abonnementen ibood.com bol.com
pi_176802038
KROATIň

Waar kennen we de Kroaten van?

Voornamelijk als onderdeel van voormalig JoegoslaviŽ natuurlijk. Verder van de stranden, Dubrovnik, de meren van Plitvice, eilanden zoals Krk, Ivan Rakitic, Goran Ivanisevic, Johnny Logan (dat was een honkballer), Robert Prosinecki, de hoofdstad Zagreb, het aangename klimaat en natuurlijk van de vele inzendingen voor het ESF namens JoegoslaviŽ.

xperia-plitvice-lakes-xlarge.jpg

Hoe doen ze het op het ESF?

KroatiŽ is een bijzonder succesvolle deelnemer op het ESF sinds hun debuut in 1993. Hoewel het land nooit won, werden met name in de jaren ‘90 veel mooie uitslagen neergezet. Daarmee is KroatiŽ ťťn van de zeldzame landen die nooit verplicht een jaar moesten overslaan vanwege slechte resultaten in het jaar ervoor, samen met Zweden en Malta. Daarnaast waren de Kroaten veelvuldig verantwoordelijk voor de inzendingen van JoegoslaviŽ, toen dat land nog ťťn geheel vormde. Onder meer voor Rock Me van Riva dat wist te winnen, waarna het ESF in Zagreb werd gehouden. Feitelijk werden in latere jaren bijna alle topklasseringen van de ex-Joegoslavische republieken neergezet door KroatiŽ en ServiŽ.

Tussen 1995 en 2006 scoorde KroatiŽ tien van de twaalf keer in het linkerrijtje, met twee 4e plaatsen als beste scores. Daarna kwam onverwacht de klad erin, want tussen 2007 en 2013 behaalden de Kroaten maar twee keer de finale, waarin het vervolgens onderin eindigde. Na twee jaar afwezigheid werden in 2016 en 2017 wel finaleplaatsen gepakt, maar ging het daarna weer twee keer mis.

De Kroatische inzendingen werden ook na het afschaffen van de taalregel nog heel vaak in de eigen taal gezongen. Omdat de meerderheid van de punten toch van de buurlanden komt, is de noodzaak beperkter om in het Engels te zingen. Door de jaren heen kwamen er meerdere genres langs in de nationale voorronde Dora, maar het valt op dat de Kroaten regelmatig teruggrijpen op een soort Balkanversie van de Palingpop. Hoewel onze inzendingen van Volendammers door de jaren heen weinig succesvol waren, is daar in het Kroatische geval duidelijk wel een publiek voor.

Bij de puntenverdeling is er uiteraard vooral interesse in de buurlanden. In beide richtingen scoren zij hoog op het puntengemiddelde. Verder is er enige onderlinge liefde met Malta.

De relatie tussen Nederland en KroatiŽ beperkt zich tot de betere inzendingen van elkaar. Nederland gaf scores aan Maja Blagdan (5), Danijela (4), Doris Dragovic (1), Boris Novkovic (2) en Jacques Houdek (3 (p)). Opvallend was dat in de halve finale van 2016 Nina Kraljic (12 (j) & 5 (p)) nog heel geliefd was, maar zij vervolgens in de finale niets meer kreeg.
Andersom waren er scores voor Ruth Jacott (3), Edsilia (10), Linda Wagenmakers (2), Anouk (2), OG3NE (8 (j) + 1 (p)) en Duncan Laurence (6 (j) + 4 (p)).

Hoe ging het door de jaren heen?

KroatiŽ wilde eigenlijk al in 1992 debuteren, maar doordat het land toen nog geen lid was van de EBU, moest het wachten tot 1993. In dit jaar moesten de Kroaten ook nog deelnemen aan een speciale voorronde voor zeven nieuwe Oost-Europese ESF-landen. De eerste drie mochten afreizen naar Millstreet. De band Put uit Rijeka deed mee met Don’t Ever Cry en werd 3e en mocht dus naar het festival. Daar werd het een voorzichtige start, met een 15e plaats.

Na nog een matige score van Tony Cetinski in 1994, kregen de Kroaten de smaak te pakken. In 1995 werd het land vertegenwoordigd door de folkgroep Magazin en zangeres Lidija. Hun lied Nostalgija werd 6e. Spanje, SloveniŽ en Malta hadden niets beters gehoord die avond en gaven 12 punten. Dat was zeker niet onverdiend voor deze tijdloze inzending van onder meer operazangeres Lidija, die tegenwoordig aan de Universiteit van Zagreb haar potentiŽle opvolgers opleidt. Het zou het startsein zijn voor een zeer sterke reeks aan inzendingen.


In 1996 verschenen de Kroaten met een vergelijkbare inzending, maar dan een nog wat betere versie. Maja Blagdan was de gelukkige die aan mocht treden in Oslo. Het ESF vond plaats twee dagen na de 28e verjaardag van deze zangeres uit Split. Ze was al van kinds af aan bezig met muziek en won vele talentenjachten. In 1993 werd haar debuutalbum een groot verkoopsucces en daarmee raakte ze bekend bij het brede publiek. Het was dan ook geen verrassing dat ze drie jaar later de voorronde voor het Songfestival won met Sveta Ljubav. Voor dit ESF was er een besloten voorronde waarin Maja 19e werd en ze zich dus moeizaam kwalificeerde voor de grote show. Toen het voor het echie was, ging het opeens een stuk beter. Maja zong de sterren van de hemel. Haar optreden bevatte de hoogste noot allertijden op het ESF (niet te verwarren met de hoogste nood allertijden, die heel Europa kreeg tijdens het optreden van de Toppers). Hoewel ze geen enkele keer douze points ontving, gaven wel bijna alle landen punten, waardoor het een knappe 4e plaats werd.


In 1997 ging het even wat minder, toen de Kroaten even van hun geloof afvielen en een uptempo deuntje stuurden. Het meidenkwartet ENI trad op in niet de beste outfits, en zoals meestal bij meidengroepen werd het geen succes, met een 17e plaats.

In 1998 was er weer een meer traditionele inzending, en wat voor ťťn! Danijela deed mee met het wonderschone Neka Mi Ne Svane (NL: Laat de zonsopgang nooit komen). Hoewel de nationale concurrentie stevig is, zal dit vermoedelijk toch wel het mooiste zijn wat KroatiŽ ooit gestuurd heeft en het is nog maar de vraag of ze het ooit gaan overtreffen. Danijela had al ervaring op het ESF-podium, want ze maakte jarenlang deel uit van de groep Magazin. In 1996 besloot ze voor eigen succes te gaan, en dat resulteerde twee jaar later in een eclatante zege in de voorronde voor het ESF. Daar maakte ze een bijzonder goede indruk met haar lied, maar had ze pech om meerdere redenen. Ze lootte de allereerste startpositie, en dat in het bijzonder sterke jaar 1998. Deze combinatie was ongelukkig in het net gestarte televoter tijdperk. Ondanks deze beperkingen kreeg Danijela van alle landen behalve RoemeniŽ en Hongarije punten en zelfs 12 van SloveniŽ en VJR MacedoniŽ en 10 van Slowakije, Duitsland, IsraŽl en Malta. Het zou uiteindelijk een 5e plaats worden, 41 punten achter winnaar IsraŽl. Ze nam hierna ook een prima Engelse versie op.
Na het ESF bleef Danijela succesvol in eigen land en over de grens. Zo scoorde ze in 2011 nog een enorme hit met het zomerse Brodolom. In Nederland werd haar hit ¶to sam ja, ®to si ti vertaald door Jan Keizer en dat betekende de eerste hit van Mon Amour, een BZN-tribute band (het is u vergeven van hen geen platen in de kast te hebben).


In 1999 werd weer een ijzersterke inzending gestuurd. Doris Dragović uit Split met Marija Magdalena. Zij was een toen 38-jarige zangeres, die in de jaren ‘80 succes had met de groep More. Maar ze wilde zelf ook meer, en besloot solo te gaan. Dit resulteerde in haar eerste ESF-deelname namens JoegoslaviŽ in 1986, waarbij ze 11e werd.

In de jaren hierna groeide haar faam in JoegoslaviŽ en zou ze nog vele hits scoren. Ook houdt ze van sport. Heel erg zelfs, want ze is getrouwd met een waterpoloŽr. Daarnaast is ze een fanatieke supporter van Hajduk Split. Al is daar al een tijdje niet zo veel meer om te juichen.

Bij haar tweede deelname aan het ESF was daar wel reden toe. Marija Magdalena was een lied dat lokale invloeden had, maar toegankelijk genoeg was voor heel Europa. Helaas had ook Doris een matige loting, met de 4e startpositie, maar het zou toch een fraaie 4e plaats worden. Ze was veruit de beste in de eerste helft van de show, maar kwam 45 punten tekort achter winnaar Zweden.


In 2000 mocht er weer eens een man aantreden. Goran Karan werd met het romantische, maar ook wat saaie Kad Zaspu Andeli toch nog 9e. Het voelt verhoudingsgewijs als wat veel eer, maar het was ook een matig ESF. Na zijn deelname bracht hij nog meer Dalmatische folkmuziek uit en werkte hij als jurylid in Hrvatski Idol. In 2001 ging de blonde zangeres Vanna, en met haar uptempo en Engelstalige nummer Strings Of My Heart leek het wel om een Zweedse inzending te gaan. De zwangere zangeres straalde op het podium en werd ondanks de niet altijd briljante zang uiteindelijk 10e.

In 2002 was het de beurt aan Vesna Pisarović met Everything I Want. Wederom een uptempo liedje in het Engels, en typisch een product van deze periode op het ESF. Ze zou ermee 11e worden, en KroatiŽ zou nog vaker in de middenmoot eindigen in die jaren. Opvallend is dat juist het wat betere Vi®e Nisam Tvoja van Claudia Beni slechts 15e werd in 2003. De zangeres had voor de gelegenheid wel heel weinig kleren aangetrokken, en sex verkoopt niet op een familieshow als het ESF. In 2004 had Ivan Mikulic zich keurig in het pak gestoken voor zijn You Are The Only One, een duidelijk tijdlozere uitvoering van een plaatje met deze titel dan Sergey Lazarev jaren later zou doen. Dit is vermoedelijk hoe ABBA zou hebben geklonken zonder de vrouwen, en het leidde naar de finale en daarin de 12e plaats.

ClaudiaBeniEV.jpg
Claudia Beni.

In 2005 stuurde KroatiŽ weer een indrukwekkende inzending. Boris Novković, geboren op Eerste Kerstdag 1967 in Sarajevo, was de gelukkige. Hij had al een lange carriŤre achter de rug, waarin hij met vele Balkanballads had gescoord in JoegoslaviŽ. Hij deed ook mee aan de ESF-voorronde in 1990, maar werd 2e. 15 jaar later probeerde hij het nog eens, nu namens KroatiŽ en deze keer had hij meer geluk met Vukovi Umiru Sami (NL: Wolven Sterven Alleen). Met dit lied, waarin hij een verbroken relatie bezingt, ging hij eenvoudig naar de finale. Daarin werd het een 11e plaats, na een onhandige startpositie meteen voor winnaar Griekenland.


In 2006 ging Severina met Moja Stikla. Ze is al tientallen jaren een grote ster in haar regio en scoorde met popnummers met etnische invloeden vele grote hits. Toch is Severina vooral bekend van een schandaal in 2004. Toen lekte een sextape uit, waarop ze te zien was met een bekende Kroatische zakenman. De roddelpers smulde maandenlang van dit voorval, zeker omdat haar& #8216;slachtoffer’ uit een keurig gezin kwam.

Sowieso is Severina een dankbaar onderwerp voor de media, want ze is inmiddels twee echtgenoten verder, waarbij ze met de vader van haar kind nog altijd in een vechtscheiding verwikkeld is. Niet geheel verrassend scoort ‘Severina’ nog altijd hoog op de meest gegoogle’de namen in KroatiŽ.
Het ESF was een welkome afleiding voor de zangeres. Haar lied was echter nauwelijks geschikt voor publiek buiten de eigen regio en werd 12e.

severina.jpg
Severina.

En dat luidde het einde in van KroatiŽ als succesnatie op het ESF. In 2007 misten Dragonfly & Dado Topić onverwacht de finale met Vjerujem U Ljubav. Het was ook vrij saai, maar KroatiŽ was normaliter een garantie voor succes. In 2008 werd de finale wel gehaald door de band Kraljevi Ulice, de Koningen van de Straat. Zij brachten het typisch Zuid-Europese Romanca op prima wijze, maar de show werd gestolen door 75 Cents. De rest van Europa kende alleen een rapper die een kwartje minder waard was, maar deze 75-jarige oude baas rapte zich enthousiast door het lied heen. In de halve finale werd KroatiŽ 4e, in de finale werd het een teleurstellende 21e plaats.


In 2009 haalden ook Igor Vukrov & Andrea de finale met de Balkanballad Lijepa Tena. Daar was flink wat liefde van de jury voor nodig. Ze waren eigenlijk 13e geworden in de halve finale, met maar 33 punten (waarvan 12 uit Servie en 10 uit SloveniŽ), maar in dit jaar mocht de vakjury de 10e finalist aanwijzen. Dat werd dus KroatiŽ, ten koste van de oorspronkelijke nummer 10 ServiŽ, dat in de finale 18e zou worden. Het liedje was op zich ook zeker geen dissident in de finale, al sprak het blijkbaar het publiek niet echt aan.

Hiermee werd in elk geval de finale nog gehaald. Dat zou vanaf 2010 vier keer op rij mis gaan. De eerste keer was de grootste schok. De buitengewoon charmante dames van Feminnem mochten naar het ESF met Lako Je Sve. Feminnem, met ťťn Bosnische en twee Kroatische zangeressen, had al eerder aan het ESF deelgenomen namens BosniŽ met het vrolijke Call Me. Dat is toch wel ťťn van de grootste guilty pleasures uit de ESF-historie. Het werd een bescheiden succes, waarna ze meerdere malen aan de Kroatische voorronde deelnamen, met dus winst in 2010, met overigens een beduidend rustigere inzending. De rest van Europa was bepaald niet gecharmeerd van hun lied, want Lako Je Sve kreeg van het publiek minder dan de helft van het aantal punten van Sha-La-Lie.

feminnem_lead.jpg
Feminnem.

Ook 2011 werd een flop, al was dat met het niemendalletje Celebrate van Daria ook wel de algemene verwachting. Het plaatje heette oorspronkelijk Break A Leg, maar dat advies werd ingeruild voor het commercieel beter klinkende Celebrate, dat kansloos faalde ondanks enkele goocheltrucjes van de zangeres. Hadden ze Hans Kazan maar moeten sturen. In 2012 werd het weer niets met het saaie Nebo van Nina Badrić. En in 2013 werd Miłerja een passende titel voor Klapa S Mora. Zij brachten de ‘klapa’ muziek naar het ESF, een muzieksoort waarbij a capella en meestal klassiek gezongen wordt, die de nodige populariteit geniet in KroatiŽ en omstreken. In de rest van Europa kregen ze de handen niet op elkaar, en werden ze 12e in een halve finale vol ex-Joegoslavische landen. Het was ook wel een optreden waar je bier van doodslaat.

Gekweld door deze slechte resultaten en financiŽle zorgen bleef KroatiŽ in 2014 en 2015 weg van het festival. In 2016 waren ze terug en nadat het lied Lighthouse van Nina Kraljić gepubliceerd was, werd dit enige tijd een favoriet voor de overwinning. Nina was ook groot talent, en kort daarvoor winnares geworden van The Voice – Najljep®i glas Hrvatske, ofwel de plaatselijke versie van The Voice. Ook werkte ze als nasynchronisator voor de Kroatische TV. Helaas bleek Nina’s vocale bereik in de live versie van Lighthouse een stuk minder ver te reiken dan op de plaat, waardoor het een zeer nipte kwalificatie werd en een 23e plaats in de finale. Nina heeft haar populariteit gelukkig niet verloren, en scoort nog regelmatig hits in eigen land, zoals onlangs nog met Jacques Houdek.

nina-kraljic-642x336.jpg
Nina Kraljić

En met Jacques Houdek hebben we ook meteen de uitvoerende van 2017 te pakken. Hij deed mee met My Friend toch wel ťťn van de opmerkelijkste inzendingen in geruime tijd op het ESF. Het was een inzending met twee gezichten. Maar dan letterlijk, want Jacques deed in zijn eentje een duet. Het publiek vond het prachtig en zette hem op de 9e plaats. De jury vond zo’n niet-radiovriendelijke inzending uiteraard verschrikkelijk en plaatste het als 22e, gezamenlijk werd het een 13e plaats.

Jacques is naast zijn muziek ook bekend van het uitkramen van wartaal. Zo gaf hij in een interview aan dat homo’s en lesbiennes niet gelijk gesteld konden worden aan hetero’s, aangezien dit immers een terugkeer naar Sodom en Gomorra zou betekenen. Verder vindt hij het homohuwelijk ziekelijk, en daarmee werd hij winnaar van de award voor homofoob van het jaar. Later zou hij wel zijn excuses aanbieden voor deze uitspraken.

In 2018 kwam de Kroatische inzending zelfs niet in de buurt van de finale. Franka, geen familie van Joan, eindigde als 17e in de halve finale met Crazy. Het was echt niet slecht, maar het waren wel drie hele lange minuten. In 2019 ging Roko, een jonge zanger en protegť van Jacques Houdek. Zijn ouders zijn zangers en zijn broer speelt de bas. Toen is Roko zelf ook maar de muziek ingegaan. Zijn vocale prestatie was bijzonder sterk, maar zijn inzending The Dream was een draak van een lied, dat niet in aanmerking kwam voor kwalificatie. Bij gebrek aan YouTube’jes van geschikte inzendingen om de lap tekst wat op te breken, maar eentje van de nummer 2 van de Kroatische voorronde van dat jaar. Commentaar is overbodig:


Zo is KroatiŽ niet meer de grootmacht op het ESF van de jaren '90. Maar het heeft zeker voor deze regio een repertoire om trots op te zijn, en het is dan ook fijn dat ze na hun korte afwezigheid weer terug zijn. Hopelijk gaat de kwaliteit spoedig weer omhoog.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier is een net overzicht van alle Kroatische inzendingen en hun resultaten te vinden of kijk naar het filmpje hieronder of klik anders op de spoiler:


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat is jouw favoriete Kroatische inzending?
:)

In deze reeks verschenen de volgende topics:
AlbaniŽ - ArmeniŽ - AustraliŽ - Azerbeidzjan - BelgiŽ - Bulgarije - Cyprus - Denemarken - Duitsland - Estland - Finland - Frankrijk - GeorgiŽ - Griekenland - Hongarije - Ierland - IJsland - Israel - ItaliŽ - KroatiŽ - Letland - Litouwen - Malta - MoldaviŽ - Montenegro - NEDERLAND (Jaren '50-60-70) - NEDERLAND (Jaren '80 en '90) - NEDERLAND (Jaren '00) - NEDERLAND (Het jaar 2010) - NEDERLAND (2011-2019) - Noord-MacedoniŽ - Noorwegen - OekraÔne - Oostenrijk - Polen - Portugal - RoemeniŽ - Rusland - San Marino - ServiŽ - SloveniŽ - Spanje - TsjechiŽ - Verenigd Koninkrijk (1957-1987) - Verenigd Koninkrijk (1988-2019) - Wit-Rusland - Zweden - Zwitserland


[ Bericht 6% gewijzigd door Fred_B op 11-02-2020 15:12:18 ]
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_176802808
Marija Magdalena is by far de beste Kroatische entry, wat een geweldig lied _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
''Darling, you can't let everything seem so dark blue''
  zondag 28 januari 2018 @ 19:13:27 #3
357663 Aoibhin
Salvadorable
pi_176803470
Mijn twee favoriete Kroatische inzendingen, waar ik ook erg moeilijk tussen kan kiezen, zijn ongetwijfeld Neka mi ne svane en Marija Magdalena. De een een erg mooie en stijlvolle ballad, de ander een heerlijk catchy partynummer. Het zijn terecht ESF klassiekers geworden.

Verder is Moja Stikla een enorme guilty pleasure. Alles aan die inzending is fout, en toch vind ik het heel erg leuk. Vukovi umiru sami is ook nog een favoriet uit die tijd; leuk hoe dat nummer als een soort Balkan ballad begint en dan ineens wordt het bij een refrein een meezinger.

Daarna brak inderdaad een mindere tijd aan voor KroatiŽ op het ESF. Ze hebben niet eens vaak slechte nummers gehad, maar toch was er altijd weer wat met hun inzendingen waardoor ik ze nooit echt heel erg kon waarderen.

In 2016 kwamen ze dan na een paar jaar terug met Lighthouse, wat een van mijn favorieten was dat jaar. Helaas viel het live optreden toch tegen, waardoor de einduitslag vrij begrijpelijk toch minder was dan gehoopt.

En dan had je nog My Friend van vorig jaar; ook weer zo'n enorme guilty pleasure, maar ook gewoon een prima nummer dat goed werd uitgevoerd. Jammer dat de jury het niet wat meer waardeerde.

Al met al heeft KroatiŽ dus een paar goede uitschieters en guilty pleasures, maar ook heel veel inzendingen waar ik totaal niets om geef. Best dus een leuk land om erbij te hebben, en af en toe positief verrast.
Op maandag 13 mei 2019 16:16 schreef Guanabana het volgende:
Vind het een rustgevend iets dat je er altijd van op aan kan dat Aoibhin hier is. :P
pi_176804807
Ik ben het zo mee eens met Aoibhin, met de bovenste tekst.
Ook ik vind die liedjes geweldig. En je zegt het goed, op een gegeven moment wordt het van die meezing nummers zeer sfeervol.

Met de laatste liedjes had ik niets sinds 2010, ik vond Nebo op de plaat/studio nog meer dan aardig. Maar live was het matig.
Life can be a bitch, so like it..
pi_176806007
Marija Magdalena is een prachtig nummer, en blijft nog steeds heel erg hangen. Verder vond ik Strings of My Heart in 2001 best een leuk nummer, alleen vocaal niet zo sterk. Claudia Beni had ook een sterk nummer, maar die outfit..

Daarna vond ik het niet zo heel veel meer aan. 2017 was voor mij echt een dieptepunt, ik vond dat echt wel zo vreselijk. Volgens mij had ik dat nummer op m'n persoonlijke ranking allerlaatste gezet. :P
OngeÔnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_176807555
Oh ja Claudia Beni vond ik ook goed. Ondergewaardeerd nummer, sterk live-optreden.

@ Fred:
Doris kreeg toch straf punten omdat er meer stemmen op haar band stonden en er geen achtergrond koor was?
Volgens mij 20 of meer punten minder, zij kon nog net haar 4e plaats houden.
Life can be a bitch, so like it..
  maandag 29 januari 2018 @ 10:06:47 #7
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_176814263
Mijn favoriet is toch wel Lighthouse uit het in de breedte ijzersterke jaar 2016 :)
pi_176821730
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2018 21:59 schreef ato het volgende:
Oh ja Claudia Beni vond ik ook goed. Ondergewaardeerd nummer, sterk live-optreden.

@ Fred:
Doris kreeg toch straf punten omdat er meer stemmen op haar band stonden en er geen achtergrond koor was?
Volgens mij 20 of meer punten minder, zij kon nog net haar 4e plaats houden.
Nee, ze kreeg wel puntenaftrek, maar die gold alleen om de gemiddelde score over de jaren te berekenen, om zo te bepalen welke landen het jaar erna thuis moesten blijven, en niet voor de uitslag van 1999. Met de vele hoge scores van KroatiŽ maakte dat dus feitelijk niets uit (wat dat betreft een typische EBU-maatregel).
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_176823087
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 17:09 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Nee, ze kreeg wel puntenaftrek, maar die gold alleen om de gemiddelde score over de jaren te berekenen, om zo te bepalen welke landen het jaar erna thuis moesten blijven, en niet voor de uitslag van 1999. Met de vele hoge scores van KroatiŽ maakte dat dus feitelijk niets uit (wat dat betreft een typische EBU-maatregel).
Oh ja zo zat dat, bedankt voor helderheid.
Life can be a bitch, so like it..
pi_176823843
Tsja KroatiŽ, een land waarvan je vaak vergeet dat ze eigenlijk meedoen. Al komt dat meer door de liedjes van de laatste jaren. Niet dat die onopvallend zijn, maar je denkt niet direct aan KroatiŽ bij die nummers, plus dat het ook geen top inzendingen waren.

De beginjaren was dat inderdaad wel anders. Toen hadden ze meerdere prima inzendingen. Nostalgiija, Sveta Ljubav was zelfs vrij goed op het festival en Neka mi svane was ook degelijk. Marija Magdalena vind ik dan weer niet zo heel erg geweldig, al is dat ook niet echt slecht.

De jaren daarna was het niveau van het land niet meer dan alleraardigst. Pas Vukovi umiro sami vond ik weer een goed nummer. Daarna was het weer niet best. Waarbij Feminnem de keer voor KroatiŽ niet al te best waren, terwijl dat de keer ervoor prima was. En het nummer van Severina was echt een enorme draak. Dragonfly was in die periode dan nog het beste om aan te horen.

Al was Celebrate nog best aardig, maar ook niet heel veel meer dan een niemendalletje. En Nebo was dan weer best een goed nummer. Na de onderbreking werd het niveau er niet heel veel beter op. Klapa S was wel heel erg oubollig. Lighthouse had dan weer als liedje een goed niveau. Het was zeker een interessant nummer. Maar de zangeres was wel heel erg raar, wat nog kan als je goed zingt, maar dat deed ze allerminst, waardoor dat liedje uiteindelijk niet goed overkwam. Eigenlijk geldt een beetje het tegenovergestelde van Jacques Houdek. Want die zong juist uitstekend, zowel in lage als hoge tonen. Terwijl hij net als de zangeres het jaar ervoor op zijn zachtst gezegd een beetje vreemd was. Het nummer zelf is daarbij ook nog best aan te horen (al blijft het toch wel raar om ťťn zanger een duet met zichzelf aan te zien gaan). Maar van de tekst springt het glazuur wel nogal van je tanden af, dus als geheel toch ook geen echte topper.

Kortom KroatiŽ was voor 2000 een vrij goede deelnemer, maar na 2000 komen ze niet veel verder dan een handvol meer dan behoorlijke inzendingen. Het meeste is niet al te geweldig wat ze sindsdien hebben gedaan.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel hťťl snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_176823885
Nostalgija en Neka Mi Ne Svane O+ O+
Op maandag voel ik me als Robinson CrusoŽ: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_176959557
Bij KroatiŽ denk ik vrijwel altijd direct aan Vesna Pisarovic. Dat nummer heb ik in 2002 grijs gedraait. Geweldig hoe zij dat optreden ook neerzet, sexy maar slaat niet door.


Marija Magdalena is ook geweldig, maar een nummer dat ik moet noemen is Nebo. De opbouw, haar stem, de productie _O_ Ben geen fan van haar live uitvoering overigens. Daarom de studio versie:

pi_190346478
Deze is nu ook weer up to date.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_190347373
KroatiŽ is toch wel een beetje de weg kwijt geraakt, in de jaren 90 waren ze briljant.
OngeÔnteresseerd maar toch aanwezig.
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')