In je dromen wellicht ja. Het rookverbod is een niets minder dan een ware verlichting voor de mens, passend in de categorie afschaffen van slavernij en marteling. Enkel barbaren verlangen terug naar die barre tijden.quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:46 schreef KoosVogels het volgende:
Rookverbodhet wachten is tot het definitief van tafel wordt geveegd.
quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:53 schreef Terecht het volgende:
[..]
In je dromen wellicht ja. Het rookverbod is een niets minder dan een ware verlichting voor de mens, passend in de categorie afschaffen van slavernij en marteling. Enkel barbaren verlangen terug naar die barre tijden.
Teveel je usericoon nagedaan?quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:53 schreef Terecht het volgende:
[..]
In je dromen wellicht ja. Het rookverbod is een niets minder dan een ware verlichting voor de mens, passend in de categorie afschaffen van slavernij en marteling. Enkel barbaren verlangen terug naar die barre tijden.
Wat dus nog maar eens aantoont wat voor een barbaren die rokers toch zijn.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik viel hier niet even van mn stoel van het lachen, excuus
Klopt, het liefst houd ik ook geen enkele rekening met de mensen om mij heen en rook ik mij helemaal suf op kantoor.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:04 schreef Terecht het volgende:
[..]
Wat dus nog maar eens aantoont wat voor een barbaren die rokers toch zijn.
Ik wil hem ook nog even toelichten: principieel ben ik tegen het rookverbod, ik ben van mening dat een horecagelegenheid en de bezoekers zelf oud en wijs genoeg zijn om te kunnen beslissen over het roken ja dan nee, dit is geen taak voor de overheid. Aan de andere kant, in mijn stamkroeg werd er kort na het ingaan van het rookverbod niet gerookt en daar was ik zeer mee in mijn nopjes. Tenminste geen verstopte neus meer de volgende dag en een huid die stinkt naar de rook (terwijl ik zelf geen peuken opsteek). Intussen is men het rookverbod aan de laars gaan lappen en staat de hele drinkzaal weer blauw van de rook (zoals in 90% van de haagse cafes volgens mij).quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:57 schreef Elfletterig het volgende:
* Elfletterig wijst buachaille aan als winnaar van de 'prijsvraag'....
Ben deels met je eens, maar waarom niet een deel rokende cafe's en ander deel cafe's niet-rokende cafe's in je omgeving! Creëer je gelijk een kroegtocht misschien, maar maak je ook nog wat vrienden in ander cafe!quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:13 schreef buachaille het volgende:
[..]
Ik wil hem ook nog even toelichten: principieel ben ik tegen het rookverbod, ik ben van mening dat een horecagelegenheid en de bezoekers zelf oud en wijs genoeg zijn om te kunnen beslissen over het roken ja dan nee, dit is geen taak voor de overheid. Aan de andere kant, in mijn stamkroeg werd er kort na het ingaan van het rookverbod niet gerookt en daar was ik zeer mee in mijn nopjes. Tenminste geen verstopte neus meer de volgende dag en een huid die stinkt naar de rook (terwijl ik zelf geen peuken opsteek). Intussen is men het rookverbod aan de laars gaan lappen en staat de hele drinkzaal weer blauw van de rook (zoals in 90% van de haagse cafes volgens mij).
Daarvoor zijn er van die glazen hokjes gebouwd. Kan de ontwikkelde medemens aapjes kijken en hen met pis besmeurde nootjes voeren.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:19 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Ben deels met je eens, maar waarom niet een deel rokende cafe's en ander deel cafe's niet-rokende cafe's in je omgeving! Creëer je gelijk een kroegtocht misschien, maar maak je ook nog wat vrienden in ander cafe!
Jij hebt vast vrienden...quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:21 schreef Terecht het volgende:
[..]
Daarvoor zijn er van die glazen hokjes gebouwd. Kan de ontwikkelde medemens aapjes kijken en hen met pis besmeurde nootjes voeren.
En fascisme is niet bar?quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:53 schreef Terecht het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:21 schreef Terecht het volgende:
[..]
Daarvoor zijn er van die glazen hokjes gebouwd. Kan de ontwikkelde medemens aapjes kijken en hen met pis besmeurde nootjes voeren.
Non sequitur. Next!quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En fascisme is niet bar?
SM is toch ook niet verboden?quote:Op woensdag 4 maart 2009 13:55 schreef Schanulleke het volgende:
Slavenhandel had ook niet verboden hoeven worden. Als mensen geen slaaf willen zijn dan kunnen ze daar toch gewoon voor kiezen?
Gezelligquote:Op woensdag 4 maart 2009 14:26 schreef Terecht het volgende:
[..]
Allemaal heel ontwikkelde, gelijkgestemde, niet rokende mensen.
Als je sociaal leven toch imaginair is kun je gerust je fantasie volledig de vrije loop laten.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:21 schreef Terecht het volgende:
Het afdwingen van 1 mening of 1 manier van leven is fascisme.quote:
gelukkig wordt dat niet afgedwongenquote:Op woensdag 4 maart 2009 14:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het afdwingen van 1 mening of 1 manier van leven is fascisme.
Dit zou betekenen dat zowat alle regelgeving fascistisch is.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het afdwingen van 1 mening of 1 manier van leven is fascisme.
Kun jij wanneer het jou schikt naar een winkel/tankstation/sigarettenautomaat lopen en rookwaren kopen om die vervolgens te nuttigen op bepaalde plaatsen?quote:
Och arme. Heb je eens een feestje, krijg je die ellende. Dat vraagt om hard ingrijpen van de minister.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:42 schreef Blik het volgende:
Ik was laatst op een feestje bij iemand thuis, waar aardig gerookt werd. Nu weet ik pas hoe geniaal dat rookverbod is, wat een stank de hele avond. En kon uiteraard mijn kleren meteen in de was doen bij thuiskomst
Doe ik ook..quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:37 schreef Terecht het volgende:
[..]
Nope. Je kunt thuis nog rokersborrels houden.
zo erg is het ook weer niet, maar des te blijer ben ik dat ik tegenwoordig in een kroeg kan gaan staan zonder de misselijkmakende lucht van rook.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Och arme. Heb je eens een feestje, krijg je die ellende. Dat vraagt om hard ingrijpen van de minister.
En zonder gezelligheid van mensen...quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:46 schreef Blik het volgende:
[..]
zo erg is het ook weer niet, maar des te blijer ben ik dat ik tegenwoordig in een kroeg kan gaan staan zonder de misselijkmakende lucht van rook.
Als jij alleen in kroegen komt waar het nu niet meer gezellig is door het rookverbod, ligt dat denk ik meer aan de kroegen waar jij komt. Kroegen waar ik kom is het gewoon overal even druk als voor het rookverbodquote:Op woensdag 4 maart 2009 14:47 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
En zonder gezelligheid van mensen...
Och nog even en heel de horeca bestaat niet meer.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:46 schreef Blik het volgende:
[..]
zo erg is het ook weer niet, maar des te blijer ben ik dat ik tegenwoordig in een kroeg kan gaan staan zonder de misselijkmakende lucht van rook.
Dat kon daarvoor ook al, alleen wilde je per se bij de rokers zijn. En of de kroeg in kwestie kan blijven bestaan van het publiek dat opziet tegen het bedienen van een wasmachine is de vraag.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:46 schreef Blik het volgende:
Kon dat daarvoor ook al? Goh, had ik een keuze om naar een rookvrije kroeg te gaan als ik wilde gaan stappen? En je draait de wereld redelijk om, volgens mij is er een meerderheid niet-roker in Nederland in plaats van andersom. Als er iemand zich zou moeten aanpassen, zijn het de rokers.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat kon daarvoor ook al, alleen wilde je per se bij de rokers zijn. En of de kroeg in kwestie kan blijven bestaan van het publiek dat opziet tegen het bedienen van een wasmachine is de vraag.
Ja hoor, er was geen enkele verplichting om roken toe te staan in een kroeg. En als je misselijk werd, was er de mogelijkheid om elders of helemaal niet te gaan stappen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:01 schreef Blik het volgende:
Kon dat daarvoor ook al? Goh, had ik een keuze om naar een rookvrije kroeg te gaan als ik wilde gaan stappen?
Waarom zou iemand zich moeten aanpassen? We hoeven toch niet allemaal naar dezelfde kroeg? Van mij hoef je je niet aan mij aan te passen.quote:En je draait de wereld redelijk om, volgens mij is er een meerderheid niet-roker in Nederland in plaats van andersom. Als er iemand zich zou moeten aanpassen, zijn het de rokers.
Waarom ga je dan op een plek zitten die je irritant vindt?quote:En ja, ik vind het aardig irritant als je stinkt naar rook terwijl je alleen maar een kopje koffie hebt gedronken in een kroegje.
Het word pas een nutteloze discussie als mensen als jij dit soort onzin verkondigd.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:01 schreef Blik het volgende:
[..]
Kon dat daarvoor ook al? Goh, had ik een keuze om naar een rookvrije kroeg te gaan als ik wilde gaan stappen? En je draait de wereld redelijk om, volgens mij is er een meerderheid niet-roker in Nederland in plaats van andersom. Als er iemand zich zou moeten aanpassen, zijn het de rokers.
En ja, ik vind het aardig irritant als je stinkt naar rook terwijl je alleen maar een kopje koffie hebt gedronken in een kroegje.
maar goed, is verder toch een nutteloze discussie waar we toch niet uit gaan komen
Dankzij de falende handhaving.quote:
Veel wel. Het verbod op drugs bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:35 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dit zou betekenen dat zowat alle regelgeving fascistisch is.
quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:11 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Het word pas een nutteloze discussie als mensen als jij dit soort onzin verkondigd.
Ja, wat een fascistisch regime hebben we hier toch in Nederland. Homo's mogen trouwen, de vrouw die werkt en de Nederlandse driekleur is het hoogste goed.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:46 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Doe ik ook..
Vanwege fascisten...
Als de antirokers dan hun mening veranderen is dat probleem opgelost.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:15 schreef Blik het volgende:
[..]![]()
wat voor onzin.
Een discussie wordt nutteloos als 2 mensen discussiëren zonder dat die mensen bereid zijn om hun mening te veranderen. En dat is wat volgens mij al 43 topics gebeurt. vanaf topic 1 is het rokers vs. anti-rokers en zijn we volgens mij geen steek verder gekomen.
Dat kon daarvoor niet, althans niet waar ik heb gewoond. Het aantal uitgaansgelegenheden met een rookverbod voor de invoering ervan voldeed bij lange na niet aan de vraag die er naar is --> marktfalen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat kon daarvoor ook al, alleen wilde je per se bij de rokers zijn.
Dat komt omdat de anti-rokers altijd afhaken zodra het om hun eigen keuzes en die van hun medestanders gaat. Als het om een alternatieve oplossing gaat om de rookvrijen tegemoet te komen haken ze ook altijd af, als de doelstelling anders is dan dat alle horeca rookvrij wordt. Als het gaat om het bewijs van de schadelijkheid van meeroken haken ze ook altijd af en als het gaat om de bescherming van de werknemer ook.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:15 schreef Blik het volgende:
[..]![]()
wat voor onzin.
Een discussie wordt nutteloos als 2 mensen discussiëren zonder dat die mensen bereid zijn om hun mening te veranderen. En dat is wat volgens mij al 43 topics gebeurt. vanaf topic 1 is het rokers vs. anti-rokers en zijn we volgens mij geen steek verder gekomen.
Blijkbaar vergat de 'vraag' om hun geld op de juiste manier uit te geven.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:22 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dat kon daarvoor niet, althans niet waar ik heb gewoond. Het aantal uitgaansgelegenheden met een rookverbod voor de invoering ervan voldeed bij lange na niet aan de vraag die er naar is --> marktfalen.
Juist, omdat jij (en anderen) roken irritant vindt is het rookverbod gerechtvaardigd. Dat heet een drogredenering/quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:01 schreef Blik het volgende:
[..]
Kon dat daarvoor ook al? Goh, had ik een keuze om naar een rookvrije kroeg te gaan als ik wilde gaan stappen? En je draait de wereld redelijk om, volgens mij is er een meerderheid niet-roker in Nederland in plaats van andersom. Als er iemand zich zou moeten aanpassen, zijn het de rokers.
En ja, ik vind het aardig irritant als je stinkt naar rook terwijl je alleen maar een kopje koffie hebt gedronken in een kroegje.
maar goed, is verder toch een nutteloze discussie waar we toch niet uit gaan komen
En het aanbod op de vraag in te springen. Oftewel, marktfalen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Blijkbaar vergat de 'vraag' om hun geld op de juiste manier uit te geven.
Ander had je ze de volgende dag weer aangetrokken? Viespeukquote:Op woensdag 4 maart 2009 14:42 schreef Blik het volgende:
En kon uiteraard mijn kleren meteen in de was doen bij thuiskomst
lezen blijft moeilijk, werkelijk geen één woord van wat je hier zegt zijn woorden die ik gebruikt heb.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat komt omdat de anti-rokers altijd afhaken zodra het om hun eigen keuzes en die van hun medestanders gaat. Als het om een alternatieve oplossing gaat om de rookvrijen tegemoet te komen haken ze ook altijd af, als de doelstelling anders is dan dat alle horeca rookvrij wordt. Als het gaat om het bewijs van de schadelijkheid van meeroken haken ze ook altijd af en als het gaat om de bescherming van de werknemer ook.
En dan begint er weer iemand opnieuw te klagen over het feit dat hij meent een wasmachine aan te moeten zetten na een feestje of dat een kroeg niet volledig aan zijn wensen is aangepast terwijl hij er toch één keer één kopje koffie is komen afrekenen, tja... zo schiet het inderdaad niet op.
Ik eis een zweetverbodquote:Op woensdag 4 maart 2009 14:42 schreef Blik het volgende:
Ik was laatst op een feestje bij iemand thuis, waar aardig gerookt werd. Nu weet ik pas hoe geniaal dat rookverbod is, wat een stank de hele avond. En kon uiteraard mijn kleren meteen in de was doen bij thuiskomst
Ik weet niet waar jij dat leest, maar ik heb dat nergens opgeschreven hoorquote:Op woensdag 4 maart 2009 15:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Juist, omdat jij (en anderen) roken irritant vindt is het rookverbod gerechtvaardigd. Dat heet een drogredenering/
Ik wil dolgraag naar de Efteling, maar die kutkinderen lopen in de weg.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:29 schreef Terecht het volgende:
[..]
En het aanbod op de vraag in te springen. Oftewel, marktfalen.
= in mijn ogen jouw manier om het rookverbod te rechtvaardigen. Maar blijkbaar heb ik het mis, jij bent gewoon heel begaan met het lot van barpersoneel, is dat het?quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:01 schreef Blik het volgende:
En je draait de wereld redelijk om, volgens mij is er een meerderheid niet-roker in Nederland in plaats van andersom. Als er iemand zich zou moeten aanpassen, zijn het de rokers.
+
Die situatie is duidelijk pareto-efficient --> geen marktfalen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik wil dolgraag naar de Efteling, maar die kutkinderen lopen in de weg.
Marktfalen!
Omdat ik het irritant vind is dat nog niet persé een reden om een verbod te rechtvaardigen. En het rookverbod invoeren om een rookvrije werkplek te garanderen is een mooie manier om het te rechtvaardigen. Echter zijn er nog veel meer argumenten om het te rechtvaardigenquote:Op woensdag 4 maart 2009 15:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
= in mijn ogen jouw manier om het rookverbod te rechtvaardigen. Maar blijkbaar heb ik het mis, jij bent gewoon heel begaan met het lot van barpersoneel, is dat het?
Dan moet je buiten de vakanties en de weekenden gaan.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik wil dolgraag naar de Efteling, maar die kutkinderen lopen in de weg.
Marktfalen!
Ik geef de verklaring voor het feit dat de discussie rondjes draait: De anti-rokers haken systematisch af om later weer opnieuw te beginnen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:34 schreef Blik het volgende:
lezen blijft moeilijk, werkelijk geen één woord van wat je hier zegt zijn woorden die ik gebruikt heb.
De schadelijkheid van meeroken is nou eenmaal niet bewezen. De laatste die het tegendeel beweerde was Dionysuz en die verontschuldigde voor de onderbouwing omdat het carnaval was, waardoor die ineens wél de kroeg in moest, en heeft zich sindsdien niet meer laten zien.quote:En rokers voelen zich altijd aangevallen zodra ze zich in hun vrijheid aangetast voelen, ze voelen zich aangevallen op het moment dat de schadelijkheid van roken voor zichzelf en voor de medemens wordt aangekaart (dat dat uberhaupt ontkent wordt is al een farce op zich).
Nee hoor, alleen als je zelf geheel vrijwillig een ruimte binnenstapt die volgens jou stinkt, dan kan er natuurlijk geen sprake zijn van overlast. Kenmerk van overlast is nou net dat je er niet zelf voor kiest.quote:Ze voelen zich aangevallen zodra men het heeft over de stankoverlast die het met zich meebrengt.
Nee hoor, ik behoor wel tot meer minderheidsgroepen, ik heb niet zoveel met de meerderheid.quote:Rokers voelen zich aangevallen op het moment dat het feit dat rokers een minderheidsgroep zijn aangekaart wordt.
Nee hoor,, het is een wet die roken in de horeca verbiedt, werkplek of niet.quote:En ja rokers hebben op dit moment erg veel pech omdat er nou éénmaal een wet is die roken op de werkplek verbiedt.
Als dat zo'n luxe was dan was het uitgaansleven wel gedomineerd door rookvrije gelegenheden zonder een verbod. Het punt is juist dat de rookvrijen de rokers niet willen negeren maar bij de rokers willen zijn. Dat is op zich niet eens zo'n probleem, dat is het pas als dan de staat moet komen afdwingen dat die rokers vervolgens niet roken om voor die anderen wasmiddel te laten uitsparen wanneer ze ook eens iets uitgeven in een cafe.quote:Niet-rokers hebben de luxe om rokers te negeren.
Dit lijkt me een kwestie van perceptie. Bij mijn vrienden en kennisenkring zijn de rokers in de minderheid en de rokers roken ook niet in het bijzijn van de niet-rokers. Ook niet als we bij een roker thuis zijn.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als dat zo'n luxe was dan was het uitgaansleven wel gedomineerd door rookvrije gelegenheden zonder een verbod. Het punt is juist dat de rookvrijen de rokers niet willen negeren maar bij de rokers willen zijn. Dat is op zich niet eens zo'n probleem, dat is het pas als dan de staat moet komen afdwingen dat die rokers vervolgens niet roken om voor die anderen wasmiddel te laten uitsparen wanneer ze ook eens iets uitgeven in een cafe.
Het draait wel degelijk om de rookvrije werkplek, de horeca had alleen een ontheffing daarop zodat ze maatregelen konden treffen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee hoor,, het is een wet die roken in de horeca verbiedt, werkplek of niet.
[..]
Guess what, het uitgaansleven wordt nu gedomineerd door rookvrije gelegenheden. En waar je de arrogantie vandaan haalt dat niet-rokers graag bij de rokers willen zijn ontgaat mij totaal.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Als dat zo'n luxe was dan was het uitgaansleven wel gedomineerd door rookvrije gelegenheden zonder een verbod. Het punt is juist dat de rookvrijen de rokers niet willen negeren maar bij de rokers willen zijn. Dat is op zich niet eens zo'n probleem, dat is het pas als dan de staat moet komen afdwingen dat die rokers vervolgens niet roken om voor die anderen wasmiddel te laten uitsparen wanneer ze ook eens iets uitgeven in een cafe.
Als jij nou lekker 's ochtends naar de kroeg gaat, kunnen normale mensen 's avonds rokenquote:Op woensdag 4 maart 2009 15:47 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Dan moet je buiten de vakanties en de weekenden gaan.
Het komt niet tegemoet aan mijn specifieke behoeften, dus is het marktfalen! Kinderverbod!quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:42 schreef Terecht het volgende:
[..]
Die situatie is duidelijk pareto-efficient --> geen marktfalen.
Dat niet het enige criterium voor marktfalen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 16:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het komt niet tegemoet aan mijn specifieke behoeften, dus is het marktfalen!
Rookverbod!quote:Kinderverbod!![]()
Welke maatregelen dan toch weer niet mochten, terwijl het rookverbod verder gaat dan werkplekken en het volgens de memorie van toelichting is voor het terugdringen van het roken in het algemeen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:56 schreef Blik het volgende:
Het draait wel degelijk om de rookvrije werkplek, de horeca had alleen een ontheffing daarop zodat ze maatregelen konden treffen.
Nee, het wordt gedomineerd door werelvreemde gereformeerden en andere bemoeizieken. Het verschil tussen een wettelijk verbod en keuzes van de ondernemer is kennelijk wat moeilijk te bevatten.quote:Guess what, het uitgaansleven wordt nu gedomineerd door rookvrije gelegenheden.
Anders had die 70% wel zonder verbod gemaakt dat er een enorme keus was aan rookvrije uitgaansgelegenheden. Het enige wat het rookverbod bewerkstelligt, wanneer het zou werken althans, is dat je bij rokers kunt zijn zonder dat je in de rook staat. Rookvrij uit kon je daarvoor ook al, maar dan afzonderlijk van de rokers, en dat was kennelijk niet leuk genoeg.quote:En waar je de arrogantie vandaan haalt dat niet-rokers graag bij de rokers willen zijn ontgaat mij totaal.
En bij mij staan de sigaretten op tafel en blijf je maar weg als je dat niet bevalt, tenzij je astmatisch of minderjarig bent.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:56 schreef Terecht het volgende:
Dit lijkt me een kwestie van perceptie. Bij mijn vrienden en kennisenkring zijn de rokers in de minderheid en de rokers roken ook niet in het bijzijn van de niet-rokers. Ook niet als we bij een roker thuis zijn.
Volgens de definitie van de anti-rokers wel. Iedereen ging massaal naar rookhoreca, dus dat was het probleem niet.quote:Op woensdag 4 maart 2009 16:11 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dat niet het enige criterium voor marktfalen.
[..]
Rookverbod!
Nee.quote:Op woensdag 4 maart 2009 16:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Volgens de definitie van de anti-rokers wel.
Er was weinig andere keus, terwijl dat niet de optimale oplossing was en er ruimte tot verbetering was en dat niet ten koste zou hoeven gaan van anderen. Ik ga nu ook vaker naar de kroeg dan het voor rookverbod, simpelweg omdat ik het er nu prettiger vertoeven vind.quote:Iedereen ging massaal naar rookhoreca, dus dat was het probleem niet.
En nu gaat iedereen massaal naar de rookvrije horeca. Dus dat is het probleem ook niet.quote:Op woensdag 4 maart 2009 16:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Volgens de definitie van de anti-rokers wel. Iedereen ging massaal naar rookhoreca, dus dat was het probleem niet.
Jawel hoor.quote:
Die keuze was er wel maar die werd door de niet-rokers niet gemaakt waardoor dat soort zaken altijd failliet gingen.quote:Er was weinig andere keus,
Dat is fijn, ondertussen ontneem je anderen om dat soort keuzen te kunne maken, waarmee je medeplichtig bent aan fascisme.quote:terwijl dat niet de optimale oplossing was en er ruimte tot verbetering was en dat niet ten koste zou hoeven gaan van anderen. Ik ga nu ook vaker naar de kroeg dan het voor rookverbod, simpelweg omdat ik het er nu prettiger vertoeven vind.
Die keuze heb ik anders nooit gezien. Is die er eigenlijk wel geweest? Met de huidige aantallen positieve reacties zou je verwachten dat er een levensvatbare markt voor zou moeten zijn. Ik zou er iig gebruik van maken, en velen in mijn omgeving ook.quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jawel hoor.
[..]
Die keuze was er wel maar die werd door de niet-rokers niet gemaakt waardoor dat soort zaken altijd failliet gingen.
quote:
[..]
Dat is fijn, ondertussen ontneem je anderen om dat soort keuzen te kunne maken, waarmee je medeplichtig bent aan fascisme.
Als je er vanuit gaat dat een kroeg kan bestaan van positieve reacties wel ja. Kroegen bestaan echter van mensen die er komen drinken, doordeweeks en in het weekend, en meer dan af en toe eens een kopje koffie.quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:16 schreef Terecht het volgende:
Die keuze heb ik anders nooit gezien. Is die er eigenlijk wel geweest? Met de huidige aantallen positieve reacties zou je verwachten dat er een levensvatbare markt voor zou moeten zijn.
Mooi, als van jou en jouw omgeving een kroeg kan bestaan dan is jouw probleem opgelost.quote:Ik zou er iig gebruik van maken, en velen in mijn omgeving ook.
Nou en?quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:16 schreef Terecht het volgende:
[..]
Die keuze heb ik anders nooit gezien.
Ja.quote:Is die er eigenlijk wel geweest?
Die was er niet want niet-rokers zijn en waren verslaafd aan rokers en wilden in de rook staan.quote:Met de huidige aantallen positieve reacties zou je verwachten dat er een levensvatbare markt voor zou moeten zijn.
Dat zeggen veel meer mensen maar ze doen het niet.quote:Ik zou er iig gebruik van maken, en velen in mijn omgeving ook.
Fascisme is het opdringen van 1 manier van denken en/of leven.quote:[..]
. Demagoogje. Als je het nou betutteling had genoemd ala, maar de term fascisme is op deze manier wel erg aan inflatie onderhevig.
quote:...de natie boven het individu stelt...
quote:...moderne propagandatechnieken en censuur om politieke tegenstand de kop in te drukken en daarmee het bestaan van het systeem te waarborgen...
quote:...Vaak worden in een dergelijk systeem de economie en de sociale maatschappij verregaand van bovenaf gecontroleerd en gereglementeerd....
quote:....een autoritaire structuur....
quote:....streeft naar de volledige controle over het maatschappelijk leven en de sociale en culturele organisaties....
Er bestaan uitstekende oplossingen: volledig gesegregeerde rook/niet-rook horeca en werkplekken, maar de anti-rook maffia speelt voor fascist, ze willen iedereen dwingen te leven zoals zij. Inclusief leugenachtige propaganda.quote:...streeft naar sociale eenheid en de opheffing van alle bestaande klassen- en belangentegenstellingen...
Toch fijn dat je iedere keer weer in dit minderwaardige topic meepost.quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:57 schreef ethiraseth het volgende:
Deze reeks.43 topics met in elk topic een herhaling van precies dezelfde argumenten. keer op keer op keer op keer. Het volgende topic zou een titel moeten krijgen die verwijst naar Groundhog Day.
![]()
Inderdaadquote:
Al die positieve reacties en het verhoogde bezoek aan de horeca van mijzelf en mijn omgeving (die wrs niet echt uniek is in NL) doen mij denken van wel. Toch heb ik voor het rookverbod nog nooit een rookvrije uitgaansgelegenheid mogen aanschouwen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als je er vanuit gaat dat een kroeg kan bestaan van positieve reacties wel ja. Kroegen bestaan echter van mensen die er komen drinken, doordeweeks en in het weekend, en meer dan af en toe eens een kopje koffie.
[..]
Mooi, als van jou en jouw omgeving een kroeg kan bestaan dan is jouw probleem opgelost.
Ik heb nog nooit een Jazz-club mogen aanschouwen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:06 schreef Terecht het volgende:
[..]
Die positieve reacties en het vermeerdere bezoek aan de horeca van mijzelf en mijn omgeving (die wrs niet echt uniek is in NL) doen mij denken van wel. Toch heb ik voor het rookverbod nog nooit een rookvrije uitgaansgelegenheid mogen aanschouwen.
Ik kan dus uit eigen ervaring putten.quote:
Geef eens wat voorbeelden dan, of een bron waaruit blijkt dat het wel degelijk geprobeerd is (en dus niet een enkele keer) maar klandizie gewoon uitbleef.quote:[..]
Ja.
ik weet niet waar je deze stelligheid vandaan haalt. Uit mijn omgeving blijkt anders. Ik denk ook niet dat mijn omgeving een uitzondering is, zo bijzonder is die niet nl.quote:
[..]
Die was er niet want niet-rokers zijn en waren verslaafd aan rokers en wilden in de rook staan.
Ik doe het momenteel, anderen in mijn omgeving ook. Dit kan zeer wel gelden voor een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking.quote:[..]
Dat zeggen veel meer mensen maar ze doen het niet.
Het niet in je blootje op straat mogen lopen is fascisme! Je houden aan de snelheid op wegen; fascisme! Bestaan ook prima oplossingen voor, maar de overheid dwingt me!quote:
[..]
Fascisme is het opdringen van 1 manier van denken en/of leven.
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Er bestaan uitstekende oplossingen: volledig gesegregeerde rook/niet-rook horeca en werkplekken, maar de anti-rook maffia speelt voor fascist, ze willen iedereen dwingen te leven zoals zij. Inclusief leugenachtige propaganda.
Ik wel, cafe bebop. Geef nou eens een bron of wat voorbeelden waaruit blijkt dat rookvrije horeca geprobeerd is maar niet bleek te werken.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een Jazz-club mogen aanschouwen.
Zoek maar naar alle gelegenheden die failliet gingen voor 1 juli.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:17 schreef Terecht het volgende:
[..]
Ik wel, cafe bebop. Geef nou eens een bron of wat voorbeelden waaruit blijkt dat rookvrije horeca geprobeerd is maar niet bleek te werken.
Kun je ook normaal praten?quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:06 schreef Terecht het volgende:
[..]
Die positieve reacties en het vermeerdere bezoek aan de horeca van mijzelf en mijn omgeving (die wrs niet echt uniek is in NL) doen mij denken van wel. Toch heb ik voor het rookverbod nog nooit een rookvrije uitgaansgelegenheid mogen aanschouwen.
Je maakt mijn punt.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:16 schreef Terecht het volgende:
Ik doe het momenteel, anderen in mijn omgeving ook. Dit kan zeer wel gelden voor een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking.
[..]
Het niet in je blootje op straat mogen lopen is fascisme! Je houden aan de snelheid op wegen; fascisme! Bestaan ook prima oplossingen voor, maar de overheid dwingt me!
Hij komt nooit in een kroeg, daar verstaat niemand hem.quote:
Dat zijn allemaal rookvrije gelegenheden zeker?quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zoek maar naar alle gelegenheden die failliet gingen voor 1 juli.
Ja, nee. JIJ stelde dat er rookvrije uitgaansgelegenheden waren maar dat die door gebrek aan klandizie allemaal failliet waren gegaan. Jij hebt vervolgens de verantwoordelijkheid je claim te bewijzen. Dat laat je consequent na. Ik heb ze iig nooit gezien, mijn huisgenoten die ik het net vroeg ook niet.quote:Jij wilde toch zo graag rookvrij uit gaan? En dan moet ik je huiswerk doen?
Is het zo beroerd geschreven? Ik bedoelde dat ik en mijn omgeving sinds het rookverbod er is vaker naar de kroeg gaan. Als ik dat extrapoleer naar heel Nederland zou ik verwachten dat er veel meer rookvrije horeca zou moeten zijn dan er was voor het rookverbod. Zeker als je al die positieve reacties op het rookverbod ziet.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:23 schreef Pek het volgende:
[..]
Kun je ook normaal praten?![]()
Of haal je dit door een vertaler ofzo, dan heb ik niks gezegd
Ik hou het toch op een brakke vertaalbot, ik kan er geen chocola van maken, eerlijk gezegdquote:Op woensdag 4 maart 2009 19:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hij komt nooit in een kroeg, daar verstaat niemand hem.
Ha, de persoonlijke aanval bij gebrek aan argumenten. Sterk.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hij komt nooit in een kroeg, daar verstaat niemand hem.
2005quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:25 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal rookvrije gelegenheden zeker?
[..]
Ja, nee. JIJ stelde dat er rookvrije uitgaansgelegenheden waren maar dat die door gebrek aan klandizie allemaal failliet waren gegaan. Jij hebt vervolgens de verantwoordelijkheid je claim te bewijzen. Dat laat je consequent na. Ik heb ze iig nooit gezien, mijn huisgenoten die ik het net vroeg ook niet.
Mijn argumenten zijn al 400 topics ijzersterk: Iedereen kan kiezen naar welke kroeg hij gaat om te werken of te feesten. Een verbod is daarom niet nodig, ook niet als eventueel WEL bewezen kan worden dat meeroken schadelijk is.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:32 schreef Terecht het volgende:
[..]
Ha, de persoonlijke aanval bij gebrek aan argumenten. Sterk.
Misschien moet je dan wat harder nadenken en je afvragen in welke mate die positiviteit zich vertaalt naar uitgaven. Als je van 20 euro in de maand naar 40 euro in de maand gaat, dan moet je al 20 van dat soort horecabezoekers meebrengen voordat je een roker hebt gecompenseerd die uit zijn stamkroeg is weggepest door de gereformeerden.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:06 schreef Terecht het volgende:
Die positieve reacties en het vermeerdere bezoek aan de horeca van mijzelf en mijn omgeving (die wrs niet echt uniek is in NL) doen mij denken van wel.
Ze waren er wel, alleen het liep niet.quote:Toch heb ik voor het rookverbod nog nooit een rookvrije uitgaansgelegenheid mogen aanschouwen.
Als je die thread doorleest is dat meer een argument om wel een rookverbod in de horeca in te stellen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
2005
http://www.astmaforum.nl/index.php?topic=697.0
Dit is wel erg mager, vind je niet? Het belangrijkste wat ik er uit kan halen is dat er een kleine trend was naar meer rookvrije horeca. Het ging dan vooral om eetgelegenheden. Rookvrije kroegen waren een zeldzaamheid. Vraag was er zeker.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
2005
http://www.astmaforum.nl/index.php?topic=697.0
Er viel te weinig te kiezen terwijl er toch een grote groep mensen is die graag rookvrije horeca wil. De markt werkte dus blijkbaar niet optimaal. De overheid heeft gelukkig ingegrepen, misschien wat te rigoureus, maar ik verwacht dat het over een aantal jaren over het algemeen als een succesvolle maatregel zal worden beschouwd. Een ruime meerderheid houdt zich vooralsnog aan het rookverbod, dus met die grootschalige ongehoorzaamheid valt het wel mee. Het heeft wat tijd nodig om 'in te burgeren'.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mijn argumenten zijn al 400 topics ijzersterk: Iedereen kan kiezen naar welke kroeg hij gaat om te werken of te feesten. Een verbod is daarom niet nodig, ook niet als eventueel WEL bewezen kan worden dat meeroken schadelijk is.
Het huidige totaalverbod geeft geen ruimte voor rokers om te stappen en de gevolgen zijn grootschalige ongehoorzaamheid. De anti-rook lobby is slachtoffer van haar eigen intolerantie.
Ik pleit voor segregatie.
Misschien wordt die rokende stamgast wel vervangen door een niet-rokende stamgast. Wie weet. Een omzetdaling is geen vast gegeven. Als ik het goed heb hebben rookverboden in het buitenland niet tot omzetdalingen geleid.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Misschien moet je dan wat harder nadenken en je afvragen in welke mate die positiviteit zich vertaalt naar uitgaven. Als je van 20 euro in de maand naar 40 euro in de maand gaat, dan moet je al 20 van dat soort horecabezoekers meebrengen voordat je een roker hebt gecompenseerd die uit zijn stamkroeg is weggepest door de gereformeerden.
Mwoah, dat blijkt vooralsnog niet echt uit de aangereikte bronnen.quote:[..]
Ze waren er wel, alleen het liep niet.
Hoezo wie weet? Jij hoort toch in je omgeving allemaal positieve geluiden en jij gaat meer uit? Plak er dan een bedrag op, wat geven jij en je omgeving meer uit in de kroeg dan voor het rookverbod?quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:47 schreef Terecht het volgende:
Misschien wordt die rokende stamgast wel vervangen door een niet-rokende stamgast. Wie weet.
Dat heb je niet goed.quote:Een omzetdaling is geen vast gegeven. Als ik het goed heb hebben rookverboden in het buitenland niet tot omzetdalingen geleid.
Als jij het nou zo belangrijk had gevonden om in een rookvrije kroeg te zitten, dan had je het wel geweten dat ze er waren. Maar waarschijnlijk ben je er zo een die 2 keer per jaar even de kroeg in gaat, en dan verwacht dat het hele uitgaansleven zich aan jou aanpast.quote:Mwoah, dat blijkt vooralsnog niet echt uit de aangereikte bronnen.
Wat maakt dat uit? Ik moest aantonen dat er rookvrije horeca was. Die was er. Punt.quote:
Omdat de meeste mensen die regelmatig gingen stappen niet voor hun gezondheid gingen maar om plezier te maken. De groep die persé rookvrij uit wilde gaan is en was klein. Healthfreaks zijn geen feestbeesten, er is geen droog brood met ze te verdienen. De enorme massa mensen die niet roken maar wel zogenaamd nachtenlang willen feesten bestaat niet.quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:43 schreef Terecht het volgende:
[..]
Er viel te weinig te kiezen terwijl er toch een grote groep mensen is die graag rookvrije horeca wil. De markt werkte dus blijkbaar niet optimaal.
De illegale horeca is ook al aardig ingeburgerd. Mensen doen wat ze willen en onder de groep die regelmatig gaan stappen zijn veel rokers. Die vinden hun plek wel. Kan jij in lege komkommersapjes bars net doen alsof het rookverbod een succes is.quote:De overheid heeft gelukkig ingegrepen, misschien wat te rigoureus, maar ik verwacht dat het over een aantal jaren over het algemeen als een succesvolle maatregel zal worden beschouwd. Een ruime meerderheid houdt zich vooralsnog aan het rookverbod, dus met die grootschalige ongehoorzaamheid valt het wel mee. Het heeft wat tijd nodig om 'in te burgeren'.
Hahaquote:Op woensdag 4 maart 2009 20:47 schreef Terecht het volgende:
Als ik het goed heb hebben rookverboden in het buitenland niet tot omzetdalingen geleid.
quote:Scottish smoke ban takes toll
26 March, 2008
By Roy Beers
Three hundred and fifity pubs shut in two years since ban began
A total of 350 pubs have closed in Scotland since the smoking ban was introduced two years ago today.
The number, from CGA research, is double the amount predicted by the Scottish Licensed Trade Association (SLTA) at the outset.
SLTA chief executive Paul Waterson said: “It confirms what our members have been telling us and what we have seen for ourselves.
“We see the ban as having been great for supermarket drink sales – nothing else.
“The new customers we were promised didn’t arrive, and even the loyal regulars definitely go to the pub less often, and spend less.”
It’s a view shared by licensee James Hughes of Utopia bar in Edinburgh’s Easter Road.
He said: “We’ve seen customers do the obvious - buy drink from supermarkets, where it’s a fraction of the price, and take their cigarettes home where they can do what they like.”
Outspoken opponent of the ban Mary Moriarty, of the Port o’ Leith Bar, said: “Everyone would have accepted a partial ban, but they weren’t having it – so they have ruined perfectly good bars for no good reason whatsoever.”
She added: “It isn’t over. Next they’ll try to stop you smoking outside pubs altogether – it’s already happening.”
The Scottish Beer & Pub Association accepts some recent closures are due at least partly to the effects of the ban.
But chief executive Patrick Browne said: “Things have been tough for some operators, much tougher for some than others, but the vast majority have emerged stronger as a result of the smoking ban and with a much stronger customer offer thanks to developing their food product and diversifying their businesses.”
And Glasgow trade entrepreneur Colin Barr, who this month launched his fifth Republic continental-style beer-with-food venture in the city, said: “The ban was the best thing that ever happened to bars, and in my pubs we saw takings rise 50 per cent almost overnight.”
Ik schat zo'n 40-50 euro per maand meer.quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoezo wie weet? Jij hoort toch in je omgeving allemaal positieve geluiden en jij gaat meer uit? Plak er dan een bedrag op, wat geven jij en je omgeving meer uit in de kroeg dan voor het rookverbod?
Misschien niet in alle landen, er zijn ook landen waar het rookverbod juist tot meer omzet heeft geleid.quote:
[..]
Dat heb je niet goed.
quote:
[..]
Als jij het nou zo belangrijk had gevonden om in een rookvrije kroeg te zitten, dan had je het wel geweten dat ze er waren.
Nee hoor, dat zijn vooroordelen die jij zo nodig op mij meent te plakken. Argumentenarmoede.quote:Maar waarschijnlijk ben je er zo een die 2 keer per jaar even de kroeg in gaat, en dan verwacht dat het hele uitgaansleven zich aan jou aanpast.
Welgeteld 1 kroeg. Als dat je bewijs moet vormen dat een rookvrijke kroeg niet levensvatbaar zou zijn zonder rookverbod...quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat maakt dat uit? Ik moest aantonen dat er rookvrije horeca was. Die was er. Punt.
Wat een vooroordelen weer dat ik een gezondheidsfreak zou zijn.quote:
[..]
Omdat de meeste mensen die regelmatig gingen stappen niet voor hun gezondheid gingen maar om plezier te maken. De groep die persé rookvrij uit wilde gaan is en was klein. Healthfreaks zijn geen feestbeesten, er is geen droog brood met ze te verdienen. De enorme massa mensen die niet roken maar wel zogenaamd nachtenlang willen feesten bestaat niet.
[..]
De illegale horeca is ook al aardig ingeburgerd. Mensen doen wat ze willen en onder de groep die regelmatig gaan stappen zijn veel rokers. Die vinden hun plek wel. Kan jij in lege komkommersapjes bars net doen alsof het rookverbod een succes is.
Symboolpolitiek, ondertussen ga je nog steeds dood aan uitlaatgassen. Want die zijn wel bewezen schadelijk.
Oke, ik heb het wat ongelukkig geformuleerdquote:
Dat is geen argument voor een totaalverbod. Jouw probleem is dat er te weinig te kiezen valt in de horeca. Dat los je niet op door andermans keuze te verbieden.quote:Op donderdag 5 maart 2009 01:13 schreef Terecht het volgende:
Wat een vooroordelen weer dat ik een gezondheidsfreak zou zijn.Weltschmerz heeft daar ook een handje van. Ik vind die rook gewoon niet prettig,
Jawel hoor, ik heb nu keuze zatquote:Op donderdag 5 maart 2009 08:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is geen argument voor een totaalverbod. Jouw probleem is dat er te weinig te kiezen valt in de horeca. Dat los je niet op door andermans keuze te verbieden.
quote:Op maandag 9 februari 2009 09:55 schreef Terecht het volgende:
Héérlijk dat rookverbod. Ja, ik ben een botte lul die in deze andermans pleziertje graag ontzegd ziet voor mijn eigen welnemen.![]()
Wat ik dan wel weer jammer vind is dat er toch wel redelijk wat niet-rokers een smoesje verzinnen om hun standpunt te rechtvaardigen. Ik weet van mezelf dat ik er een hele inconsequente opvatting erop nahoud: mijn persoonlijke voorkeur weegt in deze zwaarder dan mijn principes. Al dat gezeur over dat meeroken oh zo slecht voor je is etc zijn m.i. bullshit argumenten. Zeg toch gewoon dat je het niet prettig vindt en dat jouw mening aan heel Nederland opgelegd zou moeten worden mocht daar een meerderheid voor te vinden zijn bij de heren en dames politici.
Nee dat zien we niet. Er word illegaal gerookt, de illegale horeca viert feest en buren slapen niet meer omdat mensen nu nachtenlang thuis feestvieren.quote:
Klopt, in theorie kan een verbod positief uitpakken. Echter, dat lijkt niet de Europese tendens. Overigens komt de volgende uitspraak wel erg overeen met wat er nu gebeurt in NL.quote:Op donderdag 5 maart 2009 01:15 schreef Terecht het volgende:
[..]
Oke, ik heb het wat ongelukkig geformuleerd. Er zijn ook landen zoals Denemarken en Noorwegen waar men juist meer is gaan uitgeven sinds het rookverbod. Een verbod hoeft dus niet perse negatieve gevolgen te hebben voor de horeca.
quote:“The new customers we were promised didn’t arrive, and even the loyal regulars definitely go to the pub less often, and spend less.”
Oh, ik dacht dat het niet alleen maar kommer en kwel was.quote:Op donderdag 5 maart 2009 08:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt, in theorie kan een verbod positief uitpakken. Echter, dat lijkt niet de Europese tendens.
En ik doe nog wel zo m'n bestquote:Overigens komt de volgende uitspraak wel erg overeen met wat er nu gebeurt in NL.
[..]
Klopt ook wel, want toen ik afgelopen zomer in Spanje was werd er nog overal gerookt.quote:Rookverbod in de Spaanse horeca
Op 1 juli wordt in Nederland het algehele rookverbod in de horeca van kracht. Nederland is hiermee laat in Europa, waar in bijna alle landen al een vergelijkbaar verbod geldig is. In Spanje, bijvoorbeeld, mag al sinds 1 januari 2006 niet meer gerookt worden in bars, cafés en discotheken.
"Wat?" hoor ik je zeggen als je onlangs in Spanje geweest bent, "Overal wordt toch nog gerookt?" En dat klopt. Zoals met veel wetten hebben de Spanjaarden in de twee jaar die volgden een systeem ontwikkeld waarin een goede middenweg gevonden is tussen wat wettelijk verplicht en sociaal wenselijk is. Het rookverbod in de Spaanse horeca is een prachtig geval van zelfregulatie geworden waarbij zowel rokers als niet-rokers samen er het beste van maken.
Dit betekent dat in de meeste barretjes niemand er iets van zegt als je – rookverbod of niet – een sigaret opsteekt. Tenzij, natuurlijk, je buurman aan de bar of de barman hier last van heeft. Dat vraag je even. En als je geen zin hebt in rook in je gezicht, dan ga je niet naast een roker zitten, maar een stukje verderop. In discotheken – waar ook niet gerookt mag worden – steek je niet midden op de dansvloer een sigaret op, maar loop je naar de kant om tegen de muur een dosis nicotine in te nemen.
Het systeem werkt prima. Zelfs als ik aandring, kan niemand er iets over zeggen. Het is geen issue. Het heeft even gekost om de wet waar één derde van de bevolking (de rokers) door benadeeld werd te vertalen naar een systeem waar iedereen zich goed bij voelt en nu hoeft er niet meer over gepraat te worden.
Veel dingen in Spanje werken zo. Ondanks het verbod op drinken op straat, kan het omdat iedereen zijn glas terug naar de bar brengt of het plastic weggooit. Zelfs in de drukste barretjes wordt op rekening gegeten en gedronken, ook als je de tapas en canas mee de staat opneemt, omdat iedereen netjes betaald bij weggaan. Spanjaarden hebben goed door dat het uiteindelijk voor jezelf het beste is als je niet alleen aan jezelf denkt. Veel dingen die in Nederland al lang niet meer kunnen, zijn daardoor in Spanje nog de normaalste zaak van de wereld.
Ik ben benieuwd hoe het rookverbod in de Nederlandse horeca uit gaat pakken. Voor mij is het een soort test voor de Nederlandse samenleving; of rokers en niet-rokers in staat zijn om samen een plezierige oplossing te bedenken. Als dat kan, zonder al te veel ingrijpen van politie en overheid, dan kunnen we immers ook allerlei andere tegenstrijdigheden netjes oplossen.
'De column van...' is deze keer geschreven door gastblogger Jasper Visser vanuit Madrid.
maw het rookverbod werkt niet.quote:Op donderdag 5 maart 2009 09:36 schreef KoosVogels het volgende:
In Spanje snappen ze het tenminste:
[..]
Klopt ook wel, want toen ik afgelopen zomer in Spanje was werd er nog overal gerookt.
quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mijn argumenten zijn al 400 topics ijzersterk:
Heb je het stuk uberhaupt wel gelezen? Bovendien, als jij niet wil dat ik er in jouw kroeg wordt gerookt dan geef je dat duidelijk aan bij de ingang. Het gaat er om dat de ondernemer een keuze heeft. Je bent immers niet verplicht om roken toe te staan in jouw bar.quote:Op donderdag 5 maart 2009 09:48 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
maw het rookverbod werkt niet.
Ik zie me eigen al in een kroeg vragen aan iedereen of ze niet willen roken
ja heel mooi artikelquote:Op donderdag 5 maart 2009 09:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heb je het stuk uberhaupt wel gelezen? Bovendien, als jij niet wil dat ik er in jouw kroeg wordt gerookt dan geef je dat duidelijk aan bij de ingang. Het gaat er om dat de ondernemer een keuze heeft. Je bent immers niet verplicht om roken toe te staan in jouw bar.
Maar goed, ik merk weer dat de anti-rokers alle redelijkheid uit het oog zijn verloren en dat er oogkleppen politiek wordt gevoerd.
Yup overal roken is een goede middenwegquote:"Overal wordt toch nog gerookt?" En dat klopt...
een goede middenweg
Het volgende stukje uit het artikel wat je postte is ook goed toepasbaar op de Nederlandse situatie:quote:Op donderdag 5 maart 2009 08:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt, in theorie kan een verbod positief uitpakken. Echter, dat lijkt niet de Europese tendens. Overigens komt de volgende uitspraak wel erg overeen met wat er nu gebeurt in NL.
[..]
Ondernemerschap blijft toch gewoon de name of the game. De kneuzen zoeken toch wel een zondebok voor hun falen. Nu is dat het rookverbod, anders was het de kredietcrisis en het bankwezen en als dat niet aanslaat heb je altijd de politiek en het weer nog.quote:...but the vast majority have emerged stronger as a result of the smoking ban and with a much stronger customer offer thanks to developing their food product and diversifying their businesses.”
And Glasgow trade entrepreneur Colin Barr, who this month launched his fifth Republic continental-style beer-with-food venture in the city, said: “The ban was the best thing that ever happened to bars, and in my pubs we saw takings rise 50 per cent almost overnight.
Daar worden asociaal gedrag en individuele vrijheid een stuk minder met elkaar verward. Een heel andere volksmoraal.quote:Veel dingen in Spanje werken zo. Ondanks het verbod op drinken op straat, kan het omdat iedereen zijn glas terug naar de bar brengt of het plastic weggooit. Zelfs in de drukste barretjes wordt op rekening gegeten en gedronken, ook als je de tapas en canas mee de staat opneemt, omdat iedereen netjes betaald bij weggaan. Spanjaarden hebben goed door dat het uiteindelijk voor jezelf het beste is als je niet alleen aan jezelf denkt. Veel dingen die in Nederland al lang niet meer kunnen, zijn daardoor in Spanje nog de normaalste zaak van de wereld.
Ik denk dat het dat vooral is.quote:Spanjaarden hebben goed door dat het uiteindelijk voor jezelf het beste is als je niet alleen aan jezelf denkt.
In de eerste plaats kunnen ondernemers zelf bepalen of zij roken toestaan of niet. Verder hoef jij niet per se naast een roker te staan wanneer die rookt. En als jij op 5 meter afstand neemt van de roker dan heb jij echt geen last van zijn sigarettenrook. Afzuigertje erbij en klaar ben je.quote:Op donderdag 5 maart 2009 10:13 schreef MikeyMo het volgende:
Yup overal roken is een goede middenwegNou dan vind ik zoals we het hier hebben ook een prima middenweg, nergens roken
Natuurlijk onderscheiden kroegen zich door goed ondernemerschap. Maar je moet ook begrijpen dat niet iedereen behoefte heeft aan een gelikte kroeg waar allerlei delicatessen op het menu staan ipv de goede ouwe tosti. Tevens zit niet iedereen te wachten op een hip interieur met allerlei toeters en bellen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 10:16 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Het volgende stukje uit het artikel wat je postte is ook goed toepasbaar op de Nederlandse situatie:
[..]
Ondernemerschap blijft toch gewoon de name of the game. De kneuzen zoeken toch wel een zondebok voor hun falen. Nu is dat het rookverbod, anders was het de kredietcrisis en het bankwezen en als dat niet aanslaat heb je altijd de politiek en het weer nog.
Je hoeft een dergelijke werkwijze ook niet 1-op-1 over te nemen. Maar je kunt de vrije markt wel iets meer zn gang laten gaan dan nu het geval is. Als rookvrije kroegen slim en goed ondernemen dan hebben zij toch bestaansrecht. Dat zeg je net zelf.quote:Op donderdag 5 maart 2009 10:18 schreef Schanulleke het volgende:
Het onderstaande stukje vat wel redelijk samen waarom het in Spanje anders gaat dan in Nederland::
[..]
Daar worden asociaal gedrag en individuele vrijheid een stuk minder met elkaar verward. Een heel andere volksmoraal.
Het is nogal irritant dat rokers telkens tegen een muur aanlopen wanneer een alternatieve oplossing wordt voorgesteld. Er wordt niet eens meegedacht door jullie. De voorstellen worden direct van tafel geveegd met twijfelachtige en slechte onderbouwde argumenten.quote:Op donderdag 5 maart 2009 10:27 schreef MikeyMo het volgende:
En dat doet er geeneen, dat had je voor 1 juli vorig jaar hier ook. Was kennelijk niet wenselijk en dus is dat aangepakt.
Als in een kroeg 80% rookt (dat zijn de getallen waarmee kroegeigenaren zwaaien) dan is 5 meter bij de rokers vandaan... buiten waarschijnlijk
Wat een gelul, omdat kroegen veranderen in vreettenten is het verbod wel een succes? Alsof een telefoonwinkel haardrogers gaat verkopen na een belverbodquote:Op donderdag 5 maart 2009 10:16 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Het volgende stukje uit het artikel wat je postte is ook goed toepasbaar op de Nederlandse situatie:
[..]
Ondernemerschap blijft toch gewoon de name of the game.
ho ho, ik had het vergunningstelsel geopperd. Maar ik krijg telkens voorstellen en ideeen die enkel tot gevolg hebben dat je overal weer mag roken.quote:Op donderdag 5 maart 2009 10:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is nogal irritant dat rokers telkens tegen een muur aanlopen wanneer een alternatieve oplossing wordt voorgesteld. Er wordt niet eens meegedacht door jullie. De voorstellen worden direct van tafel geveegd met twijfelachtige en slechte onderbouwde argumenten.
Jullie betichtten ons van egoistisch gedrag in het verleden, omdat we altijd bleven roken. Maar jullie tonen nu dat jullie geen haar beter zijn.
Wellicht lullen wij dan langs elkaar heen. Ik ben namelijk ook met een dergelijk voorstel op de proppen gekomen. Gemeenten die vergunningen verstrekken aan de hand van een x aantal regels.quote:Op donderdag 5 maart 2009 10:35 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ho ho, ik had het vergunningstelsel geopperd. Maar ik krijg telkens voorstellen en ideeen die enkel tot gevolg hebben dat je overal weer mag roken.
nee daar waren we het over eens, ook al zitten daar ook haken en ogen aan. Maar idd, PV, Welsie e.d. moeten daar niets van weten, anderen van de andere zijde ook niet...quote:Op donderdag 5 maart 2009 10:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wellicht lullen wij dan langs elkaar heen. Ik ben namelijk ook met een dergelijk voorstel op de proppen gekomen. Gemeenten die vergunningen verstrekken aan de hand van een x aantal regels.
Er waren echter een aantal vaste anti-rookposters die helemaal niets voelen voor een gulden middenweg.
De regulering in zijn huidige vorm is natuurlijk al de gulden middenweg. Rokers zijn welkom in de horeca en als ze willen roken stappen ze even naar buiten of gaan ze in het rookhok zitten.quote:Op donderdag 5 maart 2009 10:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wellicht lullen wij dan langs elkaar heen. Ik ben namelijk ook met een dergelijk voorstel op de proppen gekomen. Gemeenten die vergunningen verstrekken aan de hand van een x aantal regels.
Er waren echter een aantal vaste anti-rookposters die helemaal niets voelen voor een gulden middenweg.
Natuurlijk zou ik willen dat de situatie was gebleven als voor het rookverbod. Ik probeer echter ook realistisch te zijn en pleit daarom voor versoepeling ipv het huidige rookverbod.quote:Op donderdag 5 maart 2009 10:48 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
nee daar waren we het over eens, ook al zitten daar ook haken en ogen aan. Maar idd, PV, Welsie e.d. moeten daar niets van weten, anderen van de andere zijde ook niet...
Jij hoort bij de groep anti-rokers met een eenzijdige visie. Jammer.quote:Op donderdag 5 maart 2009 10:51 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
De regulering in zijn huidige vorm is natuurlijk al de gulden middenweg. Rokers zijn welkom in de horeca en als ze willen roken stappen ze even naar buiten of gaan ze in het rookhok zitten.
Roken: dat lossen we samen wel op!
Ja nee, hoho. Zo werkt het natuurlijk niet volgens de rokers, zij bepalen hoe het gaat, en linksom of rechtsom moeten zij kunnen roken waar ze willen.. Het is toch van de zotte dat de veroorzakers hun schadelijke en vieze gedrag een héél klein beetje passen...quote:Op donderdag 5 maart 2009 10:51 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
De regulering in zijn huidige vorm is natuurlijk al de gulden middenweg. Rokers zijn welkom in de horeca en als ze willen roken stappen ze even naar buiten of gaan ze in het rookhok zitten.
Roken: dat lossen we samen wel op!
Heb je nog geen koffie op ofzo? Ik schrijf hierboven, in overeenstemming met MM, over een vergunningstelsel. Dat is toch iets heel anders dan alle rookhokken eruit flikkeren en iedereen weer laten roken. Ik vind het best dat de rookvrije horeca in stand wordt gehouden. Er moet in mijn ogen alleen een twee-typen-systeem ontstaan. Net zoals dat er campings bestaan voor normale mensen maar ook voor nudisten.quote:Op donderdag 5 maart 2009 11:12 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ja nee, hoho. Zo werkt het natuurlijk niet volgens de rokers, zij bepalen hoe het gaat, en linksom of rechtsom moeten zij kunnen roken waar ze willen.. Het is toch van de zotte dat de veroorzakers hun schadelijke en vieze gedrag een héél klein beetje passen...
Dan heb je dus 4 van dat soort mensen nodig per weggejaagde stamgast. En dan reken is het derdeneffect niet mee, in die zin dat als het ergens leeg is, er ook niemand komt zitten en je hele over vele jaren gegroeide sociale omgevingen uit mekaar trekt.quote:Op donderdag 5 maart 2009 01:10 schreef Terecht het volgende:
Ik schat zo'n 40-50 euro per maand meer.
Vertel.quote:Misschien niet in alle landen, er zijn ook landen waar het rookverbod juist tot meer omzet heeft geleid.
De rookvrije kroegtijgers hadden dus sowieso twee jaar de tijd om eindelijk los te gaan wat hen al die jaren was verhinderd omdat ze je kleren niet hoeven wassen belangrijker vonden dan een wilde avond.quote:In 2006 was er als ik de berichten mag geloven pas de eerste. Dat was het dan ook zo'n beetje.
