abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56564886

Hier alweer deel 102 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII, XIII, XIV, XV, XVI, XVII, XVIII, XIX, XX, XXI, XXII, XXIII, XXIV, XXV, XXVI, XXVII, XXVIII, XXIX, XXX, XXXI, XXXII, XXXIII, XXXIV, XXXV, XXXVI, XXXVII, XXXVIII, XXXIX, XL, XLI, XLII, XLIII, XLIV, XLV, XLVI, XLVII, XLVIII, XLIX, L, LI, LII, LIII, LIV, LV, LVI, LVII, LVIII, LIX, LX, LXI, LXII, LXIII, LXIV, LXV, LXVI, LXVII, LXVIII, LXIX, LXX, LXXI, LXXII, LXXIII, LXXIV, LXXV, LXXVI, LXXVII, LXXVIII, LXXIX, LXXX, LXXXI, LXXXII, LXXXIII, LXXXIV, LXXXV, LXXXVI, LXXXVII, LXXXVIII, LXXXIX, XC, XCI, XCII, XCIII, XCIV, XCV, XCVI, XCVII, XCVIII, XCIX, C.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?



Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Spurts (GTW's) en nog twee overgebleven Buffels, uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.




Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 is Veolia op de Maaslijn gaan rijden met nieuw spul, net zo als Arriva met de GTW 2/6 en de GTW 2/8 van Stadler.



De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Zodra de HSL echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 0% gewijzigd door Charango op 06-02-2008 17:38:40 ]
Socialist in Mercedes
  woensdag 6 februari 2008 @ 17:29:08 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_56565026
Leuk plan van de Alkmaar - Luxemburg express, maar zodra die VIRM door de bovenleidingsluis van Gronsveld is en zijn panto weer opzet, doet ie boem en moet je de bus bellen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_56565032
De ATB is terug
Alleen ik dacht dat er een TVP bordje voor was
pi_56565088
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 17:29 schreef Duvel het volgende:
Leuk plan van de Alkmaar - Luxemburg express, maar zodra die VIRM door de bovenleidingsluis van Gronsveld is en zijn panto weer opzet, doet ie boem en moet je de bus bellen.
Wie had het hier over VIRM?
Socialist in Mercedes
  woensdag 6 februari 2008 @ 17:40:19 #5
136283 knars
Teethgrinder
pi_56565192
Op zich wel een leuk idee, maar zie nog niet veel mensen gebruik maken van een halfuursdienst vanuit Nederland naar Luxemburg.
pi_56565307
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 17:40 schreef knars het volgende:
Op zich wel een leuk idee, maar zie nog niet veel mensen gebruik maken van een halfuursdienst vanuit Nederland naar Luxemburg.
Dat hoeft ook niet per sé, er kan voor gekozen worden om elk uur/elke twee uur etc. door te rijden naar Luxembourg. Het gaat mij er meer om dat er volgens mij een verbinding zou moeten zijn tussen alle hoofdsteden van de Benelux. Amsterdam-Brussel is er al, Brussel - Luxembourg ook. Alleen de A'dam-Lux ontbreekt dan nog. Daarnaast zal het ook mee kunnen helpen in de functie van Zuid-Limburg als Euregio.
Socialist in Mercedes
pi_56565447
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 17:32 schreef Charango het volgende:
Wie had het hier over VIRM?
Ja precies, een 5500 dieselloc en ICK of M6 rijtuigen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56565457
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 17:29 schreef Dichterbijer het volgende:
De ATB is terug
Alleen ik dacht dat er een TVP bordje voor was
Nee, het was altijd al dit bordje. Het is overigens inderdaad tegen TVP's ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 6 februari 2008 @ 18:00:29 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_56565504
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 17:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja precies, een 5500 dieselloc en ICK of M6 rijtuigen
Hebben we nog ergens een reeks 55 rondslingeren met ATB? Vast wel, gaan!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_56565671
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 18:00 schreef Duvel het volgende:
Hebben we nog ergens een reeks 55 rondslingeren met ATB? Vast wel, gaan!
Makkelijk



[ Bericht 10% gewijzigd door Dr_Flash op 06-02-2008 18:19:19 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 6 februari 2008 @ 18:14:06 #11
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_56565731
Mooie kikker, en TVP
pi_56565807
kut met peren

Plaatje gevervangt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56565929
ik zit weer met mijn reet in de intercity boemel naar amersfoort vanuit amsterdam. weer lekker diezelfde stank in die icb rijtuigen blegh
pi_56565968
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 18:25 schreef Dichterbijer het volgende:
weer lekker diezelfde stank in die icb rijtuigen blegh
Dat is nog van de vorige keer, toen je op je PDA zat
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56567350
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 18:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is nog van de vorige keer, toen je op je PDA zat
pi_56567414
Die Wadlopers gaan misschien naar Polen of Albanië.
pi_56567442
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 19:40 schreef Socios het volgende:
Die Wadlopers gaan misschien naar Polen of Albanië.
bron?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56567614
Rail Magazine 251.
  woensdag 6 februari 2008 @ 19:52:07 #19
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_56567642
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 19:51 schreef Socios het volgende:
Rail Magazine 251.
Scan?
pi_56567653
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 17:29 schreef Dichterbijer het volgende:
De ATB is terug
Alleen ik dacht dat er een TVP bordje voor was
Oke
............................
pi_56567702
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 19:52 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Scan?
Ik heb geen scanner, tevens copyright enzo. Maaruh, kijk anders morgen even in een tijdschriftenkiosk. Het nieuwsberichtje staat op blz. 11.
  woensdag 6 februari 2008 @ 20:02:10 #22
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_56567847
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 19:54 schreef Socios het volgende:

[..]

Ik heb geen scanner, tevens copyright enzo. Maaruh, kijk anders morgen even in een tijdschriftenkiosk. Het nieuwsberichtje staat op blz. 11.
Ow is dat gewoon tijdschriftenwinkel?

Ik was in de war met een of ander obscuur clubblaadje dan
pi_56567891
stond er ook bij wanneer Socios? Ik wil dat wel combineren met plan U in Slowakije namelijk

Al mag de lieve blauwe hemel weten of daar nog ooit ene donder van terecht komt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56568173
Nee, het bevindt zich allemaal nog in het ´interessestadium´. Wel lachen om al die oude treinen dan op te zoeken, ja! Neem asjeblieft zo´n Plan U mee terug, ok?
pi_56568231
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 20:16 schreef Socios het volgende:
Nee, het bevindt zich allemaal nog in het ´interessestadium´. Wel lachen om al die oude treinen dan op te zoeken, ja! Neem asjeblieft zo´n Plan U mee terug, ok?
Zou geen gek plan wezen, volgens mij staan ze gewoon verf te happen tussen de braamstruiken daar
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')