AntiBrains is een typische pro-rokers site, opgezet door een roker die lid is van het "Pennsylvania Smokers Action Network".quote:Op donderdag 31 juli 2008 09:42 schreef Chewie het volgende:
Nee hier http://www.antibrains.com/shs.html
Degene die steeds wegloopt voor argumenten ben jij. Je hebt er een handje van om anderen te betichten van gedrag wat je zelf tentoonspreidt. Dat flik je bij mij, met het 'zwart maken' (na eerst van alles over mij te hebben geroepen) en je flikt het ook bij anderen. En dan wil je kennelijk ook nog serieus genomen worden?quote:
Vaststellen dat het postgedrag van Chewie en jou veel op elkaar lijkt, vind jij 'zwart maken'? Dan heb je kennelijk niet zo'n hoge dunk van Chewie, of wel?quote:Op donderdag 31 juli 2008 18:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als je argumenten op zijn ga je users zwart maken?
quote:Op donderdag 31 juli 2008 19:15 schreef Tarabass het volgende:
Het was zo'n onzin wat in het vorige topic besproken werd. Rokers werden als debielen behandeld, en niet-rokers wilden als nazi's ons hun gedachtegoed opleggen. Gelukkig zijn de rechters in Duitsland net zulke grote debielen, en zullen ook nu de niet-rokers hun woordje klaar hebben. Feit is dat het rookverbod onhaalbaar is voor meer dan de helft van de ondernemers. Kom er maar in, mikey-mo/maartena en consorten
En misschien dat iemand er nu wel in op wil gaan, vooral de mensen die in het vorige topic zo hard schreeuwde dat de kleine ondernemer het allemaal aan zichzelf te danken had en dat ze gewoon pech hadden
Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden met deze uitspraak in Duitsland.quote:Op donderdag 31 juli 2008 19:15 schreef Tarabass het volgende:
Rookverbod Duitsland op de helling
Het was zo'n onzin wat in het vorige topic besproken werd. Rokers werden als debielen behandeld, en niet-rokers wilden als nazi's ons hun gedachtegoed opleggen. Gelukkig zijn de rechters in Duitsland net zulke grote debielen, en zullen ook nu de niet-rokers hun woordje klaar hebben. Feit is dat het rookverbod onhaalbaar is voor meer dan de helft van de ondernemers. Kom er maar in, mikey-mo/maartena en consorten
Leesvoer
En misschien dat iemand er nu wel in op wil gaan, vooral de mensen die in het vorige topic zo hard schreeuwde dat de kleine ondernemer het allemaal aan zichzelf te danken had en dat ze gewoon pech hadden
De wet is niet ongeldig verklaard, de rechter heeft gezegd dat er sprake is van concurrentievervalsing aangezien kleine kroegen niet de mogelijkheid hebben om een rookruimte te kunnen plaatsen in hun tent. En daarom heeft de rechter gezegd dat kroegen tot 50 vierkante meter (of 75) vrijgesteld zijn. Netzoals eenmanszaken..quote:Op donderdag 31 juli 2008 19:34 schreef maartena het volgende:
1) Duitsland heeft een andere rechtspraak dan Nederland, en Rechters hebben daar veel meer bevoegdheden om een wet ongeldig te verklaren, waar het Nederlandse gerechtshof dit in veel mindere mate heeft.
Wat wil je bewijzen? Je bent zelf ook lekker bezig om de discussie dood te laten bloeden door het op de man te spelen.quote:Op donderdag 31 juli 2008 19:29 schreef Elfletterig het volgende:
En met JOU moeten we dan serieus in discussie?
Het absurde gedrag in het vorige topic is vooral door voorstanders van rookverbod tentoongespreid. Mensen die niet goed lezen wat anderen schrijven, die woorden verdraaien, ontzettend krom redeneren en ook nog eens persoonlijke aanvallen plaatsen. Jij bent ook al niet veel beter bezig, want ook al kom je net om de hoek kijken in het topic, je bent nu al met kreten als debielen en nazi's bezig. Zwaktebod. Belooft wat voor dit topic.
Drink je zelf niet meer?quote:Op donderdag 31 juli 2008 19:54 schreef slakkie het volgende:
En ik hoop binnenkort op een alcoholverbod!
Ik drink zelden, maar dat is vooral de afgelopen 1,5 jaar. Daarvoor dronk ik meer. En ik kan hem nog steeds raken, maar dan moet ik echt een feestje hebben. En kroegen mijdt ik nu ook uit principe. Ook als ik gestopt ben met roken (wat ik as maandag ga doen), dit vanwege de maatregelen die de overheid heeft ingevoerd..quote:
Dat gebrek aan creativiteit dat jij de kleine ondernemer verwijt, spreid je hier zelf tentoon. Omdat jij geen andere oplossing ziet, is dit automatisch de juiste. Ondanks de vele tegenwerpingen die je krijgt.quote:Op donderdag 31 juli 2008 13:56 schreef Elfletterig het volgende:
Hoe wil je een verbod anders invoeren? Stapsgewijs? Elke dag een stukje? Elke dag een sigaretje minder? Dat gaat niet, dus is er gewoon een ingangsdatum voor het rookverbod; eentje die VER van tevoren is gecommuniceerd. En zoals je al hebt kunnen lezen, wordt er de eerste weken heel coulant mee omgesprongen: er worden alleen waarschuwingen uitgedeeld, geen boetes.
Ik noem jouw uitgangspunt niet dom, ik noem je benadering (en dus die van de overheid die jij verdedigt) dom. Om zoiets ietepieterigs als een sigaret verkwanselt de overheid haar vertrouwen bij de bevolking.quote:Wat jij nu dom noemt, is over enkele jaren heel normaal en vanzelfsprekend. Het is heel normaal en vanzelfsprekend dat je niet rookt op je werkplek. Als jij nu een bedrijfspand binnenstapt, druk je de peuk bij de ingang uit. Dat terwijl het recht op een rookvrije werkplek pas 4 jaar bestaat.
Ik ben geen klagende ondernemer en geen verstokte roker en ik maak er een probleem van omdat ik morele bezwaren heb.quote:Dat ik uitga van een simpele opvatting komt omdat het allemaal eigenlijk heel simpel IS. Het zijn alleen de klagende ondernemers en verstokte rokers die er een enorm moeilijk probleem van (proberen te) maken, met allerlei geneuzel en rare sprongen in het nauw om de wet te ontduiken, waarvan de Rokerskerk nog wel de meest trieste is.
Wat jij weigert te snappen, is dat jij niet het recht hebt te bepalen dat bij anderen de knop om moet, als ze er niemand mee lastig vallen.quote:Wat die mensen weigeren te snappen, is dat de knop om moet. Daar blijf ik op wijzen, want dat is waar het werkelijk om draait.
Dit ben ik dan weer wel met je eens.quote:De tijd dat roken in een kroeg normaal is, is definitief voorbij, of je het er nu wel of niet mee eens bent.
Het is werkelijk ongelooflijk. Je zegt het hier zelf: "waar je anderen niet tot last bent." Dat is dus bijvoorbeeld in een kroeg waar iedereen rookt en de uitbater ook.quote:Roken doe je thuis of op plekken waar je anderen niet tot last bent, zoals in de buitenlucht.
Roken is helemaal niet verboden, alleen op bepaalde locaties is het niet meer toegestaan.quote:Op donderdag 31 juli 2008 20:13 schreef slakkie het volgende:
Ik drink zelden, maar dat is vooral de afgelopen 1,5 jaar. Daarvoor dronk ik meer. En ik kan hem nog steeds raken, maar dan moet ik echt een feestje hebben. En kroegen mijdt ik nu ook uit principe. Ook als ik gestopt ben met roken (wat ik as maandag ga doen), dit vanwege de maatregelen die de overheid heeft ingevoerd..
Voor sommige kroegen zal het inderdaad zo zijn dat gezien de beschikbare ruimte het moeilijk zal zijn om een rookruimte te installeren. Maar het is bijvoorbeeld in heel veel gevallen best mogelijk om de ramen uit de gevel te halen, twee meter terug een muur te bouwen met ramen er in, de voordeur aan de linker of rechter kant van het pand te plaatsen, en van die 2 bij 5 meter - ervanuitgaande dat de kroeg 6 meter breed is - een mooie rookruimte te maken. Paar banken erin, en hoppa. Dit kan zelfs een kroeg van 40 m2 nog redelijk voor elkaar krijgen.quote:Op donderdag 31 juli 2008 21:34 schreef Tarabass het volgende:
Grappig dat er weer aangedragen wordt dat de kleine ondernemer creatief moet zijn, en hun geld maar beter in voorzieningen kan steken. Als je geen ruimte hebt, heb je geen ruimte. Als die mensen die wel roken buiten gaan staan, krijg je bekeuringen voor overlast. Er is gewoon geen ruimte(nee, ik bedoel geen rokersruimte) voor die mensen en ze staan met de rug tegen de muur.
Je vergelijkt nu harddrugs met een genotsmiddel. Nicotine en cafeïne zou een betere vergelijk zijn. Want ja, liters koffie is ook niet goed voor je. Maar als alle harddrugs welke niet uit het westen komt wel verboden zijn, moeten alle harddrugs die wel uit het westen komen ook verboden zijn. Dat je uberhaupt roken ziet als een drug baart mij zorgen, want voor dat je het weet ben ik als geheelonthouder straks een junkie omdat ik af en toe een sigaretje rook. In ieder geval vreemd dat nu bij jou de alarmbellen gaan rinkelen..quote:Op donderdag 31 juli 2008 21:48 schreef maartena het volgende:
[..]
Roken is helemaal niet verboden, alleen op bepaalde locaties is het niet meer toegestaan.
Jij pleit hier voor een algeheel verbod op alcohol. Denk je dat een nieuwe "drooglegging" echt nodig is, en kun je ook onderbouwen waarom dat echt nodig zal zijn? En ben je voorstander van het tegelijk invoeren van een algeheel verbod op tabaksproducten, wat nu dus absoluut niet het geval is?
Een kleine kroeg bestaat niet exclusief uit rokende klanten, en ook niet exclusief uit rokende eigenaren.quote:Op donderdag 31 juli 2008 20:43 schreef ErikT het volgende:
Maar nogmaals: ik zou het verbod willen invoeren op plaatsen waar het ook daadwerkelijk nut heeft. Ofwel: waar ook niet rokers komen, die anders gedwongen in de rook moeten staan.
De ideeën die je oppert zijn zeer onhaalbaar. Even je kroeg groter maken gaat niet ivm brandveiligheid en vergunningen. Draagmuren en zo. Een bus voor de deur, sorry hoor maar niet roken schijnt ook niet goed te zijn voor je hersens zo blijkt. En een luifel met zijflappen is ook niet haalbaar ivm vergunningen etc. Dat is allemaal aan regels verbonden, zelfs de kleur en het model+grootte wordt vaak al voor je beslist door gemeenten. En zo'n cabine van 32 vierkante meter in een kroeg van 40 vierkante meter zal ook wel geen porem zijn.quote:Op donderdag 31 juli 2008 22:11 schreef maartena het volgende:
[..]
Voor sommige kroegen zal het inderdaad zo zijn dat gezien de beschikbare ruimte het moeilijk zal zijn om een rookruimte te installeren. Maar het is bijvoorbeeld in heel veel gevallen best mogelijk om de ramen uit de gevel te halen, twee meter terug een muur te bouwen met ramen er in, de voordeur aan de linker of rechter kant van het pand te plaatsen, en van die 2 bij 5 meter - ervanuitgaande dat de kroeg 6 meter breed is - een mooie rookruimte te maken. Paar banken erin, en hoppa. Dit kan zelfs een kroeg van 40 m2 nog redelijk voor elkaar krijgen.
En er zijn andere oplossingen:
- Overdek je terras indien je dat hebt, met wegneembare muurtjes die in de zomer kunnen worden afgebroken.
- Koop een oude bus op, parkeer deze in de straat voor de kroeg, en richt deze in als rookruimte. Er zijn tevens andere mobiele oplossingen beschikbaar, die je tijdelijk kunt neerzetten (bijvoorbeeld alleen in het weekend, voor de rest van de week is de onder beschreven rookcabine wellicht afdoende)
- Installeer een Rookcabine die te leveren is in alle wenselijke formaten, en in elke kroeghoek past, met een slang die via het plafond naar de gevel kan worden geleid voor het afzuigen en de afvoer van rook.
Ik denk dat voor veel kroegen een verwarmd afdak al voldoende werkt..... een rookruimte is niet bedoeld om de hele avond in rond te hangen, het is bedoeld om even je nicotine peil op te trekken, en dan weer naar binnen te gaan om aan de bar te hangen.
Ik ben het verder best met je eens dat er kroegen zijn waar bij dit allemaal niet kan doordat ze geen terras hebben, geen bus in de straat kunnen parkeren, en ze voor een fatsoenlijk afdak ook al geen vergunning krijgen...... en bovendien het een flinke hoeveelheid geld kan gaan kosten.
Maar eigenlijk is al sinds 2004 bekend dat het rookverbod er, ook voor de kleine kroegen, er op een gegeven moment aan zat te komen...... en tja, je had de afgelopen 4 jaar, en zeker de afgelopen anderhalf jaar over allerlei dingen kunnen nadenken. Ook die rechtzaak waar ze om 6 maanden uitstel vroegen is me nog steeds niet duidelijk..... wat zouden ze in die 6 maanden kunnen doen wat ze in de afgelopen anderhalf jaar niet al hadden kunnen doen?
Ik denk zelf dat de Nederlandse wetgeving voldoende uitzonderingen bevat om rokers tegemoet te komen.
Nee, ik heb gezegd dat de overheid niet met halve maatregelen moet komen, gezien de situatie met de Europesche tabaksboeren (die subsidie krijgen vanuit de EU) en de accijnen op tabak. Als men (lees de overheid) zich echt drukmaakt over de gezondheidsproblemen die roken met zich meebrengt zouden ze roken overal moeten verbieden en per direct stoppen met de subsidies aan tabaksboeren. Ik vind het recht op een rookvrije werkplek in de kroeg (let op het woord recht, wat geen plicht tot het aanbieden van een rookvrije werkplek betekend indien het recht niet wordt opge-eist door werknemers) die de overheid afdwingt te ver vind gaan. Het aan de ene kant verbieden en aan de andere kant subsidieren en accijnen heffen is gewoon te krom voor woorden.quote:Op donderdag 31 juli 2008 21:48 schreef maartena het volgende:
Roken is helemaal niet verboden, alleen op bepaalde locaties is het niet meer toegestaan.
Jij pleit hier voor een algeheel verbod op alcohol. Denk je dat een nieuwe "drooglegging" echt nodig is, en kun je ook onderbouwen waarom dat echt nodig zal zijn? En ben je voorstander van het tegelijk invoeren van een algeheel verbod op tabaksproducten, wat nu dus absoluut niet het geval is?
Echt waar? Toch apart dat er nu al 576 cafés zijn die het verbod aanvechten. Waarom is dat nou toch?quote:Op donderdag 31 juli 2008 22:14 schreef maartena het volgende:
[..]
Een kleine kroeg bestaat niet exclusief uit rokende klanten, en ook niet exclusief uit rokende eigenaren.
Maar daar waar de uitbater en het personeel zelf rookt moet de uitbater een keuze hebben om zijn kroeg rookvrij te maken of om dit niet te willen. Dat de keuze hiervoor gemaakt wordt vanuit de overheid is verkeerd.quote:Op donderdag 31 juli 2008 22:14 schreef maartena het volgende:
[..]
Een kleine kroeg bestaat niet exclusief uit rokende klanten, en ook niet exclusief uit rokende eigenaren.
Tabak en alcohol zijn ook drugs, alleen sociaal geaccepteerd, al gaat de discussie natuurlijk over tabak nu waardoor je jezelf de vraag kan stellen of het nog wel sociaal geaccepteerd is.quote:Op donderdag 31 juli 2008 22:12 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Je vergelijkt nu harddrugs met een genotsmiddel. Nicotine en cafeïne zou een betere vergelijk zijn. Want ja, liters koffie is ook niet goed voor je. Maar als alle harddrugs welke niet uit het westen komt wel verboden zijn, moeten alle harddrugs die wel uit het westen komen ook verboden zijn. Dat je uberhaupt roken ziet als een drug baart mij zorgen, want voor dat je het weet ben ik als geheelonthouder straks een junkie omdat ik af en toe een sigaretje rook. In ieder geval vreemd dat nu bij jou de alarmbellen gaan rinkelen..
Je geeft dus aan dat de maatregel op jou het beoogde effect heeft.quote:Op donderdag 31 juli 2008 20:13 schreef slakkie het volgende:
[..]
Ik drink zelden, maar dat is vooral de afgelopen 1,5 jaar. Daarvoor dronk ik meer. En ik kan hem nog steeds raken, maar dan moet ik echt een feestje hebben. En kroegen mijdt ik nu ook uit principe. Ook als ik gestopt ben met roken (wat ik as maandag ga doen), dit vanwege de maatregelen die de overheid heeft ingevoerd..
Nee, ik blijf kroegen mijden ondanks dat ik ga stoppen met roken. Dit vanwege de anti-rookmaatregelen van de overheid. Ik zal vast nog wel een peukje roken als ik alcohol nuttig, maar ik wil niet meer dagelijks roken...quote:Op donderdag 31 juli 2008 23:59 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Je geeft dus aan dat de maatregel op jou het beoogde effect heeft.
Overigens even uit nieuwsgierigheid: Hoeveel van de fervente rokers heeft er wel eens een poging gedaan om te stoppen? (of meerdere)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |