abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 januari 2008 @ 11:29:30 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_56358420



Hier alweer deel 100 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII, XIII, XIV, XV, XVI, XVII, XVIII, XIX, XX, XXI, XXII, XXIII, XXIV, XXV, XXVI, XXVII, XXVIII, XXIX, XXX, XXXI, XXXII, XXXIII, XXXIV, XXXV, XXXVI, XXXVII, XXXVIII, XXXIX, XL, XLI, XLII, XLIII, XLIV, XLV, XLVI, XLVII, XLVIII, XLIX, L, LI, LII, LIII, LIV, LV, LVI, LVII, LVIII, LIX, LX, LXI, LXII, LXIII, LXIV, LXV, LXVI, LXVII, LXVIII, LXIX, LXX, LXXI, LXXII, LXXIII, LXXIV, LXXV, LXXVI, LXXVII, LXXVIII, LXXIX, LXXX, LXXXI, LXXXII, LXXXIII, LXXXIV, LXXXV, LXXXVI, LXXXVII, LXXXVIII, LXXXIX, XC, XCI, XCII, XCIII, XCIV, XCV, XCVI, XCVII, XCVIII, XCIX, 99.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?



Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Spurts (GTW's) en nog twee overgebleven Buffels, uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.




Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.



De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Zodra de HSL echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!
  maandag 28 januari 2008 @ 11:30:31 #2
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_56358446
Gefeliciteerd
  maandag 28 januari 2008 @ 11:33:59 #3
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56358520
Gefelicteerd, en ik wil het jubilieum niet verstoren, maar:
De tekst over Veolia is nog steeds wat achterhaald in de OP. Sinds 10 december onderhoudt => Sinds 10 december 2006 onderhoudt, en "Vanaf december 2007 ..." => "Sinds december 2007 (of begonnen ze al in november?) is Veolia op de Maaslijn met nieuw materiaal gaan rijden. Idem Connexxion, vanaf september 2007 wordt -> is"
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 28 januari 2008 @ 12:00:04 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_56359029
Hoera!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_56359036
quote:
Op maandag 28 januari 2008 11:33 schreef Iblis het volgende:
De tekst over Veolia is nog steeds wat achterhaald in de OP. Sinds 10 december onderhoudt => Sinds 10 december 2006 onderhoudt, en "Vanaf december 2007 ..." => "Sinds december 2007 (of begonnen ze al in november?) is Veolia op de Maaslijn met nieuw materiaal gaan rijden. Idem Connexxion, vanaf september 2007 wordt -> is"
Pssst, dat kun je zelf aanpassen
  maandag 28 januari 2008 @ 12:04:14 #6
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_56359106
Jeej! Feest!
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  maandag 28 januari 2008 @ 12:11:33 #7
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_56359255
quote:
Op maandag 28 januari 2008 12:04 schreef Eix het volgende:
Jeej! Feest!
Feest! Taart?



TreinTaart!
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_56359402
quote:
Op maandag 28 januari 2008 12:11 schreef De_Hertog het volgende:
Feest! Taart?

[ afbeelding ]

TreinTaart!
Hehe, daar wil ik wel even een wagonnetje van kapen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56359943
Gefeliciteerd
pi_56360379
quote:
Op maandag 28 januari 2008 12:11 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Feest! Taart?

[ afbeelding ]

TreinTaart!
............................
pi_56360578
Gefeliciteerd met deze slow-chat reeks

Staan er trouwens nog grote dingen op het programma in treinland? Naast het inrijden van het nieuwe materieel van de NS?
  Redactie Sport maandag 28 januari 2008 @ 14:01:57 #12
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_56361618
100
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_56362633
Mijn jubileumfoto.

pi_56363151
Stoptrein Apeldoorn - Almelo word binnenkort waarschijnlijk doorgetrokken tot Enschede, 6x per uur naar Enschede vanuit Almelo en Hengelo

http://www.almelo.nl/Smartsite.shtml?id=53596
pi_56363880
Vandaag is het trouwens precies 153 jaar geleden dan een trein voor het eerst een trans-continentale reis maakte
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56364113
quote:
Op maandag 28 januari 2008 14:51 schreef Socios het volgende:
Mijn jubileumfoto.

[ afbeelding ]
Dan bij deze ook de mijne
  maandag 28 januari 2008 @ 16:29:04 #17
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_56364458
quote:
Op maandag 28 januari 2008 16:12 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Dan bij deze ook de mijne
[ afbeelding ]
Ik ook dan maar, van een geinig stationsbordje. Deze kom je zover ik weet maar op 1 plek tegen
pi_56364846
en in het NL zelfs Netjes hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56364958
Ja, op welk station staat dat? Grappig ook dat de ene keer "TERWIJL" er wel goed staat en daarna als "TREWIJL"
pi_56364992
Gefeliciteerd iedereen!
pi_56365024
quote:
Op maandag 28 januari 2008 15:20 schreef Remzz het volgende:
Stoptrein Apeldoorn - Almelo word binnenkort waarschijnlijk doorgetrokken tot Enschede, 6x per uur naar Enschede vanuit Almelo en Hengelo

http://www.almelo.nl/Smartsite.shtml?id=53596
Gaat dit betekenen dat de stoptrein de hele dag elk half uur gaat rijden?

Kom ik eindelijk eens wat sneller weg uit dit gat.
  Redactie Sport maandag 28 januari 2008 @ 17:17:43 #22
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_56365620
quote:
Op maandag 28 januari 2008 16:51 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Gaat dit betekenen dat de stoptrein de hele dag elk half uur gaat rijden?

Kom ik eindelijk eens wat sneller weg uit dit gat.
is wel de bedoeling geloof ik ja.
de pendel enschede hengelo zou er dan trouwens ook uit gaan
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 28 januari 2008 @ 17:49:26 #23
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_56366276
quote:
Op maandag 28 januari 2008 16:49 schreef Socios het volgende:
Ja, op welk station staat dat?
Op Marne la Vallee - Chessy een RER en TGV station in de provincie Île-de-France en gemeente Chessy. Het station bestaat uit twee delen. RER en TGV zijn namelijk gescheiden van elkaar. Marne-la-Vallee - Chessy ligt 30 kilometer ten oosten van de Franse hoofdstad Parijs.

  maandag 28 januari 2008 @ 17:55:27 #24
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_56366377
Vieze protos vanmiddag, zou het een concessie-eis zijn dat 't Valleilijnlogo altijd zichtbaar moet zijn ofzo?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 januari 2008 @ 18:10:28 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_56366652
Bij Arriva vegen ze ook vaak alleen de stelnummers maar even schoon.

Aan het eind van deel 100 JeRa maar eens vragen om wat statistiekjes
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')