abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176390828
MOLDAVIË

Waar kennen we de Moldaviërs van?

Als een straatarm land in Zuidoost-Europa vooral. Van de hoofdstad Chişinău, de relatie met Roemenië, Transdnjestrië, de Sovjet-overheersing, O-Zone en natuurlijk van de Epic Sax Guy.



Hoe doen ze het op het ESF?

Moldavië was er relatief laat bij. In 2005 debuteerde het land op het ESF. Afgezet naar het BNP is het vermoedelijk één van de meest succesvolle deelnemers aan het festival. Van de 15 inzendingen haalden er 10 de finale, waarvan er 7 in het linkerrijtje eindigden. Zdob Si Zdub (met de oma) en Sunstroke Project (met Epic Sax) zijn de best presterende acts, met beide twee finaleplaatsen en respectievelijk een 6e en 3e plaats als veruit de beste Moldavische scores.

Moldavië heeft een zeer gevarieerd aanbod aan inzendingen, waarbij diverse genres langskomen. De wat meer vrolijke liedjes lijken de grootste successen te kennen en het meest aan te spreken bij het publiek. De meeste nummers waren in het Engels, hoewel er ook diverse plaatjes (deels) in het Roemeens waren en ook het Spaans werd eens gebuikt.



Bij de puntenverdeling is Roemenië traditioneel de grote bondgenoot. Daarnaast is er veel puntenuitwisseling met landen in de regio, zoals Rusland, Oekraïne, Wit-Rusland en Azerbeidzjan. Uit Portugal komen nog veel diaspora votes.

Nederland en Moldavië geven elkaar vrijwel nooit punten. De eerste keer dat één land punten aan een ander land in de finale was in 2017, toen het Nederlandse publiek 5 punten gaf aan Sunstroke Project. In de halve finale waren er eerder nog punten voor Nelly Ciobanu (4) en Aliona Moon (6) en later voor DoReDos (3 (j) + 7 (p)), maar die verdwenen in de finale weer.
Andersom zijn de punten nog schaarser. Moldavië had alleen wat halve finale-punten over voor Common Linnets (2) en Douwe Bob (4 (j)) en later in de finale voor Waylon (1 (j)) en Duncan Laurence (3 (j) + 8 (p)).

Hoe ging het door de jaren heen?

De eerste Moldavische act in 2005 was Zdob Si Zdub. Dit was toen al een ervaren band. Midden jaren ‘90 waren ze gevormd als een groep studenten uit de hoofdstad Chişinău en ze speelden vrij snel voor flink wat publiek in het underground circuit in Rusland, Roemenië en hun thuisland. Geleidelijk werden ze steeds populairder en rond de eeuwwisseling speelden ze op grotere festivals als Eurosonic en Sziget. Tegen de tijd dat ze aan de ESF-voorronde deelnamen, was de band al een vrij grote naam in heel Oost-Europa. Het verbaasde dan ook niet dat ze wonnen met Boonika Bate Toba (NL: Oma Speelt De Drums).

Zoals de titel al aangeeft gaat het liedje over een oma, en als een fraaie gimmick was die oma ook daadwerkelijk op het podium in Kiev aanwezig. Dat was bijzonder, vooral omdat het bepaald niet om een rustig en subtiel plaatje ging. De oude dame schommelde eerst wat heen en weer op een ouderwetse schommelstoel, maar kwam naar het eind van het lied vrolijk meedoen aan de energieke act, waarop de zaal uiteraard ontplofte van enthousiasme.

Met de oerkreet “Let’s make love!” besloot de zanger het optreden. Hij had zijn shirt van tevoren alvast uitgetrokken in elk geval. De televoters vonden het ook geweldig en zetten Moldavië in de halve finale op de 2e plaats, achter de vrienden uit Roemenië. In de finale zou het een 6e plaats worden, met 12 punten uit Roemenië en Oekraïne. Behalve uit Noordwest-Europa kreeg men van bijna alle landen punten.


In 2006 werd er vreemd genoeg gekozen voor Loca, een liedje gedeeltelijk in het Spaans en weinig afwijkend van de strandmuziek die Spanje zoal stuurt. Dat gold ook voor de Spaans aandoende eindklassering. Ondanks 12 punten van Roemenië werd het een 20e plaats met 22 punten. Zelfs Spanje zelf gaf maar 2 punten.

In 2007 ging het beter. Natalia Barbumet Fight bereikte de finale. Dat ging moeizaam, als 10e en met slechts drie punten voorsprong op Portugal. De diaspora voting had zijn werk gedaan, want uitgerekend Portugal gaf Moldavië 12 punten, die haar mede de finale inloodsten. In die finale werd ook nog de laatste startpositie geloot, waardoor het tegen de sterkere concurrentie wederom een 10e plaats zou worden. Over financiële problemen bij Natalia moeten we ons geen zorgen maken, want ze is al jaren getrouwd met een Roemeense miljonair.


In 2008 werd voor het eerst de finale gemist. Het saaie jazz-liedje A Century Of Love van Geta Burlacu werd in de halve finale 12e. Opmerkelijk en enigszins misplaatst zong Geta staand op een bank. Het zou toch juist de bedoeling moeten zijn dat het publiek van enthousiasme op de banken moest dansen, niet alleen de uitvoerende artiest.

In 2009 ging het weer beter met Nelly Ciobanu. Ze won overtuigend de voorronde met Hora Din Moldova. Dat betekent Dans Voor Moldavië en het was inderdaad moeilijk om stil te blijven zitten op deze opzwepende volksmuziek. Het lied ging moeiteloos naar de finale, waarin het 14e werd.

In 2010 werd de voorronde overtuigend gewonnen door het trio Sunstroke Project. Dit is een zeer bijzonder gezelschap, bestaande uit Sergei Yalovitsky, de zanger van de band, die ervaring had opgedaan op cruiseschepen. Anton Ragoza, die viool speelt en de meeste liedjes schrijft. En natuurlijk Sergey Stepanov, de man waar het allemaal om draait, alias de Epic Sax Guy.



Sergey is de man die samen met Anton de band oprichtte, tijdens hun gezamenlijke diensttijd in het Transdnjestriaanse leger. De spelcorrectie pakte dat woord niet, dus we gaan er maar vanuit dat het zo geschreven dient te worden. De aanleiding van de naam van het Project was een Sunstroke bij Sergey in hun soldatentijd. Ze hadden niet meteen succes als duo, en ook toen Pasha Parfeny de groep aanvulde bleef een doorbraak uit. Pas nadat Sergei Pasha vervangen had, kwam de grote doorbraak in de ESF-voorronde van 2010. Samen met zangeres Olia Tira zongen ze het lied Run Away.

Dat liedje was weinig verheffend en ook het vocale deel van de zangeres was voor verbetering vatbaar. Maar na het ESF was het de saxofoonpartij van Sergey waarmee ze de show wisten te stelen. Hij ging helemaal op in zijn werk en Epic Sax zou op het internet een regelrechte klassieker worden. Het lied ging maar heel nipt als 10e naar de finale en werd daarin 22e. Maar Epic Sax schopte het tot een 10 uur durende remix op YouTube en een eeuwigdurende heldenstatus op het ESF.


In 2011 waren er oude bekenden terug. Zdob Si Zdub won de voorronde met 122,5 punten van de jury (zo vaak hebben we geen halve punten in ESF-shows) en 10 van het publiek. Het liedje van dit jaar heette So Lucky. De band was door de jaren heen gegroeid en had ondertussen een groot publiek in Oost-Europa en met dit nummer werd voortgeborduurd op hun inzending uit 2005.

Het liedje was wel iets minder sprankelend dan hun eerste deelname. De act met de oma was ingeruild voor puntmutsen en een meisje op een éénwieler. Wederom was het een enthousiast en energiek optreden, en dat was precies genoeg voor de 10e plaats in de halve finale. Overigens tot woede van de 3JS, die het belachelijk vonden dat Europa wel op die puntmutsen stemde, maar niet op hun ‘kwaliteits’inzending. In de finale zouden ze 12e worden.


Ook in 2012 kwam er weer veel Moldavische vrolijkheid onze kant op. Pasha Parfeny kwam met het van een schetterende trompet voorziene Lautar. Pasha probeerde al een tijdje beroemd te worden. In zijn Sunstroke-tijd wilde het niet lukken, maar solo had hij meer succes in zangwedstrijden en in 2009 won hij het George Grigoriu-festival, waarmee hij een Volkswagen Passat won. Zo kon hij in elk geval met de auto op tournee.

In de ESF-voorrondes van 2010 en 2011 lukte het net niet met een 2e en een 3e plaats. In 2012 was het geluk meer aan zijn kant. Ook op het ESF, want daarin lootte hij in de halve finale als voorlaatste en in de finale als laatste, wat meehielp aan zijn 11e plaats. Maar dit vrolijke hoogtepunt op het ESF verdiende ook wel een mooie score.


In 2013 won Pasha Parfeny weer de nationale voorronde. Deze keer niet als uitvoerende artiest, maar als schrijver van O Mie van Aliona Moon. En Aliona won ook weer, maar deze keer niet als achtergrondzangeres, maar in het middelpunt van de aandacht. Ze zong een ballad in het Roemeens. O Mie betekent duizend, hoewel ze later een Engelse versie uitbracht met de titel A Million.

Een rustige plaat in een moeilijke taal, dan dreigt al snel een Waar Is De Zon-scenario. Maar niets van dit alles. Aliona’s prachtige stem, in combinatie met de bijzondere act met een enorme jurk, zorgde ervoor dat niemand twijfelde aan kwalificatie naar de finale. Dat lukte ook en daarin werd het weer een 11e plaats.


In 2014 begon onverwacht een mindere fase. Moldavië, dat nog maar één keer de finale miste, zou er nu drie keer op rij niet bij zijn op de grote avond. De eerste mislukking kwam van Christina Scarlat met Wild Soul. Een matig lied dat nogal agressief werd gebracht en daardoor zelfs laatste werd in de halve finale. Ook Eduard Romanyuta faalde in 2015 met I Want Your Love. Niemand had hem verteld dat de 90s al voorbij waren, en dit B-kantje van de Backstreet Boys geraakte door een 11e plaats (maar met 21 punten achterstand op nummer 10 Albanië) ook bij lange na niet in de finale. In 2016 ging het weer mis met Lidia Isac en het niemendalletje Falling Stars, dat volstrekt kansloos was voor kwalificatie.

In 2017 brak de zon eindelijk weer door in Moldavië. Sunstroke Project won met minimaal verschil de voorronde en dat betekende de terugkeer van Epic Sax op het ESF. Het leidde tot leuke positieve aandacht voor het land en hun lied Hey Mamma, dat uiteraard weer voorzien was van een aanstekelijke saxofoonsolo.

Het feestelijke lied paste prima in de niche die in de voorbije jaren ook nummers als Golden Boy en I’ve Been Waiting For This Night liet scoren. Televoters met een borrel en -hapjes in de aanslag vermaken zich er prima mee en juryleden geven het bij een goede uitvoering ook een behoorlijke score (in tegenstelling tot echte joke entries). Daardoor werd het met een 3e plaats veruit de beste score ooit voor Moldavië. En Sergey Stepanov (Epic Sax Guy) bevestigde uiteraard gewoon zijn heldenstatus.


In 2018 bleven de Moldaviërs op de vrolijke tour. DoReDos deed mee met My Lucky Day, een plaatje geschreven door Philipp Kirkorov. Het was niet het grootste meesterwerk van deze Russische ster en het leek dan ook voorbestemd om te stranden in de halve finale.

DoReDos bestaat uit het Transdnjestriaanse trio Marina, Eugeniu en Sergiu uit Rîbnita. Ze hadden al eens het New Wave Festival gewonnen, een soort wereldwijd Songfestival voor jonge talenten. Dat talent zouden ze nodig hebben op het ESF, want in de tweede semi moesten ze in de eerste starthelft optreden tussen de Russische Yulia en de Nederlandse Waylon, die vanwege het land van afkomst en de grote naam werden getipt voor een vrij zekere kwalificatie (later heel wat minder overigens). DoReDos bleef heel lang onder de radar.

Tot die ene befaamde eerste repetitie op 1 mei. Waar Yulia niet kon zingen en Waylon het vergooide met zijn act, steeg Moldavië tot grote hoogten. Het niemendalletje op de plaat werd met een minimaal budget opgewerkt tot drie minuten topvermaak. Niet met een spannende achtergrond, zwevende zangers of kledingwissels. Nee, DoReDos had genoeg aan drie deuren (en drie dubbelgangers). Vanuit het niets vlogen ze de Top 10 in bij de bookmakers, wat uiteindelijk ook zou lukken.

In een setting die zo uit een matig jaren ‘80-blijspel van de Tros getrokken leek, haalden de artiesten alles uit de kast om het publiek op het verkeerde been te zetten. Daarmee werd My Lucky Day geen goed liedje, maar aan de 10e plek, dankzij zowel televoters als juryleden, was niets gestolen.


En voor de liefhebbers ook een video van achter de schermen hoe het gemaakt werd:


In 2019 kwam er geen vrolijkheid uit Moldavië en daarmee ook geen resultaat. Anna Odobescu werd in de halve finale 12e met Stay. Op haar uitvoering was weinig aan te merken, en de jury had haar wel in de Top 10. Maar het publiek verveelde zich en greep de telefoon dan ook niet. Behalve in Roemenië dan, dat uiteraard gewoon 24 punten aanwezigheidspremie gaf.

Zo heeft Moldavië meestal geweldig, behoudens enkele magere jaren. Als je die jaren wegdenkt, is het een land dat met minimaal budget geregeld resultaten boekt om heel trots op te zijn.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier is een net overzicht van alle Moldavische inzendingen en hun resultaten te vinden of kijk naar het filmpje hieronder of klik anders op de spoiler:


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat is jouw favoriete Moldavische inzending?
:)

In deze reeks verschenen de volgende topics:
Albanië - Armenië - Australië - Azerbeidzjan - België - Bulgarije - Cyprus - Denemarken - Duitsland - Estland - Finland - Frankrijk - Georgië - Griekenland - Hongarije - Ierland - IJsland - Israel - Italië - Kroatië - Letland - Litouwen - Malta - Moldavië - Montenegro - NEDERLAND (Jaren '50-60-70) - NEDERLAND (Jaren '80 en '90) - NEDERLAND (Jaren '00) - NEDERLAND (Het jaar 2010) - NEDERLAND (2011-2019) - Noord-Macedonië - Noorwegen - Oekraïne - Oostenrijk - Polen - Portugal - Roemenië - Rusland - San Marino - Servië - Slovenië - Spanje - Tsjechië - Verenigd Koninkrijk (1957-1987) - Verenigd Koninkrijk (1988-2019) - Wit-Rusland - Zweden - Zwitserland


[ Bericht 6% gewijzigd door Fred_B op 21-05-2022 20:05:30 ]
De Sahara is zonder meer erg droog.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 18:42:19 #2
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_176392929
Moldavië had van mij mogen winnen afgelopen jaar, niet dat het nummer zo geniaal was maar dat was de concurrentie ook niet. En die saxofoon blijft wel aanstekelijk ja.

De originele Epic Sax Guy uit 2010 vond ik dan weer een stuk minder. Of ja, het saxofoonstuk klonk prima (al is het dan niet live), maar met name omdat de zang echt niet goed is.

Mijn favoriete inzending van Moldavië blijft echter de allereerste, Boonika Bate Toba. Samen met het nummer uit Noorwegen, van Wig Wam, mijn favoriet van dat jaar; het was ook het eerste jaar dat ik het ESF wat intensiever begon te volgen. :)
  † In Memoriam † dinsdag 9 januari 2018 @ 19:21:35 #3
368283 ato
pi_176393823
1) Pasha 2012, had voor mij een stuk hoger mogen eindigen. Wat een charisma en wat een goede liveperfomance zette hij neer.
2) Aliona 2013, mooi liedje en live goed neergezet.
3) Nelly 2009, energiek en een heerlijk nummer en ook goed live neergezet.
Life can be a bitch, so like it..
  Moderator dinsdag 9 januari 2018 @ 19:44:03 #4
375570 crew  Cyan9
pi_176394476
Hun nummer uit 2012 geeft me altijd weer een hele grote glimlach.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  † In Memoriam † dinsdag 9 januari 2018 @ 20:04:28 #5
368283 ato
pi_176394974
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:44 schreef Cyan9 het volgende:
Hun nummer uit 2012 geeft me altijd weer een hele grote glimlach.
Helemaal mee eens.
Life can be a bitch, so like it..
  woensdag 10 januari 2018 @ 00:32:16 #6
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_176404046
Als je mij zou vragen welk land, de hoogste dichtheid voor mij geslaagde inzendingen op het festival, zou zijn. Zou ik absoluut niet aan Moldavië denken, terwijl ik wel weet welke nummers er uit het land komen. Natuurlijk hebben ook de Moldaven ook wel wat missers gehad. Maar overwegend ben ik zeer te spreken over hun nummers.

Te beginnen met Zdob si Zdub. Boonika Bate Toba vond ik al een leuk nummer. En het is vooral ook heel erg apart. Maar vooral So Lucky behoort tot een van mijn favorieten. Ik vind het wel jammer dat het nummer vooral bekend staat om de kermis (puntmutsen, eenwieler). Daardoor wordt snel het liedje zelf vergeten. En dat vind ik ijzersterk. Daarom is het des te grappig dat de Tros muziekplein commentatoren en deelnemers destijds zo woedend waren. So Lucky was honderd keer beter dan de de 3 J's.

Na het eerste jaar die band was er inderdaad die wat vreemde keuze voor Loca. Als je een ding op het festival niet moet doen, is het wel de kunst af gaan kijken van de Spanjaarden. Want die kunnen er zelf negen van de tien keer helemaal niks van op het ESF. Het liedje is verder ook weer niet slecht, maar vooral nogal suf en dertien in een dozijn. Waardoor je die snel vergeten bent. Gelukkig was Fight het jaar daarna weer een heel stuk interessanter. Haar zang is helaas niet helemaal super, maar het is wel een act en liedje dat ik prima kan waarderen.

Jammer genoeg gooiden ze het jaar erna het weer over de nietszeggende en saaie boeg. Want Century of Love is niet bijster interessant. Toch is ook dit liedje weer geen nummer die pijn doet aan de oren. Maar echt iets positiefs kan ik er ook niet over zeggen. Om het jaar erna het wel weer helemaal te hebben begrepen met Hora din Moldova. Wat een opzwepend en leuk nummer blijft dat toch ^O^ Ik kan mij best voorstellen dat veel mensen het een te druk nummer vinden en dat het zelfs wat kermisachtig aan vinden voelen. Maar zelf vind ik het geheel erg goed bij elkaar passen, energiek nummer met dito act.

Nelly trapte daarmee een zeer goede reeks af voor de Moldaven. Want het jaar erna kwam natuurlijk de eerste keer Sunstroke Project. En i.t.t. de meesten in dit topic vond ik dat liedje zelf destijds al leuk buiten de saxofoon om. Ik luister het liedje graag. En snap eigenlijk niet waarom het destijds zo laag scoorde. Gelukkig is dat afgelopen jaar ruimschoots goed gemaakt door de top klassering met Hey Mama. Beiden erg leuke nummers, die natuurlijk vooral voorzien zijn van een goede act. Ik denk dat het wel een stuk scheelde dat de uitstraling van de zanger en de violist wat minder eng was dan die van 2010. En natuurlijk is Epic Sax Guy inmiddels een van de iconen van het ESF _O_

Daarmee was de koek zeker nog niet op, want toen kwam dus So Lucky. En daarna Lautar wat ik ook weer een heel erg geslaagd nummer vind. Heel erg catchy, swingend en gewoon zeer goed uitgevoerd. Om het jaar daarop als land te bewijzen dat je ook een goed rustig nummer kunt maken. Want O Mie is een dijk van een ballad die vooral heel erg goed gezongen is. Plus dat er op de goede wijze gebruik gemaakt werd van een gimmick.

Na maar liefst vijf zeer sterke jaren achter elkaar, kwamen wat magere inzendingen. En bij de inzending van 2014 kwam weer het euvel wat ze al eerder hadden naar voren. Een nummer wat allerminst vreselijk is en ook meer dan verdienstelijk gezongen. Maar ook Wild Soul zal niemand zich herinnerd hebben nadat het liedje was afgelopen. 2015 is eigenlijk de enige trendbreuk wat betreft de mindere inzendingen van Moldavië. Het nummer zelf vond ik eigenlijk best leuk, maar wel wat gedateerd inderdaad. Dat had geen probleem hoeven zijn, maar I Want Your Love werd wat zwak gezongen en vooral de act was echt afgrijselijk. Dit was echt veel te ver over the top. Waar veel andere inzendingen uit het land flink uitpakten met een act, was het grotendeels wel zeer passend. De act bij I Want Your Love sloeg werkelijk helemaal nergens op.

Daar waren de Moldaven blijkbaar zo van geschrokken dat ze de laatste twee jaren precies deden wat ze altijd gedaan hebben. In 2016 een liedje insturen wat wederom zeker niet tot de slechtste inzendingen van dat jaar hoorde. Maar ook weer op geen enkele wijze ervoor zorgen dat het liedje blijft hangen. En afgelopen jaar dan terugkomen met een hele sterke inzending.

En daarmee vind ik van de dertien inzendingen er acht erg goed tot heel erg goed. Met I Want Your Love ook nog wel een leuk liedje, maar net niet. En vier inzendingen die niet echt interessant zijn. Waarbij ze het i.t.t. zo'n beetje elk ander land de afgelopen vijftien jaar hebben weten te presteren geen enkele inzending in te sturen die ik afgrijselijk vind (al zou ik die vier missers ook nooit zelf opzetten).
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_176418418
Ik vind het sowieso wel mooi dat een land met heel beperkt budget zo vaak zo goed presteert. Als je dan kijkt waar UK of Zwitserland in de zelfde periode mee aan kwamen zetten. :')
De Sahara is zonder meer erg droog.
  woensdag 10 januari 2018 @ 22:48:50 #8
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_176422894
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:04 schreef Fred_B het volgende:
Ik vind het sowieso wel mooi dat een land met heel beperkt budget zo vaak zo goed presteert. Als je dan kijkt waar UK of Zwitserland in de zelfde periode mee aan kwamen zetten. :')
Dat is absoluut knap. En het is inderdaad bizar hoe die landen, waar je ook Spanje aan mag toevoegen, zo weinig echt fatsoenlijke inzendingen weten te sturen.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_190536581
Deze is nu ook aangevuld.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 23 december 2019 @ 11:03:25 #10
39237 crew  H_T
2733
pi_190609443
Waarvoor dank! ^O^
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator donderdag 29 oktober 2020 @ 19:40:18 #11
375570 crew  Cyan9
pi_195930882
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator maandag 23 augustus 2021 @ 10:27:46 #12
375570 crew  Cyan9
pi_201038974
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator zaterdag 21 mei 2022 @ 19:14:31 #13
375570 crew  Cyan9
pi_204822776
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator maandag 29 mei 2023 @ 15:51:54 #14
375570 crew  Cyan9
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')