nieuwe heet 'nieuwe stijl'.

Bij alle overwegen die sindsdien gewijzigd zijn, wordt de aankondigingstijd bepaald op basis van de nieuwe stijl, en dat kan zo'n twee seconden schelen.

Verder is de aankondigingsberekening heel simpel snelheid x tijd. Als deze berekening zodanig uitkomt dat er vlakbij de berekende positie al een las ligt, mag de aankondigingsweg verlengd worden met een marge van maximaal 5 seconden. Als ook dit niet goed uitkomt, mag de aankondigingsweg nogmaals verlengd worden met maximaal 5 seconden, maar dan moeten er 'aftelrelais' gebruikt worden.

Omdat je de tijd omzet naar een aankondigingsweg in meters (bij baanvaksnelheid), kun je raden wat er gebeurt als een trein langzamer rijdt. Daarbij zat er vroeger geen maximum op het aantal 'aftelrelais'. Stel dat je 12,5 seconden gaat aftellen met relais en de trein rijdt minder snel, dan ga je de invloed van dat extra stukje aankondingsweg (wat je met die relais had opgelost) ineens wel merken.

Door deze factoren zou je kunnen stellen dat tegenwoordig de aankondigingstijden een stuk strakker berekend worden.
  donderdag 25 april 2013 @ 19:01:30 #67
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125728059

NSR 9520 + 9481
Nadat de trein mij gepasseerd was als IC naar Dordrecht, kwam hij weer terug volgens plan voorop naar Amsterdam als IC 2259, en duikt hier over de fly-over net voorbij Zwijndrecht. Onder de fly-over gaat het spoor richting de Kijfhoek Midden en verder, waar alleen goederentreinen komen.
pi_125728845
Fok! PTA Treinentopic historie
Op deze mooie donderdag 25 april ben ik na een opdracht voor school naar Rotterdam afgereisd om daar een bezoekje te brengen aan een stukje spoorhistorie. Vele malen over gelezen, vele malen door de oplossing gereisd en vele malen naar gestaard maar nog nooit 'De Hef' bezocht. De reis begon in Rotterdam niet zo soepel met bus 48 vanaf Rotterdam Centraal naar bushalte Willemsbrug, in de file op Coolsingel. Uiteindelijk met slechts vijf minuten vertraging gearriveerd en vrijwel direct het volgende plaatje geschoten waar wij deze tour zullen beginnen.


Wij zien hier 'De Hef', de bijnaam voor de Koningshavenbrug. De brug is gebouwd 1927, nadat de draaibrug die daarvoor op dezelfde plek zat was gesloopt. In jaren '80 was dit punt in de dienstregeling dermate bepalend dat op deze plek begonnen werd met het maken van de dienstregeling. Hieruit bleek wel dat er noodzaak was voor een nieuwe spoorverbinding, met meer capaciteit en die geen last had van het waterverkeer, de laatste treinen zijn op 24 september 1993 over de brug gegaan en sindsdien buitendienst gesteld.



Als het mandje genegeerd wordt zien we vooral een niet onderhouden stuk brug. Opvallend is dat het spoor nog steeds bevestigd is op de stalen constructie. Goed te zien is dat het spoor nog op de oude manier bevestigd werd aan de constructie, in dit geval met kraagbouwen en dat compensatielas nog steeds aanwezig is. Een dubbel hek maakt het voor ondergetekende onmogelijk om een betere foto te maken van dit deel.


Als de fotograaf zich omdraait is dit het aanzicht. De stad Rotterdam met op de voorgrond de aardebaanconstructie van de oude spoorbaan. Tegenwoordig liggen hier om de zoveel meter oude stelcom platen en zijn er bankjes en prullenbakken aangebracht. Ondanks dat je tussen het bruisende centrum en de Kop van Zuid zit is dit een zeer aangename plek om te zijn. Heerlijk rustig.



De Hef inclusief de aardebaanconstructie.



Vanaf het landhoofd aan het uitende van de aardebaanconstructie is hier het landhoofd aan de andere zijde van de Nieuwe Maas te zien. Vanwege de lange lengte die dit stuk spoor door de stad en over het water liep wordt dit ook wel 'luchtspoor' genoemd. Later kom ik nog terug op de overkant.



Een foto van een deel van het landhoofd. Goed is te zien waar de sporen hebben gelegen en uiteraard waar de brug over de Nieuwe Maas ooit is begonnen/geëindigd.



De fotograaf is toen over de Willemsbrug gelopen en hoeft toen bovenstaande foto genomen. Hier stond vroeger een enorme brug die Rotterdam per spoor met Dordrecht verbond. De brug is in 1994 gesloopt en daarna de hoogovens in gegaan. Er is nog één pilaar gebleven, daarover later meer.


Op deze foto goed te zien is dat het oude tracé 'Luchtspoor' anno 2013 nog steeds volop gebruikt wordt. De Verlengde Willemsbrug ligt voor een deel op het oude aardebaanlichaam, en de aansluiting naar de Willemsbrug is ook in een soort holte aangesloten op de weg. Eerst liep de weg onder de brug door maar is later aangesloten. Om voor de fotograaf onduidelijke redenen is de aansluiting nooit netjes op gelijke hoogte gebracht.


Hier zien we de bewaarde steunpilaar van de Willemsspoorbrug, met op de achtergrond De Hef. Deze pilaar is blijven staan om een monument op te bevestigen wat voor de sloop van de brug elders in de haven hing. Wij zien hier daar een deel van het officieel hetende 'Maasbeeld' maar in de volksmond vaak tot 'Waslijn' wordt gedoopt.


Als laatst resteert dit gebouwd van 'Healthcity', dat ook op een oude fundering staat. Voor mij helaas onbekend waar deze fundering voor heeft gediend. Een van jullie enig idee?

Voor zover deze historische 'les', voor mij best indrukwekkend en leuk om er geweest te zijn!

Gebruikte bronnen: Wikipedia en Feijenoordsemeesters

[ Bericht 18% gewijzigd door b2py op 25-04-2013 19:50:53 ]
pi_125729516
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 19:01 schreef greavy het volgende:
[ link | afbeelding ]
NSR 9520 + 9481
Nadat de trein mij gepasseerd was als IC naar Dordrecht, kwam hij weer terug volgens plan voorop naar Amsterdam als IC 2259, en duikt hier over de fly-over net voorbij Zwijndrecht. Onder de fly-over gaat het spoor richting de Kijfhoek Midden en verder, waar alleen goederentreinen komen.
Ik zag 'm langsrijden in de buurt van Leiden ja.
pi_125729549
Wa 'n lulverhaal joh
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125729662
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 19:18 schreef b2py het volgende:
Wij zien hier 'De Hef', de bijnaam voor de Koningshavenbrug. De brug is gebouwd 1927, nadat de draaibrug die daarvoor op dezelfde plek zat was vervangen.
Ik mag toch hopen dat de hef gebouwd is VOORDAT de draaibrug vervangen werd.

quote:
In jaren '80 was dit punt in de dienstregeling dermate bepalend dat op deze plek begonnen werd met het maken van de dienstregeling.
Slechte zin, kan veel beter.

quote:
Hieruit bleek wel dat er noodzaak was voor een nieuwe spoorverbinding, met meer capaciteit en die geen last had van het spoorverkeer.
Een spoorverbinding die geen last meer heeft van spoorverkeer? Okee :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 april 2013 @ 19:35:52 #72
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125729738
oh ja, het is FOK! ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125729800
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 19:35 schreef Peterselieman het volgende:
oh ja, het is FOK! ;)
Oh ja, op "historie" na heeft heel de titel geen flikker met het verhaal te maken :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 april 2013 @ 19:37:59 #74
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_125729842
Nounou, Dr Flash. Alsof jouw stukjes altijd proza toppertjes zijn.
pi_125729941
Ja. Samenhangende verhalen schrijf ik, die zeggen wat er op de bijgaande foto te zien is, die grammaticaal kloppen, alles.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125729944
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 19:18 schreef b2py het volgende:
Fok! PTA Treinentopic historie
Op deze mooie donderdag 25 april ben ik na een opdracht voor school naar Rotterdam afgereisd om daar een bezoekje te brengen aan een stukje spoorhistorie. Vele malen over gelezen, vele malen door de oplossing gereisd en vele malen naar gestaard maar nog nooit 'De Hef' bezocht. De reis begon in Rotterdam niet zo soepel met bus 48 vanaf Rotterdam Centraal naar bushalte Willemsbrug, in de file op Coolsingel. Uiteindelijk met slechts vijf minuten vertraging gearriveerd en vrijwel direct het volgende plaatje geschoten waar wij deze tour zullen beginnen.

[ afbeelding ]
Wij zien hier 'De Hef', de bijnaam voor de Koningshavenbrug. De brug is gebouwd 1927, nadat de draaibrug die daarvoor op dezelfde plek zat was vervangen. In jaren '80 was dit punt in de dienstregeling dermate bepalend dat op deze plek begonnen werd met het maken van de dienstregeling. Hieruit bleek wel dat er noodzaak was voor een nieuwe spoorverbinding, met meer capaciteit en die geen last had van het spoorverkeer.

[ afbeelding ]
Als het mandje genegeerd wordt zien we vooral een niet onderhouden stuk brug. Opvallend is dat het spoor nog steeds bevestigd is op de stalen constructie. Goed te zien is dat het spoor nog op de oude manier bevestigd werd aan de constructie, in dit geval met kraagbouwen en dat compensatielas nog steeds aanwezig is. Een dubbel hek maakt het voor ondergetekende onmogelijk om een betere foto te maken van dit deel.

[ afbeelding ]
Als de fotograaf zich omdraait is dit het aanzicht. De stad Rotterdam met op de voorgrond de aardebaanconstructie van de oude spoorbaan. Tegenwoordig liggen hier om de zoveel meter oude stelcom platen en zijn er bankjes en prullenbakken aangebracht. Ondanks dat je tussen het bruisende centrum en de Kop van Zuid zit is dit een zeer aangename plek om te zijn. Heerlijk rustig.

[ afbeelding ]
De Hef inclusief de aardebaanconstructie.
Leuke foto's!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 april 2013 @ 19:40:12 #77
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125729954
quote:
3s.gif Op donderdag 25 april 2013 19:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh ja, op "historie" na heeft heel de titel geen flikker met het verhaal te maken :P
mja, ik ben juist blij dat de Hef weer eens voorbijkomt. Is toch een mooi stukje spoorweggeschiedenis
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125730069
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 19:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, ik ben juist blij dat de Hef weer eens voorbijkomt. Is toch een mooi stukje spoorweggeschiedenis
Tuurlijk! Ik ook :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125730313
quote:
3s.gif Op donderdag 25 april 2013 19:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh ja, op "historie" na heeft heel de titel geen flikker met het verhaal te maken :P
Droppie, ik had iets te vroeg op posten gedrukt. Nu def.
pi_125730372
quote:
7s.gif Op donderdag 25 april 2013 19:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat de hef gebouwd is VOORDAT de draaibrug vervangen werd.

[..]

Slechte zin, kan veel beter.

[..]

Een spoorverbinding die geen last meer heeft van spoorverkeer? Okee :')
:') :P
pi_125730737
http://www.treinreiziger.(...)l_verminderen-145210

Waarom gaan ze het spoor veranderen als de treinen te veel geluid maken?
Misschien is het allemaal al een stuk minder als de gebruikte trein niet half uit elkaar rammelt terwijl hij langsrijdt :+
pi_125730777
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 19:58 schreef KomtTijd... het volgende:
http://www.treinreiziger.(...)l_verminderen-145210

Waarom gaan ze het spoor veranderen als de treinen te veel geluid maken?
Misschien is het allemaal al een stuk minder als de gebruikte trein niet half uit elkaar rammelt terwijl hij langsrijdt :+
Raildempers scheelt ~5dB(A), en dat is een aanpassing aan het spoor ;)
  donderdag 25 april 2013 @ 20:08:11 #83
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_125731227
Mooie foto's hoor, b2py!
pi_125731296
Danku allen! :)
pi_125732165
Leuke foto's inderdaad ^O^
Ik ben ook maar weer even me hdd ingedoken en heb weer een map foto's uit 2007 teruggevonden van De Hef. Gemaakt tijdens de plaatsing van de radar bovenop.

Zo ziet het er van boven dan dus uit :P




En deze is er toen opgezet :7


[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2013 20:32:58 ]
  Redactie Sport donderdag 25 april 2013 @ 20:29:28 #86
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125732175
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 19:58 schreef KomtTijd... het volgende:
http://www.treinreiziger.(...)l_verminderen-145210

Waarom gaan ze het spoor veranderen als de treinen te veel geluid maken?
Misschien is het allemaal al een stuk minder als de gebruikte trein niet half uit elkaar rammelt terwijl hij langsrijdt :+
Wat ik me trouwens afvraag: als het een snerpend geluid is komt het van de wielen. Is het niet mogelijk om het spoor in een iets andere vorm te slijpen? Volgens mij is dat hetzelfde met de rijtuigen van de Pimpel, die in Nederland een veel snerpender geluid maken dan in Duitsland (dacht ik ergens gelezen te hebben). In Duitsland zou het railprofiel een heel klein beetje anders zijn.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_125732319
Dan lijkt het me makkelijker om de wielen net even anders te slijpen.
  donderdag 25 april 2013 @ 21:01:47 #88
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125734039
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 19:18 schreef b2py het volgende:

Als laatst resteert dit gebouwd van 'Healthcity', dat ook op een oude fundering staat. Voor mij helaas onbekend waar deze fundering voor heeft gediend. Een van jullie enig idee?
De oude Willemsbrug!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 25 april 2013 @ 21:04:41 #89
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125734218
Da's dus ook de reden dat de aansluiting van de nieuwe Willemsbrug zo'n rare slinger maakt. Vroeger ging je rechtdoor over de Willemsbrug, die op het Noordereiland aansloot op de Koninginnebrug (die de Koningshaven kruist). Ook op het Noordereiland heb je nu zo'n malle slinger als je naar Zuid wilt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 april 2013 @ 21:14:52 #90
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125734923
Die ex-ACTS en ex-ex-NMBS 6700-loc van Locon staat nu naar het schijnt in de Sloehaven. Ding was een tijdje in Duitsland voor inbouw van radiobediening, maar heeft dit uiteindelijk niet gekregen

http://forum.beneluxspoor(...)38645.html#msg838645
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125735180
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:32 schreef KomtTijd... het volgende:
Dan lijkt het me makkelijker om de wielen net even anders te slijpen.
Is dat niet al gebeurd bij de Fyra V160's? De geluidsproductie daarvan is een paar jaar terug in ieder geval fors teruggedrongen door enkele vrij simpele maatregels, dat zou er goed één van geweest kunnen zijn. Niet genoeg om de omwonenden tevreden te stellen, maar ja, of dat ooit gaat lukken..
pi_125736064
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:18 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Is dat niet al gebeurd bij de Fyra V160's? De geluidsproductie daarvan is een paar jaar terug in ieder geval fors teruggedrongen door enkele vrij simpele maatregels, dat zou er goed één van geweest kunnen zijn. Niet genoeg om de omwonenden tevreden te stellen, maar ja, of dat ooit gaat lukken..
Dat gaat waarschijnlijk nooit lukken inderdaad. Die waren gewoon stilte gewend, en hoe je het ook wend of keert, een trein maakt altijd lawaai.
pi_125737556
quote:
2s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:01 schreef Duvel het volgende:

[..]

De oude Willemsbrug!
Lijkt mij sterk want het monument de Maasbeeld staat op de fundering van de Willemsbrug. Of was er zo'n brede fundering aan de kop?nvm.

[ Bericht 2% gewijzigd door b2py op 25-04-2013 22:11:24 ]
  donderdag 25 april 2013 @ 22:29:29 #94
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125739980
Idd.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125742864
Ik stel voor de HSL vanaf tien uur 's avonds stil te leggen ter beperking van de geluidsoverlast.
pi_125742890
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 23:12 schreef Bitlord het volgende:
Ik stel voor de HSL vanaf tien uur 's avonds stil te leggen ter beperking van de geluidsoverlast.
Meen je dit serieus of?
pi_125742928
Was dit hier al langskomen?

OptimaalFM twitterde op donderdag 25-04-2013 om 20:51:57 Bij Wehl is vanavond een trein beschoten. Vermoedelijk met een windbuks. Morgenvroeg meer info in het OFM nieuws http://t.co/pgMnlqRKeT reageer retweet
  donderdag 25 april 2013 @ 23:14:09 #98
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125743000
Jullie krijgen de groeten uit Calais, waar de laatste treinen al om half 9 's avonds vertrekken en er 's avonds in het hele dorp geen kut te beleven is.

Eerder vandaag wel langs een LGV gestaan, foto's volgen.
pi_125743035
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 23:12 schreef b2py het volgende:

[..]

Meen je dit serieus of?
Neen, maar helemaal onwaarschijnlijk is het ook weer niet. In Hoorn Kersenboogerd is het treinverkeer ook al afgenomen hierdoor.
  donderdag 25 april 2013 @ 23:14:50 #100
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125743045
je hotelletje heeft toch wel een bar? :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 april 2013 @ 23:15:50 #101
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125743098
Er is wel een barretje, maar die is dicht :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')