abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_60472240
Het vervolg van dit gezellige topic:
http://forum.fok.nl/topic/http://1181394/1/50
...waarin beweerd werd dat meeroken schadelijk voor de gezondheid is en dat het er alleen maar gezelliger op wordt wanneer onze godvrezende minister zich met verbodsbepalingen in het uitgaansleven gaat mengen.

Afijn, het schijnt dat we achterlopen op de Verenigde Staten van Amerika, dus wat is er voordehandliggender dan te rade te gaan bij een sympathieke Amerikaanse ervaringsdeskundige:

[ Bericht 71% gewijzigd door Weltschmerz op 31-07-2008 19:24:23 ]
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_60472404
Rookverbod Duitsland op de helling

Het was zo'n onzin wat in het vorige topic besproken werd. Rokers werden als debielen behandeld, en niet-rokers wilden als nazi's ons hun gedachtegoed opleggen. Gelukkig zijn de rechters in Duitsland net zulke grote debielen, en zullen ook nu de niet-rokers hun woordje klaar hebben. Feit is dat het rookverbod onhaalbaar is voor meer dan de helft van de ondernemers. Kom er maar in, mikey-mo/maartena en consorten

Leesvoer

En misschien dat iemand er nu wel in op wil gaan, vooral de mensen die in het vorige topic zo hard schreeuwde dat de kleine ondernemer het allemaal aan zichzelf te danken had en dat ze gewoon pech hadden
  donderdag 31 juli 2008 @ 19:15:51 #3
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60472405
quote:
AntiBrains is een typische pro-rokers site, opgezet door een roker die lid is van het "Pennsylvania Smokers Action Network".

Het artikel heb ik gelezen, en heb de bronnen die genoemd worden ook eens bekeken.... en naast het feit dat het grootste deel van de bronnen uit het stenen tijdperk komen - vergeleken bij het al "gedateerde" 2004 - zijn in een aantal gevallen een klein deel van een onderzoek overgenomen, soms zelfs enkele zinnen, maar gaan volledig voorbij aan de rest van het onderzoek.

Het artikel is geschreven door 1 persoon, iemand die net als die blogger van je de feiten net zo kunnen verdraaien dat het uitkomt, en refereert voornamelijk aan "Surgeon General" rapporten uit 1986 en 1989..... ietwat "gedateerder" dus. - Er wordt zelfs gerefereerd aan een rapport uit 1979! Er is trouwens ook een reden waarom ik geen "Surgeon General" rapporten en verklaringen heb gepost, omdat het bekend is dat de Amerikaanse politiek het "lobby" fenomeen kent, en de tabaksindustrie in de jaren 80 erg betrokken was bij de Republikeinse partij. Ik heb bij voorbaat al besloten van die politiek af te blijven, omdat de Surgeon General in principe door de president wordt aangewezen met goedkeuring van het kabinet, en die heeft de neus in de politieke richting staan in plaats van de wetenschappelijke (alhoewel dat in de jaren 90, en nu onder Bush flink is aangepakt trouwens, een van de weinige dingen die Bush wel goed deed.... toch blijf ik liever bij universiteiten en onderzoeken uit verschillende landen).

De onderzoeken die ik heb gepost bestaan voor een groot deel uit volledige PDF bestanden, uitgevoerd door gerenommeerde universiteiten met een verscheidenheid aan onderzoekers, etc..... Tot nu toe heb je alleen een paar links gepost van pure pro-roken sites. Ik heb geen links gepost van anti-roken sites, alleen van gerenommeerde universiteiten en onderzoeksinstituten in verschillende landen, en het zou je sieren dat je ook zelf eens een paar echte onderzoeken post, in plaats van een pro-roker die (en dat is zelfs aan de HTML opmaak te zien) uit diverse bronnen dingen bij elkaar kopieert en plakt.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_60472699
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 18:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ja, loop maar weer weg
Degene die steeds wegloopt voor argumenten ben jij. Je hebt er een handje van om anderen te betichten van gedrag wat je zelf tentoonspreidt. Dat flik je bij mij, met het 'zwart maken' (na eerst van alles over mij te hebben geroepen) en je flikt het ook bij anderen. En dan wil je kennelijk ook nog serieus genomen worden?
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 18:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als je argumenten op zijn ga je users zwart maken?
Vaststellen dat het postgedrag van Chewie en jou veel op elkaar lijkt, vind jij 'zwart maken'? Dan heb je kennelijk niet zo'n hoge dunk van Chewie, of wel?
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 19:15 schreef Tarabass het volgende:
Het was zo'n onzin wat in het vorige topic besproken werd. Rokers werden als debielen behandeld, en niet-rokers wilden als nazi's ons hun gedachtegoed opleggen. Gelukkig zijn de rechters in Duitsland net zulke grote debielen, en zullen ook nu de niet-rokers hun woordje klaar hebben. Feit is dat het rookverbod onhaalbaar is voor meer dan de helft van de ondernemers. Kom er maar in, mikey-mo/maartena en consorten

En misschien dat iemand er nu wel in op wil gaan, vooral de mensen die in het vorige topic zo hard schreeuwde dat de kleine ondernemer het allemaal aan zichzelf te danken had en dat ze gewoon pech hadden
En met JOU moeten we dan serieus in discussie? Het absurde gedrag in het vorige topic is vooral door voorstanders van rookverbod tentoongespreid. Mensen die niet goed lezen wat anderen schrijven, die woorden verdraaien, ontzettend krom redeneren en ook nog eens persoonlijke aanvallen plaatsen. Jij bent ook al niet veel beter bezig, want ook al kom je net om de hoek kijken in het topic, je bent nu al met kreten als debielen en nazi's bezig. Zwaktebod. Belooft wat voor dit topic.

Wat de inhoudelijke discussie betreft: die is in het vorige deel ruimschoots gevoerd, dus je kunt daar van allerlei argumenten vinden. Onder meer ook een enorme waslijst van onderzoeken waaruit blijkt hoe schadelijk (mee)roken is. Maar Chewie heeft aan één dubieus weblogje genoeg om dat allemaal te 'weerleggen'. Redelijk lachwekkend. Lekker discussieniveautje ook. De toon voor dit topic is jou in elk geval uitstekend gezet...
  donderdag 31 juli 2008 @ 19:34:04 #5
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60472778
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 19:15 schreef Tarabass het volgende:
Rookverbod Duitsland op de helling

Leesvoer

Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden met deze uitspraak in Duitsland.

1) Duitsland heeft een andere rechtspraak dan Nederland, en Rechters hebben daar veel meer bevoegdheden om een wet ongeldig te verklaren, waar het Nederlandse gerechtshof dit in veel mindere mate heeft.

2) Het rookverbod is niet definitief van de baan. Alle Duitse deelstaten moeten voor 1 Jan. 2009 een herziene wet indienen waarbij aan deze uitspraak is voldaan. In Duitsland mogen kleine kroegen zonder personeel dus toch roken, maar restaurants, clubs, discotheken, en grotere cafe's blijven uitgezonderd zodra de nieuwe wetgeving is aangenomen door de lokale regeringen in de Bundesländer.

In Nederland hebben de kleine horecabedrijven al een kort geding aangespannen om 6 maanden uitstel te krijgen, wat ze niet hebben gekregen. Deze uitspraak zal meewegen bij vervolg-rechtzaken. Ik ben geen advocaat noch rechter, maar ik weet wel dat in Nederland het niet de gewoonte is wetten te toetsen middels rechtspraak, iets wat bijvoorbeeld in de VS en Duitsland wel mogelijk is. Het zal dus in Nederland veel moeilijker zijn om dit voor elkaar te krijgen, maar niet onmogelijk.

Zelf denk ik dat de kleine cafe's hun geld beter kunnen gebruiken voor het bouwen van faciliteiten voor rokers in plaats van alle hoop te vestigen op een uitspraak van een rechter.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_60473217
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 19:34 schreef maartena het volgende:
1) Duitsland heeft een andere rechtspraak dan Nederland, en Rechters hebben daar veel meer bevoegdheden om een wet ongeldig te verklaren, waar het Nederlandse gerechtshof dit in veel mindere mate heeft.
De wet is niet ongeldig verklaard, de rechter heeft gezegd dat er sprake is van concurrentievervalsing aangezien kleine kroegen niet de mogelijkheid hebben om een rookruimte te kunnen plaatsen in hun tent. En daarom heeft de rechter gezegd dat kroegen tot 50 vierkante meter (of 75) vrijgesteld zijn. Netzoals eenmanszaken..

@Tarabas:
Ja, weet je wat mij opvalt is dat de niet-roker zich nu sterker voelt omdat een minister heeft gezegd dat de horeca nu ook moet geloven aan "recht op een rookvrije werkplek". Maar elke niet-roker legt dit uit als: "Je mag nergens in de horeca roken" en dit is het standpunt van de regering, maar ze kijken niet naar het feit dat een recht niet per definitie opge-eist hoeft te worden. Zo is er in NL een kiesrecht, maar niemand wordt gedwongen om op te dagen tijdens de verkiezingen. Anders zou het een kiesplicht geheten hebben.

Overal online zie je (fanatieke) niet-rokers afgeven op mensen die roken, en niet zo'n klein beetje ook. Een zuchtje rook in de neusgaten is voor hun al voldoende om te janken als een pasgeboren baby. Maar ik vind het best, het lijkt me leuk om als fietser een petitie te tekenen om het autoverkeer te verbieden. Nu zal dit wel weer tegengesproken worden, vanwege de economische redenen (HE!! Wat doen kroegen nu?) en dat de auto noodzakelijk is om te leven. Guess what, ik heb geen rijbewijs, geen auto en doe alles met de fiets. Dus een auto in het openbaar mag niet, aangezien ik last ondervind van autogassen. En ik kan nergens naartoe zonder ook een auto tegen te komen. De niet-roker kan nog naar de kroeg........ Zodra ik naar mijn werk fiets ervaar ik hetzelfde als jij (Tarabas), autogassen in m'n neus, diesel, en dan heb ik het ook niet over hun weggedrag (gister weer aangereden door een auto terwijl ik stilstond). Het is een mooie illusie omdat de Westerse wereld denkt dat een auto per definitie noodzakelijk is om je brood te kunnen verdienen. En roken werd volgens mij al door de gewone man gedaan voordat het in het Westen gemeengoed was, ik denk aan de indianen, en wanneer kenden die de wonderlijke werking van tabak??

De niet-roker denkt nu alle wijsheid in pacht te hebben en wil deze wijsheid graag delen. Het valt me op dat in de huidige topicreeks meer niet-rokers reageren dan rokers (en vaak ook feller).

Goed, ik ga een peuk roken.

En ik hoop binnenkort op een alcoholverbod!
pi_60473296
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 19:29 schreef Elfletterig het volgende:

En met JOU moeten we dan serieus in discussie? Het absurde gedrag in het vorige topic is vooral door voorstanders van rookverbod tentoongespreid. Mensen die niet goed lezen wat anderen schrijven, die woorden verdraaien, ontzettend krom redeneren en ook nog eens persoonlijke aanvallen plaatsen. Jij bent ook al niet veel beter bezig, want ook al kom je net om de hoek kijken in het topic, je bent nu al met kreten als debielen en nazi's bezig. Zwaktebod. Belooft wat voor dit topic.
Wat wil je bewijzen? Je bent zelf ook lekker bezig om de discussie dood te laten bloeden door het op de man te spelen.
  donderdag 31 juli 2008 @ 20:02:52 #8
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60473388
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 19:54 schreef slakkie het volgende:
En ik hoop binnenkort op een alcoholverbod!
Drink je zelf niet meer?
-
pi_60473632
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 20:02 schreef maartena het volgende:

[..]

Drink je zelf niet meer?
Ik drink zelden, maar dat is vooral de afgelopen 1,5 jaar. Daarvoor dronk ik meer. En ik kan hem nog steeds raken, maar dan moet ik echt een feestje hebben. En kroegen mijdt ik nu ook uit principe. Ook als ik gestopt ben met roken (wat ik as maandag ga doen), dit vanwege de maatregelen die de overheid heeft ingevoerd..
  donderdag 31 juli 2008 @ 20:43:02 #10
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_60474263
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 13:56 schreef Elfletterig het volgende:
Hoe wil je een verbod anders invoeren? Stapsgewijs? Elke dag een stukje? Elke dag een sigaretje minder? Dat gaat niet, dus is er gewoon een ingangsdatum voor het rookverbod; eentje die VER van tevoren is gecommuniceerd. En zoals je al hebt kunnen lezen, wordt er de eerste weken heel coulant mee omgesprongen: er worden alleen waarschuwingen uitgedeeld, geen boetes.
Dat gebrek aan creativiteit dat jij de kleine ondernemer verwijt, spreid je hier zelf tentoon. Omdat jij geen andere oplossing ziet, is dit automatisch de juiste. Ondanks de vele tegenwerpingen die je krijgt.

Maar nogmaals: ik zou het verbod willen invoeren op plaatsen waar het ook daadwerkelijk nut heeft. Ofwel: waar ook niet rokers komen, die anders gedwongen in de rook moeten staan. Ik heb het al 100 keer verkondigd, maar het wil er bij jou simpelweg niet in dat het immoreel is om een groep mensen te vertellen wat ze moeten doen, als er aantoonbaar niemand last heeft van hun gedrag.
quote:
Wat jij nu dom noemt, is over enkele jaren heel normaal en vanzelfsprekend. Het is heel normaal en vanzelfsprekend dat je niet rookt op je werkplek. Als jij nu een bedrijfspand binnenstapt, druk je de peuk bij de ingang uit. Dat terwijl het recht op een rookvrije werkplek pas 4 jaar bestaat.
Ik noem jouw uitgangspunt niet dom, ik noem je benadering (en dus die van de overheid die jij verdedigt) dom. Om zoiets ietepieterigs als een sigaret verkwanselt de overheid haar vertrouwen bij de bevolking.
quote:
Dat ik uitga van een simpele opvatting komt omdat het allemaal eigenlijk heel simpel IS. Het zijn alleen de klagende ondernemers en verstokte rokers die er een enorm moeilijk probleem van (proberen te) maken, met allerlei geneuzel en rare sprongen in het nauw om de wet te ontduiken, waarvan de Rokerskerk nog wel de meest trieste is.
Ik ben geen klagende ondernemer en geen verstokte roker en ik maak er een probleem van omdat ik morele bezwaren heb.
quote:
Wat die mensen weigeren te snappen, is dat de knop om moet. Daar blijf ik op wijzen, want dat is waar het werkelijk om draait.
Wat jij weigert te snappen, is dat jij niet het recht hebt te bepalen dat bij anderen de knop om moet, als ze er niemand mee lastig vallen.
quote:
De tijd dat roken in een kroeg normaal is, is definitief voorbij, of je het er nu wel of niet mee eens bent.
Dit ben ik dan weer wel met je eens.
quote:
Roken doe je thuis of op plekken waar je anderen niet tot last bent, zoals in de buitenlucht.
Het is werkelijk ongelooflijk. Je zegt het hier zelf: "waar je anderen niet tot last bent." Dat is dus bijvoorbeeld in een kroeg waar iedereen rookt en de uitbater ook.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_60475253
Grappig dat er weer aangedragen wordt dat de kleine ondernemer creatief moet zijn, en hun geld maar beter in voorzieningen kan steken. Als je geen ruimte hebt, heb je geen ruimte. Als die mensen die wel roken buiten gaan staan, krijg je bekeuringen voor overlast. Er is gewoon geen ruimte(nee, ik bedoel geen rokersruimte) voor die mensen en ze staan met de rug tegen de muur.

En natuurlijk wordt het beleid in Duitsland nu van de tafel geveegd onder het motto dat we hier in Nederland zijn en dat het niet per definitie gedoogd/toegestaan wordt. Maar het is wel een signaal dat ook van hoger hand er over nagedacht wordt en dat er gezien wordt dat het simpelweg niet altijd mogelijk is. Hoe kan een onderneming van 40 vierkante meter een rokershok bouwen die volgens de regels 32 vierkante meter moet zijn? En wat schiet de niet-roker er mee op, als het markant het héle café rokershok is? Dan is toch nog alles voor rokers?

En wat ik nu al merk aan mezelf is dat ik nu zelf door het verbod ook anders ben gaan denken. Ik zat vanmiddag op het terras naast iemand die een sorbet zat te eten en normaal had ik gewacht te gaan roken. Nu dacht ik dat als ze er last van heeft ze maar ergens anders moest gaan zitten. En dat is wat je bereikt. Onbegrip tussen de mensen voor zo iets kleins, iets wat je heel goed (zeker met iemand als ik die het altijd sociaal heeft benaderd) samen op kan lossen door gewoon te zeggen dat je er last van hebt of door gewoon even na te denken voordat je een peuk opsteekt. Nu denken alle rokers dat de niet-rokers (twee kampen die nu gewoon ontstaan zijn door de regels) gewoon de tering kunnen krijgen met hun gezeik. En dat vind ik vooral heel erg jammer, maar dat is iets wat de niet-roker met haar gezeik nu verdiend door achter dit soort betutteling en opleggingen te gaan staan omdat het toevallig in eigen belang is..
  donderdag 31 juli 2008 @ 21:48:11 #12
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60475570
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 20:13 schreef slakkie het volgende:
Ik drink zelden, maar dat is vooral de afgelopen 1,5 jaar. Daarvoor dronk ik meer. En ik kan hem nog steeds raken, maar dan moet ik echt een feestje hebben. En kroegen mijdt ik nu ook uit principe. Ook als ik gestopt ben met roken (wat ik as maandag ga doen), dit vanwege de maatregelen die de overheid heeft ingevoerd..
Roken is helemaal niet verboden, alleen op bepaalde locaties is het niet meer toegestaan.
Jij pleit hier voor een algeheel verbod op alcohol. Denk je dat een nieuwe "drooglegging" echt nodig is, en kun je ook onderbouwen waarom dat echt nodig zal zijn? En ben je voorstander van het tegelijk invoeren van een algeheel verbod op tabaksproducten, wat nu dus absoluut niet het geval is?
-
  donderdag 31 juli 2008 @ 22:11:26 #13
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60476169
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 21:34 schreef Tarabass het volgende:
Grappig dat er weer aangedragen wordt dat de kleine ondernemer creatief moet zijn, en hun geld maar beter in voorzieningen kan steken. Als je geen ruimte hebt, heb je geen ruimte. Als die mensen die wel roken buiten gaan staan, krijg je bekeuringen voor overlast. Er is gewoon geen ruimte(nee, ik bedoel geen rokersruimte) voor die mensen en ze staan met de rug tegen de muur.
Voor sommige kroegen zal het inderdaad zo zijn dat gezien de beschikbare ruimte het moeilijk zal zijn om een rookruimte te installeren. Maar het is bijvoorbeeld in heel veel gevallen best mogelijk om de ramen uit de gevel te halen, twee meter terug een muur te bouwen met ramen er in, de voordeur aan de linker of rechter kant van het pand te plaatsen, en van die 2 bij 5 meter - ervanuitgaande dat de kroeg 6 meter breed is - een mooie rookruimte te maken. Paar banken erin, en hoppa. Dit kan zelfs een kroeg van 40 m2 nog redelijk voor elkaar krijgen.

En er zijn andere oplossingen:

- Overdek je terras indien je dat hebt, met wegneembare muurtjes die in de zomer kunnen worden afgebroken.
- Koop een oude bus op, parkeer deze in de straat voor de kroeg, en richt deze in als rookruimte. Er zijn tevens andere mobiele oplossingen beschikbaar, die je tijdelijk kunt neerzetten (bijvoorbeeld alleen in het weekend, voor de rest van de week is de onder beschreven rookcabine wellicht afdoende)
- Installeer een Rookcabine die te leveren is in alle wenselijke formaten, en in elke kroeghoek past, met een slang die via het plafond naar de gevel kan worden geleid voor het afzuigen en de afvoer van rook.

Ik denk dat voor veel kroegen een verwarmd afdak al voldoende werkt..... een rookruimte is niet bedoeld om de hele avond in rond te hangen, het is bedoeld om even je nicotine peil op te trekken, en dan weer naar binnen te gaan om aan de bar te hangen.

Ik ben het verder best met je eens dat er kroegen zijn waar bij dit allemaal niet kan doordat ze geen terras hebben, geen bus in de straat kunnen parkeren, en ze voor een fatsoenlijk afdak ook al geen vergunning krijgen...... en bovendien het een flinke hoeveelheid geld kan gaan kosten.

Maar eigenlijk is al sinds 2004 bekend dat het rookverbod er, ook voor de kleine kroegen, er op een gegeven moment aan zat te komen...... en tja, je had de afgelopen 4 jaar, en zeker de afgelopen anderhalf jaar over allerlei dingen kunnen nadenken. Ook die rechtzaak waar ze om 6 maanden uitstel vroegen is me nog steeds niet duidelijk..... wat zouden ze in die 6 maanden kunnen doen wat ze in de afgelopen anderhalf jaar niet al hadden kunnen doen?

Ik denk zelf dat de Nederlandse wetgeving voldoende uitzonderingen bevat om rokers tegemoet te komen.
-
pi_60476199
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 21:48 schreef maartena het volgende:

[..]

Roken is helemaal niet verboden, alleen op bepaalde locaties is het niet meer toegestaan.
Jij pleit hier voor een algeheel verbod op alcohol. Denk je dat een nieuwe "drooglegging" echt nodig is, en kun je ook onderbouwen waarom dat echt nodig zal zijn? En ben je voorstander van het tegelijk invoeren van een algeheel verbod op tabaksproducten, wat nu dus absoluut niet het geval is?
Je vergelijkt nu harddrugs met een genotsmiddel. Nicotine en cafeïne zou een betere vergelijk zijn. Want ja, liters koffie is ook niet goed voor je. Maar als alle harddrugs welke niet uit het westen komt wel verboden zijn, moeten alle harddrugs die wel uit het westen komen ook verboden zijn. Dat je uberhaupt roken ziet als een drug baart mij zorgen, want voor dat je het weet ben ik als geheelonthouder straks een junkie omdat ik af en toe een sigaretje rook. In ieder geval vreemd dat nu bij jou de alarmbellen gaan rinkelen..

[ Bericht 0% gewijzigd door Tarabass op 31-07-2008 23:33:35 (Tiepoo) ]
  donderdag 31 juli 2008 @ 22:14:27 #15
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60476241
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 20:43 schreef ErikT het volgende:
Maar nogmaals: ik zou het verbod willen invoeren op plaatsen waar het ook daadwerkelijk nut heeft. Ofwel: waar ook niet rokers komen, die anders gedwongen in de rook moeten staan.
Een kleine kroeg bestaat niet exclusief uit rokende klanten, en ook niet exclusief uit rokende eigenaren.
-
pi_60476532
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 22:11 schreef maartena het volgende:

[..]

Voor sommige kroegen zal het inderdaad zo zijn dat gezien de beschikbare ruimte het moeilijk zal zijn om een rookruimte te installeren. Maar het is bijvoorbeeld in heel veel gevallen best mogelijk om de ramen uit de gevel te halen, twee meter terug een muur te bouwen met ramen er in, de voordeur aan de linker of rechter kant van het pand te plaatsen, en van die 2 bij 5 meter - ervanuitgaande dat de kroeg 6 meter breed is - een mooie rookruimte te maken. Paar banken erin, en hoppa. Dit kan zelfs een kroeg van 40 m2 nog redelijk voor elkaar krijgen.

En er zijn andere oplossingen:

- Overdek je terras indien je dat hebt, met wegneembare muurtjes die in de zomer kunnen worden afgebroken.
- Koop een oude bus op, parkeer deze in de straat voor de kroeg, en richt deze in als rookruimte. Er zijn tevens andere mobiele oplossingen beschikbaar, die je tijdelijk kunt neerzetten (bijvoorbeeld alleen in het weekend, voor de rest van de week is de onder beschreven rookcabine wellicht afdoende)
- Installeer een Rookcabine die te leveren is in alle wenselijke formaten, en in elke kroeghoek past, met een slang die via het plafond naar de gevel kan worden geleid voor het afzuigen en de afvoer van rook.

Ik denk dat voor veel kroegen een verwarmd afdak al voldoende werkt..... een rookruimte is niet bedoeld om de hele avond in rond te hangen, het is bedoeld om even je nicotine peil op te trekken, en dan weer naar binnen te gaan om aan de bar te hangen.

Ik ben het verder best met je eens dat er kroegen zijn waar bij dit allemaal niet kan doordat ze geen terras hebben, geen bus in de straat kunnen parkeren, en ze voor een fatsoenlijk afdak ook al geen vergunning krijgen...... en bovendien het een flinke hoeveelheid geld kan gaan kosten.

Maar eigenlijk is al sinds 2004 bekend dat het rookverbod er, ook voor de kleine kroegen, er op een gegeven moment aan zat te komen...... en tja, je had de afgelopen 4 jaar, en zeker de afgelopen anderhalf jaar over allerlei dingen kunnen nadenken. Ook die rechtzaak waar ze om 6 maanden uitstel vroegen is me nog steeds niet duidelijk..... wat zouden ze in die 6 maanden kunnen doen wat ze in de afgelopen anderhalf jaar niet al hadden kunnen doen?

Ik denk zelf dat de Nederlandse wetgeving voldoende uitzonderingen bevat om rokers tegemoet te komen.
De ideeën die je oppert zijn zeer onhaalbaar. Even je kroeg groter maken gaat niet ivm brandveiligheid en vergunningen. Draagmuren en zo. Een bus voor de deur, sorry hoor maar niet roken schijnt ook niet goed te zijn voor je hersens zo blijkt. En een luifel met zijflappen is ook niet haalbaar ivm vergunningen etc. Dat is allemaal aan regels verbonden, zelfs de kleur en het model+grootte wordt vaak al voor je beslist door gemeenten. En zo'n cabine van 32 vierkante meter in een kroeg van 40 vierkante meter zal ook wel geen porem zijn.

Het zijn allemaal dingen die zo voor de hand liggen voor iemand die niet weet waar hij over praat, dat je bij je zelf eens zou moeten afvragen dat als het zo simpel zou zijn waarom kroegeigenaren dan niet gewoon overstag zijn en waarom rechters in Duitsland ook inzien dat het onhaalbaar is. Misschien moet je even bellen met die rechters aldaar om te vertellen hoe simpel het allemaal wel niet te realiseren is, en dat hun beslissing dus ook totaal ongefundeerd is?

Veel kroegbazen staan gewoon met de rug tegen de muur, zie dat nou eens in en lul er niet elke keer omheen alsof je alles weet en alsof voor alles altijd maar een oplossing is. Sommige dingen zijn gewoon onhaalbaar, zoals jij het brengt zijn rokers gewoon debielen die niet willen en alleen maar willen zeiken om het zeiken. Wacht maar tot jij ooit door een regel van de overheid je hele hebben en houden in duigen ziet vallen, en dat dan een paar zestienjarigen op fora jou voor zeikerd gaan uitmaken en je even gauw wat oplossingen aandragen die nergens over gaan. Nee, maar dan heb je daar weer een woordje voor klaar liggen natuurlijk
pi_60477923
tvp
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_60478022
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 21:48 schreef maartena het volgende:
Nee, ik heb gezegd dat de overheid niet met halve maatregelen moet komen, gezien de situatie met de Europesche tabaksboeren (die subsidie krijgen vanuit de EU) en de accijnen op tabak. Als men (lees de overheid) zich echt drukmaakt over de gezondheidsproblemen die roken met zich meebrengt zouden ze roken overal moeten verbieden en per direct stoppen met de subsidies aan tabaksboeren. Ik vind het recht op een rookvrije werkplek in de kroeg (let op het woord recht, wat geen plicht tot het aanbieden van een rookvrije werkplek betekend indien het recht niet wordt opge-eist door werknemers) die de overheid afdwingt te ver vind gaan. Het aan de ene kant verbieden en aan de andere kant subsidieren en accijnen heffen is gewoon te krom voor woorden.

Als de overheid dan ook gelijk alcohol verbied in de kroeg, vanwege de nadelige gevolgen die alcohol heeft (alcohol in het verkeer, dronken mensen die agressief zijn of eerder agressief worden) voor de medemens... Dingen waar ik als nuchtere Nederlander ook last van ondervindt. En dan hebben we ook nog eens de alcoholverslaafden die familie, vrienden, en uiteindelijk ook de samenleving geld kosten (niet in staat om te werken, ww, gezondheidsproblemen, etc etc). Alcohol is m.i. net zo gevaarlijk als tabak.

Mijn punt is eigenlijk: vanwege gezondheidsredenen een middel verbieden, legt de weg open naar het verbieden van allerlei dingen die schadelijk zijn voor de gezondheid. En dus kan je alles gaan verbieden. Mijn alcoholverbodstelling was meer om een reactie uit te lokken.

Er zijn zat mensen die een peukje roken als ze alcohol drinken, terwijl ze normaal gesproken niet roken, gewoon omdat het op dat moment lekker is. En omdat mensen het assiocieren met gezelligheid. De huidige maatregel treft niet alleen de (verstokte) roker, maar ook de sociale of gezelligheidsroker die een kroeg bezoekt.

Ik ben niet tegen rookverboden op verschillende openbare plekken, maar rookverboden in kroegen (vooral de kleinere kroeg waar geen ruimte is voor een rookhol), rookverboden op treinstations omdat er een overdekking is maar je alsnog blootstaat aan de elementen (onder het mom van nu is het overdekt, en dus mag je er niet roken) ben ik gewoon stelselmatig op tegen. Als men zo graag wilt dat ik niet rook, verbied het dan gewoon in z'n geheel. Ik ben er dan alsnog niet blij mee, maar kan dan de eerlijkheid en transparantie van het beleid waarderen. Uiteraard moet dan ook de subsidie stopgezet worden, want je kan niet een industrie sponsoren maar aan de andere kant de gebruiker "overal" verbieden te roken en heel veel geld laten betalen aan accijnen. Dat is krom.

Je zegt zelf dat roken niet overal verboden is, maar waar mag ik, in openbare plekken wel roken? Juist, buiten, en zelfs daar hoor je nu geluiden over dat er fanatiekelingen zijn die ook roken in de buitenlucht willen verbieden, zodat je eigenlijk alleen binnen in je eigen huis mag roken... Dus hoewel men effectief niet zegt dat je nergens mag roken is de werkelijkheid anders. Roken is overal verboden, aangezien de vrijhavens (kroegen) nu ook verboden terrein zijn voor de roker. Je mag dus eigenlijk alleen op straat roken; kerken, scholen, horeca, winkelcentra, winkels, ziekenhuizen, bejaardenhuizen, etc etc etc zijn plekken waar niet gerookt mag worden, effectief dus overal. Dus kan de overheid net zo goed zeggen, we verbieden roken overal. Punt uit. Maar dat doen ze niet... De enige reden die ik dan kan bedenken zijn accijnen en/of realiseren ze zich dat ze de persoonlijke vrijheden van een mens teveel inperken en door roken nog toe te staan in de buitenlucht kunnen ze zeggen dat roken niet overal is verboden. Al voorspel ik dat dit nog best eens zou kunnen gebeuren in mijn leven.
  donderdag 31 juli 2008 @ 23:30:34 #19
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_60478041
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 22:14 schreef maartena het volgende:

[..]

Een kleine kroeg bestaat niet exclusief uit rokende klanten, en ook niet exclusief uit rokende eigenaren.
Echt waar? Toch apart dat er nu al 576 cafés zijn die het verbod aanvechten. Waarom is dat nou toch?

En heb jij nou al uitgezocht wat de wettelijke eisen aan de grootte van zo'n rookruimte zijn?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_60478062
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 22:14 schreef maartena het volgende:

[..]

Maar daar waar de uitbater en het personeel zelf rookt moet de uitbater een keuze hebben om zijn kroeg rookvrij te maken of om dit niet te willen. Dat de keuze hiervoor gemaakt wordt vanuit de overheid is verkeerd.
pi_60478141
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 22:12 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Je vergelijkt nu harddrugs met een genotsmiddel. Nicotine en cafeïne zou een betere vergelijk zijn. Want ja, liters koffie is ook niet goed voor je. Maar als alle harddrugs welke niet uit het westen komt wel verboden zijn, moeten alle harddrugs die wel uit het westen komen ook verboden zijn. Dat je uberhaupt roken ziet als een drug baart mij zorgen, want voor dat je het weet ben ik als geheelonthouder straks een junkie omdat ik af en toe een sigaretje rook. In ieder geval vreemd dat nu bij jou de alarmbellen gaan rinkelen..
Tabak en alcohol zijn ook drugs, alleen sociaal geaccepteerd, al gaat de discussie natuurlijk over tabak nu waardoor je jezelf de vraag kan stellen of het nog wel sociaal geaccepteerd is.
  donderdag 31 juli 2008 @ 23:59:12 #22
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_60478659
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 20:13 schreef slakkie het volgende:

[..]

Je geeft dus aan dat de maatregel op jou het beoogde effect heeft.

Overigens even uit nieuwsgierigheid: Hoeveel van de fervente rokers heeft er wel eens een poging gedaan om te stoppen? (of meerdere)
Life is what you make it.
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 00:00:41 #23
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_60478693
En nog even een gezellig filmpje wat er bij kan in de OP
pi_60478824
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 23:59 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Je geeft dus aan dat de maatregel op jou het beoogde effect heeft.

Overigens even uit nieuwsgierigheid: Hoeveel van de fervente rokers heeft er wel eens een poging gedaan om te stoppen? (of meerdere)
Nee, ik blijf kroegen mijden ondanks dat ik ga stoppen met roken. Dit vanwege de anti-rookmaatregelen van de overheid. Ik zal vast nog wel een peukje roken als ik alcohol nuttig, maar ik wil niet meer dagelijks roken...
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 00:08:08 #25
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_60478846
En waarom wil je niet meer dagelijks roken dan? Is het toch niet zo'n geweldige bezigheid?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')