abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 februari 2013 @ 09:54:51 #201
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_122586877
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 09:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het ging mij er meer om dat de ID dus blijkbaar ook gebruik maakt van dezelfde opzichtig gammele technologie als de OVC. En dat daarmee de deur naar identiteitsfraude in principe wagenwijd open staat. En dat is wel zorgelijk :{
Neuh, andere technologie zelfde chip idee.

Zeg maar het idee dat je een Hyundai op Michelin banden kunt zetten of een BMW op Michelin banden. Die BMW rijdt tien keer beter en veiliger terwijl ze allebei Michelin banden hebben
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_122586953
Als de scheidsrechter het zegt, zal het wel zo zijn ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122591318
Iemand vroeg laatst wanneer we iets over de V250-testen gingen horen. Nou, zie hier:

Fyra valt stil door haperende modem
Problemen met het nieuwe Europese treinbeveiligings-systeem ERTMS bij de grensovergang tussen Nederland en België vormt een van de belangrijkste oorzaken van het stilvallen van de Fyra.

Een cruciaal onderdeel van ERTMS is een continue verbinding tussen de trein en het speciaal voor het spoor uitgerolde GSM-Rail-netwerk (GSM-R). Via die verbinding loopt alle informatie over de positie en snelheid van de treinen en de instructie aan de machinist, waardoor er geen seinen langs het spoor meer nodig zijn. Functioneert de GSM-R-verbinding niet, dan is het onvermijdelijke gevolg dat de trein wordt stilgezet.

Door een programmeerfout in de software van de boordcomputer van de Fyra bestaat er bij de Nederlands-Belgische grens een verhoogd risico op contactverlies, zo blijkt uit gesprekken van De Ingenieur met ingewijden. De trein moet bij die overgang overschakelen van het Nederlandse naar het Belgische GSM-R-net.

Soms duurt het inbellen en het afhandelen van de verificatieprotocollen te lang; soms blijkt de modem in de cockpit die de verbinding moet maken, het netwerk niet te kunnen bereiken. In beide gevallen is het resultaat dat de trein in de remmen gaat.

Een andere softwarebug zorgt ervoor dat Fyra-treinen kunnen ‘verdwalen’. De programmeerfout kan de status van de rijrichting plotseling veranderen. De computer denkt ineens in tegenovergestelde richting te rijden en activeert uit voorzorg de remmen.

Een simpele oplossing voor deze problemen met het beveiligingssysteem is niet voorhanden. Aanpassingen en het opnieuw certificeren van de software kosten bovendien veel tijd.

Bron
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 12:39:04 #204
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122591612
:X
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 7 februari 2013 @ 12:40:19 #205
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_122591661
Alrighty than.......
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_122591778
Lekker veilig. Maar goed dat ze nog een tijdje stil blijven staan.
  donderdag 7 februari 2013 @ 12:51:09 #207
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_122592073
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 12:43 schreef ArnosL het volgende:
Lekker veilig. Maar goed dat ze nog een tijdje stil blijven staan.
Nou ja, onveilig is het niet: hij remt gewoon en komt tot stilstand. Dus in die zin is het goed ontworpen, het is failsafe. Maar onhandig is het wel :P
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_122592083
quote:
2s.gif Op donderdag 7 februari 2013 12:51 schreef V2 het volgende:

[..]

Nou ja, onveilig is het niet: hij remt gewoon en komt tot stilstand. Dus in die zin is het goed ontworpen, het is failsafe. Maar onhandig is het wel :P
Dat die treinen 'verdwalen' is niet erg veilig :)
pi_122592171
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 12:30 schreef KnightSolaire het volgende:
Een andere softwarebug zorgt ervoor dat Fyra-treinen kunnen ‘verdwalen’. De programmeerfout kan de status van de rijrichting plotseling veranderen. De computer denkt ineens in tegenovergestelde richting te rijden en activeert uit voorzorg de remmen.

Een simpele oplossing voor deze problemen met het beveiligingssysteem is niet voorhanden. Aanpassingen en het opnieuw certificeren van de software kosten bovendien veel tijd.
Je bedoelt: de software, MET deze fout, is al een keer eerder gecertificeerd? :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122592178
Klinkt toch allemaal niet als een onoverkomelijk probleem. Kwestie van software updaten of evt. wat hardware upgraden.

Alleen is het volgende laatste alinea kennelijk allemaal niet zo gemakkelijk en moet er ook nog gecertificeerd worden e.d. (Niet dat de certificaten tot dusver hebben geholpen een goed werkend softwaresysteem te hebben, maar oké.)

quote:
9s.gif Op donderdag 7 februari 2013 12:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je bedoelt: de software, MET deze fout, is al een keer eerder gecertificeerd? :')
Haha, ik typte het zelf net hierboven :').
  donderdag 7 februari 2013 @ 13:05:31 #211
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_122592571
quote:
2s.gif Op donderdag 7 februari 2013 12:51 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Dat die treinen 'verdwalen' is niet erg veilig :)
Het enige wat verdwaalt is volgens mij de computer zelf, en daardoor wordt een noodremming ingezet. Volgens mij is het gewoon een beetje een journalistieke dramatisering van wat er aan de hand is ;)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_122592619
quote:
2s.gif Op donderdag 7 februari 2013 13:05 schreef V2 het volgende:

[..]

Het enige wat verdwaalt is volgens mij de computer zelf, en daardoor wordt een noodremming ingezet. Volgens mij is het gewoon een beetje een journalistieke dramatisering van wat er aan de hand is ;)
Ja, want dat treinen door elementair gepruts om de haverklap stil komen te staan is natuurlijk helemaal geen drama. Toch? :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 7 februari 2013 @ 13:14:04 #213
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_122592870
quote:
De trein moet bij die overgang overschakelen van het Nederlandse naar het Belgische GSM-R-net.
Ben ik de enige als ik zeg dat het belachelijk is dat dit overschakelen precies op de grens moet gebeuren? Rotterdam-Antwerpen had één traject met één systeem moeten zijn.

Doe dat omschakelen gewoon in een station, dan is het niet meteen zo'n groot probleem als je door een storing niet meer verder kan rijden.
  donderdag 7 februari 2013 @ 13:16:42 #214
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_122592944
quote:
14s.gif Op donderdag 7 februari 2013 13:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, want dat treinen door elementair gepruts om de haverklap stil komen te staan is natuurlijk helemaal geen drama. Toch? :)
Natuurlijk is het een dramaverhaal. Alleen, waar ik mij dan lichtelijk aan erger is dat er de implicatie gewekt wordt door het woord 'verdwalen' dat de trein ergens een verkeerde afslag zou kunnen nemen.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_122592988
quote:
18s.gif Op donderdag 7 februari 2013 13:16 schreef V2 het volgende:

[..]

Natuurlijk is het een dramaverhaal. Alleen, waar ik mij dan lichtelijk aan erger is dat er de implicatie gewekt wordt door het woord 'verdwalen' dat de trein ergens een verkeerde afslag zou kunnen nemen.
er staan toch aanhalingstekens omheen zanikaard.

Waar ik mij aan erger is dat mijn trein stilstaat. Urenlang. ALWEER.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 7 februari 2013 @ 13:23:17 #216
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_122593185
quote:
18s.gif Op donderdag 7 februari 2013 13:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

er staan toch aanhalingstekens omheen zanikaard.

Waar ik mij aan erger is dat mijn trein stilstaat. Urenlang. ALWEER.
Geen treinen Zutphen na aanvaring spoorbrug ?
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_122593238
quote:
Ook dat is een punt waar dat wel vaker mis gaat. Zal ook wel met het hoogwater te maken hebben.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 7 februari 2013 @ 13:39:49 #218
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122593777
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 13:14 schreef ReisT het volgende:

[..]

Ben ik de enige als ik zeg dat het belachelijk is dat dit overschakelen precies op de grens moet gebeuren? Rotterdam-Antwerpen had één traject met één systeem moeten zijn.

Doe dat omschakelen gewoon in een station, dan is het niet meteen zo'n groot probleem als je door een storing niet meer verder kan rijden.
Dan zou de verkeersleiding over station Noorderkempen vanuit Rotterdam gebeuren, of bepaalt Antwerpen-Berchem dat een punctueel rijdende Fyra moet wachten tot een Thalys voorbij is? Ik denk niet dat dat acceptabel is.

Ik denk dat de huidige oplossing nog niet zo slecht is. Een groter probleem is dat er op de grens ook meteen een fasescheiding is gebouwd. Komt een trein op de grens tot stilstand, dan kan dit voor behoorlijk wat problemen zorgen.

Over die RFID-chips: in mijn paspoort zit ook zo'n chip, maar voordat ik die (met mijn telefoon) kan uitlezen moet ik 3 sleutels invoeren: naam, paspoortnummer en vervaldatum. Daarna kan ik wat gegevens inzien (zoals mijn geslacht) maar voor sommige dingen zijn weer andere sleutels nodig.
  donderdag 7 februari 2013 @ 14:29:19 #219
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122595258
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 09:30 schreef b2py het volgende:
NS 'overdrijft' met winterdienstregeling

Zekerheid
NS verklaart met de winterdienstregelin 'het zekere voor het onzekere' te willen nemen. "Wij kozen voor zekerheid. Als we de normale dienstregeling rijden en we krijgen te maken met storingen dan worden vele duizenden mensen meer getroffen."

Bron
Ja, tuurlijk, je afvagen of je je er in een trein bij kan persen, dat is zekerheid ^O^ :')
pi_122595804
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 09:30 schreef b2py het volgende:
NS verklaart met de winterdienstregelin 'het zekere voor het onzekere' te willen nemen. "Wij kozen voor zekerheid. Als we de normale dienstregeling rijden en we krijgen te maken met storingen dan worden vele duizenden mensen meer getroffen."
Dat is dus gewoon NIET zo.

Ze vergelijken appels met peren.

Zelfs als ze de situatie "LUD2 vlekkeloos" willen vergelijken met "Normale dienstregeling + storingen" moet ik het nog maar zien. Nu was er gewoon nauwelijks reden om aan te nemen dat er storingen op zouden treden bij het rijden van de normale dienstregeling. Laat staan storingen die in een uitgedunde dienst niet zouden zijn opgetreden (want dat is de enige categorie die verschil kan maken).

Dit is gewoon "we duperen een paar honderdduizend man op voorhand, zodat we er straks een paar duizend minder hoeven te duperen". Middel is erger dan de kwaal.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 7 februari 2013 @ 14:44:46 #221
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122595837
Die winterregeling is echt - hoe te zeggen - jammer. Nogal prematuur inderdaad.

En dan in maart natuurlijk triomfantelijk roepen 'dat er zich in de wintermaanden weinig problemen hebben voorgedaan'. Ja tuurlijk, als je niet rijdt gaat er ook niets mis.

Als de bakker weinig brood bakt, kan er ook weinig bedorven brood bij zitten. Da's duidelijk.
  donderdag 7 februari 2013 @ 15:16:17 #222
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_122597065
quote:
10s.gif Op donderdag 7 februari 2013 09:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Als de scheidsrechter het zegt, zal het wel zo zijn ;)
:7
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_122599085
quote:
3s.gif Op donderdag 7 februari 2013 14:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Dit is gewoon "we duperen een paar honderdduizend man op voorhand, zodat we er straks een paar duizend minder hoeven te duperen".
Gecombineerd met "Yay! Sneeuw! Dan valt het materieeltekort niet zo op *O*".
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_122599210
Net eerste zittende rit NID gedaan. Zeer comfortabele trein al zeg ik het zelf. Coach opstelling boven ;-)
pi_122599642
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:11 schreef b2py het volgende:
Net eerste zittende rit NID gedaan. Zeer comfortabele trein al zeg ik het zelf. Coach opstelling boven ;-)
Én beneden! :)
  donderdag 7 februari 2013 @ 16:24:21 #226
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122599798
NID lijkt me prima materieel voor Roosendaal - Zwolle en Den Haag - Venlo O-)
pi_122599854
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:24 schreef James1988 het volgende:
NID lijkt me prima materieel voor Roosendaal - Zwolle en Den Haag - Venlo O-)
Kom niet aan de Gouden Stoelen :{w
pi_122599915
quote:
14s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:25 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Kom niet aan de Gouden Stoelen :{w
Dat rijdt ookop Roosendaal - Zwolle hoor :{w
pi_122599962
quote:
10s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:27 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Dat rijdt ookop Roosendaal - Zwolle hoor :{w
Dat klopt. Al heb ik de laatste tijd wat vaker ICM of VIRM gezien daar.
Niet dat ik er dagelijks kom, maar viel me wel op.
pi_122600915
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:24 schreef James1988 het volgende:
NID lijkt me prima materieel voor Roosendaal - Zwolle en Den Haag - Venlo O-)
Inderdaad en dan ter vervanging van de gelukkig zeldzame VIRMs die er nog rijden. De kolopers en ICRm stammen moeten gewoon blijven hoor :7
pi_122601302
Ik weet niet trouwens of mensen dat leuk vinden om te zien, maar met de kaart in deze link is een mooie vergelijking te maken tussen de mobiliteit met de auto en met het OV. De kaart heeft info uit 2008 maar is wel een leuk speeltje om te vergelijken.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 17:00:53 #232
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122601437
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:48 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Inderdaad en dan ter vervanging van de gelukkig zeldzame VIRMs die er nog rijden. De kolopers en ICRm stammen moeten gewoon blijven hoor :7
mja, er mag wel wat meer ICMm de Noord-Oost in. Kunnen wat meer treinen minder krap gepland worden
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 7 februari 2013 @ 17:04:16 #233
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122601567
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:11 schreef b2py het volgende:
Net eerste zittende rit NID gedaan. Zeer comfortabele trein al zeg ik het zelf. Coach opstelling boven ;-)
let op wat ie zegt eh... "Zittende rit" _O-
pi_122601623
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:04 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

let op wat ie zegt eh... "Zittende rit" _O-
Vorige keer moest ik staan over de Hanzelijn :')
pi_122601721
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:24 schreef James1988 het volgende:
NID lijkt me prima materieel voor Roosendaal - Zwolle en Den Haag - Venlo O-)
Zou ook weer wat meer afwisseling bieden wat betreft materieel dat in Eindhoven stopt, want dat is momenteel heul veul VIRM.
  donderdag 7 februari 2013 @ 17:15:41 #236
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122602068
Weet iemand het echte verhaal achter het feit Waarom er zoveel tgv in eurostar livrei is? Ik heb dat ooit eens geweten maar kann het nergens meer vinden..
pi_122602138
quote:
14s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:07 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Zou ook weer wat meer afwisseling bieden wat betreft materieel dat in Eindhoven stopt, want dat is momenteel heul veul VIRM.
Mwoah, Plan V, DDAR, SGMm, ICMm en ICRm komen er toch ook geregeld. Er zijn stations met veel minder variatie :P.
pi_122602177
Vindt het toch wel bijzonder dat er altijd groot in media aandacht wordt besteed aan het feit dat de file's zo enorm zijn afgenomen, zo ook vandaag weer. En dat het gefaal van het spoor ook zo breed wordt uitgemeten. Psychologische oorlogsvoering door de media bijna.
pi_122602268
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:17 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Mwoah, Plan V, DDAR, SGMm, ICMm en ICRm komen er toch ook geregeld. Er zijn stations met veel minder variatie :P.
O-)

Verpest mijn pleidooi voor NID in Eindhoven nou niet. o|O

Als ik een trein pak vanuit Eindhoven, dan is het trouwens 99 van de 100 keer een intercity en dus vaak VIRM.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 17:21:06 #240
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122602291
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:18 schreef b2py het volgende:
Vindt het toch wel bijzonder dat er altijd groot in media aandacht wordt besteed aan het feit dat de file's zo enorm zijn afgenomen, zo ook vandaag weer. En dat het gefaal van het spoor ook zo breed wordt uitgemeten. Psychologische oorlogsvoering door de media bijna.
over kapotgevroren wegen hoor je bijna niemand.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122602325
Al die dagen geen sneeuw gezien in het zonnige Enschede (ja, mietjessneeuw dat er niet meer was toen het de grond raakte), kom je net voorbij oudersdorp Apeldoorn, ligt er een behoorlijke laag :O
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_122602339
quote:
7s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:20 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

O-)

Verpest mijn pleidooi voor NID in Eindhoven nou niet. o|O

Als ik een trein pak vanuit Eindhoven, dan is het trouwens 99 van de 100 keer een intercity en dus vaak VIRM.
NID in plaats van Plan V daar
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 17:22:35 #243
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122602349
De punctualiteit op Arnhem - Doetinchem - Winterswijk was in december bij Arriva en Breng 59% :X

inmiddels is het gestegen naar 77,7% voor Arriva en 75,8% voor Breng. Deed Syntus het met 81,3% toch nog een stukje beter
http://www.treinreiziger.(...)atische_start-144989
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122602359
quote:
14s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

over kapotgevroren wegen hoor je bijna niemand.
Behalve over de Ketelbrug op de A6, blijft een hekel punt.
  donderdag 7 februari 2013 @ 17:23:32 #245
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122602377
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:15 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Weet iemand het echte verhaal achter het feit Waarom er zoveel tgv in eurostar livrei is? Ik heb dat ooit eens geweten maar kann het nergens meer vinden..
Voordat de Eurostar ging rijden waren er diensten voorzien die verder zouden gaan dan Londen. Hiervoor zijn treinen gebouwd, de zogeheten "North of London" (NoL)-stellen.

Uiteindelijk zijn de NoL-diensten nooit doorgegaan en stonden de treinen niks te doen. Omdat SNCF een materieeltekort had worden deze NOL-treinen nu in Franse binnenlandse diensten ingezet.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 17:23:40 #246
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122602379
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:22 schreef b2py het volgende:

[..]

Behalve over de Ketelbrug op de A6, blijft een hekel punt.
daar is BSB nu bezig, dus dat zou halverwege dit jaar opgelost moeten zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122602466
Voor Beter OV
de onbetwiste nummer 2

http://www.metronieuws.nl(...)rZmbf!DsYOXbMEB9646/

:)
pi_122602558
quote:
17s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:22 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

NID in plaats van Plan V daar
Plan V bromt en trilt enorm bij het wegrijden en maakt een hels kabaal bij het remmen, maar toch kan ik het wel waarderen. Nee, dan liever SGMm weg.
pi_122602651
quote:
Geheel terecht. ^O^
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 17:37:02 #250
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122602840
quote:
de nummer één positie komt ook nog wel :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122602862
Zijn hier trouwens ook andere sympathisant van MVBOV?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 17:39:32 #252
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122602917
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:37 schreef b2py het volgende:
Zijn hier trouwens ook andere sympathisant van MVBOV?
heb me nog steeds niet aangemeld :@
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122603604
NS_online twitterde op donderdag 07-02-2013 om 17:58:52 Amsterdam Zuid: er rijden geen treinen van en naar dit station door een seinstoring. http://t.co/z23egl7C #Asdz reageer retweet
pi_122603713
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:26 schreef DriekOplopers het volgende:
Voor Beter OV
de onbetwiste nummer 2

Dat rijmt! O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122605225
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:37 schreef b2py het volgende:
Zijn hier trouwens ook andere sympathisant van MVBOV?
Ja. Rover was me al tijden té afwachtend en sinds Kruyts onverdiende aanval op Rikus heb ik het helemaal opgegeven.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Forum Admin donderdag 7 februari 2013 @ 18:53:45 #256
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_122605516
Hoeveel materiaal hebben jullie maximaal op een station gezien?

Ik had voor de nieuwe dienstregeling wel een primeur te pakken denk ik, op Arnhem stonden(niet allemaal aan de perrons, overigens!) DM'90, LINT, SGM, VIRM, ICM, ICR+stand en verderop stonden de GTW'tjes van Arriva klaar, en een verdwaalde schmutzige plan V. Volle bak wel :D DD-AR rijdt hier nooit, tenzij ingezet als verdwaalde sprinter.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_122605712
quote:
7s.gif Op donderdag 7 februari 2013 18:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Hoeveel materiaal hebben jullie maximaal op een station gezien?

Ik had voor de nieuwe dienstregeling wel een primeur te pakken denk ik, op Arnhem stonden(niet allemaal aan de perrons, overigens!) DM'90, LINT, SGM, VIRM, ICM, ICR+stand en verderop stonden de GTW'tjes van Arriva klaar, en een verdwaalde schmutzige plan V. Volle bak wel :D DD-AR rijdt hier nooit, tenzij ingezet als verdwaalde sprinter.
Ga ik toch voor Zwolle denk ik. SLT, DDAR, DM'90, VIRM ICM, TD7, GTW, Plan-V.
pi_122606546
Dat is volgens mij (op de TD7 na) bijna de standaard bezetting hierzo, hoewel de laatste tijd ook steeds DDZ rondrijdt
pi_122606645
Plan V zie je (bijna) niet meer in Zwolle, DDZ zie ik tegenwoordig ook nog wel eens staan.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 19:21:52 #260
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122606757
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:19 schreef Viezze het volgende:
Plan V zie je (bijna) niet meer in Zwolle, DDZ zie ik tegenwoordig ook nog wel eens staan.
klopt. rijdt tegenwoordig ook in de stopper Zwolle - Utrecht
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122606863
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:19 schreef Viezze het volgende:
Plan V zie je (bijna) niet meer in Zwolle, DDZ zie ik tegenwoordig ook nog wel eens staan.
Waar ik op reageerde had het ook niet over nu, maar over weleer :P
pi_122607011
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:23 schreef b2py het volgende:

[..]

Waar ik op reageerde had het ook niet over nu, maar over weleer :P
Dan moet er ook wel een dag zijn geweest dat je de IC Berlijn aan dat rijtje toe kon voegen.
pi_122607040
quote:
14s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

klopt. rijdt tegenwoordig ook in de stopper Zwolle - Utrecht
Ja inderdaad, maar waarom? Toch maar even Somda doorspitten vrees ik. Ik ben vandaag in iedere geval maar eens met de stopper mee geweest omdat ik nog nooit in deze 'huiskamertrein' gezeten had. (Een oud-collega van mij noemt ze 'huiskamertrein' vanwege de loungebank.)

Vwb de Plan V: klopt inderdaad, was even vergeten dat dat alweer weg was...
pi_122607201
NSHispeed_info twitterde op donderdag 07-02-2013 om 19:28:50 #Fyra 962: #Fyra naar Breda; Amsterdam Centraal v 18:55 heeft een onbekende vertraging door een brandend wissel. Wij houden u op de hoogte. reageer retweet
NSHispeed_info twitterde op donderdag 07-02-2013 om 19:28:39 #Fyra 964: #Fyra naar Breda; Amsterdam Centraal v 19:25 krijgt een onbekende vertraging door een brandend wissel. Wij houden u op de hoogte reageer retweet
brandende wissels! :o
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 19:37:12 #265
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122607525
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:27 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Ja inderdaad, maar waarom? Toch maar even Somda doorspitten vrees ik. Ik ben vandaag in iedere geval maar eens met de stopper mee geweest omdat ik nog nooit in deze 'huiskamertrein' gezeten had. (Een oud-collega van mij noemt ze 'huiskamertrein' vanwege de loungebank.)

Vwb de Plan V: klopt inderdaad, was even vergeten dat dat alweer weg was...
De reden dat DDZ in de stopper Utrecht - Zwolle rijdt is omdat de NS niet genoeg stoptreinmaterieel heeft en juist het DD-AR vervangen wordt door IC-materieel. Om op dat traject toch genoeg capaciteit te bieden is daarom gekozen voor de inzet van DDZ. Een van de redenen hiervoor is dat het redelijk snel optrekt. Een stukje sneller dan VIRM of ICMm
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 7 februari 2013 @ 19:37:57 #266
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122607559
VIRM in die stopper staat garant voor vertraging volgens mij..
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_122608405
quote:
14s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:22 schreef Peterselieman het volgende:
De punctualiteit op Arnhem - Doetinchem - Winterswijk was in december bij Arriva en Breng 59% :X

inmiddels is het gestegen naar 77,7% voor Arriva en 75,8% voor Breng. Deed Syntus het met 81,3% toch nog een stukje beter
http://www.treinreiziger.(...)atische_start-144989
Ja daar moest ik in het begin erg aan wennen, moest al vroeg op maar omdat alledrie de vervoerders niet echt betrouwbaar te noemen zijn moest ik nog maar een trein vroeger nemen want anders was ik constant te laat op school :')

Dat gezegd hebbende, door die wissel in december kon ik weer 5 minuten later van huis, want gegarandeerd dat ze op Arnhem Velperpoort met +5 aankwamen :D
pi_122608421
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:30 schreef b2py het volgende:
NSHispeed_info twitterde op donderdag 07-02-2013 om 19:28:50 #Fyra 962: #Fyra naar Breda; Amsterdam Centraal v 18:55 heeft een onbekende vertraging door een brandend wissel. Wij houden u op de hoogte. reageer retweet
NSHispeed_info twitterde op donderdag 07-02-2013 om 19:28:39 #Fyra 964: #Fyra naar Breda; Amsterdam Centraal v 19:25 krijgt een onbekende vertraging door een brandend wissel. Wij houden u op de hoogte reageer retweet
brandende wissels! :o
Is dat ijsblokkengezeik nou eens een keer afgelopen of WAT?! :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 19:54:58 #269
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122608467
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:37 schreef dennistd het volgende:
VIRM in die stopper staat garant voor vertraging volgens mij..
het kan, maar je hebt volgens mij dan geen enkele speling meer over. Dus alleen op de rustige uren is het te halen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 19:56:02 #270
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122608535
quote:
10s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Is dat ijsblokkengezeik nou eens een keer afgelopen of WAT?! :(
jij wilde vanochtend nog van geen sneeuw weten :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122608548
quote:
14s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:54 schreef Peterselieman het volgende:
alleen op de rustige uren is het te halen.
De uren dat dubbeldeks mat niet nodig is bedoelt u?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122608585
quote:
10s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:56 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

jij wilde vanochtend nog van geen sneeuw weten :P
Wissels die voor zichzelf zorgen, I like that O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 19:58:02 #273
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122608644
quote:
3s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De uren dat dubbeldeks mat niet nodig is bedoelt u?
jup
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122608668
quote:
7s.gif Op donderdag 7 februari 2013 18:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Hoeveel materiaal hebben jullie maximaal op een station gezien?

Ik had voor de nieuwe dienstregeling wel een primeur te pakken denk ik, op Arnhem stonden(niet allemaal aan de perrons, overigens!) DM'90, LINT, SGM, VIRM, ICM, ICR+stand en verderop stonden de GTW'tjes van Arriva klaar, en een verdwaalde schmutzige plan V. Volle bak wel :D DD-AR rijdt hier nooit, tenzij ingezet als verdwaalde sprinter.
Paar weken terug voor het eerst een SLT'tje gespot op Arnhem opstel. Vriendinlief wist vorige week te melden dat er een mDDM in de sprinter Nijmegen - Zutphen had gezeten, zie je hier ook nooit :P De laatste weken zitten er ook weer volop V'tjes in die sprinterserie :D
pi_122608716
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:58 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Paar weken terug voor het eerst een SLT'tje gespot op Arnhem opstel. Vriendinlief wist vorige week te melden dat er een mDDM in de sprinter Nijmegen - Zutphen had gezeten, zie je hier ook nooit :P
Ik weet niet of ik met je wil ruilen, maar dat VIRM, SLT en DDAR geweld ben ik wel zat in de regio hier :')
pi_122608887
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:59 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik met je wil ruilen, maar dat VIRM, SLT en DDAR geweld ben ik wel zat in de regio hier :')
Ik heb zelf vrij weinig met de nieuwere generatie computerstreinen en met ouwe meuk des te meer, dus wat dat betreft zit je hier prima :P

Alhoewel, sinds de komst van Arriva en Breng zijn mijn geliefde DM90's ook al buiten beeld gevallen dus ook hier dunt het uit :N
  donderdag 7 februari 2013 @ 20:02:58 #277
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_122608940
Gelukkig bijna altijd ICMm op Enkhuizen - Amersfoort (- Deventer) O+
  PR/Manusje van alles donderdag 7 februari 2013 @ 20:03:14 #278
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_122608963
quote:
Vriendinlief wist vorige week te melden dat er een mDDM in de sprinter Nijmegen - Zutphen had gezeten
ik geloof er niets van. oO<
a) een vriendin
b) iets over treinen zeggen
c) weten wat de afkorting is
d) Zie a tot en met c
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 20:03:20 #279
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122608971
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:59 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik met je wil ruilen, maar dat VIRM, SLT en DDAR geweld ben ik wel zat in de regio hier :')
dan moet je voor straf eens een dag lang met alleen maar SGMm reizen. Denk dat je dan snel de gewone meuk terug wilt :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  PR/Manusje van alles donderdag 7 februari 2013 @ 20:03:39 #280
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_122608988
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:30 schreef b2py het volgende:
NSHispeed_info twitterde op donderdag 07-02-2013 om 19:28:50 #Fyra 962: #Fyra naar Breda; Amsterdam Centraal v 18:55 heeft een onbekende vertraging door een brandend wissel. Wij houden u op de hoogte. reageer retweet
NSHispeed_info twitterde op donderdag 07-02-2013 om 19:28:39 #Fyra 964: #Fyra naar Breda; Amsterdam Centraal v 19:25 krijgt een onbekende vertraging door een brandend wissel. Wij houden u op de hoogte reageer retweet
brandende wissels! :o
de wisselverwarming iets te hoog gezet zeker. :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_122609038
quote:
14s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:03 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dan moet je voor straf eens een dag lang met alleen maar SGMm reizen. Denk dat je dan snel de gewone meuk terug wilt :P
Als ik ergens een hekel aan heb.. :{w
  donderdag 7 februari 2013 @ 20:05:02 #282
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122609078
Iemand bij de aannemer wilde marshmallows roosteren?
pi_122609080

Hij is wat gedateerd, maar kwam hem tegen en was volgens mij nog niet gepost hier. Wat een bazensoep.
pi_122609111
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:04 schreef b2py het volgende:

[..]

Als ik ergens een hekel aan heb.. :{w
Nou, inderdaad. Je zou rustig 3 uur 6 treinen laten lopen tot er iets anders in die serie zat :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122609119
quote:
6s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:03 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

ik geloof er niets van. oO<
a) een vriendin
b) iets over treinen zeggen
c) weten wat de afkorting is
d) Zie a tot en met c
Ja, ze bestaan echt. Al komt al haar treinenkennis natuurlijk wel in eerste instantie van mij af ~O>
pi_122609213
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:05 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Hij is wat gedateerd, maar kwam hem tegen en was volgens mij nog niet gepost hier. Wat een bazensoep.
Nou bazensoep? Wel veel potentieel voor een bazensoep, maar dat laten ze dan liggen.

Pas die twitter feed aan, die zoektermen, op de actuele spoorkaart een Red Spider om Haren etc. Allemaal niet -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122609331
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:30 schreef b2py het volgende:
NSHispeed_info twitterde op donderdag 07-02-2013 om 19:28:50 #Fyra 962: #Fyra naar Breda; Amsterdam Centraal v 18:55 heeft een onbekende vertraging door een brandend wissel. Wij houden u op de hoogte. reageer retweet
NSHispeed_info twitterde op donderdag 07-02-2013 om 19:28:39 #Fyra 964: #Fyra naar Breda; Amsterdam Centraal v 19:25 krijgt een onbekende vertraging door een brandend wissel. Wij houden u op de hoogte reageer retweet
brandende wissels! :o
Is gewoon de oplossing voor ijsblokvorming onder de V250
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 20:23:22 #288
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122610226
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:04 schreef b2py het volgende:

[..]

Als ik ergens een hekel aan heb.. :{w
daarom :7
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 7 februari 2013 @ 20:23:45 #289
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122610248
London Overground, het S-Bahn-achtige netwerk rond Londen, is een succes. Per dag maken meer dan 400.000 reizigers gebruik van de Overground en 93% van de ondervraagden geeft aan tevreden te zijn. Het netwerk is zo'n succes dat Transport for London inmiddels bezig is met een programma om de elektrische treinen te verlengen van 4 naar 5 bakken en, waar nodig, de infrastructuur erop aan te passen.

Meer lezen: Railway Gazette
  donderdag 7 februari 2013 @ 20:26:43 #290
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122610407
Vanaf december 2015 neemt een consortium van National Express Rail en IntEgro Verkehr de lijnen RE7 (Krefeld - Köln - Hagen - Münster - Rheine) en RB48 (Wuppertal - Oberbarmen - Köln - Bonn-Mehlem) over in de NRW.
Bron: Railway Gazette

Opmerkelijk:
quote:
The operating contract will include penalties for delays of more than 2 min.
Dat is natuurlijk wel erg strak, maar zo hoort het :)
  donderdag 7 februari 2013 @ 20:32:50 #291
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122610733
Nog een bijzondere livrei

http://nos.nl/video/47104(...)an-in-rotterdam.html

Thalys beplakt met zijn karakteristieke Bretonse streepje
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_122610940
Omdat ik vandaag geslaagd ben voor de proeve van bekwaamheid voor dit type locomotief, wat foto's :Y

De cabine van een Bombardier TRAXX 186


niet mijn foto O-)

Bovenste rij: noodknop voor het uitvoeren van een snelremming en het neerlaten van de stroomafnemers. Daarnaast de GSM-R en het diagnosescherm, waar alles over de locomotief op af te lezen is.
Daaronder de klimaatbeheersing, zijdekeuze deurbediening, en groepje knoppen voor het duitse LZB/PZB beveiligingssysteem. Daarnaast de bediening voor de zandstrooiers (alleen manueel, automatisch is niet aangesloten), tyfoon, dimlicht/grootlicht frontseinen, hoofdbediening frontseinen en de schakelaar voor de stuurtafel- en cabineverlichting.
De 3 witte knoppen zijn voor de rijrichtingkeuze, de linker hendel is voor het bedienen van de AFB (soort cruise control), de rechter hendel voor het geven van tractie.


Het linker scherm is voor de ETCS, waaraan de ATB gekoppeld is. Het rechter scherm kunnen ze in duitsland de dienstregeling op weergeven, dit scherm gebruiken wij niet.
De onderste meter geeft de luchtdruk in de treinleiding (rood) en stuurreservoir (wit) weer, de bovenste de luchtdruk van de remcylinders van beide draaistellen. De knop erboven is voor de lagedrukoverlading, die gebruik je als je tijdens het rijden vermoed vaste remmen te hebben.
De hendels zijn de indirecte en directe rem.
De wit oplichtende knop in het midden is voor het in gebruik nemen van de indirecte remkraan, deze is nu buiten gebruik.
Onderaan de spuiklep, daarmee los je de remmen van de locotief voor het achteruit inbufferen, zodat de rangeerder de koppeling los kan halen. Daarnaast de ruitenwissers, ruitensproeiers en ruitverwarming. Onzichtbaar achter de directe rem is de knop voor de treinverwarming. Daarnaast de schakelaars om de snelschakelaar en stroomafnemers te bedienen. Het witte pookje is voor het openen van de deuren, die je met de zijdekeuzeknoppen links hebt geselecteerd. Sluiten werkt niet op de Fyra, dat wordt door de conducteur gedaan.

Het bovenste paneel is voor het rangeren met je kop uit het raam.


Links het koel/warmkastje waar de machinist z'n drinken in kan vergeten, rechts de achterwand van de cabine. Linksboven de batterijschakelaar (naar links bewegen voor het in/uit schakelen van de loc, midden en rechts zijn voor het uit- en in gebruik nemen van de cabine). Daarnaast de schakelaar voor het frontseinbeeld, de knoppen voor de parkeerrem en de verlichting van de machineruimte.
De rechter rode schakelaar is de noodbediening van de ruitverwarming, de linker gebruiken we niet. Ik kan me niet meer herinneren wat ie doet. :z
Helemaal onderaan de sleepschakelaar, die de parkeerrem uitschakelt zodat de loc gesleept kan worden.

In de machineruimte zijn het laagspanningsautomatenpaneel en gereedmaakpaneel machineruimte zichtbaar. Hier vind je onder andere een laagspanningsvoltmeter voor de accu's en de schakelaar voor het uitzetten van de dodeman.


Het luchtpaneel, met de afsluitkranen voor de stroomafnemers, draaistellen, snelremkleppen, zandstrooiers, sleepmodule en tripleklep. Linksboven een kleine compressor om de stroomafnemers nog op te krijgen als er onvoldoende batterijspanning is, en achter de deur een gereedschapsrek.


Het laagspanningsautomatenpaneel. Dit is een van de twee grotere groepen zekeringsautomaten, waar onder andere de ETCS (rood label onderaan) en GSM-R te resetten zijn.


De hoogspanningsruimte, waar je alleen in kan als de locomotief volledig geaard is. Zichtbaar is de snelschakelaar voor wisselspanning, achter de wand staat de snelschakelaar voor gelijkspanning.
pi_122611016
quote:
11s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:32 schreef bork het volgende:
Nog een bijzondere livrei

http://nos.nl/video/47104(...)an-in-rotterdam.html

Thalys beplakt met zijn karakteristieke Bretonse streepje
Walgelijk.

Ga gewoon reizigers vervoeren :r Aandachtsgeile flikkers kunnen ook wel in een limo met chauffeur.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 7 februari 2013 @ 20:39:42 #294
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122611161
Voor de statistieken: Vandaag te horen gekregen van een insider dat er morgen proefritten gereden gaan worden ri. Roosendaal (en/of België) met de Benelux V 2.0! Details heeft hij mij niet doorgestuurd.
pi_122611272
Gefeliciteerd Mirgeam, mooie serie foto's!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 20:44:11 #296
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122611453
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:41 schreef Anno1982 het volgende:
Gefeliciteerd Mirgeam, mooie serie foto's!
dat :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 7 februari 2013 @ 20:55:55 #297
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_122612258
quote:
6s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:35 schreef Mirgeam het volgende:
Omdat ik vandaag geslaagd ben voor de proeve van bekwaamheid voor dit type locomotief, wat foto's :Y

De cabine van een Bombardier TRAXX 186

[ afbeelding ]
niet mijn foto O-)
[ afbeelding ]
Bovenste rij: noodknop voor het uitvoeren van een snelremming en het neerlaten van de stroomafnemers. Daarnaast de GSM-R en het diagnosescherm, waar alles over de locomotief op af te lezen is.
Daaronder de klimaatbeheersing, zijdekeuze deurbediening, en groepje knoppen voor het duitse LZB/PZB beveiligingssysteem. Daarnaast de bediening voor de zandstrooiers (alleen manueel, automatisch is niet aangesloten), tyfoon, dimlicht/grootlicht frontseinen, hoofdbediening frontseinen en de schakelaar voor de stuurtafel- en cabineverlichting.
De 3 witte knoppen zijn voor de rijrichtingkeuze, de linker hendel is voor het bedienen van de AFB (soort cruise control), de rechter hendel voor het geven van tractie.

[ afbeelding ]
Het linker scherm is voor de ETCS, waaraan de ATB gekoppeld is. Het rechter scherm kunnen ze in duitsland de dienstregeling op weergeven, dit scherm gebruiken wij niet.
De onderste meter geeft de luchtdruk in de treinleiding (rood) en stuurreservoir (wit) weer, de bovenste de luchtdruk van de remcylinders van beide draaistellen. De knop erboven is voor de lagedrukoverlading, die gebruik je als je tijdens het rijden vermoed vaste remmen te hebben.
De hendels zijn de indirecte en directe rem.
De wit oplichtende knop in het midden is voor het in gebruik nemen van de indirecte remkraan, deze is nu buiten gebruik.
Onderaan de spuiklep, daarmee los je de remmen van de locotief voor het achteruit inbufferen, zodat de rangeerder de koppeling los kan halen. Daarnaast de ruitenwissers, ruitensproeiers en ruitverwarming. Onzichtbaar achter de directe rem is de knop voor de treinverwarming. Daarnaast de schakelaars om de snelschakelaar en stroomafnemers te bedienen. Het witte pookje is voor het openen van de deuren, die je met de zijdekeuzeknoppen links hebt geselecteerd. Sluiten werkt niet op de Fyra, dat wordt door de conducteur gedaan.

Het bovenste paneel is voor het rangeren met je kop uit het raam.

[ afbeelding ]
Links het koel/warmkastje waar de machinist z'n drinken in kan vergeten, rechts de achterwand van de cabine. Linksboven de batterijschakelaar (naar links bewegen voor het in/uit schakelen van de loc, midden en rechts zijn voor het uit- en in gebruik nemen van de cabine). Daarnaast de schakelaar voor het frontseinbeeld, de knoppen voor de parkeerrem en de verlichting van de machineruimte.
De rechter rode schakelaar is de noodbediening van de ruitverwarming, de linker gebruiken we niet. Ik kan me niet meer herinneren wat ie doet. :z
Helemaal onderaan de sleepschakelaar, die de parkeerrem uitschakelt zodat de loc gesleept kan worden.

In de machineruimte zijn het laagspanningsautomatenpaneel en gereedmaakpaneel machineruimte zichtbaar. Hier vind je onder andere een laagspanningsvoltmeter voor de accu's en de schakelaar voor het uitzetten van de dodeman.

[ afbeelding ]
Het luchtpaneel, met de afsluitkranen voor de stroomafnemers, draaistellen, snelremkleppen, zandstrooiers, sleepmodule en tripleklep. Linksboven een kleine compressor om de stroomafnemers nog op te krijgen als er onvoldoende batterijspanning is, en achter de deur een gereedschapsrek.

[ afbeelding ]
Het laagspanningsautomatenpaneel. Dit is een van de twee grotere groepen zekeringsautomaten, waar onder andere de ETCS (rood label onderaan) en GSM-R te resetten zijn.

[ afbeelding ]
De hoogspanningsruimte, waar je alleen in kan als de locomotief volledig geaard is. Zichtbaar is de snelschakelaar voor wisselspanning, achter de wand staat de snelschakelaar voor gelijkspanning.
Puik!
Kan iemand deze in de OP zetten? :)!
  donderdag 7 februari 2013 @ 21:13:44 #298
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122613482
@Mirgeam: leuk fotoverslag. Gefeliciteerd! :D

quote:
13s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Walgelijk.

Ga gewoon reizigers vervoeren :r Aandachtsgeile flikkers kunnen ook wel in een limo met chauffeur.
Ik vind het wel leuk, het past bij de beleving die ik heb bij het merk Thalys. Warm, luxe, en toch toegankelijk. Ze doen 't wel vaker, een trein in een bepaalde livrei steken vanwege een actie.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:39 schreef greavy het volgende:
Voor de statistieken: Vandaag te horen gekregen van een insider dat er morgen proefritten gereden gaan worden ri. Roosendaal (en/of België) met de Benelux V 2.0! Details heeft hij mij niet doorgestuurd.
Dienstregeling:
quote:
Vrijdag 8/2:
DenHaag 7u29 -> Antwerpen 9u01-04 -> Brussel 9u42 (-> Vorst)
Brussel 12u18 -> Antwerpen 12u56-59 -> DenHaag 14u32

Zaterdag 9/2:
DenHaag 7u29 -> Antwerpen 9u13 (-> GroenenHoek)
Antwerpen 10u47 -> DenHaag 12u32

Telkens Traxx + 7 ICrm
Bron: stefanic op HGBTF
pi_122613806
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 21:13 schreef James1988 het volgende:Ik vind het wel leuk, het past bij de beleving die ik heb bij het merk Thalys. Warm, luxe, en toch toegankelijk. Ze doen 't wel vaker, een trein in een bepaalde livrei steken vanwege een actie.
En belangrijker, Thalys laat het ook niet in de weg zitten van hun core business "reizigers vervoeren" zoals een zekere Olympische Spelen sponsorende frietbakker.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  donderdag 7 februari 2013 @ 21:20:51 #300
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122613935
quote:
6s.gif Op donderdag 7 februari 2013 21:18 schreef Litpho het volgende:

[..]

En belangrijker, Thalys laat het ook niet in de weg zitten van hun core business "reizigers vervoeren" zoals een zekere Olympische Spelen sponsorende frietbakker.
En dat dus ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')