Inderdaad. En die achterlijke heffing van ¤130,- per kilometer op de HSL ook afschaffen. Gewoon een tarief per snelheidscategorie die t/m160km/u niet verschilt van die van het hoofdrailnet.quote:Op donderdag 11 april 2013 11:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat zou logisch zijn ja. Gewoon een nieuwe intercitylijn. Ziet de reiziger eindelijk ook eens wat terug van al die tariefstijgingen van de afgelopen jaren.
Dat is een perverse prikkel om geen capaciteit te hoeven vrijmaken voor hogesnelheidstreinen. Beter zou je de kosten in de categorie 200 - 230 km/h het laagst maken.quote:Op donderdag 11 april 2013 12:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Inderdaad. En die achterlijke heffing van ¤130,- per kilometer op de HSL ook afschaffen. Gewoon een tarief per snelheidscategorie die t/m160km/u niet verschilt van die van het hoofdrailnet.
Tussen treinen met die snelheid kan je zowel makkelijk tragere treinen als snellere treinen inleggen omdat de snelheidsverschillen relatief minder groot zijn.quote:
Eikels.quote:Op donderdag 11 april 2013 12:17 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
uhuh. Ook de reden waarom Leiden geen mooie 15-15 ligging heeft van de treinen die van/naar Haarlem en Schiphol gaan
Hopelijk helpt het, het is snertweer buitenquote:Op donderdag 11 april 2013 14:24 schreef Peterselieman het volgende:
Thijsen van NS speelt nu mooi weer
erger. De NS stelt dat de reiziger centraal staat, maar dat kan ik totaal niet rijmen met het beleid dat gevoerd wordtquote:Op donderdag 11 april 2013 14:31 schreef arkkey het volgende:
Oh gaat dit over het verhaal dat NS vindt dat reizigersoordeel eigenlijk maar helemaal niet meer moet meetellen omdat dat maar lastig is?
(overigens hebben ze ergens wel een punt hoor, ik ben ook niet geneigd om goede cijfers te geven puur gebaseerd op ervaringen in het verleden) Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, ofzo?
Beetje het Mediamarkt-syndroom idd. Als je maar hard genoeg schreeuwt dat je de beste bent gaan mensen het vanzelf gelovenquote:Op donderdag 11 april 2013 14:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
erger. De NS stelt dat de reiziger centraal staat, maar dat kan ik totaal niet rijmen met het beleid dat gevoerd wordt
Alhoewel er wel een zekere humor te vinden is in een reclamecampagne met een grote foto van Bert met "Ik ben toch niet gek?" als slogan. Die gaat direkt viral.quote:Op donderdag 11 april 2013 14:42 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Beetje het Mediamarkt-syndroom idd. Als je maar hard genoeg schreeuwt dat je de beste bent gaan mensen het vanzelf geloven
De Belgische oplossing dus. Daar is een treinpad voor 160 ook duurder dan voor snellere treinen.quote:Op donderdag 11 april 2013 12:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Dat is een perverse prikkel om geen capaciteit te hoeven vrijmaken voor hogesnelheidstreinen. Beter zou je de kosten in de categorie 200 - 230 km/h het laagst maken.
quote:Op donderdag 11 april 2013 15:16 schreef Litpho het volgende:
[..]
Alhoewel er wel een zekere humor te vinden is in een reclamecampagne met een grote foto van Bert met "Ik ben toch niet gek?" als slogan. Die gaat direkt viral.
Van welke naar welke vervoerder als ik vragen mag? Naar NS of Arriva?quote:Op donderdag 11 april 2013 15:18 schreef Peterselieman het volgende:
ik zie net dat het reizen met de chip me nu voordeel oplevert
Reisje van mijn ouderlijk huis naar Groningen is zomaar 50 cent goedkoper geworden, omdat bij de overstap van bus op trein nu geen opstaptarief meer gerekend wordt
Arriva-bus naar Arriva-trein. Heb dit pas deze week voor het eerst gedaan omdat het eerder niet aantrekkelijk was om het zo te doen. Andersom betaalde ik tot nu toe wel het volle pond. Ik zie morgen of dat nog zo is.quote:Op donderdag 11 april 2013 16:05 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Van welke naar welke vervoerder als ik vragen mag? Naar NS of Arriva?
Leest de spitsquote:Op donderdag 11 april 2013 15:56 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Ik las je reactie vanmorgen in de Sp!ts, puick
dank. Hier was ik naar op zoekquote:Op donderdag 11 april 2013 18:14 schreef ReisT het volgende:
Uit de oude doos met spoorboekjes, voor de kwestie Oude Lijn.
Reistijden tussen Amsterdam en Rotterdam met binnenlandse treinen:
1996: IC via Schiphol 60 min, S via Haarlem 65 min
2006: IC via Shl 62 min, S via Hlm 68 min
2007 t/m 2011: IC via Shl 63 min, S via Hlm 70 min
2012: pleistertrein via Shl 66 min (1x/u), IC via Hlm 70 min (4x/u)
2013: IC via Shl 69 min, IC via Hlm 71 min
Conclusie: de voorheen als Sneltrein bekende IC Amsterdam-Haarlem-Rotterdam is echt alsmaar trager geworden.
Vijf? Er werd toch altijd al gestopt in Leiden en door niet alle maar wel sommige IC's in Delft? Welke nog meer dan?quote:Op donderdag 11 april 2013 18:56 schreef ReisT het volgende:
Tussen Amsterdam en Rotterdam, 2 stops meer dan de originele sneltrein, 5 stops meer dan de originele IC.
Je hoeft het niet substantieel duurder te maken. En je moet ook zeker niet van de hoogste snelheid uitgaan voor de laagste prijs. De prijs moet afgestemd zijn op een optimale benutting. En optimale benutting is daarbij niet zozeer er zoveel mogelijk treintjes door pompen maar ruimte bieden aan zoveel mogelijk initiatieven echter zonder de robuustheid in gevaar te brengen.quote:Op donderdag 11 april 2013 15:43 schreef ReisT het volgende:
[..]
De Belgische oplossing dus. Daar is een treinpad voor 160 ook duurder dan voor snellere treinen.
Helaas kan dat ook averechts werken: daardoor maak je het ook omaantrekkelijk om 'langzame' treinen kleine stukjes over de HSL te laten rijden. Terwijl dat juist handig kan zijn voor betere benutting van de infrastructuur.
In België hebben ze een soortgelijk beleid. Mede daardoor rijdt er nu geen Traxx over de HSL naar België.
Heemstede op de route via Haarlem, Lelylaan op de route via Schiphol en Sloterdijk op beide routes. Sloterdijk kan je tegenwoordig echter niet meer met goed fatsoen overslaan. Dat is vanuit Haarlem de hoofdroute naar station Zuid. Vanuit Schiphol de hoofdroute naar de Noordkop van Noord-Holland.quote:Op donderdag 11 april 2013 18:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Vijf? Er werd toch altijd al gestopt in Leiden en door niet alle maar wel sommige IC's in Delft? Welke nog meer dan?
en Greavy; Rotterdam Lombardijen ligt niet aan de spoorlijn Amsterdam-Rotterdam.
Lelylaan bijvoorbeeld. Die is imo noodgedwongen toegevoegd.quote:Op donderdag 11 april 2013 19:06 schreef _serial_ het volgende:
Welke stops zijn niet gerechtvaardig volgens jullie ?
De snelste verbinding Rotterdam-Leidseplein (Fyra niet meegerekend) loopt wel over Lelylaan.quote:Op donderdag 11 april 2013 19:11 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Lelylaan bijvoorbeeld. Die is imo noodgedwongen toegevoegd.
Ook bij Heemstede zet ik mijn vraagtekens of dat station wel zo vaak per uur aangedaan moet worden
Laan NOI -> Randstadrail naar een zeer grote regio en veel bedrijvigheid naast het station. Verder rijden alleen IC's daar verder richting HS en Rotterdam.quote:Op donderdag 11 april 2013 19:13 schreef dennistd het volgende:
En wat te denken van Laan van NOI? Ook bij Schiedam heb ik mijn twijfels, hoewel ik niet weet hoe het daar zit met trein<->metro overstappen.
Laan van NOI is in het huidige model wel te rechtvaardigen, omdat het er voor zorgt dat stoptreinreizigers niet via CS hoeven én ook omdat Rampstadrail er stopt, dus overstappers.quote:Op donderdag 11 april 2013 19:13 schreef dennistd het volgende:
En wat te denken van Laan van NOI? Ook bij Schiedam heb ik mijn twijfels, hoewel ik niet weet hoe het daar zit met trein<->metro overstappen.
Als je het goed doet dan hoeft het via zuid niet veel langer te durenquote:Op donderdag 11 april 2013 19:13 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
De snelste verbinding Rotterdam-Leidseplein (Fyra niet meegerekend) loopt wel over Lelylaan.
uhuh. Zat net te bedenken dat het jammer was dat er geen sprinter Leiden - Amsterdam via Haarlem rijdt.quote:Heemstede zou wel 4x per uur bediend moeten worden en ook een rechstreekse verbinding met Amsterdam moeten hebben maar is feitelijk geen IC-stop waard. Echter rijdt daar alleen 2x per uur de sprinter Haarlem-Leiden(-Den Haag).
Dan breek je wel weer meteen frequenties af die zorgen voor de mogelijkheid van intuitief reizen. Je kan immers naar het station lopen wanneer het jou uitkomt en hoeft niet lang te wachten. Als je start- of eindpunt maar 2x per uur bediend wordt gaat dat niet.quote:Op donderdag 11 april 2013 19:18 schreef zoem het volgende:
Het feit dat DH HS en DH LvNOI erg dicht bij elkaar liggen doet natuurlijk wel afbreuk aan het IC-concept. Zo zijn er nog meer van die twijfelgevallen. Conclusie: de sneltrein moet terugkomen
Deze lijn is wel een voorbeeld waar het echt beter kan jaquote:Op donderdag 11 april 2013 19:18 schreef zoem het volgende:
Het feit dat DH HS en DH LvNOI erg dicht bij elkaar liggen doet natuurlijk wel afbreuk aan het IC-concept. Zo zijn er nog meer van die twijfelgevallen. Conclusie: de sneltrein moet terugkomen
gelukkig is er in december juist een IC-stop opgeheven: Almere Buitenquote:Op donderdag 11 april 2013 19:18 schreef zoem het volgende:
Dat was wel het snelste binnenstedelijke ov van Nederland. Een gemiddelde rijsnelheid van 90 km/h.quote:Op donderdag 11 april 2013 19:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
gelukkig is er in december juist een IC-stop opgeheven: Almere Buiten
Vlissingen-Souburg mag daar ook wel bijquote:Op donderdag 11 april 2013 19:24 schreef zoem het volgende:
Ze zouden kunnen beginnen met het schrappen van die nep IC-stations in Zeeland (Kapelle-Biezelinge, Rilland-Bath, Krabbendijke). Geeft de lijn ook gelijk meer ademruimte. De provincie heeft niets te willen
Gewoon 2x per uur een IC Vlissingen - Middelburg - Goes - Bergen op Zoom en 1x per uur de sprinter naar Den Haag Centraal doortrekken.quote:Op donderdag 11 april 2013 19:24 schreef zoem het volgende:
Ze zouden kunnen beginnen met het schrappen van die nep IC-stations in Zeeland (Kapelle-Biezelinge, Rilland-Bath, Krabbendijke). Geeft de lijn ook gelijk meer ademruimte. De provincie heeft niets te willen
En Arnemuiden misschien ook wel. Geen idee of daar veel overstappers zijn; ik kom nooit verder dan Goesquote:Op donderdag 11 april 2013 19:25 schreef arkkey het volgende:
[..]
Vlissingen-Souburg mag daar ook wel bij
Stuur de rekening maar naar Ireyon!quote:Op donderdag 11 april 2013 19:26 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Gewoon 2x per uur een IC Vlissingen - Middelburg - Goes - Bergen op Zoom en 1x per uur de sprinter naar Den Haag Centraal doortrekken.
Dan kan de trein weer verlengd worden, dat zou wel prettig zijn.quote:Op donderdag 11 april 2013 19:24 schreef zoem het volgende:
Die halfuurlijkse IC-dienst rijdt er toch alquote:Op donderdag 11 april 2013 19:26 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Gewoon 2x per uur een IC Vlissingen - Middelburg - Goes - Bergen op Zoom en 1x per uur de sprinter naar Den Haag Centraal doortrekken.
Zeker, altijd druk op de lijn Vlissingen - Adam.quote:Op donderdag 11 april 2013 19:27 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dan kan de trein weer verlengd worden, dat zou wel prettig zijn.
Het is een eis van de hoofdrailnetconcessie dat ieder station twee keer per uur bediend wordt.quote:Op donderdag 11 april 2013 19:24 schreef zoem het volgende:
die om 8:15 in Zwolle aankomt wordt met zes bakken gereden.quote:Op donderdag 11 april 2013 19:24 schreef RichardHammond het volgende:
Wanneer gaat die trein tussen Zwolle en Enschede nu eens met drie bakken rijden? Kreng zit altijd tot in de kieren vol. Wat was dat toch een luxe. Al die jaren kon ik in een lege trein instappen en nu zit die gewoon altijd vol.
Ohjaquote:Op donderdag 11 april 2013 19:29 schreef deadlock1981 het volgende:
[..]
Het is een eis van de hoofdrailnetconcessie dat ieder station twee keer per uur bediend wordt.
Als ze tussenbakken voor de Buffeltjes besteld hebbenquote:Op donderdag 11 april 2013 19:24 schreef RichardHammond het volgende:
Wanneer gaat die trein tussen Zwolle en Enschede nu eens met drie bakken rijden? Kreng zit altijd tot in de kieren vol. Wat was dat toch een luxe. Al die jaren kon ik in een lege trein instappen en nu zit die gewoon altijd vol.
Efficiëntie. Zelfde geldt voor spoor 1 & 2. In Denemarken is dit trouwens heel normaal en het is daar zelfs over meerdere perrons zo. En niet verwarrend volgens de reizigers.quote:Op donderdag 11 april 2013 19:32 schreef zoem het volgende:
[..]
Ohja![]()
Btw, ik ben er nog steeds niet achter waarom ze op Schiphol sommige treinen aangeven met "spoor 5 of 6" en pas op het laatste moment een spoort toewijzen. Waarom is dat? Dat is erg verwarrend voor reizigers.
Dat is DVM: Dynamisch Verkeers Management. Daarmee wordt de trein naar het perron gestuurd dat het eerst vrij is. Wordt trouwens ook op Amsterdam Zuid gebruikt.quote:Op donderdag 11 april 2013 19:32 schreef zoem het volgende:
[..]
Ohja![]()
Btw, ik ben er nog steeds niet achter waarom ze op Schiphol sommige treinen aangeven met "spoor 5 of 6" en pas op het laatste moment een spoort toewijzen. Waarom is dat? Dat is erg verwarrend voor reizigers.
quote:Op donderdag 11 april 2013 19:36 schreef deadlock1981 het volgende:
[..]
Efficiëntie. Zelfde geldt voor spoor 1 & 2. In Denemarken is dit trouwens heel normaal en het is daar zelfs over meerdere perrons zo. En niet verwarrend volgens de reizigers.
Aha, thx voor de uitlegquote:Op donderdag 11 april 2013 19:37 schreef dennistd het volgende:
[..]
Dat is DVM: Dynamisch Verkeers Management. Daarmee wordt de trein naar het perron gestuurd dat het eerst vrij is. Wordt trouwens ook op Amsterdam Zuid gebruikt.
Dat wordt ook gedaan, en in principe is ook idd ergens ingepland welke trein normaal gesproken op welk spoor komt. Dat kun je o.a. in de spoorbezettingsgrafieken op de site van ProRail zien.quote:Op donderdag 11 april 2013 19:39 schreef zoem het volgende:
[..]
[..]
Aha, thx voor de uitleg
Maar met voorkennis van de drgl kun je toch al de efficiëntste spoorindeling bepalen (muv vertragingen)?
ik raas er liever met 140 per uur langsquote:Op donderdag 11 april 2013 19:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Dat was wel het snelste binnenstedelijke ov van Nederland. Een gemiddelde rijsnelheid van 90 km/h.
bij een vertraagde IC gebeurt dat ook wel hoorquote:Op donderdag 11 april 2013 19:24 schreef zoem het volgende:
geef het door zou ik zeggen.quote:Op donderdag 11 april 2013 19:24 schreef RichardHammond het volgende:
is niet waar. Kan zo een aantal stations oplepelen waar 1x per uur per richting gestopt wordtquote:Op donderdag 11 april 2013 19:29 schreef deadlock1981 het volgende:
[..]
Het is een eis van de hoofdrailnetconcessie dat ieder station twee keer per uur bediend wordt.
Zelfde met IC Vlissingen - Amsterdam, was in het verleden maximale lengte VIRM, nu vaak maar 1 6jequote:Op donderdag 11 april 2013 19:47 schreef Peterselieman het volgende:
Een paar spitstreinen rijden wel met drie stellen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |