b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 09:31 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 GlenSpey Fotoverslag over VIRM GlenSpey >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy [ Bericht 2% gewijzigd door b2py op 06-02-2013 14:47:34 ] | |
James1988 | woensdag 6 februari 2013 @ 09:36 |
Misschien moeten NS en ProRail maar wat van deze treinen inzetten ![]()
![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 6 februari 2013 @ 09:56 |
In België staat weer eens een seinhuis in brand, dit maal in Geraardsbergen. De NMBS zou bussen inzetten, drie uur na het begin van de storing kwam de eerste aankakken.... [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2013 10:00:11 ] | |
James1988 | woensdag 6 februari 2013 @ 10:01 |
Dat gebeurt wel vaak, nietwaar? Brussel-Noord, Glaaien, Herentals, Geraardsbergen, Etterbeek, Aalst, ... | |
bork | woensdag 6 februari 2013 @ 10:10 |
Snel nog een keer gaan kijken in 2014 worden ze vervangen! ![]() http://neue-schwebebahn.de/ Trammetjes zijn gewoon de baas! ![]() Ja, 10 meter verderop en met kettingen aan een paal, geen vaste zoals die andere paaltjes ![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 6 februari 2013 @ 10:22 |
Daarom zei ik ook "weer eens", het valt mij ook nogal op dat het toch met een serieuze frequentie voorkomt... | |
dennistd | woensdag 6 februari 2013 @ 10:44 |
Ik kwam nog twee 360-foto's tegen van de VSM: http://360vr.nl/VSMdraai/ http://360vr.nl/VSMloods/ | |
#ANONIEM | woensdag 6 februari 2013 @ 10:48 |
Het idee om bij de nieuwe Schwebebahnen de motoren op die manier af te schermen is intussen weer teruggedraaid dacht ik, ook in de toekomst zul je dus van buiten alle motortechniek open en bloot kunnen zien (zoals nu ook). ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 6 februari 2013 @ 11:14 |
Na een nacht vol red bull, frustratie en bijbehorende stress is het gelukt om mijn stage verslag af te krijgen ![]() Zal vanavond even in een zipje gooien en ter inzage hier achter laten. Voor de liefhebber om eens te kijken hoe dat in z'n werk gaat. Ik heb het verslag geschreven dat zelfs een spoor leek het begrijpt. Aangezien ik er op wordt beoordeeld door docent Nederlands. | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 11:29 |
dat moet zijn zo dat Spoorleek is 1 woord ik word, niet wordt ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 6 februari 2013 @ 11:29 |
Daarom ben ik zo blij dat er in Word wel een spellingscheck zit ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 11:30 |
Dat had geen van beide fouten voorkomen in dit geval ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 6 februari 2013 @ 11:30 |
Hij pikte er wel een ander grammaticafoutje uit. Maar goed dat je me hier nog even op wijst. Ik zal zo in de trein eens kijken op de laptop. Misschien pluk ik er zelf nog wel wat tussen uit. ![]() | |
de_boswachter | woensdag 6 februari 2013 @ 11:37 |
Waarom worden de hangende trams daar vervangen ? Ouderdom ? Is dat de enige stad in Duitsland die dat heeft ? Was er een tijd terug en vond het geweldig ![]() | |
Peterselieman | woensdag 6 februari 2013 @ 11:43 |
de overname van de helft van HTM door de NS is nog steeds niet afgerond http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)fors-vertraagd.dhtml | |
lyolyrc | woensdag 6 februari 2013 @ 11:47 |
Stageverslag moet ook aan elkaar geschreven worden. En er zitten dan ook nog wat stijlfouten in die post, waaronder telegramstijl. Maar ik vermoed dat je een stageverslag wat zorgvuldiger schrijft dan een bericht op FOK!. | |
#ANONIEM | woensdag 6 februari 2013 @ 11:49 |
Hahaha, ja je hebt een goed punt ![]() Moet wel zeggen dat het "maar" MBO is dus ze kijken wel op spelfouten natuurlijk, maar als je al iets inlevert wat aan de cesuur voldoet, dan heb je al wel een voldoende. Neemt niet weg dat ik er wel mijn best voor heb gedaan ![]() Ga nu richting Rotterdam ![]() | |
Flodder450 | woensdag 6 februari 2013 @ 12:01 |
Iemand voor de trein in uithuizen, or so i heard | |
Frozen-assassin | woensdag 6 februari 2013 @ 12:03 |
Vandaag stoppen blijkbaar alle treinen van Enkhuizen - Amsterdam Centraal ook in Zaamdam.. Alleen wordt dat niet eens op de CTA weergegeven evenals in de reisplanner ![]() | |
lyolyrc | woensdag 6 februari 2013 @ 12:08 |
Als leerlinig-machinist heeft het natuurlijk de hoogste prioriteit dat jij leert hoe je een trein goed en veilig over het spoor heen moet sturen. Dat je er daarna nog in correct Nederlands over rapporteert is van lagere prioriteit, maar niet onbelangrijk. Ik heb zelf op een universiteit gezeten en daar is je verslag eigenlijk je belangrijkste product. Correcte verslaglegging heeft daarom juist van zeer hoge prioriteit en je wordt er dan ook flink in getraind. | |
KnightSolaire | woensdag 6 februari 2013 @ 12:47 |
| |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 13:04 |
Volgens mij kan er nu wel een einde worden gemaakt in de winterdienst... | |
Fiorano | woensdag 6 februari 2013 @ 13:10 |
Dat is natuurlijk weer niet mogelijk, was het maar zo. | |
James1988 | woensdag 6 februari 2013 @ 13:11 |
Het weer leent zich er prima voor, de rigiditeit van de dienstregeling, materieel- en personeelsomlopen echter niet. | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 13:15 |
Waar een wil is is een weg. Bij het OCCR kunnen ze ook zien wanneer het weer gaat dooien dus in principe hadden ze gisteren kunnen weten dat om 14:00 de hele handel weer normaal gereden had kunnen worden. | |
Litpho | woensdag 6 februari 2013 @ 13:19 |
Er valt hier wel een zin te maken met de woorden "wil" en "weg", maar vermoedelijk niet degene die jij in gedachten hebt. | |
Bas242 | woensdag 6 februari 2013 @ 13:53 |
Ze staan in ieder geval wel 'gewoon' in de reisplanner: zoek maar eens een reis van Zaandam naar Hoorn bijvoorbeeld. | |
GlenSpey | woensdag 6 februari 2013 @ 14:19 |
Een hele nacht? Is zeker wel een flinke jongen geworden dan? ![]() Ik ben wel benieuwd in ieder geval, vooral omdat ik zelf ook telkens die krengen moet schrijven. Na een half A4'tje is het dan meestal ook wel afgelopen ![]() | |
greavy | woensdag 6 februari 2013 @ 14:54 |
Vanochtend om 4:15 naar mijn werk vertrokken. Normaal 25 minuten rijden. Nu deed ik er 70 minuten over. De snelwegen waren niet schoon. Spierwit. Enkel de eerste baan was een beetje bereden, maar iedereen reed ca 50kmh. Toen eindelijk op de A15, de weg was netjes schoon. Maar vanaf Sliedrecht zat ik achter de strooi- en schuifploeg, die met 5 wagens breed over 3 rijstroken reden. Met 40kmh. Er lag gewoon 8-9cm sneeuw, en het bleef maar doorsneeuwen. Niet alleen de NS heeft last van een "uitgedunde dienstregeling", de snelwegen waren ook vertraagd. | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 15:27 |
Hier was niks aan de hand vanochtend, en nu nog steeds niet ![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 6 februari 2013 @ 15:48 |
Ik heb het wat algemeen gedaan. Elke stage dag apart zou langdradig worden en in de periode bij Syntus was het niet zo spannend. Elke dag Arnhem - Tiel rijden zonder bijzonderheden. Tsja. Wel apart vermeld van dat ongeval wat ik heb mee gemaakt. Daar ben ik overigens niet diep op ingegaan over toedracht etc. Aangezien alles nog in onderzoek is etc. Op school lezen ze dit verslag, ook bij Machinext en andere. Dan is dat niet gepast vind ik. | |
DeaDLocK2K | woensdag 6 februari 2013 @ 16:11 |
De reisplanner geeft vandaag zelfs minder vertragingen dan gisteren rond dit tijdstip vanuit Dv ![]() | |
greavy | woensdag 6 februari 2013 @ 16:18 |
Grensland Express gaat van het spoor Het proefproject van drie jaar met de grensoverschrijdende Grensland Express wordt eind dit jaar beëindigd. Er zijn te weinig passagiers. Herman Pieper vindt het jammer. Het provinciale statenlid voor de VVD beijverde zich als oud-wethouder verkeer en vervoer in Oldenzaal voor de grensoverschrijdende treinverbinding tussen Hengelo en Bad Bentheim via Oldenzaal. Medio 2010 begon Syntus met het lijntje, maar gaandeweg de proefperiode van drie jaar werd al snel duidelijk dat de beoogde 600 passagiers per dag nimmer gehaald zouden worden. "Het is mislukt", erkent Pieper. Eind vorig jaar zei het college van B en W in Oldenzaal al geen heil meer te zien in extra promotieactiviteiten voor de Grensland Express. In augustus vorig jaar pendelden dagelijks 500 tot 600 reizigers met de Grensland Express tussen Hengelo en Oldenzaal. Maar daarvan staken er gemiddeld maar 250 de grens over, in feite de ondergrens. De Nederlandse en Duitse financiers hebben inmiddels laten weten dat het pilot-project na drie jaar moet stoppen. Wegens gebrek aan succes. "Maar", zeggen CDA-wethouder Frits Rorink en burgemeester Theo Schouten, "we leggen het hoofd nog niet in de schoot." Dat wil zeggen: er wordt zowel aan de Nederlandse als de Duitse kant gekeken naar alternatieve grensoverschrijdende trein- dan wel busverbindingen. http://www.tubantia.nl/re(...)-het-spoor-1.3650248 Iets wat er al langer geroepen werd gaat nu dus echt gebeuren. | |
James1988 | woensdag 6 februari 2013 @ 16:23 |
Belangrijke vraag: waarom is het niet gelukt? Misschien zijn er te weinig reizigers in die regio, maar het kan ook zijn dat de Grensland Express simpelweg te onhandig is voor reizigers. Bijvoorbeeld vanwege slechte aansluitingen, te vaak over moeten stappen, verkrijgbaarheid van kaartjes, enz. | |
greavy | woensdag 6 februari 2013 @ 16:35 |
In Bentheim heb je een directe overstap op de WestFalenBahn, die tot +10 vertraging op Syntus wacht. Alle NS-kaartjes zijn geldig maar ook het Niedersachsen-ticket. En hun eigen kaartjes die je in de trein kan kopen. | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 16:50 |
ja precies, daar zal het niet aan liggen ![]() | |
greavy | woensdag 6 februari 2013 @ 16:51 |
En ook niet de reisduur, want de intercity is zeker niet sneller. En dan stopt Syntus nog op Oldenzaal. | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 17:29 |
Vielmals überstapfen ist nicht topf ![]() ![]() | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 17:38 |
Ik zag trouwens vanmiddag wel twee maal de sprinter Amersfoort Vathorst - Hoofddorp met 8 bakken SGM rijden. Bijzonder. | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 17:39 |
Ik zag om 8:15 vanochtend de IC naar Roosendaal vertrekken met een buitengewoon gezellige twee maal plan V ![]() | |
Peterselieman | woensdag 6 februari 2013 @ 17:44 |
voor treinfanaten als jij moet dat toch geen probleem zijn? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 17:53 |
Op zich niet zo inderdaad, hoewel liever niet. Maar het ging even om waarom de Grensland-Expres geen succes geworden is. | |
Peterselieman | woensdag 6 februari 2013 @ 17:56 |
dan zouden de stellen van de Westfalenbahn meerdere spanningen moeten gaan slikken. Dan ben je in ieder geval van één overstap af | |
Q. | woensdag 6 februari 2013 @ 17:57 |
Inderdaad, alleen met rechtstreekse verbindingen krijg je mensen uit de auto. | |
Peterselieman | woensdag 6 februari 2013 @ 17:58 |
Aannemers komen met plan beter spooronderhoud het komt erop neer dat VolkerRail en BamRail willen dat de drie slechtst presterende gebieden overgeheveld worden naar de bedrijven die de kwalitatief best presterende gebieden beheren. bron: http://www.refdag.nl/nieu(...)oronderhoud_1_713173 | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 18:01 |
En dan nog de toelatingsprocedure in Nederland, waar hele rijen belangrijke vrouwen een squirt over moeten doen. | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 18:02 |
Er gaat een onderzoek komen naar Herfte Aansluiting - Zwolle. Hierbij worden twee varianten onderzocht: - Een driesporing alternatief Zwolle - Herfte zonder vrije kruising; - Een viersporig alternatief zwolle herfte met • Een vrije kruising uitgevoerd als fly-over op het emplacement Zwole of • Een vrije kruising uitgevoerd als dive-under te Herfte. Meer hier:http://www.rijksoverheid.(...)er-christenunie.html Meer: Uiterlijk 8 februari geeft Mansveld antwoord op de vragen met betrekking tot de Fyra problematiek. 14 februari komt de Lange Termijn Spooragenda en de Roadmap ERTMS. | |
Peterselieman | woensdag 6 februari 2013 @ 18:05 |
jammer dat een driesporig alternatief met fly-over bij Herfte niet onderzocht wordt | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 18:07 |
Op alle vragen? Mag ze wel zo'n beetje gaan beginnen nu ![]() | |
Peterselieman | woensdag 6 februari 2013 @ 18:09 |
als je het aan ons over laat dan hebben alle ambtenaren op het ministerie op 8 februari een lamme arm van het schrijven van de antwoorden ![]() | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 18:13 |
En als laatste (denk ik) nog even antwoorden op de vragen van Dhr. Bashir over de STS passage te Herfte eind vorig jaar. http://www.rijksoverheid.(...)is-op-het-spoor.html | |
James1988 | woensdag 6 februari 2013 @ 18:32 |
![]() Sinds 1 februari 2004 voert FirstGroup de TransPennine Express uit in het noorden van Engeland. Hiervoor beschikt TPE over een vloot van 60 dieseltreinen met een maximumsnelheid van 160 km/h. FirstGroup is één van de grootste personenvervoerders van Engeland. ![]() Terwijl een Class 66 van Freightliner zonder aarzelen doordendert wordt pijnlijk duidelijk waarom er nog steeds veel doden vallen rond het Britse spoor. Er zijn namelijk vele public footpaths die over het spoor gaan, waarbij de enige vorm van 'beveiliging' bestaat uit dit bordje. ![]() Virgin Trains, dat onlangs een politiek circus wist te ontketenen, heeft de beschikking over 20 dieselelektrische treinstellen van het type 'Super Voyager'. Net als de Pendolino's zijn de treinstellen uitgerust met een kantelbakinstallatie en gratis wifi. Virgin Trains heeft toegezegd de dieseltreinen te vervangen door nieuwe Pendolino's, mocht Virgin Trains de West Coast Main Line-concessie opnieuw krijgen toebedeeld. ![]() Northern Trains is een joint venture van Serco en Abellio. Serco is een wereldwijd opererend bedrijf actief in publieke dienstverlening, Abellio is de internationale tak van de Nederlandse Spoorwegen. Northern exploiteert verschillende treindiensten en bezit over een zeer gevarieerde vloot: 12 verschillende treintypes zorgen voor een totale vloot van 313 voertuigen. ![]() Sinds 2007 voert East Midlands Trains treindiensten uit in Lincolnshire, South Yorkshire, Nottinghamshire, Leicestershire, Derbyshire en Northamptonshire, en tussen de East Midlands en Londen. "InterCity 125", een toonbeeld van Britse engineering uit de jaren '70, maakt deel uit van de vloot. Deze dieseltreinen halen snelheden tot 200 km/h. ![]() Freightliner is de tweede goederenvervoerder van Engeland, na DB Schenker. Een Class 70-locomotief heeft een sleep wagons bij zich bij het passeren van een viaduct bij Cossington. ![]() East Midlands Trains heeft niet alleen de beschikking over IC125, maar ook over 16 dieseltreinen van Class 222, die de bijnaam "Meridian" dragen. De Meridians zijn tussen 2003 en 2005 gebouwd door Bombardier en halen een topsnelheid van 200 km/h. ![]() Nabij het al eerder door mij genoemde Didcot passeert Class 66 #572 van Freightliner, met aan de haak een kleurrijke verzameling aan wagons. ![]() Nadat Virgin Trains de "Cross Country"-franchise verloor aan Arriva is een deel van de Voyager-vloot veranderd van huurder. De kenmerkende grijs-zwarte livrei van Arriva Cross Country staat de treinstellen in mijn ogen goed. ![]() Deze Class 60-locomotief van DB Schenker, gefotografeerd bij Didcot, draagt het opschrift "Spirit of Tom Kendall". Tom Kendall was een medewerker van DB Schenker die het leven heeft gelaten bij een ongeluk. De locomotief draagt eveneens het opschrift "Switch on to Safety", de naam van de interne veiligheidscampagne van DBSR. DB Schenker Rail is de grootste goederenvervoerder van Engeland. ![]() Chiltern Main Line voert een treindienst uit tussen Londen Marylebone en Birmingham. Het ontwerp van de locomotief, type Class 67, is afkomstig van EMD. De locomotieven zijn echter gebouwd door Alstom in Valencia, Spanje. -=- Ik hoop dat jullie dit een leuke verzameling vinden. Voorlopig ben ik wel even door m'n Engeland-foto's heen. Feedback over fotografie en nabewerking is meer dan welkom, ik ben een beginnend fotograaf. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 18:37 |
Zeker leuk ![]() | |
James1988 | woensdag 6 februari 2013 @ 18:37 |
Thanks ![]() Alle foto's zijn gemaakt in de eerste week van oktober 2012. Chiltern Railways heeft verschillende soorten materieel, ik weet niet hoe ze dat allemaal inzetten. ![]() | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 18:38 |
Mooie plaatjes! | |
greavy | woensdag 6 februari 2013 @ 18:39 |
Leuke plaatjes James! | |
Peterselieman | woensdag 6 februari 2013 @ 18:39 |
nice zeg. | |
dennistd | woensdag 6 februari 2013 @ 18:40 |
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoe de STS-cijfers per kilometer eruit zien als alleen kilometers op ATB-EG baanvakken geteld worden.. | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 18:41 |
Kan iemand mij vertellen waarom ritten van Parijs Nord naar Amsterdam op 4 Mei niet 3.16 duren maar 3.51? Althans, volgens de site van de SNCF... niet volgens Hafas... | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 18:42 |
Je gaat door de grens van 20:00 in Nederland? | |
James1988 | woensdag 6 februari 2013 @ 18:43 |
Klinkt als werkzaamheden op de HSL. | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 18:43 |
Dacht ik ook, maar nee, t is de hele dag door... | |
greavy | woensdag 6 februari 2013 @ 18:43 |
Over de kantelbakinstallatie: DB bezit de BR612, die onder andere dienst doet tussen Hannover-Bad Harzburg-Halle, en daardoor een rijtijdwinst genereert dan wanneer er materieel zonder kantelbakinstallatie ingezet wordt. Het zijn erg fijne treinstellen, en je merkt het 'kantelen' niet eens. Als je naar buiten kijkt zie je het wel. Verkehrsclub Goslar is ook niet te spreken over de regio Niedersachsen Südost, omdat de Lint54 "een enorm comfortverlies is" en vindt dat de regio heeft gefaald bij het aanbesteden. Niet alleen vanwege geen BR612 meer tussen Bad Harzburg-Goslar, maar ook vanwege de comfortabele rijtuigen(N-wagens) met locomotief(BR218) die gaan verdwijnen. Zij gaan via diverse kanalen proberen de aanbesteding ongeldig te laten verklaren, omdat dit niet tegenover de reizigers te verantwoorden valt. De reizigers zitten niet te wachten op de "plastic stoeltjes" en een lange tijd staan moeten in de trein. | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 18:46 |
Yup http://www.thalys.com/nl/(...)3&nocache=1360172764 | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 18:51 |
Er is een ILenT document met alle STS passages opgesomd. Mocht je tijd over hebben kan je dat eventueel uitzoeken. | |
Peterselieman | woensdag 6 februari 2013 @ 18:55 |
even hierop terugkomend. De coalitie gaat alternatieven voor de voorgestelde kortingskaart onderzoeken. Eén van de dingen die ze gaan bekijken is een trajectkaart. imo een goed alternatief dat tegen lage prijs aan studenten en scholieren aangeboden moet kunnen worden | |
greavy | woensdag 6 februari 2013 @ 18:58 |
Gewoon een trajectkaart geven voor huis-school. Reizen ze daarbuiten, gewoon dokken. | |
ArnosL | woensdag 6 februari 2013 @ 18:59 |
Als het traject dan vier keer per jaar aangepast kan worden zou het ook goed moeten komen met de stages. 40% korting op de rest van de trajecten zou ook mooi zijn ![]() Geen eigenbelang, want ik ben student-af ![]() | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 18:59 |
Af en toe moet ik voor school locaties bezoeken die buiten mijn Thuis - School traject liggen. Daar ga ik echt niet voor betalen. Hoe los je dat op? | |
ArnosL | woensdag 6 februari 2013 @ 19:00 |
Dan mag de school gaan betalen denk ik. Komen de kosten alsnog bij het Rijk te liggen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 6 februari 2013 @ 19:01 |
zoiets ja | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 19:01 |
Echt wel. Af en toe vallen er lessen uit. Sta je dan ook te schuimbekken dat je een deel van je collegegeld terug wilt? ![]() | |
greavy | woensdag 6 februari 2013 @ 19:02 |
Declaratieformulier, in vijf-voud opsturen? ![]() Of gewoon zelf dokken. | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 19:03 |
Die is goed ![]() ![]() Zeg, de school verleent de scholier een dienst he, niet andersom ![]() | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 19:03 |
Lessen die uitvallen worden herpland. Altijd. En nee, ik ga niet betalen als ik verplicht van school een locatie moet bezoeken die buiten mijn trajectkaart ligt. Gaan zij maar regelen en ik niet. | |
greavy | woensdag 6 februari 2013 @ 19:04 |
Ga je fietsen ![]() | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 19:04 |
Ga jij de volgende keer toch ook lekker fietsen als je weer vertraging hebt oid. | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 19:04 |
Dus even een lesje Duits, de treinen onder de naam, interregio en schnellzuge, vallen NIET onder het Schonetagticket, klopt dat? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 19:05 |
Joh dan word lekker putjesschepper ![]() | |
GlenSpey | woensdag 6 februari 2013 @ 19:05 |
Jullie zijn wel allemaal zuur als het om studenten gaat zeg ![]() Alsof het leven als student nog niet duur genoeg is. Laten we niet vergeten dat studenten de toekomst zijn voor het HELE land, daar mag afentoe best wat tegenover staan. | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 19:05 |
Nee. | |
greavy | woensdag 6 februari 2013 @ 19:05 |
IRE, RE, RB, S enz mag met het Schönestagticket. IC, ICE, EC, CNL, EN, THA, TGV enz niet | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 19:05 |
Nee, dat klopt niet? | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 19:06 |
Inderdaad, wie moet die nieuwe spoorrails weer ontwerpen enzo.. Ja! He! ik dus ![]() | |
ArnosL | woensdag 6 februari 2013 @ 19:06 |
School eist soms dat je ergens heen gaat, dan mag de school betalen. Regelmatig meegemaakt dat het echt zo ging ![]() | |
greavy | woensdag 6 februari 2013 @ 19:07 |
Ik studeer ook, maar omdat ik MBO-BBL doe moet ik mijn reiskosten zelf betalen ![]() Mogen de BOL'lers ook gaan werken voor hun centen. ![]() | |
GlenSpey | woensdag 6 februari 2013 @ 19:07 |
Precies. En wie moet de treinen rijden over die nieuw ontworpen spoorrails? Die treinen die iedereen hier in dit topic zo geweldig vindt? Precies! ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 19:07 |
Ik denk dat de spoorrail zelf al tot het gaatje doorontwikkeld is... | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 19:08 |
wijsneus. Je weet best wat ik bedoel ![]() | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 19:09 |
En hoe doen we dat met al die studenten die dagelijks de metro,tram of bus gebruiken? Al die duizenden studenten die van Utrecht C naar De Uithof moeten? | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 19:10 |
Ja, en ik weet dat je het verschil niet weet tussen spoorrails en spoortraject, en je dus nog geeneens een strippenkaart waard ben om te geven. ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 6 februari 2013 @ 19:10 |
Gewoon reizen met het saldo van je OV-chippie. Tegen die tijd is Vaartsche Rijn trouwens vast geopend en kun je vanaf daar met de sneltram naar de Uithof. Bespaart je weer wat ritkosten want kortere afstand ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 19:10 |
Fiets | |
KnightSolaire | woensdag 6 februari 2013 @ 19:11 |
Nog beter! ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 19:15 |
En waarom kost een enkele reis Koln - Bestwig over Dortmund 37 euro ipv 30 als ik het over een willekeurig ander punt doe? (Lees :Schwerte. Dusseldorf/Wuppertal/Hagen...) Met alleen ragionaalverkeer? | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 19:16 |
Wat denk je zelf? Omdat je dan waarschijnlijk een ICE krijgt van K naar DO. | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 19:17 |
Met regionaalverkeer dus | |
Zug-Chef | woensdag 6 februari 2013 @ 19:18 |
Oeiii man, wat een mega plaat zeg! | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 19:19 |
Allemaal snel koken, eten en het servies over de reling flikkeren, dan ben je op tijd voor: Rail Away 19:55 - 20:25 documentaire Serie documentaires De treinreis gaat van Nice langs de Cote d'Azur naar Ventimiglia in Italië. Vandaar gaat het door het dal van de rivier de Roya en over de Col de Tende naar Cuneo. Een spoorlijn, die door allerlei oorzaken minder dan de helft van zijn bestaan kon worden gebruikt. | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 19:19 |
Met regionalverkehr moet je gewoon een STT nemen natuurlijk ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 19:20 |
Jaaaaaa, die zoch ik al heel lang op Uitzending gemist.... is herhaling..... nu komt ie eindelijk op UG site ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 6 februari 2013 @ 19:20 |
En in dit geval ook nog een single variant lijkt me? | |
Zug-Chef | woensdag 6 februari 2013 @ 19:20 |
UG werkt toch niet buiten Nederland? | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 19:21 |
Niet dus als je om 5.00 uur aankomt op Koln, dus ik kijk even naar de prijzen op Hafas, maar blijkbaar moet je vooraf kiezen over wel traject je gaat, of word daar bij controle niet zo op gelet? | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 19:21 |
Niet alle programmas, ivm rechten. Railaway, wel... | |
Zug-Chef | woensdag 6 februari 2013 @ 19:22 |
met zo'n ticket voor 9 uur reizen kan alleen in het weekend of op een feestdag Ahh grappig dat wist ik niet. | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 19:23 |
Ja dat weet ik, andaar dat ik dus naar de prijs kijk, maar blijkbaar betaal je dus voor verschillende trajecten, verschillende prijzen. ook met alleen regionaalverkeer... | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 19:23 |
En mijn vraag is dus, mag je in NRW met een omweg reizen als het een overstap minder en een kortere reisweg oplevert? | |
#ANONIEM | woensdag 6 februari 2013 @ 19:32 |
Volgens mij wel. Je moet wel ervoor zorgen dat je aannemelijk kan maken dat je niet terugreist naar het beginpunt. Van Dortmund via Herne naar Bochum reizen mag dus bijv. niet, want Bochum ligt dichter bij Dortmund dan Herne en de omweg via Herne is ook niet sneller dan de directe route. | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 19:33 |
Want wat ik nu krijg in Hafas snap ik wat betreft opties overstappen en dergelijke, maar die prijsverschillen kan ik niet thuisbrengen![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Darkwing_Duck op 06-02-2013 19:39:17 ] | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 19:37 |
Edit, gekloot met hier plaatje, zie hierboven | |
James1988 | woensdag 6 februari 2013 @ 19:40 |
Bedankt voor de complimenten ![]() ![]() | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 19:40 |
Vanochtend was brand in een seinheis te Geraardsbergen, hierdoor rijdt nog een hele week geen trein van en naar dit station. http://www.demorgen.be/dm(...)nd-in-seinhuis.dhtml | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 19:41 |
Mooije Fotos James.... ![]() | |
tupolev141 | woensdag 6 februari 2013 @ 19:53 |
Wat een prachtig treinland is de UK toch. Kom er vaak tegen als ik op wandeltocht ben daar. En dan moet ik inderdaad vaak sporen oversteken met zo'n waarschuwingsbordje. | |
James1988 | woensdag 6 februari 2013 @ 19:56 |
![]() ![]() Engeland is een erg leuk land om te gaan spotten. Dit dankzij de veelvoud aan vervoerders, materieelsoorten, kleurstellingen en het zeer fraaie landschap. De komende jaren zal het wel moeilijker worden om sommige shots te maken, dit omdat er aardig wat waslijntjes opgehangen gaan worden. De voetpaden zijn een zorgenkind voor Network Rail, daarom loopt er nu een bewustwordingscampagne ("see track, think train"). Ook worden voetpaden vervangen door bruggen of tunnels. Langs de West Coast Main Line is dit al gebeurd, die brug staat wel zo dicht op het spoor dat je de negatieve feeder van de bovenleiding zowat aan kunt raken. | |
KnightSolaire | woensdag 6 februari 2013 @ 20:05 |
Even een random vraagje tussendoor: waar kan ik de logo's vinden die op de stations worden gebruikt om bepaalde zaken aan te duiden, zoals: trein, hogesnelheidstrein, bus, tram, metro, fietsenstalling bewaakt/onbewaakt, politie, etc.? | |
ziggyziggyziggy | woensdag 6 februari 2013 @ 20:07 |
Google. http://www.grafischontwer(...)pictos2009-910px.gif | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 20:18 |
Leuke aflevering! | |
KnightSolaire | woensdag 6 februari 2013 @ 20:19 |
Ah, dank. Ik was het aan het proberen met veel omslachtigere zoektermen ![]() | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 20:20 |
Kent iemand hier het computerspel Sid Meiers Railroads toevallig? ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 20:22 |
Jup... | |
Litpho | woensdag 6 februari 2013 @ 20:24 |
Uiteraard. Net zoals Civilization Revolutions een mij veel te versimpelde versie van eerdere successen (de eerste Railroad Tycoon heeft me meer dan genoeg slaap gekost ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 6 februari 2013 @ 20:25 |
Heb ik wel eens gespeeld geloof ik. Heeft niet veel indruk gemaakt. Meestal kom ik toch weer bij OpenTTD uit. | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 20:27 |
Wat Ziggy3 zegt... | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 20:38 |
Zo ik heb me ook eens op OVinNL begeven, wie zit daar nog meer? | |
dennistd | woensdag 6 februari 2013 @ 20:39 |
ik lurk er vooral | |
greavy | woensdag 6 februari 2013 @ 20:40 |
Ik post er wel eens onder mijn andere naam. | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 20:41 |
Zeer actief. | |
_JdM_ | woensdag 6 februari 2013 @ 20:42 |
*Steekt hand op* | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 20:43 |
Ik vind OpenTTD te ingewikkeld ![]() | |
Peterselieman | woensdag 6 februari 2013 @ 20:44 |
af en toe | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 20:57 |
Ook maar relatief ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 21:00 |
Er is toch wel 24 sec.besteed aan Monaco ![]() | |
Peterselieman | woensdag 6 februari 2013 @ 21:00 |
dat zegt een van de topposters daar ![]() je staat niet voor niets op OHIH ook nog zo hoog ![]() | |
Ireyon | woensdag 6 februari 2013 @ 21:00 |
Wat een bijzonder kansloze vertoning vandaag. Geen intercity naar Heerlen, vooruit, maar dan ook geen extra pendeltreintje Heerlen - Sittard? Kun je in fucking Heerlen 2x per uur staan wachten op 2x Plan V waar IEDEREEN zich in moet zien te persen, om vervolgens in fucking Sittard weer fucking 20 minuten te wachten op de bomvolle IC uit Maastricht. Echt welke teringleijer verzint zoiets en waarom is die nog niet ontslagen? Fucking pathetisch. | |
Duvel | woensdag 6 februari 2013 @ 21:06 |
Dit mat zit niet eens slecht, vorig voorjaar mee van Manchester naar Durham gereisd (bijna de hele Transpennine), en het kostte door tijdig reserveren geen moer (relatief). | |
KnightSolaire | woensdag 6 februari 2013 @ 21:06 |
Naar mijn weten rijdt er normaal een extra IC tussen Sittard en Heerlen. Ook op dit late uur zie ik dat er zojuist een IC is vertrokken en over tien minuutjes gaat er een Sprinter achteraan. Ik denk dat er overdag ook één IC en één SPR per half uur is gegaan. Misschien had je te maken met uitval? | |
DeaDLocK2K | woensdag 6 februari 2013 @ 21:06 |
Wat is het toch fijn om een half uurtje met m'n vader te bellen over treinen. Of nou jah, hij praat en spuwt gal en ik luister ![]() | |
bork | woensdag 6 februari 2013 @ 21:16 |
Ik denk het deze zijn tussen 1972-1974 gebouwd. Er is iets wat er op lijkt de H-Bahn en de Skytrain, de eerste in Dortmund de tweede in Düsseldorf. In Dresden heb je Schwebebahn Dresden die lijkt op die van Wuppertal en is maar 284 meter lang. Die in Dresden wordt door een kabel getrokken, die in Wuppertal hebben hun eigen aandrijving. ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 21:22 |
Vergeet deze in Italië niet ![]() | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 21:29 |
Schandalig. Normaal werden er extra IC pendels Sittard - Heerlen ingelegd... | |
greavy | woensdag 6 februari 2013 @ 21:31 |
Waren vandaag ook ingelegd zoals Knight Solaire meldt. Waarom het toen eventjes niet reed? I don't know | |
bork | woensdag 6 februari 2013 @ 21:34 |
Ansaldoferia? | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 21:36 |
Zoiets ja ![]() | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 22:13 |
Ik was iets te optmistisch. Tot en met minimaal 13 maart 2013 geen treinverkeer naar Geraardsbergen. http://www.belgianrail.be(...)p.exe/nn?tpl=him_map | |
James1988 | woensdag 6 februari 2013 @ 22:16 |
"Dus, u wou met uw goederentrein van Roosendaal naar Emmerich?" | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 6 februari 2013 @ 22:17 |
Ik zie nog geen rood op de HSL! ![]() | |
James1988 | woensdag 6 februari 2013 @ 22:19 |
De laatste Fyra van Breda naar Rotterdam vertrekt over 6 minuten. ![]() | |
bork | woensdag 6 februari 2013 @ 22:20 |
700 wc's worden opgefrist door de SBB | |
Cryothic | woensdag 6 februari 2013 @ 22:24 |
Mag ik hier ook m'n trein-foto spammen? ![]() E2 1040 (2-8-0) uit 1910, in gebruik bij de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij. Afgelopen zomer een kijkje wezen nemen. ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 6 februari 2013 @ 22:29 |
Ik! | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 22:32 |
Boot tegen de Moerdijkbrug aangevaren.. http://www.nu.nl/binnenla(...)t-lek-aanvaring.html edit:
| |
DeaDLocK2K | woensdag 6 februari 2013 @ 22:44 |
Moi! | |
Peterselieman | woensdag 6 februari 2013 @ 22:44 |
te zot voor woorden dat het zolang moet duren ... | |
lyolyrc | woensdag 6 februari 2013 @ 22:45 |
Gave foto! ![]() Ik neem aan dat je de foto nog bewerkt hebt, of heb je een filter gebruikt? | |
Peterselieman | woensdag 6 februari 2013 @ 22:45 |
nice ![]() | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 22:48 |
Stoom onder de draad! ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 22:54 |
What's next? "Maglev boven de biels ![]() ![]() | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 22:55 |
Stoom boven de 'draad' ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 6 februari 2013 @ 23:21 |
Hmm... Was het hier trouwens al bekend datje met een dal-vrij (en ik vermoed ook weekend-vrij) abonnement geen instaptarief meer wordt afgeschreven bij inchecken in je vrij-reizen periode? Het lijkt bij mij in elk geval sinds januari al niet meer te gebeuren. Bijkomend effect is ook dat er ook niet meer minimaal 6 euro op je kaart hoeft te staan om in te checken! | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 23:22 |
Kan rustig eind van de zomer worden hoor. Etterbeek, Herentals, Mons nou ja al die al genoemd zijn gaven ook blackouts of serieuze overlast in de orde grootte van 6 to 9 maanden. | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 23:22 |
Nee, maar kan goed. Ze veranderen constant van alles en niemand hoort er ever ooit wat van. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 6 februari 2013 @ 23:25 |
![]() Nee, dat is niet te vinden. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 23:27 |
Zelfde als dat de kortingabo's geldig werden bij de regionaaltjes. Moesten we proefondervindelijk achterkomen Zelfde met de 3 minuten, later 100 seconden stop-and-go-penalty Zelfde met het dubbel opstaptarief. Ga maar door. | |
James1988 | woensdag 6 februari 2013 @ 23:29 |
Of dat je *Vrij-abonnement niet goed wordt herkend bij de regionale vervoerders als je overstapt van bus -> trein. Dat staat wel op de site, maar in een hoekje weggemoffeld ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 23:35 |
EN als dat opgelost is staat het nergens. Want dat moet je wel zeggen: Het zijn eigenlijk wel allemaal verbeteringen. Maar je hoort er nooit iemand over. | |
James1988 | woensdag 6 februari 2013 @ 23:37 |
Dat dus. Je hoort NS wel jubelen over hoe effectief LUD2 is (ahem...), maar je hoort ze niet over dit soort kleine verbeteringen waar reizigers wél wat aan hebben. | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 23:42 |
Nee, misschien ook om de telkens terugkerende "NOU POE HOE WERD EENS TIJD GODVER" storm de wind uit de zeilen te nemen ![]() En dat LUD2 daar moeten ze wel wat over zeggen natuurlijk ![]() | |
Peterselieman | woensdag 6 februari 2013 @ 23:47 |
dat moet ergens in april opgelost zijn toch? | |
James1988 | donderdag 7 februari 2013 @ 00:11 |
April 2039? | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 00:12 |
Ja precies, tegelijk met de ingebruikname van de V250 ![]() | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 00:14 |
dan hebben we de ov-stripkaart al lang weer terug ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 7 februari 2013 @ 00:15 |
Dan reizen we door heel Europa met een chip in ons lichaam joh. | |
bork | donderdag 7 februari 2013 @ 00:20 |
Ik weet niet meer wie maar ik dacht dat PSM het had gezegd, mijn ID-kaart was inderdaad de boosdoener bij het inchecken bij de NS-paaltjes (de paal geeft een foutmelding, u mag maar met 1 OV-product inchecken). Bedankt dus ![]() Als bonus kan ik nu ook inchecken bij Veolia-automaten in de bus, dat kon eerst ook niet zonder de kaart uit de GeldBeutel te halen, extra Bonus ik hoefde vandaag niet meer voor jr. in te checken bij Veolia-bus (Brabant) omdat vanaf 1 januari gratis is voor 2 kinderen t/m 11 jaar indien er een begeleider is met een OV-pas! Dat is trouwens een van de weinige positieve ervaringen maar dat terzijde ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door bork op 07-02-2013 00:27:38 ] | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 00:22 |
Ehm, wat heeft dit voor implicaties dan? ![]() | |
bork | donderdag 7 februari 2013 @ 00:24 |
Na de laatste software update gaf de NS-paal aan dat ik maar met 1 OV-product kon inchecken er was dus iets in mijn Geldbeutel wat de software dit liet doen, jij had de Bahncard al vrij gepleit, het was dus het ID. Implicaties: je kan niet je ID en je OV-chipkaart in een Geldbeutel doen om in- en uit te checken zonder foutmelding, simpel toch? | |
#ANONIEM | donderdag 7 februari 2013 @ 00:49 |
Net pas thuis. Bedankt voor de positieve reacties op mijn stage verslag over de DM ![]() | |
Bitlord | donderdag 7 februari 2013 @ 03:49 |
Voor in de koffiepauze: http://www.kaemena360.com Wat grappig maar wel een sellingpoint voor een bepaalde groep klanten: Westbahn heeft nog een rookafdeling in zijn gloednieuwe dubbeldekkers http://www.kaemena360.com/360/Westbahn/WestbahnTour/ | |
greavy | donderdag 7 februari 2013 @ 06:40 |
Had ik ook last van, maar bij mij werkt het inmiddels weer. De poortjes&paaltjes herkennen mijn ID niet meer. | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 08:09 |
Waar kan ik vinden? ![]() | |
_serial_ | donderdag 7 februari 2013 @ 08:18 |
Ik was ook al op zoek ![]() | |
zoem | donderdag 7 februari 2013 @ 08:20 |
Treinen rijden vaker door rood
| |
DeaDLocK2K | donderdag 7 februari 2013 @ 08:22 |
Ik hoorde het net op het ontbijtnieuws. Ik vraag me af waardoor dit komt. | |
Cryothic | donderdag 7 februari 2013 @ 08:32 |
Dank jullie ![]() Ik heb idd met wat sliders in lightroom zitten schuiven ja ![]() Wou het er wat rauwer uit laten zien dan gewoon een zwarte loc in de felle zon | |
bork | donderdag 7 februari 2013 @ 08:58 |
Zo, aan Italiaanse kant zijn ze eindelijk begonnen aan de tunnel voor de treinverbinding Lyon- Turijn, Londen-Milaan in 6 uur. Kosten 8 miljard euro waarvan 40 procent EU-geld. Werk voor 3.500 mensen omgerekend 3 miljoen per hoofd. Filmpje op de BBC -> http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-21363705 | |
zoem | donderdag 7 februari 2013 @ 09:02 |
Gaat echt nergens over ![]() Het komt niet vaak voor dat conducteurs dit omroepen; zij gaan er meestal stilzwijgend vanuit dat dit mag bij grote drukte (lees: geen 2e klas zitplaatsen meer over zijn). | |
gebrokenglas | donderdag 7 februari 2013 @ 09:13 |
Ja en als je de trein pas inkomt als de conducteur het al heeft omgeroepen weet je ook al niet of het mag of niet mag. | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 09:30 |
NS 'overdrijft' met winterdienstregeling DEN HAAG - Reizigersorganisatie Rover vindt dat de NS overdrijft met zijn aangepaste dienstregeling, die al in werking treedt bij minimale sneeuwval. De NS reed woensdag voor de dertiende keer deze winter volgens een alternatief schema. Dat terwijl in een groot deel van ons land amper sneeuw viel. De NS rijdt met minder en kortere treinen, constateert een woordvoerder van Rover in het AD. "Het was weer verschrikkelijk. Het lijkt wel veevervoer." "Mensen worden achtergelaten op het perron. Ronduit bagger", noemt de zegsman de service van de vervoerder. Bij het meldpunt van reizigersvereniging Rover kwamen ruim zeventig klachten binnen. "En dan heb ik Twitter nog niet meegeteld. De NS was daar trending topic. Met dit weer een aangepaste dienstregeling is overdreven." Zekerheid NS verklaart met de winterdienstregelin 'het zekere voor het onzekere' te willen nemen. "Wij kozen voor zekerheid. Als we de normale dienstregeling rijden en we krijgen te maken met storingen dan worden vele duizenden mensen meer getroffen." Bron | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 09:34 |
de reiziger mag er nooit vanuit gaan dat het zo is | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 09:34 |
is er geen aangepaste dienstregeling vandaag? Het sneeuwt namelijk in Groningen | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 09:38 |
Geen brede randstad, dus niet. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 09:38 |
dat boeit niet. Normaal passen voor ieder vlokje de dienstregeling aan en nu niet. Dat dit kan in Nederland ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 09:40 |
Het ging mij er meer om dat de ID dus blijkbaar ook gebruik maakt van dezelfde opzichtig gammele technologie als de OVC. En dat daarmee de deur naar identiteitsfraude in principe wagenwijd open staat. En dat is wel zorgelijk ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 09:40 |
Ja, en op de noordpool sneeuwt het ook. WHO CARES ![]() | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 09:45 |
Zit allebei gewoon een RFID chip in, niks meer niks minder ![]() | |
bork | donderdag 7 februari 2013 @ 09:45 |
ok, Dat is een goede zo had ik het nog niet bekeken. En ik heb dus of een andere versie als Greavy of de paaltjes hebben verschillende versies draaien? Hoe gaat die uitrol daarvan? | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 09:48 |
http://www.telegraaf.nl/b(...)inter_zet_aan__.html Ik ben benieuwd of we de 20 dagen winterdienstregeling in 1 winter gaan halen.. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 09:51 |
Waar staan we nu? 5 + 7 +1 = 13 toch? | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 09:52 |
Zeer correct. | |
Fiorano | donderdag 7 februari 2013 @ 09:54 |
Neuh, andere technologie zelfde chip idee. Zeg maar het idee dat je een Hyundai op Michelin banden kunt zetten of een BMW op Michelin banden. Die BMW rijdt tien keer beter en veiliger terwijl ze allebei Michelin banden hebben | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 09:57 |
Als de scheidsrechter het zegt, zal het wel zo zijn ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 7 februari 2013 @ 12:30 |
Iemand vroeg laatst wanneer we iets over de V250-testen gingen horen. Nou, zie hier: Fyra valt stil door haperende modem Problemen met het nieuwe Europese treinbeveiligings-systeem ERTMS bij de grensovergang tussen Nederland en België vormt een van de belangrijkste oorzaken van het stilvallen van de Fyra. Een cruciaal onderdeel van ERTMS is een continue verbinding tussen de trein en het speciaal voor het spoor uitgerolde GSM-Rail-netwerk (GSM-R). Via die verbinding loopt alle informatie over de positie en snelheid van de treinen en de instructie aan de machinist, waardoor er geen seinen langs het spoor meer nodig zijn. Functioneert de GSM-R-verbinding niet, dan is het onvermijdelijke gevolg dat de trein wordt stilgezet. Door een programmeerfout in de software van de boordcomputer van de Fyra bestaat er bij de Nederlands-Belgische grens een verhoogd risico op contactverlies, zo blijkt uit gesprekken van De Ingenieur met ingewijden. De trein moet bij die overgang overschakelen van het Nederlandse naar het Belgische GSM-R-net. Soms duurt het inbellen en het afhandelen van de verificatieprotocollen te lang; soms blijkt de modem in de cockpit die de verbinding moet maken, het netwerk niet te kunnen bereiken. In beide gevallen is het resultaat dat de trein in de remmen gaat. Een andere softwarebug zorgt ervoor dat Fyra-treinen kunnen ‘verdwalen’. De programmeerfout kan de status van de rijrichting plotseling veranderen. De computer denkt ineens in tegenovergestelde richting te rijden en activeert uit voorzorg de remmen. Een simpele oplossing voor deze problemen met het beveiligingssysteem is niet voorhanden. Aanpassingen en het opnieuw certificeren van de software kosten bovendien veel tijd. Bron | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 12:39 |
![]() | |
Sj0rSz | donderdag 7 februari 2013 @ 12:40 |
Alrighty than....... | |
ArnosL | donderdag 7 februari 2013 @ 12:43 |
Lekker veilig. Maar goed dat ze nog een tijdje stil blijven staan. | |
V2 | donderdag 7 februari 2013 @ 12:51 |
Nou ja, onveilig is het niet: hij remt gewoon en komt tot stilstand. Dus in die zin is het goed ontworpen, het is failsafe. Maar onhandig is het wel ![]() | |
ArnosL | donderdag 7 februari 2013 @ 12:51 |
Dat die treinen 'verdwalen' is niet erg veilig ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 12:54 |
Je bedoelt: de software, MET deze fout, is al een keer eerder gecertificeerd? ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 7 februari 2013 @ 12:54 |
Klinkt toch allemaal niet als een onoverkomelijk probleem. Kwestie van software updaten of evt. wat hardware upgraden. Alleen is het volgende laatste alinea kennelijk allemaal niet zo gemakkelijk en moet er ook nog gecertificeerd worden e.d. (Niet dat de certificaten tot dusver hebben geholpen een goed werkend softwaresysteem te hebben, maar oké.) Haha, ik typte het zelf net hierboven ![]() | |
V2 | donderdag 7 februari 2013 @ 13:05 |
Het enige wat verdwaalt is volgens mij de computer zelf, en daardoor wordt een noodremming ingezet. Volgens mij is het gewoon een beetje een journalistieke dramatisering van wat er aan de hand is ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 13:06 |
Ja, want dat treinen door elementair gepruts om de haverklap stil komen te staan is natuurlijk helemaal geen drama. Toch? ![]() | |
ReisT | donderdag 7 februari 2013 @ 13:14 |
Ben ik de enige als ik zeg dat het belachelijk is dat dit overschakelen precies op de grens moet gebeuren? Rotterdam-Antwerpen had één traject met één systeem moeten zijn. Doe dat omschakelen gewoon in een station, dan is het niet meteen zo'n groot probleem als je door een storing niet meer verder kan rijden. | |
V2 | donderdag 7 februari 2013 @ 13:16 |
Natuurlijk is het een dramaverhaal. Alleen, waar ik mij dan lichtelijk aan erger is dat er de implicatie gewekt wordt door het woord 'verdwalen' dat de trein ergens een verkeerde afslag zou kunnen nemen. | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 13:17 |
er staan toch aanhalingstekens omheen zanikaard. Waar ik mij aan erger is dat mijn trein stilstaat. Urenlang. ALWEER. | |
MPG | donderdag 7 februari 2013 @ 13:23 |
Geen treinen Zutphen na aanvaring spoorbrug ? | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 13:24 |
Ook dat is een punt waar dat wel vaker mis gaat. Zal ook wel met het hoogwater te maken hebben. | |
James1988 | donderdag 7 februari 2013 @ 13:39 |
Dan zou de verkeersleiding over station Noorderkempen vanuit Rotterdam gebeuren, of bepaalt Antwerpen-Berchem dat een punctueel rijdende Fyra moet wachten tot een Thalys voorbij is? Ik denk niet dat dat acceptabel is. Ik denk dat de huidige oplossing nog niet zo slecht is. Een groter probleem is dat er op de grens ook meteen een fasescheiding is gebouwd. Komt een trein op de grens tot stilstand, dan kan dit voor behoorlijk wat problemen zorgen. Over die RFID-chips: in mijn paspoort zit ook zo'n chip, maar voordat ik die (met mijn telefoon) kan uitlezen moet ik 3 sleutels invoeren: naam, paspoortnummer en vervaldatum. Daarna kan ik wat gegevens inzien (zoals mijn geslacht) maar voor sommige dingen zijn weer andere sleutels nodig. | |
Darkwing_Duck | donderdag 7 februari 2013 @ 14:29 |
Ja, tuurlijk, je afvagen of je je er in een trein bij kan persen, dat is zekerheid ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 14:44 |
Dat is dus gewoon NIET zo. Ze vergelijken appels met peren. Zelfs als ze de situatie "LUD2 vlekkeloos" willen vergelijken met "Normale dienstregeling + storingen" moet ik het nog maar zien. Nu was er gewoon nauwelijks reden om aan te nemen dat er storingen op zouden treden bij het rijden van de normale dienstregeling. Laat staan storingen die in een uitgedunde dienst niet zouden zijn opgetreden (want dat is de enige categorie die verschil kan maken). Dit is gewoon "we duperen een paar honderdduizend man op voorhand, zodat we er straks een paar duizend minder hoeven te duperen". Middel is erger dan de kwaal. | |
gebrokenglas | donderdag 7 februari 2013 @ 14:44 |
Die winterregeling is echt - hoe te zeggen - jammer. Nogal prematuur inderdaad. En dan in maart natuurlijk triomfantelijk roepen 'dat er zich in de wintermaanden weinig problemen hebben voorgedaan'. Ja tuurlijk, als je niet rijdt gaat er ook niets mis. Als de bakker weinig brood bakt, kan er ook weinig bedorven brood bij zitten. Da's duidelijk. | |
Fiorano | donderdag 7 februari 2013 @ 15:16 |
![]() | |
Litpho | donderdag 7 februari 2013 @ 16:09 |
Gecombineerd met "Yay! Sneeuw! Dan valt het materieeltekort niet zo op ![]() | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 16:11 |
Net eerste zittende rit NID gedaan. Zeer comfortabele trein al zeg ik het zelf. Coach opstelling boven ;-) | |
KnightSolaire | donderdag 7 februari 2013 @ 16:20 |
Én beneden! ![]() | |
James1988 | donderdag 7 februari 2013 @ 16:24 |
NID lijkt me prima materieel voor Roosendaal - Zwolle en Den Haag - Venlo ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 7 februari 2013 @ 16:25 |
Kom niet aan de Gouden Stoelen ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 7 februari 2013 @ 16:27 |
Dat rijdt ookop Roosendaal - Zwolle hoor ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 7 februari 2013 @ 16:28 |
Dat klopt. Al heb ik de laatste tijd wat vaker ICM of VIRM gezien daar. Niet dat ik er dagelijks kom, maar viel me wel op. | |
Ireyon | donderdag 7 februari 2013 @ 16:48 |
Inderdaad en dan ter vervanging van de gelukkig zeldzame VIRMs die er nog rijden. De kolopers en ICRm stammen moeten gewoon blijven hoor ![]() | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 16:57 |
Ik weet niet trouwens of mensen dat leuk vinden om te zien, maar met de kaart in deze link is een mooie vergelijking te maken tussen de mobiliteit met de auto en met het OV. De kaart heeft info uit 2008 maar is wel een leuk speeltje om te vergelijken. | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 17:00 |
mja, er mag wel wat meer ICMm de Noord-Oost in. Kunnen wat meer treinen minder krap gepland worden | |
Darkwing_Duck | donderdag 7 februari 2013 @ 17:04 |
let op wat ie zegt eh... "Zittende rit" ![]() | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 17:05 |
Vorige keer moest ik staan over de Hanzelijn ![]() | |
lyolyrc | donderdag 7 februari 2013 @ 17:07 |
Zou ook weer wat meer afwisseling bieden wat betreft materieel dat in Eindhoven stopt, want dat is momenteel heul veul VIRM. | |
Darkwing_Duck | donderdag 7 februari 2013 @ 17:15 |
Weet iemand het echte verhaal achter het feit Waarom er zoveel tgv in eurostar livrei is? Ik heb dat ooit eens geweten maar kann het nergens meer vinden.. | |
KnightSolaire | donderdag 7 februari 2013 @ 17:17 |
Mwoah, Plan V, DDAR, SGMm, ICMm en ICRm komen er toch ook geregeld. Er zijn stations met veel minder variatie ![]() | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 17:18 |
Vindt het toch wel bijzonder dat er altijd groot in media aandacht wordt besteed aan het feit dat de file's zo enorm zijn afgenomen, zo ook vandaag weer. En dat het gefaal van het spoor ook zo breed wordt uitgemeten. Psychologische oorlogsvoering door de media bijna. | |
lyolyrc | donderdag 7 februari 2013 @ 17:20 |
![]() Verpest mijn pleidooi voor NID in Eindhoven nou niet. ![]() Als ik een trein pak vanuit Eindhoven, dan is het trouwens 99 van de 100 keer een intercity en dus vaak VIRM. | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 17:21 |
over kapotgevroren wegen hoor je bijna niemand. | |
_JdM_ | donderdag 7 februari 2013 @ 17:21 |
Al die dagen geen sneeuw gezien in het zonnige Enschede (ja, mietjessneeuw dat er niet meer was toen het de grond raakte), kom je net voorbij oudersdorp Apeldoorn, ligt er een behoorlijke laag ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 7 februari 2013 @ 17:22 |
NID in plaats van Plan V daar | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 17:22 |
De punctualiteit op Arnhem - Doetinchem - Winterswijk was in december bij Arriva en Breng 59% ![]() inmiddels is het gestegen naar 77,7% voor Arriva en 75,8% voor Breng. Deed Syntus het met 81,3% toch nog een stukje beter http://www.treinreiziger.(...)atische_start-144989 | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 17:22 |
Behalve over de Ketelbrug op de A6, blijft een hekel punt. | |
James1988 | donderdag 7 februari 2013 @ 17:23 |
Voordat de Eurostar ging rijden waren er diensten voorzien die verder zouden gaan dan Londen. Hiervoor zijn treinen gebouwd, de zogeheten "North of London" (NoL)-stellen. Uiteindelijk zijn de NoL-diensten nooit doorgegaan en stonden de treinen niks te doen. Omdat SNCF een materieeltekort had worden deze NOL-treinen nu in Franse binnenlandse diensten ingezet. | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 17:23 |
daar is BSB nu bezig, dus dat zou halverwege dit jaar opgelost moeten zijn. | |
DriekOplopers | donderdag 7 februari 2013 @ 17:26 |
Voor Beter OV de onbetwiste nummer 2 http://www.metronieuws.nl(...)rZmbf!DsYOXbMEB9646/ ![]() | |
lyolyrc | donderdag 7 februari 2013 @ 17:28 |
Plan V bromt en trilt enorm bij het wegrijden en maakt een hels kabaal bij het remmen, maar toch kan ik het wel waarderen. Nee, dan liever SGMm weg. | |
#ANONIEM | donderdag 7 februari 2013 @ 17:31 |
Geheel terecht. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 17:37 |
de nummer één positie komt ook nog wel ![]() | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 17:37 |
Zijn hier trouwens ook andere sympathisant van MVBOV? | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 17:39 |
heb me nog steeds niet aangemeld ![]() | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 17:59 |
| |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 18:03 |
Dat rijmt! ![]() | |
Litpho | donderdag 7 februari 2013 @ 18:46 |
Ja. Rover was me al tijden té afwachtend en sinds Kruyts onverdiende aanval op Rikus heb ik het helemaal opgegeven. | |
Straatcommando. | donderdag 7 februari 2013 @ 18:53 |
Hoeveel materiaal hebben jullie maximaal op een station gezien? Ik had voor de nieuwe dienstregeling wel een primeur te pakken denk ik, op Arnhem stonden(niet allemaal aan de perrons, overigens!) DM'90, LINT, SGM, VIRM, ICM, ICR+stand en verderop stonden de GTW'tjes van Arriva klaar, en een verdwaalde schmutzige plan V. Volle bak wel ![]() | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 18:57 |
Ga ik toch voor Zwolle denk ik. SLT, DDAR, DM'90, VIRM ICM, TD7, GTW, Plan-V. | |
Anno1982 | donderdag 7 februari 2013 @ 19:17 |
Dat is volgens mij (op de TD7 na) bijna de standaard bezetting hierzo, hoewel de laatste tijd ook steeds DDZ rondrijdt | |
Viezze | donderdag 7 februari 2013 @ 19:19 |
Plan V zie je (bijna) niet meer in Zwolle, DDZ zie ik tegenwoordig ook nog wel eens staan. | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 19:21 |
klopt. rijdt tegenwoordig ook in de stopper Zwolle - Utrecht | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 19:23 |
Waar ik op reageerde had het ook niet over nu, maar over weleer ![]() | |
Viezze | donderdag 7 februari 2013 @ 19:26 |
Dan moet er ook wel een dag zijn geweest dat je de IC Berlijn aan dat rijtje toe kon voegen. | |
Anno1982 | donderdag 7 februari 2013 @ 19:27 |
Ja inderdaad, maar waarom? Toch maar even Somda doorspitten vrees ik. Ik ben vandaag in iedere geval maar eens met de stopper mee geweest omdat ik nog nooit in deze 'huiskamertrein' gezeten had. (Een oud-collega van mij noemt ze 'huiskamertrein' vanwege de loungebank.) Vwb de Plan V: klopt inderdaad, was even vergeten dat dat alweer weg was... | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 19:30 |
brandende wissels! ![]() | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 19:37 |
De reden dat DDZ in de stopper Utrecht - Zwolle rijdt is omdat de NS niet genoeg stoptreinmaterieel heeft en juist het DD-AR vervangen wordt door IC-materieel. Om op dat traject toch genoeg capaciteit te bieden is daarom gekozen voor de inzet van DDZ. Een van de redenen hiervoor is dat het redelijk snel optrekt. Een stukje sneller dan VIRM of ICMm | |
dennistd | donderdag 7 februari 2013 @ 19:37 |
VIRM in die stopper staat garant voor vertraging volgens mij.. | |
GlenSpey | donderdag 7 februari 2013 @ 19:53 |
Ja daar moest ik in het begin erg aan wennen, moest al vroeg op maar omdat alledrie de vervoerders niet echt betrouwbaar te noemen zijn moest ik nog maar een trein vroeger nemen want anders was ik constant te laat op school ![]() Dat gezegd hebbende, door die wissel in december kon ik weer 5 minuten later van huis, want gegarandeerd dat ze op Arnhem Velperpoort met +5 aankwamen ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 19:54 |
Is dat ijsblokkengezeik nou eens een keer afgelopen of WAT?! ![]() | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 19:54 |
het kan, maar je hebt volgens mij dan geen enkele speling meer over. Dus alleen op de rustige uren is het te halen. | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 19:56 |
jij wilde vanochtend nog van geen sneeuw weten ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 19:56 |
De uren dat dubbeldeks mat niet nodig is bedoelt u? | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 19:57 |
Wissels die voor zichzelf zorgen, I like that ![]() | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 19:58 |
jup | |
GlenSpey | donderdag 7 februari 2013 @ 19:58 |
Paar weken terug voor het eerst een SLT'tje gespot op Arnhem opstel. Vriendinlief wist vorige week te melden dat er een mDDM in de sprinter Nijmegen - Zutphen had gezeten, zie je hier ook nooit ![]() ![]() | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 19:59 |
Ik weet niet of ik met je wil ruilen, maar dat VIRM, SLT en DDAR geweld ben ik wel zat in de regio hier ![]() | |
GlenSpey | donderdag 7 februari 2013 @ 20:02 |
Ik heb zelf vrij weinig met de nieuwere generatie computerstreinen en met ouwe meuk des te meer, dus wat dat betreft zit je hier prima ![]() Alhoewel, sinds de komst van Arriva en Breng zijn mijn geliefde DM90's ook al buiten beeld gevallen dus ook hier dunt het uit ![]() | |
Frozen-assassin | donderdag 7 februari 2013 @ 20:02 |
Gelukkig bijna altijd ICMm op Enkhuizen - Amersfoort (- Deventer) ![]() | |
Surveillance-Fiets | donderdag 7 februari 2013 @ 20:03 |
ik geloof er niets van. ![]() a) een vriendin b) iets over treinen zeggen c) weten wat de afkorting is d) Zie a tot en met c | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 20:03 |
dan moet je voor straf eens een dag lang met alleen maar SGMm reizen. Denk dat je dan snel de gewone meuk terug wilt ![]() | |
Surveillance-Fiets | donderdag 7 februari 2013 @ 20:03 |
de wisselverwarming iets te hoog gezet zeker. ![]() | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 20:04 |
Als ik ergens een hekel aan heb.. ![]() | |
James1988 | donderdag 7 februari 2013 @ 20:05 |
Iemand bij de aannemer wilde marshmallows roosteren? | |
b2py | donderdag 7 februari 2013 @ 20:05 |
![]() Hij is wat gedateerd, maar kwam hem tegen en was volgens mij nog niet gepost hier. Wat een bazensoep. | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 20:05 |
Nou, inderdaad. Je zou rustig 3 uur 6 treinen laten lopen tot er iets anders in die serie zat ![]() | |
GlenSpey | donderdag 7 februari 2013 @ 20:05 |
Ja, ze bestaan echt. Al komt al haar treinenkennis natuurlijk wel in eerste instantie van mij af ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 20:07 |
Nou bazensoep? Wel veel potentieel voor een bazensoep, maar dat laten ze dan liggen. Pas die twitter feed aan, die zoektermen, op de actuele spoorkaart een Red Spider om Haren etc. Allemaal niet ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 7 februari 2013 @ 20:08 |
Is gewoon de oplossing voor ijsblokvorming onder de V250 | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 20:23 |
daarom ![]() | |
James1988 | donderdag 7 februari 2013 @ 20:23 |
London Overground, het S-Bahn-achtige netwerk rond Londen, is een succes. Per dag maken meer dan 400.000 reizigers gebruik van de Overground en 93% van de ondervraagden geeft aan tevreden te zijn. Het netwerk is zo'n succes dat Transport for London inmiddels bezig is met een programma om de elektrische treinen te verlengen van 4 naar 5 bakken en, waar nodig, de infrastructuur erop aan te passen. Meer lezen: Railway Gazette | |
greavy | donderdag 7 februari 2013 @ 20:26 |
Vanaf december 2015 neemt een consortium van National Express Rail en IntEgro Verkehr de lijnen RE7 (Krefeld - Köln - Hagen - Münster - Rheine) en RB48 (Wuppertal - Oberbarmen - Köln - Bonn-Mehlem) over in de NRW. Bron: Railway Gazette Opmerkelijk: Dat is natuurlijk wel erg strak, maar zo hoort het ![]() | |
bork | donderdag 7 februari 2013 @ 20:32 |
Nog een bijzondere livrei http://nos.nl/video/47104(...)an-in-rotterdam.html Thalys beplakt met zijn karakteristieke Bretonse streepje | |
Mirgeam | donderdag 7 februari 2013 @ 20:35 |
Omdat ik vandaag geslaagd ben voor de proeve van bekwaamheid voor dit type locomotief, wat foto's ![]() De cabine van een Bombardier TRAXX 186 ![]() niet mijn foto ![]() ![]() Bovenste rij: noodknop voor het uitvoeren van een snelremming en het neerlaten van de stroomafnemers. Daarnaast de GSM-R en het diagnosescherm, waar alles over de locomotief op af te lezen is. Daaronder de klimaatbeheersing, zijdekeuze deurbediening, en groepje knoppen voor het duitse LZB/PZB beveiligingssysteem. Daarnaast de bediening voor de zandstrooiers (alleen manueel, automatisch is niet aangesloten), tyfoon, dimlicht/grootlicht frontseinen, hoofdbediening frontseinen en de schakelaar voor de stuurtafel- en cabineverlichting. De 3 witte knoppen zijn voor de rijrichtingkeuze, de linker hendel is voor het bedienen van de AFB (soort cruise control), de rechter hendel voor het geven van tractie. ![]() Het linker scherm is voor de ETCS, waaraan de ATB gekoppeld is. Het rechter scherm kunnen ze in duitsland de dienstregeling op weergeven, dit scherm gebruiken wij niet. De onderste meter geeft de luchtdruk in de treinleiding (rood) en stuurreservoir (wit) weer, de bovenste de luchtdruk van de remcylinders van beide draaistellen. De knop erboven is voor de lagedrukoverlading, die gebruik je als je tijdens het rijden vermoed vaste remmen te hebben. De hendels zijn de indirecte en directe rem. De wit oplichtende knop in het midden is voor het in gebruik nemen van de indirecte remkraan, deze is nu buiten gebruik. Onderaan de spuiklep, daarmee los je de remmen van de locotief voor het achteruit inbufferen, zodat de rangeerder de koppeling los kan halen. Daarnaast de ruitenwissers, ruitensproeiers en ruitverwarming. Onzichtbaar achter de directe rem is de knop voor de treinverwarming. Daarnaast de schakelaars om de snelschakelaar en stroomafnemers te bedienen. Het witte pookje is voor het openen van de deuren, die je met de zijdekeuzeknoppen links hebt geselecteerd. Sluiten werkt niet op de Fyra, dat wordt door de conducteur gedaan. Het bovenste paneel is voor het rangeren met je kop uit het raam. ![]() Links het koel/warmkastje waar de machinist z'n drinken in kan vergeten, rechts de achterwand van de cabine. Linksboven de batterijschakelaar (naar links bewegen voor het in/uit schakelen van de loc, midden en rechts zijn voor het uit- en in gebruik nemen van de cabine). Daarnaast de schakelaar voor het frontseinbeeld, de knoppen voor de parkeerrem en de verlichting van de machineruimte. De rechter rode schakelaar is de noodbediening van de ruitverwarming, de linker gebruiken we niet. Ik kan me niet meer herinneren wat ie doet. ![]() Helemaal onderaan de sleepschakelaar, die de parkeerrem uitschakelt zodat de loc gesleept kan worden. In de machineruimte zijn het laagspanningsautomatenpaneel en gereedmaakpaneel machineruimte zichtbaar. Hier vind je onder andere een laagspanningsvoltmeter voor de accu's en de schakelaar voor het uitzetten van de dodeman. ![]() Het luchtpaneel, met de afsluitkranen voor de stroomafnemers, draaistellen, snelremkleppen, zandstrooiers, sleepmodule en tripleklep. Linksboven een kleine compressor om de stroomafnemers nog op te krijgen als er onvoldoende batterijspanning is, en achter de deur een gereedschapsrek. ![]() Het laagspanningsautomatenpaneel. Dit is een van de twee grotere groepen zekeringsautomaten, waar onder andere de ETCS (rood label onderaan) en GSM-R te resetten zijn. ![]() De hoogspanningsruimte, waar je alleen in kan als de locomotief volledig geaard is. Zichtbaar is de snelschakelaar voor wisselspanning, achter de wand staat de snelschakelaar voor gelijkspanning. | |
Dr_Flash | donderdag 7 februari 2013 @ 20:37 |
Walgelijk. Ga gewoon reizigers vervoeren ![]() | |
greavy | donderdag 7 februari 2013 @ 20:39 |
Voor de statistieken: Vandaag te horen gekregen van een insider dat er morgen proefritten gereden gaan worden ri. Roosendaal (en/of België) met de Benelux V 2.0! Details heeft hij mij niet doorgestuurd. | |
Anno1982 | donderdag 7 februari 2013 @ 20:41 |
Gefeliciteerd Mirgeam, mooie serie foto's! | |
Peterselieman | donderdag 7 februari 2013 @ 20:44 |
dat ![]() | |
Flodder450 | donderdag 7 februari 2013 @ 20:55 |
Puik! Kan iemand deze in de OP zetten? ![]() | |
James1988 | donderdag 7 februari 2013 @ 21:13 |
@Mirgeam: leuk fotoverslag. Gefeliciteerd! ![]() Ik vind het wel leuk, het past bij de beleving die ik heb bij het merk Thalys. Warm, luxe, en toch toegankelijk. Ze doen 't wel vaker, een trein in een bepaalde livrei steken vanwege een actie. Dienstregeling: Bron: stefanic op HGBTF | |
Litpho | donderdag 7 februari 2013 @ 21:18 |
En belangrijker, Thalys laat het ook niet in de weg zitten van hun core business "reizigers vervoeren" zoals een zekere Olympische Spelen sponsorende frietbakker. | |
James1988 | donderdag 7 februari 2013 @ 21:20 |
En dat dus ook. | |
James1988 | donderdag 7 februari 2013 @ 21:21 |
En daarmee is dit topic vol. |