Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 15:04 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 15:06 |
en waar slaat de TT op? Nou hierop dus:
| |
bork | dinsdag 10 september 2013 @ 15:07 |
![]() beetje oud nieuws PSM btw. | |
ReisT | dinsdag 10 september 2013 @ 15:24 |
Daar dacht ik eerst ook aan maar dat blijkt de oude versie te zijn. Het nieuwe nieuws is dat er nu een nieuwe verbeterde versie 2.0 is gepresenteerd. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 10 september 2013 @ 15:27 |
Ehm... zo kunnen de bewegende delen toch nog steeds aan de vaste delen vastvriezen? Heb je nog steeds wisselverwarming nodig. | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 15:28 |
hydrauliek moet dat probleem overkomen | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 15:31 |
klopt en ik denk dat het best kans van slagen heeft om op redelijk wat plaatsen toegepast te gaan worden | |
bork | dinsdag 10 september 2013 @ 15:33 |
ok, ik had namelijk het plaatje hier vandaan (feb 2012) | |
Peter | dinsdag 10 september 2013 @ 15:51 |
Dat gele gaat omhoog en omlaag, dan druk je dus sneeuw/ijs er op omhoog. Bij de huidige wissels kan het tussen de tong gaan zitten, hier dus niet. | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 15:53 |
Ansaldo heeft in juni geprobeerd de V250 weer toegelaten te krijgen op het Belgische spoor, maar toezichthouder DVIS weigerde. Een en ander bleek tijdens het hoger beroep dat vandaag diende waarbij Ansaldo inzage wil hebben in de technische rapporten die door de NS en NMBS opgesteld zijn. Uitspraak 8 oktober http://nos.nl/artikel/549663-belgie-blijft-fyravrij.html | |
greavy | dinsdag 10 september 2013 @ 15:58 |
Thalys gaat per 15 december een extra Thalys-trein rijden tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. Deze Thalys gaat NIET door naar Frankrijk. Hetzelfde geldt voor tegengestelde reisrichting. | |
greavy | dinsdag 10 september 2013 @ 16:09 |
Stamlijn Zwolle Katwolde wordt op korte termijn helemaal verwijderd (of ze zijn al bezig). De laatste trein daar was volgens mij een slooptransport van Mat'64 twee/drie jaar terug? | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 10 september 2013 @ 16:24 |
Klopt en dat is ook een groot voordeel. Maar de delen kunnen nog wel aan elkaar vastvriezen, al is hydrauliek inderdaad sterk genoeg om dat los te trekken. | |
ReisT | dinsdag 10 september 2013 @ 16:28 |
Is dat extra vergeleken met de huidige situatie of komt dit nog extra naast die twee extra tussenslagen Amsterdam-Brussel die in oktober gaan rijden? | |
greavy | dinsdag 10 september 2013 @ 16:30 |
Naast die 2 extra treinen die per 7 oktober gaan rijden. | |
greavy | dinsdag 10 september 2013 @ 17:58 |
Hm, ik zat voor zondag 13 oktober een reisje te plannen vanaf Lille naar Noyelles Sur Mer, Frankrijk. Plagen ze mij, of rijden er serieus maar 3 treinen op zondag naar dat station? En een reistijd van 6 tot 9 uur. Nee, dan gaat dat voorlopig wel over. | |
Adrie072 | dinsdag 10 september 2013 @ 18:09 |
De juridische strijd over de Fyra-hogesnelheidstrein gaat vandaag een nieuwe fase in. AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyra V250, eist bij het gerechtshof in Amsterdam inzage in drie rapporten die de NS en de Belgische NMBS hebben laten maken over de mankementen van de Fyra V250. Op basis van deze rapporten zegden NS en NMBS eind mei definitief het vertrouwen op in de Italiaanse hogesnelheidstrein. Onafhankelijke deskundigen AnsaldoBreda spande eind juni al een kort geding aan waarin vrijgave van de rapporten werd geëist, samen met de benoeming van onafhankelijke deskundigen. De rechter in Utrecht wees die eisen af, omdat in de contracten tussen de partijen niets geregeld is over de inzet van onafhankelijke deskundigen bij een geschil. De eis tot vrijgave van de drie rapporten hing volgens de kort gedingrechter nauw samen met de deskundigen en werd daarom ook afgewezen. AnsaldoBreda presenteert de twee eisen nu los van elkaar. In Amsterdam gaat het vandaag over de keuringsrapporten. Omdat het een spoedappel betreft, verwacht advocaat Van Thiel van AnsaldoBreda dat er binnen een of twee weken een uitspraak ligt. In Utrecht begint volgende week donderdag een tweede rechtszaak met als inzet de benoeming van onafhankelijke deskundigen. Veilig Daarnaast wil AnsaldoBreda met de presentatie van een aangepaste en vernieuwde Fyra V250, volgende week in Italië, laten zien dat de Fyra een goede en veilige hogesnelheidstrein is. Het bedrijf zegt dan ook te komen met bewijzen dat de winterproblemen die geleid hebben tot het einde van de dienstregeling te wijten zijn aan de NS en NMBS, en niet aan de Fyra. | |
Dr_Flash | dinsdag 10 september 2013 @ 18:10 |
Welkom in Frankrijk ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 10 september 2013 @ 18:15 |
Dat wordt diezelfde powerpoint als in juni, let maar op ![]() | |
greavy | dinsdag 10 september 2013 @ 18:15 |
Ja, en de eerste mogelijkheid vanuit Lille daarheen, komt pas aan om 17:56. Dan is de dag al voorbij ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 10 september 2013 @ 18:18 |
waar ligt dat neukdorp? | |
greavy | dinsdag 10 september 2013 @ 18:20 |
Eerste station na Abbeville, richting Boulogne. Zelfs vanaf Abbeville blijven de tijden hetzelfde ![]() Lopen ben je sneller ofzo? | |
b2py | dinsdag 10 september 2013 @ 18:40 |
Hoe wordt het onderhoud uitgevoerd? Eventueel vervangen van puntstukken of de wisseltongen? | |
James1988 | dinsdag 10 september 2013 @ 18:48 |
Inclusief gepruts met het fullscreen zetten van Adobe Reader ![]() | |
b2py | dinsdag 10 september 2013 @ 18:49 |
Nah, ze doen het nu in prezi ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 10 september 2013 @ 18:55 |
Zal eens vragen of ze nog een goeie IT-er nodig hebben daar ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 19:05 |
het gaat imo juist minder vaak stuk omdat je veel minder snel te maken hebt met gescheurde puntstukken of problemen met de wisseltongen. Als het dan wel stuk is dan zul je met infrabeperkingen te maken hebben en kunnen er tijdelijk geen treinen rijden, omdat er onderdelen vervangen moeten worden. Maar he, moet dat bij Hattemerbroek aansluiting ook al niet? ![]() | |
b2py | dinsdag 10 september 2013 @ 19:07 |
Ik denk dat je je daarin vergist. Wisseltongen en puntstukken slijten gelijktmatig als bij een normaal wissel, immers verandert niet de functie, slechts een deel van de constructie. Daarbij lijkt mij dat dit lastiger onderhouden is waardoor duurder. Daar gaat alweer een deel van je winst. | |
b2py | dinsdag 10 september 2013 @ 19:08 |
Per december gaat er nog een extra retour Amsterdam <-> Brussel plaatsvinden, bovenop de al extra aangekondigde verhoging per 7 oktober. Bron en meer | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 19:13 |
de praktijk moet uitwijzen wie er gelijk heeft | |
Sandrvich | dinsdag 10 september 2013 @ 19:16 |
Geen idee of het hier als is langsgekomen, maar we zitten hier soms al flink te zeiken op het regeltjesgezeik van ProRail en NS, maar in Noorwegen kunnen ze er ook wat van: Vanochtend heeft tussen 09h00 en 11h30 geen enkele trein in Noorwegen gereden als gevolg van een GSM-R storing. ![]() Bron; http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11233044 | |
b2py | dinsdag 10 september 2013 @ 19:17 |
GSM-R is ook wel heel erg belangrijk. Die regels waar wij over klagen zijn de kleine die het zo moeilijk maken.. ![]() | |
Sandrvich | dinsdag 10 september 2013 @ 19:18 |
Op Drehscheibe beweert een Nederlandse machinist dat ze in Nederland gewoon door mogen rijden bij zo'n storing. | |
James1988 | dinsdag 10 september 2013 @ 19:20 |
Post Utrecht heeft ook al wel eens 2,5 uur platgelegen omdat GSM-R-Voice was gecrasht... sta je dan, in Maarssen op het perron, met een paar honderd man. | |
b2py | dinsdag 10 september 2013 @ 19:20 |
Oh, ik dacht dat GSM-R de basis was voor communicatie.. ![]() | |
James1988 | dinsdag 10 september 2013 @ 19:21 |
Het is niet geheel onbelangrijk, maar een machinist zou zonder ook nog moeten kunnen rijden, lijkt me. | |
Dr_Flash | dinsdag 10 september 2013 @ 19:22 |
Je kunt wel veel meer doekoes van je vervoerders vragen omdat je spoor nooit meer stuk gaat in plaats van dat het constant op zn reet ligt overal zoals nu ![]() | |
b2py | dinsdag 10 september 2013 @ 19:23 |
En bij ERTMS is het verplicht toch vanwege contact met RBC? | |
b2py | dinsdag 10 september 2013 @ 19:28 |
AnsaldoBreda eist toelating Fyra V250 op Belgisch spoor België geeft voorlopig geen toestemming om met de V250, oftewel de Fyra, te rijden op het Belgische spoor. De fabrikant van de trein, het Italiaanse AnsaldoBreda, had daar in een brief om verzocht. Maar de Dienst Veiligheid in Interoperabiliteit van de Spoorwegen in België (DVIS) heeft eerst extra informatie nodig om een oordeel te kunnen vellen, liet de dienst dinsdag weten. Tegen dat besluit heeft AnsaldoBreda bezwaar aangetekend. Dat gebeurde op 6 september. Bron en meer | |
Anno1982 | dinsdag 10 september 2013 @ 19:28 |
Level 2 werkt sowieso niet meer zonder GSM-R Maar zonder GSM-R kun je toch ook geen algemene alarmoproep meer ontvangen? | |
Dr_Flash | dinsdag 10 september 2013 @ 19:34 |
Vrij kansloze line-of-play als je het mij vraagt: Zo'n DVIS zegt "we hebben meer informatie nodig om te kunnen beoordelen of de trein veilig is." AB zegt "Nee dat moet je beoordelen op de info die je nu hebt" DVIS zegt "Okee dan niet" ![]() | |
b2py | dinsdag 10 september 2013 @ 19:35 |
Zolang ze die italianen maar dwars zitten ![]() Ik ben stiekem wel erg benieuwd naar 'The New V250'. Misschien is die wel cooler, ofzo ![]() | |
b2py | dinsdag 10 september 2013 @ 19:39 |
S&V is een aparte tak binnen NS, die retweeten we niet. | |
James1988 | dinsdag 10 september 2013 @ 19:43 |
Onzin over Nick en Simon wel retweeten, maar iets van S&V niet? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 19:44 |
als ze in de plees het magneetje bij de toiletrolhouder al op de goede plaats hangen kunnen ze het ding al nieuw en verbeterd noemen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 19:45 |
je weet toch wel dat Nick en Simon veel belangrijker zijn. Zij kunnen perfect de producten aan de man brengen | |
Dr_Flash | dinsdag 10 september 2013 @ 19:45 |
Wij zijn van onszelf zo verschrikkelijk interessant, wij zijn veel te goed om troep van anderen te retweeten. Tenzij het ons uitkomt natuurlijk ![]() | |
MTL | dinsdag 10 september 2013 @ 19:46 |
Correct. De voordelen van GSM-R vallen weg. Echter, als de trein tijdens de rit een probleem krijgt met het GSM-R netwerk kan er overgeschakeld worden op het normale telefoonnetwerk van KPN. De voordelen vallen dus (als eerder genoemd) weg, maar de treinen mogen wel gewoon doorrijden omdat ze via het KPN netwerk gewoon nog te bereiken zijn. | |
b2py | dinsdag 10 september 2013 @ 19:49 |
Ook de reden waarom het KPN netwerk altijd zo lekker werkt in de buurt van het spoor ![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 10 september 2013 @ 19:51 |
gekke AnsaldoBreda ook.... ik eis de toelating van Plan T, Plan V en duwtrek/stam op de lijn alkmaar-amsterdam ![]() | |
b2py | dinsdag 10 september 2013 @ 19:52 |
Asjeblieftzeg.. ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 19:53 |
nah, af en toe heb ik problemen met het bereik als ik onderweg ben en in een Arriva GTW zit. | |
greavy | dinsdag 10 september 2013 @ 20:01 |
Zie ook een paar posts terug ![]() | |
Hoog_groen | dinsdag 10 september 2013 @ 20:30 |
Auto in het spoor tussen Zwolle en Meppel. Aankomende trein heeft een aanrijding weten te voorkomen. | |
James1988 | dinsdag 10 september 2013 @ 20:35 |
"Zeg Truus, dit is wel een heel grote parkeerplaats!" | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 20:36 |
staat toch wel binnen het vak he? | |
James1988 | dinsdag 10 september 2013 @ 20:37 |
"Waar moeten we nou een parkeerkaartje kopen?" | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 10 september 2013 @ 20:39 |
En de machinist kon nog net op tijd uitwijken? | |
Peter | dinsdag 10 september 2013 @ 20:40 |
Hoe wijk je uit met een trein? Met je lasso het wissel 100 meter verder omtrekken oid? ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 10 september 2013 @ 21:21 |
Goed sturen. | |
James1988 | dinsdag 10 september 2013 @ 21:25 |
![]() Aan dat wiel sjorren toch? | |
KnightSolaire | dinsdag 10 september 2013 @ 21:25 |
Ik ben ook wel benieuwd naar de V250 2.0. Hier in Nederland is er volgens mij weinig substantieels bewerkstelligd door de AB-monteurs in de maanden toen het ding nog in reparatie was en nog niet definitief afgeschreven... Ik betwijfel of dat in Italië anders is. ![]() | |
Hoog_groen | dinsdag 10 september 2013 @ 21:55 |
Takelwagen was ter plaatse. Heeft de auto niet weggehaald, want werd weggeroepen voor een spoedklus. Versperring gaat dus langer duren. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 21:57 |
echt ![]() wmb mag het takelbedrijf dan flink lappen ook als dat echt waar is ... | |
James1988 | dinsdag 10 september 2013 @ 22:08 |
![]() | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 22:10 |
zelfs dat kunnen ze niet ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 10 september 2013 @ 22:37 |
Wat heeft er meer spoed dan een auto van het spoor te halen voor een takelwagen? ![]() | |
Fixers | dinsdag 10 september 2013 @ 23:18 |
Tijd dat ze dan overstappen op T-mobile. Dan fixt Die Deutsche misschien eens die blinde vlek bij Maartensdijk eindelijk eens. ![]() | |
Hoog_groen | dinsdag 10 september 2013 @ 23:26 |
Een auto uit het water halen. | |
dennistd | dinsdag 10 september 2013 @ 23:45 |
Ik ken een niet nader te noemen grote busvervoerder waarbij er regelmatig problemen zijn met de verbinding met T-mobile... | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 00:04 |
Cxx? Arriva? Veolia? Qbuzz? Breng? | |
dennistd | woensdag 11 september 2013 @ 00:18 |
Die eerste | |
Dr_Flash | woensdag 11 september 2013 @ 06:54 |
Ben ik ook wel benieuwd naar ja. Misschien een auto te water met iemand er nog in of zo ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 11 september 2013 @ 07:36 |
Maar da's maar een zaak voor de hulpdiensten lijkt me, een takelwagen komt pas achteraf normaliter neem ik aan. Dus als er niemand meer inzit. Maar misschien ook niet en dan is er natuurlijk wel iets voor te zeggen. | |
dcm360 | woensdag 11 september 2013 @ 09:14 |
Een stuk spoor waar zeker weten geen treinen over rijden is best wel een veilige locatie om een auto nog even wat langer te laten staan. Veel veiliger dan op de vluchtstrook van een snelweg bijvoorbeeld. | |
DriekOplopers | woensdag 11 september 2013 @ 09:25 |
Zo. Den Bosch sinds aanvang dienst tot zeker 11 uur plat. Pas nieuwe spullenboel daar. Knap gedaan. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 11 september 2013 @ 09:33 |
snelweg voor de berging afsluiten. Is het veiligheidsprobleem ook gelijk opgelost ![]() | |
Bitlord | woensdag 11 september 2013 @ 09:35 |
Ik moet er straks zijn. Hopen dat die prognose reeeel is. | |
DriekOplopers | woensdag 11 september 2013 @ 09:37 |
Als de ProRail storing voorbij is, woekert de logistieke puinhoop van NS nog wel even voort...Sterkte. | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 09:48 |
Het is niet waar dat nieuw materiaal storingsvrij is. ![]() Het badkuipmodel. | |
Viezze | woensdag 11 september 2013 @ 09:53 |
Ik moet van Eindhoven naar Scheemda. Dat is op zichzelf al een aardige wereldreis maar moet nu via Rotterdam ![]() Gelukkig keek ik op tijd op de NS site en kon ik eerder weg anders had ik het nooit gered. Perron in Eindhoven stond goed vol en de trein richting Rotterdam nu ook. | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 09:58 |
Argh, van die mensen die perse vooruit willen zitten. Dat is pas een ergernis. | |
James1988 | woensdag 11 september 2013 @ 10:01 |
Ik zit 's avonds het liefste achteruit aan de raamzijde, zodat ik de Thalys naar Parijs voorbij kan zien stormen over de HSL ![]() | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 10:06 |
Dat is ook wel een goede reden. Die zal deze muts wel niet gehad hebben. Nog een ergernis trouwens, EZR, brrr. Gewoon even tussen Sloterdijk en Centraal. | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 10:07 |
Nu ook minder treinen rond Schiphol door een wisselstoring. | |
DriekOplopers | woensdag 11 september 2013 @ 10:08 |
Boeiend, en eigenlijk niet eens heel onlogisch als je er eens goed over nadenkt. Maar die kinderziekte-fase, hoelang hoort die te duren? En geldt dat vooral voor een nieuw ontworpen apparaat, of ook voor het toepassen van die nieuw-ontworpen apparaten in wat verder een soort bouwstenen-systeem is, zoals een emplacementsbeveiliging die is opgebouwd uit onderdelen die op zich al als kinderziektevrij moeten worden beschouwd? | |
James1988 | woensdag 11 september 2013 @ 10:09 |
Maakt ProRail nog steeds gebruik van relais (ook bij nieuwbouw) of is men inmiddels overstag gegaan voor elektronische interlockings? | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 10:10 |
Ik weet niet wat voor techniek er gebruikt wordt rondom Den Bosch. Wellicht ligt daar wel het nieuwste van het nieuwste en is het positief dat nu pas de eerste grote storing zich aandient. | |
Gitarist | woensdag 11 september 2013 @ 10:18 |
Ik wil hier als vaste meelezer van dit topic toch heel even op inhaken. * Gitarist heeft onderontwikkelde spoorhobby Ik kan me voorstellen dat dit een ergenis is, maar ik heb zelf altijd last van wagenziekte als ik "achteruit" rijd in de trein, bus of tram. Als ik dat doe word ik misselijk en dat is een aantal keer bijna misgegaan. Als ik in een situatie terecht kom waarin ik achteruit "moet" rijden omdat er geen andere zitplaatsen meer beschikbaar zijn, dan blijf ik meestal staan of ga ik zijwaarts zitten ( ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Gitarist op 11-09-2013 12:12:08 ] | |
Peterselieman | woensdag 11 september 2013 @ 10:37 |
daar is ie weer: wisselstoring bij Schiphol veel vertraagde en enkele uitgevallen treinen | |
Peter | woensdag 11 september 2013 @ 10:39 |
Is de achterhoek eigenlijk al zo'n tijd storingsvrij of missen we de wisselstoringen gewoon? | |
Peterselieman | woensdag 11 september 2013 @ 10:43 |
er komen nog wel verstoringen voor, maar ik heb het idee dat het er een stuk minder zijn dan een jaar geleden. Dat ProRail vrijwel al het kabelwerk en de assentellers en dergelijke vervangen heeft scheelt behoorlijk in het aantal storingen. | |
Peterselieman | woensdag 11 september 2013 @ 11:03 |
de sein- en wisselstoringen zijn weer voorbij nu wachten op de volgende storing ![]() | |
Litpho | woensdag 11 september 2013 @ 11:11 |
Nu de personeelsstoringen nog ![]() | |
Peterselieman | woensdag 11 september 2013 @ 11:31 |
het vetgedrukte zinnetje klopt niet, maar voor de rest is het pure mazzel dat er behalve een kapotgereden wissel verder niet meer schade was ![]() bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=170752 | |
#ANONIEM | woensdag 11 september 2013 @ 11:32 |
* Steekt hand op 8 minuten te laat weg uit Zwolle richting Lelystad omdat de machinist niet op tijd was. Gelukkig heb ik geen haast en hoef geen aansluiting te halen. | |
#ANONIEM | woensdag 11 september 2013 @ 11:36 |
Oei, zou niet best zijn als dat echt waar is ![]() | |
mschol | woensdag 11 september 2013 @ 11:57 |
personeel mag 5 minuten voor vertrek aankomen op het werk?.... | |
Peterselieman | woensdag 11 september 2013 @ 12:04 |
IC of sprinter? Indien IC: daar hoort op woensdag vanaf Leeuwarden een Rotterdamse machinist op te zitten. | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 12:04 |
Ik overdrijf natuurlijk wel een beetje maar goed, ik zat daar mooi riant in een vierzitter alleen en dan moet die muts natuurlijk weer precies plaatsnemen naast mij. Ik begrijp wel dat het vervelend is maar waarom dan precies naast mij.. | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 12:06 |
Beetje doorstampen en de vertraging is eruit op Almere c. Edit: ik ga op Schiphol in jouw trein stappen denk ik. 12:26 v Schiphol richting Den Haag? | |
Ireyon | woensdag 11 september 2013 @ 12:06 |
De buschauffeurs hier kunnen er ook wat van. Komt al 5 minuten te laat naar buiten lopen, gaat vervolgens nog eens 5 minuten staan babbelen met collega's en is verontwaardigt wanneer iemand vervolgens "Je bent te laat" naar 'm roept wanneer hij eindelijk eens de bus start. | |
WhiteJoker | woensdag 11 september 2013 @ 12:33 |
Personeel komt misschien van een andere trein af? | |
#ANONIEM | woensdag 11 september 2013 @ 12:53 |
Ja dat was 'm. Maar ik moest op Duivendrecht eruit. Paar minuten te laat maar. ![]() | |
Bitlord | woensdag 11 september 2013 @ 12:55 |
Hendig. De drukste rij chippaaltjes van Nederland staat voor de helft uit (Utrecht Centraa, traverse naar busstation Oost/Hoog Catharijne)![]() | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 12:57 |
Op tijd op Schiphol, met +7 op Leiden. Gemiddelde snelheid zal niet boven de 60 gelegen hebben. | |
Peterselieman | woensdag 11 september 2013 @ 13:01 |
zo snel wordt er ook ongeveer op de Zuidtak gereden ![]() | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 13:03 |
Zuidtak ging als een raket daarentegen. Ging op Schiphol nog even naar een knappe wc :p | |
Peterselieman | woensdag 11 september 2013 @ 13:08 |
dan is dat de reden dat de vertraging er daar uitgereden werd, want normaal is het veel stilstaan en langzaam rijden op dat stukje | |
ziggyziggyziggy | woensdag 11 september 2013 @ 13:19 |
Personeel moet vijf minuten voor vertrek bij de trein zijn, geloof ik. | |
James1988 | woensdag 11 september 2013 @ 16:55 |
Die lijst met werkzaamheden voor komend weekend... ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 11 september 2013 @ 16:59 |
Gelukkig ga ik komend weekend per auto het halve land door crossen en niet met de trein... | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 17:13 |
Nergens last van, gewoon naar Utrecht zondag ![]() | |
ReisT | woensdag 11 september 2013 @ 17:23 |
Wel opvallend veel "kleine" werkzaamheden deze keer. Van die dingen die maar één dag duren, of maar een paar uurtjes. Of dat de helft van de treinen gewoon blijft rijden. | |
Litpho | woensdag 11 september 2013 @ 17:24 |
Altijd fijn, die intercity's die langsrazen op het moment dat je sprinter zou vertrekken. Uiteraard was die informatie niet eerder bekend. | |
Litpho | woensdag 11 september 2013 @ 17:41 |
Gelukkig wel een machinist die de memo "bij vertraging enerziezuinig rijden en toch gebrek aan begrip van reizigers" wél had gelezen. | |
KnightSolaire | woensdag 11 september 2013 @ 17:42 |
Bij één ervan: Werkzaamheden met méér treinen als gevolg! Wonderlijk. | |
Frozen-assassin | woensdag 11 september 2013 @ 17:52 |
Bij station Hoogkarspel wordt er komend weekend gewerkt aan de overweg.. Daarvoor moet de overweg dan natuurlijk afgesloten worden van vrijdagnacht tot zondagnacht.. Dat gaan de automobilisten leuk vinden.. Heel stuk omrijden ![]() | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 17:53 |
Positief is dit. Appelpop is namelijk dit weekend in Tiel! | |
Peterselieman | woensdag 11 september 2013 @ 17:57 |
precies. Er wordt gewoon handig gebruik van gemaakt door na 20.00 uur 4 sprinters per uur naar Tiel te sturen en na 22.00 uur 3 per uur. Voor de rest is het vooral nachtwerk in de buurt van Den Bosch en rijden er 2 IC's per uur niet, maar dat kan net zo goed komen door werkzaamheden rond Schiphol/Amsterdam | |
Dr_Flash | woensdag 11 september 2013 @ 18:07 |
Gaat prima de laatste tijd ![]() | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 18:26 |
Wil iemand hier een metronetwerk kopen toevallig? http://infrapppworld.com/(...)l-seville-metro.html | |
Anno1982 | woensdag 11 september 2013 @ 18:51 |
Nieuwbouw wil nog wel eens relais zijn, ja. Den Bosch weet ik niet zeker, maar is volgens mij gewoon relais geworden hoor, volgens mij Zwolle (als dat ooit weer verder gaat) ook. Veel degelijker, goedkoper, energiezuiniger en minder storingsgevoelig dan elektronische interlockings. De laatste tijd zijn er verder vooral veel VPI's bijgekomen: Vathorst, Lewedorp, Sloe, Hilversum, Enschede. | |
KomtTijd... | woensdag 11 september 2013 @ 18:57 |
Zojuist een meisje moeten uitleggen dat Schiphol écht geen platform number 10 heeft ![]() | |
dennistd | woensdag 11 september 2013 @ 18:58 |
Niks aan de hand hoor, zondag gewoon Oldenzaal-Amersfoort zonder werkzaamheden | |
Peterselieman | woensdag 11 september 2013 @ 18:58 |
hoe kwam ze erbij dan dat er een spoor 10 zou zijn? | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 18:58 |
Interlocking is by far goedkoper in aanschaf dan een relais. Die dingen kosten een fortuin. | |
Anno1982 | woensdag 11 september 2013 @ 19:04 |
![]() | |
KomtTijd... | woensdag 11 september 2013 @ 19:08 |
Daar had ze afgesproken met een vriend. Ik hoop maar dat ze niet voor een prank-date naar Nederland gekomen is ![]() Bij nader inzien, misschien had ik er even bij moeten blijven en een alternatieve slaapplaats moeten aanbieden ![]() | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 19:13 |
En ohja, relais hebben geen ondersteuning voor ERTMS, en interlocking wel. | |
Dr_Flash | woensdag 11 september 2013 @ 19:36 |
"de trein naar kuttendam komt aan op spoor 0 OF 1" ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 11 september 2013 @ 19:37 |
Ik vind dat echt zo debiel klinken he. Alsof er echt 5 meter voor het perron nog een wissel zit met een randomkabouter die bepaalt of de trein op spoor 5 OF 6 komt ![]() | |
_JdM_ | woensdag 11 september 2013 @ 19:40 |
Ik mis werkzaamheden bij Heemskerk. Hier stopt de sprinter van (Amsterdam Centraal-)Beverwijk NAAR Uitgeest (Voor de gelegenheid door naar Hoorn) niet te Heemskerk. In de andere richting wel... | |
James1988 | woensdag 11 september 2013 @ 19:43 |
Het is wel zo. ![]() | |
Litpho | woensdag 11 september 2013 @ 19:46 |
Er is echt een randomkabouter? | |
KomtTijd... | woensdag 11 september 2013 @ 19:46 |
Het is vooral moeilijk irritant. Iedereen blijft bij de trap staan om op het bord te kijken waar zijn trein vertrekt. Hebben ze tegenwoordig bij perron 1/2 wel een mooie "no parking" zone onderaan de trap afgebakend, maar dat is natuurlijk symptoombestrijding die gewoon niet werkt. | |
James1988 | woensdag 11 september 2013 @ 19:47 |
Ja, hij heet DVM ![]() | |
Peterselieman | woensdag 11 september 2013 @ 19:48 |
dat moet gewoon beter kunnen | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 19:49 |
Je kan het ook PLP noemen, alleen dan anders. | |
Dr_Flash | woensdag 11 september 2013 @ 19:50 |
True ![]() | |
Litpho | woensdag 11 september 2013 @ 19:50 |
En maar klagen dat de reiziger niet klaarstaat om zich optimaal te verspreiden ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 11 september 2013 @ 19:51 |
Nee zes. Aan allebei de kanten van alle drie de perrons ![]() Als je een Hello Kitty ballon hebt gaan ze gezellig samen kaarten, een paar uurtjes ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 11 september 2013 @ 20:00 |
Op mijn opleiding werd het principe van de rijweg uitgelegd met kaboutertjes... | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 20:02 |
En hoe moet ik dat dan voor me zien? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 11 september 2013 @ 20:08 |
Als een sjoelbak waar ze in rollen ![]() En de echte sjoelbak op het Nederlandse spoor is natuurlijk Den Haag CS ![]() | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 20:12 |
Den Helder ftw! | |
Dr_Flash | woensdag 11 september 2013 @ 20:13 |
Nergens wordt zo hard gesjoeld als in Stavoren. | |
Peterselieman | woensdag 11 september 2013 @ 20:14 |
dat is een klein stationnetje | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 20:15 |
![]() | |
DriekOplopers | woensdag 11 september 2013 @ 20:29 |
n zo'n geval svp altijd een klacht indienen bij de vervoerder onder vermelding van lijn, plaats, tijd en wagennummer. En een inhoudelijk antwoord eisen en dat ook bewaken. Kopie graag naar info@voorbeterov.nl. Er is maar een manier om dat gedrag uit te roeien. | |
Dr_Flash | woensdag 11 september 2013 @ 20:41 |
Ach, ik hield jarenlang een enorme sheet bij met irritaties op MeTraBus-gebied. Honderden had ik er. Vertragingen, uitval, debiel chauffeursgedrag in alle kleuren en prijzen, onzeewaardig voertuig. Alles compleet gedocumenteerd met datum, tijd, lijnnummer en zo mogelijk wagennummer (gaat een beetje moeilijk bij uitval). Magoe ik ben er uiteindelijk maar mee gestopt want ik deed er verder toch niks mee. En nu heeft het allemaal niet meer zo veel zin natuurlijk ![]() | |
James1988 | woensdag 11 september 2013 @ 20:44 |
Ik maak het in Den Haag soms mee dat chauffeurs gewoon 5 minuten te vroeg wegrijden van Den Haag Centraal. Voor mij een leuke meevaller (want 5 minuten eerder op m'n bestemming) maar 't is natuurlijk niet de bedoeling ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 11 september 2013 @ 20:55 |
Ga je lekker? ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 11 september 2013 @ 20:56 |
En iemand die over een microfoon-draad en zo ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 11 september 2013 @ 20:57 |
Hoezo, ken je iemand? ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 11 september 2013 @ 20:57 |
![]() | |
Dr_Flash | woensdag 11 september 2013 @ 20:58 |
TGV hele tijd niks Schrale paupershit. Dat weet je nog wel he ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 11 september 2013 @ 21:03 |
Ja ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 11 september 2013 @ 21:03 |
Oh je bedoelt dze post? PTA / Treinentopic #79 De Ter die Greavy bedoelt is best ok hoor, daar rijd dat Bi-Bi-spul+ toeristisch treintje op dat station ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 11 september 2013 @ 21:04 |
6-7 uur van Lille naar Abbeville vind ik niet echt zinnig eigenlijk. Dat red ik vanuit Deventer ook. Op de fiets. | |
_JdM_ | woensdag 11 september 2013 @ 21:04 |
Is er behoefte aan een lijst met de aanpassingen aan de treintjes voor komend weekend? | |
Dr_Flash | woensdag 11 september 2013 @ 21:07 |
Is de lijst dermate indrukwekkend dat jij hem graag wilt posten of is dat een schijnvraag waarin het antwoord reeds besloten ligt? | |
DriekOplopers | woensdag 11 september 2013 @ 21:11 |
![]() | |
_JdM_ | woensdag 11 september 2013 @ 21:13 |
Ik heb al een lijst gemaakt voor somda, dus het is slechts een kwestie van nummertjes en afkortingen vertalen. Maar als er geen behoefte is, dan is het een beetje zonde van de moeite... | |
Dr_Flash | woensdag 11 september 2013 @ 21:35 |
Wat veel meer zin zou hebben denk ik, is om via bijv Excel een nummertjes-en-verkortingen-translator te bouwen, die je in het vervolg in staat stelt om bij volgende gevallen (zeg maar elke week) met 1 druk op de knop de ene lijst om te zetten in de andere en terug. Dat is eenmalig ongeveer net zo veel werk, en daarna nooit meer ![]() | |
Bitlord | woensdag 11 september 2013 @ 21:49 |
Acht minuutjes te laat op Den Bosch aangekomen. Ik was er nog niet geweest sinds de recente werkzaamheden. De trein rijdt echt veel sneller het station binnen ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 11 september 2013 @ 21:59 |
Hehe.. Relais zitten IN een interlocking, nOOb! Overigens kan je ERTMS prima aan een B-relaisinstallatie vastmaken. De constructie die daarvoor nodig is wordt ook wel gebruikt om ERTMS van fabrikant A aan een interlocking van fabrikant B te knutselen. | |
Mr_Klaasje | woensdag 11 september 2013 @ 22:00 |
Onjuist. | |
_JdM_ | woensdag 11 september 2013 @ 22:21 |
De werkzaamheden voor komend weekend, per traject. Geprobeerd is om per treinserie meteen voor alle werkzaamheden waar de serie bij betrokken is bij elkaar te zetten. (dus soms 4x dezelfde informatie) Werkzaamheden Amsterdam/Schiphol - Den Bosch/Nijmegen: *Werkzaamheden te Utrecht C, Amsterdam Bijlmer ArenA (Boog Bijlmer ArenA-RAI is slechts in 1 richting te berijden) Vrijdag na 22:00u -Sprinter Utrecht-Tiel gaat 3x per uur rijden, -Sprinter Utrecht-Den Bosch is opgeheven tussen Utrecht C-Geldermalsen. Zaterdag en zondag -Intercity Alkmaar/Amsterdam C-Maastricht blijft rijden. -Intercity Den Helder-Nijmegen is gesplitst te Utrecht C. Er rijdt een deel Den Helder-Utrech C en een deel Utrecht-Nijmegen. Dit laatste deel rijdt alleen in deze richting. -Intercity Schiphol-Nijmegen is geplitst te Utrecht C. Er rijdt een deel VAN Utrecht C NAAR Schiphol en een deel van Nijmegen NAAR UTrecht C. -Intercity Schiphol-Heerlen is opgeheven tussen Utrecht C-Den Bosch. Er rijdt een deel VAN Schiphol NAAR Utrecht en rijdt in beide richtingen tussen Den Bosch en Heerlen. Op zondag rijdt dit laatste deel slechts tussen Den Bosch en Hoensbroek. -Sprinter Utrecht-Tiel rijdt op zaterdag na 20.00u 3x per uur. -Sprinter Utrecht-Den Bosch is opgeheven op zaterdag na 20.00u tussen Geldermalsen en Utrecht C. -Sprinter Ede=Wageningen-Arnhem rijdt 2x per uur. -Sprinter Breukelen-Rhenen is opgeheven tussen Utrecht C en Driebergen=Zeist. Er rijdt een deel Breukelen-Utrecht en een deel Driebergen=Zeist-Rhenen (in de richting Rhenen-Driebergen=Zeist iets later) -Sprinter Breukelen-Utrecht is opgeheven (met deze laatste rijdt normaal gesproken in combinatie met de sprinter Breukelen-Rhenen 4x per uur tussen Breukelen en Utrecht) ==== Werkzaamheden Tilburg Universiteit-Deurne; alleen zaterdag, tot 9.00. vooral tussen Boxtel en Eindhoven. -Sprinter Den Bosch-Deurne is gesplitst in een deel Deurne-Boxtel(1) en een deel Boxtel-Den Bosch(2). -Sprinter Tilburg Universiteit-Eindhoven is opgeheven tussen Boxtel en Eindhoven. Tussen Tilburg Universiteit en Boxtel ongeveer een kwartier eerder(3). Sprinter (3) rijdt na Boxtel verder als sprinter (1) naar Eindhoven/Deurne. ==== Werkzaamheden Assen-Meppel, zaterdag tot 23:30. -IC Groningen-Utrecht-Rotterdam C is opgeheven tussen Assen en Meppel. Er rijdt een gedeelte Groningen-Assen (stopt extra te Groningen Europapark en Haren) en een deel Meppel-Rotterdam C. -IC Groningen-Duivendrecht-Den Haag C is opgeheven tussen Assen en Meppel. Er rijdt een gedeelte Groningen-Assen en een gedeelte Schiphol-Den Haag C. Tussen Lelystad en Meppel wordt deze treinserie vervangen door een doorgetrokken IC Dordrecht-Amsterdam C-Lelystad-Meppel. -IC Vlissingen-Schiphol-Amsterdam C-Lelystad rijdt na Lelystad 1x per uur door naar Meppel (en 1x per uur door naar Leeuwarden). (Is ook opgeheven tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht. en stopt extra te Zwijndrecht) -Sprinter Zwolle-Groningen is opgeheven. ==== Werkzaamheden Haarlem-Leiden/Zandvoort/Uitgeest; Er rijden geen treinen tussen Haarlem-Leiden/Zandvoort en er rijden minder treinen Haarlem-Uitgeest, treinen stoppen richting Uitgeest niet te Heemskerk. -IC Amsterdam C-Haarlem-Den Haag C is geheel opgeheven. -IC Amsterdam C-Haarlem-Dordrecht rijdt via Schiphol. Rijdt na Amsterdam Centraal door als IC naar Hilversum, Amersfoort Schothorst. -IC Haarlem-Hoorn is opgeheven tussen Haarlem en Uitgeest. Rijdt na Uitgeest door als sprinter naar Haarlem-Amsterdam C. -Sprinter Amsterdam-Haarlem-Uitgeest rijdt in een andere tijdsligging richting Uitgeest en zal niet stoppen te Heemskerk. -Sprinter Amsterdam-Zandvoort is opgeheven tussen Haarlem en Zandvoort en rijdt tussen Amsterdam en Haarlem in een andere tijdsligging. -Sprinter Haarlem-Den Haag C is opgeheven. Tussen Den HAag C en Leiden rijdt een vervangende sprinter Amersfoort-Amsterdam C-Den Haag C. -Sprinter Amersfoort-Amsterdam C-Hoofddorp rijdt na Hoofddorp verder naar Leiden en Den Haag C. -Er rijdt een extra sprinter, 2x per uur, waarbij in combinatie met de sprinter Amsterdam-Haarlem-Uitgeest en de sprinter Amsterdam-Zandvoort een 10-minutendienst wordt geboden tussen Haarlem en Amsterdam C. ==== Werkzaamheden Dordrecht-Lage Zwaluwe; busvervoer vindt plaats tussen Zwijndrecht en Lage Zwaluwe. -IC Den Haag Hs-Antwerpen is opgeheven tussen Den Haag HS en Roosendaal. -IC Den Haag C-Venlo is opgeheven tussen Lage Zwaluwe en Rotterdam C(!). Het gedeelte tussen Lage Zwaluwe en Venlo stopt exta te Breda Prinsenbeek. -IC Amsterdam-Haarlem-Dordrecht stopt extra te Zwijndrecht (rijdt ook via Schiphol en rijdt na Amsterdam C door naar Hilversum-Amersfoort Schothorst) -IC Lelystad-Amsterdam C-Vlissingen stopt extra te Zwijndrecht en is opgeheven tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht. (rijdt na Lelystad 1x per uur door naar Leeuwarden en 1x per uur naar Meppel (zaterdag) en Groningen (zondag) -Sprinter Dordrecht-Breda is opgeheven. -Sprinter Den Haag C-Roosendaal is opgeheven tussen Dordrecht-Lage Zwaluwe. ==== Werkzaamheden Enkhuizen-Hoorn Kersenboogerd -IC Enkhuizen-Amersfoort is opgeheven tussen Enkhuizen en Hoorn Kersenboogerd. ==== Werkzaamheden Duivendrecht-Weesp -IC Groningen-Duivendrecht-Den Haag C is opgeheven tussen Groningen (zondag)/Assen (zaterdag) en Schiphol. Op zaterdag rijdt er een deel Groningen-Assen, die ook op Groningen Europapark en Haren stopt. Tussen Meppel(zaterag)/Groningen(zondag) en Lelystad wordt de IC Vlissingen-Schiphol-Amsterdam C-Lelystad doorgetrokken. -IC Amersfoort Schothorst-Schiphol rijdt na Hilversum door naar Amsterdam C. Rijdt na Amsterdam C door als IC Amsterdam-Schiphol-Dordrecht. -IC Amsterdam-Haarlem-Dordrecht rijdt via Schiphol, rijdt na Amsterdam C door als IC naar Hilversum, Amersfoort Schothorst (en stopt extra te Zwd) -IC Vlissingen-Schiphol-Amsterdam C-Lelystad rijdt na Lelystad 1x per uur door naar Leeuwarden en 1 per uur door naar Meppel (zaterdag)/Groningen(zondag). (is opgeheven tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe en stopt extra te Zwijndrecht) -Sprinter Hoofddorp-Almere Oostvaarders is opgeheven tussen Weesp en Duivendrecht. Er rijdt een deel Hoofdorp-Duivendrecht en een deel Weesp-Almere Oostvaarders. (laatste deel keert in Weesp op de sprinter Weesp-Hilversum-Utrecht C) -Sprinter Leiden C-Hilversum-Utrecht C is opgeheven tussen Weesp en Duivendrecht. Er rijdt een deel Hoofdorp-Duivendrecht en een deel Weesp-Hilversum-Utrecht C. (laatste deel keert in Weesp op de sprinter Weesp-Almere Oostvaarders) -Sprinter Amersfoort-Amsterdam C-Hoofddorp rijdt na Hoofddorp door naar Leiden en Den Haag Centraal. -Sprinter Haarlem-Den Haag C is opgeheven, wordt vervangen door een doorgetrokken sprinter Amersfoort-Amsterdam C-Hoofddorp. -IC Leeuwarden-Duivendrecht-Den Haag C is opgeheven tussen Schiphol en Leeuwarden. Tussen Lelystad en Leeuwarden rijdt een doorgetrokken IC Vlissingen-Schiphol-Amsterdam C-Lelystad. === Werkzaamheden Venray-Blerick, alleen op zondag tot 15:00 -Veolia-stoptrein Nijmegen-Roermond is opgeheven tussen Venray en Venlo. -(Intercity Venlo-Den Haag C is rijdt in Noord-Limburg normaal, is wel opgeheven tussen Lage Zwaluwe-Dordrecht en stopt extra te Breda Prinsenbeek.) ==== Hoensbroek-Heerlen, alleen op zondag -IC Schiphol-Heerlen is opgeheven tussen Hoensbroek-Heerlen. (is ook opgeheven tussen Den Bosch en Utrecht en rijdt tussen Schiphol-Utrecht alleen VAN Schiphol NAAR Utrecht) -IC Sittard-Heerlen(avond) is opgeheven tussen Hoensbroek-Heerlen -Sprinter Sittard-Heerlen rijdt ongewijzigd.) Volgens mij was dit hem wel... [ Bericht 0% gewijzigd door _JdM_ op 11-09-2013 23:06:04 ] | |
James1988 | woensdag 11 september 2013 @ 22:28 |
Je vergeet het belangrijkste: Fyra is toeslagvrij. ![]() Bedankt voor het overzicht! Jammer dat de IC Den Haag - Brussel niet doorrijdt naar Breda, dat zou het voor internationale reizigers net iets makkelijker maken. Als de sprinter Breda - Dordrecht niet rijdt zou er (nu er vanwege de verbouwing 2 sporen buiten dienst zijn) plek moeten zijn om die trein in Breda te laten keren. Misschien is het rangeerproces een probleem... | |
ziggyziggyziggy | woensdag 11 september 2013 @ 22:32 |
Ah, Assen - Meppel eruit. Da's goed om te weten, dan pak ik zaterdag de auto naar Zwolle. Thanx. | |
_JdM_ | woensdag 11 september 2013 @ 22:49 |
Die Fyra is in het weekend volgens mij vaker toeslagvrij dan dat er wel toeslag voor moet worden betaald ![]() Voorheen, (dat wil zeggen: voor december 2012) werden bij werkzaamheden tussen Roosendaal en Breda/Rotterdam de Benelux afgebogen naar Breda om crossplatform (!) overstap te bieden op de Fyra. (Nog eerder werden ze keurig omgeleid via Utrecht/Den Bosch. Nu helemaal niet, aangezien vanuit Geldermalsen dit weekend alleen sporen 18 en 19 bereikbaar zijn. | |
Bitlord | woensdag 11 september 2013 @ 22:50 |
Ik moet van Utrecht naar Breda. Zit te twijfelen tussen een volle trein of de Brabantliner. | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 22:53 |
Wat een waslijst. Ik zie wel een hoop intensiveringen aan frequentie. Positief. En hele coole aan elkaar geknoopte series. | |
James1988 | woensdag 11 september 2013 @ 22:54 |
Die trein omleiden via Den Bosch / Utrecht is wellicht een beetje onzinnig: vanuit Breda ben je met de Fyra veel sneller in Rotterdam, Schiphol of Amsterdam dan met een omleiding. Bovendien is Amsterdam niet meer de eindbestemming van die trein (stel je voor zeg...) Keren in Breda zou denk ik de meest ideale oplossing zijn, maar is waarschijnlijk logistiek lastig vanwege de verbouwing. Het opstelterreintje ten oosten van het station (waar nu de Fyra keert) is gebouwd met treinstellen in het achterhoofd (waarbij de machinist alleen een knopje hoeft om te zetten), niet met het aan- en afkoppelen van locs. De locs die achterblijven moeten ook ergens staan, ik denk niet dat daar plek voor is ![]() Over Breda gesproken, hier wat luchtbeelden van de trap bij het station, gemaakt door de firma die die trap heeft geleverd: [ Bericht 23% gewijzigd door James1988 op 11-09-2013 23:00:41 ] | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 23:05 |
Ik ben het spoor bijster en zojuist over een ontspoortong de baan uit gejaagd. | |
Dr_Flash | woensdag 11 september 2013 @ 23:07 |
Kan iemand het eens bedacht krijgen dat er ook zoiets bestaat als "teveel werkzaamheden tegelijk"? Ik bedoel, leuk dat alles naar voren gehaald wordt om de sector aan het werk te houden maar de complete infrastructuur van het hele land wordt gecrippled op deze manier. En als dit nou eens een éénmalige uitzondering was okee, maar dit soort flauwekul is al 8 jaar lang elk weekend hetzelfde. Ik word er gewoon misselijk van ondertussen. | |
b2py | woensdag 11 september 2013 @ 23:13 |
Stel je niet aan. Je wilt als reiziger de hele dag 15' diensten, moet je ook accepteren dat het spoor er voor onderhoud uit moet. | |
_JdM_ | woensdag 11 september 2013 @ 23:13 |
Foutje ontdekt, het blijft handwerk he. In Amersfoort worden normaal gesproken crossplatform overstappen geboden tussen de IC Schiphol-Schothorst met de IC Den Haag C-Enschede en de IC Schiphol-Enschede met de IC Den Haag C-Schothorst. In dit weekend wordt er in Amersfoort meer corridor gereden: Vanuit Den Haag Centraal gaat men door naar Enschede (dus nu 2x per uur), vanuit Schiphol/Hilversum gaat men door naar Schothorst. (2x per uur) IC Dordrecht-Haarlem-Amsterdam C wordt nog steeds omgeleid via Schiphol en gaat nog steeds door als IC naar Amersfoort, maar heeft nu dus 2x per uur de eindbestemming Amersfoort Schothorst. | |
Dr_Flash | woensdag 11 september 2013 @ 23:15 |
Wil ik best accepteren als ik zulke diensten ook KRIJG. Maar daar is totaal geen sprake van. Dan is er ook totaal geen sprake van dat ik dit soort hindernisbaan kreupelbaan gezeik accepteer ![]() | |
Fixers | donderdag 12 september 2013 @ 02:17 |
Sinds wanneer hebben Nederlandse goederentreinen een bel? | |
Maegrim | donderdag 12 september 2013 @ 03:14 |
/sound effects/bel.wav ![]() Leuk filmpje ![]() | |
greavy | donderdag 12 september 2013 @ 06:26 |
Ja, dat wel. En smalspoor stoomtreintjes daar. En de 13e een grote stoomtrein daar. Die ook moet rangeren enzo. Alleen is het zo slecht te bereiken op zondag ![]() | |
b2py | donderdag 12 september 2013 @ 06:29 |
Je woont te afgelegen.. | |
Surveillance-Fiets | donderdag 12 september 2013 @ 06:44 |
inderdaad.... Wat voor verbindingen heeft deventer nou eigenlijk.... Twee spoortjes en èèn stoom-stoptrein per dag... | |
Fiorano | donderdag 12 september 2013 @ 08:27 |
Kolere, 4 bakken Virm in de IC Amersfoort - Duivendrecht. Het drama van savonds breidt zich uit naar smorgens... | |
ziggyziggyziggy | donderdag 12 september 2013 @ 09:06 |
Ja, en zonder onderhoud wordt het vanzelf een hindernisbaan kreupelbaan en kun je hier weer lekker azijnpissen op de storingen. Misschien moet je gewoon een modelbaan nemen, dan rijden de treinen altijd zoals jij dat wil. | |
Duvel | donderdag 12 september 2013 @ 09:20 |
Tering, de sfeer zit er nog steeds goed in hier. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 12 september 2013 @ 09:22 |
Ik verwoord het anders nog heel netjes. | |
James1988 | donderdag 12 september 2013 @ 09:23 |
ziggy3 heeft wel gelijk: een spoorsysteem heeft veel onderhoud nodig, en een hogesnelheidslijn nog meer. Dit heeft alles te maken met veiligheid, comfort en betrouwbaarheid. | |
bork | donderdag 12 september 2013 @ 09:26 |
Om even bij stil te staan, uit: De Zomer van 1823 – Zwolle, 2000 Men kon de tijd niet naar zijn hand zetten, men moest vertraging accepteren als een deel van het leven, en dat schiep een andere levenshouding. Snelheid was niet de allesbepalende norm. Alle grotere wegen waren bezaaid met tolhekken. De diligence, het snelste vervoermiddel van die tijd, had zes uur nodig om van Utrecht naar Den Bosch te rijden. In deze periode, vlak voor de komst van de spoorwegen, moet het op de wegen vaak vol en druk geweest zijn. Uit bewaard gebleven tolregisters blijkt dat er met name een levendig voetgangersverkeer bestond. Voor al die wandelaars bestond er een flinke infrastructuur van logementen en herbergen. Lopen was voor de meeste mensen - uitgezonderd de rijken - nu eenmaal de meest gebruikelijke manier van zich verplaatsen. Ook Jacob en Dirk bereisden het grootste deel van hun route te voet. Vooral in het begin - later krijgt Van Hogendorp voetproblemen - leggen ze dagelijks forse afstanden af, niet zelden 35, 40 kilometer, en daarna nemen ze nog eens alle tijd voor een stadswandeling en het bezoek aan een of andere notabel. De hele structuur van dorpen, steden en wegen was echter ook op loopafstanden ingesteld. De afstand van het ene dorp naar het andere werd niet in kilometers uitgedrukt, maar in looptijd. Veel dorpen lagen op weinig meer dan 'een uur gaans' van elkaar, marktplaatsen zelden op meer dan vijfentwintig kilometer, zodat iedereen nooit veel meer dan twee uur gaans - plm twaalf kilometer - van een markt en een bestuurlijk centrum vandaan woonde. Verder kwam de gewone Nederlander zelden of nooit. Naarmate Van Lennep en Van Hogendorp verder vorderen beginnen hun voetreis-aspiraties te verwateren. Steeds vaker maken ze gebruik van andere soorten van vervoer. Allereerst en bovenal was dat de trekschuit, het unieke transportsysteem van de Nederlandse kustprovincies waarover buitenlanders niet raakten uitgepraat. Zo'n trekschuit ging niet sneller dan zo'n zeven, acht kilometer per uur. (Dit met uitzondering van de 'vliegende schuit' tussen Amsterdam en Utrecht, die werd aangejaagd met galopperende paarden, de TGV onder de trekschuiten.) De voordelen waren echter groot: de schuiten voeren frekwent en op tijd, ze waren relatief goedkoop, verbindingen sloten vaak goed op elkaar aan, en het hele netwerk functioneerde met de betrouwbaarheid van een uurwerk. | |
b2py | donderdag 12 september 2013 @ 09:36 |
De sfeer is opperbest, alleen lopen de meningen nogal uiteen.. ![]() | |
Duvel | donderdag 12 september 2013 @ 09:45 |
Je zonnesteek duurt wel erg lang. | |
Dr_Flash | donderdag 12 september 2013 @ 10:11 |
Zegt de keizer van Heerhugomeer ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 12 september 2013 @ 10:13 |
Ja. En op die manier bereiken we de hoogst denkbare graad van veiligheid, betrouwbaarheid en comforrt door het hele net gewoon 24/7 in onderhoud te gooien en het nooit meer te gebruiken voor waar het voor bedoeld is. Laten we dat doen ![]() | |
Litpho | donderdag 12 september 2013 @ 10:14 |
Ook mét onderhoud lijkt men nooit langer dan 24 uur te kunnen rijden zonder dat Schiphol er eens uitvliegt. Dat onderhoud noodzakelijk is lijkt me duidelijk, maar enige twijfels bij de manier waarop ProRail dat aanvliegt is intussen wel verklaarbaar. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 12 september 2013 @ 10:16 |
Overdrijven is ook een kunst. ![]() | |
Litpho | donderdag 12 september 2013 @ 10:17 |
VVD wil langere treinen in de winter Juist in kortere treinen genereren de reizigers voldoende warmte om de winter door te komen. De VVD wil gewoon weer klassiek iedereen, te beginnen met de reiziger, in de kou zetten ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 12 september 2013 @ 10:23 |
Hehe, mijn punt komt over ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 12 september 2013 @ 10:24 |
Lekker het asfalt op natuurlijk. En je dan lekker scheel betalen aan accijns ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 12 september 2013 @ 10:25 |
Oh, je was weer aan het trollen. Zeg dat dan meteen... | |
Peterselieman | donderdag 12 september 2013 @ 10:28 |
in de basis heeft ze gewoon gelijk. Haringen in een ton is niet echt te verkopen als er veel rijvaardig materieel niet ingezet wordt. Ik neem aan dat er door de NS nu hard aan gewerkt wordt om ervoor te zorgen dat het allemaal via de omlopen geregeld kan worden | |
Dr_Flash | donderdag 12 september 2013 @ 10:30 |
Welnee, of misschien wel. Ik zeg gewoon wat ik wil ![]() | |
_JdM_ | donderdag 12 september 2013 @ 10:32 |
September is de drukste maand, December/Januari is nu eenmaal rustiger. Je kunt dus dezelfde capaciteit bieden, maar toch voor het reizigersgevoel "langere" treinen inzetten. Punt is dat dat helaas niet wordt gedaan... | |
#ANONIEM | donderdag 12 september 2013 @ 11:08 |
De zoveelste hoop die helaas de grond in zal worden geboord want 1 ding heeft mij de huidige politiek geleerd en dat is dat men wel veel zegt te willen doen,maar als het erop aankomt niets doet of het maar half doet waardoor het probleem blijft bestaan op de langere termijn. | |
Litpho | donderdag 12 september 2013 @ 14:07 |
Mansveld kondigt wederom aan dat de NS vrij baan heeft Is iemand verbaasd? Verrast? Nog geïnteresseerd genoeg om teleurstelling te kunnen ophoesten? Dat Betty de Boer dan nog schijnt te vinden dat we als reizigers wel veel vragen van de NS zoals bijv. rijden tijdens de winter is bonus ![]() | |
AverageJoe | donderdag 12 september 2013 @ 14:15 |
Het zal ook nooit eens goedkoper worden. Dit is ook van de zotte:
| |
greavy | donderdag 12 september 2013 @ 14:45 |
Iedereen loopt op het spoor te zeiken, maar je hoort nooit iemand over de files, de vele ongevallen en dergelijke. Vanochtend 4 auto's op de A16 bij Zwijndrecht op elkaar geknald, 3 van de 4 rijstroken dicht. De wijde omgeving stond muurvast, ook in de dorpen en steden. De A20 stond muurvast doordat de A16 van Zwijndrecht t/m Terbregseplein vast stond, maar later stond de A13 uit Den Haag ook muurvast omdat het verkeer de A20 niet meer op kon. Maar hee, dat je 2 uur in de file staat, dat is niet belangrijk. Lekker de treinen afzeiken die 3 minuten vertraging heeft. Daar is Nederland goed in, terwijl andere vervoersmiddelen niet eens zoveel beter zijn. Ja, de reistijd van Terbregseplein naar Zwijndrecht via de A16 was vanochtend ruim 2 uur tijdens de spits. | |
Peterselieman | donderdag 12 september 2013 @ 14:47 |
Een Nederlander is iemand die altijd loopt te klagen. Klaagt een Nederlander niet, dan weet je één ding zeker: het is goed mis | |
Bitlord | donderdag 12 september 2013 @ 14:50 |
Iets nieuws voor mij op het spoor: reizend van Utrecht naar Almere. Op Utrecht Overvecht is spoor 1 afgegrendeld door een mannetje of 20 van Service & Veiligheid die controleren op in- en uitgangscontrole. Daarnaast stappen er nog eens tien man de Sprinter in om als een razende de hele trein (acht bakken) te controleren. Met een minuutje vertraging gaat de trein weer verder, terwijl uit mijn voorste stel 1 persoon meegenomen wordt het perron op om kennelijk een bekeuring uit te schrijven. | |
b2py | donderdag 12 september 2013 @ 15:29 |
RWS de schuld geven is niet zo makkelijk als NS. | |
Dr_Flash | donderdag 12 september 2013 @ 15:41 |
Nee dat is het punt niet. Hoe je auto rijdt heb je in zekere mate zelf in de hand, dus daar zeik je niet op. Bij het OV ben je letterlijk aan de goden overgeleverd, dus daar kun je naar hartelust op zeiken ![]() | |
Litpho | donderdag 12 september 2013 @ 15:44 |
Mwah ![]() Het is meer dat de NS/ProRail het wél beter zou moeten kunnen, wat mij betreft ![]() | |
Litpho | donderdag 12 september 2013 @ 15:47 |
Valt Almere Buiten in dezelfde corridor als Zwolle-Assen/Leeuwarden tegenwoordig? | |
Peterselieman | donderdag 12 september 2013 @ 15:54 |
ja. Er zijn treinen van/naar Leeuwarden/Assen die door Almere Buiten vanuit of richting Schiphol razen. Ze stoppen er gelukkig niet ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 12 september 2013 @ 16:01 |
Dat ook natuurlijk ![]() | |
Litpho | donderdag 12 september 2013 @ 16:04 |
Dat verklaart dat er voor een wisselstoring daar, hier een sprinter opgeheven wordt. | |
Peterselieman | donderdag 12 september 2013 @ 16:08 |
zou kunnen, maar ook een defect treintje elders kan voor een opgeheven trein zorgen, omdat er gewoon geen materieel beschikbaar is | |
b2py | donderdag 12 september 2013 @ 17:34 |
Randstadspoor in beeld. Mooi filmpje! | |
greavy | donderdag 12 september 2013 @ 17:35 |
![]() HSLL 1832 + Verblijfswagens + Ketelkwagens - tr 51501 & NSR SLT Vanwege een defecte snelheidsmeter in de 1832 vond het transport met ruim 5 uur vertraging plaats, en vertrok pas om 16:59 vanaf de Kijfhoek met aan de haak een verblijfswagen en een sleep ketelwagens. Met dank aan de machinist van de SLT als (Sprinter naar Breda) om even wat langer stil te blijven staan, waardoor deze foto nog mogelijk was. Mijn auto staat voor onderhoud in de garage, dus moest er gefietst worden. Ik las het op een moment dat ik station Zwijndrecht nog net kon halen, dus het risico maar genomen. | |
b2py | donderdag 12 september 2013 @ 22:01 |
Salatrel | donderdag 12 september 2013 @ 22:03 |
dat is de hele avond. Er is ook politie in burgerkleding aanwezig | |
Darkwing_Duck | donderdag 12 september 2013 @ 22:19 |
Ik heb vandaag een middagje "stage" gelopen/meegekeken bij de inventaris medewerkers van de SNCF ![]() Das nog een heel systeemje zo een inventaris bijhouden, kijken hoeveel plaatsen er nog voor hoeveel geld te koop zijn. tegen welk tarief wil men het hebben; en dergelijke. Best tof. Er komt meer bij kijken dan je denkt bij alleen al de inventaris bijhouden. Doordat het bedrijf waar ik werk na de SNCF zelf, de meeste tickets verkoop van de TGV had ik na anderhalf jaar na inschrijving de mogelijkheid om 4 uur mee te lopen en zelf stoelen te openen en te sluiten voor een bepaald tarief, was echt supertof... ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 12 september 2013 @ 22:22 |
Wie interesse heeft in een artikeltje over de technische ploeg van onze stoomtrein, die op bezoek is gegaan bij een stoomtreinclub in het zuiden van het departement (AJECTA), pm't even zijn mailadres. artikeltje stond bij ons in het personeelsblad en is in het Engels... | |
James1988 | vrijdag 13 september 2013 @ 00:38 |
Telegraaf.nl: 'Nieuw systeem voorkwam treinramp Zwolle' De Telegraaf doet hier alsof 'flankbeveiliging' een nieuw soort beveiligingssysteem is dat aanrijdingen kan voorkomen, maar flankbeveiliging is toch niet veel meer dan het dusdanig bouwen van de infrastructuur (bijv. doorschietlengtes) om te voorkomen dat een trein een gevaarpunt kan bereiken na bijvoorbeeld een STS-passage door een andere trein? | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 september 2013 @ 01:06 |
Eiswissels vormen zelfs al een flankbeveiliging: als wissel 1A rechtsleidend ligt, móet gekoppeld wissel 1B ook rechtsleidend liggen. Wordt veel toegepast bij windspoortjes en is al zo oud als de weg naar Rome. | |
_serial_ | vrijdag 13 september 2013 @ 07:33 |
Ah, een stoffelijk overschot gevonden in stationsgebouw Rijswijk, treinverkeer plat tussen Delft en Den Haag HS voor paar uur op last van politie. Trein die bij Delft Zuid was moest terug naar Schiedam Is het een keer geen aanrijding.... | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 07:38 |
Waar ligt het overschot? Is het echt nodig de hele corridor af te sluiten? | |
_serial_ | vrijdag 13 september 2013 @ 07:41 |
Als ik p2000 en twitter mag geloven in het stationsgebouw. | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 07:48 |
Volgens nu en RTL ligt het op het perron. Dan kan ik het wel begrijpen ![]() | |
_serial_ | vrijdag 13 september 2013 @ 07:55 |
Ik ook, maar dan zou je denken dat het toch wel eerder ondekt zou moeten zijn (minstens 6 sprinters gingen er al voor) | |
Mr_Klaasje | vrijdag 13 september 2013 @ 08:01 |
Het gaat hier om flankzonebewaking, een bepaald type flankbeveiliging. Flankzonebewaking bestaat nog niet zo lang maar het had in principe al vijftig jaar kunnen bestaan omdat het vrij eenvoudig in een relaisbeveiliging aan te leggen is. Ik heb daar gister op een ander forum het volgende over geschreven: Normaliter valt een sein pas af op het moment dat er een spoorbezetting optreed in een sectie in de rijweg achter dat sein. Hier is flankzonebewaking toegepast. Dat houdt in dat er gecontroleerd wordt of er niet op het andere toeleidende spoor een trein voorbij rood rijdt. Want dan valt het sein al af wanneer de STS-ende trein het rode sein passeert in plaats van pas op het moment dat de STS-ende trein de wisselsectie in rijdt. Hierdoor valt een sein tot circa 15 seconden eerder af. (In het geval van Hattemerbroek nog veel eerder zelfs) Deze techniek wordt pas sinds een paar jaar toegepast bij nieuwe situaties. Het betreft dan situaties waar de toeleidende snelheden boven de 80 km/h liggen. Andere veiligheidsmaatregelen die in dit soort situaties verplicht zijn zijn ATB-vv op de seinen en een afstand tussen de seinen en de vrijbalk van het wissel waarop ingevoegd wordt van 200 meter. | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 08:07 |
Headliner op het nieuws. De treinen worden steeds smeriger, worden slecht schoongemaakt en stinken. Volgens NS valt het wel mee. ![]() | |
winterapfel | vrijdag 13 september 2013 @ 09:18 |
http://www.regio15.nl/act(...)fen-station-rijswijkPolitie staat reizigers te woord | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 13 september 2013 @ 09:40 |
ohnoes een lijk.... dode kinderen met schuim op de bakkes op het journaal tijdens het eten is geen probleem. Maar een lijk op een bankje op het station is te zwaar voor de zieltjes. ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 13 september 2013 @ 09:46 |
ben er zojuist met de eerste trein die weer reed langsheen gegaan, maar heb niet op zitten Letten of er wat te zien was. | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 10:07 |
Als je op veel plaatsen onderweg kort gaat keren dan is het vrij lastig om de treinen schoon te houden. Dan zou je dat deels rijdend moeten doen om dat op te vangen ![]() | |
greavy | vrijdag 13 september 2013 @ 10:10 |
De watervulvoorziening in Leeuwarden is er niet meer, of is afgesloten. Toiletten zonder water werden vaak tijdens de kering in Leeuwarden gevuld, maar dat gebeurd nu dus niet meer. | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 10:18 |
dat is echt zonde. Zal wel met de nieuwe veiligheidsregels van doen hebben, maar zulke dingen kwamen de treinreiziger wel ten goede, want nu komt het regelmatig voor dat in de toiletten geen water meer aanwezig is ... | |
Litpho | vrijdag 13 september 2013 @ 10:54 |
Uiteraard. Daar zijn corridors voor. | |
dcm360 | vrijdag 13 september 2013 @ 11:19 |
Nou, ik sta op film ![]() | |
James1988 | vrijdag 13 september 2013 @ 12:59 |
Bron: Treinreiziger.nl Wat een hypocriet stel rukkers is het toch ook ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 13:05 |
had je anders verwacht dan? Vroeger (eind jaren 90) was het best handig die sneltreinen op Roermond - Nijmegen. In die tijd reed de NS daar de stoptreinen nog over verschillende deeltrajecten ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 13 september 2013 @ 14:12 |
Die sneltrein was echter zeker niet "bijna een half uur sneller" dan wat Veolia nu rijdt. Hij reed ook maar 1x per uur. En met de stoptrein was er geen doorgaande verbinding Nijmegen - Venlo. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2013 14:13:13 ] | |
Frozen-assassin | vrijdag 13 september 2013 @ 14:17 |
Maastricht-Nijmegen via Roermond en Venlo is dus slechts ongeveer 140km, waarom heb je daar dan anderhalf uur voor nodig... Kan toch prima in een uurtje en tien minuten of zo.. Als je overal 140 mag rijden, of zijn er weer van die dorpjes die klagen om geluidsoverlast en de gassen of wat het ook moge zijn? | |
dcm360 | vrijdag 13 september 2013 @ 14:21 |
Misschien wil je de trein ook nog tussendoor laten stoppen? | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 14:21 |
klopt allemaal. De initiële sneltrein zal een 20 minuten ofzo sneller zijn geweest dan wat de doorgaande stopper er nu over doet. Lekker snel ging het in ieder geval wel, want met die sneltrein kon die verbinding qua tijd concurreren met de route over Utrecht de tussenstops kosten redelijk wat tijd en je kunt niet overal 140 km/h rijden, dus iets minder dan anderhalf uur is best realistisch | |
Frozen-assassin | vrijdag 13 september 2013 @ 14:21 |
Hoeft toch geen twintig minuten te duren voor twee stations.. Kan prima in vijf minuten | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 14:30 |
gaat je echt tegenvallen. Als je uitgaat van een gemiddelde van 105 km/h dan kom je al op 1.20 uur uit en dat is best vlot, want de meeste Nederlandse intercity's halen dat gemiddelde al niet. | |
#ANONIEM | vrijdag 13 september 2013 @ 14:32 |
En dat steun ik want ik ben nog nooit echt smerige treinen in Nederland tegen gekomen.(intercitys) Bedoel als je wilt kun je overal wel iets vinden en het dan als smerig omschrijven. [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2013 14:33:49 ] | |
Mr_Klaasje | vrijdag 13 september 2013 @ 14:34 |
Als de Fyra V250 had gereden op Brussel-Amsterdam haalde die dat ook maar net.. | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 14:38 |
als ie had gereden had ja ![]() Maar goed, echt veel snelle IC's in Nederland zijn er gewoon niet | |
Mr_Klaasje | vrijdag 13 september 2013 @ 14:39 |
Almere-Zwolle is 119 km/h. Hoeveel is Zwolle-Groningen? Zwolle-Amersfoort? | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 14:41 |
Utrecht - Den Haag wil ook nog wel lukken, evenals Amsterdam Amstel / Bijlmer - Utrecht. Ik denk dat Utrecht - Den Bosch ook wel een eind komt. | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 14:44 |
Zwolle - Groningen is 111 km/h Zwolle - Leeuwarden is 107 km/h Maar dat zijn deeltrajecten. Bekijk je het over langere afstanden dan zakt de Vgem behoorlijk | |
Mr_Klaasje | vrijdag 13 september 2013 @ 14:46 |
Utrecht-Den Bosch haalt de 100 km/h nog niet eens. ![]() | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 14:49 |
Echt? ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 13 september 2013 @ 14:50 |
47 kilometer in een half uur. | |
James1988 | vrijdag 13 september 2013 @ 14:50 |
De afstand tussen Breda en Amsterdam via de HSL is 115 km, volgens de dienstregeling heeft de Fyra hier 67 minuten voor nodig. Dat komt neer op een gemiddelde snelheid van 103 km/h. En dat noemen ze dan een HST. ![]() Zou je het stationnement in Rotterdam verkorten (dat is nu volgens dienstregeling 2 minuten, in de praktijk vaak 6!) dan kom je uit op een rit van 61 minuten met een gemiddelde snelheid van 113 km/h. | |
WhiteJoker | vrijdag 13 september 2013 @ 14:51 |
Ik zat gister aan de vloer van de ICMm geplakt. Verder heb je gelijk dat het over het algemeen wel meevalt. Misschien wat vaker de prullenbakjes legen. | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 14:54 |
111 km/h | |
Doc__Zenith | vrijdag 13 september 2013 @ 14:55 |
Zeker met die wachttijden in Zwolle ![]() Groningen - Rotterdam zal nog wel het snelste zijn denk ik, 95 km/h gemiddeld? | |
Doc__Zenith | vrijdag 13 september 2013 @ 14:57 |
En Amsterdam - Zandvoort de langzaamste? :p | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 14:57 |
gemiddelde op die lijn is 94 km/h ![]() | |
ReisT | vrijdag 13 september 2013 @ 14:59 |
Niet overal? Zeg maar gerust: overal niet. Nijmegen-Venlo-Roermond-Maastricht is achtereenvolgens 125, 100, 130. Nergens kan je daar 140 rijden. | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 15:03 |
komt met 53,2 km/h behoorlijk in de buurt. Almere Oostvaarders - Hoofddorp is met 53,7 km/h maar iets sneller, terwijl Amsterdam CS - Uitgeest met 54,2 km/h daar weer iets boven zit | |
Mr_Klaasje | vrijdag 13 september 2013 @ 15:05 |
Nu is Oostvaarders-Hoofddorp wel twee keer langer stilstaan dan eigenlijk nodig is. Ik denk dat Utrecht-Utrecht Malibaan het traagst is. | |
V2 | vrijdag 13 september 2013 @ 15:06 |
Den Haag HS - Den Haag CS is volgens mij ook aardig langzaam ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 15:06 |
Rotterdam CS - Hoek van Holland strand is maar 52,7 km/h, maar er kan er maar een de winnaar zijn: Utrecht CS - Baarn is slechts 42,8 km/h doordat er op grote delen van de lijn bijna stapvoets gereden moet worden ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 15:07 |
die tel ik niet mee, omdat die slechts enkele malen per dag rijdt en niet echt een reguliere stopper is | |
Mr_Klaasje | vrijdag 13 september 2013 @ 15:08 |
Toch nog 27 km/h | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 15:11 |
het verbaast me dat je dat nog haalt, inclusief kopmaken en op het korte stukje veelal 40 km/h rijden. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 13 september 2013 @ 15:12 |
Nou, inderdaad.. Maar er zit ook nog een flink stuk 100 km/h in. | |
_serial_ | vrijdag 13 september 2013 @ 15:13 |
weet iemand nog de rijtijd van Vlissingen - Amsterdam in de oude situatie ? (pre 2011) | |
Mr_Klaasje | vrijdag 13 september 2013 @ 15:16 |
De 2100. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 15:16 |
in dienstregeling 2009 was het 2.41 uur ter vergelijk. in dienstregeling 2012 (via Haarlem dus) was het 2.44 uur nu (weer via Schiphol) is het 2.53 uur | |
eti | vrijdag 13 september 2013 @ 15:18 |
Hispeed doet het weer, adverteren met goedkope tarieven die tegenvallen! Nu met de Ski-Thalys voor maar 79 euro... Dat is dus wel enkele reis. Gaan ze er alvast van uit dat je met de gipsvlucht terug moet? | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 15:30 |
De snelste stoptrein op het hoofdrailnet is Zwolle - Groningen met bijna 92 km/h gemiddeld | |
ReisT | vrijdag 13 september 2013 @ 16:12 |
Nu ben ik wel benieuwd wat het in 1970 was. Of we in al die jaren nou nog ergens vooruitgang hebben geboekt... of dat het alleen maar slechter is geworden. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 13 september 2013 @ 16:24 |
Ik denk dat het rond de eeuwwisseling het snelst was. | |
Frozen-assassin | vrijdag 13 september 2013 @ 16:38 |
Ben dan ook benieuwd wat het gemiddelde is van Hoorn - Amsterdam Sloterdijk/Centraal? | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 16:40 |
Bijzonder laag door al die TSB's.. | |
greavy | vrijdag 13 september 2013 @ 16:46 |
Vandaag rijbewijs CE gehaald! Na mijn geslaagde examen had ik genoeg tijd over, en had via een kennis de tijden van de Locon PCC-shuttle vernomen, maar ook een overbrenging van Speno-meuk vanaf Bad Bentheim naar Rotterdam Noord Goederen. Dus werd naar Moordrecht vertrokken, en daar ff een paar uurtjes vertoefd. ![]() Locon 9906 + PCC-shuttle Als eerst kwam om 12:29 Locon met -4 langs Moordrecht met de PCC-shuttle richting de Kijfhoek (en dan met dieseltractie verder richting de havens). ![]() DBS 6418 + lege Rs'n (ex-Walsdraad Almelo) Te Moordrecht kwam ook onverwacht de DBS 6418 met een sleep lege Rs'n uit Almelo langs, alwaar de walsdraad eerder is gelost. De trein is opweg richting de Kijfhoek. ![]() Locon 9906 + PCC-shuttle Nadat de 9906 de PCC-shuttle op de Kijfhoek heeft achtergelaten, komt de tegentrein richting Duitsland weer voorbij de fotograaf, wederom bij Moordrecht. ![]() HTRS 1609 + Speno- RR 16 MS-9 + Verblijfswagen Het lange wachten werd beloond, want met +11 (om 15:15) kwam HTRS voorbij met een overbrenging van Speno-meuk bestaande uit de RR 16 MS-9 en een verblijfswagen. Het transport was onderweg naar Rotterdam Noord Goederen. Aldaar heeft Speno een honk. | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 17:01 |
In Nederland plannen we werkzaamheden zoveel mogelijk in het weekend en in vakanties. In België doen we het vooral zoveel mogelijk doordeweeks op werkuren. En buiten vakanties. Over euro's kijken gesproken.. ![]() Werken tussen Diksmuide en De Panne Vanaf 23 september tot en met 15 november 2013 zijn er tijdens de week vernieuwingswerken gepland aan de spoorinfrastructuur tussen Diksmuide en De Panne. Tijdens deze werken worden de dwarsliggers vernieuwd en de steenslag (ballast) gezift op het 16,5 km lange spoorbaanvak tussen Diksmuide en Koksijde. Met het oog op een permanente verhoging van de veiligheid vernieuwt Infrabel op dit spoortraject ook 13 overwegen. Infrabel zal van deze treinloze periode ook gebruik maken om nog verschillende andere werken uit te voeren op deze spoorlijn, o.a. leggen van kabels voor de installatie van het Europese veiligheidssysteem ETCS, … Door de grote omvang van deze infrastructuurwerken en het feit dat het een éénsporig baanvak betreft, zal er gedurende deze periode van maandag 10.30 u. tot vrijdag 16.30 u. geen treinverkeer zijn tussen Diksmuide en De Panne, uitgezonderd tijdens de herfstvakantie van 28 oktober tot en met 1 november 2013. Wij doen er alles aan om de eventuele hinder te beperken. Daarom kunt u gebruik maken van een vervangende busdienst. Bron | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 17:02 |
Gefeliciteerd! En leuke plaatjes. | |
Frozen-assassin | vrijdag 13 september 2013 @ 17:32 |
Dan mogen we bijna op onze knieën ProRail bedanken dat ze vrijwel alles nachts en in de weekends plannen.. Belgen ![]() ![]() | |
Fiorano | vrijdag 13 september 2013 @ 17:51 |
Die DE3 op bokkenduinen is ook bij de spuiter geweest denk ik? Zag er erg strak uit! | |
greavy | vrijdag 13 september 2013 @ 18:05 |
Niet bij de spuiter, maar de schilders zijn bij ons geweest voor verven enzo! En gesponsord ook nog! | |
KomtTijd... | vrijdag 13 september 2013 @ 18:54 |
Vanmorgen een lijk op een bankje, nu op de terugweg moet de trein langzamer rijden Ivm een loslopende koe op het spoor ![]() | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 18:58 |
Ik had meewind! | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 20:01 |
Gefeliciteerd en ook nog mooie platen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 20:02 |
nu mijn relaas van vanmiddag: &*(@^#%)@&%)@&%)*^@%)&(@^%&(@^% Arriva Zo, dat moest ik even kwijt. | |
Zug-Chef | vrijdag 13 september 2013 @ 20:04 |
Want? | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 20:12 |
Was vanmiddag een onwelwording op station Groningen in de stoptrein naar Leeuwarden. Kan gebeuren natuurlijk en de ambulance werd erbij geroepen. Het advies van de machinist was om over te stappen naar de sneltrein omdat we zo waarschijnlijk eerder op de eindbestemming zouden zijn. Wat gebeurt er? De trein waar ik uitgekomen was werd tegen de verwachting in niet opgeheven en vertrok op de vertrektijd van de sneltrein met +20 naar Leeuwarden met enkele minuten later de sneltrein er achteraan. De stoptrein ging na Buitenpost als sneltrein verder om de kering in Leeuwarden nog te kunnen halen, terwijl de sneltrein na Buitenpost juist stoptrein werd met enkele minuten erachter de eigenlijke stoptrein. De aansluitende bus kon ik uiteraard niet meer halen en uiteindelijk had ik +60. Hadden ze die ene stoptrein wel opgeheven dan was de vertraging beperkt gebleven tot +30 voor de stoptreinpassagiers en voor de rest had er niets met vertraging rondgereden. | |
dennistd | vrijdag 13 september 2013 @ 20:18 |
Morgen weer een stoomtrein op pad: de SSN gaat van Rotterdam via Utrecht-Arnhem-Emmerich naar Bochum-Dalhausen.Met dank aan de Op de Rails-facebook | |
greavy | vrijdag 13 september 2013 @ 20:20 |
Ja, stimmt. Tijden zijn zwaar bij benadering, gezien de afronding. Ik mag morgen weer werken op de trein. | |
Dr_Flash | vrijdag 13 september 2013 @ 20:21 |
Leuk man, deze week 3 keer Deventer - Zutphen - Ruurlo gereden EN weer terug, 3 keer alles punctueel ![]() Oh nee wacht eergisteren had ik +5 van Zutphen naar Deventer. Maar toen hoefde ik geen overstap te halen ![]() [ Bericht 18% gewijzigd door Dr_Flash op 13-09-2013 20:27:50 ] | |
b2py | vrijdag 13 september 2013 @ 20:33 |
Laten we hopen dat het voldoende heeft geregend om de bermbrandjes tegen te gaan.. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 september 2013 @ 20:39 |
Tja. Dan had je één stampvolle stoptrein moeten legen in de volgende ook al volle stoptrein. Ik dacht dat men hier tegen sardientjesvervoer was? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 13 september 2013 @ 21:06 |
je dacht dat de treinen uitpuilden? Dat valt genoeg mee. Het had allemaal prima gepast, daar ben ik 200% van overtuigd. | |
James1988 | vrijdag 13 september 2013 @ 21:23 |
"Hoe ziet een niet-ÖBB-Railjetlocomotief eruit?" Zo: ![]() |