Dat jij wel eens uit gaat en dat graag rookvrij doet betekent niet dat er voldoende vraag is. Het gaat om hoeveel geld je wanneer komt uitgeven. Dat er veel mensen graag willen dat er rookvrije horeca is wanneer zij eens een keer willen uitgaan heeft op zich heel weinig met de vraag te maken. Als ik een frietje ga halen wil ook dat het in ossenwit gebakken (al verboden?)vlaamse friet is met vlaamse mayonaise. Maar dat betekent niet dat er vraag is want die 2 keer per jaar dat ik een frietje haal maakt niet dat het aantrekkelijk wordt om dat overal aan te bieden.quote:Nee hoor, dat zijn vooroordelen die jij zo nodig op mij meent te plakken. Argumentenarmoede.
Waarom doe je dan alsof je argumenten hebt en ga je toch smoesjes verzinnen?quote:Héérlijk dat rookverbod. Ja, ik ben een botte lul die in deze andermans pleziertje graag ontzegd ziet voor mijn eigen welnemen.
Wat ik dan wel weer jammer vind is dat er toch wel redelijk wat niet-rokers een smoesje verzinnen om hun standpunt te rechtvaardigen. Ik weet van mezelf dat ik er een hele inconsequente opvatting erop nahoud: mijn persoonlijke voorkeur weegt in deze zwaarder dan mijn principes. Al dat gezeur over dat meeroken oh zo slecht voor je is etc zijn m.i. bullshit argumenten. Zeg toch gewoon dat je het niet prettig vindt en dat jouw mening aan heel Nederland opgelegd zou moeten worden mocht daar een meerderheid voor te vinden zijn bij de heren en dames politici.
Wat een ongelofelijke frustratie en verzuurdheid zit er toch in jouquote:Op donderdag 5 maart 2009 11:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan heb je dus 4 van dat soort mensen nodig per weggejaagde stamgast. En dan reken is het derdeneffect niet mee, in die zin dat als het ergens leeg is, er ook niemand komt zitten en je hele over vele jaren gegroeide sociale omgevingen uit mekaar trekt.
[..]
Vertel.
[..]
De rookvrije kroegtijgers hadden dus sowieso twee jaar de tijd om eindelijk los te gaan wat hen al die jaren was verhinderd omdat ze je kleren niet hoeven wassen belangrijker vonden dan een wilde avond.
[..]
Dat jij wel eens uit gaat en dat graag rookvrij doet betekent niet dat er voldoende vraag is. Het gaat om hoeveel geld je wanneer komt uitgeven. Dat er veel mensen graag willen dat er rookvrije horeca is wanneer zij eens een keer willen uitgaan heeft op zich heel weinig met de vraag te maken. Als ik een frietje ga halen wil ook dat het in ossenwit gebakken (al verboden?)vlaamse friet is met vlaamse mayonaise. Maar dat betekent niet dat er vraag is want die 2 keer per jaar dat ik een frietje haal maakt niet dat het aantrekkelijk wordt om dat overal aan te bieden.
[..]
Waarom doe je dan alsof je argumenten hebt en ga je toch smoesjes verzinnen?
Het is ook mijn opvatting dat die anti-rooklobby wel het gezelschap van de rokers wil omdat ze het zonder kennelijk niet gezellig kunnen hebben, om dat gezelschap dan vervolgens te dwingen om naar hun pijpen te dansen, en dan ook nog komt verwijten dat ze daar niet aan meewerken en alternatieven zoeken.
Stuitend egoisme, niks meer, je lijkt dat te erkennen, maar vervolgens kom je zelf met smoesjes aan: Je zoekt een rechtvaardiging voor je stuitende egoisme door rokers als uitstervende barbaren af te schilderen en door de economische haalbaarheid erbij te fantaseren.
Jouw stuitende egoisme kan nooit een argument voor een wet zijn, en je halfslachtige pogingen dat egoisme te rechtvaardigen ook niet.
Ik ben absoluut niet anti-rokers.quote:Op donderdag 5 maart 2009 11:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij hoort bij de groep anti-rokers met een eenzijdige visie. Jammer.
De kernvraag is:quote:Op donderdag 5 maart 2009 11:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heb je nog geen koffie op ofzo? Ik schrijf hierboven, in overeenstemming met MM, over een vergunningstelsel. Dat is toch iets heel anders dan alle rookhokken eruit flikkeren en iedereen weer laten roken. Ik vind het best dat de rookvrije horeca in stand wordt gehouden. Er moet in mijn ogen alleen een twee-typen-systeem ontstaan. Net zoals dat er campings bestaan voor normale mensen maar ook voor nudisten.
Hoe dergelijke regelgeving precies wordt ingevuld daar heb ik zo mijn gedachten over, maar alle haken en ogen kunnen ongetwijfeld worden aangepakt door een groep rechtsambtenaren die zich over de kwestie buigen.
Je hebt dus geen argumenten voor de wet. Je komt hier alleen maar even je stuitende egoisme belijden, wat er sowieso al dik bovenop lag, en dan kon je je toch niet beheersen en moest je even wat uitgekauwde kutsmoejses erbij verzinnen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 11:46 schreef Terecht het volgende:
Wat een ongelofelijke frustratie en verzuurdheid zit er toch in jou. Steek er nog eentje op
.
Totale kolder dit, marktfalen is hier namelijk niet de oorzaak van en ik ben ook van mening dat marktfalen niet bestaat, wie bepaalt namelijk dat de markt faalt juist ja de overheid en laat die nu net geen partij in deze zijn.quote:Op donderdag 5 maart 2009 11:19 schreef Terecht het volgende:
Een argument dat enkele pro-rokers in dit topic gebruiken is dat de niet-rokers er zelf voor kozen om bij de rokers te zijn, en dat rookvrije initiatieven niet bleken te werken. Het is dus kortom de schuld van de niet-roker zelf dat er geen rookvrije kroegen waren.
Dit is m.i. een drogreden gebleken. Volgens mij is er buiten de schuld en de macht van de niet-roker om een situatie ontstaan waarin rookvrije horeca geen plaats vond. Je zou in dat opzicht dus kunnen spreken van marktfalen. Er zijn enkele economische scholen die vinden dat marktfalen niet bestaat, of dat overheidsingrijpen bij marktfalen in veel gevallen niet tot een optimalere oplossing leidt. Ik ben echter van mening dat de overheid in deze wel een rol kan spelen. Het huidige totaalverbod is misschien wat te rigoureus, maar ik vind dat de overheid de taak heeft te waarborgen dat de rookvrije horeca blijft bestaan.
Ik heb jou al eens eerder gevraagd wat dan het doel is van zo'n regeling. Maar daar antwoordde je niet op. Je kunt niet een methode verzinnen als je niet aangeeft wat je wilt bereiken.quote:Op donderdag 5 maart 2009 11:51 schreef mgerben het volgende:
[..]
De kernvraag is:
Hoe zou je dergelijke vergunningen toekennen? Aan iedereen of een beperkt aantal?
En als vervolgvragen:
- hoe bepaal je wie er wel en geen vergunning krijgt?
- hoe compenseer je degenen zonder vergunning?
Dit zijn geen triviale vragen die je in een later stadium door een commissie laat beantwoorden. Deze vragen zijn de reden dat er geen vergunningenstelsel is.
Dus aan jou de pittige uitdaging om ze te beantwoorden.
Het volgende ga je toch afschieten aangezien jij en jouw soort gewoon niet willen dat zoiets werkt, maar goed. Bedenk bovendien ook eens dat er slimmere mensen dan ik kunnen worden losgelaten op deze kwestie.quote:Op donderdag 5 maart 2009 11:51 schreef mgerben het volgende:
[..]
De kernvraag is:
Hoe zou je dergelijke vergunningen toekennen? Aan iedereen of een beperkt aantal?
En als vervolgvragen:
- hoe bepaal je wie er wel en geen vergunning krijgt?
- hoe compenseer je degenen zonder vergunning?
Dit zijn geen triviale vragen die je in een later stadium door een commissie laat beantwoorden. Deze vragen zijn de reden dat er geen vergunningenstelsel is.
Dus aan jou de pittige uitdaging om ze te beantwoorden.
Met al die demagogische retoriek van je is er ook geen beginnen aan. Je hebt jezelf volledig ingegraven en je bent volledig overtuigd van je gelijk. Dat je de PI's aan het begin van dit topic ook niet kunt 'lezen' help ook niet echt mee. Niet de moeite waard, je geeft telkens blijk niet te willen luisteren en alles maar op de meest negatieve manier proberen te interpreteren.quote:Op donderdag 5 maart 2009 11:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je hebt dus geen argumenten voor de wet. Je komt hier alleen maar even je stuitende egoisme belijden, wat er sowieso al dik bovenop lag, en dan kon je je toch niet beheersen en moest je even wat uitgekauwde kutsmoejses erbij verzinnen.
Ik vind jouw manier van posten stuitend. Verbieden!quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:11 schreef Terecht het volgende:
[..]
Met al die demagogische retoriek van je is er ook geen beginnen aan. Je hebt jezelf volledig ingegraven en je bent volledig overtuigd van je gelijk. Dat je de PI's aan het begin van dit topic ook niet kunt 'lezen' help ook niet echt mee. Niet de moeite waard, je geeft telkens blijk niet te willen luisteren en alles maar op de meest negatieve manier proberen te interpreteren.
"stuitende egoisme". Als er toch iets stuitende egoisme is, is het de stellige bewering dat de rokers zo tof zijn dat niet-rokers het zonder hen niet gezellig zouden kunnen hebben. Over kutsmoesjes gesproken.
Is het verbod op obsceen gedrag en openbare dronkenschap en dergelijke gedragsnormeringen ook "stuitende egoisme"?
Verkapte banaanvraag --> ban. Misschien dat je de FA's kunt overtuigen van mijn stuitende aanwezigheid op FOK!, net zoals jij bij de komende verkiezing de heren en dames politici ervan zou kunnen overtuigen dat het rookverbod stuitend is.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind jouw manier van posten stuitend. Verbieden!
Sorry, ik ben nu eenmaal een vuige motherfucker. Net zoals veel rokers in mijn optiek dat zijn. Gelukkig leven we in een democratie, of althans iets wat daarvoor door moet gaan, en kun je als je genoeg steun vindt het rookverbod teniet doen. Troost je met die gedachte.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:21 schreef KoosVogels het volgende:
Terecht, jij bent een behoorlijk nare vent. Jouw rechtvaardiging voor het rookverbod is het gegeven dat jij roken irritant vindt, juist.
In feite wel, zeker wat betreft obsceen gedrag.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:11 schreef Terecht het volgende:
Is het verbod op obsceen gedrag en openbare dronkenschap en dergelijke gedragsnormeringen ook "stuitende egoisme"?
En daar hebben we weer een keer de zeer onterechte en idiote opmerking dat we in een democratie leven, democratie betekend namelijk niet dat de meerderheid over alles mag beslissen. Je bent het er waarschijnlijk mee eens dat de democratie niet hoort te bepalen wat en waar jij iets koopt, dat bepaal jijzelf wel met de verkoper en zo hoort het ook te zijn met roken in de horeca, gewoon een afspraak tussen klant en aanbieder.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:25 schreef Terecht het volgende:
[..]
Sorry, ik ben nu eenmaal een vuige motherfucker. Net zoals veel rokers dat zijn. Gelukkig leven we in een democratie, of althans iets wat daarvoor door moet gaan, en kun je als je genoeg steun vindt het rookverbod teniet doen. Troost je met die gedachte.
Omdat de markt niet voor het gewenste aanbod kan zorgen, terwijl ik van mening ben dat de vraag er wel degelijk is. Overigens ben jij niet de eerste die stelt dat er allerlei initiatieven zijn geweest, waarvan sommigen zelfs subsidie hebben gekregen, maar ik heb tot nu toe maar bewijs gezien van 1 kroeg en die stelde zelfs dat ze de eerste waren. Ik vind het nogal mager om daar je stelling op te baseren. Heb je misschien ook een bron voor jouw bewering?quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:00 schreef Chewie het volgende:
[..]
Totale kolder dit, marktfalen is hier namelijk niet de oorzaak van en ik ben ook van mening dat marktfalen niet bestaat, wie bepaalt namelijk dat de markt faalt juist ja de overheid en laat die nu net geen partij in deze zijn.
Dat het geen marktfalen is en ook nooit geweest is komt omdat er nooit sprake is geweest van enige belemmering dan ook om rookvrije horeca te beginnen, en ja helaas voor jou zijn die initiatieven er ook geweest allemaal zonder lange levensduur en zelfs met subsidie waren die dingen niet rendabel te krijgen. Wellicht is er vraag naar rookvrije horeca en als ik al die anti-rook fanatici moet geloven is roken toch al aan het uitsterven dus waarom is een verbod dan nodig?
De overheid heeft de gezondheid als reden aangevoerd, ik heb andere beweegredenen. Het totaalverbod is wellicht ook wat te rigoureus, en is er een gulden middenweg oplossing mogelijk. Ik heb tot nu toe nog niet echt naar oplossingen gekeken moet ik bekennen.quote:De overheid verstoort dus de markt in feite met dit verbod en dan is het ook de overheid die de markt laat falen.
Maar goed als jij vind dat de overheid rookvrije horeca moet waarborgen waarom dan niet pleiten voor door de overheid gesubsidieerde rookvrije horeca of de overheid als uitbater, als het een succes wordt dan hoeft er ook niet al teveel geld bij.
Dat de overheid geen rol te spelen heeft in deze mag wel duidelijk zijn, we hebben het hier over gelegenheden die vrijwillig bezocht worden door volwassen mensen, die volgens de overheid prima in staat zijn om over hun eigen gezondheid te beslissen, en waar voldoende keus mogelijk is of kan zijn
Ik weet niet in welke droomwereld jij denkt te leven. Maar ook al zou ik 9 miljoen mensen bereid vinden tegen het rookverbod te stemmen, dan betekent dat nog niet dat het verbod van tafel gaat. Het enige wat wij misschien kunnen bewerkstelligen is dat de wet wordt besproken in de Kamers, maar meer ook niet. Klink zal het onder geen enkele voorwaarde afschaffen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:25 schreef Terecht het volgende:
[..]
Sorry, ik ben nu eenmaal een vuige motherfucker. Net zoals veel rokers in mijn optiek dat zijn. Gelukkig leven we in een democratie, of althans iets wat daarvoor door moet gaan, en kun je als je genoeg steun vindt het rookverbod teniet doen. Troost je met die gedachte.
In principe wel, maar er zijn wmb uitzonderingen op die regel te maken als er een aanzienlijke roep is om bepaald gedrag te verbieden of te gebieden.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:29 schreef Chewie het volgende:
[..]
En daar hebben we weer een keer de zeer onterechte en idiote opmerking dat we in een democratie leven, democratie betekend namelijk niet dat de meerderheid over alles mag beslissen. Je bent het er waarschijnlijk mee eens dat de democratie niet hoort te bepalen wat en waar jij iets koopt, dat bepaal jijzelf wel met de verkoper en zo hoort het ook te zijn met roken in de horeca, gewoon een afspraak tussen klant en aanbieder.
Je kunt het bij de volgende verkiezingen op de agenda proberen te plaatsen. Een partij als de VVD zou uit ideologische overwegingen toch tegen het rookverbod moeten zijn lijkt me.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik weet niet in welke droomwereld jij denkt te leven. Maar ook al zou ik 9 miljoen mensen bereid vinden tegen het rookverbod te stemmen, dan betekent dat nog niet dat het verbod van tafel gaat. Het enige wat wij misschien kunnen bewerkstelligen is dat de wet wordt besproken in de Kamers, maar meer ook niet. Klink zal het onder geen enkele voorwaarde afschaffen.
Dat is de VVD ook, alsmede de PVV en TON. We wachten af.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:33 schreef Terecht het volgende:
[..]
Je kunt het bij de volgende verkiezingen op de agenda proberen te plaatsen. Een partij als de VVD zou uit ideologische overwegingen toch tegen het rookverbod moeten zijn lijkt me.
Wie stelt dient te bewijzen. De claim dat het geprobeerd is maar niet bleek te werken is tot nu toe gebaseerd op flinterdun bewijs. Eerder blijkt het tegendeel, in een aangereikte bron was er een kleine trend merkbaar naar meer rookvrije horeca.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:33 schreef merlin693 het volgende:
daar hebben we het bekende "Bron" vragen weer terwijl jijzelf je eigen verhalen er niet mee onderbouwd.
"Stuitend"
Nou, wellicht dat die partijen een kritische massa kunnen behalen en ervoor kunnen zorgen dat het rookverbod wordt teruggedraaid. Er is dus nog een beetje hoop voor de verstokte kroegroker.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is de VVD ook, alsmede de PVV en TON. We wachten af.
Om bij het rookverbod te blijven, ja die uitzonderingen kunnen gemaakt worden voor plaatsen waar mensen niet de keus hebben om er weg te blijven of een ander alternatief hebben zoals overheidsgebouwen maar dat is in de horeca niet het geval en is er ook nooit een belemmering geweest om alternatieven te beginnen behalve dan wellicht onvoldoende vraag.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:32 schreef Terecht het volgende:
[..]
In principe wel, maar er zijn wmb uitzonderingen op die regel te maken als er een aanzienlijke roep is om bepaald gedrag te verbieden of te gebieden.
Punt is gewoon dat echte democratie een farce is. Zie bijvoorbeeld de Europese grondwet. Wordt afgewezen, beestje krijgt een ander naampje en wordt zonder instemming van de burger erdoorheen geramd.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:37 schreef Terecht het volgende:
[..]
Nou, wellicht dat die partijen een kritische massa kunnen behalen en ervoor kunnen zorgen dat het rookverbod wordt teruggedraaid. Er is dus nog een beetje hoop voor de verstokte kroegroker.
Ik put uit eigen ervaringen en die van mijn omgeving. Ik denk dat ik en mijn omgeving geen uitzondering zijn, en dat de situatie zoals ik die beleef bij veel meer mensen aanwezig is. Ook zie ik dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking erg in zijn nopjes is met het rookverbod. Hieruit kun je m.i. concluderen dat er een aanzienlijke vraag bestaat naar rookvrije horeca. Als jij dat onvoldoende onderbouwing vind en zelfs stuitend, soit. Ik slaap er geen nacht minder van.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:38 schreef merlin693 het volgende:
Dat deed jij ook maar jij vind waarschijnlijk dat jij niet aan deze voorwaarde hoeft te voldoen.
"Stuitend"
Ik heb een heel open houding en wil juist overal uitgebreid op ingaan, maar het ontbreekt aan argumentatie. Mijn stelling is niet dat een wereld zonder rookverbod in de horeca voor iedereen de ideale wereld is, dus de mededeling dat jij het met rookverbod prettiger vind voor jezelf, is dus geen argument tegen die stelling. Als je me wilt overtuigen, zul je toch echt een fatsoenlijke poging moeten doen ipv me in mijn gelijk te bevestigen door dit geleuter.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:11 schreef Terecht het volgende:
Met al die demagogische retoriek van je is er ook geen beginnen aan. Je hebt jezelf volledig ingegraven en je bent volledig overtuigd van je gelijk.
Ik lees gewoon wat jij schrijft, maar ik begrijp dat er iets is waar je op terug wilt komen?quote:Dat je de PI's aan het begin van dit topic ook niet kunt 'lezen' help ook niet echt mee. Niet de moeite waard, je geeft telkens blijk niet te willen luisteren en alles maar op de meest negatieve manier proberen te interpreteren.
Dat is een vaststelling, daar kan per definitie niks egoistisch of altruistisch aan zijn. Maar als die anti-rokers het gezellig zouden willen hebben zonder de rokers en dat op een economisch rendabele manier konden, wat houdt hen dan tegen en heeft hen in het verleden tegengehouden?quote:"stuitende egoisme". Als er toch iets stuitende egoisme is, is het de stellige bewering dat de rokers zo tof zijn dat niet-rokers het zonder hen niet gezellig zouden kunnen hebben. Over kutsmoesjes gesproken.
Als je obsceen gedrag in een parenclub wilt verbieden omdat je zelf impotent bent of een andere duister motief hebt om anderen hun pleziertjes te ontzeggen, dan is dat van een stuitend egoisme inderdaad. Als je niet van obsceniteiten houdt blijf je weg uit een parenclub, als je niet van rook houdt, blijf je weg uit een tent waar gerookt mag worden. Of je gooit je kleren in de was en houd je mond erover.quote:Is het verbod op obsceen gedrag en openbare dronkenschap en dergelijke gedragsnormeringen ook "stuitende egoisme"?
Wat een Rookgordijn om je eigen falen te verbloemen...wees niet teleurgesteld je bent niet de eerste die zich hier van bediend.quote:Ik put uit eigen ervaringen en die van mijn omgeving. Ik denk dat ik en mijn omgeving geen uitzondering zijn, en dat de situatie zoals ik die beleef bij veel meer mensen aanwezig is. Ook zie ik dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking erg in zijn nopjes is met het rookverbod. Hieruit kun je m.i. concluderen dat er een aanzienlijke vraag bestaat naar rookvrije horeca. Als jij dat onvoldoende onderbouwing vind en zelfs stuitend, soit. Ik slaap er geen nacht minder van.
Dat heb ik al weerlegd, en dan ga je doodleuk precies hetzelfde nog een keer zeggen, en dan mij verwijten dat ik me ingraaf. Is dat jouw poging om iemand te overtuigen?quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:44 schreef Terecht het volgende:
Ik put uit eigen ervaringen en die van mijn omgeving. Ik denk dat ik en mijn omgeving geen uitzondering zijn, en dat de situatie zoals ik die beleef bij veel meer mensen aanwezig is. Ook zie ik dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking erg in zijn nopjes is met het rookverbod. Hieruit kun je m.i. concluderen dat er een aanzienlijke vraag bestaat naar rookvrije horeca.
Hier lees ik toch alleen weer argumenten waarom een verbod zoals die nu is niet nodig is en was.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:44 schreef Terecht het volgende:
[..]
Ik put uit eigen ervaringen en die van mijn omgeving. Ik denk dat ik en mijn omgeving geen uitzondering zijn, en dat de situatie zoals ik die beleef bij veel meer mensen aanwezig is. Ook zie ik dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking erg in zijn nopjes is met het rookverbod. Hieruit kun je m.i. concluderen dat er een aanzienlijke vraag bestaat naar rookvrije horeca. Als jij dat onvoldoende onderbouwing vind en zelfs stuitend, soit. Ik slaap er geen nacht minder van.
Omdat de vraag niet werd beantwoord met bijpassend aanbod. Iets heeft ervoor gezorgd dat er geen aanbod was en de argumenten die daarvoor zijn gegeven, namelijk dat niet-rokers liever bij de rokers willen zijn en er dus voor kozen om niet in rookvrije kroegen te gaan feesten, zie ik totaal niet terug in mijn omgeving. Er is namelijk helemaal nooit een rookvrij aanbod geweest (op 1(!) kroeg in Nederland na dan), er was gewoon geen keuze. Terwijl als die keuze er wel zou zijn geweest, mijn omgeving zeker op dat aanbod in zou springen en sinds het rookverbod ook het geval is. Wij gaan een stuk vaker naar de kroeg. Aangezien mijn omgeving nou niet echt bijzonder is denk ik dat dat voor veel meer mensen in Nederland zou moeten gelden. Dat blijkt m.i. wel uit al die positieve reacties op het rookverbod.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:48 schreef Chewie het volgende:
[..]
Hier lees ik toch alleen weer argumenten waarom een verbod zoals die nu is niet nodig is en was.
Die vraag was dan onvoldoende om die kroegen een succes te laten worden. Wel vreemd trouwens dat users die met smart op rookvrije horeca zeggen te wachten zich nooit verdiept hebben in alternatieven. In Groningen hadden we 'club Breeze' (snel weer dicht) en Bar Pacific (vrij snel naar openen asbakken op tafel) en de heeren twist (of hoe dat nu ook mag heten) redelijk succesvol voor het rookverbod. Ook had de 3 gezusters een rookvrij gedeelte voor de invoering van het verbod maar dat werd ook weer snel terug gedraaid omdat het niet uitkon.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:30 schreef Terecht het volgende:
[..]
Omdat de markt niet voor het gewenste aanbod kan zorgen, terwijl ik van mening ben dat de vraag er wel degelijk is. Overigens ben jij niet de eerste die stelt dat er allerlei initiatieven zijn geweest, waarvan sommigen zelfs subsidie hebben gekregen, maar ik heb tot nu toe maar bewijs gezien van 1 kroeg en die stelde zelfs dat ze de eerste waren. Ik vind het nogal mager om daar je stelling op te baseren. Heb je misschien ook een bron voor jouw bewering?
Het probleem is dan ook niet dat ik (en waarschijnlijk het overgrote gedeelte van de rokers) jou van harte een rookvrije kroeg gun maar daar is geen verbod voor nodig zeker niet als de trend steeds minder rokers isquote:De overheid heeft de gezondheid als reden aangevoerd, ik heb andere beweegredenen. Het totaalverbod is wellicht ook wat te rigoureus, en is er een gulden middenweg oplossing mogelijk. Ik heb tot nu toe nog niet echt naar oplossingen gekeken moet ik bekennen.
Die zijn gratis.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:59 schreef Terecht het volgende:
Dat blijkt m.i. wel uit al die positieve reacties op het rookverbod.
In het geval van Club Breeze en Pacific lag het duidelijk aan de achtergebleven omzet en ja dat nodigt nu niet echt andere ondernemers aan om ze te volgen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:59 schreef Terecht het volgende:
[..]
Omdat de vraag niet werd beantwoord met bijpassend aanbod. Iets heeft ervoor gezorgd dat er geen aanbod was
De keuze is dan imo ook niet rookvrij of rook maar of je een kroeg of club leuk vind of niet tenminste zo ga ik met mijn vrienden op stap (ongeveer 50% roker en 50% niet), onze stamkroeg is nog steeds rookvrij en daar komen we nog steeds een paar keer in de week en als we daarna verder gaan stappen dan kijken we waar we het leuk vinden en dat is ook vaak genoeg een club waar je mag roken zonder dat de niet-rokers er bezwaar tegen hebben terwijl zelfs de rokers niet mee naar de kachel of de 3 uiltjes te krijgen zijn.quote:en de argumenten die daarvoor zijn gegeven, namelijk dat niet-rokers liever bij de rokers willen zijn en er dus voor kozen om niet in rookvrije kroegen te gaan feesten, zie ik totaal niet terug in mijn omgeving.
Kolder, als je je een beetje verdiept zou hebben dan had je enkele tientallen rookvrije alternatieven gevonden, dat ze kort bestaan hebben is een ander probleem. Buiten dat is er nooit een belemmering geweest om rookvrije horeca te kunnen beginnen.quote:Er is namelijk helemaal nooit een rookvrij aanbod geweest (op 1(!) kroeg in Nederland na dan), er was gewoon geen keuze. Terwijl als die keuze er wel zou zijn geweest, mijn omgeving zeker op dat aanbod in zou springen en sinds het rookverbod ook het geval is. Wij gaan een stuk vaker naar de kroeg. Aangezien mijn omgeving nou niet echt bijzonder is denk ik dat dat voor veel meer mensen in Nederland zou moeten gelden. Dat blijkt m.i. wel uit al die positieve reacties op het rookverbod.
Deels, vergeet niet dat ze het zelf in hebben gevoerd destijds. Nu, in de oppositie, maken ze zich sterk voor een uitzondering op basis van oppervlakte. Dit geldt ook voor Ton. Alleen de PVV wil het hele rookverbod afschaffen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is de VVD ook, alsmede de PVV en TON. We wachten af.
...ik en mijn soort. Nou nou..quote:Op donderdag 5 maart 2009 12:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het volgende ga je toch afschieten aangezien jij en jouw soort gewoon niet willen dat zoiets werkt, maar goed. Bedenk bovendien ook eens dat er slimmere mensen dan ik kunnen worden losgelaten op deze kwestie.
Ok, je geeft aan waar je de verantwoordelijkheid wilt neerleggen.quote:- Allereerst leg je de bevoegdheid neer bij de gemeente, die roept vervolgens een speciale commissie in het leven
quote:- Alleen kroegen met een omvang kleiner dan xx vierkante meter kunnen in aanmerking komen voor een rookvergunning (vooral kroegen die geen ruimte hebben voor een goed rookhok)
Als de commissie dat uiteindelijk zelf mag beslissen is dat vrij heikel. Ik zou het in regels vastleggen en de commissie weglaten.quote:- Vervolgens buigt de commissie zich over elk uitzonder geval en oordeelt na inspectie van de bar
Ok, dus de gezonde lucht moet op een andere manier gewaarborgd worden. Leuke toevoeging, want wie van de uitzonderingspositie gebruik wil maken heeft wel de verplichting om tóch de lucht te zuiveren.quote:- Tot slot moet de eiganaar van de kroeg zorgen voor goede afzuiginginstallaties wanneer hij zijn vergunning wil bemachtigen. Anders krijgt ie em niet.
Daar ben ik van op de hoogte. Het rookverbod is voor mij dan ook geen reden om voor een van deze partijen te stemmen. Mijn bedenkingen aan het adres van Verdonk en Wilders zijn zodanig dat ik mijn stem niet uit ga brengen op een van hen. En aangezien ik Rutte en de VVD ook een stel slappe lullen vind, wordt dat em waarschijnlijk ook niet.quote:Op donderdag 5 maart 2009 13:12 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Deels, vergeet niet dat ze het zelf in hebben gevoerd destijds. Nu, in de oppositie, maken ze zich sterk voor een uitzondering op basis van oppervlakte. Dit geldt ook voor Ton. Alleen de PVV wil het hele rookverbod afschaffen.
We maken de horeca kapot!quote:Volgens Spronsen hebben de disco's veel last van het vorig jaar ingevoerde rookverbod voor de horeca.
[...]
Om het tij te keren zouden de discotheken hun deuren ook voor andere doeleinden moeten openstellen, zoals kinderopvang, vergaderingen en bedrijfspresentaties.![]()
quote:Rookserre 'Thomas' moet weg; kroegbaas in Edam rebelleert
Het Thomas Café in Edam moet het zelfgebouwde rookterras zo snel mogelijk sluiten. Het is een illegaal bouwsel, staat op gemeentegrond en er is geen vergunning voor afgegeven.
Dat is kroegbaas Jean-Paul Pronk per brief te verstaan gegeven door de gemeente Edam-Volendam. Voldoet hij niet aan de gemeentelijke eis, dan hangt hem een stevige boete boven het hoofd. ,,Als ik het niet verwijder, kost het vijfhonderd euro per dag en dat loopt dan zo op tot vijftienhonderd euro en meer'', aldus Pronk vanuit zijn etablissement waar donderdagmiddag de bridgeclub een kaartje legde.
Het rookterras is een uitvloeisel van het door rokers zo gehate rookverbod in de horeca. Pronk besloot zijn klanten tegemoet te komen met deze oplossing en vroeg ook na de eerste gemeentelijke aanschrijving 'keurig een vergunning' aan. ,,Maar dat nemen ze kennelijk niet eens serieus. Ze hebben dat plan amper bekeken en zo in één beweging van het bureau in de prullenbak geschoven. In feite is het allemaal maar gezeur natuurlijk, want ik ben eigenlijk helemaal niet onwillig. Maar de gemeente wil gewoon niet meewerken.''
Het schijnt sowieso al heel normaal te zijn om in de kroeg op tafel een luier te verschonen sinds de afschaffing van het rookverbod en de obsessie met het eigen kroost van de moderne ouder, dus waarom niet? Een 'echte ondernemer' maakt gewoon een creche van zijn disco, dat is pas ondernemend. Zijn nieuwe publiek bestaat toch grotendeels uit zeikende aanstellers dus dan is de stap naar achter kinderen aanhollen maar heel klein.quote:Op donderdag 5 maart 2009 18:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)s_minder_discotheken
[..]
We maken de horeca kapot!
Dit artikel geeft zulke summiere en gekleurde informatie dat je d'r echt helemaal niks mee kan.quote:Op donderdag 5 maart 2009 18:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)s_minder_discotheken
[..]
Yup Obama komt hier straks de boel binnenvallen om het rookverbod terug te draaienquote:Ingediend door Otto Braackenssieck op do, 05/03/2009 - 16:44.
Eens kijken, of ik het Emailadres van Obama te pakken kan krijgen, dan kan ie aan de slag :-)
Ingediend door Dinie op do, 05/03/2009 - 18:39.
Hij is echt sterk! Obama heeft een persoonlijke website. Dat weet ik omdat ik hem laatst heb gevraagd of hij, als roker met macht, onze vrijheid a.u.b. weer terug wil brengen.
Jij wil mensen dwingen failliet te gaan voor ze hun zaak sluiten? Heb je daar al een wet voor bedacht?quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:09 schreef Schanulleke het volgende:
Het gaat nog niet eens over faillissementen maar over sluitingen.
Kroegen gingen anders niet failliet vanwege alle niet-rokers die niet naar de kroeg gingen toen er nog gerookt werd.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:03 schreef MikeyMo het volgende:
Overigens blijft een een dubieus argument van mensen die zelf wegblijven uit de horeca. Als je niet meer naar de kroeg gaat moet je ook niet huilie doen dat kroegen failliet gaan. Als je zo begaan bent met de horeca ga je gewoon.
Volgens het AD dient de zaak 23 maartquote:Eerste Bredase rookcafé voor de rechter
BREDA – De uitbater van Café Victoria aan de Oranjeboomstraat moet op 23 maart wegens het herhaaldelijk overtreden van het rookverbod voor de rechter verschijnen. Het Openbaar Ministerie (OM) bevestigde donderdag tegenover deze site dat het een Bredase horecazaak heeft gedagvaard.
Een woordvoerder van Bredase cafés die het verbod negeren bevestigde dat het gaat om het café aan de Oranjeboomstraat. De Bredase kroeg is het tweede café in Nederland dat zich voor een rechtbank moet verantwoorden. Het Groningse café De Kachel kreeg eerder al een boete van 1200 euro opgelegd en bij een volgende overtreding moet de kroeg een maand sluiten. Het Groningse café tekende overigens hoger beroep aan.
Overtreding van het rookverbod geldt als een economisch delict.
In navolging van het OM in Groningen gaat Breda over tot vervolging van een horecaondernemer die het rookverbod overtreedt. “We hebben met veel interesse de zaak in Groningen gevolgd. Maar we weten nog niet wat de eis zal zijn. We zijn de feiten nog aan het bekijken”, zegt een woordvoerder van het OM in Breda.
De eigenaar van Café Victoria was donderdag niet bereikbaar voor een reactie.
We maken de horeca kapot!quote:
doen ze zelf stel kamikazepilotenquote:Op vrijdag 6 maart 2009 07:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De horeca die zich normaal aan de regels houdt komt er sterker uit.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 07:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als verzameling sapjesbarren en komkommersaladerestaurantsquote:Op vrijdag 6 maart 2009 09:48 schreef mgerben het volgende:
[..]
De horeca die zich normaal aan de regels houdt komt er sterker uit.
Wat is het probleem? Houd je niet van komkommer?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 09:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als verzameling sapjesbarren en komkommersaladerestaurants
Illegale horeca ftw
Dat hebben we gezien op de Britse eilanden. Daar zijn honderden kroegen over de kop gegaan door het rookverbod. Maar dat geeft natuurlijk niet, als een paar zuurpruimen maar hun rookvrije holletje hebben. Maakt verder ook niet dat zij slechts een keer per jaar hun kop laten zien, als men maar een rookvrije toko heeft.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 09:48 schreef mgerben het volgende:
[..]
De horeca die zich normaal aan de regels houdt komt er sterker uit.
De harde feiten in Nederland liggen heel anders. De invloed van het rookverbod is heel minimaal. Waar ondernemers momenteel last van hebben is de economische crisis en het feit dat er gewoon te veel kroegen zijn.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 10:05 schreef KoosVogels het volgende:
Dat hebben we gezien op de Britse eilanden. Daar zijn honderden kroegen over de kop gegaan door het rookverbod. Maar dat geeft natuurlijk niet, als een paar zuurpruimen maar hun rookvrije holletje hebben. Maakt verder ook niet dat zij slechts een keer per jaar hun kop laten zien, als men maar een rookvrije toko heeft.
Dat is, zoals reeds gezegd, stuitend egoisme
Nee, er is te weinig publiek, dat wordt namelijk weggejaagd door de domineetjes. Vandaar ook dat er al problemen waren met de omzet voor de economische crisis.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 10:21 schreef Elfletterig het volgende:
De harde feiten in Nederland liggen heel anders. De invloed van het rookverbod is heel minimaal. Waar ondernemers momenteel last van hebben is de economische crisis en het feit dat er gewoon te veel kroegen zijn.
Wat ik niet accepteer is die verstikkende kuddementaliteit van jou en je medestanders. Uitsterven gaat vanzelf, het zij zo, het punt is dat men probeert iets dood te maken.quote:Verder zijn niet-rokers geen zuurpruimen. Ik heb jarenlang in de rook gezeten als ik kroegen bezocht. Nu is dat gelukkig niet meer zo en daar ben ik erg blij mee. Leer gewoon te accepteren dat roken in de kroeg een uitstervend fenomeen is, ondanks dat wat hardleers volk er nu nog anders over denkt.
Het drama is dat bemoeizieke figuren met dubieuze motieven de vrije hand krijgen, bemoeiziekte als deugd. Terug naar de jaren 50.quote:En stop eens om er zo'n drama van te maken dat je je sigaretje nu buiten moet oproken.
Hoe kun je als anti-roker nou klagen over te weinig keus als er te veel kroegen zijnquote:Op vrijdag 6 maart 2009 10:21 schreef Elfletterig het volgende:
het feit dat er gewoon te veel kroegen zijn.
Niet als ik ga stappen.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 10:01 schreef mgerben het volgende:
[..]
Wat is het probleem? Houd je niet van komkommer?
Allereerst kun je na een paar maanden rookverbod in NL nog niet de ware feiten boven tafel halen. Kroegen hebben een vetlaag en zullen niet na 4/5 maanden falliet gaan. Vooral niet omdat het rookverbod in de zomer is ingevoerd, en vervolgens hebben de kroegen die in de problemen kwamen het verbod aan hun laars gelapt. Teveel kroegen? Wat een gelul. In mijn woonplaats zijn er kroegen voor alle typen personen. Mij zul je niet aantreffen in een skihut-achtige tent, maar anderen weer wel. Laat die keuze aub bestaan.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 10:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De harde feiten in Nederland liggen heel anders. De invloed van het rookverbod is heel minimaal. Waar ondernemers momenteel last van hebben is de economische crisis en het feit dat er gewoon te veel kroegen zijn.
Het zou een uitstervend fenomeen zijn geweest als kroegbezoekers duidelijk aangaven dat een rookverbod nodig was. Ik heb hier werkelijk nooit iemand over gehoord, enkel een groepje fanatici van CAN en wat internetklagers probeerden het verbod er doorheen te rammen. Met succes.quote:Verder zijn niet-rokers geen zuurpruimen. Ik heb jarenlang in de rook gezeten als ik kroegen bezocht. Nu is dat gelukkig niet meer zo en daar ben ik erg blij mee. Leer gewoon te accepteren dat roken in de kroeg een uitstervend fenomeen is, ondanks dat wat hardleers volk er nu nog anders over denkt. En stop eens om er zo'n drama van te maken dat je je sigaretje nu buiten moet oproken.
Al eerder gezegd, prima maar dan is er dus geen wet nodig die roken in de kroeg (aan de bar, tussen personeel) verbiedt.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 10:21 schreef Elfletterig het volgende:
Leer gewoon te accepteren dat roken in de kroeg een uitstervend fenomeen is, ondanks dat wat hardleers volk er nu nog anders over denkt. En stop eens om er zo'n drama van te maken dat je je sigaretje nu buiten moet oproken.
Hou eens op met het regels opleggen als bepaalde groepen zelf niet in staat zijn om horeca uit te buiten. Dat anti-rokers falen om goedlopende horeca op te zetten is geen reden om anderen te verbieden wel succesvolle horeca uit te buiten.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 10:21 schreef Elfletterig het volgende:
Verder zijn niet-rokers geen zuurpruimen. Ik heb jarenlang in de rook gezeten als ik kroegen bezocht. Nu is dat gelukkig niet meer zo en daar ben ik erg blij mee. Leer gewoon te accepteren dat roken in de kroeg een uitstervend fenomeen is, ondanks dat wat hardleers volk er nu nog anders over denkt. En stop eens om er zo'n drama van te maken dat je je sigaretje nu buiten moet oproken.
Het zijn nog altijd de kleuters die hun stamkroeg de rug hebben toegekeerd omdat ze niet meer binnen mogen roken, die de kroegen nu failliet laten gaan. Makkelijk hoor, om te vingerwijzen naar de nietrokers. Maar jullie zijn het die wegblijven en waar de kroeg van kapot gaat.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 10:05 schreef KoosVogels het volgende:
Dat is, zoals reeds gezegd, stuitend egoisme
Niet slim natuurlijk. De rechter nam 1 op 1 de eis van het OM over nadat duidelijk was dat ook na het vonnis men gewoon door zou gaan met roken. Dus deze kan hetzelfde verwachten.quote:'We ga gewoon door met roken'
BREDA – Tonny van Haperen uitbater van café Victoria moet 23 maart voor de rechter komen voor het meermalen overtreden van het rookverbod. “Bovenaan de dagvaarding staat ‘zware criminaliteit’. Het lijkt wel of ik iemand heb vermoord.”
Van Haperen en zijn vrouw Marian Kromhof hebben beiden een dagvaarding gehad. “Waarschijnlijk omdat het een V.O.F. is moeten we alle twee naar de rechtbank. Maar dat maakt mij niets uit. Ik ga gewoon door met de asbakken op tafel.”
De kroegbaas die reageert vanaf zijn vakantieadres in Spanje en vindt de manier waarop hij wordt aangepakt allemaal flauwekul. “Ik heb nu drie jaar dit café. Ik kan de omzetdaling zo aantonen. Dus ik vind het wel goed dat ik mijn situatie kan uitleggen bij de rechter.”
Hoeveel bekeuringen hij precies heeft gehad is niet geheel duidelijk. “Ik begin zelf te twijfelen”, zegt hij lachend. “Volgens mij een stuk of vier.”
Zoals voorspeld, maar nee, al die niet-rokers zouden van de bank afkomen en een oppas regelen en een uurtje later op hun werk beginnen en dat ruimschoots compenseren.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 12:44 schreef Gia het volgende:
Het zijn nog altijd de kleuters die hun stamkroeg de rug hebben toegekeerd omdat ze niet meer binnen mogen roken, die de kroegen nu failliet laten gaan. Makkelijk hoor, om te vingerwijzen naar de nietrokers. Maar jullie zijn het die wegblijven en waar de kroeg van kapot gaat.
Hun aard ook niet. Als je op de cent bent, hypochonder bent en je een leuke avond moet afwegen tegen het wassen van je kleren, dan ben je gewoon geen kroegtijger. Dat zit dan niet in je aard. Prima, maar laat de mensen met een aard die wel een uitgaansleven draaiend kan houden met rust.quote:Dat nietrokers nog steeds niet massaal naar de kroeg gaan, komt deels omdat je vooraf niet weet of er wel of niet gerookt wordt, maar ook omdat zij niet gewend zijn dat geld daar aan uit te geven. En met de huidige crisis veranderen mensen niet 1, 2, 3 hun spendeergedrag.
Niet-rokers zijn dus geen horeca klanten. Rookverbod opheffen, Klink aftreden. Slotjequote:Op vrijdag 6 maart 2009 12:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat nietrokers nog steeds niet massaal naar de kroeg gaan, komt deels omdat je vooraf niet weet of er wel of niet gerookt wordt, maar ook omdat zij niet gewend zijn dat geld daar aan uit te geven.
De rug toegekeerd? Ooh, ik kom nog wel in mijn kroeg, maar wel minder vaak dan voorheen. Waarom? Inderdaad, omdat het roken is verboden. Kinderachtig? Vind ik niet. Als jij van muziek houdt, dan ga je toch ook niet 4 x per week naar een kroeg waar geen muziek wordt gedraaid.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 12:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Het zijn nog altijd de kleuters die hun stamkroeg de rug hebben toegekeerd omdat ze niet meer binnen mogen roken, die de kroegen nu failliet laten gaan. Makkelijk hoor, om te vingerwijzen naar de nietrokers. Maar jullie zijn het die wegblijven en waar de kroeg van kapot gaat.
Dat eerste is natuurlijk grote kul. Zo weet ik van elke kroeg in mijn stad of er wel of niet mag worden gerookt. Bovendien vind ik het een beetje makkelijk excuus. Ooh jongens, het gaat nu minder met de economie dus ik mijd de kroeg (zoals diegenen al jaren doen). Bovendien is uitgewezen dat mensen op het moment juist meer hebben te spenderen en de gevolgen van de crisis nog niet in hun portemonnee voelen.quote:Dat nietrokers nog steeds niet massaal naar de kroeg gaan, komt deels omdat je vooraf niet weet of er wel of niet gerookt wordt, maar ook omdat zij niet gewend zijn dat geld daar aan uit te geven. En met de huidige crisis veranderen mensen niet 1, 2, 3 hun spendeergedrag.
Heerlijk schoon en fris?quote:In de nietrook kroegen waar ik kom, komen ook rokers. En die doen er helemaal niet moeilijk over om even buiten een peuk te roken. De meesten zijn juist blij met het neveneffect dat ze nu minder roken dan voorheen. Binnen blijft het gewoon heerlijk schoon en fris ruiken.
Rokers zijn zware criminelenquote:Op vrijdag 6 maart 2009 12:48 schreef MikeyMo het volgende:
Ah nog een die een voorwaardelijek sluiting tegemoet kan zien
[..]
Niet slim natuurlijk. De rechter nam 1 op 1 de eis van het OM over nadat duidelijk was dat ook na het vonnis men gewoon door zou gaan met roken. Dus deze kan hetzelfde verwachten.
quote:“Bovenaan de dagvaarding staat ‘zware criminaliteit’
Op een of andere manier zijn we het af en toe bijna eens.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 13:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Rokers zijn zware criminelen10 jaar gevangenisstraf met TBS
Die omzetdaling is dus zó ernstig dat hij er op zijn vakantieadres in Spanje van moet bijkomenquote:De kroegbaas die reageert vanaf zijn vakantieadres in Spanje en vindt de manier waarop hij wordt aangepakt allemaal flauwekul. “Ik heb nu drie jaar dit café. Ik kan de omzetdaling zo aantonen. Dus ik vind het wel goed dat ik mijn situatie kan uitleggen bij de rechter.”
Waarschijnlijk heeft ie ook een kroeg in Spanje, daar nemen ze het namelijk niet zo nauw met het rookverbodquote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:00 schreef mgerben het volgende:
[..]
Die omzetdaling is dus zó ernstig dat hij er op zijn vakantieadres in Spanje van moet bijkomen
Als ik naar een kroeg ga waar iedereen buiten tegen de muur zeikt, en de kroegbaas installeert eindelijk toiletten, blijf ik ook thuis als ik daar ineens gebruik van moet maken.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 13:30 schreef KoosVogels het volgende:
De rug toegekeerd? Ooh, ik kom nog wel in mijn kroeg, maar wel minder vaak dan voorheen. Waarom? Inderdaad, omdat het roken is verboden. Kinderachtig? Vind ik niet. Als jij van muziek houdt, dan ga je toch ook niet 4 x per week naar een kroeg waar geen muziek wordt gedraaid.
Hihi, de Goeie Ouwe Glorix kroeg.quote:Heerlijk schoon en fris?![]()
Roep even als jouw hobby's verboden zijn in ik jou kan opsluiten wegens zware criminele activiteitenquote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:57 schreef mgerben het volgende:
[..]
Op een of andere manier zijn we het af en toe bijna eens.
Lekker kneuterig weer.... Omdat die man zijn omzet is gehalveerd mag hij niet een weekje op vakantie om bij te komen van de carnaval....quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:00 schreef mgerben het volgende:
[..]
Die omzetdaling is dus zó ernstig dat hij er op zijn vakantieadres in Spanje van moet bijkomen
Het rookverbod is slechts het begin. Horeca mensen mogen niet meer op vakantie, ze moeten verplicht failliet en ze moeten opgesloten worden. Kroegen moeten veranderen in saladebuffetten en kinderdagverblijven.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 18:12 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Lekker kneuterig weer.... Omdat die man zijn omzet is gehalveerd mag hij niet een weekje op vakantie om bij te komen van de carnaval....
Vakantie ver weg van je zaak is inderdaad precies wat het Handboek Voor Ondernemers aanraadt als je zaak iets minder draait.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 18:12 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Lekker kneuterig weer.... Omdat die man zijn omzet is gehalveerd mag hij niet een weekje op vakantie om bij te komen van de carnaval....
Is het niet genoeg dat jullie al voor hem willen bepalen of er in zijn eigen zaak gerookt mag worden ... nu willen jullie ook nog gaan bepalen waarheen en wanneer hij op vakantie mag?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 19:58 schreef mgerben het volgende:
[..]
Vakantie ver weg van je zaak is inderdaad precies wat het Handboek Voor Ondernemers aanraadt als je zaak iets minder draait.
Hij heeft de asbakken toch weer terug op tafel, waarom zou zijn zaak dan minder draaien?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 19:58 schreef mgerben het volgende:
Vakantie ver weg van je zaak is inderdaad precies wat het Handboek Voor Ondernemers aanraadt als je zaak iets minder draait.
Ik heb diverse hobbies en liefhebberijen.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Roep even als jouw hobby's verboden zijn in ik jou kan opsluiten wegens zware criminele activiteiten
Dat kan prima door roken toe te staan in rookkroegen zodat alleen mensen die daar bewust en vrijwillig naar binnen gaan daar "last" van kunnen hebben. Nu moet er buiten gerookt worden zodat mensen die helemaal niet uit gaan last hebben van rook en geluidsoverlast. Het rookverbod is dus contraproductief en in weze asociaal.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 20:29 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik heb diverse hobbies en liefhebberijen.
Het grootste verschil tussen jou en mij is dat ik begrijp dat een liefhebberij niet komt met het recht die overal uit te oefenen maar met de verantwoordelijk om te zorgen dat anderen er geen last van hebben.
Ja, diezelfde denkwijze kan ik ook proberen toe te passen wanneer ik ergens wil vliegen met een modelvliegtuig. Alle mensen die dat ding niet tegen hun hoofd of op hun auto willen hebben hebben de verantwoordelijkheid om uit de buurt te blijven.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 20:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat kan prima door roken toe te staan in rookkroegen zodat alleen mensen die daar bewust en vrijwillig naar binnen gaan daar "last" van kunnen hebben. Nu moet er buiten gerookt worden zodat mensen die helemaal niet uit gaan last hebben van rook en geluidsoverlast. Het rookverbod is dus contraproductief en in weze asociaal.
Gaan we nu de openbare ruimte vergelijken met kroegen?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 21:46 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ja, diezelfde denkwijze kan ik ook proberen toe te passen wanneer ik ergens wil vliegen met een modelvliegtuig. Alle mensen die dat ding niet tegen hun hoofd of op hun auto willen hebben hebben de verantwoordelijkheid om uit de buurt te blijven.
Het is erg makkelijk om jezelf allerlei rechten toe te kennen en de verantwoordelijkheid bij anderen neer te leggen.
In een modelvliegtuigkroeg?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 21:46 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ja, diezelfde denkwijze kan ik ook proberen toe te passen wanneer ik ergens wil vliegen met een modelvliegtuig.
Niet naar de modelvliegtuigkroeg gaan, Je snapt het!quote:Alle mensen die dat ding niet tegen hun hoofd of op hun auto willen hebben hebben de verantwoordelijkheid om uit de buurt te blijven.
Integendeel, ik neem alle verantwoordelijkheid voor mijn gedrag door naar een rookkroeg te gaan, maar het word me verboden.quote:Het is erg makkelijk om jezelf allerlei rechten toe te kennen en de verantwoordelijkheid bij anderen neer te leggen.
Ik zie niet hoe de ruimte iets te maken heeft met de verantwoordelijkheid om geen overlast te veroorzaken.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 21:51 schreef Chewie het volgende:
[..]
Gaan we nu de openbare ruimte vergelijken met kroegen?
Iemand werkt niet toevallig in een kroeg. Een rookkroeg is per definitie niet een plek waar je overlast kan hebben van rook. Tenzij je het bestaan van een rookkroeg niet toestaat. Dan dwing je mensen overlast op terwijl dat niet nodig is.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 22:00 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik zie niet hoe de ruimte iets te maken heeft met de verantwoordelijkheid om geen overlast te veroorzaken.
Ik zie niet in hoe iemand die ergens last van heeft verandert in een 'asociaal' (PV's woorden) als hij/zij toevallig in een kroeg werkt.
Je kunt alles wel verbieden waar iemand last van heeft maar dan mag niemand meer iets. Je kan mensen ook een plek aanwijzen waar ze hun hobby kunnen beoefenen, een circuit voor hardrijders, een rookkroeg voor rokende stappers. Als je dat mensen niet toestaat vraag je om problemen. En die hebben we nu.quote:Je kunt overal waar iemand last van je heeft wel bepalen dat hij weg moet gaan, dat hij makkelijk ergens anders heenkan, en dat hij er zelf voor kiest om bij jou in de buurt te zijn.
Dat is afschuiven van je eigen verantwoordelijkheid en het heeft niets te maken met waar je zit.
Een kroeg is een openbaar lichaam.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 21:51 schreef Chewie het volgende:
[..]
Gaan we nu de openbare ruimte vergelijken met kroegen?
Net zo openbaar als een sexclub.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 23:29 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Een kroeg is een openbaar lichaam.
Niet waar, een openbaar lichaam wordt gexploiteerd door de overheid of semi-overheid en niet door natuurlijke of rechtspersonen.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 23:29 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Een kroeg is een openbaar lichaam.
Ook al wordt het prive uitgebaat, het is gewoon een openbare ruimte in principequote:Het rookverbod op 1 juli in cafes en restaurants. Op deze datum is alle horeca rookvrij
1 juli is het zover. Dan vervalt het recht voor de horeca om als enige openbare ruimte nog rokers toe te laten. Vanaf die datum moeten alle cafés, restaurants en stamkroegen rookvrij zijn.
Nee hoor. Het heeft geen openbare functie en die uitbater mag naar believen mensen de toegang of een verblijf ontzeggen. Dat veel uitbaters ervoor kiezen iedere meerderjarige binnen te laten wanneer deze er in alle vrijheid voor kiest daar te willen zijn is even begrijpelijk als irrelevant.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:46 schreef Qwea het volgende:
Ook al wordt het prive uitgebaat, het is gewoon een openbare ruimte in principe
In een van de vorige delen is hier al uitgebreid op ingegaan.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee hoor. Het heeft geen openbare functie en die uitbater mag naar believen mensen de toegang of een verblijf ontzeggen. Dat veel uitbaters ervoor kiezen iedere meerderjarige binnen te laten wanneer deze er in alle vrijheid voor kiest daar te willen zijn is even begrijpelijk als irrelevant.
Bron: Drank- en Horecawetquote:#
Wet van 7 oktober 1964, tot regeling van de uitoefening van de bedrijven en de werkzaamheid, waarin of in het kader waarvan alcoholhoudende drank wordt verstrekt
#
Wij JULIANA, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is de Drankwet (Stb. 1931, 476) en de voor de horecabedrijven en het slijtersbedrijf geldende vestigingsregelingen te vervangen door een nieuwe wet, welke ten aanzien van het verstrekken van alcoholhoudende drank zowel uit sociaal-hygiënisch als uit sociaal-economisch oogpunt regelen stelt;
Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:
#
§ 1. Begripsbepalingen
#
Artikel 1
*
1. Voor de toepassing van het bij of krachtens deze wet bepaalde wordt verstaan onder:
– Onze Minister: Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;
– horecabedrijf: de activiteit in ieder geval bestaande uit het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse;
– slijtersbedrijf: de activiteit bestaande uit het bedrijfsmatig of anders dan om niet aan particulieren verstrekken van sterke drank voor gebruik elders dan ter plaatse, al dan niet gepaard gaande met het bedrijfsmatig of anders dan om niet aan particulieren verstrekken van zwak-alcoholhoudende en alcoholvrije drank voor gebruik elders dan ter plaatse of met het bedrijfsmatig verrichten van bij algemene maatregel van bestuur aangewezen andere handelingen;
– lokaliteit: een besloten ruimte, onderdeel uitmakend van een inrichting;
– horecalokaliteit: een van een afsluitbare toegang voorziene lokaliteit, onderdeel uitmakend van een inrichting waarin het horecabedrijf wordt uitgeoefend, in ieder geval bestemd voor het verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse;
– slijtlokaliteit: een van een afsluitbare toegang voorziene lokaliteit, onderdeel uitmakend van of samenvallend met een inrichting waarin het slijtersbedrijf wordt uitgeoefend, in ieder geval bestemd voor het verstrekken van sterke drank voor gebruik elders dan ter plaatse;
– inrichting: de lokaliteiten waarin het slijtersbedrijf of het horecabedrijf wordt uitgeoefend, met de daarbij behorende terrassen voor zover die terrassen in ieder geval bestemd zijn voor het verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse, welke lokaliteiten al dan niet onderdeel uitmaken van een andere besloten ruimte;
– leidinggevende:
o
1°. de natuurlijke persoon of de bestuurders van een rechtspersoon of hun gevolmachtigden, voor wiens rekening en risico het horecabedrijf of het slijtersbedrijf wordt uitgeoefend, met uitzondering van bestuurders van een rechtspersoon als bedoeld in artikel 4;
o
2°. de natuurlijke persoon, die algemene leiding geeft aan een onderneming, waarin het horecabedrijf of het slijtersbedrijf wordt uitgeoefend in een of meer inrichtingen;
o
3°. de natuurlijke persoon, die onmiddellijke leiding geeft aan de uitoefening van zodanig bedrijf in een inrichting;
– inspecteur: de bevoegde inspecteur van het Staatstoezicht op de volksgezondheid;
– wijn: de drank, die door alcoholische gisting is verkregen uit en geen andere bestanddelen bevat dan die, afkomstig van het sap van druiven – vruchten van Vitis Vinifera L. – alsmede de drank, die met toepassing van bijzondere technische bewerkingen of met toevoeging van andere bestanddelen is verkregen uit bovenbedoeld sap, voor zover deze toepassing of toevoeging in het land van oorsprong van zodanige drank bij de bereiding daarvan gebruikelijk is;
– sterke drank: de drank, die bij een temperatuur van twintig graden Celsius voor vijftien of meer volumenprocenten uit alcohol bestaat, met uitzondering van wijn;
– alcoholhoudende drank: de drank die bij een temperatuur van twintig graden Celsius voor meer dan een half volumeprocent uit alcohol bestaat;
– zwak-alcoholhoudende drank: alcoholhoudende drank, met uitzondering van sterke drank;
– bedrijfslichaam: een openbaar lichaam als bedoeld in artikel 66 van de Wet op de Bedrijfsorganisatie (Stb. 1950, K 22);
– bijlage: bijlage bedoeld in artikel 44b, eerste lid;
– overtreding: handeling als omschreven in de bijlage, welke in strijd is met het bepaalde bij of krachtens de artikelen 2, 3, 9, tweede lid, 12 tot en met 20, vierde lid, 20, zesde lid, 22, 24, 25 of 29, tweede lid;
– boete: bestuurlijke sanctie bestaande in de verplichting aan de staat een bepaalde geldsom te betalen.
*
2. Onder een inrichting wordt niet verstaan een vervoermiddel voor het rondtrekkend uitoefenen van een bedrijf.
*
3. Deze wet is, met uitzondering van de artikelen 20, eerste, tweede, vierde, zesde en zevende lid, 21 en 24, tweede lid, niet van toepassing op:
o
a. vervoermiddelen die bestemd zijn voor het vervoer van personen, tijdens hun gebruik als zodanig;
o
b. legerplaatsen en lokaliteiten, aan het militair gezag onderworpen, gedurende de tijd dat deze uitsluitend voor militaire doeleinden worden gebruikt.
Sinds wanneer gaat de antirooklobby hier ergens uitgebreid op in? Het is aansnijden en overnieuw beginnen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 12:11 schreef Schanulleke het volgende:
In een van de vorige delen is hier al uitgebreid op ingegaan.
Voor de intellectueel uitgedaagden die in een reflex een grote bek opzetten wanneer ze denken een woordje te herkennen dat in hun straatje past:quote:Wegens hardleersheid hier nog maar een keer:
– bedrijfslichaam: een openbaar lichaam als bedoeld in artikel 66 van de Wet op de Bedrijfsorganisatie (Stb. 1950, K 22);
Inderdaad, ze zien een keer het woordje openbaar staan en beginnen meteen te schreeuwen zonder te kijken waar het naar verwijst of wat de bron is. Gelukkig zijn er ook nog juristen hier op het forum!quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Voor de intellectueel uitgedaagden die in een reflex een grote bek opzetten wanneer ze denken een woordje te herkennen dat in hun straatje past:
Hoezo op papier? Hoe valt het wel onder de noemer personeel dan?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 16:54 schreef MikeyMo het volgende:
Nou zal het op papier dus idd wel allemaal niet onder de noemer personeel vallen, maar kennelijk zijn zelfs zulke kleine kroegjes niet te runnen door 1 man.
quote:Op zaterdag 7 maart 2009 18:08 schreef Gia het volgende:
Gewoon eerst het zwartwerken in de horeca aanpakken.
Opgelost.
Ik heb een goed idee! We gaan regels bedenken en dan gaan we ze handhavenquote:Op zaterdag 7 maart 2009 18:29 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Goh, dat ze daar nu niet eerder op gekomen zijn. Even naar het Min van Fin bellen dat ze dat moeten gaan doen.
In een discussie over de wet is de wet zelf geen argument.quote:Op zondag 8 maart 2009 00:58 schreef mgerben het volgende:
Ah, we zijn weer bij het geflauwekul dat eigendom automatisch betekent dat iets buiten alle wet- en regelgeving staat.
Volgens die regels mag je dus ook in een kantoorgebouw roken; als de eigenaar het maar goed vindt.
En ja, dan mogen wietplantages en harddrugspanden natuurlijk ook. Of slaven houden. Het is toch eigendom, dus dan mag en kan er geen enkele wet zijn die bepaalt wat er gebeurt. De wens van de eigenaar is de wet.
![]()
Is analfabetisme besmettelijk of zo?quote:Op zondag 8 maart 2009 00:58 schreef mgerben het volgende:
Ah, we zijn weer bij het geflauwekul dat eigendom automatisch betekent dat iets buiten alle wet- en regelgeving staat.
Ja en? Vaak is het man en vrouw, of anderzins twee vennoten. Als je mede-eigenaar bent ben je ook zelf de baas en is degene die beslist dat er gerookt mag worden ook degene die in de rook staat. Die hoeft dus niet beschermd te worden zoals mensen in een baas-personeel gezagsrelatie, want die relatie ligt heel anders.quote:Op zondag 8 maart 2009 11:45 schreef MikeyMo het volgende:
Maar het riekt nu wel een beetje naar de constructie van al het personeel "eigenaar" maken en dan heb je geen personeel meer. Één van de zgn mazen die de kroegbazen bedacht hadden (net als de verenigingentruc e.d.). Uit de praktijk blijkt dus dat een kroeg maar zelden door echt 1 iemand helemaal gerund wordt.
Tot jouw hobby's verboden worden naar aanleiding van leugens en religieus/commerciële belangen.quote:Op zondag 8 maart 2009 13:18 schreef Qwea het volgende:
toch jammer dat de wetgeving toch daar geen rekening mee houdt
prachtig
Dat zal het beleid zijn..eenmaar eruit, dan er niet meer in.quote:Op zondag 8 maart 2009 14:24 schreef Pwoekie het volgende:
gisteren liep ik met mijn glas bier naar de uitgang om ff te roken.
word ik door de uitsmijter naar binnen gestuurd, roken doen we binnen en niet buiten
??? Ik snap je antwoord op deze quote niet, hij is toch juist niet buiten geweest?quote:Op zondag 8 maart 2009 14:46 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Dat zal het beleid zijn..eenmaar eruit, dan er niet meer in.
Kennelijk ben ik niet de enige die slecht leestquote:Op zondag 8 maart 2009 15:27 schreef bloodymary het volgende:
[..]
??? Ik snap je antwoord op deze quote niet, hij is toch juist niet buiten geweest?
Klink dringt rokende mensen een wet op, de horeca gaat failliet, Klink roept dat het niet waar is en als het toch waar is is dat een reden om de horeca harder te straffen?quote:Op zondag 8 maart 2009 15:45 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Kennelijk ben ik niet de enige die slecht leest
Even in reactie nog op de kroegeigenaar uit Breda. Hij geeft in het artikel aan dat hij kan aantonen de asbakken teruggezet te hebben wegens omzetdaling maar ik had juist begrepen dat dit, i.v.m. de aanklacht juist onhandig was. Volgens mij versterkt hij daarmee alleen de uitleg dat overtreding een economisch delict is.
Er zijn gradatieverschillen schat ik.quote:Op zondag 8 maart 2009 15:45 schreef Schanulleke het volgende:
Kennelijk ben ik niet de enige die slecht leest
Het is een economisch delict verklaard. Hoe dat werkt weet ik ook niet, het was in ieder geval niet zo afgesproken met de kamer bij de invoering, en was een noodgreep van Klink om kroegen af te schrikken toen hij stomverbaasd constateerde dat niet iedereen zijn gedachte "zonder rook kan het toch ook gezellig zijn" enthousiast omarmde. De echte wereld past zich immers niet aan aan de Haagse schijnwerkelijkheid.quote:Even in reactie nog op de kroegeigenaar uit Breda. Hij geeft in het artikel aan dat hij kan aantonen de asbakken teruggezet te hebben wegens omzetdaling maar ik had juist begrepen dat dit, i.v.m. de aanklacht juist onhandig was. Volgens mij versterkt hij daarmee alleen de uitleg dat overtreding een economisch delict is.
Het 'economisch delict' geldt voor het bewust en herhaaldelijk overtreden van het verbod.quote:Op zondag 8 maart 2009 15:45 schreef Schanulleke het volgende:
Even in reactie nog op de kroegeigenaar uit Breda. Hij geeft in het artikel aan dat hij kan aantonen de asbakken teruggezet te hebben wegens omzetdaling maar ik had juist begrepen dat dit, i.v.m. de aanklacht juist onhandig was. Volgens mij versterkt hij daarmee alleen de uitleg dat overtreding een economisch delict is.
Daar hadden ze toch juist het rookverbod voor bedacht?quote:Op maandag 9 maart 2009 00:08 schreef mgerben het volgende:
De wetgever heeft niet de plicht om voor elk café in nederland bestaansrecht of omzet te garanderen.
Wie hypocrisie zoekt zal het vinden.quote:Op maandag 9 maart 2009 00:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Daar hadden ze toch juist het rookverbod voor bedacht?En juist daarom willen ze toch geen uitzondering voor 1 mans kroegen?
![]()
Lekker hypocriet weer.
Wat een gelul. Grote bedrijven betalen nauwelijks belasting. Het enige wat hypocrieter is dan jij is de overheid.quote:Op maandag 9 maart 2009 00:23 schreef mgerben het volgende:
[..]
Wie hypocrisie zoekt zal het vinden.
De overheid acht het wél haar taak om een gelijk speelveld voor alle ondernemers te creëeren
Je fantasie slaat op hol.quote:Op maandag 9 maart 2009 00:23 schreef mgerben het volgende:
Wie hypocrisie zoekt zal het vinden.
De overheid acht het wél haar taak om een gelijk speelveld voor alle ondernemers te creëeren - en zo krijgen normale kroegen dus geen valse concurrentie van kroegen met twaalf man personeel en dertien eigenaren die toevallig onder de noemer 'éénmanszaak' zijn ingeschreven.
Dan ga je er toch lekker in zitten? Kunnen wij gewoon blijven roken aan de barquote:Op maandag 9 maart 2009 10:19 schreef MikeyMo het volgende:
http://www.missethoreca.n(...)steRokersruimtes.htm
Zitten mooie ruimtes tussen
handig, hoef ik geen deo op te doen, me geur wordt toch afgezogenquote:Op maandag 9 maart 2009 10:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan ga je er toch lekker in zitten? Kunnen wij gewoon blijven roken aan de bar
ah een nieuwe speler op het toneel zeg maarquote:GGD Brabant Zuidoost: rookverbod naleven
EINDHOVEN - De GGD Brabant-Zuidoost vraagt de gemeenten in de regio het rookverbod in de horeca met kracht te onderschrijven. In een brief noemt de GGD het rookverbod, na de aanleg van het rioleringstelsel, een van de gezondste maatregelen die een kabinet heeft durven nemen.
Het gaat er bij de GGD niet in dat rookvrije horeca betutteling wordt genoemd. De GGD ziet het verder als een taak en verantwoordelijkheid van gemeenten om naleving van het rookverbod in de horeca te ondersteunen.
Slim jongens, slim, echt visionair ondernemerschapquote:Victoria noemt rookrechtszaak ‘lachertje’
Het is een lachertje dat ze ons voor het gerecht slepen en beschouwen als zware criminelen vanwege het overtreden van het rookverbod. Dat zegt Tonnie van Haperen, eigenaar van café Victoria in Breda. Victoria moet zich 23 maart voor de rechter verantwoorden na het negeren van het rookverbod.
Van Haperen geeft in het Algemeen Dagblad de wetsovertreding toe. ‘Van juli tot oktober hebben we het rookverbod nageleefd. Dat was toen geen probleem omdat het lekker weer was en de klanten op straat konden staan. Toen het kouder werd, bleven de mensen thuis. Om te kunnen overleven, hebben we de asbakken toch maar weer op tafel gezet’.
De eigenaar van het Bredase café laat weten geen angst te hebben voor de rechtszaak. ‘Wij vechten voor onze boterham en gaan door, desnoods tot het Europese Hof. Als we roken in ons café gaan verbieden dan kunnen we de deuren sluiten’.
De zaak tegen café Victoria dient op 23 maart. Victoria wordt bijgestaan door advocaat Jaap Tempelman. Tempelman is ook de raadsman van café De Kachel in Groningen. De Kachel was het eerste horecabedrijf van Nederland dat werd veroordeeld voor het overtreden van de rookwet. Het Groningse café heeft beroep aangetekend tegen de uitspraak van de rechter.
Ook hieruit blijkt weer dat het rookverbod niet specifiek verantwoordelijk is. Ze noemt tig factoren....quote:Rookverbod nekt dorpscafé De Linden
RANDWIJK - Het is leeg en donker in café De Linden aan de Bredeweg in Randwijk. Op het eerste gezicht is er niemand en ook op de deurbel wordt niet gereageerd. "Die staat uit vanwege de baby", verklaart Monique Hommerson als we even later het pand betreden.
In de hal hangt een foto van een jeugdelftal van de plaatselijke voetbalclub Eendracht Maakt Macht in shirts van De Linden. "Die jongens zijn inmiddels dik in de dertig", wijst moeder Marijke van Beek, eigenaresse van de zaak. "Jongeren gaan Randwijk allemaal uit omdat er niks is en niet voor hen gebouwd wordt. De vergrijzing heeft hier hard toegeslagen."
Na jarenlange ervaring in de horeca besloot ze in 1998 de sprong in het diepe te wagen en het Randwijkse café over te nemen waar ze als meisje vaak ging dansen. Met een kleine slijterij, het cafetaria en verhuur van de zaal erbij, was het hard werken voor moeder en dochter. Maar wel te doen. Naarmate de jaren verstreken werd het echter steeds moeilijker.
"Alle heffingen en regels hebben ons de kop gekost. Als eerste hebben we een jaar geleden de slijterij gesloten. Door de heffingen was het bijna niet meer haalbaar om de lampen aan te doen. Als je een televisie hebt staan en muziek draait zit je met de Sima, Buma, Videma, 30% kansspelbelasting voor de gokkasten, reprorecht als je een kopietje maakt; op zo'n kleine omzet is het niet te doen."
"Toen ik vijftig werd hield ik het niet meer vol. Achttien uur op je benen staan. Het ging niet meer. Ik lag jankend op bed." De laatste druppel was volgens Van Beek het rookverbod. "In de zomer bleven de klanten nog wel buiten maar toen het kouder was niet meer. Zeker met wat biertjes op, werd er niet meer geluisterd. Ik wilde het risico niet lopen voor die paar centen. In oktober heb ik gezegd: 'zet het bord maar in de tuin'.
Ook omdat er weinig belangstelling voor overname is, geven moeder en dochter het nog niet op. Met een verbouwing tot bed & breakfast en uitbreiding van het cafetaria met een broodjesdienst en maaltijdgelegenheid voor ouderen hopen zij aan een nieuw hoofdstuk te beginnen. "Ik wilde eerst studentenkamers maken maar dat mocht niet. Nu willen we voorzichtig logies proberen. Het pand is moeilijk te verkopen. Mensen krijgen geen geld van de bank. We moeten er iets mee en dit is voor ons de beste optie."
quote:Rokersbelangen zoekt juridische actie tegen Stivoro
De Stichting Rokersbelangen (SRB) wil laten onderzoeken of Stivoro op een of andere manier juridisch verantwoordelijk kan worden gehouden voor bedreigingen aan het adres van rokers. De organisatie besloot hiertoe naar aanleiding van het gisteren op HierMagHetWel gepubliceerde artikel 'Anti-rook propaganda speelt op de man'.
"We laten een jurist eens kijken naar het antwoord op de vraag waar eigenlijk de grenzen liggen", aldus Ton Wurtz, voorzitter van de SRB. "Maatschappelijk gezien zijn er wat ons betreft allang grenzen overschreden. Wij willen een samenleving waarin tolerantie en wederzijds begrip tussen rokers en niet-rokers bestaat. Daar is steeds minder sprake van."
Het bekende 'haatzaai-artikel' (artikel 137d) uit het wetboek van strafrecht is in elk geval niet van toepassing. Dat handelt alleen strikt over ras, godsdienst of levensovertuiging, geslacht seksuele gerichtheid. "Maar bedreiging zoals bij café De Kachel strafbaar en wie daartoe heeft aangezet kan medeschuldig worden bevonden", aldus Wurtz.
"Wij doet dit niet alleen vanwege de rokers. De campagnes missen natuurlijk ook z'n negatieve uitwerking niet naar een hele branche. Zoals de ondernemers met een tabakswinkel en nu dus ook de horeca. Het raakt hen niet alleen persoonlijk, maar in het ergste geval ook economisch."
HierMagHetWel publiceerde gisteren een commentaar, waarin de conclusie werd getrokken dat campagnes gericht tegen het roken door de jaren heen zijn verworden tot retoriek tegen de rokers.
Het opinierende stuk stelt dat Stivoro het daarom mede aan zichzelf te danken heeft dat er in de 'rookdiscussie' momenteel excessen zijn zoals bedreigingen. Zowel aan het adres van de anti-rookorganisatie zelf, als bij pro-rokers zoals recentelijk cafe De Kachel.
Zoals dit bestuurslid van de KHN zullen er veel meer zijn: die de boetes en een rechtszaak niet zien zitten en de regels volgen, zonder dat je er iets over hoort.quote:KHN-bestuurder haalt asbak van tafel
Bestuurder Peter van Campenhout van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft in zijn café ’t Lokaal in Delfzijl de asbakken weer van tafel gehaald. Van Campenhout negeerde twee maanden lang het rookverbod.
KHN-bestuurder haalt asbak weer van tafel
Van Campenhout heeft de asbakken verwijderd uit angst voor een rechtszaak. Van Campenhout werd tweemaal beboet voor totaal 900 euro en ziet hogere boetes en een eventuele rechtszaak niet zitten.
De ondernemer, tevens bestuurslid van de cafésector van KHN, negeerde het rookverbod vanwege dreigende omzetderving. ‘Bedrijven die elk jaar hun oudejaarsborrel houden in mijn zaak dreigden naar elders te gaan als er niet mocht worden gerookt’, aldus Van Campenhout in het Dagblad van het Noorden.
Morgen weer de zoveelste keer dat we niets nieuws te horen krijgenquote:Kamercommissie buigt zich over rookverbod
Minister Klink zal morgenmiddag tijdens een VWS-commissievergadering de Tweede Kamerfracties rapporteren over de voortgang en de knelpunten van de invoering van het horeca-rookverbod. Bovendien zullen de fracties de bewindsman vragen kunnen stellen over dit onderwerp.
De regeringspartijen en een meerderheid in de Tweede Kamer zijn tot nu toe voorstander van Klinks rookbeleid. Het zijn tot nu toe met name de fracties van de VVD, de PVV en Rita Verdonks TON geweest die zich kritisch hebben opgesteld bij de invoering van het rookverbod.
Deze partijen pleiten voor een minder rigide aanpak van het rookverbod en verwijzen daarbij naar landen als Duitsland en Portugal, waar kleine horecazaken een ontheffing hebben gekregen vanwege de onmogelijkheid een rookruimte in te richten.
Tot nu toe heeft minister Klink zich weinig toegankelijk getoond voor zo'n alternatieve aanpak. De minister heeft bovendien tot nu toe gesteld dat er geen verband bestaat tussen inkomstenderving in de horeca en het rookverbod.
Dat wordt vast weer verkneukelenquote:Hoger beroep De Kachel in mei
Het gerechtshof in Leeuwarden behandelt in mei het hoger beroep in de eerste rookrechtszaak van Nederland. Het beroep is aangetekend door café De Kachel, die recent door de rechter werd veroordeeld vanwege het overtreden van het rookverbod.
De behandeling van de zaak wordt gemeld door het Algemeen Dagblad en komt uit de mond van advocaat Jaap Tempelman.
‘Wij zijn van mening dat minister Klink van Volksgezondheid zijn bevoegdheid heeft overschreden bij de vaststelling van het rookverbod. De rechtbank van Groningen is daar op schokkende wijze aan voorbij gegaan’, aldus Tempelman in het AD.
Klakkeloos
De raadsman zegt dat de straf in geen enkele verhouding staat tot de overtreding. Tempelman: ‘De rechtbank is het openbaar ministerie klakkeloos gevolgd in zijn streven een voorbeeld te stellen’.
De advocaat is ook de raadsman van Café Victoria in Breda. Dit café moet zich op 23 maart voor de rechter verantwoorden voor het overtreden van het rookverbod. Het gaat hierbij om de tweede rookrechtszaak in ons land.
If at first you don't succeed, sue them again.quote:Op maandag 9 maart 2009 16:33 schreef MikeyMo het volgende:
Dat wordt vast weer verkneukelen
Toch leuk, Victoria heeft dezelfde faalhaas die Het kacheltje ook naar een veroordeling heeft geleid
and appeal!quote:Op maandag 9 maart 2009 16:48 schreef mgerben het volgende:
[..]
If at first you don't succeed, sue them again.
oei oei oeiquote:SP wil roken in kleine kroeg toestaan
DEN HAAG - Kroegbazen zonder personeel moeten zelf kunnen beslissen of ze het rookverbod respecteren. Dit voorstel doet de SP dinsdag in de Tweede Kamer. Van de 42.000 horecagelegenheden heeft ongeveer tien procent geen personeel in dienst. De SP was voorstander van strenge handhaving van het rookverbod, maar wil nu toch een uitzondering voor kleine kroegen zonder personeel.
''We merken dat het draagvlak voor het rookverbod gering is, vooral in bij de allerkleinste cafés waar de kroegbaas buiten staat te roken en er niemand achter de bar staat", zegt Tweede Kamerlid Henk van Gerven van de SP. ''Met deze maatregel wordt het recht op een rookvrije werkplek gehandhaafd en kan de roker ook aan zijn trekken komen."
Het CDA is tegen uitzonderingen omdat die leiden tot concurrentievervalsing. Volgens Tweede Kamerlid Cisca Joldersma heeft minister Ab Klink van Volksgezondheid redelijke alternatieven voorgesteld, zoals het mogelijk maken van rookvoorzieningen en het soepeler omgaan met vergunningen daarvoor. ''Tot nu toe is alleen aandacht geweest voor de beperkingen van het rookverbod, maar er moet ook naar de mogelijkheden worden gekeken", zegt Joldersma.
Voorzitter Jaap Brandligt van Stichting Red de Kleine Horecaondernemer noemt het nieuwe SP-standpunt prijzenswaardig. ''Vooral de eigenaren van kleine kroegen zijn de dupe van het rookverbod. Daarom zijn we zijn blij met deze steun om een uitzondering af te dwingen."
Antirookorganisatie Stivoro ziet geen reden om een uitzondering te maken omdat er ook grotere kroegen zijn die geen rookgelegenheid hebben. ''Bovendien leidt een uitzondering alleen maar tot onduidelijkheid voor iedereen", zegt een woordvoerder. (GPD)
VVD, PVV, SP... straks is er nog een meerderheid voor aanpassing van de wet.quote:
Ook dat is democratie.quote:
Kloptquote:
quote:Horeca benauwd door rookverbod?
Amsterdam, 09 maart 2009
De horeca heeft meer last van de economie dan van het rookverbod. Cafés zijn minder druk en zien de omzetten harder dalen dan restaurants. Het restaurantbezoek lijdt niet onder het rookverbod.
Het gaat minder met de horeca. Komt dat nu door de economische recessie of door het rookverbod dat vanaf juli van kracht is? Het lijkt er in ieder geval niet op dat het restaurantbezoek onder het rookverbod lijdt. Dat blijkt uit de ING Vraag van vandaag van zondag. Bij de helft (51%) van de 37.700 respondenten heeft het rookverbod geen invloed en 12% heeft geen mening. De rest laat zich wel door het rookverbod beïnvloeden. Een groep van 18% gaat nu minder vaak uit eten, terwijl 19% juist vaker buiten de deur eet nu dat rookvrij kan.
Minder rook in de schoorsteen
Voor restauranthouders is niet alleen van belang dat de gasten blijven komen, maar ook dat zij geld blijven uitgeven. Uit de ING Vraag van vandaag van zaterdag blijkt dat de helft (52%) van de 36.600 respondenten zijn of haar restaurantuitgaven niet door het rookverbod laat beïnvloeden. Een op de acht (12%) gepeilde bezoekers besteedt meer. Een op de vijf (19%) geeft minder uit - mogelijk rokers die nu vaker het nagerecht overslaan zodat ze eerder naar buiten kunnen om een sigaret op te steken. De groep die het geld nu meer laat rollen is kleiner dan de groep die minder uitgeeft. Toch kunnen de dalende omzetten hooguit ten dele aan het rookverbod worden toegeschreven. De krimp begon namelijk al in 2007, ver vóór het rookverbod.
Rokers de kroeg uit
Voor cafés pakt het rookverbod anders uit dan voor restaurants. Van de 56.400 respondenten op vrijdag gaat 22% nu minder vaak naar het café, terwijl 15% nu vaker de kroeg opzoekt. Sommige klanten storen zich aan rook, anderen aan het rookverbod. Voor cafés is de verhouding tussen deze twee groepen ongunstiger dan voor restaurants. Mogelijk ontstaat onder het eten vaker ergernis over rook, terwijl met een glas bier aan de bar juist de irritatie overheerst over het niet kunnen roken. Ook voor cafés geldt dat de omzetdaling al begon in 2007, maar de krimp is het laatste kwartaal wel een stuk groter dan voor restaurants.
quote:Boetes voor vernielen rokersbus
maandag 9 maart 17:41
BEILEN - Voor het plegen van vernielingen in de rokersbus bij discotheek Skopje in Beilen hebben twee jongemannen uit die plaats maandag allebei een boete van 250 euro opgelegd gekregen van de politierechter. Hiervan is honderd euro voorwaardelijk.
O.M.R. (18) en R.J. de W. (19) waren in de nacht van 6 juli vorig jaar met een groep van zo'n twintig jongens in de bus bij de discotheek. De Amerikaanse schoolbus stond daar sinds op 1 juli het rookverbod in de horeca was ingegaan en was een alternatief voor de discobezoekers om overdekt te kunnen roken.
Na die nacht deed de eigenaar van Skopje aangifte van vernieling van zestien ruiten, knipperlichten en een spiegel van de bus.
R. had naar eigen zeggen alleen een poster die in de bus hing en al deels kapot was, verscheurd. Verder verklaarden de twee havo-scholieren dat ze allebei tegen een raam hadden geslagen, maar dat deze niet stukgegaan waren.
De W: "We wilden net als de anderen sfeer maken. We schreeuwden en sloegen op de ramen. Op dat moment werd er niks vernield in de bus. Er waren al wel dingen stuk toen we instapten."
De officier van justitie schoof niet onder stoelen of banken dat ze het verhaal dat de Beilenaren vertelden ongeloofwaardig vond. "Die bus is op 6 juli gewoon vernield, dat staat vast. Sfeer maken door tegen de ramen aan te slaan en te schreeuwen. Wat een onzin! Dat is een rotsfeer maken. Deze jongens hebben echt wel gezien dat er gelazer was in die bus en zij waren erbij. Ze hebben zich niet onttrokken aan de openlijke geweldpleging en zijn dus strafbaar. Er kan best eens iets misgaan tijdens een avondje stappen, maar wees dan ook een vent en geef het gewoon toe. Neem je verantwoordelijkheid!"
Ze eiste tegen beide Beilenaren 250 euro boete. Omdat de twee jongemannen nog op school zitten, besloot de rechter honderd daarvan voorwaardelijk op te leggen.
Nee, dan is het de dictatuur van domme mensen die niet weten waar ze over praten - oh nee wacht... dat was alleen zo als het jou niet uitkwam. Als het jou wel uitkomt is het democratie.quote:
quote:Op maandag 9 maart 2009 19:02 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nee, dan is het de dictatuur van domme mensen die niet weten waar ze over praten - oh nee wacht... dat was alleen zo als het jou niet uitkwam. Als het jou wel uitkomt is het democratie.
De SP was eerst voor het verbod.quote:De SP weet trouwens ook wel wie haar achterban is... de rokende fabrieks- en havenarbeiders en de steuntrekkers natuurlijk. Vandaar dat de SP altijd tegen het rookverbod is geweest.
Nou ja... tegen het rookverbod... de SP is altijd overal tegen. Dat is nooit anders geweest.
quote:Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
4. Antwoorden op kamervragen van Verdonk over de effecten van het rookverbod op de kleine horeca
Antwoorden op kamervragen van Verdonk over de effecten van het rookverbod op de kleine horeca
Kamerstuk, 9 maart 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
9 maart 2009
VGP-K-U-2913532
Geachte voorzitter,
Antwoorden van minister Klink op de vragen van het Kamerlid Verdonk (Verdonk) over de effecten van het rookverbod op de kleine horeca (2009Z02557/ 2080913420).
Vraag 1
Bent u bekend met de situatie van vele kleine cafébedrijven die niet in staat zijn zich aan te passen aan de nieuwe situatie die ontstaan is door het rookverbod en failliet dreigen te gaan? Bent u bereid hier maatregelen tegen te nemen? Zo ja, welke?
Antwoord 1
De horeca is bij uitstek een conjunctuurgevoelige branche. Het bedrijfsleven in het algemeen ondervindt momenteel de gevolgen van de economische crisis. Ik heb u in mijn brief van 16 december 2008 geïnformeerd over omzetontwikkelingen in de horeca en factoren die daarbij een rol kunnen spelen. Uit de onderzoeksgegevens en de informatie die in die brief zijn toegelicht, blijkt dat er op dit moment geen grond is om vast te stellen dat de rookvrije horeca voor bepaalde sectoren of (sub)groepen buitenproportioneel uitwerkt. Een reden om voor bepaalde sectoren of groepen een uitzondering of buitengewone ondersteuning (compensatie dan wel subsidie) te overwegen, dient zich op basis van de in de brief toegelichte gegevens niet aan. Verder heb ik duidelijk gemaakt dat, behalve het feit dat de nu bekende gegevens daarvoor geen basis bieden, er de nodige principiële en praktische bezwaren zijn tegen een uitzonderings- of ondersteuningsregeling.
Vraag 2
Wat vindt u van het feit dat dit het einde zal betekenen van een groot aantal dorpscafés en buurtkroegen? Denkt u dat dit een schadelijke invloed kan hebben op de sociale cohesie binnen gemeenschappen?
Antwoord 2
Het is te betreuren dat de horeca, net als vele andere sectoren in Nederland, de gevolgen van de economische crisis voelt. Zoals ik in mijn antwoord op vraag 1 al aangaf is er, op basis van de beschikbare onderzoeksgegevens en de informatie die in mijn brief van 16 december 2008 zijn toegelicht, op dit moment geen grond om vast te stellen dat de rookvrije horeca voor bepaalde sectoren of (sub)groepen buitenproportioneel uitwerkt.
Vraag 3
Denkt u dat het verstandig is in een tijd van economische crisis kleine ondernemers op deze manier te belasten?
Antwoord 3
Zie mijn antwoord op vraag 1.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het rookverbod tot concurrentievervalsende situaties heeft geleid tussen kleine en grotere horecagelegenheden? Bent u bereid hier maatregelen tegen te nemen? Zo ja, welke?
Antwoord 4
Nee. Uit het onderzoek van TNS NIPO van december 2008 blijkt dat de omzetontwikkeling onafhankelijk is van het al dan niet hebben van een rookvoorziening en dat er weinig verschillen zijn qua omzetontwikkeling tussen hele kleine, kleine, middelgrote en grotere cafés. Alleen bij cafés met een oppervlakte van tweehonderd vierkante meter of meer meldt een kleiner percentage een omzetdaling. Zie verder mijn antwoord op vraag 1.
Vraag 5
Deelt u de opvatting dat een café-eigenaar zelf een keus kan maken om rookvrij of niet rookvrij te zijn? Deelt u de mening dat de gemaakte keus dan gehandhaafd zal moeten worden, in plaats van de Nederlandse burger te betuttelen waar het gaat om het kiezen naar welk café hij of zij wil gaan? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Nee. Zie hiervoor ook mijn antwoord op eerdere vragen: Tweede kamer, Vergaderjaar 2008-2009, Aanhangsel van de Handelingen, 570;
Tweede kamer, Vergaderjaar 2008-2009, Aanhangsel van de Handelingen, 1141;
Tweede kamer, Vergaderjaar 2008-2009, Aanhangsel van de Handelingen, 1429.
TK, vergaderjaar 2008-2009, 22894, nummer 206.
Ze gebruiken de economische crisis om de gevolgen van hun eigen beleid te verbloemen NA dat ze hebben toegegeven dat het verbod grote gevolgen heeft. Wat is politiek toch grappigquote:
Dus over een uitzondering voor kroegjes die op papier éénmanszaken zijn en dus geen personeel hebben: Een dikke forget it van de minister. Niet alleen praktische bezwaren, maar ook principiële en bovendien vindt excellentie Klink het niet nodig.quote:Verder heb ik duidelijk gemaakt dat, behalve het feit dat de nu bekende gegevens daarvoor geen basis bieden, er de nodige principiële en praktische bezwaren zijn tegen een uitzonderings- of ondersteuningsregeling.
ik heb nog net geen rookverbod nieuwstab via google, maar hij zit wel onder mijn awesomebar, dus als ik rookverbod in tik krijg ik de laatste nieuwtjesquote:Op dinsdag 10 maart 2009 10:35 schreef mgerben het volgende:
Haha, er gaan geen kroegen kapot door het rookverbod; dat komt door de crisis.
Zit wel wat in,het is onmogelijk om aan te tonen of het nou écht door het rookverbod komt dat een kroeg in Lutjebroek over de kop gaat te midden van een wereldwijde crisis.
en:
[..]
Dus over een uitzondering voor kroegjes die op papier éénmanszaken zijn en dus geen personeel hebben: Een dikke forget it van de minister. Niet alleen praktische bezwaren, maar ook principiële en bovendien vindt excellentie Klink het niet nodig.
MikeyMo, je bent er vlot bij. Heb je toevallig die andere antwoorden op die andere kamervragen ook? Je bent wel thuis op die site zo te zien. Hoe zit dat, heb je een draadloze internetverbinding gevonden in het rookvrije café waar je zit?
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 @ 10:33 schreef Roflpantoffel het volgende:
Opdonderen met de rokers! Kroeg dicht!
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 @ 10:41 schreef Elfletterig het volgende:
SP = 25, VVD = 21, Verdonk = 1, PVV = 9. Samen dus goed voor 56 zetels. Weinig kans van slagen, dus.
Roken in de kroeg moet stoppen. Mensen moeten ophouden met denken dat roken in de kroeg normaal is. De wet is democratisch tot stand gekomen en moet gewoon goed gehandhaafd worden. Overtreders moet je bestraffen.
Bepalen jullie ook dat de AH witte tegels op de vloer moet leggen omdat ze anders dichtmoeten?quote:Op dinsdag 10 maart 2009 @ 10:45 schreef lairnoc het volgende:
Regering blijf eens bij je standpunt!
Alle cafe's dicht die roken toelaten zonder rookruimte!!
Hoeveel uitstoot/fijnstof zou het schelen als iedereen stopt met roken
En auto's krijgen ook een boete voor rijden op straat? vervuilen ook de longen en zijn nog veel gevaarlijker (denk aan die ongelukken)quote:Op dinsdag 10 maart 2009 @ 10:46 schreef gula het volgende:
roken zou wettelijk verboden moeten worden. met sigaret in hand op straat? boeten! ook al is het niet aan
peuk op de grond gooien? boeten!
just a lil' sarcasm here.. with a little truth behind it
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 @ 10:47 schreef DriekOplopers het volgende:
Wéér dat verhaal over dat een klein café geen ruimte heeft voor een apart rookhok. Dit keer is de meesterlijke smoes, dat de eenpersoonsbar geen personeelsleden heeft, en dus niemand voor zijn brood de rookdampen hoeft te trotseren. Los van de vraag, waarom een klein café 'gratis' van het rookverbod verlost zou moeten zijn, terwijl grote cafés vierkante meters van hun duurbetaalde pand kwijt zijn aan een apart rookhok en een speciale afzuiginstallatie, zou ik graag een lastige vraag willen stellen.
Kan de heer Van Gerven mij even uitleggen, op welke manier de leverancier van het rokerige minicafé de nieuwe fusten bier en flesjes frisdrank aflevert? Met een gasmasker op? En de man die de gokkast leegt? Met een snorkel?
Onzinvergelijking.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 11:16 schreef Erosjuhhh het volgende:
Op de FP is zojuist weer een bericht verschenen voor het opheffen van rookverbod in kleine kroegen;
SP: Roken in kleine kroeg toch toestaan:-Roken-in-kleine-kroeg-toch-toestaan.html
Bepalen jullie ook dat de AH witte tegels op de vloer moet leggen omdat ze anders dichtmoeten?
Domme onzinpraat. De eigenaar heeft wel duizend regels en voorschriften waar hij aan moet voldoen. En hij heeft toch nog voldoende eigen beleid om het type kroeg, de menukaart, de bierlijst, de prijzen, de inrichting en dergelijke zelf te bepalen.quote:Het rookverbod is zowiezo bullshit omdat i.m.o. elke kroeg eigenaar zelf mag bepalen of er gerookt wordt in zijn eigen kroeg (M.o.v. eigen personeel natuurlijk)
Maar dat geeft de 'democratie' nog niet het recht om een legaal product te verbieden (als tussen het publiek en personeel te roken) in een private onderneming die vrijwillig bezocht word door volwassen mensen. Leer nu eens dat democratie niet hoort te beslissen over een vrijwillige afspraak tussen mensen die volgens de wet geacht worden in staat te zijn om zelf keuzes te maken.quote:
Nogmaals dat zou een afspraak moeten zijn tussen ondernemer en consument en is iets waar de 'democratie' waar altijd mee geschermd wordt hier, of dat een goedkeuring voor alles is, niks mee nodig heeft.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:32 schreef Gia het volgende:
Een kroeg mag nog steeds wel tabak verkopen. Je mag er alleen niet roken.
Geldt overigens ook voor supermarkten. Daar mag je ook niet binnen roken, hoewel ze het wel verkopen.
Lees eerst eens voordat je met onzin aan komt zetten (dat staat namelijk al in mijn reactie)quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:45 schreef Gia het volgende:
Er is geen verbod op roken. Alleen op sommige plekken.
Dat had je al kunnen lezen, afspraak tussen volwassen mensen (uitbater/klant)quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:54 schreef Gia het volgende:
Volgens mij hebben we een democratisch gekozen regering. Daarbij rookt zo'n 75 % van de mensen niet. Waarom zou dan het roken toegestaan moeten worden?
Geen argument om roken op deze manier te verbieden. Je hoeft niet naar de kroeg, er was geen enkele belemmering om die 75% van de mensen te bedienen d.m.v rookvrije horeca enz.quote:Omdat die 75 % niet meteen vanaf 1 juli massaal de kroeg ingedoken is? Kom op, elke verandering heeft een periode van wennen nodig. Gewoon een beetje geduld hebben. Als elke kroeg zich keurig aan het rookverbod houdt, hoeven klanten niet weg te lopen naar andere kroegen, want ook daar mag dan niet gerookt worden.
En die rokers blijven misschien een paar weken weg, maar gaan dan echt wel weer op stap.
Waar haal je in godsnaam vandaan dat ik dat als argument zou gebruiken? Gezondheid en economische motieven zijn wat mij betreft ondergeschikt aan het recht op eigen keuze. Ik gebruik het economische motief dan ook tegenovergesteld, ik stel namelijk dat ondernemers de eersten zouden zijn om roken uit hun zaak te bannen als dit meer geld op zou leveren en dat daarom wetgeving niet nodig is, maar volgens mij gaat dit je weer eens boven de pet, je komt namelijk telkens met reacties die totaal niet ingaan op hetgeen waarop je denkt te moeten reageren.quote:Verder loopt het cafébezoek ook terug vanwege de crisis. Dat kun je niet ontkennen. Het ligt niet alleen aan het rookverbod.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |