abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 februari 2008 @ 14:27:58 #1
202886 seinhuis
elke dag htn - ut
pi_56683971

Hier alweer deel ### in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII, XIII, XIV, XV, XVI, XVII, XVIII, XIX, XX, XXI, XXII, XXIII, XXIV, XXV, XXVI, XXVII, XXVIII, XXIX, XXX, XXXI, XXXII, XXXIII, XXXIV, XXXV, XXXVI, XXXVII, XXXVIII, XXXIX, XL, XLI, XLII, XLIII, XLIV, XLV, XLVI, XLVII, XLVIII, XLIX, L, LI, LII, LIII, LIV, LV, LVI, LVII, LVIII, LIX, LX, LXI, LXII, LXIII, LXIV, LXV, LXVI, LXVII, LXVIII, LXIX, LXX, LXXI, LXXII, LXXIII, LXXIV, LXXV, LXXVI, LXXVII, LXXVIII, LXXIX, LXXX, LXXXI, LXXXII, LXXXIII, LXXXIV, LXXXV, LXXXVI, LXXXVII, LXXXVIII, LXXXIX, XC, XCI, XCII, XCIII, XCIV, XCV, XCVI, XCVII, XCVIII, XCIX, C.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?



Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Spurts (GTW's) en nog twee overgebleven Buffels, uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.




Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.



De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Zodra de HSL echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 49% gewijzigd door ThaFreak op 15-02-2008 22:11:32 ]
  Redactie Sport dinsdag 12 februari 2008 @ 14:41:39 #2
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_56684208
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 14:27 schreef seinhuis het volgende:
Hier kun men verder gaaan
zet dan eerst eens even de OP erin....
en doe in godsnaam wat aan je nederlands...
quote:
Tevens; hebben jullie mei al eens aan het wer gezien op utrecht Centraaal?
nee, ik heb op utrecht centraal nog nooit aan het weer gezien dat het mei was
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_56684280
OP is verplicht
pi_56684366
Shit, en ik denken dat het met mij slecht gesteld was
pi_56684535
@ seinhuis LAATSTE WAARSCHUWING

nog even en ik ga ieder volgend bericht wat niet fatsoenlijk leesbaar is van je verwijderen....ben je het niet eens heb je dikke pech!!!
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_56684622
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 14:50 schreef Gutz het volgende:
Shit, en ik denken dat het met mij slecht gesteld was
Dat is t toch ook?
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:04 schreef Gutz het volgende:

[..]

19, max aantal dagen 3, met 4 man totaal.
Nouja, als je er zolang over wilt doen dan zijn er veel mogelijkheden.
Via http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn kun je allerlei verschillende routes plannen.
Lijkt mij dat je hier wel voldoende aan hebt.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 15:32:42 #7
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_56685005
In Baarn zijn ze vandaag weer begonnen met het bouwen van het nieuwe perron
  dinsdag 12 februari 2008 @ 15:46:42 #8
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_56685209
Ik moet eerlijk zeggen dat ik stiekum moest lachen toen ik de originele OP van seinhuis las (het is wel gevaarlijk , die fratsen van hem, typte net per ongeluk lagen i.p.v. lachen)

Maar dit ziet er goed uit

@Seinhuis: topicnummer in de tekst aanpassen moet 103 zijn! Verder de linkjes naar topic 101 (CI) en 102 (CII) toevoegen.

[ Bericht 28% gewijzigd door bork op 12-02-2008 15:52:11 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 12 februari 2008 @ 16:04:25 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_56685490
Donderdag Roosendaal part II. Vorige keer strandde ik door een seinstoring te Breda en ben ik naar Zandvoort gereisd, nu pak ik wel de rest van brabant en ga dan via Leiden en Woerden richting Amsterdam
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_56685540
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 15:32 schreef Tecnix het volgende:
In Baarn zijn ze vandaag weer begonnen met het bouwen van het nieuwe perron
Hehe, eindelijk...waarom heeft dat toch zo lang geduurd en zijn die twee huisje nog niet verwijderd?
pi_56685852
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 15:09 schreef its_me_ het volgende:

[..]

Dat is t toch ook?
[..]

Nouja, als je er zolang over wilt doen dan zijn er veel mogelijkheden.
Via http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn kun je allerlei verschillende routes plannen.
Lijkt mij dat je hier wel voldoende aan hebt.
Merci en dank u wel
pi_56685904
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 16:04 schreef Peterselieman het volgende:
Donderdag Roosendaal part II. Vorige keer strandde ik door een seinstoring te Breda en ben ik naar Zandvoort gereisd, nu pak ik wel de rest van brabant en ga dan via Leiden en Woerden richting Amsterdam
Zoveel is er bij ons op het station niet meer te beleven, Zijn wel bezig het plein aan de voorkant van 't station te renoveren. (Lees: Nog meer bushokjes recht voor de deur) en de fontein aan 't verplaatsen zodat deze in het verloop van de stationstraat ligt.

Alhoewel... de loods van Van Gend en Loos staat er nog, en je kan de halve marathon lopen als je het perron 21x afloopt
  dinsdag 12 februari 2008 @ 16:31:52 #13
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_56685926
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 16:06 schreef Dichterbijer het volgende:

[..]

Hehe, eindelijk...waarom heeft dat toch zo lang geduurd en zijn die twee huisje nog niet verwijderd?
Oef geen idee, wat ik wel weet is dat de huisjes bij het oude station horen en van de gemeente niet gesloopt mogen worden omdat er historie aan zit
pi_56687177
Vanochtend stond ik op station Deventer, reed de 1500 van 10:08 niet.

Dus dat werd gezellig proppen in een 4200 & 4000 Koploper.....dan toch liever DD-AR.
pi_56687964
quote:
Op maandag 11 februari 2008 22:43 schreef Peterselieman het volgende:
[ afbeelding ]

Dat is te gemakkelijk

De locatie is een betere vraag
Koudum - Molkwerum.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 12 februari 2008 @ 19:08:43 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_56688397
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 18:46 schreef Socios het volgende:

[..]

Koudum - Molkwerum.
En dat klopt helemaal
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_56688817
Nieuwe trein vind post.


De SLT VI op een test baan Wildenrath Siemens

Filmpje van open dag van de testbaan
Niemand van het forum naar toe geweest ligt geen eens 20 km van Roermond over de grens?
Volgens mij jammer genoeg voorlopig geen open dag, anders ga ik er zeker heen als ik kan

[ Bericht 23% gewijzigd door sander89 op 12-02-2008 19:54:38 ]
............................
  dinsdag 12 februari 2008 @ 19:52:38 #18
136283 knars
Teethgrinder
pi_56689231
vind hem wel mooi, die SLT
  dinsdag 12 februari 2008 @ 19:54:11 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_56689269
't Kan wel 20km van Roermond liggen, maar ik woon hier 166km bij Roermond vandaan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_56689587
even een teeveepeetje
pi_56689827
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 19:52 schreef knars het volgende:
vind hem wel mooi, die SLT
Idd, maar die glazige cabine lijkt me wel is grappig en de openheid ten opzichte van mat'64. Maar ja, nog maar 9 jaar mat'64 als intercity in de 3700 en het is dan eindelijk weg .

Trouwens de 2000 wordt gereden soms met een ICM4 of ICM4+3, nieuwe combinatie?
  dinsdag 12 februari 2008 @ 20:29:29 #22
202886 seinhuis
elke dag htn - ut
pi_56689996
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 20:10 schreef Zug-Chef het volgende:
even een teeveepeetje
Wad is dat?
pi_56690015
even een kleine TVP (vanochtend zelf geschoten)



Thalys klaar voor vertrek.
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 12 februari 2008 @ 20:30:55 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_56690037
ze moeten dat ICM allemaal weer de NO inschoppen, want hier rijden sommige treinen echt te kort of zijn sommige keringen zo kort dat je bij een wisselstorinkje onderweg al de mist in gaan en dan is er geen reserve stel meer voorhanden
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 12 februari 2008 @ 21:02:33 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_56690718
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 20:21 schreef Brembo het volgende:

[..]

Idd, maar die glazige cabine lijkt me wel is grappig en de openheid ten opzichte van mat'64. Maar ja, nog maar 9 jaar mat'64 als intercity in de 3700 en het is dan eindelijk weg .

Trouwens de 2000 wordt gereden soms met een ICM4 of ICM4+3, nieuwe combinatie?
ICM? In de 2000? Heb ik niet gezien hoor de laatste tijd?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')