Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 12:18 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
DeaDLocK2K | donderdag 11 april 2013 @ 12:20 |
Inderdaad. En die achterlijke heffing van ¤130,- per kilometer op de HSL ook afschaffen. Gewoon een tarief per snelheidscategorie die t/m160km/u niet verschilt van die van het hoofdrailnet. | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 12:26 |
Dat is een perverse prikkel om geen capaciteit te hoeven vrijmaken voor hogesnelheidstreinen. Beter zou je de kosten in de categorie 200 - 230 km/h het laagst maken. | |
DeaDLocK2K | donderdag 11 april 2013 @ 12:31 |
Okay, we doen het op jouw manier! | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 12:34 |
Tussen treinen met die snelheid kan je zowel makkelijk tragere treinen als snellere treinen inleggen omdat de snelheidsverschillen relatief minder groot zijn. ![]() | |
Duvel | donderdag 11 april 2013 @ 12:39 |
Eikels. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 14:12 |
de hoorzitting is begonnen ![]() | |
b2py | donderdag 11 april 2013 @ 14:19 |
Waar gaat het deze week over? | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 14:22 |
http://www.tweedekamer.nl(...)week=Donderdag&his=0 | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 14:24 |
Thijsen van NS speelt nu mooi weer ![]() | |
_serial_ | donderdag 11 april 2013 @ 14:27 |
Hopelijk helpt het, het is snertweer buiten | |
arkkey | donderdag 11 april 2013 @ 14:31 |
Oh gaat dit over het verhaal dat NS vindt dat reizigersoordeel eigenlijk maar helemaal niet meer moet meetellen omdat dat maar lastig is? (overigens hebben ze ergens wel een punt hoor, ik ben ook niet geneigd om goede cijfers te geven puur gebaseerd op ervaringen in het verleden) Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, ofzo? | |
b2py | donderdag 11 april 2013 @ 14:32 |
Oeh, Manu is er ook ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 14:33 |
erger. De NS stelt dat de reiziger centraal staat, maar dat kan ik totaal niet rijmen met het beleid dat gevoerd wordt | |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 14:42 |
Beetje het Mediamarkt-syndroom idd. Als je maar hard genoeg schreeuwt dat je de beste bent gaan mensen het vanzelf geloven ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 15:12 |
Nu de FMN aan het woord. Ze hebben gelijk op het punt dat er een onafhankelijke derde partij moet zijn die over kwesties een oordeel moet vellen. Hierdoor krijg je duidelijkheid voor iedereen. | |
Litpho | donderdag 11 april 2013 @ 15:16 |
Alhoewel er wel een zekere humor te vinden is in een reclamecampagne met een grote foto van Bert met "Ik ben toch niet gek?" als slogan. Die gaat direkt viral. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 15:18 |
ik zie net dat het reizen met de chip me nu voordeel oplevert ![]() Reisje van mijn ouderlijk huis naar Groningen is zomaar 50 cent goedkoper geworden, omdat bij de overstap van bus op trein nu geen opstaptarief meer gerekend wordt ![]() | |
ReisT | donderdag 11 april 2013 @ 15:43 |
De Belgische oplossing dus. Daar is een treinpad voor 160 ook duurder dan voor snellere treinen. Helaas kan dat ook averechts werken: daardoor maak je het ook omaantrekkelijk om 'langzame' treinen kleine stukjes over de HSL te laten rijden. Terwijl dat juist handig kan zijn voor betere benutting van de infrastructuur. In België hebben ze een soortgelijk beleid. Mede daardoor rijdt er nu geen Traxx over de HSL naar België. | |
DriekOplopers | donderdag 11 april 2013 @ 15:52 |
![]() | |
#ANONIEM | donderdag 11 april 2013 @ 15:56 |
Ik las je reactie vanmorgen in de Sp!ts, puick ![]() | |
Hugo__Boss | donderdag 11 april 2013 @ 16:05 |
Van welke naar welke vervoerder als ik vragen mag? Naar NS of Arriva? | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 16:10 |
Arriva-bus naar Arriva-trein. Heb dit pas deze week voor het eerst gedaan omdat het eerder niet aantrekkelijk was om het zo te doen. Andersom betaalde ik tot nu toe wel het volle pond. Ik zie morgen of dat nog zo is. | |
b2py | donderdag 11 april 2013 @ 16:43 |
Leest de spits ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 17:01 |
hmm, toch wel een terecht punt van de kamerleden richting de NS: - De NS schiet me losse flodders richting concurrenten dat ze goedkoper werken door conducteurs uit te sparen, dat het onveiliger is, etc. - Vraagt De Rouwe aan de NS hoe zij dat dan met aanbestedingen in het buitenland doen, omdat ze daar hetzelfde doen als de vervoerders hier doen door ook te proberen op bepaalde kosten te besparen - NS geeft geen antwoord - Kamerleden zijn verontwaardigd en uiten dit dan ook De NS gaf alleen nog steeds geen antwoord, omdat ze wisten dat ze hier in hun hemd waren gezet. | |
ReisT | donderdag 11 april 2013 @ 18:14 |
Uit de oude doos met spoorboekjes, voor de kwestie Oude Lijn. Reistijden tussen Amsterdam en Rotterdam met binnenlandse treinen: 1996: IC via Schiphol 60 min, S via Haarlem 65 min 2006: IC via Shl 62 min, S via Hlm 68 min 2007 t/m 2011: IC via Shl 63 min, S via Hlm 70 min 2012: pleistertrein via Shl 66 min (1x/u), IC via Hlm 70 min (4x/u) 2013: IC via Shl 69 min, IC via Hlm 71 min Conclusie: de voorheen als Sneltrein bekende IC Amsterdam-Haarlem-Rotterdam is echt alsmaar trager geworden. | |
greavy | donderdag 11 april 2013 @ 18:18 |
Een goederenloccie stuk, en enkel een BR120 in de buurt? Dan pakken we toch de DB Fernverkehr-Werbe 120 112 Märklin?![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 18:22 |
dank. Hier was ik naar op zoek | |
arkkey | donderdag 11 april 2013 @ 18:33 |
Er zijn dan wel stops bijgekomen neem ik aan? | |
DeaDLocK2K | donderdag 11 april 2013 @ 18:53 |
Er wordt geloof ik altijd weer in Delft gestopt maar dat is het wel zo'n beetje. | |
greavy | donderdag 11 april 2013 @ 18:54 |
En Lombardijen is weggevallen .. | |
ReisT | donderdag 11 april 2013 @ 18:56 |
Tussen Amsterdam en Rotterdam, 2 stops meer dan de originele sneltrein, 5 stops meer dan de originele IC. | |
DeaDLocK2K | donderdag 11 april 2013 @ 18:58 |
Vijf? Er werd toch altijd al gestopt in Leiden en door niet alle maar wel sommige IC's in Delft? Welke nog meer dan? en Greavy; Rotterdam Lombardijen ligt niet aan de spoorlijn Amsterdam-Rotterdam. | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 18:59 |
Je hoeft het niet substantieel duurder te maken. En je moet ook zeker niet van de hoogste snelheid uitgaan voor de laagste prijs. De prijs moet afgestemd zijn op een optimale benutting. En optimale benutting is daarbij niet zozeer er zoveel mogelijk treintjes door pompen maar ruimte bieden aan zoveel mogelijk initiatieven echter zonder de robuustheid in gevaar te brengen. | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 19:02 |
Heemstede op de route via Haarlem, Lelylaan op de route via Schiphol en Sloterdijk op beide routes. Sloterdijk kan je tegenwoordig echter niet meer met goed fatsoen overslaan. Dat is vanuit Haarlem de hoofdroute naar station Zuid. Vanuit Schiphol de hoofdroute naar de Noordkop van Noord-Holland. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 19:04 |
Op Sloterdijk stoppen is zeker gerechtvaardigd. Daar zijn dagelijks behoorlijk veel in- en uitstappers ![]() | |
_serial_ | donderdag 11 april 2013 @ 19:06 |
Welke stops zijn niet gerechtvaardig volgens jullie ? | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 19:11 |
Lelylaan bijvoorbeeld. Die is imo noodgedwongen toegevoegd. Ook bij Heemstede zet ik mijn vraagtekens of dat station wel zo vaak per uur aangedaan moet worden | |
dennistd | donderdag 11 april 2013 @ 19:13 |
En wat te denken van Laan van NOI? Ook bij Schiedam heb ik mijn twijfels, hoewel ik niet weet hoe het daar zit met trein<->metro overstappen. | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 19:13 |
De snelste verbinding Rotterdam-Leidseplein (Fyra niet meegerekend) loopt wel over Lelylaan. Heemstede zou wel 4x per uur bediend moeten worden en ook een rechstreekse verbinding met Amsterdam moeten hebben maar is feitelijk geen IC-stop waard. Echter rijdt daar alleen 2x per uur de sprinter Haarlem-Leiden(-Den Haag). | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 19:14 |
Laan NOI -> Randstadrail naar een zeer grote regio en veel bedrijvigheid naast het station. Verder rijden alleen IC's daar verder richting HS en Rotterdam. Schiedam -> Goede overstap op het metronetwerk, bovendien bedient de metro daar een deel van het netwerk dat niet rechtstreeks vanaf CS te bereiken is. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 19:15 |
Laan van NOI is in het huidige model wel te rechtvaardigen, omdat het er voor zorgt dat stoptreinreizigers niet via CS hoeven én ook omdat Rampstadrail er stopt, dus overstappers. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 19:17 |
Als je het goed doet dan hoeft het via zuid niet veel langer te duren uhuh. Zat net te bedenken dat het jammer was dat er geen sprinter Leiden - Amsterdam via Haarlem rijdt. | |
zoem | donderdag 11 april 2013 @ 19:18 |
Het feit dat DH HS en DH LvNOI erg dicht bij elkaar liggen doet natuurlijk wel afbreuk aan het IC-concept. Zo zijn er nog meer van die twijfelgevallen. Conclusie: de sneltrein moet terugkomen ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 19:19 |
Dan breek je wel weer meteen frequenties af die zorgen voor de mogelijkheid van intuitief reizen. Je kan immers naar het station lopen wanneer het jou uitkomt en hoeft niet lang te wachten. Als je start- of eindpunt maar 2x per uur bediend wordt gaat dat niet. | |
_serial_ | donderdag 11 april 2013 @ 19:19 |
Deze lijn is wel een voorbeeld waar het echt beter kan ja ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 19:20 |
gelukkig is er in december juist een IC-stop opgeheven: Almere Buiten ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 19:23 |
Dat was wel het snelste binnenstedelijke ov van Nederland. Een gemiddelde rijsnelheid van 90 km/h. ![]() | |
deadlock1981 | donderdag 11 april 2013 @ 19:23 |
DDAR tussen Deventer en Zwolle. Daar wordt mijn rug niet gelukkig van. Gelukkig maar 25 minuten. | |
zoem | donderdag 11 april 2013 @ 19:24 |
Ze zouden kunnen beginnen met het schrappen van die nep IC-stations in Zeeland (Kapelle-Biezelinge, Rilland-Bath, Krabbendijke). Geeft de lijn ook gelijk meer ademruimte. De provincie heeft niets te willen ![]() | |
RichardHammond | donderdag 11 april 2013 @ 19:24 |
Wanneer gaat die trein tussen Zwolle en Enschede nu eens met drie bakken rijden? Kreng zit altijd tot in de kieren vol. Wat was dat toch een luxe. Al die jaren kon ik in een lege trein instappen en nu zit die gewoon altijd vol. | |
arkkey | donderdag 11 april 2013 @ 19:25 |
Vlissingen-Souburg mag daar ook wel bij ![]() | |
Ireyon | donderdag 11 april 2013 @ 19:26 |
Gewoon 2x per uur een IC Vlissingen - Middelburg - Goes - Bergen op Zoom en 1x per uur de sprinter naar Den Haag Centraal doortrekken. | |
zoem | donderdag 11 april 2013 @ 19:26 |
En Arnemuiden misschien ook wel. Geen idee of daar veel overstappers zijn; ik kom nooit verder dan Goes ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 19:27 |
Stuur de rekening maar naar Ireyon! ![]() | |
_serial_ | donderdag 11 april 2013 @ 19:27 |
Dan kan de trein weer verlengd worden, dat zou wel prettig zijn. | |
zoem | donderdag 11 april 2013 @ 19:28 |
Die halfuurlijkse IC-dienst rijdt er toch al ![]() Zeker, altijd druk op de lijn Vlissingen - Adam. | |
deadlock1981 | donderdag 11 april 2013 @ 19:29 |
Het is een eis van de hoofdrailnetconcessie dat ieder station twee keer per uur bediend wordt. Hogere frequentie kan niet uit. | |
deadlock1981 | donderdag 11 april 2013 @ 19:30 |
die om 8:15 in Zwolle aankomt wordt met zes bakken gereden. | |
zoem | donderdag 11 april 2013 @ 19:32 |
Ohja ![]() Btw, ik ben er nog steeds niet achter waarom ze op Schiphol sommige treinen aangeven met "spoor 5 of 6" en pas op het laatste moment een spoort toewijzen. Waarom is dat? Dat is erg verwarrend voor reizigers. | |
dennistd | donderdag 11 april 2013 @ 19:36 |
Als ze tussenbakken voor de Buffeltjes besteld hebben ![]() Er is genoeg materieel beschikbaar, drie stellen kan gewoon met één conducteur gereden worden, dus de enige reden is de huidige dieselprijs lijkt me, waarbij ook nog meespeelt dat er niet meer met rode diesel gereden mag worden. | |
deadlock1981 | donderdag 11 april 2013 @ 19:36 |
Efficiëntie. Zelfde geldt voor spoor 1 & 2. In Denemarken is dit trouwens heel normaal en het is daar zelfs over meerdere perrons zo. En niet verwarrend volgens de reizigers. | |
dennistd | donderdag 11 april 2013 @ 19:37 |
Dat is DVM: Dynamisch Verkeers Management. Daarmee wordt de trein naar het perron gestuurd dat het eerst vrij is. Wordt trouwens ook op Amsterdam Zuid gebruikt. En zolang het maar aan één eilandperron gebeurt vind ik het niet zo moeilijk, lastiger wordt het als een trein ineens op spoor 4 ipv 6 gaat stoppen. | |
zoem | donderdag 11 april 2013 @ 19:39 |
Aha, thx voor de uitleg ![]() Maar met voorkennis van de drgl kun je toch al de efficiëntste spoorindeling bepalen (muv vertragingen)? | |
#ANONIEM | donderdag 11 april 2013 @ 19:42 |
Dat wordt ook gedaan, en in principe is ook idd ergens ingepland welke trein normaal gesproken op welk spoor komt. Dat kun je o.a. in de spoorbezettingsgrafieken op de site van ProRail zien. Overigens heb ik eens gelezen dat dat DVM vrij simpel de treinen om beurten links-rechts-links-rechts stuurt, zonder te kijken welk spoor daadwerkelijk het eerste vrij is. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2013 19:42:50 ] | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 19:45 |
ik raas er liever met 140 per uur langs ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 19:45 |
bij een vertraagde IC gebeurt dat ook wel hoor ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 19:47 |
geef het door zou ik zeggen. Een paar spitstreinen rijden wel met drie stellen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 19:49 |
is niet waar. Kan zo een aantal stations oplepelen waar 1x per uur per richting gestopt wordt | |
_serial_ | donderdag 11 april 2013 @ 19:49 |
Zelfde met IC Vlissingen - Amsterdam, was in het verleden maximale lengte VIRM, nu vaak maar 1 6je | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 19:51 |
komt omdat ze nu veel meer op de volnorm plannen | |
MPG | donderdag 11 april 2013 @ 19:59 |
4x plan v in de intercity eindhoven - venlo van 20.02 ![]() Klote van de bok dit ![]() | |
greavy | donderdag 11 april 2013 @ 20:08 |
![]() ![]() | |
Duvel | donderdag 11 april 2013 @ 20:12 |
Dat is echt overduidelijk inderdaad. | |
greavy | donderdag 11 april 2013 @ 20:14 |
Aanstaande zaterdag komt de rode TEE Rheingold in het land ![]() Rijdt in Nederland met een Locon E-loc, hoogstwaarschijnlijk een Locon 990x (ex-NSR 18xx). tr. 13482 Emmerich 10:18 Arnhem (9) 10:39/52 Utrecht (10) 11:25/35 Amsterdam Bijlmer 11:51 Schiphol 12:05 Leiden (9b) 12:27 Uitstappen reizigers tr. 71320 Leiden (9b) 12:30 Den Haag HS (307) 12:42 Opstellen tot retourrit. tr. 71321 Den Haag HS (307) 17:37 Leiden (8a) 17:49 Instappen reizigers. tr. 13483 Leiden (8a) 17:59 Schiphol 18:19 Amsterdam Bijlmer 18:37 Utrecht (10) 18:54/57 Arnhem 19:45 Emmerich 20:10 | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 20:38 |
Dan reis je op het verkeerde tijdstip. Ik zie heel veel treinen van 10 en 12 bakken op de Flevolijn. Allemaal die IC. De IC naar het noorden rijdt veel korter. | |
Panthera. | donderdag 11 april 2013 @ 21:11 |
Met het buitenland heeft het parlement niks te maken. Als het in Nederland als een voordeel wordt gezien dat er een conducteur meerijdt met de trein, heeft de NS een terecht punt als ze zeggen dat zij dat wel hebben en de concurrentie niet. Maar goed, zeker op de regionale lijnen is het ook niet echt nodig. | |
b2py | donderdag 11 april 2013 @ 21:11 |
Kan iemand hier mij vertellen welke IC's er uitvallen tussen Amsterdam/Zaandam en Alkmaar? Somda meldt dat er ic's uitvallen maar AV weet van niks. Nummertjes voldoen ook, thanks iig. | |
dennistd | donderdag 11 april 2013 @ 21:14 |
Die reed hier twee weken terug toch ook al, naar Hoorn toe toen | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 21:18 |
je mist de essentie. De NS schiet op de regionale vervoerders en levert geen bewijs. De Kamerleden willen vervolgens weten hoe NS het dan met Abellio in het buitenland doet, omdat de NS zich daar in een vergelijkbare positie bevindt als de regionale vervoerders hier. zie ook: http://www.ovpro.nl/trein(...)itting-tweede-kamer/ voor een meer gedetailleerd beeld | |
Panthera. | donderdag 11 april 2013 @ 21:22 |
Alsnog, in principe is de situatie in het buitenland niet zo relevant, al is het inderdaad wel logisch om NS te vragen over hoe ze het daar doen. Uiteindelijk ligt het puur aan de eisen die er gesteld worden. | |
greavy | donderdag 11 april 2013 @ 21:30 |
Ja, maar nu de rode variant, en zonder lelijk charter-rijtuig aan de loc ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 21:41 |
het is relevant, omdat de NS begint met het uiten van allerlei beschuldigingen, maar deze niet wil onderbouwen. Dan is het logisch dat je daar tegenvragen op krijgt. | |
greavy | donderdag 11 april 2013 @ 21:48 |
De kortste ICE rijdt nog steeds wel eens solo.![]() | |
Viezze | donderdag 11 april 2013 @ 21:51 |
Als een andere vervoerder op de HRN zou bieden, moet die toch ook op alle treinen een conducteur zetten? Daarnaast, als de NS op regionale concessies zou bieden, zou daar niet op elke trein een conducteur hoeven lijkt me. Dus wat is het hele probleem eigenlijk? | |
b2py | donderdag 11 april 2013 @ 22:00 |
geniaal ![]() Bedankt voor het opzoeken trouwens jongens! ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 22:00 |
hangt van de concessie-eisen af dat de NS in het wilde weg van alles gaat roepen en dat weigert te onderbouwen. En als er dan naar gevraagd wordt gewoon de kop in het zand steekt. Daar maak je echt geen goede beurt mee | |
Viezze | donderdag 11 april 2013 @ 22:08 |
Eens. Maar jij zei: Wat ik bedoel te zeggen is dat de NS dat prima kan doen (zonder conducteur), want als concurrenten (en ik bedoel hiermee concurrenten op een concessie inschrijving, want anders kan je niet vergelijken) het doen mogen zij dat ook. Het hele punt slaat dus eigenlijk nergens op. | |
MPG | donderdag 11 april 2013 @ 22:26 |
Oncomfortabele troep. Had al lang op de schroothoop moeten liggen ![]() | |
Viezze | donderdag 11 april 2013 @ 22:27 |
Ik was dinsdag in Eindhoven, schrok ervan hoeveel van dat schroot er nog rond reed | |
_serial_ | donderdag 11 april 2013 @ 22:32 |
Het is gewoon onverwoestbare troep ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 22:33 |
of er een conducteur is of een vliegende brigade komt mede door de concessie-eisen die gesteld worden Arriva rijdt er ook met 'echte' conducteurs op de MerwedeLingeLijn en op Zwolle-Emmen. Ze noemen het alleen steward | |
Viezze | donderdag 11 april 2013 @ 22:35 |
Ja, dus het is een waardeloos argument van de NS. Maar als ik het goed begreep trapten ze er niet in. | |
KnightSolaire | donderdag 11 april 2013 @ 22:39 |
Nog opvallender is dat je het ook elders in het land weer vaker ziet sinds DRGL 2013, zoals in Utrecht (Utrecht - Baarn als Sprinter). Nog een klein jaartje volhouden jongens. ![]() | |
Viezze | donderdag 11 april 2013 @ 22:41 |
Direct afkloppen, maar het is voor mij lang geleden dat ik er in zat (toen was het nog mooi weer, en dus snikheet). In Eindhoven kwam die van de vechtdallijn voorbij. Toch raar, provincie Overijssel/Drenthe op de zijkant in Brabant ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 22:44 |
nee. Vooral De Rouwe bleef er flink op drukken en kreeg de rest hierin mee. Hettinga van Arriva en de FMN wees de NS uiteraard even fijntjes op de ov-klantbarometer die recentelijk uit is gekomen. | |
James1988 | donderdag 11 april 2013 @ 23:02 |
Het is goed om te zien dat er eindelijk eens wat politici lijken te zijn die niet meer alle lulkoek van NS als zoete koek slikken. | |
Pino112 | donderdag 11 april 2013 @ 23:04 |
Haha tof ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 11 april 2013 @ 23:06 |
Ja, die rijden gewoon in omloop in de dienstregeling - buiten die provincies ![]() Plan V ziet er trouwens sowieso gemiddeld vies uit (en dan bedoel ik de buitenkant). Het lijkt net alsof ze veel minder vaak door de wasstraat gaan dan het overige materieel. Heb geen zin in de zomer, dan is Plan V op z'n ergst ![]() | |
Viezze | donderdag 11 april 2013 @ 23:06 |
Jullie? | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 23:08 |
mja, het is afwachten. Ze blaffen nu wel, maar het is de vraag of ze ook echt door gaan pakken | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 23:09 |
naar ik begrepen heb zou het eind dit jaar afgelopen moeten zijn met de V'tjes | |
Pino112 | donderdag 11 april 2013 @ 23:09 |
Eindhoven. | |
MPG | donderdag 11 april 2013 @ 23:09 |
Beter was die meuk daar gebleven. Of beter: gesloopt ![]() | |
MPG | donderdag 11 april 2013 @ 23:10 |
![]() | |
KnightSolaire | donderdag 11 april 2013 @ 23:10 |
Dat weet ik, maar helaas zit daar nog een zomer tussen. | |
Viezze | donderdag 11 april 2013 @ 23:11 |
Ik kom uit Groningen, was een dagje in Eindhoven. Hoewel, misschien ga ik er per september wonen. Maar dan zijn de V's bijna weg ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 11 april 2013 @ 23:11 |
Doe maar niet alsof het toeval is! | |
Viezze | donderdag 11 april 2013 @ 23:12 |
Ik wil ze best persoonlijk een handje helpen | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 23:12 |
niet te vroeg juichen, want het kan ook zomaar weer van stal gehaald worden | |
MPG | donderdag 11 april 2013 @ 23:12 |
Ja. Daar zie ik ze inderdaad toe in staat. Alles om de reizigert de auto in te jagen ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 11 april 2013 @ 23:14 |
Ach, als back-up is het niet zo'n probleem, beter dan een uitgevallen trein. | |
Pino112 | donderdag 11 april 2013 @ 23:17 |
![]() Maakt mij niet uit, reisde maar zelden met die trein, en dan was het ook alleen nog maar Zwolle -> Dalfsen ![]() | |
Viezze | donderdag 11 april 2013 @ 23:21 |
Je hebt er zelfs last van als je er niet mee reist. Die dingen maken soms zo'n teringherrie met remmen dat je trommelvliezen nog net niet knappen. | |
James1988 | donderdag 11 april 2013 @ 23:30 |
![]() Kapsch is een Oostenrijks bedrijf dat groot is in de telecommunicatiemarkt. Het bedrijf levert o.a. kentekenherkenning, oplossingen voor tolwegen (zoals het Franse Liber-T), GSM-R, ERTMS, en verschillende zakelijke oplossingen. Bron foto: Facebook ÖBB Mooie livrei ![]() | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 06:28 |
Er komen weer Blokker-kaarten aan. Geldig van 15 april t/m 23 juni 2013. De Dagkaart is geldig op maandag t/m vrijdag vanaf 9.00 uur. Zaterdag en zondag onbeperkt geldig. Prijs 17 euro. Meer info: Blokker.nl | |
DeaDLocK2K | vrijdag 12 april 2013 @ 08:10 |
Niet alleen een mooie kleurstelling. Taurussen staan toch ook wel in mijn e-loc top 10. Ik kan alleen niet besluiten of ze boven of onder de 103 staan. | |
arkkey | vrijdag 12 april 2013 @ 08:38 |
Dat weet ik zonet nog niet. Ik heb persoonlijk wel al eens gezeik gehad omdat ze zo'n kuttrein ertussen hadden gepropt waar ik alleen nog in kon als ik mezelf tegen een raam aan drukte en daar doe ik niet aan. Dus geld terug bij vertraging -> gezeik want de trein reed toch. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 12 april 2013 @ 08:46 |
Het probleem is alleen dat ze de lulkoek van de Hettinga en consorten als zoete koek blijven slikken. Ook daar is een kritische houding nodig. | |
KnightSolaire | vrijdag 12 april 2013 @ 08:48 |
Dank voor het delen! | |
Mr_Klaasje | vrijdag 12 april 2013 @ 08:48 |
Uiteindelijk moet gewoon de stofkam door I+M. Ze zijn daar gewoon een slechte concessieverlener en worden teveel gedreven door het weer in de politiek. Als dat niet wat meer op afstand kan worden gezet kan de concessieverlening en het beheer beter in een uitvoeringsorganisatie terecht komen zoals we nu ook Rijkswaterstaat kennen of de provincies Groningen en Drenthe het OV-bureau hebben. | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 09:26 |
mja, nu noem je het OV-bureau in Groningen en Drenthe en ik weet niet of je daar zo blij mee moet zijn. Is een geldslurpende organisatie die zijn zaakjes in de afgelopen jaren nou niet bepaald voor elkaar had .... en dan druk ik me nog zacht uit ook. | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 12 april 2013 @ 09:29 |
wat ging er niet goed dan? | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 09:38 |
falen in de taak waarvoor de organisatie mede opgericht is. In de afgelopen jaren zijn er miljoenentekorten geweest in de GD-concessie en dat is via bezuinigingen afgewenteld op de reiziger | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 09:41 |
Zie onder meer: http://www.oogtv.nl/2013/01/opnieuw-tegenvaller-bij-ov-bureau/ http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=105729 http://gemeente.groningen(...)cht-7-1-miljoen-euro | |
ReisT | vrijdag 12 april 2013 @ 09:48 |
2x per uur wordt pas in 2015 verplicht in de nieuwe concessie. NS loopt daar nu vast op vooruit. Dat terwijl de vervanging (nieuwe sprinters dus) pas in 2016 verwacht wordt. Dat wordt dus meer nog meer proppen in de tussentijd? | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 09:53 |
Waar lopen ze daar op vooruit dan? Volgens mij wordt prinsenbeek en die stations tussen Vage Zwaluwe en Roosendaal in het dal maar 1 keer per uur bediend. | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 09:54 |
Dat moment dat ineens de hele coupe leegstroomt en ik het gevoel had alsof ik een melding van de omroep gemist had. | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 09:59 |
Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega is op dit moment buiten de spits ook 1x per uur. Ook de verbinding Steenwijk-Meppel is op dit moment 1x per uur. Laatstgenoemde stukje is vanaf 29 april in de spits eindelijk wel 2x per uur. aflopen inbouw OBIS in VIRM, evenals het gereed zijn van het vervangen van de tractie-installatie bij een deel van de vloot. Verder loopt later dit jaar de revisie van DD-AR op zijn eind. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 10:05 |
Totgesagte leben länger. Als dat ergens voor geldt, dan voor Plan V ![]() | |
dennistd | vrijdag 12 april 2013 @ 10:43 |
Maar ik verwacht dat men tegen die tijd toch ook wel bezig is met het verbouwen van VIRM voor de HSL. | |
ReisT | vrijdag 12 april 2013 @ 10:57 |
Het gaat in stappen. Eindhoven-Venlo, Zwolle-Deventer en nu Zeeland zijn al aangepast, Zwolle-Leeuwarden wordt de volgende. Het voorbeeld wat jij noemt heeft zal geen haast hebben voor NS omdat daar de dienstregeling al gebaseerd is op halfuurdiensten (ze hebben nu alleen nog in de daluren de helft van de ritten geschrapt voor de sprinters.) | |
KnightSolaire | vrijdag 12 april 2013 @ 11:00 |
In de avonduren mag wel gewoon 1x per uur worden gereden neem ik aan? | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 11:03 |
Ja, zo kan ik het ook ![]() | |
ReisT | vrijdag 12 april 2013 @ 11:07 |
Ik kan er ook niets aan doen dat het zo werkt...Hoeveel stellen staan er nu tegelijk binnnen voor die VIRM aanpassingen, een stuk of twee, drie? Dat zet ook geen zoden aan de dijk als die weer in dienst komen. Revisie DD-AR is geen uitbreiding van de capaciteit. | |
KnightSolaire | vrijdag 12 april 2013 @ 11:09 |
Maar er staat nu wel veel aan de kant. Anyway, je zou het theoretisch uit kunnen rekenen. Immers is wel bekend hoeveel stellen er nodig zijn voor de trajecten waar nu nog stelselmatig met Plan V wordt gereden. Iemand? :p | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 11:09 |
Eigenlijk rijden we in heel nederland al decennialang ETMET. Alleen in de daluren knippen we er 5 van de 6 treinen tussenuit ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 11:15 |
volgens mij 2 voor OBIS en 2 voor de tractie-installatie | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 11:15 |
lijkt me logisch | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 11:16 |
![]() | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 11:16 |
dan het aan de kant staande ICRm maar weer in dienst nemen. Een TD-7 zou op zich een prima maatje zijn voor redelijk wat treinen in de Noord-Oost | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 11:20 |
Kan je vergeten, de keringen zijn daarvoor te kort in Den Haag en Rotterdam... | |
Mr_Klaasje | vrijdag 12 april 2013 @ 11:22 |
Dat is alleen theorie, geen praktijk. Even de theorie aanpassen en karren met die handel. Het is toch alleen maar papier of een verzameling enen en nullen. | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 11:24 |
Moeten die luie machinisten wat harder doorlopen en ze hebben geen tijd voor koffie.. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 12 april 2013 @ 11:25 |
Dat hebben ze nu ook niet. Drogreden! | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 11:26 |
In de sjoelbak moet je dan ook niet te veel van die dingen willen hebben, maar Rotterdam zou toch wel moeten lukken? | |
James1988 | vrijdag 12 april 2013 @ 11:31 |
Volledig mee eens. | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 11:31 |
103 staat bij mij hoger. Hoe vet is het niet om dit te zien? ![]() Foto: Gerd via Drehscheibe-Foren | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 11:33 |
Lekker spuuglelijke rijtuigen erachter in een nogal saaie omgeving. Dat kan beter ![]() | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 11:35 |
![]() | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 11:36 |
volledig mee eens ![]() | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 11:48 |
Oké, sommigen zijn ook wel echt dom hoor ![]() Klasgenoot van mijn opleiding moest naar Venlo voor een cursus, vanaf Rotterdam C. Ging per trein. Stapt ie in IC Vlissingen, en denkt pas bij Souburg "Oh, ik zit nu in Zeeland en niet bij Venlo" ![]() ![]() | |
Q. | vrijdag 12 april 2013 @ 11:50 |
Bij een vrouw verwacht je nog wel zoiets, bij een man niet. | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 11:53 |
Deze klasgenoot wil vrachtwagenchauffeur worden. Moet ie eerst eens iets van topografie leren ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 11:54 |
Sowieso gaat het onderwijs hard achteruit in Nederland, maar de topografische kennis van velen is inderdaad heleMAAL om te janken ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 11:55 |
ook wel de TomTom-generatie genoemd. Niet gewend om ook zelf na te denken | |
Q. | vrijdag 12 april 2013 @ 11:57 |
Ik lach me dood als de GPS-satellieten eens door een zonnestorm oid het niet doen, niemand die meer ergens komt. ![]() | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 12:09 |
Volgens Eisenbahn-Kurier gaat HKX weer 3 slagen Hamburg-Keulen per dag rijden. Enkel op zondag blijven het 2 slagen. Momenteel heeft HKX ongeveer 25.000 reizigers getrokken per maand. Dat zijn er ongeveer 800 tot 900 per dag gemiddeld. | |
Duvel | vrijdag 12 april 2013 @ 13:35 |
Waarom zou je die dingen niet willen? Ik wil ze wel, VIRM vervangen door TD7 en gaan! | |
KnightSolaire | vrijdag 12 april 2013 @ 13:39 |
Mijn topografische kennis beperkt zich grotendeels tot de plaatsen die goed per spoor te bereiken zijn, maar dat zijn er in Nederland gelukkig vrij veel ![]() Precies, gewoon wat VIRM en ICMm dat nu in de omloop Den Haag - Venlo zit vervangen door ICRm. Kan het VIRM en ICMm weer elders worden benut waar ICRm minder goed op z'n plaats is. | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 13:39 |
Keertijden voor de IC Rotterdam zijn net even wat langer dan die voor de IC Den Haag. | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 13:53 |
Een derde wagenset komt bij CentralBahn wegvandaan: ![]() Momenteel wordt hier al mee gereden. [ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 12-04-2013 14:03:09 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 14:02 |
"vandaan" | |
DeaDLocK2K | vrijdag 12 april 2013 @ 14:31 |
![]() ?? | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 14:33 |
Thats more like it ![]() | |
Fiorano | vrijdag 12 april 2013 @ 14:45 |
Waarom staat de sprinter Den Bosch - Nijmegen tien minuten stil op Oss? | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 14:45 |
HAFAS vind die rechtstreekse trein Parijs - Barcelona nog steeds niet, en gaat al over 16 dagen rijden... Als ik bij Elipsos.com kijk, kan ik ook niks vinden. IEMAND enig idee hoe je die trein kan vinden en ergens boeken? Ik en een 2 kennissen willen in juli of augustus waarschijnlijk ff die trein nemen :-P | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 14:48 |
![]() ![]() Ze staan wel gepland ... | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 14:54 |
zo zie je maar weer. Eerst kijken, dan zeiken ![]() | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 14:55 |
Maar WAAR kan je die trein boeken of in de planners vinden? SNCF, Renfe en Elipsos weten van niks. Zal wel weer ergens iemand vergeten zijn in de planners te verwerken ofzo.. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 15:16 |
Hate to say it. Treinreiswinkel. | |
Duvel | vrijdag 12 april 2013 @ 15:19 |
Maar de IC's Rotterdam - Utrecht zitten voller dan de IC's Den Haag - Utrecht. | |
James1988 | vrijdag 12 april 2013 @ 15:34 |
De kaartverkoop van die TGV's is nog niet geopend. Ik heb een soortgelijke vraag gesteld op Skyscrapercity, daar kreeg ik dit antwoord:
| |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 15:37 |
Tsja, zulke tests krijg je dus.![]() Waarbij het goede antwoord de treinspotter is, want dit is het bijschrift:
| |
MaxMark | vrijdag 12 april 2013 @ 15:44 |
Die vraag vond ik ook dubieus. Gelukkig kunnen terroristen niet doen alsof ze een meting aan het verrichten zijn en is het veel logischer dat ze zich vermommen als fotograaf. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 15:48 |
Wat een mongolenbedrijf ![]() Maar spreek die terrorist maar aan hoor, zonder zijn BVT en hesje. Op een voetgangersbrug ![]() | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 15:59 |
Als het klopt wat ik begrepen heb uit Duitsland, is het een soort circustrein die TEE morgen. Betreft een circustrein naar Nederland, gezien de verwachte samenstelling: Samenstelling: VEB/AKE-Apmz, blauer Am (DTO), "Kakadu" VEB/AKE-ARmh, VEB/AKE-WRmz, VEB/AKE-ADm, 4 graue EUROFIMA-Avmz (Belgien), 2 grüne Ayl (DTO) Er zitten iets van 3 rode TEE-rijtuigen in, de rest zijn allemaal charterrijtuigen. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 12 april 2013 @ 16:07 |
Tjah... Maar het kan kloppen.. Het linnen tasje ontbreekt. | |
KnightSolaire | vrijdag 12 april 2013 @ 16:19 |
In DRGL2012 was dat niet het geval. De vertrektijden van zowel de IC's als de Sprinters op dat traject zijn gewijzigd. Het zal dus wel met de dienstregeling te maken hebben en misschien met de enkelsporige spoorbrug op dat traject. | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 16:23 |
Nog zo'n vraag: Tijdens een inspectietocht loop je langs het spoor op ProRail terrein. Je ziet in de verte een ploeg werken. Een aantal ploegleden werkt met een geel veiligheidsvest, met daaronder een ontbloot bovenlijf. Waarom is dit niet wenselijk? a) Het kan aan de omgeving blijk geven van een onprofessionele houding b) Het is niet meteen te achterhalen bij welke aannemer de ploegleden werken c) Het kan de machinist afleiden waardoor de machinist minder alert is op de seinen | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 16:24 |
Meen je niet ![]() ![]() | |
arkkey | vrijdag 12 april 2013 @ 16:26 |
Wie verzint zoiets? Werkt Balkenende daar voor 2 uur per week a 1,5 ton ofzo? | |
HetBrabandertje | vrijdag 12 april 2013 @ 16:28 |
Het heeft te maken met de werkzaamheden bij station Den Bosch, waardoor ook Den Bosch - Den Bosch Oost enkelsporig is. In de 'normale' dienstregeling kruisten de sprinters elkaar precies op dat stuk. Om dat passend te krijgen moet de Sprinter uit Den Bosch dus eerder weg om het enkelsporige stuk vrij te krijgen, voordat de Sprinter uit Nijmegen er is. In Oss wacht de sprinter de normale dienstregeling af. | |
KnightSolaire | vrijdag 12 april 2013 @ 16:30 |
Helder! Na dit weekeinde zou dat probleem (stuk enkelsporig tussen Den Bosch en Den Bosch Oost) opgelost moeten zijn toch? | |
#ANONIEM | vrijdag 12 april 2013 @ 16:43 |
Ha, je hebt mijn klasgenoot op facebook ? ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 12 april 2013 @ 16:46 |
Altijd goed om te weten, als je graffiti wilt spuiten neem je een fluorescerend hesje en een landmeter mee ![]() | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 16:48 |
Ja, Jeffrey A. ja. Die foto's van Schenker bij Dordrecht Industrie / DuPont van afgelopen dinsdag zat ook een klasgenoot(?) van jou op met mentor. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 april 2013 @ 16:50 |
Ja klopt ![]() Kan geen klasgenoot zijn. Onze stage begint de 22e pas weer. 1e jaars zijn nu (bijna) klaar. Dus het moet een eerstejaars zijn. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 17:12 |
Ja en als je bommen wil leggen ook ![]() | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 17:13 |
Kan aan mijn huidige gesteldheid liggen maar ik kan het goede antwoord niet bedenken. Help me eens ![]() | |
dennistd | vrijdag 12 april 2013 @ 17:15 |
Zowel A als C lijken mij goed, hoewel een machinist zich daar natuurlijk niet door mag laten afleiden. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 17:19 |
het is d) None of the above. B is het niet want die naam staat op het hesje. c is het niet of er werken alleen maar lekkere wijven bij spooraannemers of alleen maar homo's bij NS a is het niet want prorail heeft nog nooit blijk gegeven van interesse te hebben in professionele uitstraling dus D. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 12 april 2013 @ 17:21 |
Flash ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 17:22 |
wij hebben knappe vrouwen op de vestiging, werken alleen niet aan het spoor ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 12 april 2013 @ 17:24 |
En vrouwelijke machinistes dan? | |
KomtTijd... | vrijdag 12 april 2013 @ 17:24 |
Ohwacht. Die zijn natuurlijk pot. :'D. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 17:26 |
Heb ik nog nooit gezien eigenlijk. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 17:26 |
Lekkere conducteuses wel trouwens maar daar gaat het niet over ![]() ![]() | |
eti | vrijdag 12 april 2013 @ 17:26 |
Kijk, als 5 procent van de machinisten homo is, dan ontspoort toch een op de 20 treinen als die hunks van de werkzaamheden er zo uitdagend bij lopen met stratenmakersdécolleté en sixpack. En laat ook nog eens 10 procent van de heteroseksuele machinisten vrouw zijn, dan zit je toch al mooi op 14,5 procent ontsporingen. Gevaarlijk, gevaarlijk. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 17:30 |
Ja, zo lust ik er nog wel een paar ![]() En nu? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 17:31 |
e) een aantal ploegleden zou met een geel veiligheidsvest moeten ganzenborden, met daaronder een ontbloot bovenlijf. | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 17:32 |
*conductrice | |
James1988 | vrijdag 12 april 2013 @ 17:32 |
f) Het telefoonnummer van de Chippendales is niet 0800-STRUKTON | |
Bitlord | vrijdag 12 april 2013 @ 17:33 |
Nederlandse equivalent van de super dense crush load in de Sprinter Rotterdam-Gouda. Alles van 4 IC's en 4 Sprinters moet in 2 Sprinters door een wisselstoring. De enige Sprinters die rijden zijn uiteraard maximaal verlengd EDIT rijdt met 4 bakjes (1x 2400). ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 17:33 |
g) Hoezo niet wenselijk? Wel wenselijk ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 17:33 |
Ik weet niks van vrouwens, dat is algemeen bekend. | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 17:34 |
Hou zou jargon bij ns zijn? Een man als machinist is een meester. Een vrouw als machinist is ...? | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 17:35 |
Dit valt nog wel mee vind ik. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 17:35 |
Meesteres [/inkoppertje] | |
James1988 | vrijdag 12 april 2013 @ 17:36 |
Inclusief strak leren pakje en zweep? ![]() | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 17:36 |
Hihi. | |
Bitlord | vrijdag 12 april 2013 @ 17:36 |
Moesten er heel wat achterblijven op Rtd. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 17:36 |
Ik ook. Kijk al die lege bagagerekken man! | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 17:37 |
[0906 stem]Welkom in de vertraagde Intercity naar Utrecht en Rotterdam. U kunt hier nog overstappen naar Schiphol[/0906 stem] | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 17:38 |
Beetje planken tussen de bagagerekken. Moeten minimaal nog 50 bijpassen. | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 12 april 2013 @ 17:38 |
wie gaat er dan ook in een sprinter tussen rotterdam en gouda. ![]() je mot de fyra pakken mangs. Iedereen weet toch dat de NS meer mensen in de Fyra wil hebben?! | |
Bitlord | vrijdag 12 april 2013 @ 17:39 |
Een mannetje of 400 wil er bij alexander nog bij. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 17:39 |
Ja precies. Kom je wel niet in Gouda terecht maar ok ![]() | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 17:40 |
Ik heb sinds een ruim half jaar een hekel aan Alexander, laat ze maar stikken daar. ![]() | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 17:41 |
400 is wel erg overdreven voor Alexander trouwens... | |
Bitlord | vrijdag 12 april 2013 @ 17:41 |
Cool er wordt nu gevochten hier. | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 17:42 |
FILMEN MAKKER! | |
Hr-Flip | vrijdag 12 april 2013 @ 17:42 |
Ja er zijn machinistes. Hebben we vorig jaar toch wel gemerkt. http://www.telegraaf.nl/b(...)eed_door_rood__.html en natuurlijk bij de VSM [ Bericht 23% gewijzigd door Hr-Flip op 12-04-2013 17:47:40 ] | |
James1988 | vrijdag 12 april 2013 @ 17:43 |
Goed nieuws!
| |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 17:45 |
Eerst achter de vertraagde schijt sprinter en nu extra vertraging door een overwegstoring tussen Heerhugowaard en Alkmaar. Ik ga ook maar vechten denk ik. KUT VERVOERSBEDRIJF ook. | |
Bitlord | vrijdag 12 april 2013 @ 17:47 |
Gok dat er 200 achterblijven op Alexander. Net vertrokken. We rijden nog op verkeerdspoor dus we zitten de rest nog lekker in de weg. | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 17:48 |
Je rijdt linker spoor, niet verkeerd. | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 17:49 |
weet niet of het zo'n goed idee is om een TD7 naar Twente te sturen ![]() | |
Bitlord | vrijdag 12 april 2013 @ 17:51 |
Nog steeds VERKEERD spoor bij Nieuwerkerk ad IJssel. Ha! | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 17:51 |
![]() | |
Bitlord | vrijdag 12 april 2013 @ 17:53 |
In mijn herinnering heb ik wel eens in ICL gezeten tussen Den Haag en Utrecht. Is dat een juiste herinnering of heeft dat spul daar nooit gereden. | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 17:54 |
pics or it didn't happen | |
Bitlord | vrijdag 12 april 2013 @ 17:55 |
We rijden ook al de hele tijd over Normaalspoor. Verkeerd en normaal tegelijkertijd. Net na Nieuwerkerk weer naar rechts. | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 17:56 |
In het verleden heeft er wel ICR gereden en als ik het goed heb heeft er idd ook nog wel eens ICL in gezeten. | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 17:56 |
past nog genoeg bij. De mensen zitten nog niet bij elkaar op schoot en Japanse toestanden zijn het ook nog niet. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 17:57 |
Watje. Breedspoor voordewinst ![]() | |
Duvel | vrijdag 12 april 2013 @ 17:57 |
In 2008 reed planmatig ICL tussen Den Haag en Arnhem. | |
James1988 | vrijdag 12 april 2013 @ 18:03 |
Dus... gisteren nog stond NS te verkondigen dat regionalisering/aanbesteding van treindiensten maar slecht is en dat de FMN-vervoerders er een potje van maken. Vandaag komt het bericht dat Abellio de Deense spoormarkt wil openbreken. Hypocriet ![]() | |
Bitlord | vrijdag 12 april 2013 @ 18:15 |
Toch nog mooi kunnen profiteren van de treinhobby-skills. Vanaf het perron in Gouda in de verte turen op de Gouwebrug naar de lengte van de IC uit Den Haag naar Utrecht. Op mn gemakje naar voren lopen omdat je ziet dat de trein uit 10 bakken bestaat, gebruikmakend van de perronborden. Vervolgens in een rustige coupe zitten met een viertje voor mezelf, terwijl ze in de andere bakken mogen staan. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 18:17 |
Wat ga je na Utrecht doen? CNL naar Praag of zo? ![]() | |
Bitlord | vrijdag 12 april 2013 @ 18:27 |
Flikker jij eens een heul eind op. Ik pak de 11 of 12 naar de CB-laan. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 18:29 |
Ook leuk ![]() | |
GlenSpey | vrijdag 12 april 2013 @ 18:43 |
Is vanwege de werkzaamheden bij Den Bosch ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door GlenSpey op 12-04-2013 18:50:13 ] | |
GlenSpey | vrijdag 12 april 2013 @ 18:45 |
Ook een meester ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 12 april 2013 @ 18:45 |
Je kan het jezelf nog gemakkelijker maken door de planmatige inzet uit je hoofd te leren (inclusief aantal bakken) ![]() | |
GlenSpey | vrijdag 12 april 2013 @ 18:48 |
Op sommige baanvakken wordt rijden op het linkerspoor nog wel 'verkeerdspoor' genoemd, het is echter een uitstervend ras en komt bijna niet meer voor ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 18:55 |
Mensen die zulke dingen doen horen hier niet ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 12 april 2013 @ 19:02 |
Verkeerd spoor bestaat niet in de brede Randstad. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 12 april 2013 @ 19:03 |
En deze reactie is naïef. Je weet toch hoe het met bedrijven zit die geld moeten verdienen? | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 19:04 |
Weet ik, zie ook Klaasje. Ken wel een hoop plaatselijke situaties. | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 19:04 |
![]() ![]() | |
Litpho | vrijdag 12 april 2013 @ 20:18 |
Ja, die verklaar je tot marktbedrijf en je trekt alle dingen die het tot monopolist maken weg, zoals onderhandse gunningen. Oh, en je gaat uiteraard de %^%%^#% concessie ook naleven ipv. blijven hopen op beterschap. | |
Duvel | vrijdag 12 april 2013 @ 21:21 |
Vanmiddag ging er weinig planmatig tussen Rotterdam en Gouda. | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 21:22 |
Wel tussen Utrecht en Den Haag toch? ![]() | |
Duvel | vrijdag 12 april 2013 @ 21:26 |
Je denkt toch niet dat ik dat uit mijn hoofd weet? Er was rond een uur of vijf in elk geval niks verlengd of zo. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 12 april 2013 @ 21:27 |
Maar het rare is dat men van NS niet verwachtte dat het zou functioneren als een staatsbedrijf, het moest zich als een marktpartij gaan gedragen. Nu doet het bedrijf dat en nu mag dat opeens niet. Het nare is dat de mensen die daar het meest verontwaardigd over zijn, de opvolgers zijn van de mensen die daarover besloten hebben. En ja, ze zitten in de tweede kamer. | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 21:29 |
Het kan trouwens wel, informeren: | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 21:29 |
tsja, de NS zit dan ook in een vreemde positie wat dat betreft. Tegenover de overheid gedraagt het zich als een commerciële partij en als er iets mis gaat dan is het plots weer een staatsbedrijf qua gedrag | |
ArnosL | vrijdag 12 april 2013 @ 21:35 |
De NS kan zich in Nederland niet eens als een marktpartij gedragen omdat er geen concurrentie is op het hoofdrailnet. Sowieso ben ik van mening dat er in Nederland geen concurrentie is op het spoor, maar alleen bij het inschrijven op concessies. Daarna rijdt er slechts één partij op een lijn, waardoor er geen concurrentie is voor iedereen die per sé die lijn moet hebben. Zouden er meerdere partijen op één lijn rijden, dan is er naar mijn mening pas sprake van concurrentie. De NS wordt door de regering wel regelmatig behandeld als een marktpartij en dat vinden ze zelf ook wel oké, totdat er problemen opdoemen. Dan beschouwen ze zichzelf opeens als een staatsbedrijf en verschuilen ze zich achter die naam om maar weer in bescherming te worden genomen door mevrouw Mansveld. Die boetes doen daar eigenlijk niets aan af, omdat die voor zover door mij zichtbaar geen invloed hebben op het functioneren van de NS. Ze kunnen vrolijk doorgaan met waar ze mee bezig zijn. En dat is lang niet altijd goed voor de voornaamste doelgroep; de reiziger. | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 21:37 |
Om het even in perspectief te zetten wat jij bedoelt: In de bouw geldt dezelfde 'concurrentie', namelijk inschrijven op opdrachten en de beste aanbieding mag het maken. Jij vindt dus ook dat een BAM en een VolkerWessels samen een pand moeten gaan bouwen? Als Hoofdaannemer. | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 21:38 |
het is andersom. De overheid heeft de omstandigheden geschapen waarop de NS zich tegenover de overheid als marktpartij kan gedragen en dit dan ook doet door hard te onderhandelen en het ministerie om haar vinger te winden. Het ministerie ontbreekt de kennis en macht om hier goed mee om te gaan. Als de NS faalt dan is het plots wel een overheidsbedrijf | |
Darkwing_Duck | vrijdag 12 april 2013 @ 21:38 |
HAFAS vind ook de Ouigo treinen niet, ook de treinen die snachts op de RER gaan rijden met Fete de la musique staan er nog niet in ![]() Edit: EN de grenslandexpress Edit 2: En de Orlyval Edit 3: En de CDGVal Edit 4: Er is vandaag een update uitgebracht die nu binnen komt rollen. Op hoop van zegen dan maar? | |
Guppy | vrijdag 12 april 2013 @ 21:42 |
Is de NS website bij jullie ook dood? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 12 april 2013 @ 21:43 |
Ja. | |
Duvel | vrijdag 12 april 2013 @ 21:43 |
Ja. | |
Guppy | vrijdag 12 april 2013 @ 21:43 |
Oke, thanks. Ligt het dus niet aan mij. *wijkt uit naar 9292ov.nl | |
Duvel | vrijdag 12 april 2013 @ 21:44 |
De mobiele site werkt wel. | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 21:46 |
"Site beperkt beschikbaar! Helaas is onze site door een technisch probleem momenteel niet volledig beschikbaar. Onze excuses hiervoor. Voor reisadviezen klikt u op één van de linkjes rechts op deze pagina. Voor andere informatie vragen wij u het op een ander moment opnieuw te proberen" | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 21:46 |
En via ns.nl kan ik gewoon de Reisplanner gebruiken. | |
Guppy | vrijdag 12 april 2013 @ 21:47 |
Ik krijg helemaal niks, en m'n app doet het ook niet. Oh well, 9292 wist het ook, dus het is al opgelost ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 12 april 2013 @ 21:48 |
Maar is dit wel echt een ellipsos in het kader van "hoteltrein", er is toch niks hotels aan als ie overdags rijd? | |
Mr_Klaasje | vrijdag 12 april 2013 @ 21:48 |
Dat is een mooie samenvatting. | |
ArnosL | vrijdag 12 april 2013 @ 21:49 |
Ze vormen voor zover ik weet regelmatig een consortium, dus het kan wel. Zij halen wel een groot deel van hun omzet uit een andere tak van de bouw, zijn geen staatsbedrijf en gedragen zich dus ook niet zo als ze falen. Ohja, ik wisselde het even om. Het ministerie heeft er dan ook wel deels schuld aan natuurlijk. Ze gebruiken hun ijzersterke onderhandelingspunt, de concessie voor het hoofdrailnet, dan schijnbaar niet als breekpunt. Dat geeft de NS de mogelijkheid om zich vervelend te gedragen. | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 21:52 |
oh ja, het betekent natuurlijk niet dat we als brave schoothondjes achter de plannen van de FMN aan moeten lopen en hen op hun blauwe ogen moeten geloven ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 12 april 2013 @ 22:15 |
Ook zeer eens! | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 22:22 |
Doet het bij mij gewoon ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 22:23 |
Het kan trouwens niet, op tijd rijden ![]() | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 22:27 |
Ding was paar minuutjes te laat, mierenneuker. | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 22:28 |
SNCF communiceren alles onder Elipsos, meer weet ik ook niet ... | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 22:29 |
![]() HKX weet ook niet met wat van rijtuigen zij moeten rijden tegenwoordig. | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 22:30 |
beetje een rommeltrein zo ![]() | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 22:31 |
Het is ook nooit goed hè voor die spotters ![]() VIRM ICM weet ik wat is allemaal eenheidsworst. Rijdt er een gevarieerde trein is het weer niet goed. Jeez. Hobbyisten/spotters. ![]() | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 22:32 |
Ik vind het wel leuk om te zien, maar HKX heeft continu andere wagengarnituur. De ene keer rijden ze met Taurus-ALEX Dubbeldeksrijtuig-Taurus, en de andere keer met Taurus-3x enkeldeks en nu hier mee. Soms zelfs met een Desiro ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 22:34 |
dat is het mooie. Je kunt nooit iedereen tevreden stellen ![]() | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 22:37 |
Wel met zijn allen in het spoor klimmen voor de mooiste foto's De hoogste ladders en statieven worden van stal gehaald om maar een 'mooier' plaatje dan een ander te hebben. De haat jegens anderen zoals bijvoorbeeld eind vorig jaar bij een besloten line-up ergens in het zuiden was echt tot ver in Noord-Holland te voelen. Volgens mij is het treinhobbyisme de gene met de meeste haat en nijd jegens elkander. | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 22:39 |
Morgen op pad zonder mijn ladder. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 22:39 |
Ik neuk niks ![]()
| |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 22:39 |
ook bij andere hobby's schijnt het soms flink uit de hand te kunnen lopen | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 22:40 |
Ga je onderzeeërs spotten? ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 12 april 2013 @ 22:40 |
Heb jij al gekeken vor die ellipsos met de update die vandaag is utgebracht of moet ik zelluf dat ding opstarten? | |
#ANONIEM | vrijdag 12 april 2013 @ 22:41 |
In Finland zijn die treinen ook zo'n chaos, dubbeldeksrijtuigen, enkeldeks, groen en rood; en dat alles compleet door elkaar. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 12 april 2013 @ 22:41 |
En dat ierland verhaal dan? | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 22:41 |
Ik kan in HAFAS (online), sncf en Elipsos.com nog steeds niks vinden. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 april 2013 @ 22:42 |
En toch is het antwoord zo simpel ![]() ![]() Serious backfire ![]() | |
arkkey | vrijdag 12 april 2013 @ 22:42 |
Jij bent duidelijk nog nooit op hondenshows of paardenconcours geweest ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 12 april 2013 @ 22:42 |
Deelden ze gratis kroketten uit ofzo? | |
b2py | vrijdag 12 april 2013 @ 22:43 |
Noem er eens 1? Bootspotten op de maasvlakte of vliegtuigspotten nabij Schiphol? Of moet ik denk aan vlinderzoekers en vogelspotters? | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 22:43 |
Ik kan mijn ladder proberen mee te nemen in de trein?.. ![]() | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 22:44 |
Niet eens zo'n apart idee, maar mijn ladder is daar wat te lomp voor. | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2013 @ 22:44 |
duivenmelkers bijvoorbeeld ![]() | |
greavy | vrijdag 12 april 2013 @ 22:44 |
vol |