Ook toevallig. Heel de nacht geen nieuw topic en nu 2 tegelijkquote:Op donderdag 11 oktober 2007 08:58 schreef Viking84 het volgende:
Haha, we waren tegelijk. Maar maak jij hem maar af, dan vraag ik een slotje op de mijne.
Mijn reactie toen:quote:Op woensdag 10 oktober 2007 21:40 schreef Omaha het volgende:
Feli BazzieK!
Heb vanavond 2 uurtjes gereden, voor het eerst de snelweg, best relaxt. Wel even wennen om met 120 km per uur afstanden in te schatten, maar dat heb je snel onde de knie.
Maandag nog een les en woensdag examen!Ben benieuwd
quote:Op woensdag 10 oktober 2007 23:51 schreef Nashje het volgende:
Voor het eerst snelweg ja. Heb dinsdag m'n 3e les gehad en mocht al een klein stukje de snelweg op
.
Ja dus de quote die ik heb gepost.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:18 schreef Viking84 het volgende:
Nee, ik reageer op één van de laatste posts uit deel 96. Iemand daar ging pas de één na laatste les voor zijn examen de snelweg op en dat vind ik een beetje aan de late kant. En de snelweg kan wel makkelijk zijn, maar zoals ik al zei: als er iets gebeurt, kan het meteen finito zijn.
Bovendien zijn er ook genoeg mensen die wel moeite hebben met de snelweg.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:18 schreef Viking84 het volgende:
Nee, ik reageer op één van de laatste posts uit deel 96. Iemand daar ging pas de één na laatste les voor zijn examen de snelweg op en dat vind ik een beetje aan de late kant. En de snelweg kan wel makkelijk zijn, maar zoals ik al zei: als er iets gebeurt, kan het meteen finito zijn.
Eergisteren gehaald, proficiat!!!quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:28 schreef Viking84 het volgende:
Nu snap ik er nog minder van. Volgens mij lullen we hier een beetje langs elkaar heen. Laat ook maar
.
even tellen:quote:
Meer dan de helft zakt voor de theorie. Maar als je gewoon leert is het niet zo moeilijk.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 10:26 schreef Sanderrrr het volgende:
Volgende week zaterdag begin ik met mijn spoedcursus.. Elke dag 2 uurtjes rijden, 16 november praktijk examen.
Is het theorie examen eigenlijk zo makkelijk als ze zeggen? Bij die online tests op theorie-leren.nl heb ik steeds zo'n 6-12 fouten.. Aan de hoge kant lijkt mij, en heb 1 november mijn theorie examen..
Heb nog 11 lessen en 14 weken te gaan, zoiets...Ik heb 1x per week les...in totaal 20 lessen.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 10:19 schreef vdvorst het volgende:
[..]
even tellen:
nog 15 weken dus, als ik zo even goed tel (maar dat zal wel weer niet)
ik doe 2 lessen per week, dus dat zijn 30 lessen, ik heb er al 7 gehad, en hoef er hopelijk maar 35 (pakket) dus dan ergens moet ik ook
Het valt mee, maar je moet wel zorgen dat je de borden en verkeerstekens goed kent. Ook begripsbepalingen zijn belangrijk: wat wordt verstaan onder een bestuurder? wat wordt verstaan onder verkeer? wat wordt verstaan onder een motorvoertuig? Als je die dingen weet, heb je vanzelf ook geen moeite meer met het interpreteren van de verkeersbordenquote:Op donderdag 11 oktober 2007 10:26 schreef Sanderrrr het volgende:
Volgende week zaterdag begin ik met mijn spoedcursus.. Elke dag 2 uurtjes rijden, 16 november praktijk examen.
Is het theorie examen eigenlijk zo makkelijk als ze zeggen? Bij die online tests op theorie-leren.nl heb ik steeds zo'n 6-12 fouten.. Aan de hoge kant lijkt mij, en heb 1 november mijn theorie examen..
Ja, ik weet het, het is ook raar. Heb altijd in de stad gereden.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:03 schreef Viking84 het volgende:
Overigens: inderdaad een beetje raar dat je pas de één na laatste weg de snelweg op gaat. Nu is de snelweg niet heel moeilijk (makkelijker dan in de bebouwde kom rijden imho), maar ik ging na een paar lessen al de snelweg op. Ik vind het wel belangrijk dat er voldoende tijd aan wordt besteed. Als je een ongeluk krijgt op de snelweg, heb je meteen ook een flink ongeluk
.
Whahahaha die kwam ik echt vaak tegen op die cd-roms tijdens het oefenen.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 10:42 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Het valt mee, maar je moet wel zorgen dat je de borden en verkeerstekens goed kent. Ook begripsbepalingen zijn belangrijk: wat wordt verstaan onder een bestuurder? wat wordt verstaan onder verkeer? wat wordt verstaan onder een motorvoertuig? Als je die dingen weet, heb je vanzelf ook geen moeite meer met het interpreteren van de verkeersborden.
En tuin vooral niet in instinkers. Ik had bijv een vraag over een auto met aanhangwagen op een snelweg. Vraag : hoe hard mag deze auto? Ik hoorde overal om me heen drie bliepjes (120), terwijl het natuurlijk twee bliepjes (80) moesten zijn.
ik ook.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 11:41 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Whahahaha die kwam ik echt vaak tegen op die cd-roms tijdens het oefenen.
En dan maken ze die foto echt ook naast een bordje waarop staat 100km max.
Ik heb mn theorie gelukkig in 1x gehaald, 2 foutjes.
Zn brommercertificaat, niet zijn B-theoriequote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:55 schreef Viking84 het volgende:
Ik had eerst ook veel fouten bij de oefenexamens, maar hoe vaker ik ze deed, hoe beter het ging. Maar waar maak je je druk om? Je hebt het toch al gehaald?
.
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 13:16 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Zn brommercertificaat, niet zijn B-theorie
Whehe, dat ding wat een rij(fiets)instructeur moet voorstellen is wel vrolijk zeg.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:34 schreef whoops het volgende:
Rijles!
http://www.youtube.com/watch?v=brV89XrJHU0
Inderdaad. Een dag voor me theorie examen had ik nog een stuk of 13 oefenexamens gemaakt, volgende dag geslaagd met 3 foutjes. Zonder die dingen was ik gegarandeerd gezakt.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 14:11 schreef Omaha het volgende:
Ik had ook 2 fouten, in 1x gehaald.
Het is vrij simpel als je heel wat oefenexamens doet.
13 op een dag?quote:Op donderdag 11 oktober 2007 20:10 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Whehe, dat ding wat een rij(fiets)instructeur moet voorstellen is wel vrolijk zeg.![]()
[..]
Inderdaad. Een dag voor me theorie examen had ik nog een stuk of 13 oefenexamens gemaakt, volgende dag geslaagd met 3 foutjes. Zonder die dingen was ik gegarandeerd gezakt.
Weten jullie trouwens hoe het zit met de geldigheid van een theorie certificaat, die is maar een jaar geldig, toch? Betekent dat dat je elk jaar opnieuw theorie mag doen?![]()
Dat hoeft niet bij alle oefenexamens.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 13:32 schreef Sanderrrr het volgende:
[..]
13 op een dag?Na 3 oefenexamens ben ik het al moe, het duurt veels te lang voor je een antwoord kan kiezen, eerst moet ie de vraag en antwoorden heel langzaam één voor één oplezen.
Vooral als ik de laptop bij de televisie op mute heb staan duurt het een eeuwigheid en dan stop ik al gauw na 1 of misschien 2 toetsen.
Zo'n instructeur had ik eerst ook. Op een gegeven moment voelde ik me bijna een debiel, met een instructeur die bij een fout de controle verloor en tegen me ging zitten schreeuwen.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 22:41 schreef lj_lightning het volgende:
mijn instructeur geeft alleen aan van wat er fout is, maar hoe het wel moet is dan een raadsel... en bij elk foutje 'ja maar je hebt toch theorie?' vandaag moest ik de preciese definitie van 'voorang' uitleggen en dat soort onzin...
Ik heb nu ook een stuk of 32 lessen achter de rug en vandaag mijn TTT gehad. Het kijken is heel erg belangrijk en mijn instructeur hamert er bij mij ook net zolang op door totdat ik dat goed heb. De uitslag van de TTT was dus ook dat ik niet goed genoeg scan. Let wel op dat het scannen volgens velen een van de moeilijkste onderdelen is en dat het onder de knie krijgen daarvan heel veel tijd (rijlessen) kost.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 22:41 schreef lj_lightning het volgende:
Nou ik ben dus al enige tijd aan het lessen (vanaf 24-07-07) en zit nu op de 32 lessen... en het gaat kut.![]()
Ik heb 5nov mijn examen maar vandaag verltelde mijn instructeur vrolijk dat ik dat nooit ging halen omdat we lang niet alle onderdelen kunnen doen in die tijd...hij stelde voor om mijn examen om te laten zetten in een tussentijdse toets en dan een maand later mijn examen te doendat wil dus zeggen dat ik dan ongeveer op de 50lessen zit en 2000 euro kwijt ben.
De afgelopen 10 lessen hebben we alleen maar kruispunten en kijken met kruispunten gedaan, de hele godganze tijd dat... ik heb meerdere malen aangegeven dat ik ook andere dingen wil doen 'maar daar ben ik nog niet klaar voor' en daar gaan weer 74 euro's... ik heb een beetje het idee dat ze me zwaar geld aan het aftroffelen zijn en ga maandag eens naar een andere rijschool om daar te overleggen om daar een paar lesjes te nemen en te kijken wat hun er van vinden...
de besturing gaat prima, niks mis mee maar dat debiele kijkenen mijn instructeur geeft alleen aan van wat er fout is, maar hoe het wel moet is dan een raadsel... en bij elk foutje 'ja maar je hebt toch theorie?' vandaag moest ik de preciese definitie van 'voorang' uitleggen en dat soort onzin...
Was jij niet die opscheppert?quote:Op maandag 15 oktober 2007 19:11 schreef Borkydude het volgende:
Zo, vandaag eerste les gehad. Ging lekker, mocht meteen alles doen enzo. Hij is slechts één keer afgeslagen in een uurMorgen lekker twee uur!
Hier bijvoorbeeld. Let wel op de verzendkosten.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 13:35 schreef Nashje het volgende:
Mensen waar kan ik een theorieboek aankomen? Kennissen hebben het allemaal al doorverkocht en m'n abbo bij de bibliotheek is verlopen.
quote:
Ja dat het kijken belangerijk is ben ik helemaal met je eens, maar als dat niet goed gaat en er niet wordt uitgelegd wat er precies mis gaat en ik maar moet raden wat er mis gaat is geen leerwijze voor mij. Ik heb nu een andere rij instructeur en mijn rijexamen is overgezet in een TTT (op 5nov dus) en examen is 1 maand later.quote:Op maandag 15 oktober 2007 17:53 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Ik heb nu ook een stuk of 32 lessen achter de rug en vandaag mijn TTT gehad. Het kijken is heel erg belangrijk en mijn instructeur hamert er bij mij ook net zolang op door totdat ik dat goed heb. De uitslag van de TTT was dus ook dat ik niet goed genoeg scan. Let wel op dat het scannen volgens velen een van de moeilijkste onderdelen is en dat het onder de knie krijgen daarvan heel veel tijd (rijlessen) kost.
Vandaag heb ik meteen na afloop van de TTT 10 nieuwe lessen ingepland (dat was nodig volgens m`n instructeur) waarbij hij heeft gezegd dat het totaal aan mij ligt of ik er meer of minder nodig heb.
Is het niet een idee voor jou om nu meteen de TTT in te plannen zonder tussentijdse rijlessen? Tenzij je natuurlijk helemaal geen TTT wilt dat is aan jou, ik vond het in ieder geval wel prettig.
Even een omschrijving van wat er mis ging bij het scannen op de TTT. In z`n derde versnelling reed ik over een spoorweg omdat ik die niet aan had zien komen (lag vlak na een bocht) en de instructeur moest ingrijpen (rem) omdat er een vrachtwagen af wilde slaan en die niet genoeg ruimte had als ik verder had willen rijden.
Voorderest is eigenlijk alles goed verlopen (op een keertje de motor af laten slaan na) en ik heb ook meteen vrijstelling voor bijzondere verrichtingen op m`n echte examen.Overigens kreeg ik wel de makkelijkste dingen bij dat laatste, 3 keer steken (keren) en achteruit rijden in een rechte lijn.
Was trouwens wel een aparte ervaring vandaag. Met z`n allen (iedereen die examen/TTT had) tegelijk vanaf het CBR vertrekken om vervolgens allemaal achter elkaar in een lijn te rijden. Bij het eerste het beste stoplicht liet de rijlesauto voor me zijn motor al afslaan.![]()
Feliquote:
Gefeliciteerd!quote:
spannendquote:Op woensdag 17 oktober 2007 20:20 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Feli.
Bij mij hadden ze er ook niets op aan te merken. Morgen m'n rijbewijs even ophalen en dit weekend even in Mercedes van papa
.
Ach nee er waren vast wel wat kleine puntjes, maar ik heb niks gehoord tijdens het rijden over het rijden en erna ook nietquote:Op woensdag 17 oktober 2007 21:00 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Maarreh, foutloos? Zelfs rijinstructeurs pretenderen niet foutloos te kunnen rijden.
Ik had zelf destijds een examinator die achteraf helemaal niks heeft gezegd over de rit, alleen "je bent geslaagd". Het was wel goed voor mijn ego geweest als ze nog even had gezegd "... want je reed prima, vooral op dat-en-dat punt".quote:Op donderdag 18 oktober 2007 11:48 schreef Omaha het volgende:
[..]
Ach nee er waren vast wel wat kleine puntjes, maar ik heb niks gehoord tijdens het rijden over het rijden en erna ook niet
quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 11:29 schreef Sanderrrr het volgende:
Net 1e rijles gehad, na een half uur de snelweg op, ging allemaal goed, en toen net 10 minuten voor het einde af laten slaan omdat ik hem in de 4 ipv 2 had staan.
Wat vervelend dat je van je pa niet mocht rijden. Ik mocht van m'n ouders altijd rijden, zelfs als het hele gezin meeging, dus twee andere mensen die ook een rijbewijs hebben. Aan de andere kant hebben mijn ouders overigens geen Mercedes.quote:Op zondag 21 oktober 2007 00:10 schreef Viking84 het volgende:
Vandaag eindelijk eens gereden, in een Mercedes C220 nog wel.
We hadden een familiedag en we moesten met z'n allen ergens naartoe en ik vraag dus aan m'n pa: "Mag ik rijden?". "Nou doe maar niet". Ik was oprecht pissig, dus eerst even 5 min niets gezegd toen we op weg waren. En op een gegeven moment: "Nou ik vind het echt dom dat ik niet mag rijden, hoor". "Je mag straks wel even op het plein rijden". Ik: "Ja, ik ben tig keer naar Heerenveen gereden over de snelweg en nu mag ik op een plein rijdenEcht belachelijk". "Ja maar als er wat gebeurt, heb je een hoop toeschouwers en ons avondje valt in duigen". Naja, dat snapte ik wel. Toen toch even op het plein gereden om even de auto aan te voelen en later op de avond kreeg ik m'n vader zo ver dat ik zelf naar het busstation mocht rijden (hij brengt me altijd even weg). Ik vond het helemaal niet eng en het reed heel lekker in zo'n automaat
.
ter aanvulling: mijn vader heeft wel toegezegd dat we vrijdagavond ook gaan rijden, dus het is niet zozeer dat 'ie me niet vertrouwt in z'n auto alswel dat 'ie gewoon even moet wennen aan het idee dat ik rijd, in zijn dure auto nog wel. Kan me voorstellen dat 'ie nog wat onzeker is en me niet naar zo'n feestje laat rijden waar iedereen bij is. Als we gewoon met z'n vieren waren geweest, had ik wel meteen mogen rijden nmlquote:Op zondag 21 oktober 2007 11:52 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Wat vervelend dat je van je pa niet mocht rijden. Ik mocht van m'n ouders altijd rijden, zelfs als het hele gezin meeging, dus twee andere mensen die ook een rijbewijs hebben. Aan de andere kant hebben mijn ouders overigens geen Mercedes.(Wel deed ik de intest van mijn rijlessen in een Lexus
Dat een instructeur het aandurft om met een absolute beginner in zo'n auto te gaan.)
is ook wel een normale reactiequote:Op zondag 21 oktober 2007 13:18 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ter aanvulling: mijn vader heeft wel toegezegd dat we vrijdagavond ook gaan rijden, dus het is niet zozeer dat 'ie me niet vertrouwt in z'n auto alswel dat 'ie gewoon even moet wennen aan het idee dat ik rijd, in zijn dure auto nog wel. Kan me voorstellen dat 'ie nog wat onzeker is en me niet naar zo'n feestje laat rijden waar iedereen bij is. Als we gewoon met z'n vieren waren geweest, had ik wel meteen mogen rijden nml.
Da's wel weinig zeg, mijn instructeur reed 3 straten van het centrum in Nijmegen af en ik moest meteen alles doen, sturen schakelen gas geven remmen knipperlicht etc terwijl ik nog nooit een auto heb gereden en dat wist hij ook. Is dat omdat ik een spoedcursus heb? Heb de verschillen niet echt bekeken want m'n zus deed een spoedcursus en die vond het wel fijn dus heb ik dat ook maar gedaan, maar het zijn gewoon evenveel lessen (33) alleen elke dag 2 uur rijden. Het valt eigenlijk allemaal wel mee alleen vergeet ik soms m'n linkervoet te rusten maar houd ik hem boven de koppeling.quote:Op zondag 21 oktober 2007 14:31 schreef timp0e het volgende:
Hallo, nieuw hier!
Ben nu sinds 7 oktober eindelijk 18, en heb al 2 rijlessen achter de rug.
Woensdag om 14.00 de 3e alweer
Ik vind het erg spannend, en tjah, ik heb alleen nog maar gas mogen geven en sturen, aangezien ik het sturen + het vooruit kijken nog niet helemaal onder de knie krijg![]()
Nee, dat is omdat timp0e (waarschijnlijk) een RIS krijgt. Daarbij moet je stappen doorlopen (bijv. eerst alleen maar sturen, dan gas geven + sturen, etc.), en je mag niet naar de volgende stap voordat je de stappen daarvoor beheerst.quote:Op zondag 21 oktober 2007 15:50 schreef Sanderrrr het volgende:
[..]
Da's wel weinig zeg, mijn instructeur reed 3 straten van het centrum in Nijmegen af en ik moest meteen alles doen, sturen schakelen gas geven remmen knipperlicht etc terwijl ik nog nooit een auto heb gereden en dat wist hij ook. Is dat omdat ik een spoedcursus heb?
Dat deed ik ook met mijn TTT, maar ze vond het totaal niet erg, fijn dat ik een beetje doorreedquote:Op zondag 21 oktober 2007 15:50 schreef Sanderrrr het volgende:
Het verbaasde mij wel dat ik na een half uur al de snelweg op moest, maar eigenlijk is het veel makkelijker dan in de stad zelf en ik liet hem zelfs boven de 130 gaan toen ik even niet op de snelheid lette.
Als ze pas na volgende les je examen gaat aanvragen lijkt het me sterk dat je binnen een maand examen kan doen.quote:Op maandag 22 oktober 2007 15:06 schreef Tegan het volgende:
Yay, kom net terug van rijles en mijn instructrice zei dat ze het nog een lesje aankeek en dat ze dan mijn examen gaat aanvragen. Dus ik mag binnen een maand op![]()
.
Ik had deze reactie al een beetje aan zien aankomen. Mijn instructice zei dat ik binnen een maand op kan als het nu wordt aangevraagd. Bovendien was dit ook zo bij een aantal vrienden van me die ook bij haar lesten.quote:Op maandag 22 oktober 2007 15:26 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Als ze pas na volgende les je examen gaat aanvragen lijkt het me sterk dat je binnen een maand examen kan doen.
Apart. Nou ja, is alleen maar mooi natuurlijk.quote:Op maandag 22 oktober 2007 15:54 schreef Tegan het volgende:
[..]
Ik had deze reactie al een beetje aan zien aankomen. Mijn instructice zei dat ik binnen een maand op kan als het nu wordt aangevraagd. Bovendien was dit ook zo bij een aantal vrienden van me die ook bij haar lesten.
Het gemiddelde schijnt 45 te zijn, dus het valt wel mee bij jou.quote:Op maandag 22 oktober 2007 16:33 schreef Tegan het volgende:
Uhu, ik ben er zelf ook heel blij mee![]()
. Het werd tijd. Ik heb nu iets van 42 uur gelest
. Maarja, sommigen doen er gewoon wat langer over, denk ik.
Van een ander forum:quote:Op maandag 22 oktober 2007 16:56 schreef Tegan het volgende:
Oh serieus. Dan valt het wel mee. Ik dacht dat het gemiddelde 35-40 was, en eer dat ik op ga heb ik al rond de 48 uur gok ik. Beter
. You just made my day
.
Natuurlijk verschilt het per instructeur; ik ben halverwege van instructeur gewisseld en ik zou durven zeggen dat ik minder lessen nodig zou hebben gehad als ik meteen die tweede instructeur had gehad.quote:In mijn zoektocht naar het gemiddeld aantal rijlessen kwam in een boekje uitgegeven in 2005 door de Bovag verschillende cijfers tegen. Het komt er volgens de informatie uit dit boekje op neer dat er in 2004 gemiddeld 45 lessen nodig waren om te slagen (het aantal lessen zal inmiddels veel hoger liggen)
In het boekje staat ook een onderzoek naar de verwachting van het aantal lessen dat de kandidaat denkt nodig te hebben om te kunnen slagen. In het boekje uitgegeven door de Bovag wordt de conclusie getrokken dat 76% van de leerlingen het aantal lessen van te voren of tijdens de rijopleiding te laag inschat.
Mijn gemiddelde komt ook ongeveer rond de 45 te liggen denk ik, dus je bent niet de enigste.quote:Op maandag 22 oktober 2007 16:56 schreef Tegan het volgende:
Oh serieus. Dan valt het wel mee. Ik dacht dat het gemiddelde 35-40 was, en eer dat ik op ga heb ik al rond de 48 uur gok ik. Beter
. You just made my day
.
klopt, had ik ook gehoordquote:Op maandag 22 oktober 2007 16:36 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Het gemiddelde schijnt 45 te zijn, dus het valt wel mee bij jou.
'normale mensen'quote:Op maandag 22 oktober 2007 16:58 schreef Sanderrrr het volgende:
Ik dacht dat het gemiddelde 33 was? Mijn instructeur zei dat normale mensen ongeveer 33 uur nodig hadden, automonteurs iets minder en sommige mensen iets meer.
ik ook, absoluut. Toen ik eenmaal een andere instructeur had en een andere auto ging het een stuk beter.quote:Op maandag 22 oktober 2007 17:43 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Van een ander forum:
[..]
Natuurlijk verschilt het per instructeur; ik ben halverwege van instructeur gewisseld en ik zou durven zeggen dat ik minder lessen nodig zou hebben gehad als ik meteen die tweede instructeur had gehad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |