abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_176503328
registreer om deze reclame te verbergen
NOORD-MACEDONIň

Waar kennen we de Noord-MacedoniŽrs van?

Vooral van het dispuut om de naam van het land met Griekenland natuurlijk. Verder van de Joegoslavische tijd, de hoofdstad Skopje, diverse minderheden, het bergachtige landschap, de handballers, groentemix, de zonnige vlag en natuurlijk als het land met de nieuwe naam.

MACEDONIA%202013-07-26%20001.jpg

Hoe doen ze het op het ESF?

Noord-MacedoniŽ doet sinds 1996 mee aan het ESF en heeft sindsdien 20 inzendingen gestuurd. Het land wilde eigenlijk jarenlang gewoon als MacedoniŽ deelnemen, maar op last van Griekenland, waar ook een landsdeel is met die naam, werd de toevoeging van de Voormalig Joegoslavische Republiek standaard toegevoegd wanneer het land ter sprake kwam in ESF-verband. Met de recente naamswijziging naar Noord-MacedoniŽ is dat probleem opgelost. In de tekst kunnen nog wel andere benamingen voorkomen.

In tegenstelling tot andere voormalig-Joegoslavische landen als KroatiŽ en ServiŽ, is MacedoniŽ bepaald geen muzikale grootmacht gebleken. Dat was al zo in de Joegoslavische tijd, toen MacedoniŽ er als enige deelrepubliek niet in slaagde om ook maar ťťn keer de overkoepelende ESF-voorronde te winnen. Ook als zelfstandige natie zijn er weinig hoogtepunten te noteren. MacedoniŽ wist tot Tamara Todevska’s 7e plaats in 2019 nooit de Top 10 te halen. Daarnaast mocht het land drie keer niet meedoen wegens slechte resultaten in het jaar ervoor en bleef het in de periode 2008-2018 tien van de elf keer in de halve finale steken.

De enige periode waarin het structureel iets beter ging was tussen 2004 en 2009, toen MacedoniŽ zes keer op rij 9e of 10e werd in de halve finale. Toch mocht het in 2008 en 2009 niet naar de finale als nummer 10 van de semi. Dat was omdat toen tijdelijk een regel gold waarmee de Top 9 van de televoting naar de finale ging en de tiende finalist door de vakjury werd bepaald. De jury besloot in beide jaren een ander land de voorkeur te geven boven MacedoniŽ. Nadat het land hierover geklaagd had, werd deze regel door de EBU afgeschaft.
Hoewel het voor MacedoniŽ zelf frustrerend was om twee keer op deze manier mis te grijpen, was de rest van Europa hier niet echt rouwig om. Het land had in de vier jaren ervoor immers telkens heel nipt de finale wel gehaald, en dat dan bijna puur en alleen door punten uit Voormalig-JoegoslaviŽ en AlbaniŽ. Ogenschijnlijk betere inzendingen uit landen met minder buren visten hierdoor achter het net.
Mede door het Macedonische geklaag in 2009 werd de vakjury voortaan voor 50% verantwoordelijk voor de finalisten. Daarmee werd het een Pyrrus-overwinning voor MacedoniŽ, want in tegenstelling tot de televoters stemde de vakjury niet standaard op de buurlanden, waardoor het alleen maar moeilijker geworden is om de finale te bereiken.

skopje-fest-a0327783-b29d-42b9-b314-43f3b156caf-resize-750.png
Het jaarlijkse Skopje-fest is regelmatig gebruikt als voorronde voor het ESF.

De voornaamste reden van het veelvuldige falen van de inzendingen, ligt vooral in het feit dat veel liedjes niet echt slecht zijn, maar veelal al eens beter zijn gedaan door andere landen. Bovendien zijn sommige inzendingen niet echt geschikt voor buiten de eigen regio, waardoor ze nauwelijks punten kregen uit een flink aantal Europese landen. Voor landen als Nederland is MacedoniŽ daarmee doorgaans ťťn van de minst interessante deelnemers aan het ESF.

