Het probleem op dit moment is dat we in het verleden door al die mogelijkheden van tophypotheken, 6x op dubbel inkomen lenen, HRA, startersleningen en koopsubsidie de markt en de prijzen zó hebben opgeblazen dat zelfs maar serieus overwegen om één van die maatregelen op te heffen al desastreus is voor de markt.quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:47 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat is er "vals" aan de voorwendselen? De veel-te-veel-lener krijgt gewoon wat-ie gevraagd heeft, niks vals aan.
[..]
In de omringende landen is het ook veel normaler om 2/3 te lenen, en 1/3 zelf te betalen. In Nederland gingen we tot 4/3 lenen!
Een goed begin van het afbouwen van de HRA zou dan ook zijn:
-alleen HRA bij een annuiteitenhypotheek met volledige aflossing in max. 30 jaar
-alleen HRA bij max. 2/3 lenen (dat zal pas een effect hebben op de huizenprijzen, 300.000 euro lenen is aanzienlijk moeilijker dan 100.000 zelf bij elkaar sparen!)
[..]
Maar je hoeft toch geen financieel expert te zijn om te begrijpen dat 250.000 euro voor een kippenhok uit 1980 op een postzegeltje grond véél te veel betaald is? Zeker als die woning 10 jaar geleden nog maar 80.000 euro kostte, er in de tussentijd niks aan gebeurt is. En zeker als je eigenlijk maar 150.000 zelf kunt financieren, dat dit dan niet zo slim is? Daar hoef je geen financieel genie voor te zijn.quote:Op woensdag 26 mei 2010 17:27 schreef Jalu het volgende:
[..]
Laten we nou even eerlijk zijn: de markt van financiele producten is zo ingewikkeld dat niet iedereen daar tot in de puntjes verstand van kan hebben. Als ik een auto koop bij een garage en er blijkt iets niet aan te deugen, dan is het ook de verantwoordelijkheid van de garage om het probleem op te lossen, omdat men er bij de garage meer verstand van heeft dan de gemiddelde autokoper. Wat is daaraan zo anders als aan een financieel product? Het wordt een ander verhaal als ik zelf bewust die auto sloop, en ik ga dan terug naar de garage, dán heb ik geen recht van spreken. Maar dat is bij 99 van de 100 huizenkopers die in de problemen dreigt te komen niet het geval!
Er is maar één oplossing: niet kopen. Mensen moeten zich leren realiseren dat kopen helemaal niet nodig is. Ook goed voor de algehele economie, want je houdt geld over voor andere uitgaven.quote:Op woensdag 26 mei 2010 19:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het probleem op dit moment is dat we in het verleden door al die mogelijkheden van tophypotheken, 6x op dubbel inkomen lenen, HRA, startersleningen en koopsubsidie de markt en de prijzen zó hebben opgeblazen dat zelfs maar serieus overwegen om één van die maatregelen op te heffen al desastreus is voor de markt.
Van de andere kant beseffen we ons wel dat al die maatregelen de markt juist verziekt hebben, dus willen we er van af.
Een klassiek dillema dus: als we van de maatregelen afwillen om de woningmarkt weer gezond te krijgen dan halen we de woningmarkt neer!
Dat is inderdaad verstandig. Al zie ik het met een CDA-VVD-PVV kabinet ook nog gebeuren dat er zó'n trits aan maatregelen wordt genomen dat de huizenprijs toch nog even stabiliseert of zelfs gaat stijgen. Met nóg grotere problemen op de langere termijn uiteraard, maar daar ziet men dan niet naar om.quote:Op woensdag 26 mei 2010 19:41 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Er is maar één oplossing: niet kopen. Mensen moeten zich leren realiseren dat kopen helemaal niet nodig is. Ook goed voor de algehele economie, want je houdt geld over voor andere uitgaven.
Tja, daar noem je ook wat. Laten we het niet hopen.quote:Op woensdag 26 mei 2010 19:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is inderdaad verstandig. Al zie ik het met een CDA-VVD-PVV kabinet [...]
Je noemde net dat je bij werkeloosheid mogelijk in de schuldsanering terecht kan komen? Mijn broer heeft ook een huis gekocht, maar die heeft zich door middel van verzekeringen tegen o.a. dit risico ingedekt. Dat kost je dan wel een flinke premie maar dan kan je wel blijven wonenquote:Op woensdag 26 mei 2010 18:46 schreef Jalu het volgende:
Te gemakkelijk: als je als huizenkoper vroeg wat de risico's waren werden deze door de bank beschreven als:"er zijn vrijwel geen risico's, maak je daar maar niet druk om". De bank heeft hier zijn zorgplicht niet alleen verzaakt, men heeft uit eigenbelang mensen gewoon keihard voorgelogen. Daar mag de bankensector zelf best voor opdraaien, op zijn minst voor een deel.
Er waren altijd al inkomenseisen m.b.t. het toewijzen van woonruimte. Bij mij in de regio werkt dat echter niet omdat er anders huizen leeg blijven staanquote:Met de term scheefhuurder heb ik zelf overigens ook grote moeite, het is in mijn ogen te gek voor woorden dat je niet zelf uit mag maken welk deel van je inkomen je wel of niet wilt besteden aan wonen. Ik kán me anderzijds wél voorstellen dat er inkomenseisen komen aan sociale woningbouw-woningen.
Ja.... een vette verhoging van de huurwaardeforfaitquote:Wat betreft het halen van het geld bij de babyboomer: daar heb ik op zich ook geen moeite mee. Daar zoal ongetwijfeld ook een belasting voor te bedenken zijn.
quote:Op woensdag 26 mei 2010 19:41 schreef Lemans24 het volgende:
Er is maar één oplossing: niet kopen. Mensen moeten zich leren realiseren dat kopen helemaal niet nodig is. Ook goed voor de algehele economie, want je houdt geld over voor andere uitgaven.
Dat van die NHG is dat wel zo? Als het budget op is dan is het op, lijkt mij.quote:Op woensdag 26 mei 2010 20:15 schreef LXIV het volgende:
Die schuldsanering kan nog een dure grap worden wanneer er tienduizenden mensen hun huis met een hypotheekschuld van 100K moeten verkopen. Want na drie jaar is die schuld dan gewoon weg hoor!
Op 10-30 miljard schade mag je dan wel rekenen. Wat mij betreft voor rekening van de banken, want die vonden het klaarblijkelijk een goed idee om mensen zulke bedragen uit te lenen. Iedereen met NHG is uiteraard door de staat gedekt, dus dat mag de rest van NL betalen.
Nee, dan staat de Staat der Nederlanden garant. Voor een onbeperkt bedrag in principe. Niet dat het zoveel uitmaakt, want linksom of rechtsom komt het toch bij de staat terecht. Hetzij via reddingsmaatregelen voor banken, hetzij via de schuldsanering.quote:Op woensdag 26 mei 2010 20:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat van die NHG is dat wel zo? Als het budget op is dan is het op, lijkt mij.
Volgens mij moet de Staat dan bijspringen... Terwijl er misschien 1 procent van het gedekte kapitaal in het potje zit, dus reken maar uit...quote:Op woensdag 26 mei 2010 20:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat van die NHG is dat wel zo? Als het budget op is dan is het op, lijkt mij.
Anderzijds valt het wel mee, want er zijn natuurlijk ook heel veel mensen met heel veel overwaarde. Als de prijzen 30% dalen dan zal het gros nog met winst kunnen verkopen.quote:Op woensdag 26 mei 2010 20:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Volgens mij moet de Staat dan bijspringen... Terwijl er misschien 1 procent van het gedekte kapitaal in het potje zit, dus reken maar uit...
't Is al met al nogal een wespennest, die woningmarkt in de huidige economische situatie...quote:Op woensdag 26 mei 2010 20:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Anderzijds valt het wel mee, want er zijn natuurlijk ook heel veel mensen met heel veel overwaarde. Als de prijzen 30% dalen dan zal het gros nog met winst kunnen verkopen.
Ik geloof niet dat het CDA nog meer dan 10 zetels zou krijgen wanneer ze niet zeer stug vasthouden aan de HRA. Wat mensen zich niet realiseren is dat het uiteindelijk een sigaar uit eigen doos is, dat heel veel HRA-ontvangers eigenlijk netto-betalers zijn omdat ze relatief meer aan extra belasting betalen dan dat ze via de HRA krijgen en dat hervormingen op de woningmarkt gewoon noodzakelijk zijn op langere termijn.quote:Op woensdag 26 mei 2010 21:11 schreef Jalu het volgende:
[..]
't Is al met al nogal een wespennest, die woningmarkt in de huidige economische situatie...Maar zowel VVD als CDA hebben al aangekondigd niets te gaan doen aan de HRA, ik voorzie dat ze daarmee heel veel stemmers gaan trekken...
Dat is denk ik een feit wat als een paal boven water staat. Het is in de huidige economie echter wel op eieren lopen; je kunt geen al te plotselinge maatregelen nemen want dan wordt het middel erger dan de kwaal. Laten we hopen op de wijsheid van onze politici...quote:Op woensdag 26 mei 2010 21:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat het CDA nog meer dan 10 zetels zou krijgen wanneer ze niet zeer stug vasthouden aan de HRA. Wat mensen zich niet realiseren is dat het uiteindelijk een sigaar uit eigen doos is, dat heel veel HRA-ontvangers eigenlijk netto-betalers zijn omdat ze relatief meer aan extra belasting betalen dan dat ze via de HRA krijgen en dat hervormingen op de woningmarkt gewoon noodzakelijk zijn op langere termijn.
En logisch toch, zou jij op een partij stemmen die je (gesubsidieerde) inkomen wil afpakken??quote:Op woensdag 26 mei 2010 21:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat het CDA nog meer dan 10 zetels zou krijgen wanneer ze niet zeer stug vasthouden aan de HRA. Wat mensen zich niet realiseren is dat het uiteindelijk een sigaar uit eigen doos is, dat heel veel HRA-ontvangers eigenlijk netto-betalers zijn omdat ze relatief meer aan extra belasting betalen dan dat ze via de HRA krijgen en dat hervormingen op de woningmarkt gewoon noodzakelijk zijn op langere termijn.
Ik weet er ondertussen genoeg vanaf om te weten dat ik dit inkomen uiteindelijk toch zelf betaal (uiteraard, want wie anders). Dus ja, ook als ik HRA ontving zou ik een voorstander zijn van hervormingen op de woningmarkt.quote:Op woensdag 26 mei 2010 21:18 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
En logisch toch, zou jij op een partij stemmen die je (gesubsidieerde) inkomen willen afpakken??
De grote vraag is: geloof jij ze? Waarschijnlijk wel, want jij gelooft banken op hun blauwe ogen als ze je zeggen dat je tophypotheek echt het beste is wat je kan tekenen...quote:Op woensdag 26 mei 2010 21:11 schreef Jalu het volgende:
[..]
Maar zowel VVD als CDA hebben al aangekondigd niets te gaan doen aan de HRA
Waar. Maar zo stellig als ze nu zijn maakt het politieke zelfmoord als er toch ook maar een heel klein beetje aan de HRA wordt aangepast.quote:Op woensdag 26 mei 2010 21:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De grote vraag is: geloof jij ze? Waarschijnlijk wel, want jij gelooft banken op hun blauwe ogen als ze je zeggen dat je tophypotheek echt het beste is wat je kan tekenen...
Maar even serieus: politici liegen! Klaar!
Ik denk dat je begrotingstekort en totale overheidsschuld t.o.v. het BNP een beetje aan het verwarren bent.quote:Op woensdag 26 mei 2010 21:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Kijk naar de afspraken om het begrotingstekort onder de 3% te houden, wat 2 jaar terug op 50% uitkwam...
quote:wo 26 mei 2010, 20:29
Voor meerderheid woningbezitters is beperking van aftrek hypotheekrente niet taboe
Aftrek rente niet taboe voor woningbezitter
AMERSFOORT - Voor een meerderheid van de woningbezitters is beperking van de aftrek van hypotheekrente niet taboe. Zij zien liever dat daarop bespaard wordt dan op zaken als AOW, uitkeringen, gezondheidszorg, onderwijs en veiligheid op straat. Besparen op integratie of kunst en cultuur krijgt wel de voorkeur boven beperking van de renteaftrek. Dit blijkt uit een peiling van de Vereniging Eigen huis (VEH), waaraan 118.000 woningbezitters en 3000 huurders meededen.
Waarom? Een "Griekenland krijgt geen cent" kon toch ook binnen een maand veranderen in "Griekenland krijgt 5 miljard euro"?quote:Op woensdag 26 mei 2010 21:24 schreef Jalu het volgende:
[..]
Waar. Maar zo stellig als ze nu zijn maakt het politieke zelfmoord als er toch ook maar een heel klein beetje aan de HRA wordt aangepast.
De schade is voor de banken, alleen niet meteen. De mensen die dat nodig hebben zullen zelf ook de consequenties van hun beslissingen onder ogen moeten zien. Daarom een ander soort schuldsanering. Als je 70.000 gezinnen in de standaard schuldsanering laat komen gaat dat gevolgen hebben voor de economie, zeker als zoiets een versterkend effect krijgt. Als je pak 'm beet 50% van de restschuld sowieso kwijtscheldt dan zijn er genoeg mensen die niet het hele maandsalaris hoeven in te inleveren en die blijven dus geld uitgeven.quote:Op woensdag 26 mei 2010 20:15 schreef LXIV het volgende:
Die schuldsanering kan nog een dure grap worden wanneer er tienduizenden mensen hun huis met een hypotheekschuld van 100K moeten verkopen. Want na drie jaar is die schuld dan gewoon weg hoor!
Op 10-30 miljard schade mag je dan wel rekenen. Wat mij betreft voor rekening van de banken, want die vonden het klaarblijkelijk een goed idee om mensen zulke bedragen uit te lenen. Iedereen met NHG is uiteraard door de staat gedekt, dus dat mag de rest van NL betalen.
Niet helemaal vergelijkbaar, want dit gaat over een issue die tot een breekpunt in de verkiezingsstrijd is gebracht...quote:Op woensdag 26 mei 2010 21:36 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom? Een "Griekenland krijgt geen cent" kon toch ook binnen een maand veranderen in "Griekenland krijgt 5 miljard euro"?
Niets is zo veranderlijk als het weer, behalve politiciquote:Op woensdag 26 mei 2010 21:21 schreef RemcoDelft het volgende:
Maar even serieus: politici liegen! Klaar!
Die 'breekpunten' breken heel makkelijk in stukken tijdens een kabinetsformatiequote:Op woensdag 26 mei 2010 21:48 schreef Jalu het volgende:
Niet helemaal vergelijkbaar, want dit gaat over een issue die tot een breekpunt in de verkiezingsstrijd is gebracht...
We zullen zien.quote:Op woensdag 26 mei 2010 22:00 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Die 'breekpunten' breken heel makkelijk in stukken tijdens een kabinetsformatie
Het "volk" is er gewoon klaar voor. Nu de politiek nog.quote:Aftrek rente niet taboe voor woningbezitter
Voor een meerderheid van de woningbezitters is beperking van de aftrek van hypotheekrente niet taboe. Zij zien liever dat daarop bespaard wordt dan op zaken als AOW, uitkeringen, gezondheidszorg, onderwijs en veiligheid op straat.
Kunst en cultuur
Besparen op integratie of kunst en cultuur krijgt wel de voorkeur boven beperking van de renteaftrek. Dit blijkt uit een peiling van de Vereniging Eigen huis (VEH), waaraan 118.000 woningbezitters en 3000 huurders meededen.
Overdrachtsbelasting
Voor de deelnemers aan de peiling is de aftrek dus niet heilig, maar 90% vindt wel dat de politieke discussie dan ook moet gaan over andere onderwerpen die te maken hebben met het huizenbezit. Het gaat dan onder meer over de overdrachtsbelasting die betaald moet worden bij de aanschaf van een bestaande woning.
Onzekerheid
De VEH hield de peiling in april naar aanleiding van de onzekerheid die er is rond de aftrek in de aanloop naar de verkiezingen op 9 juni. Uit de peiling blijkt dat 83% van de woningbezitters de verkoopbaarheid van hun huis als een probleem ziet. Ook ziet 58% het als een probleem dat starters moeilijk aan een woning kunnen komen.
© RTLZ.nl
Tsja, ze zullen toch eerst zichzelf moeten compenseren, net als voor de bijtelling voor hun dienstauto, waarbij ze zichzelf ooit 30.000 gulden salarisverhoging gaven. Ik stel me voor hoe zo'n unanieme stemming verloopt...quote:Op woensdag 26 mei 2010 23:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het "volk" is er gewoon klaar voor. Nu de politiek nog.
Onbeperkte HRA voor ministers en kamerleden, 150 stemmen voor 0 tegenquote:Op donderdag 27 mei 2010 00:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tsja, ze zullen toch eerst zichzelf moeten compenseren, net als voor de bijtelling voor hun dienstauto, waarbij ze zichzelf ooit 30.000 gulden salarisverhoging gaven. Ik stel me voor hoe zo'n unanieme stemming verloopt...
Niemand dwingt je om een huis te kopen. Maar het lijkt me dan ook fair om mijn belastingen te verlagen omdat de kans dat ik aanspraak maak op de bijstand ook verwaasloosbaar isquote:Op woensdag 26 mei 2010 11:55 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Door de HRA draag je minder minder belasting af dan zij die geen HRA hebben.
En HRA pompt, net als vrijwel alle belastingen en subsidies geld van de ene groep naar de andere. Daar worden bepaalde groepen door benadeeld en andere bevoordeeld. En het benadeeld / bevoordeeld worden, daar ging het om, niet om of je wel of niet wat jij een 'een fatsoenlijke staat met welvaart én een sociaal vangnet' noemt wilt hebben.
Daar draagt de HRA heeft ook niet aan bij, integendeel. Het komt voornamelijk bij de rijken terecht - en daarmee is er minder 'over' voor degenen die het wel echt nodig hebben.
En wat zijn ze hard gedaald !!!!!!quote:Op woensdag 26 mei 2010 14:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Kan iedereen zich alle "experts" nog herinneren, die riepen: "In Nederland dalen de prijzen niet"? "In Nederland is de situatie anders"?! Realiseer je dat vooral als je een financieel "expert" nodig hebt...
De kans dat de meeste werkenden in de bijstand komen is verwaarloosbaar. Moeten die dan ook allemaal een belastingkorting krijgen? De bijstand word voornamelijk gebruikt door 'kansloze' mensen, jonge vrouwen die zich laten volblaffen om zo nog meer kanslozen op de wereld te zetten en mensen die eigenlijk in de WIA horen te zitten maar afgevoerd zijn naar de bijstand.quote:Op donderdag 27 mei 2010 10:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Niemand dwingt je om een huis te kopen. Maar het lijkt me dan ook fair om mijn belastingen te verlagen omdat de kans dat ik aanspraak maak op de bijstand ook verwaasloosbaar is
Waar moet die slimme held dan gaan wonen?quote:Op donderdag 27 mei 2010 10:58 schreef LXIV het volgende:
Dat moeten we DAM toegeven: de prijzen zijn ondanks alles maar heel weinig gedaald. Dat vind ik ook zeer opmerkelijk, gezien de crisis, de aard van de crisis, de situatie bij de banken en hun voorzichtigheid, de hoogte van de bubble in 2007, het beeindigen van de koopsubsidie en de donderwolk die boven de HRA hangt.
Effectief is de markt gewoon stil komen te liggen. Maar de verkopers zijn stugge volhouders, dat moet ze toegegeven worden! Daardoor blijven de prijzen op een hoog niveau liggen.
Ik las een half jaar geleden een stuk in de krant over een man die nu al drie jaar 2 woningen had. Dat kostte hem 2000 euro per maand! Hij had ook zijn nieuwe huis te koop gezet, maar wilde niet zakken met de prijs. Zijn vrouw moest een krantenwijk gaan doen om nog rond te kunnen komen! Een stugge volhouder en een held voor de andere huizenverkopers.
Geen slimme held nochtans, want hij heeft in die drie jaar al wel 73.000 euro uitgegeven aan helemaal niks. Maar toch.
Geduld DAM...quote:Op donderdag 27 mei 2010 10:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En wat zijn ze hard gedaald !!!!!!
Hier in de UK zijn de huizenprijzen zelfs 10% gestegen tov een jaar geleden.quote:Op donderdag 27 mei 2010 10:58 schreef LXIV het volgende:
Dat moeten we DAM toegeven: de prijzen zijn ondanks alles maar heel weinig gedaald. Dat vind ik ook zeer opmerkelijk, gezien de crisis, de aard van de crisis, de situatie bij de banken en hun voorzichtigheid, de hoogte van de bubble in 2007, het beeindigen van de koopsubsidie en de donderwolk die boven de HRA hangt.
Vertel de onwetende wat er werkelijk aan de hand isquote:Op donderdag 27 mei 2010 11:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hier in de UK zijn de huizenprijzen zelfs 10% gestegen tov een jaar geleden.
Het enige wat dit zegt is dat mensen nog steeds in denial zijn over wat er werkelijk aan de hand is.
Mag toch hopen dat hij het wel verhuurde, anders was ie echt alleen maar geld aan het weggooien.quote:Op donderdag 27 mei 2010 10:58 schreef LXIV het volgende:
Ik las een half jaar geleden een stuk in de krant over een man die nu al drie jaar 2 woningen had. Dat kostte hem 2000 euro per maand! Hij had ook zijn nieuwe huis te koop gezet, maar wilde niet zakken met de prijs. Zijn vrouw moest een krantenwijk gaan doen om nog rond te kunnen komen! Een stugge volhouder en een held voor de andere huizenverkopers.
Geen slimme held nochtans, want hij heeft in die drie jaar al wel 73.000 euro uitgegeven aan helemaal niks. Maar toch.
interesseert ze niks. Ik ken zoveel mensen die gewoon geen seconde over de onderwerpen 'kelderende euro', 'op slot zitten huizenmarkt' of 'aanstaande double dip' willen praten. Het blijft dan bij opmerkingen als "heb je hem weer" en "wat dan nog?".quote:Op donderdag 27 mei 2010 11:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Vertel de onwetende wat er werkelijk aan de hand is
Alles goed Don Quichote?quote:Op donderdag 27 mei 2010 11:10 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
interesseert ze niks. Ik ken zoveel mensen die gewoon geen seconde over de onderwerpen 'kelderende euro', 'op slot zitten huizenmarkt' of 'aanstaande double dip' willen praten. Het blijft dan bij opmerkingen als "heb je hem weer" en "wat dan nog?".
Is het niet zo net als de benzineprijs aan de pomp, of de hypotheekrente. Deze stijgen altijd super snel, maar dalen doet het langzaam net alsof het leegloopt (sorry voor het woordje, verwijs hier niet naar de huizenbubbel).quote:Op donderdag 27 mei 2010 10:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En wat zijn ze hard gedaald !!!!!!
Tsja jij noch ik hebben een glazen bol die de toekomst kan voorspellen. Het zou best kunnen zijn dat het nu wel het goede moment is om in te stappen. De toekomst zal het uitwijzen.quote:Op donderdag 27 mei 2010 11:40 schreef xenobinol het volgende:
Gewoon blijven kijken en niet kopen, dan dalen de prijzen uiteindelijk vanzelf. Goed tegengas geven aan al die 'sukkels' die denken dat 'nu' het moment is om in te stappen, geef ze alvast maar een doos Kleenex om de tranen die gaan komen te absorberen
Als je wil kopen, kan je prima kopen. Als het huis voor jou op de goede plek staat en een acceptabele betaalbare prijs heeft (lees: dat je dus een fatsoenlijk deel kunt aflossen) dan is er echt geen reden om het niet te doen. Men moet wel leren accepteren dat een huis niet per definitie een winstobject is, maar het is wel een object dat je af kan lossen en waarmee je er dus over 30 jaar goed bij zit. Helaas vraagt dit laaste een omschakeling van de mensen die denken winst te pakken...quote:Op donderdag 27 mei 2010 11:40 schreef xenobinol het volgende:
Gewoon blijven kijken en niet kopen, dan dalen de prijzen uiteindelijk vanzelf. Goed tegengas geven aan al die 'sukkels' die denken dat 'nu' het moment is om in te stappen, geef ze alvast maar een doos Kleenex om de tranen die gaan komen te absorberen
Of je gaat gewoon normaal doen en een huis kopen om in te leven.quote:Op donderdag 27 mei 2010 11:40 schreef xenobinol het volgende:
Daar ben ik het wel mee eens hoor. Als het huis naar je zin is en je kunt het financieren, waarom niet?quote:Op donderdag 27 mei 2010 11:44 schreef inXs het volgende:
[..]
Als je wil kopen, kan je prima kopen. Als het huis voor jou op de goede plek staat en een acceptabele betaalbare prijs heeft (lees: dat je dus een fatsoenlijk deel kunt aflossen) dan is er echt geen reden om het niet te doen. Men moet wel leren accepteren dat een huis niet per definitie een winstobject is, maar het is wel een object dat je af kan lossen en waarmee je er dus over 30 jaar goed bij zit. Helaas vraagt dit laaste een omschakeling van de mensen die denken winst te pakken...
De meeste mensen die nu nog een huis kopen doen niet 'normaal'. Of vind jij het wel normaal om je tot aan je oogballen toe te laten financieren voor een stapel bakstenen op een postzegelquote:Op donderdag 27 mei 2010 11:45 schreef Scorpie het volgende:
Of je gaat gewoon normaal doen en een huis kopen om in te leven.
Dat heb je helaas altijd, maar dit weerhoudt mensen ook niet om een auto, tv etc te kopen (wel andere prijsklasse). Dus tja, als je je risico's goed in kan schatten en je nu leuk wilt wonen, dan is het geen probleem denk ik zo.quote:Op donderdag 27 mei 2010 11:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daar ben ik het wel mee eens hoor. Als het huis naar je zin is en je kunt het financieren, waarom niet?
De enige reden om af te wachten is dat de kans best groot is dat er nog een behoorlijk deel van de prijs afgaat, en dat je wanneer je over een jaar koopt je óf een lagere hypotheekschuld hebt (betaal je toch zo'n 3x), óf dat je net even een mooier huis kunt kopen. Maar als dat je niet uitmaakt kun je gerust nu instappen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |