abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57757256

Hier alweer deel 109 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier reed eerst nog Plan V, sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor werd in eerste instantie NS-materieel gehuurd. Op de Maaslijn was dat de DH1/2 (Wadloper) en op de Heuvellandlijn Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers wass dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van waren, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kon worden.
Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios". Sinds 28 februari 2008 rijden er geen Wadlopers meer.


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 0% gewijzigd door Charango op 01-04-2008 13:27:21 ]
Socialist in Mercedes
  dinsdag 1 april 2008 @ 11:37:27 #2
143462 Battlefan
Pardon? PARDON?!
pi_57757338
Welke moeten we nou hebben?
Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
- Walt Disney
  dinsdag 1 april 2008 @ 11:43:37 #3
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57757456
deze heeft het goeie nummer he
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport dinsdag 1 april 2008 @ 11:47:32 #4
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_57757536
deze heeft wel het goeie nummer in de TT ja, maar in de OP weer niet...
en bij die ander is het in de OP goed, maar niet in de TT
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_57757798
We nemen deze

"Vandaag zet ProRail de wissels op zomertijd" ik blijf hem geweldig vinden.
  dinsdag 1 april 2008 @ 12:21:23 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_57758207
Jezus wat een gekut met die nummers. Het is bijna vingerverven! Join the ©-club!

Hier de ProRail 1april grap:


Hier wat het resultaat was:


Hier een andere 1 april grap:
quote:
Actie ProRail dupeert reizigers

De uitval van een groot aantal treinen als gevolg van een wisselstoring bij Amersfoort deze ochtend, toont andermaal het failliet van de nationale spoorbeheerder ProRail, aldus Reizigersvereniging ROVER. De actie waarbij ProRail de wissels op zomertijd heeft gezet, leidde tot grote vertragingen en overvolle treinen tussen Amersfoort en Utrecht. ROVER heeft ProRail om opheldering gevraagd over de zoveelste blamage op het Nederlandse spoor. Woordvoerder Rikus Spitshorst: "Het is onbegrijpelijk dat zoveel reizigers de dupe zijn van dit wanbeleid. Iedereen weet dat de zomertijd afgelopen zondag al is ingegaan. Had ProRail op zondag deze actie uitgevoerd, dan had de storing veel minder reizigers getroffen."

Voor ROVER is het onverklaarbaar dat de infrastructuur plotseling niet is opgewassen tegen een wijdverbreid fenomeen als zomertijd. Rikus Spitshorst: "Zelfs mijn telefoon schakelt tegenwoordig automatisch over op zomertijd. Ik heb niet veel verstand van wissels, maar mijn boerenverstand zegt dat dit automatische overschakelen ook voor wissels gerealiseerd moet kunnen worden. Dat ProRail dit nog steeds met de hand moet doen, toont aan dat het bedrijf de stap naar de moderne tijd maar met moeite kan maken."

ROVER heeft zijn beklag gedaan bij de Minister van Verkeer en Waterstaat, verantwoordelijk voor het reilen en zeilen bij ProRail.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_57759014
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 11:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
Doe maar eens 30 min winnen op Leeuwarden/Groningen rotterdam dan wordt het boeiender
Als ze die achterlijk lange stops in Amersfoort en Utrecht eruit halen, dan heb je al zeker 15 minuten winst. Helaas moeten ze kopmaken en marge hebben

Wel een briljante grap, zomerwissels
  dinsdag 1 april 2008 @ 13:23:01 #8
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_57759349
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 12:21 schreef Duvel het volgende:
Jezus wat een gekut met die nummers. Het is bijna vingerverven! Join the [ afbeelding ]©-club!

Hier de ProRail 1april grap:
[ afbeelding ]

Hier wat het resultaat was:
[ afbeelding ]
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_57760215
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 13:05 schreef Willy84 het volgende:

[..]

Als ze die achterlijk lange stops in Amersfoort en Utrecht eruit halen, dan heb je al zeker 15 minuten winst. Helaas moeten ze kopmaken en marge hebben

Wel een briljante grap, zomerwissels
Een compleet driesporing Amf-Ut zou ook handig zijn. Het gebeurt nu té vaak dat een IC Ljouwert / Grön / Eanske bot op de rem moet voor het stoppertje naar Baarn of de Dolfinarium-Express (5600). Door driesporigheid komen die treinen minder snel in de knel en hoeft de vertragingsmarge in Amersfoort niet zo gigantisch groot te zijn.

BTW, is er technisch ook nog iets veranderd bij de ICM--> ICMm ombouw, zoals een broertje van ATB (hoe dat dan ook mag heten) of compatibiliteit met andere bovenleidingspanningen?
Socialist in Mercedes
  dinsdag 1 april 2008 @ 14:56:19 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_57761139
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 14:05 schreef Charango het volgende:

[..]

BTW, is er technisch ook nog iets veranderd bij de ICM--> ICMm ombouw, zoals een broertje van ATB (hoe dat dan ook mag heten) of compatibiliteit met andere bovenleidingspanningen?
Volgens mij is de ATB ongewijzigd. De ICMm kan zeker weten geen andere bovenleidingspanningen aan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 1 april 2008 @ 15:01:22 #11
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_57761211
Rara welk station is dit?
pi_57761315
Als ik mij niet vergis Weesp
  dinsdag 1 april 2008 @ 15:18:20 #13
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_57761461
Afgelopen met de mat'46 op pad geweest.

Zaterdags bij mij in de buurt



Zondags bij vertrek 2e rondje (heerlijk rustig)


Toen de 46 wegreed begon het te regenen en kwam er een bolderkar met zandbakken op het andere spoor binnen denderen!





Het was binnen erg druk ivm een filatelieweekend ofzo, we werden wel gelijk op de hoogte dat de "Kameel" binnen stond.
Leuk dat wisten we niet, we hadden nog nooit van de Kameel gehoord tot zondag moeten we eerlijk bekennen.



Die laklaag, glimmen joh! Je kon jezelf erin zien.


Mooi Jacobsdraaistel


2x van bovenaf



I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 1 april 2008 @ 15:45:47 #14
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_57761866
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 15:07 schreef Dichterbijer het volgende:
Als ik mij niet vergis Weesp
Heel goed
  dinsdag 1 april 2008 @ 15:47:02 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_57761888
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 15:07 schreef Dichterbijer het volgende:
Als ik mij niet vergis Weesp
Volgens mij ook.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 1 april 2008 @ 16:09:36 #16
170734 Lemjur
Hjallrawr.
pi_57762225
Vandaag werd er voor sprinter Uitgeest-Rotterdam DD-AR ingezet, had ik nog nooit meegemaakt..
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
pi_57762706
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 15:18 schreef bork het volgende:
[..]
Het was binnen erg druk ivm een filatelieweekend ofzo, we werden wel gelijk op de hoogte dat de "Kameel" binnen stond.
Leuk dat wisten we niet, we hadden nog nooit van de Kameel gehoord tot zondag moeten we eerlijk bekennen.
[ afbeelding ]
Die laklaag, glimmen joh! Je kon jezelf erin zien.
[ afbeelding ]
Mooi Jacobsdraaistel
[ afbeelding ]
2x van bovenaf
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zit in die hobbel nu de machinist? Of kun je daar als reiziger zitten?
  dinsdag 1 april 2008 @ 17:10:49 #18
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_57763160
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 16:37 schreef Betse het volgende:

[..]

Zit in die hobbel nu de machinist? Of kun je daar als reiziger zitten?
Uitleg Kameel -> oud inspectierijtuig -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Kameel_%28spoorwegmaterieel%29
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_57763253



Ik kwam om 13.30 in Es het station op lopen, om mijn trein te halen. Begon meteen de omroep dat er geen treinen reden tussen Hengelo - Almelo. Met omreis advies via Zutphe.

Kreeg niet de indruk dat er snel een trein zou worden voor gereden om richting Hengelo te vertrekken. Ben toen naar het bus station gegaan om met Lijn 9 om 14.00 In Hengelo aan te komen. Tot mijn zeer grote verbazing stonden hier een stuk of 5 bussen die al waren geregeld door de NS (binnen 45 min dus %16%). En er kwamen er ook nog wat aan rijden.
Toen dus maar op een NS bus over gestapt ipv de lijn bus.
Er was ook nog geen trein uit Enschede te bekennen Onderweg kwamen we er ook nog genoeg tegen. In totaal reed er binnen het uur een bus of 15 , wat ik toch wel zeer netjes kan noemen.

Eenmaal in Almelo aangekomen was het ook een lekker chaos. Op spoor 1b Stond 2x V GDST. Op Spoor 2b stond een IC (vertrek 14.19) +10 met een ICMm A. Op spoor 2a stond 1x Plan V die ze wouden weg rangeren. Op spoor 4a stond 2x DM'90 als stoptrein richting Zwolle. en op 5b stonden ook nog eens 2x DM'90 GDST.

De IC is vertrokken met +10. Plan V op 2B is niet af gerangeerd en om 14.41 vertrokken met +10 richting Apeldoorn. Toen kwam vrijwel meteen de volgende ic binnen rijden om 14.43. Welke een snelle kering zou moeten maken om om 14.49 weer te vertrekken. En om 14.43 vertrok de stoptrein richting Zwolle. (optijd).

De Internationale 143 was gestrand, midden op de eerste overweg in Borne (vanuit Almelo gezien). Deze is met een Dieselloc terug getrokken richting Almelo %17%.
Op http://www.tctubantia.nl/(...)engelo-en-Almelo.ece is een Nieuwsbericht te lezen, en een video te zien over het voorval te Borne.
En op http://www.rtvoost.nl/nieuws/?page=1&cat=1&id=83122 is ook het een en ander te zien.

[ Bericht 1% gewijzigd door thats-me op 01-04-2008 17:22:22 ]
  dinsdag 1 april 2008 @ 17:23:26 #20
148385 Wadloper
Noorderling
pi_57763348
Jaaaaaa
De 400D is in mijn bezit

Tevens is er nog steeds geen nieuws over die 1600 voor ACTS
pi_57765276
Ik heb sinds vorige week de Sony HC62 in mijn bezit. Leuk compact videocameratje en daar heb ik van't weekend in de regen de volgende videobeelden mee gemaak:
  dinsdag 1 april 2008 @ 20:27:09 #22
148385 Wadloper
Noorderling
pi_57766359
Vrijdag maar even kijken of ik die huisvuil trein van ACTS richting Leer op de plaat kan zetten

@Dichterbijer: Leuk dingetje!
pi_57766605
quote:
Eerste hsl-treinen dreigen verder vertraagd
Uitgegeven: 1 april 2008 19:56

DEN HAAG - De eerste hsl-treinen dreigen weer enkele maanden later te gaan rijden dan voorzien. Dit blijkt uit een brief die minister Camiel Eurlings (Verkeer) dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
ANP

Door onzekerheid over de noodzakelijke testen is er 50 procent kans op een tot twee maanden overschrijding van de termijn waarop de eerste hsl-treinen tussen Amsterdam en Rotterdam gaan rijden.

De bewindsman schrijft dat er "goede vooruitzichten" zijn om eind september te gaan rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Daardoor halveert de reistijd.

Testen

Maar hij is het over het testen niet eens met HSA, het samenwerkingsverband van de Nederlandse Spoorwegen en KLM, dat de lijn exploiteert. Volgens Eurlings is de baaninfrastructuur daarvoor klaar vanaf april. HSA denkt daar anders over.

Bovendien dreigt vertraging voor het grensoverschrijdend hsl-verkeer via Antwerpen en Brussel naar Parijs, tot laat in het voorjaar van 2009. HSA kampt met latere levering van treinmaterieel dat volledig geschikt is voor het moderne Ertms-spoorbeveiligingssysteem.

Eurlings schrijft dat hij op beide punten in overleg is met HSA.

www.nu.nl
  dinsdag 1 april 2008 @ 20:47:16 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57766719
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 20:27 schreef Wadloper het volgende:
Vrijdag maar even kijken of ik die huisvuil trein van ACTS richting Leer op de plaat kan zetten

@Dichterbijer: Leuk dingetje!
Zeker ja die 2 virmpjes in het begin die vlak achter elkaar aan rijden zijn zeker de 800 en de 1900 op weg naar boxtel of zo?

Trouwens bij die related video's Kan die dutchtrainmanseries22 niet gewoon even heel hard dood gaan of zo?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 1 april 2008 @ 20:47:40 #25
136283 knars
Teethgrinder
pi_57766726
En ik de hele dag maar mopperen dat ik geen 1 april grap had meegemaakt. Ik zag ProRail er wel voor aan om zoiets echt te doen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')