Moet dat niet RABe 514 zijn??quote:dubbeldekstreinstel RAe514
edit: ha, zie nu net dat dit bericht al op de vorige pagina stond.quote:Tweejarig treinspottertje van spoor gehaald
Uitgegeven: 14 februari 2008 12:59
Laatst gewijzigd: 14 februari 2008 13:33
SAUWERD - Een tweejarige peuter uit het Groningse Sauwerd is woensdagavond aan de dood ontsnapt nadat hij van huis was weggelopen om op het nabijgelegen station treinen te spotten.
ANP
De dreumes, die volgens de politie gek is van treinen, liep net op het spoor toen er een trein naderde.
De machinist moest vol in de rem waarop een 49-jarige vrouw uit Rasquert, die op het perron stond te wachten, het kind net op tijd van het spoor wist te halen. Dat meldde de politie donderdag.
De reizigster die het treinspottertje van het spoor haalde, schakelde de politie in en nam het kind mee naar Groningen waar agenten zich over de peuter ontfermden. De peuter is vervolgens door de politie naar zijn ouders in Sauwerd gebracht, die hem inmiddels al als vermist hadden opgegeven.
Volgens de politie heeft het jongetje weinig meegekregen van alle ophef die hij veroorzaakte. Een woordvoerder laat weten dat het jongetje het vooral heel spannend vond om in een politiewagen naar huis te worden gereden.
quote:Op donderdag 14 februari 2008 13:42 schreef knars het volgende:
[..]
edit: ha, zie nu net dat dit bericht al op de vorige pagina stond.
Ik denk dat die deuren voor Nederland te laag zitten, dus onder de perronrand....quote:Op donderdag 14 februari 2008 13:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Deze dingen hebben wel meer capaciteit dan de VIRMs denk ik. De bovenverdieping loopt gewoon door boven de deuren
Kom op stel voor, geelblauw, geelblauw!!!quote:Op donderdag 14 februari 2008 13:25 schreef bork het volgende:
[..]
Moet dat niet RABe 514 zijn??
[ afbeelding ]
Doe dat maar niet...want dat word uberlelijkquote:Op donderdag 14 februari 2008 15:02 schreef Charango het volgende:
[..]
Kom op stel voor, geelblauw, geelblauw!!!![]()
Het lukt niet...
Zolang ze maar met hun klauwen van het spoor afblijven, kan er weinig misgaanquote:Op donderdag 14 februari 2008 19:26 schreef dennistd het volgende:
Volgens mij is prorail beter om de server te vingerverven... prorail.nl doet niks
In het Gooi opstappen richting Utrecht en in dezelfde rijrichting Zwolle binnenrijden? Kleine misserquote:Op donderdag 14 februari 2008 22:32 schreef Dr_Flash het volgende:
er is ook nog ergens zoeen filmpje van Koot als Krities AVRO-lid, die met een 2e klas kaartje met 1e klas comfort naar een ledenvergadering van de AVRO reisde, en allemaal zooi uit zijn tas trok, een deken, een burolamp weet ik heten uiteindelijk werd hij in Zwolle wakker terwijl hij naar Utrecht moest of zo
filmpje
Misschien vroeger?quote:In het Gooi opstappen richting Utrecht en in dezelfde rijrichting Zwolle binnenrijden? Kleine misser
Klopt ja, kan inderdaad niet.quote:Op donderdag 14 februari 2008 22:49 schreef knars het volgende:
In het Gooi opstappen richting Utrecht en in dezelfde rijrichting Zwolle binnenrijden? Kleine misser
kan wel, via utrecht-arnhem-zutphen-deventer-zwollequote:
Huh? Je kunt toch in Hilversum linksaf richting Amersfoort en dan zo rechtdoor naar Zwolle? Alleen vanaf Sportpark werkt niet, maar dan stopt dan ook geen trein naar Zwolle.quote:
quote:Op vrijdag 15 februari 2008 18:15 schreef dennistd het volgende:
kan wel, via utrecht-arnhem-zutphen-deventer-zwolle
Cor van der Laak gaf aan dat hij in *stamp stamp* HILVERSUM is gaan wonen, om de AVRO beter in de gaten te kunnen houden. En hij was op weg naar eoa congres in Utrecht. Dat kan dus nietquote:Op vrijdag 15 februari 2008 18:40 schreef Duvel het volgende:
Huh? Je kunt toch in Hilversum linksaf richting Amersfoort en dan zo rechtdoor naar Zwolle? Alleen vanaf Sportpark werkt niet, maar dan stopt dan ook geen trein naar Zwolle.
Nee, dat kan niet inderdaad. Tenminste: niet op een normale manier.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 18:42 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Cor van der Laak gaf aan dat hij in *stamp stamp* HILVERSUM is gaan wonen, om de AVRO beter in de gaten te kunnen houden. En hij was op weg naar eoa congres in Utrecht. Dat kan dus niet
Utrecht - Arnhem - Winterswijk - kopmaken in Zutphen - door Zwolle heen rijden - keren op Wezep, en dan terug Zwolle binnen rijden, dan kan het. Maar dat strookt dan weer niet met het feit dat hij zich in (elektrisch) treinstel 821 bevindtquote:Op vrijdag 15 februari 2008 18:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Cor van der Laak gaf aan dat hij in *stamp stamp* HILVERSUM is gaan wonen, om de AVRO beter in de gaten te kunnen houden. En hij was op weg naar eoa congres in Utrecht. Dat kan dus niet
quote:Op vrijdag 15 februari 2008 18:58 schreef dennistd het volgende:
utrecht - geldermalsen - den bosch - tilburg - breda - dordrecht - rotterdam - schiedam - den haag hs - leiden - schiphol - amsterdam zuid - hilversum - amersfoort - zwolle
Dat kan veel sneller. Gewoon van Utrecht naar Baarn laten rijden, daar kopmaken en richting Zwolle gaanquote:Op vrijdag 15 februari 2008 18:58 schreef dennistd het volgende:
utrecht - geldermalsen - den bosch - tilburg - breda - dordrecht - rotterdam - schiedam - den haag hs - leiden - schiphol - amsterdam zuid - hilversum - amersfoort - zwolle
Zou theorethisch kunnen gebeurden door de materieel omloopquote:Op donderdag 14 februari 2008 22:49 schreef knars het volgende:
[..]
In het Gooi opstappen richting Utrecht en in dezelfde rijrichting Zwolle binnenrijden? Kleine misser
Neuh, dat is nog iets logischer vind ik hoorquote:Op vrijdag 15 februari 2008 20:37 schreef Brembo het volgende:
Maar is het zelfde als Utrecht - Dordrecht zonder over te stappen als reis advies!
Ik denk dat dat toch langzamer is dan in mijn voorstel, omdat de kippenlijn nu niet bepaald een snel lijntje isquote:Op vrijdag 15 februari 2008 20:45 schreef knars het volgende:
Het kan nog sneller: na Ut kop laten maken op ede wageningen, kippenlijn pakken, kop op amersfoort, dan naar zwolle. Maar dan nog heeft er nooit een reizigerstrein op die manier gereden vanaf hilversum
En zoetermeer oost...Tsja...
maar bij mijn route kan de machinist blijven zitten, die is namelijk zonder kopmakenquote:Op vrijdag 15 februari 2008 20:07 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat kan veel sneller. Gewoon van Utrecht naar Baarn laten rijden, daar kopmaken en richting Zwolle gaan
Dan ken ik er ook nog wel eenquote:Op vrijdag 15 februari 2008 22:26 schreef dennistd het volgende:
[..]
maar bij mijn route kan de machinist blijven zitten, die is namelijk zonder kopmaken
Moi verslag Dr.Dlesquote:Op vrijdag 15 februari 2008 20:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat een heerlijke dag vandaagEn wat een mooie dag voor een ritje. Ik moest toch al vroeg de baan op, niewaar? Zo vond ik mezelf terug in de IC van 8:03 vanuit Utrecht Centraal naar Rotterdam. Een bedrijfsmatig ritje naar Delft Zuid, alwaar ik examen had. Ik heb het bijna gehaald
Maar toen was het dus pas 12 uur, en het zonnetje scheen. Nou, eerst maar even de declarabele kilometers verzilveren met een tikje terug naar Utrecht.
Hmm, en dan... dan heb je nog wat "werk" te doen
Allereerst nam ik bus 140 van Utrecht naar Uithoorn, waar nog een mooi bordje te scoren zou moeten zijn. En jawel 8)
[ afbeelding ]
Het bleek trouwens dat daar ook nog een Sikje (de 238) on static display stond.
[ afbeelding ]
Helaas ging de kroeg die tegenwoordig in het stationsgebouw gevestigd is, pas om drie uur open (en het was kwart over twee) dus daar ga je niet op wachten natuurlijk. Ik spurtte met kwieke schreden (echt waar) de busbaan over om nog net lijn 142 naar het Uithoornse busstation te kunnen nemen. In Uithoorn bleek dat er maar bar weinig veranderd was aan het busstation, sinds dat (okt 2002-sep 2003) dagelijkse kost was voor mij.
[ afbeelding ]
Wel heb ik daar een aantal best redelijk glimmend gepoetste bussen op de foto kunnen zetten, waaronder deze MAN.
[ afbeelding ]
Nog mooier en nog nieuwer was alleen de Citaro Evolution (of weet ik het, een volgende generatie iig) van het Schiphol Sternet
[ afbeelding ]
Die bus blijkt voorzien te zijn van allerlei nieuwerwetsigheden zoals videoschermen met NUTTIGE informatie, videoschermen die WERKEN überhaupt :shock: (Arriva Waterland, leest u mee?)
En het mooiste vond ik nog wel dat er speciale doelgroepstoelen in die bus zaten, waarvan de bekleding aangaf dat deze twee stoelen alleen bestemd waren voor
* Mannen met een stok;
* Mensen met een dikke buik; en
* Vrouwen met een stuk in hun kraag.
[ afbeelding ]
Hoe het ook zij: Ik ben nog even in die bus blijven zitten ondanks dat het lijnnummer wijzigde in 197 bij Schiphol P30, want ik moest naar Schiphol Plaza. Daar aangekomen kon ik net één van de oudste treinstellen van NS, Plan T 511, zien wegrijden als stoptrein naar Hilversum. Gelukkig kwam een kleine 10 minuten later ICMm 4012 aanrijden, waarmee ik niet alleen Hilversum bereikte, maar ook onderweg die Plan T op een rondje wist te zetten. (dat hoort namelijk zo)
Wat ik in Hilversum te zoeken had? Nou, bijvoorbeeld dit:
[ afbeelding ]
Zulke dingen zijn altijd erg grappig voor de gevorderde bordjesschieter. Maar de werkelijke reden was dat ik me voorgenomen had om nog deze week eens te gaan kijken hoe het stond met de ontvlechting van station Baarn. Wel: De perronwanden (van het nieuw aan te leggen spoor 4) staan er. En er ligt zand achter. Verder nog niet veel.
[ afbeelding ]
Daarna ben ik via de Soestboog weer terug naar Utrecht gereden, waar ik in de vrijdagmiddagspits een dubbelgelede NewAGG300 voor mezelf alleen had 8)
[ afbeelding ]
Enjoy
Je dit hebt ook op OHHIH geplaatsquote:Op vrijdag 15 februari 2008 11:41 schreef thats-me het volgende:
Heb eens even wat van mij video's geupload op Youtube, waar goed te zien is de verandering met een Jaar geleden en nu.
We beginnen met een Reportage, over de voor delen van Almelo verdiept.
Vermoedelijk komt deze reportage uit 2003, maar dat weet ik niet zeker.
http://nl.youtube.com/watch?v=OX2eypRdGJc
Vervolgens gaan we zelf een ritje maken over het oude traject, Almelo -> Hengelo, het is 21 Maart 2007 (2 Dagen voor het oude spoor buiten dienst gaat.). Je ziet eerst nog de 3101 en 3102 vertrekken vanaf station Almelo.![]()
http://nl.youtube.com/watch?v=aS43ymfzKLI
Note: De video duurd bijna 10 min, je gaat vanaf station Almelo door tot station Hengelo.
Nu we weten hoe het spoor er bij lag gaan we door naar 21 Mei 2007.
Alle ellende tijdens het in gebruik kunnen nemen van het Hulp spoor zijn voor bij.
In de tussentijd hebben ze alle oude rails verwijderd.
We vertrekken vanaf Almelo de Riet.
http://nl.youtube.com/watch?v=fs_vky4R9vM
Ik kom er achter dat ik nu een groot gedeelte heb over geslagen.
Maar we gaan verder het is onder tussen 22 Januari 2008 en ze zijn bezig met het inhangen van de tijdelijke viaduct in de Schoolstraat-Violierstraat.
http://nl.youtube.com/watch?v=ANJ80EgEY0E
We zijn een weekje verder, het is 28-01 de tijdelijke viaduct ligt bijna goed, een dag later word die in gebruik genomen.
http://nl.youtube.com/watch?v=zOMPUXWD6uA (begin met kijken vanaf 1.30)
Er zijn 2 weken voor bij gegaan, het is 14 Februari 2008 (valentijnsdag) We komen vanaf Almelo De riet, Almelo binnen rijden.
Je kunt zien dat deze 2 weken, het 1 en ander is veranderd,
Het tijdelijke viaduct is in gebruik genomen,
De overgang Nieuwstraat-Zuiderstraat is afgesloten, en meteen daar achter zijn ze begonnen met het eerste gedeelte uitgraven.![]()
http://nl.youtube.com/watch?v=LUudsNkLdw0
Ik zal de komende tijd, wanneer ik nieuwe beelden heb, dit topic uitbreiden
Ik weet niet welke beheerer mei openings toppik heeft geverandert, maar ik vind deze veel moier dan mei bericht.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 14:27 schreef seinhuis het volgende:
[ afbeelding ]
Hier alweer deel ### in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:
I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII, XIII, XIV, XV, XVI, XVII, XVIII, XIX, XX, XXI, XXII, XXIII, XXIV, XXV, XXVI, XXVII, XXVIII, XXIX, XXX, XXXI, XXXII, XXXIII, XXXIV, XXXV, XXXVI, XXXVII, XXXVIII, XXXIX, XL, XLI, XLII, XLIII, XLIV, XLV, XLVI, XLVII, XLVIII, XLIX, L, LI, LII, LIII, LIV, LV, LVI, LVII, LVIII, LIX, LX, LXI, LXII, LXIII, LXIV, LXV, LXVI, LXVII, LXVIII, LXIX, LXX, LXXI, LXXII, LXXIII, LXXIV, LXXV, LXXVI, LXXVII, LXXVIII, LXXIX, LXXX, LXXXI, LXXXII, LXXXIII, LXXXIV, LXXXV, LXXXVI, LXXXVII, LXXXVIII, LXXXIX, XC, XCI, XCII, XCIII, XCIV, XCV, XCVI, XCVII, XCVIII, XCIX, C.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraagVoor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.
Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.
Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.
Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail
Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl
Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?
[ afbeelding ]Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Spurts (GTW's) en nog twee overgebleven Buffels, uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.
[ afbeelding ]Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.
[ afbeelding ]
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.
De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.
[ afbeelding ]Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.
[ afbeelding ]
De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.
Naar de NS Treinen Wiki >>
[ afbeelding ]
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).
Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.
[ afbeelding ]
Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.
[ afbeelding ]
vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)
De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.
De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.
Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.
[ afbeelding ]
Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Zodra de HSL echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.
Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden
En voorts geldt:
[ afbeelding ]
Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!
Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Ik durf te wedden dat een moderator nu gaat optreden... probeer aub normaal nederlands te tikken!quote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:21 schreef seinhuis het volgende:
[..]
Ik weet niet welke beheerer mei openings toppik heeft geverandert, maar ik vind deze veel moier dan mei bericht.![]()
Tevens; hebben jullie mei nauw al eens aan het wer gezien op utrecht Centraaal?
Goed gezienquote:Op vrijdag 15 februari 2008 23:18 schreef seinhuis het volgende:
[..]
Je dit hebt ook op OHHIH geplaats
Tevens; moi verslag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |