Waarom zouden banken hun lening moeten aanpassen, het risico voor een dalende waarde van je huis is niet voor de bank. Het risico dat de bank draagt is dat jij je lening mogelijk niet kan afbetalen.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 13:53 schreef Krantenman het volgende:
Het probleem zit dus volgens mij eerder bij de instanties die de leningen verstrekken, en weigeren om deze aan te passen. (Want dan lijden ze verlies uiteraard.)
Wat je hier schrijft bedoelde ik eigenlijk ook een beetje, maar ik heb het slecht verwoord.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 14:22 schreef xenobinol het volgende:
Overigens moet je je afvragen of banken echt verlies lijden, indien je een AVH hebt tegen 3,5% en je lost niet af heb je aan de looptijd (30 jaar) het bedrag al 2,8 maal terugbetaald. Als je dan ook nog kan aflossen betaal je je huis dus 3,8 maal. OMG wat een 'arme' bankiers![]()
Ik begrijp je echter nog steeds niet, bedoel je nu dat jij wilt dat de banken de huizenkoper compenseert?quote:Op dinsdag 25 mei 2010 14:43 schreef Krantenman het volgende:
Wat je hier schrijft bedoelde ik eigenlijk ook een beetje, maar ik heb het slecht verwoord.
Banken zullen hun verlies incasseren als jij failliet gaat, zo is dat nu eenmaal geregeld in ons recht. Kortom banken gaan je niet zomaar compenseren, het zou ook tegen de gemaakte afspraken zijn. Banken zijn immers grote parasieten die zelf helemaal niets produceren en maximaal zuigen. Daar moet je als hypotheeknemer een principieel standpunt in nemen voordat je een hypotheek afsluit.quote:De banken moeten ook hun verlies kunnen incasseren, net zoals de 'consumenten' of 'klanten' dat moeten kunnen. Als ik een ongeval heb met de auto, dan zal de verzekering de kosten meestal ook maar gedeeltelijk terugbetalen.
Bij een autoverzekering kun je kiezen voor een optie 'vervangende waard', echter een auto is wel onderhevig aan de economische realiteit d.w.z. daar moet je op afschrijven. Dat je wel de volle premie moet betalen is vrij logisch, een oude auto kan immers net zo veel schade aanrichten als een nieuwe. Banken moeten hun verliezen nemen, echter indien een bank te groot geworden is (to big to fail) zal een overheid zo'n bank ongelimiteerde steun toezeggen omdat men bank is dat het monetaire systeem anders in elkaar stort. Kortom, alle banken nationaliseren, want enkel de winsten delen met een select groepje graaiers deugd niet als je de verliezen wel op de maatschappij weet af te schuiven.quote:Ik heb echter wel jarenlang betaald voor die autoverzekering, dus de vraag is: wie draait nu het hardste op voor het verlies? De banken zijn er heel goed in om te beweren dat zij dat zijn.
Tja, eigenlijk zou ik van een bank verwachten dat ze zélf zo slim zouden zijn om in te zien dat er een risico is dat de prijs van huizen (dus het onderpand) zou dalen. Dat zou ingebouwd moeten zijn in het systeem (m.a.w. beter risicomanagement, en -dat geef ik toe- zal ook wel leiden tot hogere rentes).quote:Op dinsdag 25 mei 2010 15:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik begrijp je echter nog steeds niet, bedoel je nu dat jij wilt dat de banken de huizenkoper compenseert?
De Rabobank roept volgens mij al 2 jaar dat ze herstel zien, wie gelooft ze nogquote:Rabobank ziet geleidelijk herstel van huizenmarkt
(Novum) - De Nederlandse huizenmarkt is geleidelijk aan het herstellen van de gevolgen van de kredietcrisis, stelt Rabobank dinsdag in een kwartaalrapport over de huizensector.
Volgens de bank is het einde van de dalende huizenprijzen in zicht en zullen de prijzen in 2010 met 1,75% dalen. In 2011 verwacht de bank een stijging van de prijzen met 1% wat in reële termen betekent dat de huizenprijzen in 2011 stabiliseren.
Op dit moment zijn de huizenprijzen nauwelijks in beweging. Dat komt volgens het onderzoek doordat er nog steeds veel onzekerheid in de markt heerst. Dat werd eerst veroorzaakt door de financiële crisis, maar nu speelt politieke onzekerheid een rol. Volgens de bank wordt het vertrouwen niet bevorderd door de discussie over maximale hypotheken die is aangezwengeld door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het politieke debat over de hypotheekrenteaftrek.
Rabobank verwacht verder dat in de loop van 2010 de Prijsindex Bestaande Koopwoningen (PBK) licht zal stijgen. Het jaarlijks gemiddelde zal dit jaar echter lager liggen dan in 2009 vanwege overloopeffecten.
In de kwartaalrapportage concludeert de bank dat ook de dalende trend in het aantal transacties in de huizenmarkt lijkt te zijn gebroken. Het dieptepunt over de afgelopen maanden ligt daarmee op 125.000 transacties.
Er staan nog wel veel huizen te koop en de gemiddelde verkooptijd is binnen anderhalf jaar toegenomen tot 125 dagen van 80 dagen.
Rabobank verwacht dat kapitaal en de geldmarktrente zullen stijgen op de langere termijn, maar dat dit zich niet noodzakelijk pro rata hoeft te vertalen in de hypotheekrentes. Parallel hieraan denkt de bank dat de betaalbaarheid van de aanschaf van een huis vanaf 2011 zal verslechteren.
Ook de hypotheekmarkt heeft de hardste klappen achter de rug, wat te zien is aan stabilisatie van het aantal transacties. Het aantal herfinancieringen via hypotheken neemt nog steeds af, wat betekent dat de markt nog steeds krimpt, maar de snelheid van de daling is aan het afnemen.
Bron: nieuws.nl
Snap je nu werkelijk niet hoe zulke woekeraars het zijn bij de banken? Zij laten jouw hard werken zodat zij lekker gratis geld van jouw krijgen. Dat hebben ze juridisch zo dichtgetimmerd dat jij bijna niet onder je schuldenlast uit kan komen. Banken hebben geen probleem zolang de meeste mensen hun lasten kunnen betalen, de meeste kopers overigens ook niet, je zit hooguit muurvast aan je geliefde woning.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 15:39 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Tja, eigenlijk zou ik van een bank verwachten dat ze zélf zo slim zouden zijn om in te zien dat er een risico is dat de prijs van huizen (dus het onderpand) zou dalen. Dat zou ingebouwd moeten zijn in het systeem (m.a.w. beter risicomanagement, en -dat geef ik toe- zal ook wel leiden tot hogere rentes).
De hypotheek die je aangaat, daar zijn de voorwaarden duidelijk (tenminste, als je je contract doorleest). Maar ik vind dat het de bank is die het risico moet nemen dat de waarde van je huis daalt, en daar niet de eigenaar voor moet laten opdraaien d.m.v. een restschuld bij verkoop.
Anders kom je in een situatie terecht waarin bv. alle huizenprijzen over het hele land dalen, en dan zouden het plots de banken zijn die beweren dat ze van iedereen geld tegoed hebben, terwijl ze al jarenlang geprofiteerd hebben van al die leningen.
Dat lijkt me prima om daarmee de slachtoffers van zwalkend overheidsbeleid te compenseren; een belasting op overwaarde. Goed idee!quote:Op dinsdag 25 mei 2010 12:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
HA-HA-HA!
Zetten we daar dan ook even een belastingregel tegenover voor alle mensen die hun huis in waarde hebben zien stijgen?
In feite zijn alle burgers in NL de dupe van de vastgoedmaffia en een falende overheid. Als we die mensen allemaal moeten compenseren is dat een sigaar uit eigen doosquote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:04 schreef Jalu het volgende:
Dat lijkt me prima om daarmee de slachtoffers van zwalkend overheidsbeleid te compenseren; een belasting op overwaarde. Goed idee!
Jij en een aantal anderen roepen ook al een aantal jaar 50% prijsdaling, dus tja, wie het hardst roeptquote:Op dinsdag 25 mei 2010 15:41 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De Rabobank roept volgens mij al 2 jaar dat ze herstel zien, wie gelooft ze nog![]()
Ze verwachten herstel van de prijs i.c.m. een slechtere betaalbaarheid![]()
Hoe kun je dan spreken over een herstel van de woningmarkt, dan ben je toch compleet simpel![]()
Kortom is dit niet gewoon de 'crap' van een journalist die hersenloos de shit kopieërd van de marketingafdeling van Rabobank
Omdat iedereen, de overheid incluis, altijd in alle berekeningen rekening heeft gehouden met de HRA. Daar kun je niet simpelweg omheen praten. Verder dient een overheid natuurlijk toch enigzins te vertrouwen zijn, anders is het nooit meer mogelijk een beslissing te nemen voor een lange termijn.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:07 schreef xenobinol het volgende:
[..]
In feite zijn alle burgers in NL de dupe van de vastgoedmaffia en een falende overheid. Als we die mensen allemaal moeten compenseren is dat een sigaar uit eigen doos![]()
Ik begrijp dat jij doelt op het aanpakken van de HRA, de overheid heeft nooit belooft dat je tot in de eeuwigheid HRA kan genieten. Overheden bieden nergens garanties voor, beleid kan van jaar tot jaar veranderen, daar zijn legio voorbeelden bij de noemen. Waarom zou de HRA een speciale status verdienen?
Dit is echt de wereld op zijn kop. Het feit dat dit allemaal is gebeurd zoals het is gebeurd is niet VEROORZAAKT door de kopers, maar door de overheid. De koper van een te duur huis(dus iedereen die pak-em-beet de laatste 10 jaar een huis heeft gekocht!) is net zo goed slachtoffer van fout beleid als ieder ander die zich daar slachtoffer van voelt: zonder HRA waren de prijzen niet zo extreem opgelopen en had de koper zich dus niet zo diep in de schulden hoeven steken om een fatsoenlijk huis te kunnen bewonen. Je kunt dus nu niet simpelweg de schuld én de kosten daarvan bij deze huizenkoper neerleggen, huizenkopers die hiervan de dupe worden (wat als de bank onverwacht besluit dat het onderpand niet meer genoeg waarde vertegenwoordigd en dus een bijstorting gaat vereisen?) zul je als overheid moeten compenseren. Doe je dat niet, dan gaat de huizenmarkt inderdaad in een heel diep gat vallen, en dat is niet iets wat we met zijn allen graag willen; er wordt maar al te gemakkelijk vergeten dat de economische groei van de laatste jaren mede is betaald uit de huizenmarkt.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 15:50 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Snap je nu werkelijk niet hoe zulke woekeraars het zijn bij de banken? Zij laten jouw hard werken zodat zij lekker gratis geld van jouw krijgen. Dat hebben ze juridisch zo dichtgetimmerd dat jij bijna niet onder je schuldenlast uit kan komen. Banken hebben geen probleem zolang de meeste mensen hun lasten kunnen betalen, de meeste kopers overigens ook niet, je zit hooguit muurvast aan je geliefde woning.
Maar wees toch ook eens eerlijk over het gedrag van de koper, maximaal lenen voor een stapel stenen op een postzegel is gewoon krankzinnig. Ik ben het met je eens dat banken daarin terughoudend moeten zijn, maar zolang er maar genoeg klapvee is dat in wil stappen in dit fantastische pyramidespel is het risico voor de banken en deelnemers erg klein. Echter de situatie heeft nu een plafond bereikt waarbij instappen een vrijwel onmogelijke opgave geworden is, nu komt pas voor vele aan het licht in welke situatie zij zichzelf gemanoeuvreerd hebben. Ik zou zeggen steek de hand in eigen boezem, in tijden van als maar stijgende prijzen waren de kopers maar wat verheugd over dit feit en gingen ze er maximaal van profiteren. Kopers hebben de maatschappij opgezadeld met onbetaalbare huizen en een enorme aanslag op de schatkist i.v.m. de HRA. Zelfs het grote bedrag dat uitgegeven word aan huursubsidies zou een stuk lager geweest zijn als de vastgoedbubble niet zulke proporties had kunnen aannemen, kopers bedankt![]()
Overheden doen niets anders dan alle mogelijke regelingen versoberen, dat proces is al jaren bezig. Ik neem aan dat je niet al die tijd onder een steen geleefd hebtquote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:17 schreef Jalu het volgende:
Omdat iedereen, de overheid incluis, altijd in alle berekeningen rekening heeft gehouden met de HRA. Daar kun je niet simpelweg omheen praten. Verder dient een overheid natuurlijk toch enigzins te vertrouwen zijn, anders is het nooit meer mogelijk een beslissing te nemen voor een lange termijn.
Voor alle partijen word het vanzelf bespreekbaar als de rente verder oploopt. Niet snijden in de HRA betekend dat het geld elders gehaald gaat worden, dat is een no-brainer.quote:Los daarvan is het radicale meningen als die hier zo geuit worden (in één keer afschaffen, leg de zure appel maar enkel bij de huizenkopers van de laatste jaren neer, etc etc) ervoor zorgen dat er geen serieus draagvlak komt voor realistischer aanpassingen van de HRA, bijvoorbeeld een gefaseerde afbouw. Sterker nog, er wordt een hele categorie mensen, huizenkopers, in de armen gedreven van die partijen voor wie een aanpassing aan de HRA onbespreekbaar is.
Bullshit... ben je met een pistool op je kop gedwongen een hoge hypotheek te nemenquote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:22 schreef Jalu het volgende:
Dit is echt de wereld op zijn kop. Het feit dat dit allemaal is gebeurd zoals het is gebeurd is niet VEROORZAAKT door de kopers, maar door de overheid. De koper van een te duur huis(dus iedereen die pak-em-beet de laatste 10 jaar een huis heeft gekocht!) is net zo goed slachtoffer van fout beleid als ieder ander die zich daar slachtoffer van voelt:
Dus je diep in de schulden steken 'moest'quote:zonder HRA waren de prijzen niet zo extreem opgelopen en had de koper zich dus niet zo diep in de schulden hoeven steken om een fatsoenlijk huis te kunnen bewonen. Je kunt dus nu niet simpelweg de schuld én de kosten daarvan bij deze huizenkoper neerleggen, huizenkopers die hiervan de dupe worden (wat als de bank onverwacht besluit dat het onderpand niet meer genoeg waarde vertegenwoordigd en dus een bijstorting gaat vereisen?) zul je als overheid moeten compenseren. Doe je dat niet, dan gaat de huizenmarkt inderdaad in een heel diep gat vallen, en dat is niet iets wat we met zijn allen graag willen; er wordt maar al te gemakkelijk vergeten dat de economische groei van de laatste jaren mede is betaald uit de huizenmarkt.
Klopt, maar niet al deze regelingen hebben zulke grote gevolgen voor zoveel mensen; én in het algemeen is er wel degelijk sprake van overgangsregelingen zolang als er mensen ernstig door benadeeld worden.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Overheden doen niets anders dan alle mogelijke regelingen versoberen, dat proces is al jaren bezig. Ik neem aan dat je niet al die tijd onder een steen geleefd hebt![]()
[..]
Dat lijkt me logisch. Ik ben ook niet tegen snijden in de HRA, maar wél op een realistische manier. Cold-turkey de HRA afschaffen zal ons land in een recessie brengen die zijn weerga niet kent...quote:Voor alle partijen word het vanzelf bespreekbaar als de rente verder oploopt. Niet snijden in de HRA betekend dat het geld elders gehaald gaat worden, dat is een no-brainer.
Ik zie een oversimpele mening, maar ik zie geen oplossingen in jouw verhaal. Heb je die wel? Of wil je iedereen die een te duur huis heeft gekocht simpelweg het faillissement in drijven? Als de overheid door het afschaffen van de HRA de huizenprijzen fors doet verlagen, dan is het de morele plicht van de overheid om te voorkomen dat daardoor mensen in de problemen komen(en ik heb er geen enkele moeite mee om de kosten daarvan af te wentelen op al diegenen die fors hebben geprofiteerd van die door de overheid opgeblazen prijzen). Tenslotte is diezelfde overheid zélf debet aan die veel te hoge prijzen. Los daarvan denk ik dat jij je met je simplistische ideeën over een kopersstaking vergist in de prijselasticiteit van een dak boven je hoofd.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:37 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Bullshit... ben je met een pistool op je kop gedwongen een hoge hypotheek te nemen![]()
Als je 10 jaar geleden je huis gekocht heb moet je al helemaal niet zeiken, tot 2007 stegen de prijzen aan een stuk door.
[..]
Dus je diep in de schulden steken 'moest'![]()
Iedereen wist niet hoe snel ze in de huizenmarkt moesten stappen, de perfecte val van de vastgoedmaffia heeft goed gewerkt, wat een schapenvolk zijn we toch ook met zijn allen![]()
I.p.v. een kopersstaking in te gaan i.v.m. onbetaalbare huizen ging iedereen gewoon doodleuk door met lenen, daarmee is de crisis enkel maar erger geworden. De economische groei van de afgelopen jaren is te danken aan de gigantische kredieten die verstrekt zijn. Daarmee hebben we veel spulletjes op de pof gekocht bij o.a. de Chinezen. Leven op de pof is geen groei van welvaart, dat is de toekomstige welvaart in het nu consumeren. Dat moet je toch geleerd hebben op school mag ik hopen
Er is maar 1 oplossing, afbetalen van de schulden. Sanering van degene die het niet meer kan betalen. Echter de problemen zullen dusdanig grote proporties aannemen dat er veel belastinggeld bij zal moeten. Kortom de mensen die zuinig geleefd hebben moeten opdraaien voor het onverantwoordelijke gedrag van banken en kopers. Je kan je misschien voorstellen dat ik met beide partijen geen medelijden hebquote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:42 schreef Jalu het volgende:
Ik zie een oversimpele mening, maar ik zie geen oplossingen in jouw verhaal. Heb je die wel? Of wil je iedereen die een te duur huis heeft gekocht simpelweg het faillissement in drijven? Als de overheid door het afschaffen van de HRA de huizenprijzen fors doet verlagen, dan is het de morele plicht van de overheid om te voorkomen dat daardoor mensen in de problemen komen(en ik heb er geen enkele moeite mee om de kosten daarvan af te wentelen op al diegenen die fors hebben geprofiteerd van die door de overheid opgeblazen prijzen). Tenslotte is diezelfde overheid zélf debet aan die veel te hoge prijzen.
Van die elasticiteit is gewoon niets meer over, waar denk je dat de huidige 'staking' vandaan komt?quote:Los daarvan denk ik dat jij je met je simplistische ideeën over een kopersstaking vergist in de prijselasticiteit van een dak boven je hoofd.
Juist omdat het zoveel mensen betreft zijn de kosten onbetaalbaar geworden, overigens is het argument dat het zoveel mensen betreft niet van belang. Het gaat er om of het rechtvaardig is.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:38 schreef Jalu het volgende:
Klopt, maar niet al deze regelingen hebben zulke grote gevolgen voor zoveel mensen; én in het algemeen is er wel degelijk sprake van overgangsregelingen zolang als er mensen ernstig door benadeeld worden.
Ons land zit al in een recessie en daar gaan we niet uit komen door nog maar meer schulden aan te gaan, wat er moet gebeuren is dat de productiviteit omhoog gaat. Kortom er moet waarde gecreeerd worden in plaats van luchtkastelen. Pas dan kunnen we onze schulden afbetalen.quote:Dat lijkt me logisch. Ik ben ook niet tegen snijden in de HRA, maar wél op een realistische manier. Cold-turkey de HRA afschaffen zal ons land in een recessie brengen die zijn weerga niet kent...
't Is natuurlijk ook te gek voor woorden dat je iedereen die van de prijzenstijging heeft geprofiteerd zijn winst gewoon laat houden maar iedereen die er alleen maar nadeel van heeft niet compenseert. Dus is mijn idee van een overwaarde belasting i.c.m. een gefaseerde afbouw van de HRA, waarbij je de mensen die daar ernstig door benadeeld worden wél op een eerlijke manier compenseert, niet zo gek.
En wie zijn dat dan in jouw ogen?quote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:52 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Er is maar 1 oplossing, afbetalen van de schulden. Sanering van degene die het niet meer kan betalen. Echter de problemen zullen dusdanig grote proporties aannemen dat er veel belastinggeld bij zal moeten. Kortom de mensen die zuinig geleefd hebben moeten opdraaien voor het onverantwoordelijke gedrag van banken en kopers. Je kan je misschien voorstellen dat ik met beide partijen geen medelijden heb![]()
Ik begrijp heel goed dat in het huidige fiscale systeem directe afschaffing geen optie is, echter de rekening moet zoveel mogelijk komen te liggen bij degene die het probleem veroorzaakt hebben.
[..]
Is dat zo? Wil je dit eens met feiten onderbouwen? Natuurlijk speelt de onzekerheid over het mogelijke inperken van de HRA (en vooral wat dat met de huizenprijzen zal doen) een grote rol; wie koopt er nu een huis als de politiek zinspeelt op een maatregel die de prijzen flink zal doen zakken? Want de huizen zijn al een tijdje gedaald in prijs, terwijl zelfs op het toppunt van de markt er nog steeds huizen werden verkocht, dus met die betaalbaarheid viel het blijkbaar wel een beetje mee...quote:Van die elasticiteit is gewoon niets meer over, waar denk je dat de huidige 'staking' vandaan komt?
Het is niet enkel de onzekerheid over de HRA zoals menig bankier je wil doen geloven. Het is vooral de onbetaalbaarheid die nu een dominante rol speelt.
Wie zegt dat de kosten onbetaalbaar zijn geworden? Men wil niet bezuinigen op de HRA omdat men daar teveel geld aan heeft uitgegeven, men wil bezuinigen op de HRA omdat men zoveel geld aan de banken heeft gegeven die op het randje van de afgrond stonden.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Juist omdat het zoveel mensen betreft zijn de kosten onbetaalbaar geworden, overigens is het argument dat het zoveel mensen betreft niet van belang.
Huizenkopers i.c.m. de banken.quote:
Verklaar mij dan waarom de prijzen al jaren dalen, sommige huizen al jaren onverkoopbaar zijn? Dat er nog een handjevol onnozele 'greater fools' waren die nog doodleuk instapten terwijl de lijklucht hier en daar al goed te vernemen was.... wonderbaarlijkquote:Is dat zo? Wil je dit eens met feiten onderbouwen? Natuurlijk speelt de onzekerheid over het mogelijke inperken van de HRA (en vooral wat dat met de huizenprijzen zal doen) een grote rol; wie koopt er nu een huis als de politiek zinspeelt op een maatregel die de prijzen flink zal doen zakken? Want de huizen zijn al een tijdje gedaald in prijs, terwijl zelfs op het toppunt van de markt er nog steeds huizen werden verkocht, dus met die betaalbaarheid viel het blijkbaar wel een beetje mee...
Als de banken zo zouden beredeneren zouden er heel wat meer mensen uit hun huis zijn gezetquote:Op dinsdag 25 mei 2010 14:43 schreef Krantenman het volgende:
Ik heb echter wel jarenlang betaald voor die autoverzekering, dus de vraag is: wie draait nu het hardste op voor het verlies? De banken zijn er heel goed in om te beweren dat zij dat zijn.
Mijn glazen bol geeft geen exacte datum aanquote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:13 schreef inXs het volgende:
Jij en een aantal anderen roepen ook al een aantal jaar 50% prijsdaling, dus tja, wie het hardst roept
Als de euro blijft dalen dan zou dat wel eens heel goed kunnen zijn voor de export, ik hoop dat ze in het midden oosten varkensvlees leren eten, dat zou een gigantische groeimarkt zijn voor de hollandse food sectorquote:Op dinsdag 25 mei 2010 17:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wordt de 9% werkeloosheid aan het eind van 2010 nog gehaald overigens?
Nederland is al lang uit de recessiequote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Juist omdat het zoveel mensen betreft zijn de kosten onbetaalbaar geworden, overigens is het argument dat het zoveel mensen betreft niet van belang. Het gaat er om of het rechtvaardig is.
[..]
Ons land zit al in een recessie en daar gaan we niet uit komen door nog maar meer schulden aan te gaan, wat er moet gebeuren is dat de productiviteit omhoog gaat. Kortom er moet waarde gecreeerd worden in plaats van luchtkastelen. Pas dan kunnen we onze schulden afbetalen.
De mensen die van de 'waardestijging' hebben kunnen profiteren konden dat doen doordat er steeds weer 'greater fools' waren die wilden meedoen. Dat is kenmerkend voor een zeepbel een pyramidespel. Iedereen met meer dan twee hersencellen snapt hoe zo'n systeem werkt en dat de groei daarvan eindig is.
En nu wil jij diegenen die uit arren moede dat dan toch maar gedaan hebben daarvoor straffen. Want je beseft zeker wel dat het juist diegenen zijn die het hardst getroffen worden door de HRA aan te pakken, als daar geen eerlijke, realistische compensatie tegenover staat. Niet de bankiers en niet de kopers die al wat langer geleden hun huis kochten. Nee, diegenen die konden kiezen tussen met een tophypotheek een klein huisje kopen of tot hun 40e bij hun ouders te blijven wonen...quote:Op dinsdag 25 mei 2010 17:04 schreef xenobinol het volgende:
Nu is het voor vele i.c.m. een aflossingsvrije tophypotheek de enige optie om een piepklein huisje te kopen, dat is toch veelzeggend.
lees hier maar eensquote:Op dinsdag 25 mei 2010 17:17 schreef Jalu het volgende:
[..]Wil je de markt saneren, prima, maar verdeel de lasten daarvan dan graag wel over de hele markt en niet alleen over de zwakste groep in die markt. Sterker nog, de lasten zouden vooral bij diegenen moeten komen te liggen die het meeste geprofiteerd hebben van de situatie.
We schaffen de HRA af voor iedereen die er al meer dan 30 jaar gebruik van maakt. Direct!quote:Op dinsdag 25 mei 2010 17:17 schreef Jalu het volgende:
[..]
En nu wil jij diegenen die uit arren moede dat dan toch maar gedaan hebben daarvoor straffen. Want je beseft zeker wel dat het juist diegenen zijn die het hardst getroffen worden door de HRA aan te pakken, als daar geen eerlijke, realistische compensatie tegenover staat. Niet de bankiers en niet de kopers die al wat langer geleden hun huis kochten. Nee, diegenen die konden kiezen tussen met een tophypotheek een klein huisje kopen of tot hun 40e bij hun ouders te blijven wonen...
Wil je de markt saneren, prima, maar verdeel de lasten daarvan dan graag wel over de hele markt en niet alleen over de zwakste groep in die markt. Sterker nog, de lasten zouden vooral bij diegenen moeten komen te liggen die het meeste geprofiteerd hebben van de situatie.
Over 30 jaar weet niemand nog wat HRA eigenlijk wasquote:Op dinsdag 25 mei 2010 18:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Max 30 jaar HRA is fair
Verenigde Autobus Dienstenquote:
Vermogens Aanwas Delingquote:
Ik blijf het ronduit schandalig vinden om "hogere prijzen" "herstel" te noemen. Wat wel aangeeft hoe krom de huizenmarkt is, bij geen enkele andere markt wordt dat gezegd.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 15:41 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De Rabobank roept volgens mij al 2 jaar dat ze herstel zien, wie gelooft ze nog![]()
Ze verwachten herstel van de prijs i.c.m. een slechtere betaalbaarheid![]()
Hoe kun je dan spreken over een herstel van de woningmarkt, dan ben je toch compleet simpel![]()
Kortom is dit niet gewoon de 'crap' van een journalist die hersenloos de shit kopieërd van de marketingafdeling van Rabobank
Je draait de boel om! De ENIGEN die benadeeld worden door de HRA (en huurtoeslag), zijn degenen die het NIET krijgen, niet degenen die het wel krijgen!quote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:38 schreef Jalu het volgende:
[..]
Klopt, maar niet al deze regelingen hebben zulke grote gevolgen voor zoveel mensen; én in het algemeen is er wel degelijk sprake van overgangsregelingen zolang als er mensen ernstig door benadeeld worden.
Precies... de Rabobank noemt stijgende prijzen en een slechtere betaalbaarheid 'herstel'. Dat geeft maar weer eens aan hoe zulke wolven het zijn. De Rabobank hoopt met name dat het beter gaat vanwege het oplopend aantal mensen dat zijn 'superlening' niet meer kan betalenquote:Op woensdag 26 mei 2010 08:49 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik blijf het ronduit schandalig vinden om "hogere prijzen" "herstel" te noemen. Wat wel aangeeft hoe krom de huizenmarkt is, bij geen enkele andere markt wordt dat gezegd.
Opperdepop!quote:Startersleningen van VROM zijn op
26 mei 2010, 9:59 | ANP
HOEVELAKEN (AFN) - De gunstige leningen van het ministerie van Volkshuisvesting (VROM) voor starters op de huizenmarkt zijn op. Dat maakte het uitvoeringsorgaan Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVN) woensdag bekend.
Door een verviervoudiging van het aantal aanvragen in de afgelopen periode is de bodem van het VROM Startersfonds veel eerder bereikt dan verwacht, stelt SVN. Met het geld uit dat fonds financierde het ministerie de helft van de kosten van leningen die gemeentes en provincies verlenen aan starters op de woningmarkt. Die startersleningen zijn bedoeld om het gat te overbruggen tussen de koopsom van een huis en het maximale bedrag dat de beginnende huizenkopers bij een bank kunnen lenen.
De leningen, met een gemiddelde waarde van 37.700 euro, zijn drie jaar lang vrijgesteld van rentebetalingen en aflossing. Na die periode worden de lasten afgestemd op de inkomens van de leners. Sinds het begin van de regeling in 2007 werden 8800 kopers op die manier aan krediet geholpen. Bijna de helft van die leningen werd in de eerste maanden van dit jaar verstrekt.
40 miljoen euro
Doordat de pot van 40 miljoen euro leeg is, moeten gemeentes en provincies de kosten van de leningen nu zelf dragen. De SVN vreest dat daardoor veel minder krediet beschikbaar zal zijn. ,,De potjes van verschillende gemeentes zijn al leeg'', aldus een woordvoerder. ,,Daarnaast verwachten we dat het geld van de anderen snel op zal gaan, nu ze het volle pond moeten betalen.'' De SVN roept het kabinet dan ook op de pot nog eens met 40 miljoen euro te vullen.
Het stimuleringsfonds wijst op de risico's voor de huizenmarkt, nadat eerder dit jaar al de koopsubsidie voor goedkope huizen was stopgezet. Volgens de SVN komt door het verdwijnen van deze regelingen de dynamiek op de huizenmarkt in gevaar. Dat komt niet alleen omdat het moeilijker wordt voor starters om een eigen woning te financieren, stelt SVN-directeur Elly van Sluis-Barto. ,,Het frustreert ook de doorstroom onder eigenaren van starterswoningen naar een hoger segment.''
bron: ANP
Dus volgens diverse partijen is boven je vermogen lenen noodzakelijk om de wankele huizenmarkt te redden, dat moet toch genoeg zeggenquote:Starter de pineut op huizenmarkt
Subsidiepot ministerie nu al leeg
door Natasja de Groot
AMSTERDAM, woensdag
Het wordt starters op de huizenmarkt steeds onmogelijker gemaakt om een woning te kopen. Het potje van het ministerie van VROM voor de starterslening, waardoor jonge huizenkopers een hoger hypotheekbedrag kunnen krijgen, blijkt nu al leeg te zijn. Eerder was voorspeld dat de bodem eind dit jaar zou worden bereikt. Gisteren is vrij onverwacht de laatste lening met rijksbijdrage verstrekt. Dat maakt uitvoerend orgaan, het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn), vandaag bekend. Het waarschuwt voor desastreuze gevolgen voor de toch al wankele huizenmarkt. De maatregel maakte het voor starters mogelijk om via gemeenten een driejarige renteloze lening boven op hun hypotheek te nemen. Hierdoor konden zij gemiddeld zo’n 37.700 euro extra lenen, een bedrag dat voor een starter net de doorslag kan geven om een huis te verkrijgen. In maart zei demissionair minister Van Middelkoop (Wonen) nog te verwachten dat de regeling tot eind 2010 zou lopen. De afgelopen maanden was er een run op de starterslening. Er kwamen dit jaar maar liefst 4000 aanvragen binnen bij het Stimuleringsfonds, bijna evenveel als in de periode 20072009. Er zat in totaal 40 miljoen euro in het potje. SVn ziet het somber in voor de huizenmarkt. „Juist de jonge huizenkopers hielden de woningmarkt de afgelopen tijd gaande. Eerder werd al de koopsubsidie afgeschaft, en nu de starterslening. De starters kunnen hierdoor moeilijker aan een huis komen en zullen nu vaak noodgedwongen afzien van een koop. Dit legt een bom onder de huizenmarkt”, stelt zegsman Richard Luigjes van SVn. De lening wordt door gemeentes verstrekt, maar kent een (gedeeltelijke) financiering via VROM. Nu de pot van VROM leeg is, moeten gemeenten alles voor eigen rekening nemen. En bij veel gemeenten was de gemeentepot al leeg. Wat SVn betreft, moet het kabinet nieuw budget beschikbaar stellen voor de regeling. Ook de Vereniging Eigen Huis (VEH) is die mening toegedaan. „De starter brengt de hele verhuisketen op gang. Door de subsidieregelingen konden vorig jaar ongeveer 20.000 starters een woning kopen. Als gevolg hiervan zijn 60.000 huiseigenaren doorgestroomd naar een andere woning. Zowel de gemeentelijke starterslening als de landelijke koopsubsidie is voor starters onmisbaar als springplank naar een koopwoning en moet blijven om de woningmarkt nog enigszins in beweging te houden”, meent VEH-woordvoerder Hans André de la Porte.
bron: Telegraaf
Als jij een mini-plusje na een diepe val 'uit recessie' durft te noemen dan neem ik je niet heel erg serieus, ik hoop dat je daar begrip voor hebtquote:Op dinsdag 25 mei 2010 17:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nederland is al lang uit de recessie
Was dat potje vorige maand niet al leeg?quote:Op woensdag 26 mei 2010 10:40 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus volgens diverse partijen is boven je vermogen lenen noodzakelijk om de wankele huizenmarkt te redden, dat moet toch genoeg zeggen
Het moet niet zieker worden lijkt mij, nog even en de overheid gaat je geld geven als je je maar diep in de schulden steekt
Dít is de zaak omdraaien; niemand wordt benadeeld doordat diegenen die daar conform de wet recht op hebben huurtoeslag of HRA krijgen. Tenzij je er met een afgunstige blik naar kijkt omdat jij er géén recht op hebt, dan zou je dat kunnen uitleggen als benadelen. Jouw redenering volgend wordt iedereen die meebetaalt aan de zorgverzekering benadeeld als jij ziek wordt en dus doktersrekeningen genereert...quote:Op woensdag 26 mei 2010 08:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je draait de boel om! De ENIGEN die benadeeld worden door de HRA (en huurtoeslag), zijn degenen die het NIET krijgen, niet degenen die het wel krijgen!
Je hebt het wel heel mooi steeds over de vastgoedmafia, en over die "domme" mensen die zich in de schulden hebben gestoken om een dak boven hun hoofd te hebben, maar je hebt bar weinig alternatieven, of je wilt ze niet met de wereld delen, misschien. De Nederlandse woningmarkt zoals die nu bestaat kun je niet zomaar bijbuigen naar een gezonde situatie, het is volstrekt onredelijk om mensen die daar part noch deel aan hebben nu te laten opdraaien voor de kosten van de sanering ervan. Leg die kosten maar mooi bij de banken neer, schaf van mijn part de HRA af maar verbied het de banken om mensen die daardoor in de problemen komen uit hun huis te zetten en te laten zitten met forse restschulden. Een goede stap in de richting lijk me wat mij betreft het wettelijk vast te stellen dat wanneer de bank tot executieverkoop overgaat, alle verdere risico ook voor de bank is, dus dat de koper op het moment van executie verplicht zijn schuld wordt kwijtgescholden. Ik ben het namelijk roerend met je eens dat de banken aanschurken tegen criminele organisaties, maar ik zie niet één twee drie een beter alternatief; dus is de enige manier om de samenleving daar tegen te beschermen een veel strakker wettelijk kader waaraan de banken zich moeten houden, vooral met een veel betere bescherming van de klanten van die banken.quote:Op woensdag 26 mei 2010 10:21 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Opperdepop!
Eens kijken welk geinkonijn de vastgoedmaffia nu uit de hoge hoed gaat trekken
De burgers van dit land zijn wel degelijk verantwoordelijk voor de situatie, passief hebben ze jarenlang toegekeken hoe dit systeem opgetuigd werd. De banken kunnen de schulden niet kwijtschelden omdat ze dan meteen failliet gaan en het hele fiat geld systeem instort. Veel opbrengsten uit financiele producten worden gebruikt om pensioenen mee te betalen, zodra er niet betaald word komen deze dus in gevaar.quote:Op woensdag 26 mei 2010 10:52 schreef Jalu het volgende:
Je hebt het wel heel mooi steeds over de vastgoedmafia, en over die "domme" mensen die zich in de schulden hebben gestoken om een dak boven hun hoofd te hebben, maar je hebt bar weinig alternatieven, of je wilt ze niet met de wereld delen, misschien. De Nederlandse woningmarkt zoals die nu bestaat kun je niet zomaar bijbuigen naar een gezonde situatie, het is volstrekt onredelijk om mensen die daar part noch deel aan hebben nu te laten opdraaien voor de kosten van de sanering ervan. Leg die kosten maar mooi bij de banken neer, schaf van mijn part de HRA af maar verbied het de banken om mensen die daardoor in de problemen komen uit hun huis te zetten en te laten zitten met forse restschulden.
Het is al reeds wettelijk vastgesteld wanneer een bank tot executie mag overgaan, banken doen dit momenteel maar heel beperkt om de rust in de markt te bewaren. Als je schulden verplicht gaat kwijtschelden leg je alle verantwoordelijkheid bij de banken neer, lekker om dat achteraf te willen regelen als er 'plotseling' wat tegenslagen zijn voor de huiseigenarenquote:Een goede stap in de richting lijk me wat mij betreft het wettelijk vast te stellen dat wanneer de bank tot executieverkoop overgaat, alle verdere risico ook voor de bank is, dus dat de koper op het moment van executie verplicht zijn schuld wordt kwijtgescholden. Ik ben het namelijk roerend met je eens dat de banken aanschurken tegen criminele organisaties, maar ik zie niet één twee drie een beter alternatief; dus is de enige manier om de samenleving daar tegen te beschermen een veel strakker wettelijk kader waaraan de banken zich moeten houden, vooral met een veel betere bescherming van de klanten van die banken.
Een verzekering is heel wat anders dan een selectieve belastingkorting.quote:Op woensdag 26 mei 2010 10:44 schreef Jalu het volgende:
Jouw redenering volgend wordt iedereen die meebetaalt aan de zorgverzekering benadeeld als jij ziek wordt en dus doktersrekeningen genereert...
Ja ja, en de banken gewoon lekker laten doormodderen, de bonussen van de directeurs moeten toch betaald worden. Als het zover zou komen als jij graag wil, dan kun je er vergif op in nemen dat jouw "superleners" nooit meer actief zullen meedoen in de maatschappij; werken is voor diegenen niet meer interessant want ze komen toch nooit meer uit boven bijstandsniveau. Goed plan!quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:07 schreef xenobinol het volgende:
De enige goede manier is om de mensen hun huis uit te zetten, de huizen in de executieverkoop te doen en de superleners levenslang te laten betalen voor hun fouten, dat is niet meer dan rechtvaardig
HRA, huursubsidie zijn overdrachtsbelastingen / subsidies, m.a.w. er is een groep die betaalt en er is een groep die ontvangt. Betalen zonder daar iets voor terug te krijgen noem ik benadeeld worden, of dan nou wettelijk is vastgelegd of niet.quote:Op woensdag 26 mei 2010 10:44 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dít is de zaak omdraaien; niemand wordt benadeeld doordat diegenen die daar conform de wet recht op hebben huurtoeslag of HRA krijgen. Tenzij je er met een afgunstige blik naar kijkt omdat jij er géén recht op hebt, dan zou je dat kunnen uitleggen als benadelen. Jouw redenering volgend wordt iedereen die meebetaalt aan de zorgverzekering benadeeld als jij ziek wordt en dus doktersrekeningen genereert...
HRA ontvang je niet. Is dus ook geen subsidie in de ware zin van het woord.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:16 schreef Poekieman het volgende:
[..]
HRA, huursubsidie zijn overdrachtsbelastingen / subsidies, m.a.w. er is een groep die betaalt en er is een groep die ontvangt. Betalen zonder daar iets voor terug te krijgen noem ik benadeeld worden, of dan nou wettelijk is vastgelegd of niet.
Ik ben hier op zich ook wel voor, de banken lopen nu vrijwel geen risico. Wel moet er een constructie bedacht worden waarbij het betalingsverkeer door kan gaan. Dus de betaalrekeningen overhevelen naar een staatsbank en de rest laten omvallen.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:15 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ja ja, en de banken gewoon lekker laten doormodderen, de bonussen van de directeurs moeten toch betaald worden. Als het zover zou komen als jij graag wil, dan kun je er vergif op in nemen dat jouw "superleners" nooit meer actief zullen meedoen in de maatschappij; werken is voor diegenen niet meer interessant want ze komen toch nooit meer uit boven bijstandsniveau. Goed plan!
Los daarvan: als er een bank door deze praktijken en een kwijtscheldverplichting in de problemen komt, dan valt hij maar om, ik ben er ook geen voorstander van om een dergelijke bank te redden met belastinggeld.
Inderdaad, misschien is dit wél de enige juiste weg uit de malaise: het betalingsverkeer wordt een overheidstaak, alle andere bankzaken mogen de banken blijven doen, maar ze moeten zichzelf bedruipen. Daarnaast komt er een overgangsperiode waarin de verplichte kwijtschelding van restschulden na executieverkoop wordt geregeld voor alle lopende hypotheken.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:29 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ik ben hier op zich ook wel voor, de banken lopen nu vrijwel geen risico. Wel moet er een constructie bedacht worden waarbij het betalingsverkeer door kan gaan. Dus de betaalrekeningen overhevelen naar een staatsbank en de rest laten omvallen.
Het gaat mij ook meer om de boodschap die er van uit gaat, mensen waren bereid tot het nemen van enorme risico's want men zag de risico's niet. Als blijkt dat er wel degelijk consequenties zijn, dan gaat daar een positieve regulerende werking van uitquote:Op woensdag 26 mei 2010 11:15 schreef Jalu het volgende:
Ja ja, en de banken gewoon lekker laten doormodderen, de bonussen van de directeurs moeten toch betaald worden. Als het zover zou komen als jij graag wil, dan kun je er vergif op in nemen dat jouw "superleners" nooit meer actief zullen meedoen in de maatschappij; werken is voor diegenen niet meer interessant want ze komen toch nooit meer uit boven bijstandsniveau. Goed plan!
Los daarvan: als er een bank door deze praktijken en een kwijtscheldverplichting in de problemen komt, dan valt hij maar om, ik ben er ook geen voorstander van om een dergelijke bank te redden met belastinggeld.
Juist dit soort belastingen zijn een vorm van nivellering, kan en wil je een auto? Dan moet je meer bijdragen aan de algemene middelen. Ik ben het er niet mee eens dat dit op deze manier geregeld is, maar heel onlogisch vind ik het niet.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:22 schreef Jalu het volgende:
HRA ontvang je niet. Is dus ook geen subsidie in de ware zin van het woord.
Daarbij, veel mensen hebben bijvoorbeeld een auto, en betalen daar op allerlei manieren GIGANTISCH veel belasting voor. Toch vloeit een groot deel van die belastingen naar de algemene middelen. Dan worden automobilisten dus ook ENORM benadeeld. Ofwel: dit gaat natuurlijk voor veel meer belastingen en subsidies op; als je een fatsoenlijke staat met welvaart én een sociaal vangnet wilt, is dat niet te voorkomen.
Non-argument, dus.
Wat noem jij "kwijtschelding"? De belastingbetaler er voor laten opdraaien? Wat mij betreft is er niets mis met eigen verantwoordelijkheid. Pech voor de mensen die 300.000 euro lenen voor een klein huisje, dat is het risico waar ze maar bij stil hadden moeten staan. Beetje jammer dat jij de mensen die dat risico bewust niet hebben genomen, er alsnog voor wilt laten opdraaien! Wat dat betreft hetzelfde als het geintje Icesave, maar dan 100 keer zo duur.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:35 schreef Jalu het volgende:
[..]
Daarnaast komt er een overgangsperiode waarin de verplichte kwijtschelding van restschulden na executieverkoop wordt geregeld voor alle lopende hypotheken.
Jaja, omdat de banken hun zorgplicht en masse niet nakwamen (want NIEMAND werd gewezen op de risico's, integendeel: die werden altijd krachtig gebagatelliseerd) wil je de slachtoffers daarvan de rest van hun leven voor laten boeten? Lekker sociaal.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:43 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het gaat mij ook meer om de boodschap die er van uit gaat, mensen waren bereid tot het nemen van enorme risico's want men zag de risico's niet.
Nope. De banken. Kunnen ze dat niet, jammer dan. Valt een bank dan om? Jammer dan.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat noem jij "kwijtschelding"? De belastingbetaler er voor laten opdraaien?
Je blijft maar hameren op een 'bailout' voor de mensen die verantwoordelijk zijn voor de prijsexplosiequote:Op woensdag 26 mei 2010 11:35 schreef Jalu het volgende:
Inderdaad, misschien is dit wél de enige juiste weg uit de malaise: het betalingsverkeer wordt een overheidstaak, alle andere bankzaken mogen de banken blijven doen, maar ze moeten zichzelf bedruipen. Daarnaast komt er een overgangsperiode waarin de verplichte kwijtschelding van restschulden na executieverkoop wordt geregeld voor alle lopende hypotheken.
Net zoals het niet heel onlogisch is als overheid om eigen woningbezit te stimuleren, en dus een vorm van financiele stimulering daarvan te hanteren. Tada: HRA.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:45 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Juist dit soort belastingen zijn een vorm van nivellering, kan en wil je een auto? Dan moet je meer bijdragen aan de algemene middelen. Ik ben het er niet mee eens dat dit op deze manier geregeld is, maar heel onlogisch vind ik het niet.
Beiden zijn fout bezig geweest. De huizenkoper wilde niet horen dat er risico's verbonden zijn aan het kopen van een huis. Als je daar over begint wordt je uitgelachen.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:47 schreef Jalu het volgende:
[..]
Jaja, omdat de banken hun zorgplicht en masse niet nakwamen (want NIEMAND werd gewezen op de risico's, integendeel: die werden altijd krachtig gebagatelliseerd) wil je de slachtoffers daarvan de rest van hun leven voor laten boeten? Lekker sociaal.
De banken zijn hier de criminelen hoor, niet de huizenkoper die zich een te dure, te hoge hypotheek liet verkopen. De banken zijn degenen die op de blaren zouden moeten zitten, die hadden hun verantwoordelijkheid moeten nemen, dáár zaten en zitten de mensen met verstand van zaken.
Ik blijf daarop hameren ja. Omdat deze mensen daar in de meeste gevallen geen verstand van hebben en ook niet op de risico's zijn gewezen door de partij die het meeste heeft verdiend aan de prijsexplosie, namelijk de bank. Je wilt niet weten wat voor smerige spelletjes er in deze materie door banken gespeeld worden, je zou bijna acuut je salaris weer in cash in een loonzakje willen krijgen en nooit weer gebruik willen maken van de diensten van een bank...quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:49 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je blijft maar hameren op een 'bailout' voor de mensen die verantwoordelijk zijn voor de prijsexplosie![]()
Leg mij eens uit waarom deze mensen geen enkele verantwoording hoeven te nemen voor hun daden?
Ik heb zelf ook de nodige domme dingen gedaan in het leven, daar moet ik ook mee leren leven, daar leer je van en het vormt je karakter. De tijd dat je ouders je de hand boven het hoofd hielden is voorbij, welkom in de harde realiteit
Door de HRA draag je minder minder belasting af dan zij die geen HRA hebben.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:22 schreef Jalu het volgende:
[..]
HRA ontvang je niet. Is dus ook geen subsidie in de ware zin van het woord.
Daarbij, veel mensen hebben bijvoorbeeld een auto, en betalen daar op allerlei manieren GIGANTISCH veel belasting voor. Toch vloeit een groot deel van die belastingen naar de algemene middelen. Dan worden automobilisten dus ook ENORM benadeeld. Ofwel: dit gaat natuurlijk voor veel meer belastingen en subsidies op; als je een fatsoenlijke staat met welvaart én een sociaal vangnet wilt, is dat niet te voorkomen.
Non-argument, dus.
Lijkt me prima; mits de bank dan zwart-op-wit aantoont dat de klant is gewezen op de risico's. Ik zal je verklappen dat er dan nooit iemand in dat schuldsaneringstraject terecht komt, want de banken hebben er nooit op gewezen, de klant er nooit voor laten tekenen.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:51 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Beiden zijn fout bezig geweest. De huizenkoper wilde niet horen dat er risico's verbonden zijn aan het kopen van een huis. Als je daar over begint wordt je uitgelachen.
Ik stel voor om een apart schuldsaneringstraject in te stellen van (minimaal?) 5 jaar.
Je hoeft me niet te geloven maar ik heb zowaar enige sympathie voor je standpunt. Het probleem is dat bij jouw oplossing je het probleem doorschuift naar andere partijen nl. mensen die andere financiele producten hebben die gebaseerd zijn op de leningen die banken hebben uitgegeven. Je kan wel een partij helpen maar dan dupeer je een andere. Het hele systeem is met elkaar verweven.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:47 schreef Jalu het volgende:
Jaja, omdat de banken hun zorgplicht en masse niet nakwamen (want NIEMAND werd gewezen op de risico's, integendeel: die werden altijd krachtig gebagatelliseerd) wil je de slachtoffers daarvan de rest van hun leven voor laten boeten? Lekker sociaal.![]()
Banken hebben inderdaad hun zorgplicht verzaakt, maar onder druk van de markt hebben zij de klanten als koningen bedient. Je weet als huizenkoper welke verplichtingen je aanging, je bent de koopsom immers zelf overeen gekomen. Een huis is waarschijnlijk de duurste aankoop in je leven, kijk eens goed naar dat bedrag en vraag je af hoe je dat gaat opbrengen, hoe lang je daar voor moet werken. Realiseer je dat je een veelfout van dit bedrag aan de banken moet terugbetalen! Heb je dan nog wel zin om je zo diep in de schulden te stekenquote:De banken zijn hier de criminelen hoor, niet de huizenkoper die zich een te dure, te hoge hypotheek liet verkopen. De banken zijn degenen die op de blaren zouden moeten zitten, die hadden hun verantwoordelijkheid moeten nemen, dáár zaten en zitten de mensen met verstand van zaken.
Alsof de HRA logisch zou zijn, als je als overheid woningbezit wilt stimuleren zijn daar diverse andere opties voor.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:51 schreef Jalu het volgende:
Net zoals het niet heel onlogisch is als overheid om eigen woningbezit te stimuleren, en dus een vorm van financiele stimulering daarvan te hanteren. Tada: HRA.
Dan heb je een zakje met fiat geldquote:Op woensdag 26 mei 2010 11:54 schreef Jalu het volgende:
Ik blijf daarop hameren ja. Omdat deze mensen daar in de meeste gevallen geen verstand van hebben en ook niet op de risico's zijn gewezen door de partij die het meeste heeft verdiend aan de prijsexplosie, namelijk de bank. Je wilt niet weten wat voor smerige spelletjes er in deze materie door banken gespeeld worden, je zou bijna acuut je salaris weer in cash in een loonzakje willen krijgen en nooit weer gebruik willen maken van de diensten van een bank...
Dat moest omdat anders het geldsysteem in elkaar zou storten, dan zouden we pas echt goed de pineut geweest zijn. Ik ben het er ook niet meer eens en een geleidelijke overgang naar een stabieler systeem is dan ook de enige houdbare optie. Om de markt te stabiliseren moet juist de lucht uit de markt, want de waarde van geld moet goed gedekt zijn. Uiteraard gaat iemand hier de rekening voor betalen, huiseigenaren zullen daar flink aan moeten bijdragen.quote:De banken konden wel een bailout krijgen, nog wel door de belastingbetaler betaald ook: waarom hoeft er daar vrijwel niemand verantwoording te nemen voor zijn daden? Sterker nog: de bonussen lopen gewoon lekker door...
Ben jij nu werkelijk van mening dat een huis een 100% gegarandeerde veilige investering is?quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:57 schreef Jalu het volgende:
Lijkt me prima; mits de bank dan zwart-op-wit aantoont dat de klant is gewezen op de risico's. Ik zal je verklappen dat er dan nooit iemand in dat schuldsaneringstraject terecht komt, want de banken hebben er nooit op gewezen, de klant er nooit voor laten tekenen.
Je wilt dus eigenlijk een wet instellen die bepaalde bedrijven verantwoordelijk maakt voor andermans schulden? Enig idee wat dat met Nederland als betrouwbaar vestigingsland doet?!quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:49 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nope. De banken. Kunnen ze dat niet, jammer dan. Valt een bank dan om? Jammer dan.
Wat wil je, de kleuterklas-niveau "geld lenen kost geld"-campagne? Het is niet aan een bank om mensen te vertellen dat hun kippehok van 3 ton wellicht eens minder waard kan worden, dat heet gewoon gezond boeren verstand!quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:57 schreef Jalu het volgende:
[..]
Lijkt me prima; mits de bank dan zwart-op-wit aantoont dat de klant is gewezen op de risico's.
95.000 gezinnen, nou dan exporteren we die toch gewoon naar de kop van Groningen, lekker goedkoop wonen. Kunnen de overige mensen in de randstad eindelijk een betaalbare woning kopenquote:Tienduizenden huiseigenaren in problemen
26 mei 2010, 12:20 | ANP
DEN HAAG (AFN) - Het aantal Nederlandse huishoudens dat in financiële problemen komt door het bezit van een koopwoning kan de komende jaren verdubbelen door de economische crisis. Een beperking van de hypotheekrenteaftrek kan zelfs tot een verdrievoudiging van het aantal probleemgevallen leiden. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek 'Kopers in de knel?' van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Volgens de onderzoekers hadden meer dan 90.000 huishoudens in 2008 een hypotheekschuld die groter was dan de te verwachten verkoopwaarde van de woning. Dat kan leiden tot een restschuld bij verkoop van de woning. Ongeveer 30.000 huishoudens waren extra kwetsbaar door een combinatie van hoge woonlasten en een kans op een restschuld bij verkoop. Sinds het begin van de recessie is dit aantal opgelopen tot 45.000.
Het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek kan tot prijsdalingen op de woningmarkt leiden van ongeveer 10 procent. Daardoor zouden volgens het SCP nog veel meer woningeigenaren in de problemen kunnen komen. ,,In het ergste geval komen we uit op ongeveer 95.000 huishoudens met betalings- én restschuldproblemen'', aldus het SCP.
Ik begrijp het sentiment wel. Je komt bij de bank en je word op je wenken bedient, je zou toch enige terughoudendheid mogen verwachtenquote:Op woensdag 26 mei 2010 12:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat wil je, de kleuterklas-niveau "geld lenen kost geld"-campagne? Het is niet aan een bank om mensen te vertellen dat hun kippehok van 3 ton wellicht eens minder waard kan worden, dat heet gewoon gezond boeren verstand!
Verder zijn die mensen ZELF naar de bank gegaan, niet andersom.
Waarvan akte.quote:Op woensdag 26 mei 2010 12:49 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Tienduizenden huiseigenaren in problemen
26 mei 2010, 12:20 | ANP
DEN HAAG (AFN) - Het aantal Nederlandse huishoudens dat in financiële problemen komt door het bezit van een koopwoning kan de komende jaren verdubbelen door de economische crisis. Een beperking van de hypotheekrenteaftrek kan zelfs tot een verdrievoudiging van het aantal probleemgevallen leiden. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek 'Kopers in de knel?' van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Volgens de onderzoekers hadden meer dan 90.000 huishoudens in 2008 een hypotheekschuld die groter was dan de te verwachten verkoopwaarde van de woning. Dat kan leiden tot een restschuld bij verkoop van de woning. Ongeveer 30.000 huishoudens waren extra kwetsbaar door een combinatie van hoge woonlasten en een kans op een restschuld bij verkoop. Sinds het begin van de recessie is dit aantal opgelopen tot 45.000.
Het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek kan tot prijsdalingen op de woningmarkt leiden van ongeveer 10 procent. Daardoor zouden volgens het SCP nog veel meer woningeigenaren in de problemen kunnen komen. ,,In het ergste geval komen we uit op ongeveer 95.000 huishoudens met betalings- én restschuldproblemen'', aldus het SCP.
95.000 gezinnen, nou dan exporteren we die toch gewoon naar de kop van Groningen, lekker goedkoop wonen. Kunnen de overige mensen in de randstad eindelijk een betaalbare woning kopen
Mijn overbuurman kreeg zijn riante woning in 2006 al niet tegen een 'redelijke' prijs verkocht. Toen waren de problemen al behoorlijk zichtbaar. Hij heeft toen besloten zijn verhuisplannen te annuleren, tot dusver zonder spijt. Het is al jaren een enorm probleem voor 'starters' om een huis te financieren, we zitten in het eindspel, daarom verwacht ik ook echt geen herstel van de markt. Het zou goed kunnen dat je gelijk hebt en het aantal veel hoger zal uitvallen dan de genoemde 95k.quote:Op woensdag 26 mei 2010 12:54 schreef andlikethathesgone het volgende:
Waarvan akte.![]()
En oh ja, in 2008 was de crisis nog nauwelijks begonnen en stak de Nederlandse politiek haar kop in het zand. Reken maar op minimaal een verdubbeling van bovenstaande cijfers over 2009.
208.857 huizen te koop.. Gaat hard nuquote:Op woensdag 26 mei 2010 13:08 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Funda heeft volgens mij weer een nieuwe ATH bereikt 208.846 huizen te koop
OMG nog maar 208.851 huizen te koop wees er snel bij voordat het te laat isquote:
bron: rtlz.nlquote:'Huizenbezitters in problemen door crisis'
laatst gewijzigd: 26-05-2010 14:19
Tienduizenden huizenbezitters dreigen door de economische crisis in de problemen te komen.
Restschuld
Dat concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in een rapport dat vandaag uitkomt. Huizenbezitters geven volgens het SCP te veel geld uit aan wonen - bijvoorbeeld kosten van water, elektriciteit en andere lasten - en hebben zij bovendien een te hoge hypotheek. Als zij hun baan verliezen of gaan scheiden, kunnen ze in de problemen komen. Door de crisis houden zij bij gedwongen verkoop van hun woning een restschuld over omdat hun hypotheek hoger is dan de waarde van hun huis.
'Starters de dupe'
Het kwetsbaarst zijn starters op de woningmarkt, blijkt uit de studie Kopers in de knel? van het Sociaal en Cultureel Planbureau, die vandaag wordt gepresenteerd. Dat komt omdat zij hun huis hebben gekocht in de 'dure' periode. Hun huis is de afgelopen tijd niet in waarde gestegen. Integendeel, door de crisis zijn de huizenprijzen het afgelopen jaar flink gedaald.
Beperking hypotheekrenteaftrek
In het somberste scenario van het SCP, dat rekening houdt met de beperking van de hypotheekrenteaftrek, komen 95.000 huishoudens in de problemen.
bron: rtlz.nlquote:Bezuinigingen h-woord geen probleem voor CDA'er
laatst gewijzigd: 26-05-2010 14:01
Balkenende krabbelt terug bij koopkrachtbelofte
De hypotheekrenteaftrek en de studiefinanciering zijn minder heilig voor het CDA-stemmers dan voor het CDA zelf. Dat blijkt uit cijfers van de Bezuinigingswijzer.
Bezuinigingswijzer
Op de Bezuinigingswijzer kunnen mensen zelf aangeven op welke posten ze in de rijksbegroting moeten schrappen. Dat hebben tot nu toe ruim 40.000 mensen gedaan. Bezuinigingen zijn hard nodig, omdat door de crisis en de vergrijzing de overheidsuitgaven volledig uit de hand dreigen te lopen.
CDA'ers morrelen aan hypotheekrenteaftrek
Een meerderheid van de CDA-stemmers, 66%, is daarin wel degelijk bereid om iets te doen aan de hypotheekrenteaftrek. Gemiddeld bezuinigen die CDA-stemmers dan ruim 1,3 miljard euro. Daarmee zijn CDA'ers wel voorzichtiger dan stemmers op andere partijen.
Meerderheid bezuinigt op studiefinanciering
Ook de studiefinanciering, waar het CDA zich sterk voor maakt, is geen heilig huisje voor de CDA-stemmer. Een meerderheid van 57% bezuinigt wel op de studiefinanciering en daarmee staan de CDA'ers in de top van bezuinigers op de studiefinanciering. Ook op andere posten van het ministerie van Onderwijs wordt door CDA-stemmers meer bezuinigd dan gemiddeld.
Balkenende krabbelt terug
CDA-lijsttrekker Balkenende was in het programma Miljarden Gezocht vrij onduidelijk over het behoud van koopkracht. Tijdens het premiersdebat zondag stelde hij nog dat er, wat het CDA betreft, niet op koopkracht ingeleverd hoeft te worden, maar in Miljarden Gezocht nuanceerde hij dat. Balkenende zei dat uitkeringsgerechtigden er wel degelijk op achteruit gaan. Dat komt doordat er minder koopkracht overblijft, dan dat het CPB berekend heeft bij ongewijzigd beleid.
De HRA kost 14 miljard per jaar, maar als de rente omhoog gaat (en die gaat omhoog) dan kost het flink veel meer. Wel belachelijk dat men het studeren duur maakt door een dikke lening te verstrekken, dat gaat ten koste van de koopkracht van toekomstige consumenten. Bedenk wel dat de BB'er ongelimiteerd en gratis konden studeren, zij zijn nu plotseling van mening dat de huidige generaties het zelf allemaal moeten bekostigenquote:Op woensdag 26 mei 2010 14:45 schreef SemperSenseo het volgende:
Zo, weer een partij die overstag gaat. Moet ook wel want dit soort cadeautjes kost eenvoudig teveel geld, vooral in een tijd dat er wel bezuinigd moet worden.
Yep, het zijn gewoon een stelletje charlatansquote:Op woensdag 26 mei 2010 14:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Kan iedereen zich alle "experts" nog herinneren, die riepen: "In Nederland dalen de prijzen niet"? "In Nederland is de situatie anders"?! Realiseer je dat vooral als je een financieel "expert" nodig hebt...
Ik vind, en dat lijkt me eigenlijk heel logisch, dat een bank geen onverantwoorde leningen mag verstrekken. Als dus blijkt dat dat wel massaal gebeurt is, dan mag je het verzaken van de zorgplicht door de banken niet afwentelen op diegenen die er op vertrouwd hebben dat de bank hun geen lening zou verstrekken die niet verantwoord zou zijn. Daar mogen de banken wat mij betreft dus best flink voor boeten. Laten we wel wezen, juist die aflossingsvrije hypotheken hebben de banken in veel gevallen al zoveel opgeleverd dat men best het kwijtschelden van de restschuld moet kunnen veroorloven...quote:Op woensdag 26 mei 2010 12:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat wil je, de kleuterklas-niveau "geld lenen kost geld"-campagne? Het is niet aan een bank om mensen te vertellen dat hun kippehok van 3 ton wellicht eens minder waard kan worden, dat heet gewoon gezond boeren verstand!
Verder zijn die mensen ZELF naar de bank gegaan, niet andersom.
Al die enorme leningen, en de miljarden hypotheekrenteaftrek, hebben de banken alleen opgeleverd dat ze in gigantische problemen zijn gekomen...quote:Op woensdag 26 mei 2010 15:59 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ik vind, en dat lijkt me eigenlijk heel logisch, dat een bank geen onverantwoorde leningen mag verstrekken. Als dus blijkt dat dat wel massaal gebeurt is, dan mag je het verzaken van de zorgplicht door de banken niet afwentelen op diegenen die er op vertrouwd hebben dat de bank hun geen lening zou verstrekken die niet verantwoord zou zijn. Daar mogen de banken wat mij betreft dus best flink voor boeten. Laten we wel wezen, juist die aflossingsvrije hypotheken hebben de banken in veel gevallen al zoveel opgeleverd dat men best het kwijtschelden van de restschuld moet kunnen veroorloven...
Tja, de babyboomer heeft het allemaal voor zijn eigen generatie wel erg goed voor elkaar inderdaad. Maar ik heb ook niet zo'n bezwaar tegen een leenstelsel voor de studiefinanciering, wat mij betreft zou er wel gekeken moeten worden naar de kans op een goede baan later en mag je dus een medicijnen-student best een flink groter deel van de kosten laten lenen en terugbetalen dan een filosofie student.quote:Op woensdag 26 mei 2010 15:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De HRA kost 14 miljard per jaar, maar als de rente omhoog gaat (en die gaat omhoog) dan kost het flink veel meer. Wel belachelijk dat men het studeren duur maakt door een dikke lening te verstrekken, dat gaat ten koste van de koopkracht van toekomstige consumenten. Bedenk wel dat de BB'er ongelimiteerd en gratis konden studeren, zij zijn nu plotseling van mening dat de huidige generaties het zelf allemaal moeten bekostigen
Dat is prima, mits, nogmaals, de bank kan aantonen dat er aan de zorgplicht is voldaan.quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Al die enorme leningen, en de miljarden hypotheekrenteaftrek, hebben de banken alleen opgeleverd dat ze in gigantische problemen zijn gekomen...
Ik ben voor eigen verantwoordelijkheid, Tokkies die 7 keer hun jaarsalaris lenen voor een huis wat 4 keer hun jaarsalaris waard was deden dat zelf! En ja, de bank loopt al het risico dat Tokkie het niet kan terugbetalen, maar dat neemt niet weg dat Tokkie daar best een aantal jaar voor mag bloeden.
Nou ja, los van de onzekere situatie van dit moment ís er nog steeds sprake van een tekort aan woningen in Nederland, dat is niet van de ene op de andere dag anders geworden. Dat de markt nu even "op slot" zit kan natuurlijk, zodra er wat meer duidelijkheid komt over de HRA en de economische situatie de komende jaren, ook zomaar weer een nieuwe prijsexplosie opleveren. Expert of niet, dat kun je niet uitsluiten... Als je naar een paar landen kijkt waar de HRA al of niet gefaseerd is afgeschaft zie je dat in vrijwel geen van de landen de prijzen op de lange termijn gedaald zijn, integendeel...quote:Op woensdag 26 mei 2010 14:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Kan iedereen zich alle "experts" nog herinneren, die riepen: "In Nederland dalen de prijzen niet"? "In Nederland is de situatie anders"?! Realiseer je dat vooral als je een financieel "expert" nodig hebt...
Je heb een naive kijk op de bancaire sector, het overgrote deel van het consumptieve krediet is namelijk niet te verantwoorden. The poor pay more, puur omdat ze zo graag willen. De banken kunnen het geld niet kwijtschelden omdat zij veel van die leningen als belegging aan andere partijen hebben aangeboden, het rendement op de lening is dus het rendement op de belegging. Derivaten zijn de bron van alle zeepbellenquote:Op woensdag 26 mei 2010 15:59 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ik vind, en dat lijkt me eigenlijk heel logisch, dat een bank geen onverantwoorde leningen mag verstrekken. Als dus blijkt dat dat wel massaal gebeurt is, dan mag je het verzaken van de zorgplicht door de banken niet afwentelen op diegenen die er op vertrouwd hebben dat de bank hun geen lening zou verstrekken die niet verantwoord zou zijn. Daar mogen de banken wat mij betreft dus best flink voor boeten. Laten we wel wezen, juist die aflossingsvrije hypotheken hebben de banken in veel gevallen al zoveel opgeleverd dat men best het kwijtschelden van de restschuld moet kunnen veroorloven...
We hebben al een soortgelijk systeem nl. het draagkracht principe in de IB. Ik heb begrepen dat de IBG voor de vaststelling van de hoogte van de aflossing kijkt naar het inkomen, de rest word na 15 jaar kwijtgescholden. Maar ik vind het principe niet deugen, ik vind dat je als overheid je burgers een goede start moet geven. Heel belangrijk voor onze "kennis economie"quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:02 schreef Jalu het volgende:
Tja, de babyboomer heeft het allemaal voor zijn eigen generatie wel erg goed voor elkaar inderdaad. Maar ik heb ook niet zo'n bezwaar tegen een leenstelsel voor de studiefinanciering, wat mij betreft zou er wel gekeken moeten worden naar de kans op een goede baan later en mag je dus een medicijnen-student best een flink groter deel van de kosten laten lenen en terugbetalen dan een filosofie student.
Natuurlijk... vooral geen eigen verantwoording nemenquote:Op woensdag 26 mei 2010 16:03 schreef Jalu het volgende:
Dat is prima, mits, nogmaals, de bank kan aantonen dat er aan de zorgplicht is voldaan.Wat mij betreft moet er dus aangetoond worden dat de klant heeft getekend voor het feit dat hem onomwonden is duidelijk gemaakt dat hij een onevenredig groot risico aan is gegaan.
Waarom? Ik zou liever zien dat de opleidingen met 2% kans op een baan verdwijnen.quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:02 schreef Jalu het volgende:
[..]
Tja, de babyboomer heeft het allemaal voor zijn eigen generatie wel erg goed voor elkaar inderdaad. Maar ik heb ook niet zo'n bezwaar tegen een leenstelsel voor de studiefinanciering, wat mij betreft zou er wel gekeken moeten worden naar de kans op een goede baan later en mag je dus een medicijnen-student best een flink groter deel van de kosten laten lenen en terugbetalen dan een filosofie student.
En denk je dat dat tekenen daarvoor had uitgemaakt? Tokkie die met veel te weinig inkomsten veel te veel kwam lenen tekent dat toch wel! Hoeveel van dergelijke Tokkies denk je dat er afhaken als de bank zegt: "over 10 jaar kan je het waarschijnlijk niet meer betalen"?quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:03 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat is prima, mits, nogmaals, de bank kan aantonen dat er aan de zorgplicht is voldaan.Wat mij betreft moet er dus aangetoond worden dat de klant heeft getekend voor het feit dat hem onomwonden is duidelijk gemaakt dat hij een onevenredig groot risico aan is gegaan.
Op lange termijn ongetwijfeld, dat noemen we inflatie. De 15% prijsstijgingen daarentegen zijn voorlopig voorbij, een paar procent daling per jaar is nu reeel. En gezien de enorme stijgingen uit het verleden, kan er stomweg weer heel veel vanaf.quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:11 schreef Jalu het volgende:
[..]Als je naar een paar landen kijkt waar de HRA al of niet gefaseerd is afgeschaft zie je dat in vrijwel geen van de landen de prijzen op de lange termijn gedaald zijn, integendeel...
Tsja, zodra je geboren wordt heb je een halve ton Staatsschuld als start...quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:16 schreef xenobinol het volgende:
[..]
ik vind dat je als overheid je burgers een goede start moet geven.
Er is een kwalitatief tekort, echter er wonen geen mensen op straat. Juist dit tekort i.c.m. de droom om een droomhuis te kopen heeft geleid tot de enorme zeepbel. De zeepbel kan echter niet meer verder opgeblazen worden doordat de betaalbaarheid tegen zijn grenzen aangegroeid is. Op dat moment gaan er hele andere regels gelden. In de landen waar de HRA is afgeschaft heeft men nu net zo goed last van een stagnerende en krimpende markt. Als men in NL de HRA tien jaar geleden had afgeschaft had de crisis hier net zo goed zich voorgedaan maar had de totale schuld waarschijnlijk een heel stuk lager gelegen.quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:11 schreef Jalu het volgende:
Nou ja, los van de onzekere situatie van dit moment ís er nog steeds sprake van een tekort aan woningen in Nederland, dat is niet van de ene op de andere dag anders geworden. Dat de markt nu even "op slot" zit kan natuurlijk, zodra er wat meer duidelijkheid komt over de HRA en de economische situatie de komende jaren, ook zomaar weer een nieuwe prijsexplosie opleveren. Expert of niet, dat kun je niet uitsluiten... Als je naar een paar landen kijkt waar de HRA al of niet gefaseerd is afgeschaft zie je dat in vrijwel geen van de landen de prijzen op de lange termijn gedaald zijn, integendeel...
Er wonen ook heel veel (voornamelijk jongeren) met meerdere mensen in 1 huis, waarbij de "betaalbaarheid" op meerdere salarissen gebaseerd is. Zodoende is er wel degelijk een enorm tekort, al die mensen zouden hun eigen huis willen hebben.quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:23 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Er is een kwalitatief tekort, echter er wonen geen mensen op straat. Juist dit tekort i.c.m. de droom om een droomhuis te kopen heeft geleid tot de enorme zeepbel. De zeepbel kan echter niet meer verder opgeblazen worden doordat de betaalbaarheid tegen zijn grenzen aangegroeid is. Op dat moment gaan er hele andere regels gelden. In de landen waar de HRA is afgeschaft heeft men nu net zo goed last van een stagnerende en krimpende markt. Als men in NL de HRA tien jaar geleden had afgeschaft had de crisis hier net zo goed zich voorgedaan maar had de totale schuld waarschijnlijk een heel stuk lager gelegen.
True... de eerst jaren ben je gelukkig nog onder invloed van de blauwe pil, totdat het moment komt dat je de rode pil door je strot gedrukt krijgtquote:Op woensdag 26 mei 2010 16:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Tsja, zodra je geboren wordt heb je een halve ton Staatsschuld als start...
Dat weet ik niet, maar daarmee hadden de banken tenminste kunnen aantonen dat ze aan hun zorgplicht hebben voldaan, en de hele uitkomst van het geheel niet veel te rooskleurig hebben voorgesteld, terwijl precies dat laatste de afgelopen jaren massaal gebeurd is. Daarom is een kwijtscheldingsplicht die van toepassing wordt als bank niet kan bewijzen aan de zorgplicht te hebben voldaan een prima idee.quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:20 schreef RemcoDelft het volgende:
En denk je dat dat tekenen daarvoor had uitgemaakt? Tokkie die met veel te weinig inkomsten veel te veel kwam lenen tekent dat toch wel! Hoeveel van dergelijke Tokkies denk je dat er afhaken als de bank zegt: "over 10 jaar kan je het waarschijnlijk niet meer betalen"?
[..]
Ik heb ook een aantal jaren een 'roomie' gehad, voordeel was dat je daardoor nog wat kon sparen.quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Er wonen ook heel veel (voornamelijk jongeren) met meerdere mensen in 1 huis, waarbij de "betaalbaarheid" op meerdere salarissen gebaseerd is. Zodoende is er wel degelijk een enorm tekort, al die mensen zouden hun eigen huis willen hebben.
We hebben het hier niet over consumptieve kredieten, maar over hypotheken. Daarbij: wil je dan werkelijk mensen voor de rest van hun leven aan de bedelstaf brengen om maar te voorkomen dat die beleggers niet hun beloofde rendement krijgen?quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:13 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je heb een naive kijk op de bancaire sector, het overgrote deel van het consumptieve krediet is namelijk niet te verantwoorden. The poor pay more, puur omdat ze zo graag willen. De banken kunnen het geld niet kwijtschelden omdat zij veel van die leningen als belegging aan andere partijen hebben aangeboden, het rendement op de lening is dus het rendement op de belegging.
Je kan bedrijven niet achteraf verwijten maken, voor iets wat op dat moment geen probleem was. Ze hebben zich toen aan de wet gehouden, niets mis mee dus.quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:30 schreef Jalu het volgende:
Daarom is een kwijtscheldingsplicht die van toepassing wordt als bank niet kan bewijzen aan de zorgplicht te hebben voldaan een prima idee.
Als je een lening neemt dan weet je precies hoeveel je leent, tegen welke rente, wat je afbetaald en wat de looptijd is. Dat lijkt mij toch allemaal heel erg duidelijk niet?quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:30 schreef Jalu het volgende:
Dat weet ik niet, maar daarmee hadden de banken tenminste kunnen aantonen dat ze aan hun zorgplicht hebben voldaan, en de hele uitkomst van het geheel niet veel te rooskleurig hebben voorgesteld, terwijl precies dat laatste de afgelopen jaren massaal gebeurd is. Daarom is een kwijtscheldingsplicht die van toepassing wordt als bank niet kan bewijzen aan de zorgplicht te hebben voldaan een prima idee.
Wat is het verschil? 500 euro lenen voor een ijskast is "not done", maar 300.000 euro lenen voor 4 plaatjes baksteen met een dak wel?quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:33 schreef Jalu het volgende:
[..]
We hebben het hier niet over consumptieve kredieten, maar over hypotheken.
Dat wil ik niet. Maar als er geen andere manier is om studies te bekostigen als via een lening, dan liever via een leenstelsel dan het ontoegankelijk maken van studeren voor iedereen die geen rijke ouders heeft. En gezien de vergrijzing zal dat zeker een probleem gaan vormen. Daarbij: is het normaal dat de belastingbetaler opdraait voor de huisvesting van een student? Lijkt me niet, studiefinanciering zou bedoeld moeten zijn om de studiekosten te dekken, meer niet.quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:20 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom? Ik zou liever zien dat de opleidingen met 2% kans op een baan verdwijnen.
M.a.w. de medicijn-student gaat later veel belasting betalen, en hoeft dus veel minder te lenen. De filosofie-student zal later een uitkering genieten, en mag nu dus fijn z'n hobby-studie zelf betalen.
Waarom wil jij mensen straffen voor de belasting die ze gaan betalen?
[..]
Maar je mag diegenen die het slachtoffer zijn geworden van die bedrijven doordat ze onder valse voorwendselen een niet terug te betalen lening hebben genomen dat wel aanrekenen? Zij zijn immers óók uitgegaan van de situatie van dat moment? Dat is op zijn minst een beetje hypocriet te noemen... Los daarvan is het nog maar de vraag of ze zich wel aan de wet hebben gehouden, volgens mij is de zorgplicht al wat langer in de wet verankerd...quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je kan bedrijven niet achteraf verwijten maken, voor iets wat op dat moment geen probleem was. Ze hebben zich toen aan de wet gehouden, niets mis mee dus.
Een hypotheek is ook een consumptief krediet, vroeger kochten de meeste mensen een huis nadat ze het geld bij elkaar gespaard hadden, dat is nog niet eens zo heel erg lang geleden. Het zijn de BB'ers die begonnen zijn met de enorme krediet expantie. Mijn opa was schipper en toen hij aan de wal ging om van zijn oude dag te genieten kocht hij een paar huizen om van de huuropbrengsten zijn levensonderhoud te kunnen betalen. Er zullen meerdere mensen geweest zijn die zo te werk gingen.quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:33 schreef Jalu het volgende:
We hebben het hier niet over consumptieve kredieten, maar over hypotheken. Daarbij: wil je dan werkelijk mensen voor de rest van hun leven aan de bedelstaf brengen om maar te voorkomen dat die beleggers niet hun beloofde rendement krijgen?
Het verschil is dat een woning een waardevaster onderpand is. Dat hebben de banken ons tenslotte zelf voorgehouden, anders hadden ze de hypotheek nooit uitgevonden; of kon je ook wel een hypotheek afsluiten op een koelkast...quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:36 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat is het verschil? 500 euro lenen voor een ijskast is "not done", maar 300.000 euro lenen voor 4 plaatjes baksteen met een dak wel?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |