abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 maart 2009 @ 20:47:13 #101
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_66705362
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 19:42 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Misschien moet je dan wat harder nadenken en je afvragen in welke mate die positiviteit zich vertaalt naar uitgaven. Als je van 20 euro in de maand naar 40 euro in de maand gaat, dan moet je al 20 van dat soort horecabezoekers meebrengen voordat je een roker hebt gecompenseerd die uit zijn stamkroeg is weggepest door de gereformeerden.
Misschien wordt die rokende stamgast wel vervangen door een niet-rokende stamgast. Wie weet. Een omzetdaling is geen vast gegeven. Als ik het goed heb hebben rookverboden in het buitenland niet tot omzetdalingen geleid.
quote:
[..]

Ze waren er wel, alleen het liep niet.
Mwoah, dat blijkt vooralsnog niet echt uit de aangereikte bronnen.
pi_66705684
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 20:47 schreef Terecht het volgende:
Misschien wordt die rokende stamgast wel vervangen door een niet-rokende stamgast. Wie weet.
Hoezo wie weet? Jij hoort toch in je omgeving allemaal positieve geluiden en jij gaat meer uit? Plak er dan een bedrag op, wat geven jij en je omgeving meer uit in de kroeg dan voor het rookverbod?
quote:
Een omzetdaling is geen vast gegeven. Als ik het goed heb hebben rookverboden in het buitenland niet tot omzetdalingen geleid.
Dat heb je niet goed.
quote:
Mwoah, dat blijkt vooralsnog niet echt uit de aangereikte bronnen.
Als jij het nou zo belangrijk had gevonden om in een rookvrije kroeg te zitten, dan had je het wel geweten dat ze er waren. Maar waarschijnlijk ben je er zo een die 2 keer per jaar even de kroeg in gaat, en dan verwacht dat het hele uitgaansleven zich aan jou aanpast.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 4 maart 2009 @ 21:34:55 #103
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_66707385
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 20:40 schreef Terecht het volgende:

[..]

Dit is wel erg mager, vind je niet?
Wat maakt dat uit? Ik moest aantonen dat er rookvrije horeca was. Die was er. Punt.
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 20:43 schreef Terecht het volgende:

[..]

Er viel te weinig te kiezen terwijl er toch een grote groep mensen is die graag rookvrije horeca wil. De markt werkte dus blijkbaar niet optimaal.
Omdat de meeste mensen die regelmatig gingen stappen niet voor hun gezondheid gingen maar om plezier te maken. De groep die persé rookvrij uit wilde gaan is en was klein. Healthfreaks zijn geen feestbeesten, er is geen droog brood met ze te verdienen. De enorme massa mensen die niet roken maar wel zogenaamd nachtenlang willen feesten bestaat niet.
quote:
De overheid heeft gelukkig ingegrepen, misschien wat te rigoureus, maar ik verwacht dat het over een aantal jaren over het algemeen als een succesvolle maatregel zal worden beschouwd. Een ruime meerderheid houdt zich vooralsnog aan het rookverbod, dus met die grootschalige ongehoorzaamheid valt het wel mee. Het heeft wat tijd nodig om 'in te burgeren'.
De illegale horeca is ook al aardig ingeburgerd. Mensen doen wat ze willen en onder de groep die regelmatig gaan stappen zijn veel rokers. Die vinden hun plek wel. Kan jij in lege komkommersapjes bars net doen alsof het rookverbod een succes is.

Symboolpolitiek, ondertussen ga je nog steeds dood aan uitlaatgassen. Want die zijn wel bewezen schadelijk.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_66708487
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 20:47 schreef Terecht het volgende:
Als ik het goed heb hebben rookverboden in het buitenland niet tot omzetdalingen geleid.
Haha
quote:
Scottish smoke ban takes toll
26 March, 2008

By Roy Beers

Three hundred and fifity pubs shut in two years since ban began

A total of 350 pubs have closed in Scotland since the smoking ban was introduced two years ago today.

The number, from CGA research, is double the amount predicted by the Scottish Licensed Trade Association (SLTA) at the outset.

SLTA chief executive Paul Waterson said: “It confirms what our members have been telling us and what we have seen for ourselves.

“We see the ban as having been great for supermarket drink sales – nothing else.

“The new customers we were promised didn’t arrive, and even the loyal regulars definitely go to the pub less often, and spend less.”

It’s a view shared by licensee James Hughes of Utopia bar in Edinburgh’s Easter Road.

He said: “We’ve seen customers do the obvious - buy drink from supermarkets, where it’s a fraction of the price, and take their cigarettes home where they can do what they like.”

Outspoken opponent of the ban Mary Moriarty, of the Port o’ Leith Bar, said: “Everyone would have accepted a partial ban, but they weren’t having it – so they have ruined perfectly good bars for no good reason whatsoever.”

She added: “It isn’t over. Next they’ll try to stop you smoking outside pubs altogether – it’s already happening.”

The Scottish Beer & Pub Association accepts some recent closures are due at least partly to the effects of the ban.

But chief executive Patrick Browne said: “Things have been tough for some operators, much tougher for some than others, but the vast majority have emerged stronger as a result of the smoking ban and with a much stronger customer offer thanks to developing their food product and diversifying their businesses.”

And Glasgow trade entrepreneur Colin Barr, who this month launched his fifth Republic continental-style beer-with-food venture in the city, said: “The ban was the best thing that ever happened to bars, and in my pubs we saw takings rise 50 per cent almost overnight.”
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_66710715
Toch blijf ik er bij dat veel niet-rokers, en zeker de anti-rokers zeikerds zijn.
  donderdag 5 maart 2009 @ 01:10:31 #106
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_66715126
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 20:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hoezo wie weet? Jij hoort toch in je omgeving allemaal positieve geluiden en jij gaat meer uit? Plak er dan een bedrag op, wat geven jij en je omgeving meer uit in de kroeg dan voor het rookverbod?
Ik schat zo'n 40-50 euro per maand meer.
quote:

[..]

Dat heb je niet goed.
Misschien niet in alle landen, er zijn ook landen waar het rookverbod juist tot meer omzet heeft geleid.
quote:

[..]

Als jij het nou zo belangrijk had gevonden om in een rookvrije kroeg te zitten, dan had je het wel geweten dat ze er waren.

In 2006 was er als ik de berichten mag geloven pas de eerste. Dat was het dan ook zo'n beetje.
quote:
Maar waarschijnlijk ben je er zo een die 2 keer per jaar even de kroeg in gaat, en dan verwacht dat het hele uitgaansleven zich aan jou aanpast.
Nee hoor, dat zijn vooroordelen die jij zo nodig op mij meent te plakken. Argumentenarmoede.
  donderdag 5 maart 2009 @ 01:13:33 #107
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_66715181
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 21:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wat maakt dat uit? Ik moest aantonen dat er rookvrije horeca was. Die was er. Punt.
Welgeteld 1 kroeg. Als dat je bewijs moet vormen dat een rookvrijke kroeg niet levensvatbaar zou zijn zonder rookverbod... Het is sowieso nauwelijks significant te noemen.
quote:

[..]

Omdat de meeste mensen die regelmatig gingen stappen niet voor hun gezondheid gingen maar om plezier te maken. De groep die persé rookvrij uit wilde gaan is en was klein. Healthfreaks zijn geen feestbeesten, er is geen droog brood met ze te verdienen. De enorme massa mensen die niet roken maar wel zogenaamd nachtenlang willen feesten bestaat niet.
[..]

De illegale horeca is ook al aardig ingeburgerd. Mensen doen wat ze willen en onder de groep die regelmatig gaan stappen zijn veel rokers. Die vinden hun plek wel. Kan jij in lege komkommersapjes bars net doen alsof het rookverbod een succes is.

Symboolpolitiek, ondertussen ga je nog steeds dood aan uitlaatgassen. Want die zijn wel bewezen schadelijk.
Wat een vooroordelen weer dat ik een gezondheidsfreak zou zijn. Weltschmerz heeft daar ook een handje van. Ik vind die rook gewoon niet prettig, net zoals zowat iedereen in mijn omgeving dat vindt. Om de schadelijkheid van het roken is het mij totaal niet te doen, al kan ik me voorstellen dat mensen er last van ondervinden. En ja, wat mij betreft is het rookverbod een groot succes. Ik ben sindsdien nog maar in 1 cafe geweest waar nog gewoon gerookt werd, en dat komt niet omdat ik zo weinig uitga of geen feestganger ben.
  donderdag 5 maart 2009 @ 01:15:22 #108
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_66715206
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 22:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Haha
[..]
Oke, ik heb het wat ongelukkig geformuleerd . Er zijn ook landen zoals Denemarken en Noorwegen waar men juist meer is gaan uitgeven sinds het rookverbod. Een verbod hoeft dus niet perse negatieve gevolgen te hebben voor de horeca.
  donderdag 5 maart 2009 @ 08:35:03 #109
pi_66717569
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 01:13 schreef Terecht het volgende:

Wat een vooroordelen weer dat ik een gezondheidsfreak zou zijn. Weltschmerz heeft daar ook een handje van. Ik vind die rook gewoon niet prettig,
Dat is geen argument voor een totaalverbod. Jouw probleem is dat er te weinig te kiezen valt in de horeca. Dat los je niet op door andermans keuze te verbieden.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  donderdag 5 maart 2009 @ 08:36:13 #110
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_66717592
Tuurlijk wel, dat zie je toch
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  donderdag 5 maart 2009 @ 08:43:16 #111
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_66717715
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 08:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is geen argument voor een totaalverbod. Jouw probleem is dat er te weinig te kiezen valt in de horeca. Dat los je niet op door andermans keuze te verbieden.
Jawel hoor, ik heb nu keuze zat . Stiekem heb ik hier ook een hele genuanceerde mening over:
quote:
Op maandag 9 februari 2009 09:55 schreef Terecht het volgende:
Héérlijk dat rookverbod. Ja, ik ben een botte lul die in deze andermans pleziertje graag ontzegd ziet voor mijn eigen welnemen.

Wat ik dan wel weer jammer vind is dat er toch wel redelijk wat niet-rokers een smoesje verzinnen om hun standpunt te rechtvaardigen. Ik weet van mezelf dat ik er een hele inconsequente opvatting erop nahoud: mijn persoonlijke voorkeur weegt in deze zwaarder dan mijn principes. Al dat gezeur over dat meeroken oh zo slecht voor je is etc zijn m.i. bullshit argumenten. Zeg toch gewoon dat je het niet prettig vindt en dat jouw mening aan heel Nederland opgelegd zou moeten worden mocht daar een meerderheid voor te vinden zijn bij de heren en dames politici.
  donderdag 5 maart 2009 @ 08:55:01 #112
pi_66717929
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 08:36 schreef MikeyMo het volgende:
Tuurlijk wel, dat zie je toch
Nee dat zien we niet. Er word illegaal gerookt, de illegale horeca viert feest en buren slapen niet meer omdat mensen nu nachtenlang thuis feestvieren.

De situatie is (ook voor niet-rokers en niet-stappers) slechter geworden.
pi_66717997
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 01:15 schreef Terecht het volgende:

[..]

Oke, ik heb het wat ongelukkig geformuleerd . Er zijn ook landen zoals Denemarken en Noorwegen waar men juist meer is gaan uitgeven sinds het rookverbod. Een verbod hoeft dus niet perse negatieve gevolgen te hebben voor de horeca.
Klopt, in theorie kan een verbod positief uitpakken. Echter, dat lijkt niet de Europese tendens. Overigens komt de volgende uitspraak wel erg overeen met wat er nu gebeurt in NL.
quote:
“The new customers we were promised didn’t arrive, and even the loyal regulars definitely go to the pub less often, and spend less.”
  donderdag 5 maart 2009 @ 09:03:08 #114
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_66718104
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 08:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Klopt, in theorie kan een verbod positief uitpakken. Echter, dat lijkt niet de Europese tendens.
Oh, ik dacht dat het niet alleen maar kommer en kwel was.
quote:
Overigens komt de volgende uitspraak wel erg overeen met wat er nu gebeurt in NL.
[..]
En ik doe nog wel zo m'n best .
pi_66718931
In Spanje snappen ze het tenminste:
quote:
Rookverbod in de Spaanse horeca

Op 1 juli wordt in Nederland het algehele rookverbod in de horeca van kracht. Nederland is hiermee laat in Europa, waar in bijna alle landen al een vergelijkbaar verbod geldig is. In Spanje, bijvoorbeeld, mag al sinds 1 januari 2006 niet meer gerookt worden in bars, cafés en discotheken.

"Wat?" hoor ik je zeggen als je onlangs in Spanje geweest bent, "Overal wordt toch nog gerookt?" En dat klopt. Zoals met veel wetten hebben de Spanjaarden in de twee jaar die volgden een systeem ontwikkeld waarin een goede middenweg gevonden is tussen wat wettelijk verplicht en sociaal wenselijk is. Het rookverbod in de Spaanse horeca is een prachtig geval van zelfregulatie geworden waarbij zowel rokers als niet-rokers samen er het beste van maken.

Dit betekent dat in de meeste barretjes niemand er iets van zegt als je – rookverbod of niet – een sigaret opsteekt. Tenzij, natuurlijk, je buurman aan de bar of de barman hier last van heeft. Dat vraag je even. En als je geen zin hebt in rook in je gezicht, dan ga je niet naast een roker zitten, maar een stukje verderop. In discotheken – waar ook niet gerookt mag worden – steek je niet midden op de dansvloer een sigaret op, maar loop je naar de kant om tegen de muur een dosis nicotine in te nemen.

Het systeem werkt prima. Zelfs als ik aandring, kan niemand er iets over zeggen. Het is geen issue. Het heeft even gekost om de wet waar één derde van de bevolking (de rokers) door benadeeld werd te vertalen naar een systeem waar iedereen zich goed bij voelt en nu hoeft er niet meer over gepraat te worden.

Veel dingen in Spanje werken zo. Ondanks het verbod op drinken op straat, kan het omdat iedereen zijn glas terug naar de bar brengt of het plastic weggooit. Zelfs in de drukste barretjes wordt op rekening gegeten en gedronken, ook als je de tapas en canas mee de staat opneemt, omdat iedereen netjes betaald bij weggaan. Spanjaarden hebben goed door dat het uiteindelijk voor jezelf het beste is als je niet alleen aan jezelf denkt. Veel dingen die in Nederland al lang niet meer kunnen, zijn daardoor in Spanje nog de normaalste zaak van de wereld.

Ik ben benieuwd hoe het rookverbod in de Nederlandse horeca uit gaat pakken. Voor mij is het een soort test voor de Nederlandse samenleving; of rokers en niet-rokers in staat zijn om samen een plezierige oplossing te bedenken. Als dat kan, zonder al te veel ingrijpen van politie en overheid, dan kunnen we immers ook allerlei andere tegenstrijdigheden netjes oplossen.

'De column van...' is deze keer geschreven door gastblogger Jasper Visser vanuit Madrid.
Klopt ook wel, want toen ik afgelopen zomer in Spanje was werd er nog overal gerookt.
  donderdag 5 maart 2009 @ 09:48:04 #116
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_66719195
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 09:36 schreef KoosVogels het volgende:
In Spanje snappen ze het tenminste:
[..]

Klopt ook wel, want toen ik afgelopen zomer in Spanje was werd er nog overal gerookt.
maw het rookverbod werkt niet.

Ik zie me eigen al in een kroeg vragen aan iedereen of ze niet willen roken
[..]
  donderdag 5 maart 2009 @ 09:49:26 #117
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_66719234
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 19:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Mijn argumenten zijn al 400 topics ijzersterk:
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_66719349
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 09:48 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

maw het rookverbod werkt niet.

Ik zie me eigen al in een kroeg vragen aan iedereen of ze niet willen roken
Heb je het stuk uberhaupt wel gelezen? Bovendien, als jij niet wil dat ik er in jouw kroeg wordt gerookt dan geef je dat duidelijk aan bij de ingang. Het gaat er om dat de ondernemer een keuze heeft. Je bent immers niet verplicht om roken toe te staan in jouw bar.

Maar goed, ik merk weer dat de anti-rokers alle redelijkheid uit het oog zijn verloren en dat er oogkleppen politiek wordt gevoerd.
  donderdag 5 maart 2009 @ 10:13:07 #119
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_66719797
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 09:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Heb je het stuk uberhaupt wel gelezen? Bovendien, als jij niet wil dat ik er in jouw kroeg wordt gerookt dan geef je dat duidelijk aan bij de ingang. Het gaat er om dat de ondernemer een keuze heeft. Je bent immers niet verplicht om roken toe te staan in jouw bar.

Maar goed, ik merk weer dat de anti-rokers alle redelijkheid uit het oog zijn verloren en dat er oogkleppen politiek wordt gevoerd.
ja heel mooi artikel
quote:
"Overal wordt toch nog gerookt?" En dat klopt...

een goede middenweg
Yup overal roken is een goede middenweg Nou dan vind ik zoals we het hier hebben ook een prima middenweg, nergens roken
[..]
  donderdag 5 maart 2009 @ 10:16:16 #120
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_66719893
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 08:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Klopt, in theorie kan een verbod positief uitpakken. Echter, dat lijkt niet de Europese tendens. Overigens komt de volgende uitspraak wel erg overeen met wat er nu gebeurt in NL.
[..]

Het volgende stukje uit het artikel wat je postte is ook goed toepasbaar op de Nederlandse situatie:
quote:
...but the vast majority have emerged stronger as a result of the smoking ban and with a much stronger customer offer thanks to developing their food product and diversifying their businesses.”

And Glasgow trade entrepreneur Colin Barr, who this month launched his fifth Republic continental-style beer-with-food venture in the city, said: “The ban was the best thing that ever happened to bars, and in my pubs we saw takings rise 50 per cent almost overnight.
Ondernemerschap blijft toch gewoon de name of the game. De kneuzen zoeken toch wel een zondebok voor hun falen. Nu is dat het rookverbod, anders was het de kredietcrisis en het bankwezen en als dat niet aanslaat heb je altijd de politiek en het weer nog.
Life is what you make it.
  donderdag 5 maart 2009 @ 10:18:24 #121
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_66719958
Het onderstaande stukje vat wel redelijk samen waarom het in Spanje anders gaat dan in Nederland::
quote:
Veel dingen in Spanje werken zo. Ondanks het verbod op drinken op straat, kan het omdat iedereen zijn glas terug naar de bar brengt of het plastic weggooit. Zelfs in de drukste barretjes wordt op rekening gegeten en gedronken, ook als je de tapas en canas mee de staat opneemt, omdat iedereen netjes betaald bij weggaan. Spanjaarden hebben goed door dat het uiteindelijk voor jezelf het beste is als je niet alleen aan jezelf denkt. Veel dingen die in Nederland al lang niet meer kunnen, zijn daardoor in Spanje nog de normaalste zaak van de wereld.
Daar worden asociaal gedrag en individuele vrijheid een stuk minder met elkaar verward. Een heel andere volksmoraal.
Life is what you make it.
pi_66720021
quote:
Spanjaarden hebben goed door dat het uiteindelijk voor jezelf het beste is als je niet alleen aan jezelf denkt.
Ik denk dat het dat vooral is.
In Nederland is het ikke-ikke-ikke.
De niet-rokers zijn nu blij, want nu hebben zij een keer gewonnen. Geen begrip voor de roker.
En waarom zijn ze zo blij? Nou, onder andere omdat de roker geen begrip had voor de niet-roker. Daarom hoeft de roker nu ook niet op begrip te rekenen.

Tsja, was het hier maar Spanje.
pi_66720107
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 10:13 schreef MikeyMo het volgende:
Yup overal roken is een goede middenweg Nou dan vind ik zoals we het hier hebben ook een prima middenweg, nergens roken
In de eerste plaats kunnen ondernemers zelf bepalen of zij roken toestaan of niet. Verder hoef jij niet per se naast een roker te staan wanneer die rookt. En als jij op 5 meter afstand neemt van de roker dan heb jij echt geen last van zijn sigarettenrook. Afzuigertje erbij en klaar ben je.

Overigens beweer ik niet dat dit de ideale oplossing is. Echter, er mag best worden gekeken naar alternatieven. Er zijn meer opties dan het behoorlijk eenzijdige rookverbod.
pi_66720198
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 10:16 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Het volgende stukje uit het artikel wat je postte is ook goed toepasbaar op de Nederlandse situatie:
[..]

Ondernemerschap blijft toch gewoon de name of the game. De kneuzen zoeken toch wel een zondebok voor hun falen. Nu is dat het rookverbod, anders was het de kredietcrisis en het bankwezen en als dat niet aanslaat heb je altijd de politiek en het weer nog.
Natuurlijk onderscheiden kroegen zich door goed ondernemerschap. Maar je moet ook begrijpen dat niet iedereen behoefte heeft aan een gelikte kroeg waar allerlei delicatessen op het menu staan ipv de goede ouwe tosti. Tevens zit niet iedereen te wachten op een hip interieur met allerlei toeters en bellen.

Een grote groep wil gewoon een bar met praatzieke barman en houten wanden gevuld met nummerplaten waar zij lekker hun biertje kunnen doen en een sigarretje roken.
  donderdag 5 maart 2009 @ 10:27:21 #125
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_66720253
En dat doet er geeneen, dat had je voor 1 juli vorig jaar hier ook. Was kennelijk niet wenselijk en dus is dat aangepakt.

Als in een kroeg 80% rookt (dat zijn de getallen waarmee kroegeigenaren zwaaien) dan is 5 meter bij de rokers vandaan... buiten waarschijnlijk
[..]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')