Leuke foto's!quote:Op donderdag 25 april 2013 19:18 schreef b2py het volgende:
Fok! PTA Treinentopic historie
Op deze mooie donderdag 25 april ben ik na een opdracht voor school naar Rotterdam afgereisd om daar een bezoekje te brengen aan een stukje spoorhistorie. Vele malen over gelezen, vele malen door de oplossing gereisd en vele malen naar gestaard maar nog nooit 'De Hef' bezocht. De reis begon in Rotterdam niet zo soepel met bus 48 vanaf Rotterdam Centraal naar bushalte Willemsbrug, in de file op Coolsingel. Uiteindelijk met slechts vijf minuten vertraging gearriveerd en vrijwel direct het volgende plaatje geschoten waar wij deze tour zullen beginnen.
[ afbeelding ]
Wij zien hier 'De Hef', de bijnaam voor de Koningshavenbrug. De brug is gebouwd 1927, nadat de draaibrug die daarvoor op dezelfde plek zat was vervangen. In jaren '80 was dit punt in de dienstregeling dermate bepalend dat op deze plek begonnen werd met het maken van de dienstregeling. Hieruit bleek wel dat er noodzaak was voor een nieuwe spoorverbinding, met meer capaciteit en die geen last had van het spoorverkeer.
[ afbeelding ]
Als het mandje genegeerd wordt zien we vooral een niet onderhouden stuk brug. Opvallend is dat het spoor nog steeds bevestigd is op de stalen constructie. Goed te zien is dat het spoor nog op de oude manier bevestigd werd aan de constructie, in dit geval met kraagbouwen en dat compensatielas nog steeds aanwezig is. Een dubbel hek maakt het voor ondergetekende onmogelijk om een betere foto te maken van dit deel.
[ afbeelding ]
Als de fotograaf zich omdraait is dit het aanzicht. De stad Rotterdam met op de voorgrond de aardebaanconstructie van de oude spoorbaan. Tegenwoordig liggen hier om de zoveel meter oude stelcom platen en zijn er bankjes en prullenbakken aangebracht. Ondanks dat je tussen het bruisende centrum en de Kop van Zuid zit is dit een zeer aangename plek om te zijn. Heerlijk rustig.
[ afbeelding ]
De Hef inclusief de aardebaanconstructie.
mja, ik ben juist blij dat de Hef weer eens voorbijkomt. Is toch een mooi stukje spoorweggeschiedenisquote:Op donderdag 25 april 2013 19:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh ja, op "historie" na heeft heel de titel geen flikker met het verhaal te maken
Tuurlijk! Ik ookquote:Op donderdag 25 april 2013 19:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, ik ben juist blij dat de Hef weer eens voorbijkomt. Is toch een mooi stukje spoorweggeschiedenis
Droppie, ik had iets te vroeg op posten gedrukt. Nu def.quote:Op donderdag 25 april 2013 19:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh ja, op "historie" na heeft heel de titel geen flikker met het verhaal te maken
quote:Op donderdag 25 april 2013 19:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat de hef gebouwd is VOORDAT de draaibrug vervangen werd.
[..]
Slechte zin, kan veel beter.
[..]
Een spoorverbinding die geen last meer heeft van spoorverkeer? Okee
Raildempers scheelt ~5dB(A), en dat is een aanpassing aan het spoorquote:Op donderdag 25 april 2013 19:58 schreef KomtTijd... het volgende:
http://www.treinreiziger.(...)l_verminderen-145210
Waarom gaan ze het spoor veranderen als de treinen te veel geluid maken?
Misschien is het allemaal al een stuk minder als de gebruikte trein niet half uit elkaar rammelt terwijl hij langsrijdt
Wat ik me trouwens afvraag: als het een snerpend geluid is komt het van de wielen. Is het niet mogelijk om het spoor in een iets andere vorm te slijpen? Volgens mij is dat hetzelfde met de rijtuigen van de Pimpel, die in Nederland een veel snerpender geluid maken dan in Duitsland (dacht ik ergens gelezen te hebben). In Duitsland zou het railprofiel een heel klein beetje anders zijn.quote:Op donderdag 25 april 2013 19:58 schreef KomtTijd... het volgende:
http://www.treinreiziger.(...)l_verminderen-145210
Waarom gaan ze het spoor veranderen als de treinen te veel geluid maken?
Misschien is het allemaal al een stuk minder als de gebruikte trein niet half uit elkaar rammelt terwijl hij langsrijdt
De oude Willemsbrug!quote:Op donderdag 25 april 2013 19:18 schreef b2py het volgende:
Als laatst resteert dit gebouwd van 'Healthcity', dat ook op een oude fundering staat. Voor mij helaas onbekend waar deze fundering voor heeft gediend. Een van jullie enig idee?
Is dat niet al gebeurd bij de Fyra V160's? De geluidsproductie daarvan is een paar jaar terug in ieder geval fors teruggedrongen door enkele vrij simpele maatregels, dat zou er goed één van geweest kunnen zijn. Niet genoeg om de omwonenden tevreden te stellen, maar ja, of dat ooit gaat lukken..quote:Op donderdag 25 april 2013 20:32 schreef KomtTijd... het volgende:
Dan lijkt het me makkelijker om de wielen net even anders te slijpen.
Dat gaat waarschijnlijk nooit lukken inderdaad. Die waren gewoon stilte gewend, en hoe je het ook wend of keert, een trein maakt altijd lawaai.quote:Op donderdag 25 april 2013 21:18 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Is dat niet al gebeurd bij de Fyra V160's? De geluidsproductie daarvan is een paar jaar terug in ieder geval fors teruggedrongen door enkele vrij simpele maatregels, dat zou er goed één van geweest kunnen zijn. Niet genoeg om de omwonenden tevreden te stellen, maar ja, of dat ooit gaat lukken..
Lijkt mij sterk want het monument de Maasbeeld staat op de fundering van de Willemsbrug. Of was er zo'n brede fundering aan de kop?nvm.quote:
Meen je dit serieus of?quote:Op donderdag 25 april 2013 23:12 schreef Bitlord het volgende:
Ik stel voor de HSL vanaf tien uur 's avonds stil te leggen ter beperking van de geluidsoverlast.
twitter:OptimaalFM twitterde op donderdag 25-04-2013 om 20:51:57Bij Wehl is vanavond een trein beschoten. Vermoedelijk met een windbuks. Morgenvroeg meer info in het OFM nieuws http://t.co/pgMnlqRKeT reageer retweet
Neen, maar helemaal onwaarschijnlijk is het ook weer niet. In Hoorn Kersenboogerd is het treinverkeer ook al afgenomen hierdoor.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |