dennistd | woensdag 20 juni 2012 @ 15:21 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Duvel, wil graag uit dit lijstje. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen. Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland. >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen: en
[ Bericht 0% gewijzigd door dennistd op 20-06-2012 22:14:51 ] | |
Yreal | woensdag 20 juni 2012 @ 15:25 |
wedden dat ze morgenmiddag de dienstregeling al inkorten? | |
Ou-Tannu | woensdag 20 juni 2012 @ 15:28 |
laat ze een werkend nood systeem maken | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 juni 2012 @ 15:30 |
Tja. Als ze niet waarschuwen en er vallen wel treinen uit, heb je hetzelfde gezeik. | |
Dr_Flash | woensdag 20 juni 2012 @ 15:39 |
Tsja. Je KUNT natuurlijk gewoon normaal blijven doorrijden als het eenbeetje regent/waait/sneeuwt/onweert. Maar verzin zoiets maar eens. Da's net zoiets als een bliksemafleider op een schakelkast. ON DENK BAAR. Dus dat gaat gewoon tweehonderd keer per jaar mis. Niks aan te doen | |
Ou-Tannu | woensdag 20 juni 2012 @ 15:40 |
ja koper is duur.... | |
Duvel | woensdag 20 juni 2012 @ 15:59 |
Nee, het heeft vooral geen zin. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 juni 2012 @ 16:31 |
Volgens mij hebben ze dat een jaar of honderdvijftig geprobeerd. En blijkbaar lukt dat niet goed. | |
Ou-Tannu | woensdag 20 juni 2012 @ 16:35 |
toen spatte de stoomketels nog uit elkaar door ijsvorming? :p | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 juni 2012 @ 18:06 |
Je weet maar nooit... | |
daanski82 | woensdag 20 juni 2012 @ 18:47 |
De waarschuwing van de NS door gezet (screenshot) naar mijn baas. Toen hij op de gang liep ging hij er met iemand in conclaaf. Ik zelf houd de radar maar in de gaten als ik morgen om 9:30 begin :-P Zit nu weer weer in de trein onderweg naar huis (Amf - Ens). Btw zijn er al foto's langs gekomen van een Thaise trein? Wat zouden jullie willen zien vanuit Thailand? | |
b2py | woensdag 20 juni 2012 @ 18:54 |
Pas tegen 23:00 in Utrecht volgens buienradar, dus ook nog na de avondspits.. Edit: Las 21:00 maar dat is UTC tijd.. | |
dennistd | woensdag 20 juni 2012 @ 18:54 |
Tip 354: Als je afkortingen gebruikt, doe het dan wel goed.. Ens is een plaats in de noordoostpolder, maar die bedoel je vast niet Es is de juiste afkorting van Enschede | |
Dr_Flash | woensdag 20 juni 2012 @ 18:55 |
Lekkere wijven Post lekker wat je te showen hebt man | |
Litpho | woensdag 20 juni 2012 @ 18:56 |
En hem vanwege het onstuimige zomerweer nog twee weken zo houden? Klinkt niet als een goede weddenschap. | |
daanski82 | woensdag 20 juni 2012 @ 19:06 |
Dank voor de tip. Zijn Thaisevrouwen lekker??? Laatmaar dan gaan we offtopic :-P komt goed ik ga 3x met een trein in Thailand reizen. | |
dennistd | woensdag 20 juni 2012 @ 19:07 |
Shunter zou vandaag met V100-loc 203 101 voor HSL Logistik een 1800-loc overbrengen van de Dijksgracht naar de Kijfhoek. Dat gaat allemaal niet zoals het zou moeten blijkt uit de berichten op somda... (mich is de username van de machinist op somda)
| |
Brembo | woensdag 20 juni 2012 @ 19:12 |
Domme vraag misschien, maar heb je ook recht op GTBV bij een dagkaart zonder tariefvermelding? Dus er staat geen prijs op, het is zo'n studentenabbonementverlengactie, dus geen blokkerkaart. | |
dennistd | woensdag 20 juni 2012 @ 19:13 |
Volgens mij krijg je die gratis toch na je studie? In dat geval zul je weinig compensatie krijgen, bij 30 minuten krijg je een kwart van de kostprijs, en 25% van niks is nog steeds niks vrees ik | |
greavy | woensdag 20 juni 2012 @ 19:26 |
Die GtbV gaat uit van de normale tarieven. Als je dan 40% korting heb, moet je alsnog een kaartje kopen. Dus dan krijg je wel GtbV. Bij een dagkaart die je krijgt van NS krijg je ook vergoeding tenzij dit in de voorwaarden staat dat het niet het geval is. | |
b2py | woensdag 20 juni 2012 @ 19:31 |
Speciale TGV gaat concurrentie aan met budget vluchten De Franse spoorwegen (SNCF) willen de concurrentie aan gaan met lowcost airlines. Daarvoor heeft de maatschappij een nieuw concept bedacht waarvoor vier bestaande TGV dubbeldekkers (TGV Duplex) worden omgebouwd. Treintickets zullen in het nieuwe concept gemiddeld 25 procent goedkoper zijn. De goedkope TGV treinen zullen van Parijs via Lyon naar Marseille en Montpellier rijden. De treinen zullen echter niet in hartje Parijs starten, maar in Marne-la-Vallée. Het station Marne-la-Vallée ligt tegenover Disneyland Paris en is zo dertig kilometer verwijderd van het centrum van Parijs. Ook in Lyon stopt de trein niet in het centrum, maar bij de luchthaven Saint-Exupéry. Door deze strategie zijn de treinen snel op de hogesnelheidslijn, waardoor de treinen efficiënter kunnen worden ingezet. Terwijl een gewone TGV gemiddeld acht uur per dag wordt ingezet, zal de low budget TGV twaalf uur per dag worden ingezet. In het concept is geen plaats voor de eerste klas, daardoor is er ruimte voor 630 reizigers, in plaats van de huidige 530. De treintickets zullen voor een vaste lage prijs worden aangeboden, ongeacht de klant lang op kort voor vertrek boekt. De tickets zullen daarintegen niet te annuleren of om te ruilen zijn. De vier omgebouwde TGV-Duplex treinen moeten vanaf 2013 dienst gaan doen. De SNCF mikt erop om in 2017 winst te kunnen maken. In 2013 hoopt het bedrijf met het nieuwe concept 1,6 miljoen reizigers te kunnen vervoeren, in 2020 moet dat met een miljoen zijn toegenomen. De SNCF inversteert 10 miljoen euro om het nieuwe concept op te starten. Naast de budget TGV's, blijven ook de klassieke TGV treinen rijden. Het nieuwe concept in detail: Vaste lage prijs, tickets zijn niet te annuleren en uitsluitend te koop via internet. Waarschijnlijk zal de ticketprijs rond de 25 euro per enkele reis liggen. Treinstellen met uitsluiteind 2e klas en zonder bar. Daardoor is er ruimte voor meer reizigers. Eén stuk bagage gratis, controle bagage op het perron. 45 minuten voor vertrek aanwezig. Treinen stoppen in Parijs en Lyon niet in het centrum. Bij vertraging minder soepele terugbetaling. De regels zullen voldoen aan de minimale eisen die door Europa zijn vastgesteld. Treinstellen zullen per dag langer worden gebruikt, dan bij de reguliere TGV. De personeelskosten zullen gedrukt worden. Dat de treinen niet in hartje parijs en lyon stoppen zal wel een nadeel zijn. Verder goed alternatief! | |
James1988 | woensdag 20 juni 2012 @ 19:36 |
Geen eerste klas, geen barrijtuig, 45 minuten van tevoren aanwezig zijn, slechts één stuk bagage gratis meenemen... het is echt net een low-cost-airline. Wel jammer van het merk TGV en het bijbehorende imago. | |
V2 | woensdag 20 juni 2012 @ 19:40 |
En, vergeet niet: op een plek aankomen waar je eigenlijk niet wilt zijn en dan vervolgens nog een halfuur onderweg zijn naar je bestemming. Net een vliegtuig | |
daanski82 | woensdag 20 juni 2012 @ 19:44 |
Ik kom aan op almelo, en zie een rode diesel richting marienberg vertrekken. We weet wat hij daar gaat uitspoken (gezien vanuit almelo) | |
greavy | woensdag 20 juni 2012 @ 19:46 |
Een Lint of een 6400 van DBS? | |
daanski82 | woensdag 20 juni 2012 @ 19:46 |
Ik vind het een mooie actie, en vanuit Parijs kan je snel bij Eurodisney zijn. En als je toch in de stad wil zijn dan betaal je er maar voor. | |
daanski82 | woensdag 20 juni 2012 @ 19:47 |
Volgends mij wel een rood geschilderde 6400. | |
dennistd | woensdag 20 juni 2012 @ 20:27 |
Zal wel naar Emmen gaan, daar is nog een bedrijf dat spoorvervoer heeft. | |
b2py | woensdag 20 juni 2012 @ 20:29 |
Of Coevorden, veel goederen daar toch? | |
greavy | woensdag 20 juni 2012 @ 20:30 |
Was net wat ik wou zeggen. Treinpersoneel zit in Almelo, en gaat naar Emmen. Komt weer retour naar Almelo vannacht tegen half 12 / 12 uur, maar dan met wagens. | |
greavy | woensdag 20 juni 2012 @ 20:30 |
DBS komt zeer zelden in Coevorden. De enige die vanuit Nederland naar Coevorden rijdt, is de Bentheimer Eisenbahn, die op hun beurt RRF weer inhuurt. Verder gaat alles via Bad Bentheim ri Duitsland. | |
Ireyon | woensdag 20 juni 2012 @ 20:32 |
Wie wil er nu nog naar hartje Parijs als je trein direct voor Disney stopt | |
greavy | woensdag 20 juni 2012 @ 20:46 |
Bad Bentheim vandaag: DB 101 141 'Azubis' BE D25, HVLE 490 en BE1835 | |
Guppy | woensdag 20 juni 2012 @ 20:48 |
Noodweer... kan ik vast een stretcher op Utrecht CS reserveren? | |
daanski82 | woensdag 20 juni 2012 @ 20:51 |
thanks :-D | |
Peterselieman | woensdag 20 juni 2012 @ 20:52 |
stapelbedden onder het blauwe bord | |
Ofyles2 | woensdag 20 juni 2012 @ 20:54 |
Je kunt ook voor morgen afzeggen. Of vind je het niet nodig omdat jouw allesbeslissende baantje je zo heilig is? | |
b2py | woensdag 20 juni 2012 @ 20:55 |
Gast, het noodweer bereikt pas rond 22:00 - 23:00 utrecht C | |
Guppy | woensdag 20 juni 2012 @ 20:57 |
Niet zo zuur doen Of mag hier tegenwoordig geen grapje meer worden gemaakt? | |
Surveillance-Fiets | woensdag 20 juni 2012 @ 21:01 |
alle jezus, gooi de augurken maar in het zuur. | |
dennistd | woensdag 20 juni 2012 @ 21:07 |
Jongens (en meisje), het is FOK! hier, laten we even normaal met elkaar omgaan.. Zo reageren doen ze maar op andere fora | |
b2py | woensdag 20 juni 2012 @ 21:07 |
http://www.dumpert.nl/med(...)s_gq_photoshoot.html En nu weer lief doen! of deze: http://www.telegraaf.nl/b(...)n_spoort_niet__.html Ziek die laatste | |
HaverMoutKoekje | woensdag 20 juni 2012 @ 21:10 |
Ooohhhh, echt? Wat een paniek weer | |
b2py | woensdag 20 juni 2012 @ 21:11 |
Zie buienradar | |
Peterselieman | woensdag 20 juni 2012 @ 21:12 |
OHIH, Somda en sommige topics op skyscrapercity (James weet wel op welke ik doel )
| |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 21:14 |
Ik heb gisteren wat foto's gemaakt van de cabine van een Class'66. Zet ze nu op de PC, en zal met paint wat cijfers erbij zetten, dan kunnen jullie zien welke knop/hendel voor wat dient | |
Guppy | woensdag 20 juni 2012 @ 21:15 |
Ja papa | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 21:28 |
| |
TeringHenkie | woensdag 20 juni 2012 @ 21:54 |
Butthurt much? | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:02 |
De Class66 Een paar foto's kunnen maken tijdens het laden van kolen gisteren in de cabine! Ik ben ook nog leerling en ik weet ook nog niet alles, ik heb nog geen materieelspecifiek examen gehad Dus spaar me met kritiek als ik iets zeg wat niet klopt ofzo Draaiknoppen onderaan: Ruitenwissers. Een voor links, en een voor richts. Ingedrukt houden voor ruitenwisservloeistof. De 4 witte schakelaars: De linker is om "isolation" in te schakelen. Hiermee kan je (o.a) op onbeveiligde emplacementen rijden. Draaiknop daar rechts van: Verlichting rondom de knoppen en hendels. Niet de grote cabine verlichting. Bovenste knoppen: ATB testen, één die ik niet weet en rechts om de dodeman te testen Helemaal bovenaan zien jullie nog een stukje van de GSM-R Wijzer: Een toerenteller. Een Class heeft behoorlijk wat power, en als je hem flink op z'n staart trapt met zware lading, moet hij zijn energie goed kwijt kunnen. Zodra de wijzer in het rood komt heb je een halve minuut de tijd voordat hij de motor automatisch uitschakeld, om schade aan de motor te voorkomen. Knoppen linksboven: Hier krijg je meldingen als je de dodeman niet (op tijd) bediend, en als je een snelremming krijgt. Knop naast pakje sigaretten:Noodstop. Indrukken en ingedrukt houden om een noodstop te maken. Brake-pipe-control: Het aantal bar in de treinleiding. Staat altijd op 5 bar, behalve als je gaat remmen natuurlijk . Als je gaat remmen met je treinleiding, dan haal je hier een halve bar uit met je remkraan. De luchtverlaging wordt door je tripleklep omgezet in een remming. Andere 2 wijzers: Onderste is het aantal bar in de je hoofdreservoir. Ik heb er nu minder inzitten omdat ik mijn remmen heb gelost, en dus een halve bar uit mijn hoofdreservoir heb moeten halen, om de treinleiding weer op 5 bar te zetten. De bovenste is het aantal bar op je loc. Dit is als je de directe rem gebruikt (ook wel loc rem, of parkeer rem genoemd in sommige locs). Aangezien ik mijn treinrem heb gelost moet ik wel geremd blijven staan, dus staat de locrem er op Bovenin zie je Pass en Goods staan: Je kan je loc instellen of hij in de "P" of "G" rijdt. Dit heeft te maken met hoe zwaar je bent en hoe snel de remmen aanslaan. Zijn zeer specifieke regels over (vooral als je naar Duitsland gaat). Daar kom ik later van de week nog even op terug Hendel linksboven:Remkraan locrem/parkeerrem. Naar je toe halen is geremd, van je af is gelost. Daarvan rechts: Zandstrooiers. Handig als je een stukje moet "klimmen" en het heeft geregend of het spoor is wat gladder. Bij een Class zelf nog niet gebruikt in de praktijk. Grote hendel: Tractie hendel. 8 standen om tractie te geven. Links daarvan: Typhoon. Van je af is hoge toon, naar je toe is lage toon. Daaronder: Knoppen voor je Duitse LZB beveiliginssysteem. De INDUSI kan je hiermee activeren bij transitie van ATB naar LZB. Rechts is de WACHSAMM knop. Dit houdt in dat als je bijvoorbeeld een geel sein passeert in Duitsland, je de WACHSAMM knop gebruikt om het sein te laten weten dat "je hem hebt gezien". Dit werkt door middel van magneten. Rood en groen bovenin: Diesel motor aanzetten, of uitzetten Schakelaar bovenin: Rijrichting. Naar links is vooruit, neutraalstand en rechts is achteruit rijden. Onderste schakelaar: Gebruik je als je de loc in opzending gaat sturen. Weet niet de precieze standen dan, ik heb dit nog niet gebruikt/gezien in de praktijk. Die rood en groene knoppen daar links van hebben daar volgens mij ook mee te maken. Rechts onderin zit de remkraan, dat is een vrij kleine hendel. Heb ik er niet op gezet helaas. Dit scherm hangt boven je. Hier kan je o.a zien welke stand tractie je zit, aantal RPM, hoeveel PK de motor geeft, snelheid van de loc en andere informatie die belangrijk zijn. Dat waren ze, ik ben ook nog vergeten om het paneel met de verlichting er op te zetten, maar ik was ondertussen natuurlijk wel bezig met dat waar ik voor op stage ben: Treinen rijden Het werk moest wel door blijven gaan! Hoop dat jullie dit leuk vinden, dan zal ik het tijdens de volgende stage periode nog eens doen [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2012 22:05:24 ] | |
V2 | woensdag 20 juni 2012 @ 22:08 |
Tof! Eerste foto, middelste boven, zal wel zijn om Memor te testen, dat is het beveiligingssysteem in België Leuk om eens een kijkje te krijgen in de cabine zo. Handig voor als ik nog eens een trein wil kapen | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:09 |
Ah, kijk, dat is handig Ik mag niet naar België toe, en we hebben ook maar 1 MCN met Belgische bevoegdheid. Zal het hem eens vragen als ik hem spreek morgen | |
Brembo | woensdag 20 juni 2012 @ 22:14 |
Vraag mij altijd af, zit er een sleutel bij zo'n locomotief? | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:15 |
Ja Die staat er niet op, maar zit er wel. Zonder sleutel kan je niet gaan rijden! | |
dennistd | woensdag 20 juni 2012 @ 22:15 |
Mooie uitleg, monopoly Heb hem ook in de OP gezet | |
Dr_Flash | woensdag 20 juni 2012 @ 22:15 |
Godverdomme nog Wordt er eens gereld hier, MIS IK HET | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:16 |
Tof Thanks! | |
b2py | woensdag 20 juni 2012 @ 22:16 |
haha | |
Peterselieman | woensdag 20 juni 2012 @ 22:16 |
moeten we opnieuw rellen? | |
V2 | woensdag 20 juni 2012 @ 22:16 |
Hm, dat wordt nog lastig trainjacken dan | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:25 |
Toffe uitleg Mono Moet je ook echt schakelen, of heb je alleen notch (weet even geen vertaling) 1-8? Ga je de volgende stageperiode weer bij Rtb? [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2012 22:27:06 ] | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:27 |
Schakelen gaat automatisch. Ik zet zelf de tractie op de goede stand. Ik moet dan wel rekening houden met het aantal RPM uiteraard. Nee, volgende stageperiode wil ik bij een Infra bedrijf. Heel misschien reizigers, maar dan alleen bij NS. | |
V2 | woensdag 20 juni 2012 @ 22:30 |
Maar, wat regel je nou exact met die standen 1-8? Direct de snelheid (dwz, '4' is altijd één vaste snelheid)? Hoeveelheid amperage naar de elektromotoren? En, indien het laatste, hoe kan het dan dat je meer van de generator vraagt dan dat hij kan leveren? | |
Guppy | woensdag 20 juni 2012 @ 22:31 |
Ik wil nog wel even iets over stretchers vragen hoor | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:31 |
Het heeft nooit een exacte snelheid bij een bepaalde stand. Het is afhankelijk van je lengte, gewicht, gewicht lading etc. Als je bijvoorbeeld voor een rood sein staat en je krijgt groen. Dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk op je maximale snelheid komen om lekker door te rijden. Dus je gaat spelen met je tractie. Zorgen dat je net-niet in het rood komt met je aantal RPM. | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:34 |
Hoe zorg je daar dan voor? Ik neem aan dat als de motor automatisch schakelt dat ook het aantal rpm beinvloed. | |
V2 | woensdag 20 juni 2012 @ 22:34 |
Hmhm, dat snap ik Maar, wat ik dus eigenlijk wil weten (en kan me voorstellen dat dat veel te technisch is hoor ) is wat er nou exact geregeld wordt met die standen. Bij een auto regel je de hoeveelheid lucht en daardoor brandstof (bij benzine dan), en als je dus teveel geeft, kan hij in het rood komen. Ik neem aan dat je bij een DE-trein 'iets' regelt in het elektrische, en dat het toerental van de dieselmotor geregeld wordt op zodanige manier dat de spanning constant blijft. Hmm nu ik het type bedenk ik me dat je misschien wel de spanning regelt met die hendel, dwz, de stand van de governor van de diesel. Dat verklaart meteen hoe je kunt overvragen, want als je bij teveel last een hoge spanning wil wordt het amperage zo hoog dat de diesel in het rood komt. Ok, denk dat ik het dan al wel snap of klopt er geen flikker van van wat ik zeg? | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:35 |
Wat is infra? | |
V2 | woensdag 20 juni 2012 @ 22:36 |
Infrastructuur, dus de sporen en de bovenleiding enzo | |
Peterselieman | woensdag 20 juni 2012 @ 22:37 |
infrastructuur. In dit geval bij een bedrijf als BAM of Strukton dat onderhoud aan zowel de onder- als bovenbouw van het spoor pleegt. | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:37 |
Ja, die schiet dan heel even omhoog, maar zakt daarna direct weer, net als met autorijden Ik ben niet zo technisch ingesteld Maar ik denk dat je iets te moeilijk denkt. De motor draait net als bij een auto gewoon stationair, en als je tractie geeft dan laat je hem harder draaien. De motor merkt dan dat hij teveel toeren gaat maken, en hij kan dan schakelen naar een hogere versnelling. Dan kan hij de energie lekker kwijt, en dan schieten je toeren flink omlaag. Maar ik zal eens vragen aan mijn leraar vrijdag of hij iets heeft waar het wat meer technisch staat uitgelegd | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:38 |
Ik rijd nog geen auto [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2012 22:40:21 ] | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:41 |
Waarom wil je infra gaan doen Mono? Lijkt het je leuker dan goederen, of zodat je ook de andere aspecten van het vak leert kennen? | |
Dr_Flash | woensdag 20 juni 2012 @ 22:43 |
Nee. Gezapig zootje hier | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:43 |
Meer het laatste. Goederen is best gaaf, veel wagenmeester eigenschappen wat ik ook leuk vind. Bij de infra ook een kans om mijn technische kennis van wissels, bovenleiding, opbouw van rails etc kan "pimpen" | |
V2 | woensdag 20 juni 2012 @ 22:43 |
Oh, wacht! Is een Class66 wel een DE-loc, of is het stiekem een DH? Want dat verandert de zaak natuurlijk | |
b2py | woensdag 20 juni 2012 @ 22:44 |
Je zal weinig technische kennis krijgen hoor. Daarvoor is het veel te veel, meer de basis functies en aspecten van iets maar technisch inhoudelijk weinig. (Tenzij de uitvoering ingaat of installatie deskundige wordt) | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:44 |
Volgens mij DH. | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:45 |
Dat is ook wel zo natuurlijk ja. Maar juist die basis, met een beetje extra, en vooral ook het inzicht over hoe nou precies de aanleg gaat etc , is een mooie mogelijkheid | |
Peterselieman | woensdag 20 juni 2012 @ 22:45 |
helaas ga je niet door voor de koelkast. Het is net zoals veel andere locs DE | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:46 |
DE volgens wiki. | |
b2py | woensdag 20 juni 2012 @ 22:46 |
Je zal ontzetten veel leren, hoe lang wil je dan bij een infra bedrijf stageren? Op welke afdeling? | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:47 |
Dit bevestigd maar weer dat ik amper technische kennis heb Heeft mij altijd al parten gespeeld. Misschien wel goed om me daar wat meer in te gaan verdiepen komend schooljaar hahahaa | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:48 |
Ik heb 2 keer 10 weken stage periode. Klasgenoot zat bij Strukton afgelopen stage periode. En het is hem goed bevallen. Hij reed mee op de loc, en zelf ook rijden. Meer de grote machine's bij buitendienststellingen. | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:52 |
Wat wil je uiteindelijk gaan doen Mono? | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 22:55 |
Nog geen idee. Ik wil tijdens de opleiding zoveel mogelijk zien en doen, en als ik mijn diploma heb zie ik het wel. Infra klinkt nu wel best leuk, en de verdiensten zijn ook niet verkeerd. Maar voor hetzelfde geld ga ik na mijn studie een half jaartje in Amerika aan de slag of Duitsland. Wie weet.... | |
b2py | woensdag 20 juni 2012 @ 22:58 |
op die manier infra, ik was vergeten dat je natuurlijk mcn ging worden Je kan je er bijvoorbeeld over verbazen dat wij in nederland 4 verschillende spoorstaven gebruiken op het spoor | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 23:00 |
Hoe verschillend? Als in maat, vorm etc. | |
James1988 | woensdag 20 juni 2012 @ 23:00 |
Thanks voor de foto's en de uitleg, Monopoly | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 23:03 |
Geen probleem! Zal het volgende stage periode wat vaker proberen | |
Peterselieman | woensdag 20 juni 2012 @ 23:06 |
jup. Zie dit documentje: http://www.kranequip.co.nz/Railway%20Profiles.pdf en http://nl.wikipedia.org/wiki/Railprofiel | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 23:06 |
In hoeverre verschilt de bediening van een Class '66 met een Traxx 186 serie? | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 23:10 |
Veel. Bij Traxx rijdt je echt elektrisch, met meer dingen rekening te houden, vooral kijken naar de aandrijvingen, vooral als het wat gladder is. Ik vind diesel rijden echt 10 keer fijner dan electrisch! Maar dat is in het goederen wat ik zelf heb ervaren. Ik denk dat een NS passagierstrein met elektra rijdt als een tierelier. Maar passagiers vervoeren is wat anders als 2.7 miljoen kilo aan containers ofzo. | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 23:13 |
Heb je ook nog andere knopjes, hendeltjes en schakelaars? | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 23:19 |
Een hoop ja Maar dit waren wel de belangrijkste | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 23:19 |
Dat leer ik wel over 3 jaar | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 23:21 |
Waarom doe je eigenlijk nog VWO als je al echt zeker weet dat je MCN wilt worden? Als je de opleiding MCN volledig bevoegd hebt gehaald kan je zo doorstromen in HBO, mocht je nog iets anders willen | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 23:32 |
Omdat ik dat eerst af wil maken. Ik zou nu ook al aan de opleiding kunnen beginnen, maar mocht ik nog iets anders willen kan ik dat alsnog doen. | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 23:33 |
En ik denk ook dat mijn ouders niet blij gaan zijn als ik nu stop met vwo, naar Rotterdam verhuis en dan aan die opleiding begin | |
#ANONIEM | woensdag 20 juni 2012 @ 23:35 |
Ja dat is ook wel logisch | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 00:01 |
In dat geval zou ik je afraden om nogeens hard om mij te lachen. | |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 00:16 |
Het zal aan mij liggen, maar ik snap het niet helemaal. Wat ik er van maak is dat jij dat dus wel hebt gedaan? [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2012 00:19:05 ] | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 00:34 |
Jij moest hier heel hard om mij lachen. En nu ga je gewoon stoppen met VWO. Hmm. Da's lef. Gast, maak gewoon even je school af okee. In je eigen belang. Niet omdat je daarna om mij kunt lachen, want dat punt ligt nog wel een eindje verderop. Maar gewoon, dat je ZELF eens iets bereikt in plaats van dat je steeds maar tijd verliest met om anderen te lachen. | |
Tha_T | donderdag 21 juni 2012 @ 00:54 |
I see what you did there | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 00:56 |
Bedoel je ook echt iets? Of zeg je van "laat ook maar"? | |
Oom_Agent | donderdag 21 juni 2012 @ 01:04 |
Ach, als er morgen door het onweer ergens een seinstoring is kom je toch nog thuis door de nieuwe vervoersmethode van NS. | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 01:10 |
Hihi haha domo vla dat is een foto uit 1993 of zo | |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 01:10 |
Heel veel oud mat gaat tegenwoordig toch richting Chili enzo ? | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 01:13 |
Polen, Slowakije ook | |
Bitlord | donderdag 21 juni 2012 @ 01:59 |
Benieuwd wat er volgend jaar met DM90 gebeurt. Er zijn er 52/53, maar er zijn er maar enkele nodig voor Enschede-Zwolle-Kampen. | |
zhe-devilll | donderdag 21 juni 2012 @ 02:18 |
De trein? Wacht...kaart kopen welke en waar? Wie wil er nog met de trein? Hoezo | |
Bitlord | donderdag 21 juni 2012 @ 02:46 |
Huh? | |
Rafeiro | donderdag 21 juni 2012 @ 03:56 |
Mono, u spoort niet, desondanks wilt u bij de spoorwegen "iets gaan doen". Mijn Yankees petje, ik neem hem af . Leuke post en leuk om wat te zien uit de cabine. Daar kom je immers niet vaak:P | |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 04:01 |
Ik voel mij vereerd. Je moet hier wat vaker komen buurten zou ik zeggen Komen soms echt toffe foto's voorbij. Leerzaam en interessant | |
Rafeiro | donderdag 21 juni 2012 @ 04:07 |
Is er eigenlijk al eens wat gedaan met de VSM? Heb je ooit al zo iets gereden? | |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 04:11 |
Ik heb als kleine jongen ooit eens in Duitsland ergens in een stoomtrein gezeten. Nog nooit zoiets gereden. Een klasgenoot van mij werkt als machinist (beperkt bevoegd) bij de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij. Ga deze zomer een dagje mee lopen bij ze. Ben heel benieuwd hoe dat is. | |
Rafeiro | donderdag 21 juni 2012 @ 04:14 |
Ken een vrijwilliger bij de VSM al weet ik niet of ik het nummer/mail adres nog heb. Maar wil als ik dat kan vinden best een balletje voor je opgooien. | |
Rafeiro | donderdag 21 juni 2012 @ 04:15 |
VSM is de enige die een eigen traject heeft dacht ik. | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 06:45 |
en dan heb je ook nog verschillende kwaliteiten. Uic 54 kent 4 verschillende kwaliteiten. Wel leuk hoor, zo'n railpro catalogus. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 21 juni 2012 @ 07:05 |
De STAR heeft ook zijn eigen traject. Is daar zelfs eigenaar van. | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 07:31 |
Museumstoomtram hoorn - medemblik ook | |
ziggyziggyziggy | donderdag 21 juni 2012 @ 08:35 |
Trams. | |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 08:40 |
Ik heb nooit gezegd dat ik dat ga doen, natuurlijk maak ik eerst school af.
| |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 08:41 |
Metro | |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 08:43 |
Speaking of de metro, waarom liggen er in Londen eigenlijk 4 spoorstaven? | |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 08:44 |
Vroeger gebruikten ze de middelste rail voor de koets. De paarden konden er dan mooi naast lopen | |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 08:50 |
Ik heb het even opgezocht: de linker en de middelste zijn voor de stroom. Toen ik daar was dacht ik dat het vroeger gebruikt werd voor ander materieel. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 21 juni 2012 @ 09:12 |
Twee om op te rijden en twee voor de stroomvoorziening. | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 09:27 |
SP vraagt wie gasincident Oss betaalt OSS/DEN HAAG - SP-Tweede Kamerlid Paulus Jansen vraagt minister Schultz wie opdraait voor de kosten die dinsdag zijn gemaakt bij aanpak van de lekkende ketelwagen op het NS-station in Oss. Hij had op de dag van het incident al gemeld dat hij met Kamervragen zou komen. Het alarm over het gaslek was gegeven door een machinist druppels had gezien bij de afsluiter van een ketelwagen met zeer brandgevaarlijke stof. De hulpdiensten zetten station en omgeving een uur lang af, Prorail en NS legden het treinverkeer tussen Den Bosch en Nijmegen lam. SP'er Jansen (SP) vraagt de minister en staatsecretaris van Infrastructuur en Milieu of de goederentrein onderweg was van Rotterdam naar Duitsland. Als dat zo was, waarom was dan de Betuweroute niet gebruikt? Jansen wil weten welke exacte route nu is gevolgd en hoe vaak het afgelopen jaar treinverkeer is verstoord en stations moesten worden ontruimd wegens incidenten bij het transport van gevaarlijke stoffen. "In hoeveel gevallen was er sprake van loos alarm", vraagt het Kamerlid die ook benieuwd is of de veroorzaker standaard aansprakelijk wordt gesteld voor de directe en indirecte schade. En wie betaalt als dat niet het geval is. Of de minister aanleiding om de procedures rond melding en afhandeling van incidenten aan te passen. Tot slot merkt Jansen op of het ministerie in de incidenten aanleidng ziet om de preventieve controle op naleving van veiligheidsvoorschriften bij vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor aan te scherpen. Bron Wat een mierenneuker zeg.. Meneer woont zeker in Oss? | |
ziggyziggyziggy | donderdag 21 juni 2012 @ 09:50 |
Roemer komt toch uit die buurt? | |
V2 | donderdag 21 juni 2012 @ 09:53 |
Nee, Marijnissen, toch? Echt, zo vermoeiend. Eerst de boel privatiseren, en je dan ineens gaan bemoeien met wat de beste route voor een goederentrein is.... | |
dennistd | donderdag 21 juni 2012 @ 10:34 |
Dat moet al wel een vrij oude foto zijn, is nog materieel van de NCS (dat staat er tenminste op): http://nl.wikipedia.org/w(...)poorweg-Maatschappij | |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 10:34 |
Ik moet de partijprogramma's nog even doorlezen van alle partijen. Ik stem meestal VVD, maar nu is de spoorsector wel belangrijk omdat ik daar carriere ga maken over een jaar. Toch wel daarop mijn keuze laten beïnvloeden. | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 10:36 |
Treinen rijden toch wel, tis alleen de vervoerder die dan verandert. | |
Duvel | donderdag 21 juni 2012 @ 11:00 |
Klopt, de spoorstaven worden daar niet gebruikt als retour. | |
bork | donderdag 21 juni 2012 @ 11:05 |
Trammetjes zijn helemaal ok (en vaak ook nog lief en schattig) | |
ReisT | donderdag 21 juni 2012 @ 11:40 |
Waarom eigenlijk niet, vraag ik me dan af? | |
Duvel | donderdag 21 juni 2012 @ 11:55 |
Vanwege elektromagnetische beïnvloeding van Greenwich Observatory, en het voorkomen van zwerfstromen. | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 12:04 |
Klinkt goed. Maar hoe wordt dat in deze opstelling wel bereikt en met de rijrail als retourrail niet, eigenlijk? | |
Duvel | donderdag 21 juni 2012 @ 12:25 |
Iets met symmetrie geloof ik. En door de min ook geïsoleerd op te stellen, voorkom je dat een deel van de stroom door de grond/tunnel gaat lopen en daar irritant gaat lopen doen. Als alternatief zou je de spoorstaven op isolatoren kunnen zetten, maar dat is minder praktisch. | |
Sandrvich | donderdag 21 juni 2012 @ 12:39 |
In het kader "Originele films"... | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 12:42 |
Goeie titel. Denk ik. | |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 12:43 |
Het is "Метро. Тизер к фильму '2012'. HD" | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 12:45 |
Metro, teaser bij de film "2012", dus | |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 12:48 |
JIj spreekt Russisch? | |
V2 | donderdag 21 juni 2012 @ 12:53 |
Als je wat Cyrillisch kunt lezen is 't nogal simpel. "Metro. Tizer k filmij '2012'" | |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 12:57 |
Wij krijgen helaas geen Russisch op school, noch kan ik cyrillisch lezen. | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 12:58 |
Filmu Een beetje | |
Duvel | donderdag 21 juni 2012 @ 13:13 |
Leuk ook, dat fonetisch vertaalde "teaser". | |
ArnosL | donderdag 21 juni 2012 @ 13:17 |
Wat is er aan de hand tussen Hengelo en Enschede? Er rijden geen treinen door beperkingen op last van de politie. Wat betekent zo'n melding? | |
ReisT | donderdag 21 juni 2012 @ 13:17 |
Klinkt niet erg logisch, daar rijdt toch helemaal geen Underground in de buurt? Wel gewone treinen met derde rail. Maar die hebben geen aparte rail voor retourstroom. | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 13:26 |
vorige keer hadden ze een bom gevonden | |
ArnosL | donderdag 21 juni 2012 @ 13:29 |
Er rijden nog wel DM90's, alleen de SGMM's liggen eruit. Lijkt me dat ze met een mogelijk gevonden bom alle treinverkeer wel stil leggen Het duurt ook maar tot half 3. Ach, de oorzaak komt vanzelf wel een keer naar buiten. | |
WhiteJoker | donderdag 21 juni 2012 @ 13:48 |
Dit is wel een interessant stukje: London Underground Infrastructure Het gaat dus niet om de Greenwich Observatory, maar omdat een groot gedeelte van de tunnels nog van cast iron is en dit anders gaat corroderen door electrolysis. | |
greavy | donderdag 21 juni 2012 @ 13:51 |
Is van de recentste MAT-afvoer uit de Dijksgracht naar de sloper ... Graffitigekalk zegt niets | |
greavy | donderdag 21 juni 2012 @ 14:01 |
'Blik op Nieuws' hoopt weer nieuws te hebben NEEEE. Er staan op 3 plekken (Utrecht, Tilburg en Hoofddorp) locomotieven. Ze gaan niet met elke trein meerijden. ZUCHT. | |
greavy | donderdag 21 juni 2012 @ 14:02 |
Gaslukt bij de Waarbekenweg, Hengelo. Treinverkeer was stilgelegd. | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 14:03 |
Met het slechte weer mee rijden, nee nou wordtie mooi Denkt zo iemand überhaupt na over wat ie schrijft? | |
James1988 | donderdag 21 juni 2012 @ 14:08 |
Zodat het de volgende keer dat er een Fyra strandt op de HSL geen 2,5 uur hoeft te duren voordat er ook maar een dieselloc bij die trein in de buurt komt? Men gaat het eindelijk leren? | |
greavy | donderdag 21 juni 2012 @ 14:12 |
Hoofddorp Opstel zou een loc van Schenker moeten staan, inderdaad. Maar nu heeft Amsterdam niks, en DBS mag alsnog niet door de Schipholtunnel. | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 14:13 |
Tenzij het sneeuwt in Kerkrade en die loc net "met het slechte weer meegereden is" natuurlijk | |
Linkse_Boomknuffelaar | donderdag 21 juni 2012 @ 14:16 |
Groenlinks en de SP zijn bij uitstek meer-rail-partijen en de-trein-is-erg-fijn-partijen. VVD wil het liefst alle nog in gebruik zijnde railverbindingen ombouwen tot autowegen. ChristenUnie is ook redelijk pro-rails (maar uiteraard niet op den Dag des Heeren, dus alleen maandag t/m zaterdag ). Rechts is helaas nogal anti-trein en anti-OV in het algemeen. Er was ooit een GroenRechts en PMR (Partij voor Milieu en Recht), maar die doen niet mee met de verkiezingen en hebben nooit meer dan iets van 300 stemmen weten te halen. Spijtig, want ook al ben ik niet rechts, ook voor rechtse mensen zou er een milieuvriendelijk alternatief moeten zijn. | |
greavy | donderdag 21 juni 2012 @ 14:25 |
De NS CO2 vergelijker. Vergelijking maken van je treinreis tegenover dezelfde rit met de auto. Maar op welke gegevens is het gebaseerd, kloppen de gegevens, en is het echt betrouwbaar? En heeft het een echte toegevoegde waarde voor de gemiddelde treinreiziger? Een dagelijkse automobilist die al jaren files trotseert, zal hierdoor niet snel omschakelen. | |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 14:28 |
Waarom regelt men dan niet dat een noodloc wel door de Schipholtunnel mag? Werktreinen en videoschouwtreinen met dieseltractie mogen er immers ook wel doorheen. [Edit:] Evenals een sleeploc voor een trein die in de Schipholtunnel zelf pech krijgt. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2012 14:33:44 ] | |
ArnosL | donderdag 21 juni 2012 @ 14:29 |
Voor de automobilist kunnen ze beter een reistijd en kostenvegelijker maken. Als die in het voordeel van de trein is, zal die eerder gekozen worden. | |
greavy | donderdag 21 juni 2012 @ 14:35 |
Dieseltreinen mogen er gewoonweg niet doorheen van Schiphol. De dieselwalmen willen ze niet op Plaza hebben. Hoe het met werktreintjes en VST's zit, weet ik niet. Is niet alleen maar een besluit van ProRail, maar Schiphol ook. ProRail wil wel, maar Schiphol niet. | |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 14:38 |
Volgens de officiële regels van ProRail omtrent de schipholtunnel mag het in de omstandigheden die ik noemde wel. | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 14:40 |
De bewuste defecte brug nabij Amsterdam Centraal waardoor de Fyra een uurdienst heeft en de benelux niet rijdt tussen Amsterdam Centraal en Schiphol. Thalys met een aparte koppelingpakking. (Hoe heet zo'n ding officieel?) Thalys 4539 wacht op wat komen gaat, de ICE die op spoor 2b gaat vertrekt in enkele minuten richting Utrecht en Duitsland. ICE "Dusseldorf" vertrekt bijna richting Utrecht en Duitsland. Plaatjes zijn met mobiel geschoten, dus niet opperbeste kwaliteit. | |
greavy | donderdag 21 juni 2012 @ 14:41 |
Gewoon een deurtje van de TGV, die niet geschilderd/bestickerd is. Zal vast een schadegevalletje geweest zijn, rijdt al tijdje zo rond. Verder niks aparts met de koppeling hoor. | |
daanski82 | donderdag 21 juni 2012 @ 14:41 |
Er ontwikkeld zich nu een leuk frondje nabij Lyon ;-) die onze kant op komt :-p http://members.home.nl/tianwa/noni/journaal/regenenonweer.html | |
greavy | donderdag 21 juni 2012 @ 14:45 |
In de Netverklaring 2013 staat inderdaad: Maar eventjes zo'n diesel er doorheen sturen mag niet. Ik weet dat overdag daar geen diesel doorheen mag, en alleen 's nachts. En als je er met diesel doorheen rijdt, mag je langs de perrons geen tractie geven en dergelijke. | |
Duvel | donderdag 21 juni 2012 @ 15:12 |
Dan zal ik mijn bron daar eens op aanspreken, hij is alleen met pensioen. Dat van die zwerfstromen klopt dus wel! | |
Duvel | donderdag 21 juni 2012 @ 15:13 |
Die wiki-pagina is trouwens niet accuraat: bij gelijkstroomsystemen zijn de running rails, indien ze voor retour worden gebruikt, per definitie NIET geaard, juist om corrosie-problemen te voorkomen. | |
ReisT | donderdag 21 juni 2012 @ 15:23 |
Alleen al de afstand klopt niet, met de trein leg je vaak een langere afstand af dan met de auto. Groningen-Maastricht is per trein 371 km (via Utrecht) maar de kortste route over de snelweg is 330. In jouw quote staat dat goederenvervoer niet door die tunnel mag. Een dieselloc met Fyra-rijtuigen erachter is toch geen goederentrein? | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 15:26 |
Wanneer komt er dan een dieselloc met fyra-rijtuigen door de schipholtunnel? | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 15:27 |
Ja, en een appel is wel een appel en een peer niet. Groningen - Zwolle - Deventer - Zwaaien naar ome Fles - Nijmegen - Roermond - Maastricht is 332 uit mijn hoofd Maar okee, dat is waarschijnlijk niet de gebruikte reisroute Overigens lijkt me dat de schommelingen in reizigersbezetting (van zowel trein als auto) een veel grotere invloed hebben op de verschillen, dan deze paar kilometers meer of minder [ Bericht 4% gewijzigd door Dr_Flash op 21-06-2012 15:40:05 ] | |
Fiorano | donderdag 21 juni 2012 @ 15:29 |
Is dat van deur tot deur vergeleken? | |
Ireyon | donderdag 21 juni 2012 @ 15:43 |
Dan nog is de trein vaak wel behoorlijk om hoor.. Tilburg - Eindhoven via Boxtel, Breda - Utrecht via Rotterdam of Den Bosch, om nog maar te zwijgen over Noordelijke routes als Den Helder - Leeuwarden. | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 15:46 |
Alle spitsversterkers op de lijn Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum en Rotterdam Centraal - Goude Goverwelle lijken geschrapt. Vanwege het aanstormde noodweer wat er nog niet is? | |
ReisT | donderdag 21 juni 2012 @ 16:29 |
Dat is wat er zou gebeuren als de stroom uitvalt en je een gestrande Fyra zou wegslepen met een dieselloc. Dat bedoel ik dus, NS geeft een reisadvies voor de snelste route maar berekent daarbij de uitstoot voor de kortste route. Beetje gek dus. Ik zou overigens denken dat je tussen Nijmegen en Roermond wat meer CO2 uitstoot? Daar hebben ze vast ook geen rekening mee gehouden. | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 16:33 |
Mja, typisch gevalletje "How to lie with numbers" dus | |
James1988 | donderdag 21 juni 2012 @ 16:34 |
Wat ik ook wel mooi vind is dat er "Lees meer over groen reizen met NS" staat als je iets opvraagt over een Veolia-traject. | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 16:46 |
Overigens moeten we niet zeuren over de NS, want de Zweden maken het heleMAAL bont met hun vergelijking: Bron: Pagina 16 van dit documentje | |
V2 | donderdag 21 juni 2012 @ 16:47 |
Zweden heeft relatief veel CO2-vrije elektriciteit he, door waterkracht en kerncentrales. Dus die 0.001 zou zomaar kunnen kloppen. | |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 16:49 |
En ik denk dat ze daarbij rekening houden met een propvolle trein. | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 16:52 |
Jawel, maar dan is het niet representatief voor het hele land, want er rijdt ook nog zat dieselgeweld rond daar. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 21 juni 2012 @ 16:56 |
Ik denk dat het wel aardig staat toegelicht in de tekst die verder in die brochure staat. Ze vergelijken 1 rit van 1 x2000whatever-trein met 1 vlucht van 1 vliegtuig over dezelfde afstand. | |
Peterselieman | donderdag 21 juni 2012 @ 17:19 |
terzijde lijkt me, maar wat dan? Geen idee | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 17:21 |
NS is al flink aan het opheffen. IC's Nijmegen - schiphol eruit tussen Nijmegen en Utrecht. IC Eindhoven - Schiphol eruit tussen Eindhoven - Utrecht. (Alleen in genoemde richting momenteel) Versterking Amersfoort - Deventer rijdt niet, en in loop van avond Utrecht - Deventer er helemaal uit voor de 2800 (Rotterdam Centraal - Amersfoort (- Deventer)) | |
Peterselieman | donderdag 21 juni 2012 @ 17:23 |
betere afzuiginstallatie aanleggen | |
Duvel | donderdag 21 juni 2012 @ 17:30 |
Dampen komen in de aankomsthal terecht, daar zal het ze wel om te doen zijn? | |
lyolyrc | donderdag 21 juni 2012 @ 17:30 |
Wat een flauwekul om dat nu al te doen. Het is stralend weer in Eindhoven en de buien bereiken net de zuidgrens van België. | |
Peterselieman | donderdag 21 juni 2012 @ 17:32 |
jup, maar met betere afzuiging zou je dat grotendeels moeten kunnen voorkomen Het gaat bovendien niet om veel dieseltreinen die er door moeten, maar alleen in 'noodgevallen' | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 17:34 |
Vanaf ~18:30 wordt de treinserie Rotterdam - Amersfoort - Deventer volledig geschrapt. | |
greavy | donderdag 21 juni 2012 @ 17:35 |
Ik had Zwijndrecht-Leeuwarden genomen, en inderdaad, de afstand klopt ook niet. Dat staat er idd niet, maar een dieselloc behoort in veel gevallen tot de goederenvloot. En ergens zullen vast aanvullende voorwaarden staan over dieselmaterieel in die tunnel. | |
greavy | donderdag 21 juni 2012 @ 17:37 |
De NSFS-stellen gaan terug naar NSFS, en de rest wordt aan de kant gezet, en ter koop/lease aangeboden. | |
James1988 | donderdag 21 juni 2012 @ 17:55 |
Wat een ambitieloze actie weer van NS. Treinen schrappen omdat het misschien wel gaat onweren. En dáár moet de natie nou op kunnen bouwen als het aankomt op vervoer? | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 17:55 |
Verwachte weersomstandigheden regio Rotterdam Van en naar Rotterdam Centraal moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten en uitval van treinen. Door verwachte weersomstandigheden rijden er van en naar Rotterdam Centraal minder treinen. Prognose: *Naar verwachting tot 22:00 uur. Verwachte weersomstandigheden regio Schiphol Van en naar Schiphol moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten en uitval van treinen. Door verwachte weersomstandigheden rijden er van en naar Schiphol minder treinen. Prognose: *Naar verwachting tot 22:00 uur. Verwachte weersomstandigheden regio Den Haag Van en naar Den Haag Centraal moeten reizigers rekening houden met uitval van treinen en een vertraging van 15 tot 30 minuten. Door verwachte weersomstandigheden rijden er van en naar Den Haag Centraal minder treinen. Prognose: *Naar verwachting tot 22:00 uur. Verwachte weersomstandigheden regio Utrecht Van en naar Utrecht Centraal moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten en uitval van treinen. Door verwachte weersomstandigheden rijden er van en naar Utrecht Centraal minder treinen. Prognose: *Naar verwachting tot 22:00 uur. http://prorail.nl/storing(...)enwerkzaamheden.aspx | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 18:00 |
Bespottelijk inderdaad. Moet je nagaan als het leger zo zou werken. | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 18:04 |
http://www.b-rail.be/nat/N/timetables/him/disturbance.php Daar maar eens even in de gaten houden wat er gebeurt als je gewoon PROBEERT te doen waar je voor betaald wordt. | |
Mr_Klaasje | donderdag 21 juni 2012 @ 18:08 |
Heeft iemand hier al van de TGV Lille - Amsterdam gehoord? | |
James1988 | donderdag 21 juni 2012 @ 18:08 |
En Schultz vindt het nog goed ook Volgens mij heb ik het daar al eens over gehad | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 18:15 |
"Wegens verwachte warmte en daarmee gepaard gaand smeltend asfalt gaat Rijkswaterstaat de komende 6 uur de A1, A2, A4, A9, A12, A27 en A50 afsluiten. Onze excuses voor het ongemak " Kijken wat er DAN gebeurt hmm | |
Mr_Klaasje | donderdag 21 juni 2012 @ 18:18 |
Dan is het eerder: Gaan we preventief de linker rijstrook afsluiten zodat er een extra vluchtstrook beschikbaar is. | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 18:22 |
Wedden dat het achteraf allemaal reuze meevalt en al die maatregelen niet nodig geweest waren? Was vorig jaar ook. 28 juni was dat. Lafbekkerij iedere keer | |
Mr_Klaasje | donderdag 21 juni 2012 @ 18:23 |
Aah :-) dan was het toch hier. | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 18:26 |
Ik heb nog geen smsje van NS gehad vanwege het verwachte noodweer.. | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 18:29 |
De SMS-jes server is ook preventief geschrapt vanwege de verwachte weersomstandigheden | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 18:30 |
En wat zeggen de Belgische spoorwegen? Twee storingkjes rondom Brussel, van vanochtend, werkzaamheden bij Mechelen, al sinds drie weken, en een aanrijding met een persoon in Nederland van een beneluxtrein. Alles rijdt gewoon. Lafbekken. | |
James1988 | donderdag 21 juni 2012 @ 18:31 |
Daarom heb ik maar eens nagevraagd hoe de Belgen omgaan met "extreem weer". | |
Peter | donderdag 21 juni 2012 @ 18:31 |
Die met de plusjes er op ziet er veel enger uit | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 18:31 |
Ik vind het ook pauper hoor! Ik had ze getweet maar geen reactie op gehad helaas.. | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 18:32 |
Wel netjes blijven, asfalt weglaten he | |
James1988 | donderdag 21 juni 2012 @ 18:32 |
Waarom? Ik lieg toch niet? | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 18:33 |
Dat ben ik met je eens, maar toch is het niet zo netjes. Vind ik persoonlijk dan. | |
James1988 | donderdag 21 juni 2012 @ 18:34 |
Maar de manier waarop Schultz steeds in de bek van de reiziger schijt is ook niet zo netjes. Vind ik persoonlijk dan. Maar ik heb mijn bericht aldaar ietsjes aangepast. | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 18:35 |
Jawel, zo heet ze gewoon niet | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 18:35 |
Zie het, netjes Verder deel ik volledig je mening hoor dat het een asfaltkoe is | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 18:43 |
Treinreiziger is er in ieder geval live bij! Ben benieuwd of die met snelle info komt, zal die een kort lijntje hebben naar NS/ProRail? | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 18:57 |
Toch de meerijd actie: 18:50 uur: NS heeft negentig bussen achter de hand voor het geval het treinverkeer door verwacht slecht weer stil komt te liggen. De bussen, die op diverse plaatsen in de zuidelijke provincies staan, zullen meerijden met het onweersfront dat vanuit het zuidwesten naar het noordoosten van het land trekt. http://www.treinreiziger.(...)acht_noodweer-144448 | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 18:58 |
Nou jongens, fijn jullie gekend te hebben, De Dag Des Oordeels is aangebroken zo te zien | |
ReisT | donderdag 21 juni 2012 @ 20:11 |
Wat lees ik nu weer voor gelul op http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/actualiteiten/blauwe-regel.htmlDat front hang nu net pas boven het zuiden van het land, dus niet drie uur al geleden toen ze treinen gingen opheffen... | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 20:26 |
Dat stond er gister ook al op | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 20:36 |
Het is raak. Delft - Schiedam eruit tot einde dienst. 3x raden waar NS niet gesneden heeft | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 20:39 |
Volgende keer maar overal snijden dan? WANT STEL JE VOOR | |
Guppy | donderdag 21 juni 2012 @ 20:41 |
Oh noes!! | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 21:05 |
Het is alweer voorbij, en het heeft hier rondom Alkmaar alleen maar keihard geregend.. | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 21:07 |
Hier zelfs dat niet | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 21:07 |
Volgens buienradar is deventer nog aan de beurt | |
Guppy | donderdag 21 juni 2012 @ 21:09 |
Hier ook alleen wat water. Nep-noodweer | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 21:13 |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 21:46 |
Treindienst Schiedam - Delft wordt weer hervat! | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 21:46 |
Dit noodweer vertoont grote overeenkomsten met het kapsel van Cristiano Ronaldo. In theorie is het ENORM BOEIEND, in de praktijk totaal niet. | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 21:47 |
Verandert het weer ook iedere 45 minuten? | |
b2py | donderdag 21 juni 2012 @ 21:55 |
Als donderslag bij heldere hemel begint het hier alsnog te onweren! | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 22:28 |
Nou, was dit nou dat Apocalyptische Noodweer waarvoor 8 complete treinseries opgeheven moesten worden? Laat alsjeblieft de DB de boel overnemen of zo, dit slaat echt totally nergens op. | |
James1988 | donderdag 21 juni 2012 @ 22:31 |
Mee eens. Maar voordat de DB of de SBB hier de boel over kan nemen mag je eerst wel heel politiek Den Haag weg gaan jagen. Want daar is men heilig overtuigd van het feit dat NS het beste spoorbedrijf ter wereld is - aldus NS. De NS is niet slecht, dat zeker niet. Maar met dit lafbekkerige gefaal van epische proporties laten ze wel zien dat je ze niet helemaal serieus kunt nemen, als je het mij vraagt. | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 22:34 |
Nou, mogen ze mij gaan uitleggen wat hier zo goed aan zou zijn, want dit is gewoon kut met peren. | |
Peterselieman | donderdag 21 juni 2012 @ 22:34 |
WC Eend-idee. Op zich doet de NS het heus niet slecht, alleen ze worden in de huidige concessie niet echt uitgedaagd om het beter te doen, wat jammer is. | |
James1988 | donderdag 21 juni 2012 @ 22:36 |
Aan dit gefaal van vandaag is natuurlijk niks goed, net als dat het wintergefaal dat nergens op slaat. Klopt, dat is het probleem. NS wordt niet hard afgerekend op prestaties (zie wederom het winterdrama, waar meer dan de helft van de geschrapte treinen niet eens meetelt voor de punctualiteit!) en de minister heeft helemaal een laissez-faire-mentaliteit. | |
Kentekenplaat | donderdag 21 juni 2012 @ 22:37 |
Volgens mij zie ik in die grijze auto een Peugeot 206 en die waren er nog niet in 1993. De camera waarmee de foto gemaakt is lijkt inderdaad wel uit 1993. | |
Surveillance-Fiets | donderdag 21 juni 2012 @ 22:38 |
Het blijft te grappig... Treinen uit de dienst halen omdat ze wellicht uit kunnen vallen. | |
Yreal | donderdag 21 juni 2012 @ 22:44 |
DDZ is helemaal goedgekeurd trouwens. Ik heb vanmiddag heerlijk op die banken liggen slapen | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 22:49 |
Nee. En een buitje regen is toch wel de minste "uitdaging" om gewoon je werk t e blijven doen als het een beetje tegen zit. Maar niets van dat al. Incompetente falersbende is het | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 22:50 |
Waar is Driek? Ik verwacht een vernietigend verhaal binnen nu en een uur. | |
Surveillance-Fiets | donderdag 21 juni 2012 @ 23:00 |
die komt meestal de volgende ochtend. | |
MPG | donderdag 21 juni 2012 @ 23:02 |
Driek publiceert normalerwijs rond vrijdag 0.00 uur. Die termijn van Fles moet dus wel lukken . Ik vermoed dat hij nu met het KNMI aan de lijn hangt . | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 23:43 |
En ja hoor, nu weer. | |
James1988 | donderdag 21 juni 2012 @ 23:44 |
Even iets anders: een filmpje van de openingsceremonie van het prachtige St. Pancras International, eind 2007. | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 23:45 |
Serieus, denkt iemand dat "#utrtdgvcshl" een gebruikte/volgbare hashtag op twitter is? | |
James1988 | donderdag 21 juni 2012 @ 23:49 |
Het is in ieder geval wél consistent met andere berichten (die nu #amfzl, #rtdgvc, enz krijgen) en stukken beter dan de eerder bedachte pareltjes als #RotHol (Rotterdam - Schiphol) | |
Dr_Flash | donderdag 21 juni 2012 @ 23:51 |
Je bedoelt: Het achterliggende IQ stijgt van 0 naar 1. We zullen het maar aanmoedigen als enorme vooruitgang. | |
James1988 | vrijdag 22 juni 2012 @ 00:08 |
Toch nog iets stuk:
| |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 00:11 |
"onverwacht" Da's lef | |
Ou-Tannu | vrijdag 22 juni 2012 @ 00:14 |
"Herstelwerkzaamheden"? | |
DriekOplopers | vrijdag 22 juni 2012 @ 00:21 |
Morgen. Maar ik wil niet iedere week mijn vrijdagse column aan het OV wijden. Nu bekaf. Afgelopen nacht als gast van ProRail-baas Bart Smolders werkbezoek gebracht aan het spooronderhoud in de regio Schiphol. Dinsdag veterstrikdiploma veiligheid langs het spoor gehaald (ik doe braaf alles wat die vent met het *oranje* hesje van mij verlangt). Vannacht van 10 tot 5 rondgezeuld in de regio Hoofddorp/Schiphol. Eerst een toelichtend praatje over knelpunt Hfdo. Toen veiligheidsinstructie. Toen gekeken naar het in het spoor zetten van de spullen op een opzetplaats, vernieuwing van een kapot stuk spoorstaaf gezien, een hogesnelheidswissel bekeken, wisselrevisie gezien (inclusief die beruchte contactvingers), een eind op pad met een bovenleidingsmontagewagen. Veel dingen die ik in theorie wel kende, nu ook in de praktijk gezien. Gesproken met bevlogen mensen die trots zijn op hun ambacht. Die ideeën hebben, soms goede, soms slechte. Maar erg weinig geslapen dus, en vanmiddag om 13:30 alweer een bijeenkomst van Railforum in Den Haag. Dus de batterij is effe leeg. Morgen verder. | |
DriekOplopers | vrijdag 22 juni 2012 @ 00:24 |
Vandaag naar Den Haag in gezeten. Viel niet tegen. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 00:43 |
Oh wacht Het viel eigenlijk toch best wel mee | |
Bitlord | vrijdag 22 juni 2012 @ 00:50 |
Doe dan trajecten zodat mensen kunnen filteren op hun vaste traject ( dus #utrtd #utgvc #utshl ) | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 00:58 |
Zelfs dat zou al een heel stuk beter idee zijn idd | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 02:29 |
In Leerdam stonden de straten letterlijk blank, en stond je tot boven je enkels in het water. En het heeft daar enorm geonweerd en gehoosd, maar ook een enorme wind stak er ineens op. Pik- en pikzwarte luchten. | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 02:41 |
Gister was er ALWEER een treinbotsing in België... De werktrein voor de electrificatie van de lijn 15 tussen Herentals en Mol wordt overdag uitgeweken in het station van Lier. Toen deze trein gisteravond het station buiten reed ontspoorden echter enkele wagens op een Engelse wissel waarbij enkele seinen en het spoor werden beschadigd. Na het ongeval kwam de hersporingstrein van Antwerpen-Noord ter plaatse. Deze keerde echter later op de dag terug naar Antwerpen en werd afgelost door de hulptrein van Schaarbeek met de 100t kraan. Ook vandaag is er nog ernstige hinder te verwachten, vermoedelijk pas zaterdag weer hetvatting volledig treinverkeer. | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 08:26 |
Waar lees jij "botsing"? | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 08:26 |
Die mensen zijn er best nog bij "het spoor"! Leuk dat je mee kon lopen! | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 09:02 |
Ik bedoel ontsporing. | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 09:04 |
Ach ja, detail. | |
dennistd | vrijdag 22 juni 2012 @ 09:20 |
Toch heb je bij een ontsporing wel altijd een botsing (van het wiel met de dwarsligger) en bij een botsing niet altijd een ontsporing | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 09:21 |
Maar om dat nu een "treinbotsing" te noemen... | |
dennistd | vrijdag 22 juni 2012 @ 09:23 |
...is wel een beetje overdreven inderdaad | |
dennistd | vrijdag 22 juni 2012 @ 09:55 |
Via spoorforum.com kwam ik dit filmpje tegen (gisteren bij Moordrecht): | |
ArnosL | vrijdag 22 juni 2012 @ 10:11 |
Hoe weet een machinist eigenlijk of zn hele trein wel aan het perron staat? staan er bordjes ofzo, zodat ze kunnen zien hoe ver ze al zijn op het perron en rekenen ze dan uit of ze er al helemaal op staan? | |
V2 | vrijdag 22 juni 2012 @ 10:13 |
Ja, dat zijn die blauwe ruitjes, met 2/4/8 enzo erin. De machinist weet hoeveel bakken zijn trein lang is, en kan dan bij het juiste bordje stoppen | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 10:29 |
Mooi om te zien hoe de bliksem wordt afgevoerd! | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 10:31 |
en ook hoe het sein meteen afvalt | |
ArnosL | vrijdag 22 juni 2012 @ 10:31 |
Ah zo. Maar die treinbakken zijn toch niet allemaal even lang? Of is dat per treinsoort per traject zo gemaakt? | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 10:33 |
die borden zijn gebaseerd op een standaardmaat van ongeveer 25 meter per bak, maar het SLeT houdt zich niet aan die regels vanwege de korte bakken, dus daar moeten ze een vuistregel in acht nemen. Bij een IV moeten ze ongeveer een bak voorbij de twee stoppen en bij een VI moeten ze bij de 4 stoppen | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 10:34 |
Stoer, dan is er toch iets stuk! | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 10:35 |
In Duitsland staan er borden 'H' '200m' bijvoorbeeld. Daar kijken ze naar de aantal meters. | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 10:37 |
in Nieuwegein was ook al iets stuk. 17.000 huishoudens en bedrijven zonder stroom en de sneltram rijdt daar even niet | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 10:44 |
Ja, iets met kapotte transformatoren. Zou niet mogen. | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 10:52 |
Volgend weekeinde gaat de SSN naar de ZLSM. Vrijdagochtend word de 8811 op de dieplader geladen, en gaat over de weg naar Simpelveld. Wordt door de firma Brouwer rond 8 uur opgeladen(via straatspoor), aansluitend naar Simpelveld vertrek. Rond 11:30 zal de 65 018 met vermoedelijk 2 rijtuigen (rijtuigen niet zeker) naar de ZLSM vertrekken via Rotterdam C, Tilburg, Eindhoven en Roermond. Op genoemde plaatsen zal er water genomen worden. Op Zondagavond gaat de 65 018 weer terug. Maandag komt de firma Brouwer weer de 8811 ophalen, en wordt weer retour gebracht naar SSN. Tijden zijn nog niet bekend. Als ik meer info heb (richttijden) zal ik wel wat mededelen. | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 10:58 |
Vroomshoop-Mariënberg ligt ook al enige uren plat door blikseminslag. Prognose begon met 8:00, toen 10:00 en nu onbekend. | |
Yreal | vrijdag 22 juni 2012 @ 11:07 |
Alsof iemand een neuk geeft om die 4 koeien en een kip | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 11:09 |
het is het belangrijkste traject van heel Nederland | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 22 juni 2012 @ 11:10 |
er zijn mensen die dat doen hoor, koeien neuken. Een kip weet ik niet... | |
Yreal | vrijdag 22 juni 2012 @ 11:11 |
ik was geerdijk vergeten KAMERVRAGEN !! HOE KAN DIT DE HOGE HEREN OP HET PLUCHE EN DE GEWONE MAN MAAR OP DE TREIN WACHTEN | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 11:13 |
SGANDUH. | |
Yreal | vrijdag 22 juni 2012 @ 11:15 |
NS heeft niet eens de moeite genomen om het te twitteren | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 11:18 |
De hogûh herûh denkûh dat de wereld na de randstad ophoudt | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 11:23 |
Zouden ze er überhaupt al van op de hoogte zijn? Is hun trein toch niet? | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 22 juni 2012 @ 11:32 |
NS rijdt er dan ook helemaal niet, geeft nergens fatsoenlijke aansluiting op die trein. Dus waarom zouden ze? | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 12:02 |
Vandaag naar België. Naar een kennis in Tongeren. Vanaf Lombardijen straks naar Schiphol, om daar de IC 3557 Schiphol v. 15:44 -Maastricht met ICRm te nemen. Eindelijk eens met echt IC-mat naar Maastricht Morgen weer met de TSP een fotorit door het land. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 12:26 |
Leuk, kan dat gejammer over "piraterij" weer beginnen | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 juni 2012 @ 12:26 |
Als er een ei uit kan... | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 juni 2012 @ 12:28 |
Bij ons is een botsing trein-trein. Met een object, persoon, voertuig, etc noemen we het een aanrijding. | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 12:30 |
In Harlingen Haven stopten de Arriva-treinen tot nu toe halverwege het perron ipv bij het stootblok. Dit veroorzaakte echter lawaaioverlast voor de omwonenden, omdat het geluid van de motoren van de GTW resoneerden in een steegje. De oplossing is, hoe raden jullie het, wél doorrijden tot het stootblok. Dat het niet gebeurde was volgens mij iets met de beveiliging van het spoor ofzo | |
Yreal | vrijdag 22 juni 2012 @ 12:35 |
NS online @NS_online #Studenten #Groningen opgelet. Vanwege drukte vorige week rijdt #NS deze vrijdag twee extra treinen richting Zwolle 13:44u & 16:42u | |
dennistd | vrijdag 22 juni 2012 @ 12:45 |
Klopt, het gaat om deze treinen: 100550 Groningen 13.44 - Zwolle 14.38 100562 Groningen 16.42 - Zwolle 17.39 Beide treinen rijden zonder stop te Assen Ze staan trouwens zonder vertrekspoor in de reisplanner, niet erg handig.. (aangezien besloten vervoer ook vaak zo in de reisplanner staat) | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 12:46 |
Unieke kans voor iemand die eens 100 km non-stop in nederland wil rijden | |
dennistd | vrijdag 22 juni 2012 @ 12:49 |
Wel extreem krap (zo niet onmogelijk) gepland: binnenkomst in Zwolle 1 cq. 2 minuten achter de stopper uit Groningen | |
dennistd | vrijdag 22 juni 2012 @ 12:53 |
|