abonnement Unibet Coolblue
pi_65877453
quote:
Veel reacties op forum rookverbod

Over het rookverbod wordt flink gediscussieerd. Op het RTL Nieuws-forum dragen bezoekers ideeën aan voor alternatieven voor het verbod.

Rookcafés toestaanOp het forum komt de suggestie om roken in cafés gewoon toe te staan het meest voor. Onder anderen volgens Johnplayer15, Rene1410 en Hans moeten rookcafés en rookvrije cafés naast elkaar bestaan. "Mensen moeten zelf kunnen kiezen of ze in een café gaan waar wel of niet gerookt wordt", schrijft motermuismath.

VergunningDat niet-rookcafés mogelijk de dupe worden als roken wel toegestaan is in andere kroegen, valt volgens sommige forumbezoekers op te lossen. Zo zouden café-eigenaren moeten kunnen kiezen uit twee vergunningen: een voor rookcafés en een voor niet-rookcafés. Haditha stelt dat rookvergunningen veel duurder gemaakt moeten worden, zodat niet-rookcafés worden gecompenseerd voor de lagere omzet.

BuitenlandSommigen kijken over de grens voor oplossingen. Zo zien Malty, teigertje656 en Miss Brains wel wat in de Belgische regels. Daar geldt het rookverbod alleen in restaurants en eetcafés. In 'gewone' kroegen is roken toegestaan. Volgens Tjonge tjonge pakken ze het bij de Oosterburen beter aan: "In Duitsland hebben ze een heel simpele oplossing; een ondernemer moet meer dan de helft van zijn zaak rookvrij hebben, waaronder de bar. In het rookgedeelte vindt er geen bediening plaats."

Gescheiden ruimtesHet idee om gescheiden rookruimtes in te stellen wordt door meer forumgebruikers aangedragen. "Resultaat: iedereen tevreden en voldoende keuze voor cliënten en personeel om in een rookvrije ruimte te kunnen werken of verblijven", vat flyer samen.

BuitenJannie61 vindt buiten roken geen probleem. Volgens haar moeten café-eigenaren dat stimuleren. "Lekker even naar buiten en daar een sigaretje roken. Bevalt uitstekend, je hebt een babbel met de 'rookploeg' en een frisse neus. Daarna weer de kroeg in en het biertje smaakt nog lekkerder!" schrijft ze.

SteunDoor al het verzet en de creatieve oplossingen zou je misschien denken dat niemand het rookverbod ziet zitten. Dat is niet waar: een aantal forumbezoekers willen juist dat het verbod wordt nageleefd. Zo vindt TKD_girl het belachelijk dat niet-rokers zich moeten aanpassen aan rokers. "Lekker erin houden dat rookverbod! Ben er superblij mee", schrijft ze. Ook onder andere Webpatser en pedro2300 steunen het verbod.
Game on!
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_65877468
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:31 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Ik heb geen kort lontje.
Maar andere mensen hebben dat wel. Diezelfde mensen die ook van alcohol aggressief worden kunnen ook hierdoor aggressief worden.

Maar ik zie alweer dat de alom bekende en oude taktiek van het verplaatsen van de discussie naar iets totaal irrelevants weer uit de kast is getrokken.
Is gewoon gelul wat je nu zegt. Iemand op zn bek slaan vanwege een gat in het shirt of een brandende sigaret tegen je arm. Ik weet niet in welk boeren gehucht jij bent opgegroeid...

Overigens zijn jouw niet-rokende forum-vrienden deze discussie begonnen, moet je niet ineens lullen alsof wij het gesprek proberen te verplaatsen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_65877526
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:21 schreef Refragmental het volgende:
"Samen komen we er wel uit... zolang we maar mogen roken, anders rot je maar op, jouw keuze"
Ik voel geen sterk verlangen om omstander van Gia te zijn wanneer zij bier drinkt. Mijn voorstel is dus dat zij haar plek heeft om bier te drinken en ik de mijne. Dat lijkt me een heel redelijk voorstel wat niet geweigerd kan worden door iemand die er samen wenst uit te komen. Of ze zou van mening zijn dat ze recht heeft op mijn aanwezigheid als omstander. Ik zie het echter totaal niet als mijn plicht om het decor te vormen waar Gia dan 1 keer per jaar in kan stappen om te zeuren over de prijs van een biertje.

Het is ongeveer net zo als bij jou en je maten. Jij loopt achter hen aan omdat je heel graag bij hen wilt zijn, zij tolereren jouw aanwezigheid. Dan is aan jou de vraag of je het zo belangrijk vindt om daarbij te zijn dat je het er voor over hebt om de volgende dag je kleren te wassen. Is het antwoord nee dan is aan je maten de vraag of ze het zo belangrijk vinden om in jouw gezelschap te verkeren dat ze het er voor over hebben om niet of buiten te roken. Daarop is het antwoord nee, dus moet je of andere maten zoeken, of een wasmachine leren bedienen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 9 februari 2009 @ 13:04:29 #4
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65878061
quote:
Geen feest voor rokers

Meeste café-eigenaren houden zich toch aan het rookverbod

In Groningen hoorde de eigenaren van café De Kachel vrijdag een boete van 1200 euro tegen zich eisen in de eerste rechtzaak na het rookverbod. Tijd om te inventariseren welk beleid er 'beneden de rivieren' tijdens carnaval gevoerd wordt.

Een inventarisatie van Metro in Maastricht, Venlo, Sittard, Den Bosch, Eindhoven en Tilburg wees uit dat de meeste café-eigenaren zich gewoon aan het rookverbod houden.Bij Café ’t Mulderke in Eindhoven bijvoorbeeld is het niet de bedoeling dat er binnen gerookt wordt tijdens carnaval, maar of dat lukt is een tweede, zegt de bedrijfsleider. “Het is natuurlijk heel druk, dus of ik het rookbeleid kan handhaven weet ik niet, maar er komen in ieder geval geen asbakken op tafel.” Een kroeg in het hart van het uitgaanscentrum laat weten vanwege de locatie heel goed gecontroleerd te worden. De barvrouw, die anoniem wil blijven: “Maar als ik achter de bar sta, en de hele zaak staat stampvol, dan merk ik het echt niet als er eentje achterin de zaal begint te roken.” De controles op naleving van het rookverbod gaan tijdens carnaval gewoon door, zo laat de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) weten. Of ze het aantal controles op zullen voeren, of vermomd als carnavalsvierders de cafés zullen inspecteren laten ze in het midden. Alex Schneiders van De Boekanier in Tilburg heeft er goed over nagedacht maar heeft in samenspraak met zijn personeel besloten toch het rookbeleid te handhaven. “Dan wordt het te scheef; als ik altijd zeg dat er niet gerookt mag worden en nu opeens wel. Het zal voor sommige mensen wel verwarrend zijn, als ze normaal niet uitgaan maar met carnaval wel. Ik zal er ook wel last mee krijgen, want mensen vinden het gewoon niet leuk.” Eric Smeets van café ‘t Rozenhoedje in Maastricht is een bekend tegenstander van het rookverbod. Bij hem staan dan ook gewoon de asbakken op tafel. “Wij overtreden gewoon de wet. Er is geen plek voor een rookruimte en ik heb tijdens carnaval wel wat anders aan mijn hoofd.” Toch lijkt Smeets een uitzondering te zijn met zijn vrije beleid. Hoewel er natuurlijk vraagtekens gezet kunnen worden bij de mogelijkheid tot handhaving van het rookverbod. De meerderheid van de cafés geeft aan dat het moeilijk is om met zo’n massa mensen voor ‘politieagentje’ te spelen.
Uit de Metro van vandaag
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_65878111
MM, je hebt maar besloten onze woordenwisseling te stoppen?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 9 februari 2009 @ 13:08:58 #6
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65878189
quote:
Op maandag 9 februari 2009 13:06 schreef KoosVogels het volgende:
MM, je hebt maar besloten onze woordenwisseling te stoppen?
ben er even uit geweest deze ochtend, ben gebleven bij ergens vanochtend ofzo
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_65878338
Het zij je vergeven
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_65878551
tvp
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  maandag 9 februari 2009 @ 14:08:57 #9
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65879765
quote:
1200 euro boete geëist tegen De Kachel

09 februari 2009

1200 euro boete en een voorwaardelijke sluiting, dat is wat het Groningse café De Kachel boven het hoofd hangt. Het is althans de eis die de officier van justitie heeft neergelegd bij de rechtbank als straf voor het overtreden van het rookverbod.

Café De Kachel is het eerste café dat zich voor de rechter moet verantwoorden voor het overtreden van het rookverbod in de horeca. Gespannen wordt dan ook uitgekeken naar de uitspraak van de rechtbank, die op 20 februari wordt verwacht.

Het lijkt er niet op dat de verdediging een sterke zaak heeft. Het rookverbod in de horeca is sinds 1 juli wettelijk van kracht en die wet werd door De Kachel herhaalde malen overtreden. Voor het argument van De Kachel, dat zij niet in staat is een rookruimte te creëren en dat het voor het voortbestaan van het café van wezenlijk belang is dat er in het café gerookt mag worden, zal de rechter weinig begrip op kunnen brengen. Die zal er eerder van uitgaan dat het rookverbod door de Eerste en Tweede Kamer is aangenomen en in de maatschappij breed gedragen wordt.

Overigens hoeft een rookruimte niet groot of duur te zijn. Zie daarvoor het artikel over rookruimtes in het tweede nummer van Proost!, dat vrijdag 20 februari, op de dag van de uitspraak dus, verschijnt.
Whehehe, verkapte reclame, maar ze hebben wel gelijk. Overigens alweer iemand die inziet dat die hele zaak zo klaar is als een klontje... vraag me af waar de hoop van al die rokers toch vandaan komt dat hier een uitspraak uit vandaan komt die het einde van het rookverbod kan betekenen...
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_65880038
quote:
Op maandag 9 februari 2009 14:08 schreef MikeyMo het volgende:
Whehehe, verkapte reclame, maar ze hebben wel gelijk. Overigens alweer iemand die inziet dat die hele zaak zo klaar is als een klontje... vraag me af waar de hoop van al die rokers toch vandaan komt dat hier een uitspraak uit vandaan komt die het einde van het rookverbod kan betekenen...
Jij had toch de overtuiging dat er 18 mille gelapt moest worden voor elke overtreding? Dat was toch ook zo klaar als een klontje? 1200 euro voor een half jaar asbakken op tafel kan makkelijk uit.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 9 februari 2009 @ 14:22:31 #11
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65880217
quote:
Op maandag 9 februari 2009 14:17 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Jij had toch de overtuiging dat er 18 mille gelapt moest worden voor elke overtreding? Dat was toch ook zo klaar als een klontje? 1200 euro voor een half jaar asbakken op tafel kan makkelijk uit.
er kan dat geeist worden, belangrijkste wat nu geeist is is dat de zaak voorwaardelijk dicht moet. idd, je krijgt van die berekeningen dat men gaat zitten puzzelen. Dat had je met de oorspronkelijke boetes ook al. Ik ben er dan niet op tegen om idd zo'n enorm hoog bedrag te eisen omdat dat ook afschrikt.

Maar ik denk dat veel kroegeigenaren zich niet graag verwikkeld zien in een gevecht met het OM, een gang naar de rechter, boetes (ik heb in het vorige topic nog een artikel gepost van cafe-eigenaren die na boete 2 toch maar het verbod naleven) en potentiele sluiting danwel vele 1000en euro's boete.

Er is hier langs gekomen dat de gemiddelde kroegbaas helemaal niet zo'n dikbelegde boterham heeft. Als hij elke maand 600,- of zelfs hoger moet betalen is dat ook niet rendabel...
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_65880327
Weet je wat het is met extreem hoge boetes? Op een gegeven moment staat de boete niet meer in verhouding tot de overtreding. Ik bedoel 18 mile voor het negeren van het rookverbod, dat is gewoon dikke onzin. Alcohol schenken aan een minderjarige, daarvoor krijg je in eerste instantie een waarschuwing. Maar wanneer er wordt gerookt dat worden de meest waanzinnige straffen uitgedeeld.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 9 februari 2009 @ 14:37:12 #13
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65880739
quote:
Op maandag 9 februari 2009 14:25 schreef KoosVogels het volgende:
Weet je wat het is met extreem hoge boetes? Op een gegeven moment staat de boete niet meer in verhouding tot de overtreding. Ik bedoel 18 mile voor het negeren van het rookverbod, dat is gewoon dikke onzin. Alcohol schenken aan een minderjarige, daarvoor krijg je in eerste instantie een waarschuwing. Maar wanneer er wordt gerookt dat worden de meest waanzinnige straffen uitgedeeld.
Daar heb je ook helemaal gelijk in, het was in eerste instantie ook helemaal niet de bedoeling dat dit zo'n soap zou worden natuurlijk. de bestuurlijke boetes waren een stok achter de deur. Niet voor niets werden er de eerste tijd nog gewoon waarschuwingen uitgedeeld...

Maar ja, als mensen gaan redeneren dat de boete minder kost dan de zgn omzet die men misloopt dan is de keuze snel gemaakt. Dat zie je nou ook weer; die gast van de kachel stond al te redeneren dat ze dit gaan aanvechten tot de hoge raad of zelfs Brussel ze dan nog anderhalf jaar lang de zaak konden rekken voordat er uiteindelijk een definitief vonnis komt te liggen waarop jeroen opmerkte dat je nog 1,5 jaar lang kunt blijven doorroken. Nou ja dat kon dan, maar de VWA boetes bleven wel gewoon komen...

Waar ben je dan mee bezig en ik snap ook wel dat de KHN dan zegt; ga gewoon ondernemen ipv vast te klampen aan het verleden.
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_65880806
quote:
Op maandag 9 februari 2009 14:22 schreef MikeyMo het volgende:
er kan dat geeist worden, belangrijkste wat nu geeist is is dat de zaak voorwaardelijk dicht moet.
Het is nog maar de vraag of dat zomaar kan, en al helemaal of de rechter dat zal opleggen terwijl de bestuursrechtelijke procedure nog moet beginnen. Daarnaast heeft de rest van de kroegen nog niet zo'n voorwaardelijke veroordeling, dus die kunnen nog even doorgaan met rekenen.
quote:
Maar ik denk dat veel kroegeigenaren zich niet graag verwikkeld zien in een gevecht met het OM, een gang naar de rechter, boetes (ik heb in het vorige topic nog een artikel gepost van cafe-eigenaren die na boete 2 toch maar het verbod naleven) en potentiele sluiting danwel vele 1000en euro's boete.
Ik denk ook niet dat ze graag in een lege kroeg zitten te wachten tot die zuurpruimen eens een keer komen drinken. Het is voor niemand leuk. Zo'n boete staat ongeveer gelijk aan 25 bierjtes per week. Dat heb je al terugverdiend als ik er elke week twee sigaretten kom roken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 9 februari 2009 @ 14:43:31 #15
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65880949
quote:
Op maandag 9 februari 2009 14:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het is nog maar de vraag of dat zomaar kan, en al helemaal of de rechter dat zal opleggen terwijl de bestuursrechtelijke procedure nog moet beginnen. Daarnaast heeft de rest van de kroegen nog niet zo'n voorwaardelijke veroordeling, dus die kunnen nog even doorgaan met rekenen.
[..]

Ik denk ook niet dat ze graag in een lege kroeg zitten te wachten tot die zuurpruimen eens een keer komen drinken. Het is voor niemand leuk. Zo'n boete staat ongeveer gelijk aan 25 bierjtes per week. Dat heb je al terugverdiend als ik er elke week twee sigaretten kom roken.
We zullen het zien, de 20e is de uitspraak en ondertussen bereiken ons steeds meer berichten dat kroegen de strijd opgeven
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_65881185
Weten jullie nog toen Nederland een prachtig tolerante natie was. Ooh wat verlang ik terug naar die tijd.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Forum Admin maandag 9 februari 2009 @ 14:50:36 #17
232445 crew  Specularium
pi_65881209
Jullie moeders.
  Forum Admin maandag 9 februari 2009 @ 14:52:18 #18
232445 crew  Specularium
pi_65881277
quote:
Op maandag 9 februari 2009 14:49 schreef KoosVogels het volgende:
Weten jullie nog toen Nederland een prachtig tolerante natie was. Ooh wat verlang ik terug naar die tijd.
VOC en shit.

Maar je hebt gelijk, ik schaar dit onder de waanzin van de religie en de daarbij behorende
gezondheidsmaffia die de spreuk 'een reine geest in een rein lijf' hoog hebben staan.
  maandag 9 februari 2009 @ 15:03:48 #19
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65881679
Dat heeft alles te maken met de democratie; destijds rookte 60% van de Nederlandse bevolking, nog tussen de 25% en 30%. Eigenlijk niet meer dan logisch dat het beleid nu anders is als toen, ook aangezien nu meer bekend is over roken dan toen...

Nederland is nu nog steeds zo tolerant alleen dan nu naar de veranderde meerderheid; die van de niet-rokers.

Overigens staat hier een leuke docu van de VPRO:
http://geschiedenis.vpro.(...)leveringen/3369284/#
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  Forum Admin maandag 9 februari 2009 @ 15:07:49 #20
232445 crew  Specularium
pi_65881797
quote:
Op maandag 9 februari 2009 15:03 schreef MikeyMo het volgende:
Nederland is nu nog steeds zo tolerant alleen dan nu naar de veranderde meerderheid; die van de niet-rokers.
Oh, wat een tolerante mensen zijn dat toch, vooral ex-rokers.
pi_65881886
quote:
Op maandag 9 februari 2009 15:03 schreef MikeyMo het volgende:
Dat heeft alles te maken met de democratie; destijds rookte 60% van de Nederlandse bevolking, nog tussen de 25% en 30%. Eigenlijk niet meer dan logisch dat het beleid nu anders is als toen, ook aangezien nu meer bekend is over roken dan toen...

Nederland is nu nog steeds zo tolerant alleen dan nu naar de veranderde meerderheid; die van de niet-rokers.

Overigens staat hier een leuke docu van de VPRO:
http://geschiedenis.vpro.(...)leveringen/3369284/#
Die meerderheid van jou is gewoon gecreeerd. Jullie zijn allemaal gek gemaakt door organisaties als CAN en Stivoro, die hebben de hele maatschappij gewoon opgezet tegen de rokers. Zo moeilijk is het immers niet om een groot deel van de bevolking te kneden en te vormen.

Niemand ontkent de schadelijkheid van roken, maar de hele discussie rond het meeroken is zo hypochonder als wat. Meeroken zal wellicht niet de meest gezonde bezigheid zijn, maar de kans dat een meeroker daadwerkelijk sterft als gevolg van sigarettenrook lijkt mij zo ongelooflijk nihil.

En al die studies, daar hecht ik ook weinig waarde aan, want velen (ook degenen die de schadelijkheid van meeroken ´bewijzen´) spreken elkaar tegen. Iedereen roept dat meeroken schadelijk is, maar hoe schadelijk het precies is dat weet geen mens.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 9 februari 2009 @ 15:16:51 #22
3542 Gia
User under construction
pi_65882096
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:45 schreef KoosVogels het volgende:

Overigens zijn jouw niet-rokende forum-vrienden deze discussie begonnen, moet je niet ineens lullen alsof wij het gesprek proberen te verplaatsen.
Nee hoor, jij bent met de vergelijking roken - drinken begonnen.
quote:
Op maandag 9 februari 2009 11:01 schreef KoosVogels het volgende:
Trouwens, wanneer heb jij je eerste biertje gedronken? Was die lekker? Hoe groot was de sociale druk om mee te drinken met je vrienden? En hoe gezond is alcohol? Dus lul niet alsof jij een heel dikke ruggegraat hebt, puur omdat je het eerste sigaretje hebt geweigerd.
  maandag 9 februari 2009 @ 15:19:52 #23
3542 Gia
User under construction
pi_65882194
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik voel geen sterk verlangen om omstander van Gia te zijn wanneer zij bier drinkt. Mijn voorstel is dus dat zij haar plek heeft om bier te drinken en ik de mijne. Dat lijkt me een heel redelijk voorstel wat niet geweigerd kan worden door iemand die er samen wenst uit te komen. Of ze zou van mening zijn dat ze recht heeft op mijn aanwezigheid als omstander. Ik zie het echter totaal niet als mijn plicht om het decor te vormen waar Gia dan 1 keer per jaar in kan stappen om te zeuren over de prijs van een biertje.

Ik liever ook niet, maar daar ging het niet over.
Feit is dat omstanders geen last hebben als iemand één biertje drinkt.
Feit is dat omstanders wel last hebben als iemand één peuk rookt.

Dus, de opmerking van Koos over het gaan drinken van je eerste pilsje, slaat gewoon nergens op. Daar hebben mensen geen last van.

Openbare dronkenschap en vechten is overigens al bij wet verboden.
pi_65882202
De discussie ging niet zozeer om de vergelijking roken en drinken. Maar om de dubieuze beslissing om je eerste peuk te roken. Volgens MM kwam dat besluit voort uit stoerdoenerij en sociale druk. In zijn ogen hebben rokers geen wilskracht. Daarom de vergelijking met drinken omdat iedereen zal erkennen dat zijn of haar eerste biertje ook niet te zuipen was. En waarom doorzetten, als iets niet lekker is?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 9 februari 2009 @ 15:23:36 #25
3542 Gia
User under construction
pi_65882323
quote:
Op maandag 9 februari 2009 15:20 schreef KoosVogels het volgende:
De discussie ging niet zozeer om de vergelijking roken en drinken. Maar om de dubieuze beslissing om je eerste peuk te roken. Volgens MM kwam dat besluit voort uit stoerdoenerij en sociale druk. In zijn ogen hebben rokers geen wilskracht. Daarom de vergelijking met drinken omdat iedereen zal erkennen dat zijn of haar eerste biertje ook niet te zuipen was. En waarom doorzetten, als iets niet lekker is?
Goed, zo gesteld heb je wel gelijk. Bier ga je ook drinken uit groepsdruk, om erbij te horen. Dat is met roken ook zo.
Als je in een groep zit, als 13-jarige, waarin niemand rookt, is de kans klein dat je zelf gaat roken. Zeker als je ouders zelf niet roken.
Zit je echter op die leeftijd in een groep waarin vrijwel iedereen rookt, tja, dan is de groepsdruk om mee te doen toch behoorlijk groot.

En eenmaal verslaafd ben je er nog niet vanaf.

Dat is dan ook weer het verschil met bier. Al drink je dagelijks bier, dan raak je nog niet meteen alcoholverslaafd. Dagelijks roken maakt je wel nicotine verslaafd.
Nicotine is verslavender dan alcohol.

Echter de gevolgen bij een verslaving zijn in beide gevallen weer even ernstig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')