abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56867716

Hier alweer deel 104 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII, XIII, XIV, XV, XVI, XVII, XVIII, XIX, XX, XXI, XXII, XXIII, XXIV, XXV, XXVI, XXVII, XXVIII, XXIX, XXX, XXXI, XXXII, XXXIII, XXXIV, XXXV, XXXVI, XXXVII, XXXVIII, XXXIX, XL, XLI, XLII, XLIII, XLIV, XLV, XLVI, XLVII, XLVIII, XLIX, L, LI, LII, LIII, LIV, LV, LVI, LVII, LVIII, LIX, LX, LXI, LXII, LXIII, LXIV, LXV, LXVI, LXVII, LXVIII, LXIX, LXX, LXXI, LXXII, LXXIII, LXXIV, LXXV, LXXVI, LXXVII, LXXVIII, LXXIX, LXXX, LXXXI, LXXXII, LXXXIII, LXXXIV, LXXXV, LXXXVI, LXXXVII, LXXXVIII, LXXXIX, XC, XCI, XCII, XCIII, XCIV, XCV, XCVI, XCVII, XCVIII, XCIX, C.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?



Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Spurts (GTW's) en nog twee overgebleven Buffels, uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.




Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.



De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Zodra de HSL echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_56867834
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 19:22 schreef Charango het volgende:
Waar in Niedersachsen was dat nou?
52° 5'43.58"N 10° 4'28.78"E
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 19:10 schreef Brembo het volgende:

[..]

Idioot idd .
Trouwens de eerste spoorwegovergang in duitsland op de lijn Arnhem - Emmerich is ook voorzien van handmatige spoorwegbediening . Zitten twee mannen constant te wachten op een paar treintjes...
Al komen daar natuurlijk wel een stuk meer treinen langs. Alle ICE's en Nachttreinen Nederland - Duitsland v.v. plus alle goederentreinen tussen Arnhem/Betuweroute en Emmerich..
pi_56868014
Ik had een paar topics geleden nog geroepen een keer een stukje te schrijven over de stations in de zuidplaspolder, o.a. Nieuwerkerk en Nieuwerkerk aan den Ijssel. Vandaag een provincie atlas er op nageslagen en dat mooie oude station nieuwerkerk ligt net in een andere polder en van het huidige station liggen er maar twee halve perrons in de zuidplaspolder. Zo wordt het wel makkelijker schrijven, ben een stuk sneller klaar
pi_56868109
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 09:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kan iemand hier iets meer over vertellen? Een 25 kV lijn in blank koperdraad, die aan een muur bevestigd is? Een muur waar gastjes van 15 blijkbaar zomaar op kunnen klimmen? Hmmmm...
Op RTV Rijnmond staat wat duidelijker
quote:
Jongen overlijdt na stroomschok
20 februari 2008

Een 15-jarige jongen uit Zwijndrecht is dinsdagavond om het leven gekomen nadat hij een hoogspanningsleiding van de HSL had aangeraakt en daarna in een sloot was gevallen. Dat gebeurde aan de Lindtsedijk.
De jongen was samen met een vriend op de betonnen omheining geklommen naast de rails van de HSL. Samen liepen ze over de rand van de betonnen bak toen het slachtoffer met zijn voet de hoogspanningskabel raakte. Daarna viel hij van de muur af in een naastgelegen sloot.

De vriend haalde de jongen uit het water. Het slachtoffer kon nog gereanimeerd worden maar overleed later in het ziekenhuis. De vriend was onderkoeld geraakt bij zijn reddingspoging.
Hij liep dus op de rand van een tunnelbak van de HSL, om daar bij te komen moet al eerst over een hek klimmen of iets. Ook natuurlijk super gevaarlijk omdat je een paar meter naar beneden kan vallen de tunnelbak in. Het zal waarschijnlijk om een versterkings leiding gaan of hoe je dat noemt, die dus boven de normale bovenleiding kabel zit. Zodat de elektrischiteit goed verdeelt kan worden of het traject.

Foto van een tunnelbak van de HSL

Van natuurlijk de geweldig site: www.hsl-zuid.nl
............................
pi_56868483
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 19:48 schreef Zug-Chef het volgende:
52° 5'43.58"N 10° 4'28.78"E
W00t, daar ben ik weleens geweest. Toen ik met de trein naar Bad Harzburg ging ergens begin deze eeuw.
  woensdag 20 februari 2008 @ 20:29:49 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_56868957
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 19:58 schreef sander89 het volgende:

een versterkings leiding gaan of hoe je dat noemt, die dus boven de normale bovenleiding kabel zit. Zodat de elektrischiteit goed verdeelt kan worden of het traject.
Bij 25kV heet dat ding een "negative feeder".
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_56870675
Avignon Centre
Een foto van afgelopen zomer!

tvp
pi_56872525
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 21:34 schreef its_me_ het volgende:
Avignon Centre
Een foto van afgelopen zomer!
[ afbeelding ]
tvp
Dat is idd dat station uit die clip, of doel je daar niet op?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56872963
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 22:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is idd dat station uit die clip, of doel je daar niet op?
Ik doel eigenlijk nergens op
Over welke clip gaat het?
pi_56873301
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 22:46 schreef its_me_ het volgende:
Ik doel eigenlijk nergens op
Over welke clip gaat het?
Deze
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 februari 2008 @ 23:07:52 #11
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_56873684
Afgelopen weekend naar Leuven geweest . Met een busje, de treinreis was niet gewenst, duurde te lang. Affijn, zondag tijd om te treinen. Planning was: Leuven-Tienen-Landen-Hasselt-Diest-Aarschot-Leuven. Helaas waren we pas om 11.50 op het station in Leuven (Bram en ik) en omdat hij om 14.00 moet maffen hebben we alleen Leuven-Tienen-Landen-Hasselt (en terug) gedaan. Toch een paar fotoos, we hadden alleen in Hasselt en Leuven tijd om uit de trein te gaan.

Station Tienen, wij zitten in een soort gelijk treinstel (IC Knokke-Genk)



Inmiddels weer terug richting Leuven (IC Genk-Knokke) maar wel in een dubbeldekstrein



Terug in Leuven, verliefde stelletje bleef maar op dezelfde plek staan



en nog eentje omdat het onderdeel was van een wel een typische combinatie was (dubbeldekswagon-loc-dubbeldeksmotorrijtuig)



[ Bericht 7% gewijzigd door bork op 20-02-2008 23:44:14 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_56873871
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 22:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Deze
Clip is onbekend voor mij.
Had je hem al in je bordjesreeks? Vast wel
pi_56873910
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 23:14 schreef its_me_ het volgende:
Had je hem al in je bordjesreeks? Vast wel
Nee
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 februari 2008 @ 23:19:25 #14
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_56873992
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 23:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee
Heb ook nog een paar bordjes geschoten: Tienen, Landen, St. Truiden, Alken en Hasselt die had je vast al
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_56874176
Hasselt heb ik al ja. Rest van belgie staat ergens dit jaar wel op het programma
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56874391
Flash' Railway Revival part 1:

klik
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 februari 2008 @ 23:36:33 #17
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_56874397
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 23:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Hasselt heb ik al ja. Rest van belgie staat ergens dit jaar wel op het programma
Vet om jouw eigen woorden te gebruiken .

Mocht je een plekje in Leuven zoeken om daar tijdens je rondje Belgie te slapen dan hebben we een mooi adresje voor jou, goedkoop, midden in het centrum, toffe eigenaars en giga-ontbijt dat je zelfs je lunch kunt overslaan, wij komen daar al 8 jaar, laat maar weten mocht je belangstelling hebben.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 20 februari 2008 @ 23:40:16 #18
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_56874486
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 23:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Flash' Railway Revival part 1:

klik
hmm. Gekeken zonder geluid, is niet chronologisch of draag jij twee brillen afwisselend? (Bork ook; alleen dan verschillende kleurtjes en af-en-toe daglensjes).
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_56874615
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 23:40 schreef bork het volgende:

[..]

hmm. Gekeken zonder geluid, is niet chronologisch of draag jij twee brillen afwisselend? (Bork ook; alleen dan verschillende kleurtjes en af-en-toe daglensjes).
moet wel geluid bij hoor, anders mis je teveel. Ik heb idd voorjaar 2007 een andere bril gekregen. Nou ja, gekocht.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 februari 2008 @ 02:18:51 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_56876648
Heb vandaag al een vorm van reizigertje pesten meegemaakt. De trein die om 23.47 uit Zwolle richting Groningen vertrekt, moet 15 minuten in Assen blijven wachten volgens de dienstregeling om daarna gekoppeld (met een trein die uit Groningen gearriveerd is) verder te rijden naar Groningen. Echt te absurd voor woorden zeg
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_56877202
Die trein die aankoppelt is toch dan de 9194 ofzo?
  donderdag 21 februari 2008 @ 08:18:43 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_56877599
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 23:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Flash' Railway Revival part 1:

klik
Leipe Railway Flavour!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_56878199
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 02:18 schreef Peterselieman het volgende:
Heb vandaag al een vorm van reizigertje pesten meegemaakt. De trein die om 23.47 uit Zwolle richting Groningen vertrekt, moet 15 minuten in Assen blijven wachten volgens de dienstregeling om daarna gekoppeld (met een trein die uit Groningen gearriveerd is) verder te rijden naar Groningen. Echt te absurd voor woorden zeg
Dat heeft te maken met het onderhoudsrooster van prutsrail. Daardoor is er maar 1 spoor beschikbaar tussen Assen en Groningen. Het is dus of deze oplossing of 1 van de 2 treinen laten vervallen. Lijkt me dit de minst slechte oplossing...
pi_56879421
bijna 4000 kilometer dit jaar
Binnenkort rondje Noord-Holland en weer naar Arnhem. Dus dat zijn weer aardig wat kilometers.
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
pi_56879528
Ik heb echt geen flauw idee op hoeveel KM ik zit dit jaar...
In iedergeval minder dan 4000

In de week normaal:
5x amersfoort-eindhoven (heen & terug)
Ieder weekend: amsterdam-eindhoven en terug
En 1x in de maand:: amersfoort - Groningen en terug

Wie kan dat zo snel uitrekenen voor dit jaar?
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 23:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Flash' Railway Revival part 1:

klik
Flash.... mijn God dit maakt meer duidelijk dan een foto vol met foto's van borden
Heb je al wel eens zitten te denken aan een rondje Engeland met de trein?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')