abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 februari 2013 @ 09:54:51 #201
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_122586877
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 09:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het ging mij er meer om dat de ID dus blijkbaar ook gebruik maakt van dezelfde opzichtig gammele technologie als de OVC. En dat daarmee de deur naar identiteitsfraude in principe wagenwijd open staat. En dat is wel zorgelijk :{
Neuh, andere technologie zelfde chip idee.

Zeg maar het idee dat je een Hyundai op Michelin banden kunt zetten of een BMW op Michelin banden. Die BMW rijdt tien keer beter en veiliger terwijl ze allebei Michelin banden hebben
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_122586953
Als de scheidsrechter het zegt, zal het wel zo zijn ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122591318
Iemand vroeg laatst wanneer we iets over de V250-testen gingen horen. Nou, zie hier:

Fyra valt stil door haperende modem
Problemen met het nieuwe Europese treinbeveiligings-systeem ERTMS bij de grensovergang tussen Nederland en België vormt een van de belangrijkste oorzaken van het stilvallen van de Fyra.

Een cruciaal onderdeel van ERTMS is een continue verbinding tussen de trein en het speciaal voor het spoor uitgerolde GSM-Rail-netwerk (GSM-R). Via die verbinding loopt alle informatie over de positie en snelheid van de treinen en de instructie aan de machinist, waardoor er geen seinen langs het spoor meer nodig zijn. Functioneert de GSM-R-verbinding niet, dan is het onvermijdelijke gevolg dat de trein wordt stilgezet.

Door een programmeerfout in de software van de boordcomputer van de Fyra bestaat er bij de Nederlands-Belgische grens een verhoogd risico op contactverlies, zo blijkt uit gesprekken van De Ingenieur met ingewijden. De trein moet bij die overgang overschakelen van het Nederlandse naar het Belgische GSM-R-net.

Soms duurt het inbellen en het afhandelen van de verificatieprotocollen te lang; soms blijkt de modem in de cockpit die de verbinding moet maken, het netwerk niet te kunnen bereiken. In beide gevallen is het resultaat dat de trein in de remmen gaat.

Een andere softwarebug zorgt ervoor dat Fyra-treinen kunnen ‘verdwalen’. De programmeerfout kan de status van de rijrichting plotseling veranderen. De computer denkt ineens in tegenovergestelde richting te rijden en activeert uit voorzorg de remmen.

Een simpele oplossing voor deze problemen met het beveiligingssysteem is niet voorhanden. Aanpassingen en het opnieuw certificeren van de software kosten bovendien veel tijd.

Bron
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 12:39:04 #204
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122591612
:X
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 7 februari 2013 @ 12:40:19 #205
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_122591661
Alrighty than.......
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_122591778
Lekker veilig. Maar goed dat ze nog een tijdje stil blijven staan.
  donderdag 7 februari 2013 @ 12:51:09 #207
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_122592073
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 12:43 schreef ArnosL het volgende:
Lekker veilig. Maar goed dat ze nog een tijdje stil blijven staan.
Nou ja, onveilig is het niet: hij remt gewoon en komt tot stilstand. Dus in die zin is het goed ontworpen, het is failsafe. Maar onhandig is het wel :P
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_122592083
quote:
2s.gif Op donderdag 7 februari 2013 12:51 schreef V2 het volgende:

[..]

Nou ja, onveilig is het niet: hij remt gewoon en komt tot stilstand. Dus in die zin is het goed ontworpen, het is failsafe. Maar onhandig is het wel :P
Dat die treinen 'verdwalen' is niet erg veilig :)
pi_122592171
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 12:30 schreef KnightSolaire het volgende:
Een andere softwarebug zorgt ervoor dat Fyra-treinen kunnen ‘verdwalen’. De programmeerfout kan de status van de rijrichting plotseling veranderen. De computer denkt ineens in tegenovergestelde richting te rijden en activeert uit voorzorg de remmen.

Een simpele oplossing voor deze problemen met het beveiligingssysteem is niet voorhanden. Aanpassingen en het opnieuw certificeren van de software kosten bovendien veel tijd.
Je bedoelt: de software, MET deze fout, is al een keer eerder gecertificeerd? :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122592178
Klinkt toch allemaal niet als een onoverkomelijk probleem. Kwestie van software updaten of evt. wat hardware upgraden.

Alleen is het volgende laatste alinea kennelijk allemaal niet zo gemakkelijk en moet er ook nog gecertificeerd worden e.d. (Niet dat de certificaten tot dusver hebben geholpen een goed werkend softwaresysteem te hebben, maar oké.)

quote:
9s.gif Op donderdag 7 februari 2013 12:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je bedoelt: de software, MET deze fout, is al een keer eerder gecertificeerd? :')
Haha, ik typte het zelf net hierboven :').
  donderdag 7 februari 2013 @ 13:05:31 #211
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_122592571
quote:
2s.gif Op donderdag 7 februari 2013 12:51 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Dat die treinen 'verdwalen' is niet erg veilig :)
Het enige wat verdwaalt is volgens mij de computer zelf, en daardoor wordt een noodremming ingezet. Volgens mij is het gewoon een beetje een journalistieke dramatisering van wat er aan de hand is ;)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_122592619
quote:
2s.gif Op donderdag 7 februari 2013 13:05 schreef V2 het volgende:

[..]

Het enige wat verdwaalt is volgens mij de computer zelf, en daardoor wordt een noodremming ingezet. Volgens mij is het gewoon een beetje een journalistieke dramatisering van wat er aan de hand is ;)
Ja, want dat treinen door elementair gepruts om de haverklap stil komen te staan is natuurlijk helemaal geen drama. Toch? :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 7 februari 2013 @ 13:14:04 #213
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_122592870
quote:
De trein moet bij die overgang overschakelen van het Nederlandse naar het Belgische GSM-R-net.
Ben ik de enige als ik zeg dat het belachelijk is dat dit overschakelen precies op de grens moet gebeuren? Rotterdam-Antwerpen had één traject met één systeem moeten zijn.

Doe dat omschakelen gewoon in een station, dan is het niet meteen zo'n groot probleem als je door een storing niet meer verder kan rijden.
  donderdag 7 februari 2013 @ 13:16:42 #214
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_122592944
quote:
14s.gif Op donderdag 7 februari 2013 13:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, want dat treinen door elementair gepruts om de haverklap stil komen te staan is natuurlijk helemaal geen drama. Toch? :)
Natuurlijk is het een dramaverhaal. Alleen, waar ik mij dan lichtelijk aan erger is dat er de implicatie gewekt wordt door het woord 'verdwalen' dat de trein ergens een verkeerde afslag zou kunnen nemen.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_122592988
quote:
18s.gif Op donderdag 7 februari 2013 13:16 schreef V2 het volgende:

[..]

Natuurlijk is het een dramaverhaal. Alleen, waar ik mij dan lichtelijk aan erger is dat er de implicatie gewekt wordt door het woord 'verdwalen' dat de trein ergens een verkeerde afslag zou kunnen nemen.
er staan toch aanhalingstekens omheen zanikaard.

Waar ik mij aan erger is dat mijn trein stilstaat. Urenlang. ALWEER.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 7 februari 2013 @ 13:23:17 #216
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_122593185
quote:
18s.gif Op donderdag 7 februari 2013 13:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

er staan toch aanhalingstekens omheen zanikaard.

Waar ik mij aan erger is dat mijn trein stilstaat. Urenlang. ALWEER.
Geen treinen Zutphen na aanvaring spoorbrug ?
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_122593238
quote:
Ook dat is een punt waar dat wel vaker mis gaat. Zal ook wel met het hoogwater te maken hebben.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 7 februari 2013 @ 13:39:49 #218
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122593777
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 13:14 schreef ReisT het volgende:

[..]

Ben ik de enige als ik zeg dat het belachelijk is dat dit overschakelen precies op de grens moet gebeuren? Rotterdam-Antwerpen had één traject met één systeem moeten zijn.

Doe dat omschakelen gewoon in een station, dan is het niet meteen zo'n groot probleem als je door een storing niet meer verder kan rijden.
Dan zou de verkeersleiding over station Noorderkempen vanuit Rotterdam gebeuren, of bepaalt Antwerpen-Berchem dat een punctueel rijdende Fyra moet wachten tot een Thalys voorbij is? Ik denk niet dat dat acceptabel is.

Ik denk dat de huidige oplossing nog niet zo slecht is. Een groter probleem is dat er op de grens ook meteen een fasescheiding is gebouwd. Komt een trein op de grens tot stilstand, dan kan dit voor behoorlijk wat problemen zorgen.

Over die RFID-chips: in mijn paspoort zit ook zo'n chip, maar voordat ik die (met mijn telefoon) kan uitlezen moet ik 3 sleutels invoeren: naam, paspoortnummer en vervaldatum. Daarna kan ik wat gegevens inzien (zoals mijn geslacht) maar voor sommige dingen zijn weer andere sleutels nodig.
  donderdag 7 februari 2013 @ 14:29:19 #219
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122595258
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 09:30 schreef b2py het volgende:
NS 'overdrijft' met winterdienstregeling

Zekerheid
NS verklaart met de winterdienstregelin 'het zekere voor het onzekere' te willen nemen. "Wij kozen voor zekerheid. Als we de normale dienstregeling rijden en we krijgen te maken met storingen dan worden vele duizenden mensen meer getroffen."

Bron
Ja, tuurlijk, je afvagen of je je er in een trein bij kan persen, dat is zekerheid ^O^ :')
pi_122595804
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 09:30 schreef b2py het volgende:
NS verklaart met de winterdienstregelin 'het zekere voor het onzekere' te willen nemen. "Wij kozen voor zekerheid. Als we de normale dienstregeling rijden en we krijgen te maken met storingen dan worden vele duizenden mensen meer getroffen."
Dat is dus gewoon NIET zo.

Ze vergelijken appels met peren.

Zelfs als ze de situatie "LUD2 vlekkeloos" willen vergelijken met "Normale dienstregeling + storingen" moet ik het nog maar zien. Nu was er gewoon nauwelijks reden om aan te nemen dat er storingen op zouden treden bij het rijden van de normale dienstregeling. Laat staan storingen die in een uitgedunde dienst niet zouden zijn opgetreden (want dat is de enige categorie die verschil kan maken).

Dit is gewoon "we duperen een paar honderdduizend man op voorhand, zodat we er straks een paar duizend minder hoeven te duperen". Middel is erger dan de kwaal.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 7 februari 2013 @ 14:44:46 #221
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122595837
Die winterregeling is echt - hoe te zeggen - jammer. Nogal prematuur inderdaad.

En dan in maart natuurlijk triomfantelijk roepen 'dat er zich in de wintermaanden weinig problemen hebben voorgedaan'. Ja tuurlijk, als je niet rijdt gaat er ook niets mis.

Als de bakker weinig brood bakt, kan er ook weinig bedorven brood bij zitten. Da's duidelijk.
  donderdag 7 februari 2013 @ 15:16:17 #222
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_122597065
quote:
10s.gif Op donderdag 7 februari 2013 09:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Als de scheidsrechter het zegt, zal het wel zo zijn ;)
:7
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_122599085
quote:
3s.gif Op donderdag 7 februari 2013 14:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Dit is gewoon "we duperen een paar honderdduizend man op voorhand, zodat we er straks een paar duizend minder hoeven te duperen".
Gecombineerd met "Yay! Sneeuw! Dan valt het materieeltekort niet zo op *O*".
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_122599210
Net eerste zittende rit NID gedaan. Zeer comfortabele trein al zeg ik het zelf. Coach opstelling boven ;-)
pi_122599642
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:11 schreef b2py het volgende:
Net eerste zittende rit NID gedaan. Zeer comfortabele trein al zeg ik het zelf. Coach opstelling boven ;-)
Én beneden! :)
  donderdag 7 februari 2013 @ 16:24:21 #226
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122599798
NID lijkt me prima materieel voor Roosendaal - Zwolle en Den Haag - Venlo O-)
pi_122599854
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:24 schreef James1988 het volgende:
NID lijkt me prima materieel voor Roosendaal - Zwolle en Den Haag - Venlo O-)
Kom niet aan de Gouden Stoelen :{w
pi_122599915
quote:
14s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:25 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Kom niet aan de Gouden Stoelen :{w
Dat rijdt ookop Roosendaal - Zwolle hoor :{w
pi_122599962
quote:
10s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:27 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Dat rijdt ookop Roosendaal - Zwolle hoor :{w
Dat klopt. Al heb ik de laatste tijd wat vaker ICM of VIRM gezien daar.
Niet dat ik er dagelijks kom, maar viel me wel op.
pi_122600915
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:24 schreef James1988 het volgende:
NID lijkt me prima materieel voor Roosendaal - Zwolle en Den Haag - Venlo O-)
Inderdaad en dan ter vervanging van de gelukkig zeldzame VIRMs die er nog rijden. De kolopers en ICRm stammen moeten gewoon blijven hoor :7
pi_122601302
Ik weet niet trouwens of mensen dat leuk vinden om te zien, maar met de kaart in deze link is een mooie vergelijking te maken tussen de mobiliteit met de auto en met het OV. De kaart heeft info uit 2008 maar is wel een leuk speeltje om te vergelijken.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 17:00:53 #232
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122601437
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:48 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Inderdaad en dan ter vervanging van de gelukkig zeldzame VIRMs die er nog rijden. De kolopers en ICRm stammen moeten gewoon blijven hoor :7
mja, er mag wel wat meer ICMm de Noord-Oost in. Kunnen wat meer treinen minder krap gepland worden
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 7 februari 2013 @ 17:04:16 #233
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122601567
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:11 schreef b2py het volgende:
Net eerste zittende rit NID gedaan. Zeer comfortabele trein al zeg ik het zelf. Coach opstelling boven ;-)
let op wat ie zegt eh... "Zittende rit" _O-
pi_122601623
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:04 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

let op wat ie zegt eh... "Zittende rit" _O-
Vorige keer moest ik staan over de Hanzelijn :')
pi_122601721
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2013 16:24 schreef James1988 het volgende:
NID lijkt me prima materieel voor Roosendaal - Zwolle en Den Haag - Venlo O-)
Zou ook weer wat meer afwisseling bieden wat betreft materieel dat in Eindhoven stopt, want dat is momenteel heul veul VIRM.
  donderdag 7 februari 2013 @ 17:15:41 #236
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122602068
Weet iemand het echte verhaal achter het feit Waarom er zoveel tgv in eurostar livrei is? Ik heb dat ooit eens geweten maar kann het nergens meer vinden..
pi_122602138
quote:
14s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:07 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Zou ook weer wat meer afwisseling bieden wat betreft materieel dat in Eindhoven stopt, want dat is momenteel heul veul VIRM.
Mwoah, Plan V, DDAR, SGMm, ICMm en ICRm komen er toch ook geregeld. Er zijn stations met veel minder variatie :P.
pi_122602177
Vindt het toch wel bijzonder dat er altijd groot in media aandacht wordt besteed aan het feit dat de file's zo enorm zijn afgenomen, zo ook vandaag weer. En dat het gefaal van het spoor ook zo breed wordt uitgemeten. Psychologische oorlogsvoering door de media bijna.
pi_122602268
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:17 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Mwoah, Plan V, DDAR, SGMm, ICMm en ICRm komen er toch ook geregeld. Er zijn stations met veel minder variatie :P.
O-)

Verpest mijn pleidooi voor NID in Eindhoven nou niet. o|O

Als ik een trein pak vanuit Eindhoven, dan is het trouwens 99 van de 100 keer een intercity en dus vaak VIRM.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 17:21:06 #240
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122602291
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:18 schreef b2py het volgende:
Vindt het toch wel bijzonder dat er altijd groot in media aandacht wordt besteed aan het feit dat de file's zo enorm zijn afgenomen, zo ook vandaag weer. En dat het gefaal van het spoor ook zo breed wordt uitgemeten. Psychologische oorlogsvoering door de media bijna.
over kapotgevroren wegen hoor je bijna niemand.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122602325
Al die dagen geen sneeuw gezien in het zonnige Enschede (ja, mietjessneeuw dat er niet meer was toen het de grond raakte), kom je net voorbij oudersdorp Apeldoorn, ligt er een behoorlijke laag :O
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_122602339
quote:
7s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:20 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

O-)

Verpest mijn pleidooi voor NID in Eindhoven nou niet. o|O

Als ik een trein pak vanuit Eindhoven, dan is het trouwens 99 van de 100 keer een intercity en dus vaak VIRM.
NID in plaats van Plan V daar
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 17:22:35 #243
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122602349
De punctualiteit op Arnhem - Doetinchem - Winterswijk was in december bij Arriva en Breng 59% :X

inmiddels is het gestegen naar 77,7% voor Arriva en 75,8% voor Breng. Deed Syntus het met 81,3% toch nog een stukje beter
http://www.treinreiziger.(...)atische_start-144989
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122602359
quote:
14s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

over kapotgevroren wegen hoor je bijna niemand.
Behalve over de Ketelbrug op de A6, blijft een hekel punt.
  donderdag 7 februari 2013 @ 17:23:32 #245
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122602377
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:15 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Weet iemand het echte verhaal achter het feit Waarom er zoveel tgv in eurostar livrei is? Ik heb dat ooit eens geweten maar kann het nergens meer vinden..
Voordat de Eurostar ging rijden waren er diensten voorzien die verder zouden gaan dan Londen. Hiervoor zijn treinen gebouwd, de zogeheten "North of London" (NoL)-stellen.

Uiteindelijk zijn de NoL-diensten nooit doorgegaan en stonden de treinen niks te doen. Omdat SNCF een materieeltekort had worden deze NOL-treinen nu in Franse binnenlandse diensten ingezet.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 17:23:40 #246
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122602379
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:22 schreef b2py het volgende:

[..]

Behalve over de Ketelbrug op de A6, blijft een hekel punt.
daar is BSB nu bezig, dus dat zou halverwege dit jaar opgelost moeten zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122602466
Voor Beter OV
de onbetwiste nummer 2

http://www.metronieuws.nl(...)rZmbf!DsYOXbMEB9646/

:)
pi_122602558
quote:
17s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:22 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

NID in plaats van Plan V daar
Plan V bromt en trilt enorm bij het wegrijden en maakt een hels kabaal bij het remmen, maar toch kan ik het wel waarderen. Nee, dan liever SGMm weg.
pi_122602651
quote:
Geheel terecht. ^O^
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 februari 2013 @ 17:37:02 #250
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122602840
quote:
de nummer één positie komt ook nog wel :P
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')