Bij de puntenverdeling zijn de andere landen van Voormalig-JoegoslaviŽ en AlbaniŽ veruit de favorieten. Verder kreeg Turkije vroeger standaard veel punten, en dat land gaf meestal ook wel wat terug. Hetzelfde geldt voor de overige landen in de directe regio. De rest van Europa volgt zeker bij de televoting op geruime afstand.

Nederland en MacedoniŽ geven maar heel mondjesmaat punten aan elkaar, waarbij het opvalt dat MacedoniŽ geleidelijk wat meer punten onze kant opstuurt, maar die liefde nog amper beantwoord ziet. Nederland gaf pas in 2019 finale-punten aan MacedoniŽ. Tamara Todevska kreeg 3 (j) + 1 (p) punten. Eerder kregen Tose Proeski (1) en Martin Vucic (3) wel punten in de halve finale.
Andersom waren er punten voor Edsilia (3), Anouk (2), The Common Linnets (7), Douwe Bob (2 (j)) en Duncan Laurence (7 (j) + 7 (p)).

Hoe ging het door de jaren heen?

VJR MacedoniŽ wilde in 1996 debuteren, maar moest daarvoor wel eerst door de besloten voorronde geraken, waarin onder meer Duitsland en Rusland faalden. De eerste 22 van de 29 landen gingen door, maar MacedoniŽ eindigde samen met Rusland als 26e, waardoor Kaliopi niet op het podium mocht schitteren. Ze zou later nog wel twee herkansingen namens haar land krijgen.

Door deze slechte score mocht MacedoniŽ ook in 1997 niet meedoen. In 1998 mocht Vlado Janevski dan toch het debuutoptreden verzorgen. In een smetteloos donkerblauw pak kwam hij ondanks de laatste startpositie niet verder dan 16 punten en de 19e plaats. Daarop was MacedoniŽ in 1999 weer niet welkom. In 2000 ging XXL. Dat was een meidengroep, en die scoren zelden op het ESF. Dit kleurrijke kwartet was met het oubollige 100% Te Ljubam geen uitzondering, waardoor MacedoniŽ ook in 2001 weer ontbrak.

Ook in 2002 zou het weer misgaan, maar de zangeres van dienst zou later nog eens succesvol terugkeren, dus laten we in elk geval Karolina Gočeva de eer geven die ze later nog zou gaan verdienen.
Karolina werd in 1980 geboren en was al op 10-jarige leeftijd een sensatie, toen ze het festival van Stip wist te winnen. Heet die plaats echt Stip? Jazeker, die plaats heet echt Stip. Dat is een Macedonische stad, bekend van de Pastrmajlijada, een vleestaart. U moet maar even kijken wat u met deze achtergrondinformatie doet, maar wie weet komt het ooit van pas bij een deelname aan de Pointless quiz, want weinig kans dat het panel dit gerecht in de voorselectie aandraagt immers.

CazyQ9FUAAEdgOB.jpg
Pastrmajlijada.

Maar we dwalen enigszins af van die impressionante ESF-inzendingen van MacedoniŽ. Karolina deed hierna mee aan meerdere festivals en wist regelmatig een hoog niveau aan te stippen. Ze was onder meer actief op het Skopje Fest. Dat is zeg maar het Macedonische San Remo-Festival, waarvan de winnaar geregeld naar het ESF is uitgezonden. Karolina behoort ondertussen tot het meubilair van dit muziekfeest, en won onder meer in 2002. Daarna mocht ze in een mooie jurk naar het ESF met Od Nas Zavisi, waarmee ze 19e werd, waardoor het Songfestival van 2003 weer doorging zonder Macedonische bijdrage.

Vanaf 2004 was MacedoniŽ er elk jaar bij, dankzij de introductie van de halve finales. En het zorgde ook meteen voor succes van To®e Proeski en Life. Hij werd 10e in de halve finale met zijn door violen gedomineerde lied, waarmee hij 14e zou worden in de grote finale. To®e is een grote naam in de regio. Hij scoorde diverse hits en deed veel werk voor het goede doel. Zijn opera-stem werd alom geroemd. Helaas bleef een grote carriŤre uit. Drie jaar na zijn ESF-deelname reed zijn manager op de snelweg zijn auto achterop een vrachtwagen. To®e was bijrijder en was op slag dood, slechts 27 jaar oud.


Ook in 2005 bereikte MacedoniŽ de finale. Martin Vučić , alias de Macedonische Tarkan, was een griezel, maar werd met het kleurloze Make My Day 9e in de halve finale en 17e in de finale. In 2006 mocht Elena Risteska met Ninanajna. Een niet al te bijzonder liedje over sex. En Elena had zich er ook lekker ordinair op gekleed, met een zeer weinig verhullende outfit. Het was een goedkope act, maar het werd de beste eindpositie tot dat moment voor MacedoniŽ met de 12e plaats. Niet dat iemand het na het optreden over de muziek had overigens.


In 2007 was Karolina Gočeva terug. U kent haar nog wel van het festival van Stip. Deze keer deed ze mee aan het ESF met Mojot Svet. Dat was een competente inzending, en zeker ťťn van de betere van MacedoniŽ. Het viel op dat het laatste stukje in het Engels juist minder lekker klonk dat het Macedonische deel. Het zou uiteindelijk 14e worden in de finale, waarbij het opvallend was dat ook bij een betere Macedonische inzending maar een paar landen buiten de eigen regio punten overhadden voor het land. Haar 73 punten zijn wel de hoogste score tot dan toe.


In 2008 en 2009 werd MacedoniŽ dus twee keer op rij genaaid door de jury, met een 10e plaats in de halve finale, maar toch geen kwalificatie. Eerst ging het mis voor het zeurderige Let Me Love You van Tamara, Vrčak & Adrian, dat werd gepasseerd door het Zweedse Hero van Charlotte Perrelli. De Tamara in dit gezelschap is Tamara Todevska, die in 2019 nog eens terug zou komen met meer succes. Vrčak was de schrijver van Ninaninja. Adrian Gaxha is half-Albanees en was al populair in de regio als solo-artiest. Het jaar erna moest de rockgroep Next Time hun meerdere erkennen in het Finse Lose Control van Waldo's People. De zingende tweeling redde het niet met Ne®to ¶to Kje Ostane.

Waar de MacedoniŽrs hier nog heel erg in de buurt van kwalificatie kwamen, zou dat doel in de jaren erna steeds verder uit beeld raken, bijvoorbeeld voor Vlatko Ilievski in 2011. Hij werd 16e in de halve finale. In 2018 werd hij dood gevonden in zijn auto.

De enige uitzondering op de regel was Kaliopi in 2012. Zij was 16 jaar na haar mislukte poging in 1996 terug, en deze keer met een betere poging. Ze was al 46, maar rockte nog als in haar jonge jaren met Crno I Belo (NL: Zwart en Wit). Ondanks de tweede startpositie in de halve finale (maar wel meteen voor Joan Franka) ging ze naar de finale, waarin ze 13e werd.


En sindsdien is het lange tijd een treurig verhaal geworden. In 2013 kwam de toen 69-jarige Queen of the Gypsies Esma naar het ESF. Ze had een tientallen jaren durende carriŤre met haar volksmuziek en zat thuis ook niet stil met haar 47(!) geadopteerde kinderen. Ze ging samen met Lozano. In vergelijking met de meteen door iedereen geliefde en extravagante Esma, had hij de uitstraling van een bord bruine bonen. Ze zouden eerst met Imperija gaan, maar dat liedje kreeg veel negatieve commentaren van het publiek. Daarop werd het Pred Da Se Razdeni. Dat was een bijzonder origineel lied, maar dit was toch wel iets te specifiek voor het brede ESF-publiek. Het werd een voorlaatste plek in de halve finale.

Esma_Redzhepova.jpg
Esma Redzhepova. Ze overleed in 2016.

Ook in 2014 ging het mis. Zangeres Tijana trok in eigen land de aandacht door haar trademarks, namelijk haar bijzondere haarstijl en haar Buddy Holly-bril. Op het ESF waren beide kenmerken verdwenen en leek ze haar best te doen er zo onopvallend mogelijk uit te zien. Daar slaagde ze prima in en To The Sky was dan ook kansloos voor kwalificatie.

In 2015 had MacedoniŽ een daverende verrassing in huis, toen we werden getrakteerd op Blackstreet. Die van No Diggity inderdaad. En ze waren niet eens de hoofdact, maar alleen de achtergrondzangers. Zo ben je nummer 1 in de Amerikaanse hitlijst en zo ben je achtergrondact bij MacedoniŽ op het ESF. Het kan verkeren. Opvallend genoeg was de hoofduitvoerende de heel wat minder legendarische Daniel Kajmakoski. Hij was de winnaar van de Macedonische X-Factor. Wat opmerkelijk was, want als die jongen nou iets niet had...

Het liedje Autumn Leaves was overigens dusdanig matig, dat het er allemaal niet zo heel veel toe deed. Ook niet dat Daniel en Blackstreet mixten als water en zand tijdens de act. Het publiek zette MacedoniŽ nog achter Trijntje op de onderste plaats.

In 2016 was Kaliopi nog eens terug. Ze was het zingen nog niet verleerd, maar het zelfgeschreven Dona was toch echt te verouderd voor het ESF. Bij het publiek redde ze het nog, maar door een zwakke juryscore werd ze 11e.

Daarmee kwam ze er vreemd genoeg een stuk dichterbij dan het veel betere Dance Alone van Jana Burčeska in 2017. Dat was een voorbeeld van een goed liedje verpesten voor gevorderden. MacedoniŽ leek goud in handen te hebben, maar deed vervolgens alles fout wat het fout kon doen en scoorde daarop een gÍnante 15e plaats achter een hele serie veel mindere liedjes. Een troost voor Jana was wel dat na haar uitschakeling haar vriend haar ten huwelijk vroeg. Ze zei gelukkig ja, en zo was er toch nog een reden voor feest.

Na een paar pogingen waarmee het misging, maar er wel enig potentieel voor kwalificatie was, volgde in 2018 weer een volledig kansloze inzending. Het duo Eye Cue probeerde het met Lost And Found, maar ze werden daarmee voorlaatste in de halve finale, met alleen de nog hopelozere IJslandse Ari achter zich.

Zomaar uit het niets volgde in 2019 het grootste succes in de Noord-Macedonische ESF-historie. Tamara Todevska was na 11 jaar terug op het festival met Proud. Een feministisch liedje over de kracht van de vrouw, en de presentatie was dan ook op Internationale Vrouwendag.

Behoudens wat extra stemmen van politiek correcte juryleden werd er niet al te veel van verwacht, zeker met het Macedonische talent om redelijke inzendingen op het ESF zelf om zeep te helpen. De startpositie als voorlaatste in de tweede semi was wel gunstig, hoewel dat direct na favoriet Nederland was.

Tamara’s optreden ging echter voorspoedig en North-Macedonia werd onder die naam voor het eerst geroepen als finalist. Ook daarin ging het optreden in groene jurk weer lekker. Tijdens de puntentelling bleek dat de jury’s bijzonder onder de indruk waren geweest. De hoge scores stroomden binnen en Noord-MacedoniŽ nam verrassend de leiding op het scorebord, met een ruime voorsprong op favorieten als Nederland en Rusland. Zou het ESF voor het eerst in de historie naar Skopje gaan?

Als het aan de jury had gelegen wel, want Tamara zorgde voor een enorme stunt door de jurystemming te winnen. Helaas voor de delegatie maakte de EBU een domme fout met de Wit-Russische punten, waardoor ze in de live show nog 2e waren. Maar ze waren dus de winnaars. Proud kreeg zes keer douze points en het merendeel van de jury’s plaatste dit lied hoger dan Arcade.


Onverwacht speelde Noord-MacedoniŽ ook een hoofdrol bij de bekendmaking van de publiekspunten. Doordat ze dus als tweede gerangschikt waren, kreeg Tamara als voorlaatste de score te horen. Drie landen bleven over in de strijd om de zege nadat Duncan Laurence zijn punten had ontvangen. Nederland, toen de nieuwe koploper, en Noord-MacedoniŽ en Zweden. In alle eerlijkheid zullen er toch weinigen echt hebben gerekend op ook een stunt bij de televoters, en die bleef dan ook uit. Noord-MacedoniŽ werd voor het publiek 12e, met 58 punten, waarvan 43 uit Voormalig-JoegoslaviŽ/AlbaniŽ. Daardoor werd het overall een 7e plaats, nog altijd veruit de beste uitslag in de ESF-historie.

Zo was MacedoniŽ jarenlang een land dat maar weinig toevoegde op het ESF. Hopelijk inspireert hun eerste aansprekende resultaat in 2019 om betere inzendingen te gaan sturen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier is een net overzicht van alle Macedonische inzendingen en hun resultaten te vinden of kijk naar het filmpje hieronder of klik anders op de spoiler:


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat is jouw favoriete Macedonische inzending?
:)

In deze reeks verschenen de volgende topics:
AlbaniŽ - ArmeniŽ - AustraliŽ - Azerbeidzjan - BelgiŽ - Bulgarije - Cyprus - Denemarken - Duitsland - Estland - Finland - Frankrijk - GeorgiŽ - Griekenland - Hongarije - Ierland - IJsland - Israel - ItaliŽ - KroatiŽ - Letland - Litouwen - Malta - MoldaviŽ - Montenegro - NEDERLAND (Jaren '50-60-70) - NEDERLAND (Jaren '80 en '90) - NEDERLAND (Jaren '00) - NEDERLAND (Het jaar 2010) - NEDERLAND (2011-2019) - Noord-MacedoniŽ - Noorwegen - OekraÔne - Oostenrijk - Polen - Portugal - RoemeniŽ - Rusland - San Marino - ServiŽ - SloveniŽ - Spanje - TsjechiŽ - Verenigd Koninkrijk (1957-1987) - Verenigd Koninkrijk (1988-2019) - Wit-Rusland - Zweden - Zwitserland


[ Bericht 8% gewijzigd door Fred_B op 22-12-2019 10:11:42 ]
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_176506996
Let Me Love You uit 2008 vond ik een prettig nummer, en het was wat mij betreft dan ook diep triest dat ze door de jury uit de finale werden gehouden. De tweede inzending van Kaliopi vond ik ook wel prima, maar m'n favoriet was toch wel Dance Alone van vorig jaar. Maar zo ongelofelijk om zeep geholpen wat betreft act etc. Triest.

Maar meestal in dit land voor mij persoonlijk vaak een gegarandeerde lage positie.
OngeÔnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_176507931
Jammer dat Karolina, haar inzending in 2003 niet goed over kwam op het podium.
Live kwam het niet uit de verf, maar haar video en studioopname is geweldig.
Als dat goed was uitgevoerd, was dat voor mij de beste inzending van Macedonia.

Ook Esma en partner waren beter op demo, maar live is het een rommeltje.

Tose Proeski, was geweldig live en zette een goede act neer. Het liedje was meer dan ok.

Ik vind de inzending van 1998 ook mooi en ondergewaardeerd.

Verder vind ik Kaliopi in 2012 ook goed.

Dit is de video van Karolina van 2002, geweldige video ook:

Haar andere inzending vind ik niet zo bijzonder.
Life can be a bitch, so like it..
  Eurovisie Songfestival Queen / Moderator maandag 15 januari 2018 @ 11:35:57 #4
163650 crew  Greys
Nee.
pi_176516064
registreer om deze reclame te verbergen
Tis een behoorlijk treurige bedoening inderdaad, zeker als je het zo allemaal op een rijtje ziet :o

Straks nog even eea terugluisteren omdat ik van het merendeel al niet meer uit mijn hoofd weet hoe het lied ook alweer ging. Zo weinig indruk heeft het gemaakt. :@

(PS topic gekoppeld)
Koutist in opleiding.
pi_176516325
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 11:35 schreef Greys het volgende:
Tis een behoorlijk treurige bedoening inderdaad, zeker als je het zo allemaal op een rijtje ziet :o

Straks nog even eea terugluisteren omdat ik van het merendeel al niet meer uit mijn hoofd weet hoe het lied ook alweer ging. Zo weinig indruk heeft het gemaakt. :@

(PS topic gekoppeld)
Luister nog maar even naar de clip van Karolina die ik postte, geweldig liedje dat helaas ook niet sterk werd neergezet. MacedoniŽ heeft daar wel een handje van kijk maar naar verleden jaar.
Life can be a bitch, so like it..
pi_176516404
quote:
11s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:47 schreef Cyan9 het volgende:
Let Me Love You uit 2008 vond ik een prettig nummer, en het was wat mij betreft dan ook diep triest dat ze door de jury uit de finale werden gehouden. De tweede inzending van Kaliopi vond ik ook wel prima, maar m'n favoriet was toch wel Dance Alone van vorig jaar. Maar zo ongelofelijk om zeep geholpen wat betreft act etc. Triest.

Maar meestal in dit land voor mij persoonlijk vaak een gegarandeerde lage positie.
Ik vind let me love you ook een prima liedje, ook prima neergezet.
Ik vind XXL weer grappig.
Life can be a bitch, so like it..
pi_176532194
registreer om deze reclame te verbergen
MacedoniŽ ook niet een van de meest aansprekende landen op het festival. Al hebben ze wel al iets meer gebracht dan buurland AlbaniŽ. Over het algemeen sturen ze erg veel nummers die niet goed blijven hangen/dertien in een dozijn zijn. En ook een aantal bijzonder slechte inzendingen.

De eerdere inzendingen zijn mij sowieso al niet bijgebleven en/of waren weinig interessant. Pas die in 2004 vind ik weer een prima nummer. Life is een zeer behoorlijk nummer en ook prima uitgevoerd. Daarna was het een aantal jaren minder. 2005 was saai en 2006 was dan een van die voorbeelden van bijzonder slechte inzendingen. Los van hoe ze gekleed ging was de zangeres zeker niet lelijk, maar dat is dan ook het enige positieve wat ik erover kan zeggen. Een lachwekkend slecht nummer en een bijzonder achterlijke act. Al kon je daar in die jaren nog redelijk mee weg komen.

2007 was dan gelukkig weer een stuk beter. Een goed liedje, goed gezongen en ook de act paste zeer goed erbij. Kortom heel weinig mis met dat nummer, alleen die laatste Engelse zinnen hadden beter in de eigen taal gekund. 2008 was dan weer niet heel slecht, maar ook weer verre van goed of opvallend. Van de twee keer pech met de jury was het in 2009 wat dat betreft meer onterecht. Next Time is best een goed nummer, wat ik eigenlijk alweer kwijt was in mijn herinnering. Het is niet het allerbeste nummer, maar had gewoon naar de finale gemoeten. En mede daardoor ben ik het nummer jammer genoeg wat vergeten. Dat gold eigenlijk het jaar daarna ook wel (2010). Dat nummer vind ik wel iets minder dan die ervoor, maar is toch ook weer niet slecht. Waarbij het probleem die drie jaar op rij denk ik toch wel was, dat de nummers te snel uit je geheugen waren verdwijnen. 2011 was dat niet het geval, want dat was weer een draak van een nummer.

Hoe anders geldt voor de inzending voor 2012. Het liedje Crno I Bello pakte mij vanaf het begin al beet (en dat ondanks dat ik het niet versta), plus dat Kaliopi ook meteen een opvallende verschijning was. Zowel qua uitstraling, want daar stond toch echt wel iemand op het podium die van het scherm afspatte, plus de zang, want wat een dijk van een stem heeft ze. En in dit geval mocht ze dan zelfs die wat overbodige hoge noot eruit persen. Met stip de beste inzending ooit vanuit MacedoniŽ. Jammer genoeg deed Kaliopi in 2016 toch wat afbreuk aan haar optredens op het ESF. Want Dona is wel een heel erg saai en gedateerd nummer. Nog steeds zong ze erg goed, maar door het zwakkere nummer was de, wederom aanwezige hoge noot, een stuk storender. Ook vond ik haar houding deze keer juist niet echt leuk.

Dat ze met die inzending alsnog met kop en schouders uitstak, boven de nummers van de jaren tussen haar in, heeft vooral met de rest te maken. Wat een zooitje ongeÔnspireerde meuk is dat bij elkaar. Waarbij het de ene keer het liedje, de andere keer, de uitvoerende, de act of alles bij elkaar was. En soms is de algehele staging zo slecht gekozen dat je jezelf afrvraagt welke dronken malloot dat bedacht heeft. En dan doel ik uiteraard op Autumn Leaves van Daniel Kajmakovski. Het liedje was niet het allerbeste, maar ik moet zeggen dat ik er nog wel prima naar kon luisteren. Maar elke druppel kwaliteit die er in dat nummer zat, werd er ter plekke op het podium uitgezogen. Daniel zong ronduit vals, het nummer was een stuk vlakker uitgevoerd dan op plaat, hij had de uitstraling van een ongewassen ui, waarbij zijn kleding erop leek alsof hij even drie minuten tussendoor kwam zingen om daarna weer naar buiten te gaan en niet meer terug te komen. Plus uiteraard de keuze om een grote naam op het podium te zetten. Nou ja een uitgerangeerde grote naam dan. Waarbij Blackstreet en zo'n liedje al niet te rijmen valt, maar de combi met Daniel helemaal nergens over gingen. Plus dan die debiele gebaartjes van die stoere gasten. Dat zag er echt niet uit.

Blijkbaar waren de mensen die dat bedacht hadden ook betrokken bij de invulling van het optreden van afgelopen jaar. Want man, man, man, wat hebben ze daar een potentieel pareltje toch ongelooflijk de nek omgedraaid. Van de eerste keer dat ik Dance Alone hoorde was ik namelijk verkocht. Ik wilde het nummer met alle plezieren wel blijven draaien. Al kwam dat mede doordat 90% van afgelopen jaar dan ook wel onmetelijk saai en/of slecht was. Natuurlijk is het geen super origineel nummer, want het doet wel erg denken aan de jaren tachtig. Maar het zat wel erg goed in elkaar. Dance Alone was dan ook een van de nummers waar ik met hoge verwachtingen naar ging kijken op het ESF.

Maar wat viel dat enorm tegen. Jana zong heel erg matig, waarbij haar achtergrondzangeressen hadden besloten om vaak harder te zingen dan zijzelf. Waardoor het Go, go, go, wat op plaat meer op de achtergrond te horen was, hier op zeer irritante wijze naar de kijker werd gebruld. Tel daarbij op dat ook deze act weer was samengesteld/bedacht door iemand die vrijwel zeker blind of slechtziend is. Want dit sloeg echt nergens op. Bij dit nummer verwacht je toch niet dat de zangeres in een of ander stoeipakje het podium op komt? En dan ook nog eens stond te bewegen op een vrij schaamteloze manier. Echt hoe kun je zo'n goed nummer zo de nek omdraaien? Dood en doodzonde.

Kortom weinig echt goede nummers uit dat land. Acht van de tien keer is het niets bijzonders, ťťn op de tien wel erg goed en die andere keer is het gewoon lachwekkend slecht. En dan bedoel ik Trijntje wai, ai, ai slecht.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel hťťl snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_176532977
Toch knap dat je er dan zo'n boekwerk over weet te schrijven.
OngeÔnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_176533260
quote:
10s.gif Op maandag 15 januari 2018 23:42 schreef Cyan9 het volgende:
Toch knap dat je er dan zo'n boekwerk over weet te schrijven.
Ik schrijf altijd hele boekwerken :+ Plus dat in dit geval het overgrote deel van de tekst Kaliopi (die mij wel beviel) en Autumn Leaves (totale clusterfuck) en Dance Alone (eeuwig zonde) ging, dus in dit geval niet eens zo vreemd :P
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel hťťl snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_176550796
Het grote slachtoffer van de switch naar twee voorrondes. Lukte ze het in de midden jaren-00 steeds de finale te halen met een hoop zwakke liedjes (mede dankzij de vrijgevige buren), blijven ze nu steeds steken in de voorronde met best wel aardige liedjes.

Mijn favoriet blijft het lied dat het niet haalde in de voorronde van 1996, "Samo ti" van Kaliopi.
Lekker om mee te krijsen. *O*
pi_176550937
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 20:17 schreef Arth_NL het volgende:
Het grote slachtoffer van de switch naar twee voorrondes. Lukte ze het in de midden jaren-00 steeds de finale te halen met een hoop zwakke liedjes (mede dankzij de vrijgevige buren), blijven ze nu steeds steken in de voorronde met best wel aardige liedjes.

Mijn favoriet blijft het lied dat het niet haalde in de voorronde van 1996, "Samo ti" van Kaliopi.
Lekker om mee te krijsen. *O*
Grappig om het liedje te horen wat niet door is van Macedonia...
Life can be a bitch, so like it..
pi_176959787
Kaliopi met Dona vind ik een juweel. Sowieso: Kaliopi O+ Die vrouw zingt met hart en ziel. Prachtig om naar te kijken en dat maakt het nog vervelender dat ze zich in 2016 niet wist te kwalificeren met Dona.

De meeste inzendingen van MacedoniŽ vind ik zo ontzettend zwak. Hebben ze dan helemaal niks dat klinkt als anno 2018? Ze zijn dan ook vaak terecht uitgeschakeld. Er is echter ťťn jaar dat ik nooit zal vergeten. Wat een bagger lied hadden ze in 2005. En juist met dat gedrocht wisten ze zich te kwalificeren. Ohh wat was ik pissed :')

XXL is cute :*
pi_190590961
Deze is nu ook aangevuld!
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_190591284
Mooi dat MacedoniŽ met hun laatste inzending, wel de top 10 bereikte.
Tamara is een goede zangeres met een mooie uitstraling. Liedje is ook sterk uitgevoerd. Toch vind ik het liedje ook iets saais en oudbollig hebben.
Life can be a bitch, so like it..
  Moderator zondag 22 december 2019 @ 11:01:29 #15
351614 crew  ijs_beer
Pretentieuze_songfestivalbeer
pi_190591393
Kaliopi _O_
[b]Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:[/b]
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
pi_190591542
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2019 10:49 schreef ato het volgende:
Mooi dat MacedoniŽ met hun laatste inzending, wel de top 10 bereikte.
Tamara is een goede zangeres met een mooie uitstraling. Liedje is ook sterk uitgevoerd. Toch vind ik het liedje ook iets saais en oudbollig hebben.
Ja, mooi lied, maar deze als allerbeste van de avond was toch wel bizar veel eer van de jury's.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_190595460
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 11:14 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Ja, mooi lied, maar deze als allerbeste van de avond was toch wel bizar veel eer van de jury's.
Vond ik ook.
Life can be a bitch, so like it..
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')