abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165326102
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 20:58 schreef dennistd het volgende:
Ergens in Portugal is dat toch, een of ander megalomaan station
ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_165326362
Gare do Oriente in Lissabon, ontworpen door Calatrava net als dat station in Luik.
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_165327278
Iberisch breedspoor?
  woensdag 14 september 2016 @ 21:38:39 #105
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165327315
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 21:37 schreef b2py het volgende:
Iberisch breedspoor?
Nee, Kaapspoor. :D
pi_165327347
:')

De dienstregeling 2017 staat in HAFAS
@donkergevleugelde eend, geen idee of er een offline versie komt van iets of iets anders.

Edit: He kut mijn verbinding gaat er op achteruit.
Edit2: valt mee, 's-ochtends 3 minuten eerder en 2 min meer reistijd. 's-middags 2 minuten later en 4 minuten kortere reistijd
  woensdag 14 september 2016 @ 21:48:56 #107
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165327590
De tijdwinst van de versnelling van de 3600 (Roosendaal - Zwolle v.v.) wordt grotendeels teniet gedaan in Brabant: dat ding staat 5 minuten in Den Bosch en 4 minuten in Breda.
pi_165327616
Kut Brabant.
pi_165327674
De voordelen van 80 rondom Utrecht worden ook verwerkt in de dienstregeling, stuk sneller rondom Utrecht
pi_165327728
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 20:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Natte kusjes van een jarige Prins_pils op vakantie, vraagt hij me door te geven aan jullie, met deze foto:
[ afbeelding ]
lissabon? Geen idee meer hoe heet station heet, 3 metrohaltes van het vliegveld.
pi_165327743
Spuit 11
pi_165327744
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 21:48 schreef James1988 het volgende:
De tijdwinst van de versnelling van de 3600 (Roosendaal - Zwolle v.v.) wordt grotendeels teniet gedaan in Brabant: dat ding staat 5 minuten in Den Bosch en 4 minuten in Breda.
Wat houdt die versnelling in dan? Geen gestop meer tussen Arnhem en Nijmegen? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_165327750
Sowieso, mooi ding.
  woensdag 14 september 2016 @ 21:54:08 #114
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165327763
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 21:49 schreef b2py het volgende:
Kut Brabant.
Ga je mond spoelen, gij heiden! :P

De 3600 heeft een vervelende route, o.a. dankzij delen enkelspoor boven Deventer en de enkelsporige brug bij Ravenstein.
  woensdag 14 september 2016 @ 21:54:29 #115
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165327775
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 21:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat houdt die versnelling in dan? Geen gestop meer tussen Arnhem en Nijmegen? :?
Dat inderdaad.
pi_165327800
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 21:54 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ga je mond spoelen, gij heiden! :P

De 3600 heeft een vervelende route, o.a. dankzij delen enkelspoor boven Deventer en de enkelsporige brug bij Ravenstein.
Vergeet die gelijkvloerse kruising niet bij Den Bosch aan de zuidkant & bij Tilburg, dat is ook funest ivm cargo & A2-corridor.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 september 2016 @ 21:56:49 #117
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165327837
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 21:49 schreef b2py het volgende:
Kut Brabant.
Gelijk heb je. Ze moeten dat ding er toch beter doorheen kunnen fietsen?
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 september 2016 @ 21:57:31 #118
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165327864
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 21:50 schreef b2py het volgende:
De voordelen van 80 rondom Utrecht worden ook verwerkt in de dienstregeling, stuk sneller rondom Utrecht
niet van/naar Amersfoort. Daar zijn de tijden gelijk gebleven
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 14 september 2016 @ 21:59:57 #119
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165327938
Vught is inderdaad ook een knelpunt, die was ik vergeten te noemen. Dat ze dat enkele jaren geleden - toen Sporen in Den Bosch liep - niet meteen hebben meegenomen... 8)7

De schaamlapintercity Breda - Dordrecht gaat ook rijden. Tijden:

x:34 Dordrecht (sp 2) - x:54 Breda (sp 3)
x:01 Breda (sp 8) - x:19 Dordrecht (sp 2)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 september 2016 @ 22:01:10 #120
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165327975
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 21:59 schreef James1988 het volgende:
Vught is inderdaad ook een knelpunt, die was ik vergeten te noemen. Dat ze dat enkele jaren geleden - toen Sporen in Den Bosch liep - niet meteen hebben meegenomen... 8)7

De schaamlapintercity Breda - Dordrecht gaat ook rijden. Tijden:

x:34 Dordrecht (sp 2) - x:54 Breda (sp 3)
x:01 Breda (sp 8) - x:19 Dordrecht (sp 2)
lukt dat omhalen in 7 minuten?
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 14 september 2016 @ 22:05:19 #121
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165328111
quote:
11s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

lukt dat omhalen in 7 minuten?
Alleen als alles op tijd rijdt. De sprinter naar Tilburg vertrekt om x:53, dus als die met +1 vertrekt loopt de rangeerbeweging ook vertraging op.

Die intercity slaat echt helemaal nergens op. Die intercity vertrekt een paar minuten na de eerdergenoemde sprinter uit Dordrecht, maar de eerste trein die aansluiting biedt op deze IC in Breda die in de richting Tilburg rijdt vertrekt pas 13 minuten na aankomst. De sprinter is dan al bijna in Tilburg.
pi_165328140
quote:
11s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

lukt dat omhalen in 7 minuten?
Het omkeren op keerspoor te Utrecht tussen 20 & 21 gebeurt in 2 a 3 minuten dusseh, 7 easypeasie
pi_165328150
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 21:59 schreef James1988 het volgende:
Vught is inderdaad ook een knelpunt, die was ik vergeten te noemen. Dat ze dat enkele jaren geleden - toen Sporen in Den Bosch liep - niet meteen hebben meegenomen... 8)7

De schaamlapintercity Breda - Dordrecht gaat ook rijden. Tijden:

x:34 Dordrecht (sp 2) - x:54 Breda (sp 3)
x:01 Breda (sp 8) - x:19 Dordrecht (sp 2)
Money money money lalalaa

Meteren - Boxtel komt er aan, dan gaan ze het oplossen
  woensdag 14 september 2016 @ 22:09:30 #124
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165328226
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:06 schreef b2py het volgende:

[..]

Het omkeren op keerspoor te Utrecht tussen 20 & 21 gebeurt in 2 a 3 minuten dusseh, 7 easypeasie
In Breda heb je te maken met kruisende bewegingen, zoals de sprinter naar Den Bosch van x:53.

Die moet vanaf spoor 4 naar de doorgaande sporen, terwijl deze IC vanaf spoor 3 naar de keersporen moet.

En dan heb ik nog niet eens gekeken naar wat er in westelijke richting vertrekt tussen x:54 en x+1:01.
pi_165328334
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:09 schreef James1988 het volgende:

[..]

In Breda heb je te maken met kruisende bewegingen, zoals de sprinter naar Den Bosch van x:53.

Die moet vanaf spoor 4 naar de doorgaande sporen, terwijl deze IC vanaf spoor 3 naar de keersporen moet.

En dan heb ik nog niet eens gekeken naar wat er in westelijke richting vertrekt tussen x:54 en x+1:01.
Overkruis zelfde richting is minuut of 2? Die heb je wel nodig met het ontruimen denk ik dus dat komt wel goed.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 september 2016 @ 22:19:44 #126
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165328491
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:06 schreef b2py het volgende:

[..]

Het omkeren op keerspoor te Utrecht tussen 20 & 21 gebeurt in 2 a 3 minuten dusseh, 7 easypeasie
Het is wel Breda he, geen Utrecht ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 14 september 2016 @ 22:20:09 #127
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165328510
Nvm, hier stond onzin.
pi_165328544
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:20 schreef James1988 het volgende:
Wauw, dat knippen van Den Haag - Eindhoven is hééél slecht gedaan.

De IC uit Den Haag komt om x:45 aan in Breda op spoor 5, en eindigt daar. De intercity van Breda naar Eindhoven vertrekt om x:07 vanaf spoor 6.

Dat is een "aansluiting" van 22 minuten |:(
Loop niet zo te zeiken man. Dan haal je hem tenminste, meestal. EN de winkeltjes moeten ook wat verkopen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 14 september 2016 @ 22:22:36 #129
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165328577
quote:
14s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Loop niet zo te zeiken man. Dan haal je hem tenminste, meestal. EN de winkeltjes moeten ook wat verkopen.
Ik keek scheef. :@

Ik zit mobiel atm en die HAFAS-site is driewerf kut op een telefoon. Ik dacht dat ik de details had aangeklikt van de 1100, maar dat bleek stiekem toch de ICd te zijn. :(

De knip bedraagt gelukkig slechts 3 minuten (aankomst x:34, vertrek richting Tilburg x:37).
  Redactie Sport woensdag 14 september 2016 @ 22:22:48 #130
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_165328584
Sprinter vanuit Zwolle gaat in Enschede kort keren op 4a zo te zien. Fijn als je weet dat ie regelmatig 5 minuten vertraging heeft bij aankomst, in combinatie met een kering van 7 minuten :X
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport woensdag 14 september 2016 @ 22:23:20 #131
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_165328599
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:22 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik keek scheef. :@

Ik zit mobiel atm en die HAFAS-site is driewerf kut op een telefoon.
Op desktop werkt deze prima http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi&
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_165328673
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:22 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik keek scheef. :@

Ik zit mobiel atm en die HAFAS-site is driewerf kut op een telefoon. Ik dacht dat ik de details had aangeklikt van de 1100, maar dat bleek stiekem toch de ICd te zijn. :(

De knip bedraagt gelukkig slechts 3 minuten (aankomst x:34, vertrek richting Tilburg x:37).

Dat is waarschijnlijk gewoon de normale halteertijd gelukkig maar dan wel gesplitst
  woensdag 14 september 2016 @ 22:26:06 #133
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165328695
quote:
Die gebruik ik ook, maar dan met NS International-kleurtjes. Dat werkt echt ruk op een smartphone.

DB heeft de nieuwe dienstregeling nog niet, anders had ik die gebruikt.
  woensdag 14 september 2016 @ 22:26:47 #134
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165328716
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:25 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat is waarschijnlijk gewoon de normale halteertijd gelukkig maar dan wel gesplitst
En crossplatform, dat scheelt. Hopelijk garanderen ze de aansluiting ook.
pi_165328749
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:26 schreef James1988 het volgende:
Hopelijk garanderen ze de aansluiting ook.
Zolang je in Nederland geen treinen met gereserveerde zitplaatsen hebt gaat dat natuurlijk nooit gebeuren.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 14 september 2016 @ 22:34:30 #136
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165328993
Zoals verwacht blijft de Benelux via Roosendaal rijden.
  Redactie Sport woensdag 14 september 2016 @ 22:39:50 #137
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_165329178
Sprinter Dordrecht-Den Bosch wordt de 6600 zie ik. Opvallend is dat de IC Roosendaal-Zwolle gaat stopperen tussen Breda en Tilburg (die van 6.54u uit Roosendaal)

Verder nog een sprinter Den Bosch-Den Haag C via Utrecht (tot Utrecht de 6900, daarna de 7800)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_165329203
En al "garanderen" ze die aansluiting wel. Wat is een "garantie" van NS waard? Zou niet ooit "het volledige tariefsysteem integraal 1-op-1 overgenomen worden" met de invoering van de OV-Chipkaart? Inmiddels hebben we afscheid genomen van:

• Via-kaartjes
• Rondreizen
• Korting in de middagspits
• Gedeelde tariefpunten
• en wie weet wat verder nog.

Nog voordat de OV-Chipkaart helemaal ingevoerd is. Want er reizen nog steeds mensen met stenciltjes met blokjescodes voor situaties waar EN niet over nagedacht was EN waar niet snel een oplossing voor te bedenken was. En de invoering van dat kudding is in 2002 begonnen.

Wordt tijd dat je afscheid neemt van de Troetelbeertjes en de Powerpuff Girls hoor James ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 14 september 2016 @ 22:41:02 #139
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_165329209
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:34 schreef James1988 het volgende:
Zoals verwacht blijft de Benelux via Roosendaal rijden.
Groeien er eigenlijk al bomen in de HSL-boog van Breda naar Antwerpen?
pi_165329368
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:39 schreef dennistd het volgende:
Sprinter Dordrecht-Den Bosch wordt de 6600 zie ik. Opvallend is dat de IC Roosendaal-Zwolle gaat stopperen tussen Breda en Tilburg (die van 6.54u uit Roosendaal)

Verder nog een sprinter Den Bosch-Den Haag C via Utrecht (tot Utrecht de 6900, daarna de 7800)
Dat doet ie nu ook al geloof ik
  woensdag 14 september 2016 @ 22:50:17 #141
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165329485
De eerste trein richting Zwolle en de laatste trein richting Roosendaal spelen nu ook al voor stoptrein omdat de sprinter van/naar Utrecht dan nog niet/niet meer rijdt.
  woensdag 14 september 2016 @ 23:12:59 #142
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165330129
Ik heb eens een uurtje aan aankomst- en vertrektijden van Breda in een tabelletje gegooid:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
+-------------------+--------+-------+--------+-------------------+
|               Uit |  Aank  | Spoor |  Vertr | Naar              |
+-------------------+--------+-------+--------+-------------------+
|            ------ | ------ |   8   |  x:01  | Dordrecht         |
| Den Haag Centraal |  x:04  |   5   | ------ | ------            |
|            ------ | ------ |   6   |  x:07  | Eindhoven         |
|  's-Hertogenbosch |  x:08  |   7   |  x:09  | Dordrecht         |
|            Zwolle |  x:11  |   8   |  x:15  | Roosendaal        |
|            ------ | ------ |   7   |  x:15  | Amsterdam         |
|        Roosendaal |  x:15  |   3   |  x:20  | Zwolle            |
|         Amsterdam |  x:15  |   4   | ------ | ------            |
|         Eindhoven |  x:21  |   6   | ------ | ------            |
|         Dordrecht |  x:22  |   4   |  x:23  | 's-Hertogenbosch  |
|            ------ | ------ |   5   |  x:23  | Den Haag Centraal |
|            ------ | ------ |   6   |  x:37  | Eindhoven         |
| Den Haag Centraal |  x:34  |   5   | ------ | ------            |
|  's-Hertogenbosch |  x:38  |   7   |  x:39  | Dordrecht         |
|            Zwolle |  x:41  |   8   |  x:45  | Roosendaal        |
|            ------ | ------ |   7   |  x:45  | Amsterdam         |
|        Roosendaal |  x:45  |   3   |  x:50  | Zwolle            |
|         Amsterdam |  x:45  |   4   | ------ | ------            |
|         Eindhoven |  x:51  |   6   | ------ | ------            |
|         Dordrecht |  x:51  |   4   |  x:53  | 's-Hertogenbosch  |
|            ------ | ------ |   5   |  x:53  | Den Haag Centraal |
|         Dordrecht |  x:54  |   3   | ------ | ------            |
+-------------------+--------+-------+--------+-------------------+

Deze twee series moeten omlopen via de opstelsporen ten oosten van het station:
- ICd Amsterdam - Breda v.v. (IC 900)
- IC Breda - Dordrecht v.v. (IC 2300)

Deze series keren onder de kap:
- IC Breda - Den Haag v.v. (IC 1100)
- IC Breda - Eindhoven v.v. (IC 11100)

De sprinter Dordrecht - Breda - Den Bosch (SPR 6600) komt 1 minuut eerder aan in Breda wanneer de intercity ook rijdt, de rijtijd tussen Breda-Prinsenbeek en Breda is dan 1 minuut korter.

Ik heb geen idee waar die minuut ineens vandaangehaald wordt... misschien moet de machinist dan wat minder zuinig rijden om te voorkomen dat die IC voor rood komt te staan?
  woensdag 14 september 2016 @ 23:19:40 #143
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_165330308
Gelukkig is de spoortempel net opgeleverd, dan lijkt dat zooitje bij elkaar geraapte halve treinen volgend jaar nog wat.
pi_165330618
Het lijkt best wat. In mijn tijd had je 2 keer per uur 5 minuten wat te doen:

18 de IC naar Den haag
19 de Sneltrein ( *) ) naar Vlissingen
20 de IC naar Venlo
21 de Sneltrein naar Zwolle (stopte ook in Gilze-Rijen en Tilburg West).

En een half uur later weer.

En een doodenkele verdwaalde Stoptrein naar Breda-Prinsenbeek, Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 14 september 2016 @ 23:34:34 #145
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165330713
Over een paar maanden gaat die knip weg, en komt er de Benelux voor terug.

Dat hopen we dan maar :')
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 september 2016 @ 23:35:16 #146
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165330728
Via Somda begrijp ik dat de 'kwartiersdienst' tussen Sittard en Maastricht verdwijnt, omdat de sprinter naar Maastricht aansluit op de 800 die al naar Maastricht gaat in plaats van de 3500 die naar Heerlen gaat.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 14 september 2016 @ 23:37:06 #147
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_165330770
quote:
10s.gif Op woensdag 14 september 2016 23:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Het lijkt best wat. In mijn tijd had je 2 keer per uur 5 minuten wat te doen:

18 de IC naar Den haag
19 de Sneltrein ( *) ) naar Vlissingen
20 de IC naar Venlo
21 de Sneltrein naar Zwolle (stopte ook in Gilze-Rijen en Tilburg West).

En een half uur later weer.

En een doodenkele verdwaalde Stoptrein naar Breda-Prinsenbeek, Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid :')
In beide richtingen treinen die 1 minuut na elkaar vertrokken, en dat waarschijnlijk ook nog zonder ongelijkvloerse kruising bij Princenhage? Zeker weten dat je geheugen geen loopje met je neemt?
Ik stond op vrijdagmiddag vaak op het station met een vriend die naar Limburg moest. In mijn herinnering zat er begin '00s een minuut of twee, drie tussen de 2500 / 1900 en de schrootlijn.
pi_165331281
Hallo treinreizigers!

Morgen ben ik in Amsterdam en wil ik in de avondspits een ritje met een DDM-1 maken. Weten jullie op welk traject ik dan de meeste kans heb om er één te treffen?
  Moderator donderdag 15 september 2016 @ 00:06:57 #149
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165331355
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 00:02 schreef -Sprinter- het volgende:
Hallo treinreizigers!

Morgen ben ik in Amsterdam en wil ik in de avondspits een ritje met een DDM-1 maken. Weten jullie op welk traject ik dan de meeste kans heb om er één te treffen?
Nee dat weet ik niet. Je kunt op OVtijden naar materiaalinzet kijken. Verder op Wikipedia voor welke serie het normaliter gepland is een misschien op somda?

Maar ik dacht vorige week gelezen te hebben dat ze meer niet dan wel reden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 september 2016 @ 00:07:50 #150
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165331372
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 00:02 schreef -Sprinter- het volgende:
Hallo treinreizigers!

Morgen ben ik in Amsterdam en wil ik in de avondspits een ritje met een DDM-1 maken. Weten jullie op welk traject ik dan de meeste kans heb om er één te treffen?
Grootste kans heb je in de spits IC naar Enkhuizen. Deze rijdt ieder half uur tussen de normale IC's door. Alleen in de spitsrichting uiteraard.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 15 september 2016 @ 00:21:29 #151
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_165331631
Voor de treinserieliefhebbers heb ik een lijstje gemaakt: http://dennistd.nl/trein/series2017.pdf
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_165331639
quote:
14s.gif Op woensdag 14 september 2016 23:37 schreef JDude het volgende:

[..]

In beide richtingen treinen die 1 minuut na elkaar vertrokken, en dat waarschijnlijk ook nog zonder ongelijkvloerse kruising bij Princenhage? Zeker weten dat je geheugen geen loopje met je neemt?
Ik stond op vrijdagmiddag vaak op het station met een vriend die naar Limburg moest. In mijn herinnering zat er begin '00s een minuut of twee, drie tussen de 2500 / 1900 en de schrootlijn.
We hebben het over 1991-92. En geen kruisende rijwegen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 15 september 2016 @ 00:24:50 #153
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_165331669
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 00:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

We hebben het over 1991-92. En geen kruisende rijwegen.
Ah, ja zo oud ben ik nou ook weer niet.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 september 2016 @ 00:31:32 #154
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165331770
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 00:21 schreef dennistd het volgende:
Voor de treinserieliefhebbers heb ik een lijstje gemaakt: http://dennistd.nl/trein/series2017.pdf
Ze hebben er een grote onlogische nummerbrei van gemaakt :r
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_165331804
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2016 00:07 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Grootste kans heb je in de spits IC naar Enkhuizen. Deze rijdt ieder half uur tussen de normale IC's door. Alleen in de spitsrichting uiteraard.
Dank :)
  Redactie Sport donderdag 15 september 2016 @ 00:37:38 #156
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_165331861
quote:
10s.gif Op donderdag 15 september 2016 00:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ze hebben er een grote onlogische nummerbrei van gemaakt :r
Ja, soms is er geen touw aan vast te knopen. De sprinter Zwolle-Groningen en Meppel-Leeuwarden waren de 9100 en 9000. Nu is Zwolle-Groningen vernummerd in de 8100, terwijl Meppel-Leeuwarden gewoon de 9000 gebleven is. Noem die dan in elk geval 8200 of zo, lijkt me logischer 8)7
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 15 september 2016 @ 00:39:21 #157
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165331892
Ik snap sowieso niet echt wat er is gebeurd met die treinseries, vooral in Brabant zie ik niet echt waarom er zoveel geknipt is in die sprinters.
  Redactie Sport donderdag 15 september 2016 @ 00:42:55 #158
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_165331976
Blijkbaar heeft men in Breda liever een doorgaande sprinter, wat ik me kan voorstellen met zoveel kerende series. Dat je hem dan loskoppelt in Dordrecht en Den Bosch kan ik in komen wat serielengte betreft. Maar waarom Roosendaal-Den Haag dan ook geknipt is?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 15 september 2016 @ 00:45:43 #159
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165332036
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 00:42 schreef dennistd het volgende:
Blijkbaar heeft men in Breda liever een doorgaande sprinter, wat ik me kan voorstellen met zoveel kerende series.
Met 4 kerende series in Breda (7 kerende treinen per uur) zit Breda echt wel aan z'n max denk ik.
quote:
Dat je hem dan loskoppelt in Dordrecht en Den Bosch kan ik in komen wat serielengte betreft. Maar waarom Roosendaal-Den Haag dan ook geknipt is?
Ik dacht dat het materieel uit de sprinter Den Bosch - Dordrecht misschien zou overgaan in Dordrecht - Roosendaal, maar dat is niet het geval als ik de aankomst- en vertrektijden van Dordrecht mag geloven. Dat keert allemaal op zichzelf.

Waarom er dan niet is gekozen voor een sprinter Den Haag - Roosendaal mag joost weten. Misschien wordt die serie wel ver-FLIRT en is het SLT elders nodig?
  Redactie Sport donderdag 15 september 2016 @ 00:48:02 #160
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_165332078
Volgens mij zou Roosendaal-Dordrecht inderdaad FLIRT worden, terwijl Dordrecht-Den Haag SLT houdt.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 15 september 2016 @ 03:33:15 #161
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165333239
Wat wel goed nieuws is: door het verschuiven van de 3600 (Zwolle - Roosendaal) wordt de aansluiting in 's-Hertogenbosch verbeterd. In plaats van een kwartier wachten (achterlichtaansluiting) wordt dat nu 5 minuten wachten. En dat kan zonder stress, want de aansluiting is crossplatform :)
pi_165333286
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 21:48 schreef James1988 het volgende:
De tijdwinst van de versnelling van de 3600 (Roosendaal - Zwolle v.v.) wordt grotendeels teniet gedaan in Brabant: dat ding staat 5 minuten in Den Bosch en 4 minuten in Breda.
Dit is vervelend voor de Brabanders, maar dit scheelt mij wel best veel tijd naar Arnhem, Oss en Nijmegen straks geloof ik, en dat zijn bestemmingen die ik niet snel niet direct zou doen. Alles van Den Bosch en verder is doordeweeks nu al sneller via Utrecht (terwijl het meer km's is).
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_165333288
quote:
10s.gif Op woensdag 14 september 2016 23:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Het lijkt best wat. In mijn tijd had je 2 keer per uur 5 minuten wat te doen:

18 de IC naar Den haag
19 de Sneltrein ( *) ) naar Vlissingen
20 de IC naar Venlo
21 de Sneltrein naar Zwolle (stopte ook in Gilze-Rijen en Tilburg West).

En een half uur later weer.

En een doodenkele verdwaalde Stoptrein naar Breda-Prinsenbeek, Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid :')
En MASSA'S goederentreinen :D
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_165333395
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 00:42 schreef dennistd het volgende:
Blijkbaar heeft men in Breda liever een doorgaande sprinter, wat ik me kan voorstellen met zoveel kerende series. Dat je hem dan loskoppelt in Dordrecht en Den Bosch kan ik in komen wat serielengte betreft. Maar waarom Roosendaal-Den Haag dan ook geknipt is?
Slimmer inzetten van je materieel, die dingen rijden leeg rond ten zuiden van Dordrecht. In Dordrecht aftrappen en bijplaatsen is een crime geloof ik
  donderdag 15 september 2016 @ 07:26:11 #165
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_165333482
Zo heel veel extra materieel levert het daar aftrappen en bijplaatsen nu ook weer niet op. Twee treinstellen hooguit?
pi_165333523
Ik gok toch wel drie ŕ vier, maar waarom ze had dan nu pas doen als ze dat tekort al tijden zien aankomen?
  donderdag 15 september 2016 @ 07:57:08 #167
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_165333631
Nou, er zijn vast wel één of twee omlopen die het ook wel afkunnen met een losse SLT6 of 2xSLT4. Dan valt er niet zoveel meer af te trappen..

(Naja.. De helft.. (8> )
pi_165333662
quote:
14s.gif Op woensdag 14 september 2016 23:35 schreef Peterselieman het volgende:
Via Somda begrijp ik dat de 'kwartiersdienst' tussen Sittard en Maastricht verdwijnt, omdat de sprinter naar Maastricht aansluit op de 800 die al naar Maastricht gaat in plaats van de 3500 die naar Heerlen gaat.
Geldt dit voor de nieuwe dienstregeling met de nieuwe treinen van Arriva?
  donderdag 15 september 2016 @ 08:31:10 #169
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_165333957
De intercity naar Heerlen schuift ook een beetje op waardoor ik vermoed dat als de sprinter naar Maastricht daarop aan zou sluiten deze verderop aan de kant zou moeten om de Intercity te laten passeren. Dan ben je het paard achter de wagen aan het spannen.
pi_165333994
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 08:31 schreef Mr_Klaasje het volgende:
De intercity naar Heerlen schuift ook een beetje op waardoor ik vermoed dat als de sprinter naar Maastricht daarop aan zou sluiten deze verderop aan de kant zou moeten om de Intercity te laten passeren. Dan ben je het paard achter de wagen aan het spannen.
Boze tongen beweren dat de elektrische tractie inmiddels ook Zuid-Limburg bereikt heeft :o Kan zijn dat dat alleen op zon- en feestdagen is trouwens.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_165334379
Kennelijk hebben ze (volgens HAFAS dan) wel in hun wijsheid besloten dat er toch een intercity Lelydorp - Dordrecht niet stopt op Schiedam Centrum (om toch een beetje reistijdverlies goed te maken tussen Den haag en Dordrecht na het verlies van IC Den Haag - Venlo)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  donderdag 15 september 2016 @ 10:08:54 #172
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_165335142
quote:
Daarvan doet nog niet alles bij mij :( .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_165335416
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 09:11 schreef _serial_ het volgende:
Kennelijk hebben ze (volgens HAFAS dan) wel in hun wijsheid besloten dat er toch een intercity Lelydorp - Dordrecht niet stopt op Schiedam Centrum (om toch een beetje reistijdverlies goed te maken tussen Den haag en Dordrecht na het verlies van IC Den Haag - Venlo)
Die heb ik niet eerder voorbij zien komen, bijzonder!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 september 2016 @ 10:31:55 #174
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165335466
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 08:02 schreef J.B. het volgende:

[..]

Geldt dit voor de nieuwe dienstregeling met de nieuwe treinen van Arriva?
jup
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 september 2016 @ 10:39:06 #175
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165335580
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 03:33 schreef James1988 het volgende:
Wat wel goed nieuws is: door het verschuiven van de 3600 (Zwolle - Roosendaal) wordt de aansluiting in 's-Hertogenbosch verbeterd. In plaats van een kwartier wachten (achterlichtaansluiting) wordt dat nu 5 minuten wachten. En dat kan zonder stress, want de aansluiting is crossplatform :)
mja, wil je bijvoorbeeld van Breda naar Zwolle of verder noordwaarts dan schiet je 0,0 op met die verschuiving

Via de IC Direct met overstap in Rotterdam is 4 minuten sneller dan de rechtstreekse :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 15 september 2016 @ 12:43:31 #176
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_165337984
Ik zie trouwens dat op zondag de uurdienst naar Weener op het andere halve uur rijdt. Wat is daar de reden van? Lijkt me niet handig voor een aansluiting in Leer die 1x per uur rijdt, of rijdt die dan ook op het andere halve uur?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator donderdag 15 september 2016 @ 12:45:09 #177
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165338021
quote:
11s.gif Op donderdag 15 september 2016 08:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Boze tongen beweren dat de elektrische tractie inmiddels ook Zuid-Limburg bereikt heeft :o Kan zijn dat dat alleen op zon- en feestdagen is trouwens.
En ze hebben er zeker ook een HSL naar Bielefeld?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_165338152
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 12:43 schreef dennistd het volgende:
Ik zie trouwens dat op zondag de uurdienst naar Weener op het andere halve uur rijdt. Wat is daar de reden van? Lijkt me niet handig voor een aansluiting in Leer die 1x per uur rijdt, of rijdt die dan ook op het andere halve uur?
Iets met aansluitingen en een kapotte spoorbrug
  Moderator donderdag 15 september 2016 @ 12:53:52 #179
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165338231
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 12:50 schreef b2py het volgende:

[..]

en een kapotte spoorbrug
Daar ook al? Willen ze het NL en D spoornetwerk ontkoppelen ofzo?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 september 2016 @ 12:58:32 #180
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165338333
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 12:53 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Daar ook al? Willen ze het NL en D spoornetwerk ontkoppelen ofzo?
Het is nog steeds dezelfde brug die een klein beetje stuk is
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 15 september 2016 @ 13:08:21 #181
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_165338549
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 12:43 schreef dennistd het volgende:
Ik zie trouwens dat op zondag de uurdienst naar Weener op het andere halve uur rijdt. Wat is daar de reden van? Lijkt me niet handig voor een aansluiting in Leer die 1x per uur rijdt, of rijdt die dan ook op het andere halve uur?
Niet alleen op zondag, maar ook 's avonds. Op het halve uur dat normaal de trein naar Weener rijdt, rijdt dan Groningen-Veendam.
  Redactie Sport donderdag 15 september 2016 @ 13:30:16 #182
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_165338946
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 12:50 schreef b2py het volgende:

[..]

Iets met aansluitingen en een kapotte spoorbrug
Ja, dat weet ik ook. Maar waarom schuift dat dan een halfuur op? De belangrijkste aansluiting in Leer lijkt me de IC/RE naar Bremen. Met aankomst om .53 uit Groningen (doordeweeks) kan de bus om .56 weg. Rijtijd naar Leer is (zonder file) 15 minuten volgens Google Maps, dus .11 aan in Leer. Dan moet je daar nog een half uur wachten op de trein naar Bremen, en dat geldt ook in omgekeerde richting. Op zondag is het anders: .20 aan in Weener, dat zou om .38 in Leer betekenen. Overstaptijd is dan ineens nog maar 3 minuten, dat lijkt me dan weer aan de hele krappe kant...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator donderdag 15 september 2016 @ 13:34:06 #183
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165338996
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2016 12:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Het is nog steeds dezelfde brug die een klein beetje stuk is
Geen idee hoe ik er aan dacht... Maar ik zat met dat duesellijntje bij Enschede de grens over in mijn hoofd
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_165340078
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 21:59 schreef James1988 het volgende:
De schaamlapintercity Breda - Dordrecht gaat ook rijden. Tijden:

x:34 Dordrecht (sp 2) - x:54 Breda (sp 3)
x:01 Breda (sp 8) - x:19 Dordrecht (sp 2)
Waarom kunnen ze niet gewoon de Intercity Lelystad-Dordrecht doortrekken naar Breda?
pi_165340345
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 14:28 schreef Jappie111 het volgende:

[..]

Waarom kunnen ze niet gewoon de Intercity Lelystad-Dordrecht doortrekken naar Breda?
Waarom konden ze uberhaubt de IC Den Haag - Venlo niet behouden ipv deze halfbakken oplossing voor een aantal min winst voor een beperkte groep reizigers. (en dan heb ik het nog niet eens over hoeveel HSL Rotterdam - Breda eruit ligt)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 september 2016 @ 14:50:17 #186
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165340437
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 14:45 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Waarom konden ze uberhaubt de IC Den Haag - Venlo niet behouden ipv deze halfbakken oplossing voor een aantal min winst voor een beperkte groep reizigers. (en dan heb ik het nog niet eens over hoeveel HSL Rotterdam - Breda eruit ligt)
En dat Breda eigenlijk overbediend wordt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_165340513
quote:
10s.gif Op donderdag 15 september 2016 14:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

En dat Breda eigenlijk overbediend wordt
Ook
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 september 2016 @ 14:58:06 #188
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165340557
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 15 september 2016 @ 15:08:14 #189
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165340720
quote:
10s.gif Op donderdag 15 september 2016 14:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

En dat Breda eigenlijk overbediend wordt
Hoezo? :P
  donderdag 15 september 2016 @ 15:11:04 #190
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_165340772
Er komen nu eenmaal veel meer treinen dan goed is voor die ene treinfappert die in het station woont.
  donderdag 15 september 2016 @ 15:19:51 #191
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_165340896
quote:
Op Spoorpro.nl werd er ook al melding van gemaakt. Daar wordt ook gesproken over het (vooralsnog) niet schrappen van een corridor. Welke? Dat staat niet in de brief...

Vroeger werd de term "potentieel tekort" niet gebruikt, maar werd gesproken over "spanning tussen budget en ambities". Dat laat iets meer zien over de sturingsmogelijkheden (meer budget of ambities bijstellen). Potentieel tekort klinkt zwaarder, hoewel er dus nog 2,8 miljard euro beschikbaar is voor PHS...

[ Bericht 6% gewijzigd door Goverman op 15-09-2016 15:25:41 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  donderdag 15 september 2016 @ 15:20:05 #192
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165340899
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 15:11 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Er komen nu eenmaal veel meer treinen dan goed is voor die ene treinfappert die in het station woont.
:6
  donderdag 15 september 2016 @ 15:22:38 #193
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_165340932
morgen wordt trouwens het startsein gegeven voor de realisatie van het project Stationsgebied Driebergen-Zeist. Zie hier: de persuitnodiging van ProRail
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_165341039
Vanaf 26 september zal de hele icd met sandwichstammen gaan rijden.
Het weekend ervoor zijn er werkzaamheden waardoor de ICd niet zal rijden, dus dat is een perfecte gelegenheid om de stammen gereed te maken.
pi_165341302
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 15:22 schreef Goverman het volgende:
morgen wordt trouwens het startsein gegeven voor de realisatie van het project Stationsgebied Driebergen-Zeist. Zie hier: de persuitnodiging van ProRail
Morgen is ook al de opening van Harderwijk!
  donderdag 15 september 2016 @ 15:52:59 #196
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165341534
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 15:28 schreef MTL het volgende:
Vanaf 26 september zal de hele icd met sandwichstammen gaan rijden.
Het weekend ervoor zijn er werkzaamheden waardoor de ICd niet zal rijden, dus dat is een perfecte gelegenheid om de stammen gereed te maken.
De ICd rijdt dan wel tussen Breda en Rotterdam als ik de lijst met werkzaamheden mag geloven.
pi_165341584
Ja, maar dat zal dan met de al bestaande sandwichstammen gebeuren van de AmRo pendel.
Sorry, ik had even moeten zeggen dat het om de getrokken Breda-icd ging ;)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 september 2016 @ 16:18:52 #198
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165342031
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 15:19 schreef Goverman het volgende:

[..]

Op Spoorpro.nl werd er ook al melding van gemaakt. Daar wordt ook gesproken over het (vooralsnog) niet schrappen van een corridor. Welke? Dat staat niet in de brief...

Vroeger werd de term "potentieel tekort" niet gebruikt, maar werd gesproken over "spanning tussen budget en ambities". Dat laat iets meer zien over de sturingsmogelijkheden (meer budget of ambities bijstellen). Potentieel tekort klinkt zwaarder, hoewel er dus nog 2,8 miljard euro beschikbaar is voor PHS...
ik ga er vanuit dat er nog wel iets ruimte in de begroting zit, omdat projecten geboekt worden met een budget voor tegenslagen. Als er in geslaagd wordt bij de diverse projecten weinig tegenslagen te hebben zal het potentiële tekort steeds kleiner worden.

En anders haal je maar iets bij het asfalt vandaan. ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 15 september 2016 @ 16:23:49 #199
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_165342134
Een tekort van 200 miljoen poets je niet zomaar weg. Zeker als je bedenkt dat een aantal projecten flink wat risico met zich meebrengen. Wat ze nu doet is de hete aardappel naar haar opvolger doorschuiven. Niet erg verantwoordelijk maar wel logisch met de verkiezingen in het vooruitzicht.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 september 2016 @ 16:38:23 #200
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165342414
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Een tekort van 200 miljoen poets je niet zomaar weg. Zeker als je bedenkt dat een aantal projecten flink wat risico met zich meebrengen. Wat ze nu doet is de hete aardappel naar haar opvolger doorschuiven. Niet erg verantwoordelijk maar wel logisch met de verkiezingen in het vooruitzicht.
klopt, maar in vergelijking met de 500 miljoen die dreigde is er al het nodige veranderd in de vooruitzichten.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 15 september 2016 @ 17:25:22 #201
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_165343320
Het potje voor appels is wat anders dan het potje voor peren. Vergeet je dat niet?
pi_165343632
Vijfdaagse trip naar het oosten.... deel 3.....
Deel 1 staat hier.
Deel 2 staat hier.

In het weekend reizen veel mensen uit Praag naar het prachtige dal van de rivier de Sázava, voornamelijk om te wandelen. Vooral de omgeving tussen Petrov u Prahy en Luka pod Medníkem is door de rotsen landschappelijk bijzonder fraai te noemen. Een bezoek aan deze spoorlijn stond bij mij al jaren op de planning maar het kwam er maar niet van, tot het laatste weekend van augustus 2016.

In tegenstelling tot op werkdagen zijn de reizigersaantallen in het weekend dermate hoog dat de capaciteit van de reguliere treinstellen niet voldoet. Hierdoor zetten de Tsjechische Spoorwegen (ČD, České dráhy) in het weekend getrokken materieel in.

De eerste getrokken trein van de dag is Os 9055 (Os: Osobní vlak, stoptrein) die op zaterdag 27 augustus 2016 getrokken wordt door 'duikbril' 754 031.

Geheel onverwacht bleek er op zaterdag 27 augustus 2016 ook een stoomtrein te rijden. ČD Nostalgia rijdt ongeveer 1x per maand ritten vanuit Praag-Braník naar diverse bestemmingen. Deze dag werd er gereden via het prachtige dal van de Sázava, een river die verderop uitmondt in de Moldau. Rondom Petrov u Prahy is het landschap met name door de fraaie rotspartijen erg mooi.

De 434 2186 passeert hier met trein 9080 naar Čerčany, Bene¨ov, Postupice en eindbestemming Vla¨im. De reizigers konden onderweg uitstappen en onder andere een bezoek brengen aan de lokale bierbrouwerij Ferdinand in Bene¨ov of de plaatselijke dierentuin in Vla¨im.

Een half uur na de stoomtrein was het tijd voor de tweede getrokken trein van de dag. De fraaie rood/gele 754 044 van het depot Praha-Vr¨ovice mocht op deze heerlijk zomerse zaterdag 27 augustus 2016 in totaal twee keer van Praag naar Čerčany en terug.

Ik koos hier, net als bij de stoomtrein, voor een veel hoger standpunt. Je staat hier namelijk enigzins te balanceren op een hoog rotspunt dus stevige schoenen en een goed evenwicht zijn hier wel een pré.

We zien de ČD 754 044 die met trein 9057 op weg is van Praha hlavní nádra¸í naar Čerčany en hier onderweg is tussen de stationnetjes van Petrov u Prahy en Luka pod Medníkem.

Tussen alle getrokken treinen rijden er ook nog enkele treinen met Regionova-stellen. Deze treinstellen zijn ooit gebouwd en geleverd als de serie 810, de zogenaamde Brotbuchse, de Tsjechische railbus. Middels een reconstructie zijn tussen 2005 en 2012 in totaal 211 tweedelige en 26 driedelige stellen gemaakt. Op lijn 210 tussen Praag en Čerčany worden de driedelige treinstellen met name op werkdagen ingezet.

Op zaterdag 27 augustus 2016 passeren de stellen 814 203 en 814 226 als trein 9059 uit Praha hlavní nádra¸í naar Čerčany en hebben zojuist het stationnetje van Petrov u Prahy achter zich gelaten.

Geheel links, beneden in het dal, zien we een stukje van de rivier Sázava. Dit is een zijrivier van de Moldau met een lengte van 218 kilometer. De rivier ontspringt bij de berg Bohdalec in de ´ďárské vrchy. Bij Davle, 25 km ten zuiden van Praag mondt de Sázava uit in de Moldau.

De derde en laatste getrokken trein van de ochtend reed weer met een wit/groene 'duikbril'. Deze loks van de serie 754 danken deze bijnaam aan het aparte uiterlijk aan de voorkant van de lok.

De in totaal 86 loks van dit type zijn tussen 1975 en 1980 gebouwd door de Praagse fabrikant Českomoravská-Kolben-Daněk (ČKD) en in dienst gekomen bij het toenmalige Československé státní dráhy, de Tsjecho-Slowaakse Staatsspoorwegen, als serie T 478.4. Ze werden in 1988 in de serie 754 omgenummerd.

Met aan de haak de uit 4 enkeldeks rijtuigen bestaande trein 9061 naar Čerčany heeft lok 754 042 zojuist het stationnetje van Petrov u Prahy verlaten als het hier de fraaie rotspartijen tussen Petrov en Luka pod Medníkem passeert.

Na de vorige foto begon het lange wachten. Rond het middag uur rijdt er gedurende 3 uur maar 1 trein (en fout voor de zon). De pauze kan je daarom goed gebruiken voor een lunch in het nabij gelegen dorpje Pikovice.

Na de beklimming van een behoorlijk hoge rots (hier moet je echt geen hoogtevrees hebben) werd er met 9 fotografen gewacht op de eerstvolgende trein richting Praag. Pas om kwart over 3 diende zich deze aan.

Onverwacht bleek dit nu al de terugkerende rood/gele 754 044 te zijn, die volgens omloop eigenlijk anderhalf uur later pas terug had moeten komen.

Met drie in nog oude kleurstelling rondrijdende oude DR-dubbeldeksrijtuigen (type BMTO van Waggonbau Görlitz, jawel, de oorsprong van de wagens is dus Duits!) en een niet zichtbaar enkeldeksrijtuig passeert het geheel hier als trein Os 9060 van Čerčany naar Praha hlavní nádra¸í op zaterdag 27 augustus 2016.

Doordat twee lokomotieven van omloop hebben gewisseld in Čerčany kon er later op de dag nog een onverwachte bonusplaat gemaakt worden...

In de zomermaanden is het reizigersaanbod dusdanig hoog dat naast de getrokken treinen van de Tsjechische staatsspoorwegen (České Dráhy) ook de hulp wordt ingeroepen van museumclub K´C Doprava. Met hun fraaie oude wit/rode motorwagens worden in het weekend diverse museumritten gereden rond Praag.

Op lijn 212 rijdt de K´C tussen Praag en Čerčany op beide weekenddagen een slag, doorgaans met een losse motorwagen. Op zaterdag 27 augustus 2016 had ik het geluk dat de motorwagen niet werd ingezet maar deze werd vervangen door een zeer fraaie oude diesellok met twee bijwagens.


De geel-blauwe K´C 740 692 rijdt hier met twee bijwagens als trein Sp 1562 (een soort van snellere stoptrein) van Čerčany terug naar Praha hlavní nádra¸í en passeert hetzelfde groepje van 9 fotografen nabij Luka pod Medníkem.

Deze treinen staan overigens gewoon in de reisplanner maar treinkaartjes van de ČD zijn hier niet geldig. Je kan zoals bij elke (regionale) trein in Tsjechië ook hier bij de K´C gewoon een kaartje kopen in de trein. Voor een enkele reis van Praag naar Petrov u Prahy, waar ik deze ochtend uitstapte, betaalde ik nog geen 50 Tsjechische Kroon. Omgerekend nog geen 2 euro en dat voor een rit in een historisch rijtuig van een klein uurtje.

Rond kwart voor 5 in de middag kwam de 754 042 met de vier enkeldeksrijtuigen weer terug naar Praag. Als trein Os 9062 uit Čerčany naar het hoofdstation van Praag, Praha hlavní nádra¸í, passeert de trein de fraaie rotsen tussen Luka pod Medníkem en Petrov u Prahy en werd deze trein door maar liefst 15 fotografen vastgelegd.

Doordat de hele groep koos voor dit standpunt was het mogelijk nog een foto te maken als de lok de rots gepasseerd heeft. ČD-lok 754 042 met Os 9062 van Čerčany naar Praha hlavní nádra¸í enkele honderden meters voor station Petrov u Prahy op zaterdag 27 augustus 2016.

Morgen of dit weekend volgt dan het laatste deel, deel 4...

[ Bericht 0% gewijzigd door Zug-Chef op 15-09-2016 18:04:19 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')