Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:56 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
dennistd | vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:26 |
Er zijn weer een heleboel documenten gepubliceerd op de site het het Locov: Adviesaanvraag wijzigingsblad september + reactie Adviesaanvraag herstmaatregelen en vier extra Fyra's Amsterdam-Rotterdam Adviesaanvraag tarieven 2014 En nog vier documenten over wijziging van de concessie: 1 2 3 4 | |
Mr_Klaasje | vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:53 |
Een rit per spits per richting meer.. Je zou denken dat er toch wel de inspanning mag worden gedaan om zeker twee ritten per spits per richting te rijden. | |
dennistd | vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:13 |
Dan heb je al snel twee stammen extra nodig, keren zal wel op stadion gebeuren denk ik. Die extra trein van 5.47u uit Amsterdam heeft trouwens ook echt geen enkel nut: 8 minuten later gaat de eerste Fyra nu al. Laat hem dan om 7.10u of als dat niet kan met de kering in Rotterdam om 6.40u. Datzelfde geldt voor de trein van 19.39u uit Rotterdam, laat die om 18.09u of 18.39u gaan, dan hebben er tenminste nog een paar spitsreizigers profijt van... | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:20 |
HaverMoutKoekje | vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:20 |
Prognose van bovenleiding ellende te Utrecht is bijgesteld op 14.00 | |
GekkePoes | vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:20 |
Zijn de losse tram en treinkaartjes nu echt afgeschaft? Of moet ik nu voor 1 enkele reis ineens een hele handel aan opwaardeerkaarten kopen en zo die ik daarnaa nooit weer gebruik. omdat ik dan eerst met de HTM dan de NS en ook nog eens met Arriva reis. (Dan gaat dat een duur ritje worden.) ik heb al jaren niet meer in openbaar vervoer gezeten. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:23 |
nee, je kunt ze nog steeds kopen | |
GekkePoes | vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:24 |
Dat scheelt weer een hoop gedoe gelukkig ![]() | |
Peter | vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:33 |
Bij elke vervoerder apart een kaartje kopen die duurder is dan met de OV-chipkaart. En alleen enkele reis. | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:38 |
maar als je slechts een enkele keer reist is dat wel goedkoper dan ov-chipkaarten aanschaffen, er voldoende saldo op zetten en er dan mee reizen. Na afloop staat er dan namelijk nog een karrevracht aan saldo op dat niet gebruikt wordt | |
Peter | vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:45 |
+ 2.50 adminkosten dokken als je je tegoed terug wil storten. | |
KnightSolaire | vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:27 |
En dat blijft ook zo, al kost het - zoals gezegd - meer vergeleken met de chip. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:44 |
Losse kaartjes zijn er nog steeds wel hoor. Maar met de OV-chipkaart hoef je niet een hele handel aan kaarten te kopen, dat is juist het gedeelte wat wel handiger is: je hebt aan 1 kaart genoeg! | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:52 |
weet niet of we hier zo blij mee moeten zijn, want de prijs voor treinkaartjes gaat in 2014 met 3,38% omhoog ... Daarnaast verdwijnt het voordeel van de papieren kaartjes, omdat je nu per vervoerder af moet rekenen en ga je voor langere routes meer betalen als je met de NS reist ipv de korte route via een regionale vervoerder. (Voorbeeld van dit laatste is Zutphen - Apeldoorn via Deventer dat meer gaat kosten dan Zutphen - Apeldoorn rechtstreeks.) | |
Okuliarnik | vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:58 |
Leuk, zo een omgeleide Metrans | |
KnightSolaire | vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:02 |
En als ik het goed lees, verandert dat laatste omdat Veolia het oneerlijke concurrentie vindt? | |
KnightSolaire | vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:03 |
NS zegt koopcontract AnsaldoBreda formeel op http://www.refdag.nl/nieu(...)alLinksEnabled=false | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:05 |
eindelijk | |
KnightSolaire | vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:07 |
Nu nog proberen zoveel mogelijk geld terug te krijgen... | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:11 |
dat gaat nog lastig zat worden denk ik. ipv te bekvechten in de rechtszaal zou het denk ik verstandiger zijn om met Ansaldo om tafel te gaan over de afwikkeling van het contract. Dat zou waarschijnlijk het goedkoopste voor alle partijen zijn, maar zal er wel niet van komen. | |
KnightSolaire | vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:12 |
Inderdaad, een zo gunstig mogelijke schikking treffen is misschien een beter resultaat dan jarenlange juridische procedures waarvan het resultaat geenszins zeker is. | |
Litpho | vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:21 |
Yup. Alhoewel ik het op dit punt eigenlijk belangrijker vindt dat het de route naar een constructieve oplossing openlegt ipv. maar vasthouden aan een acceptabele V250 die niet gaat komen. | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:25 |
we horen idd op dit moment maar weinig van het beloofde palet van oplossingen. | |
KnightSolaire | vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:28 |
Dat komt omdat daarover nog overleg wordt gevoerd met het Ministerie neem ik aan. Voor 1 oktober moeten we meer weten. Nu het contract door NS is opgezegd wordt niet meer vastgehouden aan het idee dat de V250 ooit nog ingezet kan worden op het spoor, toch? | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:29 |
uhuh, alleen ik vrees voor halfbakken oplossingen | |
Litpho | vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:36 |
Nee ![]() | |
greavy | vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:37 |
En toen was er een trein ontspoord bij Kortrijk in België. De IC-trein naar Lille-Flandres met de achterste 2 rijtuigen (Deense neus). Persbericht [ Bericht 33% gewijzigd door greavy op 30-08-2013 15:48:41 ] | |
Straatcommando. | vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:41 |
Ik denk dat de fase waarin we rustig met elkaar om tafel gaan wel voorbij is. Helaas, misschien want met juridisch getouwtrek wint niemand. Ik zit nu trouwens in een d-gtw van Arriva vanaf Doetinchem naar Velperpoort. Vind het niet zo gek dat hier vaak vertragingen en storingen zijn. Enkelspoor, serieus ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:43 |
Maaslijn is ook veel enkelspoor en daar gaat het prima met de punctualiteit. Het enkelspoor in de Achterhoek is een bijkomend probleem maar niet de hoofdoorzaak van de problemen daar. | |
greavy | vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:18 |
NS zegt koopcontract voor Fyra-treinen nu ook formeel op Gepubliceerd op 30-08-2013 om 15:54 Fyra, V250, AnsaldoBreda, De NS heeft het koopcontract met AnsaldoBreda voor de hogesnelheidstrein Fyra formeel opgezegd. Dat heeft de NS vrijdag bekendgemaakt. De Belgische treinvervoerder NMBS zegde al eerder het contract met de Italiaanse treinfabrikant op. De NS had al eerder besloten om te stoppen met de Fyra-treinen. Dit is volgens de treinvervoerder een volgende stap. De vraag is of de NS nu, in navolging van de NMBS, een claim gaat indienen bij AnsaldoBreda. De Belgische treinvervoerder heeft een claim neergelegd die kan oplopen tot 27 miljoen euro. Omdat de NS veel meer treinen zou afnemen, kan een eventuele claim nog veel hoger uitvallen. Verlies De NS nam eerder al een verlies van 125 miljoen euro op in de boeken, als afschrijving op de verliezen op de Fyra-treinen. De treinvervoerder houdt rekening met een verlies van tussen de 0 en 300 miljoen euro op het materieel van de Italiaanse treinfabrikant. http://www.ovpro.nl/trein(...)d&utm_medium=twitter | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:22 |
Foutje, bedankt. Ben benieuwd hoeveel evaluatiesessies dat gaat kosten. | |
Straatcommando. | vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:06 |
Nee, maar het maakt de problemen wel erger. Als ze dus voorkomen. En de NS.. nu ook weer. 's avonds(of eigenlijk altijd als het rustigis) rijden er alleen maar lege SGM-3's rond, soms zelfs gekoppeld met een 2.. en nu presteren ze het om vol in de spits een tweetje in te zetten, tot de nok toe gevuld. Seriously ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:55 |
Wat is naar jouw mening het te bieden minimumniveau? | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 30 augustus 2013 @ 18:08 |
http://www.spoorpro.nl/ma(...)bij-station-kortrijk Passagierstrein ontspoort bij station Kortrijk | |
greavy | vrijdag 30 augustus 2013 @ 18:13 |
Spuit 11. PTA / Treinentopic #624: Om de verstoring heen rijden | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 30 augustus 2013 @ 18:21 |
Ach, ik lees hier niet elke minuut mee en na een dag niet meelezen ga ik niet alles teruglezen. | |
greavy | vrijdag 30 augustus 2013 @ 18:26 |
Dat heb ik dus ook na een dag werken. Gaat hier soms zo snel ... ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 30 augustus 2013 @ 18:41 |
Ik heb een dag trapleuningen staan schuren, maar dat komt op hetzelfde neer. | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 19:09 |
naar België minimaal op hetzelfde niveau als de oude Benelux qua aantal ritten, maar dan uitgevoerd met materieel dat minimaal 200 km/h kan rijden. In de spits minimaal 2x per uur Rotterdam - Breda en op het traject Amsterdam - Rotterdam in de brede spits 4x per uur, daar buiten 2x per uur. Ook dat materieel zou 160+ km/h per uur moeten kunnen rijden. | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 19:12 |
Precies. Als je het aantal verstoringen in de Achterhoek weet te verminderen en hier en daar wat kleine infrastructurele maatregelen treft dan kan de punctualiteit al behoorlijk omhoog ![]() | |
James1988 | vrijdag 30 augustus 2013 @ 19:18 |
Eens, en nonstop. Geen tussenstop in Breda. Voor de verbinding Breda - Antwerpen zie ik meer in het afbuigen van de IC Zwolle - Roosendaal (3600) naar Antwerpen, Breda - Roosendaal kan dan worden gereden door de sprinter Utrecht - Breda. Het kost amper extra materieel, en 160 km/h is snel genoeg. Je zou er ook meteen de Noorderkempenshuttle mee kunnen rijden. Het liefste zie ik dan iedere 3600 naar Antwerpen gaan, dat is wel zo duidelijk voor reizigers (en een unicum in België ![]() Bedoel je dat als twee losse treinseries (dus tijdens de spits 6x HST per uur tussen Rotterdam en Amsterdam) of cumulatief? Ik denk dat dit het meest logische aanbod is op de HSL: - 2x per uur Amsterdam - Breda - 1x per uur Amsterdam - Brussel - 1x per uur Amsterdam - Rotterdam (alleen spits) - 1x per uur Thalys - 2x per uur Zwolle - Antwerpen Als je deze treinen goed inlegt krijg je kwartierdiensten tussen Amsterdam en Rotterdam, buiten de spits heb je dan een klein gat. Dat is - denk ik - niet erg, omdat er dan minder vervoersvraag is en een kwartier langer wachten niet zo heel lang is. Materieel moet minstens 200 km/h halen, m.u.v. Zwolle - Antwerpen waar 160 km/h snel genoeg is (zeker met een stop in Noorderkempen). [ Bericht 8% gewijzigd door James1988 op 30-08-2013 19:24:34 ] | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 19:42 |
En de 3600 is al zo'n boemeltrein ![]() En de Benelux moet zeker niet via Breda gaan, want dat houdt de boel alleen maar op. ik geef alleen de minimale bediening aan die ik denk dat zou moeten kunnen. Hoe de vervoerder het oplost is aan de vervoerder, waarbij als het de NS is er ook gekozen kan worden om niet Amsterdam - Breda (HSL) te rijden, maar ruimte te laten voor een andere invulling, zoals bijvoorbeeld Den Haag - Eindhoven (via HSL) of Amsterdam - Vlissingen (via HSL). Die ruimte zou een vervoerder imo wel moeten kunnen hebben als de HSL-concessie in het binnenlandse net geïntegreerd wordt. zoiets kan het zijn ja en die 200 km/h noem ik niet voor niets, omdat het ook de mogelijkheid geeft om een deel in het binnenlandse net te integreren zonder dat je meteen grote delen met echte HST's rijdt. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 30 augustus 2013 @ 20:57 |
Daar kan ik mij goed in vinden. De kwartierverdichting schiphol-rotterdam zou ik vanaf Amsterdam zuid laten rijden. | |
Peter | vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:23 |
En de 3600 Antwerpen - Zwolle wel op alle kleine stations laten stoppen? | |
James1988 | vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:26 |
Misschien is de trein Breda - Amsterdam daar een betere kandidaat voor? Ik heb het gevoel (maar geen cijfers) dat de meeste mensen die in de spits vanaf Breda naar Amsterdam reizen meer te zoeken hebben rond Zuid (of Sloterdijk) dan rond Centraal. Het was dacht ik de bedoeling dat die niet meer zou stoppen op de stations tussen Arnhem en Nijmegen? Met stops op Noorderkempen en Luchtbal krijg je NMBS mee, en mensen uit die regio's profiteren er ook van. Vooral Noorderkempen profiteert, Luchtbal is een Sovjet-stijl wijk waar je voornamelijk heen wilt voor de bioscoop denk ik. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:45 |
Ik weet het niet zo goed. Wel denk ik dat het sowieso goed is om Zuid te bedienen. Zo'n trein kan daarna ook weer mooi doorrijden naar het Noorden. | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:52 |
ik zou Amsterdam - Rotterdam (-Brussel) als basis nemen en wat Klaasje zegt kan prima. De spitspendels tussen Amsterdam-Zuid en Rotterdam laten rijden. Op dat traject is eigenlijk alleen in de spitsuren echt vraag. Daarbuiten is een overstap op Schiphol prima | |
Mr_Klaasje | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:03 |
Overigens had ik het laatst iets uitgezocht. Rotterdam-Amsterdam CS en Rotterdam-Amsterdam Zuid-Almere C scheelt slechts één treincompositie. | |
Ireyon | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:07 |
Wat is deze ik wil naar Tilburg zonder 3 extra tussenstops afblijven van mijn ICs. | |
James1988 | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:09 |
Doe een tegenvoorstel? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:10 |
Keertje heen en weer steken? Net zoals bij fileparkeren? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:11 |
![]() ![]() ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:19 |
Vet handig want de rijrichting keren duurt slechts 100 keer zo lang bij een trein. | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:20 |
van het ene emplacement naar het andere om vervolgens bij het juiste spoor uit te kunnen komen | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:28 |
En dan nu een omleidingsverhaaltje voor James en voor alle anderen die het interesseert Pak er in ieder geval even deze kaart bij en ter ondersteuning de welbekende kaart van de Transilien Het doel was vanaf Marne la Vallee (Vak G 4 )te vertrekken en naar Verneuil l'Etang (Vak G 6 )te gaan Ik nam dus de RER A (rood) tot aan Val de Fontenay (Vak E4 )en stapte over op de RER E (Paars) die voor de gelegenheid niet zou eindigen op Hausmann ST Lazare maar op Gare de l'Est (Vak D4) dit door de aanleg van station Rosa Parks (Vak D4) dat weekend. Dit kwam handig uit, want de trein die ik moest hebben vertrok ook van Gare de L'est, naar Verneuil l'Etang Lijn P (Oranje) en dat is dan de eerste stop. Echter was er een springer bij Val de Fontenay, het station waar ik overgestapt ben en dus eigenlijk 2 keer voorbij zou moeten rijden, echter gingen we ter hoogte van Noisy le Sec het zwartgekleurde zijspoor op, over de Triangle de Gagny en de Bif. de Bry tot aan de aansluiting van Villiers-sur-Marne Le Plessis-Trevise ![]() ![]() Beetje binckhorstboog idee, je kan er normaal nooit rijden, maar eens in de zoveel tijd... ![]() | |
James1988 | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:42 |
Klinkt als een leuk toeristisch ritje ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:43 |
Ja met 40 kilometer per uur door achtertuinen sjokken met op een echt kedengkedeng traject, dat het hele stuk lang...(Hoe heet dat? Niet doorgelast?) | |
Dr_Flash | vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:48 |
Ben weer op weg naar huis ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:00 |
wat doe je met een terzijde gesteld stelletje dat van Arnhem Goederen afgehaald is om voor instructiedoeleinden ingezet te worden? Juist. Je gooit m gewoon op dienst http://somda.nl/forum/138(...)+dingen+30+augustus/ | |
b2py | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:02 |
Voegloos spoor ![]() Of in dit geval, voegen spoor. | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:03 |
nostalgie ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:28 |
t was met een Bombardier-treinstel dat "alles lust en wilt", zoals Flash ooit omschreef | |
James1988 | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:30 |
En het was niet eens een SLeT ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:30 |
ook bovenleidingen, zo is vandaag bij Utrecht maar weer eens bewezen ![]() | |
b2py | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:34 |
Er is geen bovenleiding opgegeten hoor ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:37 |
wel een poging toe gedaan | |
Ireyon | zaterdag 31 augustus 2013 @ 00:34 |
Een IC Antwerpen - Eindhoven zodat er op Tilburg - Eindhoven ook eindelijk eens een volwaardige kwartiersdienst gereden wordt. | |
b2py | zaterdag 31 augustus 2013 @ 09:37 |
Nah, ook niet ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:11 |
Poging tot een hobbyrondje vandaag. Eens kijken wat er allemaal al mis gaat buiten geplande werkzaamheden om: 1 aanrijding met persoon bij Nunspeet 1 Seinstoring tussen Deventer en Enschede 2 defecte treinen op de Hanzelijn. Ik ben nog geen anderhalf uur onderweg. | |
b2py | zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:38 |
In Lelystad een omroep: 'attentie voor het trein personeel op spoor 2 wilt u contact opnemen met de treindienstleider?' Dat staat gelijk aan, we weten het zelf ook niet meer. ![]() @Fles, we komen er aan! | |
Dr_Flash | zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:40 |
Oh, geen treinen tussen Hilversum en Almere. Overwegstoring. | |
Dr_Flash | zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:40 |
Ik ben weer in Zwolle ![]() | |
b2py | zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:47 |
Het is iig een flinke teringzooi hier in Lelydorp. | |
Dr_Flash | zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:56 |
Het vriest niet Het sneeuwt niet Het regent niet Het waait niet. En dan is het deze puinhoop. Ik bedoel, dat moet je kunnen. Falen is ook een vak. | |
b2py | zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:00 |
Zit ik dan, met mijn eerste klas vervoerbewijs op de deur van een over - overvolle VIRM naar Zwolle. Heer Klaasje voorspelde om .41 wat er ging gebeuren, om .55 werd het tot uitvoer gebracht. #zucht | |
Mr_Klaasje | zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:07 |
Maaar boven wordt ruzie gemaakt over wel of niet doorlopen. Leuk! | |
Dr_Flash | zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:19 |
Jongens, jullie aansluiting rijdt..... NU weg ![]() | |
Sparqq | zaterdag 31 augustus 2013 @ 17:41 |
Zijn hier mensen met internationale trein ervaring? Weet iemand of de rechtstreekse trein, Amsterdam Moskou terug komt? In 2015 wil ik wellicht de treinreis Amsterdam - Hong Kong maken; sneltrein van Hong Kong naar Beijing, dan de trein naar Moskou en daar overstappen voor de trein naar Amsterdam. Maar ik lees dat die verbinding sinds 2013 niet meer direct is. | |
Zug-Chef | zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:27 |
En daar zat ik dus in... Vanmorgen had mijn trein helaas een aanrijding met een persoon luttele kilometers voor Harderwijk. Na lang wachten werd de trein geëvacueerd met een daarnaast geplaatste DDZ, waar de reizigers via een loopbrug in over konden stappen. Uiteindelijk de bekende 2,5 uur vertraging opgelopen. Ga dr maar niet van uit. Het vliegtuig is veel sneller, goedkoper en populairder. | |
Peterselieman | zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:33 |
die trieste reden kan er wel eens de reden van zijn dat er nu DDZ in de IC Leeuwarden - Rotterdam zit, vertrektijd 17.45 uur uit Leeuwarden | |
Peterselieman | zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:34 |
oh en aan de bierders vandaag: veel plezier. Was wel van plan te komen, maar gigadrukte op het werk noopte me om af te haken. | |
Zug-Chef | zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:34 |
Nog een? Die van 17:04 was ook al DDZ, die kwam ik tegen bij Wirdum. | |
Peterselieman | zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:37 |
Denk dat die het dan geweest is, als die in Leeuwarden vanaf spoor 3 vertrokken is. Kwam rond 16.55 langs het station gefietst en zag er eentje langs het perron staan. | |
dennistd | zaterdag 31 augustus 2013 @ 19:08 |
Logische afbeelding bij een verstoring in Warffum: http://www.dvhn.nl/nieuws(...)er-Warffum-ligt-stil ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 31 augustus 2013 @ 19:42 |
ooit komt er waslijn ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 31 augustus 2013 @ 20:37 |
Zo. MrKlaasje en b2py weer de baan op geschupt, het was gezellig ![]() Toch nog >4000 km gehaald deze maand. Mocht ook wel: In augustus heb ik letterlijk ELKE zaterdag en ELKE zondag op de baan gezeten. En ELK van die dagen >100 km gereden ook. Kan je niet ontevreden over zijn. | |
Straatcommando. | zaterdag 31 augustus 2013 @ 20:43 |
Die reed ook al een aantal slagjes mee eerder deze week. Als dat tenminste hetzelfde stel is. Lijkt me wel. Wel opmerkelijk, lees daar dat dat stel al sinds eind mei buiten dienst was. Waarom dan zo'n oude pakken ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door Straatcommando. op 31-08-2013 20:49:32 ] | |
Peterselieman | zaterdag 31 augustus 2013 @ 20:50 |
Het V'tje dat ik bedoelde stond zelfs op Arnhem Goederen. Was al buiten dienst gesteld vanwege een verlopen revisietermijn volgens mij. Een verlengingsbeurt was niet uitgevoerd | |
Straatcommando. | zaterdag 31 augustus 2013 @ 20:55 |
![]() ![]() Maar snap dan niet dat ze een wat "nieuwere" pakken. Volgens mij staan die daar wel.. Heb eens op somda gelezen dat er een tijdje terug een v uitging die nog niet over z'n termijn heen was. | |
greavy | zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:27 |
Ondanks dat er gister een trein ontspoord was bij Kortrijk, hadden wij vandaag GEEN vertraging opgelopen tussen Kortrijk en Moeskroen (reden volledige traject Antwerpen Centraal - Lille Flandres). Paar sporen buiten dienst. Bovenleidingsportalen waren niet beschadigd (er was ook nog niets vervangen), net als seinen (dit voor zover wij konden zien uit de trein met 20 kmh over het directe nevenspoor). Wel was er rails beschadigd, en die waren ze opnieuw aan het plaatsen. Ook werd er ballast vernieuwd, en stond er een stopmachine. Volgens treinpersoneel zouden de werkzaamheden morgen al afgerond moeten zijn, en dan maandag weer een normale dienst met 2 sporen tussen Kortrijk en Moeskroen. | |
MTL | zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:35 |
Tsssk, >4000 maar? Ik zit deze maand op >13000 ![]() (Iets met InterRail enzovoorts... ![]() | |
b2py | zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:37 |
Iets met driemaal is scheepsrecht ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:39 |
zoiets ja. Net als de vorige keer was het weer een drukke werkdag, waarbij ik ook nog even meer dan 45 kilometer gefietst heb. Kan gebeuren | |
b2py | zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:04 |
Ben er bijna, was chill! Behalve dat uur vertraging.. ![]() | |
KnightSolaire | zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:13 |
Een Fyra V250-taartje in Koefnoen! Vanaf 09:08: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1363334 | |
Dr_Flash | zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:35 |
Was nogal een puinzooi vanochtend idd ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:38 |
WeekendVrij komt deze maand uit op 2,438 cent per kilometer. Da's best netjes dacht ik. | |
bork | zondag 1 september 2013 @ 01:23 |
Ik ben er ook, ook dikke vertraging! ![]() ![]() ![]() | |
HaverMoutKoekje | zondag 1 september 2013 @ 10:55 |
ze zijn creatief met tekenen op de spoorkaart vandaag![]() | |
dennistd | zondag 1 september 2013 @ 11:00 |
Moet dat de betuweroute voorstellen? ![]() Edit: het moet dus Utrecht-Nijmegen voorstellen, maar op een of andere manier gaat het mis bij Elst aansluiting: daar gaat de lijn ineens naar Zwijndrecht en dan door naar Dordrecht... | |
b2py | zondag 1 september 2013 @ 11:01 |
![]() | |
b2py | zondag 1 september 2013 @ 11:01 |
Nee, Utrecht Centraal - Arnhem ![]() | |
dennistd | zondag 1 september 2013 @ 11:02 |
Het filmpje is wel door Dolf Dijkstra gemaakt he: http://www.nicospilt.com/index_DolfDijkstra.htm Gewoon een collega die lollig wou doen dus | |
b2py | zondag 1 september 2013 @ 11:09 |
Maakt het er niet minder humoristischer op ![]() | |
Peterselieman | zondag 1 september 2013 @ 12:25 |
interessant concept. Herik Rail wil vanaf volgend jaar 3x per week een dienst met Milaan onderhouden. Het zal een gecombineerde cargo en reizigerstrein worden http://www.herikcargo.com/ | |
Facepalm | zondag 1 september 2013 @ 13:17 |
Ik vraag me af waarom Herik Rail denkt dat dit succesvol kan zijn? De NS heeft ditzelfde concept ook gebruikt in 2000 en 2001 (met dezelfde naam btw) en dat bleek geen succes. Nu zijn we een tiental jaren verder en is het veel goedkoper om te vliegen. Ik vind het wel een leuk idee, als de ticketprijzen niet te hoog zijn ga ik hier vast wel eens gebruik van maken. Het doet me een beetje denken aan binnenlandse vluchten Amsterdam - Maastricht, dat is ook keer op keer geprobeerd maar geen enkele keer geslaagd, de concurrentie is gewoon te sterk. | |
Peter | zondag 1 september 2013 @ 13:34 |
Heeft Herik alle papieren voor zo'n avontuur? | |
b2py | zondag 1 september 2013 @ 14:52 |
Frank Van Massenhove benoemd tot nieuwe NMBS-topman De federale topministers zijn het vandaag na maandenlang getouwtrek eens geraakt over een reeks topbenoemingen bij overheidsbedrijven. Dat hebben verschillende regeringsbronnen bevestigd. Frank Van Massenhove, momenteel topman van de FOD Sociale Zaken, gaat de NMBS leiden. Jannie Haek en Marc Descheemaecker krijgen een andere topfunctie. Stefaan De Clerck (CD&V) wordt voorzitter bij Belgacom. Bron en meer | |
KnightSolaire | zondag 1 september 2013 @ 15:08 |
Descheemaecker gaat waarschijnlijk naar de luchthaven Zaventem, voor de geïnteresseerden. E: Oh, dat staat ook in bovenstaande nieuwsbericht. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 1 september 2013 @ 15:51 |
Ben benieuwd of dat een vooruitgang zal zijn. | |
James1988 | zondag 1 september 2013 @ 15:53 |
Van Massenhove is verbijsterd, zo schreef hij op Twitter. ![]() | |
b2py | zondag 1 september 2013 @ 15:55 |
Zoiets zag ik al voorbij komen ja ![]()
| |
Peterselieman | zondag 1 september 2013 @ 15:55 |
Jammer dat we in dit topic dan minder van Berend Brulboei zullen gaan horen ![]() | |
Peterselieman | zondag 1 september 2013 @ 16:14 |
aan deze spot op Somda te zien is er voorlopig een einde gekomen aan de lakbeurten van de Arriva-stellen in Haarlem. De stellen zijn veel te hard nodig in het noorden om nu gemist te worden. Denk dat pas in de herfstvakantie er weer een rit zal zijn of dat ze pas in het voorjaar weer verder gaan. http://somda.nl/forum/138(...)+dingen+1+september/ | |
Basekid_NZ | zondag 1 september 2013 @ 17:58 |
Gaat lekker hier in de trein, hoofdconductice is in 10min al 3x naast me komen zitten om een boete uit te schrijven. | |
b2py | zondag 1 september 2013 @ 18:24 |
Ze wilt je, lijkt me duidelijk. | |
Basekid_NZ | zondag 1 september 2013 @ 19:19 |
Ze zwaaide wel toen ze voor het laatst wegging | |
Peterselieman | zondag 1 september 2013 @ 19:52 |
je hebt haar nummer niet? | |
Basekid_NZ | zondag 1 september 2013 @ 21:44 |
Heh nee ze was een beetje een te pittig type voor me. | |
b2py | zondag 1 september 2013 @ 22:17 |
Bedankt voor het bericht!![]() | |
James1988 | zondag 1 september 2013 @ 22:22 |
Gedeeltelijk opgeheven en opnieuw ingelegd? Dan krijg je dat soort fratsen. | |
b2py | zondag 1 september 2013 @ 22:23 |
Daar lijkt het niet op![]() | |
Peterselieman | zondag 1 september 2013 @ 22:25 |
niks mis mee toch? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 1 september 2013 @ 22:25 |
dat heet "men doet maar wat" :y | |
dennistd | zondag 1 september 2013 @ 22:47 |
De Spaghettiboemel-bouwers zijn het weer niet eens met NS: http://www.ansaldobreda.i(...)20ago_olanda_ing.pdf | |
Peterselieman | maandag 2 september 2013 @ 00:42 |
weer een logische zet | |
Frenk3nstein | maandag 2 september 2013 @ 02:20 |
Die Italianen kunnen een hoop stront uitkramen, maar de NS heeft ook tactisch gehandeld ![]() Het meest verbaasd mij nog wel hoe een bedrijf als AnsaldoBreda zich voor kan doen als een serieus, integer bedrijf met verstand van zaken. Italianen ![]() ![]() | |
greavy | maandag 2 september 2013 @ 09:29 |
Was het hier al voorbij gekomen? Er was gister opnieuw een aanrijding met een persoon op de HSL 1 tussen Halle en Parijs. Dit keer was er een Thalys bij betrokken. Sommige mensen zijn de wanhoop echt nabij, en gaan dan dus veel moeite doen ![]() | |
#ANONIEM | maandag 2 september 2013 @ 09:38 |
Bedoel je dit?![]() | |
greavy | maandag 2 september 2013 @ 09:45 |
Dat was in 2010. Gister is er een persoon voor de Thalys op de HSL gesprongen tussen Brussel-Parijs (maar de HSL begint pas bij Halle) | |
James1988 | maandag 2 september 2013 @ 10:05 |
Een paar weken terug was er een aanrijding op de HSL t.h.v. de dive-under bij Lage Zwaluwe. Dat is best een prestatie, want je moet aardig wat klimmen en klauteren om op die plek te kunnen komen ![]() | |
Peterselieman | maandag 2 september 2013 @ 10:26 |
Lees net op Somda dat de TD-10 stammetjes verleden tijd zijn. Er wordt vanwege onderhoud een rijtuig tussenuit gehaald, waardoor het TD-9 wordt. Erg waarschijnlijk is dat de rijtuigen niet meer terug gaan keren in de stammetjes, vanwege een 'revisie' die er aan zit te komen en omdat er meer rijtuigen voor Benelux/HSL nodig zijn http://somda.nl/forum/323/p464710/ICR+%26+ICRm/ | |
Straatcommando. | maandag 2 september 2013 @ 13:45 |
... ![]() Afgelopen zaterdagavond is er ook iemand aangereden in Arnhem, door een locomotief. Ik vind het maar raar want hij schijnt tussen Arnhem en Arnhem Velperpoort gelopen te hebben. | |
b2py | maandag 2 september 2013 @ 14:13 |
Door een speno, wat voor slechte grappen kan je daar nog allemaal over maken? ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 2 september 2013 @ 14:27 |
Ik had m al naar Fles doorgestuurd, die vond het geloof ik niet zo heel bijzonder, maar ik vind het wel t posten waard. Dit is geen afstapje bij het de trein uitgaan, maar een opstapje... ![]() ![]() En nu zit er nog een uitschuifbare treeplank bij.. ![]() | |
b2py | maandag 2 september 2013 @ 14:27 |
Je zou maar op naaldhakken lopen | |
Peterselieman | maandag 2 september 2013 @ 14:32 |
ditmaal was het de loc die de speno overbracht, anders hadden er idd grappen over kunnen worden gemaakt | |
Peterselieman | maandag 2 september 2013 @ 14:32 |
in Hengelo is zoiets heel normaal ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 2 september 2013 @ 14:36 |
Ja wat de fak, dat is gewoon niet te doen.... ![]() Moet je ons iets vertellen B2PY ![]() | |
Dr_Flash | maandag 2 september 2013 @ 14:44 |
Zie? ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 2 september 2013 @ 14:52 |
Wat is daar dan aan de klauw? | |
Dr_Flash | maandag 2 september 2013 @ 14:53 |
Hetzelfde denk. Lagevloers mat tegen een hoog perron. Heb het in Duitsland zo vaak gezien ook. Waar niet eigenlijk ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 2 september 2013 @ 14:55 |
Ook anti naaldhak? | |
Dr_Flash | maandag 2 september 2013 @ 15:01 |
Weet ik veel. Soberzo ben je zo lomp als het achtereind van een kaffer als je je met naaldhakken in het OV begeeft, vind ik ![]() | |
Peterselieman | maandag 2 september 2013 @ 15:01 |
dat niet. Dichte treeplanken | |
AverageJoe | maandag 2 september 2013 @ 15:52 |
Een klasgenoot vroegah heeft het eens weten te presteren zijn laatste been tussen de trein en het perron te plaatsen. Daarbij ving het op / afstapje zijn val. | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 2 september 2013 @ 16:08 |
Ik heb het ook wel eens gedaan, maar dan de eerste stap die ik zette kwam niet op maar voor het treeplankje uit. Heb er een flinke deuk in m'n scheenbeen aan overgehouden. ![]() Jaja, dom, ik had haast, zware tas op m'n rug, en het was inderdaad een perron op niet-standaard hoogte (Meppel perron 1) ![]() | |
b2py | maandag 2 september 2013 @ 16:26 |
Op het moment dat ik dat plaatje zag liep er een mokkeltje voorbij op naaldhakken ![]() | |
#ANONIEM | maandag 2 september 2013 @ 17:06 |
Gaat lekker - gestrande trein op de Hanzelijn én op de Veluwelijn... Doen de treinen van NS het zo slecht? | |
Mr_Klaasje | maandag 2 september 2013 @ 17:12 |
Schijnt een STS-passage bij Hattemerbroek aansluiting te zijn, inclusief opengereden wissel. Dat kan nog wel even duren. Als dit klopt heet het straks "wisselstoring" omdat het openrijden van een hogesnelheidswissel niet zo'n goed idee is. | |
James1988 | maandag 2 september 2013 @ 17:12 |
Ik denk dat het om dezelfde trein gaat. "Gestrande" trein betekent meestal STS-passage of andersoortig ellende van niet-technische oorzaak. | |
#ANONIEM | maandag 2 september 2013 @ 17:13 |
Ok, dank voor de info ![]() | |
Peterselieman | maandag 2 september 2013 @ 17:17 |
is ook meteen op de meest ongelukkige plaats natuurlijk ... | |
Mr_Klaasje | maandag 2 september 2013 @ 17:19 |
Als de ATB-vv goed aangesloten was en het een reizigerstrein betreft weet ik zeker dat die 120 meter voor het rode sein harder dan 70 km/h gereden heeft anders kom je namelijk nooit niet zover dat je een wissel openrijdt bij dit type aansluiting. | |
eti | maandag 2 september 2013 @ 17:20 |
Echt waar? Gisteren een ongeluk, aanrijding of springer tussen Brussel en Parijs? Ik zat in de Thalys van 15.25 uit Parijs en heb nergens last van gehad, was het na die tijd? | |
Peterselieman | maandag 2 september 2013 @ 17:23 |
uhuh. Kan niet anders bijna, want dit soort aansluitingen worden zodanig geconstrueerd dat er na het rode sein nog redelijk wat ruimte tot het wissel is. | |
Mr_Klaasje | maandag 2 september 2013 @ 17:25 |
200 meter tussen het sein en de vrijbalk, daarna komt het wissel nog een keer. ATB-vv ligt vanaf 120 meter voor het sein. De remweg in de snelremstand van een reizigerstrein is vanaf die snelheid ongeveer 200 meter. Dit is dan echt heel hard gegaan. Die trein is dan minstens 250 meter door het sein heen gekomen. Dit type STS komt slechts een paar keer per jaar voor maar als het mis gaat, gaat het ook goed mis. Daarom wordt niet alleen ruimte tussen het sein en het wissel aangehouden maar wordt het spoor direct achter het sein ook gecontroleerd. Als een trein het sein onterecht passeert vallen de andere seinen die de aansluiting afdekken ook af inclusief de ATB voor dat sein. Dit wordt alleen toegepast bij snelheden hoger dan 80 km/h. Bij de "simpele oplossing" valt een sein pas af als een trein daadwerkelijk in de rijweg van een andere trein terecht komt. | |
b2py | maandag 2 september 2013 @ 17:32 |
Hoe kan het dat een trein nog zo hard kan rijden dat het wissel überhaupt open gereden wordt.. | |
Mr_Klaasje | maandag 2 september 2013 @ 17:35 |
Remstandje-ATB-tevreden. Er is een bepaalde marge die de ATB geeft tussen de benodigde remming en de gecontroleerde remming. Dat is nooit beter geworden omdat men nooit zin heeft gehad om slimmere ATB-boordapparatuur te ontwikkelen met het oog op de komst van ATB-NG en later ETCS. | |
b2py | maandag 2 september 2013 @ 17:44 |
Ik verbaas me hier ook gewoon niet over.. | |
Mr_Klaasje | maandag 2 september 2013 @ 17:48 |
Als je de remming benodigd voor 140-0 afdwingt dan rem je voor 140-80 of 80-0 veel te hard. Dus nu is het voor het die andere remmingen afgesteld. Daar is echter nog nooit een echt ongeval mee gebeurd dus superonveilig is het niet. Als je de apparatuur wat slimmer maakt kan je differentiëren met de remstand die afgedwongen wordt. | |
DriekOplopers | maandag 2 september 2013 @ 17:53 |
Een hoop geruchten. Ik heb ProRail om opheldering gevraagd en zal dat ook hier terugmelden als ik wat hoor. ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 2 september 2013 @ 17:55 |
Maar dat hoeft helemaal niet hoor. Opheldering vragen. ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 2 september 2013 @ 18:02 |
http://www.spoorpro.nl/sp(...)op-heterdaad-betrapt | |
Fiorano | maandag 2 september 2013 @ 18:15 |
Kolere, 1 icm drietje in de IC Schiphol - Enschede. Hoop mensen achter gebleven op Duivendrecht. Ik heb me er nog net ingewurmt. Zenuwachtige HC op het perron die nou niet bepaald de vriendelijkheid zelve was... Ik moest maar wachten op de trein van een half uur later | |
DriekOplopers | maandag 2 september 2013 @ 18:16 |
"Schijnt een STS-passage bij Hattemerbroek aansluiting te zijn, inclusief opengereden wissel." Schijnt. Daar doe ik het niet voor. ![]() Prognose bijgesteld tot 21 uur trouwens. Dat duidt op een forse technische schade. Kan dus best dat opengereden wissel zijn. Maar dat mag ProRail zeggen. | |
b2py | maandag 2 september 2013 @ 18:17 |
Typerend dat er weer ergens een ernstig ongeval moet plaatsvinden voordat we iets weer veilig gaan maken.. | |
DriekOplopers | maandag 2 september 2013 @ 18:23 |
Er is bevestiging van ProRail:
| |
Mr_Klaasje | maandag 2 september 2013 @ 18:25 |
Ik bedoelde het eigenlijk andersom. Er zijn al voldoende perverse veiligheidsprikkels in spoorland waar reizigers uiteindelijk bij het onderspit delven. | |
Mr_Klaasje | maandag 2 september 2013 @ 18:27 |
Dat je treinverkeer makkelijker veilig kunt maken doordat het beter controleerbaar is, wil nog niet zeggen dat je daar bakken met geld aan moet spenderen. Al helemaal niet als je met eenzelfde investering het wegennet substantieel veiliger kunt maken en het daar ook niet gebeurt. Je doet aan stemmingmakerij. | |
DriekOplopers | maandag 2 september 2013 @ 18:28 |
Ah, okee. Eensch! ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 2 september 2013 @ 18:30 |
![]() | |
James1988 | maandag 2 september 2013 @ 18:30 |
Ik zag hier eerder vandaag iets langskomen over TD-9's, er zit er nu eentje in de 1969 (IC Den Haag Centraal - Venlo van 18:23). | |
b2py | maandag 2 september 2013 @ 18:39 |
Alle td10 zijn nu td9 geworden. | |
bork | maandag 2 september 2013 @ 18:47 |
Fles!, ik kwam in een ander topic iets leuks tegen wat ik nog niet kende "Marnehuizen" en tada wat hebben ze.![]() | |
b2py | maandag 2 september 2013 @ 19:02 |
Wat ik nou toch weer meemaak. Om 18:13 vertrokken uit Utrecht met de trein naar Den Helder. Had al een parallalausfahrt met de trein naar Alkmaar die +20 had. Vervolgens komen we op Amsterdam Centraal aan, 2 minuten voor vertrektijd en wordt de trein uit het niets gewoon opgeheven. Ik krijg nu gewoon voor noppes +30 aan mijn broek. Ook ramde de conducteur op de ruiten naar de reizigers dat ze de trein moesten verlaten, in plaats van door de coupe te lopen. Schandalige vertoning. Zie ook nog op de actuele vertrektijden dat de trein naar Alkmaar voor ons gewoon wel nog rijdt met +15. Applaus NS, Applaus. | |
DriekOplopers | maandag 2 september 2013 @ 19:11 |
Niet alleen GTBV indienen, maar ook een klacht schrijven. Ik hoor graag de afloop. ![]() | |
James1988 | maandag 2 september 2013 @ 19:14 |
"Geachte heer bie-toe-pie, Allereerst wil ik u mijn excuses aanbieden voor het ongemak dat u heeft ervaren tijdens uw reis. Hoewel onze medewerkers hun uiterste best doen om u een zo aangenaam mogelijke reis te bezorgen, lukt dit helaas niet altijd. Het laten rijden van meer dan 5000 treinen per dag is een bijzonder complexe puzzel, waar wij iedere dag veel moeite en tijd in stoppen. Hier is het kluitje, daar is het riet, tot ziens! Met vriendelijke groet, <naam> Deze brief is automatisch gegenereerd en is daarom niet ondertekend." | |
DriekOplopers | maandag 2 september 2013 @ 19:15 |
Over Hattemerbroek Aanfluiting Aansluiting: Het wissel was rond 19 uur gerepareerd. "Wegens een eerdere verstoring rijden tot 21 uur minder treinen tussen Zwolle en Amersfoort en tussen Zwolle en Lelystad". Dus die idioten van de NS hebben nog twee uur nodig om de dienst weer goed in de benen te helpen. Raar. Ik meende toch in de media te hebben gelezen dat onze overheid de Sociale Werkvoorziening aan het opheffen was. Blijkbaar dus niet. | |
James1988 | maandag 2 september 2013 @ 19:17 |
Dat is toch niet anders dan anders? | |
b2py | maandag 2 september 2013 @ 19:23 |
Die €2,27 is inderdaad niet de moeite. Overigens nog iets wat daar voorviel. Diezelfde conducteur tegen een Britse vrouw die iets vroeg: 'This train won't go any further, it's cancelled.' 'Sir, but why?' 'It's the Dutch railways madam.' En toen was meneer gevlogen.. | |
DeaDLocK2K | maandag 2 september 2013 @ 19:24 |
ProRail speelt hier ook een rol. | |
Litpho | maandag 2 september 2013 @ 19:34 |
Een marge van twee uur voorkomt dat de reiziger wéér voor verrassingen komt te staan. Je weet als geen ander hoe het is als een eenvoudige +5 vertraging elke vijf minuten wordt bijgewerkt tot het makkelijker is om de trein maar uit te laten vallen. Dit voorkomt veel valse hoop en de daarbij behorende teleurstelling. | |
Peterselieman | maandag 2 september 2013 @ 19:43 |
mooi dat ze hem gepakt hebben ![]() | |
DriekOplopers | maandag 2 september 2013 @ 19:49 |
Gedurende de stremming stel ik mij voor dat de NoordOost blijkbaar alsvolgt is geknipt: Oostelijk van Zwolle: pendelen tussen Zwolle en Leeuwarden/Groningen Westelijk van Zwolle: pendelen Lelystad - Den Haag Centraal en Amersfoort - Rotterdam Centraal. De sprinters reden wel. Op het moment dat de stremming voorbij is: Vanuit het noordoosten rijden de treinen weer door naar Lelystad-Den Haag en Amersfoort - Utrecht - Rotterdam. Vanuit het westen idem dito weer doorrijden vanaf Amersfoort en Lelystad naar Zwolle en verder. Dat duurt een dik half uur tot het weer volgens het spoorboekje rijdt. Vooruit: een uur. Maar ! geen ! twee ! uur ! | |
Peterselieman | maandag 2 september 2013 @ 19:53 |
ijzer schuiven is niet zo makkelijk, Driek Als één schakeltje dwars ligt dan merkt de hele rest van de keten het ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 2 september 2013 @ 19:55 |
Nou.. IJzer schuiven is heel eenvoudig. Het is alleen vervelend dat ijzer door vlees gereden en aangewezen moet worden. | |
DriekOplopers | maandag 2 september 2013 @ 19:57 |
Maar dat is hun werk. Ze worden geacht, dat doeltreffend te kunnen doen. Ze hebben uren de tijd gehad om op de desbetreffende stations materieel en personeel gereed te hebben om de dienst te (helpen) hervatten. | |
Zug-Chef | maandag 2 september 2013 @ 19:57 |
Dat was inderdaad te merken. De 12553 staat sinds vandaag als ik het goed heb met 8/10/12 bakken VIRM (in ieder geval dubbel stel) gepland maar reed met een ICM-III tussen Zwolle en Leeuwarden. Viel kwa drukte wel errug mee gelukkig (althans vanaf Heerenveen dan). | |
Peterselieman | maandag 2 september 2013 @ 20:00 |
dat is te veel gevraagd he. Dat weet je wel ![]() Is te ingewikkeld en kost te veel. | |
Darkwing_Duck | maandag 2 september 2013 @ 20:01 |
Pssst, dat is al heeeel lang een project van Fles en mij, al vrees ik dat het er voor mij niet mer van komt.... | |
Mr_Klaasje | maandag 2 september 2013 @ 20:42 |
Aah.. De storing bij Hattemerbroek is pas vannacht afgelopen. | |
_JdM_ | maandag 2 september 2013 @ 20:43 |
... Met slechts 1x per uur een sprinter Lelystad-Zwolle en 't Harde-Zwolle. | |
DriekOplopers | maandag 2 september 2013 @ 20:45 |
Zonnetje40 meldde dat de IC naar Lelystad en Den Haag om 20:15 vanaf Zwolle gewoon reed. | |
bork | maandag 2 september 2013 @ 20:46 |
o, dat wist ik niet ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 2 september 2013 @ 20:49 |
het gaat een keer geregeld worden ![]() | |
lezut | maandag 2 september 2013 @ 20:50 |
De treindienst lag ook niet helemaal plat, was alleen teruggeschaald naar 1x ipv 2x per uur. Over het nevenspoor denk ik. Maar dat wordt nog een leuk klusje, even een verstelbaar puntstuk inclusief alle stellers en mikmak vervangen... in een nachtje. Denk niet dat ze dat nu al voor elkaar hebben. Denk overigens dat dat ook wel een stevige klap heeft gegeven, het 'openrijden' van dat puntstuk. | |
DriekOplopers | maandag 2 september 2013 @ 20:57 |
Overigens is zowel het overnemen van aansluitingen als het bieden van behoorlijke reisinformatie een grote teringzooi, meldt onze correspondent ter plaatse. Klootviolen. | |
b2py | maandag 2 september 2013 @ 21:03 |
Dat regelt ProRail en niet NS, hihi | |
Zug-Chef | maandag 2 september 2013 @ 21:11 |
Die wissels zijn gewoon niet flexibel genoeg. Op mijn modelbaan gaat het altijd goed ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 2 september 2013 @ 21:12 |
Op die van mij ook. Openrijden, die wissels tot je een ons weegt maar ze gaan maar niet kapot. ![]() | |
b2py | maandag 2 september 2013 @ 21:13 |
Mijn wissels kan ik zelfs op afstand omzetten, centrale post alles. Treindienstleider en machinist in 1. Spangend. Werkdrukmeters door het dak alles. | |
Peter | maandag 2 september 2013 @ 21:30 |
Reisinfo is toch juist weer naar NS gegaan? | |
b2py | maandag 2 september 2013 @ 21:32 |
Ja, met x man ProRailers.. ![]() | |
Litpho | maandag 2 september 2013 @ 21:34 |
En dat terwijl de dienstregeling toch regelmatig op schaal HO rijdt. | |
Darkwing_Duck | maandag 2 september 2013 @ 21:39 |
Mja, eigenlijk moet ik gewoon eens een keer naar NL komen en dan vet knallen enzo over het spoor, met iedereen van hier, en dat PSM het gewoon dan ook eens niet druk op zn werk heeft, en meegaat enzo... ![]() | |
b2py | maandag 2 september 2013 @ 21:42 |
Ja man, zou leuk zijn enzo. Hihi. | |
Peterselieman | maandag 2 september 2013 @ 22:13 |
als ik werk vind voor door de week dan is het geen enkel probleem meer. Verlofuren genoeg bij mijn zaterdagbaantje ![]() | |
James1988 | maandag 2 september 2013 @ 23:05 |
Klein nieuwtje over Traxx-locs op de HSL in België: naar het schijnt gaan de proefritten op Lijn 4 goed, maar zijn er -alweer/nog steeds- problemen op de grensovergang, waardoor treinen tot stilstand komen. Dit deed zich eerder al voor bij Thalys en Fyra V250. | |
b2py | maandag 2 september 2013 @ 23:15 |
Weinig nieuw nieuws dus ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 2 september 2013 @ 23:28 |
Kunnen ze Ansaldo niet inhuren? Die hebben er inmiddels een oplossing voor geloof ik. | |
Dr_Flash | maandag 2 september 2013 @ 23:58 |
Niet haten op ansaldo ![]() ![]() ![]() | |
dcm360 | dinsdag 3 september 2013 @ 00:34 |
Ik meen me te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat Ansaldo ook het spul voor de Thalys geleverd heeft, en dat werkt ondertussen wel. Wat het alleen maar knulliger maakt dat de V250 weer met dezelfde problemen die in de Thalys opgelost zijn geleverd werd. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 3 september 2013 @ 00:56 |
Sterker nog. Het spul in de V250 is een doorontwikkeling van het spul in de Thalys. | |
James1988 | dinsdag 3 september 2013 @ 00:56 |
Waarschijnlijk een consultancy-klus geweest (AnsaldoBreda huurde Ansaldo STS in) met onvoldoende kennisoverdracht tussen de teams bij STS die de Thalys en de V250 van ERTMS voorzien hebben. Wellicht andere tijdlijnen waardoor de Thalys-mensen alweer op andere projecten waren gezet. | |
b2py | dinsdag 3 september 2013 @ 06:40 |
Hele dag minder treinverkeer Hanzelijn door een defect wissel. [ Bericht 3% gewijzigd door b2py op 03-09-2013 06:56:25 ] | |
DeaDLocK2K | dinsdag 3 september 2013 @ 07:26 |
Is toch gewoon nog steeds dat puntstuk van gisteren? | |
b2py | dinsdag 3 september 2013 @ 07:33 |
Dan zou je verwachten dat de veluwelijn ook gestremd zou zijn. | |
Litpho | dinsdag 3 september 2013 @ 07:56 |
En uiteraard betekent "minder treinen" ook "kortere treinen". Staanplaatsen in de sprinter vanaf Lelystad, wordt vast feest bij Almere Buiten ![]() | |
James1988 | dinsdag 3 september 2013 @ 08:25 |
Wissel geklemd misschien? | |
greavy | dinsdag 3 september 2013 @ 08:57 |
Er wordt linkerspoor gereden tussen Kampen Zuid en Zwolle zodat dat wissel gemeden wordt vanaf de Hanzelijn. En het past niet om daar nog een stoptrein tussen te knallen. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 3 september 2013 @ 09:02 |
De sprinter Zwolle-Amsterdam komt zichzelf daar tegen. Eventueel zou je een uurdienst kunnen rijden. | |
b2py | dinsdag 3 september 2013 @ 09:03 |
Dan zou het bericht van DriekOplopers van gisteren dat het wissel om 19:00 gerepareerd zou zijn onzin moeten zijn. | |
James1988 | dinsdag 3 september 2013 @ 09:05 |
Een andere verklaring voor deze uitdunning kan ik me niet echt indenken. Jij wel? | |
greavy | dinsdag 3 september 2013 @ 09:08 |
Stichting De Hef Experience is inmiddels weer een stap dichterbij om de Rotterdamse Hef weer in dienst te stellen, maar dan als personenlift. Het hefbare brugdek zal dan mensen naar boven kunnen brengen, en dan eenmaal boven aangekomen op de aanbruggen een uitzicht boven de stad. Inmiddels heeft de Stichting het voorelkaar gekregen dat De Hef een opknapbeurt krijgt ivm zijn monumentale status: Hij wordt gestraald, waar nodig geverfd en de slechte stukken staal worden vervangen. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 3 september 2013 @ 09:09 |
Sowieso kon dat bericht al niet kloppen omdat een hogesnelheidswissel dat opengereden is een defect puntstuk heeft. Dat zijn grote jongens die niet 1, 2, 3, te vervangen zijn. | |
greavy | dinsdag 3 september 2013 @ 09:17 |
En NSR rijdt nu dus liever met bussen Zwolle - Dronten. Anders heb de reiziger +30 of je gaat een bus inzetten, en dan wordt het niet duidelijker. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 3 september 2013 @ 09:24 |
Met die bus heb je altijd +20 dus gemiddeld is het verschil niet heel groot. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 3 september 2013 @ 09:25 |
Nee, dat lukt je niet zonder krol en ander zwaar materieel. | |
greavy | dinsdag 3 september 2013 @ 09:33 |
Belangengroep Veiligspoor Almere heeft inmiddels ook gemerkt dat er goederentreinen door Almere komen, en gaan opheldering vragen bij Prorail "want er was toegezegd dat er geen goederentreinen via de Hanzelijn gingen rijden" ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 3 september 2013 @ 09:35 |
ze moeten niet zo miepen. Als het door één plaats behoorlijk veilig kan dan is het Almere wel | |
DriekOplopers | dinsdag 3 september 2013 @ 09:36 |
Ik denk inderdaad dat de ProRail-woordvoerder van dienst een verhaal heeft gemaild dat inderdaad niet klopte. Kom ik bij hem op terug. | |
Dr_Flash | dinsdag 3 september 2013 @ 09:46 |
Mooi man, hogesnelheidswissels aanleggen op een lijn waar je toch maar 140 gaat rijden. Wet van Behoud van Maximale Ellende ![]() | |
b2py | dinsdag 3 september 2013 @ 09:54 |
Krol regelen is niet zo spannend hoor, zit hem denk ik in het puntstuk zelf. Die krengen schijnen nogal duur te zijn. | |
Litpho | dinsdag 3 september 2013 @ 09:56 |
Als ze de mogelijkheid voor hoge snelheid hadden weggenomen door andere wissels neer te leggen, was het natuurlijk ook niet goed geweest. | |
Dr_Flash | dinsdag 3 september 2013 @ 09:59 |
Ach jawel hoor, dan was het gewoon een extra spoorlijn geweest. En dan was een kapot wissel wel in een paar uur vervangen. In plaats van een paar weken. Want je zal zien dat dit ZO'N ONTZETTEND UNIEK onderdeel is dat het helemaal van Mars moet komen of zo. | |
Dr_Flash | dinsdag 3 september 2013 @ 10:02 |
Trouwens, zodra ze eenmaal echte snelheid gaan rijden moet er meteen toeslag bij komen ![]() | |
dennistd | dinsdag 3 september 2013 @ 10:16 |
Voor 140km/h heb je juist hogesnelheidswissels nodig, met normale wissels (zonder beweegbaar puntstuk e.d.) is de maximale snelheid 80km/h (of 100km/h bij een symmetrisch wissel). Er zijn nu trouwens wel 'normale' wissels in ontwikkeling voor 140km/h. | |
James1988 | dinsdag 3 september 2013 @ 10:29 |
Ja euh jongens, daar kiezen jullie toch echt zélf voor ![]() | |
Litpho | dinsdag 3 september 2013 @ 10:34 |
Ik zie een verwantschap met Ansaldo Breda ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 3 september 2013 @ 10:38 |
Liet een verstoring maar sporen na, dan had je nog wat om op te rijden stelletje oetlullen ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 3 september 2013 @ 11:12 |
Overigens ken ik ook symmetrische wissels met 120 km/h, maar dat terzijde. | |
MTL | dinsdag 3 september 2013 @ 11:16 |
Jep, o.a. bij de aansluiting van de brug bij Ravenstijn. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 3 september 2013 @ 11:17 |
Veenwouden, Grijpskerk... | |
Litpho | dinsdag 3 september 2013 @ 11:19 |
Als deze wissel nou preventief geruimd was... | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 3 september 2013 @ 11:21 |
Had ik het laatst niet over ATB voor auto's? http://www.welingelichtek(...)enzers-in-alle-autos | |
James1988 | dinsdag 3 september 2013 @ 11:24 |
Daar hebben we het een tijdje terug inderdaad over gehad, ja. Overigens: Siim Kallas is de VP van de EU onder wiens verantwoordelijkheid mobiliteit valt. | |
Peterselieman | dinsdag 3 september 2013 @ 11:24 |
Geinig, maar een echte invoering ervan is nog ver weg natuurlijk ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 3 september 2013 @ 11:29 |
Jammer. | |
Bitlord | dinsdag 3 september 2013 @ 11:50 |
Was het NS Groepsretour hier al besproken? Wat mij betreft een ideale zet van NS. Voor reizen op de lange afstand kan de trein op prijs nu een stuk beter concurreren met de auto, zeker voor wie op pad gaat met wat grotere groepen.![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 3 september 2013 @ 12:51 |
Ja, ik heb een paar weken geleden al eens uitgezocht vanaf hoeveel km enkele reis het lonend is t.o.v. vol tarief. Bij 10 man al vanaf 16 km geloof ik ![]() | |
Salatrel | dinsdag 3 september 2013 @ 13:04 |
en je hoeft niet eens allemaal op hetzelfde station in te stappen | |
Dr_Flash | dinsdag 3 september 2013 @ 13:12 |
Maar wel dezelfde route te rijden lijkt me dan? Dus als je met zn allen naar maastricht wilt, er 2 in Amsterdam in stappen, 2 in Utrecht, 1 in Culemborg, 1 in Boxtel etc. Maar niet in Arnhem of Etten-Leur bijvoorbeeld. Toch? Of...? ![]() | |
mschol | dinsdag 3 september 2013 @ 13:17 |
als je via arnhem naar maastricht zou kunnen, waarom zou dat niet mogen? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 3 september 2013 @ 13:18 |
Omdat dat niet het kortste, niet het snelste en ook niet de route met de minste overstappen is ![]() | |
James1988 | dinsdag 3 september 2013 @ 13:22 |
Plaatjestijd! Dit zijn de nieuwe stoptreinen voor ÖBB, die ze cityjet noemt:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De treinen zijn van het type Desiro ML en worden gebouwd door Siemens. Het visueel ontwerp is gedaan door het Oostenrijkse Spirit Design, dat eerder al de Railjet ontwierp. Foto's © Siemens en Spirit Design, bron: Siemens.com | |
mschol | dinsdag 3 september 2013 @ 13:23 |
dat zie ik nergens in de voorwaardes staan wat ik wel zie staan: iedereen krijgt een persoonlijk ticket... volgens mij koop je dus gewoon 10 dagretourtickets voor een aantrekkelijke prijs... | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 3 september 2013 @ 13:29 |
Ik zie geen plaatjes... | |
mschol | dinsdag 3 september 2013 @ 13:35 |
ik wel... even ctrl+f5? | |
James1988 | dinsdag 3 september 2013 @ 13:36 |
Als het dan nog niet lukt even op het linkje klikken, dat brengt je meteen naar het persbericht van Siemens waar alle plaatjes ook staan. ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 3 september 2013 @ 14:11 |
Ik heb geen ctrl op mijn telefoon. ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 3 september 2013 @ 14:29 |
125 km/h volgens de specs. /mierenneukmodus | |
eti | dinsdag 3 september 2013 @ 14:34 |
Ik weet niet of het heel belangrijk is dat de trein rechtstreeks is. Het is natuurlijk wel leuk, loop je in Utrecht roepen ze om dat de trein naar Moskou van spoor 4b vertrekt. En die naar Baarn van spoor 1... Maar ik nam van de zomer de trein naar Warschau (de CNL oftwel Euronight) en bij aankomst stond op het tegenoverliggende perron de nachttrein naar Moskou klaar. Kleine moeite, zo'n overstap... | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 3 september 2013 @ 14:34 |
Maar er bestaan geen snelheidsborden met 12.5, dus maken ze er maar 120 van. | |
eti | dinsdag 3 september 2013 @ 14:47 |
Even een vraagje over Thalys en TGV. Ik ben net terug van een weekje Franse Alpen, vandaar. Zijn die Franse hogesnelheidstreinen nou echt zo ontzettend veel krapper dan hun Duitse pendanten, of denk ik dat maar? Bij iedere stop zijn er gruwelijke opstoppingen in de halletjes en gangpaden (ook omdat die treinen zo weinig stops maken natuurlijk), de halletjes liggen vol met opgestapelde bagage en ook in de gangpaden kom je heel wat koffers tegen omdat er geen plek voor is. En je zit gewoon minder ruim. Verder rijden ze lekker, hoor, en de snelheid hebben ze ook mee. En wat de nachttrein betreft (Intercité de nuit): een belachelijk schema, sommige dagen wel en sommige niet, maar wat liggen die Franse couchettes lekker. Vele malen beter dan 'onze' Duitse wagens, het lijken wel slaapwagens. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 3 september 2013 @ 14:50 |
Jawel. Een grote 12 met een kleine 5 erbij. | |
Dr_Flash | dinsdag 3 september 2013 @ 15:13 |
Die staan op de Maaslijn toch? | |
Mr_Klaasje | dinsdag 3 september 2013 @ 15:13 |
Aah.. Leuk. De onderdelen voor de 1:34,7 bij Hattemerbroek moeten nog uit Duitsland komen schijnt. We hebben het niet op voorraad maar het heeft ook niet zoveel haast dat het er in 24 uur is. Het nare is alleen dat dit type wissel, waarbij relatief eenvoudig wat defect gaat bij een buitendienststelling of een fout, vrijwel altijd op een kritische locatie ligt. Dan zou je toch minstens verwachten dat je het herstel snel kunt regelen. Dat niet alles perfect kan gaan kan ik begrijpen maar dat het herstel dan zo lang moet duren en het allemaal zo ongeïnteresseerd overkomt vind ik echt niet te verkopen. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 3 september 2013 @ 15:13 |
Geloof het wel ja. | |
Peterselieman | dinsdag 3 september 2013 @ 15:23 |
dan kun je je afvragen waar ze de prioriteiten hebben liggen | |
Dr_Flash | dinsdag 3 september 2013 @ 15:35 |
dat hoef je je niet af te vragen. Het antwoord wordt meer dan duidelijk gegeven. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 3 september 2013 @ 15:36 |
Net als overwegaankondigingsborden? | |
Peterselieman | dinsdag 3 september 2013 @ 15:39 |
nee, want het is niet duidelijk waar de prioriteiten dan wel liggen ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 3 september 2013 @ 15:40 |
Dat is ook niet belangrijk in dit geval. We weten waar ze NIET liggen ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 3 september 2013 @ 15:49 |
Ja maar dan anders. | |
AllesWatWas | dinsdag 3 september 2013 @ 16:39 |
Die ene normale stoel naast het invalidentoilet, tussen al die uitklapbare stoeltjes ![]() | |
MTL | dinsdag 3 september 2013 @ 16:49 |
Foto via http://www.archiefedwardbary.nl/ Borden nieuwe stijl. In de oude stijl (groene driehoek met punt omhoog) was het inderdaad een grote 12 met een kleine 5 (125). Of geheel zonder cijfers, dan betekent het ook 125 km/h. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 3 september 2013 @ 16:50 |
Moet je eens in Enschede komen kijken ![]() --edit-- crap, te laat, zie MTL's foto hierboven dus! ![]() | |
Sparqq | dinsdag 3 september 2013 @ 16:55 |
Inderdaad is het een kleine moeite, maar het idee dat je straks met twee overstappen van Hong Kong naar Amsterdam kan gaan spreekt me wel aan. Helaas worden het nu dus 3 overstappen. | |
James1988 | dinsdag 3 september 2013 @ 17:00 |
![]() | |
mschol | dinsdag 3 september 2013 @ 17:00 |
waarom 12,5 en niet gewoon 125? borden zijn alvast voorbereid op HSL? dat ze alleen de komma hoeven weg te halen en je 1250KM/u mag? | |
mschol | dinsdag 3 september 2013 @ 17:00 |
![]() | |
dennistd | dinsdag 3 september 2013 @ 17:01 |
Dat is bij alle snelheidsborden op het spoor het geval | |
Dr_Flash | dinsdag 3 september 2013 @ 17:13 |
Drienerlo natuurlijk ja. Die heb ik ook zelf op de foto ![]() | |
MTL | dinsdag 3 september 2013 @ 17:15 |
Afspraken. Definitie van het Snelheidsbord: "Rijden toegestaan met ten hoogste de door het getal aangegeven Snelheid." Definitie van Snelheid: "Getal x 10 km/h." Lijkt me vrij duidelijk ![]() Als je daar dan opeens 125 van gaat maken, dan mag je direct even de wetteksten aanpassen ![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 3 september 2013 @ 17:15 |
Maar er zijn dus geen borden meer met remmen tot/accelereren tot een bepaalde snelheid? | |
Dr_Flash | dinsdag 3 september 2013 @ 17:18 |
Misschien weet men zelf wel of er geremd op geaccelereerd moet worden om tot de aangegeven snelheid te komen? | |
MTL | dinsdag 3 september 2013 @ 17:21 |
De groene punt omhoog is een Baanvaksnelheidsbord. De snelheid verminderen (gele met de punt omlaag) blijft gewoon bestaan, maar ik begreep de ProRail van de baanvaksnelheid af wil. De groene borden worden dus langzaamaan vervangen door de witte vierkante variant, het normale Snelheidsbord (vroeger "Plaatselijke snelheidsbord"). Bij nieuwbouw/verbouwprojecten worden dan ook de nieuwe borden gebruikt. Dat zie je dus ook bij Drienerlo, waar de groene is vervangen door de witte (zie de foto). | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 3 september 2013 @ 17:22 |
Ik heb serieus een keer een conducteur gehad wier apparaat het niet deed en die langs liep, mijn ov-chipkaart pakte, naast z'n oor hield, even 'luisterde' en 'm weer terug gaf ![]() ![]() | |
dennistd | dinsdag 3 september 2013 @ 17:27 |
Volgens mij stonden bij Drienerlo nooit snelheidsborden, de het baanvak (Enschede-Hengelo) blijft immers hetzelfde, en ook de de snelheid verandert niet. | |
MTL | dinsdag 3 september 2013 @ 17:29 |
Bij het uitrijden van Enschede stonden de baanvaksnelheidsborden. De nieuwe situatie heb ik nog niet gezien, echter i.v.m. de tijdelijke kering op Drienerlo ga ik er van uit dat de borden daarom daar geplaatst waren (het is zo lullig om het stuk Drienerlo - Hengelo op 40 km/h te moeten rijden ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 3 september 2013 @ 17:31 |
Die 125km/u borden staan nu inderdaad al ter hoogte van het uitrijdsein van Enschede zelf en niet meer bij Drienerlo ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 3 september 2013 @ 17:38 |
![]() | |
dennistd | dinsdag 3 september 2013 @ 17:54 |
Ze stonden eerder ook al ter hoogte van de inrijder van Enschede (maar dan natuurlijk wel ri. Hengelo) | |
Dr_Flash | dinsdag 3 september 2013 @ 17:55 |
Dit klinkt heel raar ![]() | |
James1988 | dinsdag 3 september 2013 @ 18:20 |
Jeeeeeej ![]() | |
b2py | dinsdag 3 september 2013 @ 18:24 |
Normaal gesproken posten ze over dit ook wel iets op hun blog, nu zwijgen ze in alle talen.. | |
Dr_Flash | dinsdag 3 september 2013 @ 18:26 |
"door roodlichtpassage trein" is natuurlijk een leugen. "door fataal incompetent voorraadbeheer" komt al dichter in de buurt. Maar dat kan natuurlijk niet. Nee. IEMAND ANDERS heeft het gedaan! Werkt timbiels voor Prorail soms? | |
James1988 | dinsdag 3 september 2013 @ 18:27 |
Het wissel is stuk nadat een trein door een STS ging, dus in zoverre klopt het. ![]() | |
b2py | dinsdag 3 september 2013 @ 18:30 |
Vol. |