Volgens mij is dit wiskundig heel makkelijk te bewijzen (en dus wetenschappelijk). Aangezien het meetbaar is, en makkelijk te reproduceren. Maar het heeft niks meer met roken te makenquote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:25 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Nee, elke aap kan het ZIEN.
Maar 'wetenschappelijk bewijzen' is nog een hele kluif.
Dat is het hele eieren eten.
Sociale druk van de enkele rokers in de vriendengroep, let maar op.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:29 schreef KoosVogels het volgende:
Ik heb nooit goed begrepen waarom er niet een aantal rookvrije kroegen zijn opgericht in elke stad. Ik bedoel: 70 procent van 16 miljoen, dat zijn toch een hoop potentiele klanten.
Anti-rookfiguren, leg mij in vredesnaam eens uit waarom rookvrije kroegen niet konden in het verleden!!
In sommige gevallen duidelijk wel ja...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Leven is ook overbodig.
Nee, als klanten in een kroeg willen roken is dat onderdeel van hun uitgaansbeleving. Jij hoeft niet te roken om je werk uit te voeren. Je vergelijkt het met politie of brandweer. Zij moeten, omwille van een goede uitvoering van hun taken gevaarlijke/ongezonde handelingen uitvoeren, maar de risico's worden tot een minimum beperkt. Dat kan in de kroeg ook, door bijvoorbeeld een goede afzuiging, maar omdat die autisten van kroegbazen niet zonder een gezamenlijke organmisatie kunnen bedenken wat een goede afzuiging is of hoe ze regels hier over met elkaar kunnen opstellen kiest de overheid ervoor om op deze wijze (met het rookverbod) de risico's voor het barpersoneel te minimaliseren. Net zoals er regels zijn voor loodgehaltes in verf, voor het verbod op het gebruik/verwerken van asbest of voor rijtijden van chauffeurs. In mijn ogen is een verbod in een éénmanszaak aan te vechten als je uit gaat van dit argument, maar in een kroeg met werknemers is het zeker valide.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als klanten in een kroeg willen roken is dat wel degelijk onderdeel van je werk. Dat JIJ daar toevallig geen behoefte aan hebt betekend alleen maar dat jij niet naar die kroeg moet gaan.
Dansen is geen onlosmakelijk onderdeel van de horeca, mag ik als dansliefhebber daarom niet solliciteren in een disco?
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:37 schreef KoosVogels het volgende:
Ik wist niet dat Papier een dansliefhebber is
Volgens mij stel je de vraag aan de verkeerde groep.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:29 schreef KoosVogels het volgende:
Ik heb nooit goed begrepen waarom er niet een aantal rookvrije kroegen zijn opgericht in elke stad. Ik bedoel: 70 procent van 16 miljoen, dat zijn toch een hoop potentiele klanten.
Anti-rookfiguren, leg mij in vredesnaam eens uit waarom rookvrije kroegen niet konden in het verleden!!
Waarom zei de overheid dan niet dat als je afzuiging goed is, je niet alsnog een totaalverbod krijgt? Waarom dacht de overheid dat ondernemers vele duizenden euro's zouden investeren, terwijl ze dan alsnog moesten afwachten of het de overheid zou behagen om roken toe te staan?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:31 schreef DivineJester het volgende:
Dat kan in de kroeg ook, door bijvoorbeeld een goede afzuiging, maar omdat die autisten van kroegbazen niet zonder een gezamenlijke organmisatie kunnen bedenken wat een goede afzuiging is of hoe ze regels hier over met elkaar kunnen opstellen kiest de overheid ervoor om op deze wijze (met het rookverbod) de risico's voor het barpersoneel te minimaliseren.
Dat zijn allemaal dingen die bewezen schadelijk zijn, wat van meeroken niet gezegd kan worden. Maar zelfs daarbij wordt naar schadelijkheid zelf gekeken, en is het geen kutsmoes om een bijna religieus gezondheidsstreven op te dringen.quote:Net zoals er regels zijn voor loodgehaltes in verf, voor het verbod op het gebruik/verwerken van asbest of voor rijtijden van chauffeurs. In mijn ogen is een verbod in een éénmanszaak aan te vechten als je uit gaat van dit argument, maar in een kroeg met werknemers is het zeker valide.
Leg uit. Ik heb namelijk geen behoefte aan een rookvrije kroegquote:Op dinsdag 17 februari 2009 13:59 schreef Montagui het volgende:
[..]
Volgens mij stel je de vraag aan de verkeerde groep.
Dan beginnen we er mee jouw leven te verbieden, want daar heb ik last van.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:31 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
In sommige gevallen duidelijk wel ja...
Ik ben dan wel geen antirook figuur, maar ok ik hap. Heb het in het vorige topic al gezegd:quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:29 schreef KoosVogels het volgende:
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:03 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Lijkt me nogal logisch. De keuze wordt daar niet alleen beperkt in muziek en sfeer maar ook in roken. En aangezien toch een significant deel van het uitgaanspubliek roker is, hou je toch sowieso een stuk minder clientele over dan eenzelfde kroeg met dezelfde muziek/sfeer waar wel gerookt mag worden.
Als je de rokers in deze topic mag geloven is meer dan de helft van het uitgaanspubliek zelfs roker, dus dat zou het bijna onontkoombaar maken.
Welke ondernemer wil dat nou.
Je moet de vraag stellen aan de kroegeigenaren. Die zijn altijd onwillig geweest om rookvrije kroegen te introduceren. Het is geen onwil van de niet-rokers geweest.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 14:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Leg uit. Ik heb namelijk geen behoefte aan een rookvrije kroeg
Jawel, die gingen masaal naar rookkroegen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 15:07 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je moet de vraag stellen aan de kroegeigenaren. Die zijn altijd onwillig geweest om rookvrije kroegen te introduceren. Het is geen onwil van de niet-rokers geweest.
Ja lijkt mij ook wel logisch als 95+% van de kroegen roken toestaat, dat het gros van het uitgaanspubliek naar kroegen zal gaan waar roken toegestaan is.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 15:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jawel, die gingen masaal naar rookkroegen.
Oke, het overgrote deel van het uitgaanspubliek is roker. Lijkt mij juist een reden om het rookverbod niet in te voeren. Overigens meldde het CBS dat de invoering van het rookverbod honderd duizenden nieuwe kroegbezoekers tot gevolg zou hebben. Die zijn nergens te bekennen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 15:05 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ik ben dan wel geen antirook figuur, maar ok ik hap. Heb het in het vorige topic al gezegd:
[..]
Nogmaals, als er voldoende vraag naar was geweest dan was er vanzelf een aanbod ontstaanquote:Op dinsdag 17 februari 2009 15:07 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je moet de vraag stellen aan de kroegeigenaren. Die zijn altijd onwillig geweest om rookvrije kroegen te introduceren. Het is geen onwil van de niet-rokers geweest.
Zoals ik al zei: als je die argumenten moet geloven. Ik geloof niet dat meer dan de helft van het uitgaanspubliek roker is. En zou dit wel zo zijn, dan zou dit nog een extra reden zijn tot invoering van het rookverbod, aangezien je als werknemer dan juist met meer rook te maken hebt dan wanneer dit niet zo zou zijn.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oke, het overgrote deel van het uitgaanspubliek is roker. Lijkt mij juist een reden om het rookverbod niet in te voeren.
Probeer je nou de mensen die vóór het rookverbod niet naar de horeca gaan en nu nog steeds niet de schuld in de schoenen te schuiven van het slecht lopen van een aantal kroegen?quote:Overigens meldde het CBS dat de invoering van het rookverbod honderd duizenden nieuwe kroegbezoekers tot gevolg zou hebben. Die zijn nergens te bekennen. Als die mensen altijd al de behoeft hadden om naar de kroeg te gaan dan moesten zij dat duidelijk maken. Voldoende vraag creert vanzelf aanbod.
Je bepaalt nog altijd zelf of jij wilt werken in een (rook)kroegquote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:17 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: als je die argumenten moet geloven. Ik geloof niet dat meer dan de helft van het uitgaanspubliek roker is. En zou dit wel zo zijn, dan zou dit nog een extra reden zijn tot invoering van het rookverbod, aangezien je als werknemer dan juist met meer rook te maken hebt dan wanneer dit niet zo zou zijn.
Ik probeer helemaal niemand de schuld te geven. Het enige wat ik beweer is dat als er echt zo'n grote behoefte was aan een rookvrije horeca, dat die mensen zich voor het verbod al wel hadden ingespand om dat voor elkaar te krijgen. En als het rookverbod aan zoveel mensen tegemoet komt dan had die groep zich inmiddels wel moeten laten zien.quote:[..]
Probeer je nou de mensen die vóór het rookverbod niet naar de horeca gaan en nu nog steeds niet de schuld in de schoenen te schuiven van het slecht lopen van een aantal kroegen?
Met minder dan 5% rookvrije gelegenheden, lijkt het me logisch dat een werknemer geen keus heeft: de rook accepteren, een ander soort werk zoeken of zelf een kroeg beginnen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je bepaalt nog altijd zelf of jij wilt werken in een (rook)kroeg
Nee dat is gelul. Ik ga niet naar alle kroegen, ik ga naar kroegen waar ik naartoe wil.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 15:24 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ja lijkt mij ook wel logisch als 95+% van de kroegen roken toestaat, dat het gros van het uitgaanspubliek naar kroegen zal gaan waar roken toegestaan is.
Overigens ben ik voorstander van twee typen kroegen. Maar goed, jij vindt dus omdat het misschien de hartenwens is van een astmapatien (bijv) om in een kroeg te werken dat de gehele sector maar rookvrij moet worden?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:30 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Met minder dan 5% rookvrije gelegenheden, lijkt het me logisch dat een werknemer geen keus heeft: de rook accepteren, een ander soort werk zoeken of zelf een kroeg beginnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |