abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175899253
TSJECHI

Waar kennen we de Tsjechen van?

Als de helft van Tsjechoslowakije natuurlijk. Verder van de mooie hoofdstad Praag, van een bewogen historie met veel buitenlandse overheersers, de Bohemen, Panenka, pilsner bier, Vaclav Havel, Jan Koller, Ivan Lendl, Zdenek Stybar en natuurlijk van Jan Hus, de uitvinder van het Tsjechische alfabet.



Hoe doen ze het op het ESF?

Tsjechi deed voor het eerst mee in 2007, en was behoudens een onderbreking tussen 2010 en 2014 altijd aanwezig. De eerste jaren deden ze eigenlijk voor Jan-met-de-korte-Achternaam mee (niet Jan Hus), want de resultaten waren bedroevend. De eerste drie deelnames leverden twee laatste plaatsen en n voorlaatste plaats in de halve finale op, en scores van 1, 9 en 0 punten. Daarop besloten de Tsjechen zich terug te trekken. Er was immers geen waardering voor hun inzendingen en de publieke interesse in eigen land was mager. Na enkele jaren afwezigheid, kwamen ze toch weer terug in 2015, wellicht gesteund door de terugkeer van de vakjury en de goede resultaten van landen als Nederland en Oostenrijk.

Het valt te prijzen dat ze sinds hun terugkeer de zaak serieuzer nemen, maar het duurde nog even voordat er resultaten kwamen. In de eerste drie jaar na hun rentree bereikte alleen de tweede inzending de finale, om daarin voorlaatste te worden. In de voorbije twee jaar heeft Tsjechi ons echter bijzonder verrast met twee ijzersterke en moderne inzendingen, die beide de finale bereikten en daarin het linkerrijtje. Daarmee lijkt het land definitief een nieuwe weg ingeslagen te zijn en hopelijk is het een voorbode van meer kwaliteitsinzendingen.



Bij de puntenverdeling gaf Tsjechi de meeste punten aan Azerbeidzjan, Armeni en Oekrane. Hoewel dat best de favorieten van de Tsjechen hebben kunnen zijn, suggereert het toch vooral gemanipuleerde televoting door enkele landen met een bedenkelijke reputatie op dat vlak.

Nederland gaf punten in de finale aan Mikolas Josef (6 (p)) en Lake Malawi (4 (j)). Andersom waren er in de finale voor Nederland punten voor Douwe Bob (7 (j)) en OG3NE (8 (j)) en Duncan Laurence (6 (j) + 4 (p)).

Hoe ging het door de jaren heen?

Waar Slowakije al in de jaren ‘90 debuteerde, liet de toetreding van de andere helft van Tsjechoslowakije langer op zich wachten. In 2005 werd de deelname uitgesteld, “omdat er te veel grote evenementen waren voor de Tsjechische TV in deze zomer” en in 2006 ging het feest niet door nadat er geen geschikte deelnemer gevonden kon worden. In 2007 was het grote moment dan toch daar en de rockgroep Kabt was verantwoordelijk voor het debuut. Hun lied Mal Dma was zeker niet zo slecht als het resultaat suggereert; een laatste plaats met n punt uit Estland. Maar een jaar na Lordi landde deze wat serieuzere poging in de eigen taal helemaal niet bij het publiek. Daarmee werd het 28e in de semi.


In 2008 won Tereza Kerndlov de voorronde met Have Some Fun. Waar we bij Kabt niets hadden verstaan van de tekst, werden we nu getrakteerd op “If you wanna have some fun, don’t run”. Hoe krijgen ze het zo verzonnen...

De act was net zo goedkoop als de tekst, met vijf schaars geklede dames en erachter een DJ, of de pooier van het stel, dat is ook niet uit te sluiten. Het grootste probleem tijdens het optreden was nog wel dat Tereza niet kon zingen. En als je dat allemaal optelt, worden het toch wel drie heel lange minuten en is een voorlaatste plaats niet eens onaardig.


In 2009 mocht Gipsy.cz naar het ESF. Deze groep had in 2007 en 2008 in de voorronde misgegrepen en werd nu intern aangewezen om Europa te trakteren op hun zigeunermuziek. In een nationale finale met maar liefst twee liedjes, werd Aven Romale de winnaar. Het was in elk geval origineel (dit is een compliment dat altijd gebruikt kan worden). De doelgroep was op de grote avond waarschijnlijk net even collectief naar de plaatselijke versie van het TROS Muziekfeest op het Plein vertrokken, want deze poging strandde met 0 punten.


Daarna waren de Tsjechen er wel klaar mee. Er volgde een pauze tot 2015. Vanaf dat moment werd er in elk geval iets meer op de kwaliteit gelet. Het ontbrak alleen nog aan het stapje naar eigentijdsheid, want dat miste nogal aan Hope Never Dies van Mart Jandov en Vclav Noid Brta. Mart genoot enige bekendheid over de grens als leadzangeres van de Duitse groep Die Happy. Vclav viel vooral op doordat hij in de zes jaar voorafgaand aan het ESF drie huwelijken zag stranden. Maar hun ietwat ouderwetse lied werd prima vertolkt op het ESF en kwam dichtbij kwalificatie. Bij het publiek werd het 10e, bij de jury’s 12e en gezamenlijk 13e. Het zorgde in ieder geval voor enige hoop voor de toekomst.



In 2016 was het grote hoogtepunt daar. Gabriela Gunčkov, bekend van het Trans-Siberian Orchestra, wist zich als eerste Tsjechische te kwalificeren voor de grote finale. In een matige halve finale (waar Douwe Bob zich moeiteloos kwalificeerde), werd haar plaatje I Stand niet meteen als favoriet beschouwd, maar vanaf de 9e plaats, en met een comfortabele marge, ging haar lied door, mede dankzij een vlekkeloos optreden. In de finale kregen de Tsjechen weinig hulp van de EBU, getuige de tweede startpositie. Daar vanaf werd Gabriela 25e, nog net voor hekkensluiter Duitsland. Opvallend en pijnlijk was dat alle 41 punten van de jury’s kwamen. De televoters waren Tsjechi aan het eind van de avond al helemaal vergeten.


In 2017 volgde nog eens ballad, maar van de drie rustige inzendingen sinds de Tsjechische terugkeer, was My Turn van Martina Brta toch wel de minst interessante. Ze zong het prima, dat moet gezegd worden. Maar haar lied klonk gedateerd en de zangeres slaagde er in haar eentje bepaald niet in om het publiek drie minuten te boeien. De eindscore op de 13e plaats was opvallend. Bij de jury’s was ze op basis van haar zang 7e met 81 punten. Bij het half in slaap gevallen publiek werd ze laatste, met alleen 2 punten uit Portugal.


Gelukkig voor de Tsjechen veranderde alles in 2018. Mikolas Josef won de voorronde met Lie To Me. Het liedje had een partij hipheid die alle voorgangers in n klap de vergetelheid indrukte. Dat gold in de clip al voor de uitvoerende, zijn muzikale begeleiding, het onvermijdelijke goedkope achtergronddanseresje en de minder onvermijdelijke kameel. Mikolas had inderdaad een kameel in zijn video. Wij hadden ooit Marga Bult, maar in Tsjechi was deze vrolijke woestijnbewoner toch echt het toppunt van moderniteit. Hij ging overigens niet mee naar Lissabon, maar speelde toch zeker een vermeldenswaardige gastrol in de video.


Voorafgaand aan het ESF waren er niet zo heel veel favorieten. Isral had bij de bookmakers een straatlengte voorsprong op de rest, en dus werd er bij de repetities aandachtig gekeken of n van de schaduwfavorieten voor een verrassing kon zorgen. Dat deed Mikolas in zekere zin wel, alleen niet helemaal op de manier die hij in gedachten had. Tijdens zijn gelikte show ging het tijdens n van de repetities mis. Bij een achterwaartse salto kwam hij verkeerd neer, en dat was zo pijnlijk dat Mikolas met een ambulance moest worden afgevoerd naar het ziekenhuis.

Er werd gevreesd voor zijn optreden, want Mikolas had een serieuze smak op zijn rug gemaakt. Maar gevuld met pijnstillers en een statischere act kon de deelname toch doorgaan. Uiteindelijk was het nog steeds een prima show, en het publiek beloonde hem in de finale met een fraaie 4e plaats, achter de twee toppers van de show Isral en Cyprus en het verrassende Itali. De jury vond er onverwacht genoeg niets aan, en zette Tsjechi op de 15e plaats. Waar deze raadselachtige afstraffing vandaan kwam is onduidelijk. En ergernisopwekkend, omdat de Zweedse Benjamin Ingrosso, die met zijn lied in een vergelijkbare vijver viste, bij de jury’s tweede werd. Het had er dan ook alle schijn van dat indien Zweden en Tsjechi van liedje hadden gewisseld, de landenscores onveranderd zouden zijn gebleven. Overall werd Tsjechi nu 6e, nog altijd ruimschoots het beste resultaat ooit.


Mikolas Josef.

In 2019 was er wederom een leuke inzending uit Tsjechi. Friend Of A Friend van Lake Malawi won de voorronde. De groep is genoemd naar een liedje van Bon Iver, en is uiteraard ook de naam van een groot meer in het zuiden van Afrika. Dat wordt omringd door Tanzania, Mozambique en Malawi. De oppervlakte beslaat ongeveer driekwart van Nederland, en het meer herbergt een zeldzaam grote variatie aan vissen. Het zijn vooral cichliden, dat zijn baarsachtigen, die vrolijk rondzwemmen in het meer. Ook was hier n van de eerste gevechten op het water tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het meer werd toen nog omringd door Duitse en Engelse kolonin en een Engelse kapitein had 9 dagen na het begin van de oorlog net iets eerder dan de rest meegekregen dat deze was uitgebroken. Daarop loste hij een schot op een Duits schip dat ter reparatie aan de kant lag. De Duitse kapitein van dienst kwam met een roeiboot naar het Engelse schip en vroeg de kapitein geschrokken of hij weer eens gedronken had, maar kreeg toen te horen over de oorlog. Daarop gaf de Duitser zich over, en daarna gingen ze gezellig met z'n allen gin drinken in het boothuis. In de West-Europese kranten verscheen kort erna nieuws over een grote zeeslag die Engeland had gewonnen in Afrika. Was het overal maar zo gegaan in WO1. Als Malawi had deelgenomen aan het ESF, dan had er ongetwijfeld een leuk plaatje bij de Waar-kennen-we-ze-van-introductie gestaan van het meer. Maar helaas, ze zijn geen lid van de EBU. Ter compensatie doen we dat hier dan maar in het Tsjechische topic:


Lake Malawi (de echte).

Terug naar de Tsjechische groep dan maar. Lake Malawi is een onschuldig bandje, dat kan leven van de muziek, en nummers uitbrengt die niemand irriteren. Friend Of A Friend is ook een voorbeeld van zo’n vermakelijk deuntje. Op het ESF werd het aangevuld met een kleurrijke act en het ging overtuigend naar de finale. Vanaf de 6e startpositie in de eerste semi werd het 2e, een knappe prestatie. In die finale werden de Tsjechen toch wel genaaid door de EBU, want ze lootten weer eerste helft en kregen met de derde startpositie toch echt wel een slecht uitgangspunt. Toch zal ook de EBU niet hebben voorzien hoe enorm de televoting hieronder zou lijden. Waar Tsjechi na de jurystemmen nog 8e was, iets aan de hoge kant, maar wellicht ter compensatie van het jaar ervoor, volgde bij het publiek een 24e plaats met maar 7 punten. Het is spijtig dat het lied bij de kijkers aan het eind van de show zo in de vergetelheid was geraakt dat bijna niemand er meer op stemde. Uiteindelijk werd het een 11e plaats, wel weer een goede uitslag.


Zo is Tsjechi na jarenlang zwoegen en ploeteren nu toch al een paar jaar een succesdeelnemer. Twee zwaluwen maken nog geen zomer, maar als ze dit niveau vast kunnen houden, gaat het er vanzelf van komen dat ze mee gaan strijden om de winst.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier is een net overzicht van alle Tsjechische inzendingen en hun resultaten te vinden of kijk naar het filmpje hieronder of klik anders op de spoiler:


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat is jouw favoriet van Tsjechi op het ESF?
:)

In deze reeks verschenen de volgende topics:
Albani - Armeni - Australi - Azerbeidzjan - Belgi - Bulgarije - Cyprus - Denemarken - Duitsland - Estland - Finland - Frankrijk - Georgi - Griekenland - Hongarije - Ierland - IJsland - Israel - Itali - Kroati - Letland - Litouwen - Malta - Moldavi - Montenegro - NEDERLAND (Jaren '50-60-70) - NEDERLAND (Jaren '80 en '90) - NEDERLAND (Jaren '00) - NEDERLAND (Het jaar 2010) - NEDERLAND (2011-2019) - Noord-Macedoni - Noorwegen - Oekrane - Oostenrijk - Polen - Portugal - Roemeni - Rusland - San Marino - Servi - Sloveni - Spanje - Tsjechi - Verenigd Koninkrijk (1957-1987) - Verenigd Koninkrijk (1988-2019) - Wit-Rusland - Zweden - Zwitserland


[ Bericht 2% gewijzigd door Fred_B op 06-06-2022 09:48:52 ]
De Sahara is zonder meer erg droog.
  donderdag 21 december 2017 @ 19:27:54 #2
351614 ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_175899661
Ik vond dat liedje van dit jaar oprecht erg mooi.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_175899830
Wat een armoe met dit land, met name de eerste deelnames (al vind ik heeeeel stiekem Aven Romale ergens nog wel iets leuks hebben). De afgelopen jaren zijn de Tsjechen een stuk beter bezig, maar het blijft allemaal veel te veilig en degelijk; hun inzendingen missen pit.

Hope Never Dies vind ik hun beste inzending, en deze had van mij echt wel een finaleplek verdiend. Helaas zaten ze dat jaar in misschien wel een van de moeilijkste halve finales ooit en lukte het toch net niet.

I Stand was ook zeker wel aardig, en goed gezongen. Helaas sprong dit er ook helemaal niet uit, maar wel leuk voor ze dat ze in ieder geval de finale hebben gehaald.

My Turn lag weer heel erg in de lijn der verwachting, maar is net wat minder dan de inzending van het jaar ervoor. Het was opnieuw prima, maar niet iets waar de televoters voor gaan stemmen.

Ik hoop dat Tsjechi de komende jaren wat meer durf gaat tonen en afwijkende nummers gaat sturen, of tijdloze nummers met wat meer originaliteit. Goede vocalisten hebben ze namelijk zeker wel, zoals de afgelopen jaren hebben uitgewezen; helaas zijn de nummers aldoor zo doorsnee.
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
pi_175900354
Ik vond I Stand echt een goed nummer, en ook heel goed gezongen. Verdiende finale plaats, maar ik snap het eindresultaat wel, het viel gewoon niet op.

De eerste drie inzendingen zijn gewoon diep triest. Hope Never Dies was goed gezongen, maar niet meer dan dat, en My Turn vond ik erg saai.
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
  vrijdag 22 december 2017 @ 01:27:13 #5
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_175911794
Tsja de Tsjechen, wat moet je erover zeggen. Heel lang hebben ze gewacht om berhaupt mee te doen, om dan vervolgens in de eerste jaren volledig kansloos te zijn. Dat was niet altijd even terecht, maar het zo snel weer stoppen, voelt toch altijd een beetje aan alsof een klein kind stampvoetend zijn zin niet krijgt. Gelukkig zijn ze de laatste jaren weer teruggekeerd. En nog gelukkiger dat ze vorig jaar de eindelijk de finale haalden, waardoor ze deze keer waarschijnlijk wel iets langer zullen blijven meedoen. Dan de inzendingen:

Eigenlijk is het bizar om te zien hoezeer de nummers die ze voor het stoppen inzonden en wat er gedaan werd na de terugkeer. Mala Dama is daarvan dan nog de normaalste. En eigenlijk een van hun betere inzendingen. Maar ik denk dat het publiek het teveel richting een kopie van Lordi vond gaan om echt te kunnen scoren. Weliswaar is het toch behoorlijk anders, maar de stem van de zanger deed denk ik net teveel eraan denken.

De twee jaar daarna leek het echt helemaal nergens op. Alsof ze maar vooral iets in konden sturen, waarmee ze dachten dat het wel goed bij het ESF zou scoren i.p.v. daadwerkelijk iets goeds te sturen. In 2008 een heel slecht nummer sturen, retevals en ongelooflijk clich. Het uiterlijk van de dames zul je mij niet over horen klagen, maar over al het andere natuurlijk weer wel.

Gelukkig dachten de Tsjechen het jaar erna, dat het nog niet gek genoeg was. Want 2009 is met afstand hun meest absurde inzending. En ik denk ook dat ze in dit geval dachten een bepaalde trend bij het ESF te moeten volgen. De trend dat het steeds absurder moest zijn. De ene andere conclusie is dat ze bij de selectiecommissie een bijzonder krachtige hoeveelheid drugs tot zich hadden genomen. Want iemand met gezond verstand zou nooit zoiets hebben ingestuurd.

Om dan na die paar jaar afwezigheid het roer opeens volledig om te gooien. Waar ze eerst bepaald geen standaardliedjes instuurden, zijn ze dat vervolgens juist wel gaan doen. Waarbij ze in 2015 wel heel erg veel pech hebben gehad. Want de concurrentie was toen helaas te groot. Met name omdat dergelijke ballads (en dan ook nog eens duetten tussen man en vrouw) erg populair waren. In die zin lijkt het toch ook wel weer dat ze bij de Tsjechen de hype (na het succes van TCL) te volgen.

Los van dat alles vind ik het wel bijzonder jammer dat Hope Never Dies de finale niet haalde. Met afstand hun beste inzending en gewoon een heel erg sterk nummer. Ook erg goed gezongen en een prima chemie tussen die twee. Al moet ik wel zeggen dat ik het nummer de eerste paar keer horen nog niet meer dan wel aardig vond en ik het vooral naar de finale wilde hebben, omdat het van de Tsjechen af kwam. Wat mogelijk bij het publiek ook zo was (op het gevoel van slechts aardig doel ik dan). Hoe vaker ik het nummer hoorde, ben ik het echter steeds meer gaan waarderen.

Gelukkig haalden ze het jaar erna dan toch eindelijk de finale. Anders had ik het somber in gezien wat betreft de deelname van Tsjechi. Het liedje zelf was helaas wel iets minder dan het jaar ervoor. Al is I Stand zeker van prima kwaliteit. Vooral ook weer erg goed gezongen. En paste op zich ook wel in de finale. Het nadeel van het nummer is, dat het een beetje saai is en ook wat voorspelbaar.

Dat was dit jaar dan weer een graadje erger. Ook met My Turn is eigenlijk niet veel mis. En ook in dit geval weer goed gezongen. Maar in dit geval toch wel wat te saai. Waarbij dit jaar het gehalte saaie, nietszeggende ballads ook nog eens erg hoog was, waardoor ze niet geheel onverwacht de finale niet haalden. Dat de visagie ook nog eens te wensen overhield, hielp ook niet echt. Het leek alsof je naar een inzending van de jaren tachtig aan het kijken was.

Ik ben blij dat de Tsjechen er toch de laatste jaren weer bij zijn. En ook blij dat ze wat betere kwaliteit dan in het begin sturen. Hope Never Dies vind ik ook nog eens een erg goed nummer. Maar ze moeten de komende jaren wel eens wat anders gaan sturen. Want anders krijg je dat zel elk jaar steeds maar slaapverwekkender worden.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel hl snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_175915076
Katt was fantastisch. O+ O+ O+ En van de meest ondergewaardeerde liedjes ooit.
"Hope never dies" had potentie, zeker met een geweldige zangeres als Marta. De andere liedjes vond ik maar gezapige onzin. Hopelijk dat ze in 2018 iets spannender vinden in hun voorronde. :)
  † In Memoriam † vrijdag 22 december 2017 @ 19:02:49 #7
368283 ato
pi_175928464
Mijn grootste favoriet is uit 2015, ongelofelijk dat het de finale niet haalde.
Ik was zo boos, dit was top 10) finale waard.

2016 en 2017 zijn best wel meer dan aardige liedjes.

Ps Gypsy cz had in 2008 een heel leuk nummer en werd geloof ik 2e in de nationale finale, jammer dat het niet ging voor Tsechie. Stukken beter dan het vreselijke liedje waar ze wel meegingen voor hun land in 2009.

Life can be a bitch, so like it..
pi_175930497
Best apart dat ze zo laat pas meededen
pi_191053718
Deze is nu ook compleet.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  donderdag 16 januari 2020 @ 13:54:44 #10
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_191057029
Wel een belangrijke update, de twee recentste nummers zijn hun best scorende en wat mij betreft ook duidelijk hun beste. :)

Vreemd dat ze allebei zo'n groot verschil kenden tussen jury- en publieksstem, en ook nog in tegengestelde richtingen. Heb er niet echt een verklaring voor.
  Moderator dinsdag 3 november 2020 @ 19:29:41 #11
375570 crew  Cyan9
pi_196028650
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator maandag 30 augustus 2021 @ 19:03:54 #12
375570 crew  Cyan9
pi_201143310
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator woensdag 1 juni 2022 @ 13:48:48 #13
375570 crew  Cyan9
pi_204932579
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator zondag 28 mei 2023 @ 14:28:45 #14
375570 crew  Cyan9
pi_209314154
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')