b2py | dinsdag 13 september 2016 @ 11:24 | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 13-09-2016 12:29:34 ] | ||
derLudolf | dinsdag 13 september 2016 @ 11:25 | |
Matige TT | ||
b2py | dinsdag 13 september 2016 @ 11:26 | |
Pas maar aan, evenals het plaatje | ||
Peterselieman | dinsdag 13 september 2016 @ 11:42 | |
Treinautistenalert in dit nieuwsartikel:En zo gaat het nog even verder in het artikel ![]() Verder heeft hij nog gewezen op het machinistentekort bij Arriva, omdat er een hele zwik overgestapt is naar de NS. https://www.oogtv.nl/2016(...)ienlijke-vertraging/ | ||
derLudolf | dinsdag 13 september 2016 @ 12:27 | |
Allemaal de schuld van Mono ![]() | ||
dennistd | dinsdag 13 september 2016 @ 12:47 | |
Ja, zou hij trouwens een FOK!-verbod hebben gekregen? Zie hem nooit meer hier | ||
Woods | dinsdag 13 september 2016 @ 13:07 | |
Ik zag een foto voorbijkomen waarop zo'n 186 rood-gele kleuren draagt zoals de oude Benelux:![]() (ik zat dus afgelopen week in de Thalys maar op de terugweg zaten we achter zo'n verrekte ic direct met 170 ![]() Heeel lang geleden reden ze ook niet altijd in de goede volgorde ![]() ![]() | ||
Duvel | dinsdag 13 september 2016 @ 13:55 | |
Waar is de de foto van die 186'er dan? | ||
Dr_Flash | dinsdag 13 september 2016 @ 14:40 | |
Ja nu issie weer weg ![]() ![]() | ||
derLudolf | dinsdag 13 september 2016 @ 14:49 | |
Geen idee, zijn laatste post was in BNW ![]() BNW / Hillary Clinton zou "subcortical vascular dementia" hebben | ||
derLudolf | dinsdag 13 september 2016 @ 15:48 | |
Fles, mooie foto's http://www.rtvnoord.nl/ni(...)agiers-in-veiligheid | ||
Dr_Flash | dinsdag 13 september 2016 @ 17:40 | |
![]() | ||
_serial_ | dinsdag 13 september 2016 @ 19:16 | |
vaag inderdaad. was behoorlijk vaak aanwezig hier. | ||
Dr_Flash | dinsdag 13 september 2016 @ 19:24 | |
Op Facebook spreek ik hem nog geregeld hoor ![]() | ||
b2py | dinsdag 13 september 2016 @ 19:24 | |
Vakantie wellicht? | ||
b2py | dinsdag 13 september 2016 @ 21:14 | |
Grote mijlpaal, China heeft in 14 jaar 20,000 kilometer HSL aangelegd: http://www.railjournal.co(...)0km.html?channel=523 | ||
dennistd | dinsdag 13 september 2016 @ 22:16 | |
De afscheidsrit van Plan V op zondag 25 september:Alleen voor genodigden helaas... | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 13 september 2016 @ 22:18 | |
Nou ik hoef er niet in. Maar ik ga denk ik nog wel even deze wat mij betreft nog iconischer dan Mat '54-treinstel op de CMOS proberen te vangen! | ||
Dr_Flash | dinsdag 13 september 2016 @ 22:21 | |
Een rit van 7 uur in een trein met, met mazzel, één toilet (als het niet gebombardeerd is tot "schoonmaakkast"). Met hoogstwaarschijnlijk elke zitplaats bezet, en een gemiddelde leeftijd aan boord van dik boven de 70 inclusief extragratis incontinentieproblemen. Ga d'r maar aan staan. | ||
James1988 | dinsdag 13 september 2016 @ 22:23 | |
Vergeet de twaalfjarige hobbyisten niet die bij elk station de trein uit rennen om -gewapend met statief en camera- een foto te maken van "die mooije trein". | ||
derLudolf | dinsdag 13 september 2016 @ 22:26 | |
Ik hoop dat het dan wat is afgekoeld. Zo lang in een trein zonder airco... | ||
b2py | dinsdag 13 september 2016 @ 22:27 | |
![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 13 september 2016 @ 22:29 | |
Morgen fappen op de presentatie van ICE-4 van de Deutsche Bahn ![]() ![]() ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 13 september 2016 @ 22:30 | |
Schroot ![]() Past natuurlijk wel bij de route over de schrootlijn ![]() | ||
b2py | dinsdag 13 september 2016 @ 23:26 | |
Geil | ||
_JdM_ | woensdag 14 september 2016 @ 06:48 | |
Top spul dat DDAR. De sprinter van 6.51 uit Enschede naar Apeldoorn rijdt daarom met 2xDM90. Diesel onder de draad... | ||
Dr_Flash | woensdag 14 september 2016 @ 07:55 | |
![]() ![]() | ||
b2py | woensdag 14 september 2016 @ 08:06 | |
Pfoeh, onwelwording naast je is toch best naar.. | ||
Salatrel | woensdag 14 september 2016 @ 08:45 | |
ach het had je ook zelf kunnen overkomen ![]() | ||
Goverman | woensdag 14 september 2016 @ 09:14 | |
tja, ik zit in de trein van Den Haag naar Groningen, stapt er een puberstel in, ook in 1e klas. Uiteraard geen 1e klas kaartje, maar bepuiste jochie zegt tegen HC "mijn papa werkt bij NS en die zegt dat het mag". Zucht, HC gaat er in mee... Daarna is het aan een stuk door selfies maken, voice of holland nadoen en allerhande pubermeuk doornemen (instagram plaatjes, ZOOOO EEERRRUGGGGG...). Ohwja, en deodorant spuiten onder de bezwete okeseltjes... ![]() Ah, gelukkig stappen ze net uit in Amsterdam Zuid. Niet meer mijn probleem dus ![]() | ||
Goverman | woensdag 14 september 2016 @ 09:22 | |
Zo, ik zit nu klaar voor mijn eerste ritje over de nieuwe Muiderbrug ![]() | ||
GlennQuagmire | woensdag 14 september 2016 @ 09:31 | |
Ah leuk! Zou je ook foto's kunnen maken? Ben zelf ook wel benieuwd | ||
derLudolf | woensdag 14 september 2016 @ 09:40 | |
Als je pa bij de NS werkt mag je eerste klas zitten met een tweede klas kaartje? Gaan we es proberen, zowel zijn voor als achternaam komen veel voor in NL ![]() | ||
Salatrel | woensdag 14 september 2016 @ 09:43 | |
voor familieleden kun je ook gewoon een businesscard aanvragen daarmee zit je nooit verkeerd ![]() ![]() | ||
MTL | woensdag 14 september 2016 @ 10:10 | |
Ik hoorde dat ze op Lelystad Opstel een Utrecht OZ'je hadden geflikt: mooie nieuwe ballast gestort zonder zich wat aan te trekken van de looppaden waardoor het opstelterrein onbruikbaar is als zodanig tot het weer gerepareerd is ![]() Dat is al de tweede keer in korte tijd (Utrecht OZ eind augustus) dat zoiets gebeurd. Letten de aannemers gewoon niet op of zo? ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 10:26 | |
schandalig. Ik lees op Somda dat het materieel nu van ver moet komen en dat de opstart van de treindienst bepaald niet soepel verloopt hierdoor ... | ||
Goverman | woensdag 14 september 2016 @ 10:29 | |
Ja, dat zei de HC ook, maar dit jochie had dus niet zo'n businesscard (omdat papa waarschijnlijk scroogie is), maar ging wel eerste klas zitten. Met zijn chickie dus... | ||
Goverman | woensdag 14 september 2016 @ 10:31 | |
Oh? Hoe moet ik dat zien dan? Dat een bestaand looppad is volgestort met ballast? Of meer dat een nieuw aan te leggen looppad niet wordt aangelegd? | ||
dennistd | woensdag 14 september 2016 @ 10:32 | |
Wat is eigenlijk het probleem met lopen in de ballast? Een goederenmachinist doet toch niet anders, waarom zou een reizigersmachinist dat niet mogen dan? | ||
Goverman | woensdag 14 september 2016 @ 10:38 | |
vaak is het een veiligheids- en/of ARBO-kwestie, maar het kan ook zijn dat er niet naast opstellen ook wordt behandeld. En dan is het natuurlijk wel handig dat er een fatsoenlijk looppad naast ligt. Maar nog los daarvan, als in het bestek o.i.d. staat dat het een looppad is, dan is het dus niet een basaltbed. | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 10:39 | |
dat eerste lijkt me | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 10:40 | |
De HC had zijn werk moeten doen | ||
MTL | woensdag 14 september 2016 @ 10:50 | |
Nou, ik denk niet dat een goederenmachinist echt blij wordt van daadwerkelijk in de ballast lopen. Reken maar dat er ook gewoon looppaden zijn langs de sporen. Niet heel bijzonder, maar gewoon een gravelpaadje, net als bij Lelystad Opstel het geval was ![]() | ||
derLudolf | woensdag 14 september 2016 @ 10:57 | |
Klopt, maar doe niet zo panisch door nu al die treinen daar te laten staan. Gewoon rijden met die zooi een zie maar waar je het vanavond parkeert. | ||
MTL | woensdag 14 september 2016 @ 10:59 | |
Wat ik heb begrepen is dat gisterenavond laat treinen massaal richting Zwolle rangeer zijn gestuurd. Momenteel staat er geen enkele trein op Lelystad Opstel. | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 11:02 | |
Het opstelterrein is bij mijn weten al zeker twee dagen buiten dienst, want de opstart gisteren verliep ook verre van vlekkeloos met treinen die vanaf de Veluwe via kopmaken in Zwolle richting polder gestuurd werden. | ||
derLudolf | woensdag 14 september 2016 @ 11:02 | |
Oh, ik dacht had begrepen dat er nu gewoon heel wat treinen niet gebruikt zijn omdat ze daar nog stonden. Wat is Zwolle rangeer eigenlijk? Bij de IJssel of de kant van Meppel? | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 11:04 | |
IJsselkant Zwolle Goederen is aan de linkerzijde als je richting Meppel gaat | ||
MTL | woensdag 14 september 2016 @ 11:05 | |
Ah, dan is het dus schijnbaar al een ouder 'nieuwtje' ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 12:04 | |
Ik lees net dat de NS bij concurrent Arriva wat D-GTW's wil leasen om zich aan de belofte te houden dat er tussen Leeuwarden en Meppel een extra stoptrein zal gaan rijden. De reden dat het geen elektrische treinen zijn is dat er twijfels zijn of de stroomvoorziening het zal gaan houden bij het rijden van extra treinen. Enkele onderstations zouden hiervoor uitgebreid moeten worden. Probleem zou vooral tussen Heerenveen en Meppel spelen. http://www.lc.nl/frieslan(...)leasen-21629211.html | ||
dennistd | woensdag 14 september 2016 @ 12:12 | |
Maar heeft Arriva wel GTW's over? Wat ik me nog zat te bedenken: heeft het moederbedrijf van Arriva (DB) niet een paar Talenten met ATB over van de Euregiobahn nu Heerlen-Herzogenrath een pendeldienst is? Voor de rest van het net kan DB immers wel andere Talenten inzetten. | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 12:23 | |
Op zich kan Arriva denk ik 2 D-GTW's missen vanwege die brug in Duitsland. Nu zitten er 3 stellen ICM in de sprinter tussen Leeuwarden en Meppel. Bij een halfuursdienst krijg je 4 composities, omdat je op de eindpunten nog veel tijd kunt besparen. Bij doortrekken naar Zwolle komt daar dan weer minimaal een stel bij. | ||
MTL | woensdag 14 september 2016 @ 12:24 | |
Gaat niet gebeuren. Talent heeft een toelating voor het grensbaanvak, niet voor Nederland. Dan moet je eerst de hele toelating weer door, en die trein gaat nu niet meer toegelaten worden vanwege de botsnormen. Arriva schijnt een of twee treintjes over te hebben vanwege die tijdelijke kering in Bad Nieuweschans, welke zij hebben aangeboden aan NS. Daarnaast nemen ze de concessie Limburg straks over, dus hebben ze dan ook wat meer speelruimte voor het schuiven met materieel kan ik mij zo voorstellen. | ||
Salatrel | woensdag 14 september 2016 @ 12:58 | |
die hc is gewoon geen cockblocker! | ||
ReisT | woensdag 14 september 2016 @ 13:17 | |
Heeft DB wel andere Talenten over? Ik kan me zo voorstellen dat ze alle Limburgse diesels hard nodig hebben op de Maaslijn. Ze huren daar niet voor niets extra Linten bij... | ||
Goverman | woensdag 14 september 2016 @ 13:32 | |
ik vertrok zojuist uit Zwolle. Er staan daar op het RGS-terrein best veel bakken (stuk of acht ofzo) aan RNET-beschilderde treinen. Ik ben geen treintypekenner, maar ik meende albellio op de voorkant te zien staan. Waarom staan die daar? Net geleverd? Of vanwege het afgesloten opstelterrein Lelystad? | ||
derLudolf | woensdag 14 september 2016 @ 13:39 | |
Daar waar de Vechtdal GTW's staan dus? Rechts is dan opstel? | ||
Dr_Flash | woensdag 14 september 2016 @ 13:41 | |
Ik zag gisteravond laat nog 2 RNET Flirts door Deventer rijden, mogelijk ook onderweg naar Zwolle. | ||
Fiorano | woensdag 14 september 2016 @ 13:44 | |
Op Amersfoort staat toch nog genoeg dieselmeuk? Waarom gebruiken ze dat niet? | ||
derLudolf | woensdag 14 september 2016 @ 13:44 | |
Volgens mij heb ik dit dingen ook eerder dit jaar al es in Zwolle gezien. | ||
derLudolf | woensdag 14 september 2016 @ 13:46 | |
Wat voor dieselmeuk? Plan U? 6400's? Plan U is te oud, voor die 6400 zijn geen rijtuigen en beschikken niet over een 1500V generator voor rijtuigen dacht ik. | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 14:08 | |
die rijden testritten door heel Nederland. Gaan vanaf december tussen Gouda en Alphen rijden | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 14:08 | |
Ja Geen idee wat de naam van het rechter deel is | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 14:09 | |
Het DM'90 wat er staat is gestript en de paar Lintjes die er nog zijn moeten eerst gereviseerd worden voordat ze weer ingezet kunnen worden. | ||
ReisT | woensdag 14 september 2016 @ 14:25 | |
Er worden nu Lintjes gereviseerd maar die gaan in Limburg rijden.Als er Abellio op de voorkant staan dan zijn het de stellen die tussen Arnhem en Düsseldorf gaan rijden, en die nu al een tijdje in Zwolle bivakkeren. | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 14:30 | |
beide varianten zouden nu in Zwolle staan, dus zowel die van Gouda-Alphen als die van Arnhem-Düsseldorf | ||
dennistd | woensdag 14 september 2016 @ 14:32 | |
Grijs/zwart is voor Abellio NRW, rood/zwart voor Abellio NL | ||
Cherna | woensdag 14 september 2016 @ 14:34 | |
Over de ballast lopen word niemand vrolijk van. Je moet ook geen sprintje trekken over de ballast ![]() | ||
ReisT | woensdag 14 september 2016 @ 14:48 | |
rood/zwart is voor NS Reizigers Abellio NL heeft niets met Gouda-Alphen van doen. | ||
bork | woensdag 14 september 2016 @ 14:57 | |
Rondje door ICE-4 https://www.periscope.tv/w/1YqxoXamekgKv | ||
dennistd | woensdag 14 september 2016 @ 15:03 | |
Volgens mij was het Abellio dat ingeschreven heeft op de concessie. Die hebben heb vervolgens aan NSR overgedragen | ||
ReisT | woensdag 14 september 2016 @ 15:33 | |
Het was NSR in combinatie met Abellio NRW. Abellio NRW was er bij betrokken om mee te kunnen liften op de lopende bestelling bij Stadler. | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 15:40 | |
Heb net even een interviewtje met die Arriva-directeur gehoord over het plan om mogelijk zijn treinen te huren voor de dienst Leeuwarden-Meppel en hij wil dat wel erg graag, al moet er dan natuurlijk nog wel het nodige geregeld worden. Hij belooft in ieder geval dat de rijtijd gelijk blijft, wat niet vreemd is, omdat een D-GTW ongeveer even snel optrekt als een ICM [ Bericht 40% gewijzigd door Peterselieman op 14-09-2016 15:51:07 ] | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 15:43 | |
Reken maar dat Arriva de hoofdprijs vraagt. | ||
ReisT | woensdag 14 september 2016 @ 16:01 | |
Volgens het rapport van ProRail ( bij de overbelastverklaring) is een D-GTW zelfs sneller dan ICM. Ander dieselmaterieel zou de rijtijden niet halen. | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 16:11 | |
gelijkvloerse instap scheelt een hoop. Qua rijtijden tussen stations zal het niet al te veel schelen, behalve tussen Akkrum en Grou. Daar is het d-mat echt sneller vanwege de tractieonderbreking voor het e-mat bij de bruggen. DM'90 komt uit mijn hoofd 2 minuten rijtijd tekort | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 16:12 | |
De eerste Nederlandse intercity met gelijkvloerse instap is binnenkort een feit! Nee, SLT in de Oerolexpress telt niet ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 16:18 | |
Telt SLT als een vervangende IC wel? ![]() | ||
derLudolf | woensdag 14 september 2016 @ 16:30 | |
Dat zou ik ook doen ![]() Zullen de Gtw's ook in NS kleuren worden gespoten? | ||
Gitarist | woensdag 14 september 2016 @ 16:35 | |
Gaat weer lekker, mensen "chillen" in de zon op het spoor... | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 16:35 | |
Daar ga ik niet van uit. Ik verwacht dat er niet veel meer wordt gedaan dan een paar stickers met vishaken over de logo's plakken ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 16:55 | |
Het is wat met kamerleden die met het ov komen. Gisteren profiteerde D66 daar nog van ![]() | ||
Duvel | woensdag 14 september 2016 @ 16:59 | |
Waar vind ik die? Ik neig ernaar dit verhaal fucking bullshit te vinden, maar goed. | ||
bork | woensdag 14 september 2016 @ 17:05 | |
Geschift in deze tijd een diesel onder de waslijn laten rijden, just mine 5 cents. | ||
ReisT | woensdag 14 september 2016 @ 17:24 | |
Volgens prorail is er een "gerede kans" dat de tractievoorziening tekort schiet als er meer elektrische treinen gaan rijden. Waarbij ze wel uit lijken te gaan van het worst- case scenario. https://www.prorail.nl/si(...)lastverklaring_2.pdf | ||
TemulMelvin | woensdag 14 september 2016 @ 17:28 | |
Oosterhaven. | ||
bork | woensdag 14 september 2016 @ 17:32 | |
Dan wisten ze niet eerder ![]() ![]() ![]() | ||
b2py | woensdag 14 september 2016 @ 17:34 | |
Die diesel laten rijden is blijkbaar meer waard dan een boze provincie | ||
DeaDLocK2K | woensdag 14 september 2016 @ 18:03 | |
Wat heeft een verkeerde agendaplanning met het ov te maken? | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 18:27 | |
dat werd in eerste instantie toch gezegd? | ||
b2py | woensdag 14 september 2016 @ 18:30 | |
=verkeerde agenda planning | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 18:34 | |
Die gast zei zelf al "Ik ben gewoon te laat van mijn vorige afspraak vertrokken". | ||
DeaDLocK2K | woensdag 14 september 2016 @ 18:57 | |
Ja, verkeerde agendaplanning werd DIRECT gezegd ja. Ik weet niet waar je je nonsens verder vandaan haalt maar dit is wel een van de redenen waarom dingen snel tot buiten alle proporties opgeblazen worden. Ik bedoel, zelfs nu.nl had dit gewoon direct goed. | ||
b2py | woensdag 14 september 2016 @ 19:00 | |
NuJIJ is weg he.. krijg je dat | ||
Nattekat | woensdag 14 september 2016 @ 19:01 | |
Stel je eens voor, even 5 minuutjes lopen. | ||
Dr_Flash | woensdag 14 september 2016 @ 19:58 | |
Kan. Voor minstens 10 jaar. #pokerface. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 14 september 2016 @ 20:18 | |
![]() | ||
Zug-Chef | woensdag 14 september 2016 @ 20:26 | |
Testritten door half NL. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 14 september 2016 @ 20:55 | |
Natte kusjes van een jarige Prins_pils op vakantie, vraagt hij me door te geven aan jullie, met deze foto:![]() [ Bericht 2% gewijzigd door DeaDLocK2K op 14-09-2016 21:00:42 ] | ||
Dr_Flash | woensdag 14 september 2016 @ 20:57 | |
ouwe klefgeit ![]() | ||
dennistd | woensdag 14 september 2016 @ 20:58 | |
Ergens in Portugal is dat toch, een of ander megalomaan station | ||
Dr_Flash | woensdag 14 september 2016 @ 21:03 | |
ja | ||
hemarookworst | woensdag 14 september 2016 @ 21:10 | |
Gare do Oriente in Lissabon, ontworpen door Calatrava net als dat station in Luik. | ||
b2py | woensdag 14 september 2016 @ 21:37 | |
Iberisch breedspoor? | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 21:38 | |
Nee, Kaapspoor. ![]() | ||
b2py | woensdag 14 september 2016 @ 21:39 | |
![]() De dienstregeling 2017 staat in HAFAS @donkergevleugelde eend, geen idee of er een offline versie komt van iets of iets anders. Edit: He kut mijn verbinding gaat er op achteruit. Edit2: valt mee, 's-ochtends 3 minuten eerder en 2 min meer reistijd. 's-middags 2 minuten later en 4 minuten kortere reistijd | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 21:48 | |
De tijdwinst van de versnelling van de 3600 (Roosendaal - Zwolle v.v.) wordt grotendeels teniet gedaan in Brabant: dat ding staat 5 minuten in Den Bosch en 4 minuten in Breda. | ||
b2py | woensdag 14 september 2016 @ 21:49 | |
Kut Brabant. | ||
b2py | woensdag 14 september 2016 @ 21:50 | |
De voordelen van 80 rondom Utrecht worden ook verwerkt in de dienstregeling, stuk sneller rondom Utrecht | ||
Yreal | woensdag 14 september 2016 @ 21:52 | |
lissabon? Geen idee meer hoe heet station heet, 3 metrohaltes van het vliegveld. | ||
Yreal | woensdag 14 september 2016 @ 21:53 | |
Spuit 11 | ||
Dr_Flash | woensdag 14 september 2016 @ 21:53 | |
Wat houdt die versnelling in dan? Geen gestop meer tussen Arnhem en Nijmegen? ![]() | ||
Yreal | woensdag 14 september 2016 @ 21:53 | |
Sowieso, mooi ding. | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 21:54 | |
Ga je mond spoelen, gij heiden! ![]() De 3600 heeft een vervelende route, o.a. dankzij delen enkelspoor boven Deventer en de enkelsporige brug bij Ravenstein. | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 21:54 | |
Dat inderdaad. | ||
b2py | woensdag 14 september 2016 @ 21:55 | |
Vergeet die gelijkvloerse kruising niet bij Den Bosch aan de zuidkant & bij Tilburg, dat is ook funest ivm cargo & A2-corridor. | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 21:56 | |
Gelijk heb je. Ze moeten dat ding er toch beter doorheen kunnen fietsen? | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 21:57 | |
niet van/naar Amersfoort. Daar zijn de tijden gelijk gebleven | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 21:59 | |
Vught is inderdaad ook een knelpunt, die was ik vergeten te noemen. Dat ze dat enkele jaren geleden - toen Sporen in Den Bosch liep - niet meteen hebben meegenomen... ![]() De schaamlapintercity Breda - Dordrecht gaat ook rijden. Tijden: x:34 Dordrecht (sp 2) - x:54 Breda (sp 3) x:01 Breda (sp 8) - x:19 Dordrecht (sp 2) | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 22:01 | |
lukt dat omhalen in 7 minuten? | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 22:05 | |
Alleen als alles op tijd rijdt. De sprinter naar Tilburg vertrekt om x:53, dus als die met +1 vertrekt loopt de rangeerbeweging ook vertraging op. Die intercity slaat echt helemaal nergens op. Die intercity vertrekt een paar minuten na de eerdergenoemde sprinter uit Dordrecht, maar de eerste trein die aansluiting biedt op deze IC in Breda die in de richting Tilburg rijdt vertrekt pas 13 minuten na aankomst. De sprinter is dan al bijna in Tilburg. | ||
b2py | woensdag 14 september 2016 @ 22:06 | |
Het omkeren op keerspoor te Utrecht tussen 20 & 21 gebeurt in 2 a 3 minuten dusseh, 7 easypeasie | ||
b2py | woensdag 14 september 2016 @ 22:06 | |
Money money money lalalaa Meteren - Boxtel komt er aan, dan gaan ze het oplossen | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 22:09 | |
In Breda heb je te maken met kruisende bewegingen, zoals de sprinter naar Den Bosch van x:53. Die moet vanaf spoor 4 naar de doorgaande sporen, terwijl deze IC vanaf spoor 3 naar de keersporen moet. En dan heb ik nog niet eens gekeken naar wat er in westelijke richting vertrekt tussen x:54 en x+1:01. | ||
b2py | woensdag 14 september 2016 @ 22:13 | |
Overkruis zelfde richting is minuut of 2? Die heb je wel nodig met het ontruimen denk ik dus dat komt wel goed. | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 22:19 | |
Het is wel Breda he, geen Utrecht ![]() | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 22:20 | |
Nvm, hier stond onzin. | ||
Dr_Flash | woensdag 14 september 2016 @ 22:21 | |
Loop niet zo te zeiken man. Dan haal je hem tenminste, meestal. EN de winkeltjes moeten ook wat verkopen. | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 22:22 | |
Ik keek scheef. ![]() Ik zit mobiel atm en die HAFAS-site is driewerf kut op een telefoon. Ik dacht dat ik de details had aangeklikt van de 1100, maar dat bleek stiekem toch de ICd te zijn. ![]() De knip bedraagt gelukkig slechts 3 minuten (aankomst x:34, vertrek richting Tilburg x:37). | ||
dennistd | woensdag 14 september 2016 @ 22:22 | |
Sprinter vanuit Zwolle gaat in Enschede kort keren op 4a zo te zien. Fijn als je weet dat ie regelmatig 5 minuten vertraging heeft bij aankomst, in combinatie met een kering van 7 minuten ![]() | ||
dennistd | woensdag 14 september 2016 @ 22:23 | |
Op desktop werkt deze prima http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi& | ||
b2py | woensdag 14 september 2016 @ 22:25 | |
Dat is waarschijnlijk gewoon de normale halteertijd gelukkig maar dan wel gesplitst | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 22:26 | |
Die gebruik ik ook, maar dan met NS International-kleurtjes. Dat werkt echt ruk op een smartphone. DB heeft de nieuwe dienstregeling nog niet, anders had ik die gebruikt. | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 22:26 | |
En crossplatform, dat scheelt. Hopelijk garanderen ze de aansluiting ook. | ||
Dr_Flash | woensdag 14 september 2016 @ 22:27 | |
Zolang je in Nederland geen treinen met gereserveerde zitplaatsen hebt gaat dat natuurlijk nooit gebeuren. | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 22:34 | |
Zoals verwacht blijft de Benelux via Roosendaal rijden. | ||
dennistd | woensdag 14 september 2016 @ 22:39 | |
Sprinter Dordrecht-Den Bosch wordt de 6600 zie ik. Opvallend is dat de IC Roosendaal-Zwolle gaat stopperen tussen Breda en Tilburg (die van 6.54u uit Roosendaal) Verder nog een sprinter Den Bosch-Den Haag C via Utrecht (tot Utrecht de 6900, daarna de 7800) | ||
Dr_Flash | woensdag 14 september 2016 @ 22:40 | |
En al "garanderen" ze die aansluiting wel. Wat is een "garantie" van NS waard? Zou niet ooit "het volledige tariefsysteem integraal 1-op-1 overgenomen worden" met de invoering van de OV-Chipkaart? Inmiddels hebben we afscheid genomen van: • Via-kaartjes • Rondreizen • Korting in de middagspits • Gedeelde tariefpunten • en wie weet wat verder nog. Nog voordat de OV-Chipkaart helemaal ingevoerd is. Want er reizen nog steeds mensen met stenciltjes met blokjescodes voor situaties waar EN niet over nagedacht was EN waar niet snel een oplossing voor te bedenken was. En de invoering van dat kudding is in 2002 begonnen. Wordt tijd dat je afscheid neemt van de Troetelbeertjes en de Powerpuff Girls hoor James ![]() | ||
JDude | woensdag 14 september 2016 @ 22:41 | |
Groeien er eigenlijk al bomen in de HSL-boog van Breda naar Antwerpen? | ||
b2py | woensdag 14 september 2016 @ 22:46 | |
Dat doet ie nu ook al geloof ik | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 22:50 | |
De eerste trein richting Zwolle en de laatste trein richting Roosendaal spelen nu ook al voor stoptrein omdat de sprinter van/naar Utrecht dan nog niet/niet meer rijdt. | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 23:12 | |
Ik heb eens een uurtje aan aankomst- en vertrektijden van Breda in een tabelletje gegooid:
Deze twee series moeten omlopen via de opstelsporen ten oosten van het station: - ICd Amsterdam - Breda v.v. (IC 900) - IC Breda - Dordrecht v.v. (IC 2300) Deze series keren onder de kap: - IC Breda - Den Haag v.v. (IC 1100) - IC Breda - Eindhoven v.v. (IC 11100) De sprinter Dordrecht - Breda - Den Bosch (SPR 6600) komt 1 minuut eerder aan in Breda wanneer de intercity ook rijdt, de rijtijd tussen Breda-Prinsenbeek en Breda is dan 1 minuut korter. Ik heb geen idee waar die minuut ineens vandaangehaald wordt... misschien moet de machinist dan wat minder zuinig rijden om te voorkomen dat die IC voor rood komt te staan? | ||
JDude | woensdag 14 september 2016 @ 23:19 | |
Gelukkig is de spoortempel net opgeleverd, dan lijkt dat zooitje bij elkaar geraapte halve treinen volgend jaar nog wat. | ||
Dr_Flash | woensdag 14 september 2016 @ 23:30 | |
Het lijkt best wat. In mijn tijd had je 2 keer per uur 5 minuten wat te doen: 18 de IC naar Den haag 19 de Sneltrein ( ![]() 20 de IC naar Venlo 21 de Sneltrein naar Zwolle (stopte ook in Gilze-Rijen en Tilburg West). En een half uur later weer. En een doodenkele verdwaalde Stoptrein naar Breda-Prinsenbeek, Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid ![]() | ||
James1988 | woensdag 14 september 2016 @ 23:34 | |
Over een paar maanden gaat die knip weg, en komt er de Benelux voor terug. Dat hopen we dan maar ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 14 september 2016 @ 23:35 | |
Via Somda begrijp ik dat de 'kwartiersdienst' tussen Sittard en Maastricht verdwijnt, omdat de sprinter naar Maastricht aansluit op de 800 die al naar Maastricht gaat in plaats van de 3500 die naar Heerlen gaat. | ||
JDude | woensdag 14 september 2016 @ 23:37 | |
In beide richtingen treinen die 1 minuut na elkaar vertrokken, en dat waarschijnlijk ook nog zonder ongelijkvloerse kruising bij Princenhage? Zeker weten dat je geheugen geen loopje met je neemt? Ik stond op vrijdagmiddag vaak op het station met een vriend die naar Limburg moest. In mijn herinnering zat er begin '00s een minuut of twee, drie tussen de 2500 / 1900 en de schrootlijn. | ||
-Sprinter- | donderdag 15 september 2016 @ 00:02 | |
Hallo treinreizigers! Morgen ben ik in Amsterdam en wil ik in de avondspits een ritje met een DDM-1 maken. Weten jullie op welk traject ik dan de meeste kans heb om er één te treffen? | ||
derLudolf | donderdag 15 september 2016 @ 00:06 | |
Nee dat weet ik niet. Je kunt op OVtijden naar materiaalinzet kijken. Verder op Wikipedia voor welke serie het normaliter gepland is een misschien op somda? Maar ik dacht vorige week gelezen te hebben dat ze meer niet dan wel reden. | ||
Peterselieman | donderdag 15 september 2016 @ 00:07 | |
Grootste kans heb je in de spits IC naar Enkhuizen. Deze rijdt ieder half uur tussen de normale IC's door. Alleen in de spitsrichting uiteraard. | ||
dennistd | donderdag 15 september 2016 @ 00:21 | |
Voor de treinserieliefhebbers heb ik een lijstje gemaakt: http://dennistd.nl/trein/series2017.pdf | ||
Dr_Flash | donderdag 15 september 2016 @ 00:22 | |
We hebben het over 1991-92. En geen kruisende rijwegen. | ||
JDude | donderdag 15 september 2016 @ 00:24 | |
Ah, ja zo oud ben ik nou ook weer niet. | ||
Peterselieman | donderdag 15 september 2016 @ 00:31 | |
Ze hebben er een grote onlogische nummerbrei van gemaakt ![]() | ||
-Sprinter- | donderdag 15 september 2016 @ 00:33 | |
Dank ![]() | ||
dennistd | donderdag 15 september 2016 @ 00:37 | |
Ja, soms is er geen touw aan vast te knopen. De sprinter Zwolle-Groningen en Meppel-Leeuwarden waren de 9100 en 9000. Nu is Zwolle-Groningen vernummerd in de 8100, terwijl Meppel-Leeuwarden gewoon de 9000 gebleven is. Noem die dan in elk geval 8200 of zo, lijkt me logischer ![]() | ||
James1988 | donderdag 15 september 2016 @ 00:39 | |
Ik snap sowieso niet echt wat er is gebeurd met die treinseries, vooral in Brabant zie ik niet echt waarom er zoveel geknipt is in die sprinters. | ||
dennistd | donderdag 15 september 2016 @ 00:42 | |
Blijkbaar heeft men in Breda liever een doorgaande sprinter, wat ik me kan voorstellen met zoveel kerende series. Dat je hem dan loskoppelt in Dordrecht en Den Bosch kan ik in komen wat serielengte betreft. Maar waarom Roosendaal-Den Haag dan ook geknipt is? | ||
James1988 | donderdag 15 september 2016 @ 00:45 | |
Met 4 kerende series in Breda (7 kerende treinen per uur) zit Breda echt wel aan z'n max denk ik. Ik dacht dat het materieel uit de sprinter Den Bosch - Dordrecht misschien zou overgaan in Dordrecht - Roosendaal, maar dat is niet het geval als ik de aankomst- en vertrektijden van Dordrecht mag geloven. Dat keert allemaal op zichzelf. Waarom er dan niet is gekozen voor een sprinter Den Haag - Roosendaal mag joost weten. Misschien wordt die serie wel ver-FLIRT en is het SLT elders nodig? | ||
dennistd | donderdag 15 september 2016 @ 00:48 | |
Volgens mij zou Roosendaal-Dordrecht inderdaad FLIRT worden, terwijl Dordrecht-Den Haag SLT houdt. | ||
James1988 | donderdag 15 september 2016 @ 03:33 | |
Wat wel goed nieuws is: door het verschuiven van de 3600 (Zwolle - Roosendaal) wordt de aansluiting in 's-Hertogenbosch verbeterd. In plaats van een kwartier wachten (achterlichtaansluiting) wordt dat nu 5 minuten wachten. En dat kan zonder stress, want de aansluiting is crossplatform ![]() | ||
DeaDLocK2K | donderdag 15 september 2016 @ 04:50 | |
Dit is vervelend voor de Brabanders, maar dit scheelt mij wel best veel tijd naar Arnhem, Oss en Nijmegen straks geloof ik, en dat zijn bestemmingen die ik niet snel niet direct zou doen. Alles van Den Bosch en verder is doordeweeks nu al sneller via Utrecht (terwijl het meer km's is). | ||
DeaDLocK2K | donderdag 15 september 2016 @ 04:54 | |
En MASSA'S goederentreinen ![]() | ||
b2py | donderdag 15 september 2016 @ 06:55 | |
Slimmer inzetten van je materieel, die dingen rijden leeg rond ten zuiden van Dordrecht. In Dordrecht aftrappen en bijplaatsen is een crime geloof ik | ||
Mr_Klaasje | donderdag 15 september 2016 @ 07:26 | |
Zo heel veel extra materieel levert het daar aftrappen en bijplaatsen nu ook weer niet op. Twee treinstellen hooguit? | ||
b2py | donderdag 15 september 2016 @ 07:35 | |
Ik gok toch wel drie ŕ vier, maar waarom ze had dan nu pas doen als ze dat tekort al tijden zien aankomen? | ||
Mr_Klaasje | donderdag 15 september 2016 @ 07:57 | |
Nou, er zijn vast wel één of twee omlopen die het ook wel afkunnen met een losse SLT6 of 2xSLT4. Dan valt er niet zoveel meer af te trappen.. (Naja.. De helft.. ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 15 september 2016 @ 08:02 | |
Geldt dit voor de nieuwe dienstregeling met de nieuwe treinen van Arriva? | ||
Mr_Klaasje | donderdag 15 september 2016 @ 08:31 | |
De intercity naar Heerlen schuift ook een beetje op waardoor ik vermoed dat als de sprinter naar Maastricht daarop aan zou sluiten deze verderop aan de kant zou moeten om de Intercity te laten passeren. Dan ben je het paard achter de wagen aan het spannen. | ||
Dr_Flash | donderdag 15 september 2016 @ 08:34 | |
Boze tongen beweren dat de elektrische tractie inmiddels ook Zuid-Limburg bereikt heeft ![]() | ||
_serial_ | donderdag 15 september 2016 @ 09:11 | |
Kennelijk hebben ze (volgens HAFAS dan) wel in hun wijsheid besloten dat er toch een intercity Lelydorp - Dordrecht niet stopt op Schiedam Centrum (om toch een beetje reistijdverlies goed te maken tussen Den haag en Dordrecht na het verlies van IC Den Haag - Venlo) | ||
bork | donderdag 15 september 2016 @ 10:08 | |
Daarvan doet nog niet alles bij mij ![]() | ||
b2py | donderdag 15 september 2016 @ 10:29 | |
Die heb ik niet eerder voorbij zien komen, bijzonder! | ||
Peterselieman | donderdag 15 september 2016 @ 10:31 | |
jup | ||
Peterselieman | donderdag 15 september 2016 @ 10:39 | |
mja, wil je bijvoorbeeld van Breda naar Zwolle of verder noordwaarts dan schiet je 0,0 op met die verschuiving Via de IC Direct met overstap in Rotterdam is 4 minuten sneller dan de rechtstreekse ![]() | ||
dennistd | donderdag 15 september 2016 @ 12:43 | |
Ik zie trouwens dat op zondag de uurdienst naar Weener op het andere halve uur rijdt. Wat is daar de reden van? Lijkt me niet handig voor een aansluiting in Leer die 1x per uur rijdt, of rijdt die dan ook op het andere halve uur? | ||
derLudolf | donderdag 15 september 2016 @ 12:45 | |
En ze hebben er zeker ook een HSL naar Bielefeld? | ||
b2py | donderdag 15 september 2016 @ 12:50 | |
Iets met aansluitingen en een kapotte spoorbrug | ||
derLudolf | donderdag 15 september 2016 @ 12:53 | |
Daar ook al? Willen ze het NL en D spoornetwerk ontkoppelen ofzo? | ||
Peterselieman | donderdag 15 september 2016 @ 12:58 | |
Het is nog steeds dezelfde brug die een klein beetje stuk is | ||
ReisT | donderdag 15 september 2016 @ 13:08 | |
Niet alleen op zondag, maar ook 's avonds. Op het halve uur dat normaal de trein naar Weener rijdt, rijdt dan Groningen-Veendam. | ||
dennistd | donderdag 15 september 2016 @ 13:30 | |
Ja, dat weet ik ook. Maar waarom schuift dat dan een halfuur op? De belangrijkste aansluiting in Leer lijkt me de IC/RE naar Bremen. Met aankomst om .53 uit Groningen (doordeweeks) kan de bus om .56 weg. Rijtijd naar Leer is (zonder file) 15 minuten volgens Google Maps, dus .11 aan in Leer. Dan moet je daar nog een half uur wachten op de trein naar Bremen, en dat geldt ook in omgekeerde richting. Op zondag is het anders: .20 aan in Weener, dat zou om .38 in Leer betekenen. Overstaptijd is dan ineens nog maar 3 minuten, dat lijkt me dan weer aan de hele krappe kant... | ||
derLudolf | donderdag 15 september 2016 @ 13:34 | |
Geen idee hoe ik er aan dacht... Maar ik zat met dat duesellijntje bij Enschede de grens over in mijn hoofd | ||
Jappie111 | donderdag 15 september 2016 @ 14:28 | |
Waarom kunnen ze niet gewoon de Intercity Lelystad-Dordrecht doortrekken naar Breda? | ||
_serial_ | donderdag 15 september 2016 @ 14:45 | |
Waarom konden ze uberhaubt de IC Den Haag - Venlo niet behouden ipv deze halfbakken oplossing voor een aantal min winst voor een beperkte groep reizigers. (en dan heb ik het nog niet eens over hoeveel HSL Rotterdam - Breda eruit ligt) | ||
Peterselieman | donderdag 15 september 2016 @ 14:50 | |
En dat Breda eigenlijk overbediend wordt | ||
_serial_ | donderdag 15 september 2016 @ 14:55 | |
Ook | ||
Peterselieman | donderdag 15 september 2016 @ 14:58 | |
Dijksma zit met gat van 200 miljoen op spoor | ||
James1988 | donderdag 15 september 2016 @ 15:08 | |
Hoezo? ![]() | ||
Mr_Klaasje | donderdag 15 september 2016 @ 15:11 | |
Er komen nu eenmaal veel meer treinen dan goed is voor die ene treinfappert die in het station woont. | ||
Goverman | donderdag 15 september 2016 @ 15:19 | |
Op Spoorpro.nl werd er ook al melding van gemaakt. Daar wordt ook gesproken over het (vooralsnog) niet schrappen van een corridor. Welke? Dat staat niet in de brief... Vroeger werd de term "potentieel tekort" niet gebruikt, maar werd gesproken over "spanning tussen budget en ambities". Dat laat iets meer zien over de sturingsmogelijkheden (meer budget of ambities bijstellen). Potentieel tekort klinkt zwaarder, hoewel er dus nog 2,8 miljard euro beschikbaar is voor PHS... [ Bericht 6% gewijzigd door Goverman op 15-09-2016 15:25:41 ] | ||
James1988 | donderdag 15 september 2016 @ 15:20 | |
![]() | ||
Goverman | donderdag 15 september 2016 @ 15:22 | |
morgen wordt trouwens het startsein gegeven voor de realisatie van het project Stationsgebied Driebergen-Zeist. Zie hier: de persuitnodiging van ProRail | ||
MTL | donderdag 15 september 2016 @ 15:28 | |
Vanaf 26 september zal de hele icd met sandwichstammen gaan rijden. Het weekend ervoor zijn er werkzaamheden waardoor de ICd niet zal rijden, dus dat is een perfecte gelegenheid om de stammen gereed te maken. | ||
b2py | donderdag 15 september 2016 @ 15:40 | |
Morgen is ook al de opening van Harderwijk! | ||
James1988 | donderdag 15 september 2016 @ 15:52 | |
De ICd rijdt dan wel tussen Breda en Rotterdam als ik de lijst met werkzaamheden mag geloven. | ||
MTL | donderdag 15 september 2016 @ 15:55 | |
Ja, maar dat zal dan met de al bestaande sandwichstammen gebeuren van de AmRo pendel. Sorry, ik had even moeten zeggen dat het om de getrokken Breda-icd ging ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 15 september 2016 @ 16:18 | |
ik ga er vanuit dat er nog wel iets ruimte in de begroting zit, omdat projecten geboekt worden met een budget voor tegenslagen. Als er in geslaagd wordt bij de diverse projecten weinig tegenslagen te hebben zal het potentiële tekort steeds kleiner worden. En anders haal je maar iets bij het asfalt vandaan. ![]() | ||
Mr_Klaasje | donderdag 15 september 2016 @ 16:23 | |
Een tekort van 200 miljoen poets je niet zomaar weg. Zeker als je bedenkt dat een aantal projecten flink wat risico met zich meebrengen. Wat ze nu doet is de hete aardappel naar haar opvolger doorschuiven. Niet erg verantwoordelijk maar wel logisch met de verkiezingen in het vooruitzicht. | ||
Peterselieman | donderdag 15 september 2016 @ 16:38 | |
klopt, maar in vergelijking met de 500 miljoen die dreigde is er al het nodige veranderd in de vooruitzichten. | ||
Mr_Klaasje | donderdag 15 september 2016 @ 17:25 | |
Het potje voor appels is wat anders dan het potje voor peren. Vergeet je dat niet? | ||
Zug-Chef | donderdag 15 september 2016 @ 17:45 | |
Vijfdaagse trip naar het oosten.... deel 3..... Deel 1 staat hier. Deel 2 staat hier. In het weekend reizen veel mensen uit Praag naar het prachtige dal van de rivier de Sázava, voornamelijk om te wandelen. Vooral de omgeving tussen Petrov u Prahy en Luka pod Medníkem is door de rotsen landschappelijk bijzonder fraai te noemen. Een bezoek aan deze spoorlijn stond bij mij al jaren op de planning maar het kwam er maar niet van, tot het laatste weekend van augustus 2016. In tegenstelling tot op werkdagen zijn de reizigersaantallen in het weekend dermate hoog dat de capaciteit van de reguliere treinstellen niet voldoet. Hierdoor zetten de Tsjechische Spoorwegen (ČD, České dráhy) in het weekend getrokken materieel in. ![]() Geheel onverwacht bleek er op zaterdag 27 augustus 2016 ook een stoomtrein te rijden. ČD Nostalgia rijdt ongeveer 1x per maand ritten vanuit Praag-Braník naar diverse bestemmingen. Deze dag werd er gereden via het prachtige dal van de Sázava, een river die verderop uitmondt in de Moldau. Rondom Petrov u Prahy is het landschap met name door de fraaie rotspartijen erg mooi. ![]() Een half uur na de stoomtrein was het tijd voor de tweede getrokken trein van de dag. De fraaie rood/gele 754 044 van het depot Praha-Vr¨ovice mocht op deze heerlijk zomerse zaterdag 27 augustus 2016 in totaal twee keer van Praag naar Čerčany en terug. Ik koos hier, net als bij de stoomtrein, voor een veel hoger standpunt. Je staat hier namelijk enigzins te balanceren op een hoog rotspunt dus stevige schoenen en een goed evenwicht zijn hier wel een pré. ![]() Tussen alle getrokken treinen rijden er ook nog enkele treinen met Regionova-stellen. Deze treinstellen zijn ooit gebouwd en geleverd als de serie 810, de zogenaamde Brotbuchse, de Tsjechische railbus. Middels een reconstructie zijn tussen 2005 en 2012 in totaal 211 tweedelige en 26 driedelige stellen gemaakt. Op lijn 210 tussen Praag en Čerčany worden de driedelige treinstellen met name op werkdagen ingezet. ![]() Geheel links, beneden in het dal, zien we een stukje van de rivier Sázava. Dit is een zijrivier van de Moldau met een lengte van 218 kilometer. De rivier ontspringt bij de berg Bohdalec in de ´ďárské vrchy. Bij Davle, 25 km ten zuiden van Praag mondt de Sázava uit in de Moldau. De derde en laatste getrokken trein van de ochtend reed weer met een wit/groene 'duikbril'. Deze loks van de serie 754 danken deze bijnaam aan het aparte uiterlijk aan de voorkant van de lok. De in totaal 86 loks van dit type zijn tussen 1975 en 1980 gebouwd door de Praagse fabrikant Českomoravská-Kolben-Daněk (ČKD) en in dienst gekomen bij het toenmalige Československé státní dráhy, de Tsjecho-Slowaakse Staatsspoorwegen, als serie T 478.4. Ze werden in 1988 in de serie 754 omgenummerd. ![]() Na de vorige foto begon het lange wachten. Rond het middag uur rijdt er gedurende 3 uur maar 1 trein (en fout voor de zon). De pauze kan je daarom goed gebruiken voor een lunch in het nabij gelegen dorpje Pikovice. Na de beklimming van een behoorlijk hoge rots (hier moet je echt geen hoogtevrees hebben) werd er met 9 fotografen gewacht op de eerstvolgende trein richting Praag. Pas om kwart over 3 diende zich deze aan. ![]() Met drie in nog oude kleurstelling rondrijdende oude DR-dubbeldeksrijtuigen (type BMTO van Waggonbau Görlitz, jawel, de oorsprong van de wagens is dus Duits!) en een niet zichtbaar enkeldeksrijtuig passeert het geheel hier als trein Os 9060 van Čerčany naar Praha hlavní nádra¸í op zaterdag 27 augustus 2016. Doordat twee lokomotieven van omloop hebben gewisseld in Čerčany kon er later op de dag nog een onverwachte bonusplaat gemaakt worden... In de zomermaanden is het reizigersaanbod dusdanig hoog dat naast de getrokken treinen van de Tsjechische staatsspoorwegen (České Dráhy) ook de hulp wordt ingeroepen van museumclub K´C Doprava. Met hun fraaie oude wit/rode motorwagens worden in het weekend diverse museumritten gereden rond Praag. Op lijn 212 rijdt de K´C tussen Praag en Čerčany op beide weekenddagen een slag, doorgaans met een losse motorwagen. Op zaterdag 27 augustus 2016 had ik het geluk dat de motorwagen niet werd ingezet maar deze werd vervangen door een zeer fraaie oude diesellok met twee bijwagens. ![]() De geel-blauwe K´C 740 692 rijdt hier met twee bijwagens als trein Sp 1562 (een soort van snellere stoptrein) van Čerčany terug naar Praha hlavní nádra¸í en passeert hetzelfde groepje van 9 fotografen nabij Luka pod Medníkem. Deze treinen staan overigens gewoon in de reisplanner maar treinkaartjes van de ČD zijn hier niet geldig. Je kan zoals bij elke (regionale) trein in Tsjechië ook hier bij de K´C gewoon een kaartje kopen in de trein. Voor een enkele reis van Praag naar Petrov u Prahy, waar ik deze ochtend uitstapte, betaalde ik nog geen 50 Tsjechische Kroon. Omgerekend nog geen 2 euro en dat voor een rit in een historisch rijtuig van een klein uurtje. ![]() ![]() Morgen of dit weekend volgt dan het laatste deel, deel 4... [ Bericht 0% gewijzigd door Zug-Chef op 15-09-2016 18:04:19 ] | ||
derLudolf | donderdag 15 september 2016 @ 17:45 | |
Euro's zijn euro's | ||
Peterselieman | donderdag 15 september 2016 @ 17:50 | |
sure, maar als het project appels een stuk goedkoper uitgevallen is dan gepland en er bij project peren een tekort is dan zou je dat geld daar via een omweg voor aan kunnen wenden. | ||
Dr_Flash | donderdag 15 september 2016 @ 17:57 | |
Drommels wat gheyl ![]() | ||
derLudolf | donderdag 15 september 2016 @ 17:57 | |
Nee dat moet eerst nog langs twee andere ministeries en dertien instanties die het allemaal afromen. Blijft er 25M over ![]() | ||
derLudolf | donderdag 15 september 2016 @ 18:00 | |
Fraaie platen Greavy! Maar volgens mij staan er twee dezelfde foto's. Ik mis een foto van een treinstel geloof ik. Verder erg gave treinen en prima foto's! | ||
Zug-Chef | donderdag 15 september 2016 @ 18:04 | |
Bedankt! Ik heet trouwens Zug-Chef ;-) En foto is aangepast, foto toont nu inderdaad de treinstellen :-) | ||
DeaDLocK2K | donderdag 15 september 2016 @ 18:06 | |
Wauw, gaaf <3 | ||
b2py | donderdag 15 september 2016 @ 18:38 | |
Gaaf Zug! Heb je dan met acht anderen een treinspot vakantie oid? | ||
Zug-Chef | donderdag 15 september 2016 @ 18:41 | |
Bedankt allemaal. @b2py: nee was alleen op reis, maar je komt eigenlijk wel meerdere fotografen tegen (zeker in Tsjechië). Dat maakt het wel gezelliger, want je komt onbekende mensen tegen met dezelfde hobby waarmee je dan even of een paar uur samen fotografeert en daarna weer je eigen weg gaat. | ||
MTL | donderdag 15 september 2016 @ 18:54 | |
Mooie plaatjes weer ![]() Ondanks dat ik niet heel erg veel met treintjes op heb als ik op vakantie ben (vakantie is vakantie, geen werk ![]() ![]() Edit: waar blijft eigenlijk die 'like' of '+1' knop op fok!? | ||
Maegrim | donderdag 15 september 2016 @ 19:08 | |
tis geen tweakers hier ![]() | ||
_serial_ | donderdag 15 september 2016 @ 19:14 | |
Mooie plaatjes ! | ||
Peterselieman | donderdag 15 september 2016 @ 19:40 | |
Fraaie platen weer, Zug ![]() | ||
MTL | donderdag 15 september 2016 @ 19:41 | |
'Like' ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 15 september 2016 @ 19:42 | |
Ik wist niet dat Pier Eringa naast de baas zijn van ProRail ook nog vice-voorzitter van het bondsbestuur van de KNVB was. Hij dreigt in ieder geval de bezem te halen door de raad van commissarissen bij de tak betaald voetbal bij de KNVBhttp://nos.nl/artikel/213(...)ewijzigd-blijft.html | ||
Dr_Flash | donderdag 15 september 2016 @ 19:45 | |
Die lui die gisteren al moesten opstappen "dreigt" hij nu de bezem door te halen? Zo zo, toe maar. | ||
Peterselieman | donderdag 15 september 2016 @ 19:50 | |
onder meer deze knakker zit in die bewuste rvc | ||
dennistd | donderdag 15 september 2016 @ 21:42 | |
Voor de liefhebber: je kunt kaartjes winnen voor de afscheidsrit Plan V http://nieuws.ns.nl/de-ma(...)jij-kunt-erbij-zijn/ | ||
Goverman | donderdag 15 september 2016 @ 22:08 | |
Ha, dit gaat uit van een aantal veronderstellingen: - potje peren (spoor) is duurder uitgevallen dan bedacht - potje appels (wegen) is goedkoper uitgevallen dan bedacht - de beheerder van de potjes zijn dezelfde personen. Welnu: spoor en weg is verdeeld over twee bewindspersonen. Die moeten uit dezelfde pot hun ambities realiseren: het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT). Binnen het MIRT (de overkoepelende pot van het Rijk voor dit soort projecten) zijn inderdaad wel wat schotten. Appels met peren vergelijken is idd. lastig. Maar... het potje appels is niet goedkoper dan bedacht. Ik ken de MIRT-programmering voor het hoofdwegennet niet uit mijn hoofd, maar ook daar zijn ambities en (spanningen op) budgetten. Ofwel: er kan wel geherprioriteerd worden, maar ja: is een spoorproject in Zwolle belangrijker dan een wegenproject tussen Utrecht en Breda? Of is de Blankenburgtunnel urgenter dan de nieuwe brug bij de Theemsweg? En: is het totaalpakket aan infra-investeringen belangrijker dan de financiering van het onderwijs? Of een goed uitgeruste defensie? DAT zijn de keuzes waar de bewindspersonen voor staan. Het is eigenlijk meer dat er te grote potjes zijn ontworpen voor te kleine opbrengsten appels/peren. Eigenlijk komt dat omdat de oogst is afgeroomd: om de inkomensafhankelijke zorg te kunnen schrappen zijn er appels en peren uitgedeeld aan werklozen (lees: het MIRT is 14x250mln = 3,5 mld) gekort om WW-uitkeringen op peil te houden als goedmaker voor de niet doorgegane inkomensafhankelijke zorgpremies: het compromis tussen PvdA en VVD). | ||
Goverman | donderdag 15 september 2016 @ 22:25 | |
Nee hoor, er is maar 1 ministerie dat aan afromen doet en dat is financiën. Daarom moet je er voor zorgen dat er weinig af te romen valt... | ||
bork | donderdag 15 september 2016 @ 23:41 | |
Mooi hoor Zug-Chef! ![]() ![]() | ||
b2py | vrijdag 16 september 2016 @ 07:38 | |
Dat spanningen tussen ambities en budget is echt om te kotsen ![]() | ||
b2py | vrijdag 16 september 2016 @ 07:42 | |
De stas gaat tegenwoordig ook over nieuwe treinen zie ik? http://www.rtlnieuws.nl/n(...)van-de-flirtsprinter | ||
Goverman | vrijdag 16 september 2016 @ 09:20 | |
Nou, niet echt dus. Een potentieel tekort klinkt veel negatiever en lijkt er vanuit te gaan dat de scope min of meer vast staat. Echter, in het geval van PHS (waarvan sommige projecten nog niet eens zijn gestart) is dat natuurlijk niet zo. De scope is pas vaststaand bij een uitvoeringsbeslissing, niet eerder. Spanning is wat neutraler en geeft aan dat je (in de planfase dus) kunt kijken naar mogelijkheden om de scope wat goedkoper te maken, meer uit te smeren in tijd of delen niet te doen. En aan de dekkingskant kun je kijken of er binnen het programma wat te schuiven valt. | ||
Dr_Flash | vrijdag 16 september 2016 @ 09:29 | |
Dat heet window dressing ![]() | ||
Mr_Klaasje | vrijdag 16 september 2016 @ 10:27 | |
Nee. Ik bedoelde dat een tekort op het budget van de projecten heel wat anders is dan het tekort op het budget voor onderhoud. Het is dus niet 200 miljoen in plaats van 500 miljoen maar een totaal van 700 miljoen. | ||
_serial_ | vrijdag 16 september 2016 @ 11:25 | |
Lees ik nu goed dat de ACM er voor zorgt dat er geen fatsoenlijke proef komt met enkelvoudig in- en uitchecken over meerdere vervoerders op 1 traject ? De deelnemers aan de proef krijgen achteraf een factuur.... Vanaf maart niet opnieuw inchecken op Valleilijn | ||
Goverman | vrijdag 16 september 2016 @ 12:04 | |
En dat klopt dus niet... Het potentiële tekort WAS 500 mln (in februari, toen overigens nog werd gesproken over een "substantieel potentieel tekort"), toen is er nog eens gekeken wat er allemaal nodig is, waar versoberd kan worden etc. en dat leverde ongeveer 210 mln aan besparingen op. Daarmee is het potentiële tekort teruggebracht naar ongeveer 290 mln. In de Kamerbrief wordt ook gesproken over het doorschuiven van de kosten van een leenfaciliteit (zeg maar rente). Dat zorgde ervoor dat een last van ongeveer 85 mln niet meer drukt op het budget van PHS. Dus is het potentiële tekort 'nog maar'. zo'n 200 mln ![]() Voor beheer en onderhoud werkt de systematiek ongeveer zo: ProRail maakt een analyse van wat ProRail als noodzakelijk en gewenst onderhoud ziet. Daaruit ontstaat een lijst activiteiten (met daaraan gekoppeld natuurlijk euro's) die eigenlijk altijd groter is dan het budget dat in de meerjarenbegroting voor onderhoud is gereserveerd. Daaruit kwam vorig jaar een "tekort" van zo'n 475 mln euro. Maar... het gaat dan om het verschil tussen wensen van ProRail (in de periode 2018-2028) en de bedragen die voor die jaren in de meerjarenlijsten staan. Dat is dus zo'n 47 mln. per jaar (gemiddeld). Is er dan sprake van een tekort? Enerzijds wel: wanneer je de programmering van ProRail als onaantastbaar beschouwt wel. Anderzijds zijn er ook wel koppelingen met projecten te maken (onderhoud en aanleg combineren) en zit er vaak ook wel ruimte in de planning van ProRail (zowel in tijd als in geld als in noodzakelijkheid van geprogrammeerd onderhoud). [ Bericht 0% gewijzigd door Goverman op 16-09-2016 23:05:45 ] | ||
Peterselieman | vrijdag 16 september 2016 @ 12:18 | |
Dat klopt. | ||
derLudolf | vrijdag 16 september 2016 @ 15:02 | |
Een persoon in een scootmobiel, die een tweede scootmobiel bij zich heeft en een begeleider met een (normale) fiets wil om 14:45 de trein van Zwolle naar Emmen pakken. Zijn ze ook nog enigszins pissig dat de conducteur adviseert de volgende trein te pakken Als je überhaupt twee stoelen naast elkaar wil op vrijdagmiddag moet je er al staan als de trein binnenkomt. Laat staan plaats voor een convoi exceptioneel | ||
Dr_Flash | vrijdag 16 september 2016 @ 15:16 | |
Gelukkig is de volgende trein vast minder vol ![]() | ||
derLudolf | vrijdag 16 september 2016 @ 15:44 | |
Als eerste instappen scheelt wel natuurlijk ![]() En ze stonden precies op de goede plek, volgende trein is ook een drietje achterop. | ||
MPG | vrijdag 16 september 2016 @ 17:07 | |
Vogel legt deel Duits treinverkeer lam | ||
Adrie072 | vrijdag 16 september 2016 @ 23:25 | |
Stond vandaag iets apart in Alkmaar, enige info? | ||
dennistd | vrijdag 16 september 2016 @ 23:28 | |
Niks van gelezen, wat voor iets zou er gestaan moeten hebben dan? | ||
Adrie072 | vrijdag 16 september 2016 @ 23:34 | |
Miller, Muller, Egmond? Paars witte treinstellen..... | ||
Adrie072 | vrijdag 16 september 2016 @ 23:37 | |
https://www.flickr.com/photos/berthollander/29428831650/ Ik heb wat meer gevonden. Grappig, nooit van gehoord, rendabel zoiets? | ||
dennistd | vrijdag 16 september 2016 @ 23:39 | |
Dat was de Locon 9903 met Euro Express Müller-rijtuigen. Die heeft een groep Duitsers voor een weekend weg naar Egmond. Trein kwam uit Köln-Bentheim, en reizigers zijn vanaf Alkmaar per bus verder gegaan, Zondag gaat het spul weer terug, en ook 7 en 9 oktober rijdt de trein weer. | ||
dennistd | vrijdag 16 september 2016 @ 23:52 | |
Blijkbaar wel, het is immers geen liefdadigheidsinstelling die deze weekenden aanbiedt. Prijs ligt rond de ¤400 p.p., niet heel erg goedkoop. Nou zal Zuyderduin ook wel niet heel goedkoop zijn als hotel, maar als geheel voor een weekend vind ik het ook niet echt goedkoop. https://kurzentschlossene(...)-zee-tz-fr-so-161504 [ Bericht 2% gewijzigd door dennistd op 17-09-2016 06:42:25 ] | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 17 september 2016 @ 00:41 | |
Das alvast niet goedkoop. Die goedkoop goedkoop. | ||
dennistd | zaterdag 17 september 2016 @ 06:42 | |
![]() ![]() | ||
b2py | zaterdag 17 september 2016 @ 07:15 | |
Acceptabel prijsje wel met vervoer waarin je zelf niet hoeft te sturen | ||
dennistd | zaterdag 17 september 2016 @ 08:01 | |
Mja, collega van mij gaat drie dagen naar Sofia voor 75 euro inclusief vliegreis. Dus wat dat betreft... | ||
b2py | zaterdag 17 september 2016 @ 08:03 | |
Dit is gewoon niet meer appels met peren maar appels met zeekomkommers | ||
dennistd | zaterdag 17 september 2016 @ 08:27 | |
Is dat lekker, die combinatie? | ||
b2py | zaterdag 17 september 2016 @ 08:32 | |
Cool filmpje over het thermieten van spoorstaven | ||
Dr_Flash | zaterdag 17 september 2016 @ 10:56 | |
Dat zijn niet eens meer planten ![]() | ||
b2py | zaterdag 17 september 2016 @ 11:14 | |
Moet je nagaan! | ||
dennistd | zaterdag 17 september 2016 @ 11:25 | |
Half uurtje geleden in Woerden:![]() Het is een screenshot van een filmpje met lage kwaliteit, de goede versie komt later nog wel | ||
b2py | zaterdag 17 september 2016 @ 11:28 | |
![]() | ||
Zug-Chef | zaterdag 17 september 2016 @ 11:39 | |
Vijfdaagse trip naar het oosten.... deel 4..... Deel 1 staat hier. Deel 2 staat hier. Deel 3 staat hier. Nog een uur later, het is inmiddels kwart voor 6, komt dan ook de laatste getrokken trein terug naar Praag. ČD-lok 754 031 heeft als enige tussen-de-middag een extra slag Čerčany-Praag v.v. gemaakt met beide dubbeldeksrijtuigen. Na aankomst in Čerčany zijn de twee enkeldeksrijtuigen weer aangehaakt en is het geheel als trein Os 9064 weer vertrokken naar Praha hlavní nádra¸í via het Sázavadal over lijn 210. ![]() Omdat het alweer eind augustus was zakte de zon alweer vrij snel waardoor het licht al maar mooier en mooier werd. Aan het begin van de avond rijdt er nog een lokaal boemeltreintje bestaande uit een Regionova vanaf Petrov u Prahy naar Čerčany. ![]() De rots rechts in beeld is tot ongeveer halverwege bereikbaar op een "relatief" normale manier. Toch heb ik deze dag meerdere mensen het rode kruis zien bereiken, maar dan wel met klimuitrusting. Ook de stoomtrein van vandaag keerde na een bezoek aan Vla¨im weer terug naar Praag. Omdat er onderweg geen draaischijf voorhanden is komt de 434 2186 dus met tender vooruit (waar hebben we dat eerder gezien) terug naar Praha-Branik. Gelukkig stond de lok vanmorgen wél goed bij hét moment. ![]() Doordat de rood/gele 754 044 's middags van omloop is gewisseld en daarmee de dubbeldeksrijtuigen in een andere omloop terecht kwamen werd er aan het eind van de dag in beide richtingen nog een trein met lok+rijtuigen gereden. Een van de omlopen rijdt op zondag namelijk een slag in het andere Sázavadal en daar wil men blijkbaar geen dubbeldeksrijtuigen (meer) inzetten. Na een zeer geslaagde fotodag rond Petrov u Prahy bleek de trein terug naar Praag niet uit de geplande Regionova te bestaan maar uit deze 754 044 met drie dubbeldeksrijtuigen en een enkeldeksrijtuig. Inmiddels liep de vertraging ook op en werd het hoofdstation van Praag bereikt met ruim 20 minuten vertraging. ![]() Kort na de opname vertrok het geheel als Sv 9066 naar Praha-Libeň, waar de trein gedurende de nacht wordt opgesteld. De volgende ochtend was het wederom stralend mooi weer. Ik wilde deze dag niet nog een keer bij Petrov u Prahy staan want de lokinzet van de duikbrillen daar zou hetzelfde zijn als op zaterdag. De keuze viel op een bezoek aan lijn 212 tussen Čerčany en Světlá nad Sázavou. Nog meer als lijn 210 waar ik gisteren stond is dit een echte lokaalspoorlijn waar het meerendeel van het treinverkeer anno 2016 nog steeds wordt uitgevoerd met de Tsjechische Railbus. De serie M 152.0, zoals deze in de jaren 70 van de vorige eeuw bij de Tsjechoslowaakse spoorwegen in dienst kwam, zijn tweeassige dieseltreinstellen bedoeld voor het regionale treinverkeer in Tsjechië en Slowakije. Sinds de landelijke hernummering van alle spoorvoertuigen in 1988 zijn deze stellen in de serie 810 omgenummerd. Een treinstel is net geen 14 meter lang en heeft 55 zitplaatsen. Er zijn er tussen 1975 en 1982 in totaal 680 van gemaakt. Sinds 2005 is een deel omgebouwd tot de serie 814, de gele Regionova-treinstellen. Op zondag 28 augustus 2016 ben ik extra vroeg opgestaan om met zo'n railbus vanaf Čerčany naar Český ¦ternberk te reizen om daar de eerstvolgende trein in het mooie ochtendlicht vast te leggen. Terwijl de trein waar ik in zat in de nieuwe Tsjechische Najbrt2-huisstijl rondreed, bleek de trein van een uur later nog in de oude, oorspronkelijke kleurstelling rond te rijden. Omdat men hier al meer reizigers verwachtte werd naast de motorwagen ook een bijwagen ingezet, die eveneens de creme/rode kleurstelling had. ![]() Op lijn 212 tussen Čerčany, Zruč nad Sázavou en Světlá nad Sázavou rijden in het weekend in totaal 4 getrokken treinen. Op zaterdag één trein richting Světlá die op zondagmiddag weer terugkeert. Daarnaast rijdt er op zondagochtend nog een trein naar Světlá die eveneens zondagmiddag terugkeert. Doel van deze zondag was met name deze drie getrokken treinen vast te leggen. Een uur na de twee railbusjes is de zon net ver genoeg doorgedraaid om de volgende trein in het veld voorbij de spoorwegovergang vast te leggen. Naast het fraaie kasteel van Český ¦ternberk vallen ook de telegraafpalen op, die je helaas steeds minder ziet in Tsjechië. ![]() Op lijn 212 rijdt per richting gemiddeld slechts 1 trein per 2 uur. Na de vorige foto moest ik daarom ook nog een kleine anderhalf uur wachten voor ik verder kon naar het volgende fotopunt. Onderweg terug richting Čerčany bleek dat op alle stationnetjes de zon niet lekker stond of er teveel schaduwen waren. Er zat niks anders op dan op het mijns inziens fraaiste stationnetje onderweg uit te stappen en te wachten op de volgende trein. Deze diende zich "gelukkig" anderhalf uur later al aan en bleek dezelfde motorwagen en bijwagen te zijn als eerder vandaag in Český ¦ternberk. Hieruit is ook af te leiden dat de bijwagens niet over een stuurstand beschikken; ze zijn puur ter verhoging van de capaciteit van de trein. Bij aankomst op het eindpunt dient de motorwagen dan ook om de bijwagen heen te rijden alvorens het weer kan vertrekken in tegengestelde richting. ![]() Tussen de dorpjes Zlenice en L¨tění in het Sázavadal bevinden zich in de namiddag twee fraaie fotopunten vlak bij elkaar die ik beide wilde omzetten met de twee op zondagmiddag terugkerende getrokken treinen naar Praag. ![]() Het geheel passeert hier even buiten Zlenice en rijdt een stukje gelijk op met de lokale weg 1094 waar ondanks dat het zondag is zo af en toe nog wel een paar auto's over passeren. Helemaal relax sta je hier dus niet met kans op een kruisende auto, maar het ging gelukkig goed. Geheel links een klein stukje van de rivier Sázava. De Tsjechoslowaakse spoorwegen stonden aan het begin van de jaren 60 van de vorige eeuw voor de opgave de spoorwegen te moderniseren. Het stoomtijdperk naderde zijn eind en voor zowel de reizigers- als goederendienst waren sterke locomotieven nodig. Met name op bijvoorbeeld de bochtenrijke, lokale spoorlijnen in de Bohemen waren de tot dan toe ontwikkelde diesellocomotieven onbetrouwbaar gebleken. ČKD Praha ontwierp en produceerde vervolgens tussen 1962 en 1971 in totaal 312 loks van de serie T 478. Vanaf 1992 werden de overbleven locomotieven bij de Tsjechische spoorwegen (ČD) gemoderniseerd en in de serie 749 omgenummerd. De bijnaam van deze locomotieven luidt Bardotka, afgeleid van Brigitte Bardot, vanwege het opvallende uiterlijk van de loc. De inzet loopt helaas, maar wel logischerwijs, hard terug nu ook in Tsjechië de modernisering toeslaat. Reden er twee jaar geleden planmatig nog vijf locomotieven rond Praag, in 2016 zijn er nog slechts twee rijvaardige 749'ers waarvan er wonderwel één nog altijd planmatig wordt ingezet. Uitgerekend een van de prototypes, die begin jaren 60 aan de basis stonden van de bouw van dit loctype, rijdt anno 2016 nog altijd en is daarmee dus al ruim 50 jaar oud. De loc rijdt wekelijks op zaterdagochtend een trein van Čerčany door het Sázava-dal naar Světlá nad Sázavou en keert op zondagmiddag weer terug. ![]() En als bonus de bordjesvangst: ![]() | ||
dennistd | zaterdag 17 september 2016 @ 11:46 | |
Zo, dat DDM-1 wil wel optrekken zeg ![]() Met mooie nieuwe bekleding zelfs (1e klas): ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 17 september 2016 @ 12:40 | |
Deze stoelen moeten in álle treinen. Weg met die prut die in DDZ zit. | ||
Dr_Flash | zaterdag 17 september 2016 @ 13:29 | |
Dat zijn gewoon tweedeklas stoelen met een andere kleur lappie gek | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 17 september 2016 @ 13:42 | |
Ja maar ze zitten comfortabel. Wat maakt het uit hoe oud en refurbished ze zijn. | ||
Dr_Flash | zaterdag 17 september 2016 @ 13:52 | |
Ze zijn te smal voor mijn vette aars ![]() | ||
dennistd | zaterdag 17 september 2016 @ 14:31 | |
Nee, dit is echt eerste klas. Tweede klas heeft rode banken, net zoals de sprinters vroeger hadden. | ||
b2py | zaterdag 17 september 2016 @ 15:23 | |
Zo, maar even het beton tussen Duivendrecht en Riekerpolder inspecteren | ||
Salatrel | zaterdag 17 september 2016 @ 15:27 | |
pas op voor overhangende perronoverkappingen | ||
b2py | zaterdag 17 september 2016 @ 15:28 | |
Ik zit laag in de ICM ![]() | ||
Salatrel | zaterdag 17 september 2016 @ 16:18 | |
ja ok ik zit meestal hoog in de icm ![]() | ||
Darkwing_Duck | zaterdag 17 september 2016 @ 16:46 | |
Zo ben ik weer terug van een Heerlijke 2 Weken Essen (Ruhr)... nog iets gemist? | ||
Dr_Flash | zaterdag 17 september 2016 @ 17:08 | |
Heb je alle zweefbanen gehad? Doe eens wat foto's? ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 17 september 2016 @ 17:09 | |
Weet iemand de dienstregeling van de dolimetrein van vandaag richting Groningen? Die ene die rond 15:30 in Rotterdam was. | ||
derLudolf | zaterdag 17 september 2016 @ 17:11 | |
Dit vind ik prima stoelen. Alleen ICM en ICR stoelen zijn beter | ||
Dr_Flash | zaterdag 17 september 2016 @ 17:11 | |
Gewoon ff op Somda vragen joh, daar weten ze dat vast ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 17 september 2016 @ 17:13 | |
Is om 17.00 uur uit Amersfoort vertrokken volgens Rolandrail | ||
derLudolf | zaterdag 17 september 2016 @ 17:14 | |
Er zijn plaatsen op het internet waar je dood nog niet gevonden wilt worden... | ||
Dr_Flash | zaterdag 17 september 2016 @ 17:17 | |
Meerdere ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 17 september 2016 @ 17:21 | |
In de gewone wereld zijn er meerdere plaatsen die die nominatie verdienen, waaronder Almere, al moet ik zeggen dat enkele inwoners wel creatief zijn geweest met hun garagedeuren door er een setje DD-AR op te schilderen. | ||
b2py | zaterdag 17 september 2016 @ 17:26 | |
Dat dacht ik ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 17 september 2016 @ 17:32 | |
wederom zeer fraai, Zug ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 17 september 2016 @ 19:14 | |
Okay dan moet die zo wel in assen zijn. | ||
Peterselieman | zaterdag 17 september 2016 @ 19:38 | |
ik had zelf ingeschat dat die voor 18.50 wel door Assen zou moeten zijn vanwege een IC die er tien minuten later stopt, tenzij die trein naast wachten te Amersfoort Schothorst (op de doorkomst van de IC, zodat de cargo rond 18.00 door Zwolle kon) nog vaker aan de kant gezet is. | ||
Dr_Flash | zaterdag 17 september 2016 @ 19:58 | |
Je zou maar goederenmachinist zijn zeg. Half uurtje rijden, drie kwartier aan de kant, kwartiertje rijden, uur aan de kant, ja zo komen we er wel ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 17 september 2016 @ 20:01 | |
Er zijn al veel sporen en wissels weggehaald, waardoor cargo's op veel plaatsen niet eens meer aan de kant kunnen. Bovendien is het spoor zo druk op veel plaatsen dat een cargo aan de kant zetten meer kwaad doet voor de dienstregeling dan goed en eer zo'n aan de kant gezette trein weer op gang is hinder je weer een andere trein. Bij doorrijden veroorzaak je de minste hinder | ||
Dr_Flash | zaterdag 17 september 2016 @ 20:03 | |
Bijna. Bij afschaffen veroorzaak je de minste hinder ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 17 september 2016 @ 20:06 | |
Lelystad ook. Was best deprimerend de eerste keer Zwolle-Schiphol via de polder Zal het zelf maar zeggen: ja en dan kom ik ook nog uit Emmen van oorsprong. Dus dat zegt wat ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 17 september 2016 @ 20:10 | |
Toch is het stuk spoor tussen die twee ghetto's het mooiste traject van Nederland ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 17 september 2016 @ 20:22 | |
Aldus Vincent Bijlo | ||
Dr_Flash | zaterdag 17 september 2016 @ 20:27 | |
![]() | ||
Duvel | zaterdag 17 september 2016 @ 20:29 | |
![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 17 september 2016 @ 20:30 | |
Oostvaardersplassen zijn best mooi. Als er beesten zijn. En eigenlijk niet om erlangs te rijden, maar om gewoon met zo'n boswachter het gebied in te gaan ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 17 september 2016 @ 20:42 | |
Als ze de helft van de grote grazers er af knallen wordt het misschien wel wat... Nu zijn er teveel voor de hoeveelheid voedsel. Verschrikkelijk om te zien. | ||
Dr_Flash | zaterdag 17 september 2016 @ 20:48 | |
Ik zal het doorgeven ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 17 september 2016 @ 21:34 | |
Voorbeelden alsjeblieft? Ja. Maar wat fles zegt is dus dat het achterlijk is dat een badslipper ergens een half uur moet stilstaan. En dat is ook zo. Helemaal met de huidige snelheden (120 mogen die nieuwe wagons als de belading het toelaat) dat je zelfs op de Veluwe met gemak twee paden per uur kan realiseren. | ||
Peterselieman | zaterdag 17 september 2016 @ 21:51 | |
Rond Utrecht Centraal bijvoorbeeld. Daar stonden vroeger regelmatig cargo's of op de middensporen bij het station of bij Veemarkt aansluiting. Recent voorbeeld is Gennep waar de extra sporen niet meer bereikbaar zijn. Of te denken valt aan Gilze-Rijen waar wissels op de klem liggen, waardoor daar een wachtspoor niet meer te bereiken valt | ||
James1988 | zaterdag 17 september 2016 @ 22:20 | |
De wachtsporen bij Zevenbergen en Oudenbosch gaan geloof ik ook weg. | ||
ijs_beer | zaterdag 17 september 2016 @ 22:51 | |
![]() Bij Horst-Sevenum is het derde spoor volgens mij ook al buiten gebruik, dat was ook al zo handig voor het testen van die nieuwe sprinters. Ze zijn duidelijk de weg kwijt bij Prorail. | ||
JDude | zaterdag 17 september 2016 @ 22:54 | |
Heeft daar na WO2 nog een trein gereden dan? | ||
derLudolf | zaterdag 17 september 2016 @ 22:56 | |
Waarom liggen die sporen er dan nog? | ||
Peterselieman | zaterdag 17 september 2016 @ 23:00 | |
Zal vast wel eens iets gestaan hebben Omdat saneren geld kost. Er komt vanzelf een moment dat ze wel opgeruimd worden | ||
Dr_Flash | zaterdag 17 september 2016 @ 23:33 | |
Vervangen door koper en dan laten jatten ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 17 september 2016 @ 23:39 | |
Deze combinatie staat in het weekend vaak bij mijn ouders in het foto. Die maar es even jatten. Snijbrander mee en gaan ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 17 september 2016 @ 23:42 | |
Dit kun je er me | ||
James1988 | zaterdag 17 september 2016 @ 23:54 | |
Uitbreken kost geld. De wissels klemmen en de sporen niet meer gebruiken is goedkoper, het weghalen komt dan wel wanneer er daar in de buurt toch geklust moet worden. Bijkomend voordeel van 'niet meteen weghalen' is dat het makkelijker is om de sporen toch weer in dienst te nemen als blijkt dat die sporen toch wel erg handig waren. Dat gebeurt ook wel eens. | ||
dennistd | zondag 18 september 2016 @ 00:07 | |
Geldrop lijkt me waarschijnlijker. Allebei Brabant trouwens, dus zoveel maakt het niet uit ![]() | ||
dennistd | zondag 18 september 2016 @ 00:07 | |
Dit topic is trouwens..... | ||
dennistd | zondag 18 september 2016 @ 00:07 | |
VOL! |