Ik vind het iig geen argument voor een rookverbod in de horecaquote:
We zien momenteel een zware toename van jonge kinderen met astma terwijl de meerderheid van de ouders niet rookt. Er zijn dus zeker meer astmatische kinderen met niet rokende ouders als met rokende ouders. volgens mij heeft de belabberde luchtkwaliteit in de meeste openbare gebouwen hier meer me te maken als met het roken zelf.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zijn zat astmatische kinderen zonder rokende ouders.
Ga jij dan 's nachts bejaardenpoep opruimen.quote:
Ah je zult maar horeca ondernemer zijn met een bestaande kroeg en niet de ruimte hebben om dit te kunnen aanbieden.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:44 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
als ik nu ondernemer zou zijn zou het juiste en gat in de markt zijn om je kroeg zo te bouwen dat er in gerookt kan worden
Maar ja, slechts een enkel ondernemer die dat inziet
daar ben ik toch niet voor opgeleid gekkiequote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ga jij dan 's nachts bejaardenpoep opruimen.
Jammer dan, je hebt al rookruimtes ter grootte van een telefooncel. Aangezien kroegen een mimimale grootte hebben is er in elke kroeg wel ruimte voor een telefooncel. Desnoods de sigarettenautomaat de deur uitquote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah je zult maar horeca ondernemer zijn met een bestaande kroeg en niet de ruimte hebben om dit te kunnen aanbieden.
Kinderen verbiedenquote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:52 schreef vipergts het volgende:
[..]
Zou je dat serieus toelaten als je eventuele vriendin rookt tijdens een zwangerschap. Er zijn gewoon dingen die je niet doet als zwangere vrouw en roken en drinken zijn er 2 van.
ik zie een rookvrije kroeg als een bijkomstigheid van een wet die waarschijnlijk niet teruggedraaid word. Maar als je rookt of drinkt tijdens een zwangerschap hoor je gewoon uit de ouderlijke macht ontzet en vervolgens gesteriliseerd te worden.
Je bent ook niet opgeleid als tabaksrookopsporingsambtenaar.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:58 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
daar ben ik toch niet voor opgeleid gekkie
Handig voor bezoekers die de VWA willen bellen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:59 schreef MikeyMo het volgende:
Aangezien kroegen een mimimale grootte hebben is er in elke kroeg wel ruimte voor een telefooncel.
ieder zijn hobbyquote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je bent ook niet opgeleid als tabaksrookopsporingsambtenaar.
Nou dan kan jij er mooi in, immers het is veel praktischer om de 10 procent niet rokers in een kroeg in die ruimte te zetten, dan de 90 procent wel rokers.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:59 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Jammer dan, je hebt al rookruimtes ter grootte van een telefooncel. Aangezien kroegen een mimimale grootte hebben is er in elke kroeg wel ruimte voor een telefooncel. Desnoods de sigarettenautomaat de deur uit
Mijn hobby is roken in de kroegquote:
Gelukkig zijn er voor jou genoeg kroegen met een rookruimtequote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mijn hobby is roken in de kroeg
Ik mag tot ieders tevredenbeid aan de bar roken.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:01 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er voor jou genoeg kroegen met een rookruimte
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Handig voor bezoekers die de VWA willen bellen.
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou dan kan jij er mooi in, immers het is veel praktischer om de 10 procent niet rokers in een kroeg in die ruimte te zetten, dan de 90 procent wel rokers.
nog welquote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik mag tot ieders tevredenbeid aan de bar roken.
tuurlijk wel, die telefooncel is enkel bedoeld om even snel een peukje te doen en dan weer bij je vrienden te gaan staanquote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:46 schreef bloodymary het volgende:
Het wordt steeds hilarischer hier. Alsof de mensen in een telefooncel willen gaan staan, dan gaan ze nog liever buiten roken hoor, hebben ze nog een beetje sociaal contact. MM snapt echt niets van begrippen als kroeg, gezelligheid, sociaal contact, slempen etc.
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je bent al lang en breed ontmaskerd als een egoist met zelfobsessie. Dat jij blij bent is het punt niet. Alleen doe dan niet alsof je argumenten hebt in een discussie over een maatschappelijk vraagstuk.
Klagende niet-rokers bezorgen rokers óók overlast.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 09:36 schreef Gia het volgende:
Het barst van de wetten om te zorgen dat burgers elkaar geen overlast bezorgen.
Dit is ook zo'n wet.
Leer er mee leven.
Wat ik me nou afvraag. Stel dat de rechter niet in het voordeel van de kroeg beslist en er een flinke boete van duizenden euro's betaald moet worden; betaalt die stichting dat dan ook voor die kroeg of is het dan zo van "jammer joh"quote:Overtreder rookverbod krijgt uitstel rechtszaak
De eigenaren van café De Kachel in Groningen, die aanvankelijk maandag 12 januari wegens overtreding van het rookverbod voor de rechter moesten verschijnen, krijgen uitstel tot 6 februari om hun zaak goed te kunnen voorbereiden.
De dagvaarding om voor de economische politierechter te verschijnen, werd op 31 december door vijf agenten aan de eigenaren uitgereikt. "Dan is er dus geen advocaat meer te bereiken. Dat is pas op 5 januari gelukt", aldus eigenaar Sannes. Hij vindt dat het nu te kort dag is om de verdediging goed voor te bereiden.
Het Openbaar Ministerie heeft nu dus bakzeil moeten halen en heeft toegestemd in uitstel van de zitting. De zaak werd, tot verbazing van de gedaagden, zeer snel door het O.M. in de openbaarheid gebracht. Iets te snel, blijkt nu.
Het café wordt verdedigd door een advocaat die is ingehuurd door Stichting Red De Kleine Horeca Ondernemer. "Het is een heel complexe zaak die nooit door een advocaat in drie dagen kan worden voorbereid", zegt woordvoerder Wiel Maessen van de stichting.
Hij is blij met deze juridische procedure, omdat café De Kachel een goed voorbeeld is van een zaak die na invoering van het rookverbod geen kant uitkon. "De zaak is te klein om een rookruimte te maken en bovendien is er geen sprake van personeel".
Maessen verwacht een lange procedure, waarbij vooral het Europese recht een rol zal spelen. "Je mag als overheid bijvoorbeeld geen bedrijf failliet maken", noemt hij als voorbeeld van een van de juridische wapens die zal worden ingezet.
Café De Kachel trad al eerder in de openbaarheid als bewust overtreder van het rookverbod. In een tv-reportage van SBS6, uitgezonden in augustus 2008, werd duidelijk dat het café toen al aanstuurde op een proefproces. Een proces, waarvan Wiel Maessen een voor de kleine horeca positieve uitkomst verwacht.
Het is voor sommigen kennelijk wat veel gevraagd om een standpunt in te nemen dat het onmiddellijke eigenbelang ontstijgt: Het rookverbod is goed wánt ik ga graag rookvrij uit. Dat is geen argument, dat is een blijk van egoisme.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:42 schreef Lyrebird het volgende:Is dat je nieuwe stokpaardje of zo? Iedereen waar je het niet mee eens bent voor egoist uitmaken?
en jij vindt het rookverbiod slecht want je wilt graag roken bij je biertje...quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is voor sommigen kennelijk wat veel gevraagd om een standpunt in te nemen dat het onmiddellijke eigenbelang ontstijgt: Het rookverbod is goed wánt ik ga graag rookvrij uit. Dat is geen argument, dat is een blijk van egoisme.
Een stuk beter dan alles waar je geen behoefte aan hebt verbieden.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]Is dat je nieuwe stokpaardje of zo? Iedereen waar je het niet mee eens bent voor egoist uitmaken?
Ik voor volledige toegankelijkheid voor astmatici en dergelijke van elke plek waar publiek geld in gaat. Dus ook alle gesubsidieerde poppodia en dergelijke. Ik ben voor het rookverbod op het werk, ik ben voor overheidsmaatregelen om een alternatief te bieden voor de historisch zo gegroeide vanzelfsprekendheid van roken in de horeca.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:53 schreef MikeyMo het volgende:
en jij vindt het rookverbiod slecht want je wilt graag roken bij je biertje...
Gequoteerd voor de WAARHEID.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 19:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar ik kan over mijn eigenbelang heen kijken. Dat is de 1e voorwaarde om überhaupt over maatschappelijke kwesties te kunnen discussieren. Dat jij daar na 27 topics nog niet aan toe bent is sneu genoeg.
en deze danquote:Op maandag 18 augustus 2008 23:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Over 2 maanden is het hele rookverbod een papier tijger in een prullebak.
quote:Op vrijdag 19 december 2008 15:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik acepteer heel veel niet, maar ik los dat op door de juiste keuzes te maken. Alles willen verbieden is fascistisch.
Wat leuk dat de gevolgen van de argumenten van de anti-rokers nu op een rijtje staan. Die hang ik thuis opquote:Op dinsdag 6 januari 2009 19:54 schreef DionysuZ het volgende:
Sorry ik kon het niet laten =) Een greep uit de lijst van verboden die papierversnipperaar wil doorvoeren (ja ik verveelde me xD), er zijn er vast nog meer maar heb niet in alle rooktopics gereageerd:
manier van discussieren
auto's (2,3,4,5,6,7,8,9)
werken
pretparken
bejaardetehuizen
religie (2,3)
alcohol (2,3,4)
vrouwen
christendom
alles (2
homo's
de horeca als geheel
sommige vormen van muziek
internetten
jengelende peuters
kinderen (2,3,4,5)
de helft van het eten
keuzes maken
verkeer
niet-rokers
gezeik
trams
koffie (2,3)
modder
kogels
uitlaatgassen (2)
stress
bungeejumpen
niet-roken (2)
McDonalds
alle drugs (2,3)
barkrukken
muziek (2,3)
kerstmissen
water
seks
plezier
het verbod
uien (2)
schreeuwen
wijven
zee
mooie films
alles behalve 1 manier van genieten
Halcon (2)
Ook een leuke uitspraak
[..]
en deze dan
[..]
Dankzij het uitstekende voorbeeld van de anti-rokersquote:
Dat is ook de kern van de discussie natuurlijk. Roken in de kroeg staat los van de verslaving, daarom zijn rookruimtes ook geen succes en wil het merendeel van het uitgaanspubliek terug naar de oude situatie. Omdat het blijkbaar toen een stuk gezelliger en sfeervoller was dan nu. Je weet wel, beetje ouwehoeren, biertje bij, peukie bij, beetje dansen misschien. Dat je dan een paar uurtjes in de rook stond daar maakte niemand een probleem van.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:53 schreef MikeyMo het volgende:
en jij vindt het rookverbiod slecht want je wilt graag roken bij je biertje...
en dat vul je af en toe aan met opmerkingen over private ondernemingen en geneuzel over failliette kroegen. Ondertussen kom je er zelf niet als je er niet mag roken dus ben je zelf de schuldige van eventuele dalende omzetten
Als ik van de wetgever niet meer mag roken aan de bar en op de dansvloer is er sprake van een verbod.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 20:48 schreef MikeyMo het volgende:
Ironisch genoeg is roken helemaal niet verboden, dat ondanks de naamgeving
Van de wetgever mag het wel hoor, het is de horeca-uitbater die er voor kiest om niet te investeren in een behoorlijke rookruimte.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 21:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als ik van de wetgever niet meer mag roken aan de bar en op de dansvloer is er sprake van een verbod.
In die rookruimte mag geen bar, dus het is de wetgever die roken daar verbied.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 21:50 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Van de wetgever mag het wel hoor, het is de horeca-uitbater die er voor kiest om niet te investeren in een behoorlijke rookruimte.
Nee hoor, dat is niet waar. Er mag geen personeel in die bar, dat is wat anders.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 22:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In die rookruimte mag geen bar, dus het is de wetgever die roken daar verbied.
Een band kweken met de klant door hen een boetepotje te laten vullen, hoe verklaar je dat dan? Het lijkt mij logischer dat klanten geld in die pot doen vanwege de band die zij reeds hebben met de kroegbaas. Maar goed, dat terzijde.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 20:57 schreef MikeyMo het volgende:
ach gewoon een kwestie van wennen, en men rekt die hele periode nu al zo lang uit dat men zich in de toekomst alleen maar in de vingers mee snijdt. eerst kweek je een band met je klanten door ze boetepotjes te laten vullen, lekker samen oneens zijn en dan moet je ze in de toekomst toch zeggen dat ze naar buiten moeten met hun peuk omdat je zelf meerdere boetes hebt gehad of omdat je toch beseft dat die vele duizenden euro's die je anderen hebt zien krijgen aan boete toch wel rauw op je dak vallen mocht het zover komen...
Echt, het komt niet vaak voor dat ik zulke domme ondernemers heb gezien als nu in de horeca. Ze wisten al 8 jaar geleden dat er een verbod aan zat te komen, in 2004 werd het nog eens benadrukt dat het er hoe dan ook kwam... nou is het er en doen ze vrijwel allemaal alsof hetz omaar uit de lucht komt vallen...
Wie zijn ze en wanneer hadden ze tot welke maatregel moeten besluiten en welke investeringen hadden ze moeten doen? En waren ze dan veilig geweest voor een overheid die al heeft besloten dat het roken niet gezellig is en tegengegaan moet worden?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 23:39 schreef MikeyMo het volgende:
Nou de hele horeca heeft wel een hele afwachtende houding aangenomen, zelfs toen het verbod voor de deur stond verstigden ze allemaal hun hoop op een kort-gedingetje dat op 3 julie zou plaats vinden...
Wellicht als ze massaal 4 jaar geleden die uitstekende afzuiging waar toen over werd gerept hadden geplaatst of dat bedrijven destijds al begonnen waren met goed afgesloten rookruimtes de politiek niet zo streng had hoeven reageren op het toch niet na komen van de afspraken...quote:Op woensdag 7 januari 2009 08:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wie zijn ze en wanneer hadden ze tot welke maatregel moeten besluiten en welke investeringen hadden ze moeten doen? En waren ze dan veilig geweest voor een overheid die al heeft besloten dat het roken niet gezellig is en tegengegaan moet worden?
quote:Geen peuk: geen dorpsraadvoorzitter
VORTUM-MULLEM - "Ik ben het spuugzat en ik laat me niet meer de kou insturen om te gaan roken." Voor Jos Tamminga is het over en uit; hij heeft zijn functie als voorzitter van Dorpsraad Vortum-Mullem per direct neergelegd.
Dat deed hij maandagavond na een vergadering van de raad in café 't Spoorzicht. Tamminga is roker en piekert niet over stoppen. Vortum-Mullem heeft geen vergaderruimte met een rokersruimte binnen. "Het is geen ondoordachte actie. Ik hoop meer mensen wakker te schudden. We pikken dat rookverbod gewoon maar en rokers moeten maar naar buiten." Voor de rest van de dorpsraad is het besluit van de voorzitter een verrassing. Tamminga is bijna tien jaar voorzitter van de dorpsraad geweest en hij zegt het werk te gaan missen. Hij wil wel op de achtergrond blijven meedenken, maar terugkeren doet hij niet. "Alleen als ik binnen weer kan roken, kom ik terug."
Welke afspraken? Als een kroeg zich aan die 'afspraken' hield en een afzuiging of rookvrij gedeelte liet aanleggen voor vele duizenden euro's, dan zijn ze nu de lul. Omdat de overheid zijn deel van die 'afspraak' tegenover de investerende uitbater niet nakomt.quote:Op woensdag 7 januari 2009 08:40 schreef MikeyMo het volgende:
Wellicht als ze massaal 4 jaar geleden die uitstekende afzuiging waar toen over werd gerept hadden geplaatst of dat bedrijven destijds al begonnen waren met goed afgesloten rookruimtes de politiek niet zo streng had hoeven reageren op het toch niet na komen van de afspraken...
de afspraak dat de horeca aan zelfregulering zou gaan doen, 30% die in 2007 rookvrij zou zijn enzo... er is geen ruk ondernomen. Tot de dag dat het verbod inging had je ondernemers die volhielden dat er toch zoiets nooit zou komen...quote:Op woensdag 7 januari 2009 09:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Welke afspraken? Als een kroeg zich aan die 'afspraken' hield en een afzuiging of rookvrij gedeelte liet aanleggen voor vele duizenden euro's, dan zijn ze nu de lul. Omdat de overheid zijn deel van die 'afspraak' tegenover de investerende uitbater niet nakomt.
Rookruimte dusquote:Op dinsdag 6 januari 2009 21:04 schreef Hukkie het volgende:
Volgens mij is er in het verleden sprake geweest van mogelijkheden tot afzuigingsinstallaties enzo. Probleem was alleen dat er geen duidelijke richtlijnen waren over waar die afzuiging aan moest voldoen, net zoals ondernemers nu geen rookruimte hebben gebouwd omdat die richtlijnen er nu ook niet zijn.
Dus nu geef je -als je de mogelijkheid ertoe hebt- klauwen met geld uit aan een rookruimte die misschien niet aan de eisen voldoet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |