abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:56:40 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130630012
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:26:53 #2
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_130631032
Er zijn weer een heleboel documenten gepubliceerd op de site het het Locov:

Adviesaanvraag wijzigingsblad september + reactie

Adviesaanvraag herstmaatregelen en vier extra Fyra's Amsterdam-Rotterdam

Adviesaanvraag tarieven 2014

En nog vier documenten over wijziging van de concessie:
1 2 3 4
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:53:08 #3
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_130631843
Een rit per spits per richting meer.. Je zou denken dat er toch wel de inspanning mag worden gedaan om zeker twee ritten per spits per richting te rijden.
  Redactie Sport vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:13:42 #4
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_130632628
Dan heb je al snel twee stammen extra nodig, keren zal wel op stadion gebeuren denk ik.

Die extra trein van 5.47u uit Amsterdam heeft trouwens ook echt geen enkel nut: 8 minuten later gaat de eerste Fyra nu al. Laat hem dan om 7.10u of als dat niet kan met de kering in Rotterdam om 6.40u. Datzelfde geldt voor de trein van 19.39u uit Rotterdam, laat die om 18.09u of 18.39u gaan, dan hebben er tenminste nog een paar spitsreizigers profijt van...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:20:13 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130632886
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130632898
Prognose van bovenleiding ellende te Utrecht is bijgesteld op 14.00
pi_130632917
Zijn de losse tram en treinkaartjes nu echt afgeschaft?

Of moet ik nu voor 1 enkele reis ineens een hele handel aan opwaardeerkaarten kopen en zo die ik daarnaa nooit weer gebruik. omdat ik dan eerst met de HTM dan de NS en ook nog eens met Arriva reis. (Dan gaat dat een duur ritje worden.)


ik heb al jaren niet meer in openbaar vervoer gezeten. :{
🐱
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:23:26 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130632995
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:20 schreef GekkePoes het volgende:
Zijn de losse tram en treinkaartjes nu echt afgeschaft?

Of moet ik nu voor 1 enkele reis ineens een hele handel aan opwaardeerkaarten kopen en zo die ik daarnaa nooit weer gebruik. omdat ik dan eerst met de HTM dan de NS en ook nog eens met Arriva reis. (Dan gaat dat een duur ritje worden.)

ik heb al jaren niet meer in openbaar vervoer gezeten. :{
nee, je kunt ze nog steeds kopen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130633049
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nee, je kunt ze nog steeds kopen
Dat scheelt weer een hoop gedoe gelukkig :)
🐱
pi_130633431
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:24 schreef GekkePoes het volgende:

[..]

Dat scheelt weer een hoop gedoe gelukkig :)
Bij elke vervoerder apart een kaartje kopen die duurder is dan met de OV-chipkaart. En alleen enkele reis.
dag
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:38:51 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130633683
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:33 schreef Peter het volgende:

[..]

Bij elke vervoerder apart een kaartje kopen die duurder is dan met de OV-chipkaart. En alleen enkele reis.
maar als je slechts een enkele keer reist is dat wel goedkoper dan ov-chipkaarten aanschaffen, er voldoende saldo op zetten en er dan mee reizen. Na afloop staat er dan namelijk nog een karrevracht aan saldo op dat niet gebruikt wordt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130633977
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

maar als je slechts een enkele keer reist is dat wel goedkoper dan ov-chipkaarten aanschaffen, er voldoende saldo op zetten en er dan mee reizen. Na afloop staat er dan namelijk nog een karrevracht aan saldo op dat niet gebruikt wordt
+ 2.50 adminkosten dokken als je je tegoed terug wil storten.
dag
pi_130635488
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nee, je kunt ze nog steeds kopen
En dat blijft ook zo, al kost het - zoals gezegd - meer vergeleken met de chip.
pi_130636109
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:20 schreef GekkePoes het volgende:
Zijn de losse tram en treinkaartjes nu echt afgeschaft?

Of moet ik nu voor 1 enkele reis ineens een hele handel aan opwaardeerkaarten kopen en zo die ik daarnaa nooit weer gebruik. omdat ik dan eerst met de HTM dan de NS en ook nog eens met Arriva reis. (Dan gaat dat een duur ritje worden.)

ik heb al jaren niet meer in openbaar vervoer gezeten. :{
Losse kaartjes zijn er nog steeds wel hoor.
Maar met de OV-chipkaart hoef je niet een hele handel aan kaarten te kopen, dat is juist het gedeelte wat wel handiger is: je hebt aan 1 kaart genoeg!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:52:15 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130636400
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 12:26 schreef dennistd het volgende:
Er zijn weer een heleboel documenten gepubliceerd op de site het het Locov:
Adviesaanvraag tarieven 2014
weet niet of we hier zo blij mee moeten zijn, want de prijs voor treinkaartjes gaat in 2014 met 3,38% omhoog ...

Daarnaast verdwijnt het voordeel van de papieren kaartjes, omdat je nu per vervoerder af moet rekenen en ga je voor langere routes meer betalen als je met de NS reist ipv de korte route via een regionale vervoerder. (Voorbeeld van dit laatste is Zutphen - Apeldoorn via Deventer dat meer gaat kosten dan Zutphen - Apeldoorn rechtstreeks.)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130636620
Leuk, zo een omgeleide Metrans
pi_130636771
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 14:52 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

weet niet of we hier zo blij mee moeten zijn, want de prijs voor treinkaartjes gaat in 2014 met 3,38% omhoog ...

Daarnaast verdwijnt het voordeel van de papieren kaartjes, omdat je nu per vervoerder af moet rekenen en ga je voor langere routes meer betalen als je met de NS reist ipv de korte route via een regionale vervoerder. (Voorbeeld van dit laatste is Zutphen - Apeldoorn via Deventer dat meer gaat kosten dan Zutphen - Apeldoorn rechtstreeks.)
En als ik het goed lees, verandert dat laatste omdat Veolia het oneerlijke concurrentie vindt?
pi_130636789
NS zegt koopcontract AnsaldoBreda formeel op
http://www.refdag.nl/nieu(...)alLinksEnabled=false
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:05:05 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130636853
eindelijk
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130636930
Nu nog proberen zoveel mogelijk geld terug te krijgen...
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:11:37 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130637061
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:07 schreef KnightSolaire het volgende:
Nu nog proberen zoveel mogelijk geld terug te krijgen...
dat gaat nog lastig zat worden denk ik. ipv te bekvechten in de rechtszaal zou het denk ik verstandiger zijn om met Ansaldo om tafel te gaan over de afwikkeling van het contract. Dat zou waarschijnlijk het goedkoopste voor alle partijen zijn, maar zal er wel niet van komen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130637093
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:11 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat gaat nog lastig zat worden denk ik. ipv te bekvechten in de rechtszaal zou het denk ik verstandiger zijn om met Ansaldo om tafel te gaan over de afwikkeling van het contract. Dat zou verreweg het goedkoopste voor alle partijen zijn, maar zal er wel niet van komen.
Inderdaad, een zo gunstig mogelijke schikking treffen is misschien een beter resultaat dan jarenlange juridische procedures waarvan het resultaat geenszins zeker is.
pi_130637441
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:07 schreef KnightSolaire het volgende:
Nu nog proberen zoveel mogelijk geld terug te krijgen...
Yup. Alhoewel ik het op dit punt eigenlijk belangrijker vindt dat het de route naar een constructieve oplossing openlegt ipv. maar vasthouden aan een acceptabele V250 die niet gaat komen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:25:59 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130637602
quote:
6s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:21 schreef Litpho het volgende:

[..]

Yup. Alhoewel ik het op dit punt eigenlijk belangrijker vindt dat het de route naar een constructieve oplossing openlegt ipv. maar vasthouden aan een acceptabele V250 die niet gaat komen.
we horen idd op dit moment maar weinig van het beloofde palet van oplossingen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130637669
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

we horen idd op dit moment maar weinig van het beloofde palet van oplossingen.
Dat komt omdat daarover nog overleg wordt gevoerd met het Ministerie neem ik aan. Voor 1 oktober moeten we meer weten.

quote:
6s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:21 schreef Litpho het volgende:

[..]

Yup. Alhoewel ik het op dit punt eigenlijk belangrijker vindt dat het de route naar een constructieve oplossing openlegt ipv. maar vasthouden aan een acceptabele V250 die niet gaat komen.
Nu het contract door NS is opgezegd wordt niet meer vastgehouden aan het idee dat de V250 ooit nog ingezet kan worden op het spoor, toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')