abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81927144
Welkom in deel 58, we gaan vrolijk door! Hier bespreken we de huizenmarkt en ook het koop- en huurbeleid in Nederland. Eigenlijk alles wat scheef zit aan de woningmarkt. En ook bedenken we zelf oplossingen voor deze problemen.

Hoe is het zover gekomen:

'Huizenprijzen dalen 20%'
'Huizenprijzen dalen 20%' #2
'Huizenprijzen dalen 20%' #3
Huizenprijzen dalen 20% deel 3
'Huizenprijzen dalen 20%' #4
'Huizenprijzen dalen 20%' #5: De daling is begonnen
Huizenmarkt #6: kopers staken, verkopers geven niet toe.
Huizenmarkt #7: waar de markt muurvast zit
Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
Huizenmarkt #11 Woningen in de ramsj?
Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?
Huizenmarkt #14 Waar de meningen verdeeld zijn...
Huizenmarkt #15 Is 't al tijd voor stimuleringsmaatregelen?
Huizenmarkt #16: Waar makelaars hun aanbod photoshoppen
Huizenmarkt 17. Is er verschil in Koop en Huur?
De Huizenmarkt #18: Waar de tophypotheken worden afgeschaft
De Huizenmarkt #19: Waar de tophypotheken toch nog mogen
De Huizenmarkt #20: Waar de bubble in stand moet blijven
De Huizenmarkt #21 Over sukkels en fundimentalisten
De Huizenmarkt #22: waar het CDA de de HRA wil beperken
De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
De Huizenmarkt #24
Huizenmarkt deeltje 25
De Huizenmarkt #26: De discussie gaat door
De Huizenmarkt #27: Fundamenteel discusiëren
Huizenmarkt #28: Stilte voor de storm?
Huizenmarkt #29: Stilstand is achteruitgang!
Huizenmarkt #30: Waar er nog steeds mensen in fase 2 zitten
De Huizenmarkt #31 - Waar de koopjes worden gevonden
De Huizenmarkt 32: Waar 6% in 18 maanden een bubble is
Huizenmarkt #33: Waar de boerderijen in Brabant nog verkopen
Huizenmarkt# 34: De woningmarkt vrij maken of niet?
Huizenmarkt #35: Speculeer hier over wijzigingen HRA
Huizenmarkt #36: Vol verwachting klopt ons hart
Huizenmarkt #37: Waar we ingesneeuwd raken
Huizenmarkt #38 Waar we bullshit verkopen, en anderen dissen
Huizenmarkt #39: Waar aflossen weer de norm wordt?
Huizenmarkt #40: Vals plat
Huizenmarkt #41: Waar heen leidt de weg...
Huizenmarkt #42: 'Geen verdere prijsdaling woningen'
Huizenmarkt #43: Wat doet de lokale politiek aan de crisis?
Huizenmarkt #44: We waar we vrolijk van baan wisselen
Huizenmarkt #45: Bevinden we ons in het oog van de storm?
Huizenmarkt #46: Waar de hippies het nog niet kunnen
Huizenmarkt deeltje 47: Waar de prijzen 50% dalen
Huizenmarkt #48: Waar de HRA-beperking in zicht is
Huizenmarkt #49: Afschaffen HRA? Huizenprijs -13%!
huizenmarkt #50: Jubileum uitgave
Huizenmarkt deeltje 51: -51% wordt gehaald. Let maar op!!!!
Huizenmarkt # 52: Waar de politieke strijd losbarst?
Huizenmarkt #53: Het word in ieder geval een mooie zomer
huizenmarkt #54: Groene blaadjes aan de bomen
Huizenmarkt deel 55: EU wil de sociale huursector beperken
Huizenmarkt #56: Rabo ziet ´t helemaal zitten.
Huizenmarkt #57: waar de prijs harder daalt dan de euro

Lapo:
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 16:41 schreef Jalu het volgende:

Het verschil is dat een woning een waardevaster onderpand is. Dat hebben de banken ons tenslotte zelf voorgehouden, anders hadden ze de hypotheek nooit uitgevonden; of kon je ook wel een hypotheek afsluiten op een koelkast...
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  woensdag 26 mei 2010 @ 16:47:28 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81927276
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 16:39 schreef Jalu het volgende:

[..]

Maar je mag diegenen die het slachtoffer zijn geworden van die bedrijven doordat ze onder valse voorwendselen een niet terug te betalen lening hebben genomen dat wel aanrekenen? Zij zijn immers óók uitgegaan van de situatie van dat moment? Dat is op zijn minst een beetje hypocriet te noemen... Los daarvan is het nog maar de vraag of ze zich wel aan de wet hebben gehouden, volgens mij is de zorgplicht al wat langer in de wet verankerd...
Wat is er "vals" aan de voorwendselen? De veel-te-veel-lener krijgt gewoon wat-ie gevraagd heeft, niks vals aan.
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 16:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Een hypotheek is ook een consumptief krediet, vroeger kochten de meeste mensen een huis nadat ze het geld bij elkaar gespaard hadden
In de omringende landen is het ook veel normaler om 2/3 te lenen, en 1/3 zelf te betalen. In Nederland gingen we tot 4/3 lenen!
Een goed begin van het afbouwen van de HRA zou dan ook zijn:
-alleen HRA bij een annuiteitenhypotheek met volledige aflossing in max. 30 jaar
-alleen HRA bij max. 2/3 lenen (dat zal pas een effect hebben op de huizenprijzen, 300.000 euro lenen is aanzienlijk moeilijker dan 100.000 zelf bij elkaar sparen!)
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 16:41 schreef Jalu het volgende:

[..]

Het verschil is dat een woning een waardevaster onderpand is. Dat hebben de banken ons tenslotte zelf voorgehouden, anders hadden ze de hypotheek nooit uitgevonden; of kon je ook wel een hypotheek afsluiten op een koelkast...
Maar je snapt zelf ook wel dat waarden van woningen fluctueren. Dat is ook de reden dat banken bij 15% prijsstijging per jaar niet ZELF de huizen kochten, maar tegen 4% rente geld leenden waarna de koper 11% "winst" maakte. En het zijn nu die mensen die klagen, omdat hun "winst" wegvalt. Wil je die gemiste winst trouwens ook compenseren?
censuur :O
pi_81927329
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 16:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Een hypotheek is ook een consumptief krediet, vroeger kochten de meeste mensen een huis nadat ze het geld bij elkaar gespaard hadden, dat is nog niet eens zo heel erg lang geleden. Het zijn de BB'ers die begonnen zijn met de enorme krediet expantie. Mijn opa was schipper en toen hij aan de wal ging om van zijn oude dag te genieten kocht hij een paar huizen om van de huuropbrengsten zijn levensonderhoud te kunnen betalen. Er zullen meerdere mensen geweest zijn die zo te werk gingen.

Wat jij wilt is de beleggers hun rendement ontzeggen omdat jij een slechte beslissing hebt genomen. Lenen, denk goed na voordat je er aan begint.
Wat jij wilt is beleggers hun rendement gunnen, al leidt dat tot grote armoede voor een grote groep mensen. Het steunen van een partij die geld over heeft, namelijk de belegger, ten koste van een partij die geld te weinig heeft... Terwijl die belegger juist over de ruggen van de huizenkopers de laatste jaren tóch al enorm veel geld verdiend heeft...
pi_81927331
Een huis is niet per definitie een waardevast onderpand, ik weet niet hoe je bij die gedachte gekomen bent.
Waarschijnlijk geindoctrineerd door ooms en tantes.
Banken hebben hypotheken ook niet bedacht omdat een huis waardevast zou zijn, banken willen gewoon geld verdienen en beschouwen een huis als een redelijk onderpand.
In de tijd van de 'boom' wilden banken wel 100% financieren, dat was voorheen echt niet het geval, als je geen eigen geld meenam dan ging de hele hypotheek niet door.
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 26 mei 2010 @ 16:50:41 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81927429
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 16:48 schreef Jalu het volgende:

[..]

Wat jij wilt is beleggers hun rendement gunnen, al leidt dat tot grote armoede voor een grote groep mensen. Het steunen van een partij die geld over heeft, namelijk de belegger, ten koste van een partij die geld te weinig heeft... Terwijl die belegger juist over de ruggen van de huizenkopers de laatste jaren tóch al enorm veel geld verdiend heeft...
Ga je nu de beleggers (lees: degenen die sparen en geld uitlenen) de schuld geven van de schulden van de huiseigenaren (lees: degenen die niet sparen maar lenen)?
pi_81927430
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 16:47 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat is er "vals" aan de voorwendselen? De veel-te-veel-lener krijgt gewoon wat-ie gevraagd heeft, niks vals aan.
[..]

In de omringende landen is het ook veel normaler om 2/3 te lenen, en 1/3 zelf te betalen. In Nederland gingen we tot 4/3 lenen!
-alleen HRA bij een annuiteitenhypotheek met volledige aflossing in max. 30 jaar
-alleen HRA bij max. 2/3 lenen (dat zal pas een effect hebben op de huizenprijzen, 300.000 euro lenen is aanzienlijk moeilijker dan 100.000 zelf bij elkaar sparen!)
[..]

Maar je snapt zelf ook wel dat waarden van woningen fluctueren. Dat is ook de reden dat banken bij 15% prijsstijging per jaar niet ZELF de huizen kochten, maar tegen 4% rente geld leenden waarna de koper 11% "winst" maakte. En het zijn nu die mensen die klagen, omdat hun "winst" wegvalt. Wil je die gemiste winst trouwens ook compenseren?
Nope. Ik vind het alleen niet meer dan redelijk dat je diegenen die de laatste jaren ingestapt zijn niet volledig laat opdraaien voor de winsten die iedereen(banken, eerdere huizenkopers, beleggers) heeft gemaakt in de vette jaren daarvoor. Want dat is in feite wat je doet als je die relatief kleine groep huizenbezitters niet compenseert op het moment dat het er toe doet.
pi_81927519
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 16:50 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ga je nu de beleggers (lees: degenen die sparen en geld uitlenen) de schuld geven van de schulden van de huiseigenaren (lees: degenen die niet sparen maar lenen)?
Zie je mij dat doen? Want het antwoord is natuurlijk nee. Wél is het zo dat beleggers in economisch slechtere tijden hun verlies moeten kunnen nemen, en dat verlies niet mogen afwentelen op partijen die weinig kunnen doen aan het slechter worden van de economie.
pi_81927630
quote:

Volgens mij begrijp je niet helemaal dat veel van die beleggers gewoon mensen zijn die graag hun pensioen willen ontvangen of mensen die 'investeren' om hun kind te kunnen laten studeren.
Wat jij wilt is een afspraak gemaakt tussen volwassen mensen openbreken omdat je je realiseert dat de afspraak niet zo heel gunstig uitpakt. Je moet je realiseren dat banken en verzekeraars goed nagedacht hebben over de producten die ze aan de man of vrouw brengen. Ze vrijwel altijd aan het langste eind trekken en je dus gewoon het slachtoffer bent van je eigen onkunde. Doe er je voordeel mee en laat je niet nog eens 'naaien', het heeft mij ook een hoop centjes gekost.
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 26 mei 2010 @ 16:55:43 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81927669
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 16:52 schreef Jalu het volgende:

[..]

Zie je mij dat doen? Want het antwoord is natuurlijk nee. Wél is het zo dat beleggers in economisch slechtere tijden hun verlies moeten kunnen nemen, en dat verlies niet mogen afwentelen op partijen die weinig kunnen doen aan het slechter worden van de economie.
Okee, stel ik ben belegger, en jij bent de zielige huizenbezitter. Jij hebt een ton schuld aan mij.
Waarom zou IK mijn verlies moeten nemen? Neem JIJ je verlies! Dat is de basis van onze economie en rechtsstaat, niet andersom.
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 16:50 schreef Jalu het volgende:

[..]

Nope. Ik vind het alleen niet meer dan redelijk dat je diegenen die de laatste jaren ingestapt zijn niet volledig laat opdraaien voor de winsten die iedereen(banken, eerdere huizenkopers, beleggers) heeft gemaakt in de vette jaren daarvoor. Want dat is in feite wat je doet als je die relatief kleine groep huizenbezitters niet compenseert op het moment dat het er toe doet.
Waarom? Juist die mensen die 125% geleend hebben, zijn verantwoordelijk voor het zo ver stijgen van de huizenprijzen.
pi_81927837
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 16:55 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Okee, stel ik ben belegger, en jij bent de zielige huizenbezitter. Jij hebt een ton schuld aan mij.
Waarom zou IK mijn verlies moeten nemen? Neem JIJ je verlies! Dat is de basis van onze economie en rechtsstaat, niet andersom.
[..]

Waarom? Juist die mensen die 125% geleend hebben, zijn verantwoordelijk voor het zo ver stijgen van de huizenprijzen.

Jalu wil wel de vruchten plukken van goedkope hypotheken, waardestijging op de woningmarkt, HRA en alle andere voordelen die de koopmarkt tot voor kort te bieden had. Als het 'plotseling' slechter gaat dan moeten de geldschieters hun verliezen maar nemen.
Face it... je bent ingestapt in het grootste pyramidespel van NL en de rest van de wereld, voelt goed hè
I'll sing you a lullaby.
pi_81927924
Overigens het hele fiat stelsel is een pyramidespel. De vraag is dan ook hoe lang het nog stand kan houden.
I'll sing you a lullaby.
pi_81927963
quote:

[..]

Je vergeet één ding: het is de bank die de huizenbezitter een onverantwoorde lening heeft verstrekt. Als de belegger verstandig was geweest, had die tegen de bank gezegd: je neemt teveel risico met mijn geld, laat dat eens! Maar er is geen belegger, geen enkele, geweest die dat gedaan heeft. Dus dan mag de belegger bést ook de gevolgen voelen van het teveel vertrouwen hebben in een bank.

Maar volgens mij zijn we het eigenlijk allemaal wel met elkaar eens: de banken hebben hierin een zeer kwalijke rol gespeeld en eigenlijk daarmee bewezen dat je dergelijke taken niet aan de vrije markt kunt overlaten. Met beleggers en leners als slachtoffer, want de werkelijke woekerwinsten kwamen bij de banken terecht, niet bij de lener en ook al niet bij de belegger.
  woensdag 26 mei 2010 @ 17:02:20 #13
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_81927991
TVP
pi_81928007
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:00 schreef xenobinol het volgende:
Overigens het hele fiat stelsel is een pyramidespel.
Weet je een realistisch alternatief?
pi_81928034
quote:
Wat was er eerder: de kip, of het ei?
pi_81928210
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 16:54 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp je niet helemaal dat veel van die beleggers gewoon mensen zijn die graag hun pensioen willen ontvangen of mensen die 'investeren' om hun kind te kunnen laten studeren.
Wat jij wilt is een afspraak gemaakt tussen volwassen mensen openbreken omdat je je realiseert dat de afspraak niet zo heel gunstig uitpakt.
Nope, dat is niet wat ik wil. Wat mij betreft komt de rekening volledig te liggen bij het bankwezen, niet bij de belegger, noch bij de lener. Het is mij natuurlijk ook wel duidelijk dat dat niet zal gaan werken omdat de banken daar simpelweg het kapitaal niet voor hebben, maar de tijd is volgens mij wél rijp voor een volledige nationalisatie van het bankwezen. Betalingen kunnen doen via een bankrekening is voor het werken van de huidige samenleving zo belangrijk geworden, dat kun je niet meer overlaten aan slecht controleerbare bedrijven, dat is een taak voor de overheid geworden. Het is dan ook denk ik des te cynischer dat het nu de marktomstandigheden zijn die de globale overheden tot een dergelijke stap zullen gaan dwingen...
  woensdag 26 mei 2010 @ 17:08:54 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81928301
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:01 schreef Jalu het volgende:

[..]

Je vergeet één ding: het is de bank die de huizenbezitter een onverantwoorde lening heeft verstrekt. Als de belegger verstandig was geweest, had die tegen de bank gezegd: je neemt teveel risico met mijn geld, laat dat eens! Maar er is geen belegger, geen enkele, geweest die dat gedaan heeft.
NO SHIT SHERLOCK! Daarentegen zijn er MILJOENEN niet-beleggers geweest die "laat dat eens" gezegd hebben, omdat ze het risico te hoog vonden.. Deze mensen noemen we alleen geen beleggers.
quote:
Maar volgens mij zijn we het eigenlijk allemaal wel met elkaar eens: de banken hebben hierin een zeer kwalijke rol gespeeld en eigenlijk daarmee bewezen dat je dergelijke taken niet aan de vrije markt kunt overlaten. Met beleggers en leners als slachtoffer, want de werkelijke woekerwinsten kwamen bij de banken terecht, niet bij de lener en ook al niet bij de belegger.
Mwah, de banken zijn asociale k*tbedrijven, en blijkbaar gaat een kwart van onze economie rond in het "verdelen" van geld en niet in sectoren die daadwerkelijk iets produceren, maar dat alles staat redelijk los van mensen die te veel geleend hebben. Als de prijzen nog 5 jaar met 15% per jaar waren gestegen, en de prijzen dus verdubbeld waren, had je deze veelleners helemaal niet horen klagen. Dan waren ze de lachende winnaar met belastingvrije winst!
  woensdag 26 mei 2010 @ 17:10:09 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81928361
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:07 schreef Jalu het volgende:

[..]

Nope, dat is niet wat ik wil. Wat mij betreft komt de rekening volledig te liggen bij het bankwezen, niet bij de belegger, noch bij de lener.
Dus: alle banken kunnen vanaf vandaag hun uitstaande leningen afschrijven.
Alle banken zijn direct failliet.
Alle spaarders kunnen vanaf vandaag al hun spaargeld ook afschrijven.
Alle mensen met tophypotheken krijgen hun huis cadeau
Alle spaarders kunnen in de stront zakken?
pi_81928440
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:08 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Mwah, de banken zijn asociale k*tbedrijven, en blijkbaar gaat een kwart van onze economie rond in het "verdelen" van geld en niet in sectoren die daadwerkelijk iets produceren, maar dat alles staat redelijk los van mensen die te veel geleend hebben. Als de prijzen nog 5 jaar met 15% per jaar waren gestegen, en de prijzen dus verdubbeld waren, had je deze veelleners helemaal niet horen klagen. Dan waren ze de lachende winnaar met belastingvrije winst!
Blijft overeind staan dat er bij de banken de kennis aanwezig was om te weten dat dit niet zo door zou blijven gaan, net bij de gemiddelde veellener. Maar die kennis hebben ze niet gedeeld met hun veelleners, integendeel, men gaf ze liever een tophypotheek want dat levert zo gemakkelijk zo veel geld op, en dus verbloemde men die kennis liever, bagatelliseerde de risico's.
pi_81928501
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:10 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dus: alle banken kunnen vanaf vandaag hun uitstaande leningen afschrijven.
Alle banken zijn direct failliet.
Alle spaarders kunnen vanaf vandaag al hun spaargeld ook afschrijven.
Alle mensen met tophypotheken krijgen hun huis cadeau
Alle spaarders kunnen in de stront zakken?
Dat heb je mij niet horen zeggen; lijkt me ook volkomen flauwekul. Er bestaat ook nog zoiets als een gebied tussen wit en zwart, we noemen dat grijs.
pi_81928569
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:08 schreef RemcoDelft het volgende:

NO SHIT SHERLOCK! Daarentegen zijn er MILJOENEN niet-beleggers geweest die "laat dat eens" gezegd hebben, omdat ze het risico te hoog vonden.. Deze mensen noemen we alleen geen beleggers.
Precies, mensen die gespaard hebben zijn al jarenlang de dupe van hoge geldontwaarding en lage rente als gevolg van de enorme kredietexpansie gedreven door de gulzige vraag van superleners.
quote:
De winnaars van gisteren zijn de verliezers van morgen, ik vind het niet meer dan rechtvaardig
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 26 mei 2010 @ 17:18:26 #22
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81928811
Precies. De markt is gewoon bezig met een enorme correctie. Nu de overheidsbemoeienis nog verminderen.
pi_81928852
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:12 schreef Jalu het volgende:

Blijft overeind staan dat er bij de banken de kennis aanwezig was om te weten dat dit niet zo door zou blijven gaan, net bij de gemiddelde veellener. Maar die kennis hebben ze niet gedeeld met hun veelleners, integendeel, men gaf ze liever een tophypotheek want dat levert zo gemakkelijk zo veel geld op, en dus verbloemde men die kennis liever, bagatelliseerde de risico's.
Je blijft je eigen verantwoording maar afschuiven

Je weet heel goed te beslissen welk huis je wilt kopen, je weet heel goed te beslissen hoeveel je er voor gaat betalen. Je weet heel goed met welke bank je zaken gaat doen, kennelijk komt het zelfs zo ver dat je ergens je handtekening onder zet. Dat gebeurt toch niet allemaal in een vlaag van onwetendheid
I'll sing you a lullaby.
pi_81928947
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:14 schreef xenobinol het volgende:
De winnaars van gisteren zijn de verliezers van morgen, ik vind het niet meer dan rechtvaardig
Je vergeet één ding: de categorie mensen waar we het hier steeds over hebben zijn niet de winnars van gisteren, maar de verliezers van vandaag én morgen. Je hebt het hier niet over woningbezitters die over de ruggen van beleggers rijk geworden zijn, maar mensen die geen alternatief zagen en zich mede onder invloed van mooie praatjes in de schulden staken om te kunnen wonen. Je kunt deze groep niet het kind van de rekening laten worden, want dan laat je deze groep in feite opdraaien voor de winsten van de winnaars uit het verleden en de winste van de winnaars in de toekomst.
pi_81928959
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:13 schreef Jalu het volgende:

Dat heb je mij niet horen zeggen; lijkt me ook volkomen flauwekul. Er bestaat ook nog zoiets als een gebied tussen wit en zwart, we noemen dat grijs.
De contracten die jij ondertekend hebt zijn zwart-wit, dat is de hele opzet van een contract.
I'll sing you a lullaby.
pi_81929034
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:18 schreef RemcoDelft het volgende:
Precies. De markt is gewoon bezig met een enorme correctie. Nu de overheidsbemoeienis nog verminderen.
En daarmee de markt een forse overcorrectie laten doen, zodat het hele spelletje van voren af aan kan beginnen. Goed idee!
pi_81929185
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:20 schreef Jalu het volgende:

Je vergeet één ding: de categorie mensen waar we het hier steeds over hebben zijn niet de winnars van gisteren, maar de verliezers van vandaag én morgen. Je hebt het hier niet over woningbezitters die over de ruggen van beleggers rijk geworden zijn, maar mensen die geen alternatief zagen en zich mede onder invloed van mooie praatjes in de schulden staken om te kunnen wonen. Je kunt deze groep niet het kind van de rekening laten worden, want dan laat je deze groep in feite opdraaien voor de winsten van de winnaars uit het verleden en de winste van de winnaars in de toekomst.
De laatsten die instappen in een pyramidespel (de wannabee winnaars) zijn altijd de sigaar, zo werkt dat nu eenmaal. Nogmaals het draait om eigen verantwoording, geen mens heeft je met een geladen pistool op je slaap gedwongen een superlening aan te gaan. Jij ziet jezelf als slachtoffer en in feite ben je dat ook, maar je bent voornamelijk het slachtoffer van je eigen gebrek aan inzicht. De gevolgen daarvan afschuiven is geen reeele optie, net als de meeste mensen moet je met de gevolgen van slechte beslissingen leren leven. Ik ken een jongen die in een dronken bui zichzelf een dwarslaesie gereden heeft. Moet hij nu zijn beklag gaan doen bij Heineken en Volkswagen
I'll sing you a lullaby.
pi_81929228
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:22 schreef Jalu het volgende:

[..]

En daarmee de markt een forse overcorrectie laten doen, zodat het hele spelletje van voren af aan kan beginnen. Goed idee!
The circle of life

Er is niks nieuws onder de zon, dit soort zaken heeft zich al vaker voorgedaan.
I'll sing you a lullaby.
pi_81929261
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:19 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Je blijft je eigen verantwoording maar afschuiven

Je weet heel goed te beslissen welk huis je wilt kopen, je weet heel goed te beslissen hoeveel je er voor gaat betalen. Je weet heel goed met welke bank je zaken gaat doen, kennelijk komt het zelfs zo ver dat je ergens je handtekening onder zet. Dat gebeurt toch niet allemaal in een vlaag van onwetendheid
Laten we nou even eerlijk zijn: de markt van financiele producten is zo ingewikkeld dat niet iedereen daar tot in de puntjes verstand van kan hebben. Als ik een auto koop bij een garage en er blijkt iets niet aan te deugen, dan is het ook de verantwoordelijkheid van de garage om het probleem op te lossen, omdat men er bij de garage meer verstand van heeft dan de gemiddelde autokoper. Wat is daaraan zo anders als aan een financieel product? Het wordt een ander verhaal als ik zelf bewust die auto sloop, en ik ga dan terug naar de garage, dán heb ik geen recht van spreken. Maar dat is bij 99 van de 100 huizenkopers die in de problemen dreigt te komen niet het geval!
pi_81929402
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:25 schreef xenobinol het volgende:

[..]

De laatsten die instappen in een pyramidespel (de wannabee winnaars) zijn altijd de sigaar, zo werkt dat nu eenmaal. Nogmaals het draait om eigen verantwoording, geen mens heeft je met een geladen pistool op je slaap gedwongen een superlening aan te gaan. Jij ziet jezelf als slachtoffer en in feite ben je dat ook, maar je bent voornamelijk het slachtoffer van je eigen gebrek aan inzicht. De gevolgen daarvan afschuiven is geen reeele optie, net als de meeste mensen moet je met de gevolgen van slechte beslissingen leren leven. Ik ken een jongen die in een dronken bui zichzelf een dwarslaesie gereden heeft. Moet hij nu zijn beklag gaan doen bij Heineken en Volkswagen
Is hem van tevoren voorgehouden door Heineken en door Volkswagen dat hij best met -tig biertjes op achter het stuur kan kruipen en dat hem dan niets kan gebeuren? Want dát is vergelijkbaar met wat de banken gedaan hebben! Sterker nog: als Heineken en/of VW hetzelfde gedaan zouden hebben als de banken zouden ze zelfs als de jongen gevraagd had: "weten jullie wel zeker dat dat kan?", geantwoord hebben: ja hoor, geen probleem!
pi_81929543
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:27 schreef Jalu het volgende:

Laten we nou even eerlijk zijn: de markt van financiele producten is zo ingewikkeld dat niet iedereen daar tot in de puntjes verstand van kan hebben. Als ik een auto koop bij een garage en er blijkt iets niet aan te deugen, dan is het ook de verantwoordelijkheid van de garage om het probleem op te lossen, omdat men er bij de garage meer verstand van heeft dan de gemiddelde autokoper. Wat is daaraan zo anders als aan een financieel product? Het wordt een ander verhaal als ik zelf bewust die auto sloop, en ik ga dan terug naar de garage, dán heb ik geen recht van spreken. Maar dat is bij 99 van de 100 huizenkopers die in de problemen dreigt te komen niet het geval!
Als je een product niet begrijp dan is het waarschijnlijk verstandig om het niet te kopen?

Voor auto's heeft men de verplichte APK ingevoerd omdat er ander teveel mankementen nooit verholpen zouden worden en dit een groot gevaar met zich mee zou brengen. Ik ben het met je eens dat de financiele markten VEEL beter gereguleerd moeten worden en dat er heel goed gekeken moet worden naar wie en waarvoor er geleend word. Ook beleggingsproducten zouden veel transparanter moeten zijn, net als de kosten die verzekeraars in rekening brengen. Ik denk dat wij het daar wel over eens kunnen zijn.
Echter, dat neemt nog steeds niet weg dat jij hebt zitten slapen terwijl je een hele grote verantwoording aanging. Zelfs al zou je de markt stevig reguleren dan nog zijn er altijd mensen die boven hun capaciteiten willen lenen, want de inkomens stijgen, net als de huizenprijzen, dat is toch vanzelfsprekend
I'll sing you a lullaby.
pi_81929590
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:34 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Als je een product niet begrijp dan is het waarschijnlijk verstandig om het niet te kopen?

Dan zou er dus nooit meer een auto of een computer verkocht worden...
pi_81929653
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:34 schreef xenobinol het volgende:

Zelfs al zou je de markt stevig reguleren dan nog zijn er altijd mensen die boven hun capaciteiten willen lenen, want de inkomens stijgen, net als de huizenprijzen, dat is toch vanzelfsprekend
Maar dat zou dan niet meer uitmaken, want ze krijgen die te dure lening gewoon niet meer. Ik ben het met je eens hoor, ik zou zelfs nog wel een flink stuk verder willen gaan en het dagelijks betalingsverkeer helemaal willen loskoppelen van het beleggen/lenen/sparen deel. Wat mij betreft wordt het banken verplicht te kiezen: of je doet het betalingsverkeer, óf je houdt je bezig met sparen, beleggen en lenen. Maar niet beide. Daarmee is de kans dat een enkele bank 'too big to fail' wordt ook een stuk kleiner, zeker als je dit combineert met hele stricte regels waaraan de banken moeten voldoen. Dit zou wel betekenen dat er in deze sector véél minder geld te verdienen zal zijn, maar dat is helemaal niet erg, lijkt me.
  woensdag 26 mei 2010 @ 17:39:44 #34
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81929731
quote:

[..]

Laten we nou even eerlijk zijn: de markt van financiele producten is zo ingewikkeld dat niet iedereen daar tot in de puntjes verstand van kan hebben.
De grootste boerenl*l kan aan z'n theewater aanvoelen dat-ie een lening van 3 ton voor een huis met een straatwaarde van 2 ton ooit gaat moeten terugbetalen... Maar deze boerenl*l hoopt z'n huis een paar jaar later voor 4 ton te verkopen, met een ton winst! En nu z'n huisje nog maar 1,5 ton waard is, hoopt-ie anderhalve ton van de belastingbetaler te krijgen...
pi_81929746
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:30 schreef Jalu het volgende:

[..]

Is hem van tevoren voorgehouden door Heineken en door Volkswagen dat hij best met -tig biertjes op achter het stuur kan kruipen en dat hem dan niets kan gebeuren? Want dát is vergelijkbaar met wat de banken gedaan hebben! Sterker nog: als Heineken en/of VW hetzelfde gedaan zouden hebben als de banken zouden ze zelfs als de jongen gevraagd had: "weten jullie wel zeker dat dat kan?", geantwoord hebben: ja hoor, geen probleem!
Iedereen weet dat alcohol slecht voor je is en dat deelnemen aan het verkeer een risico met zich meebrengt. De combinatie van die twee kan heel slecht uitpakken.
Iedereen weet dat lenen slecht voor je is, want het kost altijd meer dan dat je gekregen hebt, deelnemen aan de koopwoningmarkt brengt het risico met zich mee dat je huis in waarde daalt (als de waarde stijgt is elke eigenaar in extase ). De combinatie van deze twee kan ook heel slecht uitpakken
I'll sing you a lullaby.
pi_81929805
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Iedereen weet dat alcohol slecht voor je is en dat deelnemen aan het verkeer een risico met zich meebrengt. De combinatie van die twee kan heel slecht uitpakken.
Iedereen weet dat lenen slecht voor je is, want het kost altijd meer dan dat je gekregen hebt, deelnemen aan de koopwoningmarkt brengt het risico met zich mee dat je huis in waarde daalt (als de waarde stijgt is elke eigenaar in extase ). De combinatie van deze twee kan ook heel slecht uitpakken
Je vergeet mijn opmerking dus maar even voor het gemak dat de banken dus het equivalent hebben gedaan van beweren dat alcohol niet slecht voor je is en deelnemen aan het verkeer geen risico's met zich meebrengt.
pi_81929876
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:39 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De grootste boerenl*l kan aan z'n theewater aanvoelen dat-ie een lening van 3 ton voor een huis met een straatwaarde van 2 ton ooit gaat moeten terugbetalen... Maar deze boerenl*l hoopt z'n huis een paar jaar later voor 4 ton te verkopen, met een ton winst! En nu z'n huisje nog maar 1,5 ton waard is, hoopt-ie anderhalve ton van de belastingbetaler te krijgen...
Nope, niet van de belastingbetaler. Wél van de bank die hem dit ondeugdelijke product verkocht heeft.
pi_81929921
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:35 schreef Jalu het volgende:

Dan zou er dus nooit meer een auto of een computer verkocht worden...
Je hoeft de interne werking van een computer of auto niet te begrijpen om er gebruik van te kunnen maken. Net als dat je de interne werking van jouw financiele product niet hoeft te begrijpen om er er gebruik van te maken.
Echter als je de interne werking van een auto, computer of financieel product wel begrijpt kun je een veel betere afweging maken of dit wel het product is dat je wilt kopen. Stel je koopt een Franse auto, technisch is het een hoop schroot maar zo op het eerste oog ziet het er aardig uit en het rijd ook nog lekker, na een paar jaar komen er echter allerlei kostbare mankementen aan het licht. De automonteur met technische kennis lacht zich de knopen van zijn broek, welke sukkel koopt er dan ook zo'n auto

disclaimer: het is niet mijn intentie op de liefhebbers van Franse auto's weg te zetten als sukkels, dit voorbeeld dient enkel ter illustratie en zegt niets over de werkelijke kwaliteiten van Franse auto's
I'll sing you a lullaby.
pi_81930008
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:42 schreef Jalu het volgende:

Je vergeet mijn opmerking dus maar even voor het gemak dat de banken dus het equivalent hebben gedaan van beweren dat alcohol niet slecht voor je is en deelnemen aan het verkeer geen risico's met zich meebrengt.
Het brengt ook geen risico's met zich mee zolang je gewoon je hypotheek blijft betalen. Er zal geen bank de garantie afgegeven hebben dat jouw huis niet in waarde zal dalen, uiteraard hoopt de bank ook dat jouw huis waardevast blijkt te zijn. Liever gaan zij niet afschrijven en hopen dat de zeepbel nog verder opgeblazen kan worden.
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 26 mei 2010 @ 17:54:27 #40
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_81930262
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:25 schreef xenobinol het volgende:

[..]

QFT

Maar toch. Bepaalde partijen hebben de markt verstoord en daardoor heeft de consument een welvaartsverlies geleden. Dit zijn zowel huizenbezitters die met een restschuld blijven zitten, als mensen die hebben ingezien dat ze beter niet in kunnen stappen. Deze laatsten hebben immers minder goed gewoond dan dat zij in een vrije markt situatie zouden hebben gewoond.

Aangezien marktverstoring amoreel is, zou het niet goed zijn als de wetgever deze partijen zou kaalplukken ten gunste van de gedupeerden?

Er is wat voor te zeggen, maar ik denk dat het middel erger is dan de kwaal. Zoals vaker met overheidsingrepen. Dit nog los van de vraag hoe dit geld dan verdeeld moet worden.

[ Bericht 12% gewijzigd door droom_econoom8 op 26-05-2010 18:03:05 ]
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_81930376
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:47 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het brengt ook geen risico's met zich mee zolang je gewoon je hypotheek blijft betalen. Er zal geen bank de garantie afgegeven hebben dat jouw huis niet in waarde zal dalen, uiteraard hoopt de bank ook dat jouw huis waardevast blijkt te zijn. Liever gaan zij niet afschrijven en hopen dat de zeepbel nog verder opgeblazen kan worden.
Dat klopt, en die mensen hoeven wat mij betreft ook niet geholpen te worden, zolang als ze de lasten kunnen opbrengen is er geen enkel probleem. Ik bepleit echter een regeling voor diegenen die onverhoopt in de problemen komen doordat ze bijvoorbeeld hun baan verliezen. Deze regeling zou de banken op zijn minst moeten verplichten de eventuele restschuld bij gedwongen verkoop kwijt te schelden(óf de rentebetaling bij aantoonbare problem op te schorten); dat werkt twee kanten op: 1. de banken zullen niet al te gemakkelijk overgaan tot gedwongen verkoop en 2. doen ze dat wel, dan dragen ze voor het deel wat er verloren is bij executieverkoop zelf de verantwoordelijkheid. Ze kunnen zich vast wel daartegen verzekeren...
pi_81930583
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:47 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Daarom vind ik het ook een interessante vraag wie het huis nu eigenlijk 'koopt'. Officieel is dat natuurlijk degene die de hypotheek aangaat, maar je zou net zo goed als argument kunnen stellen dat het de bank is (zij verstrekken immers het geld en hebben het huis als onderpand).

Daarom vind ik een systeem zoals huurkoop ook zoveel interessanter dan een systeem van kopen op afbetaling. Je vermijdt restschulden, en na de afgesproken termijn kan de optie tot koop gelicht worden of niet, en het is bovendien ook nog eens veel goedkoper voor de klant.
pi_81930722
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 18:02 schreef Krantenman het volgende:

Daarom vind ik een systeem zoals huurkoop ook zoveel interessanter dan een systeem van kopen op afbetaling. Je vermijdt restschulden, het huis blijft eigendom van de kredietverstrekker tot de afgesproken termijn verstreken is en de optie tot koop kan gelicht worden of niet, en het is bovendien ook nog eens veel goedkoper voor de klant.
Is het niet zo dat hypotheken in de VS op deze manier werkten? Tenslotte kon je daar, als je de lasten niet meer kon opbrengen, gewoon de sleutel inleveren en je was van je schuld af. Eigenlijk helemaal niet zo'n raar systeem, waarmee de banken ook worden gedwongen geen overdreven risico's te nemen.
pi_81931183
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 18:06 schreef Jalu het volgende:

[..]

Is het niet zo dat hypotheken in de VS op deze manier werkten? Tenslotte kon je daar, als je de lasten niet meer kon opbrengen, gewoon de sleutel inleveren en je was van je schuld af. Eigenlijk helemaal niet zo'n raar systeem, waarmee de banken ook worden gedwongen geen overdreven risico's te nemen.
Dat klopt.

Met als verschil dat je, de USA kennende, wel een levenslange negatieve credit-rating (BKR) aan je broek zal hebben waarschijnlijk, als je de sleutels inlevert.

Overigens namen de banken in de USA dus blijkbaar wél te veel risico, maar dan gaan we in de richting van de discussie over bv. Freddie Mac en Fannie Mae en de overheidsbemoeienis met de markt natuurlijk. Het systeem van huurkoop is in ieder geval minder risicovol voor de 'koper'. Maar het levert ook minder geld en meer risico op voor de verkoper.
pi_81931191
quote:

[..]

Die belegger is misschien wel mijn pensioenfonds.
Ik betaal al de volle mep aan belasting, ofwel betaal mee aan de HRA van die arme huizenbezitters. En nu mag ik ook mijn pensioen inleveren omdat ik wel zo verstandig ben geweest om dat huis NIET te kopen?
Sorry, wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_81931400
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 18:20 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Die belegger is misschien wel mijn pensioenfonds.
Ik betaal al de volle mep aan belasting, ofwel betaal mee aan de HRA van die arme huizenbezitters. En nu mag ik ook mijn pensioen inleveren omdat ik wel zo verstandig ben geweest om dat huis NIET te kopen?

Zo'n vaart zal het toch helemaal niet lopen? Een goed pensioenfonds belegt toch niet alleen in min-of-meer sub-prime hypotheken? En anders is het aan jou als betaler aan dat pensioenfonds om dat fonds tot de orde te roepen.
pi_81931915
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 18:26 schreef Jalu het volgende:

[..]

Zo'n vaart zal het toch helemaal niet lopen? Een goed pensioenfonds belegt toch niet alleen in min-of-meer sub-prime hypotheken? En anders is het aan jou als betaler aan dat pensioenfonds om dat fonds tot de orde te roepen.
Wacht even, nu moet ik aktie ondernemen omdat een ander te veel betaalt voor een huis? Ik betaal al mee aan de HRA (indirect, maar toch), lijkt me meer dan voldoende.

Het wordt steeds gekker in huizenkopersland: Eerst wordt de eerlijke huurder voor gek uitgemaakt, hij gooit immers geld weg. Vervolgens woont die huurder te voordelig en wordt de term 'scheefhuurder' uitgevonden inclusief maatregelen om hem min of meer te dwingen om ook te kopen. En nu mag hij z'n spaarcentjes inleveren bij de zielige Grootschuldbezitter? Hou toch op.

Ja, de banken zijn k*tbedrijven dat is al eeuwen bekend. De risico's die aan het kopen van een huis verbonden zijn had je zelf kunnen bedenken, en anders kan je er om vragen of je contract lezen. Maar nee, dat wil de huizenkoper niet horen! Dáár zit het probleem.

Ik blijf erbij, alle probleemgevallen de schuldsanering in. Even een paar jaar een levensles leren en dan weer verder. Met jouw voorstel leert niemand iets.

Ps. Laat ze hun tekort maar halen bij de babyboomer papa, die heeft overwaarde zat.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_81932135
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 18:40 schreef Prutzenberg het volgende:

Ja, de banken zijn k*tbedrijven dat is al eeuwen bekend. De risico's die aan het kopen van een huis verbonden zijn had je zelf kunnen bedenken, en anders kan je er om vragen of je contract lezen. Maar nee, dat wil de huizenkoper niet horen!
Te gemakkelijk: als je als huizenkoper vroeg wat de risico's waren werden deze door de bank beschreven als:"er zijn vrijwel geen risico's, maak je daar maar niet druk om". De bank heeft hier zijn zorgplicht niet alleen verzaakt, men heeft uit eigenbelang mensen gewoon keihard voorgelogen. Daar mag de bankensector zelf best voor opdraaien, op zijn minst voor een deel.

Met de term scheefhuurder heb ik zelf overigens ook grote moeite, het is in mijn ogen te gek voor woorden dat je niet zelf uit mag maken welk deel van je inkomen je wel of niet wilt besteden aan wonen. Ik kán me anderzijds wél voorstellen dat er inkomenseisen komen aan sociale woningbouw-woningen.

Wat betreft het halen van het geld bij de babyboomer: daar heb ik op zich ook geen moeite mee. Daar zoal ongetwijfeld ook een belasting voor te bedenken zijn.
pi_81933050
marktwerking he, veel subsidie en aftrekmogelijkheden, startersleningen, gemeentegaranties, koopsubsidies, daarnaast een flinke beperking van de vrije handel

[ Bericht 5% gewijzigd door Bruno25 op 26-05-2010 19:40:54 ]
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  woensdag 26 mei 2010 @ 19:31:06 #50
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81934209
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:44 schreef Jalu het volgende:

[..]

Nope, niet van de belastingbetaler. Wél van de bank die hem dit ondeugdelijke product verkocht heeft.
Wil je niet begrijpen dat het product zelf (de lening van 3 ton met vooraf afgesproken rente) op zich helemaal niet slecht is? Als de bank dat niet had gedaan, had Tokkie lopen klagen dat-ie geen lening kreeg!

Tokkie heeft ZELF gekozen voor een aflossingsvrije tophypotheek (only in The Netherlands...). Had Tokkie gewoon een annuiteitenhypotheek gekozen, met aflossing in 30 jaar, dan was er zelfs bij waardedaling niets aan de hand geweest, na 30 jaar is-ie z'n schuld kwijt.
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 18:06 schreef Jalu het volgende:

[..]

Het is wel degelijk een raar systeem, het maakt terugbetalen van de schuld namelijk helemaal niet aantrekkelijk. Als je de sleutel inlevert, ben je elke cent die je had afbetaald ook kwijt!
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 18:40 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]
Ps. Laat ze hun tekort maar halen bij de babyboomer papa, die heeft overwaarde zat.
Hoeveel veertigers zijn er ondertussen, die meer bijdragen aan de kamerhuur van hun studerende kinderen, dan hun eigen hypotheek kost...?! De markt is zo enorm krom hier!
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 18:46 schreef Jalu het volgende:

[..]

Te gemakkelijk: als je als huizenkoper vroeg wat de risico's waren werden deze door de bank beschreven als:"er zijn vrijwel geen risico's, maak je daar maar niet druk om". De bank heeft hier zijn zorgplicht niet alleen verzaakt, men heeft uit eigenbelang mensen gewoon keihard voorgelogen.
Hoe veel keer ga je je mening hier nog herhalen? Heb je BRONNEN waarmee je kan AANTONEN dat banken dat deden? Daarbij: als je aan de bank vraagt wat de risico's zijn, gaat dat over de hypotheek, dus bijvoorbeeld of de rente kan stijgen o.i.d. Dat gaat NIET over of je huis minder waard kan worden, kan afbranden, of dat je partner je kan verlaten!
  woensdag 26 mei 2010 @ 19:38:07 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_81934547
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 16:47 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

[..]

[..]
Het probleem op dit moment is dat we in het verleden door al die mogelijkheden van tophypotheken, 6x op dubbel inkomen lenen, HRA, startersleningen en koopsubsidie de markt en de prijzen zó hebben opgeblazen dat zelfs maar serieus overwegen om één van die maatregelen op te heffen al desastreus is voor de markt.
Van de andere kant beseffen we ons wel dat al die maatregelen de markt juist verziekt hebben, dus willen we er van af.

Een klassiek dillema dus: als we van de maatregelen afwillen om de woningmarkt weer gezond te krijgen dan halen we de woningmarkt neer!

Balkenende had natuurlijk in 2000 al, toen de prijzen met 20% per jaar stegen, het aantal prijsopdrijvende subsidies moeten afbouwen. Dan waren de problemen nu veel kleiner geweest.

Zelfs het stoppen met tophypotheken, waar iedereen wel van begrijpt dat ze niet wenselijk zijn en zoals ook sterk aanbevolen door de AFM, kan de markt op dit moment niet verdragen. Mensen móeten gewoon 125% kunnen financieren (plus HRA en koopsubsidie, schenkingsrecht ouderen en erfpachtregeling) want als we dat niet meer toestaan 'dan stort de markt in'. Zoals de markt instort bij iedere maatregel die afgebouwd wordt. Of zelfs al als de maatregelen niet fors uitgebreid worden (zoals uitbreiden van de NGH naar 350K)
The End Times are wild
  woensdag 26 mei 2010 @ 19:40:45 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_81934675
quote:

[..]

Maar je hoeft toch geen financieel expert te zijn om te begrijpen dat 250.000 euro voor een kippenhok uit 1980 op een postzegeltje grond véél te veel betaald is? Zeker als die woning 10 jaar geleden nog maar 80.000 euro kostte, er in de tussentijd niks aan gebeurt is. En zeker als je eigenlijk maar 150.000 zelf kunt financieren, dat dit dan niet zo slim is? Daar hoef je geen financieel genie voor te zijn.

Het is zuur dat Henk&Anja met hun tophypo uit 2007 nu de sjaak zijn, maar het zou onrechtvaardig zijn wanneer Piet en Wilma, die níet meededen, voor hen de rekening mogen gaan betalen.
The End Times are wild
  woensdag 26 mei 2010 @ 19:41:43 #53
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81934738
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 19:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het probleem op dit moment is dat we in het verleden door al die mogelijkheden van tophypotheken, 6x op dubbel inkomen lenen, HRA, startersleningen en koopsubsidie de markt en de prijzen zó hebben opgeblazen dat zelfs maar serieus overwegen om één van die maatregelen op te heffen al desastreus is voor de markt.
Van de andere kant beseffen we ons wel dat al die maatregelen de markt juist verziekt hebben, dus willen we er van af.

Een klassiek dillema dus: als we van de maatregelen afwillen om de woningmarkt weer gezond te krijgen dan halen we de woningmarkt neer!
Er is maar één oplossing: niet kopen. Mensen moeten zich leren realiseren dat kopen helemaal niet nodig is. Ook goed voor de algehele economie, want je houdt geld over voor andere uitgaven.
  woensdag 26 mei 2010 @ 19:46:06 #54
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_81934977
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 19:41 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Er is maar één oplossing: niet kopen. Mensen moeten zich leren realiseren dat kopen helemaal niet nodig is. Ook goed voor de algehele economie, want je houdt geld over voor andere uitgaven.
Dat is inderdaad verstandig. Al zie ik het met een CDA-VVD-PVV kabinet ook nog gebeuren dat er zó'n trits aan maatregelen wordt genomen dat de huizenprijs toch nog even stabiliseert of zelfs gaat stijgen. Met nóg grotere problemen op de langere termijn uiteraard, maar daar ziet men dan niet naar om.
Of er wordt gewoon zo radicaal bezuinigd op zorg, AOW, cultuur, onderwijs etc, met andere woorden: het hele BNP gaat zitten in het hooghouden van de huizenprijzen, dat de markt ook niet instort.

Het hoeft niet natuurlijk, die huizenmarkt kán hoog gehouden worden. Maar je betaalt er altijd een prijs voor. Vooral als je zelf niet met het circus meedoet. Dan betaal je dus maximale belastingen, krijgt er bijna niks meer voor terug. Maar hé, als je een huis koopt betaal je plots veel minder belastingen en kun je allerlei subsidies binnenkoppen. Vraag groeit, markt gered.
The End Times are wild
  woensdag 26 mei 2010 @ 19:53:11 #55
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81935358
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 19:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is inderdaad verstandig. Al zie ik het met een CDA-VVD-PVV kabinet [...]
Tja, daar noem je ook wat. Laten we het niet hopen.
pi_81936356
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 18:46 schreef Jalu het volgende:

Te gemakkelijk: als je als huizenkoper vroeg wat de risico's waren werden deze door de bank beschreven als:"er zijn vrijwel geen risico's, maak je daar maar niet druk om". De bank heeft hier zijn zorgplicht niet alleen verzaakt, men heeft uit eigenbelang mensen gewoon keihard voorgelogen. Daar mag de bankensector zelf best voor opdraaien, op zijn minst voor een deel.
Je noemde net dat je bij werkeloosheid mogelijk in de schuldsanering terecht kan komen? Mijn broer heeft ook een huis gekocht, maar die heeft zich door middel van verzekeringen tegen o.a. dit risico ingedekt. Dat kost je dan wel een flinke premie maar dan kan je wel blijven wonen
Hadden die superleners ook moeten doen, oooh wacht dan hadden ze niet meer genoeg geld over om hun aflossingsvrije tophypotheek te betalen
quote:
Met de term scheefhuurder heb ik zelf overigens ook grote moeite, het is in mijn ogen te gek voor woorden dat je niet zelf uit mag maken welk deel van je inkomen je wel of niet wilt besteden aan wonen. Ik kán me anderzijds wél voorstellen dat er inkomenseisen komen aan sociale woningbouw-woningen.
Er waren altijd al inkomenseisen m.b.t. het toewijzen van woonruimte. Bij mij in de regio werkt dat echter niet omdat er anders huizen leeg blijven staan
quote:
Wat betreft het halen van het geld bij de babyboomer: daar heb ik op zich ook geen moeite mee. Daar zoal ongetwijfeld ook een belasting voor te bedenken zijn.

Ja.... een vette verhoging van de huurwaardeforfait
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 26 mei 2010 @ 20:15:16 #57
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_81936459
Die schuldsanering kan nog een dure grap worden wanneer er tienduizenden mensen hun huis met een hypotheekschuld van 100K moeten verkopen. Want na drie jaar is die schuld dan gewoon weg hoor!

Op 10-30 miljard schade mag je dan wel rekenen. Wat mij betreft voor rekening van de banken, want die vonden het klaarblijkelijk een goed idee om mensen zulke bedragen uit te lenen. Iedereen met NHG is uiteraard door de staat gedekt, dus dat mag de rest van NL betalen.
The End Times are wild
pi_81936581
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 19:41 schreef Lemans24 het volgende:

Zo zorg je tevens voor meer diversiteit in de economie, eenzijdigheid maakt de economie veel gevoeliger voor tegenslagen.
I'll sing you a lullaby.
pi_81936759
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 20:15 schreef LXIV het volgende:
Die schuldsanering kan nog een dure grap worden wanneer er tienduizenden mensen hun huis met een hypotheekschuld van 100K moeten verkopen. Want na drie jaar is die schuld dan gewoon weg hoor!

Op 10-30 miljard schade mag je dan wel rekenen. Wat mij betreft voor rekening van de banken, want die vonden het klaarblijkelijk een goed idee om mensen zulke bedragen uit te lenen. Iedereen met NHG is uiteraard door de staat gedekt, dus dat mag de rest van NL betalen.
Dat van die NHG is dat wel zo? Als het budget op is dan is het op, lijkt mij.
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 26 mei 2010 @ 20:50:22 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_81938827
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 20:20 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nee, dan staat de Staat der Nederlanden garant. Voor een onbeperkt bedrag in principe. Niet dat het zoveel uitmaakt, want linksom of rechtsom komt het toch bij de staat terecht. Hetzij via reddingsmaatregelen voor banken, hetzij via de schuldsanering.

Uiteindelijk betaal ook jij dus gewoon mee.
The End Times are wild
  woensdag 26 mei 2010 @ 20:54:31 #61
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81939162
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 20:20 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Volgens mij moet de Staat dan bijspringen... Terwijl er misschien 1 procent van het gedekte kapitaal in het potje zit, dus reken maar uit...
  woensdag 26 mei 2010 @ 20:55:34 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_81939239
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 20:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Volgens mij moet de Staat dan bijspringen... Terwijl er misschien 1 procent van het gedekte kapitaal in het potje zit, dus reken maar uit...
Anderzijds valt het wel mee, want er zijn natuurlijk ook heel veel mensen met heel veel overwaarde. Als de prijzen 30% dalen dan zal het gros nog met winst kunnen verkopen.
The End Times are wild
pi_81940522
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 20:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Anderzijds valt het wel mee, want er zijn natuurlijk ook heel veel mensen met heel veel overwaarde. Als de prijzen 30% dalen dan zal het gros nog met winst kunnen verkopen.
't Is al met al nogal een wespennest, die woningmarkt in de huidige economische situatie... Maar zowel VVD als CDA hebben al aangekondigd niets te gaan doen aan de HRA, ik voorzie dat ze daarmee heel veel stemmers gaan trekken... Veel voorstanders van een aanpassing in de HRA waardoor er niet meer zoveel geld stroomt naar mensen voor wie de HRA nooit bedoeld is zullen mogelijk toch maar voor behoud van de HRA stemmen omdat de gevolgen van een aanpassing van de HRA zo slecht te overzien zijn...
  woensdag 26 mei 2010 @ 21:13:44 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_81940661
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 21:11 schreef Jalu het volgende:

[..]

't Is al met al nogal een wespennest, die woningmarkt in de huidige economische situatie... Maar zowel VVD als CDA hebben al aangekondigd niets te gaan doen aan de HRA, ik voorzie dat ze daarmee heel veel stemmers gaan trekken...
Ik geloof niet dat het CDA nog meer dan 10 zetels zou krijgen wanneer ze niet zeer stug vasthouden aan de HRA. Wat mensen zich niet realiseren is dat het uiteindelijk een sigaar uit eigen doos is, dat heel veel HRA-ontvangers eigenlijk netto-betalers zijn omdat ze relatief meer aan extra belasting betalen dan dat ze via de HRA krijgen en dat hervormingen op de woningmarkt gewoon noodzakelijk zijn op langere termijn.
The End Times are wild
pi_81940971
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 21:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat het CDA nog meer dan 10 zetels zou krijgen wanneer ze niet zeer stug vasthouden aan de HRA. Wat mensen zich niet realiseren is dat het uiteindelijk een sigaar uit eigen doos is, dat heel veel HRA-ontvangers eigenlijk netto-betalers zijn omdat ze relatief meer aan extra belasting betalen dan dat ze via de HRA krijgen en dat hervormingen op de woningmarkt gewoon noodzakelijk zijn op langere termijn.
Dat is denk ik een feit wat als een paal boven water staat. Het is in de huidige economie echter wel op eieren lopen; je kunt geen al te plotselinge maatregelen nemen want dan wordt het middel erger dan de kwaal. Laten we hopen op de wijsheid van onze politici...
pi_81941014
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 21:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

En logisch toch, zou jij op een partij stemmen die je (gesubsidieerde) inkomen wil afpakken??

[ Bericht 0% gewijzigd door Bruno25 op 26-05-2010 21:24:39 ]
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  woensdag 26 mei 2010 @ 21:21:12 #67
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_81941229
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 21:18 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

En logisch toch, zou jij op een partij stemmen die je (gesubsidieerde) inkomen willen afpakken??
Ik weet er ondertussen genoeg vanaf om te weten dat ik dit inkomen uiteindelijk toch zelf betaal (uiteraard, want wie anders). Dus ja, ook als ik HRA ontving zou ik een voorstander zijn van hervormingen op de woningmarkt.
The End Times are wild
  woensdag 26 mei 2010 @ 21:21:33 #68
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81941255
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 21:11 schreef Jalu het volgende:

[..]
Maar zowel VVD als CDA hebben al aangekondigd niets te gaan doen aan de HRA
De grote vraag is: geloof jij ze? Waarschijnlijk wel, want jij gelooft banken op hun blauwe ogen als ze je zeggen dat je tophypotheek echt het beste is wat je kan tekenen...
Maar even serieus: politici liegen! Klaar!
Kijk naar de afspraken om het begrotingstekort onder de 3% te houden, wat 2 jaar terug op 50% uitkwam...
pi_81941568
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 21:21 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De grote vraag is: geloof jij ze? Waarschijnlijk wel, want jij gelooft banken op hun blauwe ogen als ze je zeggen dat je tophypotheek echt het beste is wat je kan tekenen...

Waar. Maar zo stellig als ze nu zijn maakt het politieke zelfmoord als er toch ook maar een heel klein beetje aan de HRA wordt aangepast.
pi_81941730
quote:

[..]

Kijk naar de afspraken om het begrotingstekort onder de 3% te houden, wat 2 jaar terug op 50% uitkwam...
Ik denk dat je begrotingstekort en totale overheidsschuld t.o.v. het BNP een beetje aan het verwarren bent.
pi_81941919
Iedereen begint nu in te zien dat het in stand houden van een koekje uit eigen doos geen zin heeft en beter is om op de zorgverzekeraars te letten, die druk zijn om hun enorme vermogens te beleggen
CZ diep in Goldman Sachs
quote:
wo 26 mei 2010, 20:29
Voor meerderheid woningbezitters is beperking van aftrek hypotheekrente niet taboe
Aftrek rente niet taboe voor woningbezitter
AMERSFOORT - Voor een meerderheid van de woningbezitters is beperking van de aftrek van hypotheekrente niet taboe. Zij zien liever dat daarop bespaard wordt dan op zaken als AOW, uitkeringen, gezondheidszorg, onderwijs en veiligheid op straat. Besparen op integratie of kunst en cultuur krijgt wel de voorkeur boven beperking van de renteaftrek. Dit blijkt uit een peiling van de Vereniging Eigen huis (VEH), waaraan 118.000 woningbezitters en 3000 huurders meededen.
  woensdag 26 mei 2010 @ 21:36:22 #72
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81942449
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 21:24 schreef Jalu het volgende:

[..]

Waar. Maar zo stellig als ze nu zijn maakt het politieke zelfmoord als er toch ook maar een heel klein beetje aan de HRA wordt aangepast.
Waarom? Een "Griekenland krijgt geen cent" kon toch ook binnen een maand veranderen in "Griekenland krijgt 5 miljard euro"?
pi_81943371
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 20:15 schreef LXIV het volgende:

De schade is voor de banken, alleen niet meteen. De mensen die dat nodig hebben zullen zelf ook de consequenties van hun beslissingen onder ogen moeten zien. Daarom een ander soort schuldsanering. Als je 70.000 gezinnen in de standaard schuldsanering laat komen gaat dat gevolgen hebben voor de economie, zeker als zoiets een versterkend effect krijgt. Als je pak 'm beet 50% van de restschuld sowieso kwijtscheldt dan zijn er genoeg mensen die niet het hele maandsalaris hoeven in te inleveren en die blijven dus geld uitgeven.
pi_81943440
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 21:36 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waarom? Een "Griekenland krijgt geen cent" kon toch ook binnen een maand veranderen in "Griekenland krijgt 5 miljard euro"?
Niet helemaal vergelijkbaar, want dit gaat over een issue die tot een breekpunt in de verkiezingsstrijd is gebracht...
pi_81944164
quote:

Niets is zo veranderlijk als het weer, behalve politici
I'll sing you a lullaby.
pi_81944367
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 21:48 schreef Jalu het volgende:

Niet helemaal vergelijkbaar, want dit gaat over een issue die tot een breekpunt in de verkiezingsstrijd is gebracht...
Die 'breekpunten' breken heel makkelijk in stukken tijdens een kabinetsformatie
I'll sing you a lullaby.
pi_81944545
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 22:00 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Die 'breekpunten' breken heel makkelijk in stukken tijdens een kabinetsformatie
We zullen zien.
  woensdag 26 mei 2010 @ 23:20:57 #78
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81949861
quote:
Aftrek rente niet taboe voor woningbezitter

Voor een meerderheid van de woningbezitters is beperking van de aftrek van hypotheekrente niet taboe. Zij zien liever dat daarop bespaard wordt dan op zaken als AOW, uitkeringen, gezondheidszorg, onderwijs en veiligheid op straat.

Kunst en cultuur
Besparen op integratie of kunst en cultuur krijgt wel de voorkeur boven beperking van de renteaftrek. Dit blijkt uit een peiling van de Vereniging Eigen huis (VEH), waaraan 118.000 woningbezitters en 3000 huurders meededen.

Overdrachtsbelasting
Voor de deelnemers aan de peiling is de aftrek dus niet heilig, maar 90% vindt wel dat de politieke discussie dan ook moet gaan over andere onderwerpen die te maken hebben met het huizenbezit. Het gaat dan onder meer over de overdrachtsbelasting die betaald moet worden bij de aanschaf van een bestaande woning.

Onzekerheid
De VEH hield de peiling in april naar aanleiding van de onzekerheid die er is rond de aftrek in de aanloop naar de verkiezingen op 9 juni. Uit de peiling blijkt dat 83% van de woningbezitters de verkoopbaarheid van hun huis als een probleem ziet. Ook ziet 58% het als een probleem dat starters moeilijk aan een woning kunnen komen.

© RTLZ.nl
Het "volk" is er gewoon klaar voor. Nu de politiek nog.

Maar ik verwacht dat ondanks alle zogenaamde "breekpunten" het komende kabinet ondanks alle stoere taal toch gewoon de eerste stap gaat zetten.

Edit: ik zie dat dit al was gepost
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_81951743
late tvp
  donderdag 27 mei 2010 @ 00:01:39 #80
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81952100
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 23:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het "volk" is er gewoon klaar voor. Nu de politiek nog.
Tsja, ze zullen toch eerst zichzelf moeten compenseren, net als voor de bijtelling voor hun dienstauto, waarbij ze zichzelf ooit 30.000 gulden salarisverhoging gaven. Ik stel me voor hoe zo'n unanieme stemming verloopt...
pi_81952268
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 00:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Tsja, ze zullen toch eerst zichzelf moeten compenseren, net als voor de bijtelling voor hun dienstauto, waarbij ze zichzelf ooit 30.000 gulden salarisverhoging gaven. Ik stel me voor hoe zo'n unanieme stemming verloopt...
Onbeperkte HRA voor ministers en kamerleden, 150 stemmen voor 0 tegen
I'll sing you a lullaby.
pi_81960652
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 11:55 schreef Poekieman het volgende:

[..]

Door de HRA draag je minder minder belasting af dan zij die geen HRA hebben.

En HRA pompt, net als vrijwel alle belastingen en subsidies geld van de ene groep naar de andere. Daar worden bepaalde groepen door benadeeld en andere bevoordeeld. En het benadeeld / bevoordeeld worden, daar ging het om, niet om of je wel of niet wat jij een 'een fatsoenlijke staat met welvaart én een sociaal vangnet' noemt wilt hebben.

Daar draagt de HRA heeft ook niet aan bij, integendeel. Het komt voornamelijk bij de rijken terecht - en daarmee is er minder 'over' voor degenen die het wel echt nodig hebben.
Niemand dwingt je om een huis te kopen. Maar het lijkt me dan ook fair om mijn belastingen te verlagen omdat de kans dat ik aanspraak maak op de bijstand ook verwaasloosbaar is
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_81960679
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 14:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Kan iedereen zich alle "experts" nog herinneren, die riepen: "In Nederland dalen de prijzen niet"? "In Nederland is de situatie anders"?! Realiseer je dat vooral als je een financieel "expert" nodig hebt...
En wat zijn ze hard gedaald !!!!!!
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 27 mei 2010 @ 10:58:06 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_81960935
Dat moeten we DAM toegeven: de prijzen zijn ondanks alles maar heel weinig gedaald. Dat vind ik ook zeer opmerkelijk, gezien de crisis, de aard van de crisis, de situatie bij de banken en hun voorzichtigheid, de hoogte van de bubble in 2007, het beeindigen van de koopsubsidie en de donderwolk die boven de HRA hangt.

Effectief is de markt gewoon stil komen te liggen. Maar de verkopers zijn stugge volhouders, dat moet ze toegegeven worden! Daardoor blijven de prijzen op een hoog niveau liggen.

Ik las een half jaar geleden een stuk in de krant over een man die nu al drie jaar 2 woningen had. Dat kostte hem 2000 euro per maand! Hij had ook zijn nieuwe huis te koop gezet, maar wilde niet zakken met de prijs. Zijn vrouw moest een krantenwijk gaan doen om nog rond te kunnen komen! Een stugge volhouder en een held voor de andere huizenverkopers.
Geen slimme held nochtans, want hij heeft in die drie jaar al wel 73.000 euro uitgegeven aan helemaal niks. Maar toch.
The End Times are wild
pi_81960959
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 10:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Niemand dwingt je om een huis te kopen. Maar het lijkt me dan ook fair om mijn belastingen te verlagen omdat de kans dat ik aanspraak maak op de bijstand ook verwaasloosbaar is
De kans dat de meeste werkenden in de bijstand komen is verwaarloosbaar. Moeten die dan ook allemaal een belastingkorting krijgen? De bijstand word voornamelijk gebruikt door 'kansloze' mensen, jonge vrouwen die zich laten volblaffen om zo nog meer kanslozen op de wereld te zetten en mensen die eigenlijk in de WIA horen te zitten maar afgevoerd zijn naar de bijstand.
I'll sing you a lullaby.
pi_81961006
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 10:58 schreef LXIV het volgende:
Dat moeten we DAM toegeven: de prijzen zijn ondanks alles maar heel weinig gedaald. Dat vind ik ook zeer opmerkelijk, gezien de crisis, de aard van de crisis, de situatie bij de banken en hun voorzichtigheid, de hoogte van de bubble in 2007, het beeindigen van de koopsubsidie en de donderwolk die boven de HRA hangt.

Effectief is de markt gewoon stil komen te liggen. Maar de verkopers zijn stugge volhouders, dat moet ze toegegeven worden! Daardoor blijven de prijzen op een hoog niveau liggen.

Ik las een half jaar geleden een stuk in de krant over een man die nu al drie jaar 2 woningen had. Dat kostte hem 2000 euro per maand! Hij had ook zijn nieuwe huis te koop gezet, maar wilde niet zakken met de prijs. Zijn vrouw moest een krantenwijk gaan doen om nog rond te kunnen komen! Een stugge volhouder en een held voor de andere huizenverkopers.
Geen slimme held nochtans, want hij heeft in die drie jaar al wel 73.000 euro uitgegeven aan helemaal niks. Maar toch.
Waar moet die slimme held dan gaan wonen?
pi_81961076
quote:

Geduld DAM...

Vroeger als men een stad belegerde was het een kwestie van de lange adem, lang wachten, de vijand uithongeren en dan als ze op sterven na dood waren kon je in een paar uur de stad innemen
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 27 mei 2010 @ 11:02:57 #88
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81961139
quote:
Hier in de UK zijn de huizenprijzen zelfs 10% gestegen tov een jaar geleden.
Het enige wat dit zegt is dat mensen nog steeds in denial zijn over wat er werkelijk aan de hand is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_81961305
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 11:02 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hier in de UK zijn de huizenprijzen zelfs 10% gestegen tov een jaar geleden.
Het enige wat dit zegt is dat mensen nog steeds in denial zijn over wat er werkelijk aan de hand is.
Vertel de onwetende wat er werkelijk aan de hand is
  donderdag 27 mei 2010 @ 11:08:37 #90
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81961393
quote:
Mag toch hopen dat hij het wel verhuurde, anders was ie echt alleen maar geld aan het weggooien.
  donderdag 27 mei 2010 @ 11:10:58 #91
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81961521
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 11:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Vertel de onwetende wat er werkelijk aan de hand is
interesseert ze niks. Ik ken zoveel mensen die gewoon geen seconde over de onderwerpen 'kelderende euro', 'op slot zitten huizenmarkt' of 'aanstaande double dip' willen praten. Het blijft dan bij opmerkingen als "heb je hem weer" en "wat dan nog?".
pi_81961667
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 11:10 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

interesseert ze niks. Ik ken zoveel mensen die gewoon geen seconde over de onderwerpen 'kelderende euro', 'op slot zitten huizenmarkt' of 'aanstaande double dip' willen praten. Het blijft dan bij opmerkingen als "heb je hem weer" en "wat dan nog?".
Alles goed Don Quichote?
pi_81962340
quote:

[..]

Is het niet zo net als de benzineprijs aan de pomp, of de hypotheekrente. Deze stijgen altijd super snel, maar dalen doet het langzaam net alsof het leegloopt (sorry voor het woordje, verwijs hier niet naar de huizenbubbel).
pi_81962955
Gewoon blijven kijken en niet kopen, dan dalen de prijzen uiteindelijk vanzelf. Goed tegengas geven aan al die 'sukkels' die denken dat 'nu' het moment is om in te stappen, geef ze alvast maar een doos Kleenex om de tranen die gaan komen te absorberen
I'll sing you a lullaby.
pi_81963106
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 11:40 schreef xenobinol het volgende:
Gewoon blijven kijken en niet kopen, dan dalen de prijzen uiteindelijk vanzelf. Goed tegengas geven aan al die 'sukkels' die denken dat 'nu' het moment is om in te stappen, geef ze alvast maar een doos Kleenex om de tranen die gaan komen te absorberen
Tsja jij noch ik hebben een glazen bol die de toekomst kan voorspellen. Het zou best kunnen zijn dat het nu wel het goede moment is om in te stappen. De toekomst zal het uitwijzen.
pi_81963132
quote:
Als je wil kopen, kan je prima kopen. Als het huis voor jou op de goede plek staat en een acceptabele betaalbare prijs heeft (lees: dat je dus een fatsoenlijk deel kunt aflossen) dan is er echt geen reden om het niet te doen. Men moet wel leren accepteren dat een huis niet per definitie een winstobject is, maar het is wel een object dat je af kan lossen en waarmee je er dus over 30 jaar goed bij zit. Helaas vraagt dit laaste een omschakeling van de mensen die denken winst te pakken...
pi_81963195
quote:
Of je gaat gewoon normaal doen en een huis kopen om in te leven.
  donderdag 27 mei 2010 @ 11:48:04 #98
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_81963284
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 11:44 schreef inXs het volgende:

[..]

Als je wil kopen, kan je prima kopen. Als het huis voor jou op de goede plek staat en een acceptabele betaalbare prijs heeft (lees: dat je dus een fatsoenlijk deel kunt aflossen) dan is er echt geen reden om het niet te doen. Men moet wel leren accepteren dat een huis niet per definitie een winstobject is, maar het is wel een object dat je af kan lossen en waarmee je er dus over 30 jaar goed bij zit. Helaas vraagt dit laaste een omschakeling van de mensen die denken winst te pakken...
Daar ben ik het wel mee eens hoor. Als het huis naar je zin is en je kunt het financieren, waarom niet?

De enige reden om af te wachten is dat de kans best groot is dat er nog een behoorlijk deel van de prijs afgaat, en dat je wanneer je over een jaar koopt je óf een lagere hypotheekschuld hebt (betaal je toch zo'n 3x), óf dat je net even een mooier huis kunt kopen. Maar als dat je niet uitmaakt kun je gerust nu instappen.
The End Times are wild
pi_81963936
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 11:45 schreef Scorpie het volgende:

Of je gaat gewoon normaal doen en een huis kopen om in te leven.
De meeste mensen die nu nog een huis kopen doen niet 'normaal'. Of vind jij het wel normaal om je tot aan je oogballen toe te laten financieren voor een stapel bakstenen op een postzegel
I'll sing you a lullaby.
pi_81963956
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 11:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

Daar ben ik het wel mee eens hoor. Als het huis naar je zin is en je kunt het financieren, waarom niet?

De enige reden om af te wachten is dat de kans best groot is dat er nog een behoorlijk deel van de prijs afgaat, en dat je wanneer je over een jaar koopt je óf een lagere hypotheekschuld hebt (betaal je toch zo'n 3x), óf dat je net even een mooier huis kunt kopen. Maar als dat je niet uitmaakt kun je gerust nu instappen.
Dat heb je helaas altijd, maar dit weerhoudt mensen ook niet om een auto, tv etc te kopen (wel andere prijsklasse). Dus tja, als je je risico's goed in kan schatten en je nu leuk wilt wonen, dan is het geen probleem denk ik zo.
pi_81964061
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 11:48 schreef LXIV het volgende:

Als je het kan betalen en je niet gaat zitten janken als je huis een paar euro minder waard word, dan is er niets mis met kopen.
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')